(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 27 آبان 1392 - شماره 20642

 حوادث کوتاه از کشور
در حالی که مسئولان شهری طبق معمول به دنبال مقصر آلودگی هوا هستند
حمله‌های قلبی و تنفسی در تهران آلوده به سرعت جان می‌گیرند
بهره‌برداری از بزرگترین پیاده راه فرهنگی در قلب پایتخت
سازمان هواشناسی خبر داد
افزایش آلاینده‌های جوی در پایتخت و 4 کلانشهر
بازار مسگرها آتش گرفت
پابندهای الکترونیک به زودی در پاهای زندانیان حرفه‌ای
وزارت بهداشت: مسئولیت تهیه تجهیزات پزشکی با بیمار است
نوروزی تاکید کرد
الزام ممنوعیت تردد موتورسیکلت در طرح ترافیک
جمع‌آوری کپسول و پودر انرژی‌زای «اکسی الیت» از داروخانه‌ها
دستگیری قاچاقچیان انسان
37 کشته و مفقود در سیلاب ویتنام
تک‌شاخ کمیاب
باران شدید در ریاض
   


نجات کودک از چاه
اهواز- واحد مرکزی خبر: یک پسر بچه دو و نیم ساله در امیدیه بعد از سقوط در چاه 5 متری به طور معجزه‌آسایی نجات یافت. دهیار روستای اسلام‌آباد از توابع شهرستان امیدیه گفت: ‌این پسر بچه نزدیک منزل خود در حال بازی بود که به درون چاه سقوط کرد و سپس با کمک اهالی روستا از چاه بیرون کشیده شد. چاسی افزود: با توجه به متروکه و سنگی بودن دیواره و کف چاه، این کودک هیچ صدمه‌ای ندید.
نشت گاز حادثه‌ساز شد
چناران- خبرنگار کیهان: نشت گاز و انفجار ناشی از آن موجب تخریب یک واحد مسکونی و خسارت به منزل مجاور شد. در اثر این حادثه پیرمردی که ساکن منزل بود دچار سوختگی شد که به بیمارستان انتقال یافت و حال وی رضایت‌بخش اعلام شده است. علت وقوع حادثه نشت گاز و انفجار و آتش‌سوزی ناشی از آن اعلام شد.
دستگیری سوداگران مرگ
اهواز- خبرنگار کیهان: ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی شهرستان بهبهان در اجرای طرح کنترل مواصلاتی و برخورد با سوداگران مرگ در دو رشته عملیات جداگانه موفق به کشف بیش از 70 کیلوگرم تریاک شدند.
گفتنی است: دو تن از سوداگران مرگ نیز در این رابط دستگیر و پس از تشکیل پرونده مقدماتی تحویل مراجع قانونی شدند.
بی‌احتیاطی قربانی گرفت
رئیس پلیس راه استان قزوین با بیان اینکه وقوع سه حادثه رانندگی در قزوین سه کشته و دو مصدوم بر جای گذاشت، گفت: در نخستین سانحه روز گذشته در آزادراه قزوین- کرج یک دستگاه سواری ام.وی.ام واژگون شد که در این حادثه سرنشین 9 ساله خودرو بر اثر شدت جراحات در محل وقوع واژگونی جان سپرد.
سیدمظفر حسینی افزود: بر اثر واژگونی یک دستگاه وانت پیکان در جاده کورانه، راننده وانت به شدت مجروح و در محل وقوع حادثه جان باخت.وی ادامه داد: همچنین در آزادراه قزوین- رشت 6 دستگاه خودرو حوالی روستای الوندی با یکدیگر برخورد کردند که در این تصادف یک نفر کشته و 2 نفر مجروح شدند.
مرگ 5 سرنشین خودرو
بادرود- خبرنگار کیهان: مسئول پایگاه‌های اورژانس 115 نطنز و بادرود گفت بر اثر واژگونی یک دستگاه خودروی سمند در محور قدیم نطنز- کاشان محدوده هنجن؛ هر 5 سرنشین خودرو که اعضای یک خانواده بودند، دچار مصدومیت شدید شدند. حسین مخلصی گفت در این سانحه مادر خانواده جان خود را از دست داد و 4 سرنشین دیگر برای مداوای تکمیلی به بیمارستان شهید بهشتی کاشان اعزام شدند.
براساس اظهارات کارشناسان پلیس راه، سرعت بالا و خواب‌آلودگی راننده خودرو علت حادثه اعلام شد.
واژگونی خودرو
یزد- واحد مرکزی خبر: واژگونی پژو 206 در کیلومتر 104 محور یزد به طبس 2 کشته و 2 مصدوم بر جای گذاشت. مسئول بازرسی پلیس راه استان یزد گفت: در این حادثه به 2 سرنشین عقب خودرو به علت نبستن کمربند ایمنی آسیب شدیدی وارد شد که یکی از آنها در دم کشته شد و یک نفر نیز در حین انتقال به بیمارستان به علت شدت جراحات وارده جان باخت. سروان عمادی علت این حادثه را عدم توجه به جلو و سرعت غیرمجاز ذکر کرد.
تصادف زنجیره‌ای
اصفهان- خبرنگار کیهان: بر اثر سوراخ شدن تانکر کامیون حامل روغن در مسیر 2 کیلومتری آزاد راه آقابابایی اصفهان 40 خودرو به یکدیگر برخورد کردند.صبح دیروز به دلیل سوراخ شدن تانکر کامیون حامل روغن در مسیر شمال به‌جنوب آزادراه آقابابایی اصفهان، مسیر لغزنده شد که بر اثر آن 40 خودرو با یکدیگر تصادف کردند و ترافیک بی‌سابقه‌ای را موجب شد.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی اصفهان گفت: بر اثر این حادثه ترافیک شدید بزرگراه آقابابایی به سمت صیادشیرازی و منتهی به شهید کشوری ایجاد شد که منجر به مسدود شدن محور پروین به جی شد. ریزش هزار لیتری روغن کامیون در حال تردد در این مسیر باعث لغزندگی بزرگراه و برخورد 40 دستگاه خودرو به یکدیگر شد.
سرهنگ حسین غلامی تصریح کرد: این تصادفات خسارتی بوده و هیچ‌گونه مصدوم و یا تلفاتی را به همراه نداشت.
لنج صیادی غرق شد
بوشهر-ایرنا: یک فروند موتور لنج صیادی به علت آتش‌سوزی، در 10 مایلی بندر دیر در جنوب استان بوشهر غرق شد.
این موتور لنج که متعلق به اهالی بندر دیر است در هنگام صیادی در آبهای خلیج‌فارس به علت نامعلومی آتش گرفت و به طور کامل غرق شد.
در این حادثه هیچیک از خدمه لنج صیادی آسیب ندید و علت آتش‌سوزی در بدنه این شناور از سوی کارشناسان در دست بررسی است.

 


در شرایطی که جنجال مسئولان شهری بر سر مشخص شدن مقصرین اصلی آلودگی هوا همچنان ادامه دارد رئیس اورژانس کشور و مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا بر افزایش خارج از اندازه حمله‌های قلبی و تنفسی و تعداد مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در هفته گذشته خبر می‌دهند.
محمدتقی طالبیان رئیس اورژانس کشور دیروز در گفت‌و‌گوبا فارس با ابراز نگرانی از شرایط نامطلوب هوا در برخی استان‌‌ها از جمله تهران گفت: هفته گذشته که با آلودگی هوا در مرز هشدار و اضطرار مواجه بودیم حمله‌های قلبی و تنفسی بین 5 تا 10 درصد در روزهای مختلف افزایش یافت.
وی گفت:‌ متاسفانه آلودگی هوا به یک مشکل و معضل مزمن در تهران تبدیل شده است و با وجود اینکه قوانین و برنامه‌های مختلفی برای حل زیربنایی این مشکل تصویب شده است اما اغلب این برنامه‌ها به دلایل گوناگون فقط روی کاغذ مانده و اجرایی نشده است.
طالبیان اشاره‌ای به این دلایل گوناگون نکرد اما تصریح کرد: این حق ملت ما نیست که چنین آلودگی‌هایی را تحمل کند و دولت باید انتظار مردم را برای داشتن زندگی سالم و کاهش آلایندگی‌های زیست محیطی برآورده کند.
افزایش فوتی‌ها در روزهای آلودگی هوا
مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا(س) نیز با اشاره به دفن روزانه 170 فوتی در بهشت زهرا(س) تهران گفت: این میزان فوتی در روزهای تشدید آلودگی هوا افزایش می‌یابد.
اکبر توکلی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: در آلودگی‌های مشابه سال قبل نیز افزایش آمار فوتی‌ها قابل توجه بوده است.
بنابراین گزارش رئیس اورژانس کشور مهمترین مشکل درخصوص آلودگی هوا را ضعف سیستم حمل و نقل عمومی می‌داند و تاکید دارد که اگر سیستم حمل و نقل عمومی قوی داشته باشیم یقین بدانید که همه ما خودروهای خود را در خانه نگه می‌داریم.
محمدهادی حیدرزاده مدیر کل محیط زیست استان تهران هم راه چاره را دائمی شدن طرح زوج و فرد از درب منازل تا آخر سال دانسته و تاکید کرد: در این رابطه نامه‌ای به شورای عالی ترافیک در دست تدوین است که در صورت تایید در 6 ماه دوم سال جاری طرح زوج و فرد از درب منازل دائمی خواهد شد.
وی افزود: اگرچه طی امروز و فردا نیز که با آلودگی هوا مواجه خواهیم بود مدارس تعطیل نخواهند بود اما زنگ ورزش و فعالیت بدنی در تمام مقاطع تحصیلی استان تهران متوقف خواهد شد.
این در حالی است که هنوز معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور که پیش از این از وجود برنامه‌ها و طرح‌های جدی برای مقابله با آلودگی هوا خبر داده بود هیچ اقدام عملی را در این رابطه به اجرا نگذاشته است. وی در اولین نشست خبری خود سوءمدیریت در دولت قبلی را عامل عدم کنترل آلودگی هوا دانست و تاکید کرده بود اگر دولت نهم و دهم برنامه‌های وی در این خصوص را به اجرا گذاشته بودند ما امروز مشکل آلودگی هوا نداشتیم.
ابتکار در گفت‌وگو با خبرنگاران تاکید کرده بود که با همت وزیر جدید وزارت نفت، بنزین یورو 4 در حال تولید است اما معاون وی دیروز در برنامه زنده تلویزیونی نگاه یک سیمای جمهوری اسلامی تاکید کرد: هم‌اکنون استاندارد خودروها همچنان یورو 2 است و از سال 82 تمامی خودروها به خصوص سواری‌های بنزین‌سوز تابع همین استاندارد بوده و هستند.
وی در عین حال که اذعان داشت تعطیل کردن و پلمب کردن صنایع آلاینده راه کاهش آلودگی هوا نیست گفت: پلمب در انتظار صنایع و نیروگاه‌هایی است که سوخت مازوت مصرف می‌کنند. متصدی در حالی نسبت به اجرایی نشدن استانداردها اعتراض داشت که در ادامه اظهارات خود از تمدید چندین باره مهلت خودروسازان برای ارتقاء استاندارد خودروها خبر داد.
وی گفت: آخرین مهلت تا پایان سال جاری در نظر گرفته شده است. معاون محیط زیست استانی سازمان محیط زیست بار دیگر تاکید کرد، به نفع همه ما است که سوخت خودرو یورو 4 شود و توزیع خودرو و سوخت یورو 4 حداقل از کلانشهرها و نقاط بحرانی آغاز شود.
در ادامه این برنامه عبدالرحمان رستمیان نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان نیز با انتقاد از مسئولان سازمان محیط زیست به خاطر عدم تجهیز خودروها به کاتالیست از سال 92 گفت: اگر این امر محقق شود آلودگی هوا سه برابر کاهش می‌یابد اما متاسفانه در این باره هیچ نظارتی صورت نگرفته است.
وی نیز ضمن تایید افزایش مرگ و میر در روزهای آلودگی هوا گفت: سالانه 4 هزار نفر بر اثر آلودگی هوا فوت می‌کنند.
در این میان حسن اصیلیان معاون اسبق سازمان محیط زیست، هواپیماها را عامل اصلی تشدید آلودگی هوا دانسته و در گفت‌وگو با فارس تاکید کرده است: هواپیماها هنگام برخاستن از روی باند بیشتر از خودروها هوا را آلوده می‌کنند.
این عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس تاکید کرد: در فصول سرد به واسطه پدیده وارونگی هوا وضعیت آلودگی هوا بحرانی‌تر و به همین بهانه بحث مسئولان شهری درباره این موضوع و جریان مقصریابی داغ‌تر می‌شود اما متاسفانه وقتی هوا گرم‌ می‌شود و آلودگی هوا نیز به مراتب کاهش نسبی پیدا می‌کند مسئولان شهری فراموش می‌کنند که چنین موضوعی هم مطرح است و باید به دنبال راه چاره اساسی آن باشند.
اصیلیان درباره انتقال فرودگاه مهرآباد نیز خاطرنشان کرد: فرودگاه مهرآباد نباید در فضایی باشد که اطرافش را خانه‌های مسکونی احاطه کرده‌اند چرا که این فضا اشباع شده است.

 


گذر فرهنگ با اتصال 8 مجموعه فرهنگی واقع در پهنه شرقی اراضی عباس‌آباد، به عنوان بزرگترین پیاده‌راه فرهنگی قلب پایتخت آماده بهره‌برداری است.
به گزارش روابط عمومی شرکت نوسازی عباس‌آباد، حجت‌اله ملاصالحی مدیرعامل شرکت نوسازی عباس‌آباد با اشاره به آماده شدن باغ کتاب تهران برای برگزاری نمایشگاه یادیار مهربان یادآور شد: به جهت بهره‌برداری مطلوب‌تر از این مجموعه و نیز فضاهای فرهنگی واقع در پهنه شرقی اراضی احداث گذر فرهنگ به عنوان یک پیاده راه فرهنگی و مسیر ارتباطی با هویت در دستور کار قرار گرفت که این پروژه هم‌اکنون آماده بهره‌برداری است.
مدیرعامل شرکت نوسازی عباس‌آباد خاطرنشان کرد: گذر فرهنگ با بیش از 40 هزار متر مربع مساحت یک مسیر ارتباطی است که متناسب با فعالیت‌های فرهنگی امکان تردد خودرو، دوچرخه و عابرین پیاده را در ایمن‌ترین شرایط مهیا کرده است.
وی افزود: با احداث این گذر کتابخانه ملی، دائره‌المعارف علوم، باغ کتاب، باغ هنر، باغ موزه دفاع مقدس، فرهنگستان‌‌های علوم پزشکی و ادبیات فارسی و پروژه باغ موزه جواهرات به یکدیگر متصل شده و مسیر دسترسی به بوستان‌ها و فضاهای تفریحی و فرهنگی دیگر نظیر تپه چشم‌انداز واقع در این بخش نیز ایجاد شده است.
به گفته ملاصالحی برای احداث گذر فرهنگ 13 هزار متر نصب جدول، 27 هزار متر مربع انواع سنگ فرش، 9700 متر مکعب خاک‌برداری و همچنین 10 هزار متر مربع فضای سبز ایجاد شده و طراحی مسیر‌ها و اجرای طرح بر اساس ویژگی‌های تردد آهسته خودروها، دوچرخه و عابرین پیاده بوده است.
وی همچنین خاطرنشان کرد: مسیرهای تردد عابرین، دوچرخه‌سواران و همچنین خودروها با توجه به طراحی و نوع مصالح کاملا از هم جدا شده و امکان برگزاری نمایشگاه‌ها و بازارچه‌های فرهنگی در مسیر پیش‌بینی شده است.

 


مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از افزایش آلاینده‌های جوی در پایتخت و چهار کلانشهر دیگر خبر داد.
عبدالرضا امیدوار شهری در گفت‌وگو با مهر با بیان این مطلب افزود: بر اساس نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی با نفوذ هوای سرد به سواحل شمالی کشور، افزایش ابر، بارش برف و باران و مواج بودن دریای خزر همچنان بارش‌های پراکنده در برخی مناطق شمال غرب کشور پیش‌بینی می‌شود.
به گفته وی، بارش‌های پراکنده در سواحل جنوبی دریای خزر، شمال شرق و شرق کشور رخ می‌دهد.
امیدوار اظهار داشت: تا چهارشنبه بارش‌های شدید در استان‌های خوزستان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر ادامه خواهد داشت.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی تصریح کرد: به تدریج از سه‌شنبه غرب و شمال غرب کشور تحت تاثیر این سامانه قرار می‌گیرد و طی این مدت خلیج‌فارس و دریای عمان مواج خواهد بود.
وی افزود: امروز و فردا شرایط برای افزایش آلاینده‌های جوی در شهرهای صنعتی فراهم است بنابراین پیش‌بینی می‌شود در این مدت کیفیت هوا و دید افقی در استان‌های تهران، اصفهان، اراک و کرج کاهش یابد.
امیدوار یادآور شد: طی سه‌شنبه و چهارشنبه با نفوذ جریانات شمالی به سواحل دریای خزر و گسترش آن به شمال شرق و شرق کشور دمای هوا در این مناطق به طور محسوس کاهش می‌یابد.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت: امروز آسمان تهران کمی ابری در ارتفاعات نیمه ابری در پاره‌ای نقاط غبارآلود است. بیشینه دمای پایتخت با دو درجه کاهش 15 درجه سانتیگراد و کمینه دما با یک درجه کاهش 6 درجه سانتیگراد بالای صفر خواهد بود.

 


سخنگوی سازمان آتش‌نشانی از حریق گسترده در یک انبار پوشاک در بازار تهران خبر داد.
سیدجلال ملکی در گفت‌وگو با ایسنا دراین‌باره گفت: به دنبال اعلام یک مورد حادثه حریق در بامداد دیروز آتش‌نشانان سه ایستگاه هفت، فرعی هفت و چهار به همراه خودروی حامل تجهیزات تنفسی به محل حادثه در بازار مسگرهای بازار بزرگ تهران اعزام شدند.
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان اینکه این انبار کاملا شعله‌ور شده و آتش در حال سرایت به اماکن و طبقات دیگر بود گفت: آتش‌نشانان همزمان با ایمن‌سازی محل عملیات خود از چند جهت را برای مهار و اطفای حریق آغاز کرده و پس از مدتی موفق شدند از سرایت آن به دیگر قسمت‌ها جلوگیری کنند.
در جریان این حادثه هیچ مورد مصدوم و فوتی گزارش نشده است.

 


نخستین محموله پابندهای الکترونیک سرانجام وارد کشور شد و طی روزهای آینده در اختیار سازمان زندان‌ها قرار می‌گیرد.
اجرای مجازات‌های جایگزین حبس یکی از سیاست‌های کلیدی دستگاه قضایی برای کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها در سال‌های اخیر است که در همین زمینه اجرای برخی محکومیت‌ها در خارج از زندان به وسیله تجهیزات مراقبت الکترونیک توسط سازمان زندان‌ها در دستور کار قرار گرفته است.
اولین محموله پابندهای الکترونیک در روزهای گذشته وارد کشور شده و هم‌اکنون در گمرک نگهداری می‌شود و طی روزهای آینده برای اجرای طرح مراقبت الکترونیک در اختیار سازمان زندان‌ها قرار می‌گیرد.
گفتنی است این طرح از سال 87 توسط سازمان زندان‌ها به منظور کاهش جمعیت کیفری ارائه شد و سخنگوی وقت قوه قضاییه از کنترل 100 مجرم حرفه‌ای و سابقه‌دار در کشور از طریق دستبند الکترونیکی خبر داده بود.
در این طرح، با استفاده از GPS نصب شده بر روی این نوع دستبندهای الکترونیکی می‌توان در هر لحظه موقعیت محکوم علیه را در هر کجای کشور کنترل کرد و با بهره‌گیری از آن می‌توان مانع فرار زندانی از مرزهای کشور شد.
همچنین با استفاده از این پابند فرصت بزه‌کاری از مجرمین در زمان مرخصی از زندان گرفته می‌شود و طبیعتا می‌تواند از تکرارجرم توسط مجرمین جلوگیری کند.

 


مدیر نظارت بر درمان وزارت بهداشت، بودجه بیمارستان‌های دولتی در تامین تجهیزات پزشکی را نامناسب عنوان کرد و گفت: کمبود بودجه باعث شده تا بیماران مجبور شوند برای تهیه تجهیزات پزشکی مورد نیازشان، به بیرون از بیمارستان بروند.
دکتر سجاد رضوی در این رابطه اظهار داشت: بیمارستان‌ها تمام تلاش خود را برای پرداخت حقوق پرسنل‌شان صرف می‌کنند و پولی برای تامین تجهیزات پزشکی و دارو باقی نمی‌ماند. این وضعیت باعث شده تا مردم برای تهیه تجهیزات پزشکی و داروی بیمارشان به بیرون از بیمارستان مراجعه کنند.
وی با عنوان این مطلب که بیمارستانها توانمندی برای تامین تجهیزات مورد نیاز پزشکی و دارویی را ندارند به مهر گفت: اگر پرداخت‌های بیمه‌ها به بیمارستانها با تاخیر انجام نشود و بیمارستانها نقدینگی لازم را داشته باشند، دچار این مشکلات نمی‌شوند.
رضوی با اشاره به مراجعات اقشار متوسط و آسیب‌پذیر جامعه به بیمارستانهای دولتی، افزود: 50 تا 60 درصد حقوق پرسنل بیمارستانهای دولتی از محل بودجه‌ای که به آنها اختصاص می‌یابد، پرداخت می‌شود و مابقی هزینه‌ها می‌بایست از محل کارکرد خود بیمارستانها تامین شود.

 


نماینده شهرداری تهران بر لزوم لحاظ ممنوعیت تردد در طرح ترافیک برای موتورسیکلت‌ها تاکید کرد.
وحید نوروزی در نشست کمیته بررسی کاهش آلودگی هوا گفت: شهرداری تهران در این نشست با بسته‌ پیشنهادی حاضر شده است آن هم به این دلیل که یکسری قوانینی برای نحوه تعطیلی و اجرای قوانین درخصوص شرایط اضطرار وجود دارد. به عنوان مثال در هوایی که ذرات آن بالای 200 است باید مدارس تعطیل و طرح زوج و فرد اجرا شود اما در هفته گذشته نشست کاهش آلودگی هوا در شرایطی برگزار شد که آلودگی هوا در حد 150 بود. اما با تدبیر کمیته هوا به شرایط سالم برگشت.
نوروزی با بیان اینکه نبض شهر برعهده شهرداری تهران است تاکید کرد:‌ به جای کنترل طرح زوج و فرد از درب خانه بهتر است هفت هزار خودرو که به اندازه دو میلیون و 500 خودروی پیکان آلودگی هوا را تشدید می‌کنند متوقف شوند.
نماینده شهرداری تهران با اشاره به اینکه مسئولین امر باید هر جا پیکان و خودروی آلاینده‌ای را دیدند متوقف کنند، گفت: در این بین نبایست از شدت موتورسیکلت‌ها در آلودگی هوا را نادیده گرفت و ممنوعیت تردد در طرح ترافیک هم شامل موتورسیکلت‌ها شود.
نوروزی، تغییر در ساعت کاری ادارات را یکی از راهکارهای اساسی دانست و افزود: ساعت کاری مراکز نظامی 6:30، مدارس 7:30، ادارات 8:30 و بازار ساعت 10 است و سرویس‌های ادارات می‌توانند در کاهش آلودگی‌ هوا و ترافیک نقش کلیدی داشته باشد.
نوروزی نقش‌ اتوبوس‌های تندرو را یکی از عوامل اساسی و موثر در کاهش آلودگی هوا عنوان کرد و افزود: در پی آغاز به کار اتوبوس‌های تندرو در خط شهید همت هستیم.

 


معاون بهداشت وزیر بهداشت از جمع‌آوری کپسول و پودر انرژی‌زا و لاغری (اکسی‌الیت) از داروخانه‌ها به دلیل ایجاد نارسایی کبدی که تاکنون در دنیا 50 نفر جان خود را از دست داده‌اند خبر داد.
به گزارش تسنیم، علی‌اکبر سیاری در نشست خبری هفته دیابت اظهار داشت: کپسول و پودر انرژی‌زا و کاهش وزن (اکسی‌الیت) که ساخت کشور آمریکا است تاکنون باعث شده است در دنیا 50 نفر به دلیل نارسایی کبد جان خود را از دست بدهند این دارو از بازارهای دارویی جهان جمع می‌شود. بنابر این کپسول و پودر از داروخانه‌های ایران جمع‌آوری خواهد شد.
سیاری بیان داشت: بر این اساس با هماهنگی رئیس سازمان غذا و دارو کپسول و پودر انرژی‌زا و کاهش وزن (اکسی الیت) از تمام داروخانه‌ها جمع‌آوری خواهد شد زیرا مصرف این کپسول و پودر باعث نارسایی شدید کبد می‌شود.
وی افزود: در حال حاضر مثلث باشگاه‌های ورزشی، آرایشگاه‌های زنانه و ماهواره باعث ارائه آموزش‌های غلط برای زیبایی و کاهش وزن جوانان شده است.
آمار بالای دیابت در کشور
عضو کمیته کشوری دیابت شیوع دیابت را بالا دانست و گفت: البته درمنطقه ما و در کشورهای عربی این درصد به 20 درصد هم می‌رسد اما با این حال ایران با 11 درصد رقم بالایی را دارد که اقتصاد و بهداشت را تهدید می‌کند.
علیرضا استقامتی کنترل دیابت را متفاوت از بیماری‌های حاد دانست و گفت: کنترل دیابت مثل یک بیماری مزمن است و باید مدل مراقبتی مزمن در آن رعایت شود. پس باید سیاست‌گذاران، جامعه، سیستم بهداشتی، درمانی در این زمینه وارد شوند و با جمع‌آوری اطلاع از بیماران و غربالگری و برنامه‌های پیشگیری در کاهش و کنترل دیابت پیش‌قدم باشند.
وی مهمترین وظیفه همگان را بالا بردن آگاهی جامعه و مردم عنوان کرد و افزود: نیمی از بیماران بدون علامت هستند و اطلاعی از دیابت خود ندارند که در دور اول این برنامه نیمه از مردم از دیابت خود اطلاع نداشتند اما امروز ما به جایی رسیده‌ایم که 35 تا 36 درصد افراد از دیابت خود مطلع هستند.
عضو کمیته کشوری دیابت به هزینه غربالگری ایرانی‌ها اشاره داشت و گفت: ما نمی‌توانیم 70 میلیون ایرانی را غربالگری کنیم چرا که هزینه‌ها بالا می‌رود اما باید افراد پرخطر و همه افراد بالای 45 سال را غربالگری کنیم تا افراد دیابتی را شناسایی کنیم.
استقامتی به افراد چاق، بی‌حرکت، و افراد دارای فشار خون و چربی بالا اشاره داشت و گفت: افرادی که سابقه بیماری‌های قلبی و عروقی دارند به اضافه مادرانی که نوزادان درست به دنیا می‌آورند و افرادی که قند ناشتای مختل دارند همه این افراد باید در سن ز یر 45 سال هم قند خونشان چک شود.
وی به پیشگیری ثانویه و ثالثیه اشاره داشت و گفت: پیشگیری ثالثیه یعنی اینکه افرادی که بیماری دارند دچار عوارض آن نشوند.
استقامتی 95 درصد هزینه ناشی از دیابت را هزینه عوارض عنوان کرد و گفت: هزینه داروی دیابتی‌ها 5 تا 10 درصد کل هزینه‌ها را شامل می‌شود اما هزینه ناشی از دیابت که هزینه عوارض است و شامل بیماری‌ها و مراحل بعدی بعد از دیابت می‌شود 95 درصد را شامل می‌شود.
عضو کمیته کشوری دیابت به سکته قلبی، مغزی، مشکلات چشمی، پیوند کلیه و مشکلات جنسی ناشی از دیابت اشاره داشت و گفت: تهدید فرصت‌های شغلی نیز از جمله عواملی است که فرد دیابتی را درگیر می‌کند.

 


دولت نیجر از دستگیری 30 نفر از جمله چند پرسنل امنیتی و دفاعی این کشور به اتهام قاچاق انسان خبر داد.
بر اساس اعلام مقامات دولتی نیجر در پی کشف اجساد تعدادی مهاجر طی ماه گذشته در صحرای بزرگ آفریقا، عملیات شناسایی و تلاش برای انهدام یک باند قاچاق انسان آغاز شد.
«مارو آمادو»، سخنگوی دولت نیجر جزئیاتی از هویت دستگیرشدگان منتشر نکرد اما اظهار داشت: دولت این کشور در تلاش برای متلاشی کردن کل شبکه قاچاق انسان است.

 


مقامات ویتنامی اعلام کردند جاری شدن سیل از جمعه هفته گذشته تاکنون در این کشور به کشته شدن دست‌کم 28 تن و ناپدید شدن 9 تن دیگر منجر شده است.
رسانه‌های محلی ویتنام همچنین گزارش کردند که در پی بارش‌های سیل‌آسا در مناطق مرکزی این کشور نزدیک به 80 هزار نفر مجبور به ترک خانه‌های خود شدند.
در استان «کوان نای» سیلاب از شدیدترین سیلی که در سال 1999 میلادی در این کشور رخ داد فراتر رفته و بسیاری از خانه‌ها را به زیر آب برده است.کمیته دولتی حفاظت از سیل و توفان ویتنام در گزارشی اعلام کرد: حدود 100هزار خانه مسکونی به زیر آب فرو رفته است و نزدیک به 80 هزار نفر خانه‌های خود را ترک کرده‌اند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، تعدادی از مسیرهای ارتباطی مسدود شده و حرکت برخی قطارها نیز لغو شده است.

 


برای نخستین بار پس از 15 سال تصاویری از یک تک‌شاخ فوق‌العاده کمیاب موسوم به «سائولا» در ویتنام به ثبت رسید.
کارشناسان حیات وحش نخستین بار در سال 1992 میلادی موفق به کشف «سائولا» در ویتنام و در نزدیکی مرز این کشور با «لائوس» شدند.
این پستاندار طی بیش از 50 سال اخیر، نخستین پستاندار عظیم‌الجثه کشف شده جدید بود اما از زمان شناسایی سائولا این پستاندار به ندرت در حیات وحش مشاهده شد. سائولا حتی با وجود داشتن دو شاخ به جای یک شاخ لقب «تک‌شاخ آسیایی» را گرفته است.به گزارش لایوساینس، اواخر سپتامبر سال جاری میلادی (2013) دوربین‌های تله‌گذاری شده از سوی صندوق جهانی طبیعت (WWF) و اداره حیات وحش ویتنام در کوه‌های مرکزی «آناسیت»، موفق به ثبت تصاویری از یک راس «سائولا» شدند.
«ون نگوک تین»، مدیر صندوق جهانی طبیعت در ویتنام گفت: مشاهده تصاویر این «سائولا» باورنکردنی بود چرا که این جانور برای ساکنان جنوب شرقی آسیا مقدس است و ما از مشاهده آن بسیار هیجان‌زده شدیم.
با وجودی که این چهارپا اشتراکات بسیاری با دام‌های اهلی دارد اما با داشتن دو شاخ تیز و بلند که هر یک می‌توانند تا حدود یک متر و 200 سانتیمتر رشد کنند، بیشتر انسان را به یاد بزهای کوهی می‌اندازد.
آخرین باری که «سائولا» در حیات وحش مشاهده شد به سال 1999 میلادی باز می‌گردد اما در ویتنام از سال 1998 میلادی تاکنون این پستاندار نادر مشاهده نشده بود.
کارشناسان بر این باورند که در جهان تنها ده‌ها راس «سائولا» وجود دارد اما برآورد دقیق جمعیت آنها امکانپذیر نیست. این جانور از سوی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در فهرست گونه‌های «به شدت در معرض خطر» قرار دارد.

 


بارش شدید باران و جاری شدن سیل در شهر ریاض پایتخت عربستان، مدارس و دانشگاه‌های این شهر را تعطیل کرد.
شبکه خبری «اسکای نیوز» عربی گزارش داد: مقامات سعودی به دلیل بارش شدید باران و جاری شدن سیل در نقاط مختلف شهر ریاض، مدارس و دانشگاه‌ها را در این شهر تعطیل کردند.
به گزارش این شبکه خبری، خبرگزاری عربستان «واس» در این باره اعلام کرد: تعطیلی مراکز آموزشی به دلیل گزارش‌های اداره هواشناسی درباره نامناسب بودن هوا و ادامه بارش باران بوده است.
بارش باران و جاری شدن سیل باعث آبگرفتگی معابر و بسته شدن خیابان‌ها در ریاض شد. تاکنون گزارشی از تلفات جانی احتمالی در نتیجه این حادثه منتشر نشده است.
این گزارش افزود: هواشناسی عربستان تاکید کرده در روزهای آینده انتظار ادامه بارش‌ها در بخش‌های شرقی، مرکزی و شمال این کشور و همچنین منطقه «جازان»، مکه مکرمه و مدینه منوره وجود دارد.
اسکای نیوز افزود: عربستان در سال‌های گذشته با باران‌های رعدآسا مواجه بوده و در سال 2011 نیز «جده» شاهد بدترین سیل سال‌های اخیر بود.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10