(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 27 آبان 1392 - شماره 20642

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
قرار این نبودکه...! (یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
لاف (گفت و شنود)
ژنو 3 در نگاه رسانه‌های خارجی
ایران از برنامه هسته‌ای خود عقب نمی‌نشیند
استاندار تهران خبر داد
تذکر دفتر رهبر انقلاب برای پیشگیری از زمین‌خواری در شمال تهران
هیگل: آمریکا همواره با ایران در یک جنگ غیررسمی بوده است
امروز جدیدترین پهپاد راهبردی وزارت دفاع رونمایی می‌شود
نتانیاهو: امیدوارم آمریکا و غرب به توافق خیلی بهتری با ایران برسند(خبر ویژه)
ننگ آن بود که در مقابل جفا به امام و انقلاب سکوت کردید!(خبر ویژه)
مشاور کروبی: گریبان موسوی 40 سال دیگر هم گیر است(خبر ویژه)
درگذشت همکار
 


1- برخی از نظریه‌پردازان سیاسی از «مذاکره» با عنوان «بازی میان کف و سقف» یاد می‌کنند و توضیح می‌دهند که در جریان مذاکره هر یک از طرفین تلاش می‌کنند «سقف» مطالبات خود را تا آنجا که ممکن است بالاتر ببرند و در همان حال، خواسته‌های حریف را به «کف» برسانند به گونه‌ای که مرحله بعد از «کف»، زمین‌گیر شدن طرف مقابل را به دنبال داشته باشد. این تعریف از «مذاکره» ترجمان دیگری از همان تعبیر معروف «معامله» یا «بده بستان» است چرا که در انجام یک معامله، هر یک از طرفین می‌کوشند ارزش آنچه می‌دهند یا قرار است بدهند را بالاتر و بهای آنچه می‌ستانند را پائین‌تر نشان بدهند. اگر این تعریف از مذاکره قابل قبول باشد که هست و مذاکره چیزی غیر از بازی میان کف و سقف و معامله و بده بستان نیست، می‌توان و باید نگران بود که چرا در آستانه مذاکرات پیش‌روی ایران و گروه کشورهای 1+5 و قبل از شروع مذاکرات به جای آمادگی برای مقابله جدی با امتیازات مورد ادعای حریف که تمامی آنها - بدون استثناء - غیرقانونی و باج‌خواهانه است، بخشی از فعالیت هسته‌ای قانونی خود را تا سطح نزدیک به توقف پائین آورده‌ایم!
توضیح آن که یکی از پیشنهادهای حریف در مذاکرات ژنو 2 که به گفته مشترک جان کری وزیر امور خارجه و خانم «وندی شرمن» مذاکره‌کننده ارشد آمریکا می‌تواند، تضعیف و نهایتا توقف برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را در پی داشته باشد، پیشنهاد محدود کردن تعداد سانتریفیوژهای فعال در نطنز، توقف تولید اورانیوم 20 درصد غنی‌شده و خودداری از نصب و به کارگیری سانتریفیوژهای پیشرفته بود. این خواسته‌ها که همراه با چند خواسته غیرقانونی دیگر در مذاکرات ژنو به ایران پیشنهاد شده بود با مخالفت تیم هسته‌ای کشورمان - که قابل تقدیر است - روبرو شده و به همین علت، مذاکرات ژنو 2 بدون دسترسی به توافق، پایان یافته بود.
اما چند روز بعد از پایان مذاکرات ژنو و یک هفته قبل از آغاز دور بعدی مذاکرات - 29 و 30 آبان/ 20 و 21 نوامبر در ژنو - آقای یوکیا آمانو دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران می‌آید و یک روز پس از بازگشت در گزارش فصلی آژانس از توافق «پربار»! با مسئولان هسته‌ای کشورمان خبر می‌دهد. پرداختن به جزئیات بیشتر گزارش فصلی آژانس را به زمان دیگری موکول می‌کنیم و در محدوده این نوشته محدود تنها به بخشی از گزارش یاد شده بسنده می‌کنیم که در آن آقای آمانو تصریح می‌کند «ایران از 3 ماه قبل توسعه فعالیت‌ هسته‌ای خود را متوقف کرده است» و خبر می‌دهد «از 3 ماه قبل تاکنون هیچ قطعه اصلی جدیدی در رآکتور اراک نصب و افزوده نشده و میزان ذخایر اورانیوم با غنای 20 درصد نیز در طول 3 ماه گذشته فقط 5 درصد افزایش داشته است» و می‌افزاید «ایران از 3 ماه قبل تاکنون از نصب و به کارگیری سانتریفیوژهای پیشرفته IR2m نیز خودداری ورزیده است».
حالا یک بار دیگر این بخش از گزارش فصلی آژانس را مرور کنید! چه می‌بینید؟! آیا فعالیت‌های هسته‌ای متوقف شده و یا به شدت کاهش‌یافته‌ای که آقای آمانو در گزارش خود به آن اشاره می‌کند، بخش قابل توجه و با اهمیتی از همان خواسته‌های غیرقانونی و باج‌خواهانه‌ای نیست که گروه 1+5 در مذاکرات ژنو2 به ایران پیشنهاد کرده و با مخالفت جدی تیم محترم مذاکره‌کننده کشورمان روبرو شده و در نتیجه، مذاکرات مورد اشاره بدون توافق به پایان رسیده بود؟! اگر چنین است - که هست - ادامه مذاکرات برای چیست؟! و در حالی که قبل از شروع مذاکرات ژنو3، دست تیم مذاکره‌کننده کشورمان را از برگ‌های برنده‌ای که لازمه حضور در مذاکره است خالی کرده‌ایم، این عزیزان را برای مذاکره و چانه‌زنی درباره کدام بخش از مسائل باقیمانده به ژنو می‌فرستیم؟!
2- حریف در جریان مذاکرات ژنو 2، از توقف تولید اورانیوم 20 درصد غنی شده، کاهش تعداد سانتریفیوژهای فعال در نطنز، خودداری از نصب سانتریفیوژهای پیشرفته IR2m، توقف فعالیت راکتور آب سنگین اراک و پیشگیری از نصب قطعات اصلی آن و... به عنوان با اهمیت‌ترین و ضروری‌ترین امتیازات مورد درخواست خود از ایران یاد می‌کرد ولی اکنون که آمانو در گزارش رسمی آژانس به دریافت این امتیازات از ایران تصریح می‌کند، حریف نه فقط در قبال این همه امتیاز برجسته و با اهمیت که مفت و مجانی از ایران به چنگ آورده است کمترین ابراز تشکری نکرده است! بلکه به روال «بازی کف و سقف» بر میزان امتیازات باج‌خواهانه خود نیز افزوده و رجز ناخشنودی هم می‌خواند!
خدای مهربان بر درجات امام راحل ما(ره) بیفزاید که با نگرانی به مسئولان هشدار می‌داد و درباره هدف نهایی دشمنان می‌فرمود «غرب و شرق تا شما را از هویت اسلامیتان- به خیال خام خود- بیرون نبرند، آرام نخواهند نشست. نه از ارتباط با متجاوزان خشنود شوید و نه از قطع ارتباط با آنان رنجور. همیشه با بصیرت و با چشمانی باز به دشمنان خیره شوید و آنان را آرام نگذارید که اگر آرام گذارید، لحظه‌ای آرامتان نمی‌گذارند» حضرت امام(ره) بلافاصله بعد از این هشدار و در همین پیام تأکید می‌فرمایند که «البته ما از زحمات وزارت امور خارجه قدردانی می‌کنیم» و این دقیقاً همان هشدار اخیر حضرت آقا است که در دیدار 12 آبان دانش‌آموزان و دانشجویان بعد از اعلام این نکته که «به مذاکرات جاری خوشبین نیستم» از تیم مذاکره کننده کشورمان با عنوان «فرزندان انقلاب و مأموران جمهوری اسلامی که با تلاش فراوان در حال انجام دادن مأموریت سخت خود می‌باشند» یاد کرده و در همان حال تأکید می‌فرمایند «توصیه من به مسئولان عرصه دیپلماسی و مذاکره این است که مراقب باشید، لبخند فریب‌گرانه دشمن، شما را دچار اشتباه و خطا نکند» و اکنون این سؤال به گونه‌ای جدی از مسئولان محترم عرصه دیپلماسی و مذاکره‌کننده ایران اسلامی در میان است که آیا متوقف کردن بخشی از فعالیت هسته‌ای کشورمان، آنهم فعالیت‌های مورد درخواست باج‌خواهانه حریف در مذاکرات ژنو 2 نشانه به اشتباه افتادن و فریب خوردن از لبخندهای مزورانه دشمن نیست؟!
3- پیش از این درباره ترفند فریبکارانه «پلیس بد و پلیس خوب» که از سوی آمریکا و اسرائیل و برخی کشورهای اروپایی در نقش‌های به ظاهر متفاوت و در واقع با یک هدف واحد و از قبل تعریف شده به صحنه آمده است توضیحات مستندی داشته‌ایم و در این مختصر، فقط این پرسش را با مسئولان محترم دیپلماسی کشورمان در میان می‌گذاریم؛ آیا بر این باورید که آمریکا برای جلب نظر ایران اسلامی، پیوندهای ارگانیک خود با اسرائیل را نادیده گرفته و وا می‌نهد؟! بدیهی است پاسخ مثبت به این پرسش تنها می‌تواند برخاسته از ساده‌اندیشی باشد! بنابراین برخی- تاکید می‌شود برخی- از آقایان چرا و با کدام توضیح منطقی، مخالفت‌های آمیخته به لحن عصبانی رژیم صهیونیستی با توافق میان ایران و 5+1 را «واقعی»! تلقی می‌کنند؟! و توجه ندارند که این ترفند برای کسب امتیاز بیشتر در مذاکرات پیش روی است؟ همین دو روز قبل سخنگوی کاخ‌سفید اعلام کرد «اختلاف آمریکا و اسرائیل درباره برنامه هسته‌ای ایران تاکتیکی است» و نتانیاهو در جمع اعضای کابینه رژیم صهیونیستی تاکید کرد «مخالفت ما برای آن است که دوستانمان را متقاعد کنیم تا به توافق بهتری با ایران دست پیدا کنند»! و افزود «این خواسته، شدنی است زیرا ایران تحت فشار قرار دارد»!
شما عزیزان در پرواز بازگشت از سفر نیویورک بودید که وزارت خارجه آمریکا با صدور یک بیانیه رسمی اعلام کرد «دست به هیچ اقدامی نمی‌زند که برای اسرائیل نگران‌کننده باشد»! «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی آمریکا تصریح می‌کند که «فرانسه کاملا با ما موافق است» و نشریه صهیونیستی تایمز اسرائیل اطمینان می‌دهد که «اختلاف میان آمریکا و اسرائیل بر سر توافق با ایران ماهیت تاکتیکی دارد» و ... آیا هنوز هم تصور می‌فرمائید که آمریکا به خاطر جلب رضایت ایران اسلامی با رژیم‌صهیونیستی و فرانسه اختلاف پیدا کرده است؟!
4- و بالاخره امتیازاتی که اخیرا با توقف بخش قابل توجهی از فعالیت هسته‌ای کشورمان به حریف داده‌ایم و در گزارش آمانو به آن تصریح شده است، فقط با واژه «باج دادن» قابل توضیح است و این نگرانی جدی را دامن می‌زند که تیم محترم مذاکره‌کننده کشورمان بی‌آن که بخواهند یا متوجه باشند در این اقدام خسارت‌آفرین و غیرقابل توجیه از وسوسه‌های شیطانی اصحاب فتنه آمریکایی- اسرائیلی 88 که در پوشش مشاوره به آنان ارائه شده است، تاثیر پذیرفته باشند. جماعت فتنه‌گر یک بار در فتنه 88 با دست زدن به وطن‌فروشی و خیانت آشکار در پی تسلیم میهن اسلامی به بیگانگان بودند که از ملت بزرگوار ایران تودهنی سختی خوردند، از این روی هرگز دور از انتظار نیست که با نفوذ در نقاط پیرامونی دولت محترم اندیشه خیانت دیگری را در سر داشته باشند.

حسین شریعتمداری

 


33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
سامانه پیام کوتاه 30002323
* درود خدا بر پاک‌باختگانی که در کربلا امان‌نامه جان و نان را نپذیرفتند و امان آرمان اسلام و ایمان را طلبیدند. یادمان باشد ابن زیاد از آن مجلس عزایی که دغدغه مبارزه با آمریکا نباشد نگرانی ندارد!
0433---0912
* یاران امام حسین(ع) در روز عاشورا تبلور اطاعت از ولایت و اسوه مقاومت در مقابل خط انحراف بودند. امیدواریم که امروز هم همه بتوانیم عاشورایی عمل کنیم و به دشمنان باج ندهیم.
3735---0919
* با توجه به بیانیه مشترک مسئولین کشور با آژانس هسته‌ای سوالی برایم پیش آمده است: چرا فقط ایران باید اقدامات یک طرفه انجام بدهد. پس اقدامات متقابل آژانس چه می‌شود؟
2826---0913
* تحریم‌ها وقتی لغو و آب زمانی آزاد شد که سر حسین(ع) و یارانش، مظلومانه بر نیزه‌ها، خیمه‌ها غارت، زنها بی‌معجر و حتی کودکان به بند کشیده شدند و همه این فجایع از جاه‌طلبی و حرام‌خواری و بی‌بصیرتی عده‌ای بود.
اردستانی
* دشمنان در اظهارنظر علیه کشور ما شمشیر را از رو بسته‌اند و خیلی راحت خط و نشان می‌کشند ولی دیپلمات‌های ما حرف را داخل دهان خود می‌چرخانند تا مبادا آمریکایی‌ها ناراحت بشوند با این شیوه کار پیش نخواهد رفت.
5013---0914
* در مقاطع مختلف این کلام امام خامنه‌ای را فراموش نکنیم که فرمودند اگر کسانی برای حفظ جانشان یا شغل و پول و مقامشان و یا محبت نزدیکانشان راه خدا را ترک کنند و آنجا که باید حق بگویند نگویند، آن‌وقت حسین‌بن علی‌ها به مسلخ کربلا کشیده خواهند شد.
6949---0912
* طبق مبنا و منطقی که روزنامه‌های زنجیره‌ای تبلیغ می‌کنند به رجوی تروریست هم نمی‌شود منافق و غیرخودی گفت بنویسید اسلام و انقلاب تعریف خودش را دارد.
5240---0911
* مسجدالرضا(ع) در خیابان دیباجی‌شمالی نرسیده به بزرگراه صدر منطقه یک که توسط شهردار تهران جناب آقای قالیباف در چندین سال قبل کلنگ زده شده و 70 درصد این پروژه‌ با مساعدت شهرداری تکمیل گردیده اما به علت عدم تامین مالی این پروژه توسط شهرداری مدت مدیدی نیمه تمام باقی مانده و قابل استفاده نمی‌باشد در صورتی که قرار بود این پروژه قبل از انتخابات به پایان برسد از شهرداری تهران تقاضا می‌کنیم همچنان‌که تابحال به تاسیس مکانهای مذهبی و مساجد همت گماشته‌اند این پروژه را نیز به پایان برساند.
اهالی محل
* این همه مسئولین در رسانه‌ها از اعطای وام برای بازسازی بافت‌های فرسوده سخن گفتند. ما نیز برای حل مشکل اقدام به دریافت وام نمودیم اما پس از اتمام کار بانک تجارت شعبه آزادگان اعلام کرد باید وام دریافتی را یکجا بازپس دهید و از قسط‌بندی خبری نیست! از دولت درخواست می‌شود جلوی این‌گونه احجاف‌ها را بگیرد.
اسفندیاری
* یکی از انتقادهای دولت دکتر روحانی نسبت به دولت قبل عدم اجرای برخی مصوبات مجلس است. متأسفانه همین انتقاد به دولت دکتر روحانی نیز وارد است چرا که از اجرای مصوبه مجلس در مورد قانون مشاغل سخت و زیان‌آور طفره می‌رود در حالی که این مصوبه ابلاغ هم شده است؟!
منصوری- اراک
* ما ساکنین پشت شهرداری پاکدشت کوچه‌های نیستان امکان استفاده از خدمات اینترنت را نداریم. مسئولین شرکت مخابرات پاسخ بدهند دلیل آن چیست؟
7642---0919
* دیده شده در بعضی از دستگاههای دولتی وقتی بودجه اختصاصی اضافه می‌آید برای اینکه به خزانه برنگردد و تأثیر در کاهش بودجه سال بعد آن دستگاه نگذارد آن را هزینه کارهای حاشیه‌ای مثل همایش‌های غیرضرور می‌کنند. در صورتی که اگر دلسوزی در کار باشد باید جلوی این نوع اسراف کاری‌ها گرفته شود.
8858---0919
* از مسئولین بهشت‌زهرا(س) درخواست می‌شود برای متکدیانی که با سماجت مزاحم افراد عزادار می‌شوند، فکری بکنند.
شفیعی
* مسئولین آموزش و پرورش از یک طرف مدعی هستند زمان آموزش از شنبه تا چهارشنبه هر هفته زمان کمی است از آن طرف حاضر نیستند به خاطر وجهی که برای برنامه‌های فوق‌العاده روزهای پنجشنبه از اولیاء دریافت می‌کنند از برنامه‌های فوق‌العاده این روز چشم‌پوشی کنند.
0650---0913
* حق این بود که مسابقات پرشور بین‌المللی کشتی پهلوانی در خرم‌آباد گسترده‌تر پوشش خبری داده می‌شد ولی متأسفانه مطبوعات و رسانه‌ها بیشتر مسابقات ورزشی وارداتی مثل فوتبال را پوشش می‌دهند.
2490---0913
* با بسته شدن پرونده مسکن مهر قیمت مسکن با شتاب فزاینده‌ای رو به رو خواهد شد و شایسته است مسئولین امر تدبیری نمایند.
همدانی
* یک پرونده قضایی در مجتمع دادسرای کارکنان دولت داشتیم در سال 89 کیفرخواست و در سال 91 در مجتمع امام خمینی رأی آن صادر شده است. پرونده در مورد یکی از قضات منفصل از خدمت است ولی متاسفانه این پرونده با اعتراض او به دیوان رفته و هنوز در مورد آن پس از یک سال و اندی هیچ رأیی صادر نشده است.
7446---0911

 


گفت: اوباما بار دیگر تکرار کرده است که همه گزینه‌ها از جمله گزینه نظامی علیه ایران روی میز است.
گفتم: چه غلط‌های زیادی؟!
گفت: نتانیاهو هم گفته است اگر توافق ایران و 5+1 آنگونه که ما می‌خواهیم نباشد، ممکن است به ایران حمله کنیم.
گفتم: موز اگر قوت داشت، کمر خودش را راست می‌کرد. اسرائیل هم‌اکنون در حال نابودی است و دوران ابرقدرتی آمریکا هم مدت‌هاست که سر آمده است.
گفت: آن سال‌ها که آمریکا قدرت داشت هیچ غلطی نتوانست بکند چه رسد به حالا که...
گفتم: یارو دورخیز کرد که با یک پرش روی زین اسب بنشیند ولی از آن طرف نقش زمین شد و در حالی که از شدت درد، کمرش خم شده بود برای این که خیلی ضایع نشه، بلند بلند گفت؛ جوونی کجایی که یادت بخیر! و بعد که به اطراف نگاه کرد یواشکی گفت؛ خودمونیم، جوون هم که بودیم مثل حالا پخمه و بی‌بوته بودیم!

 


رسانه‌های خارجی و عمدتا غربی در آستانه دور جدید مذاکرات هسته‌ای کشورمان با گروه 1+5 که قرار است چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته جاری در ژنو از سر گرفته شود بسترسازی رسانه‌ای خود را آغاز کرده‌اند.
روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست در همین رابطه به قلم «کنت پولاک» یکی از اعضای اندیشکده‌ بروکینگز، نوشت: ما هنوز راه طولانی تا توافقنامه رسمی بین‌المللی برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران داریم اما خطوط برجسته یک توافق، که هم شامل توافق موقت و هم توافق نهایی می‌شود، به آرامی در کنار یکدیگر جمع می‌شود. توافق هسته‌ای با ایران لزوما نباید بدون نقص باشد.
براساس گزارش واشنگتن‌پست سه جایگزین احتمالی برای پذیرفتن توافقی که هم‌اکنون بین ایران و 1+5 در حال بحث است، وجود دارد که هر سه این جایگزین‌ها گزینه‌های بدتری هستند.
به زعم این گزارش، اولین جایگزین شامل یک توافق بهتر، حتی یک توافق کامل و بدون عیب و نقص است که در آن ایران تمامی برنامه هسته‌ای خود را کنار بگذارد.
آنهایی که از این رویکرد حمایت می‌کنند، همچون «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، فرض می‌کنند که اگر جهان پیشنهاد کنونی ایران را رد کند، ما می‌توانیم بیش از حد به ایران فشار آوریم و ایران با هر آنچه ما می‌خواهیم موافقت می‌کند. اما این تا حد زیادی غیرمحتمل است. ایران بیش از یک دهه است که اصرار دارد برنامه هسته‌ای خود را به طور کامل کنار نمی‌گذارد.
جایگزین دوم در گزارش واشنگتن‌پست عبارتست از: ترک هرگونه توافق با ایران. این مسئله شامل حفظ نیروهای نظامی در خلیج(فارس) می‌شود تا مانع از هرگونه اقدام نظامی ایران شود، شامل حفظ تحریم‌ها برای منزوی کردن ایران و استفاده از عملیات‌های سایبری و مخفیانه علیه ایران می‌شود. این یک سیاستی است که اکثرا در واشنگتن برای بررسی آن تمایل دارند.
جایگزین سوم و نهایی، جنگ با ایران برای تخریب تأسیسات هسته‌ای این کشور یا سرنگون کردن نظام ایران یا هر دو این موارد است. این جایگزین‌ها از نظر استراتژیکی مشکل‌زا است و از نظر سیاسی ناخوشایند و حتی شاید غیرممکن باشد.
در پایان این گزارش آمده است: اکثر شواهد موجود حاکی از آن است که یک اقدام نظامی محدود برای تخریب برنامه هسته‌ای ایران بعید است که محدود بماند. ایران احتمالا بازسازی خواهد شد و انتقام می‌گیرد و ما در یک جنگی فراتر و طولانی‌تر از آنچه که به دنبال آن بودیم داخل می‌شویم. تصور اینکه آمریکا آماده یک درگیری پرهزینه و خطرناک‌تر با ایران شود، دشوار است.
همچنین فرید زکریا کارشناس سیاسی و مجری شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان در مقاله‌ای در هفته‌نامه آمریکایی «تایم» با عنوان «فقط تهران را مقصر ندانیم» نوشت: بسیاری تصور می‌کردند ایران در مذاکرات مانع‌تراشی خواهد کرد اما حالا معلوم شده است که موانع از سمت دیگر می‌آیند.
تایم می‌نویسد: در حالی که ممکن است فرانسه به اهداف خود برسد، دیگر مخالفان متقاعد نمی‌شوند، نتانیاهو خواستار برچیده شدن برنامه غنی‌سازی ایران به طور کامل است اما این برای ایران یک خط قرمز محسوب می‌شود. البته خیلی مشخص نیست که آیا نتانیاهو در حال چانه‌‌زنی است یا اینکه واقعا هر گونه معامله‌ای را که به ایران اجازه می‌دهد غنی‌سازی را ادامه دهد، رد می‌کند.
براساس این گزارش، عربستان سعودی نیز هیچ معامله‌ای را نمی‌پذیرد.
نشریه فارین پالیسی نیز در گزارشی درباره مذاکرات آتی هسته‌ای کشورمان با گروه 1+5 نوشت: دیپلمات‌ها در این هفته بخوبی می‌توانند به یک توافق هسته‌ای با ایران دست یابند اما برای پیشرفت بیشتر، کنگره آمریکا و نیز اتحادیه اروپا باید با لغو مرحله‌ای تحریم‌ها موافقت کنند.
در پایان مقاله فارین پالیسی آمده است: باراک اوباما از رویاهای سیاست خارجی یک به یک دست کشیده است. سیاست «احترام متقابل» او در مورد خاورمیانه منجر به ارتقای وجهه آمریکا نزد مردم و رژیم‌های منطقه نشده؛ سیاست «راه‌اندازی دوباره» روابط با روسیه با به قدرت بازگشتن ولادیمیر پوتین شکست خورده و سوریه نیز به یک جهنم تبدیل شده است اما در مورد ایران که پیامدهای شکست بسیار ناگوار خواهد بود، سیر حوادث موجب تائید سیاست تعامل صبورانه آمریکا شده است. او اکنون شریکی (در ایران) دارد که ممکن است بتواند با آن کار کند و با یک ایرانی رو به رو است که خواستار کاهش تحریم‌ها است. مسیر حل موضوع - هر چند مملو از موانع - اما باز است. راه‌حل این مساله اگر به آن دست یافته شود یک پیروزی برای اوباما خواهد بود و خدا می‌داند که او به چنین پیروزی نیاز دارد.
نشریه اکونومیست نیز در شماره روز شنبه خود با اشاره به دور تازه مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 که قرار است اواخر هفته در شهر ژنو سوئیس برگزار شود، و تلاش‌های «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای بازداشتن آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، نوشت: دستکم در موضوع ایران افکار عمومی آمریکا با نتانیاهو همراه نیست.
اکونومیست با اشاره به دموکرات بودن مجلس سنای آمریکا، نوشته است سران سنا در بحث مذاکرات هسته‌ای ایران به دنبال افزایش تحریم‌ها هستند تا آمریکا دست پرتری در مذاکرات داشته باشد، اما در عین حال نمی‌خواهند در برابر رئیس‌جمهور هم حزب خود که مخالف تحریم‌های بیشتر است بایستند. همین موضوع موجب تضعیف موضع «آیپک» به عنوان اصلی‌ترین لابی حامی اسرائیل در کنگره نیز شده است.
در پایان گزارش اکونومیست آمده است: بحران ایران اختلافات قدیمی میان نتانیاهو و اوباما را تشدید کرده است. اما خستگی افکار‌ عمومی آمریکا از گرفتاری‌های خارجی، باعث شده تا کنگره اکنون متحدی ضعیف‌تر از همیشه باشد. نتانیاهو در مواجهه با ایران، به هر حال با اوباما طرف است. ممکن است آن‌ها در مورد تاکتیک‌ها دچار اختلاف‌نظر باشند، اما خوب حمایت آمریکا از آنچه نخست‌وزیر اسرائیل در سر دارد، بسیار اندک است.

 


دفتر مقام معظم رهبری درباره زمین‌خواری در شمال تهران به استانداری تهران تذکر داد.
حسین هاشمی در گفت‌وگو با فارس ضمن تایید تذکر دفتر مقام معظم رهبری درباره زمین‌خواری در شمال تهران اظهار داشت: از دفتر ایشان درباره موضوعات مختلف متذکر می‌شوند و در گذشته نیز تذکراتی درباره موضوعات مختلف داده بودند.
وی ادامه داد: طبیعتا هر کجا که احساس کنند مقداری به منابع طبیعی تجاوز شده است، از دفتر ایشان تذکر می‌آید و مطمئنا مورد اقدام و پیگیری استانداری تهران قرار می‌گیرد.

 


وزیر دفاع آمریکا طی یک سخنرانی در واشنگتن ضمن حمایت از رویکرد دیپلماتیک در قبال برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرد که واشنگتن در یک جنگ غیررسمی با ایران بوده است و رفع مسائل سیاسی در مذاکرات به زمان نیاز دارد.
«چاک هیگل» روز شنبه طی یک سخنرانی در واشنگتن ضمن حمایت از رویکرد دیپلماتیک در قبال برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرد: اگر ما بتوانیم در راستای برخی از منافع مشترک حرکت کنیم و به بخش‌های مهمتری برسیم و راه‌حل بالقوه‌ای برای یک مشکل پیدا کنیم، هوشمندانه‌تر نیست که چنین کاری بکنیم؟ تعامل تسلیم شدن نیست، دلجویی نیست.
به گزارش فارس، هیگل در ادامه حملات لفظی به دولت «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا به دلیل عدم توافق بین ایران و 5+1 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین به علاوه آلمان) در نشست اخیر «ژنو» را مورد انتقاد قرار داد و گفت: واشنگتن از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران در یک نوع جنگ غیررسمی با ایران بوده است و رفع موضوعات سیاسی در مذاکرات به زمان احتیاج دارد.

 


با حضور سردار حسین دهقان جدیدترین پهپاد راهبردی ساخت وزارت دفاع امروز در شرکت صنایع هواپیماسازی ایران وابسته به سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع رونمایی می‌شود.
به گزارش اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع، این پهپاد جدید با نام «فطرس»، بزرگترین هواپیمای بدون سرنشین راهبردی کشور است که از قابلیت‌های ویژه‌ای برخوردار است.

 


رایزنی فرانسه و آمریکا با رژيم صهیونیستی مقارن با دور جدید مذاکرات ژنو گسترش می‌یابد. در حالی که دیروز فرانسوا اولاند رئيس‌جمهور فرانسه در تل‌آویو با نتانیاهو ملاقات کرد، جان‌کری نیز اواخر این هفته به تل‌آویو می‌رود. این چهارمین سفر کری به فلسطین اشغالی در کمتر از یک ماه خواهد بود.
نکته جالب اظهارات دیروز نتانیاهو در نشست کابینه صهیونیستی پیش از ملاقات با اولاند است. در حالی که به غلط گفته می‌شود او مخالف توافق آمریکا با ایران است، خبرگزاری فرانسه به نقل از نتانیاهو نوشت: امیدوارم بتوانیم دوستان‌مان را متقاعد کنیم تا به توافق خیلی بهتری با ایران برسند. این امر امکانپذیر است زیرا ایران تحت فشار قرار دارد و ادامه این فشارها و حتی افزودن بر آن می‌تواند نتایج دیپلماتیک خیلی بهتری را به همراه داشته باشد.
گزارش رویتر نیز حاکی است که نتانیاهو در جلسه دیروز کابینه گفته است: من امیدوارم قدرت‌های جهانی به توافق خوبی با ایران دست پیدا کنند و من به آنها اطمینان می‌دهم که تمام تلاش خود را برای جلوگیری از یک توافق بد به کار خواهیم گرفت.
در همین حال فرانسوا اولاند پس از ورود به تل‌آویو مدعی شد فرانسه در برابر تکثیر سلاح‌های اتمی در جهان تسلیم نخواهد شد.
در حالی که هم فرانسه و هم رژیم نامشروع صهیونیستی دارای تسلیحات اتمی هستند، اولاند مدعی شده «درباره پرونده هسته‌ای ایران معتقدیم گسترش سلاح اتمی یک خطر و یک تهدید است و به ویژه درباره ایران یک خطر برای اسرائيل است.»
از سوی دیگر روزنامه صهیونیستی از سفر آخر هفته وزیر خارجه آمریکا به تل‌آویو خبر داد و نوشت: جان‌کری به تل‌آویو خواهد رفت تا درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران به مقامات اسرائيل گزارش دهد.
هاآرتص افزود: مقامات اسرائيلی اعلام کرده‌اند کری در اسرائیل آماده خواهد بود تا در صورت نیل به توافق به ژنو پرواز کرده و در آنجا توافقنامه‌ای را با ایران به امضا برساند.
کری در مذاکرات یک هفته پیش ژنو نیز، از تل‌آویو به ژنو رفت!
برخلاف برخی تحرکات تبلیغاتی برای القای اختلاف میان آمریکا و اسرائیل، نتانیاهو دیروز گفت: جان کری وزیر خارجه آمریکا دوست قدیمی اسرائيل است.
همچنین به گزارش خبرگزاری قطر جن پساکی سخنگوی کاخ سفید گفت: آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران اختلاف تاکتیکی دارد و این اختلاف اندک است. ما بر این باوریم برای گام اول لازم است برنامه هسته‌ای ایران متوقف شود تا بتوانیم وقت برای مذاکره جهت توافق درازمدت داشته باشیم. سران اسرائيل اعتقاد دارند باید فشار بر ایران را افزایش دهیم تا آنها وادار شوند تماماً تسلیم یک توافق درازمدت شوند. واضح است که ما فکر نمی‌کنیم این راه امکان‌پذیر باشد.
یادآور می‌شود نتانیاهو دیروز ضمن مصاحبه با روزنامه فیگارو و در پاسخ این سؤال که با توجه به مذاکرات ژنو آیا شما مایلید که فرانسه برای اسرائيل به متحدی قابل اطمینان‌تر از آمریکا تبدیل شود؟ گفت:‌ آمریکا برای ما یک متحد مهم به شمار می‌رود و حتی مهم‌ترین متحد. اما روابط با فرانسه نیز خیلی ویژه است. در زمینه پرونده هسته‌ای ایران، فرانسه و اسرائیل در سال‌‌های اخیر از مواضع مشترک خود دفاع کرده‌اند. ایران نباید سانتریفیوژ و رآکتور آب سنگین در اختیار داشته باشد.
او درباره نپیوستن رژیم صهیونیستی به معاهده منع گسترش سلاح‌های شیمیایی و عدم امضای آن مدعی شد: این پیمان نشان داده در خاورمیانه هیچ کارکردی ندارد و مشکل از سوی دولت‌هایی نیست که این پیمان را امضا نکرده‌اند.

 


فرزندان دو تن از سران فتنه با هاشمی رفسنجانی و همسر و فرزندان وی ملاقات کردند.
در حالی که این ملاقات پنهانی از سوی دفتر هاشمی رسانه‌ای نشده و در محاق پنهانکاری مانده اما محمد حسین کروبی پسر مهدی کروبی ضمن تهیه خبری آن را در اختیار رسانه‌های ضد انقلاب قرار داد. برخی فرزندان هاشمی در فتنه نفش‌آفرین بودند و نقش مهمی در تحریک وی ایفا کردند.
موسوی و کروبی که به خاطر جاه‌طلبی از سوی برخی مشاوران خائن و آلوده به سرویس‌های جاسوسی به بازی گرفته شدند، تا آنجا در فتنه پیش رفتند که از حرمت‌شکنان روز عاشورای حسینی با تعابیری نظیر مردمان خداجو حمایت کردند حال آن که در میان دستگیرشدگان عناصر بهایی و اعضای سازمان منافقین حضور داشتند. این دو به همراه خاتمی و طیفی از اصلاح‌طلبان، شرایط را برای حمله به ارگان انقلاب و جمهوری اسلامی فراهم کردند و زمینه‌ساز تحرک کم‌سابقه گروهک‌های برانداز شدند تا آنجا که علناً از سوی مقامات آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی مورد حمایت قرار گرفتند و حتی سران اسرائیل از فتنه سبز به عنوان سرمایه بزرگ و پیاده نظام رژیم صهیونیستی در جنگ با ایران یاد کردند. 8 ماه تداوم آن فتنه دشمن را به طمع انداخت که فشارها علیه ایران برای تشدید و اختلاف میان ملت ایران را شدت بخشد.
به نقل از پسر کروبی، هاشمی در ملاقات مذکور مدعی شده که حصر موسوی و کروبی برای نظام اسلامی ننگ است و این در حالی است که نقطه سیاه همراهی با فتنه‌گران هم‌پیمان با گروه‌های ضد انقلاب از کارنامه هاشمی پاک نخواهد شد. آقای هاشمی در حالی برای موسوی و کروبی ابراز تأسف کرده که حتی یک بار هم در طول فتنه سال 88 و جسارت علنی به امام حسین علیه‌السلام، امام و رهبری و اصل اسلام و انقلاب نسبت به این خیانت و ظلم بزرگ ابراز تأسف نکرد هیچ، که هیزم‌کش فتنه‌گری فتنه‌گران بود.
گفته می‌شود هاشمی در تلاش است با این ملاقات ادعای محافل فعال در فتنه را مبنی بر اینکه موسوی و کروبی را تنها گذاشته کمرنگ کند. این عناصر می‌گویند موسوی و کروبی با طناب هاشمی و اصلاح‌طلبان به چاه رفته‌اند، بنابراین باید تا آخر از این دو حمایت کنند!

 


«آقای موسوی شما اسیر حصر خودساخته‌ای هستید که دیوارهایش بر شالوده توهم و لجاجت بالا رفت. شما گرانیگاه جماعتی شدید که به قول خاتمی سالهاست در حال خودکشی‌اند. تاریخ هرگز گریبان شما را برای تقلب مدعایی رها نخواهد کرد.»
این جملات را داریوش سجادی از مشاوران کروبی عنوان کرد و با اشاره به برخی مظلوم‌نمایی‌های گاه به گاه رندان فرصت‌طلب عالم سیاست نوشت: «اینک بعد از سپری شدن هزار روز از انزوای گریزناپذیر، همه شواهد و قرائن نشان از آن دارد که با وضعیت موجود نباید و نمی‌توان چشم انتظار اتفاق جدیدی برای شما (موسوی) بود. در عین حال بر این باورم که شما قبل از آن که در حصر حکومت باشید، اسیر حصر ذهنی خود شده‌اید. آری میرحسین موسوی محصور و اسیر و زندانی و گروگان حصر خودساخته‌ای شده که دیوارهایش بر شالوده‌های توهم و تعصب و لجاجت بالا رفته و ضخامت گرفته و استوار گشته و قوام یافته است».
وی می‌افزاید: این عزلت تحمیلی هرگز به خاطر ادعای تقلب نبوده و نیست. اجازه دهید خودتان و خودمان را گول نزنیم! این حصر از هرج و مرج‌طلبی و به آشوب‌ کشیدن شهر ناشی شد و الا تا پیش از آن جنابعالی بیش از یک سال آزاد بودید و پشت به پشت با کوبیدن بر طبل تقلب، بیانه صادر کردید اما انصافا صبر حکومت را زمانی لبریز کردید که اسباب ناامنی و آشوب را فراهم کردید که آخرین آن فراخوان روز والنتاین در 25 بهمن 89 به بهانه انقلاب مصری بود که متحیرانه تا چند ماه پیش‌تر امت‌تان در روز قدس با شعار «نه غزه - نه لبنان» برخلاف ادعای والنتاین 89 لاقیدانه خواستار بی‌وقعی به دغدغه‌ها و رنج و ستم و مبارزات ملت‌های عرب منطقه شده بودند!
همکار سابق نشریات اصلاح‌طلب با تاکید بر اینکه موسوی اسیر حصارهای ذهنی شد می‌نویسد: چهار سال گذشت و مطمئنا 40 سال هم که از افسانه تقلب بگذرد، تاریخ گریبان موسوی را برای مستندات آن ادعا رها نخواهد کرد. متاسفانه صحنه‌آرایی صحنه‌آرایان امر را به موسوی مشتبه کرد. شما نه آنگ سان سوچی بودید و نه ماندلا، (بگذریم که آن پیرزن نیز با افتخار قلاده نوبل و اثبات خبث طینتش از طریق صحه گذاشتن بر کشتار مسلمانان توسط هم‌وطنان بودایی‌اش ثابت کرد «آنگ سان سوچی» بودن قبل از افتخار اسباب ابتذال است).
سجادی ادامه می‌دهد: هر چند پذیرش این واقعیت سخت است اما شوربختانه گریزی از آن نیست و «شما بازی خوردید» و بازیگردان و بازیگردانان اصلی مدت‌هاست در خلوت آسایش و ساحل عافیت‌شان، بردند و خوردند و چهار پای مرادشان را در چمن تنش‌های 88 چراندند و پروراندند و سهم و عایدی جنابعالی از آن غائله تنها بلاگردانی بابت زیاده‌خواهی و قدرت‌طلبی و شرارت و مطامع سیاسی ایشان شد!
وی می‌افزاید: به قول خاتمی «کنار کشیدن از انقلاب یا تظاهر به مخالفت کردن با آن هنر نیست. خودکشی است!» آقای موسوی! اکنون چشم خود را باز کنید و ببینید چه کسانی به بهانه «دفاع از شما» و شکستن «حصر شما» برای شما کمپین دفاع و حمایت راه انداخته‌اند؟! شوربختانه خواسته یا ناخواسته جنابعالی گرانیگاه جماعتی شده‌اید که بنا به بیان ظریف «خاتمی ارشاد» سالهاست در حال «خودکشی‌اند»!
مشاور کروبی می‌نویسد: تجربه 20 سال سکوت‌تان نشان داده اگر حرف زدن در سیاست را نامتبحرید حرف نزدن در سیاست را ماهرید. فقط کافی است به لاک سکوت و تنهایی خود مطابق قبل از 88 بازگردید و سیاست را سه طلاقه کنید. با توجه به روحیات شاعرانه و شخصیت هنری و طبع ساده‌اندیشانه‌تان تصور آن است که تجربه 4 سال گذشته توانسته به جنابعالی اثبات کند مرد میدان پیچیده سیاست نیستید و دیگران می‌توانند مدیریت‌تان کنند.
وی همچنین موسوی را به بی‌مبالاتی و ورود پرهزینه در فتنه 88 متهم کرد و نوشت: گره‌ کار به دست خودتان باز می‌شود. شما مرد میدان سیاست و کیاست نیستید. در این عرصه عرض خود می‌برید و زحمت دیگران می‌دارید.

 


اطلاع یافتیم آقای محسن روشنی همکارمان در دفتر نمایندگی کیهان در گوگد گلپایگان اصفهان در حال خدمت‌رسانی به عزاداران اباعبدالله‌الحسین (ع) به رحمت ایزدی پیوست. ضمن تسلیت به خانواده محترم ایشان، برای آن مرحوم رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر و شکیبایی خواستاریم.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10