(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 27 آبان 1392 - شماره 20642

کوتاه اقتصادی
مشاور وزیر نیرو: 6 استان کشور دچار کم‌آبی شدند
ماه آینده انجام می‌شود
افتتاح بزرگترین کارخانه طلا در کشور
معاون راه‌آهن خبر داد
راه‌اندازی قطار فوق‌العاده تهران- قم
وزارت نفت: نیروگاه‌های کشور در زمستان مشکل سوخت ندارند
رئيس دفتر رئیس‌جمهور: ثروتمندان از دریافت یارانه انصراف دهند
صنایع پرمصرف برق جریمه و کم مصرف‌ها پاداش می‌گیرند
وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد
ضرورت حذف رانت‌های موجود در بخش کشاورزی
گزارش بانک مرکزی از قیمت خرده‌فروشی کالاها
وزارت جهاد کشاورزی خبر داد
خودکفایی 48درصدی در تولید شکر
هشدار در مورد خرید و فروش دستگاه‌های کاهنده مصرف گاز
یک مسئول اعلام کرد
ورود نفت خام به بورس انرژی
یک مقام مسئول: املاک مازاد بانک‌ها به فروش می‌رسد
   


* مدیرعامل پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند از تولید روزانه 16 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو 4 در این پالایشگاه خبر داد. علی اکبر میرقادری افزود: پس از اجرای کامل طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند، میزان تولید بنزین این پالایشگاه از 4 میلیون لیتر به 16 میلیون لیتر در روز که معادل 26 درصد بنزین تولیدی کشور است، افزایش یافت.
* کشتی‌آرای به ریاست اتحادیه طلافروشان تهران انتخاب شد.وی که در هفته گذشته با رای اعضای اتحادیه به عنوان نفر دوم شناخته شده بود در انتخابات داخلی اتحادیه طلافروشان تهران به عنوان رئیس این اتحادیه برگزیده شد. محمد کشتی‌آرای در حال حاضر رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشوری است و تا سال آینده انتخاباتی برای این سمت برگزار نخواهد شد. زیرا بودجه‌ای برای این انتخابات در نظر گرفته نشده است.
* عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: حذف ایران کد، ظلم بزرگی است که به واردات و صادرات کشور می‌شود. سیدمحمد بیاتیان با اشاره به اینکه متاسفانه دولت می‌خواهد ناهماهنگی بین گمرک و سازمان توسعه تجارت را با حذف ایران کد حل کند افزود: این ناهماهنگی‌ با چنین شیوه‌هایی حل نمی‌شود، بلکه باید کارها جدی انجام شود تا هماهنگی بین سازمان‌های درگیر در واردات کالا پدید آید.
* بانک پاسارگاد در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی، خود همچون سال‌های گذشته اقدام به حمایت مالی از دانش‌آموختگان مبتلا به بیماری هموفیلی کرد. به گزارش روابط عمومی بانک پاسارگاد، این بانک در اقدامی دیگر، همچون سال‌های گذشته از دانش‌آموختگان مبتلا به بیماری هموفیلی در مقاطع تحصیلی پیش‌دبستانی تا دانشگاه حمایت مالی کرد. بر اساس این خبر در سال جاری 371 دانش‌آموخته در قریب به 22 استان کشور تحت حمایت بانک پاسارگاد قرار گرفتند.
* با اجرای عملیات کابل برگردان ارتباط تلفنی مشترکین با پیش‌شماره‌های 3374 الی 3377 و 3337 الی 3339، 3390 الی 3399 و 3311، 2240 الی 2243، 2217، 2218 و 2680، 2254 الی 2259 و 2276 الی 2279 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
* بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی لوستر و چراغ‌های روشنایی و تزئینی با حضور 220 شرکت داخلی و خارجی از 28 آبان تا دوم آذر در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود. شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه، صدها نوع از جدیدترین و زیباترین تولیدات خود را ارائه و در معرض دید قرار خواهند داد.

 


مشاور وزیر نیرو از بحران بی‌آبی در استان‌های تهران، اصفهان، خوزستان، قم، مشهد و همدان خبر داد.
حمیدرضا جانباز گفت: در گذشته پس از هر 3 سال دوره‌های بازگشت خشکسالی رخ می‌داد، اما در حال حاضر 13 سال متوالی است که کشور دچار خشکسالی است و اکنون واژه بحران باید به واژه دیگری تغییر کند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: بحران خشکسالی به واقعیت تبدیل شده و باید رشد فزاینده جمعیت، رشد درخواست‌ها، افزایش سطح توقع مشترکان، افزایش، تعدد و تکثر رسانه‌ها را از جمله عواملی دانست که مولفه‌های توجه به بحث آب را با اهمیت کرده است.
جانباز با تاکید بر اینکه شرکت‌های آبفا نسبت به سایر منابع خدمات‌رسانی با چالش‌های بیشتری مواجه هستند، مقوله آب را مقوله مهمی عنوان کرد و گفت: امروز مشکلات عدیده‌ای در خصوص موضوع تقاضاهای روزافزون آب در مباحث کمی و کیفی وجود دارد.
وی با بیان اینکه شکاف عمیقی بین عرضه و تقاضای آب وجود دارد بیان داشت: پیش از این، جلسات بحران آب در ابتدای هر سال و برای مدیریت فصل تابستان گذاشته می‌شد، اما اکنون در استان‌های اصفهان، خوزستان، قم، مشهد، همدان و تهران به شدت دچار بحران کم‌آبی هستیم و اکنون برنامه‌ریزی می‌شود تا از این بحران در ماه‌های آبان، آذر و دی رهایی یابیم.
جانباز تصریح کرد: هم‌اکنون تنها یک سوم قیمت تمام شده آب از مردم گرفته می‌شود و شکاف متوسط دریافتی و قیمت تمام شده از سال 85 به شدت افزایش یافته و بنابراین نمی‌توانیم خدمات مطلوب به مردم ارائه دهیم.
مشاور وزیر نیرو اظهار داشت: اکنون قیمت آب، چالش و دغدغه خیلی‌ها نیست و باید با آگاهی رساندن مناسب به مردم با بحران کم‌آبی ناشی از خالی بودن زاینده‌رود در اصفهان و یزد مقابله کنیم.

 


مجری طرح تجهیز معدن و احداث کارخانه طلای زرشوران اعلام کرد: طرح کارخانه طلای زرشوران به عنوان بزرگترین کارخانه طلای کشور تا پایان آذرماه امسال راه‌اندازی می‌شود.
حسینقلی قوانلو گفت: راه‌اندازی سرد کارخانه شروع شده و تا اواخر آذرماه نیز راه‌اندازی گرم آغاز و کارخانه آماده افتتاح خواهد شد اما به دلیل زمان بر بودن فرایند اکسیداسیون، تولید شمش آن تا دو ماه آینده خواهد بود.
وی میزان پیشرفت فیزیکی این طرح را بیش از 90 درصد ذکر کرد و افزود: با راه‌اندازی این طرح، سالانه علاوه بر تولید 3 تن طلا، یک تن و 250 کیلوگرم نقره و 500 کیلوگرم جیوه تولید خواهد شد.
مجری طرح تجهیز معدن و احداث کارخانه طلای زرشوران تصریح کرد: با افتتاح این کارخانه علاوه بر اشتغال مستقیم برای 176 نفر در کارخانه و 100 نفر در بخش معدن، پیش‌بینی می‌شود میزان اشتغال غیرمستقیم آن حدود 10 برابر ارقام یاد شده (در مجموع حدود 2600 نفر) باشد.
وی ادامه داد: برای اجرای این طرح تاکنون در مجموع 834 میلیارد ریال و 15 میلیون و 200 هزار یورو سرمایه‌گذاری شده است. قوانلو ذخیره اولیه زرشوران را حدود 55 تن طلای خالص با عیار میانگین 5/7 PPM ذکر کرد و گفت: با انجام حفاری‌های بیشتر اکنون ذخیره قطعی معدن به 110 تن طلا رسیده و به دلیل افزایش ذخیره، مصوبه یک کارخانه 3 تنی دیگر برای توسعه در کنار این طرح اخذ و پروانه بهره‌برداری آن دریافت شده است.
قوانلو افزود: عملیات اجرایی طرح توسعه کارخانه زرشوران از اردیبهشت ماه سال 93 آغاز می‌شود و با اتمام آن تا نیمه نخست سال 94، ظرفیت مجتمع زرشوران در مجموع به 6 تن طلا، 2/5 تن نقره و یک تن جیوه خواهد رسید. زرشوران در حدود 35 کیلومتری شهرستان تکاب در استان آذربایجان غربی واقع است.

 


معاون مسافری راه‌آهن از راه‌اندازی قطار فوق‌العاده تهران - قم با ظرفیت 540 مسافر خبر داد.
سیدمحمد راشدی افزود: این قطار ظرف مدت یک ساعت و 45 دقیقه مسیر تهران - قم و بالعکس را طی می‌کند.
معاون مسافری راه‌آهن با اعلام این خبر گفت: به دنبال تاکید وزیر راه و شهرسازی و با توجه به آمار بالای تصادفات جاده‌ای در مسیر تهران - قم و همچنین ترافیک شدید در این مسیر و به منظور رفاه حال مردم و ارائه امکانات مطلوب‌تر به هموطنان؛ متولیان راه‌آهن نسبت به ایجاد این قطار در مسیر یاد شده اقدام کرده‌اند.
وی افزود: این قطار با ظرفیت 540 نفر مسافر در هر سیر و سرعت 150 کیلومتر بر ساعت، ظرف مدت یک ساعت و 45 دقیقه مسیر تهران - قم و بالعکس را طی خواهد کرد. راشدی خاطرنشان کرد: واگن‌های این قطار علاوه بر دارا بودن سیستم‌های صوتی و تصویری مجهز به سیستم گرمایش و همچنین تهویه مطبوع است.
به گفته معاون مسافری راه‌آهن، در حال حاضر ظرفیت این قطارها 540 نفر پیش‌بینی شده که در صورت استقبال هموطنان، امکان افزایش ظرفیت قطار وجود خواهد داشت.

 


مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: تامین سوخت مایع نیروگاه‌ها در وضعیت مطلوب بوده و مشکلی در فصل سرد نخواهند داشت.
«مصطفی کشکولی» با بیان این که مصارف نیروگاهی از ابتدای امسال تاکنون افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است،‌افزود: این بخش از مصرف‌کنندگان، در هشت ماه امسال سه میلیارد و 700 میلیون لیتر بیشتر از مدت مشابه سال قبل، سوخت مایع مصرف داشته‌اند.
وی بر ذخیره‌سازی مناسب سوخت مایع برای پاسخ‌گویی به نیاز نیروگاه‌‌های کشور تاکید کرد و افزود: مقدار سوخت ذخیره شده برای پاسخ‌گویی به این بخش با وجود افزایش مصرف، هم‌اکنون به بیش از 3/4 میلیارد لیتر می‌رسد.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: با توجه به آمادگی و تمهیدات پیش‌بینی شده، انتظار می‌رود تامین و توزیع انواع فرآورده در زمستان امسال به نحو مطلوب و بدون مشکل انجام شود.
بر اساس گزارش وزارت نفت، نیروگاه‌های برق یکی از مصرف‌کنندگان عمده سوخت مایع در پنج ماه پایانی سال هستند؛ این بخش به دلیل افزایش مصرف گاز بخش خانگی و تجاری در فصول سرد برای تامین برق مورد نیاز کشور نیازمند سوخت مایع است و این مهم وظیفه شرکت ملی پخش را برای تامین سوخت نیروگاهی دو چندان می‌کند.
بر اساس این گزارش: حدود 95 درصد برق تولیدی کشور از نیروگاه‌های حرارتی تامین می‌شود.

 


رئیس دفتر رئیس‌جمهور به نمایندگی از دولت خواستار انصراف داوطلبانه اقشار دارای تمکن مالی بالا از دریافت یارانه نقدی شد.
محمد نهاوندیان در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با بیان این که نگاه ما در ارائه یارانه به اقشار آسیب‌پذیر جامعه باید متفاوت با صدقه دادن باشد، گفت: ما نسخه اقتصاد صدقه‌ای را شفابخش نمی‌دانیم، چرا که معتقدیم توانمندسازی افراد باید در دستور کار قرار گیرد تا افراد نیازمند بتوانند با دارا بودن شغل درآمد عزتمندانه‌ای داشته باشند.
رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران افزود: اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها با شیوه‌ای غلط امکانی را فراهم کرد تا یارانه نقدی به اقشار آسیب‌پذیر ارائه شود در حالی که این موضوع مشکلی را حل نمی‌کند و باید روند آن اصلاح شود.
وی تصریح کرد: زمانی از دولت توقع می‌رود دهک‌هایی را برای حذف یارانه نقدی شناسایی کند در حالی که به اعتقاد ما، شیوه صحیح آن است که افراد توانمند به صورت داوطلبانه اعلام کنند که از دریافت یارانه نقدی انصراف می‌دهند.
نهاوندیان ابراز امیدواری کرد که روزی در ایران فرا رسد که با ایجاد فرصت شغلی بتوان به توانمندسازی افراد نیازمند اقدام کرد.
رئیس دفتر رئیس‌جمهور از کارآفرینان درخواست کرد تا این حرکت را شروع کنند و علاوه بر انصراف و کناره‌گیری داوطلبانه از دریافت یارانه نقدی به دولت اجازه دهند تا منابع بیشتری را در اختیار داشته باشد و حمایت موثرتری از نیازمندان انجام دهد.
وی خاطرنشان کرد: گام بزرگی که فعالان اقتصادی می‌توانند در راستای اجرای مناسب قانون هدفمندی یارانه‌ها صورت دهند، این است که سرمایه‌گذاری را رونق دهند و شرایط رکود تورمی را با همت مردانه خود به رشد پایدار تبدیل کنند.
رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران خاطرنشان کرد: دولت وظیفه دارد بستر قانونی و سیاست‌‌های پولی، ارزی، مالی و مالیاتی مناسب را فراهم کرده و در مقابل فعالان اقتصادی نیز دست به ابتکار زده و برای خیل جوانانی که بیکار یا در آستانه فارغ‌التحصیلی قرار دارند، شغل‌آفرینی کند.
نهاوندیان در ادامه با تاکید بر اینکه مذاکره‌کنندگان هسته‌‌ای ایران باید با پشتوانه ملت احساس اقتدار کنند، خاطرنشان کرد: این مذاکره‌کنندگان به هیچ کس تکیه ندارند و حق ندارند به هیچ کس جز ملت تکیه داشته باشند اما توقعشان این است که مورد حمایت مردم قرار گیرند، چرا که حمایت یکپارچه به آنها قدرت و خلاقیت می‌دهد.
وی ادامه داد: فعالان اقتصادی به زودی خواهند فهمید که معنای فتح در مذاکرات هسته‌ای چیست، چرا که بلافاصله میدان گشاده‌ای پیش رویشان قرار می‌گیرد که می‌تواند فرصت تحرک و اشتغال‌زایی را به آن‌ها هدیه کند.

 


وزیر نیرو از اجرای طرح تنبیه و تشویق مشترکان برق خبر داد.
حمید چیت‌چیان در تشریح جزئیات طرح فوق با بیان اینکه در حال حاضر آئین‌نامه مصرف انرژی و برق در 36 صنعت مختلف تعریف شده است بیان کرد: براساس این آئین‌نامه‌های مصرف انرژی در صنایع مختلف، متوسط مصرف برق در واحدهای مختلف صنعتی مورد ارزیابی و رصد قرار می‌گیرد.
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در بازدیدهایی که از صنایع مختلف صورت می‌گیرد آن دسته از صنایعی که بیش از الگوهای تعریف شده برق و انرژی مصرف کنند قطعا جریمه خواهند شد، اظهار داشت: از این رو تاکنون ساز و کار جرایم صنایع پر مصرف برق تبیین و تعریف شده است.
چیت‌چیان با یادآوری اینکه در کنار جریمه صنایع پرمصرف برق، طرح تشویق صنایع کم مصرف برق هم در دستور کار قرار دارد، تبیین کرد: در مجموع به منظور مدیریت و مصرف بهینه برق در واحدهای صنعتی طرح جریمه و پاداش صنایع پرمصرف و کم‌مصرف برق توسط وزارت نیرو اجرایی خواهد شد.
وزیر نیرو در ادامه با اشاره به شکاف میان قیمت تولید و فروش برق به مشترکان مختلف، افزود: در شرایط فعلی توانیر هر کیلووات ساعت برق را به طور متوسط از نیروگاه‌های بخش خصوصی 390 ریال خریداری می‌کند.
این عضو کابینه دولت با بیان اینکه هزینه انتقال و توزیع هر کیلووات ساعت برق هم حدود 290 تا 300 ریال ارزیابی می‌شود، گفت: در مجموع هزینه تولید و انتقال یک کیلووات ساعت برق به مشترکان حدود 68 تا 70 تومان بوده که از مشترکان خانگی تنها 43 تومان دریافت می‌شود.
این مقام مسئول با اعلام اینکه درحال حاضر نامتوازن بودن قیمت تولید و فروش برق یکی از مشکلات پیش روی مجموعه صنعت برق کشور است، تاکید کرد: بر این اساس باید با مشارکت دولت و مجلس ساز و کار جدیدی برای پر کردن این شکاف قیمتی تعریف و از سال آینده اجرایی شود.
چیت‌چیان در گفت‌وگو با مهر همچنین با اشاره به برنامه‌ریزی برای تامین برق تابستان سال آینده مشترکان، یکی از سیاست‌های در دست اجرای وزارت نیرو را کاهش پیک مصرف برق عنوان کرد و گفت: همزمان با اجرای برنامه‌های اجرایی، عملیاتی و افزایش ظرفیت تولید برق، سیاست‌های قیمتی و غیرقیمتی هم در دستور کار قرار گرفته است.

 


وزیر جهاد کشاورزی بر ضرورت حذف رانت‌‌های موجود در بخش کشاورزی تاکید و اعلام کرد: باید اقتصاد کشاورزی را آزاد کنیم و دخالت‌های دولت را کاهش دهیم.
محمود حجتی در دیدار با اعضای هیات رئیسه اتاق ایران با استقبال از اعلام آمادگی اتاق برای همکاری در حل معضلات حوزه کشاورزی اظهار کرد: راه‌اندازی زیر کمیته‌‌های مشترک می‌تواند در راستای حل معضلات کشاورزی تاثیرگذار باشد، امروز بحث‌های مختلفی از جمله امنیت غذایی، خودکفایی، آب مجازی، افزایش جمعیت و غیره در این بخش وجود دارد که باید سیاست‌های مورد نظر برای ارتقا با همه این شاخص را جمعی دید و با یکدیگر تلفیق کرد.
وی با اشاره به اینکه باید برای حل مشکلات از همه ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم، گفت: مشکل اصلی کشور بعد از تولید نمود پیدا می‌کند، باید اقتصاد کشاورزی را آزاد کنیم و دخالت‌های دولت را کاهش دهیم. از طرف دیگر ضروری است رانت‌‌های موجود در این حوزه را حذف کنیم.
وزیر جهاد کشاورزی افزود: تعیین قیمت نباید به تولید کشور صدمه بزند. بخش خصوصی می‌تواند با راه‌اندازی کشت و صنعت‌‌های کوچک اثرات مثبت در این زمینه بگذارد.
حجتی، سیستم تعرفه‌گذاری برای واردات محصولاتی چون برنج و شکر را مورد توجه قرار داد و اعلام کرد: باید تعرفه واردات این محصولات که جزو کالاهای اساسی هستند به‌گونه‌ای تعیین شود که به تولید داخل آسیب نزند. باید در کنار نیشکر، تولید چغندر قند را هم مورد توجه قرار دهیم.
وی افزود: در حوزه میگو و ماهی کارهای خوبی انجام شده اما هنوز به اهداف تعیین شده در این حوزه نرسیده‌ایم.
وزیر جهاد کشاورزی یادآورشد: باید تولید صادرات محور را نیز در بحث امنیت غذایی در نظر بگیریم.
در این دیدار عبدالمهدی بخشنده، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با انتقاد از تصمیمات غیرعلمی و غیراقتصادی در این حوزه تصریح کرد: قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی که بهمن سال گذشته تصویب شد،‌ وظایف و مشکلات را افزایش می‌دهد؛ بنابراین لازم است که اجرای این قانون را با فازبندی جلو ببریم. اجرای طرح باید به تدریج صورت بگیرد و در این بین پس از مطالعه دقیق تصمیم بگیریم که مسئولیت هر حوزه برعهده کدام ارگان گذاشته شود. برای مثال مشخص کنیم که متولی صنایع تبدیلی و تکمیلی چه نهادی است؟
همچنین غلام‌حسین شافعی نایب رئیس اول اتاق ایران با اشاره به وضعیت کشاورزی و آب در بخش‌های مختلف کشور و شرایط کاری کشاورزان در مناطق روستایی تصریح کرد: بخش کشاورزی به توجه ویژه دولت نیاز دارد. اتاق ایران توانست در این راستا قدم بردارد و با افزودن نام کشاورزی به آخر نام اتاق، مسئولیت جدیدی برای اتاق‌های سراسر کشور تعریف کند.
در ادامه نیز محسن جلال‌پور نایب رئيس اتاق ایران وضعیت کشاورزی ایران در دولت‌های نهم و دهم را مورد بررسی قرار داد.
وی تشریح کرد: در این حوزه مشکلات فراوانی وجود دارد البته با توجه به تجربه و تخصص وزیر جهاد کشاورزی و معاونان و مشاوران، امیدوارم تا حدی از این معضلات کاهش پیدا کند.
علاء میرمحمد صادقی نایب رئیس اتاق ایران نیز با اعلام آمادگی بخش خصوصی و به‌ویژه اتاق برای تلاش در حل مشکلات حوزه آب و کشاورزی گفت: در حال حاضر 15 هزار عضو به طور مستقیم و غیرمستقیم در بخش کشاورزی فعالیت می‌کنند. می‌توانیم با توجه به این پتانسیل، کمیته مشترکی تاسیس کرده و زمینه برای حل مورد به مورد مشکلات موجود را فراهم کنیم.

 


بانک مرکزی اعلام کرد: قیمت پنج گروه کالایی طی هفته منتهی به 17 آبان‌ماه ثابت مانده اما قیمت برنج طی یک سال گذشته 8/51 درصد و حبوبات 2/62 درصد افزایش یافته است.
بانک مرکزی متوسط قیمت خرده فروشی 11 گروه کالایی در هفته منتهی به 17 آبان‌ماه سال جاری را اعلام کرد.
در هفته مورد گزارش در گروه لبنیات قیمت پنیر غیرپاستوریزه معادل 1/0 درصد افزایش یافت اما بهای سایر اقلام این گروه نسبت به هفته قبل بدون تغییر بود، قیمت تخم‌مرغ نیز از 1/1 درصد افزایش برخوردار شد.
در هفته مورد بررسی در گروه برنج قیمت برنج داخلی درجه یک و درجه دو ثابت ماند. در گروه حبوبات نیز قیمت کلیه اقلام این گروه بدون تغییر بود.
بر اساس این گزارش: بهای پرتقال درجه یک 1/2، لیموشیرین 2/19، انار 9/1 و انگور 7/1 درصد کاهش یافت، اما قیمت سایر اقلام این گروه بین 9/0 تا 3/5 درصد افزایش یافت.
در گروه سبزی‌های تازه نیز قیمت تمام اقلام این گروه بین یک تا 33درصد افزایش یافت.
در این هفته، قیمت گوشت گوسفند معادل یک درصد و گوشت تازه گاو و گوساله 3/1 درصد افزایش یافت اما بهای گوشت مرغ 9/0درصد کاهش یافت. در هفته مورد بررسی قیمت چای نباتی معادل 1/0 درصد افزایش یافت اما بهای قند، شکر و انواع روغن نباتی ثابت بود.
بر این اساس، قیمت لبنیات، تخم‌مرغ، برنج و حبوبات نسبت به هفته مشابه سال قبل به ترتیب از 7/16، 11، 8/51 و 2/62 درصد افزایش برخوردار شده‌اند.
همچنین قیمت میوه‌های تازه 9/61، سبزی‌های تازه 9/76، گوشت قرمز 9/36، گوشت مرغ 3/38، قند و شکر 5/23، چای 8/34 و روغن نباتی 7/22 درصد نسبت به هفته مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

 


مدیر کل دفتر پنبه و دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال تولید چغندر قند حدود 21 درصد کاهش و تولید نیشکر حدود 23 درصد افزایش می‌یابد که با توجه به استحصال حدود یک میلیون تن شکر سفید از این محصولات، میزان خودکفایی شکر حدود 48 درصد است.
محمدرضا درگاهی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: برداشت چغندر قند از نیمه دوم شهریور ماه سال جاری آغاز شده و تاکنون 9/1 میلیون تن چغندر قند برداشت و به کارخانه‌های کشور تحویل داده شده است. همچنین برداشت نیشکر از نیمه دوم مهر ماه آغاز شده و تاکنون 939 هزار و 654 تن نیشکر با عملکرد حدود 70 تن در هکتار برداشت و تحویل کارخانه‌های نیشکری شده است.
وی پیش‌بینی کرد: سال جاری حدود 2/3 میلیون تن چغندر قند با عملکرد بیش از 40 تن در هکتار برداشت و به کارخانه‌‌های قند کشور تحویل داده شود و در مقایسه با سال قبل که حدود 07/4 میلیون تن چغندر قند تولید شد معادل 3/21 درصد کاهش تولید خواهیم داشت.مدیر کل دفتر پنبه و دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: برآوردها نشان می‌دهد در سال زراعی جاری حدود هفت میلیون تن نیشکر با عملکرد بالای 70 تن در هکتار برداشت و به کارخانه‌‌های نیشکری تحویل داده شود که در مقایسه با سال قبل که حدود 7/5 میلیون تن برداشت شده بود 23 درصد افزایش تولید داریم.
درگاهی گفت: سال جاری میزان شکر استحصالی از چغندر قند حدود 404 هزار تن و میزان شکر نیشکری حدود 630 هزار تن برآورد می‌شود که مجموعا به یک میلیون تن شکر سفید می‌رسد که این میزان تولید نشان می‌دهد در مقایسه با سال گذشته که حدود یک میلیون و 124 هزار تن شکر سفید تولید شد، تولید شکر در سال جاری 5 درصد کاهش یابد.
وی اظهار کرد: در حال حاضر مصرف شکر در کشور حدود دو میلیون و 200 هزار تن است که با توجه به میزان تولید امسال به واردات حدود یک میلیون و 130هزار تن شکر نیاز داریم.

 


شرکت ملی گاز ایران درباره خرید و فروش دستگاه‌های کاهنده مصرف گاز هشدار داد.
به دنبال تماس افرادی سودجو با مردم با هدف فروش دستگاه‌های کاهنده مصرف گاز، شرکت ملی‌ گاز ایران، هر‌گونه اطلاع و یا تایید افراد و دستگاه‌های کاهنده مصرف گاز را رد کرد.
شرکت ملی گاز ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: پیرو گزارش‌های دریافتی و اخبار برخی استانها و شهرهای کشور، اخیرا مشاهده شده است که بعضی افراد سودجو تحت عناوین شرکت‌های خصوصی و یا با سوءاستفاده از عناوینی همچون ناظران سامانه واریز یارانه، ضمن تماس با شهروندان و پس از اخذ برخی اطلاعات شخصی افراد، با اعلام اطلاع و تایید شرکت ملی گاز ایران، نسبت به ترغیب مردم برای خرید کیتهای کاهنده مصرف گاز طبیعی اقدام و نسبت به دریافت مبالغ متفاوتی در ازای ارائه دستگاه اقدام می‌کنند.
در این اطلاعیه آمده است: بدین وسیله ضمن تکذیب و رد هرگونه اطلاع و یا تایید افراد و دستگاه‌ها و کیت‌های مورد ادعا توسط شرکت ملی گاز ایران، از مردم تقاضا می‌شود در صورت تماس یا مراجعه این افراد، نسبت به گزارش مراتب به نیروی انتظامی و شرکت گاز استان اقدام کنند.

 


با تکمیل مدارک از سوی مدیریت امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، کمیته پذیرش بورس انرژی با پذیرش دو کالای نفت خام سبک و میعانات گازی در این بورس موافقت کرد.
حسین حسنقلی‌پور مدیر پذیرش و بازاریابی بورس انرژی با اعلام این خبر گفت: در آخرین جلسه کمیته عرضه بورس انرژی، دو کالای نفت خام سبک شرکت ملی نفت ایران و میعانات گازی دو پالایشگاه گاز خانگیران و ایلام مورد پذیرش قرار گرفت.
مدیر پذیرش و بازاریابی بورس انرژی افزود: امیدنامه‌های مرتبط با کالاهای پذیرفته شده پس از اخذ تاییدیه سازمان بورس و اوراق بهادار، در سایت بورس انرژی منتشر شده است.
حسنقلی‌پور با اشاره به اینکه میزان عرضه تعهد شده از سوی شرکت ملی نفت ایران، روزانه 5 هزار بشکه نفت خام و 10 هزار بشکه میعانات گازی است، افزود: محل تحویل نفت خام سبک در حال حاضر پالایشگاه تبریز تعیین شده اما احتمال تحویل همزمان در پالایشگاه اصفهان هم وجود دارد.
او با اعلام این مطلب که عرضه نفت خام در رینگ داخلی و برای مصرف پالایشگاههای خصوصی انجام می‌شود، گفت:نرخ پایه معامله نفت خام به صورت ریالی و بطور روزانه از سوی عرضه‌کننده اعلام خواهد شد.
مدیر پذیرش و بازاریابی بورس انرژی اعلام کرد: با توجه به درخواست شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران جهت عرضه فرآورده‌های گاز مایع و بنزین مراحل پذیرش این محصولات در حال نهایی شدن است و به زودی در این بورس خرید و فروش خواهند شد. همچنین حلال 410 شرکت پالایش نفت آبادان با توجه به درخواست پذیرش شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در روزهای آتی در بورس انرژی عرضه می‌شود.
وی همچنین از پذیرش سه محصول جدید خبر داد و گفت: محصولات ال‌پی‌جی آروماتیک‌های سنگین و برش سنگین نفتالین‌دار، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس مراحل پذیرش را در بورس انرژی طی می‌کنند.
برنامه‌های عبده تبریزی
در شورای بورس
عضو جدید شورای بورس برنامه‌های خود برای این شورا را اعلام کرد.
حسین عبده تبریزی گفت: تفکیک کامل فعالیت‌های نظارتی از فعالیت‌های اجرایی و عملیاتی و خروج کامل سازمان از فعالیت‌های اجرایی، بهبود مناسبات مدیران بازار با شهروندان، رعایت کامل حقوق سرمایه‌‌گذاران و دست‌اندرکاران بازار سرمایه، مسئولیت‌پذیری و پاسخ‌گویی به مردم، رعایت حقوق کانون‌ها و طراحی مجاری مقابل دسترسی برای عامه مردم جهت طرح شکایات، اصلاح زیرساخت‌های بازار و قواعد معاملاتی برای افزایش شفافیت معاملات و جلوگیری از پنهانکاری‌های احتمالی و تمرکز بر بازار اولیه، ارتقای نقش بازار سرمایه در تشکیل سرمایه و تامین مالی بنگاه‌های تولیدی و خدماتی بزرگ مقیاس از برنامه‌های جدید بنده در شورای بورس است.
عبده تبریزی استقلال بیش‌تر بازار سرمایه از بازار پول ضمن گسترش همکاری‌های بین دو بازار، اصلاح زیرساخت‌ها و قواعد معاملاتی در بورس کالایی کشور به منظور حصول اطمینان از انجام معاملات عادلانه و مبتنی بر رقابت، گسترش حجم و تنوع معاملات صندوق‌ها به ویژه افزایش تعداد صندوق‌های بازنشستگی مکمل، صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک بزرگ مقیاس، صندوق‌های بهره‌برداری (تامین سرمایه در گردش)، توسعه نقش بازار در تامین مالی فعالیت‌های زیربنایی در کشور از قبیل صنایع آب و برق، راه و حمل‌ونقل، صنایع ماشین سازی، تاکید بر افزایش دوره زمانی سرمایه‌‌گذاری در بورس به منظور تخصیص‌پذیر بودن منابع گردآوری شده در بازار سرمایه و تقویت و بهره‌برداری کامل از ظرفیت‌های وقف و خیریه با تشکیل گسترده صندوق‌های نیکوکاری، وقف و خیریه را از دیگر برنامه‌های خود در شورای بورس عنوان کرد.

 


مدیرعامل شرکت فروش اموال مازاد بانک‌ها (فام) از مزایده 330 ملک مازاد بانک‌های کشور خبر داد و ارزش پایه این املاک را یک هزار و 545 میلیارد ریال اعلام کرد.
حسن یمنی در گفت‌وگو با ایرنا با بیان این که این مزایده سی‌وسومین مرحله مزایده املاک مازاد بانک‌ها است، افزود: قرار است بانک‌های کشاورزی، رفاه، سپه، صنعت و معدن، تجارت و توسعه صادرات املاک مازاد خود را در این مرحله به مزایده بگذارند.
مدیرعامل شرکت فروش اموال مازاد بانکها (فام) تصریح کرد: در سی‌و دو مرحله از مزایده بانک‌ها 991 ملک به ارزش سه هزار و 55 میلیارد ریال فروخته شده است.
یمنی با اشاره به عدم همکاری برخی از بانک‌ها در واگذاری املاک مازاد تصریح کرد: با تغییرات انجام شده در مدیریت بانک‌ها و همچنین رایزنی‌های صورت گرفته با وزارت امور اقتصادی و دارایی امیدواریم این بانک‌ها نیز همکاری‌های لازم را برای واگذاری املاک مازاد داشته باشند.
شرکت فروش اموال مازاد بانک‌ها (فام) بر اساس مصوبه هیئت وزیران و تحت نظارت وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و مشارکت و سهم 10 بانک دولتی کشور در تاریخ 3/9/1387 فعالیت خود را آغاز کرده است.
این شرکت با هدف تجهیز منابع مالی بانک‌ها برای ارائه تسهیلات از محل فروش اموال مازاد تشکیل شده است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10