(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 27 آبان 1392 - شماره 20642

تنفر 80 درصد مردم فرانسه از ریاست جمهوری فرانسوا اولاند
اعلام حالت فوق‌العاده برای مهار ناآرامی‌ها در پایتخت لیبی
استقرار واحدهای نظامی در کابل برای تامین امنیت نشست لویه جرگه
یک شهر استراتژیک سوریه به دست ارتش افتاد
انفجارهای تروریستی در عراق 23 شهید و 70 زخمی بر جای گذاشت
زد و خورد نیروهای امنیتی ترکیه با مخالفان اردوغان در اسلامبول
درگیری‌های فرقه‌ای شهرهای پنجاب را فرا گرفت
اخراج کارگران خارجی، عربستان را نیمه تعطیل کرد
یورش شهرک‌نشینان صهیونیست به مسجدالاقصی
طرفداران مرسی در شهرهای مصر خواستار آزادی زندانیان سیاسی شدند
افشای دیدار محرمانه نتانیاهو و بندربن‌سلطان
آغاز شمارش آرا در انتخابات ریاست جمهوری شیلی
   


نتیجه نظرسنجی مؤسسه «ایفوب» نشان می‌دهد، فرانسوا اولاند، منفورترین رئیس جمهور فرانسه از زمان تشکیل جمهوری پنجم در سال 1985 است.
به گزارش خبرگزاری‌ها، «فرانسوا اولاند»، رئیس جمهور فرانسه به دلیل «تردید و دودلی در تصمیم‌گیری‌ها، ناتوانی در بهبود اوضاع اقتصادی و رفع بحران بیکاری» تبدیل به منفورترین رئیس جمهور فرانسه از سال 1985 تاکنون شده است.براساس این نظرسنجی که به سفارش هفته‌نامه «ژورنال دودیمانش» و از سوی مؤسسه نظرسنجی «ایفوب» انجام گرفته، تنها 20 درصد مردم فرانسه از «اولاند» رضایت دارند. تا پیش از این کمترین میزان محبوبیت متعلق به «فرانسوا میتران» بود که در دور دوم ریاست جمهوری‌اش در دسامبر 1991 میزان رضایتمندی از وی به 22 درصد رسید. اولاند ماه مه 2012 و با شعار بهبود شرایط اقتصادی قدم به کاخ الیزه گذاشت.

 


در پی افزایش ناآرامی و درگیری در پایتخت لیبی، در این شهر به مدت 48 ساعت حالت فوق‌العاده اعلام شد.
به گزارش ایسنا، با تشدید بحران و افزایش احتمال از سرگیری درگیری میان گروه‌های مسلح در شهر طرابلس لیبی، دولت این کشور از دیروز به مدت 48 ساعت حالت فوق‌العاده اعلام کرد. از طرف شورای شهر طرابلس هم از امروز به مدت سه روز عزای عمومی اعلام شد. شنبه گذشته هزاران تن از مردم طرابلس با برگزاری تظاهراتی، خواستار خروج شبه‌نظامیان از این شهر شدند. خلع سلاح همه عناصر مسلح غیردولتی نیز از دیگر خواسته‌های مردم در این تظاهرات بود. اما شبه‌نظامیانی که قبلاً از شهر «مصراته» آمده و در طرابلس مستقر شده بودند، به سوی مردم تیراندازی کردند. این تیراندازی 48 کشته و بیش از 460 مجروح بر جای گذاشته است.

 


در آستانه نشست لویه جرگه (شورای بزرگان) افغانستان، کابل به پادگان نظامی تبدیل شده است.
به گزارش خبرگزاری‌ها، حدود 2500 تن از اعضای لویه جرگه افغانستان طی روزهای جاری به مرور وارد کابل می‌شوند تا نشست بزرگ سه روزه خود را از روز پنجشنبه آغاز کنند.
قرار است که در این نشست پیش‌نویس توافقنامه امنیتی کابل- واشنگتن مورد بررسی اعضای لویه جرگه قرار گیرد.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، «عبدالخالق حسینی پشه‌یی» سخنگوی کمیسیون نشست لویه جرگه گفت: تمام اعضای لویه جرگه تا دو روز دیگر وارد کابل خواهند شد.
در حالی که دو روز بیشتر به آغاز نشست باقی نمانده است، شهر کابل حالت پادگان نظامی به خود گرفته و دولت تدابیر امنیتی کم‌سابقه‌ای را به اجرا درآورده است. به این ترتیب، نشست لویه جرگه در سایه فضای امنیتی خاصی برگزار خواهد شد.
دولت کابل از قبل تدابیری را اندیشیده بود، ولی اتفاقات شنبه گذشته، باعث شد که دولت این تدابیر را تشدید کند. شنبه یک عامل انتحاری خودروی مملو از مواد منفجره خود را در نزدیکی محل نشست لویه جرگه منفجر کرد که مرگ 10 نفر و جراحت بیش از 20 تن دیگر را در پی داشت. هنوز هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را بر عهده نگرفته است. گروه طالبان و «حزب اسلامی» تحت رهبری «گلبدین حکمتیار» شرکت‌کنندگان در نشست را قبلاً تهدید به قتل کرده بودند. دیروز شهر جلال‌آباد در شرق افغانستان نیز همزمان با زمینه‌سازی برای نشست لویه جرگه در کابل، شاهد تظاهرات صدها شهروند افغان علیه توافقنامه امنیتی کابل- واشنگتن بود. تظاهرکنندگان امضای این توافقنامه را ناقض حاکمیت ملی افغانستان اعلام کردند.
در همین حال، «‌آیت‌الله سیدمحسن حجت کابلی» اعطای مصونیت قضایی (در چارچوب توافقنامه) به نظامیان آمریکایی را خیانت به اسلام دانست. وی گفت: اعطای مصونیت به معنای سیطره غیرمسلمانان بر مسلمانان است. در صورتی که به آمریکایی‌ها مصونیت داده شود، در صورت ارتکاب جرم توسط آنها، دادگاه‌های افغانستان صلاحیت محاکمه این مجرمان را ندارند.
خبر دیگر از افغانستان اینکه، «ملا صحبت‌الله» فرمانده ارشد طالبان در استان «جوزجان»‌ واقع در شمال این کشور، به دست نیروهای دولتی دستگیر شد.

 


یگان‌های نظامی ارتش سوریه به شهر «القاره» که از مهم‌ترین مراکز تجمع تروریست‌ها در منطقه القلمون است تسلط پیدا کردند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری المنار، یگان‌هایی از ارتش سوریه به پیشروی خود در منطقه کوهستانی القلمون هم مرز با لبنان ادامه داده و با تصرف شهر استراتژیک القاره بسیاری از تروریست‌ها را به هلاکت رسانده و یا دستگیر کردند.
یک منبع امنیتی اظهار داشت، ارتش سوریه همچنان به تعقیب برخی گروه‌های مسلح که در حال فرار از شهر القاره هستند مشغول است.
ارتش سوریه همچنین در حومه «تلکخ» موفق شدند عملیات گروه‌های مسلح که در صدد بودند از لبنان به این منطقه نفوذ کنند را خنثی و آنها را به طور کامل نابود سازند.
منابع وابسته به مخالفان سوریه نیز تسلط ارتش سوریه بر جاده‌های مربوط به فرودگاه‌ بین‌المللی حلب و صنایع تسلیحات دفاعی سوریه را تأیید کردند.
ارتش سوریه همچنین پس از تسلط بر «القاره» به النبک، «یبرود» و مناطق دیگر پیشروی کرد تا این مناطق را نیز از وجود تروریست‌ها پاکسازی کند.
نیروهای ارتش طی عملیاتی مراکز تجمع افراد مسلح در چند منطقه استان درعا را هدف قرار دادند.
بیشترین حجم آتش عملیات ارتش سوریه به مراکز تجمع تروریست‌ها در شهرک «انخل» به ویژه در ورودی شرقی این شهرک در استان درعا ریخته شد.
سرکرده تروریست‌ها که فرماندهی گردان «ستورالغر» را برعهده داشت در رویارویی با ارتش سوریه در لاذقیه کشته شد.
همچنین یک کامیون حامل پنج تن بمب آماده انفجار در استان حمص سوریه کشف شد.
نیروهای ارتش سوریه هنگام پاکسازی روستاهای الحدث و میهن در حومه حمص این کامیون را که حامل بیش از 100 بمب به وزن پنج تن بود کشف کردند.
تروریست‌ها این کامیون را در جاده ارتباطی روستاهای الحدث و میهن قرار داده و برای انفجار از راه دور آن را آماده کرده بودند.
از سوی دیگر، افراد مسلح وابسته به گروه دولت اسلامی عراق و شام (داعش) شش فرد مسلح وابسته به ارتش آزاد سوریه را در استان لاذقیه اعدام کردند.
داعش همچنین یک جوان سوری را در حومه حلب به اتهام ارتداد و وابستگی به ارتش سوریه اعدام کرد.
اعضای داعش چند روز پیش نیز سر یکی از اعضای گروه احرار الشام را از تنش جدا کردند.
درگیری و اختلاف گروه‌های تروریستی در سوریه بسیار افزایش یافته است و طرفین اعضای یکدیگر را به بهانه‌های مختلف اعدام می‌کنند.
این در حالی است که تروریست‌های سوری همچنان از سوی کشورهای خارجی به ویژه آمریکا، عربستان، ترکیه حمایت می‌شوند.
در همین رابطه سناتور جان مک‌کین از چهره‌های افراطی حزب جمهوری‌خواه در آمریکا در تماس تلفنی با احمد الجربا رئیس ائتلاف مخالفان سوریه بر حمایت کامل خود از مخالفان بشار اسد تأکید کرد.
از سوی دیگر «وائل الحلقی» نخست‌وزیر سوریه بار دیگر بر آمادگی کشورش برای مشارکت در نشست ژنو 2 تأکید کرد.
وی گفت سوریه هیئتی را برای رایزنی‌ها عازم مسکو خواهد کرد. سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز طی اظهاراتی تأکید کرد حضور ایران و عربستان سعودی به عنوان دو کشور صاحب نفوذ در جهان اسلام در کنفرانس ژنو 2 لازم و ضروری است.
سایر رویدادها
* یوسف قرضاوی در اقدامی تفرقه‌آمیز از اهل سنت در سراسر جهان خواست تا از جنگ علیه شیعیان سوریه حمایت کنند.
* روسیه بیش از 40 تن دارو و لوازم پزشکی به سوریه ارسال کرد.
* روزنامه واشنگتن پست نوشت، سیاست اشتباه ترکیه در قبال سوریه گریبان خودش را گرفته است.
* نماینده پارلمان لبنان گفت، گروه‌های مخالف نظام دمشق با دریافت کمک‌های مالی و سیاسی از کشورهای خارجی مسئول ایجاد ناامنی در منطقه هستند.
* رئیس ائتلاف مخالفان سوریه تأکید کرد، گروه اسلامی امارت شام و عراق (داعش) یک سازمان تندرو تکفیری است.
* گروهک تروریستی داعش اهالی شهرک الناجیه از توابع ادلب را تهدید کرد که در صورت خارج نشدن از شهر این منطقه را بمب‌گذاری خواهد کرد.

 


منابع خبری از وقوع دستکم 18 انفجار تروریستی در مناطق شیعه نشین عراق خبر داده و اعلام کردند، در این حادثه دهها نفر شهید یا مجروح شدند.
به گزارش خبرگزاری فارس، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای «الحیات»، روز گذشته به دنبال وقوع 15 انفجار تروریستی در منطقه «طوزخورماتو» عراق، مجموعا 21 نفر از مردم این منطقه شهید و بیش از 40 نفر نیز زخمی شدند.
به گفته منابع آگاه امنیتی این کشور، سه مورد انفجار این منطقه شیعه نشین به شکل انتحاری و12 مورد آن نیز به شکل انفجار بمب روی داد.
این منطقه که دارای اکثریت شیعه ترکمانی است و علاوه بر آنها، اقلیت‌های عربی و کردی نیز در این منطقه زندگی‌ می‌کنند، در گذشته بارها مورد انفجارهای تروریستی با خودروهای بمب‌گذاری‌شده قرار گرفته است.
سه خودروی بمب گذاری شده دیگر نیز در نزدیکی یک ورزشگاه در شهر صدر و دو منطقه دیگر بغداد منفجر شد. آنطور که خبرگزاری فارس به نقل از اسکای نیوز نوشته، در این انفجار ها نیز مجموعا 3 نفر شهید و 30 تن مجروح شدند. شبکه خبری روسیا الیوم در این باره گزارش داد، سه خودروی بمب گذاری شده در نزدیکی این ورزشگاه و دو منطقه «بغداد الجدیده» و «میسلون» در بغداد منفجر شد. حال برخی مجروحین وخیم و احتمال افزایش شمار شهدا، زیاد است.
به اعتقاد کارشناسان، عربستان سعودی و قطر پشت این حملات تروریستی قرار دارند و هدف آنها نیز تبدیل کردن این کشور به سوریه ای دیگر است. این دو کشور با حمایت‌های آمریکا و غرب تلاش زیادی می‌کنند که لبنان را نیز به این نقطه بکشانند. سید حسن نصرالله چند روز پیش تصریح کرد، اگر حزب الله به تحولات سوریه ورود نمی کرد، لبنان امروز تبدیل به سوریه‌ای دیگر شده بود!

 


نیروهای امنیتی ترکیه تظاهرات ضد دولتی صدها معترض را در اسلامبول، با استفاده از گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش سرکوب کردند.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، عصر شنبه صدها تن مقابل مجتمع قضایی شهر اسلامبول تظاهرات کردند. تظاهرکنندگان از دولت خواستند عوامل حمله به شرکت کنندگان در تظاهرات را شناسایی و مجازات کند. معترضان همچنین خواستار مجازات افسری شدند که با پرتاب گاز اشک‌آور، باعث به کما رفتن یک نوجوان 14 ساله شد، این نوجوان که «برکین الوان» نام دارد، 153 روز است که در کما به سر می‌برد. در خلال تظاهرات اسلامبول نیروهای امنیتی نیز با استفاده از گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش، معترضان را سرکوب کردند.
تغییر کاربری پارک «گزی» اسلامبول به یک مرکز تجاری در خرداد ماه گذشته، ترکیه را به مدت چند ماه ناآرام کرده است. طی این مدت چهار معترض و یک پلیس کشته و هزاران نفر دیگر مجروح شدند. کارشناسان علت این اعتراضات که همه شهرهای ترکیه را فرا گرفت، مداخله آنکارا در سوریه و همسویی دولت ترکیه با ناتو در منطقه اعلام کردند.
دیدار در دیاربکر
به گزارش خبرگزاری فارس، «رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر ترکیه شنبه در شهر کردنشین «دیاربکر» در شرق ترکیه از «مسعود بارزانی» رئیس منطقه خودمختار کردستان عراق استقبال کرد. اهمیت این دیدار به قدری بود که «احمد داوود اوغلو» وزیر خارجه ترکیه سفر خود به آمریکا را لغو کرد و به اردوغان و بارزانی پیوست.
اردوغان در حضور بارزانی برای مردم دیاربکرسخنرانی کرد. وی در این سخنرانی برای نخستین بار از واژه کردستان استفاده کرد. در ترکیه به کارگیری کلمه کردستان ممنوع است و به عنوان خط قرمز محسوب می‌شود! نخست‌وزیر ترکیه از «ملامصطفی» به عنوان یک نیکمرد مسلمان یاد و اعلام کرد از اینکه از پسر ملامصطفی (مسعود بارزانی) در دیاربکر استقبال می‌کند، خرسند است.
بارزانی و اردوغان سپس به مدت دو ساعت گفت‌وگو کردند و طی آن مسایل فی‌مابین و رویدادهای سوریه را مورد بررسی قرار دادند.

 


ناآرامی در شهر «راولپندی» به دنبال حمله به شیعیان عزادار، ایالت پنجاب پاکستان را ناآرام کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، به دنبال تیراندازی به عزاداران حسینی روز عاشورا در راولپندی و ناآرامی‌های متعاقب آن که 10 کشته و 100 مجروح بر جای گذاشت، شهرهای بزرگ ایالت پنجاب از جمله «بهاولنگر» و «مولتان» دیروز ناآرام شد. در بهاولنگر یک حسینیه به آتش کشیده شد. بر اساس گزارش منابع رسمی، حدود 10 هزار شیعه و سنی مقابل این حسینیه با هم درگیر شدند، که با دخالت پلیس این درگیری پایان یافت.
در پی وخیم شدن اوضاع، سربازان و نیروهای ارتش حفاظت از حسینیه‌های ایالت پنجاب را به عهده گرفتند.
«شیخ رشید احمد» سیاستمدار کهنه‌کار پاکستان، اعلام کرد، عوامل خارجی مسبب اصلی درگیری‌های فرقه‌ای و مذهبی در پاکستان هستند. وی از مردم خواست هوشیار باشند. به گفته رشید احمد، کسانی که غائله راولپندی را راه انداخته‌اند، از ساکنان این شهر نبودند.
در همین حال، شماری از احزاب مذهبی پاکستان در واکنش به حوادث راولپندی، سه روز عزای عمومی اعلام کردند. این احزاب از مردم خواستند علیه گروه‌های افراط‌گرا جمعه آینده تظاهرات کنند. پیش از این نیز دو روز حالت فوق‌العاده در راولپندی اعلام شد.

 


اخراج کارگران خارجی از عربستان سعودی به بهانه «جلوگیری از بحران بیکاری» باعث تعطیلی بسیاری از تجارتخانه‌ها و مراکز اقتصادی در این کشور شده است.
پس از اینکه عربستان سعودی چهارم نوامبر اعلام کرد، برای مقابله با بیکاری شهروندان سعودی، میلیون‌ها نفر از اتباع خارجی را از کشور اخراج می‌کند، نظامیان این کشور مدتی است سرکوب و بازداشت معترضان را در دستور کار خود قرار داده‌اند.
طی ناآرامی‌های چند روز گذشته نیروهای امنیتی سعودی حتی 5 نفر از کارگران خارجی را به قتل رساندند تا با ایجاد رعب و وحشت، سایر کارگران که قصد خروج از این کشور را ندارند، منصرف کنند. آن‌طور که خبرگزاری‌ها به نقل از مقامات رسمی سعودی نوشته‌اند، پس از دستگیری 33 هزار نفر از معترضان، 23 هزار نفر خود را تسلیم مراجع قانونی کرده‌اند تا بدون دردسر بتوانند به کشورهای خود بازگردند. صدها هزار کارگر خارجی که غالباً اهل اتیوپی، بنگلادش، فیلیپین، نپال، پاکستان و یمن هستند نیز به کشور خود بازگشتند. اما این آخر ماجرا نبود چرا که خبر می‌رسد این روزها بسیاری از مراکز تجاری، آموزشی و اداری این کشور با کمبود شدید نیروی ارزان مواجه است و این مسئله باعث شده برخی از شهرهای این کشور به حال نیمه تعطیل درآید.
به گزارش «شفقنا»، به نقل از خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، خیابان‌های اطراف حرم مطهر پیامبر(ص) مملو از زباله‌های شهری شده و فروشگاه‌های مواد غذایی به همراه نیمی از شرکت‌های کوچک ساختمانی نیز کار خود را متوقف کرده‌اند. این گزارش می‌افزاید، چهار میلیون کارگر مهاجر که در شهرهای جده و ریاض عربستان سکونت یافته‌اند، به دلیل تمدید نشدن ویزای اقامتشان در انتظار اخراج از این کشور هستند و از ابتدای سال جاری نیز حدود یک میلیون نفر عربستان را ترک کرده‌اند.
در ادامه این گزارش آمده، این وضعیت باعث شده 20 هزار مدرسه در این کشور بدون سرایدار بماند و بسیاری از سرویس‌های مدارس نیز بدون راننده باشند.
گزارش دیگری از «عرب نیوز» حاکی از آن است که حدود 40 درصد از شرکت‌های ساختمانی در این پادشاهی، به دلیل آنکه کارگران خارجیشان قادر به اخذ ویزای رسمی در زمان مقرر نیستند، کار خود را متوقف کرده‌اند. ده‌ها مرکز تجاری، نانوایی‌ها، سوپرمارکت‌ها، پمپ بنزین‌ها و کافه‌ها در حال حاضر تعطیل هستند. به دنبال چنین وضعیتی هزینه‌های خدماتی همچون مکانیکی، لوله‌کشی و برق‌کاری به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.
این مسئله به ویژه سرکوب شدید معترضان حتی باعث ایجاد تنش‌هایی در روابط ریاض با برخی کشورها مثل اتیوپی و پاکستان شده است.
قرار است گروهی از مقامات اتیوپی طی روزهای آینده به عربستان سفرکرده و با مقامات سعودی دیدار کنند. انتشار تصاویر ویدئویی از شکنجه کارگران اتیوپیایی بازداشت شده در شبکه‌های اجتماعی نیز اوضاع در این کشور را بیش از پیش پیچیده کرده است.

 


گروهی از شهرک‌نشینان صهیونیست روز گذشته با حمایت نیروهای پلیس به مسجدالاقصی یورش بردند و با نمازگزاران فلسطینی درگیر شدند.
به گزارش خبرگزاری قدس، منابع فلسطینی اعلام کردند شهرک‌نشینان افراطی رژیم صهیونیستی صبح روز گذشته از سمت «باب‌المغاربه» به مسجدالاقصی یورش بردند و با فلسطینی‌هایی که در این مکان مقدس مشغول عبادت بودند درگیر شدند.
شماری از خاخام‌های افراطی در ردیف جلوی این شهرک‌نشینان حرکت می‌کردند و با ارائه سخنرانی، صهیونیست‌ها را تحریک می‌کردند.
منابع فلسطینی همچنین گفتند که نیروهای اشغالگر به دو روستای بیت فار و عربونه در شرق جنین یورش برده و به تفتیش منازل شهروندان در این روستاها پرداخته و کارت‌های شناسایی اهالی روستا را بازرسی کردند.
از سوی دیگر، فعالان چندین سازمان حقوق بشری از جمله کمپین تحریم‌ علیه اسرائیل از شرکت بیمه‌گذاری صندوق بازنشستگی آمریکا خواستند تا سرمایه‌های خود را از شرکت چند ملیتی فرانسوی «ونولیا» که حامی رژیم اشغالگر قدس است خارج کند.
همچنین بزرگترین سازمان انتشاراتی کتاب برای کودکان در جهان، نام اسرائیل را در نقشه کتاب جدیدش حذف کرد طوری که منطقه اراضی اشغالی در نقشه به طور کامل با رنگ قرمز محو شده است.

 


هزاران نفر از دانشجویان و طرفداران «مرسی» در شهرهای مختلف مصر تظاهرات ضد دولتی برگزار کردند.
روز گذشته نیز همچون چند ماه اخیر، شهرهای مختلف مصر از جمله سوئز، اسکندریه و قاهره شاهد حضور گسترده دانشجویان و طرفداران اخوان‌المسلمین در خیابان‌ها بود. معترضان که تصاویر «محمد مرسی» رئيس‌جمهور برکنار شده مصر را حمل می‌کردند، ضمن سر دادن شعارهایی علیه «کودتاچیان» خواستار بازگشت مشروعیت به کشورشان شدند.
آنطور که ایسنا به نقل از شبکه تلویزیونی «الجزیره» نوشته، در این تظاهرات که به دعوت «ائتلاف حمایت از مشروعیت» برگزار شد، معترضان همچنین از حاکمان نظامی مصر خواستند هرچه زودتر بازداشت شدگان را آزاد کنند. معترضان شعارهایی نیز علیه «عملکرد وزارت کشور در مواجه با تظاهرکنندگان» سر دادند.
در همین حال ائتلاف حمایت از مشروعیت، روز شنبه از تمامی احزاب و گروه‌های مصری خواست تا برای ورود به مذاکراتی جدی برای خروج از بحران کنونی مصر آماده شوند.
در کنفرانس مطبوعاتی که در این خصوص برگزار شد، ائتلاف حمایت از مشروعیت با اشاره به طرح خود برای مذاکره تاکید کرد: هر مذاکره جدی مستلزم چندین اقدام است که فراهم کردن آزادی لازم در عرصه سیاست، متوقف کردن بازداشت‌ها و آزادی بازداشت‌شدگان مصری که پس از تاریخ 30 ژوئن بازداشت شده‌اند از جمله این اقدامات است.
ائتلاف حمایت از مشروعیت در ادامه مشروع خواندن قانون اساسی و آغاز روند دموکراسی با مشارکت تمامی گروه‌های سیاسی مصر را خواستار شد.
اعضای این ائتلاف تاکید کردند طرح آنها برای مذاکره بر احترام به خواسته‌های ملت مصر از طریق صندوق‌‌های رای و حفظ حقوق کشته‌ها و زخمی‌های تظاهرات این کشور و احترام به قانون‌اساسی و حق تظاهرات مسالمت‌آمیز مبتنی است.
از سوی دیگر احمد المسلمانی، مشاور رسانه‌ای رئيس جمهوری مصر اعلام کرد عدلی منصور، رئيس جمهور موقت مصر به هیچ عنوان قصد ندارد در انتخابات ریاست جمهوری آتی (تابستان 2014) شرکت کند.
سایر رویدادها
* وزارت خارجه مصر اعلام کرد در شرایط فعلی قصد ندارد سفیرش را به ترکیه بازگرداند. روابط مصر و ترکیه پس از برکناری مرسی از قدرت به شدت تیره شده است.
* شیخ احمد عبدالعال، نماینده سابق پارلمان مصر در گفت‌وگو با فارس از اقدام دولت مصر در بستن مسجد «الحسین(ع)» به روی عزاداران در روز عاشورا، انتقاد و آن را برخلاف قوانین و عرف دانست.
عبدالعال، جریان سلفی مصر را متهم کرد که با ایجاد مشکلات سعی دارد خود را در صحنه سیاسی مصر مطرح سازد!
* شماری از هواداران ژنرال السیسی، وزیر دفاع مصر با تجمع مقابل خانه سفیر ترکیه در «الجیزه» خواستار اخراج وی از مصر به دلیل «مداخله در امور داخلی» کشورشان شدند. معترضان تصاویر رجب طیب اردوغان،، نخست‌وزیر ترکیه و پرچم این کشور را به آتش کشیدند.

 


روزنامه المنار از دیدار محرمانه بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و بندربن‌سلطان رئیس سرویس اطلاعاتی عربستان در شهر ایلات خبر داد.
به گزارش سیرنیوز، روزنامه «المنار» روز یکشنبه نوشت: از دو هفته گذشته صحنه سیاسی اسرائیل شاهد دیدارهای گسترده بین رهبران کشورهای عربی و مقامات این رژیم بوده که تمامی این دیدارها محرمانه صورت گرفته است.
یکی از این دیدارها، دیدار محرمانه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «بندربن سلطان» رئيس سرویس اطلاعاتی عربستان در شهر ایلات در اواخر هفته گذشته بوده است.
در این دیدار محرمانه دو طرف به گسترش مناسبات، پرونده هسته‌ای ایران و بحران سوریه پرداخته‌اند.
بندربن سلطان از مزدوران آمریکا و اسرائیل است که با دلارهای نفتی عربستان تروریست‌های تکفیری را به کشورهای منطقه اعزام می‌کند.

 


شمارش آرا برای مشخص کردن رئیس جمهور آینده شیلی آغاز شد.
به گزارش فارس، شمارش آرا پس از آن آغاز شد که 13میلیون نفر از واجدان شرایط آرای خود را برای انتخاب رئیس جمهور به صندوق‌ها انداختند.
نظرسنجی‌ها حاکی است که «میشله باشلت» رئیس جمهور فعلی شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات دارد. 9 کاندیدا در این انتخابات حضور داشتند.
ناظران سیاسی احتمال داده‌اند که انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم کشیده شود.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10