(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 29  آبان 1392 - شماره 20644

حکم اعدام 19 تروریست در عراق به اجرا درآمد
پنتاگون 8000 نظامی لیبی را آموزش می‌دهد
مرکل در پارلمان آلمان : آمریکا درباره جاسوسی‌ها باید توضیح دهد
شادمانی نظامیان و مردم سوریه در پی پیروزی‌های ارتش علیه تروریست‌ها
ژنرال‌های آمریکایی: توان جنگی خود را از دست داده‌ایم
رابرت فیسک نویسنده انگلیسی: عرفات به آمریکا و اسرائیل اعتماد کرد او را کشتند
تظاهرات ضد‌آمریکایی در جلال‌آباد یک روز قبل از تشکیل لویه‌جرگه
اعتراض شیعیان و اهل سنت علیه خشونت‌های قومی در پاکستان
موگابه : انگلیسی نیستم آفریقایی‌ام
مردم بحرین در عزای 139 شهید انقلاب خواستار قصاص شدند
زد و خورد معترضان با پلیس در میدان التحریر قاهره
درگیری مخالفان دولت با پلیس در شهرهای هائیتی
تجمع ضددولتی کارگران در پایتخت ایتالیا
چهار سوی پنج قاره
   


19 نفر در عراق که در عملیات تروریستی این کشور نقش داشتند، اعدام شدند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، «حسن الشمری» وزیر دادگستری عراق طی یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد؛ 19 نفر که در چندین انفجار و اقدام تروریستی این کشور نقش داشتند، اعدام شدند. الشمری در مورد وابستگی و ملیت آنها چیزی نگفت. چند ماهی است که در عراق عملیات گسترده‌ای علیه تروریست‌ها در حال اجراست و طی این مدت صدها تروریست دستگیر و تحویل مراجع قضایی شده‌اند.
عناصر القاعده و بعثی‌های سابق بیشترین حملات تروریستی در این کشور را انجام می‌‌دهند. عربستان‌ حامی اصلی تروریست‌ها در عراق است.

 


وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که آمادگی دارد حدود 8000 نظامی لیبیایی را در بلغارستان آموزش بدهد.
به گزارش خبرگزاری فارس، «استیون وارن» سخنگوی پنتاگون اعلام کرد که ایالات متحده آماده است حدود 8000 نظامی لیبیایی را در بلغارستان آموزش دهد تا لیبی به یک ارتش حرفه‌ای مجهز شود.
کارشناسان می‌گویند، آمریکا از طریق رژیم‌های محافظه‌کار عرب لیبی را ناآرام کرده است تا از این طریق، حضور بعدی خود را در این کشور نفت‌خیز توجیه کند.
دولت لیبی در برابر اظهارات سخنگوی پنتاگون واکنشی نشان نداده است. این کشور در حال حاضر روزهای ناآرامی را می‌گذراند.

 


صدراعظم آلمان با حضور در پارلمان این کشور ضمن انتقاد از جاسوسی‌های آمریکا نسبت به تبعات اینگونه اقدامات واشنگتن هشدار داد.
«آنگلا مرکل»، صدر اعظم آلمان روز دوشنبه در پارلمان این کشور حضور یافت و درباره جاسوسی‌های «گسترده‌» آمریکا از آلمان سخنرانی کرد.
آنطور که خبرگزاری‌ها نوشته‌اند، «مرکل» از آمریکا خواست در مورد جاسوسی‌های آژانس‌های اطلاعاتی‌اش از آلمان «توضیح» دهد چرا که به گفته وی این مسئله می‌تواند بر «روابط بین آمریکا و اروپا» تأثیر سوء بگذارد.
«مرکل» گفت: «بدون شک روابط فراآتلانتیک و البته مذاکرات پیمان تجارت آزاد (میان آمریکا و اروپا) با وجود اتهامات مربوط به فعالیت‌های گسترده جمع‌آوری اطلاعات از سوی آمریکا، محک می‌خورد.»صدراعظم آلمان در ادامه افزود: «اتهاماتی که به آمریکا وارد شده بسیار سنگین است؛ باید در مورد این اتهامات توضیح داده شود و ضمناً برای آینده اعتمادسازی مجدد شود.»
گفتنی است در جلسه روز دوشنبه پارلمان آلمان نام «ادوارد اسنودان»، مأمور سابق آژانس امنیت ملی آمریکا (افشاگر معروف) نیز قرائت شد. اسنودان که از ترس جان خود اکنون در روسیه پناهندگی موقت گرفته، قصد دارد به آلمان پناهنده شود. به گفته رئیس آژانس امنیت ملی آمریکا، اسنودان حدود 200 هزار سند فوق محرمانه در اختیار رسانه‌ها گذاشته است.
طبق این اسناد که هر از چند گاهی از سوی رسانه‌ها منتشر می‌شود، ایالات متحده آمریکا و انگلیس به طور هدفمند اقدام به جاسوسی از تمام کشورهای دنیا (دوست و دشمن) می‌کنند. اهداف جاسوسی‌ها نیز از مردم عادی گرفته تا رهبران کشورها و دیپلمات‌ها را در بر می‌گیرد. ایالات متحده از مراکز تجاری، مالی و نظامی کشورها نیز به طور گسترده جاسوسی می‌کند. این کشور حتی به مردم خودش نیز رحم نکرده اقدام به شنود مکالمات تلفنی، کنترل ایمیل‌ها و... می‌کند.

 


مردم سوریه با برگزاری تظاهرات در دمشق حمایت خود را از ارتش این کشور اعلام و از پیروزی‌های اخیر ارتش قدردانی کردند.
به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی پرس‌تی‌وی، مردم دمشق با برافراشتن پرچم ملی این کشور از دستاوردهای اخیر ارتش در مقابله با تروریست‌هایی که از حمایت خارجی برخوردارند قدردانی کردند.
مردم سوریه تاکید کردند ارتش با پیروزی‌های اخیر امنیت و ثبات را به شهرها بازگردانده و تروریست‌های مزدور و بیگانگان را از شهرها بیرون رانده است.
یکی از تظاهرکنندگان در این باره گفت، مردم سوریه همچنان پشتیبان نظام سوریه و ارتش مقتدر کشور هستند و دست از حمایت خود برنمی‌دارند.
این تظاهرات در حالی برگزار شد که ارتش سوریه بار دیگر کنترل چند روستا و مناطق استراتژیک را در نزدیکی مرزهای سوریه با ترکیه به دست گرفت.
ارتش سوریه همچنین روستای بئرماریعقوب در منطقه القلمون را از دست تروریست‌ها آزاد کرد و به پیشروی‌های خود در منطقه بسیار استراتژیک القلمون ادامه می‌دهد.
منطقه استراتژیک القلمون در مرز لبنان و سوریه قرار گرفته است.
نیروهای ارتش به طور کامل بر روستای دویرین در حومه حلب مسلط شدند و یک منطقه دیگر در حمص به کنترل کامل ارتش سوریه درآمد.
شماری از تروریست‌ها از جمله تعدادی غیرسوری در درعا به هلاکت رسیدند.
منابع نظامی اعلام کردند در اکثر این مناطق تروریست‌ها به محاصره ارتش درآمدند و بسیاری از آنان خود را تسلیم کردند و برخی دیگر نیز به هلاکت رسیدند.
منابع محلی نیز گزارش دادند گروهک تروریستی جبهه النصره، 500 جوان سوری از اهالی استان حلب را وادار به پیوستن به این گروهک کرد.
این اقدام جبهه النصره بعد از فراخوان عمومی و اعلام حالت آماده‌باش گروهک‌های وابسته به القاعده صورت می‌گیرد.
گردان‌های مسلح کمیته‌هایی را به منظور تفتیش منازل مردم و دستگیری همه افراد قادر به حمل سلاح تشکیل داده‌اند.
از سوی دیگر، همزمان با سفر هیئت سوری به مسکو برای رایزنی درباره تحولات سوریه و مقدمات برگزاری کنفرانس ژنو2، «علی حیدر» وزیر آشتی ملی سوریه گفت، ما در هیچ نشستی که منافع و حقوق سوریه را تامین نکند شرکت نخواهیم کرد.
وی افزود، آمریکا که قصد مداخله نظامی در سوریه را داشت به دلیل مقاومت و ایستادگی مردم و ارتش سوریه و نیز تغییر در توازن بین‌المللی مجبور به عقب‌نشینی شد.
وی افزود، آمریکا دیگر قدرت مطلق در جهان نیست و قادر نیست با صدور قطعنامه در شورای امنیت خواسته خود را تحمیل کند.
علی حیدر تاکید کرد، خواسته دشمنان سوریه از جمله آمریکا، طولانی شدن بحران سوریه به منظور تضعیف نظام و نهادهای نظامی و غیرنظامی آن و نابودی زیرساخت‌های این کشور است.
وی گفت: آمریکا همچنین سعی می‌کند، نشست ژنو2 به تعویق افتد چون این امر را به نفع منافع خود می‌داند.
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز طی اظهاراتی تاکید کرد، طرح پیش شرط برای برگزاری نشست ژنو2 به حل بحران سوریه ضربه می‌زند.
وی افزود، باید از ادعاهای برخی بازیگران خارجی که کنفرانس ژنو2 را شکست خورده تلقی یا برگزاری آن را محال می‌دانند دوری جست زیرا این‌گونه ادعاها برای فراهم آوردن زمینه برای مداخله نظامی خارجی مطرح می‌شوند.
گفتنی است هیئت دولت سوریه روز دوشنبه در سفرش به مسکو با دو تن از معاونان وزیر خارجه روسیه دیدار و درباره آخرین تحولات سوریه گفت‌وگو کرد.
در این دیدار درباره فراهم کردن مقدمات برگزاری نشست ژنو2 نیز بحث و تبادل نظر شد.
دولت سوریه آمادگی خود را برای حضور در کنفرانس ژنو2 اعلام کرده است. این در حالی است که مقامات سوری تاکید می‌کنند که حضور در این کنفرانس به معنای پذیرش هیچگونه پیش شرطی نیست چرا که در غیر این صورت در کنفرانس شرکت نخواهند کرد.
از سوی دیگر مخالفان سوری نیز اعلام کرده‌اند حضور آنان در کنفرانس باید با پیش‌شرط انتقال قدرت در سوریه باشد.
تحلیلگران معتقدند با شرایط کنونی و در حالی که مخالفان و دولت سوریه حضور خود در کنفرانس را مشروط کرده‌اند به نظر نمی‌رسد که کنفرانس ژنو2 تشکیل شود و آینده این کنفرانس در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

 


ژنرال‌های آمریکایی می‌گویند آمریکا توان نظامی گذشته خود را از دست داده و دیگر قادر به «مبارزه موثر» در جنگ‌ها نیست!
به گزارش ایرنا، به نقل از پایگاه خبری «ورلدنت دیلی»، گروهی از ژنرال‌های آمریکایی پس از حضور در جلسه «شنود کمیته خدمات نیروهای مسلح سنا» که 7 نوامبر (16آبان) برگزار شد، اعلام می‌کنند بنا به برخی دلایل از جمله مشکلات اقتصادی و مالی، توان نیروی هوایی این کشور به شکل چشمگیری کاهش یافته و احتمالا پنتاگون در آینده دیگر قادر به «مبارزه موثر» در جنگ‌ها نخواهد بود.
این گزارش می‌افزاید، یکی از مشکلاتی که در این بین وجود دارد بی‌میلی خلبانان به ادامه حضور در ارتش آمریکاست و با اینکه دولت امتیازات مالی چشمگیری برای حفظ آنها در نظر گرفته، باز هم از پذیرش این پیشنهادات سر باز می‌زنند.
آنطور که «اریک فنینگ»، جانشین فرمانده نیروی هوایی آمریکا گفته، تمایل خلبانان برای ورود به بخش خصوصی، کاهش خودکار هزینه‌های دولت آمریکا و محدودیت‌های مالی و بودجه، از دیگر عواملی است که توان نظامی آمریکا را تحت‌الشعاع قرار داده است.
بر اساس این گزارش، کاهش الزام‌آور هزینه‌هایی که از سوی دولت اوباما تنظیم و اجرا شده است نه تنها عملیات نظامی بلکه سرمایه‌گذاری‌های لازم در نسل جدید هواپیماها را نیز کاهش داده است.
به موجب این طرح، همچنین، تعداد نیروهای نظامی آمریکا به 380 هزار نفر کاهش می‌یابد.«ریمون اودیرنو» رئیس ستاد ارتش آمریکا در همان جلسه که در حضور کمیته خدمات نیروهای مسلح سنا برگزار شد ضمن ابراز نگرانی شدید درباره کاهش نیروهای نظامی، این مسئله را یکی از عوامل تاثیرگذار بر آمادگی جنگی ارتش بین سال‌های 2014 تا 2017 دانست.طبق اعلام ورلدنت دیلی، تعداد تفنگداران نیروی دریایی آمریکا نیز به 150 هزار سرباز محدود خواهد شد.
علاوه بر این، در حال حاضر تعداد کشتی‌های فرماندهی نیروی دریایی نیز از رقم 600 فروند مربوط به دوره دولت «ریگان» به حدود 260 فروند کاهش یافته است.بیش از نیمی از کاهش هزینه یک تریلیون دلاری دولت اوباما بر ارتش این کشور تحمیل شده است.
یادآور می‌شود وزیر دفاع آمریکا نیز طی چند ماه گذشته بارها نسبت به کاهش بودجه ارتش این کشور هشدار داده و تصریح کرده است که این مسئله بر توان نظامی آمریکا تاثیر سوء گذاشته است.
خبر دیگر اینکه، شبکه خبری «راشا تودی» به نقل از خبرگزاری «رویترز» نوشت، 5/8 میلیارد دلار از هزینه‌های ارتش آمریکا به هدر رفته و این رقم در دفاتر حسابداری نیز ثبت نشده است.
بر اساس این گزارش، تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد این رقم از سال 1996 تاکنون و از محل پول مالیات‌دهندگان که کنگره در اختیار وزارت دفاع آمریکا قرار داده هزینه شده اما هرگز در هیچ دفتری ثبت نشده است. برخی گزارش‌ها حاکی است به کارمندان از سوی مقامات مافوق دستور به انجام چنین کاری شده است!
تحقیقات خبرگزاری رویترز همچنین مشخص کرد که 565 میلیارد دلاری که کنگره آمریکا برای بودجه پنتاگون در سال 2012 اختصاص داده، نمی‌توان مشخص کرد چه میزان از این پول در مسیری که برای آن برنامه‌ریزی شده بود صرف شده است یا خیر.

 



نویسنده مشهور انگلیسی تاکید کرد سمی که باعث مرگ یاسر عرفات شد نتیجه اعتماد او به آمریکا و رژیم صهیونیستی بود.
به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی القدس، «رابرت فیسک» در مقاله‌ای در روزنامه ایندیپندنت اظهار داشت، ملت فلسطین همچنان هزینه اشتباه یاسر عرفات در اعتماد کردن به آمریکا و اسرائیل را می‌پردازد.
وی افزود، یاسر عرفات امتیازات زیادی به اسرائیل داد و بسیاری از طرفداران سیاسی او همچنان به دادن امتیاز به اسرائیل ادامه می‌دهند.
فیسک خاطرنشان کرد: زمانی که عرفات توافقنامه اسلو را امضا کرد هیچ شهرک اسرائیلی را در سرزمین‌های اشغالی ندیده بود، عرفات به آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها اعتماد زیادی داشت.این نویسنده انگلیسی همچنین گفت، عرفات فعالیت چریکی خود را در بیروت آغاز کرد و سپس از او در کاخ سفید به عنوان یک دولتمرد استقبال شد. وی نوامبر سال 2004 با سم ماموران سیا و موساد کشته شد.
این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای حضور در کنست (پارلمان) اسرائیل دعوت کرده است. وی از محمود عباس خواست تا ارتباط میان یهود و اسرائیل را به رسمیت بشناسد.از سوی دیگر، بیوه یاسر عرفات گفت که همسرش یک ماه قبل از مرگ مسموم شده بود.سها عرفات افزود، یکی از نزدیکان عرفات احتمالا با ریختن سم در سوپ وی یک ماه قبل از مرگش وی را مسموم کرده بود.همسر عرفات تاکید کرد یکی از دوستان خانوادگی آنها سوپ عرفات را چشیده بود و دچار انقباض عضلانی شده بود که گویا او را برق گرفته است.
سها عرفات پیشتر خواستار نبش قبر همسرش شده بود و سال گذشته پس از نبش قبر عرفات نمونه‌هایی برای آزمایش برداشته شد که کارشناسان موسسه فیزیک هسته‌ای لوزان سوئیس و کارشناسان موسسه بیولوژی روسیه اعلام کردند یاسر عرفات به احتمال 83 درصد با پلوتونیوم 210 مسموم شده است.
از دیگر اخبار فلسطین اینکه ریاض منصور نماینده فلسطین در سازمان ملل روز دوشنبه برای اولین بار در رای‌گیری مجمع عمومی سازمان ملل برای انتخاب یکی از قضات دادگاه کیفری بین‌المللی شرکت کرد و رای داد.همچنین دو فلسطینی بر اثر انفجاری مشکوک در منطقه تل‌ الهوا در جنوب غربی شهر غزه مجروح شدند.

 


در آستانه برگزاری لویه‌جرگه برای بررسی قرارداد امنیتی با واشنگتن صدها نفر در شرق افغانستان تظاهرات ضد آمریکایی برگزار کردند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، دیروز صدها نفر در «جلال‌آباد» افغانستان تظاهرات ضد‌آمریکایی برگزار کردند. تظاهرکنندگان که آنها را شمار زیادی دانشجو نیز همراهی می‌کردند، اشغالگری آمریکا و جنایات 12 ساله این کشور در افغانستان را محکوم کردند.
معترضان افغان همچنین توافقنامه امنیتی کابل- واشنگتن را ناقض حاکمیت ملی افغانستان دانستند و از دولت کابل خواستند زیر بار امضای آن نرود. اعطای مصونیت قضایی (کاپیتولاسیون) به اشغالگران خارجی نیز به شدت مورد اعتراض تظاهرکنندگان قرار گرفت. در صورتی که لویه‌جرگه پیش‌نویس توافقنامه را تأیید کند و دولت و مجلس افغانستان نیز آن را بپذیرند، آمریکا 9 پایگاه دایمی در افغانستان خواهد داشت.
لویه‌جرگه که یک شورای سنتی مشورتی در افغانستان است، از فردا (پنجشنبه) به مدت سه روز پیش‌نویس توافقنامه امنیتی را مورد بررسی قرار می‌دهد. این شورا بیش از 2500 عضو دارد و تصمیمات آن از لحاظ قانونی الزامی نیست، ولی از نظر سیاسی اهمیت دارد و افکار عمومی پشتیبان آن است. هم اکنون نیروهای امنیتی در خیابان‌های کابل مستقر هستند و همه چیز را تحت نظر دارند.
طالبان و «حزب اسلامی» تحت رهبری «گلبدین حکمتیار» شرکت‌کنندگان در لویه‌جرگه را به مرگ تهدید کردند.
خبر دیگر از افغانستان اینکه، انفجار مین در منطقه «خیروکوت» استان «پکتیا» جان هفت کودک را گرفت. این کودکان سرگرم بازی بودند که مین منفجر شد.
انفجار بمب در استان زابل افغانستان هم جان دو کودک را گرفت و دو پلیس را زخمی کرد.

 


هزاران نفر از شیعیان و اهل سنت پاکستان با برگزاری تظاهرات در خیابان‌های کویته، تیراندازی به سوی عزاداران روز عاشورا در شهر راولپندی را محکوم کردند.
تظاهرکنندگان با سر دادن شعارهای همبستگی، قدرت‌های خارجی را عامل ایجاد تفرقه مذهبی در پاکستان دانستند.
بر روی پلاکاردهای تظاهرکنندگان نوشته شده بود:‌«قرآن قانون ماست» و «مداخلات خارجی را محکوم می‌کنیم». در تیراندازی روز عاشورا که توسط عناصر تروریستی و افراطی صورت گرفت، 10 عزادار شیعه کشته و بیش از 20 تن نیز مجروح شدند.

 


موگابه در جمع دانش‌آموختگان دانشگاهی اعلام کرد که یک فرد انگلیسی نیست بلکه یک آفریقایی کامل است.
رابرت موگابه رئیس‌جمهوری زیمبابوه با اعلام اینکه نمی‌خواهد با لباس پوشیدن به سبک غربی و استفاده دقیق و مودبانه از زبان انگلیسی مردم را فریب دهد، گفت که همواره یک «آفریقایی» باقی می‌ماند.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، موگابه در جمع دانش‌آموختگان دانشگاهی این کشور گفت: من انگلیسی نیستم و تولید مستعمرات انگلیس نیز محسوب نمی‌شوم چرا که من یک زیمبابوه‌ای کاملم.
وی که معمولا برای خطاب قرار دادن حاکمان سفیدپوست قبلی آفریقا از واژه‌های تند استفاده می‌کند، این بار نیز گفت: آنها فکر می‌کنند که حق دارند منابع دیگران را به سرقت ببرند، اما آفریقایی‌های سیاهپوست حق استفاده از منابع طبیعی و ثروت‌های خود را دارند و باید پس از قرن‌ها مستعمره بودن از حق طبیعی خود استفاده کنند. این استعمارگری کشورهای غربی باعث وارد شدن فرهنگ‌های خارجی به داخل قاره سیاه شده است.موگابه 89 ساله در ادامه گفت: پس از استقلال زیمبابوه در سال 1980 میلادی، آنها به صورت علنی اعلام کردند که مشکل‌شان با من این است که شبیه به آنها فکر نمی‌کنم.

 


مناطق مختلف بحرین شاهد مراسم عزاداری نمادین در کوچه‌‌ها و خیابان‌ها برای شهدای انقلاب این کشور بود.
به گزارش خبرگزاری فارس، مراسم عزاداری برای بیش از 139 شهید در مناطق مختلف بحرین برگزار شد و شرکت‌کنندگان در این مراسم با سر دادن شعارهایی علیه آل‌خلیفه خواستار قصاص قاتلان این شهدا شدند.
بحرینی‌ها تاکید کردند سیاست بازداشت و سرکوبگری رژیم در برابر پافشاری ملت بر حقوق مشروع خویش هرگز راه به جایی نخواهد برد.
شرکت‌کنندگان در مراسم عزاداری همچنین بر ادامه راه شهدا تا تحقق خواسته‌هایی که آنها جان خود را برای آن از دست دادند تاکید کردند.
این در حالی است که نیروهای امنیتی بحرین روز دوشنبه به صورت گسترده‌ای به منازل مسکونی مردم یورش برده و بسیاری از اموال شخصی مردم را تخریب کردند.
منابع خبری محلی اعلام کردند، این یورش‌ها در چند روستا صورت گرفت که در یکی از موارد مرد 42 ساله‌ای به عنوان گروگان از منزلش ربوده شد تا برادرزاده‌اش که از فعالان سیاسی بحرین است خود را به نیروهای امنیتی تسلیم کند.
همچنین مریم الخواجه مسئول امور اجرائی سازمان حقوق بشر بحرین اعلام کرد، نیروهای امنیتی آل‌خلیفه در حالی که نقاب بر چهره داشتند یک جوان بحرینی را ربودند تا یکی از فعالان سیاسی نزدیک به او خود را به نیروهای امنیتی تحویل دهد.
منابع قضایی بحرین نیز روز گذشته اعلام کردند دادگاه تجدیدنظر منامه مجازات 15 سال حبس برای 17 تن از مخالفان دولت را به اتهام حمله به مقر پلیس در بحرین تایید کرد.

 


صدها نفر از مردم و دانشجویان مصری در میدان التحریر، با نیروهای امنیتی درگیر شدند.
روز دوشنبه، مصادف با دومین سالگرد سرکوب معترضان مصری در خیابان «محمد محمود» قاهره، در جریان انقلاب 25 ژانویه بود که با حضور صدها نفر از دانشجویان و طرفداران اخوان‌المسلمین ناآرام شد.
معترضان با حمل تصاویر کشته‌شدگان حوادث 25 ژانویه و سر دادن شعارهایی علیه ژنرال «عبدالفتاح السیسی» وزیر دفاع و وزارت کشور مصر خواستار مجازات قاتلان شدند. حوادث خیابان «محمد محمود» پس از سرنگونی «حسنی مبارک» و زمانی که هنوز مرسی به قدرت نرسیده بود، رخ داد. در این روز شمار زیادی از مردم از سوی نظامیان که بر کشور حاکم شده بودند کشته شدند اما هیچگاه عوامل این کشتار شناسایی و مجازات نشدند.
تظاهرکنندگان همچنین سنگ‌ بنای یادبودی را که «حازم الببلاوی»، نخست‌وزیر موقت مصر بامداد روز دوشنبه افتتاح کرده و به وسیله آن دو انقلاب 25 ژانویه و 30 ژوئن را گرامی داشته بود، تخریب کردند. گروهی از مردم و خانواده‌های قربانیان انقلاب 25 ژانویه نیز مقابل ساختمان ریاست‌جمهوری تجمع و خواستار قصاص قاتلان شدند.
شهرهای دیگر مصر نیز روز دوشنبه شاهد برگزاری چندین تظاهرات ضددولتی از سوی دانشجویان این کشور بود. دانشجویان دانشگاه اسکندریه، با ریختن به خیابان‌ها خواستار آزادی تمام دانشجویان زندانی شدند.
در دانشگاه «اسیوط» هم ضمن وقوع درگیری بین معترضان و نیروهای امنیتی دستکم 16 دانشجو مجروح و شماری بازداشت شدند. دانشجویان با ضربات باتوم زخمی شده‌اند.
دیدار نخست‌وزیر اردن
با رئیس‌جمهور مصر
عدلی منصور، رئیس‌جمهور موقت مصر که برای شرکت در اجلاس سران عربی و آفریقایی به کویت سفر کرده است، دوشنبه در هتل محل اقامتش با عبدالله النسور، نخست‌وزیر اردن دیدار کرد.دو طرف در این دیدار درباره روابط دو جانبه قاهره و امان و راه‌های تحکیم هر چه بیشتر مناسبات دو کشور و برخی مسایل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی و در راس آن قضیه فلسطین گفت‌وگو کردند.

 


هزاران نفر در شهرهای مختلف هائیتی با حضور در خیابان‌ها خواستار برکناری رئيس جمهور شدند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، تظاهرکنندگان ضمن اعتراض به سیاست‌های اقتصادی دولت خواستار آن شدند که «میشل مارتلی» رئيس جمهور کنونی از مقام خود کنار رود.
شعارهای ضد دولتی باعث شد که پلیس وارد عمل شود و در نتیجه درگیری میان دو طرف 6 نفر مجروح شدند.
معترضان به سمت نیروهای پلیس سنگ پرتاب کردند و نیروهای پلیس نیز با شلیک گازاشک‌آور تلاش کردند معترضان را متفرق کنند. تظاهرات روز دوشنبه بزرگترین تظاهرات ضد دولتی از زمان به قدرت رسیدن «مارتیلی» در ماه مه سال 2011 تاکنون بوده است. تظاهرات در سالروز شکست نیروهای فرانسوی در هائیتی در سال 1083 در نبرد «ورتیرز» برپا شد یعنی زمانی که هائیتی برای کسب استقلال و برچیده شدن برده‌داری مبارزه می‌کرد. یکی از شرکت‌کنندگان در این تظاهرات گفت: ما خواهان استعفای مارتیلی هستیم. او دیگر نمی‌تواند اداره امور کشور را در دست داشته باشد. او نابخرد است. او در هائیتی هیچ جایگاهی ندارد. ما خواهان استعفای او هستیم. نیروهای پاسدار صلح سازمان‌ملل متحد در هائیتی درباره افزایش موج خشونت و کشتار در این کشور هشدار داده‌اند. ماه گذشته شورای امنیت سازمان ملل متحد، دوره ماموریت نیروهای پاسدار صلح بین‌المللی را تا اواسط ماه اکتبر سال 2014 در هائیتی تمدید کرد. هنوز هائیتی با مشکل ناامنی مواجه است و نیروهای امنیتی این کشور قادر به تامین امنیت نیستند و در نتیجه باید از نیروهای پاسدار صلح بین‌المللی در این کشور کمک گرفته شود. هائیتی در دریای کارائیب واقع شده است. جوری دومینیکن، پوئرتوریکو و کوبا از همسایگان این کشور به شمار می‌روند.

 


هزاران نفر از کارگران ایتالیایی در اعتراض به حذف فرصت‌های شغلی از سوی کارفرمایانشان تظاهرات کردند.
هزاران نفر از کارگران کارخانه‌های ایتالیایی روز دوشنبه در رم و مقابل ساختمان وزارت اقتصاد و توسعه این کشور تجمع کردند و علیه «سیاست‌های ریاضتی» و اوضاع اقتصادی حاکم بر کشورشان شعار دادند.
کارفرمایان برخی از کارخانه‌های ایتالیا از جمله شرکت لوازم خانگی «ایندزیت» قصد دارند برای مقابله با بحران مالی صدها تن از کارگرانشان را اخراج کنند. روز دوشنبه همزمان با برپایی این تجمعات رهبران اتحادیه‌های کارگری این کشور نیز سرگرم مذاکره با کارفرمایان برای یافتن راهکاری جهت نجات هزاران کارگر بودند. ایتالیا جزو کشورهای مهم اتحادیه اروپاست!

 


افشاگری دختر السنوسی
«العنود السنوسی» دختر «عبدالله السنوسی» رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی لیبی فاش کرد، کشورهای غربی از پدرش خواسته بودند، به جای «معمر قذافی» قدرت را در دست بگیرد.
وی گفت: امکان نداشت پدرم از قذافی دست بکشد، چرا که پدرم همواره قذافی را رهبر و پدر خود می‌دانست!
دستگیری 27 تروریست در عراق
نیروهای امنیتی عراق طی عملیاتی در شمال «کوت» 27 تروریست مسلح را دستگیر کردند.
بر اساس گزارشات رسمی، 15 نفر از دستگیرشدگان از عناصر القاعده هستند. هشت عضو «جبهه النصره» نیز به دست نیروهای مرزبانی عراق کشته شدند.
تمدید استقرار پاتریوت در ترکیه
دولت آمریکا استقرار موشک‌های پاتریوت این کشور در خاک ترکیه را به مدت یک سال دیگر تمدید کرد.
پیش از این دولت هلند نیز استقرار این موشک‌ها در ترکیه را تمدید کرده بود. سال گذشته دو کشور مذکور به همراه آلمان در خاک ترکیه موشک‌های پاتریوت مستقر کرده بودند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10