(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 29  آبان 1392 - شماره 20644

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
حزب‌الله لبنان، قدرتی ملی اقلیمی یا بین‌المللی؟ (یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
طلا (گفت و شنود)
گزارش خبری تحلیلی کیهان
ایران امتیاز دیگری ندهد نوبت 5+1 است
تشکیل زنجیره انسانی در اطراف سایت فردو توسط دانشجویان
بلومبرگ: جعبه گزینه‌های روی میز توخالی و بی‌مصرف است (خبر ویژه)
اسباب‌کشی گردانندگان روزنامه هتاک به ارگان هلال‌ احمر! (خبر ویژه)
80 هزار موشک حزب‌الله مراکز مهم اسرائیل را نشانه رفته‌اند (خبر ویژه)
ارزیابی استاد کالج کینگستون از پهپاد نظامی ایران (خبر ویژه)
قاچ زین را بچسب اسب سواری پیشکش! (خبر ویژه)
اسرائیل از چه نوع توافقی میان غرب و ایران حمایت می‌کند؟ (خبر ویژه)
 


حزب‌الله لبنان یک نیروی ملی است یا منطقه‌ای و یا بین‌المللی؟ رفتار حزب‌الله را در کدام چارچوب می‌توان تجزیه و تحلیل کرد و در نهایت آیا حزب‌الله در «جایگاه خود» یک نیروی رو به کمال است یا نقصان؟
اگر حزب‌الله یک نیروی ملی باشد باید صرفا در چارچوب مسائلی که مستقیما به لبنان مربوط می‌شود عمل کند و دوست و دشمن خود را در چارچوب مرزهای جغرافیایی لبنان تعیین نماید و در مناقشه‌های خارج از مرزهای کشور خود مداخله نداشته باشد. حزب‌الله در قامت لبنانی یک جبهه در مقابل تنها دشمن مرزی این کشور به حساب می‌آید و لذا کارکرد امنیتی و نظامی حزب‌الله، زمانی موضوعیت پیدا می‌کند که رژیم صهیونیستی به لبنان حمله کند و یا این کشور را به حمله تهدید نماید. حزب‌الله ملی در محیط داخلی دارای کارکردی اجتماعی و فرهنگی می‌شود و الزاما باید در چارچوب قوانین، سنت‌ها و اصول موضوعه حکومتی عمل کند و هرگونه اقدامی که خارج از چنین چارچوبی باشد، برخلاف فلسفه وجودی حزب‌الله خواهد بود. در این شکل در واقع حزب‌الله یک سازمان خدمات‌رسان اجتماعی به حساب می‌آید که در صورت ضرورت نقشی هم در حوزه امنیتی و نظامی پیدا می‌کند.
اگر حزب‌الله یک نیروی اقلیمی (منطقه‌ای) باشد باید نقش آن را در چارچوب مسائلی که مستقیما به منطقه مربوط می‌شود، مورد شناسایی و ارزیابی قرار داد. در این صورت حزب‌الله چه خود یک نیروی اقلیمی به حساب آید و چه بخشی از یک قدرت اقلیمی محسوب شود، نمی‌تواند در حوادث و رخدادهای مهم منطقه‌ای بی‌موضع باشد. قدرت اقلیمی با یک رخداد یا موافق است و یا مخالف و اگر سکوت کند حتما باید توانایی توضیح حکیمانه بودن سکوت خود را داشته باشد وگرنه منفعل دیده و خوانده می‌شود. شرایط انفعال از منظر یک ناظر آگاه، آغاز فروپاشی ارزیابی می‌شود. به عبارت دیگر قدرت اقلیمی بودن به میزان «بسیار زیاد»ی به درجه تحرک و کارآمدی منطقه‌ای آن قدرت برمی‌گردد. در صورتی که حزب‌الله یک قدرت اقلیمی یا بخشی از یک قدرت اقلیمی باشد باید ظرفیت‌های لازم را در حد یک اقدام منطقه‌ای در خود پدید آورد. به این معنا که از جنبه نظامی و امنیتی یک قدرت اقلیمی باید سازوکار ورود به چالش‌های امنیتی منطقه‌ای را داشته باشد. این البته معمولا پس از آن صورت می‌گیرد که یک کشور یا یک جریان جای پای خود را در داخل محکم کرده باشد. به همین دلیل برخلاف روشی که برای ارزیابی یک قدرت ملی اتخاذ می‌شود، ارزیابی یک قدرت منطقه‌ای با سنجش میزان اثرگذاری منطقه‌ای آن انجام می‌شود.
اگر حزب‌الله یک نیروی بین‌المللی باشد باید نقش آن را در چارچوب فعل و انفعالات بین‌المللی مورد ارزیابی قرار داد. یک نیروی بین‌المللی نمی‌تواند در برابر رخدادهای مهم جهانی موضع نداشته باشد و از تاثیرگذاری بر آن اجتناب نماید البته این به معنای آن نیست که یک قدرت بین‌المللی الزاماً در هر حادثه مهم بین‌المللی مداخله می‌کند. آنچه که یک قدرت بین‌المللی را از یک قدرت اقلیمی یا یک قدرت ملی متمایز می‌کند، داشتن موضع مشخص در قبال رخدادها و روندهای مهم جهانی و توان بالقوه یا بالفعل اثرگذاری بر این روندها و رخدادهاست. بر این اساس اگر حزب‌الله لبنان یک قدرت بین‌المللی و یا بخشی از یک قدرت بین‌المللی است باید در برابر روندها و رخدادهای مهم موضع بگیرد و ما هم باید موضعگیری آن را به رسمیت بشناسیم.
یکی از نشانه‌ها و شاخص‌های اندازه‌گیری قدرت یک کشور و یا یک نیرو، سطح مخالفت و موافقت با آن است. در برابر یک نیروی ملی معمولا تنها مخالفان ملی قرار دارند و در برابر یک نیروی اقلیمی مخالفان اقلیمی قرار می‌گیرند و علیه یک نیروی بین‌المللی مخالفان و دشمنان بین‌المللی وجود دارد. حضرت امام رضوان‌الله تعالی علیه در یک زمانی که تبلیغات جهانی علیه ایران در اوج بود می‌فرمودند (نقل به مضمون): شما مرتب علیه ایران تبلیغات می‌کنید و انواع هجمه‌ها را علیه ما به راه می‌اندازید بعد هم می‌گوئید ایران چیزی نیست. خب اگر چیزی نیست پس چرا علیه آن اینقدر حرف می‌زنید این معلوم می‌شود که در اینجا اتفاق مهمی افتاده که همه شیاطین به دست و پا افتاده‌اند و به جایی هم نمی‌رسند. این سخن حضرت امام خمینی(ره) به وضوح یک شاخص ارزیابی را در اختیار ما قرار می‌دهد. با این شاخص می‌توانیم بگوئیم اگر حزب‌الله یک قدرت صرفاً ملی است پس چرا آل‌سعود و وابستگان آن در منطقه، این همه علیه آن فعالیت می‌کنند و اگر حزب‌الله تنها یک قدرت ملی یا منطقه‌ای و یا تنها بخشی از یک قدرت ملی و اقلیمی است چرا غربی‌ها این همه علیه حزب‌الله فعالیت می‌نمایند. از سوی دیگر موافقان حزب‌الله و کمک‌رسانان به آن فقط مردم لبنان نیستند بلکه سطحی از مردم در منطقه و در جهان به حزب‌الله کمک می‌رسانند.
اگر نگاهی به صحنه بیاندازیم درمی‌یابیم که حزب‌الله در محیط ملی با یک دشمن مشخص به نام اسرائيل مواجه است که هنوز هم بخشی از لبنان- مزارع شبعا- را در تصرف خود دارد و بارها به لبنان حمله کرده و حداقل دو بار آن را بطور کامل به اشغال درآورده است. از طرف دیگر حزب‌الله در محیط اقلیمی با دشمنی بنام «تکفیر و وهابیت» مواجه است که بارها تا مرز درگیر کردن حزب‌الله پیش رفته و افراد زیادی از حزب‌الله و مردم هوادار آن را به شهادت رسانده است. از آنجا که تکفیر بر مبنای نفی سایر مذاهب اسلامی و بخصوص نفی پیروان اهل بیت (صلوات‌الله علیهم) بنا شده و قدرت گرفتن خود را تنها در شرایطی امکان‌پذیر می‌داند که نیروهای منطقه‌ای مخالف آن از صحنه‌ خارج شده باشند، رو در روی حزب‌الله به حساب می‌آیند. برای اینکه این مسئله در اندازه خودش دیده شود و با بزرگنمایی یا کوچک‌نمایی تحریف نگردد، کافی است به رخدادهای 10 سال اخیر نگاه بیندازیم. جریان وابسته به عربستان در سال 1384 با متهم کردن حزب‌الله به طراحی ترور نخست‌وزیر فقید لبنان- رفیق‌حریری که در بهمن ماه 1383 در جریان انفجار خودرویش در حومه غربی بیروت به قتل رسید- سعی کرد اهل سنت لبنان را به جنگ علیه حزب‌الله وادار سازد که البته موفق نشد و حدود یک سال بعد رژیم‌صهیونیستی با این تجزیه و تحلیل غلط که اهل سنت لبنان در حذف حزب‌الله با تل‌آویو همکاری می‌کند، جنگ 33 روزه را به راه انداخت که البته راه به جایی نبرد.
حدود سه سال بعد در جریان درگیری اردوگاه فلسطینی «نهرالبارد» در استان طرابلس لبنان، عربستان سعی کرد حزب‌الله را با بحران امنیتی مواجه کند. با شروع بحران سوریه، عربستان سعودی در دو استان سنی‌نشین لبنان- طرابلس و صیدا- بار دیگر به یک تحرک علیه حزب‌الله دست زد. در این میان تعداد زیادی هواداران حزب‌الله در این دو استان به شهادت رسیدند ولی این توطئه نیز راه به جایی نبرد. بعدا در جریان نبرد «القصیر» - منطقه حساس شمال استان سوری حمص - همین سعودی‌ها که شعله درگیری را علیه حزب‌الله در لبنان بالا برده بودند، نصرالله را متهم کردند که از نبرد با اسرائیل به نبرد با مسلمانان رسیده است! این دشمنی مداوم سعودی - که از سالها پیش از بحران سوریه و حضور سمبلیک حزب‌الله در این کشور شروع شده - به خوبی بیانگر اقلیمی بودن قدرت حزب‌الله است. کما اینکه دوستداران حزب‌الله و کمک‌رسانی به آن هم ازسطح داخلی فراتر رفته است.
با این وصف‌ تردیدی در این نیست که چه از منظر توانایی‌های خاص حزب‌الله در اثرگذاری بر مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی و چه در منظر حضور حزب‌الله در یک بلوک قدرت منطقه‌ای و بین‌المللی، حزب‌الله اینک از مرز قدرت اقلیمی هم فراتر رفته است چه رسد به اینکه قدرت ملی دیده شود.
اما قدرت حزب‌الله در یک روند داخلی شکل گرفته است و نقش‌آفرینی مددرسانان به آن واقعا یک مسئله فرعی و حاشیه‌ای است. حزب‌الله برخلاف تبلیغات آمریکایی و سعودی یک عامل در دست ایران نیست. بله حزب‌الله متحد ایران است ولی رابطه آن با ایران یک رابطه آمر و مامور نیست. حزب‌الله یک نیرویی است که براساس مصالح و مسائلی که تشخیص می‌دهد، عمل می‌کند نه اینکه تشخیص را به یک کشور خارجی محول کرده باشد. حزب‌الله وقتی می‌جنگد با جمعبندی خود می‌جنگد و وقتی دست‌هایش را از روی ماشه برمی‌دارد، خودش به این نتیجه رسیده است. بله از آنجا که در این منطقه دوستان مشترک و دشمنان مشترک وجود دارند، بطور طبیعی دوستان مشترک به مواضع مشترکی درباره دشمنان مشترک می‌رسند. این اشتراک در دوستی و دشمنی خود به خود به درک مشترک می‌رسد و درک مشترک به عمل مشترک منجر می‌گردد. حزب‌الله از جایی دستور نمی‌گیرد و جایی هم به حزب‌الله دستور نمی‌دهد اصولا در جبهه مقاومت کسی نقش امر یا مامور را بازی نمی‌کند. جمهوری اسلامی البته در قلب جبهه مقاومت قرار دارد و رهبر معظم انقلاب اسلامی رهبر واقعی و برگزیده شده این جبهه است ولی این رهبری تشخیص مصالح و مفاسد در بخش‌های مجزای جغرافیای مقاومت را به خود آنان واگذار کرده و آن را درست‌تر می‌داند و از این رو در یک فرایند کلی اجزاء این جبهه از تشخیص و تصمیم یکدیگر پشتیبانی می‌نمایند و لذا اصلا عجیب نیست که حزب‌الله به میزانی که احمدی‌نژاد را قابل اعتماد می‌دانست به روحانی هم اعتماد می‌کند چرا که از نظر حزب‌الله، برگزیده شدن هر یک از این دو یک مسئله داخلی متحد استراتژیک خود است. اما البته بر مبنای قاعده قرآنی «تعاونوا علی‌البّر و التقوی و لاتعاونوا علی الاثم و العدوان» هیچ یک از اعضای جبهه مقاومت، از اقداماتی که خارج از قواعد و اصول اسلامی، معنوی، اخلاقی و حقوقی باشد حمایت نمی‌کند و هم‌پیمانی، آنان را به حمایت از «اثم وعدوان» وادار نمی‌سازد. در این چارچوب اگر حزب‌الله به کمک متحد استراتژیک خود در سوریه می‌رود این اقدام در عین توجه به اصول و قواعد پذیرفته شده توسط حزب‌الله است کما اینکه حمایت ایران از سوریه در همین چارچوب قابل تجزیه و تحلیل است.
در نهایت باید گفت حزب‌الله لبنان یک قدرت اقلیمی و بین‌المللی است که به فراخور موقعیت خود به تجزیه و تحلیل رخدادهای مهم منطقه‌ای و بین‌المللی می‌رسد و براساس آن به اقدام خاصی دست می‌زند. حزب‌الله بر خلاف آنچه تبلیغ می‌شود یک قدرت مذهبی-شیعی نیست. بلی اعضای حزب‌الله را شیعیان تشکیل می‌دهند ولی این به معنای شیعی عمل کردن آنان نیست و دقیقا از همین روست که از سوی شهروندان سنی لبنانی و عرب و غیرعرب حمایت می‌شود.
سعدالله زارعی

 


33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
سامانه پیام کوتاه 30002323
* رهبر معظم انقلاب در بیان یکی از درس‌های عاشورا می‌فرمایند: عاشورا درس می‌دهد که جبهه دشمن با تمام توانایی‌های ظاهری آسیب‌پذیر است.
4162---0935
* کار آقای اوباما رئیس جمهور آمریکا این شده که مرتب بگوید همه گزینه‌ها روی میز است. آن‌قدر این بازی را ادامه بدهد تا دوره ریاستش تمام بشود.
6179---0918
* امید رسیدن به توافق با آمریکا چندان واقع‌بینانه نیست. بارها امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب بر گرگ بودن آمریکا و اینکه هیچ غلطی نمی‌تواند بکند تاکید داشته‌اند اگر ما همه تجهیزات هسته‌ای‌مان را همانند لیبی با کشتی به آمریکا بفرستیم آنها امور دیگری را از قبیل حقوق‌بشر، موشک‌های دوربرد و... بهانه جدید قرار خواهند داد. آنها زمانی از ما راضی خواهند شد که ما دست از اسلام ناب برداریم که آن زمان تازه با ما رفتاری به مراتب بدتر از عراق و افغانستان خواهند کرد که تا چهارصد سال دیگر کسی جرأت نکند از اسلام سخن بگوید.
خلیلی از ملایر
* انتظار داریم آقای روحانی ریاست محترم جمهوری به نمایندگی از ملت قهرمان ایران با شدت و قوت هر چه تمام‌تر جواب یاوه‌گویی‌های اوباما رئیس جمهور آمریکا را بدهد.
9130---0911
* با توافقی که با آژانس صورت گرفت نکند پای جاسوسان دوباره در لباس بازرس هسته‌ای به کشور و تأسیسات هسته‌ای باز شود. در آن صورت دور از انتظار نیست که دشمنان چند روز دیگر ادعاهای دروغ جدیدی مطرح کنند و فشار بیشتری بیاورند.
2748---0912
* چند شب پیش وقتی فیلم مستند جنایت‌های فتنه‌گران در عاشورای سال 88 را از سیمای جمهوری اسلامی تماشا کردم برای چند دقیقه گریه‌ام گرفت. به خدا قسم اگر با عوامل اصلی فتنه مماشات شود و به مجازات نرسند هرگز مسئولین امر را نخواهیم بخشید.
4910---0935
* از مسئولین مربوطه می‌پرسم آیا استفاده از فیس‌بوک غیرقانونی نیست؟ پس چرا برخی مسئولین قانون را اجرا نمی‌کنند. همچنان‌که مسئولین انتظار دارند مردم قانون را اجرا و از تخلف آن بپرهیزند شایسته است مسئولین اهتمام بیشتری به اجرای قانون نمایند. و از قوای سه‌گانه هم انتظار می‌رود با خلاف‌کاران به ویژه در جایگاه مسئول با شدت بیشتری برخورد نمایند نه فقط با ضعفا.
احمدزاده
* مسئولان فرهنگی باید دانش‌آموزان را بیش از پیش با خطراتی که در برخی شبکه‌های اجتماعی وجود دارد آشنا کنند. این مباحث باید در مدارس و از طریق مربیان تربیتی و پرورشی بازگو شود و جوانان نیز با خطرات پیش رو آشنا شوند.
قاسمی
* از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی می‌پرسم چرا وزیر ارشاد را که از روز اول گفت راه ما راه خاتمی (فتنه‌گر) است و آن فتنه‌گر در برخی از همایش‌های مربوط به این وزارتخانه نیز حضور یافت برای سؤال به مجلس فرا نمی‌خوانید؟
سوری از تهران

 


گفت: مجموعه اظهارات مقامات رسمی آمریکا و اروپا و اقدامات و پیشنهادهای آنها در مذاکرات نشان می‌دهد که هدف نهایی آنها محروم‌کردن کامل ایران اسلامی از فناوری هسته‌ای است.
گفتم: خودشان هم می‌دانند که این ترفند کارساز نیست و پیشنهاد تعلیق موقت و 6 ماهه همان ترفند سال‌های 82 تا 84 است که نهایتا به جایی نرسید و با هوشمندی ایران، فعالیت‌ها از سر گرفته شد.
گفت: پس باید خیلی کودن باشند که تصور می‌کنند جمهوری اسلامی ایران متوجه کلک و ترفند آنها نشده است!
گفتم: شیادی که به ساعت طلای یک پسربچه طمع کرده به او گفت؛ ساعتت را به من می‌دهی؟ پسربچه گفت؛ به شرط این که صدای الاغ درآوری! و شیاد شروع کرد به عرعر کردن و بعد گفت خب! حالا ساعت رو بده! پسربچه گفت؛ تو با این خریت متوجه شده‌ای که این ساعت طلاست، آن وقت انتظار داری من که یک آدم هستم متوجه طلا بودن آن نشده باشم!

 


بعدازظهر امروز دور جدید مذاکرات ایران و 1+5 در حالی در ژنو از سر گرفته می‌شود که ایران مطابق گزارش هفته گذشته آژانس، برخی از پیشنهادات 1+5 در نشست ژنو 2 را پیشاپیش و از 3 ماه قبل به اجرا درآورده است و بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان را متوقف کرده و یا در سطح نزدیک به توقف نگاه داشته!
فعالیت‌های متوقف شده از جمله مواردی بود که حریف در مذاکرات ژنو2 انجام آن را به ایران پیشنهاد کرده بود. از این روی باید گفت که ایران بخش قابل توجهی از امتیازات مورد نظر 1+5 را پیشاپیش به نفع حریف تامین کرده است و اکنون نوبت 1+5 است تا در مقابل امتیازاتی که از کشورمان گرفته است، امتیاز بدهد.
گفتنی است؛ گزارش فصلی آژانس که هفته گذشته منتشر شد و از سوی آمانو در اختیار 35 عضو شورای حکام آژانس قرار گرفت تصریح می‌کند که در طول سه ماه گذشته ایران اقدامات اعتمادساز خود را انجام داده است.
در این گزارش اشاره می‌شود که از جمله ایران در مدت یاد شده تنها چهار سانتریفیوژ جدید در نطنز به کار گرفته است و سانتریفیوژ جدیدی در فردو نصب نشده است. همچنین حجم ذخایر اورانیوم ایران افزایش بسیار ناچیزی یافته و توسعه فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم ایران در این مدت عملا متوقف شده است.
این در حالی است که علی‌رغم همه این اقدامات اعتمادساز - بخوانید امتیاز به طرف مقابل- خط زیاده‌خواهی طرف غربی در مذاکرات ادامه دارد. در تازه‌ترین آن مشاهده می‌شود که اولاند رئیس‌جمهور فرانسه در سفر به سرزمین‌های اشغالی و در راستای پروژه باج‌خواهانه غرب چهار شرط جدید را برای رسیدن به توافق هسته‌ای با کشورمان اعلام می‌کند.
اولاند می‌گوید: ما خواهان یک توافق موقت هستیم، ولی بر مبنای چهار نکته. اولین درخواست این است: هم‌اکنون همه تاسیسات هسته‌ای ایران را تحت نظارت‌های بین‌المللی قرار دهید. نکته دوم: غنی‌سازی 20 درصدی اورانیوم را به حالت تعلیق در آورید. سوم این که ذخایر فعلی را کاهش دهید. و در نهایت ساخت راکتور (آب سنگین) اراک را متوقف کنید. این‌ها نکاتی هستند که برای ما به منظور تضمین هرگونه توافقی ضروری هستند.
بنابراین به نظر می‌رسد در حالی که ایران به اندازه کافی و حتی بسیار فراتر از تعهدات خود در جهت اعتمادسازی گام برداشته است طرف مقابل تلاش می‌کند به مسیر زیاده‌خواهی‌های خود ادامه بدهد.
اینجاست که در دور سوم مذاکرات در ژنو، تیم ایرانی باید هیچ‌گام دیگری در جهت آنچه که اعتمادسازی نامیده می‌شود بر ندارد چرا که نوبت 1+5 است که در راستای اقدامات اعتمادساز کشورمان گام‌های عملی خود را بردارد.
آخرین خبرها درباره مذاکرات ژنو 3
ظریف، ریاست تیم مذاکره‌کننده ایران را به عهده دارد و سیدعباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین‌المللی، مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکا، حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل امور اقتصادی و تخصصی بین‌المللی وزارت خارجه، داود محمدنیا مشاور حقوقی وزیر امور خارجه و محمد امیری از سازمان انرژی اتمی تیم پنج نفره ایران هستند که در این سفر وزیر امور خارجه را همراهی می‌کنند.
ظریف و تیم مذاکره‌کننده کشورمان که قرار بود با پرواز مستقیم به ژنو بروند صبح دیروز به دلیل فشردگی کاری در پاسخ به دعوت «امابونیو» وزیر خارجه ایتالیا به رم سفر کردند و پس از برگزاری این دیدار بین وزرای خارجه ایران و ایتالیا عازم ژنو شدند.
وزیر امور خارجه کشورمان در جمع خبرنگاران اعزامی به ژنو درباره نتیجه و پیش‌بینی از مذاکرات پیش رو گفت: مذاکرات انجام خواهد شد و نتیجه آن با خداست.
وزیر امور خارجه همچنین با انتشار پیام ویدیویی در صفحه توئیتر خود اهداف ایران در پیگیری برنامه هسته‌ای را تشریح کرد و گفت هیچ قدرتی در جهان نمی‌تواند سرنوشت دیگران را تعیین کند.
گزارش عراقچی از نحوه برگزاری مذاکرات
در همین حال، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده کشورمان درباره برنامه و هماهنگی‌های صورت گرفته برای شروع مذاکرات ژنو 3 گفت: مذاکرات این دوره در ژنو ظهر چهارشنبه با ناهار کاری خانم اشتون و آقای ظریف آغاز می‌شود. در این جلسه درباره آخرین نتایج گفت‌وگوها رایزنی می‌شود و پس از آن جلسه ایران و 1+5 برگزار می‌شود.
وی در پاسخ به این پرسش که احتمال دارد مذاکرات به روز جمعه کشیده شود؟ خاطرنشان کرد: اگر پیشرفت‌ها در مذاکرات به خوبی جلو رود، مذاکرات تا جمعه تمدید می‌شود. البته هفته آینده نشست وزیران خارجه اکو در تهران برگزار می‌شود و جلسات کارشناسان ارشد اکو از روز یکشنبه در تهران آغاز می‌شود؛ بنابراین هیات دیپلماتیک ایران برای انجام امور این نشست باید زودتر به تهران برگردد.
وی درباره موضع‌گیری‌ها و اظهارات طرف مقابل در مدت گذشته از مذاکرات 2 تصریح کرد: در ژنو 2 به تفاهم نزدیک شده بودیم اما به دلیل اختلافاتی که بین اعضای 1+5 پیش آمد، برگشتی به عقب داشتیم و باعث شد موارد بیشتری نسبت به مواردی که قبلا توافق شده بود، طلب شود و این از طرف هیئت ایرانی «زیاده‌خواهی» تلقی شد و ما صرف‌نظر از این که ماهیت این زیاده‌خواهی برای ما قابل قبول است یا خیر، اصولا با این روند زیاده‌خواهی در طول مذاکرات مخالفیم.
این دیپلمات ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان افزود: با توجه به سلب اعتمادی که در ژنو قبلی صورت گرفت و ضربه‌ای که به اعتماد هیأت ایرانی نسبت به نحوه مذاکرات طرف مقابل وارد شد، تصور ما این است که کار دشوارتری در ژنو 3 در پیش‌رو خواهیم داشت که بخش اول بازگرداندن اعتماد به مذاکره و دیگری کار کردن بر روی نقاط مورد اختلاف است.
وی افزود: این که کشوری قبل از مذاکره شرطی برای مذاکره بگذارد را نمی‌پذیریم و همه چیز باید در مذاکرات بحث شود و به توافق رسیده شود همان طور که پیش از این گفته‌ایم، خطوط قرمزی داریم که مبتنی بر حقوق ماست. این موارد اصول سیاست هسته‌ای ما محسوب می‌شود و از آن‌ها عبور نخواهیم کرد.
این عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران با 5+1 گفت: این که در مذاکرات به غنی‌سازی در ایران اشاره شود و غنی‌سازی در ایران مورد پذیرش واقع شود، هم در گفتار و هم در عمل، از نظر ما ضروری است که سند این را بپذیرد که غنی‌سازی در عمل در ایران ادامه پیدا کند و هم این که سند اشاره کند که غنی‌سازی وجود خواهد داشت. از نظر ما این موضوع خط قرمز است که بسیاری از هیأت‌ها آن را پذیرفته‌اند اما این که در جمله‌بندی‌ها و ادبیات این موضوع چگونه و با چه عنوانی پردازش شود هنوز محل اختلاف است.
وی ادامه داد: چالش اصلی ما در همه بخش‌ها مربوط به نگارش و ادبیات بیانیه است. ما نسبت به همه قسمت‌های سند حساسیت داریم و باید همه قسمت‌های مربوط به آن دقیق باشد از جمله مباحث مربوط به رفع تحریم‌ها که منافع ایران باید در آن رعایت شود.
وی درباره احتمال حضور وزیران خارجه 5+1 در مذاکرات ژنو 3 با بیان این که «اگر وزیران خارجه به این نتیجه برسند که در مذاکرات احتمال رسیدن به تفاهم وجود دارد، نشست حتماً با حضور وزیران برگزار می‌شود»، نیز گفت: قطعاً این بار وزیران خارجه بیشتر از نشست قبلی برای حضور احتیاط می‌کنند.
کری: انتظار چندانی از گفت‌وگوهای ژنو ندارم
از سوی دیگر؛ جان کری که در ترکیه به سر می‌برد در یک کنفرانس خبری با داوود اوغلو همتای ترک خود با تکذیب سفر قریب‌الوقوع خود به سرزمین‌های اشغالی در مورد مذاکرات جاری ژنو گفت: در مورد مذاکرات ژنو انتظار و توقع ویژه‌ای ندارم غیر از آنکه بگویم ما با حسن نیت به این مذاکرات می‌رویم و تلاش داریم به نخستین توافق دست یابیم.
کری در مورد محتوای مذاکرات روز چهارشنبه در ژنو اظهار نظری نکرد ولی
وی تأکید کرد: از نظر من، هیچ کدام از اقداماتی که ما انجام می‌دهیم اسرائیل را در معرض خطر بیشتر قرار نمی‌دهد؛ در واقع، ما فکر می‌کنیم که این اقدامات، خطرات را کاهش می‌دهد.
لاوروف: باید حق ایران را به رسمیت شناخت
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز در مصاحبه با روزنامه «نیزاویسیمایا گازیه‌تا» که صبح دیروز منتشر شد، گفت: ما با اعمال فشار با استفاده از تحریم به هیچ راه حلی نخواهیم رسید. تاکنون اعمال تحریم‌ها در هیچ موردی نتیجه‌بخش نبوده است.
وزیر خارجه روسیه بر ضرورت قائل شدن حق ایران برای استفاده از انرژی اتمی تا آخرین سطح تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و با رعایت کامل اصول پیمان عدم گسترش تسلیحات هسته‌ای تأکید کرد و گفت: اگر چنین حقی به ایران داده نشود، که همه کشورهای عضو پیمان عدم گسترش از آن برخوردار هستند، مقامات تهران قطعاً تردید پیدا خواهند کرد که تلاش‌های غرب نه برای کاهش خطر تهدیدات هسته‌ای، بلکه برای مجبور ساختن ایران به تسلیم است و در غیر این صورت رژیم سیاسی در این کشور سرنگون خواهد شد.
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت: اگر ما این حق مسلم را بپذیریم، تردید مقامات ایرانی در مورد نیت سوء کشورهای عضو گروه «5+1» نیز از بین خواهد رفت.
وی تأکید کرد: اگر چوب لای چرخ مذاکرات گذاشته شود امکان رسیدن به توافق وجود ندارد.
گفتنی است در دور قبلی مذاکرات که به مدت 3 روز (16، 17 و 18 آبان ماه) در ژنو برگزار شد، وزیران خارجه کشورهای عضو 5+1 نیز از روز دوم وارد گفت‌وگوها شده و مذاکرات با جدیت بیشتری دنبال شد که البته بازی مضحک فرانسه و باج‌خواهی طرف غربی از کشورمان باعث شد تا مذاکرات ناتمام بماند.

 


دانشجویان و نخبگان دانشگاهی کشور، یک روز پیش از آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای گروه 5+1 با ایران در ژنو، گرداگرد سایت هسته‌ای «فردو» در نزدیکی استان قم زنجیره انسانی ایجاد کردند.
به گزارش ایرنا، در این زنجیره انسانی، دانشجویان با شعار «فردو قلب ماست»، آمادگی خود را برای حفظ و توسعه دستاوردهای هسته‌ای کشور و تأکید بر ادامه مسیر شهیدان هسته‌ای به جهانیان اعلام کردند.
برخی از مسئولان از جمله «علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی کشور و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در این زنجیره انسانی حضور داشتند.
دانشجویان شرکت کننده در این حرکت پلاکاردهایی با مضامین «دانشجو می‌میرد ذلت نمی‌پذیرد»، «فردو در قلب ماست»، «پای پیشرفتهایمان ایستاده‌ایم»، «سایت تحقیقاتی مساوی سایت تعطیل»، «انرژی هسته‌ای حاصل خون شهدای ماست»، «در شرایط تحریم موجود زنده به فضا فرستادیم، ما می‌توانیم»، «از تیم مذاکره کننده حمایت می‌کنیم» و «فردو تحقیقاتی نمی‌خواهیم نمی‌خواهیم» حمل می‌کردند.
همچنین تصاویری از شهیدان هسته‌ای کشور و شهدای روستای فردو استان قم نیز در دست برگزار کنندگان این زنجیره حمل می‌شد.
در این زنجیره انسانی، دانشجویانی از دانشگاه‌های استان قم، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، امام صادق(ع)، شهید بهشتی، دانشگاه تهران، علم و صنعت و اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های کشور و همچنین جمعی از طلاب و فضلای حوزه علمیه، خانواده شهدا و سایر اقشار جامعه حضور داشتند.
بیانیه شرکت کنندگان در این زنجیره انسانی توسط یکی از دانشجویان قرائت شد. در این بیانیه دانشجویان بر حفظ دستاوردهای شهدای هسته‌ای تأکید کردند.
دانشجویان در بیانیه خود بر ضرورت حمایت همه جانبه از فعالیت‌های هسته‌ای ایران تأکید کرده و تصریح کردند: ما دانشجویان نمی‌گذاریم دستاوردهای شهدای هسته‌ای پایمال شود. در این بیانیه دانشجویان ضمن حمایت از نظام و انقلاب تا پای جان خاطرنشان کردند: با شعارهایمان همبستگی خود را با دولت و رهبر اعلام می‌کنیم.
دیگر دانشجویان حاضر در این مراسم با شعار «چرخه کامل سوخت حق مسلم ماست/ چرخه کامل سوخت خواسته ملت است» حمایت خود را از این بیانیه و خواسته دانشجویان حاضر در این زنجیره انسانی اعلام کردند.

 


«اگر بهره‌گیری از ترور یا تهدید به افزایش تحریم‌ها رفتار ایران را تغییر نمی‌دهد، بنابراین جعبه گزینه‌های ایالات متحده آمریکا توخالی است.»
شبکه خبری بلومبرگ با انتشار این تحلیل به قلم استفن کارتر (استاد دانشگاه ییل) به بررسی این پرسش پرداخته که چرا مذاکرات هسته‌ای آمریکا با ایران، به پیروزی آمریکا منجر نخواهد شد و محکوم به شکست است؟ بلومبرگ با اشاره به ناکام ماندن مذاکرات هفته گذشته ژنو، نوشت: یک مقام بلندپایه دولت ایالات متحده در پاسخ به پرسش‌ ما گفته است:‌«به نظر من ما ایالات متحده هستیم به این معنا که ما با توجه توانایی‌هایی که داریم جعبه گزینه‌های بسیار گسترده در اختیار داریم که شامل تحریم‌ها و توانایی ما در اعمال آنها هستند که در این زمینه بسیار موفق بوده‌ایم.»
بلومبرگ افزود: ایالات متحده همواره تاکید کرده در مقابل ایران همه گزینه‌ها مدنظر خواهند بود اما ایران بهتر از همه کشورهای جهان می‌داند که سیاست تمایل به سمت آسیا و در خاورمیانه، سبب شده جایگاه ایالات متحده در مقایسه با چند دهه اخیر در این منطقه از هر زمان دیگری ضعیف‌تر باشد.
بنا به گزارش بلومبرگ، یک مقام بلندپایه دولت اوباما در مورد احتمال بهره‌گیری از اقدام نظامی علیه ایران گفته است «رئيس جمهوری همه گزینه‌های پیش روی خود را مدنظر خواهد داشت اما من فکر می‌کنم همه می‌دانند که اقدام نظامی برنامه اتمی ایران را متوقف نخواهد کرد.»
استفن کارتر تحلیلگر بلومبرگ در ادامه خاطرنشان می‌کند: یک مقام بلندپایه دولت اوباما در مورد احتمال تشدید تحریم‌ها در کنگره ایالات متحده به هدف اعمال فشار بر مقامات تهران و متقاعد کردن آنها برای سر نهادن به شروط مذاکرات گفته است: «برخی معتقدند که تداوم و تشدید تحریم‌ها علیه ایران تا زمانی که تسلیم شوند، راهکار این مسئله است... اعمال تحریم‌های شدیدتر، به طور قطع در کوتاه مدت برنامه اتمی ایران را متوقف نخواهد کرد و ایران به فعالیت‌های اتمی خود ادامه می‌دهد.»
نویسنده بلومبرگ نتیجه‌گیری می‌کند:‌ «تحریم‌های بیشتر کارساز نخواهند بود. هدف این نیست که ایران تسلیم شود، به عبارت دیگر، هدف این نیست که حکومت تهران درخواست‌های ما را اجرا کند. هدف این است؛ ما در تلاشیم تا از پیشرفت برنامه اتمی ایران ممانعت به عمل بیاوریم، به گونه‌ای زمان را متوقف کنیم تا در طی مذاکرات به یک توافق جامع و کامل دست بیابیم.»
بلومبرگ می‌افزاید: اگر گزینه نظامی و تشدید تحریم‌های اقتصادی برای توقف و یا کند کردن روند برنامه اتمی ایران کارساز نیستند، چگونه باید به هدف نهایی که یک «توافق جامع و کامل» است، دست یافت؟ هدف مذاکره نیست بلکه مذاکره ابزاری برای رسیدن به هدف است. رئيس جمهور همه گزینه‌های خود را مدنظر دارد اما هیچ یک از گزینه‌ها، دستیابی به هدف ایالات متحده را میسر نخواهند کرد. اگر بهره‌گیری از زور و تهدید افزایش تحریم‌ها رفتار ایران را تغییر نخواهند داد، بنابراین جعبه گزینه‌های ایالات متحده تو خالی است.»
بلومبرگ جعبه گزینه‌های مدنظر مقامات آمریکایی را بی‌فایده و بی‌مصرف می‌خوانده و می‌نویسد: «اگر این اظهارات علنی و بی‌پرده هدف و نیات نهایی مقامات دولت آمریکا در مذاکرات باشند، شاید سکوت اختیار کردن بهتر از اظهارنظرهایی از این دست باشد.»

 


پناهگاه روزنامه‌نگاران زنجیره‌ای و فتنه‌گران فراری در انگلیس از اسباب‌کشی همکاران روزنامه توقیف شده بهار به روزنامه سازمان هلال احمر خبر داد.
صاحب امتیاز روزنامه شهروند، سازمان شهرداری‌ها بود که بعدها به سازمان هلال‌ احمر منتقل شد و در دولت قبلی در خدمت حلقه انحرافی قرار داشت. با این حال گردانندگان کارچاق‌کن و فرصت‌طلب آن روزنامه در پوشش حمایت از سرکرده حلقه انحرافی، تبدیل به حامی جریان فتنه و اصلاح‌طلبان افراطی شده و علیه اصولگرایان فعالیت کردند. این روند بعد از انتخابات شدت گرفت، شاید که به تمدید مدیریت این تیم در دوره جدید منجر شود.
با این حال پس از تغییر و تحول‌های صورت گرفته در جمعیت هلال احمر رئیس این سازمان، یکی از چهره‌های افراطی - عبدالرسول وصال- را که در دوره اصلاحات روزنامه ایران را به کمک گروهی از افراطیون اداره می‌کرد، به عنوان مدیر مسئول جدید منصوب کرد و او نیز برای تغییر کادر، انتشار روزنامه شهروند را به مدت دو ماه متوقف کرد. اکنون پس از 2 ماه، انتشار روزنامه مذکور با حضور طیفی از دست‌اندرکاران نشریات زنجیره‌ای از سر گرفته شده است.
وب سایت بی‌بی‌سی انگلیس که خود تبدیل به پایگاه شماری از عناصر فراری تبدیل شده در همین زمینه گزارش داد: کسری نوری سردبیر روزنامه توقیف شده بهار که سردبیری روزنامه ایران در دوران خاتمی را در کارنامه دارد سردبیر تازه شهروند است و عده‌ای از روزنامه‌نگاران سابق روزنامه بهار هم به روزنامه شهروند پیوسته‌اند.
یادآور می‌شود روزنامه زنجیره‌ای بهار که طی یک سال اخیر در پوشش حمایت از دکتر عارف به طور دربست در خدمت گروهک نهضت‌ آزادی قرار گرفته بود، روز قبل از عید غدیر در مقاله‌ای سخیف و موهن با منطق وهابیت و سلفی‌ها، ولایت امیر مومنان علی علیه‌السلام را نفی کرد. نویسنده این مقاله از اعضای گروهک نهضت آزادی بود.
اینک جا دارد مسئولان سازمان جمعیت هلال‌ احمر توضیح دهند که چرا روزنامه وابسته این سازمان را به دست گروهی از تندروترین افراطیون و آلوده به محافل ضدانقلاب سپرده بودند؟

 


«حزب‌الله لبنان با کمک ایران و سوریه بیش از 80 هزار موشک برای حمله به زیرساخت‌های اسرائیل مستقر کرده است.»
روزنامه صهیونیستی معاریو به نقل از مرکز پژوهش راهبردی بگین- سادات نوشت: حزب‌الله لبنان با استقرار بیش از 80 هزار موشک، اسرائیل را نشانه گرفته است و با اینکه حزب‌الله در جنگ سوریه بسیار درگیر شده، اما توانایی‌های هجومی آن از نظر کمی و کیفی همچنان در حال افزایش است. حزب‌الله با این زرادخانه موشکی عظیم و بی‌مانند خود می‌تواند هر منطقه‌ای را در عمق اسرائیل هدف قرار دهد.
پژوهش این مرکز صهیونیستی تأکید می‌کند که حزب‌الله توجه خاصی به وارد کردن موشک‌های دوربرد و میانبرد دقیق دارد تا با شلیک آن به تأسیسات زیربنایی حساس اسرائیل مانند بنادر، فرودگاه «بن گوریون»، نیروگاه‌های تولید برق و مراکز مهم ارتش، اسرائیل را فلج کند و همچنین حزب‌الله سامانه موشک‌های زمین به هوای پیشرفته‌ای برای مقابله با نیروی هوایی اسرائیل در اختیار دارد و دارای موشک‌های پیشرفته‌ای برای هدف قرار دادن نیروی دریایی اسرائیل و پایگاه‌های اکتشاف گاز در دریای مدیترانه است.

 


تولید پهپاد فطرس نشانه پیشرفت نظامی تازه ایران است.
هوشنگ حسن‌یاری استاد کالج نظامی کینگستون کانادا درباره تولید پهپاد پیشرفته ایرانی به بی‌بی‌سی گفت: این بزرگ‌ترین پهپادی است که ایران ساخته و مشخصاتی که مسئولان هوافضای سپاه به آن اشاره کرده‌اند این است که این پهپاد از برد دو هزار کیلومتر برخوردار بوده یعنی می‌تواند مناطق مختلف منطقه از جمله اسرائیل را زیر پوشش بگیرد و حامل بمب هم باشد.
وی افزود: تولید پهپاد فطرس با این مشخصات به این معنی است که ایران نسبت به گذشته پیشرفت‌های بیشتری کرده است. از آنجا که جنگ‌های آتی به بهره‌گیری از تجهیزات و نه اجبارا افراد نیاز خواهند داشت، در نتیجه این می‌تواند به نیروهای مسلح ایران کمک کند.
حسن‌یاری اظهار کرد: به عنوان نمونه می‌توان به استفاده آمریکایی‌ها از پهپادها در مرز افغانستان، پاکستان، یمن، سومالی و نقاط دیگر اشاره کرد چرا که بدون اینکه تلفاتی بر نیروهای این کشور وارد شود، قادر هستند مشکلات جدی برای مخالفان آمریکا به وجود بیاورند.
وی اضافه کرد: در مورد ایران همچنین احتمالی را می‌توان در نظر گرفت بخصوص که دشمن اصلی ایران، آمریکاست و مقامات جمهوری اسلامی همواره بر این مسئله تاکید داشته‌اند و با توجه به اینکه آمریکایی‌ها نیروهای عمده‌ای را در منطقه خلیج‌فارس نگهداری کرده و خواهند کرد، در نتیجه این پهپاد می‌تواند در جنگ احتمالی علیه این نیروها کمک کند.

 


یک عضو مرکزیت سازمان تروریستی منافقین مدعی شد از فعالیت یک سایت هسته‌ای مخفی ایران خبر دارد.
مهدی ابریشمچی در پاریس گفت: ما از وجود یک سایت هسته‌ای مخفی در 10 کیلومتری شهر مبارکه به نام معدن شرق خبر داریم که تابستان سال 1391 آن را شناسایی کرده‌ایم.
وی توضیح نداد که اگر این ادعا درست است چرا اعلام آن را یک سال به تأخیر انداخته است؟
از پادویی سازمان منافقین برای سرویس‌های جاسوسی مختلف و دست به دست شدن فصلی این سازمان از سوی این سرویس‌ها که بگذریم، جای یک سوال از ابریشمچی باقی است و آن اینکه شما اگر خیلی اهل اطلاع و خبر بودید، چگونه رئیس فاسد سازمان توانست همسر شما را مال خود کند و شما پس از گذشتن کار از کار، پای مراسم ازدواج مریم قجر عضدانلو با مسعود رجوی، با بلاهت تمام کف بزنید؟!
به تعبیر ضرب‌المثل معروف؛ شما قاچ زین را بچسبید، اسب سواری پیشکش!

 


رادیو اسرائیل می‌گوید بنیامین نتانیاهو به طور مشروط با توافق غرب با ایران موافق است.
این رادیو گفت: نتانیاهو معتقد است اگر توافقی که قرار است با ایرانی‌ها امضا شود، بخشی از توافق نهایی باشد و طبق آن توافق نهایی ایران از غنی‌سازی اورانیوم و تولید پلوتونیوم در اراک دست بردارد، او نیز با آن موافقت خواهد کرد.
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره اختلاف با اوباما گفت: بحرانی وجود ندارد حتی در بین افراد یک خانواده نیز گاه اختلاف نظر بروز می‌کند. آمریکا بارها گفته که هدفش جلوگیری از اتمی شدن ایران است و ما نیز همین هدف را دنبال می‌کنیم گرچه اختلاف دیدگاه نیز بین دوستان بروز می‌کند.
رادیو اسرائیل در ادامه گزارش خود با اشاره به مواضع ضد ایرانی رئیس‌جمهور فرانسه در سفر به تل‌آویو گفت: از پرزیدنت فرانسوا اولاند در اسرائیل با گرمی زیاد استقبال شد ولی وی در فرانسه با دشواری‌های بسیار روبرو است. نظرسنجی‌ها نشان داده که اکنون تنها پانزده درصد از مردم فرانسه حامی او هستند زیرا رشد اقتصادی‌شان کاهش پیدا کرده و در مقابل بیکاری زیاد شده و افزایش مالیات‌ها موجب خشم و یأس مردم شده است.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10