(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 29  آبان 1392 - شماره 20644

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامي: فرهنگ نماز اول وقت بایددر محیط‌های اداری گسترش یابد
رحمانی فضلی: ترور دادستان زابل ارتباطی با حادثه سراوان ندارد
با قید 2 فوریت تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد
طرح الزام دولت به صیانت از حقوق هسته‌ای
درمکتب امام
خارج از دستور
شمخانی در دیدار با سفیر سوریه تاکید کرد
ضرورت اتخاذ راهکار سوری- سوری
در آستانه هفته بسیج
مراسم تجدید میثاق بسیجیان با آرمان‌های امام راحل برگزار شد
عضو کمیسیون امنیت ملی: وزیرخارجه، نگران سوال یا استیضاح نیست
بازی تکراری کاخ سفید و کنگره
تحریم‌های جدید ضد ایرانی فعلاً به تعویق افتاد
قدردانی از برگزیدگان بیستمین دوره کتاب سال دانشجویی
   


مراسم هفتمین دوره قدردانی از فعالان نماز، برگزار و در آن از فعالان اقامه نماز در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تهران و کرمانشاه قدردانی شد.
به گزارش واحد مرکزی خبر در این مراسم که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران و مسئولان ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های مختلف برگزار شد، معاونت امور فرهنگی این وزارتخانه، سازمان سینمایی کشور، ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و مدیران کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان های خراسان رضوی، آذربایجان غربی،گیلان، آذربایجان شرقی و مازندران نیز شایسته قدردانی شناخته شدند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با توصیف ویژگی های نماز با اخلاص گفت: سبک زندگی اسلامی پیش از هر چیز با فراگیر شدن نماز در جامعه تحقق می‌یابد.
علی جنتی افزود: بی‌تردید وضع فرهنگی پیچیده و ظریف کنونی ایجاب می‌کند که از شیوه‌های غیر مستقیم، جذاب و جدید برای ترویج فرهنگ نماز بهره گرفته شود زیرا جوان امروز نصیحت مستقیم و لحن تحکمی را بر نمی‌تابد.
وی خاطر نشان کرد: بنابراین باید در پی بهترین شیوه‌های دعوت به نماز باشیم که دعوت شونده ابتدا شیرینی نماز و بندگی را با عمق وجود بچشد تا در هنگام تنهایی، نیازی به محرک های بیرونی نداشته باشد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نماز مهمترین سلاح مقابله با جنگ نرم دشمن است اضافه کرد: نماز، جوانان را به مبدا وصل می‌کند و از گرداب وسوسه‌ها نجات می‌بخشد.
جنتی در ادامه به وضع مساجد و مکان‌های عمومی و اداری برای اقامه نماز اشاره و اضافه کرد: فرهنگ نماز اول وقت باید در محیط های اداری گسترش یابد و ادارات، بهترین مکان هایشان را به نمازخانه اختصاص دهند، درست نیست که در تفرجگاه‌ها و جاده‌ها، مکان‌های آبرومندی برای اقامه نماز فراهم نباشد یا اندک باشد.
وی با تاکید بر اینکه باید شرایط اقامه نماز در همه مکان‌ها به بهترین شکل فراهم شود افزود: تولیدات فرهنگی و هنری مناسب،کتاب‌های درسی و توجه به پاکیزگی و بهداشت مساجد نیز از دیگر راه‌های ترویج اقامه نماز است.

 


وزیر کشور تاکید کرد: آنچه معلوم شده است این است که این افراد ارتباطی با تروریست‌های سراوان نداشتند و عنوان شده که مرتبط با گروه‌های اشرار و قاچاقچی بوده‌اند.
عبدالرضا رحمانی فضلی در حاشیه جلسه شورای اجتماعی وزارت کشور در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران با بیان اینکه «به محض اینکه دستگاه‌های مرتبط، اطلاعات بیشتری در اختیار ما قرار دهند، آن را اعلام خواهیم کرد»، افزود: در موضوع سراوان نیز پیگیری‌های بسیار جدی انجام می‌‌دهیم و نیروهای امنیتی و اطلاعاتی در منطقه به صورت جدی و فعال وارد عمل شده‌اند و در تلاش هستیم تا ضمن اجرای اقدامات نیروهای انتظامی و امنیتی که در منطقه برای مسدود کردن و کنترل مرزها انجام می‌دهند، مدیریتی جدی در بحث کنترل مرزها داشته باشیم.
وزیر کشور ادامه داد: در جلسه‌ای که در این رابطه برگزار شد، تصمیمات مهمی درباره کنترل مرزهای کشور صورت گرفت؛ هرچند که موضوع اصلی جلسه بحث توسعه پایدار سیستان و بلوچستان بود، چرا که امنیت را در این منطقه در توسعه پایدار می‌بینیم.
وی خاطرنشان کرد: همجواری کشور افغانستان و بی‌ثباتی این کشور، یکی از موضوعات مطرح در استان سیستان و بلوچستان است که تاثیرات آن از مرزها به منطقه منتقل می‌شود و موضوع دیگر، توسعه‌نیافتگی این منطقه است.
همچنین، علی عبداللهی معاون امنیتی وزیر کشور درباره کنترل مرزهای کشور در راستای جلوگیری از ورود گروه‌های تروریستی به داخل خاک ایران و مذاکره با کشورهای همسایه در این ارتباط از جمله کشور پاکستان با توجه به توافق امنیتی صورت گرفته بین ایران و آن کشور در سال‌های گذشته، گفت: پس از آنکه حادثه سراوان رخ داد فردای آن روز دوستان در وزارت خارجه با کشور پاکستان وارد گفت‌وگو شدند، کاردار پاکستان را خواستند و هم‌اکنون نیز معاون وزیر خارجه به کشور پاکستان رفته و پیرامون این موضوع مذاکراتی را با مقامات پاکستانی انجام می‌دهد.

 


نمایندگان مجلس طرحی دوفوریتی را درباره حفظ حقوق هسته‌ای صلح‌آمیز ملت ایران به هیئت رئیسه ارائه کردند که در صورت تصویب نهایی آن، دولت ملزم به ادامه غنی‌سازی ۲۰ درصد خواهد شد.
در ابتدای جلسه علنی روز گذشته خانه ملت، نمایندگان مجلس ادامه بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس را در دستور کار خود قرار دادند و با ۱۲۸ رای موافق، ۵۶ رای مخالف و ۷ رای ممتنع این طرح به کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی ارجاع داده شد.
همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز گذشته خود طرح استفساریه شمول عوارض آلایندگی به پالایشگاه‌های نفت و واحدهای پتروشیمی موضوع تبصره یک ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده را مورد بررسی قرار دادند.
بر اساس این استفساریه پالایشگاه‌های نفت و واحدهای پتروشیمی فارغ از آلاینده بودن و یا نبودن، ملزم به پرداخت یک درصد عوارض آلایندگی می‌شدند که پس از بررسی و با نظر رئیس مجلس این طرح استفساریه از دستور کار مجلس کنار گذاشته شد.
تصویب فوریت طرح بازنشستگی پیش از موعد روستائیان و عشایر
نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین درخواست دو فوریت طرح بازنشسته کردن کسانی که در سن بازنشستگی هستند و هنوز حق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر را پرداخت می‌نمایند را بررسی
کردند.
وکلای ملت با ۱۱۳ رای موافق، ۲۷ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع از مجموع ۲۰۴ نماینده حاضر در صحن علنی با دو فوریت این طرح مخالفت کردند، اما در نهایت یک فوریت آن را با ۱۳۱ رای موافق، ۸ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۰۴نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رساندند.
در صورت تصویب نهایی طرح مذکور در صحن بهارستان، روستائیان و عشایری که ۹ سال حق بیمه پرداخت کرده‌اند و به سن بازنشستگی رسیده‌اند، می‌توانند از حقوق بازنشستگی استفاده کنند.
حضور رئیس کمیته امور بین‌المللی مجلس کره‌جنوبی در جلسه علنی
شاهین محمدصادقی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز گذشته پارلمان، اسامی مهمانان جلسه را قرائت کرد. بر اساس اعلام وی، رئیس کمیته امور بین‌الملل، تجارت و اتحاد مجلس ملی جمهوری کره‌جنوبی و هیئت همراه، جزو مهمانان جلسه علنی مجلس بودند که این عضو هیئت رئیسه ضمن خوشامدگویی به این افراد، حضورشان در ایران را گرامی داشت.
موافقت با طرح دوفوریتی واردات غیرضروری محصولات کشاورزی
در ادامه نمایندگان مجلس دوفوریت طرح ممنوعیت واردات غیرضروری محصولات کشاورزی را مورد بررسی قرار دادند.
وکلای ملت پس از استماع سخنان موافقان و مخالفان دوفوریت طرح مذکور، در نهایت با بررسی فوری این طرح در قالب دوفوریت با ۱۱۲ رای موافق، ۳۶ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۰۴ نماینده حاضر مخالفت کرده و یک فوریت آن را با ۱۱۳ رای موافق، ۳۸ رای مخالف و ۳ رای ممتنع به تصویب رساندند.
درصورت تصویب نهایی طرح مذکور در صحن بهارستان، دولت موظف می‌شود از واردات محصولات کشاورزی یک ماه قبل و بعد از فصل برداشت تولیدات داخلی که جوابگوی مصرف داخل کشور می‌باشد، جلوگیری کند.
طرح دو فوریتی مجلس در الزام دولت به حفظ حقوق هسته‌ای
روز گذشته طرح دو فوریتی الزام دولت به حفظ حقوق هسته‌ای و مصادیق آن در مذاکرات هسته‌ای در چارچوب معاهده ان پی تی با 110 امضا تقدیم هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی شد.
«جواد کریمی قدوسی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص چزئیات این خبر به ایرنا گفت: این طرح روز سه شنبه تقدیم هیئت رئیسه شده و قرار است دو فوریت آن امروز (چهارشنبه 29 آبان) در مجلس مورد بررسی قرار گیرد.
وی افزود: هدف غرب از مذاکرات هسته‌ای با ایران متوقف کردن همه فعالیت‌های هسته‌ای است و به توقف غنی‌سازی 20 درصد اکتفا نخواهد کرد.
کریمی قدوسی با بیان این که تصویب این طرح کارشکنی در روند مذاکرات به شمار نمی‌رود، اظهارداشت: این طرح می‌تواند پشتوانه‌ای برای مذاکره‌کنندگان هسته‌ای نیز محسوب شود.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطر نشان کرد: در دور اول مذاکرات ژنو طرف غربی پیشنهاد پذیرش پروتکل الحاقی توسط ایران را مطرح کرد و مخالفت مجلس با آن باعث شد که در دور دوم مذاکرات به آن اشاره‌ای
نکند.
طرح الزام دولت به صیانت از حقوق هسته‌ای دولت را موظف می‌کند که به غنی سازی 20درصد ادامه داده و تاسیسات هسته‌ای آب سنگین اراک را تکمیل کند.
پایان جلسه علنی
حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد که در غیاب علی لاریجانی ریاست جلسه علنی روز سه‌شنبه خانه ملت را برعهده داشت، زنگ پایان جلسه را به صدا در آورد و زمان جلسه بعدی را روز چهارشنبه ۲۹ آبان با دستور ادامه رسیدگی به دستور هفتگی اعلام
کرد.

 


جبرئيل خدمت فاطمه (س) می‌آمد
فاطمه (س) بعد از پدرش 75 روز زنده بودند و در این دنیا بودند و حزن و شدت برایشان غلبه داشت و جبرئیل امین می‌آمد خدمت ایشان و به ایشان تعزیت عرض می‌کرد و مسائلی از آینده نقل می‌کرد...
گمان ندارم که غیر از طبقه اول از انبیاء عظام درباره کسی اینطور وارد شده باشد که ظرف 75 روز جبرئیل امین (نزد او) رفت و آمد داشته است و مسائل را در آتیه‌ای که واقع می‌شده است، مسائل را ذکر کرده است.
آئین انقلاب اسلامی- ص102

 


بودجه ۹۳ با دو هفته تاخیر
به مجلس می‌رسد
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اعلام کرد از اظهارات دولت اینگونه برداشت می‌شود که احتمالا بودجه سال آینده دو هفته پس از ۱۵ آذر به مجلس برسد.
حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست‌های مشترک روسای کمیسیون‌های تخصصی با رئیس مجلس، گفت: باید بحث بودجه، هدفمندی یارانه‌‌ها و سهام عدالت پیش از تنظیم لایحه بودجه سال آینده حل و فصل شود تا در بودجه ۹۳ مدنظر قرار گیرد.
مصباحی مقدم با بیان اینکه در حال حاضر اولین جلسه بین دولت و اعضای کمیسیون برنامه در دفتر معاون اول رئیس جمهور در حال تشکیل است، گفت: هدف ما از برگزاری اینگونه نشست‌‌ها این است که هماهنگی‌های لازم بین دولت و مجلس بیشتر شده و پیش از آنکه لایحه بودجه سال آینده از سوی دولت تنظیم شود، ابهامات برطرف شده و بتوانیم با سهولت بیشتری تفاهم کرده و لایحه بودجه ۹۳ را به تصویب برسانیم.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با تسنیم در مورد زمان دقیق ارائه لایحه بودجه از سوی دولت خاطرنشان کرد: اینگونه از اظهارات دولت شنیده می‌شود که بودجه حدود یک تا ۲ هفته پس از ۱۵ آذر و موعد قانونی به مجلس تقدیم می‌شود.
توضیحات رئیس کمیسیون اصل 90 درباره پرونده رشوه در فوتبال
رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس اعلام کرد مطالبی که فردوسی پور مجری برنامه تلویزیونی 90 مطرح کرده است نشان از حجم بالای اطلاعاتی وی از رشوه در فوتبال کشور است که برای رسیدگی به این پرونده نیازمند اطلاعات وی هستیم.
محمدعلی پورمختار درباره دعوت از عادل فردوسی پور، مجری برنامه تلویزیونی 90 به این کمیسیون، گفت: آقای فردوسی پور در برنامه 90 مباحثی را مطرح کردند که باید ادعاهای وی مستند باشد؛ این حرف‌های آقای فردوسی پور نشان دهنده حجم بالای اطلاعاتی وی درباره فسادی است که در فوتبال کشور شکل گرفته و رشوه‌هایی که داده و گرفته شده است.
وی با اشاره به اینکه تا کنون هیچ کسی در خصوص پرونده رشوه در فوتبال دستگیر نشده و همچنان جلسات اعضای کمیسیون اصل 90 با برخی مربیان و بازیکنان در حال برگزاری است، به مهر گفت: برای بررسی فساد موجود در فوتبال کشور نیازمند اطلاعاتی هستیم که می‌توانیم بخشی از این اطلاعات را با استفاده از انباشت اطلاعات آقای فردوسی پور به دست آوریم از این رو وی را مانند افراد مطلع دیگر به کمیسیون دعوت کردیم.

 


عدنان محمود سفیر سوریه ضمن دیدار با نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی پیام کتبی علی مملوک رئیس دفتر امنیت ملی سوریه را تسلیم وی کرد.
نماینده مقام معظم رهبری با اشاره به پیگیری دقیق تحولات سوریه توسط ایران، پیروزی‌های اخیر ارتش سوریه را در مقابل گروه‌های تروریستی تبریک گفت و افزود، نگاه جهانی به تحولات سوریه تغییر کرده و موج توجه به خواست و اراده مردم این کشور در حال افزایش است.
وی گسترش تروریسم و مشاهده جنایات آنها بر ضد مردم سوریه را اصلی‌ترین دلیل ایجاد تعارض در حامیان آنها دانست و با اشاره به ضرورت اتخاذ راهکار سوری- سوری برای حل و فصل بحران جاری در این کشور، بر لزوم پیگیری راه‌حل دیپلماتیک و حل و فصل مسائل با راهکارهای سیاسی تاکید کرد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین با محکوم کردن انفجار تروریستی اخیر در نزدیکی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت، این اقدامات را نشانه استیصال رژیم صهیونیستی و گروه‌های تروریستی همسو با این رژیم و موجب تنفر روزافزون افکار عمومی جهان از حامیان این اقدامات دانست و تاکید کرد، این گونه اقدامات هیچ تاثیری بر ادامه مسیر حمایت ایران از جریان مقاومت اسلامی نخواهد داشت.
شمخانی افزود: پیشتر در خصوص گسترش تروریسم در منطقه و حمایت مالی و تسلیحاتی آنان توسط کشورهای غربی هشدار داده شده بود و امروز مسئولیت ریخته شدن خون شهدای این حادثه متوجه آنان است.
علی شمخانی در خصوص انجام مذاکرات هسته‌ای میان ایران و 1+5 نیز گفت؛ غرب راهی به جز مذاکره برای حل و فصل مسائل نداشته و تحریم‌های غیرقانونی و فشارهای خارج از منطق تاثیری بر اراده جمهوری اسلامی ایران نداشته است.
در این دیدار عدنان محمود سفیر سوریه با تسلیم پیام علی مملوک رئیس دفتر امنیت ملی سوریه، ضمن تشکر از مواضع و اقدامات جمهوری اسلامی ایران در پشتیبانی از ملت سوریه تاکید کرد؛ ارتش برای تامین امنیت مردم و رساندن غذا و دارو برای شهرها و روستاها مقتدرانه با تروریست‌ها مقابله نموده و در عین حال مسیر دیپلماتیک و راهکارهای سیاسی را نیز برای حل مسائل دنبال می‌کند.

 


مراسم تجدید میثاق بسیجیان با آرمان‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی با حضور رئیس سازمان بسیج مستضعفین در حرم مطهر امام برگزار شد.
سردار محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین در مراسم تجدید میثاق بسیجیان با آرمان‌های امام راحل که روز گذشته با حضور در حرم مطهر بنیانگذار انقلاب اسلامی صورت گرفت، گفت: بسیج، نام، اقتدار و کرامتش را مدیون نورانیت امام(ره) است. بسیج بدون نام امام(ره) و ولی خود به هیچ وجه شناخته نمی‌شود.
وی افزود: تا زمانی که سرزمین‌های مسلمانان را از اشغالگران پس نگیریم و با ولی‌ امرمان در قدس شریف نماز نگذاریم، از مبارزه با آمریکا و صهیونیست دست نمی‌کشیم. ما از امام آموخته‌ایم که تا استکبار و ظلم هست مبارزه هم هست و این مبارزه تعطیلی‌بردار نیست بلکه هر روز چهره و روشی دارد و ما هم به اقتضای آن روز مبارزه می‌کنیم.
نقدی با بیان این که بسیجیان مرد میدان جنگ، ایستادگی و مقاومتند، تاکید کرد: دشمنان ما امروز هم اگر می‌خواهند آزمایش کنند ملت ما را بیازمایند. ملت ما آزمون‌هایش را پس داده و آن‌ها هم درس‌هایشان را گرفته‌اند، اگر امروز، شرایط، دست و پای جوانان ما را بسته است، اما فلسطینیان غزه و حزب‌الله لبنان درس‌های گردان‌های بیت‌المقدس بسیج را به آنها داده‌اند.

 


یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعلام کرد ظریف به عنوان وزیر امور خارجه براساس دستور کاری که دارد عمل می‌کند و چون شبهه‌ای در کارش وجود ندارد نگران سوال یا استیضاح نیست.
نوذر شفیعی درباره اظهارات مطرح شده مبنی بر اینکه "ظریف در دیدار با نمایندگان مطرح کرده اگر استیضاح هم کنید درباره جزییات مذاکرات سخنی نمی گویم" گفت: چنین موضوعی صحت ندارد اینها تفسیرهای غلطی است که از صحبت‌های ظریف می‌شود.
وی افزود: بحث اصلی وزیر خارجه این است که براساس تصمیماتی که در سطح کلان اتخاذ می‌شود به عنوان یک مجری عمل می‌کند و گزارش‌ها را ارائه می‌دهد و حتی گزارش به رییس مجلس هم می‌دهد، لذا با توجه به اینکه کار وی شفاف و روشن است از سوال و استیضاح نگرانی ندارد.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با ایسنا خاطرنشان کرد: وزیر امور خارجه شبهه ای در کارش وجود ندارد و نگران سوال یا استیضاح نیست آنچه اتفاق می‌افتد را بیان می‌کند و براساس دستور کاری که دارد عمل می‌کند.

 


همزمان با برگزاری دور سوم مذاکرات ایران و گروه 1+5 و در ادامه بازی تکراری کنگره و کاخ سفید مشاوران کنگره اعلام کردند که طرح تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران فعلاً در مجلس سنا به رای گذاشته نمی‌شود.
همزمان با برگزاری نشست اوباما با رهبر سنای آمریکا و سران و اعضای عالی رتبه کمیته های بانکداری و روابط خارجی سنا درباره مذاکرات جاری هسته‌ای مشاوران کنگره اعلام کردند که طرح تحمیل تحریم‌های شدید علیه ایران احتمالاً قبل از دسامبر، یعنی در واقع بعد از پایان دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5 درباره برنامه هسته‌ای تهران، در سنا به رای گذاشته نمی‌شود.
«رابرت کروکر» نماینده جمهوریخواه و با نفوذ کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا در این رابطه تاکید کرد کنگره فعلاً و تا پایان مذاکرات ژنو از تشدید مجازات‌ها علیه ایران خودداری می‌کند.
وی احتمال دارد پیش‌نویس قانون تشدید مجازات‌ها علیه ایران روز دوم ماه آینده در جلسه سنا پس از عید شکرگزاری به رای‌گیری گذاشته شود.
رویترز نیز در گزارشی به نقل از نمایندگان مجلس سنای آمریکا و برخی مشاوران آنها نوشت: انتظار نمی‌رود جلسه رای‌گیری درباره تحریم‌های شدیدتر ضد ایران در مجلس سنا تا دوم دسامبر (11 آذر) به رای گذاشته شود.
اوباما هفته گذشته از کنگره خواست از تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران دست نگه دارد. وی همچنین تلاش کرد به نمایندگان کنگره اطمینان خاطر دهد هرگونه کاهش تحریم‌ها «خفیف» خواهد بود و اگر ایران نشان دهد در کنترل برنامه هسته‌ای خود جدی نیست فوراً برگردانده خواهد شد.
زبیگنیو برژینسکی و برنت اسکوکرافت، مشاورین سابق رؤسای جمهور آمریکا نیز در نامه‌ای خطاب به رهبران سنا و مجلس نمایندگان آمریکا از تلاش‌های باراک اوباما برای دستیابی به راه‌حل دیپلماتیک درباره برنامه هسته‌ای ایران حمایت کردند.
برژینسکی و اسکوکرافت در این نامه خود چنین نوشته‌اند: ما از تصمیم باراک اوباما برای دستیابی به مرحله اول تفاهم با ایران برای محدود کردن برنامه هسته‌ای این کشور حمایت می‌کنیم. این توافق‌نامه عناصر حساس برنامه ایران را کند خواهد کرد، آن را شفاف‌تر ساخته و زمانی کافی را فراهم خواهد کرد تا به یک توافقنامه جامع‌تر در سال آتی دست یافته شود تعهد ظاهری دولت جدید ایران برای معکوس کردن فعالیت‌های هسته‌ای تهران باید آزمایش شود تا اطمینان حاصل شود که این کشور نمی‌تواند به سرعت به سلاح هسته‌ای دست یابد. چنین توافقنامه‌ای به نفع امنیت ملی آمریکا، اسرائيل و سایر کشورها در منطقه خواهد بود.
در پایان این نامه آمده است: هم‌اکنون تحریم‌‌های اضافی ایران با هدف دستیابی به امتیازاتی بیشتر در مذاکرات خطر تضعیف و یا حتی شکست گفت‌وگوها را در پی دارد. تحریم‌های بیشتر در حالی که این مذاکرات بی‌سابقه در حال انجام هستند ایرانی‌ها را مطمئن خواهد کرد که آمریکا حاضر نیست با دولت کنونی ایران به توافقی دست یابد. ما از تمام آمریکایی‌ها و کنگره آمریکا دعوت می‌کنیم تا استوار در کنار رئیس‌جمهور در فرآیند مذاکرات سخت اما تاریخی با ایران بایستند.

 


بیستمین دوره کتاب سال دانشجویی، چهارمین دوره کتاب سال قرآنی دانشجویان و دومین دوره انتخاب کتاب الکترونیک با قدردانی از 15 اثر برگزیده و 26 اثر شایسته تقدیر خاتمه یافت.
به گزارش خبرگزاری‌ها، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: از جهاد دانشگاهی انتظار می‌رود بتواند جشنواره کتاب سال دانشجویی را مکمل نهضت تولید علم در کشور قرار دهد.
عباس صالحی در آیین اختتامیه بیستمین دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی گفت: در بومی‌سازی تولید علم باید سه نکته یعنی روزآمدی علمی، ریشه‌گرایی فرهنگی و بومی‌گرایی کارکردی را در نظر داشت. ترکیب این سه می‌تواند کتاب‌ها را به سمت سازندگی و خلاقیت سوق بدهد.
در ادامه این مراسم، حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی هم با اشاره به این که تولید کتاب یکی از شاخصه‌های توسعه علمی در کشور است، گفت: آمار کتاب‌های تولید شده و مقالات چاپ شده و استناد به این آثار جزو شاخص‌های توسعه علمی کشور است.
او با اشاره به اهمیت توجه به جریان علم در کشور، گفت: ما باید تلاش کنیم در همه حوزه‌ها براساس دیدگاه‌های علمی عمل کنیم. اگر تصمیم می‌گیریم در کشور مسکن انبوه بسازیم، باید براساس دیدگاه علمی عمل کنیم. اگر می‌خواهیم سود بانکی را در شرایطی که هنوز تورم بالاست، پایین بیاوریم، باید با مشورت عالمان این حوزه باشد.
رئیس جهاد دانشگاهی تأکید کرد: اگر مورد تحریم شدید قرار می‌گیریم و در کشور را به سوی چین باز می‌کنیم، انگیزه برای علم و تولید فناوری باقی نمی‌ماند و در این حوزه توقع ما از دولت تدبیر و امید این است که در حوزه علم کار جدی شود و متولی تولید علم در کشور مشخص شود، چون درباره این موضوع بین بخش‌های مختلف دعواست.
او در پایان گفت: نباید از تغییرات علمی در دنیا غافل باشیم و همان طور که رهبر انقلاب تأکید کرده‌اند، به توانمندی‌های درون‌ساز کشور توجه کنیم. کشورهایی این راه را رفته‌اند وما که مسلمان هستیم، باید این راه را سریع‌تر و بهتر برویم.
محمد سلگی، دبیر این جشنواره نیز گفت: در این دوره از انتخاب کتاب سال دانشجویی، بیش از 400 عنوان کتاب به دبیرخانه این جشنواره ارسال و داوری شد.
وی افزود: در این دوره از میان آثار رسیده، 68 درصد آثار تألیفی و 32 درصد ترجمه بود.
دبیر این جشنواره اضافه کرد: 80 درصد آثار رسیده مربوط به دانشگاه‌های دولتی و 20 درصد از دانشگاه‌های غیر دولتی بود.سلگی گفت: در این دوره سهم آثار بانوان دانشجو از کتاب سال دانشجویی به 34 درصد افزایش یافت و سهم آقایان هم 66 درصد بود.
همچنین مهدی فیض- معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی- با اشاره به قرآن به عنوان الگویی برای نگارش کتاب گفت: کسانی که در ابتدای راه تألیف قرار دارند، می‌توانند از الگوی نگارش قرآن که کتابی جاودانه است و برای تألیف آن اجر دنیایی وجود نداشته، به عنوان الگویی بهره ببرند و توجه کنند که هر وقت کتاب تدوین می‌کنیم، خودمان را به این روش نزدیک‌تر کنیم تا کتاب‌های مان جاودانه شوند؛ حتی اگر یک کتاب می‌نویسیم.
او تأکید کرد: هر چه نیت ما برای نگارش کتاب پاک‌تر باشد، نتیجه خدمت به علم و فرهنگ کشور است و ما امیدواریم در جهاد دانشگاهی بتوانیم این نگاه را پیش ببریم.
مرتضی کریمی‌نیا- دانشجوی برگزیده بخش ویژه گروه علوم قرآنی- نیز با اشاره به ضعف رشته مطالعات قرآنی در کشور گفت: ضعف این رشته بی‌ارتباطی و بی‌اطلاعی دست‌اندرکاران آن از مطالعات قرآنی در غرب است و من در کتابی که نوشته‌ام به کتاب‌شناسی مطالعات قرآنی در 500 سال اخیر غرب پرداخته‌ام و تلاش کردم تا رویکردهای متفاوت این حوزه پیش روی محققان قرار بگیرد.
در این مراسم همچنین حجت‌الاسلام سید مهدی تقوی- رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی جهاد دانشگاهی به اهمیت بازسازی اندیشه دینی اشاره کرد و گفت: ما تلاش می‌کنیم در این سازمان همه چیز را از بستر قرآن نگاه کنیم و تلاش می‌کنیم تا فرصت جدید ایجاد شود تا با محوریت قرآن به همه چیز نگاهی دوباره داشته باشیم و از این دیدگاه به علوم انسانی راه پیدا کنیم و قرآن رابه همه عرصه‌های زندگی بیاوریم.
در پایان این مراسم از برگزیدگان و تقدیرشدگان بیستمین دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی تقدیر شد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10