(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 29  آبان 1392 - شماره 20644

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
القاعده مسئولیت این حادثه تروریستی را بر عهده گرفت
انفجار مهیب مقابل سفارت ایران در بیروت
در پرتو وحی
اخبار ادبی و هنری
افتخاری : دادگاه بعدی متهمان اختلاس بیمه ایران ۱۸ آذر برگزار می‌شود
با حکم فرمانده معظم کل قوا
امیر «قرایی آشتیانی» معاون بازرسی ستاد کل نیروهای مسلح شد
یادواره شهید مهدی زین‌الدین و 6000 شهید استان قم برگزار شد
یک روز پیش از مذاکرات ژنو اعلام شد
فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا: تعهدات عمیقی به اسرائیل داریم
رسانه‌های غربی: توافق ژنو مشروط به پذیرش حق غنی‌سازی ایران است
امام‌جمعه میامی دار فانی را وداع گفت
رئیس مجلس اعلام کرد
آمادگی مجلس برای تصویب قانون جلوگیری از تصرف اراضی ملی
مسیحی ارمنستانی مجموعه سکه‌ها و تمبرهایش را وقف آستان قدس کرد
خسارت 2 میلیارد ریالی به زعفران‌کاران خراسان جنوبی
پس از تعمیرات اساسی
فعالیت پالایشگاه نفت بندرعباس از سرگرفته شد
حفاری و تکمیل 113 حلقه چاه نفت در کشور
اختصاص 22 میلیارد ریال یارانه کتاب در کشور
سامانه سوابق تحصیلی فعال شد
پاکسازی رودخانه جراحی از آلودگی نفتی
   


حضرت امام خمینی (ره): ما را نترسانید از این که نیروی نظامی می‌آوریم، ما نظامیان شما را دفن می‌کنیم.

 


در پی انفجارهای تروریستی در نزدیکی سفارت کشورمان در بیروت 23 نفر شهید و 150 نفر زخمی شدند .
بر اساس این گزارش ، در پی وقوع انفجار در نزدیکی ساختمان سفارت ایران در «بئر الحسن» در منطقه جناح در حومه جنوبی بیروت، سفارت ایران در بیروت سلامت «غضنفر رکن آّبادی» سفیر ایران، دیپلمات‌ها و کارکنان سفارت را تأیید کرد.
گزارش‌ها حاکی از آن است که این حادثه در پی انفجار دو خودروی بمب‌گذاری شده روی داده است.
در همین ارتباط ، در پی انفجار های تروریستی در بیروت حجت الاسلام ابراهیم انصاری کاردار فرهنگی کشورمان در لبنان به شهادت رسید .
همچنین ، گردان‌های «عبدالله عزام» وابسته به القاعده در لبنان با صدور بیانیه‌ای مسئولیت انفجارهای بیروت را برعهده گرفتند.
«سراج‌الدین زریقات» یکی از سرکرده‌های این گردانها در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر گفت: این عملیات را دو لبنانی انتحاری انجام دادند و این اقدام در لبنان تا تحقق دو هدف ما ادامه خواهد یافت. خواسته نخست ما بیرون آمدن تمام نیروهای ایران از سوریه و خواسته دوم ما آزادی تمام زندانیان ما در لبنان است.
در این رابطه ، نخست وزیر موقت لبنان پس از انفجارهای تروریستی در نزدیکی سفارت ایران در بیروت ضمن محکوم کردن این اقدام با غضنفر رکن‌آبادی سفیر کشورمان در لبنان گفتگو کرد .
در ادامه قاضی صقر دادستان کل دادگاه نظامی لبنان از محل انفجار در مقابل سفارت ایران در بیروت بازدید کرد
همچنین حزب الله لبنان و جریان‌های سیاسی آن کشور انفجار جنوب بیروت را محکوم و رژیم صهیونیستی را مسئول انفجارهای بیروت دانستند.
تماس تلفنی رئیس جمهور لبنان با روحانی
میشل سلیمان رئیس جمهور لبنان در گفتگوی تلفنی با رئیس جمهور کشورمان با اشاره به این اقدام تروریستی گفت دولت لبنان تمام توان خود را بکار خواهد گرفت تا عوامل این حمله تروریستی شناسایی شده و به مجازات اعمال خود برسند.
وی همچنین بر تقویت، حفاظت و حراست از کارکنان سفارت و اماکن دیپلماتیک ایران در آن کشور تأکید نمود.
در ادامه روحانی با تشکر از تماس تلفنی رییس‌جمهور لبنان، متقابلاً با اظهار تأسف از شهادت و مجروحیت تعدادی از مردم لبنان در این حادثه، به وی و مردم لبنان تسلیت گفت.
وی با ابراز اطمینان از این‌که اینگونه حوادث هیچگاه موجب شکاف در میان مردم و مسئولین لبنان نخواهد شد، گفت: رهبران آن کشور با درایت کامل می‌توانند، وحدت و ثبات لبنان را پاس دارند.
رییس‌جمهور از حادثه اخیر لبنان به عنوان یک موضوع مهم برای منطقه خاورمیانه یادکرد و اقدامات هماهنگ علیه خشونت، افراطی‌گری و تروریسم را یک ضرورت دانست.
در همین رابطه ، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اقدام جنایت‌کارانه تروریستی در بیروت را به شدت محکوم کرده و آن را جنایتی ضد انسانی و اقدام کینه‌توزانه از سوی صهیونیست‌ها و مزدوران آن‌ها برشمرد.
وی با ابزار هم‌دردی با خانواده‌های شهدا و مجروحان اضافه کرد: با توجه به این که انفجار در نزدیکی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت رخ داده است وزارت خارجه با حساسیت و اهتمام ویژه موضوع را دنبال خواهد کرد .

 


عواقب دوری از یاد خداوند
قرآن کریم:
و هر کسی از یاد من رویگردان شود، زندگی (سخت و) تنگی خواهد داشت.
و روز قیامت، او را کور محشور می‌کنیم، می‌گوید: پروردگارا! چرا نابینا محشورم کردی؟! (من که در دنیا بینا بودم).
(خداوند) می‌فرماید: آن طور که آیات ما برایت آمد و تو آنها را فراموش کردی، امروز نیز تو فراموش (و کور محشور) خواهی شد.
سوره طه
آیات 124 تا 126

 


درخواست رئیس فرهنگستان هنر
از هنرمندان کشور
علی معلم دامغانی رئیس فرهنگستان هنر با اشاره به تحولات سیاسی – اجتماعی در کشور از هنرمندان خواست در این برهه حساس ضمن توجه به ریشه‌‌ها و آرمان‌های نظام، آگاه‌تر از گذشته در میدان‌های مختلف هنری حضور یابند.
علی معلم دامغانی با انتشار یادداشتی سرگشاده خطاب به هنرمندان نوشت: غرض که شیطان در کار است و دشمن بیدار است و مردمان در این سوی جهان به جهت استثمار و استعمار، استحمار می‌شوند و به انواع حیل به وسوسه خناس گرفتار آمده، می‌کِشند آنچه می‌کِشند و ما سلسله خاموشان پس از سی و ‌اند سال تبلیغ منظوم و منثور در زمره می‌نگریم و آنچه را که دربایست مسئولیت ماست فروگذار کرده‌ایم. خدا را، خدا را که دشمن در حق ما بیش از مصر و عراق و شام کینه می‌ورزد مباد که خاموشی‌های ما به خود فراموشی کشد که تا دست بجنبانی شیوه‌‌ها مؤثر افتد و فتنه‌‌ها ریشه کُند اینک اهل هنر بایست اندیشه کُند از روزی که مباد. پس در جهت چنین آرمانی سر رشته نگاهدارید و گرمتر از آغاز این کار در شئون مختلف از شعر و نوشته و نمایش و نقاشی و جز آن به تولید اثر پردازید مگر که قضای بد را خدا از کشور ما و مردم ما به سالاری رهبر ما بگرداند خصوصاً که در این برخوردهای آخرین قرین با شیاطین قصد اصلاح امور داریم و صعب کاریست این اگر ذکر و تذکار نباشد. باری این پیام را دوباره بخوانید و بدانید که گر به ره نور امیدی است همین بیداریست.
احتمال اکران یک فیلم ضدانقلابی
یک فیلم ضدانقلابی در آستانه اکران قرار دارد.
رسانه‌ها گزارش دادند که فیلمی ضدانقلابی به کارگردانی ابوالحسن داوودی که در آن علاوه بر توهین به انقلاب اسلامی و مقامات نظام به تطهیر عوامل دژخیمان ستمشاهی می‌پردازد، به لطف مسئولین سینمایی قرار است به زودی اکران شود.
گفتنی است این فیلم در سال 87 و با هزینه سنگین از بودجه بیت‌المال ساخته شد و در بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر هم اکران شد، اما به خاطر تصویر توهین‌آمیز فیلم علیه کُلیت نظام اسلامی، هیچ گاه رنگ پرده را نیافت.
داودی چندی قبل در رابطه با خانه منحله سینما با عربده‌کشی در نقش شعبان بی‌مخ سینمای ایران تلاش برای فک پلمب خانه را کرد که با استقبال رسانه‌های خارجی روبرو شد.
پیام هنرمندان ایرانی به مردم غزه
نمایشگاه آثار هنرمندان ایرانی با موضوع مقاومت ۲۷ آبان با حضور هنرمندان فلسطینی‏ در غزه افتتاح شد.
در مراسم افتتاحیه نمایشگاه با حضور هنرمندان غزه و خبرنگاران رسانه‌هایی چون العالم‏، پرس تی وی، اسپان تی وی، قدس و القدسنا در غزه افتتاح شد و حبیب‌الله صادقی دبیر سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت، محمد حبیبی دبیر اجرایی سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت و رضا خزعلی دبیر بخش بین‌الملل جشنواره جهانی هنر مقاومت هم از طریق خطوط اینترنتی به صورت مستقیم شاهد آیین افتتاح نمایشگاه بودند.
به گزارش فارس، حبیب‌الله صادقی پیش از آغاز مراسم افتتاحیه از طریق ویدئو کنفرانسی که به صورت زنده در حال پخش بود در پاسخ به سوال خبرنگار پرس تی وی در خصوص دلیل برپایی این نمایشگاه‏ اظهار کرد: ما به دلیل محاصره غزه امکان حضور مستقیم در این مکان را نداشتیم بنابراین با برپایی این نمایشگاه و در معرض دید قرار دادن آثار هنرمندان ایرانی می‌خواستیم پیام‌مان را به گوش مردم غزه برسانیم و به آن‌ها بگوییم که همراه و به یاد آنان هستیم.
محمد حبیبی دبیر اجرایی سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت هم در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر تداوم برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی در غزه‏ تصریح کرد: قطعا این پایان کار نیست، بلکه برگزاری این نمایشگاه مقدمه‌ای برای برگزاری دیگر نمایشگاه‌ها و همکاری با هنرمندان غزه است و امیدواریم در سال‌های آتی نیز شاهد برپایی نمایشگاهی از آثار هنرمندان ایرانی در غزه باشیم.
وی در ادامه سخنان خود یادآور شد: همچنین امیدوارم که سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت بتواند بار دیگر پشتیبان مردم مظلوم فلسطین و غزه باشد.
در این نمایشگاه 50 اثر از کارهای هنرمندان ایرانی در قالب سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است.
سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت به ریاست جواد جباری، آذر امسال در 12 رشته گوناگون شامل نقاشی، پژوهش، طراحی و چاپ دستی، نگارگری، خط- نقاشی، تصویرسازی، پوستر، عکاسی، کاریکاتور، طرح‌های حجمی، انیمیشن، هنرهای جدید و مفهومی برگزار می‌شود.
هتک حرمت دختر 12 ساله
توسط خواننده مشهور انگلیسی
خواننده و ترانه‌سرای مشهور بریتانیایی به 9 مورد تجاوز جنسی متهم شد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، آسو‌شیتدپرس نوشت: روی هاپیر‌، موسیقی‌دان و ترانه‌سرای 72 ساله بریتانیایی به اتهام هتک حرمت و آزارهای جنسی دختر 12 ساله در فرودگاه هیتر‌و لندن دستگیر شد.
اکنون نیز وی به اتهام آزار و اذیت جنسی کودکان در سال‌های 1970 تا 1975 تحت نظر می‌باشد.
وی پس از حضور خود در داد‌گاهی که روز دوشنبه در منچستر‌ برگزار شد به اتهام دو فقره تجاوز جنسی به دختر 12 ساله، سه فقره تجاوز بی‌رحمانه دیگر به دختر 13 ساله و چهار فقره تجاوز دیگر به دختر 14 ساله در آخرین پرونده جرائم جنسی خود متهم شناخته شد. وی تا قبل از این رسوایی با بیش از 30 آلبوم منتشر شده در لندن منچستر‌ و بروکسل از محبوب‌ترین و مشهورترین خوانندگان و ترانه سر‌ایان سبک موسیقی «راک» به شمار می‌رفت.
تحقیقات پلیس برای اتهامات احتمالی دیگر مبنی بر جرایم جنسی «روی هارپیر» همچنان ادامه دارد و دادگاه حکم نهایی را تا تکمیل شدن پرونده وی اعلام نخواهد کرد . وی در بازداشت خانگی به سر می‌برد.

 


رئیس دادگاه کیفری استان تهران اعلام کرد اولین جلسه دور جدید رسیدگی به پرونده بیمه ایران در تاریخ ۱۸ آذر برگزار می‌شود.
رئیس دادگاه کیفری استان تهران با اعلام این خبر افزود: پس از آنکه پرونده از دیوان عالی کشور بازگردانده شد تعیین شعبه شد.
وی خاطر نشان کرد: براساس تعیین وقت از سوی شعبه ۷۹ دادگاه کیفری این پرونده در تاریخ ۱۸ آذر ماه به ریاست قاضی کشکولی برگزار خواهد شد.
از سوی دیگر، جهان گزارش داد؛ با گذشت نزدیک به صد روز از پایان کار دولت دهم، مدتی است که متهم اصلی پرونده موسوم به خانه فاطمی و «اختلاس از بیمه ایران»، ممنوع الخروج شده است.

 


با حکم فرمانده معظم کل قوا، امیر محمدرضا قرایی آشتیانی به عنوان معاون بازرسی ستاد کل نیروهای مسلح منصوب شد.
به گزارش خبرگزاری ها، با حکم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا، امیر محمدرضا قرایی آشتیانی به عنوان معاون بازرسی ستاد کل نیروهای مسلح منصوب شد.
امیر آشتیانی در کارنامه خود جانشینی فرماندهی کل ارتش را نیز دارد.
پیش از این امیر پورشاسب معاونت بازرسی ستاد کل را برعهده داشت که هم‌اینک به عنوان جانشین معاونت ارکان و امور مشترک ستاد کل نیروهای مسلح منصوب شده است.
بنا بر این گزارش، سردار سرلشکر سید حسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در مراسمی که صبح امروز با حضور فرماندهان عالی‌رتبه نظامی برگزار شد، حکم فرماندهی معظم کل قوا مبنی بر انتصاب امیر محمدرضا قرایی آشتیانی به سمت معاون بازرسی ستاد کل نیروهای مسلح را قرائت کرد.
در این حکم آمده است:
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
امیر سرتیپ محمدرضا قرایی آشتیانی
بنا به پیشنهاد رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و نظر به تعهد و شایستگی و تجارب ارزنده در امور ستادی و عملیاتی، شما را به سمت معاون بازرسی ستاد کل نیروهای مسلح منصوب می‌کنم.
ارتقای کارآمدی و اثربخشی بازرسی‌ها، مراقبت‌ دائمی و پیشگیری از سوانح و حوادث خطرساز و توجه به اولویت‌ها مورد انتظار است.
از تلاش‌های خالصانه امیر سرتیپ پورشاسب در دوران تصدی این مسئولیت تشکر و قدردانی می‌کنم.
توفیقات همگان را از خداوند متعال مسئلت دارم.
سید علی خامنه‌ای 19/8/1392

 


یادواره سردار سرلشگر پاسدار شهید مهدی زین‌الدین و شش هزار شهید استان قم در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد.
این یادواره شامگاه دوشنبه، با حضور خانواده‌های معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران هشت سال دفاع مقدس، بسیجیان و پاسداران سپاه علی بن ابیطالب(ع)، مسئولان استانی و اقشار مختلف مردم شهیدپرور قم در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد.
به گزارش مهر، در این مراسم که با حضور آیت‌الله محمد یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت‌الله حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه کشور، حجت‌الاسلام سعیدی امام‌جمعه و تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س)، پیریایی استاندار قم، امیرآبادی و حجت‌الاسلام آشتیانی نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی، سردار مهدوی‌نژاد فرمانده سپاه علی‌بن‌ابیطالب (ع) برگزار شد، آیت‌الله علم‌الهدی امام جمعه مشهد سخنرانی کرد و در ادامه نیز علی مالکی از جانبازان دفاع مقدس به خاطره‌گویی پرداخت.
در ابتدای مراسم نیز فرمانده سپاه علی بن ابیطالب(ع) استان قم ضمن خیرمقدم گویی به حاضرین در این یادواره اظهار داشت: برگزاری این یادواره بدان معنا است تا به شهدا اعلام کنیم راه آنان را در مسیر حفظ انقلاب و نظام اسلامی ادامه خواهیم داد.
وی گفت: امروز دشمنان تمام تلاش خود را به کار می‌بندند تا نسل جوان را از مسیر آزادگی، استقلال و ولایت‌مداری شهدا دور کنند.
وی با تاکید بر اینکه ولایت‌مداری ما را از گردونه‌های پر فراز و نشیب عبور می‌دهد بیان داشت: در این یادواره شش هزار شهید استان قم گردهم آمده‌ایم تا با شهدایمان عهد ببندیم که با ایمانی راسخ و گام‌هایی استوار از ولی زمانمان پیروی می‌کنیم و همچنان شعار هیهات‌ منا الذله را سر می‌دهیم.
امام جمعه مشهد نیز در سخنانی با تحلیل از قیام سیدالشهداء(ع) علیه ظلم و ستم، اظهار داشت: از روزی که سیدالشهداء(ع) قیام کردند، ملاک زور برای پیروزی در برابر دشمن کنار رفت و ایشان ثابت کردند که می‌شود با خون و جان هم به استقبال قدرت و ستم رفت.
آیت‌الله علم‌الهدی نهضت اسلامی ایران را ادامه دهنده راه قیام حسینی برشمرد و گفت: اگر شهادت شهدای ما نبود معادله‌ای که تا 30 سال قبل در این دنیا حاکم بود به هم نمی‌خورد و در حقیقت شهدا در طول هشت سال جنگ تحمیلی معیارهای سیاستمداری را به هم زدند و امروز شاهدیم که حرف اول دنیا را ثروت و قدرت نمی‌زند.
وی در ادامه سخنان خود به موضوع رابطه ایران و آمریکا نیز اشاره کرد و ابراز داشت: آمریکا می‌خواهد نه تنها انرژی هسته‌ای بلکه همه فناوری‌هایی که در ایران اسلامی و به دست جوانان و نخبگان خلق شده کنار گذاشته شود و ما نیز به ملت برده‌ای تبدیل شویم و موقعیت و جایگاه سابق آمریکا که در دنیا حرف اول را می‌زد بازگردد.
امام جمعه مشهد با اشاره به سخن امام راحل مبنی بر اینکه رابطه ما با آمریکا مثل رابطه میش و گرگ است بیان داشت: امروز مادران شهیدانی همانند زین‌الدین حاضر نیستند دست از ارزش‌ها بردارند تا معادله سیاسی جهان به سمت قدرت اول شدن آمریکا تغییر کند.
آیت‌الله علم‌الهدی همچنین به برگزاری مذاکرات ایران با گروه 1+5 نیز اشاره کرد و عنوان داشت: امروز عده‌ای آمده‌اند که می‌خواهند از ظرفیت‌های دیپلماسی استفاده کنند که البته این امر عیبی ندارد و رهبری نیز آن را تایید کرده‌اند. اما وضع جاری باید برای ملت تبیین شود.
امام‌جمعه مشهد، با تقدیر از تلاش‌های تیم مذاکره‌ جمهوری اسلامی بیان داشت: این عزیزان عزت و ارزش‌ها را در مذاکرات حفظ و خط‌قرمزها را رعایت کردند اما ما باید آماده مقاومت شدیدتری باشیم.
وی همچنین گفت: در چند مدت اخیر که مذاکرات آغاز شده است، آمریکایی‌ها تحقیرهایی کردند که در طول انقلاب بی‌سابقه بوده است و گفته‌اند که در صورت توافق، مسکنی به ما می‌دهند، حال ما که شهیدانی امثال زین‌الدین‌ها را تقدیم این انقلاب کرده‌ایم نباید کارمان به اینجا برسد که آنان هر چه می‌خواهند بگویند.

 


فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا اعلام کرد؛ ما تعهدات عمیقی به اسرائیل داریم.
«مارتین دمپسی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت: اگر اسرائیل در راستای ضربه زدن به برنامه هسته‌ای ایران به این کشور حمله کند آمریکا به تعهدات تعریف شده خود در خاورمیانه عمل خواهد کرد.
به گزارش فارس فرمانده ارشد نظامی آمریکا افزود: احساس ما این است که تعهدات عمیقی به اسرائیل داریم و دلیل اینکه ما با آنها در تماس و همکاری نزدیک هستیم همین است.
در همین حال «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌ای که در نشریه آلمانی «بیلد» منتشر شد، مدعی شده است ایران اورانیوم غنای پایین کافی برای ساخت 5 بمب اتم را در اختیار دارد.
وی در این مصاحبه بار دیگر توقف کامل فعالیت‌های غنی‌سازی و همچنین توقف ساخت نیروگاه آب سنگین اراک را خواستار شده است. نتانیاهو پیش از این هم توافق هسته‌ای با ایران را که به این کشور اجازه غنی‌سازی و تکمیل نیروگاه اراک را بدهد، توافقی بسیار بد توصیف کرده و از کشورهای گروه 1+5 خواسته بود از چنین توافقی خودداری کنند.
نتانیاهو که در چند هفته اخیر از تمام ابزارهای خود برای متقاعد کردن نمایندگان کنگره به افزایش تحریم‌های ضدایرانی استفاده کرده، در مصاحبه با «بیلد» هم گفته است: اگر آن‌ها این شرایط را نپذیرفتند، تحریم‌ها را بیشتر کنید. چرا که گزینه‌ها محدود به توافق بد و جنگ نیست، بلکه گزینه سومی هم وجود دارد و آن تداوم فشارها و در حقیقت افزایش فشار است.
همچنین فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه در جمع نمایندگان پارلمان رژیم صهیونیستی بر روابط نزدیک میان پاریس و تل‌آویو تاکید و مواضع ضدایرانی خود در مورد مذاکرات هسته‌ای را تکرار کرد.

 


رسانه‌های غربی با انتشار مطالب مختلف به مذاکرات هسته‌ای پیش رو پرداختند و شرط موفقیت این مذاکرات را پذیرش حق غنی‌سازی ایران از سوی غرب دانستند.
نشریه فارین پالیسی در گزارشی تحلیلی دموکرات‌ها و نتانیاهو را از موانع اصلی اوباما برای رسیدن به اهداف سیاست خارجی خود معرفی کرده و نوشت: دموکرات‌ها و اسرائیل از ایران چیزی را می‌خواهند که مخالف اصول کلی نظام ایران است و ایران هرگز آن را قبول نخواهد کرد؛ یعنی غنی‌سازی صفر درصد.
فارین پالیسی در ادامه می‌نویسد: ظاهرا مذاکرات هفته گذشته در ژنو با مقاومت ایران بر سر این مسئله که قدرت‌های 1+5 صراحتا حق غنی‌سازی تهران را تایید کنند، نقش بر آب شد. واشنگتن و متحدان او آماده بودند به ایران این اجازه را بدهند که به گردش سانتریفیوژهای خود ادامه دهد تا سوخت غنی‌شده در سطح پایین تولید کند، اما ظاهرا آنها به بیانی که تهران خواستار آن بود، از قبول آن امتناع کرده‌اند. این مشکل احتمالا می‌تواند از طریق نوعی ابهام سازنده حل شود، البته اگر گروه 1+5 تقاضای توقف کامل فعالیت‌های غنی‌سازی را مطرح کند، چنین چیزی ممکن نیست.
همچنین روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز در سرمقاله دیروز خود درباره دور قبلی مذاکرات هسته‌ای نوشت؛ مذاکرات در دور آخر با دو مانع برخورد کرد. ابتدا، ایران این تضمین را می‌خواست که بتواند برای رفع نیازهای خود در زمینه انرژی همیشه بتواند به غنی‌سازی اورانیوم بپردازد. فرانسه مخالف بود و چنین استدلال می‌کرد که این مسئله این بدعت را به وجود خواهد آورد که بسیاری از قدرت‌های غیرهسته‌ای می‌توانند از آن بهره‌گیری کنند. اما با توجه به اهمیت برنامه هسته‌ای ایران در سیاست ایران، اگر قرار است توافقی حاصل شود آمریکا مجبور خواهد بود حق ایران را برای غنی‌سازی بپذیرد.
این روزنامه در مطلب دیگری درباره مذاکرات هسته‌ای میان ایران و 1+5 نوشت؛ رئیس‌جمهوری ایران در یک ضیافت خصوصی ناهار با نخبگان نیویورک طرح ساده‌ای را عرضه کرد. اولا ایران باید اصولا اجازه دسترسی به استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را داشته باشد. بر اساس پیمان منع گسترش هسته‌ای (ان‌پی‌تی) این حق ایران است. ثانیا، ایران نیز در اقدامی متقابل به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه دسترسی کامل به همه تاسیسات هسته‌ای خود را خواهد داد.
فایننشال تایمز در ادامه می‌افزاید؛ اگر اوباما با زیرکی از طرح روحانی استقبال کند، زیرکانه‌ترین نتیجه نهایی محقق خواهد شد. تغییر نظام ایران، آرزویی عبث در غرب است. درسی که در اینجا می‌گیریم روشن و ساده است. سیاست در منطقه خاورمیانه و خلیج‌فارس همچنان «بیزانسی» است. طرح‌هایی مانند طرحی که غرب در گفت‌وگوهای اخیر در ژنو پیشنهاد کرده است، به جایی نخواهد رسید. اوباما باید زیرکی غیرمعمول از خود نشان دهد و به روحانی فقط بگوید «بله». این حرف تغییراتی را در پی خواهد داشت که به نفع غرب و جهان خواهد بود.
در همین حال پایگاه اینترنتی گلوبال پست در گزارشی درباره هدف احتمالی پاریس از کارشکنی در دور قبلی مذاکرات هسته‌ای نوشت؛ فرانسه از اعضای شرکت‌کننده در این نشست بود و پیش از حضور لوران فابیوس وزیر امور خارجه این کشور در این نشست، همه کس و همه چیز آماده امضای توافق بود. جان کری وزیر امور خارجه آمریکا به همراه دیگر وزرای خارجه اعضای این نشست به منظور توافق درباره معامله شش ماهه موقت با ایران یکی پس از دیگری به جمع مذاکره‌کنندگان پیوستند.
تحلیلگران سیاست خارجی اعم از فرانسه و خاورمیانه هنوز هدف اصلی فابیوس از ارائه چنین پیشنهادی را نمی‌دانند. از این رو برخی از آنها معتقدند، با توجه به روابط نزدیک عربستان سعودی با آمریکا، این بهترین زمانی است که فرانسه با کنار زدن آمریکا، جای خود را در معاملات و روابط تجاری و اقتصادی با عربستان سعودی باز کند و به جای آمریکا، خود فروشنده انحصاری جنگ‌افزار به ریاض شود.

 


سمنان- خبرنگار کیهان:
امام‌جمعه میامی دار فانی را وداع گفت.
مسئول دفتر امام جمعه میامی گفت: حجت‌الاسلام والمسلمین سید مرتضی موسوی، امام جمعه میامی صبح سه‌شنبه بر اثر سکته قلبی دار فانی را وداع گفت.

 


رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس شورای اسلامی در راستای برخورد جدی با تصرف غیر قانونی اراضی ملی و تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی، آمادگی لازم برای تصویب قوانین و وضع جرایم سنگین را دارد.
به گزارش خبرگزاری فارس از ساری به نقل از روابط عمومی استانداری مازندران، علی لاریجانی در دیدار با استاندار مازندران که در دفتر کارش در مجلس شورای اسلامی انجام شد بر رفع مشکلات استان مازندران تأکید کرد.
وی تصریح کرد: برای توسعه فعالیت‌های تولیدی، اقتصادی و زیربنایی در مازندران باید از ظرفیت بخش خصوصی بیشتر استفاده شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به برخی کمبودهایی که در مازندران وجود دارد، گفت: در تخصیص بودجه به طرح‌ها و پروژه‌های مازندران دریغ نمی‌کنم.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با تأکید بر اهمیت حفظ و حراست از منابع طبیعی مازندران ابراز داشت: مجلس در راستای برخورد جدی با تصرف غیرقانونی اراضی ملی و تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی، آمادگی لازم برای تصویب قوانین و وضع جرایم سنگین را دارد.
لاریجانی در ادامه رویکرد دولت را برای رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم مؤثر دانست.
وی اظهار امیدواری کرد: به زودی مردم شاهد نتیجه تلاش دولت و رفع مشکلات باشند.
در ادامه ربیع فلاح جلودار، استاندار مازندران با اعلام اینکه مازندران سرشار از ظرفیت‌های ارزشمند و بالقوه است، گفت: برای استفاده بهینه از این ظرفیت‌های مازندران نیازمند همراهی و همدلی نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستیم.

 


رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: «ادیک آوانسیان» مجموعه‌دار مسیحی مجموعه‌ای ارزشمند از سکه‌ها، اسکناس‌ها و تمبرهای قدیمی مربوط به ایران، شوروی سابق و ارمنستان را به موزه آستان قدس رضوی در مشهد اهدا کرد.
محمدهادی زاهدی دیروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: آوانسیان 70 ساله مجموعه‌داری است که علاقه زیادی به اشیای قدیمی و جمع‌آوری آنها دارد.
وی اظهار داشت: اهداکننده این مجموعه در بیان انگیزه خود گفته است که علاقه وافری به گنجینه‌هایش دارد لذا ترجیح می‌دهد آنها را به قدیمی‌ترین و امن‌ترین موزه کشور که از گنجینه‌‌اش به خوبی محافظت شود بسپارد.
او بیان کرد: آوانسیان اهل کشور ارمنستان است که در تشخیص مدال‌ها، اسکناس‌ها و سکه‌های دوره‌های مختلف حکومتی در ارمنستان و شوروی سابق تبحر کامل دارد.
وی ادامه داد: این مجموعه‌دار مسیحی از طریق یکی از دوستان ایرانی‌اش که اهداکننده سکه‌های ولایتعهدی امام رضا(ع) به موزه آستان قدس رضوی می‌باشد، با این موزه آشنا شده و برای سپردن مجموعه‌های ارزشمندش به آن اعتماد کرده است.
او گفت: مجموعه اهدایی آوانسیان به موزه آستان قدس رضوی شامل شمار زیادی از سکه‌های ماشینی ضرب شده در ایران، ارمنستان و شوروی سابق همچنین تمبرهای کشور ارمنستان با قدمت 90 سال و مربوط به پیش از اشغال آن توسط کمونیست‌های شوروی سابق و شماری از اسکناس‌های ارمنی می‌شود.

 


بارندگی روز دوشنبه یک میلیارد و 800 میلیون ریال به مزارع زعفران خراسان جنوبی خسارت وارد کرد.
مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی خراسان جنوبی گفت: بارندگی‌های روز دوشنبه به 8 هزار و 200 هکتار از اراضی زیر کشت زعفران در شهرستان‌های بیرجند، قاین، زیرکوه و فردوس خسارت وارد کرده است.غنچه افزود: بارندگی‌ها همچنین موجب بالا رفتن هزینه‌ها و صرف زمان بیشتر برای برداشت زعفران شده است. 14 هزار و 262 هکتار از اراضی کشاورزی در خراسان جنوبی زیر کشت زعفران است که از این اراضی سالانه 48 تن زعفران خشک برداشت می‌شود. خراسان جنوبی به لحاظ سطح زیر کشت دومین استان تولیدکننده زعفران در کشور است و مرغوب‌ترین زعفران کشور در این استان تولید می‌شود.



 


با پایان تعمیرات اساسی پالایشگاه نفت بندرعباس فعالیت این پالایشگاه با حداکثر ظرفیت از سر گرفته شد.
تعمیرات اساسی واحدهای تبدیل کاتالیستی و تصفیه گاز با آمین شرکت پالایش نفت بندرعباس 12 درصد کمتر از زمان از پیش تعیین شده به پایان رسید.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس گفت: زمان این تعمیرات 25 روز پیش‌بینی شده بود که با پایش روزانه تعمیرات اساسی، نظارت و کنترل‌های لازم و کار شبانه‌روزی هزار نیروی متخصص 22 روزه با موفقیت و بدون حادثه پایان یافت. نامور افزود: عملیات راه‌اندازی و بهره‌برداری از واحدها دیروز با تزریق نفتا آغاز شد. تعمیر این واحدها با هدف بهسازی و نوسازی تجهیزات و دستگا‌ه‌های واحدهای بنزین‌سازی و تصفیه گاز با آمین پس از چهار سال فعالیت مستمر انجام شد.
پالایشگاه نفت بندرعباس ظرفیت تولید روزانه 10 میلیون لیتر بنزین، معادل 19 درصد از بنزین مورد نیاز کشور را دارد. ظرفیت اسمی این پالایشگاه پالایش روزانه 350 هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی است.

 


113 حلقه چاه با متراژ 246 هزار متر از ابتدای امسال تاکنون حفاری و تکمیل شده است.
مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران دیروز گفت: از این تعداد 53 حلقه توسعه‌ای، 2 حلقه اکتشافی و 58 حلقه تعمیری و تکمیلی بوده است.حمیدرضا گلپایگانی افزود: 70 حلقه چاه در مناطق نفت‌خیز جنوب، 9 حلقه در شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، 6 حلقه در شرکت نفت فلات قاره ایران، 26 حلقه به صورت پروژه‌ای (شامل فازهای 17 و 18، فاز 14، میدان یادآوران و آزادگان) و 2 حلقه اکتشافی، حفاری و تکمیل شده است. وی تصریح کرد: از مجموع حفاری‌های انجام شده 70 هزار متر حفاری چاه‌های نفت و گاز مربوط به طرح‌های کلید در دست (EPD) بوده است.

 


مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی کشور گفت: امسال 22 میلیارد ریال یارانه کتاب برای ارائه تخفیف در نمایشگاه‌های استانی در نظر گرفته شده است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد عظیمی دیروز در آیین گشایش نهمین نمایشگاه بزرگ کتاب گیلان افزود: نمایشگاه کتاب گیلان، دویست و چهل و چهارمین نمایشگاه استان کشور است و برپایی 25 نمایشگاه کتاب تا پایان سال جاری در کشور برنامه‌ریزی شده
است.
وی اظهار کرد: چهار میلیارد ریال اعتبار از سوی وزارت و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان برای ارائه تخفیف 20 درصدی در نهمین نمایشگاه کتاب این استان در نظر گرفته شده و 20 درصد تخفیف نیز از سوی ناشران ارائه می‌شود.
وی تصریح کرد: بایستی شرایطی فراهم شود تا راه‌های دسترسی مردم به کتاب تسهیل شود و برپایی نمایشگاه‌های کتاب راهکاری در این زمینه است.
وی ادامه داد: بایستی در حوزه نشر پویایی ایجاد شود و کتاب‌ها به گونه‌ای منتشر شوند که قابلیت بروز در جایگاه بین‌المللی بیابند همان‌طور که اکنون بسیاری از کتاب‌های شاعران و نویسندگان مطرح کشور جایگاه بین‌المللی یافته‌اند.
وی اضافه کرد: باید شرایط فراهم شود تا امر ترجمه معکوس (ترجمه کتاب‌های کشور به زبان‌های دیگر) در کشور ظهور و بروز
کند.
نهمین نمایشگاه بزرگ کتاب گیلان با حضور بیش از 400 ناشر و در 204 غرفه گشایش یافت و تا چهارم آذرماه میزبان علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی است.


 


رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش از فعال شدن سامانه سوابق تحصیلی دانش‌آموزان با توجه به فرا رسیدن زمان ثبت‌نام کنکور سراسری خبر داد.
عبدالرسول عمادی افزود: سامانه سوابق تحصیلی برای اخذ کد دانش‌آموزی پس از تایید اطلاعات سجلی و تحصیلی داوطلبان کنکور سراسری توسط این سامانه راه‌اندازی شده
است.
وی گفت: داوطلبانی که دیپلم خود را در یکی از رشته‌های تحصیلی ریاضی‌ و فیزیک، علوم تجربی، ادبیات و علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی در سال 1384 و بعد از آن اخذ کرده‌اند، می‌توانند با ورود به سامانه سوابق تحصیلی به نشانی dipcode.medu.ir از صحت اطلاعات سجلی و سوابق تحصیلی اطمینان حاصل و کد سوابق تحصیلی خود را برای ثبت‌نام در آزمون سراسری سال 1393 دریافت کنند.
وی افزود: داوطلبان در صورت مشاهده مغایرت در اطلاعات سجلی و تحصیلی خود از سامانه موردنظر به منطقه محل اخذ دیپلم مراجعه و مغایرت را اعلام کنند.

 


فرماندار رامشیر گفت: 95 درصد آلودگی ناشی از شکست لوله نفت در رودخانه جراحی پاکسازی شده است و آن مقدار باقی مانده به زودی پاکسازی می‌شود و در حال حاضر نیز مشکلی ایجاد
نمی‌کند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، حمید سیلاوی در خصوص شکست لوله نفت که منجر به ایجاد لکه نفتی در رودخانه جراحی شد، اظهار کرد: اقدامات لازم به منظور جمع‌آوری آلودگی نفتی در رودخانه جراحی توسط یک شرکت خصوصی با تجربه در قالب 12 اکیپ تشکیل شد.
وی افزود: ظرف 20 روز گذشته 95 درصد از آلودگی نفتی پاکسازی شده است و میزان باقی مانده نیز اثر مخربی بر محیط باقی نمی‌گذارد زیرا در حاشیه خاکی رودخانه است.
سیلاوی درباره آلودگی زیست محیطی ایجاد شده به علت این مسئله عنوان کرد: پیگیری این موضوع بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است و فکر نمی‌کنم مشکلات زیادی ایجاد شده باشد زیرا خسارت زیادی بر محیط زیست وارد نشده است.وی با اشاره به اینکه، در هر ثانیه 45 متر مکعب آب وارد این کانال می‌شود، تصریح کرد: محدوده ایجاد این آلودگی به طول شش و نیم کیلومتر از پل مشراگه تا سد رامشیر بوده است که توانسته‌ایم آن محیط را به طور کامل کنترل کنیم.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10