(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 29  آبان 1392 - شماره 20644

سخن بی‌پرده با شهردار جدید تبریز ( یادداشت خبرنگار)
اختصاص 40 میلیارد ریال برای توسعه شبکه آب اردبیل
آغاز ساخت سد پهلوان بست لنگرود
کوتاه از ایران
مدیرکل دامپزشکی استان: سمنان دومین استان تولیدکننده داروهای
دام و طیور کشور است
احیای جمعیت یوزپلنگ آسیایی در نایین
دانشمند برگزیده آکادمی علوم جهان اسلام: سوء تغذیه رتبه بهداشتی ایران را پایین آورده است
مدیر عامل متروی اهواز : موفق به جذب اعتبارات برای مترو نشده ایم
فرماندار: پایتخت اقتصادی بودن بندرعباس درحد حرف است
بهره‌برداری از 20 واحد مسکونی مقاوم‌سازی شده در روستاهای کلاله
خیابان‌های اهواز در تسخیر فاضلاب
استانداری البرز: تدوین طرح جامع گردشگری ضروری است
بانوی اصفهانی منزل مسکونی خود را وقف کرد
   


سرانجام پس از گذشت بیش از یک ماه از انتخاب صادق نجفی به عنوان شهردار جدید تبریز توسط شورای شهر، وزارت کشور حکم وی را امضا و ابلاغ کرد.
بدون شک با آمدن شهردار جدید تمام مشکلات شهر رفع نخواهد شد، کما این که با آمد و رفت بسیاری از شهرداران، مشکلات تبریز حل و فصل و رفع نشده است.
یکی از آفت‌های بزرگ مدیریتی، زیاد حرف زدن است و مسئولان به جای پرداختن به کار و انجام وظایف خود، مدام صحبت می‌کنند و یا در ساعات اداری، جلسات اداری تشکیل می‌دهند و مردم به همین دلیل اذیت می‌شوند. علاوه بر آن، شهرداران غالبا کم تحمل و زودرنج ظاهر شده‌اند و در قبال انتقادات مطبوعات «شکل» رنجش می‌گیرند و آن طور که شنیده شده است دست به آگهی هم می‌شدند تا مانع از حرف زدن و انتقاد شوند و این حربه آنان، متاسفانه جواب هم می‌داده و برای همین «مشکلات» حل نمی‌شد.
برای همین شایسته است شهردار جدید اشتباهات قبلی‌ها را تکرار نکند تا مورد انتقاد آیندگان قرار نگیرد. زیباسازی معابر یکی از نیازهای جدی تبریز است که در کنار حراست از فضای سبز، معنا می‌دهد. در دوره شهردار قبلی، متاسفانه یکی از میادین سرسبز و معروف، شبانه از بین رفت و مشخص نشد چه بلایی بر سر درخت‌های این میدان در ولی عصر (میدان نظامی) آمد و چرا تصمیم‌گیرندگان متناقص عمل کردند؟ پیاده‌روسازی‌های سطحی و غیراصولی در واقع موجب اتلاف بیت‌المال و اموال عمومی می‌شود. حفاری‌های بعد از ساخت و ساز معابر از سوی دیگر سازمانها و ادارات و احیانا خود شهرداری، از مشکلات بعدی است که گویا هیچ کس مسئول آن نیست و در باب ترافیک نیز، باید گفت در ساده‌ترین تفکر عمومی شهروندان، همواره شهرداری مسئول مشکلات ترافیک است و طبق همین برداشت، مردم همواره به شهرداری انتقاد داشته‌اند و دیگر ادارات مرتبط با موضوع را نیز مقصر می‌دانند. نرده‌گذاری چند خیابان اصلی و فرعی مرکز شهر و یا نصب چراغ‌های روشنایی در این معابر باید به دیگر خیابان‌ها و معابر توسعه یابد تا شهر ما دارای چشم‌انداز یکنواخت و زیبا شود. جالب است که شهرداری همواره به پیاده‌رو روبروی ساختمان اصلی خود در میدان ساعت توجه داشته ولی از پیاده‌روهای دیگر نواحی شهر، غافل بوده است. وضعیت تاکسی‌های شهر موجب نارضایتی شدید مردم از نظر عدم پایبندی بخش اعظم تاکسیرانان به قیمت‌های مصوب و یا عدم استفاده از تاکسیمتر و یا جذب غیراصولی بخش زیادی از این ناوگان به سرویس مدارس و در نتیجه معطلی مردم در خیابانها شده است عدم جدیت لازم در پیشبرد پروژه مترو که قرار بود بخشی از آن مدتها پیش افتتاح شود از مواردی است که به نارضایتی عمیق مردم از شهرداری منجر شده است.
در مجموع از شهردار جدید انتظار می‌رود ضمن گزینش معاونان و مسئولان اداری خود از بدنه شهرداری و افزایش ظرفیت انتقادپذیری این تشکیلات، سیاستی را اتخاذ کند که منجر به گسترش فضای سبز و ساخت زیربنایی پیاده‌روها و خیابان‌ها با اصول صحیح‌ مهندسی شود و ضمن توسعه اتوبوسرانی شهری و توجه به مدرنیزه کردن آن، طرح مترو را با جدیت پیش ببرد.
دستیابی به شیوه‌ای از تعامل بین شهرداری و شورای شهر و پرهیز از سیاسی‌کاری در جلسات و تصمیم‌گیری‌های بین این دو و اجتناب از تنش‌های احتمالی، با هدف دور کردن شهر و خدمات شهری از تاثیر اختلافات سیاسی و یا سلیقه‌ای، یکی از مهم ترین انتظارات مردم است که باید به آن توجه شود.
سعید داور

 


اردبیل- خبرنگار کیهان:
استاندار اردبیل ضمن بازدید از طرح‌های عمرانی نیز از اختصاص 40 میلیارد ریال برای توسعه شبکه آب استان خبر داد.
اکبر نیکزاد افزود: با مساعدت وزیر نیرو علاوه بر اختصاص 40 میلیارد ریال برای توسعه شبکه آب استان، بحث انتقال حق‌آبه استان از رود قزل‌اوزن برای احیای دشت اردبیل نیز در دستور کار قرار گرفته است.
وی افزود: با پیگیری‌های انجام یافته امید است سال آینده انتقال آب از حوضه آبریز قزل‌اوزن به استان عملیاتی شود.
نیکزاد گفت: شهرک تخصصی آب یکی از ظرفیت‌های قابل توجه شهرستان نیز است و در راستای جذب هر چه بیشتر سرمایه‌گذاران قرار است در این شهرک سه مجموعه تولیدی نوشیدنی‌های حلال با اعتباری بالغ بر یک هزار و 500 میلیارد ریال راه‌اندازی شود.
وی گفت: براساس توافق‌های به عمل آمده این سه واحد در نیمه اول سال آینده آماده بهره‌برداری خواهد شد.

 


رشت- خبرنگار کیهان:
کار ساخت سد لاستیکی پهلوان بست لنگرود در منطقه کومله این شهرستان آغاز شد. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گیلان با اعلام این خبر اظهار داشت: این سد لاستیکی با طول تاج 69 متر و ارتفاع 3متر و با قابلیت تنظیم سالانه یک و 7 دهم میلیون مترمکعب آب ساخته خواهد شد.
سیف‌اله آقابیگی هزینه ساخت سد لاستیکی پهلوان بست لنگرود را 36 میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: قرار است با ساخت این سد در مسیر رودخانه شلمانرود آب 600 هکتار از شالیزارهای منطقه کومله شهرستان لنگرود تأمین شود.
وی در ادامه یادآور شد: کشاورزان این منطقه همه ساله به علت کاهش آب رودخانه شلمانرود و پیشروی آب دریا و تداخل آن با آب شیرین رودخانه برای تأمین آب شالیزارهایشان با مشکل مواجه‌اند.
بر پایه این گزارش حجم مخزن سد پهلوان بست لنگرود 450 هزار متر مکعب است.

 


شورای شهر محل دعوا و تشنج نیست
تبریز- خبرنگار کیهان: استاندار آذربایجان شرقی با انتقاد از تنش‌های بوجود آمده در شورای شهر تبریز گفت:‌ شأن شورای شهر همواره باید حفظ شود و این امر با پرهیز از اختلافات و تنش‌ها و نیز حفظ اتحاد اعضای شورا ممکن خواهد بود. اسماعیل جبارزاده افزود: برای آشنایی مستقیم و بهتر با مسائل و موضوعات درجلسات شورای شهر تبریز شرکت می‌کنم.
تقدیر از دانش‌آموزان نخبه
اراک- خبرنگار کیهان: در مراسمی با حضور استاندار مرکزی از دانش‌آموزان منتخب کشوری در المپیاد علمی رایانه و ادبیات تقدیر شد.
در این مراسم از دانش‌آموزان، متین حیدری منتخب کشوری المپیاد ادبیات و محمدجواد حاج علیخانی منتخب کشوری المپیاد رایانه با اهدا لوح و جوایز نقدی تقدیر شد.
درخشش 2 سمنانی در مسابقات کاراته
سمنان- خبرنگار کیهان: تیم کاراته ایران در نخستین دوره مسابقات آسیایی کیوکوشین اویاما کشور آذربایجان با حضور دو کاراته‌کار و یک داور از استان سمنان برتر شد. در این رقابت‌ها که با حضور 8 کشور در رده های سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان برگزار شد. تیم ایران با کسب 13 طلا، 3 نقره و یک برنز توانست مقام نخست را بدست آورد. محمدحسن مهربانی مقام اول وزن 65 کیلوگرم و محمدجواد دامغانیان مقام دوم وزن 45 کیلوگرم را کسب کردند.
معرفی شهردار کلاچای و رحیم‌آباد رودسر
رحیم‌آباد رودسر- خبرنگار کیهان: طی احکام جداگانه‌ای از سوی محمدعلی نجفی استاندارگیلان حسین لاهوتی به سمت شهردار کلاچای و نادر بذرافشان کیارمشی به سمت شهردار رحیم‌آباد شهرستان رودسر انتخاب شدند.
اعزام دانش‌آموزان به مناطق عملیاتی
مراغه- خبرنگار کیهان: فرمانده سپاه ناحیه مراغه گفت: یک هزارو 800 دانش‌آموزاین شهرستان به مناطق عملیاتی دفاع مقدس درغرب کشور اعزام می‌شوند.
سرهنگ اکبر شالچی افزود: این تعداد دانش‌آموزان پسر پایه دوم متوسطه هستند که در قالب کاروان راهیان نور با 24 دستگاه اتوبوس به این مناطق اعزام می‌شوند.
بازدید از مناطق جنگی
آوج- خبرنگار کیهان: جمعی از دانش‌آموزان شهرستان آوج در قالب کاروان راهیان نور به مناطق عملیاتی اعزام شدند. تعداد 40 نفر دانش‌آموز پایه دوم متوسطه آوج همراه با مربیان فرهنگی مدارس برای دیدار از یادمان شهدای هشت سال دفاع مقدس در قالب کاروان راهیان نور، به مناطق عملیاتی جنوب کشور اعزام شدند.
احداث کارخانه ذوب‌آهن در اراک
اراک- خبرنگارکیهان:رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: با راه‌اندازی فاز اول کارخانه ذوب‌آهن امیرکبیر خیرآباد اراک تولید 600 هزار تن بیلت پیش‌بینی شده است. علیرضا زاوئی افزود: برای ساخت این واحد صنعتی حدود 6هزار میلیارد ریال هزینه شده است و این واحد زمینه اشتغال 40 نفر را فراهم کرده است.
برگزاری جشنواره ملی شعر غدیر
اراک- خبرنگارکیهان: جشنواره ملی دانشجویی شعر غدیر در اراک برگزار شد. در این جشنواره سراسری از میان 2هزار و 250 اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره، 223 اثر مورد داوری قرار گرفت و 5 اثر به عنوان آثار برتر معرفی شد. در پایان این جشنواره از شاعران این آثار برگزیده تجلیل به عمل آمد.
آب و صنعت از اولویت‌های استان یزد
یزد- خبرنگارکیهان: استاندار یزد آب، توسعه گردشگری و صنعتی، بیابان‌زدایی و گسترش پوشش‌های گیاهی را از مهم‌ترین اولویت‌های یزد دانست. سید محمد میرمحمدی توجه به مطالعات آمایش سرزمینی را یکی از ضرورت‌های برنامه‌ریزی اعلام و بر برنامه‌ریزی برای رفع مشکلات مردم تأکید کرد.
وی در ششمین جلسه شورای برنامه‌ریزی افزود: در برنامه‌ریزی برای کارها علاوه بر سرعت عمل، باید پروژه‌هایی درنظر گرفته شود که بهره‌برداری از آن طیف وسیعی از مردم را دربر گیرد.
نوسازی بیمارستان خاتم‌الانبیاء شوشتر
اهواز- خبرنگارکیهان: بخش داخلی بیمارستان خاتم‌الانبیا شوشتر به همت خیر خوزستانی با اعتباری معادل 5میلیارد ریال به صورت کامل بازسازی شد.
معاون درمان دانشکده علوم پزشکی شوشتر سیدنور اخلاقی، گفت: پروژه بخش داخلی بیمارستان خاتم‌الانبیا شوشتر به همت خیر خوزستانی با اعتباری معادل 5 میلیارد ریال از بهمن ماه سال 91 شروع و در اول آبان ماه امسال به اتمام رسید که تمام ساختمان و تجهیزات آن بصورت کامل نوساری و تجهیز شد.
احداث جایگاه سوخت دو منظوره
الیگودرز- خبرنگار کیهان: نخستین جایگاه سوخت دو منظوره روستایی توسط امور عشایر الیگودرز در روستای چغال گرگ راه‌اندازی شد.
مدیر امور عشایر الیگودرز گفت: این جایگاه به مساحت 111مترمربع در سال جاری احداث و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
قیاسی ظرفیت جایگاه دو منظوره چغاگرگ را 90 هزار لیتر شامل 45هزار لیتر نفت سفید و 45هزار لیتر نفت و گاز اعلام و بیان کرد: برای ساخت این جایگاه 600میلیون ریال هزینه شده است.

 


سمنان- خبرنگارکیهان:
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان از راه‌اندازی خط تولید داروهای تزریقی دام و طیور در این استان خبر داد و گفت: سمنان دومین تولیدکننده داروهای دام و طیور کشور است.
رضا عامری افزود: در این استان 13 کارخانه تولید داروهای دام و طیور فعالیت دارد و این واحدها 130 قلم انواع داروهای موردنیاز دام و طیور را تولید و عرضه می‌کنند.
وی گفت: تولیدات دارویی سمنان به عراق، ترکمنستان، آذربایجان و افغانستان صادر می‌شود. این درحالی است که شرکت رویان دارو 105 محصول دارویی، تولید و صادر می‌کند، عامری در پایان با روشن خواندن چشم‌انداز دارویی کشور گفت: تولید واکسن دام و طیور را در برنامه کاری آینده خود داریم.

 


نایین- خبرنگار کیهان:
رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست نایین از احیای جمعیت گونه در معرض انقراض یوزپلنگ آسیایی در منطقه حفاظت شده عباس‌آباد نایین خبر داد.
حسین اکبری اظهار کرد: حفاظت از زیستگاه کویری، تامین امنیت زیستگاه‌ها، نصب دوربینهای تله‌ای، احیای آبشخورها از اقدامات انجام شده برای حفظ و احیای جمعیت یوزپلنگ آسیایی در این پناهگاه است.
وی به اجرای طرح بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی با حمایت مالی سازمان ملل متحد و سازمان حفاظت محیط‌زیست اشاره کرد و افزود: افزایش جمعیت قوچ، میش، کل، بز، آهو و جبیر در مناطق حفاظت شده از عوامل مهم در احیا و افزایش جمعیت یوزپلنگ آسیایی است.
اکبری احیای بیش از 100 چشمه و منابع آبی و ساخت بیش از 50 آبشخور سیمانی و آب انبار را از دیگر برنامه‌های پیش رو برای افزایش جمعیت یوزپلنگ آسیایی بیان کرد و گفت: براساس شواهد موجود جمعیت فعلی یوز بیش از 10 قلاده تخمین شده است.
وی افزود: این گونه جانوری زمانی در شبه قاره هند تا افغانستان، ترکمنستان و ایران، شبه جزیره عربستان و سوریه زندگی می‌کرد اما هم اکنون تعداد معدودی در مناطق حاشیه‌ای کویر مرکزی ایران زندگی می‌کند.
اکبری با بیان اینکه پناهگاه حیات‌وحش عباس‌آباد نایین 320 هزار هکتار وسعت دارد تصریح کرد: براساس آمارهای سازمان حفاظت محیط‌زیست حدود 50 تا 70 قلاده یوزپلنگ آسیایی در کشور وجود دارد.
منطقه حفاظت شده عباس‌آباد در 195 کیلومتری شرق نایین قرار داد.

 


تبریز- خبرنگار کیهان:
طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، رتبه بهداشتی ایران در بین کشورها 123 می‌باشد که رقم بسیار پایینی است.
«محمدجعفر ملکوتی» استاد دانشگاه تربیت‌مدرس و چهره ماندگار کشاورزی و عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران در نشست ستاد گندم آذربایجان‌شرقی گفت: به دلیل سوءتغذیه، ایران رتبه 123 بهداشتی جهان است در حالی که با فرآیند غنی‌سازی محصولات کشاورزی در باغ‌ها و مزارع و مصرف نان سبوس‌دار غنی شده توسط مردم، رتبه ایران تا 50درصد اصلاح و جامعه شاداب می‌شود.
وی افزود: غنی‌سازی در مزارع گندم بر غنی‌سازی آرد در کارخانه های آرد، ارجحیت دارد.
وی افزود: سیاست کلان نادرست بخش کشاورزی در سال‌های گذشته، عملکرد محصولات کشاورزی را کاهش داده است.
دانشمند برگزیده آکادمی علوم جهان سوم، به نقل از مدیرکل سابق این سازمان گفت: هر سال بیش از 128 میلیارد دلار خسارات به دلیل کمبود عناصر ریزمغذی، به کشورهای در حال توسعه وارد می‌شود.

 


اهواز- خبرنگارکیهان:
مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز گفت: علت راه‌اندازی نشدن متروی اهواز محدودیت اعتبارات ارزی است.
عباس هلاکویی افزود: تامین اعتبار برای راه‌اندازی مترو اهواز از دو روش فاینانس و اعتبارات صندوق توسعه امکان‌پذیر است اما تا به حال موفق نشده‌ایم این اعتبارات را جذب کنیم.
وی گفت: تاکنون اجازه نداده‌ایم با اعتبارات ریالی موجود کار مترو متوقف شود اما محدودیت اعتبارات ارزی مترو را به حرکت درنمی‌آورد زیرا به عنوان یک دستگاه اجرایی نمی‌توانیم از دلار آزاد برای تکمیل کار پروژه استفاده کنیم.
وی سهم متروی اهواز از صندوق توسعه را 150 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: 380 میلیون دلار هم مجوز فاینانس داریم اما صندوق توسعه به شهرداری به عنوان یک دستگاه اجرایی تسهیلات ارزی نمی‌دهد.
هلاکویی اظهار داشت: تاکنون هیچ یک از پروژه‌های قطار شهری در کشور یک دلار هم از صندوق تسهیلات دریافت نکرده‌اند زیرا امکان بازگرداندن دلار برای شهرداری وجود ندارد. وی افزود: اگر نمایندگان مجلس، بانک مرکزی را قانع کنند که بانک‌های عامل مشکلات ارزی و ارائه تسهیلات را حل می‌کند گره کار گشوده خواهد شد.

 


بندرعباس- خبرنگارکیهان:
فرماندار بندرعباس گفت: اینکه از بندرعباس به عنوان پایتخت اقتصادی نام برده می‌شود، درحد یک حرف است.
احمد مرادی افزود: از ظرفیت بنادر و صنایع غرب هرمزگان، تنها دود، آلودگی و راه‌بندان نصیب ساکنان آن می‌شود.
وی با بیان اینکه سالانه 10میلیون گردشگر و مسافر وارد بندرعباس می‌شود، اظهار داشت: این مسئله قابل پذیرش نیست که شهری اقتصادی و تجاری هنوز با مشکل خدمات‌رسانی دست و پنجه نرم می‌کند.
وی با بیان اینکه نگاه ما به بندرعباس نگاه به کلانشهر است ادامه داد: کار در شهرداری بندرعباس با نگاه سطحی و سنتی جواب نخواهد داد بلکه باید از تمام ظرفیت‌ها در جهت عمران و آبادانی بندرعباس استفاده کرد. شهردار بندرعباس نیز گفت: اگرچه هرمزگان به عنوان پایتخت اقتصادی در کشور شهره است. اما از این نام تنها دود، تصادف، متکدیان و معتادان نصیب این شهر شده است.
عباس امینی‌زاده خاطرنشان کرد: هرمزگان پایتخت اقتصادی نیست بلکه کارگاه، تعمیرگاه و انبار اقتصادی است زیرا سودی از این جایگاه تاکنون به بندرعباس نرسیده است.

 


گنبدکاووس- خبرنگار کیهان:
به مناسبت هفته کاهش آثار بلایای طبیعی 20 واحد مسکونی مقاوم‌سازی شده در روستاهای شهرستان کلاله به بهره‌برداری رسید.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کلاله با اعلام این خبر گفت: این واحدهای مسکونی که از نظر استحکام و ایمنی در شرایط بحرانی قرار داشتند مورد شناسایی قرار گرفته و پس از هماهنگی‌های انجام شده، صاحبان منازل مذکور اقدام به مقاوم سازی خانه‌های خود با دریافت تسهیلات کم‌بهره کردند.
سیدمجتبی حسینی افزود: برای احداث این 20 واحدمسکونی 2 میلیارد و 500 میلیون ریال تسهیلات کم‌بهره پرداخت شده است. وی گفت: تا پایان سال جاری 415 واحد مسکونی در شهرستان کلاله مقاوم‌سازی خواهد شد.
حسینی همچنین از افتتاح 2 دهنه پل در روستای قره‌آغاج این شهرستان به مناسبت هفته کاهش آثار بلایای طبیعی خبر داد و تصریح کرد: عملیات اجرایی این پل‌ها که سال گذشته آغاز شده بود، با اعتباری بالغ بر 2 میلیارد ریال به پایان رسیده است.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کلاله خاطرنشان کرد: این پل‌ها برای تسهیل در عبور و مرور روستائیان از عرض رودخانه‌های فصلی درمواقع بروز سیل احداث شده است.

 


مهتاب عیاشی
به قول استاندار خوزستان، اهواز دیگر پیرشده و نیاز به رسیدگی دارد. هرگوشه‌ای از این شهر مشکلات خاص خود را دارد، کیفیت پایین آب آشامیدنی، گرمای هوا، مهاجرت افراد جویای کار، سرریز شدن فاضلاب در برخی خیابان‌ها از جمله مشکلات اهواز به شمار می‌رود، در این میان تماس‌های روزانه شهروندان با کیهان به دلیل سرریز شدن فاضلاب به خیابان‌ها، ما را بر آن داشت تا مشکلات آنها را از طریق این رسانه انعکاس دهیم.
یکی از ساکنان محله امانیه می‌گوید: این محله، مکان اداری شهر اهواز به شمار می‌آید با وجود این، هرچند وقت یک بار شاهد سرریز شدن فاضلاب به داخل خیابان هستیم. این موضوع نه‌تنها چهره شهر را زشت می‌کند بلکه سلامت مردم را نیز به خطر می‌اندازد.
حمیدی ساکن منطقه «کمپلو» اهواز نیز می‌گوید: در این محله سرریز شدن فاضلاب مختص زمستان، و دلیل آن بارندگی‌های زیاد نیست بلکه جوابگو نبودن ظرفیت سیستم فاضلاب این محله است زیرا ما این مشکل را در تابستان نیز داریم.
این شهروند می‌افزاید: گاهی سرریز شدن فاضلاب آن قدر زیاد می شود که مردم مجبور می‌شوند سنگ‌هایی را به صورت پل درون فاضلاب بگذارند و از روی آنها عبور کنند.
شهروند دیگری در منطقه «کیان» می‌گوید: سیستم فاضلاب این محله بسیار قدیمی است و در هفته چند بار فاضلاب به خیابان‌ها سرریز می‌شود. در پاییز با اندک بارشی سیل در خیابان‌های این محله راه می‌افتد.
معاون خدمات شهری شهرداری اهواز در این باره می‌گوید: فاضلاب 300 نقطه دچار گرفتگی و درخیابان‌ها سرریز شده که 80 نقطه آن در منطقه 6 و 35 نقطه آن در منطقه دو اهواز قرار دارد.
علیرضا عالی‌پور می‌افزاید: اکنون حوصله شهرداری در زمینه مشکلات فاضلاب سرآمده است و شرکت آب و فاضلاب بهتر است به فکر راه‌حل اساسی باشد. وی یک سوم شبکه فاضلاب اهواز را فرسوده و یک سوم مناطق اهواز را نیز فاقد شبکه فاضلاب اعلام می‌کند.
وی می‌گوید: افزایش ساخت و ساز نیز نمی‌تواند دلیلی برای گرفتگی فاضلاب خیابان‌ها باشد زیرا در حال حاضر از تمام ظرفیت شبکه استفاده نمی‌شود.
زیبا صالح‌پور، عضو شورای اسلامی شهر اهواز اظهار می‌دارد: با بودجه‌های موجود شرکت آب و فاضلاب اهواز، این مشکل حل‌شدنی نیست بنابراین باید با جدیت در جهت حل این مشکل قدم برداشت و اگر لازم و ضروری باشد حتی به تهران سفر خواهیم کرد تا با کمک نمایندگان استان در مجلس، مشکل فاضلاب شهر اهواز را که تاکنون لاعلاج بوده، حل کنیم.
سرپرست مدیریت سلامت محیط و بهداشت حرفه‌ای مرکزبهداشت خوزستان با اظهار نگرانی از وضعیت کنونی دفع فاضلاب در اهواز می‌گوید: مشاهدات بازرسان این حوزه و شکایات متعدد مردمی از نقاط مختلف شهر اهواز، حکایت از حاد شدن مشکل شبکه دفع فاضلاب این شهر دارد.
مهران معلم اظهار می‌دارد: این مشکل زمانی خطرناک‌تر می شود که مفقود شدن درب منهول‌ها خطرات جانی و ایمنی و خطر سقوط عابران و خودروها را بیشتر می‌کند.
وی تصریح می‌کند: مرکز بهداشت خوزستان به عنوان ناظر حفظ شاخص‌های حوزه سلامت در جامعه مکرر نسبت به خطرات ناشی از این موضوع هشدار داده است.
معلم اظهار می‌دارد: در صورت ادامه این وضعیت با شروع پیک دوم بیماری‌های روده‌ای واگیردار به ویژه وبا در خوزستان خطر بروز این بیماری‌ها افزایش خواهد یافت و از سوی دیگر بار روانی و نارضایتی شهروندان اهوازی از چگونگی اقدامات مدیریتی دستگاه‌های متولی شهر و پاسخگویی به مطالبات بحق مردم را به دنبال خواهد داشت.
مهران معلم خاطرنشان می‌کند: عوامل بیماری‌زای مختلفی نظیر باکتری‌ها، تک‌یاخته‌ها، ویروس‌ها و انگل‌ها می‌توانند از طریق مدفوع افراد آلوده وارد فاضلاب شده و در صورت پراکنده شدن این فاضلاب‌ها در محیط، شیوع بیماری‌های واگیر از جمله هپاتیت، وبا، حصبه و غیره را به دنبال داشته باشد.
فرماندار اهواز نیز با بیان اینکه در آستانه فصل بارندگی قرار گرفته‌ایم خواستار فراهم آوردن تمهیدات لازم برای دفع آب‌های سطحی، رفع‌گرفتگی‌های سیستم فاضلاب و تقویت ایستگاه‌های دفع فاضلاب شد.
عبدالعزیز فدعمی می‌افزاید: فرمانداری اهواز موافقت کرد که از محل اعتبارات استانی سهم این شهرستان، پمپ‌های مورد نیاز ایستگاه‌های دفع فاضلاب خریداری شود.
معاون مهندسی وتوسعه شرکت آب و فاضلاب اهواز با بیان اینکه در اهواز 1600 کیلومتر شبکه فاضلاب وجود دارد، بیشتر مشکلات توسعه شبکه فاضلاب را در حاشیه شهر اهواز اعلام می‌کند ومی‌گوید: هر ساله شرکت آبفا برای ایجاد شبکه فاضلاب و توسعه شبکه آبرسانی در مناطق حاشیه شهر اهواز اقدام می‌کند اما با توجه به اینکه ساکنان این مناطق دور از دسترس شهرداری اقدام به ساخت و ساز می‌کنند و شبکه براساس آمار جمعیت ساکنان توسعه یافته دیگر ظرفیت پاسخگویی مشترکان جدید را ندارد در نتیجه فاضلاب این محله‌ها به خیابان سرریز می‌کند.
«حمید محمودی عابد» فرسوده بودن شبکه و پیشرفت زندگی و روی آوردن مردم به ‌‌آپارتمان‌نشینی در مناطق قدیمی اهواز را از عواملی می‌داند که موجب کاهش ظرفیت شبکه در این مناطق می‌شود.
وی همچنین فرسوده وگسترش بودن شبکه فاضلاب در اهواز را از دیگر عوامل سرریزشدن فاضلاب اعلام می‌کند.
محمودی عابد اعتبار مورد نیاز برای تکمیل طرح شبکه فاضلاب اهواز را یکهزار و 80 میلیارد تومان اعلام وتصریح می‌کند: این میزان اعتبار برآورد ما در سال 88 است اما با توجه به تورم اقتصادی میزان اعتبار مورد نیاز بسیار افزایش یافته است.
وی تجهیز و احداث شبکه از طریق اعتبارات دولتی را میسر نمی‌داند و می‌گوید: برای اینکه این طرح را به سرانجام برسانیم باید از روش‌های فایناس خارجی، داخلی و اوراق مشارکت استفاده کنیم.
محمودی میزان شیب زمینی سطح شهر اهواز را صفر اعلام می‌کند و اظهار می‌دارد: فلات بودن اهواز نسبت به شهرهای دیکر کشور، از عوامل افزایش میزان اعتبار مورد نیاز و سختی کار برای ایجاد شبکه‌های جدید است.
وی با اشاره به خرابی شبکه فاضلاب بخصوص در مناطق حاشیه اهواز می‌گوید: باید برای برطرف کردن مشکل سیستم فاضلاب شهر اهواز مطابق طرح پیشنهاد شده برای احداث طرح جامع شبکه جدید اقدام شود.
محمودی اقدامات سریع مانند تقویت ایستگاه‌های پمپاژ، تعویض بعضی از خطوط فرسوده با اعتبارات تخصیص یافته لایروبی شبکه، برون‌سپاری فاضلاب با ایستگاه پمپاژ و تصفیه خانه‌ای که پیمانکار از آورده خود احداث کرده است را از راهکارهای استفاده شده این شرکت اعلام می‌کند.
وی در پایان از دولت خواست اعتبارات لازم را برای اصلاح سیستم فاضلاب اهواز اختصاص دهد.

 


کرج- خبرنگار کیهان:
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین‌المللی استانداری البرز درخصوص رعایت بهداشت به خصوص زباله گردشگران به مناطق گردشگری این استان هشدار داد.
حسین بغدادی با انتقاد از روند فعالیت گردشگری در استان البرز، تولید 100 تن زباله در هفته را محصول گردشگری استان عنوان کرد.
وی با بیان اینکه زیرساخت های صنعت گردشگری در استان فراهم نیست، گفت: البرز از بیشترین ظرفیت صنعتی و گردشگری برخوردار است اما هنوز هیچ افقی در زمینه توسعه گردشگری ندارد.
این مسئول افزود: تدوین طرح جامع گردشگری یکی از ضرورت‌هاست که لزوم شکل‌گیری آن نیز توسط شورای عالی امنیت ملی مورد تأکید قرار گرفته است.
بغدادی طرح جامع گردشگری را یک سند بالادستی عنوان کرد که زیرساخت‌های آن فراهم نشده است.


 


اصفهان- خبرنگارکیهان:
سرپرست اوقاف و امور خیریه ناحیه یک شهرستان اصفهان از وقف جدیدی به ارزش یک میلیارد و 500میلیون ریال خبر داد.
«حجت‌الاسلام و‌المسلمین رضا صادقی» اظهار داشت: 6 دانگ از منزل مسکونی دو طبقه توسط واقف خیراندیش اصفهانی وقف شد.
وی با بیان اینکه این موقوفه در شهر اصفهان واقع شده است، افزود: ارزش این موقوفه بالغ بر یک میلیارد و 500میلیون ریال تخمین زده شده است.
سرپرست اوقاف و امور خیریه ناحیه یک شهرستان اصفهان به نیت واقف اشاره کرد و اضافه کرد: این موقوفه به حوزه علمیه اصفهان و اجرای فعالیت‌های فرهنگی حوزه علمیه وقف شده است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10