(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 29  آبان 1392 - شماره 20644

کوتاه اقتصادی
معاون وزیر: از سال آینده
تامین منابع یارانه‌ها از نفت امکانپذیر نیست
معاون وزیر صنعت: انبارهای کشور مملو از کالاهای اساسی است
وزیر کار: فقرزدایی باید به گفتمان عمومی تبدیل شود
علیزاده شایق خبر داد
ادامه واردات بی‌حساب و کتاب برنج
وزیر اقتصاد: تا 2 سال آینده
دولت باید 5/8 میلیون شغل ایجاد کند
نگهداری کالا در گمرک بیش از 8 ماه شامل کالای متروکه می‌شود
معاون وزیر نفت اعلام کرد
برنامه دولت برای کاهش مصرف بنزین
بانک مرکزی: نرخ تورم تا پایان سال کاهش می‌یابد
گمرک گزارش داد
کاهش 24درصدی واردات کشور طی 7 ماه
   


* رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی از فسخ تفاهم‌نامه بیمه تکمیلی بازنشستگان این سازمان با بیمه دانا که اخیراً منقعد شده بود، خبر داد.علی اصغر بیات در مورد علل فسخ این تفاهم‌نامه، اظهار کرد: پس از امضای تفاهم‌نامه با بیمه دانا از همه کانون‌های استان‌های کشور استعلام کردیم اما کانون‌ها با توجه به اینکه از قبل با بیمه دانا قرارداد داشته و این شرکت بیمه‌ای در نیمه راه کار را رها کرده بود، از انعقاد این قرارداد، استقبال نکردند.
* رئیس گروه ان.اف.سی چین از آمادگی این شرکت برای آغاز عملیات اجرایی طرح آلومینیوم جنوب تا ابتدای زمستان جاری خبر داد. این در حالیست که این پروژه در هفت سال گذشته دچار وقفه شده بود. وان هونگ‌کیان که در پاسخ به سفر رئیس هیأت عامل ایمیدرو به کشورمان آمده است در جلسه‌ای که مجری طرح نیز حضور داشت تصریح کرد: پس از بررسی‌های لازم و هماهنگی با طرف ایرانی آمادگی داریم عملیات اجرایی این طرح تا انتهای ماه نوامبر (دهم دی ماه) آغاز شود. طرح آلومینیوم جنوب طی هفت سال اخیر به سبب بروز مشکلاتی در تأمین مالی، موفق به گشایش ال.سی نشده بود اما هم اینک با پیگیری‌های انجام شده،‌در حال فعال شدن و آغاز عملیات اجرایی است.
* معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وجود جمعیت 36 میلیونی زیر 25 سال در کشور و بالا بودن سرمایه سرانه ایجاد شغل را از چالش‌های جدی و پیش روی بازار کار ایران عنوان کرد. حسن طاهی گفت: در حال حاضر جمعیت میلیونی بیکار در ایران، وجود تورم و نبود همخوانی و تناسب لازم میان سطح دستمزد و بهره‌وری از چالش‌های موجود بازار کار به شمار می‌رود.
* 656 میلیون سهم به ارزش 560 میلیارد ریال در پایان معاملات دیروز فرابورس داد و ستد شد و شاخص فرابورس 13/5 واحد رشد کرد. در جریان معاملات روز سه‌شنبه داد و ستد بیش از 656/53 میلیون اوراق بهادار به ارزش 560/88 میلیارد ریال در 15 هزار و 814 دفعه معامله ثبت شد و شاخص کل به 825/75 رسید.
* مدیر کل گمرک شهید رجایی از واردات دو محموله بزرگ نهاده‌های کشاورزی به کشور خبر داد و گفت: هم اکنون 35 هزار تن نهاده کشاورزی در حال ترخیص است و یک کشتی 45 هزار تنی هم هفته بعد در این بندر پهلو می‌گیرد. مهرداد جمال اورنقی افزود: 35 هزار تن محموله نهاده‌های کشاورزی هفته گذشته به مجتمع بندری شهید رجایی بندرعباس وارد شده که در حال انجام دادن تشریفات گمرکی برای ترخیص است.

 


معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت ادامه پرداخت یارانه‌ها از محل درآمدهای شرکت‌های پالایش و پخش و گاز در سال آینده را امکان‌پذیر ندانست.
منصور معظمی با اشاره به رابطه شرکت‌های تولیدکننده انرژی از جمله شرکت ملی پالایش و پخش و گاز با سازمان هدفمندی یارانه‌ها گفت: بر اساس روابط مالی تعریف شده هم‌اکنون درآمد حاصل از فروش گاز و فرآورده‌های نفتی مستقیم به خزانه کل واریز می‌شود و شرکت‌ها سهم خود را براساس میزان تعیین شده از خزانه دریافت خواهند کرد که متاسفانه تاکنون اقدام خاصی در این زمینه انجام نشده و شرکت‌های زیرمجموعه صنعت نفت در تنگنای شدید مالی قرار دارند.
وی با بیان این که هم‌اکنون ماهانه حدود 2 هزار و 500 میلیارد تومان برای تامین منابع یارانه‌ها از محل صنعت نفت تامین می‌شود، افزود: ماهانه 3 هزار و 500 میلیارد تومان از سوی دولت، یارانه به مردم پرداخت می‌شود که بخش عمده آن یعنی 2 هزار و 500 میلیارد تومان از سوی وزارت نفت تامین می‌شود و بار اصلی هدفمندی یارانه‌ها بر دوش وزارت نفت است.
معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت تصریح کرد: براساس قانون بودجه سال 1392 قرار بود از محل افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی، بخش عمده‌ای از اعتبار مورد نیاز برای پرداخت هدفمندی یارانه‌ها تامین شود، که متاسفانه تاکنون در این زمینه اقدام خاصی انجام نشده و بار آن بر روی صنعت نفت سنگینی می‌کند.
معظمی با بیان این که تحقق پرداخت مبالغ یارانه‌ها وابسته به منطقی کردن مکانیزم اجرایی قیمت حامل‌های انرژی است، گفت: پرداخت یارانه‌ها با سبک و روش کنونی در سال آینده امکان‌پذیر نیست و سبب فروپاشی بیشتر ساختارهای اقتصادی کشور می‌شود.
وی تصریح کرد: وزارت نفت تاکنون به تعهدها و تکالیف خود در زمینه پرداخت یارانه‌ها عمل کرده، البته این اقدام به معنای اجرایی نشدن پروژه‌های کلیدی صنعت نفت در بخش‌های مختلف این صنعت بوده و همه پروژه‌های صنعت نفت با مشکل تامین اعتبار مواجه هستند.
وی یادآور شد: انتظار داریم نمایندگان مجلس شورای اسلامی توجه لازم به تحقق پرداخت مبالغ یارانه‌ها از محل صنعت نفت و منطقی کردن مکانیزم اجرایی قیمت حامل‌های انرژی در تنظیم بودجه سال آینده صنعت نفت داشته باشند.
معظمی تاکید کرد: توسعه صنعت نفت در گرو توجه و در اختیار گذاشتن بیشتر منابع و حمایت همه جانبه ارکان نظام است.

 


معاون وزیر صنعت و تجارت تأکید کرد: انبارهای کشور مملو از کالاهای اساسی است.
عباس قبادی در گفت‌وگو با فارس، در خصوص ذخایر کالاهای اساسی گفت: 12 قلم کالای اساسی که از جمله می‌توان به گندم، جو، ذرت، کنجاله، گوشت قرمز، مرغ، برنج، شکر، کره و شیر خشک اشاره کرد در شرایط بسیار مناسبی قرار دارد و در بسیاری از این 12 قلم مخازن ما از ذخایر پر است.
وی با تأکید بر اینکه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی در ریاست جمهوری همکاری خوبی با این شرکت دارد، گفت: انتظار داریم بانک مرکزی هم تعامل بیشتری با شرکت بازرگانی دولتی در خصوص تأمین ذخایر کالاهای اساسی داشته باشد.
قبادی در پاسخ به این سؤال که از 7 میلیون تن واردات گندم چه میزان تاکنون وارد شده است، اظهار داشت: تاکنون 3/6 میلیون تن گندم خریداری کرده‌ایم که 2 میلیون تن آن وارد کشور شده است و این خریدها تا رسیدن به سقف 7 میلیون در صورت تأمین ارز توسط بانک مرکزی و تأمین ریال توسط معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ادامه خواهد داشت.
معاون وزیر صنعت در پاسخ به این سؤال که مشکلات تأمین نهاده‌های دامی و نهاده‌های مورد نیاز مرغداری‌ها حل شده است یا خیر؟ گفت: تأمین نهاده‌های دامی در شرایط مناسبی قرار دارد و در خصوص کنجاله و ذرت ذخایر شرکت بازرگانی دولتی ایران بالغ بر 3 ماه است.
وی افزود: ذخایر گوشت مرغ نیز فراتر از 5 هزار تن رسیده است و این ذخایر به صورت گردشی ادامه دارد و پیش‌بینی ما این است که تا ماه مبارک رمضان سال آینده هم در تأمین مرغ مشکلی نخواهیم داشت.
وی همچنین گفت: ذخایر گوشت قرمز نیز بیش از 1500 تن است که عمدتاً از محل تولید داخلی خریداری شده است.
معاون وزیر صنعت با تأکید بر اینکه، شرایط خوبی در ذخایر کالاهای اساسی حاکم است گفت: پر بودن انبارها از ذخایر کالاهای اساسی پشتوانه مناسبی برای حضور در مذاکرات است چرا که اگر وضعیت ذخایر کالاهای اساسی خوب باشد، مذاکره کنندگان می‌توانند قوی‌تر و محکم‌تر در مذاکرات حاضر شوند و این نوید را به مقامات سیاسی کشور می‌دهیم که به لحاظ تأمین کالا هیچ مشکلی در کشور وجود ندارد.
قبادی گفت: تعیین قیمت 1050 تومان برای خرید تضمینی گندم مناسب است و امیدواریم که در سال زراعی آینده خرید تضمینی گندم را به حد قابل قبولی برسانیم.
وی در خصوص تغییر قیمت نان گفت: دولت مصمم است تا قیمت نان تا پایان سال هیچ گونه افزایشی نداشته باشد، اما باید برای یارانه‌ای که در حال حاضر به گندم اختصاص می‌یابد تدبیر مناسب شود.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: قیمت تمام شده هر کیلوگرم گندم برای شرکت ما بالغ بر 900 تومان است اما به قیمت 465 تومان به کارخانجات آرد تحویل داده می‌شود لذا باید در بودجه سال آینده برای این موضوع فکر لازم را بکنیم تا مشکلی در این خصوص نداشته باشیم هر چند که آقای نوبخت در این زمینه همکاری خوبی با شرکت بازرگانی دولتی ایران دارد.
قبادی در واکنش به این سؤال که مردم انتظار ارزانی در کالاهای اساسی و به ویژه مواد پروتئینی دارند، اما قیمت مرغ در میانگین 6800 تومان مانده است گفت: به نظر ما با توجه به افزایش قیمت نهاده‌ها در بازار قیمت مرغ منطقی است، چرا که قیمت تمام شده آن در حدود 6500 تومان است.
وی افزود: وقتی همه کالاهای اساسی به جز گندم از ارز مبادله‌ای استفاده می‌کنند، باعث شفافیت در بازار شده و برخی رانت‌ها را از بین می‌برد.

 


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سیاست‌های غیر اصولی به ظاهر ضد فقر، طبقه فقیر را بیشتر کرد و حتی طبقات متوسط را نیز به سمت فقر کشاند.
علی ربیعی در دومین روز از همایش رشد فراگیر و کاهش فقر با تأکید بر ایجاد یک گفتمان عمومی فقرزدایی گفت: فقرزدایی باید به یک گفتمان عمومی تبدیل شود.
وی افزود: ایران بدون فقر و داشتن جامعه پویا و با نشاط باید به یک دغدغه ذهنی و ملی تبدیل و فقدان آن نیز باید به یک اندوه ملی تبدیل شود، باید به سمتی حرکت کنیم که عقب ماندگی و عدم رشد و پیشرفت به صورت یک دغدغه ذهنی و رنج تلقی شود.
ربیعی تصریح کرد: معتقدم ایجاد یک گفتمان عمومی برای اینکه بدانیم شایسته چنین موقعیتی نیستیم لازم است، چرا که حق ما رسیدن به رشد و پیشرفت با تلاش و تدبیر است و باید به سمت جامعه‌ای برویم که فرزندانمان در آینده زندگی بهتری داشته باشند و در این رابطه جامعه به حرکتی منظم و با تدبیر و راهی که تضمین امروز و فردای خود را در آن ببیند، تن خواهد داد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: این سمینار با دغدغه دو دهه اخیر مطالعات من هم خوانی دارد و پیش از این بحث توسعه امنیت را در کتاب نظریه‌های امنیت ملی در جهان سوم و بحث دولت و توسعه را در کتاب معمای دولت مدنی در جهان سوم و نیز بحث فساد اداری سد راه توسعه را در کتاب جامعه شناسی فساد بحث کرده‌ام.
ربیعی گفت: قبل از ورود به بحث می‌خواهم واقعیتی را تأکید کنم امروز فقر را نه صرفاً در چارچوب ناتوانی مالی بلکه در چارچوب چند بعدی تحلیل می‌کنیم. امروز دریافتیم که فقدان سرمایه فرهنگی و اجتماعی و فقدان جامعه‌ای پر قدرت به فقر منجر می‌شود و از این منظر برداشتی چند بعدی از فقر داریم در جوامع جهان سوم بیماری‌های مزمن اداری، ساختار معیوب در سیستم اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و آثار باقی مانده از سیاست‌های استعماری و فروش منابع موجود شکاف‌های متعدد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در نتیجه فقر مضاعف و تشدید شده در این جوامع را به جای گذاشته است.
ربیعی ادامه داد: امروز بعد از آنکه راهکارهای مختلف برای کاستن از فقر را که از سیاست‌های غیراصولی و غیرکارشناسانه و به ظاهر ضد فقر تجربه کرده‌ایم متوجه شدیم این سیاست‌ها طبقه فقیر را بیشتر کرد و حتی طبقات متوسط را نیز به سمت فقر کشاند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: به خوبی دریافته‌ایم که جوامع برای از بین بردن فقر هیچ راهی بهتر از فراهم آوردن امکان داشتن یک شغل و کار شایسته برای هر فرد به چنگ نیاورده‌اند پس باید تمام مساعی خود را به کار ببندیم تا بتوانیم برای هر فرد یک شغل و کار شایسته فراهم کنیم.
ربیعی خاطرنشان ساخت: تعریف کار شایسته در شرایط آزادی، انصاف، تأمین امنیت و حفظ شآن و منزلت انسانی، بدون توجه به ابعاد غیر اقتصادی کاری غیرممکن است.
وی همچنین در مراسم معارفه مدیر عامل جدید بانک توسعه تعاون گفت: هم اکنون 2 میلیون فرصت شغلی کشور در اختیار اتباع خارجی است. ربیعی در جمع خبرنگاران با اشاره به جریمه 55 هزار تومانی کارفرمایان برای به کارگیری اتباع خارجی افزود: استفاده از نیروی کار ارزان خارجی با بهره‌وری بالا در مشاغل پایین و عدم تمایل نیروی کار ایرانی به کار در مشاغل پایین از جمله مواردی است که حضور اتباع خارجی را در برخی مشاغل افزایش داده است.
وی بیان داشت: در صورتی که سخت‌گیری در این بخش صورت نگیرد، تعداد نیروی کار خارجی در این گونه مشاغل افزایش می‌یابد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخشی دیگر از این گفت‌وگو با اشاره به این که سهم بخش تعاون در اقتصاد کشور کمتر از 5 درصد است، از اهتمام دولت یازدهم برای ارتقای سهم بخش تعاون در اقتصاد کشور خبر داد.
ربیعی در خصوص اهمیت اصلاح نظام مالیاتی در بخش تعاون گفت: سهم تعاون از خصوصی‌سازی صفر است، اما نگاه دولت به آن سمت است که سهم بخش تعاون در اقتصاد را در این زمینه ارتقا بخشد.
وی گفت: شرکت‌های تعاونی مصرف در مورد مالیات شفاف عمل می‌کنند، اما فروشگاههای کوچک در اجرای قانون کاستی‌هایی دارند.
ربیعی تأکید کرد اصلاح نظام مالیاتی در بخش تعاون گامی مهم است. اگر اصلاح نگرشی چه در مجلس و چه در قوای مربوطه صورت گیرد تعاون می‌تواند توزیع عادلانه ثروت را به همراه داشته باشد.

 


دبیر انجمن برنج گفت: با وجود اینکه میزان واردات برنج در 7 ماهه امسال بیش از میزان نیاز داخلی به این محصول استراتژیک است این روند بی‌حساب و کتاب همچنان ادامه دارد.
جمیل علیزاده شایق در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در 7 ماهه امسال حدود یک میلیون و 100 هزار تن برنج به کشور وارد شد که حتی با احتساب میزان مصرف سرانه 45 کیلوگرمی این محصول که مورد تایید وزارت تجارت نیز هست، این میزان واردات کفایت می‌کند.
وی افزود: این در حالی است که میزان واردات برنج تا نیمه آبان ماه از مرز یک میلیون و 200 هزار تن نیز عبور کرده و به نظر می‌رسد این روند بی‌حساب و کتاب همچنان ادامه داشته باشد.
دبیر انجمن برنج انتقاد کرد: واردات برنج در حالی ادامه دارد که روز دوشنبه معاون وزیر تجارت اعلام کرد، از 585 هزار تن قرارداد واردات برنج برای 6 ماهه امسال تنها 385 هزار تن از سوی این وزارتخانه وارد شده اما جای سوال است که اگر وزارت تجارت به عنوان متولی واردات و صادرات انواع محصولات و کالاها، برنج را وارد نکرده چه ارگان و دستگاهی مجوز این واردات را می‌دهد؟
علیزاده شایق ادامه داد: مگر آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران که ماهانه منتشر می‌شود مشخص نیست که مسئولان وزارت تجارت اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند؟
وی گفت: اگر در سال‌های گذشته وزارت بازرگانی سابق، برنج را بیش از حد نیاز به کشور وارد می‌کرد حداقل برای صدمه ندیدن انگیزه کشاورزان در فصل برداشت یا واردات را قطع می‌کرد یا از اعلام آمار آن خودداری می‌کرد اما در حال حاضر گمرک هر ماه آمار واردات برنج و محصولات کشاورزی را منتشر می‌کند و این آمار از سوی این وزارت‌ تجارت نیز اعلام می‌شود.
دبیر انجمن برنج گفت: علی‌رغم این که در دهه دوم شهریور ماه امسال قیمت برنج طارم و هاشمی به بیش از کیلویی 7000 تا 7500 تومان رسیده بود که نشان می‌داد انسجام دلالان در به هم زدن بازار برنج بیش از پیش شده پس از آن آرامش در بازار برنج حاکم شد؛ به‌گونه‌ای که پس از آن افزایش غیرمنطقی 25 درصدی، اکنون شاهد کاهش نسبی قیمت این محصول نسبت به دهه دوم شهریور ماه امسال هستیم.
علیزاده شایق اظهار کرد: در حال حاضر هر کیلوگرم برنج طارم درجه یک با 2 درصد نیمه دانه حدود 6500 و هر کیلوگرم برنج هاشمی درجه یک با 2 درصد نیمه دانه حدود 7000 تومان در بازار استان‌های شمالی کشور مبادله می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: برداشت برنج در استان‌های شمالی در اوایل آبان ماه پایان یافته است.

 


وزیر اقتصاد گفت: دولت باید تا 2 سال آینده 5/8 میلیون شغل ایجاد کند.
علی طیب‌نیا با اشاره به افزایش بیکاری گفت: سالانه یک میلیون نفر از جوانان کشور به سن کار می‌رسند و با احتساب 5/3 میلیون نفر بیکار فعلی و 5 میلیون نفر که به این جمعیت اضافه خواهد شد، باید در دو سال آینده برای 5/8 میلیون نفر شغل ایجاد کنیم.
طیب‌نیا که در مراسم معارفه مدیرعامل جدید بانک صنعت و معدن سخن می‌گفت، اظهار داشت: مهمترین هدفی که دولت تدبیر و امید دنبال می‌کند، توسعه توان ثروت‌آفرینی کشور است.
وی در این مراسم که با حضور «محمدرضا‌ نعمت‌زاده» وزیر صنعت، معدن و تجارت، مدیران عامل سابق و کارکنان بانک صنعت و معدن برگزار شد، اظهار داشت: مهمترین کاری که برای رسیدن به این هدف باید صورت گیرد، اقدام جدی به منظور اصلاح فضای کسب و کار در کشور است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به تصویب مصوبه 35 ماده‌ای با همکاری وزارتخانه‌های اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت در جهت اصلاح فضای کسب و کار، تصریح کرد: فقدان فضای کسب و کار مناسب یکی از موانع سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کار در ایران بود.
وزیر اقتصاد اظهار داشت: بر اساس سند چشم‌انداز باید در افق بیست ساله به جایگاه رتبه اول در منطقه برسیم، بر این اساس به طور متوسط رشد اقتصادی 8 درصدی برای دوره بیست ساله پیش‌بینی شده بود که متاسفانه در این مدت رشد اقتصادی کشور فاصله زیادی با این رقم داشته و این در حالی است که رقبای ما شرایط بهتری داشتند.
طیب‌نیا گفت: سالانه در قالب بودجه دولت، مبالغی را صرف طرح‌های عمرانی کردیم که در توان‌ درآمد دولت نبوده و توجیه اقتصادی و فنی مناسب نداشت.
وزیر اقتصاد تاکید کرد: انتظار ما از بانک‌ها و به‌ویژه بانک صنعت و معدن این است که منابع محدود خود را با دقت و سرعت کافی به طرح‌هایی با توجیه اقتصادی قابل قبول اختصاص دهد.
طیب‌نیا در خصوص هدف از تشکیل بانک‌های توسعه‌ای گفت: در تشکیل بانک‌ها صرفا سودآوری کافی نیست بلکه اشتغال‌‌آفرینی از نوع مولد و بهره‌ور را نیز باید مد نظر داشت.
وی گفت: بانک صنعت و معدن به عنوان یک بانک تخصصی باید سهم بیشتری از صندوق توسعه ملی را دارا باشد.
طیب‌نیا ادامه داد: در کنار این اقدامات از مدیران بانک صنعت و معدن انتظار می‌رود برای تجهیز منابع از طریق بازار بورس، سرمایه این بانک را افزایش دهند.
وی تاکید کرد: بانک صنعت و معدن باید سه هدف ثروت‌آفرینی، شغل‌آفرینی از طریق حمایت از طرح‌های اشتغال‌‌زا و گسترش عدالت از طریق تخصیص بهینه سرمایه در عرصه کشور را در اولویت اصلی برنامه‌های خود قرار دهد.

 


حداکثر مدت مجاز نگهداری کالا در انبارهای گمرک 8 ماه است و پس از اتمام مدت مذکور کالا مشمول مقررات متروکه می‌شود.
محمدرضا نادری معاون فنی و امور گمرکی در نامه‌ای به کلیه ناظران مدیران کل و مدیران گمرکات اجرایی نوشت: با توجه به ماده 51 آیین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی و پیرو بخشنامه‌های مورخ 22 تیر 90 و مورخ 23 مرداد 90 در خصوص شرایط انبارهای اختصاصی دستورالعمل اجرایی ماده مذکور به شرح ذیل اعلام می‌شود:
حقوق ورودی کالا برای تمام مدت توقف کالا در انبار اختصاصی به‌صورت تضمین (برای کالای مجاز معادل حقوق ورودی و برای کالای مجاز مشروط معادل حقوق ورودی به اضافه یک برابر ارزش واحدهای تولیدی و کالاهای اساسی معادل حقوق ورودی به اضافه 50 درصد ارزش کالا) تعیین و هزینه‌های گمرکی نقداً وصول گردد.
حداکثر مدت مجاز نگهداری کالا در انبارهای اختصاصی 8 ماه بوده و پس از اتمام مدت مذکور کالا مشمول مقررات متروکه می‌شود.
همچنین لازم است ترتیباتی اتخاذ شود که تا انتهای سال 92 با مکانیزه نمودن آمار موجودی انبار به‌صورت برخط قابل رویت به وسیله گمرک مربوطه باشد.

 


معاون وزیر نفت گفت: دولت برای مهار رشد مصرف بنزین 3 برنامه دارد.
عباس کاظمی در گفتگو با مهر در تشریح مهمترین سیاست‌های وزارت نفت برای مهار و مدیریت مصرف بنزین، گفت: افزایش سهم گازوئیل در سبد سوخت خودروها، توسعه صنعت سی‌.ان.جی و اصلاح قیمت سه سناریوی در دست اجرا است.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه هم‌اکنون توسعه صنعت سی.‌ان.جی به عنوان یک برنامه اولویت‌دار در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: هم‌اکنون به طور متوسط روزانه 19 تا 20 میلیون مترمکعب گاز طبیعی در جایگاه‌های CNG عرضه می‌شود.
معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه افزایش عرضه CNG منجر به کاهش 20 میلیون لیتری مصرف روزانه بنزین در کشور شده است، اظهار داشت: از این رو با توسعه صنعت سی‌.ان.جی افزایش عرضه CNG حتی تا مرز 30 میلیون مترمکعب در روز در اولویت اجرایی قرار گرفته است.
این عضو هیات‌مدیره شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی همچنین از اصلاح و منطقی کردن بهای بنزین به عنوان یک سیاست قیمتی مهار مصرف این فرآورده استراتژیک نفتی یاد کرد و افزود:هم‌اکنون بحث منطقی کردن قیمت بنزین در دستور کار دولت قرار دارد.
این مقام مسئول، تاکید کرد: قطعا افزایش قیمت بنزین می‌تواند منجر به افزایش درآمدها و منابع مالی برای ساخت و توسعه زیرساخت‌های تولید، انتقال و توزیع بنزین و سایر فرآورده‌های نفتی در کشور شود.
کاظمی همچنین درخصوص آخرین وضعیت تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی توضیح داد: در حال حاضر معادل بنزین وارداتی یعنی حدود 4 میلیون لیتر هم به صورت روزانه بنزین در پتروشیمی‌ها تولید می‌شود. بنابراین گزارش: بیژن زنگنه وزیر نفت اخیرا با بیان اینکه واردات بنزین توسط ایران موقتی خواهد بود، گفته است: به طور متوسط روزانه 2 تا 4 میلیون لیتر بنزین وارد کشور می‌شود.
از ابتدای سالجاری تاکنون به طور متوسط روزانه بین 70 تا 72 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده و این در حالی است که ظرفیت تولید این فرآورده‌ نفتی در پالایشگاه‌ها حدود 62 تا 64 میلیون لیتر است.
مصرف 60 میلیارد لیتر انواع فرآورده‌های نفتی
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه از ابتدای سالجاری تاکنون حدود 16 میلیارد لیتر بنزین در ایران مصرف شده است از رشد 4/7 درصدی مصرف این فرآورده نفتی خبر داد و اعلام کرد: در این مدت حدود 60 میلیارد لیتر فرآورده‌ نفتی در کشور مصرف شده است.
مصطفی کشکولی درباره آخرین وضعیت توزیع و مصرف فرآورده‌های نفتی در کشور، گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون در مجموع 60 میلیارد لیتر انواع فرآورده‌های نفتی با مصرف روزانه 250 میلیون لیتر در کشور توزیع شده است.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اعلام اینکه در این بین مصرف بنزین 16 میلیارد لیتر بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 4/7 درصد رشد داشته است، در مورد مصرف نفت سفید تصریح کرد: از ابتدای امسال تاکنون 8/7 میلیون لیتر نفت سفید توزیع شده که نسبت به مدت مشابه در سال قبل 7/11 درصد کاهش را نشان می‌دهد و علت کاهش مصرف توسعه شبکه گازرسانی در روستاها بوده است.
این عضو هیات‌مدیره شرکت ملی پالایش و پخش نفتی با بیان اینکه در این مدت روزانه 5/99 میلیون لیتر گازوئیل به طور متوسط در کشور توزیع شده اظهار کرد: این مقدار نسبت به سال قبل 2/8 درصد رشد داشته که این رشد مصرف فقط در بخش نیروگاهی بوده و در بخش غیر نیروگاهی توانسته‌ایم رشد مصرف را مدیریت کنیم به طوری که امسال در این بخش رشد منفی داشته‌ایم.
این مقام مسئول با یادآوری اینکه در سالجاری مصرف نفت کوره در کشور به طور متوسط 2/51 میلیون لیتر بوده که نسبت به مدت مشابه در سال 91 رشد مصرفی نداشته‌ایم، بیان کرد: در این مدت 5/77 درصد مصرف نفت کوره کشور فقط به نیروگاه‌ها اختصاص یافته است.
به گفته وی در این مدت مصرف گاز مایع به طور متوسط 5500 تن در روز بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد رشد منفی 8/5 درصدی هستیم.

 


مدیر کل اداره آمارهای اقتصادی بانک مرکزی گفت: انتظار داریم تا پایان سال نرخ تورم کاهش یابد.
علیرضا مقتدایی در گفت‌وگو با فارس تصریح کرد: برآورد ما این است که می‌توانیم منتظر اتفاقات خوبی در زمینه کاهش نرخ تورم باشیم، اما امکان اعلام نرخ این متغیر برای پایان سال جاری در حال حاضر و قبل از احصاء اطلاعات مورد نیاز و پردازش آنها نیست.
مقتدایی در مورد پیش‌بینی رئیس کل بانک مرکزی از کاهش 5 درصدی نرخ تورم تا پایان سال، گفت: ما انتظار کاهش نرخ تورم تا پایان سال را داریم.
مدیر کل اداره آمارهای اقتصادی بانک مرکزی در مورد تفاوت آماری بانک مرکزی و مرکز آمار ایران، اظهار داشت: همیشه نتایج حاصل از دو بررسی آماری می‌تواند اختلاف داشته باشد. در دوره‌های گذشته هم این اتفاق همیشه رخ داده است.
وی در پاسخ به این نکته که بررسی گزارش‌های مرکز آمار و بانک مرکزی در سال گذشته این موضوع را تأیید نمی‌کند، گفت: اگر بازه زمانی بررسی را بیشتر کنید، این مسئله تأیید می‌شود.
مدیر کل اداره آمارهای اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در بانک مرکزی براساس روشهای استاندارد تهیه می‌شود، ادامه داد: بانک مرکزی همگام با سازمان‌های بین‌المللی در جهت واقعی کردن بررسی‌های خود همیشه بخش وسیعی از کار خود را صرف بهینه‌سازی روش‌های محاسبه نرخ تورم کرده است.
به گفته وی البته ممکن است نتایج حاصل از دو بررسی متفاوت باشد.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا این تفاوت نرخ در یک سال اخیر بیشتر شده است، گفت: اگر نرخ تورم منتشر شده این دو نهاد را در فاصله زمانی چند سال اخیر بررسی کنیم به این نتیجه می‌رسیم که گاهی اوقات عدد بانک مرکزی و در برخی مواقع نرخهای مرکز آمار ایران بیشتر بوده است.
مقتدایی تأکید کرد: در هر بررسی آماری جداگانه می‌تواند اختلاف نتایج وجود داشته باشد اما توضیح جزئیات آن نیاز به یک بحث کارشناسی جداگانه دارد.
وی افزود: برای مثال در یک بررسی آماری میانگین نمونه‌ها که برآوردی از یک صفت در جامعه است خود دارای توزیع آماری بوده، بنابراین اختلاف نتایج می‌تواند وجود داشته باشد و الزامی نیست که ارقام دو بررسی آماری دقیقاً مشابه هم باشد.
مدیر کل اداره آمارهای اقتصادی بانک مرکزی در خصوص اقدامات شورای عالی آمار، گفت: این شورا یکی از ارکان نظام آماری کشور است که همواره در جهت رعایت استانداردهای بین‌المللی این نظام کوشا بوده است.
وی تصریح کرد: نظام آماری کشور با محوریت شورای عالی آمار است و می‌توان گفت یکی از علل تشکیل شورا ایجاد بسترهای لازم برای همگرایی در جهت استانداردهای آماری در فرآیند تولید و انتشار بوده است.

 


میزان واردات کشور طی 7 ماهه سال جاری با 24 درصد کاهش روبرو شد.
به گزارش گمرک، در این مدت 16 میلیون و 11 هزار تن کالا به ارزش 24 میلیارد و 56 میلیون دلار وارد کشور شد که این میزان واردات نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن 32 درصد و از لحاظ ارزش 24 درصد کاهش داشته است.
66 درصد از ارزش کل واردات کشور در 7 ماهه سال 1392 از 5 کشور امارات متحده عربی، چین، هند، جمهوری کره و ترکیه صورت گرفته است.
در این مدت امارات متحده عربی با صادرات 2 میلیون و 733 هزار تن کالا به ارزش 4 میلیارد و 900 میلیون دلار بیشترین میزان را به خود اختصاص داد.این گزارش می‌افزاید: پس از امارات متحده عربی، چین با 4 میلیارد و 623 میلیون دلار، هند با 2 میلیارد و 269 میلیون دلار، جمهوری کره با 2 میلیارد و 46 میلیون دلار و ترکیه با 2 میلیارد و 28 میلیون دلار بیشترین رقم واردات ایران را به خود اختصاص دادند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10