(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 30 آبان 1392 - شماره 20645

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
ابلاغ پیام تسلیت رهبرانقلاب به خانواده شهید انصاری
درمکتب امام
جزئیات تازه از انفجار تروریستی بیروت
زلال بصیرت
رئیس‌جمهور در جلسه هیئت دولت: گزینه تهدید و باروت روی میز مذاکره تاثیر ندارد
آخرین خبرها از مذاکرات ژنو
رایزنی تلفنی روحانی با نخست‌وزیر انگلیس پیرامون مذاکرات هسته‌ای
رای اعتماد شورای عالی انقلاب فرهنگی به رئیس دانشگاه آزاد
معاون نیروی دریایی ارتش خبر داد
اعزام زیردریایی فوق سنگین یونس به آب‌های شرق آسیا
   


حجت الاسلام والمسلمین قمی، معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری با حضور در منزل شهید حجت الاسلام انصاری، رایزن فرهنگی کشورمان در لبنان ، پیام تسلیت حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای را به خانواده ایشان ابلاغ کرد.
به گزارش خبرگزاری ها، بعد از ظهر چهارشنبه، حجت الاسلام والمسلمین قمی، معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری با حضور در منزل شهید حجت الاسلام و المسلمین انصاری، رایزن فرهنگی کشورمان در لبنان، پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب را به خانواده ایشان ابلاغ کرد.
محمد باقر خرمشاد، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سید مهدی مصطفوی، قائم مقام معاونت بین‌الملل دفتر مقام‌معظم رهبری در معیت حجت الاسلام والمسلمین قمی، در این حضور مراتب تسلیت خویش را به خانوده معظم این شهید اعلام کردند.

 


مسئولیت رسانه‌ها
مجله باید:
- در خدمت کشور باشد.
خدمت به کشور این است که:
- تربیت کند
- جوان تربیت کند
- انسان درست کند
- انسان برومند درست کند
- انسان متفکر درست کند تا برای مملکت مفید باشد.
آئین انقلاب اسلامی- ص242

 


در پی انفجار تروریستی در بیروت، منابع خبری و رسانه‌ای جزئیات جدیدی از این حادثه را تشریح کردند.
در همین حال، سفارت ایران در لبنان با انتشار اطلاعیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که در انفجار روز سه‌شنبه در بیروت، شش ایرانی شامل رایزن فرهنگی سفارت، همسر یکی از دیپلمات‌های سفارت و چهار نفر از محافظان سفارت به شهادت رسیدند.
در بخشی از این اطلاعیه آمده است، ضمن عرض تبریک و تسلیت به پیشگاه مقدس امام زمان(عج)، «مقام معظم رهبری»، «ریاست محترم جمهوری» و ملت مقاوم کشورمان به اطلاع می‌رساند، طی دو انفجار تروریستی پی‌در‌پی که صبح سه‌شنبه در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در لبنان به وقوع پیوست، «حجت‌الاسلام ابراهیم انصاری» رایزن فرهنگی سفارت، همسر یکی از دیپلمات‌های سفارت و چهار نفر از محافظین سفارت به اسامی حاج رضوان فارس، سیدمحمد هاشم، حاج بلال زراقط و حاج احمد زراقط به درجه رفیع شهادت نایل شدند و تعدادی از پرسنل سفارت و اعضا خانواده آنها مجروح شدند.
از سوی دیگر؛ ارتش لبنان اعلام کرد که در تحقیقات اولیه از دو انفجار انتحاری در نزدیکی سفارت ایران در بیروت مشخص شده است که در انفجار اول که به واسطه یک موتورسیکلت انجام شده است، عامل انتحاری کمربند انتحاری داشته که پنج کیلوگرم مواد تی.‌ان‌.تی به آن وصل بوده است و عامل دوم هم یک خودروی بمب‌گذاری شده با 60 کیلوگرم تی‌.ان‌.تی بوده است که البته مشخص شد خودروی مورد استفاده سرقتی بوده است.
روزنامه النهار نیز به نقل از مسئولان تحقیقات نوشت که آ‌ن‌ها توانسته‌اند اجساد عامل این دو عملیات انتحاری را شناسایی کنند و به واسطه این شناسایی قاضی صقر صقر نماینده دولت در دادگاه نظامی لبنان دستور انتقال باقی‌مانده اجساد را به آزمایشگاه جنایی جهت انجام آزمایشات دی‌.ان.ای و شناسایی هویت این عاملان صادر کرده است.
همچنین، در پی وقوع حادثه تروریستی در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت، حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه، بنا به دستور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان عازم لبنان و وارد بیروت شد.
معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان در جریان این سفر قرار است شرایط و تحولات پس از این حادثه تروریستی را از نزدیک بررسی کرده و در این رابطه ملاقات‌ها و مذاکراتی با مسئولین ذی‌ربط لبنانی خواهد داشت.
گفتنی است؛ در پی این حادثه تروریستی موج محکومیت‌های جهانی درباره آن ادامه دارد.
آلن ایر - سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا - طی بیانیه‌ای اقدام تروریستی مقابل سفارت ایران در لبنان را محکوم کرد.
بان‌کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل نیز با محکوم کردن این حادثه لبنانی‌ها را به خویشتن‌داری و حمایت از نهادهای دولتی به‌ویژه نیروهای امنیتی دعوت کرد.
کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این عملیات تروریستی تاکید کرد که استفاده از خشونت در حق شهروندان امری مردود است.
همچنین کشورهای آلمان، روسیه، کویت، ترکیه، قطر، عراق و دبیر کل سازمان همکاری اسلامی با صدور بیانیه‌های جداگانه‌ای حادثه تروریستی در مقابل سفارت ایران در لبنان را محکوم کردند.
در فضای داخلی کشورمان نیز حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران طی پیامی شهادت حجت‌الاسلام ابراهیم انصاری را در حادثه تروریستی لبنان به مقام معظم رهبری، ملت ایران وخانواده ایشان تسلیت گفت.
علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان نیز طی پیامی شهادت رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان را تسلیت گفت. خاطرنشان می‌شود وزارت امور خارجه کشورمان نیز در بیانیه‌ای با محکومیت این حادثه تروریستی و همدردی با خانواده‌های شهدا و مجروحان تصریح کرد: حادثه تروریستی بیروت بار دیگر چهره خشونت و افراطی‌گری که رژیم صهیونیستی و کوته فکران کج فهم از حامیان بارز آن هستند را به نمایش گذاشت.
همچنین دستگاه دیپلماسی کشورمان در این بیانیه از مسئولان و دستگاه‌‌های ذی‌ربط لبنان خواسته است با پیگیری جدی خویش نسبت به شناسایی، معرفی و مجازات سریع عاملان این جنایت ضدبشری اقدام نمایند.

 


عوامل انحراف فکري واعتقادی(1)
انسان براي محفوظ ماندن از موانع پيشرفت در راه تقرب به خدا، بايد اهتمام داشته و به درگاه خداوند دعا کند و توسل بجويد. امام سجاد(ع) در فرازي از دعاي ورود به ماه رمضان از خداوند می‌ خواهند كه خدايا ما را از انحراف در توحيد كه اساس همه عقايد است و از شك در دين و از فريب شيطان در مقام عمل، حفظ فرما.
دعا بايد برخاسته از دل باشد. صرف لقلقه زبان، دعا كردن نيست. دعا آن است كه انسان درخواست واقعي داشته و از خدا، با تمام وجود چيزي را بخواهد. اگر دعا تنها «اُدْعُوني»، نباشد و در كنار خواندن خدا، از او درخواست نيز بشود، خدا نيز در پي آن «أَسْتَجِبْ لَكُمْ» عنايت فرموده و دعا را مستجاب مي‌نمايد. ما دعاهايي كه از پيغمبر اكرم و ائمه اطهار صلوات‌الله عليهم اجمعين وارد شده است را روخواني مي‏كنيم. اين دعا كردن نيست. اگر بخواهيم دعا كنيم بايد توجه به معناي دعا داشته و از عمق دل آن را از خدا خواسته و به لوازم آن ملتزم باشيم. ما معتقديم كه همه امور در دست قدرت خداست. اگر مريضي دعا ‏كند كه خدايا به من شفا بده و از دارويي كه براي درمان او در نظر گرفته شده استفاده نكند، دعاي او براي شفا، هيچ‌گاه مستجاب نمي‌شود. دارو‌ها را خدا آفريده و خاصيت تاثير آن را نيز خدا عنايت فرموده است. اگر كسي به دوا و پزشك دسترسي يا امكان خريد دارو را نداشت و يا اينكه از اسباب عادي نا اميد بود، مي‌تواند بدون دکتر و دارو هم انتظار استجابت دعا را داشته باشد. اما كسي كه اسباب درمان براي او فراهم است و از آن استفاده نمي‏كند، چنين فردي درخواست واقعي ندارد. در واقع «دعا كردن» نيست؛ لقلقه زباني و «دعا‌خواندن»است.
دعا و استفاده از اسباب
هنگامي كه از خدا مي‏خواهيم خدايا ما را از انحراف در توحيد حفظ فرما، بايد بدانيم خدا راه‏هايي براي حفظ شدن ما از انحراف و شك قرار داده است. شيوه مصون ماندن از انحراف و شك در توحيد و دين، با صراحت در قرآن آمده است. اين بدان معناست كه همانند درمان بيماري و دسترسي به دارو، خداوند در اين مسئله نيز نسخه درمان و دارو را ارايه فرموده است. اگر انسان به اين نسخه و دارو بي‌اعتنايي كرده و از خدا نيز بخواهد كه خدايا ما را حفظ فرما! دعاي چنين فردي واقعي نيست، و دعايي شبيه شوخي و گاهي شبيه استهزاء است. اگر صاحب‏خانه آب خنك يا شربت آب ليموي خنك و گوارايي را براي مهمانان بر سر سفره گذاشته است و مهمانان با وجود آب و شربت به صاحب خانه بگويند، از ما رفع عطش كن! در حالي كه آب براي رفع تشنگي وجود دارد اين سخن بگونه‌اي، استهزا و مسخره کردن صاحب خانه به شمار مي‌آيد. وقتي خدا براي رفع نيازهاي ما راه قرار داده و خود نيز فرموده است كه از اين راه استفاده كنيد، مصالحي در نظر گرفته است كه بايد از آن راه رفته و به دستور خدا عمل كرد تا پاسخ و نتيجه آن را ديد. همه آنچه انسان در اختيار دارد براي خداست. انسان بايد همه آن‌‌ها را به كار گرفته و استفاده ‏كند؛ اگر كمبودي وجود دارد از خدا رفع آن كمبود را بخواهد. اگر اسباب عادي وجود نداشت آن هنگام از خدا بخواهد تا از راه غير عادي او را شفا دهد، چنين چيزي معقول است. اما اگر اسباب عادي فراهم است و انسان از آن استفاده نكند و فقط دعا كند، اين يا شوخي و يا بدتر از شوخي يعني استهزاء است.
علل انحراف فکري
اگر از خدا واقعاً مي‏خواهيم كه ما را از شك در دين و الحاد در توحيد حفظ فرمايد، بايد بدانيم كه خدا فرموده است كه چه كار بايد كرد كه از خطر الحاد و شك در امان بود. به كار نبستن نسخه درمان و استفاده نكردن از دارويي كه خدا عنايت فرموده ؛ نوعي كفران نعمت و شبيه استهزا است. خداي متعال بخشي از آيات كريمه قرآن را اختصاص به اين داده است تا از انحراف در دين مصون باشيم. قرآن گاهي با امر و نهي و گاهي در قالب داستان مطالبي را بيان كرده است. داستان كساني كه در توحيد اشكال داشتند: يا دهري بودند يا بت‏پرست بودند يا ملائكه را مي‏پرستيدند يا جنيان را مي‏پرستيدند. قرآن با اشاره به چنين كساني و بيان داستان زندگي آنان، علت انحراف فكري و عقيدتي آنان را گفته و راه مصون ماندن از اين انحرافات را نشان داده است.
پيروي کورکورانه از پدران
قرآن در داستان حضرت ابراهيم(ع) اشاره مي‏كند: «إِذْ قالَ لِأَبِيهِ وَ قَوْمِهِ ما هذِهِ الَّتماثِيلُ الَّتِي أَنْتُمْ لَها عاكِفُونَ»(1)؛ زماني كه ابراهيم(ع) به پدر و نزديكان خود مي‌گويد اين مجسمه‏‌ها چيست كه شما در برابر آن‌‌ها خضوع كرده و آن‌‌ها را عبادت مي‌كنيد؟! آنان مي‌گويند: «قالُوا وَجَدْنا آباءَنا لَها عابِدِينَ»(2)؛ اين سنت آباء و اجدادي ماست. پدران ما اين گونه عبادت مي‏كردند. چندين آيه در قرآن اشاره به اين نكته دارد كه هنگامي كه به بت پرستان مي‏گويند اين بت‌‌ها چيستند كه مي‏پرستيد؟! آيا آن‌‌ها چيزي مي‏فهمند يا كاري براي شما انجام مي‏دهند؟ آيا سود و زياني دارند؟ «أَوْ يَنْفَعُونَكُمْ أَوْ يَضُرُّونَ»(3). آن‌‌ها در پاسخ مي‌گويند: «قالُوا إِنّا وَجَدْنا آباءَنا عَلي أُمَّةٍ وَ إِنّا عَلي آثارِهِمْ مُهْتَدُونَ»(4)؛ پدران ما اين گونه عبادت مي‏كردند و ما نيز همان روش آباء و اجدادي را حفظ مي‌كنيم. اين افراد در مقام تشخيص راه صحيح، معرفت صحيح و مبناي اعتقادي و ديني، تحقيق و فكر نمي‏كنند. انسان براي يك امر عادي سال‌ها زحمت كشيده و تحقيق مي‏كند. اما براي اينكه چه كسي را بايد پرستش نمود،آيا بت‌ها قابل پرستش هستند يا نيستند؟ در پاسخ مي‌گويد: چون پدرانمان اينگونه عبادت مي‏كردند ما نيز همانگونه عبادت مي‏كنيم! اين همان تقليد كوركورانه و اهميت ندادن به دين است. ؛ اين داستان هشداري است براي انسان تا براي دين ارزش قائل باشد. سعادت دنيا و آخرت انسان در گرو دين است. اگر دين آسيب ديد و شك وارد آن شد،بسياري از امور زندگي انسان نيز آسيب مي‌بيند.
خداوند در سوره زخرف آيه 23 درباره اساس و اهميت دين مي‏فرمايد:هيچ پيغمبري را نفرستاديم، براي هيچ مردمي، مگر اينكه افراد خوشگذران آن امت، در برابر پيامبر خود اين شعار را تكرار مي‌كردند «پدران ما چنين مي‏كردند، ما نيز چنين مي‏كنيم.»(5)؛ خدا مي‏فرمايد افراد خوشگذران و مترفين هر قومي اين را مي‌گفتند و استثنا ندارد.روشن است مترفين از نخبگان جامعه بودند و مردم آن جامعه نيز از ايشان تبعيت مي‏كردند.آن‌‌ها براي پدران احترام خاصي قايل بودند.
برخي از دانشمندان گفته‏اند، اساس بت پرستي از آنجا پيدا شد كه اقوام ،يادبود پدران خود را در قالب مجسمه‏اي جهت احترام مي‌ساختند. اين مسئله آهسته آهسته تبديل به بت‌پرستي شد. البته اين يك احتمال است. هميشه اين گونه نبوده است كه پدر احترام داشته باشد. در بعضي از زمان‌ها نيز برعكس، حرف پدران حرف كهنه و بي‌ارزش مي‌شود. در زمانه جديد هم ديگر حرف و منش پدران قابل اعتنا و قابل تقليد نبوده و الگو‌ها و بتهاي ديگر مطرح مي‏شود. الگو شدن افراد در گذشته نيز سابقه داشته است. تنها براي اين زمان نيست كه ورزشكاران يا هنرپيشه‏هاي سينما الگو مي‏شوند. در گذشته نيز ثروتمندان و كساني كه در جامعه مقام و امكانات و وسايل رفاه در اختيار داشتند، براي ديگران الگو مي‏شدند. وجه آن هم روشن است. اين خاصيت در افراد ضعيف‏العقل وجود دارد كه وقتي امتيازي در كسي مي‏بينند، علاوه بر آن ويژگي ممتاز، ويژگي‌هاي ديگر او را نيز تقليد مي‏كنند. در اين نوع تقليد ديگر به خوبي و بدي ويژگي‌هاي الگو توجه نمي‌شود. اين همان تقليد كوركورانه است.
سخنرانی آيت الله مصباح يزدي(دامت بركاته(در دفتر مقام معظم رهبرى ، قم، 1/7/87
_______________________________________
1. انبياء / 52.
2. انبياء / 52.
3. شعراء / 73.
4. زخرف / 22.
5. زخرف / 23.
زلال بصیرت روزهای پنج شنبه منتشر می‌شود.

 


رئیس‌جمهور کشورمان در جلسه هیئت دولت تاکید کرد: روی میز مذاکرات هیچ‌وقت باروت نمی‌تواند تاثیرگذار باشد.
حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه هیئت دولت ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های داغدار در حادثه تروریستی لبنان، همچنین به خانواده شهید انصاری رایزن فرهنگی کشورمان در بیروت گفت: کسانی که فکر می‌کنند از طریق ترور، ایجاد ارعاب و خشونت می‌توانند به اهداف خود برسند همواره اشتباه کرده و این‌بار هم اشتباه می‌کنند.
وی با اشاره به مذاکرات دور جدید ایران با گروه 1+5 افزود: جمهوری اسلامی ایران به دنبال ثبات و آرامش در کل منطقه است و مذاکرات ما با 1+5 اگر موفق باشد به نفع همه کشورهای منطقه و به نفع جهان است.
رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی هیچ‌گاه از خطوط قرمزی که نظام اسلامی و ملت ایران ترسیم کرده‌اند عقب‌نشینی نمی‌کند ابراز داشت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا مسیرش، مسیر منطق و مسیر حق‌خواهی بوده و هیچ‌گاه چیزی بیش از آن نبوده است. این دولت هم به وعده‌ای که از روز اول مبنی بر حرکت در مسیر تعامل سازنده با جهان به مردم داده عمل کرده و عمل خواهد کرد. اما در عین حال جمهوری اسلامی ایران هیچگاه حاضر نیست از حقوق حقه و از منافع ملی خود کوتاه بیاید.
وی در ادامه گفت: ما همواره گفتیم برای مذاکره باید روی میز مذاکرات منطق و عقلانیت باشد، روی میز مذاکرات هیچ‌وقت باروت نمی‌تواند تاثیرگذار باشد، روی میز مذاکرات تهدید هیچ‌وقت نمی‌تواند تاثیرگذار باشد. مردم ما همیشه در برابر تهدید دیگران ایستادگی و مقاومت کرده‌اند، باز هم ایستادگی و مقاومت می‌کنند. اما در عین حال همواره درچارچوب منطق، آماده تعامل بوده‌اند و الان هم آماده تعامل هستند.
رئیس‌جمهور با تاکید بر این نکته که در مذاکرات قبل حسن‌نیت خود را اثبات کرده‌ایم خاطر نشان کرد: بی‌تردید موفقیت در این مذاکرات به نفع همه است. ما دنبال بازی برد-برد هستیم. در مذاکرات اگر کسی به دنبال راه‌حل تحمیلی باشد، باید بداند که هم مذاکرات ناموفق خواهد بود هم نتیجه مذاکرات با دوام نخواهد بود. باید مذاکرات در چارچوب منطق و احترام متقابل و منافع متقابل باشد، مخصوصا این مذاکرات که برای یک دوره شش‌ماهه است اگر مذاکرات متعادل و معتدلی باشد و به نفع همه باشد، می‌تواند مبنایی باشد برای مذاکرات بلندمدت ما که آن مذاکرات بلندمدت می‌تواند منافع خودمان و منافع دیگران را هم ان‌شاءالله تامین کند.
گفتنی است، هیئت دولت در جلسه دیروز خود استانداران استان‌های آذربایجان‌غربی، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمانشاه را منصوب کرد.

 


دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران وگروه 1+5 عصر دیروز ساعت 14:30 دقیقه به وقت محلی (17 به وقت ایران) با ناهار کاری اشتون و ظریف در محل اقامتگاه نماینده دائم ایران در ژنو رسما آغاز شد.
دکتر ظریف پیش از دیدار با خانم «کاترین اشتون» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و شروع ناهار کاری با وی با معاون وزیر خارجه چین نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.
پس از یک ساعت و نیم دیدار و گفت‌وگوی نمایندگان هیئت‌های مذاکره کننده ایران و 1+5 در دفتر نمایندگی ایران در ژنو به ریاست ظریف و اشتون که با صرف ناهار همراه بود، توافق شد تا مذاکرات ساعت 18 به وقت محلی(20:30 به وقت تهران)از سر گرفته شود.
وزیر امور خارجه کشورمان پس از پایان ناهار کاری با اشتون در جمع خبرنگاران گفت: گفت‌وگوهای خوبی داشتیم و راجع به اینکه چطور می‌توانیم این روند را ادامه دهیم صحبت کردیم.
ظریف در پاسخ به این سوال که آیا 1+5 متن جدیدی پیشنهاد داده، گفت: متن جدیدی نداریم و فعلا راجع به روند صحبت می‌کنیم.
وی درباره حضور وزرای خارجه 1+5 در ژنو نیز اظهار داشت: این تصمیمی نیست که من باید بگیرم.
سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه کشورمان نیز پس از ناهار کاری با اشتون در جمع خبرنگاران گفت: در دور بعدی مذاکرات راجع به روند مذاکره گفت‌وگو می‌کنیم اگر به نتیجه خوبی برسیم احتمالا مذاکره درباره متن شروع می‌شود.
وی تاکید کرد: هنوز با 1+5 وارد گفت‌وگو درباره متن نشده‌ایم. باید یکسری اصول و روند مذاکراتی شروع و اعتمادی که از دست رفته احیا شود.
عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان درباره مذاکرات دوجانبه که قرار است بعد از آغاز مذاکرات ایران و 1+5 برگزار شود، نیز گفت: احتمالا مذاکره با سه کشور اروپایی و مذاکرات دوجانبه با روسیه، چین و آمریکا برگزار
می‌شود.
پیش‌بینی می‌شود مذاکرات فعلی در فردا (یکم آذر) نیز ادامه یابد. همچنین برخی منابع از حضور احتمالی وزرای خارجه کشورهای 1+5 درصورت پیشرفت مذاکرات خبر
داده‌اند.
ظریف سه شنبه شب و قبل از ورود به ژنو در هواپیما و در جمع خبرنگاران ایرانی که وی را در سفر به رم و ژنو همراهی می‌کردند، با اشاره به مذاکرات گفت: دستور کار مذاکرات رسیدن به توافق است که ما تلاش داریم به آن برسیم. البته این بستگی دارد طرف مقابل هم آمادگی داشته باشد که حقوق هسته‌ای ایران را به رسمیت بشناسند و به آن احترام بگذارند.
وزیر امور خارجه کشورمان و تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران سه شنبه شب و پس از یک توقف کوتاه در شهر رم برای حضور در مذاکرات ایران و 1+5 وارد ژنو شدند.
دور سوم مذاکرات کشورمان با گروه 1+5 عصر دیروز در حالی در ژنو از سر گرفته شد که ایران مطابق گزارش آژانس، برخی از پیشنهادات 1+5 در نشست ژنو 2 را پیشاپیش و از 3 ماه قبل به اجرا درآورده و بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان را متوقف کرده و یا در سطح نزدیک به توقف نگاه داشته است! فعالیت‌های متوقف شده از جمله مواردی بود که طرف غربی در مذاکرات ژنو2 انجام آن را به ایران پیشنهاد کرده بود. از این روی باید گفت که ایران بخش قابل توجهی از امتیازات مورد نظر 1+5 را پیشاپیش به نفع حریف تامین کرده است و اکنون نوبت 1+5 است تا در مقابل امتیازاتی که از کشورمان گرفته است، امتیاز بدهد.
در نشست قبلی بین ایران و گروه 1+5 که به مدت سه روز 16، 17 و 18 آبان (هفتم، هشتم و نهم نوامبر) با حضور وزرای خارجه ایران، آمریکا، روسیه،‌ انگلستان، فرانسه، آلمان، قائم مقام وزیر خارجه چین و کاترین اشتون در ژنو برگزار شد و البته تا نیمه‌شب 19 آبان نیز به طول انجامید قرار بود توافقنامه‌ای بین طرفین به امضا برسد که به دلیل ارائه یکسری اصلاحیه‌ها از سوی فرانسه و طرح مواضع حداکثری و زیاده خواهی طرف غربی تفاهمی حاصل نشد و در نهایت توافق شد نشست بعدی در 20 نوامبر(29 آبان ماه) در این شهر برگزار شود.

 


رئیس‌جمهور کشورمان و نخست‌وزیر انگلیس تلفنی درباره آخرین تحولات مربوط به مذاکرات هسته‌ای با یکدیگر گفت‌وگو کردند.
حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان و دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس شب گذشته تلفنی درباره آخرین تحولات مربوط به مذاکرات هسته‌ای با یکدیگر گفت‌وگو کردند.
در تماس تلفنی دیوید کامرون با روحانی، دو طرف آخرین تحولات مربوط به مذاکرات هسته‌ای کشورمان با 1+5 و اقدامات به عمل آمده در خصوص روابط بین دو کشور را مورد بررسی و تبادل نظر قرار دادند.
در این مکالمه تلفنی روحانی با اشاره به تحولاتی که در عرصه بین‌الملل پس از انتخابات اخیر ملت ایران حاصل شده است، گفت: دو طرف باید در این فضا با اراده سیاسی بتوانیم پنجره جدیدی به روی جهان گشوده و معضلات پیش آمده در صحنه بین‌الملل را برطرف کنیم. بر همین اساس بود که در زمینه مذاکرات هسته‌ای شاهد قدم‌های مثبتی در روند مذاکرات ژنو بودیم و توانستیم بر اساس جدیت و با یک نگاه بلند مدت و راهبردی به نتایج خوبی در مراحل مقدماتی مذاکرات برسیم. لذا تاکید می‌کنم نباید اجازه بدهیم مانع‌تراشی برخی، روند برد- برد این اقدام تاثیرگذار را با مشکل مواجه کند.
روحانی با اشاره به اینکه ایران انتظار دارد طرف مقابل نیز اراده جدی از خود نشان دهد، افزود: تمامی اعضای 1+5 باید از ظرفیت‌هایشان برای ایجاد فضای مناسب در مذاکرات ژنو استفاده کرده و تلاش کنند زبان احترام و تکریم جایگزین زبان تهدید یا تحریم شود.
رئیس‌جمهور افزود: جمهوری اسلامی ایران همانگونه که به دفعات گفته است به دنبال سلاح‌های کشتار جمعی و یا عدم پایبندی به قوانین و مقررات بین‌المللی نبوده و خود قربانی سلاح کشتار جمعی است. لذا همانطور که مصمم است فعالیت‌هایش کاملا صلح‌آمیز باشد، بر حقوق هسته‌ای ملت خود محکم و استوار ایستاده و بر آن تاکید خواهد کرد.
روحانی اظهار داشت: به هیچ عنوان تبعیض را در این حوزه نخواهیم پذیرفت و آمادگی داریم در مذاکراتی برابر و با احترام متقابل به نگرانی‌های منطقی دو طرف توجه کنیم، در این گفت‌وگوی تلفنی، نخست‌وزیر انگلیس نیز با ابراز خرسندی از تحولات پدید آمده در مذاکرات ژنو و موج بسیار مثبت اعتمادسازی، گفت: دولت انگلیس نیز بر این باور است که در این مذاکرات باید احترام متقابل وجود داشته باشد و از این شرایط به وجود آمده، به درستی استفاده کنیم.
وی اظهار امیدواری کرد مذاکرات پیش رو در ژنو به نتایج مثبت بینجامد.
در ابتدای این مکالمه تلفنی دیوید کامرون با ابراز مراتب تسلیت خود و دولت انگلیس در خصوص حادثه تروریستی انفجار در مقابل سفارت ایران در بیروت گفت: مراتب تسلیت خود را در مورد آنچه در بیروت اتفاق افتاد به جنابعالی ابراز داشته و معتقدم هدف قرار دادن غیرنظامیان محکوم و به هیچ وجه قابل توجیه نیست.
در این تماس تلفنی، دو طرف درباره آخرین وضعیت سوریه و تحولات اجلاس ژنو2 نیز گفت‌وگو کردند.

 


جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست رئیس‌جمهور تشکیل و برخی موضوعات مرتبط با مسائل فرهنگی و علمی کشور مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.
در این جلسه موضوع صلاحیت حمید میرزاده به عنوان رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی مورد بحث و بررسی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت و پس از بیان دغدغه‌ها و توقعاتی که از دانشگاه آزاد در ابعاد گوناگون فرهنگی، علمی، پژوهشی و آموزشی در آینده انتظار می‌رود، حمید میرزاده به عنوان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی موفق به کسب رای اعتماد از شورای عالی انقلاب فرهنگی شد.
بررسی صلاحیت روسای پیشنهادی برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از دیگر دستورهای جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی بود که در این راستا و پس از بررسی و تصویب اعضا، آقایان جعفریان به عنوان رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر پیوندی به عنوان رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، دکتر احمدی به عنوان رئیس دانشگاه علوم پزشکی گناباد، دکتر اسماعیلی ندیمی به عنوان رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، دکتر نصیری به عنوان رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل و دکتر جان‌بابایی به عنوان رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران انتخاب شدند.
همچنین در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام سیدحسین شاهمرادی با پیشنهاد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تصویب اعضا به عنوان دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور انتخاب شد.

 


معاون عملیات نیروی دریایی ارتش از اعزام زیردریایی فوق سنگین کلاس طارق (یونس) این نیرو به آب‌های شرق آسیا خبر داد.
به گزارش روابط عمومی نیروی دریایی ارتش، دریادار دوم سیاوش جره معاون عملیات نیروی دریایی ارتش با تاکید بر این که اجرای ماموریت در پهنه آب‌های آزاد تمامی جهان از الزامات تبدیل شدن نیروی دریایی به یک نیروی راهبردی است، گفت: پیچیده‌ترین فناوری تجهیزات نظامی دنیا مربوط به زیردریایی‌ها است که نیروی دریایی ارتش با توانمندی بالا زیردریایی فوق سنگین کلاس طارق (یونس) را در قالب ناوگروه بیست و هشتم این نیرو به آب‌های کشورهای شرق آسیا اعزام می‌کند.وی افزود: ناوگروه‌های نیروی دریایی ارتش با حضور مقتدرانه و مستمر در آب‌های بین‌المللی و دریاهای آزاد، همواره منافع نظام جمهوری اسلامی ایران در پهنه دریاها را حفظ می‌کند.
دریادار دوم جره حضور مقتدرانه یگان‌های سطحی و زیرسطحی نیروی دریایی ارتش در اقیانوس‌ها و اعلام پیام صلح و دوستی به کشورهای مقصد را از اهداف ناوگروه بیست و هشتم نیروی دریایی برشمرد.
معاون عملیات نیروی دریایی ارتش با اشاره به اینکه در این ماموریت مهم برون‌مرزی ناوشکن جمهوری اسلامی ایران البرز و ناو بالگردبر بندرعباس نیز زیردریایی کلاس طارق را همراهی می‌کنند، تصریح کرد: ناوگروه بیست و هشتم نیروی دریایی ارتش در طول مسیر دریانوردی در بنادر بمبئی، کلمبو و ... پهلو خواهد گرفت.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10