(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 30 آبان 1392 - شماره 20645

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هشدار بیش از 200 نماینده مجلس 1+5 وقت‌کشی‌کند در همکاری با آژانس هم تجدید نظر می‌کنیم
حربه تحقیرشده‌ها (یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
قدیم ندیم‌ها (گفت و شنود)
از سوی رویترز، العربیه و تایمز اسرائیل صورت گرفت
تحریف بیانات رهبر انقلاب پیرامون رابطه با آمریکا
وزیر سابق اطلاعات: محدودیت سران فتنه بر اساس مصوبه شورای عالی ‌امنیت ملی است
نمازجمعه این هفته تهران به امامت آیت‌الله جنتی اقامه می‌شود
تایم: آمریکا در ژنو به دنبال سرهم‌بندی حق ایران است! (خبر ویژه)
هافینگتون پست: مردم افغانستان درباره ایران برخلاف غرب فکر می‌کنند (خبر ویژه)
واشنگتن‌پست: آمریکا می‌داند توقف غنی‌سازی در ایران ممکن نیست (خبر ویژه)
المانیتور: آمریکا زیرکی طرف ایرانی را دست‌کم گرفته است (خبر ویژه)
 


بیش از 200 نماینده مجلس شورای اسلامی با انتشار بیانیه‌ای خطاب به کشورهای طرف مذاکره ایران در ژنو، اعلام کردند در صورت کارشکنی آنان، در نوع همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تجدیدنظر خواهد شد.
در بیانیه مجلس که به امضای تمام حاضرین در جلسه دیروز (بیش از 200 نفر از نمایندگان) رسیده، خطاب به کشورهای 1+5 آمده است؛ جمهوری اسلامی ایران حقوق هسته‌ای خود را در چارچوب قوانین بین‌المللی و NPT پادمان پیگیری کرده و همکاری همه‌جانبه با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای داشته است.
با یک نگاه آسیب‌شناسانه به روند بیش از یک دهه مذاکرات هسته‌ای، کاملا هویداست که هرگاه مذاکرات در مسیر رسیدن به یک توافق نزدیک شده، به ناگاه رژیم صهیونیستی و بعضی قدرت‌های بزرگ در ایفای نقش خود برای اخلال در مذاکرات حرکت کرده و عملا مذاکرات به بن‌بست کشانده شده است.
اینک با توجه به مذاکرات هسته‌ای در ژنو اعلام می‌کنیم ملت ایران به هیچ‌وجه از حقوق هسته‌ای خود عقب‌نشینی نخواهد کرد و برخی سردمداران غربی به جای خط و نشان کشیدن برای مذاکرات، برای خشنودی رژیم صهیونیستی باید بدانند که این فرصت فراخ نبوده و چنانچه بخواهند مذاکرات را به یک روند فرسایشی و وقت‌کشی مبدل کنند، مجلس شورای اسلامی تصمیماتی مبتنی بر مطالبه ملت ایران اتخاذ کرده و حتی در نوع همکاری‌های جدید با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز تجدیدنظر خواهد کرد.
ضمن اعتماد به مذاکره‌کنندگان هسته‌ای خود بخصوص وزیر محترم امور خارجه، مجلس شورای اسلامی روند مذاکرات را رصد کرده و بر ایستادگی قدرتمندانه بر روی حقوق کامل هسته‌ای ملت ایران تاکید می‌کند.
آمریکا بی‌عرضه یا فریبکار؟
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی طی سخنانی به حادثه تروریستی در بیروت پرداخت و جریان‌های افراطی و تکفیری مسبب این حادثه را مورد حمایت برخی کشورهای منطقه دانست که اقدامات آنها به نفع آمریکا و رژیم صهیونیستی است.
لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود به مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و گفت: در چند روز گذشته وقایعی رخ داد که در نوع خود در تاریخ سیاست حیرت‌آور است که درباره مذاکرات هسته‌ای یک کشور دنیا با چنین صحنه‌هایی مواجه شود؛ گریبان چاک‌چاک رژیم صهیونیستی که به هیچ روی نمی‌توانست اضطراب خود را مخفی کند. هم‌آغوشی نمایشی و مضحک مسئولان این رژیم و فرانسه که به خاطر یک موضع غیرمنطقی در مذاکرات چه سوروساتی به راه انداخته‌اند.
وی افزود: تناقض‌گویی‌های مکرر مسئولان آمریکا واقعا فضاحت‌آور است. شما که ادعای مدیریت جهانی دارید اگر آنقدر عرضه ندارید که حرفی که زده‌اید یک هفته آن را نگه دارید با چه رویی توقع دارید دیگران شما را به حساب آورند؟
لاریجانی بعد از این سخنان خود که با فریادهای مرگ بر آمریکا از سوی برخی نمایندگان مجلس مورد استقبال قرار گرفت، افزود: رفتار و گفتار مزبزب مسئولان آمریکا یا بی‌کفایتی آنان را علنی‌تر کرده یا تصور می‌کنند خیلی رندی کرده‌اند که مثلا از شرایط پیش‌ آمده توانسته‌اند با سوءاستفاده گامی به جلو بردارند یا از ابتدا به دنبال فریبکاری بوده‌اند. در هر سه حالت در این ماجرا بازنده اصلی بودند. یعنی یا بی‌عرضه‌گی آنان در حل و فصل مسائل بین‌المللی مکشوف یا فرصت‌طلبی آنان پدیدار شد که نتوانستند از یک حادثه کوچک در مذاکرات صرف‌نظر کنند. در غیر این صورت باید قبول کنند از ابتدا به دنبال فریبکاری بوده‌اند.
همچنین سیامک مره‌صدق نماینده کلیمیان در مجلس طی سخنانی اعلام کرد؛ ما ایرانیان یهودی دخالت‌های کینه‌توزانه، گستاخانه، جنگ‌طلبانه و دور از واقعیت نتانیاهو را محکوم می‌کنیم و متذکر می‌شویم که نه وی و نه هیچ بیگانه دیگری حق مداخله در امور داخله ایران را ندارد. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با سابقه طولانی جنایت اشغالگری، تهاجم، توحش و آدم‌کشی در سطحی نیست که بتواند راجع به شرایط داخلی ایران یا صلح جهانی و یا روابط ملت موحد ایران با سایر کشورهای جهان اظهارنظر کند.
عوض حیدرپور عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز درباره مذاکرات هسته‌ای گفت: دنیا بداند که ملت ایران از وقت‌کشی و فرسایشی شدن روند مذاکرات نگران است و از حقوق هسته‌ای خود به هیچ عنوان عقب‌نشینی نخواهد کرد و قطعا با ادامه روند غنی‌سازی بر حسب نیازهای صلح‌آمیز بنا نداریم که کاهش در سطح امکانات خود داشته باشیم و اورانیوم‌های غنی‌سازی شده جمهوری اسلامی ایران تماما در ایران باقی می‌ماند.
اصلاحیه قانون برنامه
پنجم توسعه
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز طرح اصلاح بند «د» ماده 85 قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران را مورد بررسی قرار دادند.
وکلای ملت پس از تصویب کلیات این طرح، وارد بررسی جزئیات آن شدند و در نهایت پس از بحث و بررسی‌های طولانی و ارائه پیشنهادات مختلف، جزئیات این طرح را به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع دادند.
بر اساس ماده واحده طرح مذکور و پس از تصویب نهایی در صحن علنی مجلس، طرح‌های نیمه تمام خصوصی و تعاونی که حداقل یک قسط از محل حساب ذخیره ارزی تسهیلات دریافت نموده‌اند، در صورتی که دارای بدهی معوق نبوده و یا بدهی آنها تعیین تکلیف شده باشد و توجیه فنی، اقتصادی و مالی داشته و اهلیت متقاضیان آنها مجددا در چارچوب مفاد ماده 84 قانون برنامه پنجم به تایید بانک عامل برسد، برای تکمیل طرح‌ها می‌توانند از تسهیلات صندوق توسعه ملی استفاده کنند.
در حال حاضر شرکت‌های خصوصی و تعاونی می‌توانند برای طرح‌هایی که توجیه فنی، اقتصادی و مالی دارند و سبب اشتغال‌زایی می‌شوند از حساب ذخیره ارزی تسهیلات دریافت کنند.
در جریان بررسی ماده واحده طرح مذکور پیشنهادات متعددی برای اصلاح آن مطرح شد و در نهایت وکلای ملت با 126 رای موافق، 37 رای مخالف و 4 رای ممتنع با تصویب آن مخالفت کردند.پس از آن هیئت رئیسه مجلس حذف این ماده واحده را به رای مجلس گذاشت که بهارستان‌نشینان با 28 رای موافق، 123 رای مخالف و 10 رای ممتنع از مجموع 197 نماینده حاضر در صحن علنی با حذف آن هم مخالفت کردند.
همچنین در جلسه دیروز سوال از طیب‌نیا وزیر اقتصاد و چیت‌چیان وزیر نیرو، توسط هیأت رئیسه مجلس اعلام وصول شد.
رئیس پارلمان اندونزی
در مجلس
مرزوق‌علی، رئیس مجلس اندونزی دیروز مهمان مجلس شورای اسلامی بود. وی که با همتای ایرانی خود نیز دیدار کرده بود طی سخنانی در صحن علنی مجلس بر حمایت اندونزی از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان تاکید کرد.
همچنین نمایندگان مجلس با صدور بیانیه‌ای حادثه تروریستی بیروت را محکوم کرده و شهادت ابراهیم انصاری رایزن فرهنگی ایران در لبنان را تبریک و تسلیت گفتند.

 


حادثه خونبار روز سه‌شنبه لبنان و حمله وحشیانه تروریست‌ها به سفارت کشورمان که به شهادت و مجروح شدن عده‌ای بی‌گناه منجر شد، حادثه‌ای مهم و هدفمند بود که به نظر می‌رسد جنس آن با دیگر حوادث مشابه و عملیات وحشیانه‌ گروه‌های سلفی و تکفیری متفاوت بود و حاوی رفتار و پیام خاصی از سوی عاملان و آمران آن بود. برای اثبات این تفاوت لازم است حادثه از زوایای مختلف و نیز زمان و مکان آن مورد تحلیل قرار گیرد. برخی از این تحلیل‌ها عبارتند از:
1- در ابتدا باید به این نکته توجه کرد که انفجارهای روز سه‌شنبه، حمله به سفارت ایران در لبنان بود نه یک بمب‌گذاری در یکی از محلات شیعه‌نشین لبنان. عامل اول با موتورسیکلت به در ورودی سفارت حمله می‌کند تا راه را برای خودروی حامل بمب باز کند خودروی حامل بمب به قصد ورود به سفارت حرکت می‌کند اما پیش از رسیدن به مقصد باهوشیاری نیروهای امنیتی متوقف و همان جا منفجر می‌شود. پس حادثه حساب‌شده و به قصد سفارت ایران بوده است نه یک انفجار اتفاقی!
2- اما چرا سفارت ایران؟! بر کسی پوشیده نیست که حمایت همه‌جانبه ایران از محور مقاومت، سال‌هاست که خواب راحت را از چشم رژیم جعلی اسرائیل ربوده و هیمنه پوشالی و شعار دروغین شکست‌ناپذیری آن را باطل کرده است. جنگهای 33 روزه، 22 روزه و 8 روزه همگی با سرافکندگی و ذلت اسرائیل غاصب به پایان رسید و مقاومت به الگویی فراگیر و اثربخش تبدیل شد. این امر برای آنها گران آمد و البته ایران مقتدر را عامل اصلی آن می‌دانند. حضور مقتدرانه «سیدحسن نصرالله» در ایام محرم‌الحرام در منطقه ضاحیه و سپس در مراسم روز عاشورا و ناکام ماندن طرح ترور وی و نیز تحقیر سیستم جاسوسی و راداری اسرائیل توسط نیروهای حزب‌الله در همین روزها - که روزنامه‌های اسرائیلی به آن اعتراف کردند- آنها را به این جمع‌بندی رساند که به نحوی به فکر بازسازی چهره مخدوش و آبروی از دست رفته‌شان بیفتند.
3- کمی آن سوتر در سوریه، اتفاقاتی در شرف رخ دادن است که سرمایه‌گذاری آمریکا و اسرائیل را در معرض نابودی قرار داده است. پیشرفتهای اخیر ارتش سوریه و سرکوب شورشیان و سلفی‌ها و تروریست‌های اعزامی به سوریه، سبب تحقیر چندباره آمریکا و البته به هم خوردن توطئه شوم آنها در جنگ افروزی در منطقه شده است. این موفقیت‌‌ها از یک سو تروریست‌های ضد سوری را دچار از هم پاشیدگی کرده و از دیگر سو سبب کاهش حمایت‌های غرب - به دلیل بی‌فایده دانستن ادامه نبرد- و در نتیجه سرخوردگی شدید گروه‌های معارض و شورشی شده است. اما چه کسی است که نداند حمایت‌های بین‌المللی ایران مهم‌ترین عامل بازگشت تدریجی آرامش به سوریه است؟ پس اگر نمی‌توان در جبهه نبرد، پیروز میدان بود می‌توان با انفجار کور، رعب و وحشت را به لبنان آورد و به اصطلاح به ایران هشدار داد!
4- افزون بر موارد فوق، غرب در تلاش برای برگزاری کنفرانس ژنو 2 البته بدون حضور ایران و با تحمیل خواسته‌های خود از زبان گروه‌های معارض است. امری که تاکنون با همه تلاش آنها بی‌نتیجه مانده است و ایران مانع اصلی برای تحمیل نظرات گروه‌های افراطی در ژنو 2 شده است در کنار آن افزایش اقتدار حزب‌الله و مشاهده علایمی در سپهر سیاسی لبنان به نفع حزب‌الله هم نکته دیگری است که نباید از نظر دور داشت. این 2 عامل را می‌توان عوامل دیپلماتیک این عملیات وحشیانه نامید و در کنار عوامل نظامی پیش گفته مورد عنایت قرار داد. امری که به لحاظ زمانی قابل توجه و بررسی ویژه است.
5- اما به نظر می‌رسد باید یک عامل دیپلماتیک دیگر را، کیلومترها آن سوتر از لبنان در این انفجار دخیل بدانیم. عصر روز انفجار، تیم مذاکره‌کننده ایرانی برای ادامه گفت‌وگوهای خود با گروه 1+5 در موضوع هسته‌ای، تهران را به مقصد ژنو ترک کرد. اینکه این مذاکرات با آن عملیات تروریستی چه ارتباطی می‌تواند داشته باشد را باید در سوابق تاریخی جست‌وجو کنیم. در سال 1972، آمریکا تلاش زیادی برای وادار کردن ویتنام به حضور در پای میز مذاکره و دادن امتیاز به این کشور و عقب‌نشینی از مواضع خود، به کار گرفت. اما مقاومت ویتنام سبب اتخاذ روش دیگری از سوی آمریکایی‌ها شد. در آن سال، نیروی هوایی ایالات متحده یک عملیات محدود هوایی موسوم به «خط نگهدار2» را بر فراز آسمان ویتنام آغاز کرد. طرح عملیات با شخص رئیس‌جمهور وقت آمریکا- نیکسون- مطرح و مقرر شد این عملیات بسیار سریع و پرحجم و طی 72 ساعت انجام شود. آنها 129 فروند هواپیمای پیشرفته و غول‌پیکر B52 را راهی آسمان هانوی- پایتخت ویتنام- کردند و تمامی زیرساخت‌های هانوی را ویران کردند. هر چند این عملیات برای 3 روز طراحی شده بود اما با ساقط شدن 11 هواپیمای پیشرفته آمریکایی توسط ویتنامی‌ها و با هدف حفظ اعتبار آمریکا تا 11 روز ادامه پیدا کرد! و البته فرجام جنگ ویتنام بر کسی پوشیده نیست. اکنون مذاکرات دیگری در حال برگزاری است. آمریکا و متحدانش توان تحمیل نظرات ظالمانه خود به مردم ایران را ندارند و به گفته رهبر معظم انقلاب در بیانات حکیمانه و پرصلابت دیروزشان در جمع ده‌ها هزار تن از فرماندهان بسیج «ایران به هیچ‌وجه تسلیم فشار نمی‌شود و از حقوق خود یک قدم هم عقب نمی‌نشیند.» ضمن آن که ایران هم به هیچ‌وجه و در هیچ امری با ویتنام سال 1972 قابل قیاس نیست. اما منطق سردمداران کاخ‌سفید همان منطق غیرانسانی و ظالمانه است. تحریم‌های اقتصادی و صنعتی هم در عزم و اراده ما در مستقل و سربلند ماندنمان تاثیری نداشته است. آنها برگ دیگری برای رو کردن ندارند و ما به فضل خدا پیچ تاریخی را پشت سر خواهیم گذاشت. پس باید به شیوه دیگری به زعم خودشان ما را بترسانند و وادار به تسلیم کنند. حمله مستقیم به ایران چیزی است که به رغم همه رجزخوانی‌هایشان هرگز فکر عملیاتی شدن آن هم به مخیله‌شان خطور نخواهد کرد. چرا که می‌دانند در صورت کوچک‌ترین اقدامی، اسرائیل در چند دقیقه زیر صاعقه موشکهای ایرانی از نفس می‌افتد و باز هم به قول حضرت آقا، در صورت حماقت آنان، تل‌آویو و حیفا با خاک یکسان خواهد شد. پس به خیال خام خود حمله وحشیانه و کور به سفارت ما در لبنان را وسیله‌ای برای ترساندن ملت ایران و تیم مذاکره‌کننده‌اش قرار داده تا بتوانند در سر میز مذاکره امتیازی بگیرند! خیال باطلی که هرگز محقق نخواهد شد.
بار دیگر عوامل گوناگون موثر بر این عملیات را مرور کنیم: حضور مقتدرانه سیدحسن نصرالله و تحقیر اسرائیل، موفقیت‌های ارتش سوریه در سرکوب گروه‌های شورشی، ناکامی در برگزاری ژنو2، عجز از تحمیل خواسته‌های شورشیان به مردم سوریه و بالاخره تلاش برای مرعوب کردن ایران در جریان مذاکرات هسته‌ای، مجموعه عوامل موثر بر اثبات این تحمیل است که عملیات تروریستی روز سه‌شنبه لبنان، امری هدفمند و در بردارنده اهداف مهم سیاسی و حاوی پیام غرب برای ایران اسلامی است. با افتخار به فرزندان عزیز کشورمان که در این عملیات وحشیانه به شهادت رسیدند در پاسخ این پیام غرب باید گفت که عهد ما با جانان، ازلی و ابدی است و مردمی که هشت سال به تنهایی با جهان استکبار جنگیدند و از بذل جان و مالشان دریغ نکردند پای همه چیز ایستاده‌اند و با یک انفجار کور در عزمشان خللی پدید نخواهد آمد.

حسین شمسیان

 


سامانه پیام کوتاه 30002323
33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
* از آقای دکتر روحانی رئیس‌جمهور کشورمان انتظار داریم که پاسخ یاوه‌گویی‌های رئیس‌جمهور آمریکا را بدهند، آن هم با شدت و غلظت بیشتر.
قاسم‌زاده رشت
* به عقیده بنده مدیران فعلی کشور در مقابل دشمنان شماره یک نظام بیش از حد حسن‌نیت نشان داده‌اند که نتیجه عکس از این روند گرفته می‌شود. مسئولین باید با غرور و عزت تمام در مقابل دشمنان بایستند.
9319---0914
* باید کاری کرد که قطار هسته‌ای کشورمان امکان توقف در هیچ ایستگاهی نداشته باشد. چرا که در ایستگاه‌های سر راه گرگ‌های گرسنه کمین کرده‌اند و با کوچکترین غفلت به هدف خود خواهند رسید.
3823---0916
* تجربه نشان داده هر چه بیشتر حسن‌‌نیت به دشمنان نشان داده‌ایم تحریم‌ها را بیشتر کرده‌اند و مطالبات غیرقانونی خود را افزایش داده‌اند در یک جا باید جلوی این کار آنان گرفته شود.
9319---0914
* چرا مدعی‌العموم و دادستانی با روزنامه‌های زنجیره‌ای که درصدد تطهیر چهره خبیث آمریکا هستند و گویا مواجب بگیر آنها هستند برخورد نمی‌کند.
3730---0910
* باز هم ثابت شد کیهان درست به هدف زده است؛ اینکه در میان مذاکرات ایران با غرب، صهیونیست‌ها نعل وارونه می‌زنند. ای کاش دستگاه دیپلماسی ما قدری دقت نظر کیهان را داشت. و ای کاش کیهان نظر اخیر سوزان رایس را تیتر می‌کرد!
حسین‌نژاد از کرج
* از دولت جدید انتظار نداشتیم که عکس پیاله‌های عهد عتیق را جایگزین عکس ماهواره امید این نماد عزت و پیشرفت کشور بر روی اسکناس کشور قرار بدهد.
3546---0939
* اگر اقدامات بشردوستانه آلمان به نام جایزه ( حلقه لاینبیتز) به یک پزشک ایرانی می‌توانست مانع از فروش سلاح شیمیایی شرکت آلمانی به صدام و لغو تحریم دارو و محاصره ایران شود، صداقت آلمان را نشان می‌داد.
6858---0919
* با توجه به شیطنت‌های اخیر برخی گروهکها در ترور مسئولین لازم است دستگاههای امنیتی، اطلاعاتی و قضایی بیش از گذشته مراقب باشند و با محاربین برخورد نمایند.
2788---0937
* اجرای طرح زوج و فرد از درب منازل مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرده است. اتوبوس پر از جمعیت و جای سوزن انداختن نیست، کرایه‌ها افزایش یافته، مترو نیز شلوغ است و جا ندارد و... چرا هزینه کوتاهی برخی مسئولین دولتی را مردم باید در بحث آلودگی هوا پرداخت کنند؟ شایسته است مطبوعات و سیما نسبت به معضل آلودگی هوا گزارشی تخصصی تهیه و منعکس نمایند.
5796---0912
* برق محله ولی‌عصر(عج) شهرک شهید محلاتی با کوچک‌ترین رعد و برق و باران قطع شده و به وسایل برقی ساکنین آسیب وارد می‌شود. علی‌رغم گزارش موضوع به مسئولین و پیگیری‌های مداوم تاکنون مشکل را حل نکرده‌اند. چرا؟
5464---0912

 


گفت: نشریه آمریکایی «هافینگتون‌پست» نوشته است «آمریکا باید بپذیرد که قدرت گذشته خود را از دست داده است.»
گفتم: چند ماه قبل، روزنامه نیویورک‌تایمز هم نوشته بود «اوباما نباید ایران را تهدید به حمله نظامی کند، امروزه آمریکا به اندازه یک بند انگشت هم توان ورود به یک جنگ دیگر را ندارد.»
گفت: ولی آمریکا هنوز هم تصور می‌کند که مانند گذشته قدرتمند است.
گفتم: به شخصی که بدجوری پیر و فرتوت شده و از کار افتاده بود، ولی هنوز هم رجز می‌خواند و برای این و آن خط و نشان می‌کشید، گفتند؛ برو جلوی آینه و یک نگاه به خودت بینداز تا دیگر اینهمه رجز نخوانی! و یارو بعد از مشاهده حال زار و نزار خود در آینه، گفت؛ آینه هم، آینه‌های قدیم!

 


در حالی که سخنان روز گذشته مقام معظم رهبری بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی داشت، برخی رسانه‌ها با شیطنت اقدام به تحریف این سخنان کردند.
سخنان رهبر انقلاب در اجتماع بسیجیان بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های مختلف جهان داشته است.
اکثر این رسانه‌ها نوشتند: رهبر عالی ایران گفته از حقوق هسته‌ای خود یک قدم عقب‌ نمی‌نشینیم.
در همین ارتباط، روزنامه آمریکایی شیکاگو تریبیون نیز ضمن پوشش دادن سخنان آیت‌الله خامنه‌ای درباره حقوق هسته‌ای ایران و تمایل این کشور برای داشتن روابط دوستانه با سایر کشورها نوشت: حاضرین در این جلسه پس از سخنرانی رهبر ایران شعار «مرگ بر آمریکا» سر می‌دادند.
شبکه خبری المیادین هم سخنان رهبری را به صورت لحظه به لحظه پوشش می‌داد. این شبکه خبری محورهای گوناگونی از سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای از جمله حق هسته‌ای ایران، سلاح‌های شیمیایی سوریه و اقدامات نظام استکباری را برجسته کرد و به نقل از ایشان نوشت: «یکی از ویژگی‌های نظام استکبار، خود برتربینی است. نتیجه خود را محور و اصل دانستن، این می‌شود که اجازه دخالت در سایر کشورها را برخود مجاز می‌دانند. دولتمردان آمریکایی طوری حرف می‌زنند که گویا مالک جهانند.
شبکه العالم نیز در پوشش سخنان رهبری انقلاب به نقل از ایشان در تیتر گزارش خود نوشت: «نظام اسلامی از تمامی چالش‌ها عبور خواهد کرد.»
العربیه بخشی از سخنان رهبری انقلاب که در آن از تیم مذاکره‌کننده ایرانی خواسته شده بود خطوط قرمز را رعایت کنند را مورد تاکید قرار داد و از قول ایشان نقل کرد که ایران از حقوق هسته‌ای خود چشم‌پوشی نمی‌کند.
شبکه خبری المنار لبنان هم در گزارشی نوشت رهبر ایران گفته استکبار جهانی از تمامی ابزارهای ممکن برای ایستادن جلوی نظام اسلامی استفاده کرده و اضافه کرد که آمریکا نمی‌تواند مقابل پیشرفت ایران بایستد.
اسکای‌نیوز هم عکسی از رهبر ایران قرار داد و نوشت:‌«هیچ عقب‌نشینی از حقوق هسته‌ای ایران صورت نخواهد گرفت.»
علی‌رغم این، برخی از رسانه‌های خارجی بخشی از سخنان مقام معظم رهبری درباره رابطه با «ملت آمریکا» را تحریف کردند. در حالی که رهبر ایران گفتند ملت ایران خواستار رابطه با تمامی ملت‌های دنیا از جمله ملت آمریکا است، برخی رسانه ها سخنان ایشان را اشتباه منتقل کردند.
خبرگزاری‌های رویترز، العربیه و روزنامه تایمز اسرائيل با تحریف بیانات رهبر انقلاب مدعی شدند: رهبر ایران روابط دوستانه با آمریکا را خواستار شده است!
این در حالی است که آیت‌الله خامنه‌ای در سخنان خود گفت: «ما می‌خواهیم با همه ملت‌ها رابطه داشته باشیم. حتی ما با ملت آمریکا هم دشمنی نداریم ما با دولت آمریکا و استکبار مشکل داریم و مبارزه می‌کنیم. استکبار یک واژه قرآنی است امروز رأس استکبار دولت آمریکاست.»
با این حال، برخی از رسانه‌ها این سخنان مقام معظم رهبری را تحریف کرده و اشتباه انعکاس دادند.
همچنین شبکه تلویزیونی المیادین هم گزارش داد آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در سخنانی تاکید کرد نرمش قهرمانانه به معنای دور شدن از اصول نیست بلکه مانوری خلاقانه برای تحقق اهداف است.
خبرگزاری شین‌هوا گزارش داد آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران روز چهارشنبه در جمع فرماندهان بسیج این کشور اعلام کرد ایران در برابر فشارهای ناشی از تحریم‌ها تسلیم نخواهد شد.
دویچه‌وله نیز از این سخنرانی به‌عنوان حمله به آمریکا و اسرائیل همزمان با مذاکرات ژنو یاد کرد و نوشت: «آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در جمع بسیجیان آمریکا را «راس استکبار جهانی» و اسرائیل را «سگ هار نجس منطقه» نامید. وی همچنین مذاکره‌کنندگان ایرانی را موظف به رعایت خطوط قرمز ایران دانست.»
سایت رادیو فردا نیز در این مورد نوشت؛ آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه با رد هرگونه تغییر در مواضع ایران گفت که جمهوری اسلامی ذره‌‌ای ازحق خود در موضوع هسته‌ای عقب نخواهد نشست.
بی‌بی‌سی نیز به همزمانی سخنرانی رهبر معظم انقلاب و مذاکرات ژنو اشاره کرد و آن را انتقاد شدید از اسرائیل خواند.
سی.‌ان.‌ان نیز با قرار دادن بیانات مقام معظم رهبری در فهرست اول خبری خود گزارش داد: سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در حالی بیان شد که مذاکرات هسته‌ای قرار است در ژنو سوئیس برگزار شود.
سی.ان.ان با پخش صحنه‌هایی از سخنرانی معظم‌له افزود: رهبر عالی ایران تاکید کرد که از حق هسته‌ای ملت ایران عقب نخواهد نشست.
خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از آیت‌الله خامنه‌ای گزارش داد که ایشان قصد دخالت در جزئیات این مذاکرات را ندارند، ولی خطوط قرمز و محدودیت‌هایی وجود دارد که باید رعایت شود.
همچنین خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی با عنوان «رهبر ایران: تحریم‌ها ما را مجبور به مصالحه نمی‌کند» گزارش داد که رهبر معظم ایران تاکید دارد که فشار تحریم‌های اقتصادی هرگز کشور را مجبور به مصالحه ناخوشایند نخواهد کرد.

 


وزیر سابق اطلاعات محدودیت سران فتنه را براساس مصوبه رسمی شورای عالی امنیت ملی دانست و تاکید کرد قوه قضائیه بر اساس مسائل سیاسی عمل نمی‌کند.
حجت‌الاسلام حیدر مصلحی وزیر سابق اطلاعات در گفت‌وگو با تسنیم با تاکید بر این که اظهارنظر درخصوص جنبه حقوقی تخلفات سران فتنه، در صلاحیت دستگاه قضایی است گفت: مهم‌ترین جرم این افراد، حرکاتی بوده که معنایی جز ایستادگی در برابر قانون نداشته است؛ کشور قانون دارد و اگر کسی به روند برگزاری انتخابات یا نتیجه آن اعتراض یا صحبتی دارد، باید در چارچوب قانون و از طریق مراجع قانونی اعتراض خود را پیگیری کند.
وی با اشاره به این که این مساله بارها در فرمایشات رهبرمعظم انقلاب مورد تاکید قرار گرفته است، ادامه داد: این آقایان نه تنها به دنبال پیگیری اعتراضات و شکایات خود درچارچوب قانون و از طریق مراجع قانونی نبودند، بلکه همراهی با استکبار، آمریکا و دشمنان نظام را در دستور کار خود قرار دادند.
مصلحی تصریح کرد: علی‌رغم حمایت رسمی و علنی گروه‌های مختلفی همچون ضدانقلاب، منافقین، سلطنت‌طلب‌ها و دیگر دشمنان تابلودار انقلاب و نظام از فتنه 88 و سران آن، این افراد هیچ‌گاه حاضر نشدند دشمنان را محکوم کنند و متاسفانه هیچ‌گونه موضع‌گیری در برابر آنها نداشتند.
وزیر سابق اطلاعات با اشاره به حرکات غیرقانونی سران داخلی فتنه اظهار داشت: این افراد قانون را زیر پا گذاشتند و با وجود سر دادن شعار قانون‌گرایی، در برابر قانون ایستادند.
وی با بیان این که ایستادن در برابر قانون سبب شد که سران داخلی فتنه محارب و مفسد فی‌الارض و باغی محسوب شوند، گفت: عملکرد این افراد و روندی که در قانون‌شکنی در پیش گرفتند، کشور را با چالش‌های جدی مواجه ساخت و هزینه‌های سنگینی در برابر مسیر رو به جلوی نظام وارد کرد.
وزیر اطلاعات دولت دهم در پاسخ به سوالی راجع به تلاش برخی جریانات سیاسی برای پوشاندن جرایم موسوی و کروبی، اظهار داشت: ایجاد محدودیت برای این افراد، مصوبه رسمی شورای عالی امنیت ملی است و مصوبه‌ای در این سطح را نمی‌توان به این سادگی لغو کرد. دستگاه قضایی نیز بر اساس مسائل سیاسی عمل نمی‌کند و فشارهای سیاسی نمی‌تواند قوه قضائیه را وادار به صدور چنین حکمی کند.

 


مراسم نمازجمعه این هفته تهران به امامت آیت‌الله جنتی در دانشگاه تهران برگزار می شود.
به گزارش ستاد نمازجمعه تهران این مراسم که از ساعت 11 آغاز می‌شود با سخنرانی پیش از خطبه‌های سردار نقدی ریاست سازمان بسیج مستضعفین به مناسبت سالگرد فرمان امام مبنی بر تشکیل بسیج مستضعفین همراه خواهد بود.

 


مجله تایم فاش کرد اگر آمریکا حق غنی‌سازی ایران را بپذیرد، تحریم‌ها وجهه قانونی خود را از دست خواهند داد بنابراین آمریکا در ژنو می‌کوشد به توافقی برسد که این حق را به صراحت نپذیرد و ایران نیز مدعی شود حقش را پذیرفته‌ایم!
مجله تایم ضمن پرده‌برداری از کلاهبرداری تازه آمریکا می‌نویسد: یکی از دشوارترین سؤالات در مذاکرات ژنو این است که آیا ایران از حق غنی‌سازی اورانیوم برخوردار است؟ پاسخ آمریکا فقط «خیر» و پاسخ ایران «صددرصد بله» است. حسن روحانی در مجلس گفت غنی‌سازی در داخل ایران خط قرمز است که نباید نقض شود. این هفته‌نامه آمریکایی افزود: ایران می‌کوشد تصریح کند توافقی که به واسطه آن برنامه غنی‌‌سازیش تعطیل شود را نخواهد پذیرفت. در حالی که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائيل و بسیاری از اعضای کنگره آمریکا بر تعطیلی غنی‌سازی ایران پافشاری می‌کنند، بیشتر کارشناسان می‌گویند احتمال به نتیجه رسیدن توافقی که به موجب آن ایران حق ادامه غنی‌سازی اورانیوم در داخل خاک خود، ولو تحت نظارت دقیق، را نداشته باشد، بسیار اندک است.
«رابرت آینهورن» عضو اندیشکده آمریکایی «بروکینگز» که پیش‌تر در وزارت خارجه دولت اوباما در زمینه کنترل تسلیحات و منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای فعالیت کرده است معتقد است نمی‌توان توافقی را تصور کرد که در آن ایران از فعالیت‌های غنی‌سازی خود دست بکشد.
تایم در ادامه می‌نویسد: معاهده ان‌پی‌تی حق لاینفک تمامی طرف‌های این پیمان در زمینه تحقیق و تولید و استفاده از انرژی هسته‌ای در مصارف صلح‌آمیز بدون هرگونه تبعیض را مجاز می‌داند. رابرت آینهورن می‌گوید: آمریکا از بیم این که «حق» تضمین شده ایران باعث شود مقامات این کشور بر وجود برنامه غنی‌سازی کامل پافشاری کنند، در مقابل تقاضاهای جمهوری اسلامی در این زمینه مقاومت کرده است.
تایم می‌افزاید: در حالی که پیمان ان‌پی‌تی تاکید دارد امضاکنندگانش «هیچ‌گونه سلاح هسته‌ای و یا دیگر تجهیزات انفجاری هسته‌ای نداشته باشند،» اما غنی‌سازی اورانیوم در خلوص لازم برای ساخت بمب را منع نکرده است.
این نشریه خاطرنشان کرد: اگر آمریکا به صراحت «حق» ایران برای غنی‌سازی را بپذیرد، اساس تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران وجاهت قانونی خود را از دست خواهد داد و اگر کار به جایی بکشد که استفاده از توان نظامی ضرورت یابد، تأمین مجوز حمله به کشوری که از «حق» تضمین شده و صریح برخوردار است در سازمان‌ملل متحد کار آسانی نخواهد بود.
تایم نتیجه می‌گیرد: آمریکا باید در مذاکرات ژنو «عملاً» به ایران حق غنی‌سازی بدهد بدون آن که این حق را «قانونی» اعلام کند. خوشبختانه ظریف اخیراً اعلام کرده است ایران درمورد این مسئله انعطاف‌پذیر خواهد بود. طبق گزارش رسانه‌های ایرانی، وی گفت: ما حق غنی‌سازی را لاینفک می‌دانیم اما ضرورتی نمی‌بینیم که به‌عنوان یک حق به رسمیت شناخته شود. ظاهراً ظریف منظورش این بوده است که حق مذکور آنقدر مشخص است که لازم نیست قدرت‌های بزرگ جهان زحمت اعطای آن را متحمل شوند. تایم در عین حال نتیجه می‌گیرد: این ادبیات دال بر «پذیرش وجود اختلاف‌نظر» می‌تواند با معیارهای آمریکا مطابقت داشته باشد. گری سیمور که تا چندی پیش از شخصیت‌های قدرتمند کاخ سفید در زمینه مبارزه با اشاعه تسلیحات هسته‌ای بود، می‌گوید: هرگونه توافق احتمالی، مسئله حق غنی‌سازی را سرهم بندی خواهد کرد. ما توافق می‌کنیم که ایران برنامه غنی‌سازی محدود داشته باشد بی‌آن که به صراحت این حق را بپذیریم، و ایران نیز مدعی می‌شود ما حق غنی‌سازیش را به رسمیت شناخته‌ایم زیرا با برنامه غنی‌سازی محدودش توافق کرده‌ایم.
در واقع براساس این شگرد آمریکا می‌تواند بخشی از تعلیق‌ها در قبال برنامه هسته‌ای ایران را عملی کند و هر وقت هم خواست زیر حق قانونی ایران بزند و آن را انکار کند؛ شبیه اتفاقی که آمریکا و اروپا پس از تعلیق‌های موقت 10 سال پیش در ایران پدید آوردند.

 


«در غرب بسیاری ایران را به تندروی و سیاست خارجی خصمانه و ماجراجویانه می‌شناسند، اما در افغانستان، ایران به عنوان نیرویی برای میانه‌روی و ثبات شناخته می‌شود».
روزنامه آمریکایی هافینگتون پست ضمن انتشار این تحلیل از نفوذ گسترده ایران در افغانستان خبر داد و نوشت: داستان تأثیر ایران در هرات در دهه‌های گذشته پتانسیل ایران برای ترویج ثبات و اعتدال در افغانستان را زیر سؤال می‌برد. هرات در صد مایلی مرز ایران قرار دارد. تا زمان معاهده پاریس که به جنگ ایران و انگلیس در سال 1857 پایان داد، هرات بخشی از خاک ایران بود. امروز بسیاری از ایرانی‌ها بخش‌هایی از غرب افغانستان را تحت نفوذ ایران می‌دانند. با توجه به سابقه تاریخی، زبانی، اقتصادی، فرهنگی و مذهبی بین ایران و افغانستان در دو سوی مرز، این موضوع طبیعی به نظر می‌رسد.
این روزنامه خاطرنشان می‌کند: ایران پس از سقوط طالبان سرمایه‌گذاری‌های زیادی در هرات کرده است. روزانه تا 500 خودرو و کامیون از مرز ایران می‌گذرند و محصولات را از ایران و امارات به افغانستان و پاکستان می‌رسانند. در نتیجه هرات شاهد رشد اقتصادی و فرهنگی و ثبات قابل توجهی بوده است.
هافینگتون پست ادامه می‌دهد: ایران به افغانستان به عنوان شاهراهی همانند راه ابریشم نگاه می‌کند که این کشور را به آسیای مرکزی می‌رساند. ثبات افغانستان به خط لوله آینده ایران به جمهوری‌های آسیای میانه و چین کمک می‌کند. در کوتاه مدت، شرایط امنیتی و سیاست خارجی ایران، سیاست‌های ایران در قبال افغانستان را شکل می‌دهد. دولت ایران می‌داند که نمی‌تواند افغانستان را به حال خود رها کند. تمام اتفاقات این کشور بر ایران تأثیر دارد.

 


«سخت‌ترین مسئله برای آمریکا در مذاکرات ژنو، اصرار ایران به حق غنی‌سازی بر اساس ان‌پی‌تی است. با این حال آمریکا می‌داند توقف غنی‌سازی در ایران امکان‌پذیر نیست».
روزنامه واشنگتن‌پست ضمن تحلیلی نوشت: اوباما برخلاف نتانیاهو معتقد است اگر تحریم‌های جدیدی اعمال شود، مذاکرات ژنو را در مرحله حیاتی نابود می‌کند و ممکن است رهبر ایران به این نتیجه برسد که تندروها به دنبال تغییر رژیم هستند. آمریکا گمان می‌کند در این صورت ایرانی‌ها تصمیم می‌گیرند از مذاکرات کنار بکشند روزنامه مذکور ادامه می‌دهد: سخت‌ترین مسئله در مذاکرات ژنو می‌تواند تقاضای ایران، به عنوان امضا‌کننده ان‌پی‌تی، برای به رسمیت شناختن حق غنی‌سازی اورانیوم جهت مصارف صلح‌آمیز باشد. آمریکا اصرار دارد که ایران چنین حقی را ندارد. اما مذاکره‌کنندگان به ادبیاتی دست یافته‌اند(!) که طی آن با حفظ وجهه ایران، غنی‌سازی پیشرفته‌تر متوقف شود. معمولا در روند مذاکرات، زبانی اتخاذ می‌شود که دو طرف بتوانند برداشت خود را داشته باشند و در عین حال به نتیجه برسند. اما در این مورد آمریکا اصرار دارد که همه چیز باید دقیق و مشخص و صریح باشد. باید دو طرف بتوانند با نتیجه‌ای قطعی به خانه بروند و آنرا ارائه کنند.
واشنگتن‌پست می نویسد: «این مسئله برای اسرائیل و همچنین برای ایران اهمیتی نمادین دارد. نتانیاهو خواستار توقف کامل غنی‌سازی است اما آمریکا اعتقاد دارد در مورد ایران این موضوع امکان‌پذیر نیست. در سال 2003 حسن روحانی مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران بود و این کشور به غرب پیشنهاد محدود کردن برنامه خود را داد. در آن زمان ایران حدود 164 سانتریفیوژ داشت. آمریکا و اسرائیل پیشنهاد ایران را رد کردند و تصمیم گرفتند فشار بیشتری بیاورند. امروز ایران 19000 سانتریفیوژ دارد. حالا مقامات آمریکا می‌ترسند با اصرار نتانیاهو برای فشار بیشتر دوباره چنین چیزی تکرار شود».
شایان ذکر است وزیر خارجه آمریکا به تازگی اعلام کرد: ما عمیقا خود را به امنیت اسرائیل متعهد می‌دانیم و به نتانیاهو و طرفداران اسرائیل در کنگره درباره مذاکره با ایران اطمینان می‌دهیم. کاری که ما انجام می‌دهیم به هیچ‌وجه به ضرر اسرائیل نخواهد بود.

 


اوباما در مذاکرات ژنو زیرکی طرف ایرانی را دست کم گرفته و حساب و کتاب غلطی کرده است».
سایت آمریکایی المانیتور در تحلیلی به قلم هوشنگ امیراحمدی (از حامیان و دلالان رابطه با آمریکا) نوشت: خیلی‌ها معتقدند فرانسه به درخواست اسرائیل، توافق در ژنو را به هم می‌زد و فابیوس و نتانیاهو مسئول شکست آن مذاکراتند. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد آن مذاکرات شانسی برای موفقیت نداشت. در آن مذاکرات عدم به رسمیت شناختن حق غنی‌سازی ایران از سوی آمریکا و غرب به طور واضح معامله‌شکن بود.
وی می‌افزاید: تیم مذاکره‌کننده ایران نمی‌توانست از خط‌ قرمز «حق غنی‌سازی در سرزمین ایران» که توسط رهبر ایران، آیت‌الله علی خامنه‌ای گذاشته شده عبور کند. امتیازاتی که ایران به طرف مقابل در دوران اعتمادسازی می‌داد تنها در صورتی قابل تحقق بودند که حق ایران برای غنی‌سازی اورانیوم و استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای شناخته می‌شد و همزمان تحریم‌ها توسط طرف مقابل کاهش پیدا می‌کردند. حسن روحانی، پس از شکست مذاکرات، این موضوع را در سخنرانی خود در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد. او گفت غنی‌سازی اورانیوم در داخل خاک ایران خط‌قرمز ملت ایران است. همچنین روزنامه کیهان از مواضع جواد ظریف در مذاکرات تقدیر کرد و گفت که او در برابر «باجگیری» طرف آمریکایی مقاومت کرده است. سردبیر [مدیر مسئول] روزنامه کیهان حسین شریعتمداری، از سوی رهبر ایران انتخاب شده است.»
المانیتور در ادامه می‌نویسد: اوباما و نتانیاهو هر دو یک‌چیز را می‌خواهند؛ برچیدن برنامه هسته‌ای ایران. هر چند که تاکتیک و زمان‌بندی متفاوتی را در نظر دارند. نتانیاهو برچیدن برنامه هسته‌ای ایران را همین الان و به هر شکلی می‌خواهد، و اما اوباما انجام آن را مرحله به مرحله می‌خواهد. هدف اوباما گرفتن یک معامله از ایران است که براساس آن ابتدا ایران از اورانیوم غنی‌شده با غلظت بالا محروم شود و توسعه برنامه هسته‌ای آن هم کند گردد. بعلاوه، وی می‌خواهد به این اهداف نائل آید بدون اینکه در ماهیت تحریم‌ها علیه ایران تغییری ایجاد شود.
امیراحمدی خاطرنشان کرد: به نظرم معامله‌ای که اوباما از ایران می‌خواهد مثل «عوض کردن دُر غلطان با خروس قندی» است. این طور به نظر می‌رسد که دولت اوباما ممکن است حساب و کتاب غلط و در واقع خطرناکی کرده باشد.
وی می‌نویسد: آمریکا زیرکی طرف ایرانی را دست کم گرفته است و در مقابل خود را خیلی حیله‌گر فرض می‌کند. آمریکا امیدوار بود ایران در متن توافق‌نامه اصرار نکند که حق دائمی غنی‌سازی اورانیوم آن به رسمیت شناخته شود و حتی اگر اصرار کند، دولت آمریکا امیدوار بود با بازی «پلیس خوب، پلیس بد» با کمک مثلا فرانسه ایران را مجبور به عقب‌نشینی بکند. در صورت چنین فشاری بر ایران، اوباما فکر می‌کرد که ایران حتما عقب‌نشینی خواهد کرد چون زیر فشارهای تحریمی شدید است.
در ادامه این تحلیل آمده است آمریکا در روند مذاکرات عقب‌نشینی کرد و احتمالا از فرانسه به عنوان برهم‌زننده مذاکرات برای مدت کوتاهی استفاده کرد تا ایران چاره‌ای نداشته باشد جز این که از امضای توافقنامه در ژنو امتناع کند. طرفین مذاکره، اکنون به میز مذاکرات در ژنو برمی‌گردند اما تا زمانی که برای علت بهم خوردن معامله چاره‌ای نیاندیشند (قبول غنی‌سازی در سرزمین ایران) و صادقانه با هم گفتگو نکنند، به رغم دستاوردهای بزرگ چند ماه گذشته، احتمالا مذاکرات به شکست دوباره بینجامد. من جدا امیدوارم اوباما این فکر را کنار بگذارد که ایران تحت فشار تحریم‌ها بالاخره از حق خود خواهد گذشت.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10