(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 30 آبان 1392 - شماره 20645

تروریست‌های سعودی در انفجارهای اخیر دمشق دست داشتند
شیخ علی سلمان: رهبران مخالف آل‌ خلیفه برای تبعید ناخواسته تحت فشارند
43 شهید و 83 مجروح در انفجارهای عراق
بشار اسد: برای مقابله با افکار تکفیری باید متحد شویم
سایت آمریکایی: شاهزاده بندر بن سلطان عامل اصلی عملیات تروریستی در منطقه است
چهار سوی پنج قاره
درگیری خونین طرفداران مرسی با پلیس در خیابان‌های قاهره
درخواست سازمان ملل از دولت میانمار برای توقف خشونت علیه مسلمانان
مردم لیبی: تا خروج شبه نظامیان از طرابلس اعتصاب ادامه می‌یابد
برای حل مشکلات اقتصادی مجلس ونزوئلا به رئیس‌جمهور اختیارات ویژه داد
اعتراض احزاب سیاسی آلمان علیه فروش سلاح‌های جنگی به عربستان
تظاهرات ضد دو لتی در بلغارستان
   


گروههای موسوم به گروههای جهادی اسامی عاملان حملات انتحاری را در منطقه قلمون ریف دمشق را اعلام کردند.
به گزارش پایگاه خبری « سوریه الان»، منابع «جهادی» گفتند: «فراج مناحی صمیلی السبیعی» معروف به ابو زبیر حفراوی و از نیروهای ارتش عربستان سعودی و ابو غریب حجازی، حملات انتحاری قلمون را به اجرا در آوردند. این دو حمله انتحاری صبح دیروز رخ داد. نخستین حمله انتحاری، ساختمان امنیت نظامی در شهر نبک را هدف قرار داد و حمله دوم نیز علیه یکی از مواضع ارتش در دیر‌عطیه صورت گرفت که به کشته و زخمی شدن شماری از غیر نظامیان و نظامیان منجر شد. این دو انفجار با یک حمله بزرگ افراد مسلح وابسته به گروه موسوم به لشکر حمایت از پایتخت به مواضع ارتش در اطراف شهر نبک و دیر عطیه همزمان بود و درگیریهای شدید در شهر دیر عطیه بین نیروهای ارتش و افراد مسلح وابسته به این گروه ادامه دارد.

 


رهبر جمعیت الوفاق بحرین گفت، رهبران مخالف در بحرین به صورت سازمان یافته تحت فشار قرار می‌گیرند.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، شیخ علی سلمان تاکید کرد، آل‌ خلیفه تصمیم گرفته تا رهبران مخالف را زندانی یا به خارج از کشور تبعید کند.وی افزود، هدف دولت کنار گذاشتن مخالفان و ناامید کردن آنها از ادامه فعالیت انقلابی است و این هدف را به شیوه‌های مختلف دنبال خواهد کرد.شیخ علی سلمان همچنین گفت، می‌خواهند تمام مخالفان را زیر فشار بگذارند و یا زندانی کنند تا آنها مجبور شوند به خارج از کشور بروند یا از خیر تابعیت بحرین صرف نظر کنند.گفتنی است شیخ علی سلمان رهبر مهم‌ترین گروه سیاسی شیعه در بحرین و معاونش «خلیل المرزوق» به اتهام تحریک جوانان بارها بازجویی شده‌اند.

 


انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در پنج نقطه پایتخت عراق بیش از 43 شهید و83 مجروح برجای گذاشت.
به گزارش شبکه العالم، تروریست‌ها دیروز در مناطق «اعظمیه»، «الکراده»، «العامل»، «الحریه» و «الطویجی» بغداد با انفجار خودروهای بمب‌گذاری شده مردم را هدف قرار دادند. در الکراده یک مجلس عزاداری امام‌حسین(ع) هدف قرار گرفت.
بر اساس آمارهای رسمی، این حملات جمعا 43 شهید و 83 مجروح برجای گذاشت. تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حملات را برعهده نگرفته است.
خبرگزاری فارس نیز گزارش داد، مقارن ظهر دیروز یک خودروی بمب‌‌گذاری شده در جنوب نجف اشرف منفجر شد و جان یک نفر را گرفت و سه زخمی برجای گذاشت.
در شهر «سلیمانیه» واقع در منطقه خودمختار کردستان عراق نیز منزل «جلال طالبانی» رئیس‌جمهور عراق هدف تیراندازی افراد مسلح ناشناس قرار گرفت و بر اثر آن، مسئول گارد حفاظتی رئیس‌جمهور شهید شد.
حملات تروریستی در عراق را رژیم سعودی حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کند.

 


رئیس جمهور سوریه بر لزوم مقابله با افکار تکفیری که در کشورهای عربی نفوذ کرده تأکید کرد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، بشار اسد در دیدار با جمعی از اعضای کنگره ملی احزاب اتحاد برای رویارویی با افکار تکفیری افراط‌گرا را ضروری خواند.
در این دیدار اسد اعلام کرد: کاهش نقش فعال احزاب عرب در جوامع ما ظرف سال‌های گذشته زمینه را برای برخی افکار و جنبش‌های غربی فراهم کرده تا وارد این جوامع شده و به تبلیغات خود ادامه دهند.
وی بر اهمیت احیای نقش احزاب و سازمان‌های مردمی در مراحل آتی و نیز تحکیم روابط میان احزاب عربی برای خدمت به منافع مشترک کشورهای منطقه و تقویت روابط میان ملت‌ها تأکید کرد.
اسد همچنین اتحاد برای رویارویی با افکار تکفیری و تروریستی را الزام‌آور خواند.
اعضای کنگره ملی احزاب نیز در این دیدار ضمن اعلام حمایت از سوریه ابراز اطمینان کردند که ملت سوریه و ارتش این کشور در مقابله با تروریسم و خنثی کردن طرح‌های تجزیه طلبانه‌ای که سوریه و دیگر کشورهای منطقه را تهدید می‌کند پیروز شوند.
از سوی دیگر روسیه به قطعنامه ضد سوری که عربستان پیش‌نویس آن را تهیه کرده بود رأی منفی داد.
کمیته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل به اتفاق آرا به قطعنامه‌ پیشنهادی عربستان که مدعی نقض حقوق بشر توسط دولت سوریه شده بود رأی منفی داد.
نمایندگان عربستان سعودی و سوریه در سازمان ملل هنگام تصویب این قطعنامه با یکدیگر مشاجره لفظی داشتند.
بشار جعفری نماینده سوریه در سازمان ملل در این باره گفت، رژیم آل سعود که سابقه سیاهی در زمینه نقض حقوق بشر دارد نباید درباره اینگونه قطعنامه‌ها اظهار نظر کند.
نماینده سوریه در سازمان ملل ضمن بیان اینکه عربستان سعودی از جمله حامیان مخالفان مسلح در سوریه است، این قطعنامه را «شرم‌آور» خواند.
عربستان از جمله حامیان آشکار تروریست‌های مسلح سوریه در ناآرامی‌های این کشور بوده که از مارس 2011 آغاز شد و در خلال آن ده‌ها هزار نفر کشته شده‌اند.
بشار جعفری همچنین گفت، عربستان تنها دولتی در جهان است که مخالف برگزاری کنفرانس ژنو 2 است و می‌کوشد از حضور مخالفان در کنفرانس جلوگیری کند.
وی تأکید کرد، عربستان تنها کشوری بوده که تاکنون اجازه سفر اخضر ابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل متحد به ریاض را نداده و از تلاش‌های وی حمایت نکرده و به جای آن به تشدید خشونت و تروریسم و ریخته شدن خون سوری‌ها ادامه می‌دهد.
این اظهارات در شرایطی صورت می‌گیرد که ارتش سوریه همچنان به پیشروی خود در مناطق مختلف سوریه ادامه می‌دهد و با تروریست‌ها درگیر می‌شود.
ارتش سوریه پس از کنترل کامل شهر آزاد شده «قاره» به پاکسازی دیگر مناطق ادامه می‌دهد و با تحت تعقیب قرار دادن تروریست‌ها تعداد زیادی از آنان را به هلاکت رسانده است.
منطقه «قاره» از جمله مناطق استراتژیک در نزدیکی منطقه «القلمون» است که مانع ورود تروریست‌ها و قاچاق سلاح از لبنان به سوریه می‌شود. یگان‌های ارتش همچنین مخفیگاه تروریست‌ها در حومه دمشق و حماه را شناسایی و مقادیر زیادی اسلحه و مهمات در داخل این مخفیگاه کشف و ضبط کردند.
بیشتر این سلاح‌ها از خارج وارد شده‌اند و کشورهایی که مدعی حقوق بشر هستند با ارسال این سلاح‌ها در جنایات تروریست‌ها شریک هستند.
همچنین روستای «دویرینه» واقع در شرق فرودگاه بین‌المللی حلب به کنترل کامل ارتش سوریه درآمده است.
تروریست‌ها در این روستا نیز مانند مناطق دیگر برای آنکه از حملات ارتش در امان بمانند تونل‌ها و سنگرهایی حفر کرده‌اند.
سایر رویدادها
* وزیر خارجه روسیه تأکید کرد کناره‌گیری بشار اسد از قدرت دیگر اولویت شرکای روسیه نیست.
* منابع آگاه از احتمال از بین بردن سلاح‌های شیمیایی سوریه در داخل دریا خبر دادند.
* رئیس جمهور تونس با اشاره به حضور صدها فرد مسلح تونسی در سوریه که در کنار گروه‌های تروریستی می‌جنگند درباره بازگشت این افراد به کشورش ابراز نگرانی کرد.

 


یک سایت آمریکایی نوشت، بندر بن سلطان از حامیان تروریست‌ها و خطرناکترین شخصیت در خاورمیانه است و می‌تواند تمام رخدادهای کشورهای ناآرام در جهان را رهبری کند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، سایت آمریکایی «دیلی بیست» در یک گزارش تحلیلی رئیس سازمان اطلاعات عربستان و سفیر سابق ریاض در واشنگتن را خطرناکترین شخصیت در خاورمیانه عنوان کرد و نوشت، بندر بن سلطان رهبری ناآرامی‌ها در کشورهای خاورمیانه را برعهده دارد و در حال حاضر اقدامات ریاض علیه سوریه را رهبری می‌کند.
به نوشته این روزنامه، بن سلطان پس از انتقاد از دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و اعلام این مطلب که سیاست‌های آمریکا مانعی بر سر راه منافع عربستان است خود رهبری ناآرامی‌ها را برعهده گرفته و برای ممانعت از به قدرت رسیدن اسلامگراها در منطقه از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کند.
سفیر سوریه در اردن نیز پیشتر اعلام کرده بود که بندر بن سلطان سرکرده حقیقی القاعده و شاخه‌های مختلف آن از جمله داعش و النصره است و علت حمایت وی از گروه‌های تروریستی دخالت در امور سوریه و مقابله با نظام این کشور است.
وب‌سایت فرانسوی «اینتلجنس آنلاین» نیز در گزارشی با اشاره به نقش این شاهزاده سعودی در ناآرامی‌های منطقه اعلام کرد که بندر بن سلطان برای حمایت از گروهک تروریستی جیش‌العدل در ایران مبلغ 500 میلیون دلار بودجه اختصاص داده است.
به گفته این وب سایت فرانسوی بندر بن سلطان از سازمان اطلاعات و امنیت پاکستان خواسته نیروهای جیش‌العدل را آموزش دهد و هر نوع سلاحی که می‌خواهند در اختیار آنان قرار دهد.
بندر بن سلطان جاسوس 61 ساله و دیپلمات کهنه‌کار سعودی از سال 2005 مجری تمامی طرح‌های تروریستی در منطقه است و تمامی گروه‌های ترویست سلفی در منطقه تحت نظر مستقیم وی فعالیت می‌کنند.
به گفته برخی منابع، بندر بن سلطان حتی انتصاب‌های مختلف در القاعده را مستقیماً برعهده دارد.
وی به نمایندگی از دولت وهابی عربستان سعودی تلاش دارد تا ریشه‌های مقاومت شیعی در منطقه را خشکانده و مانع از گسترش نفوذ مقاومت در منطقه شود.
بندر بن سلطان همچنین اعتراف کرده که عربستان عامل ترور «عماد مغنیه» از فرماندهان ارشد حزب‌الله بوده و عاملان ترور حریری نخست‌وزیر فقید لبنان را نیز می‌شناسد و هم‌اکنون درصدد براندازی نظام بشار اسد است.

 


تیرگی روابط اندونزی و استرالیا
دولت جاکارتا همکاری‌های اطلاعاتی و نظامی خود را با استرالیا به حالت تعلیق درآورد. در پی انتشار اخباری مبنی بر شنود تلفن مقامات اندونزیایی از سوی جاسوسان استرالیایی روابط بین دو کشور تیره شد.
درگیری در شمال یمن
9 شیعه الحوثی طی درگیری‌های جدید در استان شمالی «صعده» یمن کشته شدند. چند هفته‌ای است که میان الحوثی‌ها و سلفی‌های شهر «دماج» کشمکش جریان دارد. این درگیری تاکنون بیش از 500 کشته و زخمی برجای گذاشته است.
دیدار سران باکو و ایروان
«الهام علی‌اف» رئیس‌جمهوری آذربایجان با «سرکیسیان» همتای ارمنی خود دیدار و گفت‌وگو کرد. این دو رئیس‌جمهور درباره پیشبرد مذاکرات برای حل بحران «قره‌باغ» به توافق رسیدند و اعلام کردند که این دیدار طی ماه‌های آینده تکرار خواهد شد.
پاتریوت در قطر
آمریکا به زودی سیستم دفاع موشکی «پاتریوت» به قطر ارسال می‌کند. این سیستم تحویل دولت دوحه می‌شود. تاکنون کشورهای عربستان، امارات و کویت از این سیستم‌های دفاعی موشکی خریده‌اند.
خشونت در آفریقای مرکزی
موج تازه خشونت‌ها در آفریقای مرکزی باعث شد هزاران نفر خانه‌ و کاشانه خود را از ترس جان رها کنند و آواره شوند.
در پی سرنگونی دولت «فرانسیس بوزیزه» توسط شبه نظامیان «سلکا»، این کشور ناآرام و دچار هرج و مرج شده است.
انفجار انتحاری در پاکستان
یک عامل انتحاری خودروی حامل مواد منفجره خود را در ایالت «وزیرستان شمالی» واقع در شمال غرب پاکستان منفجر کرد. این انفجار که در مجاورت یک مرکز ایست و بازرسی رخ داد، جان سه نیروی امنیتی را گرفت و هفت مجروح بر جای گذاشت.

 


درگیری‌های گسترده بین طرفداران و مخالفان مرسی و مداخله نیروهای امنیتی مصر یک کشته و 41 زخمی برجای گذاشت.
پس از اینکه درگیری‌های روز سه‌شنبه میدان التحریر قاهره و شهرهای دقهلیه، دمیاط و اسکندریه تا آخرین ساعات روز ادامه یافت و گروهی از اخوانی‌ها با هدف تسخیر ساختمان اتحادیه عرب از دیوارهای آن بالا رفتند، صدها تن از نیروهای امنیتی به معترضان یورش بردند. طبق گزارش‌های منتشر شده، همزمان با حمله نیروهای امنیتی به اخوانی‌ها، گروهی از طرفداران ژنرال «عبدالفتاح السیسی»، وزیر دفاع مصر نیز با معترضان به دولت، درگیر شدند.
حاصل این درگیری‌ها که به بهانه برگزاری مراسم بزرگداشت کشتار معترضان خیابان «محمد محمود» در نوامبر سال 2011 به وقوع پیوست، یک کشته و 41 زخمی بود که این آمار به تأیید مراکز رسمی مصر هم رسیده است.
در حادثه خیابان «محمد محمود» که پس از سقوط حسنی مبارک و قبل از به قدرت رسیدن مرسی روی داد، یکصد نفر از مردم مصر از سوی نیروهای نظامی و امنیتی کشته و زخمی شدند اما به گفته معترضان، قاتلان این حادثه هرگز شناسایی و محاکمه نشدند. به گزارش ایسنا این تظاهرات به دعوت «ائتلاف حمایت از مشروعیت»، متشکل از گروه‌های حامی اخوان‌المسلمین مصر در دومین سالگرد رخدادهای خیابان «محمد محمود» و با حضور هزاران تن از مخالفان «کودتای نظامی» مصر در میدان «العباسیه» برگزار شد که طی آن تظاهرکنندگان با سر دادن شعارهایی سرنگونی «حکومت نظامی» را خواستار شدند.
وزارت کشور مصر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که چهار تن از تظاهرکنندگان در ورودی میدان «عبدالمنعم ریاض» که به میدان التحریر منتهی می‌شود، بازداشت شدند که این افراد کوکتل مولوتف و تفنگ در اختیار داشتند.
در این بیانیه آمده است: معترضان شیشه تعدادی از پنجره‌های مقر اتحادیه عرب را شکستند و نیروهای امنیتی برای متفرق کردن معترضان به میزان مناسبی از گاز اشک‌آور استفاده کرده و میدان «التحریر» را از تظاهرکنندگان خالی کردند. در حال حاضر شماری خودروی زرهی در اطراف این میدان مستقر شده تا مانع از بازگشت معترضان شوند. وزارت کشور مصر نیز تأکید کرده که مانع از بازگشت معترضان به میدان خواهد شد.
صحرای سینا
حمله انتحاری به اتوبوس حامل سربازان مصر در مسیر رفح - العریش واقع در سینای شمالی نیز باعث کشته شدن دست‌کم 10 سرباز ارتش مصر شد. در این حادثه 35 نظامی مصری نیز مجروح شدند.
از زمان برکناری مرسی از قدرت، اوضاع مصر به شدت ناآرام شده و علاوه بر اعتراض‌های ادامه‌دار مردمی، مناطق صحرای سینا نیز به شدت آشفته شده است. پیشتر نیز طی یک حادثه تروریستی ده‌ها سرباز مصری در این صحرا قتل‌عام شدند. ترور نیز در این کشور رواج یافته طوری که چند روز پیش خبر رسید سرگرد «محمد مبروک» مسئول پرونده اخوان‌المسلمین به ضرب هفت گلوله کشته شد. روز گذشته یک گروه تروریستی نزدیک به القاعده مسئولیت ترور «مبروک» را برعهده گرفت.

 


کمیته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه‌ای از دولت میانمار خواست به خشونت‌ها علیه مسلمانان پایان داده شود.
سازمان ملل همچنین از دولت میانمار خواست خشونت‌های بودائیان علیه مسلمانان را پیگیری کرده و مانع از تکرار آن شوند. این قطعنامه که روز سه‌شنبه به اتفاق آرا به تصویب رسید، با واکنش‌های متفاوتی از سوی میانمار مواجه شد.
«ماج زاوهتای»، رئیس دفتر رئیس جمهوری میانمار اعلام کرد دولت این کشور برای بررسی خشونت‌ها علیه مسلمانان گام‌هایی برداشته است. اما «آنگ سان سوچی»، رهبر مخالفان این کشور که به شدت از سوی کشورهای غربی و آمریکا حمایت می‌شود «کمیته حقوق بشر سازمان ملل» را به «دخالت در امور داخلی میانمار» متهم کرد. به گزارش واحد مرکزی خبر، میانمار در سال 2011 از نیم قرن حکومت نظامیان در این کشور رهایی یافت اما روند انتقال در این کشور تحت تأثیر خشونت ‌های فرقه‌ای قرار گرفته است. خشونت‌های فرقه‌ای در میانمار سبب کشته شدن بیش از 240 نفر و بی‌خانمان شدن 240 هزار تن دیگر شده است که بیشتر آنها مسلمان هستند.
برخی می‌گویند خشونت‌های داخلی تهدیدی برای روند اجرای اصلاحات سیاسی در میانمار محسوب می‌شود زیرا این موضوع ممکن است سبب روی کارآمدن دوباره نظامیان در این کشور شود.

 


مردم پایتخت لیبی اعتصاب عمومی علیه شبه‌نظامیان مسلح را ادامه داده و اعلام کردند تا خروج همه شبه‌نظامیان از طرابلس به اعتصاب پایان نمی‌دهند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، علی‌رغم پایان یافتن مدت تعیین شده برای اعتصاب عمومی در طرابلس، اعتصاب‌کنندگان اعلام کردند تا زمانی که شبه نظامیان از طرابلس خارج نشوند، اعتصاب ادامه می‌یابد. در پی کشتار 44 تظاهرکننده به دست شبه‌نظامیان اهل «مصراته» در طرابلس، دانشجویان و دانش‌آموزان از رفتن سر کلاس درس خودداری کردند و همراه با آنها، کارکنان بیمارستان‌ها، مغازه‌ها، ادارات دولتی، مدارس و حمل و نقل عمومی اعتصاب سه روزه خود را از یکشنبه آغاز کردند.
«سادات البدری» رئیس شورای شهر طرابلس در جمع خبرنگاران گفت: ما تمدید اعتصاب عمومی را تا خروج همه شبه‌نظامیان از پایتخت اعلام می‌کنیم. البدری همچنین از همه ساکنان طرابلس خواست جمعه در اعتراض به حضور شبه نظامیان در پایتخت، دست به تظاهرات بزنند.
طی 48 ساعت اخیر در برخی مناطق طرابلس مردم خشمگین خیابان‌ها را مسدود و به آتش زدن لاستیک مبادرت کردند.
از تعداد نامعلوم شبه نظامیان حاضر در طرابلس، فقط شماری از آنها این شهر را ترک کردند.
ناآرامی‌های جمعه گذشته و پس از آن در طرابلس 48 کشته و بیش از 460 مجروح برجای گذاشت. سازمان ملل خواستار مجازات عاملان جمعه خونبار طرابلس شده است.

 


مجلس ونزوئلا برای حل مشکلات اقتصادی و مبارزه با فساد به رئیس‌جمهور اختیارات ویژه یک ساله داد.
به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، صدها نفر بیرون پارلمان پس از تصویب این اختیارات به شادمانی پرداختند.
مادورو 50 ساله پس از تصویب این اختیارات، گفت که از قبل تصمیم گرفته دو قانون لازم برای رسیدگی به این وضعیت اقتصادی را به تصویب پارلمان ونزوئلا برساند. یکی از این قوانین محدود کردن سود مشاغل به 15 تا 30 درصد است و قانون دیگر برای ایجاد هیئت دولتی جدید به منظور نظارت بر فروش دلار توسط دستگاه کنترل پول رایج ونزوئلاست.
در مقابل مخالفان می‌گویند که مادورو باید ژنرال ارتش و سایر مقام‌های ارشد را که مقصر تبدیل شدن ونزوئلا به محل ترانزیت مواد مخدر از کلمبیا هستند، تحت پیگرد قرار دهد. این در حالی است که دولت کاراکاس این ادعا را رد کرده و می‌گوید کشف و ضبط مواد مخدر به شدت افزایش یافته است.
منتقدان همچنین به این نکته اشاره کردند که ونزوئلا چندین سال است از انتشار جزئیات مربوط به چگونگی صرف پول‌های منابع مالی دولت که در دوران چاوز ایجاد شده، خودداری می‌کند.

 


احزاب سیاسی در آلمان به شدت نسبت به صدور گسترده سلاح از سوی دولت مرکل به عربستان سعودی اعتراض کردند.
پس از انتشار گزارش‌های رسمی دولت آلمان در مورد صادرات سلاح‌های جنگی به عربستان سعودی، سبزها و چپ‌های پارلمان این کشور علیه دولت «آنگلا مرکل» موضع گرفتند.
طبق این گزارش عربستان سعودی با رقمی بالغ بر یک میلیارد و 237 میلیون دلار، اصلی‌ترین مشتری تجهیزات جنگی ساخت آلمان است. مخالفان می‌گویند از آنجایی که عربستان سعودی قائل به کوچکترین مسائل حقوق بشری نبوده و کشوری مستبد است، دولت طبق قانون اجازه صدور تجهیزات جنگی به این کشور را ندارد. به گفته این احزاب سیاسی، دولت مرکل با این اقدام «دستورالعمل‌ها و خط مشی‌های» خود را نقض کرده و باید پاسخگو باشد. رئیس فراکسیون حزب سوسیال دموکرات آلمان نیز اعلام کرد، در صورت تشکیل دولت ائتلافی با مرکل، روی این مسئله کار خواهد کرد.
از دیگر خریداران تسلیحات آلمان که اجازه صادرات به آنها از سوی دولت این کشور صادر شده عبارتند از الجزایر با 287 میلیون یورو و امارات متحده عربی با 126 میلیون یورو.

 


هزاران نفر از مردم بلغارستان در اعتراض به فقر، فساد مالی و شرایط کار، در شهر صوفیه پایتخت این کشور تظاهرات کردند.
به گزارش آسوشیتدپرس، مردم معترض بلغارستان با استفاده از سلاح های جعلی خواستار شرایط بهتر کار و افزایش دستمزدها و حقوق خود شدند.
بر اساس این گزارش معترضان که خواستار استعفای دولت سوسیالیست نیز بودند تقاطع های اصلی خیابان ها در مرکز صوفیه را مسدود کردند.
دیروز سه تظاهرات و راهپیمایی مختلف در برابر ساختمان پارلمان بلغارستان برگزار شد و پلیس ضد شورش بلغارستان ساختمان پارلمان این کشور را محاصره کرده و در کنترل خود قرار داد.
بلغارستان فقیرترین کشور اتحادیه اروپا به شمار می رود و تازه ترین نظرسنجی موسسه گالوپ نشان می دهد که حدود نیمی از مردم بلغارستان خواستار استعفای دولت سوسیالیست این کشور هستند. در شرایطی که دولت بلغارستان از ماه می تاکنون به قدرت رسیده ولی میزان نارضایتی افکار عمومی مردم این کشور نسبت به عملکرد آن به شدت رو به افزایش بوده است. مردم بلغارستان سیاستمداران این کشور را به فساد مالی گسترده متهم کرده اند.
بیش از ۴۸ درصد مردم بلغارستان در این نظرسنجی اعلام کردند که دولت این کشور باید استعفا دهد. این رقم در نظرسنجی یک ماه پیش نیز به بیش از ۴۱ درصد رسیده بود. این بالاترین میزان نارضایتی مردم بلغارستان از عملکرد دولت از زمان به قدرت رسیدن در ماه می است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10