(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 30 آبان 1392 - شماره 20645

کوتاه اقتصادی
وعده سخنگوی دولت درباره گزارش 100 روزه
سازمان حمایت خبر داد
اجرای طرح برخورد با کالاهای بی‌کیفیت در بازار
مصرف سالانه 100 میلیارد دلار گاز در کشور
منابع پاکستانی: آمریکا با معافیت خط لوله صلح از تحریم‌ها مخالفت کرد
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار: حذف دلالان، قیمت میوه را کیلویی هزار تومان کاهش می‌دهد
رئیس کمیسیون عمران: دولت طرحی درباره مسکن اجتماعی به مجلس نداده است
صادرات ایران به عراق در 6 ماه سال‌جاری از 6/5 میلیارد دلار عبور کرد
جزئیات آزادسازی قیمت بلیت هواپیما
رئیس اتحادیه: قیمت روغن و لاستیک علی‌رغم کاهش نرخ دلار پایین نیامد
قائم مقام وزیر نیرو: مسابقه مصرف آب در کشور باید متوقف شود
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران: دولت با افزایش نرخ ارز به دنبال تامین بودجه است
   


* مدیرکل ایمنی و آتش‌نشانی شرکت فرودگاه‌های کشور از تجهیز فرودگاه‌های کشور به خودروهای پشتیبان آتش‌نشان فرودگاهی با اعتباری بالغ بر 67 میلیارد و 200 میلیون ریال خبر داد.میرسعید صفی‌نیا با بیان این‌که این اقدام در راستای افزایش سطح ایمنی فرودگاه‌ها صورت گرفته است، گفت: بر این اساس 12 دستگاه خودرو تانکر (پشتیبان) آتش‌نشان فرودگاهی به 12 فرودگاه کشور اختصاص داده شده است.وی افزود: با ورود خودروهای تانکر پشتیبان، عمر این ناوگان در فرودگاه‌های کشور به زیر 15 سال کاهش یافت.
* مدیر امور اعتباری و سرمایه‌گذاری بانک مسکن گفت: متقاضیانی که از مجتمع‌سازان بدهکار به بانک مسکن اقدام به خرید مسکن کنند سقف تسهیلات مسکن آنها 25 میلیون تومان است.ذبیح‌اله نعمتی در گفت‌وگو با فارس در خصوص جزئیات استفاده از تسهیلات تا سقف 25 میلیون تومان افزود: در صورت کسب امتیاز و خرید واحد مسکونی از مجتمع‌سازانی که از بانک مسکن تسهیلات دریافت کرده و هنوز بدهی خود را تسویه نکرده باشند، امکان استفاده از تسهیلات تا سقف 25 میلیون تومان وجود دارد.
* معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی از ورود 2000 مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی تا تابستان سال آینده برای پاسخ‌گویی به نیاز مشترکین خبر داد.هوشنگ فلاحتیان در گفت‌وگو با ایسنا گفت: باید خود را برای تامین برق در تابستان 93 آماده کنیم. بنابراین بخش عمده‌ای از نیروگاه‌های کشور اکنون در حال انجام تعمیرات دوره‌ای و اساسی هستند.وی با اشاره به سرمایه‌گذاری در بخش انرژی‌های نو به صورت جدی تصریح کرد: در سال جاری بر اساس مصوبه مجلس از مشترکین شهری به ازای هر کیلووات ساعت برق مصرفی 30 ریال به عنوان عوارض دریافت می‌شود و موظف هستیم که منابع حاصل از آن را برای توسعه شبکه‌های روستایی و احداث نیروگاه‌های تجدید‌پذیر به کار گیریم.
* مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار گفت: افزایش 30 دقیقه‌ای زمان معاملات تالار شیشه‌ای از دیروز و حذف معاملات گروهی از جمله تحولات اخیر بازار سرمایه به شمار می‌آیند.
* مشاور وزیر راه در امور حمل‌ونقل خطای انسانی را مهم‌ترین دلیل تصادفات جاده‌ای برشمرد و اظهار کرد: میزان تلفات ناشی از تصادفات در سال 84 که بیش از 27 هزار نفر بود به 19 هزار نفر در سال گذشته رسید ولی هم‌‌چنان باید با انجام اقدامات لازم این میزان کاهش یابد.

 


سخنگوی دولت وعده داد هفته آینده گزارش 100 روزه دولت یازدهم توسط روحانی ارائه می‌شود.
محمدباقر نوبخت در پاسخ به سؤالی در این خصوص اظهار داشت: همانطور که اشاره کردید، این گزارش صد روزه است. بنابراین بگذارید این صد روز به پایان برسد و بعد از آن این گزارش تقدیم شود. اراده دولت و شخص رئيس جمهور بر این است که کلیه فعالیت‌های فرزندان ملت‌(دولت) به اطلاع مردم برسد، قطعاً این کار انجام خواهد شد و تمامی ابعاد این گزارش تهیه و تنظیم شده و در مراحل پایانی است. انتظار داریم هفته آینده رئيس جمهور این گزارش را تقدیم ملت ایران بکند.
وی در ادامه با اعلام این خبر که نرخ تورم نقطه به نقطه از 41 درصد به 37 درصد رسیده است و همت می‌کنیم در سال 93 این نرخ به زیر 30 درصد برسد، گفت: بررسی لایحه بودجه در هیئت وزیران از هفته آینده آغاز می‌شود و ان‌شاءالله لایحه را به موقع به مجلس تقدیم می‌کنیم.
به گزارش فارس سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت با هرگونه افزایش غیرمنطقی قیمت‌ها که وجهه کذایی دارد به شدت مخالف است تاکید کرد: نگران بالا بودن نرخ تورم هستیم و برای تثبیت قیمت‌ها تلاش می‌کنیم.
وی گفت: در حال بررسی نحوه توزیع یارانه‌ها و مشمولان آن هستیم اما هنوز هیچ سناریویی قطعی نشده است، تدبیر می‌کنیم راهکاری انتخاب شود که مجبور به تصحیح آن نشویم.

 


سازمان حمایت با هدف برخورد با کم‌فروشی و عرضه کالاهای بی‌کیفیت اقدام به اجرای طرح نظارتی ویژه بررسی کمیت و کیفیت کالاهای بسته‌بندی شده در سطح بازار کرده است.
مجتبی فراهانی، معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با اعلام مطلب فوق در گفت‌وگو با (ایسنا) اظهار کرد: سیستم بازرسی به دنبال رفع معضل گرانفروشی و برخورد با گرانفروشان و دیگر تخلفات نظیر کم‌فروشی است.
وی ادامه داد: بازرسان سراسر کشور باید با تفاوت بین گرانی و گرانفروشی به ماموریت خود بپردازند. در عین حال بازرسان باید مراقب باشند عده‌ای با پوشش گرانی وارد بازار نشده و گرانفروشی نکنند.فراهانی با بیان این که چنانچه ظرفیت‌های تولیدی جامعه به حدی افزایش پیدا کند که پاسخگوی تقاضای کل باشد فضای بازار برای متخلفان و گرانفروشان ناامن می‌شود، گفت: این موضوع همان حمایت از حقوق مصرف‌کننده است.
معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت با تاکید بر لزوم حمایت از تولیدکنندگان تصریح کرد: تولیدکننده باید احساس کند که بازرسی کمک کار او در ایجاد فضای بازار سالم است تا بتواند کالا و محصول خود را نهایتا با قیمت مناسب به مصرف‌کننده عرضه کند.
وی با بیان این که بازرسان سازمان حمایت اولویت خود را معطوف به رسیدگی به شکایات مردمی کرده‌اند، اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون 240 هزار شکایت مستقیم از مردم دریافت شده که پس از بررسی حدود 40 درصد از تخلف این شکایت‌ها محرز شده و وفق مقررات احقاق حقوق و دیگر اقدامات لازم به عمل آمده است.
به گفته فراهانی حدود 60 درصد از شکایت‌های مردمی پس از بررسی کارشناسی احراز تخلف نشده اما در تمامی موارد نتایج حاصل از آن با توجه به کد رهگیری که به فرد شاکی داده می‌شود به آنها منعکس می‌شود.
معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت گفت: از ابتدای سال تاکنون بازرسان در برخی از حوزه‌ها مانند مواد لبنی 298 هزار مورد، مواد پروتئینی 39 هزار، غلات و حبوبات 470 هزار، قند و شکر و روغن نباتی 310 هزار، مواد شوینده 192 هزار، لاستیک و روغن موتور 142 هزار، نهاده‌های دامی 74 هزار، مصالح ساختمانی 152 هزار و در نهایت در بخش صیفی‌جات 625 هزار مورد بازرسی داشته‌اند که حدود هشت درصد از آنها نیز به تشکیل پرونده تعزیراتی منجر شده است.
وی با تاکید بر این که اخیرا سازمان حمایت با هدف برخورد با کم‌فروشی و عرضه کالاهای بی‌کیفیت، با همکاری دیگر دستگاه‌های متولی اقدام به اجرای طرح نظارتی ویژه بررسی کمیت و کیفیت کالاهای بسته‌بندی شده در سطح بازار کرده است، خاطرنشان کرد: در چهار ماه گذشته 19 هزار و 200 مورد شکایت مردمی در خصوص کم‌فروشی یا عدم کیفیت کالا داشته‌ایم که حدود 50 درصد از شکایات واصله منجر به برخورد قانونی شده و همچنین 1350 مورد گشت مشترک نیز با نهادهای مربوطه انجام شده است.
معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت در پایان با بیان این که طی همین مدت 468 هزار مورد بازرسی در خصوص کمیت و کیفیت کالا بر روی کالاهایی که دارای بسته‌بندی نظیر مواد لبنی و پروتئینی، غلات، حبوبات، شویندگان، قند و شکر، ماکارونی، برنج و غیره هستند انجام شده است گفت: حدود 10 درصد از این کنترل‌ها منجر به احراز تخلف شده است.

 


مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد: سالانه معادل 100 میلیارد دلار گاز در کشور مصرف می‌شود.
ناصر ابراهیمی ضمن تاکید بر صرفه‌جویی در مصرف گاز طبیعی گفت: در حال حاضر سالانه حدود 160 میلیارد متر مکعب در کشور گاز مصرف می‌شود که این میزان معادل یک میلیارد بشکه نفت خام با قیمتی حدود 100 میلیارد دلار است.
به گفته مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز در حال حاضر بیش از 60 درصد سهم سبد انرژی کشور را گاز تشکیل می‌دهد.
وی ضمن تاکید بر رعایت موارد صرفه‌جویی در مصرف گاز طبیعی، تاکید کرد: باید مصرف گاز در کشور به گونه‌ای مدیریت شود تا بتوانیم این انرژی را برای نسلهای آینده نیز حفظ کنیم.
ابراهیمی با اشاره به اینکه هم‌اکنون 170 صنعت بزرگ در کشور سالانه حدود 72 میلیارد متر مکعب گاز مصرف می‌کنند، گفت: سال گذشته 24 میلیارد لیتر فرآورده نیز با ارزشی معادل 17 میلیارد دلار در کشور مصرف شد.
مدیر گازرسانی با اشاره به اهمیت بازرسی فنی در صنعت گاز کشور، بازرسی فنی را شامل 3 بخش کالا، اجرا و بهره‌برداری برشمرد و گفت: بازرسی فنی در بخش کالا باید بر روی خرید 5 قلم کالای اصلی شامل رگلاتور، لوله فولادی، لوله پلی‌اتیلن و شیرآلات متمرکز شود.
ابراهیمی تاکید کرد: در هنگام خرید کالاهای مورد نظر بازرسی فنی باید نظارت دقیق داشته باشد و کالاهای باکیفیت خریداری کند.
ابراهیمی با اشاره به اینکه بیش از 50 درصد بودجه سرمایه‌ای شرکت ملی گاز صرف خرید اقلام مورد نیاز صنعت گاز می‌شود، یادآور شد: بنابراین باید با خرید کالاهای با کیفیت و بازرسی دقیق آنها در راستای ارتقای کیفی تجهیزاتمان تلاش کرد.
مدیر گازرسانی با تاکید بر اینکه بازرسی فنی در اجرا نیز باید با اقتدار عمل کند افزود: تمامی اقدامات انجام شده در تست‌ها و انجام بازرسی‌ها باید به صورت فرایند ثبت شود.
وی با بیان اینکه متاسفانه در بخش بهره‌برداری اقدامات کمتری صورت گرفته است گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر 21 میلیون واحد مسکونی معادل 86 درصد واحدهای مسکونی در کشور به شبکه سراسری گاز متصل شده است این حجم وسیع خدمات‌رسانی در کشور نیازمند این است که در بخش بهره‌برداری اقدامات بیشتری صورت گیرد.

 


منابع پاکستانی از مخالفت آمریکا با معافیت پروژه خط لوله گاز ایران- پاکستان از تحریم‌ها علیه ایران خبر دادند.
روزنامه پاکستانی اکسپرس تریبون گزارش داد: آمریکا با معافیت پروژه خط لوله گاز ایران و پاکستان از تحریم‌های خود علیه ایران مخالفت کرده که این امر آینده این پروژه را پیچیده‌تر از قبل می‌کند.
پاکستان تعهداتی را در خصوص پایبندی به پروژه خط لوله آی‌پی دارد که کناره‌گیری آنها از این پروژه را دشوار می‌کند. اما اسلام‌آباد به دلیل تهدید تحریم‌ها در تامین پول مورد نیاز برای این پروژه دچار مشکلاتی شده و یک درخواست برای دریافت وام دو میلیارد دلاری از ایران را مطرح کرد.
به گفته منابع آگاه، پاکستان اخیرا در حاشیه گفت‌وگوهای استراتژیک دوجانبه در واشنگتن در هفته گذشته این مسئله را با مقامات آمریکایی مطرح کرد، اما آمریکا تضمینی مبنی بر معافیت پروژه آی-پی از تحریم‌ها ارائه نداد.
به گزارش ایسنا یک مقام آگاه گفت: ما در این مرحله در حال بررسی این پروژه هستیم و نمی‌توانیم آن را از تحریم‌های احتمالی آمریکا معاف کنیم.
از سوی دیگر این منابع همچنین گفتند: آمریکا پاکستان را تحت فشار گذاشته تا بجای پروژه واردات گاز ایران، پروژه خط لوله گاز ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند (تاپی) را دنبال کند.
آنها افزودند: به پاکستان درباره احداث خط لوله پروژه تاپی اطمینان داده شده و قراردادهای اکتشاف گاز برای این پروژه احتمالا به شرکت‌های آمریکایی نظیر شورون واگذار می‌شود که پاکستان را از مسئولیت تامین پول برای این طرح بی‌نیاز می‌کند.

 


رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار تاکید کرد: نظارت جدی و مستمر بر فعالیت بارفروشان و حذف دلالان می‌تواند قیمت هر کیلوگرم میوه را حداقل یک هزار تومان کاهش دهد.
«حسین مهاجران» در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در حال حاضر فعالیت میدان‌های میوه و تره‌بار نیاز به اصلاح و نظارت شدید و افزایش جرایم نقدی از سوی دستگاه‌های ذیربط همچون سازمان بازرسی و نظارت، سازمان تعزیرات، سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و مجمع صنفی دارد و اگر دولت به دنبال نفع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نهایی است باید این موضوع را به صورت جدی پیگیری کند.
وی گفت: طبق اعلام سازمان حمایت تولیدکنندگان بارفروشان باید روی هر بار حداقل 5/2 درصد سود دریافت کنند، در حالی که هم‌اکنون بیش از 10 درصد سود به جیب می‌زنند.
وی تصریح کرد: در حال حاضر بازرسی و نظارت در میدان میوه و تره‌بار انجام می‌شود اما کافی نیست و نرخ جریمه‌های محاسبه شده برای متخلفان کمتر از میزان تخلفات است که این مسئله نیز باید اصلاح شود.
مهاجران اظهار کرد: در واقع برخی از بارفروشان در میدان میوه و تره‌بار دارای واحد و تعداد قابل توجهی خاور هستند که با محاسبه سود 10 درصد، روزانه سودهای میلیونی می‌برند.
رئیس اتحادیه میدان میوه و تره‌بار تصریح کرد: همچنین بار میوه را با کاهش حداقل 2 کیلوگرم از وزن میوه، محاسبه هزینه جعبه و کارگر، عرضه می‌کنند که میدان میوه و تره‌بار و خرده‌فروشی‌ها نیز برای تامین سود خود، میوه را گران به دست مصرف‌کنندگان می‌رسانند.
وی اضافه کرد: هم‌اکنون بارفروشان هر کیلوگرم سیب درختی و نارنگی را با سود 10 درصد به قیمت 4200 عرضه می‌کنند، دلالان نیز همین محصول را خریداری و به قیمت 5 هزار تومان به فروش می‌رسانند، در واقع دلالان روی 2 تن بار می‌توانند حداقل 5/1 میلیون تومان سود ببرند.
مهاجران گفت: در حال حاضر بخش عمده سود میوه، سبزی و صیفی به جیب بارفروشان و دلالان می‌رود و میدان نیز به ناچار مجبور است سود واحدهای خود را با افزایش قیمت از مصرف‌کنندگان تامین کند که در نهایت به دلیل عدم نظارت جدی بر این بخش تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نهایی متضرر هستند.
وی معتقد است دولت باید با ساماندهی و اصلاح وضعیت میدان میوه و تره‌بار در کاهش گرانی محصولاتی همچون میوه، سبزی و صیفی‌جات اقدام کند.

 


رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان این که طرح مسکن اجتماعی در مرحله ایده و پیشنهاد است، گفت: درباره جزئیات آن چیزی منتشر نشده و طرحی به کمیسیون ارايه نشده است.
سیدمهدی هاشمی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: اصل تولید مسکن انبوه در کشور مورد تاکید است و با توجه به اینکه نیاز سالانه به مسکن حدود یک میلیون واحد برآورد می‌شود، دولت باید سریعتر برنامه نهایی خود را در این بخش به کمیسیون عمران ارايه کند تا جزيیات ادامه مسکن مهر مشخص شود.
وی با بیان این که مسکن اجتماعی متفاوت از مسکن مهر نیست، افزود: با توجه به سرعت رشد شاخص‌های مسکن از جمله اقتصاد مسکن و اثرگذاری مطلوب مسکن مهر بر کاهش قیمت مسکن، با ارايه سریعتر سیاست‌های دولت در حوزه مسکن و طرح یک برنامه مشخص و مدون، مردم می‌توانند از ثمرات این طرح بهره‌مند شوند.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مردم از نمایندگان حوزه‌های انتخابیه خود تکمیل مسکن مهر را مطالبه می‌کنند، گفت: باید روند اتمام پروژه‌های مسکن مهر ادامه یابد و به مطالبات اقشار مردم که امید خانه‌دار شدنشان به مسکن مهر گره خورده، پاسخ داده شود. سپس به کار کارشناسی و استفاده از تمامی ظرفیت‌ها، تجارب و نظرات ملی و استانی و بومی دست به تغییر رویکردها در اجرای تولید مسکن انبوه در کشور زد.
نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شواهد نشان می‌دهد در مسکن اجتماعی تغییرات جزئی نسبت به مسکن مهر دیده شده و وزارت راه و شهرسازی بر آن است تا اشکالاتی که در مسکن مهر وجود داشت، در طرح جدید مسکن اجتماعی برطرف شود.
هاشمی با تاکید بر این که برای ارزیابی مسکن اجتماعی و اطلاع از جزئیات آن باید منتظر ارايه طرح آن به کمیسیون ماند، افزود: قرار است وزیر راه و شهرسازی این طرح را به مجلس ارائه کند، اما هنوز آماده ارائه به مجلس نشده است.
وی با اشاره به اینکه دولت باید از ساخت و ساز مسکن و خانه‌دار کردن اقشار کم درآمد حمایت کند، افزود: کمیسیون عمران مجلس آمادگی کامل دارد بلافاصله پس از دریافت نظرات دولت، به بررسی آن بپردازد تا به ماموریت‌های دولت در حوزه تامین مسکن کمک کند.
رئیس کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: بدیهی است تا زمانی که اصل طرح مسکن اجتماعی به مجلس ارايه نشود، نمی‌توان در خصوص جزئیات و یا نقاط قوت و ضعف آن اظهارنظر کرد.
هاشمی در خصوص وام 6 برابری ودیعه مسکن نیز گفت: هنوز در این زمینه طرحی به کمیسیون عمران ارائه نشده است.

 


دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق از رشد صادرات ایران به عراق در 6 ماه نخست سال جاری خبر داد.
جهانبخش سنجابی در گفت‌وگو با ایرنا گفت: رقم مبادلات فیمابین در این مدت 2/6 میلیارد دلار بوده که از این مقدار تنها 560میلیون دلار رقم صادرات عراق به کشورمان بوده است.
وی همچنین عنوان کرد: هرچند مشکلات فراوانی پیش‌روی صادرکنندگان کالا و خدمات کشور به عراق قرار دارد، اما سازمان‌ها و نهادهای فعال در این حوزه سعی می‌کنند با راهکارهای عملی، از تعداد این سدها بکاهند.
وی گفت: در این مدت بهبود مؤلفه‌هایی همچون صادرات غیرنفتی، افزایش تردد گردشگران عراقی به ایران، رشد ترانزیت و افزایش قابل توجه سرمایه‌گذاری‌ها در پروژه‌های عمرانی و صنعتی نیز، نشان‌دهنده افزایش تعاملات اقتصادی بین 2 کشور بوده است.
سنجابی درباره مراودات اقتصادی ایران با اقلیم کردستان و اینکه چه حجمی از صادرات غیرنفتی را در بر می‌گیرد گفت: در حال حاضر 60 درصد صادرات غیرنفتی به عراق، از مبادی مرزی مشترک با اقلیم کردستان صورت می‌گیرد که رویدادهایی چون امضای توافقنامه گسترش روابط اقتصادی و تجاری ایران و اقلیم کردستان عراق، به افزایش آن کمک شایانی کرده است.
وی گفت: از کل صادرات ایران به عراق در 6 ماه نخست سال، بیشترین حجم صادرات با 06/3 میلیارد دلار مربوط به کالاهای غیرنفتی بوده که نسبت به سال گذشته 28 درصد رشد وزنی و 26 درصد رشد ارزشی داشته است.
دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق درباره میزان ترانزیت به عراق نسبت به سال گذشته نیز توضیح داد: این رقم در 6 ماه ابتدایی امسال، 878 میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شاهد رشد 24 درصدی آن بوده‌ایم.
وی گفت: این جا‌به‌جایی کالا شامل ترانزیت از ایران به عراق و همچنین ترانزیت فرآورده‌های سوختی از عراق از مسیر ایران به خارج از کشور است که همچنان نیز ادامه دارد.
سنجابی این موضوع را نیز گفت که هم‌اکنون شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی ایران با مشارکت در مناقصات مختلف برگزار شده عراق موفق به اخذ پروژه‌های مختلف عمرانی به ارزش 803 میلیون دلار شده‌اند که از میان آنها می‌توان به پروژه احداث پل، ساخت شهرک‌های مسکونی، ساخت دستگاه‌های دایجستر، پروژه‌های مطالعاتی، پروژه تدارک و ساخت سد نیروگاه، تاسیس مجتمع و مراکز درمانی مختلف و طراحی و ساخت مخازن نفتی اشاره کرد.
وی گفت: در حوزه سرمایه‌گذاری در عراق نیز مواردی چون پروژه‌‌هایی مانند احداث کارخانه سیمان، مجموعه‌های عام‌المنفعه در عراق مانند بیمارستان و احداث واحدهای مسکونی را می‌توان نام برد.
سنجابی درباره جایگاه صادرات برق در تعاملات اقتصادی با کشور عراق نیز به ایرنا پاسخ داد: میزان صادرات برق ایران به این کشور در 6 ماه امسال، 455 میلیون دلار و به طور لحظه‌ای یک هزار و 140 مگاوات بوده که از طریق 5 شبکه انتقال برق صورت می‌گیرد.
وی گفت: صادرات برق از نظر ارزش دلاری نسبت به 6 ماه نخست سال گذشته کاهش 13 درصدی را تجربه کرده است.
دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق درباره ارزآوری تردد اتباع عراقی به ایران نیز در 6 ماه امسال عنوان کرد: ارزش دلاری گردشگری و توریسم سلامت در حدود 379 میلیون دلار برای کشورمان ارزآوری داشته است.
وی گفت: تردد اتباع 2 کشور به خاک یکدیگر، یک میلیون و 900 هزار نفر بوده که از این تعداد یک میلیون نفر سهم ورود اتباع ایرانی به عراق و حدود 900 هزار نفر اتباع عراقی به خاک کشورمان است.
وی تاکید کرد: تردد اتباع عراقی به خاک کشورمان رشد 40 درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد و بر اساس آمار موجود تردد اتباع ایرانی به عراق از مسیرهای زمینی و هوایی به ترتیب 20 و 15 درصد رشد داشته است.
سنجابی با بیان این که، ایران در طول سال‌های گذشته فرآورده‌های نفتی مختلف به این کشور صادر کرده است افزود: در 6 ماه ابتدایی سال جاری رقم صادرات گازوئیل ایران به عراق به ارزش 68/5 میلیون دلار بوده که نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.
وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چه اقدامات موثری برای افزایش مبادلات تجاری با عراق در سال 92 انجام شده است، گفت: برگزاری اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و اقلیم کردستان عراق در تیر ماه سال جاری مهمترین اقدام چند ماه اخیر برای گسترش تعاملات فیمابین 2 کشور به شمار می‌آید.

 


قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی و هواشناسی چگونگی اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما را تشریح کرد.
علی‌محمد نوریان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در وزارت راه به دنبال اجرای قانونی هستیم که توسط مجلس مصوب شده گفت: در قانون برنامه پنجم توسعه 2 ماده 161 و 166 در رابطه با مسائل هواپیمایی است. ماده 161 درخصوص متنوع‌سازی و آزادسازی قیمت بلیت هواپیماست.
وی افزود: در موضوع آزادسازی قیمت بخش خصوصی باید نقش اصلی را به عهده بگیرد که در ابتدا قرار است در 18 ایرلاین دولتی و خصوصی متنوع‌سازی اجرا شود به این معنا که قیمت بلیت هواپیما در صبح، ظهر، شب، روز تعطیل، وسط هفته، ایام نوروز متفاوت باشد، این در حالی است که قیمت کنونی بلیت به صورت غیرقانونی اعمال می‌شود.
قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی و هواشناسی با بیان اینکه در حال حاضر بلیت هواپیما از طریق منابعی با قیمت‌های بالاتر تهیه می‌شود، گفت: در واقع در محیط غیررقابتی این کار انجام می‌گیرد و امیدواریم با توجه به دستور مصوبه مجلس تا پایان سال با کمک ایرلاین‌ها در گام اول بلیت هواپیما متنوع‌سازی می‌شود و در مرحله بعدی مسیرها آزادسازی خواهد شد تا ایرلاین‌ها در هر مسیری که می‌خواهد پرواز کنند.
نوریان با اشاره به اینکه دولت با یک سری مکانیسم، پرواز به نقاط محروم را انجام خواهد داد، خاطرنشان کرد: پس از متنوع‌سازی و آزادسازی مسیرها یک سری تشویق برای هواپیماهای نو مانند تخفیف سوخت در نظر گرفته می‌شود، یا اینکه در زمینه عوارض فرودگاهی تخفیفاتی به ایرلاین‌ها اعطا می‌شود که با این برنامه و حمایت‌های دولتی امیدواریم تنوع‌سازی قیمت بلیت هواپیما توسط ایرلاین‌ها پیشنهاد و پیاده شود.
وی با بیان اینکه هدف دولت این است که مسائل تعمیراتی، صدور بلیت، خدمات فرودگاهی ایرلاین‌ها مشترک شود، گفت: این برنامه باعث می‌شود تا قیمت تمام شده و هزینه‌ها کاهش و کارایی افزایش یابد، به طور کلی دولت کمک می‌کند تا کنسرسیوم بین ایرلاین‌ها تشکیل شده و به این ترتیب بازار رقابتی ایجاد شود.
قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی و هواشناسی تصریح کرد: فرض ما بر اساس الگوهایی که در دنیا وجود دارد این است که یک ایرلاین کوچک با 3 هواپیما نمی‌تواند بقا داشته باشد و برای بقا باید چند ایرلاین با یکدیگر کنسرسیوم تشکیل دهند.نوریان خاطرنشان کرد: بر این اساس 16 ایرلاین بخش خصوصی به 2 کنسرسیوم تبدیل می‌شوند که این کار باعث کاهش هزینه‌ها و ارتقای بهره‌وری ایرلاین‌ها می‌شود.
وی افزود: ما علاقه‌مند به حفظ سلامت مردم هستیم و ایمنی برای دولت اولین هدف است، بنابراین هر هواپیمایی که شرایط ایمنی را نداشته باشد از دور خارج خواهد شد. اما به هیچ عنوان قصد اعمال فشار بر ایرلاین‌ها برای تشکیل کنسرسیوم را نداریم و برعکس در کنار هستیم تا برای آنها شرایط مناسب اقتصادی ایجاد شده و بتوانند به مردم به خوبی خدمات‌رسانی کنند.
قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی و هواشناسی تصریح کرد: مردم باید مطمئن باشند که دولت به عنوان کارگزار آنها مواظب سلامتی، ایمنی و رفاه آنها در صنعت حمل و نقل هوایی است. زیرا تمام زیرساخت‌های این صنعت توسط دولت ایجاد شده است و این امکانات به صورت کامل در اختیار بخش خصوصی است تا آنها بتوانند خدمت مناسبی به مردم داشته باشند. با این حال اجباری در تشکیل کنسرسیوم با مشارکت ایرلاین‌های بخش خصوصی نیست.

 


رئیس اتحادیه روغن و لاستیک از وجود روغن و لاستیک بیش از نیاز بازار خبر داد و گفت: قیمت‌ها بالا است و در پی این موضوع خریداران چندان به بازار رجوع نمی‌کنند.
عباس سماواتی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در چند ماه گذشته که قیمت دلار به 3700 تومان رسید، روغن و لاستیک بنا بر این نرخ قیمت‌گذاری شده‌اند و با کاهش قیمت دلار دیگر قیمت این کالاها کاهش نیافت.
وی ادامه داد: 40 درصد از حجم لاستیک موجود در بازار کالای ایرانی است و مابقی به صورت وارداتی از کشورهای کره، ژاپن، هند، مالزی و اندونزی تامین می‌شود.
او تصریح کرد: قیمت محصولات وارداتی بنا بر کیفیت کالا متغیر است و در نهایت به سلیقه واردکننده است که چه نوع کالایی با چه نوع کیفیتی را وارد کند.
سماواتی بزرگترین معضل صنف روغن و لاستیک را سازمان امور مالیاتی دانست و گفت: این سازمان مالیات‌‌های سنگین همراه با ارزش افزوده از واحدها دریافت می‌کند و باعث ایجاد رکود در کسب و کار شده است.
وی همچنین گفت: واحدهای بدون جواز کسب نیز به عنوان یکی دیگر از معضلات اصناف به حساب می‌آیند.
به گفته رئیس اتحادیه روغن و لاستیک از 3 ماه گذشته افزایش قیمت روغن و لاستیک رخ نداده اما باید قیمت‌ها با ارز 3000 تومان نرخ‌گذاری شود.
او تاکید کرد: روغن تقلبی که روغن بی‌کیفیت ایرانی است با نام برندهای خارجی به فروش می‌رسند که این نوع روغن‌ها با روغن‌های تحت لیسانس متفاوت هستند.

 


قائم مقام وزیر نیرو با اسفناک دانستن ذخایر آبی کشور، خواستار متوقف کردن مسابقه مصرف آب شد.
ستار محمودی در گفتگو با مهر درباره وضعیت نامناسب منابع آبی کشور و تحلیل مرکز پژوهش‌ها از گزارش بین‌المللی بحران آب در ایران گفت: اگر برای یک دوره درازمدت و حتی 100 ساله بخواهیم موضوع آب را بررسی کنیم، اگر روند مصرف آب تغییر نکند و سرمایه‌گذاری‌ها نیز همین باشد، قطعاً وضعیت آینده آبی کشور اسفناک خواهد بود.
قائم مقام وزیر نیرو اظهار داشت: البته این شرایط در آینده ممکن است برای بسیاری دیگر از کشورها نیز به وجود بیاید اما اینکه باید از طریق فناوری و بکارگیری روش‌های مناسب حفاظت از منابع آبی را در دستور کار قرار دهیم یک واقعیت است.
محمودی خاطرنشان کرد: در آینده ممکن است جمعیت کشور بیشتر شود که این موضوع بر میزان تولید غذا تأثیرگذار خواهد بود. همچنین امکان دارد فعالیت‌های صنعتی کشور به 3 تا 4 برابر میزان فعلی برسد که در همه این موارد نیازمند آب هستیم.
این مقام مسئول در وزارت نیرو ادامه داد: برای اینکه هر یک از بخش‌ها و مجموعه‌های کشور در جایگاه خود وظایفش را دنبال کند، نیازمند یک برنامه جامع در مدیریت علمی آب هستیم. در هر صورت باید مسابقه‌ای که برای استفاده از آب داریم را متوقف کنیم.
وی با اعلام اینکه در یک افق 5 ساله می‌توان در بخش آب کشور مدیریت اعمال کرد گفت: با این حال، در صورت ادامه روند مصرف فعلی آب؛ در بلند مدت وضعیت اصلاً خوب نیست و باید یک نگاه جدی برای تأمین آب در 20 سال آینده داشته باشیم. به گفته محمودی، در اعمال مدیریت بخش آب مصرف کننده، تولید کننده و مقررات گذار دارای مسئولیت هستند.

 


عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: دولت نباید برای تامین کسری بودجه خود نرخ ارز را افزایش داده و مانع کاهش آن شود.
علی‌نقی خاموشی، در گفت‌وگو با ایسنا درباره تعیین نرخ ارز 3200 تومان برای بودجه سال 1393 اظهار کرد: دولت چنین نرخی را برای تامین بودجه خود تعیین کرده است.
وی در پاسخ به این سوال که چرا از سوی مسئولان دولتی عنوان می‌شود دلار زیر 3000 تومان برای اقتصاد کشور خوب نیست گفت: بودجه دولت تمام شده و ناچار است برای تامین کسری آن نرخ ارز را افزایش دهد.
خاموشی با بیان این که این موضوع در بازار ارز اثرگذار است و ثبات آن را به هم می‌ریزد، خاطرنشان کرد: به طور قطع بدیهی است که با کاهش نرخ ارز به زیر 3000 تومان ارزش پول ملی افزایش یافته و این موضوع برای اقتصاد مسئله مثبتی است.
این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با تاکید بر این که اقتصاد کشور غیر از مسئله بودجه است و بودجه تنها بخشی از آن را تشکیل می‌دهد، تصریح کرد: نه تنها در دولت فعلی بلکه در دولت نهم و دهم نیز همواره افزایش نرخ ارز راهکاری برای درآمدزایی در دولت و تامین کسری بودجه بوده است.
وی در پایان گفت: دولت ارزش پول ملی را نباید فدای کسری بودجه کند یا با تصمیمات اثرگذار ثبات نرخ ارز را به هم بریزد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10