(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 03 آذر 1392 - شماره 20647

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
معاون نخست‌وزیر روسیه در دیدار روحانی:پرونده هسته‌‌ای ایران باید به مسیر عادی خود باز گردد
سکوت مسئولان کشورمان و مانور رسانه‌های خارجی درباره جزئیات مذاکرات ژنو
درمکتب امام
فکر ملکوتی انسان(خوان حکمت)
مدیر مرکز بلفر:دانش هسته‌ای ایران نابود شدنی نیست
دریادار سیاری خبر داد
پیوستن ناوهای جدید به نیروی دریایی ارتش
منابع غربی گزارش دادند
عصبانیت ریاض از روند مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5
با آزمایش DNA صورت گرفت
کشف هویت دومین عامل حمله تروریستی به سفارت ایران در بیروت
درخواست کمیسیون اصل ۹۰ از ۳ وزارتخانه درباره زمین‌خواری
مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور:نماینده هاشمی در دولت روحانی نیستم
توضیح و تصحیح
   


رئیس‌جمهور کشورمان صبح دیروز و در نهاد ریاست جمهوری با «دیمیتری راگوزین» معاون نخست وزیر روسیه در امور دفاعی و فضایی دیدار کرد.
رئیس‌جمهور در این دیدار گفت: روابط جمهوری اسلامی ایران و روسیه دوستانه و دیرینه و توسعه و تعمیق آن حائز اهمیت است.
روحانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و روسیه در منطقه حساس خاورمیانه و همچنین در سطح بین‌المللی دارای منافع و اهداف مشترکی هستند، تصریح کرد: ما باید روابط خود را از سطح یک رابطه عادی میان دو کشور به سمت روابطی همه‌جانبه هدایت کنیم که در این راستا طراحی و برنامه‌ریزی ما در ایجاد روابط با روسیه بلندمدت خواهد بود.
رئیس‌جمهور افزود: براساس توافقی که با رئیس‌جمهور روسیه در ملاقات‌‌ها و گفت‌وگوهای تلفنی داشته‌ایم مقرر شد تا روابط میان دو کشور را به طور بلندمدت و همه جانبه توسعه دهیم.
روحانی خاطر نشان کرد: گسترش روابط میان ایران و روسیه بدین معناست که روابط سیاسی و اقتصادی بین دو کشور در مرز قابل قبولی قرار گرفته است.
رئیس‌جمهور در خصوص مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با 1+5 در زمینه مسایل هسته‌ای ایران گفت: برنامه این دولت حل و فصل کار‌ها در چارچوب مقررات است و این مبنا که جمهوری اسلامی ایران به دنبال سلاح کشتار جمعی نیست و نخواهد بود، محرز و غیرقابل تردید است.
دیمیتری راگوزین معاون نخست وزیر روسیه نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از ملاقات با رئیس‌جمهور کشورمان و ابلاغ سلام‌ گرم ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه به وی گفت: رئیس‌جمهور روسیه نه‌تنها علاقه‌مند به توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران است، بلکه خواستار تعمیق روابط میان دو کشور بوده و در این راستا با توجه به شرایط موجود در منطقه تصمیم به تعمیق همکاری‌های ایران و روسیه در حوزه‌های مختلف دارند.
معاون نخست وزیر روسیه همچنین با آرزوی موفقیت برای مذاکرات ایران با 1+5 گفت: فدراسیون روسیه خواستار این است که پرونده هسته‌ای ایران به مسیر عادی خود باز گردد.

 


مقایسه حجم و محتوای اخبار و گزارش‌های رسانه‌های داخلی و خارجی درباره مذاکرات هسته‌ای ژنو نشان می‌دهد طرف غربی از مانور گسترده رسانه‌ای برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کند.
نگاهی به نحوه کار رسانه‌ای غرب طی چند روز اخیر درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و 5+1 نشان می‌دهد توازن و تعادل قابل قبولی در این مورد وجود ندارد. رسانه‌های غربی اخبار و گزارش‌های متعدد و مفصلی درباره متن و محتوای مذاکرات ژنو منتشر کرده‌اند که حاکی از ارتباط مستمر، حساب شده و گسترده آنان با منابع دیپلماتیک در صحنه مذاکرات است.
در مقابل اگرچه تیم ایرانی، گروهی تقریبا پرجمعیت از خبرنگاران را با خود به ژنو برده است اما فضای رسانه‌های داخلی در خصوص مذاکرات در رکودی آشکار به سرمی‌برد.
این در حالی است که کیهان پیش از این بارها اعلام کرده بود مطلع بودن مردم و افکار عمومی از روند مذاکرات هسته‌ای می‌تواند به عنوان ابزار و امتیازی برای تیم مذاکره کننده محسوب شود.
دیروز نیز رسانه‌های غربی در ادامه این روند به جزئیات مذاکرات هسته‌ای ایران و 5+1 پرداختند.
روزنامه نیویورک تایمز با اشاره به توافق پیشنهادی موقت هسته‌ای، نوشت: منطق چنین توافقی، راضی کردن ایران است که حاضرنیست تمامی غنی‌سازی خود را حتی برای 6 ماه به حالت تعلیق درآورد.
براساس این گزارش، ایران حاضر نیست که به هیچ عنوان ذخایر اورانیوم خود را به کشورهای دیگر برای تبدیل شدن به میله‌های سوختی صادر کند.
مقامات غربی اعلام کردند که از ایران همچنین درخواست شده است که به مدت 6 ماه ساخت رآکتور آب سنگین اراک را متوقف کند.
به گفته این مقامات غربی، ایران همچنین موافقت کرده است که سانتریفیوژهای نسل دوم بسیار سریعتر دیگری نصب نکند و یکهزار یا بیشتر این سانتریفیوژها که از پیش نصب شده‌اند اما هنوز در دست استفاده قرار ندارند را نیز راه‌اندازی نکند.
براساس این گزارش، ایران همچنین با بازرسی‌های ناخوانده به منظور این که نشان دهد به توافق احتمالی عمل می‌کند، موافقت خواهد کرد.
این روزنامه در گزارش دیگری سفر جان‌کری به ژنو را نشانه‌ای از پیشرفت دانست و نوشت: جان‌کری برای شرکت در مذاکرات پیرامون برنامه هسته‌ای ایران به ژنو سفر می‌کند، نشانه‌ای که حاکی از نزدیک شدن مذاکره‌کنندگان به یک توافق است.
شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز گزارش داد که سفر دیپلمات‌های ارشد کشورهای گروه 1+5 به مکان مذاکرات هسته‌ای با ایران (ژنو) نشان می‌دهد که تلاش‌ها برای رسیدن به دستاورد در زمینه توافق هسته‌ای با ایران جان تازه‌ای گرفته است.
این شبکه خبری گزارش داد که اعلام خبر سفر ناگهانی وزیران امور خارجه گروه 1+5 به ژنو حاکی از آن بود که مذاکرات هسته‌ای با ایران که قرار بود روز جمعه به پایان برسد، روز شنبه ادامه خواهد داشت گرچه امیدها به وضوح فراتر از گفت‌وگوی صرف می‌رفت.
وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که کری پس از گفت‌وگو با اشتون و تیم مذاکراتی آمریکا تصمیم گرفت «با امید رسیدن به توافق» به ژنو سفر کند.
خبرگزاری رویترز نیز با اعلام خبر سفر جان‌کری به ژنو، گزارش داد که به نظر می‌رسد تهران و گروه 1+5 به تحقق یک توافقنامه اولیه نزدیک‌تر شده‌اند.
خبر سفر کری در واشنگتن پس از آن اعلام شد که دیپلمات‌ها در شهر سوئیسی ژنو اعلام کردند که یکی از مشکلات اصلی در مذاکرات حل شده است.
دیپلمات‌ها پیش از اعلام خبر سفر کری به ژنو گفتند که مصالحه‌ای درباره پافشاری ایران بر روی حقش در زمینه غنی‌سازی اورانیوم و به رسمیت شناختن بین‌المللی آن پیشنهاد شده است که می‌تواند راه را برای یک دستاورد احتمالی در مذاکرات فشرده‌ای که روز چهارشنبه آغاز شد، باز کند.
به نوشته فایننشال تایمز، تریتا پارسی، رئيس شورای ملی ایرانی آمریکایی که همواره برای تعامل بین آمریکا و ایران لابی می‌کند، گفت: ایرانیان تا همین جا از یک تغییر اساسی در موضع غرب سود برده‌اند: غرب پذیرفته است که در پایان مذاکرات، تهران می‌تواند غنی‌سازی را در خاک خود داشته باشد، البته با محدودیت‌هایی. اما ایرانیان بر روی زبانی تاکید دارند که اطمینان حاصل می‌کند پس از اینکه ایران اعتماد جامعه بین‌المللی را احیا کرد، تا ابد با رفتاری متفاوت از سایر کشورهای عضو معاهده ان.پی.تی برخورد نخواهد کرد.
همچنین شبکه تلویزیونی «یورونیوز» در گزارشی درباره مذاکرات هسته‌ای ژنو یادآور شد برای اولین بار حق غنی‌سازی اورانیوم در خاک ایران، در طرح توافق موقت شش ماهه و قابل تمدید، پیش‌بینی شده است.
«آنشل ففر» خبرنگار روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» هم از توافق در مورد حق ایران برای غنی‌سازی اورانیوم خبر داده، اما نوشته است ایران و 1+5 هنوز در مورد وضعیت نیروگاه آب‌سنگین اراک اختلاف نظر دارند.
پایگاه «بلومبرگ» نیز به نقل از یک دیپلمات غربی که خواسته نامش فاش نشود، از موضع سخت‌گیرانه آمریکا در قبال پروژه نیروگاه آب سنگین اراک خبر داده است.
این دیپلمات همچنین اشاره کرده است که طرفین هنوز در مورد نحوه اشاره به غنی‌سازی در توافقنامه، به تفاهم نرسیده‌اند.

 


ضررهای حضور زنان بی‌حجاب و آرایش کرده در انظار در زمان طاغوت
... و این عروسک‌هایی (زنان بی‌حجاب و آرایش کرده) که درست کردند و در همه ادارات جا دادند و در همه خیابان‌ها راه انداختند، آنهایی (از اینطور زنان) که در ادارات بودند، سایر افرادی که در ادارات بودند را هم از کارهای خودشان بازداشتند و آنهایی (هم) که در خیابان‌ها رها بودند، جوان‌های ما را به فساد کشاندند و فعالیت‌های جوان‌های ما را از دست آنها گرفتند.
آئین انقلاب اسلامی - ص 159

 


وجود مبارك امير المؤمنين(ع) وضع جهان معاصر بعثت را تشريح مي كند، مي فرمايد: وقتي رسول گرامي مبعوث شد كه جهان مشكل شرك داشت از يك سو، مبتلا به انحطاط اخلاقي بود از سوي دوّم، مشكلات سياسي و امنيتي جامعه بشري را تهديد مي كرد از سوئي ديگر، فقر و بيكاري و تبعيض و فساد از سوي ديگر، فاصله طبقاتي تهي دست و توانگر از سوي ديگر جوامع بشري را تهديد مي كرد. فرمود: بشر؛ بِينِ مُشَبِّهٍ لِلّهْ اُو مُلْحِدٍ فِي اسْمِهِ اُو مُشيرٍ بِهِ إلَي غِيرِهِ (1) تقسيم مي‌شد. مشكل اعتقادي زمينه انحراف اخلاقي را فراهم مي كرد، انحراف اخلاقي زمينه مشكلات سياسي را دامن مي زد، مشكلات سياسي زمينه نا امني و هرج و مَرج را به عهده داشت و مانند آن.
وقتي رسول گرامي (ص) قيام كرد، مردم را به توزيع ثروت دعوت نكرد تا فقراء لبيك بگويند و اغنياء اعتراض كنند! مردم را به توحيد دعوت كرد كه در اين دعوت همگان سهيمند، يعني به جامعه بشري فهماند گذشته شما خاك بود، آينده شما خاك است؛ يك روح ملكوتي داريد كه نه قبلاً خاك بود، نه هم اكنون خاكي است و نه بعداً خاك مي شود! و شما گوهر اصيلتان را باز يابيد كه مرغ باغ ملكوتيد، درختي فكر نكنيد و گياهي زندگي نكنيد! هرگز به اين فكر نباشيد كه تلاش و كوشش كنيد، مسكن تهيه كنيد؛ زيرا همه حيوانات به فكر تهيه آشيانه اند! مسكن داشتن مال جان بشر نيست، مال تن اوست كه ديگر حيوانات هم دارند!
سعي تان در اين خلاصه نشود كه تغذيه كنيد، تَنميه كنيد، توليد مثل كنيد؛ كه اين نه تن‌ها در حيوانات است، در گياهان به وُفور يافت مي شود. آن موجودي كه سعي و كوشش اش در اين 3 امر خلاصه مي شود كه غذائي بخورد، فَربه بشود، نموّ بكند و توليد مثل بكند؛ اين درخت خوبي است، اين زندگي گياهي دارد؛ اين هنوز به مرز حيوانيّت نرسيد، چه رسد به محدوده انسانيّت! فرمود: اين كار‌ها همه لازم است، ولي هيچ كدام كافي نيست! شما يك نشئه ملكوتي داريد كه نمرديد و نمي ميريد و نخواهيد مرد!
سرّ تعبير «وَجهُ‌‌ الله »در قرآن كريم
آیاتی همين پيام را به همراه دارد كه همه چيز از بين مي رود، مگر وجه خدا! در هيچ جاي قرآن نيست كه خدا مي ماند، چون او بالاتر از بحث است؛ در فكر كسي خطور نمي كند كه خدا نابود بشود! اصلاً در منطقه وهم و فكر و خيال كسي چنين مطلبي حضور پيدا نمي كند كه آيا خدا از بين مي رود يا نه! زيرا هستي محض است؛ زوال هستي محض تصوّر ندارد، تصديق ندارد؛ لذا در همه موارد وجه خدا استثناء مي شود. فرمود: كُلُّ شِيءٍ هالِكْ إلا وَجهَه (2)، كُلُّ مَنْ عَلِيهَا فانْ. وَ يَبقَي وَجهُ رَبِّكَ (3)؛ آن وجه خدا، آن سمتي كه انسان با آن سمت به خدا رو مي كند؛ آن جهت، آن وجه ماندني است! خدائي كه مي گويد: من روح خودم را به بشر دادم، اين روح كه بي خدا اضافه شده: وَ نَفَختُ فِيهِ مِنْ رُوحِي(4)؛ يعني اين قبله نماي انسان است، اين جهت ياب اوست. جهت همان وجه است؛ (تاي) جهت جزء كلمه نيست، واوي كه حذف شده با آن (تا) تعويض شده؛ اصلش وجه بود، واوش حذف شد، (تا) به جاي واو نشست؛ شده جهت. مثل «صِله »كه اصلش وصل است، واوش حذف مي شود، (تا) به جاي او مي نشيند و مانند آن. وجه خدا همان جهت خداست.
جاودانگي اعمال انسان، ثمره پرورش بُعد روحاني
اگر كسي روحاني فكر كرد، به روحش پرداخت؛ اين مي تواند بگويد: وَجَّهْتُ وَجهِيَ لِلَّذِي فَطَرَ السَّماوتِ وَ الأرض(5). چنين موجودي سهمي از بقا دارد، هرگز نمي ميرد: كُلُّ مَنْ عَلِيهَا فانْ. وَ يَبقَي وَجهُ رَبِّكَ. اگر در بيان نوراني ديگري از علي بن أبيطالب (ع) آمد كه:اَلعُلَماءُ باقُونَ مَا بَقِيَ الدَّهر(6)، ناظر به همين مسأله است. فرمود: اگر كسي عالم شد، از مرز مرگ پر كشيد؛ اگر كسي عالم شد، از قلمرو فنا و زوال و تحوّل و دگرگوني و نابودي پر كشيد. از آنجا كه پر كشيد، براي هميشه از تير مرگ محفوظ است. ذات أقدس إله مردم را به وجهُ‌ اللّهي انديشيدن دعوت كرد، همگان را در كنار سفره توحيد فرا خواند. وقتي انسان ملكوتي فكر كرد، مي بيند داشتن با آن ملكوتي بودن هماهنگ نيست.
نظام ارزشي در پوشيدن و نوشيدن و داشتن نيست، زيرا اين‌ها كمالات گياه است و اگر كسي نخواست گياهي زندگي كند، درختي به سر ببرد، طرز ديگر مي انديشد. تهاجم و شبيخون و قلدَرانه زندگي كردن قانون جنگل است، اين با توحيد هماهنگ نيست؛ اين را هم از بين برد، كاملاً شعارهاي جاهلي را تعويض كرد، فرمود: قُولُوا لا إله إلا اللهْ تُفلِحُوا (7). اگر گفتيد: لا إله إلا الله، يعني هوس را از درون، سلطه را از بيرون؛ زرق و برق را از جهات ديگر طرد كرديد، رَستيد! اين عناصر 4 گانه زيور تن شماست؛ فرمود: يا جماد است يا گياه است يا انسان است يا حيوان؛ هر كدام از اين‌ها را كه شما بررسي كنيد، اين‌ها زيورهاي فردي و جمعي بدن شمايند!
فرمود: زيور بالأخره يا با باغ و راغ و بوستان و گلستان است؛ اين مي شود «حرث »، كشاورزي؛ يا با صنعت است، مي شود «قَناطيرِ مُقَنطَر »؛ يا با دامداري است، مي شود «اَنعام »؛ يا با داشتن فرزند و قبيله و عَشيره و برادر و بستگان است، مي شود «نِساء »و «بَنين ». فرمود: همه اين‌ها جزء زيورهاي بدن شماست و اين‌ها شهوت است: زُيِّنَ لِلنّاسِ حُبُّ الشَّهَوات، اين متن است؛ اين متن را در 4 فصل ( جماد ) و ( نبات ) و ( گياه ) و ( انسان ) كه اين‌ها هم در حدّ گياه يا حيوان است خلاصه كرد: زُيِّنَ لِلنّاسِ حُبُّ الشَّهَواتْ مِنَ النِّساءِ وَ البَنينْ، اين زيور‌ها و زينت هاي مردمي؛ وَ القَناطِيرِ المُقَنطَرَه، كه امروز به صورت اتومبيل و مانند آن در آمده؛ وَ الاَنعام، كه به صورت دامداري ظهور مي كرد؛ وَ الحَرث (8) كه به صورت باغداري و كشاورزي ظهور مي كرد. فرمود: اين‌ها همه اش شهوت است! اگر كسي به اين امور دل بست، او را حبّ شهوات فراگيرش شده! زُيِّنَ لِلنّاسِ حُبُّ الشَّهَوات؛ اين‌ها را خدا كمال نمي داند، با نازل كردن اين بخش از آيات،مدار نظام ارزشي را تغيير داد، فرمود: هيچ كدام از اين‌ها سند ارجمند بودن شما نيست!
تبديل شعار دفاع از قوم و خويش به دفاع از مظلوم
اخلاق را دگرگون كرد، فرمود: اينكه شما به سمت دوستانتان مي رويد؛ خواه ظالم، خواه مظلوم؛ اين بر خلاف ارزش است. به سمت عدل برويد؛ خواه دوستانتان، خواه غير دوستانتان! شعار رسمي جاهليّت اين بود كه به فكر قبيله ات باش؛ چه حق با او باشد، چه نباشد! به فكر برادرت باش؛ چه ظالم، چه مظلوم! اين شعار رسمي حجاز بود: اُنصُرْ اَخاكْ ظالِماً اُو مَظلُوماً (9). اگر مي ديدند قبيله آن‌ها با كسي در نبرد است، شمشير را مي كشيدند؛ بدون اينكه تحقيق كنند حق با كيست! آن‌ها قبيله مدار بودند، فاميل محور بودند، خانواده مدار بودند، برادر مدار و پسر مدار و عشيره مدار بودند؛ اين شعار به عنوان يك مانيفيست رسمي بود براي حجاز! و رسول گرامي آمد، كلاً اين را عوض كرد؛ فرمود: اُنصُرِ المَظلُومْ اَخاكْ اَمْ غِيرِ اَخيك. فرمود: به كمك مظلوم بشتاب؛ چه برادرت، چه غير برادر! نگوئيد به كمك برادر بشتاب؛ چه ظالم، چه غير ظالم!!
الآن تنها ابرقدرت آمريكاست، شعار رسمي اين است كه بايد از صهيونيست حمايت كرد؛ چه ظالم، چه مظلوم؛ اين شعار رسمي اوست! اگر از بخشي از كره حمايت مي كند، بخشي از كشورهاي ديگر كه تحت الحمايه اوست حمايت مي كند؛ همان جاهليّت كهن است كه به صورت جاهليّت مُدرن در آمده! تاريخ جاهليّت و عرب قبل از اسلام را بخوانيد؛ در كتاب هائي كه مانده اين است، در كتيبه هايشان اين است، در چهره شمشيرهايشان اين است، آنچه از حنجره سلحشورانشان بر مي آمد اين بود كه اُنصُرْ اَخاكْ ظالِماً اُو مَظلُوماً، به كمك قبيله و برادرت بشتاب؛ چه ظالم، چه مظلوم! فوراً رسول گرامي بعد از مسائل توحيدي و معارف اخلاقي اين را عوض كرد؛ فرمود: اُنصُرِ المَظلُومْ اَخاكْ اَمْ غِيرِ اَخاك، به كمك مظلوم بشتاب؛ چه برادر، چه غير برادر!
فرمود: نه تنها برادر بلکه اگر در شرق عالم يا در غرب عالم يك كسي بگويد: مسلمانها! به كمك من بشتابيد، مسلمان‌ها قيام نكنند؛ فَلِيسَ بِمُسلِم! در دو حديث نوراني اين تأمين امنيت محلّي، منطقه اي و بين المللي اسلامي و غير اسلامي را رسول گرامي تدوين كرد. آنچه كه به حوزه اسلام بر مي گردد، فرمود: مَنْ اَصبَحَ وَ لَمْ يَهتَمْ بِاُمُورِ المُسلِمينْ فَلَيسَ بِمُسلِم(10). اگر اين راه را ما به وسيله اينگونه از مراكز حفظ كرديم، كشور مي ماند؛ و گرنه ممكن است آن ابرقدرت غرب بتازد و مملكت را بگيرد. تن‌ها چيزي كه حافظ اين مرز و بوم است، دين است و ديگر هيچ!
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (مدظلّه) در ديدار با اقشار مختلف مردم آمل، حسينيه ارشاد آمل ؛ اسفند 1381
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) نهج البلاغه/ خ 1 (2) قصص/ 88 (3) الرّحمن/ 26 ـ 27 (4) ص/ 72 (5) انعام/ 79
(6) نهج البلاغه/ نامة 147 (7) بحار الأنوار/ 18/ 202 (8) برداشت از: آل عمران/ 14
(9) صحيح البخاري/ 3/ 98 (10) اَلدُرُّ المَنثُور/ 4/ 192 ؛ ر. ك: تَنبيهُ الخَواطِر وَ نَزهَهُ النَّواظِر/ 2/ 200 ؛ جلد 1/ 130
خوان حکمت روزهای یکشنبه منتشر می‌شود.

 


مدیر اندیشکده آمریکایی مرکز بلفر دانشگاه هاروارد در مقاله‌ای با بیان اینکه دانش و مهارت هسته‌ای ایران قابل نابودی نیست، تاکید کرد که آمریکا باید با رد خواسته‌های غیرمنطقی طرف‌هایی مانند اسرائیل و عربستان به دنبال توافقی منطقی با ایران باشد.
گراهام الیسون مدیر مرکز علوم و امور بین‌المللی بلفر دانشگاه هاروارد در مقاله‌ای با عنوان «جان اف کندی» درباره ایران چه می‌کرد، که در پایگاه اینترنتی شبکه سی.ان.ان منتشر شد، نوشت: همزمان با پنجاهمین سالگرد قتل جان اف کندی رئیس جمهوری اسبق آمریکا، بی‌مناسبت نیست این موضوع را بررسی کنیم که او در صورت مواجهه با چالش هسته‌ای ایران چه می‌کرد.
کندی به گفته مورخان با موفقیت آمریکا را در خطرناک‌ترین رویارویی تاریخ یعنی بحران موشکی سال 1962 کوبا رهبری کرد.
هنگامی که مشخص شد شوروی در حال انتقال موشک‌های هسته‌ای به کوبا در فاصله 90 کیلومتری از سواحل آمریکا است، کندی اعلام کرد که این امر کاملا غیر قابل قبول است همانطور که اوباما دستیابی ایران به بمب هسته‌ای را غیرقابل قبول اعلام کرده است. مسئله کندی این بود که چگونه بدون جنگ این خطر را رفع کند.
در ادامه مقاله مدیر مرکز بلفر آمده است: در حالی که آمریکا در حال بررسی راهکار‌ها در باره ایران است، تعمق بیشتر در مورد هر یک از این راهکار‌ها موجب می‌شود که کمتر قابل قبول باشند.
در صورت دستیابی ایران به بمب هسته‌ای این امر موجب اشاعه سلاح هسته‌ای در یکی از بی‌ثبات ترین مناطق جهان می‌شود. همچنین حمله هوایی پیشگیرانه به ایران تنها پیشرفت هسته‌ای ایران را در تاسیسات شناسایی شده به تاخیر می‌اندازد. اما حمله هوایی نمی‌تواند دانش و مهارت درون فکر دانشمندان ایران را نابود کند. حمله در واقع عزم ایران را برای دستیابی سریع به بمب هسته‌ای تقویت می‌کند و تحریم‌های بین‌المللی را نیز از میان بر می‌دارد.
وی افزود: در این مرحله بهترین امید ما مذاکره در مورد توافقی است که همانند جان اف کندی راهکاری ایجاد کند که هر چند خوب نیست اما بدی آن از جایگزین‌هایش کمتر باشد.
به گزارش ایرنا، نویسنده این مقاله مدعی شد؛ چنین توافقی درصورتی که قابل دستیابی باشد، برنامه هسته‌ای ایران را به اندازه کافی به عقب می‌برد که این کشور از گزینه تسلیحاتی هسته‌ای قابل اجرا محروم شود. این توافق همچنین باید شامل اقدامات شفاف ساز برای به حداکثر رساندن امکان افشای هر گونه فریبکاری باشد.
یک توافق زشت که واجد این معیار‌ها باشد نمی‌تواند از فرایندی حاصل شود که در آن اسرائیل، عربستان سعودی، فرانسه و سایر متحدان حق چون و چرا کردن داشته باشند. هر کدام از اینها کشوری مستقل با منافع ملی خاص خود است و از این رو نباید انتظار داشته باشیم که دیدگاههای آنها مشابه ما باشد. کشور‌ها بخصوص زمانی که خواستار اقداماتی هستند که قرار است بهایش را دیگران بپردازند، بطور غیر واقع بینانه‌ای مبهم و بیش از حد پرتوقع می‌شوند. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل مکررا یادآور می‌شود که اسرائیل برای اقدام در مواقعی که پای منافعش در میان است به اجازه دیگران نیازی ندارد. این حرف در مورد سایر کشور‌ها هم مصداق دارد.

 


فرمانده نیروی دریایی ارتش اعلام کرد: در هفته آینده ناوهای لاوان و سیرجان و ناو موشک‌انداز نیزه و موشک‌انداز تبرزین به نیروی دریایی الحاق می‌شود.
دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش در نشست خبری که به منظور گرامیداشت 7 آذر، روز نیروی دریایی برگزار شد، بر اهمیت دریا و استفاده از منابع و منافع متعدد کشور در دریا تاکید کرد.
وی افزود: مقام معظم رهبری طی چند سال اخیر تاکید کرده‌‌اند که به بهترین شکل از منابع و منافع دریایی استفاده کنیم لذا امنیت در دریا، استفاده از این منابع و حضور در دریاهای آزاد در رأس کارهای نیروی دریایی ارتش قرار گرفته است و ما طی چند سال گذشته به صورت مستمر در دریاهای آزاد حضور داشته‌ایم و این حضور ادامه خواهد داشت.
سیاری تاکید کرد: هفته گذشته بیست‌وهفتمین ناوگروه نداجا پس از 95 روز دریانوردی به کشور مراجعه کرد و بیست و هشتمین ناوگروه به ماموریت خود اعزام شد.
وی ادامه داد: پرسنل و فرماندهان نیروی دریایی ارتش روز یکشنبه به دیدار فرمانده معظم‌ کل قوا می‌روند و از بیانات و تدابیر ایشان بهره می‌برند. همچنین همایش فرماندهان و معاونین نداجا با حضور فرماندهان ارتش روز دوشنبه برگزار می‌شود.
سیاری تاکید کرد: در روز چهارشنبه پروژه رادار «عصر» که تولید شده است، افتتاح می‌شود. رادار عصر، راداری مفید و موثر برای نیروی دریایی ارتش است که نتیجه خلاقیت و ابتکارات مهندسین نداجا است.
فرمانده نیروی دریایی ارتش در ادامه سخنانش تصریح کرد: در روز شنبه 9 آذر ماه پس از صبحگاه مشترک در بندرعباس و تجلیل از حماسه‌آفرینان عملیات مروارید، ناوهای لاوان و سیرجان به همراه چند فروند بالگرد و هواناو به بدنه نیروی دریایی الحاق می‌شوند.
وی افزود: همچنین در روز یکشنبه الحاق ناو موشک‌انداز نیزه و تبرزین و بالگرد را در بوشهر خواهیم داشت که پس از 15 سال غیر عملیاتی بودن این تجهیزات عملیاتی شده و به ناوگان نیروی دریایی می‌پیوندند.
سیاری با بیان اینکه دیدار با وابستگان نظامی یکی دیگر از برنامه‌های نیروی دریایی است، گفت: ما همچنین مراسم رونمایی از مرحله بعدی ساخت ناوشکن سهند را در برنامه کاری خود داریم.
فرمانده نیروی دریایی ارتش در ادامه با اشاره به عزیمت ناوگروه بیست و هشتم در روز چهارشنبه از بندرعباس گفت: این ناوگروه یکی از مهمترین ناوگروه‌های نیروی دریایی ارتش است که متشکل از ناوهای البرز و بندرعباس و به همراه بالگرد و با حضور زیردریایی یونس است.
وی ادامه داد: این ناوگروه طی یک دریانوردی 70 روزه، 6 هزار مایل یعنی حدود 12 هزار کیلومتر را طی خواهد کرد و یکی از سنگین‌ترین ناوگروه های نداجا است. این ناوگروه‌ از دریای عمان به شرق اقیانوس هند و تا مدار 10 درجه حرکت می‌کند و سپس در یکی از بنادر هندوستان پهلو می‌گیرد از آنجا تا جنوب اقیانوس هند رفته و در سریلانکا پهلو خواهد گرفت و عرض اقیانوس هند را طی می‌کند و به خلیج عدن، تنگه باب‌المندب، دریای سرخ و بعد به سواحل عمان می‌رود و در بندر ثلاثه پهلو می‌گیرد سپس به سمت ایران حرکت می‌کند.
سیاری ادامه داد: ناوگروه بیست و نهم نیز در بهمن ماه حرکت می‌کند و یا از مسیر بندرعباس، شمال اقیانوس هند، تنگه مالاکا به اقیانوس آرام و دریای چین می‌رود و یا از طریق خلیج عدن، دریای سرخ، کانال سوئز، دریای مدیترانه به اقیانوس اطلس خواهد رفت البته امکان دارد این ناوگروه از یک مسیر دیگر قاره آفریقا را از جنوب دور بزند و مستقیم به اقیانوس اطلس ورود کند.
وی درخصوص دیدار با فرماندهان کشورهای دیگر اظهار داشت: چندی پیش در نمایشگاهی دریایی در سن‌پترزبورگ روسیه شرکت کردیم و دیدارهایی با فرماندهان کشورهای دیگر داشتیم که به خواست آنها بود از جمله جانشین فرمانده نیروی دریایی آلمان، جانشین وزیر دفاع هلند، فرماندهان نیروی دریایی لهستان، یونان، پاکستان و... که این دیدارها درخصوص تامین امنیت آب‌های بین‌المللی بود.
فرمانده نیروی دریایی ارتش، در پایان تاکید کرد: نیروی دریایی ارتش ایران عضو رسمی گردهمایی فرماندهان نیروی دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند است که به صورت دوسالانه برگزار می‌شود.

 


رسانه‌های غربی با انتشار گزارش‌هایی از عصبانیت ریاض درباره روند مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 خبر دادند.
شاهزاده الولید بن‌طلال، عضو خاندان سلطنتی‌ آل‌سعود، در مصاحبه اخیر خود با پایگاه خبری بلومبرگ مدعی شد که واشنگتن نباید برای توافق با تهران عجله کند اما به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور آمریکا مغلوب ایران شده است.
وی گفت: هیچ اعتمادی به دولت اوباما وجود ندارد که بتواند کار درست را درباره ایران انجام دهد. وی در ادامه افزود: اسرائیل، عربستان و کشورهای خاورمیانه واقعا نگران این مسئله هستند.
بنابر این گزارش، الولید مانند نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، مدعی است که ایران در مذاکرات خود با قدرت‌های بزرگ جهان، تنها به دنبال کاهش تحریم‌ها است و متعهد به پایان دادن برنامه هسته‌ای خود نمی‌باشد. وی همچنین مدعی شد «چرا این کشورها کاهش تحریم‌ها را پیشنهاد می‌دهند»؟
به گزارش باشگاه خبرنگاران، وی همچنین خطاب به کشورهای عضو 1+5 افزود: «به فشارها ادامه دهید. تحریم‌ها چیزی است که موجب شروع مذاکرات شده است. چرا به فشار نباید ادامه داد»؟
الولید همچنین گفت اوباما کسی است که ناامیدانه به گلوگاه سیاسی رسیده است و نیاز به یک پیروزی دارد و برای رسیدن به یک توافق با ایران خیلی عجله دارد.
روزنامه تایمز نیز با انتشار گزارشی نوشت: عربستان به غرب هشدار داده است که اگر آمریکا و انگلیس و سایر قدرت‌های بزرگ در مهار برنامه هسته‌ای ایران شکست بخورند، دست روی دست نخواهد گذاشت. تایمز این اظهارات را به نقل از «محمد‌بن نواف بن عبدالعزیز» سفیر سعودی در لندن نوشته است.
سفیر عربستان در لندن در این گفت ‌و گو تاکید کرده است که «همه گزینه‌ها روی میز است».
روزنامه تایمز نوشت: سفیر سعودی این مطلب را در اشاره تلویحی به این مسئله بیان کرد که کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس نگران و ناراحت از برنامه هسته‌ای ایران هستند و ادعا می‌کنند که ممکن است به رقابت تسلیحاتی هسته‌ای منجر شود.
تایمز نوشت که این مصاحبه با سفیر عربستان در انگلیس میزان ناامیدی و نگرانی عربستان از تعامل غرب با ایران را منعکس می‌کند.
بن عبدالعزیز در این مصاحبه گفته است که تعجیل واشنگتن برای جذب تهران و بازنگری گسترده در سیاست خارجی آمریکا در منطقه، امری مبهم است.
به گزارش فارس، وی افزود: سیاست آتش‌بس در گذشته موفقیت‌آمیز نبود و فکر نمی‌کنم که در قرن 21 به موفقیت برسد.
سفیر سعودی همچنین گفت که بازیگران اصلی در شورای امنیت همگی باید سرزنش شوند، زیرا هرگونه معامله‌ای که صورت گیرد، آنها در برابر آن مسئول هستند.
پیش از این رسانه‌های غربی گزارش‌های متعددی را در خصوص سرمایه‌گذاری عربستان در برنامه‌ هسته‌ای پاکستان و احتمال وارد کردن بمب هسته‌ای از این کشور منتشر کرده بودند.

 


یک شبکه لبنانی دیروز تصویر دومین عامل انفجارهای تروریستی در نزدیکی ساختمان سفارت کشورمان در بیروت را که یک لبنانی است، منتشر
کرد.
به گزارش پایگاه لبنانی النشره، شبکه تلویزیونی OTV لبنان تصویر دومین عامل انفجارهای تروریستی در برابر سفارت ایران در بیروت را منتشر کرد.
بنابر اعلام این شبکه، «عمر صبحه» از جمله ساکنان منطقه عکار لبنان بوده که در این عملیات تروریستی مشارکت کرده است.
شبکه المنار نیز روز جمعه در گزارشی تصاویر «عدنان ابوضهر» عامل تروریستی نخست که خودش را در برابر درب سفارت ایران منفجر کرده بود منتشر کرد.
نتایج آزمایش DNA ثابت کرد که «ابوضهر» نخستین انتحاری در دو انفجار «بئر حسن» بوده است. این دو انفجار سه‌شنبه هفته گذشته در نزدیکی سفارت ایران در بیروت روی داد و طی آن دست‌کم 23 نفر شهید شدند.

 


رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از درخواست این کمیسیون از ۳ وزارتخانه جهاد کشاورزی، کشور و راه و شهرسازی برای ارائه اطلاعات خود درباره زمین‌خواری‌های سراسر کشور خبر داد.
علی پورمختار درباره بررسی‌های کمیسیون اصل 90 مجلس در زمینه زمین‌خواری اظهار داشت: پس از ارائه گزارشات مردمی مبنی بر وجود زمین‌خواری در چندین استان کشور، کارگروهی در کمیسیون تشکیل شد تا این موضوع را به صورت ویژه بررسی کند که این کارگروه در حال انجام بررسی‌های خود است و احتمال دارد افرادی را برای تحقیقات بیشتر به این استان‌‌ها اعزام کنند. رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ادامه داد: اخیرا کمیسیون اصل ۹۰ در راستای جمع‌آوری و تکمیل اطلاعات خود در بحث زمین‌خواری فرم‌هایی را طراحی کرده و به وزارتخانه‌های جهادکشاورزی، راه و شهرسازی و کشور فرستاده‌ تا این ۳ وزارتخانه اطلاعات خود در مورد میزان و نوع زمین‌هایی که در تصرف اشخاص، تعاونی‌‌ها و دولت در سراسر کشور است، اعلام کنند. وی در گفت وگو با تسنیم افزود: کمیسیون اصل ۹۰ به دنبال تهیه آمار و تکمیل اطلاعات خود در این زمینه‌ است و این فرم‌‌ها در راستای جمع‌بندی اولیه اطلاعات مربوط به زمین‌خواری تهیه شده است.
پورمختار همچنین در تشریح بخشی از جزئیات پرونده محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت‌های نهم و دهم اظهار داشت: تاخیر در معرفی وزیر ورزش و جوانان، پرداخت نکردن بودجه مترو با وجود مصوبه مجلس و همچنین عدم ارائه اساسنامه شرکت ملی نفت برای تصویب از مجلس، سه مورد تخلف احمدی‌نژاد بوده که به تائید مجلس هشتم نیز رسیده است.
رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران ادامه داد: شکایت‌ از احمدی‌نژاد در راستای اجرای ماده 236 آئین‌نامه داخلی بوده که در این خصوص رئیس مجلس به نمایندگی از مجلس شورای اسلامی وظیفه ارسال این شکایت را داشته است. گفتنی است؛ دادگاه محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت‌های نهم و دهم ۵ آذر و در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران برگزار می‌شود.

 


مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور اخباری مبنی بر اینکه وی را نماینده هاشمی رفسنجانی در دولت روحانی می‌دانند را رد کرد.
محمدرضا صادق مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه خبری از عضویت دولتی‌ها در شرکت‌های خصوصی ندارم گفت: منع فعالیت اعضای دولت در شرکت‌های خصوصی را محصول منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید دانست که در ابتدای کار دولت یازدهم منتشر شده است.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا رئیس دولت یازدهم مجلس را در رأس امور می‌داند یا نه، افزود: وظایف نمایندگان در قانون اساسی کاملاً مشخص است و آقای روحانی به عنوان یک حقوقدان با 20 سال سابقه حضور در مجلس به وظایف و جایگاه قوای مقننه و قضائیه تسلط دارد.
مشاور رئیس جمهور در خصوص انتصاب برخی افراد مسئله‌دار در دولتی که با شعار اعتدال بر سر کار آمده گفت که چنین موضوعی را قبول ندارد. وی در خصوص سفرهای استانی دولت یازدهم نیز توضیح داد: تصور و رویه‌ای که به عنوان سفرهای استانی وجود دارد مورد نظر دولت یازدهم نیست اما برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مبتنی بر این است که رئیس جمهور و وزرا با سفر به نقاط مختلف کشور با مردم نیز ملاقات داشته باشند.
صادق در واکنش به این سؤال که چرا نگاهی به وجود آمده که روحانی برنامه‌ای برای حل مشکلات اقتصادی ندارد و به نظر می‌رسد قصد دارد تنها با گشودن گره سیاست خارجی، گره‌های اقتصادی را بگشاید اظهار داشت: اکنون اقتصاد بر سر دو گردنه تحریم و مدیریت گیرکرده است.
مشاور رئیس جمهور که پیشتر با عنوان مشاور رئیس مجمع مصلحت نظام در سپهر سیاسی کشورمان شناخته شده بود، در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان او را نماینده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دولت روحانی دانست، این موضوع را قاطعانه رد کرد.

 


در یادداشتی که دیروز با عنوان «یک مثلث و دو انفجار» در همین صفحه منتشر شد نام شهید «غیه» به اشتباه «مغنیه» چاپ شده که به این وسیله تصحیح می‌شود.شهید «سعدالدین غیه» از رهبران جنبش عمل اسلامی، روحانی اهل سنت و از طرفداران جریان مقاومت علیه رژیم صهیونیستی بود که حدود 10 روز پیش در شهر طرابلس لبنان توسط جریان تکفیری به شهادت رسید.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10