(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 03 آذر 1392 - شماره 20647

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
گزارش خبری کیهان
ماراتن هسته‌ای ایران و 1+5 درروز چهارم
پای درس علی(ع)
وزیر اطلاعات:وزارت اطلاعات حادثه تروریستی لبنان را بررسی می‌کند
نماینده مجلس: تورم در کشور 4 درصد کاهش یافت
مدیرکل ممیزی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری اعلام کرد
صدور اسناد مالکیت 132 میلیون هکتار از اراضی کشور
معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد
بهره‌برداری از 23 بیمارستان تا پایان امسال
افزایش مجازات‌های جایگزین حبس برای کودکان و نوجوانان
تشییع پیکر شهید انصاری رایزن فرهنگی ایران در لبنان
بانک کالای زعفران در کشور ایجاد می‌شود
برای نخستین بار در کشور صورت گرفت
تولید ورق پراستحکام خودرو در فولادمبارکه اصفهان
پرندگان مهاجر سفر به کیش را آغاز کردند
اخبار ادبی و هنری
دیدار هیئت اعزامی دفتر مقام معظم رهبری از مجروحان و خانواده شهدای انفجار تروریستی بیروت
حجت‌الاسلام فاطمی‌نیا: علامه جعفری همه عمرش را بر سر تفکر و تتبع گذاشت
سرلشکر جعفری در دانشگاه تهران: هیچ‌کدام از دولت‌هایی که روی کار آمدند در زمینه عفاف و حجاب کاری نکردند
همزمان با مذاکرات ژنو
جنگ روانی حریف درباره حق غنی‌سازی ایران!
بیانیه سپاه پاسداران به مناسبت هفته بسیج: بسیج برگ برنده و سرنوشت‌ساز ملت ایران در مقابله با دشمنان است
اعضای کمیسیون انرژی مجلس از تأسیسات «آب سنگین اراک» و «فردو» بازدید می‌کنند
   


حضرت امام خمینی(ره): بسیج میقات پابرهنگان و معراج اندیشه پاک اسلامی است که تربیت‌یافتگان آن، نام و نشان در گمنامی و بی‌نشانی گرفته‌اند.

 


با وجود حاضر شدن وزرای خارجه کشورهای 1+5 در مذاکرات ژنو ، تا لحظه تنظیم این گزارش طرفین هنوز روی متن عباراتی که باید در توافق نهایی نوشته شود، به جمع بندی مشترکی نرسیده اند و احتمالا این مذاکرات به یکشنبه (امروز ) کشیده می شود .
روز شنبه و در چهارمین روز مذاکرات وزرای خارجه آمریکا، فرانسه و آلمان وارد ژنو شدند و چین و انگلیس نیز اعلام کردند که وزرای خارجه خود را به ژنو می‌فرستند. این دو نفر نیز ظهر دیروز وارد ‌ژنو شدند و ترکیب وزرای خارجه گروه 1+5 کامل شد.
آلن ایر سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا در مورد سفر جان‌کری به ژنو و پیوستن به مذاکرات با بیان این که دو طرف سخت در حال کار کردن هستند گفت: ما می‌توانیم بیش‌تر پیشرفت کنیم. نباید تصور کنیم که الان در حالت انفعال در مذاکرات هستیم. اشتون از سوی شش کشور سخت در حال تلاش است. اختلافات را کمتر و مواضع را به هم نزدیک کردیم. این پیشرفت در ساعات گذشته ادامه پیدا کرد و وزیر خارجه ما، جان‌کری به دلیل این پیشرفتی که حاصل شد تصمیم گرفت عازم ژنو شود.
لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه نیز که در ژنو 2 از مخالفان اصلی رسیدن به توافق بود دیروز پس از ورود به محل مذاکرات گفت: ما به دنبال توافق هستیم اما هر توافقی با ایران باید محکم باشد.
گیدو وستروله وزیر خارجه آلمان نیز در بدو ورود به هتل اقامت هیات‌های دیپلماتیک ایران و 1+5 در جمع خبرنگاران افزود: کارهای زیادی برای انجام داریم.
وی افزود: هنوز اختلافاتی وجود دارد، ما به ژنو آمدیم تا از توافق حمایت کنیم اما کارهای زیادی وجود دارد که باید انجام دهیم. تمام تلاشمان را می‌کنیم، شانس واقعی وجود دارد اما باید کارهای زیادی انجام شود.
ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس نیز در حین ورود به هتل محل مذاکرات در ژنو در جمع خبرنگاران گفت: اینجا آمده‌ام به مذاکرات کمک کنم. مذاکرات سختی است. حضور ما به مفهوم وجود توافق نیست. توافق باید شامل جزئیات و جامع و کامل باشد.
هیگ در ادامه افزود: برنامه هسته‌ای ایران یکی از بزرگترین تهدیدها برای ثبات خاورمیانه است.
وزیر خارجه انگلیس در ادامه گفت: طی هفته‌های گذشته پیشرفت‌های زیادی حاصل شد و در حوزه‌های بسیاری توافق به دست آمده است. مذاکرات خیلی مهم و حیاتی هستند.
وزیر خارجه انگلیس همچنین گفت: اختلافات کمی باقی است که مهم هستند. اختلافاتی که هستند دو هفته پیش هم وجود داشتند. ما در صورتی توافق می‌‌کنیم که ارزشش را داشته باشد و به نگرانی‌های ما پاسخ دهد. با کشورهای دیگر و عربستان هم در ارتباط هستیم و نگرانی آنها را درک می‌کنیم.
«وانگ ایی» وزیر خارجه چین نیز اظهار داشت که مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای تهران بین ایران با پنج کشور عضو دائم به همراه آلمان به نقطه نهایی خود رسیده است.
همزمان با ورود وزرای خارجه 6 کشور جهان وزرای پیشین خارجه 12 کشور جهان نیز با انتشار بیانیه‌ای حمایت خود را از مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در ژنو اعلام کردند.
دیدار معاونان ایران
و 1+5
معاونان وزرای خارجه ایران و 1+5 ساعت 30/8 دیروز (شنبه) به وقت ژنو (11 به وقت ایران) نشست خود را برگزار کردند. در این جلسه برخی موارد سند و به خصوص تحریم‌ها مورد بحث قرار گرفت. پیش از دیدار معاونان نیز وزرای خارجه ایران و روسیه دیدار و گفت‌وگو کردند.
سیدعباس عراقچی پیش از ورود به جلسه با معاونان وزرای خارجه 1+5 در جمع خبرنگاران با بیان اینکه موارد اختلافی بین دو طرف هنوز وجود دارد گفت: دستیابی به توافق نزدیک است.
همزمان با نشست معاونان وزرای خارجه ایران وگروه 1+5 دیدارهای دوجانبه‌ای نیز برای هماهنگی بیشتر در گروه 1+5 بین جان‌کری و اشتون و کری بالوران فابیوس برگزار شد.
ظریف: ایران باج نمی‌دهد
پس از دیدار معاونان دو طرف، ظریف و اشتون هفتمین دور مذاکرات خود را در طول 4 روز گذشته برگزار کردند. برخی رسانه‌ها در این رابطه گزارش دادند که کماکان یکی از چالش‌های اساسی دو طرف موضوع آب سنگین اراک است.
سرپرست تیم مذاکره‌کننده کشورمان پس از این دیدار و در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر درباره آخرین تحولات مذاکرات هسته‌ای گفت:‌«مذاکره به مسائلی رسیده است که محل اختلاف طرف مقابل است و وارد مرحله نگارش متن شده‌ایم.»
وی همچنین گفت که چون هیئت ایرانی بر حقوق ایران تاکید دارد، باید کلمات و عبارات با دقت انتخاب شوند.
وزیر خارجه کشورمان در ادامه گفت: «تیم مذاکره‌کننده مقابل هرگونه زیاده‌خواهی خواهد ایستاد و هیچ توافقی وجود ندارد، مگر درباره همه مسائل توافق شود.»
ظریف همچنین به مردم اطمینان داد که در هر توافقی، هرگز غنی‌سازی متوقف نخواهد شد.
دیدار سه جانبه ظریف
کری و اشتون
پس از دیدار دو جانبه ظریف و اشتون نشست سه‌جانبه محمدجواد ظریف و جان‌کری وزرای امور خارجه ایران و آمریکا و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در محل استقرار هیئت‌های ایران و 1+5 در هتل اینترکنتینانتال برگزار شد.
پس از دیدار سه جانبه اشتون ، کری و ظریف جلسه توجیهی مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرای خارجه گروه 1+5 برگزار شد .
نشست ۳ جانبه وزرای خارجه ایران، روسیه و چین نیز پس از جلسه توجیهی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرای خارجه گروه 1+5 برگزار شد و به نظر می رسد نتیجه این نشست به هیات ایرانی اعلام شد.
در این میان سید عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد کشورمان ضمن ابراز امیدواری نسبت به نتیجه بخش‌ بودن مذاکرات اعلام کرد که امکان دارد فردا ( یکشنبه ) هم مذاکرات ادامه داشته باشد. او در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا روند امتیازدهی و امتیازگیری متوازن است؟ گفت: فعلا دعوا بر سر همین است؛ مذاکرات فعلا ادامه دارد.
این مذاکره‌کننده ارشد ایران با 1+5 تاکید کرد: مذاکرات به مراحل سخت خود رسیده است و از این رو به سختی انجام می‌شود ولی در عین حال موارد اختلافی محدود است .
گمانه‌ها درباره
موارد اختلافی
به گزارش منابع خبری نخستین مسئله که بحث بر سر آن طی این 4 روز گذشته به طور جدی ادامه داشته است موضوع پذیرش حق غنی‌سازی است.گزارش ها نشان می دهد موضع فعلی برخی اعضای 1+ 5 ازجمله آمریکا این است که آنها حق غنی‌سازی ایران را قبول دارند و ایران می‌تواند در طول توافق موقت آن را در سطح 5 درصد ادامه بدهد، اما حاضر به مکتوب کردن آن نیستند!
سی ان ان در این باره گزارش داد که «ایران تاکید دارد حق غنی‌سازی‌اش در توافق ژنو مکتوب شود. مقامات آمریکایی می گویند حاضرند حق ایران را در این زمینه به رسمیت بشناسند بدون آنکه به صراحت این مسئله را به صورت مکتوب در توافق‌نامه بگنجانند. اما این کار برای طرف ایرانی کافی نیست. ایران می‌خواهد این مسئله به صورتی مکتوب شود». 
گزارش های منابع غربی نشان می‌دهد امریکا در بهترین حالت مایل به درج عبارتی مبهم در توافق نهایی است که حق غنی سازی ایران را صریحا به رسمیت نمی شناسد.العربیه دیروز از قول دیپلمات های غربی نوشته است: «راه حلي ميانه پي گرفته شد كه به صراحت به هيچ كشوري حق توليد سوخت اتمي را نمي دهد».
از سوی دیگر، نشانه هایی وجود دارد که بر اساس آن می توان نتیجه گرفت امریکا فقط به شرطی آماده اذعان به حق ایران برای غنی سازی خواهد بود که ایران بپذیرد برنامه غنی‌سازی خود را طی یک توافق با امریکا محدود کند.در واقع، امریکایی‌ها عقیده دارند اگر بدون شرط حق غنی سازی ایران را به رسمیت بشناسند آن وقت دیگر قادر به محدود کردن برنامه ایران در توافق نهایی نخواهند بود و ایران می تواند زیر ساخت غنی‌سازی صنعتی خود را حفظ کند.
در همین رابطه دیروز مدیرکل اسبق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرده است که غنی‌سازی اورانیوم حق کشورها است. هانس بلیکس، مدیرکل اسبق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و رئیس پیشین تیم بازرسی تسلیحاتی سازمان ملل متحد از عراق در گفت و گو با بی‌بی‌سی، گفت که مطابق تفسیر او از ماده چهارم معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی)، غنی‌سازی اورانیوم حق کشورها است.خبرها حاکی از آن است که چگونگی تعریف موضوع غنی‌سازی اورانیوم مورد اختلاف شش کشور مذاکره کننده با ایران است.
ایران تاکید دارد که مطابق ان‌پی‌تی، غنی سازی اورانیوم جزو حقوق این کشور است اما برخی از کشورهای مذاکره‌کننده با ایران تفسیر دیگری دارند و می‌گویند چیزی به نام حق غنی سازی اورانیوم وجود ندارد. وزارت خارجه ایالات متحده شب گذشته ابراز داشت که آمریکا حق غنی‌سازی را برای هیچ کشوری به رسمیت نمی‌شناسد.

 


مردم را با هم آشتی دهید!
وصیت امیرالمومنین علی(ع) پس از ضربت خوردن و قبل از شهادت به امام حسن(ع) و امام حسین(ع):
شما را و تمام فرزندان و خاندانم را و کسانی را که این وصیت به آنها می‌رسد را به:
- ترس از (نافرمانی) خداوند
- و نظم در امور زندگی
-و ایجاد صلح و آشتی در بین خودتان سفارش می‌کنم، زیرا من از جد شما پیامبر(ص) شنیدم که فرمود:
اصلاح دادن بین مردم از نماز و روزه یک سال برتر است.
خدا را خدا را درباره یتیمان! نکند آنها گاهی سیر و گاهی گرسنه بمانند و حقوقشان ضایع شود!
خدا را خدا را درباره همسایگان، حقوقشان را رعایت کنید که وصیت پیامبر شماست. (او) همواره به خوشرفتاری با همسایه‌ها سفارش می‌کرد تا جایی که گمان کردیم برایشان ارث (هم) معین خواهد کرد!
خدا را خدا را درباره قرآن! مبادا دیگران در عمل کردن به دستوراتش از شما پیشی بگیرند!!
نهج‌البلاغه
نامه 47

 


وزیر اطلاعات در قم گفت: حادثه تروریستی شهادت رایزن فرهنگی ایران در لبنان در حال بررسی است.
به گزارش واحد مرکزی خبر حجت‌الاسلام والمسلمین علوی دیروز در حاشیه مراسم تشییع پیکر حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم انصاری رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان افزود: افرادی از وزارت اطلاعات ماموریت یافته‌اند تا این مسئله را بررسی کنند.
وی گفت: براساس نتیجه این بررسی‌ها، نظام جمهوری اسلامی ایران، تصمیم‌گیری خواهد کرد.
وزیر اطلاعات گفت: مهم این است که این حرکت‌های وحشیانه و ددمنشانه در افکار عمومی همه ملت‌ها محکوم است و تروریست‌ها عملا دستاوردی جز نفرت ملت‌ها نخواهند داشت.

 


سمنان- خبرنگار کیهان:
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: در 6‌ماه اول امسال تورم نقاط مختلف کشور از 40 درصد به 36 درصد کاهش یافت.
غلامرضا کاتب در همایش ملی آسیب‌شناسی نهادهای مالی در اقتصاد اسلامی که در تالار دانش دانشکده علوم انسانی دانشگاه سمنان برگزار شد، گفت: تلاش می‌شود که این تورم تا پایان امسال 6 پله دیگر کاهش و به 30 درصد برسد.
کاتب افزود: کاهش تورم، کاهش نرخ ارز را به دنبال دارد و باعث افزایش سرمایه‌گذاری در کشور می‌شود.
وی یکی از علل ایجاد تورم را اجرای طرح مسکن مهر دانست و گفت: 17 درصد از تورم امروز کشور مربوط به اجرای طرح مسکن مهر است.
کاتب ادامه داد: این طرح باعث خانه‌دار شدن بسیاری از اقشار جامعه شد اما در نظر نگرفتن منابع مالی اصولی و منطقی برای آن علاوه بر تورم باعث بدهی 43 هزار میلیارد تومانی بانک مسکن به بانک مرکزی نیز شده است.
کاتب اظهار داشت: رعایت نکردن بانکداری بدون ربا، نداشتن انضباط مالی و نداشتن کارکرد اقتصادی تخصصی از نقاط ضعف سیستم‌های پولی فعالی است که تحت نظارت بانک مرکزی فعالیت نمی‌کنند.
وی رشد سرمایه‌گذاری در کشور از سال 86 را رو به شیب منفی دانست و گفت: خوشبختانه رشد سرمایه‌گذاری در سه ماه اخیر رو به رشد است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال رشد اقتصادی منفی به مثبت تبدیل شود که گام بزرگی در اقتصاد کشور خواهد بود.

 


تبریز- خبرنگار کیهان:
از 140 میلیون هکتار اراضی ممیزی شده در کشور برای 132 میلیون هکتار از زمین‌های ملی و دولتی، اسناد مالکیت رسمی صادر شده است.
مدیرکل ممیزی اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به برطرف شدن اختلافات ثبتی اسناد مالکیت اراضی دولتی و ملی، افزود: یکپارچه‌سازی و اصلاح اسناد مالکیت اراضی منابع طبیعی با روش کاداستر، اختلافات موجود در اراضی ملی را برطرف می‌کند و با ساماندهی عرصه‌های ملی و دولتی در طرح کاداستر، از سودجویی بسیار جلوگیری می‌شود.
محمدصادق خیری تصریح کرد: تاکنون ثبت اراضی به شیوه سنتی بوده است و 130 میلیون هکتار اراضی ملی و دولتی، به شیوه سنتی، ثبت شده بودند.

 


معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تا پایان امسال احداث ساختمان 23 بیمارستان در کشور اتمام و تحویل خواهد شد.
به گزارش خبرگزاریها از سنندج، محمدجعفر علیزاده پنج‌شنبه شب در حاشیه بررسی مشکلات بیمارستان‌های سقز و بانه در مصاحبه با خبرنگاران اظهار کرد: در حال حاضر 145 بیمارستان با ظرفیت 24 هزار و 200 تخت در حال ساخت است.
وی افزود: از سال گذشته تاکنون 30 بیمارستان در کشور افتتاح شده است.
علیزاده خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی شده است که تا پایان امسال 23 بیمارستان دیگر با هزار و 800 تخت را به اتمام رسانده و تحویل دهیم.
وی با اشاره به نیاز بیمارستانهای کشور به بخش دیالیز، گفت: ایجاد بخش دیالیز در بیمارستانهای در دست احداث در کشور پیش‌بینی نشده بود و پیشنهاد داده‌ایم برای بیمارستانهای بالای 100 تختخواب بخش دیالیز نیز ایجاد شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن و ابنیه نیز سهم اعتبارات بیمارستان160 تختخوابی سقز در سال جاری را 60 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: امسال تاکنون 18 میلیارد ریال اعتبار به این پروژه اختصاص داده شده است و 16 تخت دیالیز را نیز در این بیمارستان در نظر گرفته‌ایم.
علیزاده برآورد اعتبار ساخت این بیمارستان را 300 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: در این بیمارستان بخش‌های جراحی تخصصی، داخلی، زنان و زایمان، کودکان و مراقبت‌های ویژه ایجاد می‌شود.
وی همچنین از محل عوارض خودرو 10 میلیارد ریال اعتبار به این پروژه اختصاص داد و افزود: تلاش می‌کنیم میزان اعتبارات این پروژه به موقع اختصاص یابد.
بیمارستان 217 تختخوابی سقز در زمینی به مساحت 31 هزار متر مربع در چهار طبقه در دست ساخت است و عملیات اجرایی آن از سال 87 آغاز شده است.

 


مشاور معاون حقوقی قوه قضائیه گفت: استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس برای کودکان و نوجوانان رو به افزایش است.
به گزارش ایرنا از زنجان، محسن ربانی‌زاده دوشنبه در حاشیه کارگاه دادرسی ویژه کودکان و نوجوانان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: آمار زندانیان زیر 18 سال به دلیل افزایش استفاده از شیوه‌های جایگزین در مجازات این گروه سنی در کشور رو به کاهش است.
وی با بیان اینکه کودکان و نوجوانان مجرم، قربانیان معضلات اجتماعی هستند اظهار کرد: کودکان و نوجوانان در معرض آسیب‌های اجتماعی باید بیش از پیش مورد حمایت همه‌جانبه قرار گیرند.
مشاور معاون حقوقی قوه قضائیه گفت: اغلب جرایم گروه سنی کودکان و نوجوانان به دلیل ناآگاهی این قشر نسبت به آن جرم مورد سوءاستفاده قرار گرفتن کودکان و نوجوانان توسط قاچاقچیان و سارقان می‌شود.
ربانی‌زاده افزود: جامعه و خانواده که بستر شکل‌گیری شخصیت و زندگی فرد را فراهم می‌کنند تاثیر بسیاری در وقوع جرایم و قانون‌گریزی افراد دارند.
وی با بیان اینکه کارگاه‌های دادرسی ویژه کودکان و نوجوانان برای 20 استان کشور برگزار می‌شود افزود: در این کارگاه‌ها قضات با روش‌های جایگزین زندان و حبس برای رسیدگی به پرونده‌های افراد زیر 18 سال آشنا می‌شوند.
وی با تاکید بر ضرورت حمایت‌های همه‌جانبه به‌ویژه حمایت‌های حقوقی از کودکان و نوجوانان اظهار کرد: قوه قضائیه و نماینده دفتر یونیسف در ایران با برگزاری کارگاه‌های آموزشی مختلف درصدد بهبود شرایط موجود در حمایت از حقوق کودکان هستند.

 


قم - خبرنگارکیهان:
پیکر مطهر شهید حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم انصاری رایزن فرهنگی کشورمان در لبنان که هفته گذشته مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت به شهادت رسیده بود، در قم تشییع و به خاک سپرده شد.
در این مراسم که جمع کثیری از مردم،‌ مسئولین، روحانیت، نمایندگان حزب‌الله لبنان و طلاب خارجی حضور داشتند پیکر شهید انصاری از مقابل مسجد امام‌حسن‌عسگری‌(ع) قم به سوی حرم مطهر حضرت معصومه(س) تشییع و پس از اقامه نماز توسط آیت‌الله مکارم شیرازی در یکی از رواقهای حرم مطهر آرام گرفت.
به گزارش واحد مرکزی خبر، آیت‌الله مکارم شیرازی در حاشیه مراسم تشییع و خاکسپاری شهید حجت‌الاسلام‌ والمسلمین انصاری، این شهید را فردی بسیار فعال، مخلص و فهیم نامید که خدمات فراوانی از جمله در شمال آفریقا و سودان کرد.
آیت‌الله مکارم شیرازی تصریح کرد: هرچه این‌گونه مسائل حوادث تروریستی بیشتر می‌شود پیشرفت مکتب ما بیشتر می‌شود و بعد از شهادت شهدا رونق و خونی تازه در عروق این ملت جاری می‌شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین انصاری در اواسط مهرماه امسال به عنوان رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به بیروت اعزام شد.

 


دبیر شورای ملی زعفران کشور گفت: الگوی جدید فرآوری زعفران باید جانشین الگوی سنتی عمل‌آوری و بسته‌بندی این محصول شود.
علی حسینی روز جمعه هنگام بازدید از دو مرکز فراوری زعفران شهرستان گناباد در گفت‌وگو با ایرنا افزود: برای سومین سال طرح فراوری زعفران با الگوهای جدید و مطابق بانیاز مصرف کننده در کشور در حال اجراست.وی ادامه داد: اگر محصول زعفران با فراوری جدید به بازار عرضه شود حداقل 10 تا 20 درصد بر قیمت آن افزوده خواهد شد و تولید کننده به سود بیشتری دست خواهد یافت.وی در خصوص قطع دست واسطه از تولید تا مصرف زعفران گفت: بناست که بانک کالای زعفران در کشور ایجاد شود و کشاورز زعفران خود را به این بانکها بفروشد و این بانک در یک موقعیت مناسب نسبت به عرضه زعفران اقدام کند و کشاورز با بانک در سود به دست آمده شریک خواهد بود.وی ادامه داد: در ایستگاههای فراوری زعفران نیز ترتیبی اتخاذ شده است که خریدار و تولید کننده با یکدیگر روبرو شوند و دست واسطه‌ها قطع شود.حسینی با اشاره به خام فروشی زعفران گفت: باید بزودی جشن بزرگ تعطیل شدن بازار خام فروشی زعفران را در ایران برگزار کنیم.وی بیان کرد: خام فروشی زعفران دیگر معنی ندارد و باید با تولید محصولات جانبی زعفران در بخش‌های صنعت و دارو به ارزش افزوده چند برابری دست یافت.وی آورده ارزی زعفران را در کشور 500 میلیون دلار ارزیابی کرد و اظهار داشت: می‌توان با فراوری جدید زعفران و همچنین تدابیر دیگر در امر تولید و فراوری به حداقل یک میلیادر دلار ارز دست یافت.

 


کارشناس طراحی محصول واحد متالورژی و روش‌های تولید فولاد مبارکه اصفهان گفت: برای نخستین بار در کشور ورق پراستحکام مورد نیاز خودروسازان در این شرکت تولید شد.
به گزارش روز شنبه روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، «شاهرخ پورمستدام» افزود: با بومی‌سازی و تولید 225 تن ورق استحکام بالای مورد نیاز خودروسازان در فولاد مبارکه، گام موفقیت‌آمیز دیگری در راستای تامین ورق‌های مورد نیاز صنعت خودروسازی کشور و جلوگیری از خروج ارز برداشته شد.وی اضافه کرد: خودروسازان طبق استاندارد جهانی برای ساخت قطعات تقویتی خودرو از فولاد میکروآلیاژی استحکام بالای HE390D استفاده می‌کنند.وی تصریح کرد: این نوع ورق تاکنون از خارج کشور وارد می‌شد، اما با دستیابی به دانش فنی تولید آن از این پس فولاد مبارکه قادر است تا ورق مذکور را در اختیار شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا قرار دهد.روابط عمومی فولاد مبارکه در گزارش دیگری اعلام کرد: با بومی‌سازی یاتاقان‌های توربو ژنراتور واحد بخار در نیروگاه این شرکت علاوه بر صرفه‌جویی 6 میلیارد و 800 میلیون ریالی، ساخت این یاتاقان‌ها از انحصار شرکت‌های آمریکایی و اروپایی خارج شد.

 


نخستین گروه از پرندگان مهاجر به دنبال سرد شدن هوا در مناطق سیبری، روسیه، کشورهای اروپایی و حاشیه دریای خزر وارد جزیره کیش شدند.
به گزارش ایرنا، برخی گونه‌های پیشقراول پرندگان مهاجر مانند گاوچرانک از تالاب انزلی در شمال کشور سفر خود را به جزیره کیش آغاز کرده‌اند.بنابر اعلام اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش، روند مهاجرت پرندگان به جزیره کیش تا چهار ماه آینده ادامه خواهد داشت.بر این اساس، شمار زیادی از پرندگان مهاجر از خانواده‌ کاکایی هستند و کاکایی صورتی، سرسیاه، کاکایی خزری، سیبری، آب چلیک، حواصیل و کشیم گردن سیاه، انواع باکلان، اگرت، فلامینگو، مینا، گیلانشاه، صدف‌خوار و باقرقره شکم سفید از جمله پرندگان مهاجری هستند که در روزهای آینده وارد جزیره کیش می‌شوند.این پرندگان تا اواسط فصل بهار در جزیره کیش زیست می‌کنند.مهاجرت این گونه پرندگان به کیش هر سال از نیمه دوم آبان ماه آغاز می‌شود و تا 15 فروردین سال بعد ادامه دارد و بر زیبایی‌های این جزیره می‌افزاید.

 


نظر «حداد عادل» درباره ممیزی کتاب
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با یادآوری اینکه مسئله ممیزی در حوزه چاپ و نشر از امور با اهمیت است، درعین حال گفت: ممیزی کار ماشینی نیست. به گزارش ایرنا، «غلامعلی حداد عادل» در نشست تخصصی «جایگاه کتاب در ایران و نقش یونسکو»، مساله ممیزی را هم مهم دانست و گفت: معتقدم ممیزی لازم است، هر ملتی دارای اخلاقیات و هویت و مقدساتی است که باید حریم آن حفظ شود، این موضوع ربطی به انقلاب و مردم ندارد، اگر انقلاب هم نمی‌شد ما هویت و اخلاقیاتی داشتیم، در هر کشوری حریمی وجود دارد ،در شورای عالی انقلاب فرهنگی وقتی ضوابط تصویب شد ارزش ‌ها در نظر گرفته شد، ضرورت دارد تعاملی با حضور ناشران و وزارت ارشاد در این راستا صورت گیرد . حداد عادل با بیان اینکه در ممیزی کسانی که اظهار نظر می‌کنند باید خیلی از جنبه‌‌ها را در نظر بگیرند گفت: ممیزی کار ماشینی نیست، صرف نبودن یک کلمه نمی‌توان یک کتاب را ممنوع کرد.
به گفته حداد عادل، کتاب در برخی شهرهای کشور نایاب و کمیاب است، باید تجدید نظر اساسی در زیر ساخت ‌ها صورت گیرد، اگر علاقه‌مندی به کتاب باشد، کتابخانه دایر شود اما کتاب به درستی عرضه نشود مشکلات عرصه نشر حل نخواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه با سخنرانی و بخشنامه نمی‌توان کسی را کتابخوان کرد افزود: مدارس کشور نیازمند کتابخانه ‌ها هستند باید سوالاتی در کتب گنجانده شود که برای پاسخ آن باید حتما مطالعه کرد، قرار دادن بسته‌های کمک آموزشی در مدارس از نکاتی است که باید بدان توجه لازم صورت گیرد.
حداد عادل، آمایش سرزمینی از نظر تولید کتاب و عرضه کتاب را مساله مهم دیگر عنوان کرد و گفت: در خیلی از شهر‌ها کتابفروشی وجود ندارد، ایران حدود 80 میلیونی باید در همه جا به کتاب دسترسی داشته باشد.
تخریب کتاب ضدنژادپرستی «ریشه‌ها» در بی‌بی‌سی ، نیویورک تایمز و ...
آلکس هیلی، نویسنده کتاب «ریشه‌ها» از تمسخر و تخریب خود در ساندی تایمز، نیویورک تایمز، بی‌بی‌سی و... می‌گوید. «حاشیه‌سازی» اصلی‌ترین تاکتیک رسانه‌های جریان اصلی برای ایجاد بدگمانی در برابر موج فروش این کتاب بود.
کتاب «ریشه‌ها» روایت رنج یک خانواده سیاه پوست آمریکایی است که توسط آلکس هیلی نوشته شده است. مضمون محوری این داستان، وضعیت نابسامان آمریکائیان آفریقایی‌تبار و بیان رنج‌‌ها و کاستی‌های زندگی آنها در دوران برده‌داری و پس از آن است.
اما آلکس هیلی بار‌ها و بار‌ها به‌خاطر کتاب خود مورد انتقاد و شماتت رسانه‌های غربی قرار می‌گیرد؛ این را می‌شود از حرف‌هایش در نامه‌ای به دو تن از منتقدانش فهمید. افرادی که خود به‌دلیل سرقت ادبی مورد مؤاخذه قرار می‌گیرند اما پرونده آنان به‌دلیل همخوان بودن با جریان متبوع حکومت به فراموشی سپرده می‌شود. او گله می‌کند از جریان و فکری که در گذشته خویشاوندانش را مورد اذیت و آزار قرار می‌داد و اکنون او را که دست به قلم برداشته ظلم پیشین را روایت می‌کند، می‌آزارد. حاشیه‌سازی برای اثر پرفروش «ریشه‌ها» می‌توانست قوی‌ترین ابزاری باشد که از اثرگذاری آن بکاهد و افکار جامعه را نسبت به حقایق آمده در آن بدگمان کند. ابزاری که طبیعتاً در دست کسانی قرار داشت که نوک پیکان انتقادات داستان هیلی متوجه آنان و سیاست‌های‌شان می‌شد. این حاشیه‌سازی را رسانه‌‌ها جلو بردند.
به گزارش تسنیم، آلکس هیلی نامه‌ای به استفان آمبروس (مورخ و شرح‌حال‌نویس آمریکایی) و دوریس کرنز قوودوین (شرح‌حال‌نویس، مورخ و مفسر سیاسی و برنده جایزه پولیتزر آمریکا) از رفتار رسانه‌های جریان اصلی (وابسته به دولت‌های غربی) و ظلمی که آنان در قبال نگاه واقعی و دردمندانه او انجام می‌دهند، از ساندی تایمز لندن و نیویورک تایمز می‌گوید، از مسخره شدنش توسط بی‌بی‌سی می‌گوید، از دادگاهی شدنش می‌گوید، از تلاش‌هایی که برای افزایش فشار به او روا داشتند، گله می‌کند، هرچند که در تمام آن سال‌‌ها تنها بود و هیچ رسانه‌ای حاضر نشد تریبون فریاد او باشد. او از بازی برخی نهاد‌ها و رسانه‌‌ها برای زیر سؤال بردن کتابش و ایجاد حاشیه برای آن انتقاد می‌کند. این انتقاد‌ها را اتفاقاً در پاسخ به دو سارق ادبی و مدعی مطرح می‌کند و تبعیض در برخورد با آنان در مقابل متهم شدن خودش را به باد انتقاد و کنایه می‌گیرد.
مجلس بزرگداشت شهید انصاری برگزار می‌شود
مجلس بزرگداشت شهید حجت‌الاسلام ابراهیم انصاری رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان، امروز در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار می‌شود. شهید اقتدار فرهنگی حجت‌الاسلام ابراهیم انصاری، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان در راه اعتلا و اقتدار فرهنگ و تمدن اسلامی - ایرانی در حمله تروریستی به سفارت ایران در بیروت به فیض عظمای شهادت نائل آمد.
این مجلس یادبود به منظور پاسداشت مقام شامخ شهید اقتدار فرهنگی از سوی دفتر ریاست جمهوری، معاونت بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، وزارت امور خارجه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد شهید و امور ایثارگران، مجمع جهانی اهل بیت (ع) مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، جامعه‌ا‌لمصطفی‌العالمیه و خانواده این شهید برگزار می‌شود.
مراسم مذکور روز یکشنبه سوم آذر ساعت 15 تا 16:30 در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به نشانی بزرگراه رسالت، روبروی درب شمالی مصلی مجتمع امام خمینی (ره)، حسینیه الزهرا (س) برگزار خواهد شد.
حضور ۵۰۰ فیلم از ۵۹ کشور در جشنواره «عمار»
مسئول دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار از برگزاری نخستین بخش بین‌الملل این جشنواره خبر داد و گفت: تاکنون بیش از ۵۰۰ فیلم از ۵۹ کشور در این بخش از جشنواره ثبت‌نام کرده‌اند.
حامد بامروت‌نژاد در گفت‌وگو با فارس درباره گستره استقبال از این فراخوان گفت: تاکنون از 59 کشور در این بخش ثبت‌نام کرده‌اند که مکزیک با 70 فیلم، از فرانسه 52 فیلم، از فلسطین 40 فیلم، از هند و اسپانیا 21 فیلم، از مصر 19 فیلم و از انگلیس 16 فیلم در این بخش جشنواره ثبت‌نام کرده‌اند.
وی در پاسخ به اینکه مراحل دیگر بخش بین‌الملل جشنواره چگونه خواهد بود، گفت: بخش بین‌الملل جشنواره بازبینی فیلم‌های ارسال شده به این بخش را آغاز کرده و همچنین به دنبال اکران بین‌المللی و همزمان برخی آثار داخلی و خارجی جشنواره عمار هستیم.
معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:
به دستور دولت، تعهد جدیدی ایجاد نمی‌کنیم
معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما موظف هستیم بنا به دستور دولت محترم تعهد جدید ایجاد نکنیم یعنی باید از منابع موجود استفاده کنیم و تجربیاتم می‌گوید باید راه‌حل‌هایی پیدا و منابعی جدید ایجاد کنیم.
به گزارش خبرنگار کیهان، علی مرادخانی، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته در نخستین نشست خبری خود ضمن اشاره به فعالیت‌هایش گفت: بزرگترین مشکل این معاونت در حال حاضر کمبود بودجه و اعتبارات است. از آغاز دولت یازدهم تاکنون توانسته ایم دو میلیارد و500 میلیون تومان اعتبار دریافت کنیم که این مبلغ تاکنون هزینه اجرای جشنواره‌های تئاتر‌های آیینی سنتی، منطقه‌ای و استانی شده و بخشی از آن نیز به پرداخت حقوق سنواتی کارمندان این معاونت که حدود 600 میلیون تومان برآورد شده، اختصاص یافته است.
مرادخانی همچنین در توجیه حضور کمرنگ نمایش‌های ارزشی در تئاتر شهر همچنین اظهار داشت: همه ما باید جایگاه‌های خود را بپذیریم و بالاتر از آن نخواهیم، اما می‌بینیم بسیاری از هنرمندان جوان می‌خواهند نمایش‌هایشان در تئاتر شهر اجرا کنند و اگر اجرا نگیرند نامه می‌آورند که مرکز هنرهای نمایشی با اجرای کار ارزشی مخالف است!

 


هیئت اعزامی دفتر مقام معظم رهبری به همراه غضنفر رکن‌آبادی، سفیر جمهوری اسلامی ایران عصر روز جمعه اول آذرماه از مجروحان انفجارهای تروریستی اخیر مقابل سفارت کشورمان، در بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) بیروت عیادت کردند.
در این دیدار ضمن تقدیر از ایثار و جانبازی مردم مقاوم و مجاهد لبنان در دوره‌‌ها و صحنه‌های مختلف در مقابل تجاوزهای رژیم صهیونیستی و اقدامات تروریستی جریان‌های همسو با این غده سرطانی، شفای عاجل و بازیابی کامل سلامتی جانبازان مزبور از درگاه خداوند مسئلت شد.
به گزارش ایسنا، هیئت ایرانی هم‌چنین با حضور در منزل تعدادی از شهدای این حادثه تروریستی، ضمن تجلیل از صبر و ایستادگی آنان، خانواده‌های معظم شهیدان و ایثارگران را مایه افتخار و سربلندی و برکت مقاومت برشمرد و تأکید کردند این گونه اقدامات غیرانسانی دشمنان اسلام ناب محمدی، هرگز کوچک‌ترین تأثیری بر عزم و اراده رهروان راستین خط سرخ شهادت و عدالت‌خواهی نخواهد داشت و ملتی که شهادت را مایه افتخار و مباهات خویش می‌داند، هرگز شکست نخواهد خورد.

 


در جریان پانزدهمین سالگرد ارتحال علامه محمدتقی جعفری، سخنرانان به نقش علامه در ترویج متدولوژی تفکر به جوانان و راز شرح نهج‌البلاغه توسط وی اشاره کردند.
به گزارش فارس، پانزدهمین سالگرد ارتحال علامه محمدتقی جعفری عصر جمعه اول آذرماه در مجتمع فرهنگی سرچشمه تهران با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالله فاطمی‌نیا، حجت‌الاسلام محمدرضا زائری مدیر مجتمع فرهنگی سرچشمه، مهدی فیروزان مدیرعامل مؤسسه فرهنگی شهر کتاب، غلامعلی رجایی نویسنده و از شاگردان علامه جعفری و سیدجواد میری پژوهشگر آثار علامه جعفری برگزار شد.
در ابتدای مراسم حجت‌الاسلام زائری با اشاره به اینکه شرکت در بزرگداشت پانزدهمین سالگرد ارتحال علامه جعفری به معنای احترام به خود و نسل آینده است، بیان داشت: شخصیت علامه جعفری همیشه غبطه‌انگیز بوده است و خاطرات حضور ایشان در اجتماع و رفتار متواضعانه‌اش هنوز در اذهان باقی است.
در ادامه غلامعلی رجایی مشاور فرهنگی مجمع تشخیص مصلحت نظام در سخنانی با اشاره به نقش علامه جعفری در انتقال فرهنگ متعالی به جوانان در دهه 40 و 50 شمسی گفت: علامه در گفتار و عمل خویش به شخص امیرالمؤمنین(ع) عنایت ویژه‌ای داشت و همواره امام را با عنوان علی بن ابیطالب(ع) بیان می‌کرد و در واقع شرح و تفسیر نهج‌البلاغه بهانه‌ای برای نشان دادن این ابراز علاقه به امام بود تا نشان دهد که شخصیت امیرالمؤمنین(ع) قابل اجتهاد و تمام نشدنی است.
مهدی فیروزان یکی دیگر از سخنرانان مراسم بزرگداشت پانزدهمین سالگرد ارتحال علامه جعفری بود که به بیان خاطرات نخستین دیدارش با علامه پرداخت و گفت: نخستین باری که توفیق دیدار استاد نصیبم شد، چهارده ساله و دانش‌آموز کلاس دوم دبیرستان علوی بودم،‌ مدیر مدرسه از استاد دعوت کرده بود تا در جشن عید غدیر برای محصلان سخنرانی کند، جلسه استاد جعفری برای همه ما دانش‌آموزان متفاوت و به یاد ماندنی بود و درباره آن مدت‌‌ها با بچه‌‌ها صحبت می‌کردیم.
وی افزود: کلمات و شیوه سخن گفتن ایشان همه ما را میخکوب و ساکت کرده بود، از آنجایی که بچه‌ای شیطان بودم، سؤالی را از استاد پرسیدم که هم جدی بود و هم اوج شیطنت من را نشان می‌داد، ولی استاد با سعه صدر به سؤال پاسخ داد و بعد درباره مراحل تهیه نان از من پرسید و ذهن مرا در نهایت به ماجرای آفرینش هستی کشاند، ایشان با این روش به ما روش متدولوژی تفکر را آموخت تا به این وسیله یک مسیر توسعه یافته تفکر را پیش‌روی ما قرار دهد.
سیدجواد میری  استاد پژوهشکده جامعه‌شناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی که دستی در آثار علامه جعفری دارد و از نزدیک با مبانی فکری علامه آشنا است، در خصوص جایگاه علمی علامه بیان داشت: امروز سالروز عروج مردی را پاس می‌داریم که دغدغه دل داشت و دلداده این بود که صدر آدم‌‌ها را کمی وسعت بخشد.
در پایان مراسم استاد سیدعبدالله فاطمی‌نیا در بیاناتی با اشاره به اینکه علامه جعفری علاوه بر علم ظاهر، علم نافع و سودمند را نیز دارا بود، افزود: علامه جعفری از نظر تفکر تمامی کارهایش درس‌آموز است، او کسی بود که تمام عمرش را به تفکر، تدبیر و نوشتن پرداخت.
این استاد اخلاق با تأکید بر اینکه اگر کسی بر نهج‌البلاغه شرح یا تفسیری بنویسد، نشان از توانایی وی در بسیاری از علوم دارد، ابراز داشت: شارح نهج‌البلاغه اول باید عربیت قوی داشته باشد و در کنار آن فلسفه، عرفان و کلام و سایر علوم را نیز بداند که علامه جعفری تمامی این شرایط را دارا بود.
وی با اشاره به خواندن شرح نهج‌البلاغه محمد عبده در سن 15 سالگی‌، ادامه داد: پدرم شرح نهج‌البلاغه‌ای از شیخ محمد عبده را خرید و من مقدمه او را مطالعه کردم، بعد‌ها در سن بزرگسالی آن را دوباره خواندم تا اینکه به این سن رسیدم و خداوند می‌داند که از مقدمه یک شیخ سنی بر نهج‌البلاغه سیر نشده‌ام.
استاد فاطمی‌نیا با بیان اینکه محمد عبده به منحصر به فرد بودن نهج‌البلاغه تصریح کرده است، گفت: عبده در این مقدمه کتابش بیان می‌کند چندین مصیبت و گرفتاری به من روی آورده بود، به گونه‌ای که امانم را بریده بود تا اینکه روزی در جایی نشسته بودم و کتاب‌هایی روبروی من قرار داشت، بی‌اختیار دستم به سوی کتابی دراز شد، ‌وقتی آن را باز کردم، دیدم نهج‌البلاغه است، وقتی در جملاتش تأمل کردم، دیدم که این کتاب غم و غصه‌هایم را خالی کرده است و بدنم در اتاق و روحم در جای دیگری است، متوجه شدم که نویسنده آن پرچمدار ولایت علی بن ابی‌طالب(ع) است.
وی با اشاره به محتوای شرح علامه جعفری بر مثنوی افزود: علامه به دنبال آن بوده است که مثنوی را برای دانشگاهیان، حوزویان و مردمان با فضیلت که اهل علم هستند، بنویسد تا به این وسیله مثنوی را به جامعه بیاورد، اما با وجود  شرح کامل و عمیقی که علامه بر مثنوی نوشته است، دیدم که ابیاتی از مثنوی را شرح نکرده است.
این استاد اخلاق اظهار داشت: یادم می‌آید زمانی در مدرسه‌ای که ایشان سخنرانی داشتند و من جزو اولیای آن مدرسه بودم، به علامه رسیدم و به او گفتم: چرا این بیت را شرح نکرده‌ای که علامه گفت شب با او تماس بگیرم و من هم به وی گفتم: اگر الان پاسخ را نگویید، شب هم که تماس بگیریم، شاید توفیق حاصل نشود.
گفتنی است علامه محمدتقی جعفری در سال 1304 شمسی در شهر تبریز متولد شد و پس از تحصیلات عالیه علوم اسلامی در شهرهای تبریز، تهران و قم به  نجف اشرف سفر کرد و از محضر آیات عظام میرزا فتاح شهیدی، شیخ محمدرضا تنکابنی، شیخ کاظم شیرازی، سیدعبدالهادی شیرازی، سیدابوالقاسم خویی و سیدمحسن حکیم کسب فیض کرد.
از این متفکر عالیقدر بیش از 100 اثر علمی به جای مانده است که در میان این آثار تفسیر مثنوی مولوی در 15 جلد و تفسیری تفصیلی بر نهج‌البلاغه امام علی(ع) در 27 جلد، از اهمیت و جایگاه بالایی برخوردار هستند.

 


فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: هیچ‌کدام از دولت‌هایی که روی کار آمدند در زمینه عفاف و حجاب کاری انجام ندادند و باید در این زمینه اراده جدی وجود داشته باشد.
سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عصر دیروز در مراسم بزرگداشت بسیج دانشجویی که در دانشکده حقوق و علوم ‌سیاسی دانشگاه تهران در حال برگزاری است، گفت: بسیج کنار فعالیت‌های اجتماعی باید از انقلاب و دستاوردهای آن دفاع کند و این وجه مشترک بسیج و سپاه است.
وی افزود: اگر نیروی انقلابی اطاعت محض از ولایت نداشته باشد، انقلابی نیست.
وی افزود: در انتخاب معیار برای سنجش فرد انقلابی نباید دچار خطا شویم.
جعفری تأکید کرد: سخنان امام(ره) و روحیه آفندی و تهاجمی ایشان، آن زمان کامل پیاده نمی‌شد.
فرمانده کل سپاه پاسداران تصریح کرد: روحیه جهادی فقط در برابر تهدیدهای سخت و جنگ نیست، بلکه در همه ابعاد است.
وی با بیان اینکه استکبار نقطه مقابل انقلاب است، اظهار داشت: برخی‌‌ها می‌گویند چه‌کار به استکبار و آمریکا داریم اما از سوی دیگر ادعای انقلابی بودن می‌کنند و توجیه‌ آن‌ها هم دلسوزی نسبت به مردم است و دلیلی برای کنار گذاشتن اصل انقلاب یعنی استکبارستیزی می‌آورند، اما اگر استکبارستیزی را از انقلاب بگیریم، انقلاب ما تعطیل و خلاص می‌شود.
وی افزود: چفیه‌ای که بر دوش رهبر معظم انقلاب است، برای مقابله با کسانی بود که شعار توقف انقلاب را سر می‌دادند که عده‌ای در سال 78 این شعار را سر می‌دادند.
جعفری خاطرنشان کرد: حاکم کردن تفکر بسیجی، الزام قطعی و اجتناب‌ناپذیر برای کشور است.
فرمانده کل سپاه پاسداران تأکید کرد: سپاه در زمینه عفاف و حجاب فعالیت‌های ایجابی فرهنگی انجام می‌دهد، البته 5 سال است که این فعالیت را آغاز کرده است.
به گزارش تسنیم، وی افزود: هیچ کار سلبی در زمینه عفاف و حجاب به‌عهده بسیج و سپاه نیست.

 


در حالی که چالش اصلی ایران و گروه 1+5 در دور جدید مذاکرات ژنو پذیرش حق غنی‌سازی کشورمان از سوی طرف‌ غربی بوده است، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر مدعی شد که هیچ کشوری حق غنی‌سازی ندارد.
«مری هارف» به شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گفت: هیچ کشوری حق غنی‌سازی ندارد، اما ایران می‌تواند به برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای دسترسی داشته باشد.
پیش از این «جن ساکی» دیگر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز این موضوع را بیان کرده اما گفته بود این مسئله در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 مورد بحث قرار می‌گیرد.
به گزارش فارس هارف در مصاحبه خود با سی‌ان‌ان با وجود رد حق غنی‌سازی کشورها، گفته است: ایران باید به برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای دسترسی داشته باشد.
وزیر خارجه رژیم صهیونیستی نیز همصدا با سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پذیرش حق غنی‌سازی ایران را ترسناک خواند و تصریح کرد اسرائیل بدون کمک آمریکا نمی‌تواند در جهان کاری بکند.
لیبرمن گفته:‌ در صورتی که جامعه بین‌المللی اجازه غنی‌سازی اورانیوم را به ایران بدهد، یک رقابت هسته‌ای در منطقه آغاز خواهد شد که گستره آن را حتی «ترسناک‌ترین فیلم‌های وحشتناک هالیوود هم نمی‌توانند به تصویر بکشند.»
رژیم صهیونیستی تنها دارنده سلاح‌های هسته‌ای در منطقه خاورمیانه قلمداد می‌شود که از پیوستن به پیمان‌های بین‌المللی ناظر بر برنامه هسته‌ای‌اش اجتناب کرده است. تعداد کلاهک‌های هسته‌ای اسرائیل بین 200 تا 400 عدد برآورد شده است.
وی به جدل‌های لفظی بین آمریکا و اسرائیل در چند وقت گذشته اشاره کرد و گفت: «اسرائیل نمی‌تواند در جهان بدون همکاری و کمک آمریکا که مهمترین شریک راهبردی ما است عمل کند. ما باید دشواری‌هایی که آنها با آن مواجه هستند را در نظر بگیریم و با طراحی یک سیاست خارجی متنوع‌تر به آنها کم کنیم.»
وی تصریح کرد که رفتار اسرائیل با آمریکا مناسب نبوده است و ادامه داد: «ما نمی‌توانیم از آمریکا مطالبه زیادی داشته باشیم و بار زیادی روی دوش آنها بگذاریم. ما به متحدان جدید نیاز داریم.»

 


سپاه پاسداران با صدور بیانیه‌ای بسیج را مظهر نیروی کارآمد درونی کشور و برگ برنده و سرنوشت ساز ملت ایران برای مقابله با دشمنان و چالش‌ها و تهدیدات فرا روی انقلاب و میهن اسلامی دانست.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای با گرامیداشت سی‌وچهارمین سالگرد تشکیل بسیج مستضعفین، بسیج را مظهر نیروی کارآمد درونی کشور و برگ برنده و سرنوشت‌ساز ملت ایران برای مقابله با دشمنان و چالش‌ها و تهدیدات فراروی انقلاب و میهن اسلامی دانست.
این بیانیه با ترسیم برکات حضور بسیج در عرصه‌های خطیر و سرنوشت‌ساز کشور اثربخشی فرازمانی و راهبردی اقدام امام را مورد اشاره و با تاکید بر اینکه بسیج فراتر از ساختارها و سازماندهی‌های متعارف یک تفکر عالمانه و ریشه‌دار در آموزه‌های دینی و انقلابی و دارای افقی جهانی است، آورده است: عمق راهبردی فرهنگ و تفکر بسیجی فراتر از مرزهای انقلاب و کشور اسلامی هم‌اینک در رویکرد و رفتار مستضعفین سایر نقاط جهان تبلور یافته است و آنان با الگو گرفتن از تفکر بسیج در ایران اسلامی برای رفع از موانع و چالش‌های موجود در راه دست‌یابی به استقلال و آزادی کشورشان، در مقابل نظام سلطه و استکبار قد علم کرده‌اند.
همچنین روابط عمومی ارتش جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای با گرامیداشت هفته بسیج، تاکید کرد که فرهنگ بسیج به مثابه الگویی کارآمد در عرصه‌های مختلف مظهر ثبات، افتخار و عظمت نظام اسلامی ایران است.
گفتنی است؛ رئیس مجلس خبرگان رهبری و شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی نیز با صدور بیانیه‌های جداگانه‌ای هفته بسیج را گرامی داشتند.

 


عضو کمیسیون انرژی مجلس از بازدید تعدادی از اعضای این کمیسیون از تأسیسات هسته‌ای کشور طی روزهای آینده خبر داد و گفت: بازدید از تأسیات هسته‌ای «آب سنگین اراک» و «فردو» در دستورکار اعضای کمیسیون قرار گرفته است.
حجت‌الاسلام سید مهدی موسوی‌نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس با اعلام این خبر افزود: هدف اعضای کمیسیون از این بازدید، آشنایی بیشتر با مسائل فنی و نیز بررسی مشکلات مالی آن‌هاست.
عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه بازدید از تأسیسات هسته‌ای کشور وظیفه قانونی اعضای کمیسیون است، در گفت وگو با تسنیم تأکید کرد: هنوز زمان دقیق این بازدید‌ها مشخص نیست و در جلسه روز یکشنبه کمیسیون در مورد تعیین زمان دقیق این بازدید‌ها تصمیم‌گیری می‌شود.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10