(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 04 آذر 1392 - شماره 20648

زد و خورد جوانان فلسطینی با نظامیان صهیونیست در شمال رام‌الله
22 شهید و 55 مجروح در انفجارهای شمال بغداد
مردم بحرین: دیکتاتوری آل‌خلیفه رو به زوال است
ارتش سوریه عملیات تروریست‌ها برای ورود به دمشق را ناکام گذاشت
در آستانه اخراج از مجلس سنا
برلوسکنی از رئیس‌جمهور ایتالیا خواست او را عفو کند
مخالفت مردم افغانستان و لویه جرگه با اعطای مصونیت قضایی به اشغالگران
درگیری مخالفان اردوغان در آنکارا با نیروهای امنیتی ترکیه
اخراج سفیر ترکیه از مصر روابط قاهره و آنکارا را تیره‌تر کرد
ابراز نگرانی سناتور آمریکایی از احتمال دستیابی عربستان به بمب اتمی
تظاهرات گسترده مخالفان دولت در بانکوک
مردم پاکستان همزمان با تظاهرات ضدآمریکایی مسیر تدارکاتی ناتو را بستند
قطعنامه آلمان و برزیل علیه جاسوسی آمریکا فردا به رأی گذاشته می‌شود
   


منابع پزشکی فلسطین از زخمی شدن 15 فلسطینی در درگیری‌های خشونت‌بار در اردوگاه «جلزون» واقع در شمال رام‌الله خبر دادند.
به گزارش خبرگزاری فارس، در درگیری میان فلسطینی‌ها با نظامیان رژیم صهیونیستی در اردوگاه جلزون واقع در شمال رام‌الله دست‌کم 15 نفر زخمی و تعداد زیادی بر اثر استنشاق گاز اشک‌آور دچار خفگی شدند.منابع پزشکی فلسطین حال برخی از مجروحان را وخیم اعلام کردند.درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که جوانان فلسطینی سعی کردند شهرک‌نشینانی را که به سمت خودروهای عبوری فلسطینیان در رام‌الله سنگ پرتاب می‌کردند از منطقه دور کنند، نیروهای اشغالگر نیز به سمت جوانان تیراندازی کردند.منابع پزشکی گفتند نظامیان رژیم صهیونیستی از گلوله‌های جنگی استفاده کردند که در جریان آن 5 جوان فلسطینی از ناحیه پا و شکم مجروح شدند.

 


انفجار دو بمب در یک شهر شیعه‌نشین شمال پایتخت عراق، 22 شهید و 55 مجروح برجای گذاشت.
به گزارش واحد مرکزی خبر، عصر شنبه ابتدا یک فرد انتحاری بمب همراه خود را میان ازدحام ایست و بازرسی شهر «طوزخورماتو» در شمال بغداد منفجر می‌کند. سپس یک خودروی بمب‌گذاری شده به فاصله چند دقیقه در مجاورت مسجد امام علی(ع) منفجر می‌شود. بر اساس آمارهای رسمی، این دو انفجار 22 شهید و 55 مجروح برجای گذاشت. اکثر ساکنان شهر «طوزخورماتو» شیعیان ترکمن هستند. این شهر تاکنون هدف حملات تروریستی زیادی بوده است. تکفیری‌ها که توسط وهابیون «آل‌سعود» حمایت می‌شوند، پیروان مذاهب و ادیان دیگر را از اهداف همیشگی خود می‌دانند.

 


مردم بحرین با برگزاری تظاهرات و سر دادن شعارهایی علیه آل‌خلیفه تاکید کردند دیکتاتوری در بحرین رو به زوال است.
به گزارش خبرگزاری‌ها، هزاران نفر از مردم المعابیر، جزیره ستره، بنی جمره، الدراز و مناطق دیگر بحرین در مخالفت با اقدامات سرکوبگرانه رژیم آل‌خلیفه تظاهرات مسالمت‌آمیز برگزار کردند.
در این تظاهرات که شنبه شب صورت گرفت تظاهرکنندگان با حمل پرچم‌های بحرین و سر دادن شعارهایی علیه پادشاه بحرین تاکید کردند دیکتاتوری آل‌خلیفه رو به زوال است و به زودی حکومت آل‌خلیفه به پایان می‌رسد.
این در حالی است که روز جمعه نیز مردم مناطق بحرین در اعتراض به شکنجه و بازداشت معترضان سیاسی تظاهرات برگزار کرده بودند. تظاهرات مردم بحرین و اعتراض علیه سیاست‌های سرکوبگرانه آل‌خلیفه به تظاهرات روزانه تبدیل شده و تظاهرکنندگان تاکید دارند تا تحقق مطالباتشان دست از تظاهرات برنخواهند داشت.
بحرین که از متحدان کلیدی آمریکا در منطقه خلیج‌فارس است از سال 2011 به این سو شاهد ناآرامی‌های سیاسی و اعتراضات مسلمانان این کشور بوده است.
حکومت بحرین برای سرکوب اعتراضات شیعیان از عربستان سعودی و دیگر کشورهای حوزه خلیج‌فارس کمک گرفت با این حال حکومت هنوز نتوانسته به اعتراض‌ها پایان دهد.
یک فعال بحرینی نیز از بازداشت «محمودالموسوی» فرزند «عقیل الموسوی» یکی از رهبران سیاسی این کشور خبر داد.
محمود الموسوی به هنگام بازگشت از کویت به کشورش دستگیر شد و وی به دلیل اینکه هیچ حکمی از سوی دادستانی بحرین درباره او وجود نداشته و بی‌دلیل دستگیر شده دست به اعتصاب غذا زده است.

 


ارتش سوریه یکی از بزرگترین حملات تروریستی به چند شهر را خنثی کرد و جلوی پیشروی افراد مسلح به حومه دمشق را گرفت.
به گزارش خبرگزاری‌ها، گروه‌های تروریستی با جمع‌آوری تعداد زیادی نیرو قصد تصرف شهرهای القیسیا، القاسمیه، سکا، العبادیه، العتیبیه و دیر سلیمان را داشتند که با مقاومت ارتش و در هم شکسته شدن نیروهایشان مواجه شدند.
در این عملیات ارتش سوریه با تمام توان از جمله هوایی، توپخانه و آتشبارها، تروریست‌ها را مجبور به عقب‌نشینی کرد که در جریان آن تعداد زیادی از تروریست‌ها کشته یا زخمی شدند و مقادیر زیادی تجهیزات از جمله نفربرهای زرهی منهدم شد و 9 فرمانده تروریست‌ به هلاکت رسیدند.
منابع نظامی اظهار داشتند، هدف از این حمله تروریستی کم کردن فشار بر روی تروریست‌ها در جبهه القلمون در شمال دمشق است.
ارتش سوریه همچنین موفق شد طی عملیاتی در حومه لاذقیه تعدادی از سرکرده‌های گروه‌های تروریستی از جمله یکی از سرکرده‌های معروف گروه دولت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش را با تابعیت چچنی به هلاکت برساند.
این در حالی است که ارتش سوریه به عملیات خود در مناطق مختلف درعا علیه تروریست‌ها ادامه داده و تعدادی از آنها را به هلاکت رساند.
در ادلب نیز ارتش سوریه طی عملیاتی ده نفر از تروریست‌ها را به هلاکت رساند و تعدادی از ادوات متعلق به آنها را نیز منهدم کرد.
در حمص و حومه آن نیز ارتش سوریه ضمن دفع تحرکات تروریست‌ها ادوات متعلق به آنها را منهدم کرد.
در حومه دمشق و حلب نیز ارتش سوریه طی عملیات‌های جداگانه‌ای تعدادی از تروریست‌ها را به هلاکت رساند و ادوات متعلق به آنها را منهدم کرد.
از سوی دیگر، اخضر ابراهیمی فرستاده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه امروز با نمایندگان روسیه و آمریکا در ژنو دیدار خواهد کرد تا درباره برگزاری کنفرانس ژنو 2 رایزنی کند.
این دیدار با حضور معاونان وزیر خارجه روسیه و آمریکا برگزار می‌شود و جان کری وزیر خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در این نشست مقدماتی حضور ندارند.
آغاز کنفرانس صلح ژنو 2 با هدف پایان دادن به جنگ داخلی سوریه بارها به تاخیر افتاده است. شرکت‌کنندگان در این نشست از جمله حکومت سوریه، مخالفان سوری و قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی نتوانسته‌اند در مورد پیش‌شرط‌های برگزاری مذاکرات به توافق دست یابند.
پیش‌بینی می‌شود در نشست امروز موعد برگزاری ژنو 2 مشخص شود. دبیرکل سازمان ملل متحد نیز ابراز امیدواری کرد ژنو 2 در اواسط ماه دسامبر (آذرماه) برگزار شود.
بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه نیز اخیرا طی اظهاراتی آمادگی دولت سوریه برای حضور در کنفرانس ژنو 2 را اعلام کرده است.
این در حالی است که مخالفان دولت سوریه با شرکت در کنفرانس ژنو 2 مخالفت کرده‌اند و تلاش‌های کشورهای دیگر برای حضور همه طرف‌ها در این کنفرانس تاکنون به جایی نرسیده است.
سایر رویدادها
* اندیشکده گروه تحقیقاتی آکسفورد در لندن اعلام کرد در طول سه سال جنگ داخلی در سوریه بیش از 11 هزار کودک کشته شده‌اند.
* یکی از رهبران حزب دموکراتیک سوریه نسبت به برگزاری دور جدید مذاکرات با ترکیه اعلام آمادگی کرد.
* وزیر آشتی ملی سوریه در پی تلاش ناکام گروه‌های تروریستی برای ترور وی اعلام کرد این اقدام تلاش هدفمندانه برای نابودی ملت سوریه است.
* منابع خبری سوریه اعلام کردند در میان تروریست‌هایی که در جنگ داخلی سوریه مشارکت دارند حضور اتباع چچنی چشمگیر است.

 


در آستانه رأی‌گیری مجلس سنای ایتالیا برای اخراج «برلوسکنی» از پارلمان، وی از رئیس‌جمهور این کشور طلب بخشش کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، «سیلویو برلوسکنی»، نخست‌وزیر پیشین ایتالیا که در پرونده فساد مالی و فرار مالیاتی‌اش محکوم شده است، در آستانه رأی‌گیری مجلس سنای این کشور برای اخراج وی از پارلمان، از رئیس‌جمهور خواست وی را ببخشد.
«برلوسکنی» که در میان اعضای شاخه حزب جوانان «فورزا ایتالیا» سخنرانی می‌کرد درعین حال مخالفان خود را به «کودتا» محکوم کرد. «برلوسکنی» گفت: «روز چهارشنبه قرار است مجلس سنا رأی‌گیری کند تا کار رهبر جناح راست میانه را تمام کند و این کار را بعد از 20سال تلاش شکست خورده انجام می‌دهد. چنین اقدامی کودتاست.»
وی افزود: جناح راست باید بداند من نگران نیستم و از هیچ چیز عذرخواهی نمی‌کنم. من کاملاً بی‌گناه هستم. من نماد مردم هستم.
برلوسکنی خاطرنشان ساخت: جورجیو ناپولیتانو، رئیس‌جمهوری ایتالیا باید او را عفو کند تا او از بابت انجام حکم یک سال کار اجتماعی شرمسار نشود... وی حتی یک لحظه نباید تردید کند در این که جلوی بی‌آبرویی انجام کار اجتماعی را بگیرد حتی اگر من از او این درخواست را نکنم.
وی انجام کار اجتماعی توسط خود را «تحقیری» هم برای خود و هم برای کشور ایتالیا خواند. دفتر رئیس‌جمهوری ایتالیا بارها اعلام کرده چنین عفوی از سوی وی تنها هنگامی صورت می‌گیرد که درخواست رسمی برای این کار از او شود.

 


لویه جرگه اعلام کرد اگر واشنگتن بر مصونیت قضایی اصرار ورزد، با توافقنامه امنیتی مخالفت خواهد کرد و همزمان با این موضعگیری، دانشجویان دو دانشگاه افغانستان علیه مصونیت قضایی تظاهرات کردند.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، شمار زیادی از اعضای لویه جرگه افغانستان با ماده 13 توافقنامه امنیتی کابل- واشنگتن مخالفت کردند. بر اساس این ماده، به نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان پس از پایان سال 2014 مصونیت قضایی داده می‌شود.
پیش از این «حامد کرزای» رئیس‌جمهوری افغانستان اعطای مصونیت قضایی را در صلاحیت دولت کابل ندانسته و گفته است، لویه جرگه باید در این باره تصمیم بگیرد.
لویه جرگه دیروز کلیات توافقنامه امنیتی را تصویب و اعلام کرد که دولت باید در سریعترین زمان ممکن آن را امضا کند. این تصویب البته مشروط به اصلاح موادی از توافقنامه، از جمله ماده 13 است.
همزمان با بحث در لویه جرگه بر سر توافقنامه امنیتی، دانشجویان دو دانشگاه «جوزجان» و «بلخ» با برپایی تظاهرات، اعطای مصونیت قضایی به نیروهای آمریکایی را ناقض حاکمیت ملی افغانستان دانستند.
دانشجویان همچنین شعارهای ضد آمریکایی سر دادند و خواستار خروج هرچه سریعتر نظامیان اشغالگر از افغانستان شدند.خبر دیگر اینکه با انفجار بمب در شهرهای «خوست» و «جلال‌آباد» افغانستان، سه کشته و 11نفر زخمی شدند.

 


صدها معلم با برگزاری تظاهرات ضددولتی در خیابان‌های آنکارا، با نیروهای امنیتی ترکیه درگیر شدند.
به گزارش پرس‌تی‌وی، دیروز صدها معلم که از سراسر ترکیه به آنکارا آمده بودند، علیه سیاست‌های «رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر تظاهرات کردند. تظاهرکنندگان سیاست‌های داخلی و خارجی اردوغان را محکوم کردند. این تظاهرات که از سوی کارکنان آموزشی و علمی سازماندهی شده بود، به درگیری معترضان با پلیس انجامید.
نیروهای امنیتی با استفاده از باتوم، گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش به معلمان معترض حمله و هفت تن را مجروح کردند. در این میان، یک معلم زن به دلیل اصابت پوکه گاز اشک‌آور به سرش، شدیداً مجروح و به بیمارستان منتقل شد. به گفته پزشکان، هرچند جراحت این زن شدید است، ولی جان وی را تهدید نمی‌کند.
ترکیه از ماه خرداد تاکنون ناآرام است و به گفته کارشناسان، علت اصلی اعتراضات ضددولتی، همسویی آنکارا با ناتو و آمریکا در منطقه خاورمیانه و مداخله این کشور در سوریه است.
در همین حال روزنامه «جمهوریت» چاپ ترکیه گزارش داد، سازمان اطلاعات و امنیت این کشور به دستور شخص اردوغان، از برخی روزنامه‌نگاران و نویسندگان استراق سمع می‌کند.

 


اخراج سفیر ترکیه از مصر و واکنش تند اردوغان علیه این اقدام «کودتاگران»، روابط دو کشور را بیش از پیش تیره کرده است.
پس از رسانه‌ای شدن خبر اخراج سفیر ترکیه از قاهره، رجب طیب اردوغان،‌ نخست‌وزیر ترکیه به شدت علیه این اقدام مصری‌ها واکنش نشان داد تا روابط این دو کشور که از زمان برکناری «مرسی» تیره شده بود، باز هم تیره‌تر شود.
به گزارش روزنامه «الحیات»، اردوغان در جمع خبرنگاران گفت هرگز حاضر نیست به افرادی که از سوی ارتش مصر منصوب شده و از طریق کودتا به قدرت رسیده‌اند احترام بگذارد و هرگز به کسانی که به حاکمیت مردم مصر احترام نگذاشتند احترام نخواهد گذاشت.
روز شنبه از وزارت خارجه مصر خبر رسید، سفیر ترکیه به دلیل آنچه «دخالت این کشور در امور داخلی مصر» نامیده شده، از قاهره اخراج شده و از سفیر مصر نیز خواسته شده فورا آنکارا را ترک کند. وزارت خارجه مصر سفیر ترکیه را «عنصری نامطلوب» خوانده بود.
اردوغان پیشتر نیز ضمن اعلام اینکه «همچنان مرسی را رئیس‌جمهور مصر» می‌داند، خشم مقامات فعلی مصر را برانگیخته بود.
اردوغان در 14 ژوئیه گفت مرسی تنها رئیس‌جمهور قانونی مصر است. وی افزود: «در حال حاضر رئیس‌جمهور من در مصر، مرسی است زیرا وی منتخب مردم است. اگر ما این‌گونه درباره شرایط مصر قضاوت نکنیم مثل این است که به مردم این کشور بی‌اعتنایی کرده باشیم.»
اردوغان در 20 اوت نیز مدعی شده اسرائیل در برکناری مرسی، که دولتش اقداماتی را بر ضد رژیم تل‌آویو اتخاذ کرده بود دست داشته است.
سخنان نخست‌وزیر ترکیه خشم مقامات رژیم صهیونیستی، آمریکا و دولت جدید مصر را برانگیخته و روابط بین قاهره - آنکارا را نیز به پایین‌ترین سطح خود رسانده است.
گفتنی است مصر از زمان برکناری مرسی از قدرت تاکنون به شدت ناآرام شده و این کشور در این مدت صحنه ناآرامی‌های خونینی بوده است.
در همین رابطه خبر می‌رسد، تظاهراتی که از روز جمعه گذشته با عنوان «جنایت قرن» آغاز شده، همچنان ادامه دارد. اخوانی‌ها نام تظاهرات این هفته خود را به مناسبت یکصدمین روز کشتار معروف میدان رابعه‌العدویه که طی آنها صدها نفر کشته و زخمی شدند، انتخاب کرده‌اند.
آن‌طور که ایسنا به نقل از شبکه تلویزیونی «الجزیره» اعلام می‌کند، جمعی از دانشجویان حامی اخوان المسلمین مصر روز شنبه بار دیگر با برگزاری تظاهرات در دانشگاه‌ها و استان‌های مختلف این کشور مخالفت خود با «کودتای نظامی» مصر را اعلام کرده و خواهان مجازات عاملان کشتارهای تظاهرات مصر شدند.
این تظاهرات در پاسخ به دعوت اخیر «ائتلاف حمایت از مشروعیت»، متشکل از گروه‌های طرفدار اخوان‌المسلمین مصر و در تمامی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های این کشور برگزار شد.شرکت‌کنندگان در این تظاهرات، همچنین کشتار یک دانشجوی مصری را که روز جمعه توسط نیروهای امنیتی هدف گلوله قرار گرفت به شدت محکوم کردند.
در دانشکده مطالعات اسلامی دانشگاه الازهر در شهر «دمنهور» در استان البحیره نیز، دانشجویان معترض خواهان آزادی بازداشت‌شدگان مصری از جمله دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها شدند.
طرفداران اخوان‌المسلمین به دنبال فراخوان «ائتلاف حمایت از مشروعیت» به خیابان‌ها ریخته‌اند اما نیروهای امنیتی به دستور وزارت کشور اقدام به مسدود کردن این میادین کردند تا مانع از حضور معترضان شوند.
از سوی دیگر خبر می‌رسد، نیروهای امنیتی مصر «جلال عبدالصادق»،‌ رئیس دفتر اداری اخوان‌المسلمین در «اسیوط» را نیز بازداشت کردند. وزارت کشور مصر نیز اعلام کرده یک گروه 39 نفره را که با اخوان‌المسلمین مصر در ارتباط است دستگیر کرده‌اند.

 


سناتور دموکرات می‌گوید عربستان به دنبال دست یافتن به بمب اتمی است و از اوباما خواسته جلو این کار را بگیرد.
به گزارش ایرنا، سناتور ادوارد مارکی نماینده ماساچوست در کنگره آمریکا معتقد است که عربستان در نظر دارد از پاکستان بمب اتمی خریداری کند.
وی ضمن ابراز نگرانی از سیاست ریاض از رئيس‌جمهور آمریکا خواسته اجازه ندهد دولت عربستان به بمب اتمی دست یابد.
سناتور مارکی از رئیس‌جمهور آمریکا خواسته است درباره کم و کیف همکاری هسته‌ای پاکستان و عربستان تحقیق کند.
وی تاکید کرده است که اوباما باید قاطعانه مانع از دستیابی عربستان به فن‌آوری هسته‌ای شود.
این موضعگیری بی‌سابقه توسط یک عضو سنا در حالی صورت می‌گیرد که روابط ریاض و واشنگتن مدتی است بر سر موضوع سوریه رو به سردی گذاشته است.شبکه بی‌بی‌سی اخیرا اعلام کرده مقام‌های عربستان سعودی به دنبال انجام یک «معامله‌محرمانه» با پاکستان برای خرید سلاح‌های هسته‌ای از این کشور آسیایی هستند.
گفته می‌شود عربستان صدها میلیون دلار در برنامه هسته‌ای پاکستان سرمایه‌گذاری کرده است‌ و اسلام‌آباد تعدادی کلاهک هسته‌ای آماده کرده و در صورت لزوم کلاهک‌ها را به ریاض تحویل خواهد داد.

 



ده‌ها هزار نفر از مخالفان دولت تایلند پیش از برگزاری تظاهرات هواداران دولت در پایتخت این کشور دست به تظاهرات زدند.
به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، در حالی که برگزارکنندگان تظاهرات تعداد شرکت‌کنندگان را نزدیک به 100 هزار تن تخمین زدند، پلیس اعلام کرد که تعداد تظاهرکنندگان 30 هزار تن است.در همین حال خبر می‌رسد شمار زیادی از «قرمزپوشان» هوادار دولت نیز در ورزشگاهی در بانکوک تظاهرات کردند. مخالفان و هواداران دولت اعلام کردند که از شب تا صبح در محل‌های تجمع می‌مانند.
از طرف دیگر، اصلاحات دولت تایلند با شکست مواجه شده است. این اصلاحات شامل تبدیل مجلس سنا به مجلس منتخب به طور کامل و نیز قانون عفو می‌شود. دادگاه قانون اساسی با اصلاح نخست مخالفت کرد و اصلاح دوم نیز با مخالفت مجلس سنا روبه رو شد زیرا بر اساس این قانون «تاکسین شیناواترا» که در تبعید به سر می‌برد، می‌تواند به کشور برگردد. از سوی دیگر، مخالفان به این دو پیروزی بسنده نکرده و همچنان در پی دست یافتن به خواسته‌های دیگر خود هستند، خواسته‌هایی که ممکن است باعث شود نخست‌وزیر این کشور مجبور به برگزاری انتخابات زودهنگام شود!

 


همزمان با تظاهرات بزرگ ضدآمریکایی در پیشاور، مردم پاکستان مسیر تدارکاتی ناتو را بستند و اعلام کردند تا زمان توقف حملات پهپادهای آمریکایی به خاک پاکستان، مانع حرکت کامیون‌های تدارکاتی می‌شوند.
به گزارش خبرگزاری فارس، دیروز هزاران پاکستانی مسیرهای تدارکاتی ناتو در مناطق «خیرآباد»، «دیر اسماعیل‌خان»، «کوهات»، «چارسنه»، «صوابی»، «بانو»، «جاده رنگ» و «حیات آباد» را با تحصن خود بستند.
این اقدام به رهبری «عمران‌خان» فرماندار ایالت «خیبر پختونخواه» انجام گرفت. عمران‌خان اعلام کرد تا زمان توقف حملات پهپادهای آمریکایی به نوار قبایلی شمال غرب پاکستان، مسیر تدارکاتی ناتو در پاکستان مسدود خواهد بود.
بر اساس بیانیه منتشر شده توسط حزب «تحریک و انصاف» که توسط عمران‌خان رهبری می‌شود، مردم طی سه شیفت هشت ساعته در این مسیرها تجمع می‌کنند و مانع عبور کامیون‌های ناتو می‌شوند.
به گفته «شیرین انصاف» سخنگوی حزب فوق، مسیرهای تدارکاتی ناتو تا اطلاع ثانوی مسدود خواهد بود.
در همین حال اتحادیه کامیونداران پاکستان که نهاد اصلی تدارکات ترانزیت کالاهای ناتو در پاکستان است، از رانندگان خود خواست انتقال بارهای ناتو را تا اطلاع ثانوی به تعلیق درآورند. روزانه بیش از 300 کامیون حامل تدارکات ناتو در بندر کراچی بارگیری و از طریق گذرگا‌ه‌های مرزی «تورخم» و «چمن» وارد افغانستان می‌شوند.
رئیس اتحادیه کامیونداران گفت: از رانندگان خواسته‌ایم کامیون‌های خود را به کراچی برگردانند و افرادی که آن سوی مرز هستند نیز برای جلوگیری از هرگونه اتفاق ناخواسته‌ای همانجا منتظر بمانند.
معترضان پاکستانی می‌گویند آمریکایی‌ها هیچ ارزشی برای جان مردم پاکستان قائل نیستند و علی‌رغم اعتراضات دولت اسلام‌آباد، به حملات هوایی خود همچنان ادامه می‌دهند.
عمران‌خان تصریح کرد: تا زمانی که تضمینی برای توقف حمله پهپادهای آمریکایی وجود نداشته باشد، مسیر تدارکاتی ناتو مسدود خواهد ماند.
10 روز پیش پهپاد آمریکایی یک مدرسه دینی در منطقه «تحصیل تل» واقع در شهرستان «هنگو» از توابع ایالت خیبرپختونخواه پاکستان را هدف حمله موشکی قرار داد که بر اثر آن دست‌کم پنج نفر کشته و چهار تن دیگر نیز زخمی شدند.
در پی این حمله، دولت ایالتی خیبرپختونخواه که هم‌اکنون در دست حزب تحریک انصاف قرار دارد، جلسه اضطراری تشکیل داد و انسداد مسیر تدارکاتی ناتو حاصل تصمیم در این جلسه است.
قبل از آن نیز «پیشاور»، «اسلام‌آباد» و «راولپندی» شاهد تظاهرات ضد آمریکایی و ضدتروریستی بود. در تظاهرات پیشاور ده‌ها هزار نفر شرکت کردند.
از انگلیس نیز خبر رسید، پاکستانی‌های مقیم این کشور با برپایی تظاهراتی مقابل سفارت آمریکا در لندن، به طور نمادین تابوت قربانیان حملات پهپادها را تشییع کردند.

 


منابع خبری از احتمال به رأي گذاشته شدن قطعنامه پیشنهادی آلمان و برزیل علیه جاسوسی آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل خبر می‌دهند.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، منابع دیپلماتیک در سازمان ملل می‌گویند به رغم تلاش‌های گسترده انگلیس و آمریکا برای جلوگیری از ارائه پیش‌نویس قطعنامه ضدجاسوسی، احتمالا روز سه‌شنبه این قطعنامه در مجمع عمومی سازمان ملل به رأی گذاشته می‌شود.
براساس این گزارش پس از اینکه انگلیس و آمریکا نتوانستند مانع از تهیه و ارائه این قطعنامه شوند، تلاش‌های گسترده‌ای برای «تلطیف محتوای» آن کردند که آن‌ هم با مخالفت‌های برزیل و آلمان مواجه شد.
این قطعنامه پس از افشای شنود مکالمات تلفنی رهبران دو کشور برزیل و آلمان از سوی آژانس امنیت ملی آمریکا تهیه و با استقبال 21 کشور دیگر اروپایی مواجه شد. براساس افشاگری‌هایی که «ادوارد اسنودان»، مأمور سابق آژانس امنیت ملی آمریکا کرده، کاخ سفید به طرز بی‌سابقه‌ای از مردم عادی و غیرعادی تمام کشورهای دوست و دشمن جاسوسی می‌کند. این مسئله باعث ایجاد تنش‌هایی در روابط آمریکا و سایر کشورها شده است.
براساس اسنادی که اسنودان افشا کرده است، سازمان امنیت ملی آمریکا، نه‌تنها از کشورهای آمریکای لاتین و اتحادیه اروپا جاسوسی کرده، بلکه از مقر اصلی سازمان ملل متحد در نیویورک نیز جاسوسی می‌کرده است.
سازمان ملل تاکنون حاضر به محکوم کردن جاسوسی دولت آمریکا نشده است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10