(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 04 آذر 1392 - شماره 20648 

نقش آفرینی “بسیج” بزرگ ترین تشکل مردمی در طول سال های انقلاب اسلامی (بخش نخست)
بسیج الگویی فراتر از جغرافیای ایران
   


گروه گزارش
جوان 13 ساله محل که روزی لباس رزم به تن کرد تا در اردوگاه جنگی تفنگ بر دوش بگیرد با پایان جنگ عزمش را جزم کرد در اردوگاه دیگری خدمت کند؛ این بار خودش را گرم می کرد تا با بتن و آهن و مصالح سدها و پل ها و راه ها را آباد کند. تا این که نوبت به تحریم ها رسید و ارتقای علمی آرزوی دیرینه اش شد. دانشگاهش شده بود سنگری زیر توپخانه جنگ نرم چون نوبت به تهاجم سایبری و فرهنگی رسیده بود. حالا قلم، تفنگ مبارزه اش شده بود تا هجمه ها را بی اثر کند. آن جوان 13 ساله آموخته بود وقتی به ندای رهبرش لبیک بگوید باید در هر برهه به اقتضای شرایط، خودش را مسلح کند تا ایرانش همیشه ایران بماند.
بسیج به عنوان حركتی اجتماعی در هر جامعه ای و با توجه به فرهنگ آن جامعه متناسب با شرایط خاصی خلق می شود و با اتمام آن شرایط ویژه، عمرش به سر می رسد. معمولا با وقوع جنگ، بلایای طبیعی و حوادث مختلف گروه هایی در صحنه حاضر می شوند که توسط مردم به طور خودجوش تشکیل شده اند و درست با فروکش کردن آتش آن بحران،نقش گروه مزبور ناخودآگاه کمرنگ می شود و با رفع آن حادثه ناخودآگاه جریان مردمی متلاشی می شود.
حال این شرایط را در کشورهای مختلف با بسیج مردمی در ایران یعنی همان ارتش 20 میلیونی مقایسه کنید که با فرمان بنیانگذار انقلاب اسلامی تشکیل شد و با رشدی تصاعدی قله های پیروزی را یکی پس از دیگری فتح کرد و هرگز رو به خاموشی و نابودی نرفت.
ارتشی که از نیروهای مردمی تشکیل شد و با وقوع هر بحرانی ماهیتی جدید به خود گرفت تا سد موجود را رفع و چاله های به وجود آمده را که بدون تردید هیچ سازمان و نهاد دولتی قادر به پر کردن آن نبود، برطرف کند.
گروهی خودجوش که با وجود همه دشمنی ها و کینه توزی هایی که روز به روز شکل جدیدی به خود می گرفت تا از پیشرفت و ترقی مسلمانان جلوگیری كند، ایستادند و جالب این که هرگز شعله آن به خاموشی نگرایید.
رمز این جاودانگی چیست و چرا بسیج در ایران مانند دیگر گروه های مردمی خودجوش حفظ شد و به بقایش با اطمینان بیشتری ادامه داد؟
در ابتدا شاید بد نباشد به نحوه شکل گیری بسیج اشاره ای داشته باشیم که خود رمز گشایی از جاودانگی این تشکل مردمی است.
با پیروزی انقلاب اسلامی، ایران شاهد حركتی فرهنگی بود که در جهت حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی سازماندهی می کرد و آن، تشکیل بسیج مردمی برای سازندگی مناطق محروم بود. سپس توطئه ها این فکر را در اذهان عمومی جرقه زد که می بایست برای كسب آمادگی در مقابله با دشمنان انقلاب آموزشهای رزمی و نظامی ببینند و طبیعتا مقر این حركت مکانی بهتر از مساجد نمی توانست باشد که بعدها صاحب پایگاه شدند.
لبیک به ولایت، رمز جاودانگی
در اوایل شکل گیری انقلاب اسلامی اتفاقات دیگری افتاد که تصمیم عموم را مبنی بر تشکیل بسیج تقویت کرد.
تهدید نظامی آمریکا،ترور شخصیت های انقلابی و اسلامی، كودتا و حركت های گروهك های چپ و راست که دائم به دنبال تدارك حیله جدیدی بودند موجب شد امام راحل 5 آذرماه 1358 فرمان تشكیل ارتش 20 میلیونی را صادر کنند.
این فرمان حركت هایی را كه به نام بسیج در جامعه مطرح بود تسریع نمود و انسجام بخشید و از آن تاریخ بود كه مسوولین به این فكر افتادند سازمانی به نیروهایی که تشنه خدمت به خلق بودند بدهند.
حال دیگر مردم دریافته بودند انقلاب اسلامی ایران كه الهام گرفته از اسلام ناب محمدی (ص) بوده از نخستین روزهای پیروزی با توطئه های گسترده و سازمان یافته دشمنان اسلام روبه رو بوده و می باید برای حفظ و صیانت از انقلاب اسلامی و ارزش ها و اهداف آن در برابر شبیخون ابرقدرت ها دفاع كنند بنابراین بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اقشار میلیونی به طور خودجوش برای حفظ و حراست دستاوردهای انقلاب اسلامی بسیج را تشکیل دادند.
یک روز در نقش دفاع گران نظامی و روزی دیگر مجاهدان سازندگی و امروز تلاش گران عرصه علم و فرهنگ.
اما برای بررسی نقش بسیج و اعتراف به موفقیت های بسیار این عظیم ترین تشکل مردمی، بهتر است این توضیحات را از زبان مردم داشته باشیم که به جرات می توان گفت همگی شان از موهبت های آن برخوردار شده اند. همان افرادی که در هر قشر و صنفی جزئی از این بسیج اند و خاطرات زیادی از موفقیت های این عظیم ترین تشکل مردمی در ذهن دارند.
مقابله با استکبار، ماموریتی دیگر
بسیج دارای مأموريت هايی است که مهم ترین آن ولایت پذیری و ذوب شدن در ولایت است.
مقابله با استكبار از دیگر رئوس مأموريت هاي بسيج و ستيز با جهانخواران و به ويژه دشمن اصلي اين انقلاب، امريكاست.
کاظم الله یاری از کارمندان وزارت آموزش و پرورش است. او در توصیف خدمات بسیج به جامعه اسلامی و نقش موثر آن در رفع مشکلات داخلی و هم در مقابله با دشمنان خارجی حرف های خوبی دارد.
وی در گفت و گو با گزارشگر کیهان می گوید: یکی از وظایف اصلی نیروهای بسیجی حفظ انقلاب اسلامی در مقابل استکبار است. این روزها که دشمن دندان تیز کرده تا مقابل ایران امتیاز بگیرد این بسیج است که می تواند نقش آفرینی کند. بسیج می تواند مردم را بیدار کند و توطئه های دشمن را شناسایی و به مردم گوشزد کند مثل روزهایی که فتنه گران با زیر سوال بردن انتخابات قصد براندازی داشتند. همان طور که این بسیج بود که هشت سال از کشور دفاع کرد و سازندگی داشت.
الله یاری ضمن اشاره به اهمیت رفع خلأ ها برای جذب جوانان بسیجی مقید و متعهد می گوید: ایران نیازمند این نیروست، یادمان نرفته در حوادث طبيعي و بلایای ناگهانی مثل زلزله و سيل و ناگواری ها همیشه این بسیجیان بوده اند که تلاش کرده و توانسته اند به مردم کمک کنند.
جهاد علمی دیگر ماموریت بسیج
“ در دنیایی که استکبار، جهان را دهکده ای می داند و قانون حاکم بر آن را ایجاد دست انداز بر سر راه پیشرفت کشورهای اسلامی و در راس آن ایران اعلام کرده است و با ترور دانشمندان هسته ای سعی دارد ما را به زیر یوغ خود بکشد کشورمان در عرصه های مختلف علمی کوتاه نیامده است.”
“اصغر فاضلی” پزشک با بیان این عبارات می گوید: تولید سلول های بنیادین، دستاوردهای شبیه سازی، انرژی هسته ای، پرتاب ماهواره و نتایج حاصل از علم نانو تکنولوژی و غیره مرهون تلاش جوانان ایرانی است که کارنامه علمی کشور را پربار کرده است اما باید بدانیم بسیاری از این دستاوردها مرهون تلاش بسیجیان زحمت کش است.
وی در گفت و گو با گزارشگر کیهان ادامه می دهد: همه روزه شاهد نوآوری و خلاقیت های جوانان و پژوهشگران ایرانی در رشته های علوم پایه، علوم انسانی و دیگر زمینه های علمی هستیم. اقدامی که بسیج پیشتاز آن است و هر ساله نوآوران و نخبگان ایرانی در المپیادهای علمی بین المللی نظیر ریاضی و فیزیک و شیمی و بیولوژی و نجوم و غیره شرکت می کنند و در رقابت با محققان کشورهای پیشرفته به مقامات برتر جهانی نایل می شوند که تعدادی از آن ها از همین بدنه بسیج هستند.
سید جلال الدین سجادی از نخبگان و مخترعان برتر کشورمان که خود عضو بسیج است، افزایش سطح پوشش آموزش و پرورش و افزایش ظرفیت دانشگاه ها را از شاخصه های رشد باسوادی و تحصیلات عمومی در کشور می داند.
وی در گفت و گو با گزارشگر کیهان می گوید: این نیرو توانسته ایران را به کشوری مقتدر در تربیت مخترعان و نخبگان تبدیل کند که اگر در همه جهان بگردید نمی توانید نمونه این عظیم ترین شبکه مردمی را در جهان پیدا کنید.
فاطمه محمدی که از دانشجویان رشته تاریخ است، می گوید: نبرد با دشمنان ایران اسلامی این روزها در جهاد علمی به عنوان یکی از عرصه های خدمت تعریف می شود. بسیج فقط آن تعابیر نظامی سال های جنگ را ندارد. نیروهای بسیجی امروز نقش علمی و فرهنگی ایفا می کنند. امروزه اگر قرار باشد مقاومت مردمی به صورت راهپیمایی و تظاهرات باشد، بسیج آماده است. اگر رقابت علمی باشد آمادگی دارد و در همه عرصه ها همراهی با قوانین، گوش به زنگ بودن و پشتیبانی از نظام را در کارنامه اش ثبت کرده است. او در گفت و گویش با خبرنگار سرویس گزارش کیهان، بیداری مردم را منشأخیر و برکت در جامعه می داند که مرهون تلاش بسیجیان کشور است و ادامه می دهد: به طور مثال طی روزهای اخیر که شاهد تلاش بی وقفه برخی عناصر داخلی برای پیوند زدن ایران به آمریکا بودیم همین نیروهای بسیجی بودند که با بیدار کردن مردم روز 13 آبان راصحنه حضور کم سابقه مردمی در مقابله دشمنان اصلی کشور کردند.
صدور انقلاب و انتقال تجربه
صدور انقلاب اسلامی ایران به دیگر ملل جهان یکی از ارکان مهمی است که بسیج در ایفای آن موفق بوده است. سردار محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین در همین رابطه درخصوص نقش بسیج در مسایل منطقه بخصوص در رابطه با سه کشور لبنان، فلسطین و سوریه به عنوان محورهای مقاومت می گوید: آنها از مراکز نمونه ما بازدید کرده‌اند و انتقال تجربه و آموزش به آنها نیز صورت گرفته. البته این ارتباطات، دو طرفه است و ما نیز از تجربیات آنها استفاده می‌کنیم.
این موضوعی که است که غلامعباس کیانی تحلیلگر مسایل خاورمیانه بدان تاکید دارد و معتقد است که موضوع صدور انقلاب به برکت حرکت های موفقیت آمیز بسیج اتفاق افتاده است.وی در این رابطه به گزارشگر کیهان می گوید : تفکر بسیج به هر کجا رفت اعجاز کرد. مردم دیگر کشورها انقلاب اسلامی را رصد می کنند به همین علت این تفکر الگویی برای به حرکت درآوردن چرخه انقلاب های دیگر در کشورهای منطقه و فراتر از آن، در جهان شده است. وقتی معارضین و کشورهای غربی با تمام قوا وارد سوریه شدند ارتش این کشور قادر به مقابله نبود آن چه در سوریه اعجاز کرد و توانست با قریب سه لشکر عملیاتی از آدم های جنایتکار و مجهز به سلاح های پیشرفته مقابله کند الگویی بود که از بسیج در ایران الگو گرفته بود.
این کارشناس خاورمیانه تصریح می کند که سوریه تا وقتی لشکری از نیروهای مردمی تشکیل نداده بود قادر به مقاومت نبود اما هنگامی که از روحیه بسیجیان ایران الگو گرفت توانست پیروزی کسب کند و این گفته که انتقال تجربه بسیج به دیگر کشورها در پیروزی آن ها موثر بوده است واقعا صحت دارد. وقتی الگوی بسیج پیاده شد مردم به اقتضای زمان وارد میدان شدند و سلاح به دست گرفتند و با حداقل آموزش اما با همان تفکر بسیجیان ایران با معارضین تا دندان مسلح ایستادند و به جایی رساندند که کشورهایی که متاسفانه آتش بیار معرکه غرب و صهیونیست ها شده بودند به دنبال راهی می گردند که آبرومندانه از این جنگ خارج شوند. بسیج در میدان جمهوی اسلامی ایران موفقیت هایی کسب کرد که ملل دیگر آن را دیدند و هر کجا این الگو پیاده شود اعجاز خواهد کرد. کیانی مصداق این گفته را نبرد شهید علم الهدی در هویزه می داند که یارانش مقاومت کردند و به خاطر خیانتی که شد در محاصره قرار گرفتند و تا آخرین نفرات به مبارزه و ایستادگی ادامه دادند و نمونه خارجی اش در لبنان و جنگ 33 روزه همچنین جنگ 22 روزه است. ارتش رژیم صهیونیستی که در دنیا اعلام کرده ارتش شکست ناپذیر دارد در مواجهه با حزب الله که یک گروه شبه نظامی است و از نظر محاسباتی و عدد و رقم به حساب نمی آید توانست در جنگ 33 روزه رژیم صهیونیستی را شکست دهد.
وحشت غرب از تفکر ناب اسلامی
در غزه هم تفکر بسیجی و الگوی برگرفته از بسیج ایران بود که توانست نیروهای مقاومت را بارور کند. رژیم صهیونیستی با تمام توان به غزه حمله کرد تا شکست 33 روزه در لبنان را جبران کند و دلگرمی و اعتماد به نفس از دست رفته ارتشش را برگرداند اما باز هم موفق نشد چون الگویی که در حماس ایجاد شده بود و در جنگ 22 روزه بروز پیدا کرد همان الگوی بسیج بود. مجید صفا تاج پژوهشگر و نویسنده بیش از 30 عنوان کتاب پیرامون مسائل خاورمیانه نیز به گزارشگر کیهان می گوید: این که در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی کارشناسان یهودی و حتی بعضی از مسئولان رژیم صهیونیستی مدعی شدند با پیروزی انقلاب ایران سرزمین یهودیان از بین خواهد رفت و به سیاه چاله های تاریخ خواهد پیوست، بی شک تحت تاثیر وحشت از نیروهای مردمی در ایران تحت عنوان بسیج بوده است. وی در ادامه تصریح می کند: شاید کمتر کسی باور می کرد که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، چنین تفکراتی در سطح منطقه شکل گیرد که منجر به انتفاضه فلسطین شود. اما با توجه به بستر مناسبی که در قانون اساسی در حمایت از نهضت های آزادی بخش در منطقه خاورمیانه و فلسطین به وجود آمد عملا شرایط به گونه ای رقم خورد که موج جدیدی از جنبش احیای دینی که متاثر از انقلاب اسلامی بود، در منطقه شکل گرفت. در واقع صدور انقلاب را مدیون عملکرد بسیجیان هستیم. وقتی الگوی بسیجی تحت لوای رهبر کبیر انقلاب شکل گرفت و تفکر بسیجی با حمایت ها و تدابیر رهبر معظم انقلاب گسترش یافت دیگر ملل از جمله لبنان، فلسطین و سوریه این الگو را سرمشق انقلاب خود قرار دادند و در مقابله با دشمنان با جدیت مقابله کردند.


گزارش روز

 

(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10