(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 04 آذر 1392 - شماره 20648

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
باز هم پیمان‌شکنی (یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
چای کمرنگ ! (گفت و شنود)
پس از پنج روز مذاکرات فشرده در ژنو ایران و 5+1 به توافق رسیدند
صالحی: توقف غنی‌سازی 20 درصد داوطلبانه است
متن کامل توافقنامه هسته‌ای ایران و 5+1
رویکرد غلط‌انداز دو سوی خط فتنه با مذاکرات ژنو(خبر ویژه)
اظهارات دو وزیر خارجه و جمع محال نقیضین(خبر ویژه)
فایننشال تایمز: ایران در غرب آسیا بر آمریکا و متحدانش برتری یافته است(خبر ویژه)
چهار سال پیش که خلاف منطق خود عمل کردید(خبر ویژه)
 


وقتی فرزندی از فرزندان کشورمان برای رویارویی با حریفی قدرتمند در آوردگاهی بین‌المللی به روی تشک کشتی می‌رود، همه چشم‌ها به اوست تا با موفقیت و کسب مدالی ارزشمند به کشور بازگردد. گاهی او طلا می‌گیرد و گاهی برنز. گاهی تلاشش را می‌کند اما به هر علت در شکست دادن حریف توفیقی ندارد و حتی گاهی حریف از کشور اشغالگر و مجعول اسرائیل است و فرزند کشورمان به احترام آرمان‌های مردمش، تشک را ترک می‌کند. در همه این عرصه‌ها، و به خصوص در این وضعیت آخر، مردم تلاش فرزند خودشان را فراموش نمی‌کنند و قدردان جدیت و همتش برای افتخار‌آفرینی هستند.
مذاکرات تیم هسته‌ای کشورمان پس از چند روز تلاش فشرده و گفتگوهای طولانی در سحرگاه دیروز به پایان رسید و بلافاصله بیانیه‌ای - که به گفته منابع غربی تدوینش نبرد کلمه‌ها بود - منتشر شد. همین مقدار تلاش و جدیت برای احقاق حق مردم در مقابل حریفانی زورگو و باج‌خواه، جای تشکر دارد و مردم - صرفنظر از نتیجه - این کوشش‌ها را فراموش نمی‌کنند.
اندکی پس از اعلام حصول توافق و پیش از انتشار مفاد آن، اظهارات متناقضی در خصوص ماهیت توافق حاصله از سوی طرفین گفتگوها بیان شد! از یکسو وزیرخارجه کشورمان دست‌آوردهای حاصله را خوب و موفقیت‌آمیز توصیف کرد و اعلام کرد که حقوق کشورمان در آن لحاظ شده است و از دیگر سو جان کری وزیر امور خارجه آمریکا کمتر از یک ساعت بعد از امضای توافقنامه ژنو، از یکسو این توافق را پیروزی آمریکا و تامین‌کننده امنیت متحدان آمریکا در منطقه به ویژه اسرائیل توصیف کرد! و از سوی دیگر در اقدامی عجیب گفت؛ در توافقنامه ژنو حق غنی‌سازی ایران به رسمیت شناخته نشده است! جان کری با اشاره به ماده 4 معاهده NPT، این ماده از معاهده یاد شده را فاقد اشاره به حق غنی‌سازی برای کشورهای عضو NPT دانست و گفت؛ نه فقط در ماده 4 بلکه در هیچیک از چهار گوشه معاهده NPT نشانه یا اشاره‌ای به برخورداری کشورهای عضو معاهده از حق غنی‌سازی در خاک خود نشده است. انکار جان کری در حالی است که وزرای خارجه روسیه و فرانسه مواضع بهتری داشتند و این حق را به رسمیت شناختند!
صرف نظر از ماهیت توافق و فارغ از اینکه چه دستاوردی در این ماراتن نفس‌گیر نصیب کشورمان شده است، مخالف‌خوانی‌های آمریکا، حکایت از تزلزل آنها در برداشتن کوچکترین گام برای به رسمیت شناختن حق مسلم مردم کشورمان دارد. آنها با این که بهتر از هر کسی می‌دانند براساس ماده 4 ان‌پی‌تی، بهره‌مندی از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای حقی مشروع و مسلم برای تمامی اعضای آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای است، پس از سال‌ها حق‌کشی و جفا در حق مردم ایران همین توافق را هم کمتر از چند ساعت بعد از امضاء، مورد تشکیک و تردید قرار می‌دهند! این البته همان پیش‌بینی مقام معظم رهبری در خصوص خوی استکباری آمریکا و عهدشکنی آنهاست که سابقه‌ای طولانی دارد و بیان مصادیق آن از حوصله این نوشتار خارج است.
همزمان شاهد ترویج خطی رسانه‌ای از آن سوی مرزها هستیم که تلاش می‌کند در داخل کشور، حالت برد و باخت یا موافقت و مخالفت با عملکرد فرزندان کشور را دامن بزند این نگاه که با هدف رخنه در وحدت ملی شکل گرفته، ناشی از عدم شناخت صحیح از مردم ایران است و غافل است از این که مردم ما در هر حالی چه در جنگ و چه در صلح، ید واحد هستند که پیروی از رهبر خود را بر تحلیل‌ها و اما و اگرهای رسانه‌ای ترجیح می‌دهد و آن را راه برون‌رفت از همه مشکلات می‌داند در مکتب او درس صبر را آموخته‌اند.
توجه به آنچه ذکر شد و نیز عنایت به اظهارات روز گذشته مقامات غرب و واکنش‌های متقابل، چند نکته را پیش روی ما قرار می‌دهد؛
1- بدعهدی آمریکایی و غیرقابل اعتماد بودن آنها، خیلی زودتر از آنچه که تصور می‌شد معلوم و مسلم شد.
2- ساختار اصلی تحریم‌ها به قوت خود باقی است و قرار است درباره آن صحبت شود اما شاهد برخی گشایش‌ها در متن توافقنامه هستیم.
3- غنی‌سازی 5 درصدی ادامه دارد و درباره حق غنی‌سازی ما قرار است طی یک سال آینده مذاکره شود.
4- این توافق، توافقی موقت و شش ماهه است و نمونه اول در نوع خودش نیست و ایران قبلا حداقل 3 توافق مشابه با غرب داشته است.
5- توافق حاصله شروع «امری فرایندی و روندی» است که بستگی بسیاری به گام‌های بعدی و مذاکرات آتی دارد و نباید با ایجاد هیجان‌های رسانه‌ای به جای یک پیروزی به مردم غالب گردد که حداقل نتیجه حاصل از آن، پدید آمدن انتظاراتی است که به دلیل ماهیت توافق حاصله امکان قابل تامین نبودن آن دور از انتظار نیست.
علاوه بر اظهارات پیمان‌شکنانه جان کری که با لبخندهای آنچنانی وی در جریان مذاکرات ناهمخوان و شاید برای برخی از دوستان خوش‌باور داخلی، عجیب به نظر می‌رسید، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا نیز ساعتی بعد از امضای توافقنامه ژنو از سوی دکتر ظریف، کاترین اشتون و وزرای خارجه 6 کشور عضو گروه 5+1، با ژستی پیروزمندانه! و لحنی که سعی داشت مقتدرانه تلقی شود، به قانون‌شکنی جمهوری اسلامی ایران در فعالیت هسته‌ای خود اشاره کرد و با حالتی متکبرانه مدعی شد با امضای این توافقنامه به جمهوری اسلامی ایران اجازه داده است، طی 6 ماه پیش روی که در توافقنامه به آن اشاره شده است، اعتماد جامعه بین‌الملل- بخوانید آمریکا و چند کشور متحد اروپایی آن- را نسبت به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود جلب کرده و به آنان اطمینان بدهد که در پی تولید سلاح هسته‌ای نیست. این اظهارات در حالی است که در تمامی نظام‌های حقوقی جهان، ارائه دلیل و سند بر عهده مدعی است- البینه علی‌المدعی- و برای راستی‌آزمایی فعالیت هسته‌ای ایران اسلامی و اطمینان از غیرنظامی بودن آن، روش قانونی و تعریف شده بازرسی‌های آژانس از تاسیسات هسته‌ای کشور عضو در نظر گرفته شده است و این بازرسی‌ها در طول 10 سال گذشته در حال انجام بوده و در هیچیک از گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هیچ سند و نشانه و شاهدی حاکی از انحراف برنامه هسته‌ای کشورمان به سوی تولید سلاح گزارش نشده است و طی 10 سال گذشته تیم‌های مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی وقت و فرصت فراوانی را برای پاسخگویی به ادعاهای آژانس هزینه کرده است و بعد از اثبات بی‌اساس بودن ادعاهای مطرح شده، ادعاهای باز هم بی‌اساس تازه‌تری پیش کشیده شده است و انتظار آن بود که در فاز جدید مذاکرات، به این روند نامطلوب و غیرقانونی پایان داده شود ولی مقامات آمریکایی بار دیگر با پیمان‌شکنی‌های خود نشان دادند که قابل اعتماد نیستند.
در هر حال تلاش فرزندان کشورمان در این جبهه سخت و نفسگیر برای تامین منافع ملی ستودنی است و به تاسی از رهبر معظم انقلاب آرزومند آنیم که دستیابی به آنچه که رئیس جمهور محترم در نامه‌شان به معظم‌له مرقوم داشته‌اند محقق شده و ملت گامی دیگر به اهداف خود نزدیک شود.


حسین شمسیان

 


33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
سامانه پیام کوتاه 30002323
* کشور ما در طول این چند سال در خیلی از عرصه‌ها پیشرفت کرده و جلو آمده است اگر در زمینه اقتصاد نیز قوی بشویم دشمنان نمی‌توانند با فشار اقتصادی ما را به مذاکره دلخواهشان مجبور بکنند. رهبر انقلاب از چند سال قبل موضوع اقتصاد مقاومتی ر ا مطرح کرده‌اند دولت‌ها باید در این جهت گام‌های اساسی بردارند.
احمدی- یک خانم خانه‌دار
* اگر حق غنی‌سازی در توافقات مورد تایید قرار نگیرد و فقط به ان.پی.تی استناد شود فردا می‌توانند آن را به‌گونه‌ای تغییر دهند که متضمن حق غنی‌سازی نباشد.
پورکیکاوس
* همه دوستداران امام و انقلاب آماده باشند که امسال مراسم 9 دی هم مثل مراسم 13 آبان متمایز از سالهای گذشته، پرخروش‌تر و با حضور همه امت حزب‌الله برگزار شود.
یک هموطن
* پیروزی تیم والیبال کشورمان بر تیم آمریکا واقعاً جای تبریک دارد. بابت این پیروزی به ملت سرفراز ایران به ویژه بر و بچه‌های تیم ملی والیبال تبریک عرض می‌کنم.
1177---0935
* برخی مسئولین از قیمت بنزین یک دلاری سخن می‌گویند یعنی یک لیتر سه هزار تومان. چرا مردم باید جور بی‌کفایتی و بی‌تدبیری و عدم دلسوزی عده‌ای را بخورند که به جای کمک به کاهش ارزش دلار و افزایش قدرت پول ملی برعکس عمل می‌کنند.
4582---0916
* در دوره شهرداری آقای کرباسچی در تهران با مشاهده پوست موز در سطل زباله‌های مناطق جنوب شهر نتیجه گرفته می‌شد که وضعیت زندگی مردم جنوب شهر متحول شده و رو به پیشرفت است! به نظر می‌رسد این نوع نگاه به جامعه در بین مسئولین و مدیران هنوز وجود داشته باشد.
6091---0915
* ما هنوز منتظر هستیم که ببینیم دادگاه جمهوری اسلامی سران فتنه کی برگزار می‌شود.
یک شهروند
* دلسوزی اخیر آقای هاشمی برای سران فتنه مثل کسی است که علیه دکتری که برای بیمار مبتلا به سرطان دارو تجویز کرده موضع بگیرد و بگوید اگر این بیمار سرطانی و تحت درمان بمیرد برای پزشک معالج ننگ محسوب می‌شود. متأسفانه چند سالی است که در مواضع آقای هاشمی استدلال کمتر دیده می‌شود و بیشتر صحبت‌های ایشان احساسی است.
احمدزاده
* دستگاه اطلاعاتی کشور باید به‌گونه‌ای اداره بشود که با تغییر دولت‌ها مدیران این دستگاه جابه‌جا نشوند و هر دولتی این دستگاه حساس را با رویکرد جدید و متناقض با گذشته مواجه نسازد.
8242---0915
* قیمت نارنگی بالای 3 هزار تومان شده است قیمت میوه هیچ ارتباطی به نرخ دلار و تحریم‌ها ندارد. چرا دولت نمی‌توانند قیمت آن را در بازار تثبیت کنند؟
محمدی
* چرا تا 2/9/92 حقوق آبان معلمان پرداخت نشده است؟ از وزیر محترم آموزش و پرورش درخواست می‌شود حداکثر سی‌ام هر ماه حقوق و مطالبات فرهنگیان را پرداخت کنند.
دبیر شاغل در تهران
* به تنهایی و بدون دریافت یک ریال وام و بودجه تحقیقاتی اقدام به راه‌اندازی شرکت نرم‌افزار (صنایع) نمودم که تا امروز از یک نفر به 15 نفر رسیده است.
23 سال روی محصول خود کار کردم دارای مدال جهانی طلا و جوایز داخلی و خارجی و کارآفرینی و اختراع از رئیس‌جمهور هستم اما به جای تشویق بیشتر متأسفانه دارایی به بهانه واهی ما را 80 میلیون تومان جریمه کرد! در صورتی که به فروش نرم‌افزار مالیات تعلق نمی‌گیرد. از مسئولین امر درخواست می‌شود با این نحو برخوردها مانع پیشرفت بیشتر کشور نشوند.
سرعین شرکت پارلا صنایع
* در بلوار آیت‌الله کاشانی به طول 10 کیلومتر بانک‌های ملی، سپه و صادرات هیچ کدام شعبه ندارند. ساکنین این بزرگراه واقعاً از این بابت در زحمت هستند. متأسفانه گوش شنوایی در کار نیست.
از ساکنین منطقه
* از مسئولین امر درخواست می‌شود به مرمت و بازسازی آسفالت خیابان آب تا حد فاصل پل روگذر راه‌آهن و ایجاد راه برگردان از ایستگاه راه‌آهن به ناحیه شهرستان بندر ماهشهر اقدام نمایند.
3254---0936
* برق محله خلیج‌فارس منطقه 18 ناحیه 5 شهرداری با کوچک‌ترین رعد و برق قطع می‌شود و به وسایل برقی آسیب می‌رسد. مسئولین ذیربط هم فقط می‌گویند به علت ضعیف و قدیمی بودن سیم برق محله است و این مشکل ادامه دارد درخواست می‌شود وزارت نیرو تدبیری برای تعویض سیم‌های برق محله نماید.
بخشایش
* در حالی که شاهد سرقت از منازل و زورگیری اراذل و اوباش در برخی شهرها مثل اهواز هستیم، متأسفانه اقدام جدی و قاطع برای ریشه‌کنی این مشکلات مشاهده نمی‌شود.
0854---0916
* یک جانباز جنگ تحمیلی هستم و سابقه 81 ماهه در جبهه‌های جنگ دارم. متاسفانه شرکت مخابرات حق و حقوق مرا ادا نمی‌کند و توجهی هم به اعتراضات ما ندارد. لطفاً از طریق این ستون پیام ما را به گوش مسئولان برسانید شاید فرجی حاصل شود.
0669---0913
* چون فردیس کرج شهرداری ندارد فاقد سازماندهی است. به‌عنوان مثال در فلکه پنجم فردیس پلی است که 4 سال است که نیمه‌کاره رها شده است. از فردیس تا کرج مسیری 12 کیلومتری را یک ساعت باید در ترافیک بمانیم. پل فردیس- کرج متأسفانه در اوایل انقلاب احداث شده ولی عرض آن بسیار کم است. چرا هیچ کس به فکر فردیس نیست؟ امکانات در فردیس زیر صفر است.
1614---0912
* احداث پل بر روی رودخانه‌ها و کانال‌ها در کاهش مشکلات و هزینه‌ها و افزایش شغل و تولید کارساز است. بی‌شک اگر در 380 کیلومتر طول کارون از گتوند تا اروندکنار و 80 کیلومتر رود گرگر از شوشتر تاپل بند چند پل احداث گردد قطعاً شاهد مرگ بیکاری در استان خوزستان و حل بسیاری از معضلات خواهیم بود. شایسته است نمایندگان استان و استاندار و دیگر مسئولین امر اقدام شایسته را به عمل آورند.
4819---0916
* در جاده جویبار - قائم شهر در استان مازندران به دلیل نبود علائم راهنمایی و رانندگی در طول یک ماه اخیر تصادف‌های زیادی با حدود 15 کشته رخ داده است. چرا برای تامین امنیت این جاده اقدامی صورت نمی‌گیرد؟
0568---0911
* تعدادی معلم بالای 20 سال سابقه تدریس هستیم که به جای یک روز تعطیلی طول هفته کاری به امر تدریس می‌پردازیم ولی هنوز حق‌التدریس سال تحصیلی گذشته ما را پرداخت نکرده‌اند اگر بودجه برای این کار ندارند حداقل اعلام کنند و اجازه بدهند تا ما فرهنگیان از تعطیلی قانونی خویش بهره‌مند شویم در این صورت دولت هم با مشکل بدهکاری مواجه نمی‌شود.
بلوکی
* با وجود اتمام پروژه آبرسانی از سرشاخه دز به قم چرا باز آب قم شور و بدمزه است؟
6022---0919
* از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مسئولین امر درخواست می‌شود نسبت به پرداخت 6 ماهه حقوق کارگران فاز 3 پارس جنوبی اقدام نمایند.
6938---0938 و 6604---0913 و 2850---0937

 


گفت: اوباما گفته است «ایران باید بداند که امنیت از طریق سلاح هسته‌ای به دست نمی‌آید».
گفتم: ایران که می‌داند و به همین علت در پی تولید سلاح‌هسته‌ای نیست ولی آمریکا که لالایی می‌داند چرا خوابش نمی‌برد و انبوهی از سلاح‌های هسته‌ای را در اختیار دارد؟!
گفت: تنها کشوری نیز هست که از بمب هسته‌ای استفاده کرده و در هیروشیما و ناکازاکی جنایت‌های هولناکی مرتکب شده است.
گفتم: حالا به بهانه اینکه ایران قصد دارد یک بمب هسته‌ای بسازد! ادعا می‌کند که صلح جهانی به خطر افتاده است!
گفت: چه عرض کنم؟! با این همه جنایات هولناکی که مرتکب شده و می‌شود، خودش را کدخدای جهان برای حفظ صلح و امنیت می‌داند! و بعضی‌ها هم با ساده‌اندیشی به این جنایتکار حرفه‌ای اعتماد می‌کنند!
گفتم: اون قدیم ندیم‌ها، یکی وارد قهوه‌خانه شد و از قهوه‌چی پرسید؛ حشیش دارید؟ جواب داد؛ آره، گفت یک بست بیار و بعد، تریاک و هروئین و کوکائین و عرق سگی و... بالاخره گفت؛ حالا یک چای کمرنگ بیار. قهوه‌چی با تعجب پرسید؛ چرا چای کمرنگ؟! و یارو گفت؛ آخه چای پررنگ برای قلب ضرر داره!

 


ایران و گروه5+1 پس از پنج روز مذاکره سخت، فشرده و نفسگیر که از چهارشنبه هفته گذشته شروع شده بود سرانجام بامداد دیروز (یکشنبه) به توافق رسیدند.
دور اخیر مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 5+1 پس از 5 روز مذاکره فشرده با امضای توافقنامه و صدور بیانیه مشترک عملاً به پایان رسید.
در بیانیه مشترک ظریف و اشتون آمده است: پس از گفت‌وگوهای سازنده ما امروز به توافقی رسیدیم تا برنامه‌ای مشترک که به اقدامی پیشرو برای به دست آوردن راهکار بلندمدت سازنده است، برسیم.
ما درباره روندی که به راهکاری سازنده از جمله گام نخست برای اقدامات اولیه دو جانبه در طول 6 ماه است، موافقت کردیم.
ما همچنین تعهدی قوی برای مذاکره نهایی برای رسیدن به راه حل جامع با هم به توافق رسیدیم.
در ادامه بیانیه آمده است: ما به دنبال اجرای سریع این تفاهم‌نامه هستیم که ما را قادر خواهد ساخت به طور مشترک با هماهنگی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به نظارت بپردازیم.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از قرائت بیانیه مشترک ایران و 5+1 در پایان مذاکرات تصریح کرد: من و وزیر امور خارجه ایران و کشورهای 5+1 به توافق رسیدیم. این توافقی برای رسیدن به یک راه حل اساسی خواهد بود. ما به تفاهم رسیدیم که دو طرف اقدامات اولیه‌ای را به مدت شش ماه انجام خواهند داد. همچنین یک تعهد قوی را برای رسیدن به یک راه حل نهایی داریم.
اشتون اضافه کرد: ما به خاطر احترام متقابل و برای این که راهی پیدا کنیم برای حرکت به جلو موفق شدیم به این توافق برسیم. انجام این اقدامات اولیه فضا و زمانی را فراهم می‌کند که ما در نهایت به یک راه‌حل نهایی و جامع برسیم. راه برای به کارگیری اقدامات اولیه سریع به این سمت حرکت می‌کنیم و با آژانس همکاری خواهیم کرد. این یک گام قابل توجه در روابط ما است.
وی گفت: بین دو طرف در مذاکرات احترام متقابل وجود داشت و توافق حاصل شده داخل چارچوبی برای توافق نهایی است.

 


رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با اشاره به توافق صورت گرفته بین ایران و 1+5 گفت: فعالیت اراک، غنی‌سازی 5 درصد و تمامی فعالیت‌های اکتشاف و تحقیق و توسعه ادامه می‌یابد و هیچ فعالیتی متوقف نخواهد شد.
علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی پیش از ظهر دیروز در حاشیه نشست خبری رئیس‌جمهور، با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به توافقنامه ایران و 1+5 در ژنو، تصریح کرد: هیچ کدام از فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف نمی‌کنیم بلکه فقط به صورت داوطلبانه، میزان غنی‌سازی را در 6 ماه محدود کردیم تا مذاکرات جامع انجام شود و تکلیف غنی‌سازی بالای 5 درصد مشخص شود. وی با تاکید بر اینکه غنی‌سازی حق ما است، یادآور شد: اگر امتیازی هم از دید آنها بوده، داوطلبانه بوده است؛ ما پیش از تولید سوخت با غنی‌سازی 20 درصد، از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این موضوع را درخواست کردیم و وقتی از دادن آن به ما استنکاف کردند و شرایط گذاشتند جوانان ما نشان دادند می‌توانند محدودیت‌های موجود در ارتباط با فناوری هسته‌ای را برطرف کنند. صالحی تاکید کرد: فعالیت اراک، غنی‌سازی 5 درصد و تمامی فعالیت‌های اکتشاف و تحقیق و توسعه ادامه می‌یابد و هیچ فعالیتی متوقف نخواهد شد.
رئیس سازمان انرژی اتمی درباره اظهارات جان‌کری وزیر خارجه آمریکا نیز خاطرنشان کرد: بهتر است به نظرات همکاران خود توجه کنیم. این توافق منتشر خواهد شد و ما غنی‌سازی 5 درصد را ادامه می‌دهیم.

 


طبق متن کامل توافق ایران و گروه1+5 ساختار برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران به طور کامل حفظ می‌شود و غنی سازی ادامه می‌یابد. در توافق انجام شده ایران به عنوان یک اقدام اعتمادساز و داوطلبانه ظرف 6 ماه آینده فعالیت‌های خود در اراک، نطنز و فردو را گسترش بیشتر نخواهد داد، غنی سازی 20 درصد متوقف می‌شود و در مقابل تحریم‌های مربوط به پتروشیمی و فلزات گرانبها برداشته می‌شود و تحریم جدیدی وضع نمی‌شود.
طبق توافق غنی سازی زیر 5 درصد و تولید مواد غنی شده مربوطه در فردو و نطنز همچون گذشته ادامه می‌یابد و همچنین تمام اورانیوم غنی شده در داخل کشور باقی خواهد ماند و هیچ ماده‌ای از کشور خارج نخواهد شد.
متن کامل توافق ایران و گروه 1+5 درباره برنامه هسته‌ای کشورمان بدین شرح است:
برنامه اقدام مشترک
مقدمه:
هدف این مذاکرات رسیدن به یک راه حل جامع مورد توافق و بلندمدت است به نحوی که تضمین کند برنامه هسته‌ای ایران کاملاً صلح‌آمیز باقی خواهد ماند. ایران اعلام می‌نماید تحت هیچ شرایطی به دنبال دستیابی یا گسترش سلاح هسته‌ای نیست. راه حل جامع مذکور مبتنی بر این اقدامات اولیه بوده و به یک گام نهایی منجر خواهد شد که دوره زمانی آن مورد توافق قرار گرفته و به رفع نگرانی‌‌ها می‌انجامد. این راه حل جامع، ایران را قادر می‌سازد تا به‌طور کامل از حقوق خود در بهره‌گیری از انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح‌آمیز بر اساس مواد مرتبط در معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و با رعایت تعهدات خود بر طبق معاهده از آن برخوردار شود. این راه حل جامع متضمن یک برنامه غنی سازی با تعریف مشترک و محدودیت‌های عملی و اقدامات شفاف‌ساز به منظور تضمین ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای می‌باشد. این راه حل جامع به مثابه یک مجموعه منسجم خواهد بود که هیچ بخشی از آن مورد توافق قرار نمی‌گیرد مگر آنکه در مورد تمامی بخش‌های آن توافق حاصل شود. این راه حل جامع شامل یک فرایند متقابل و قدم به قدم می‌باشد و به رفع همه‌جانبه تمامی تحریم‌های شورای امنیت، تحریم‌های چندجانبه و تحریم‌های ملی مربوط به برنامه هسته‌ای ایران می‌انجامد.
در فاصله میان گام‌های اولیه و گام آخر، گام‌های دیگری از جمله پرداختن به قطعنامه‌های شورای امنیت با هدف پایان رضایت بخش بررسی موضوع توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد وجود خواهد داشت. سه کشور اروپایی / اتحادیه اروپا به اضافه سه (3+3 یا 1+5)  و ایران مسئول نهایی کردن و اجرای قدم‌های مورد توافق میان‌مدت و راه حل جامع با حسن نیت خواهند بود. یک کمیسیون مشترک از 3+3 و ایران برای نظارت بر اجرای اقدامات میان‌مدت و بررسی مسائلی که ممکن است پدید آیند، تشکیل خواهد گردید، در حالی که آژانس مسئولیت راستی‌آزمایی اقدامات مربوط به موضوع هسته‌ای را بر عهده خواهد داشت. این کمیسیون مشترک برای تسهیل حل و فصل مسائل مورد نگرانی گذشته و حال با آژانس همکاری خواهد کرد.
عناصر گام اول
گام اول دارای دوره زمانی شش ماهه خواهد بود و با توافق متقابل قابل تمدید می‌باشد. در این دوره همه اعضا، با حسن نیت، در جهت حفظ فضای سازنده در مذاکرات فعالیت خواهند کرد.
ایران اقدامات داوطلبانه زیر را به انجام خواهد رساند:
- نیمی از اورانیوم موجود غنی شده 20 درصد را به صورت اکسید 20 درصد برای تولید سوخت راکتور تحقیقاتی تهران ذخیره نماید. بقیه UF6 20 درصد را به مواد کمتر از 5 درصد رقیق نماید. خط برگشت‌پذیر نیز وجود نداشته باشد.
- ایران اعلام می‌کند که برای این دوره 6 ماهه، اورانیوم را به سطح بالاتر از 5 درصد غنی سازی نکند.
- ایران اعلام می‌‌کند که فعالیت‌های خود در تاسیسات سوخت هسته‌ای نطنز، فردو  و یا رآکتور اراک  را که توسط آژانس با نام IR-40 شناسایی می‌شود، بیش از این گسترش نخواهد داد.
- همانگونه که ایران در برنامه عملیاتی کردن تاسیسات تبدیل مواد، به آژانس اعلام کرده است، با آغاز خط تبدیل مواد UF6 غنی شده تا 5 درصد بهUO2 ، ایران تصمیم دارد موادUF6  جدیدا غنی شده تا سطح 5 درصد طی 6 ماه آینده را به اکسید تبدیل کند.
- محل‌های جدید برای غنی سازی ایجاد نمی‌شود.

- ایران برنامه تحقیق و توسعه (R & D) تحت نظارت، از جمله برنامه تحقیق و توسعه جاری غنی سازی خود را که با هدف انباشت اورانیوم غنی شده صورت نمی‌گیرد، ادامه خواهد داد.
- عدم بازفرآوری یا ساخت تاسیساتی که توانایی بازفرآوری داشته باشند.
نظارت‌های بیشتر:
- ارائه اطلاعات مشخص به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، شامل اطلاعات در خصوص طرح‌های تاسیسات هسته‌ای ایران، توصیف ساختمان‌‌ها در هر یک از سایت‌های هسته‌ای، توصیفی از سطح عملیاتی که در هر یک از اماکن که به فعالیت‌های هسته‌ای مشخص اشتغال دارند، اطلاعات در خصوص معادن و تخلیص و اطلاعات در خصوص منابع اولیه.
- ارائه پرسشنامه جدید فنی رآکتور اراک به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که توسط آژانس با نام IR-40 شناسایی می‌شود.
- اتخاذ گام‌های لازم برای موافقت با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای انعقاد «رهیافت پادمان» در مورد رآکتور اراک که توسط آژانس با نام IR-40 شناسایی می‌شود. 
- دسترسی روزانه بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به فردو و نطنز با هدف بررسی فایل‌های ضبط شده دوربین‌‌ها در مواقعی که آن‌ها برای بازرسی‌های دوره‌ای موسوم به DIV ،IIV ،PIV  و بازرسی‌های سرزده در سایت حضور ندارند.‌
- دسترسی هدایت شده بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به:
*کارگاه‌های مونتاژ سانتریفیوژ
* کارگاه‌های تولید روتور سانتریفیوژ و محل‌های نگهداری، و
* معادن اورانیوم و تخلیص اورانیوم
در مقابل، 3+3، اقدامات داوطلبانه زیر را انجام خواهند داد:
- توقف تلاش برای کاهش خرید نفت خام ایران به نحوی که مشتریان فعلی بتوانند میانگین میزان کنونی خرید نفت خام خود از ایران را کماکان ادامه دهند. بازگشت مبالغ مشخص از عواید فروش نفت ایران در خارج از کشور به ایران. در مورد معاملات نفتی مذکور، تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا بر بیمه و خدمات حمل و نقل مرتبط، تعلیق می‌شوند.
- تعلیق تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا بر:
*  صادرات پتروشیمی ایران و نیز تعلیق تحریم‌ خدمات مرتبط
 * طلا و فلزات گرانبها، و تعلیق تحریم‌ خدمات مرتبط
- تعلیق تحریم‌های آمریکا بر صنعت خودرو و تعلیق تحریم‌های خدمات مرتبط
- صدور گواهی عرضه و نصب قطعات یدکی برای ایمنی پرواز هواپیماهای غیرنظامی ایران و خدمات مرتبط. صدور گواهی بازرسی‌های مرتبط با ایمنی و تعمیرات در ایران و همچنین خدمات مرتبط
- عدم صدور قطعنامه‌های جدید تحریم هسته‌ای توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد
- عدم صدور قطعنامه‌های جدید تحریم هسته‌ای از سوی اتحادیه اروپا
- دولت آمریکا، در چارچوب اختیارات قانونی رئیس جمهور و کنگره از تحمیل تحریم‌های جدید هسته‌ای خودداری خواهد کرد.
- یک کانال مالی به منظور تسهیل تجارت امور انساندوستانه برای تامین نیازهای داخلی ایران با استفاده از درآمدهای نفتی ایران در خارج از کشور ایجاد خواهد شد. تجارت امور انساندوستانه شامل مراودات تجاری مرتبط با تولیدات غذایی و کشاورزی، دارو، تجهیزات دارویی و مخارج پزشکی بیماران خارج از کشور خواهد بود. این کانال مالی شامل بانک‌های خارجی مشخص و بانک‌های ایرانی غیر تحریم شده خواهد بود که به‌ هنگام ایجاد این کانال مالی مشخص خواهند شد.
* کانال مزبور همچنین موارد را دربر می‌گیرد:
* نقل و انتقال‌های مالی مورد نیاز برای پرداخت تعهدات ایران به سازمان ملل متحد
* پرداخت مستقیم شهریه به دانشگاه‌‌ها و دانشکده‌‌ها برای دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور تا مبلغ توافق شده برای یک دوره شش ماهه.
- افزایش آستانه برای اخذ مجوزهای اتحادیه اروپا جهت تبادلات مالی تجارت موارد غیرتحریمی تا مبلغ مورد توافق.
عناصر گام نهایی راه حل جامع* 
گام نهایی راه حل جامع که اعضا قصد دارند مذاکره در خصوص آن را در کمتر از یک سال بعد از تصویب این سند، به پایان رسانده و اجرای آن را شروع کنند، عبارتند از:
- دارای دوره زمانی بلندمدت مشخصی خواهد بود که مدت آن مورد توافق قرار خواهد گرفت.
- بیانگر حقوق و تعهدات اعضای معاهده عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای و موافقت‌نامه‌های پادمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باشد.
- به‌طور همه‌جانبه تحریم‌های هسته‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد و تحریم‌های چندجانبه و تحریم‌های ملی را برداشته و از جمله گام‌هایی برای دسترسی به حوزه‌های تجاری، فن‌آوری، مالی و انرژی بر مبنای یک برنامه تنظیمی که در خصوص آن توافق به عمل خواهد آمد را اتخاذ نماید.
- متضمن یک برنامه غنی سازی باشد که توسط طرفین تعریف می‌گردد، برنامه‌ای که شاخصه‌های آن با موافقت طرفین و منطبق با نیازهای عملی، با محدودیت‌های مورد توافق در خصوص دامنه و سطح فعالیت‌های غنی سازی، ظرفیت غنی سازی، محل‌هایی که در آن غنی سازی انجام می‌شود و ذخایر اورانیوم غنی شده برای دوره زمانی که مورد توافق قرار می‌گیرد، تعیین می‌گردد.
- نگرانی‌های مرتبط با رآکتور اراک که توسط آژانس با نام IR-40 شناخته می‌شود، را کاملا برطرف نماید. بازفرآوری و یا احداث تاسیساتی که قادر به بازفرآوری باشد، ایجاد نخواهد شد.
- اقدامات شفاف‌ساز و با نظارت بیشتر مورد توافق را به طور کامل به اجرا درآورد. پروتکل الحاقی در چارچوب اختیارات رئیس جمهور و مجلس شورای اسلامی تصویب و به اجرا درآید.
- شامل همکاری بین‌المللی هسته‌ای غیر نظامی باشد، که این همکاری‌‌ها از جمله در خصوص دستیابی به رآکتورهای مدرن آب سبک قدرت و تحقیقاتی و تجهیزات مرتبط و نیز عرضه سوخت هسته‌ای مدرن و برنامه‌های تحقیق و توسعه (R&D) مورد توافق می‌باشد.
به دنبال اجرای موفق گام نهایی راه حل جامع و با سپری شدن کامل دوره زمانی گام نهایی، با برنامه هسته‌ای ایران مانند برنامه هر کشور غیرهسته‌ای دیگر عضو NPT رفتار خواهد شد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
* در خصوص گام نهایی و هر یک از گامهای میانی، این اصل اساسی که «تا در مورد همه چیز توافق نشود، در خصوص هیچ چیزی توافق حاصل نشده است» اعمال می‌شود.

 


دو طیف از محافل فعال در فتنه 88 با یک هدف مشترک از دو سوی به ظاهر متناقض به توافق ژنو پرداخته‌اند.
برخی از رسانه‌های فعال در فتنه و آلوده به جریان‌های نفاق در تیترها و تحلیل‌های عجیب و غریب مدعی شده‌اند «بن‌بست 8 ساله در پرونده هسته‌ای ایران پایان یافت»، «ایران به بزرگترین پیروزی در طول 34 سال پس از انقلاب رسید»، «ساختار تحریم‌ها شکست»! و... که به هیچ وجه با واقعیت‌ها و اخبار سازگار نیست.
این طیف در واقع درصددند به سیاق همیشگی رفتار افراطیون مدعی اصلاحات طی چند سال اخیر، مسئله مذاکرات هسته‌ای را در رابطه و سازش با آمریکا مستحیل کنند و در عین حال چنین القا نمایند که آمریکا طرف معامله است و نه رژیم مستکبری که حاضر نیست حقوق قانونی ملت‌ها را بپذیرد. به تلقی این طیف مذاکرات هسته‌ای را باید به سمت مذاکره و رابطه با آمریکا سوق داد و هرچه ایران در فضای فشار با آمریکا مذاکره و سازش کند به نفع خط سازش (جریان ساختارشکن) در داخل نیز هست!
طیف موازی این جریان که آنها نیز پارسنگ کفه آمریکا در تقابل با جمهوری اسلامی هستند در فاز رسانه‌ای تکمیل کننده- اما به ظاهر مخالف- مدعی شده‌اند ایران جام زهر را سر کشید و از موضع ضعف تسلیم شد! این طیف- درست مانند طیف اول- در تحلیل‌های خود می‌نویسند انرژی هسته‌ای به چه درد ملت ایران می‌خورد و آیا ارزش این همه هزینه را دارد؟ این منطق مشخصاً و قبل از همه از سوی مقامات آمریکایی، انگلیسی و صهیونیستی طی دهه گذشته ترویج شد.
اما در پاسخ دو سر این طیف که نقش واحد آنها در فتنه‌انگیزی و آشوبگری سالهای 78 و 88 غیرقابل انکار است باید تصریح کرد که مذاکرات و توافق انجام شده ظرفیت تلقی‌های افراطی یا تفریطی و آمیخته با ذوق‌زدگی را ندارد و باید نگاهی متعادل به آن داشت چرا که اولاً این مذاکرات، تنها ایستگاهی از یک روند و مسیر بلندمدت است و در واقع موقتی (6 ماهه) است ثانیاً اولین تجربه طرفین نیست و طرف آمریکایی و اروپایی دست‌کم دوبار در 8 سال پیش و 3 سال پیش زیر تعهدات مشابه که اتفاقاً یکی از آنها با تیم دکتر روحانی بوده زده‌اند و تعابیری نظیر «بن‌بست پایان یافت»، «اتفاق تاریخی و بی‌سابقه در ژنو»، «پس از 10 سال با غرب به توافق رسیدیم»، «ژنو 3 تاریخی شد» و... با واقعیت‌ها ناسازگار است. طرف غربی یک بار بر سر اصل غنی‌سازی 3/5 درصد و یک بار در ماجرای سوخت 20 درصد عهدشکنی و بی‌صداقتی کرد و همین حالا نیز وزیر خارجه آمریکا ساعتی از توافق ژنو نگذشته، موضوع کانونی مدنظر ایران (حق غنی‌سازی) را که در متن توافق ذکر شده انکار می‌کند ضمن اینکه وزیر خارجه و رئیس جمهور آمریکا تاکید می‌کنند چارچوب اصلی و ساختار تحریم‌ها بر سر جای خود باقی خواهند ماند، حال آنکه این موضوع نیز مطالبه دیگر طرف ایرانی است. از این جهت اغراق در ماوقع راه به جایی نمی‌برد. اینکه سران آمریکا به فاصله چند ساعت زیر توافق می‌زنند، در حالی که جوهر توافق هنوز خشک نشده، نشان می‌دهد اصل چالش با آمریکای غیرقابل اعتماد سر جای خود باقی است و البته این موضوع چیزی از ارزش تلاش‌های خستگی‌ناپذیر تیم مذاکره کننده ایرانی که فرزندان همین انقلاب و ملت‌اند، کم نمی‌کند.
باید به قُل دوم دوقلوهای جریان فتنه نیز متذکر شد که آنها 10 سال قبل نیز مدعی بودند نظام باید جام زهر را سر بکشد و تسلیم آمریکا شود. آن روز شرق و غرب ایران در اشغال چکمه‌پوشان آمریکایی بود اما امروز برخی نویسندگان نامه جام زهر، به آمریکا و انگلیس پناهنده شده‌اند حال آن که نظام جمهوری اسلامی برخلاف 10 سال پیش نفوذ سازنده و مؤثر خود را در چهارگوشه منطقه غرب آسیا (خاورمیانه سابق) گسترش داده و قدرت برتر منطقه شده است.

 


همکار نشریات اصلاح‌طلب با اشاره به تناقض اظهارات جان ‌کری با اظهارات دکتر ظریف خواستار رفع ابهام و تناقض شد.
داریوش سجادی با اشاره به روش‌های مزورانه رژیم‌های استکباری در مبهم‌گویی نوشت: آندره‌ گرومیکو سفیر وقت اتحاد جماهیر شوروی در شورای امنیت سازمان ملل متحد یکی از سرشناس‌ترین دیپلمات‌های شناخته شده در مبهم‌گویی بود! یکی از برجسته‌ترین موارد مبهم‌گویی دیپلماتیک وی زمانی بود که بعد از پایان جنگ جهانی دوم و علی‌رغم تعهد شوروی به ترک خاک ایران بعد از جنگ، ارتش مسکو کماکان در خاک ایران مانده بود. وقتی نماینده آمریکا در شورای امنیت بابت این استنکاف و چرایی عدم خروج قوای نظامی شوروی از خاک ایران خواستار توضیح از گرومیکو شد وی با اعتماد به نفس پشت میکروفون گفت؛ ارتش شوروی جهت جلوگیری از «اتفاقات غیر قابل پیش‌بینی» در ایران مانده است! و وقتی نماینده آمریکا مجدداً ضمن اعتراض خواستار توضیح وی در مورد چیستی «اتفاقات غیر قابل پیش‌بینی» شد گرومیکو با اعتماد به نفسی بیشتر گفت؛ «مفهوم اتفاقات غیر قابل پیش‌بینی روشن است. اتفاقات غیر قابل پیش‌بینی یعنی اتفاقاتی که قابل پیش‌بینی نیست»!!!
مشاور سابق کروبی در این نوشته که تحت عنوان تفاهم‌نامه نامفهوم منتشر شده می‌افزاید: حالا حکایت تفاهم‌نامه 5+1 با ایران در ژنو است! برخلاف انتظار، محصول تفاهم‌نامه ژنو آن شده که از یک طرف وزیر خارجه ایران می‌گویند ما بر سر برخورداری ایران از حق غنی‌سازی به تفاهم رسیدیم و هم زمان وزیر خارجه آمریکا بالکل منکر پذیرش چنین حقی برای ایران در تفاهم‌نامه مزبور می‌شوند! طرفین یا باید صراحت به خرج دهند و به صورت شفاف مشخص کنند بالاخره حق غنی‌سازی ایران در تفاهم‌نامه ژنو به رسمیت شناخته شده یا خیر و یا آنکه تجدید نظری در فهم خود از مفهوم تفاهم‌نامه مبذول کنند.

 


رسانه‌های غربی و صهیونیستی معتقدند ایران محور قدرت در منطقه غرب آسیاست و فراتر از تثبیت حقوق هسته‌ای خود می‌کوشد قدرت‌های بزرگ را از تعیین حقوق برای دیگر کشورها باز دارد.
روزنامه فایننشال تایمز در تحلیلی با بیان اینکه هدف آمریکا، سازگار کردن دوباره ایران با ژئوپولتیک غالب در جهان است می‌نویسد: ایران طی سالیان اخیر بر آمریکا و متحدانش در سراسر خاورمیانه برتری یافته است. برای مدتی پس از حمله به عراق در سال 2003، این طور به نظر می‌رسید که ایران با آشفتگی در هر مسابقه روی هر اسبی شرط‌بندی می‌کند اما با گذشت 10 سال از آن زمان، روشن است که تهران به چه خوبی به ویژه با تکیه بر نیروی القدس سپاه در یک بازی طولانی نقش داشته است. ایران اکنون می‌تواند دولت عراق را برای حمایت از سوریه ترغیب کند. در سوریه نقش ایران و حزب‌الله در توانمند کردن و اقتدار دولت سوریه سرنوشت‌ساز بوده است.
فایننشال‌تایمز تأکید می‌کند: ایران خواستار به رسمیت شناخته شدن به عنوان یک قدرت منطقه‌ای است.
از سوی دیگر سایت صهیونیستی و امنیتی دبکا فایل در تحلیلی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای نوشت: هدف تهران از تأکید بر حق غنی‌سازی در هر گونه توافق با غرب، فراتر از کسب مشروعیت برای برنامه هسته‌ای خویش است. ایران ضمناً و در عین حال می‌خواهد قدرت‌های بزرگ را از تعیین حقوق برای دیگر کشورها و ملت‌ها محروم کند.
دبکا فایل می‌افزاید: ایران در ژنو برای حفظ احترام بین‌الملل به عنوان یک قدرت مشروع‌ هسته‌ای در صحنه جهانی جنگید. حرف نهایی را در توافقات، رهبر عالی ایران خواهد زد و نه رؤسای جمهور آمریکا و روسیه هیچ کس نمی‌تواند بر او تأثیر بگذارد و او خود را تأثیرناپذیر در برابر غرب نشان داده است.

 


هاشمی رفسنجانی گفت؛ تشکر مقام معظم رهبری بعد از مذاکرات در جواب نامه آقای روحانی از تیم مذاکره‌کننده باعث شد مسئله ختم شود و اما و اگری باقی نماند و این کار بسیار مهمی بود.
وی که در مراسم معارفه دکتر ولایتی به عنوان رئیس جدید مرکز تحقیقات استراتژیک سخن می‌گفت، با اشاره به مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت: در داخل هر روز حرف‌ها و گوشه کنایه‌هایی مطرح می‌شد و اگر صحبت‌های آقا در حمایت از تیم مذاکره‌کننده نبود، تیم ما دچار لکنت زبان می‌شد پس رهبری پشتشان را محکم کردند و آنها با خیال راحت رفتند.
وی با اشاره به این که امروز بعد از مذاکرات در جواب نامه آقای روحانی که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد، تدبیر را بار دیگر دیدم، افزود: اگر مقام معظم رهبری این کار را نمی‌کردند اما و اگرها باقی می‌ماند، اما آقا با جمله تشکر از تیم مذاکره‌کننده مسئله را ختم کردند و این کار بسیار مهمی بود.
هاشمی با بیان این که از شئون رهبری این است که در لحظات حساس به داد مردم و مسئولان برسد که رسیده‌اند، اظهار کرد: ما از این گردنه بسیار سخت عبور کردیم و الان آمریکا و اوباما برای تسلیت به اسرائیل قضیه را جور دیگر تفسیر می‌کنند. درست است که ننوشته حق غنی‌سازی برای ایران محفوظ است، اما این موضوع در قرارداد ایران با ان‌پی‌تی مورد اشاره قرار گرفته است و به طور طبیعی هر کشوری که حق دارد از صنعت صلح‌جویانه هسته‌ای استفاده کند می‌تواند غنی‌سازی هم بکند، اما آنها از این کلمه ابا داشته‌اند، چون می‌خواستند چیزی در دست داشته باشند، به هر حال فرقی هم نداشت چون عملا گفتند شما می‌توانید ادامه دهید و اگر می‌گفتند حقتان است کشورهای دیگر هم وارد می‌شدند و می‌گفتند ما هم حق داریم.
فراز آخر این سخنان نگرانی‌هایی درباره جامع و مانع بودن توافق اخیر و راه دررو نگذاشتن در آنها برمی‌انگیزد. از سوی دیگر رهبر معظم انقلاب ضمن حمایت از دولت و تیم دیپلماسی، درباره برخی رفتارها در سفر نیویورک فرمودند که به‌جا نبود. اما فارغ از این نکته جای طرح این پرسش است آیا منطق درست و نجات‌بخش تبعیت از ولایت، از نگاه گوینده سخنان منطق همیشگی است یا با این منطق باید به شکل نؤمن ببعض و نکفر ببعض رفتار کرد که برخی دست‌اندرکاران و سران فتنه سال 88 مرتکب شدند؟! به عبارت دیگر اگر کلام رهبری فصل‌الخطاب است- که براساس منطق شیعه و تصریح قانون اساسی قطعی است- چرا برخی قائلین به این منطق 4 سال پیش خلاف ادعای خود عمل کردند و راه سرزنش و اعتراض نسبت به همراهی خود با قانون‌شکنان و فتنه‌انگیزان را باز گذاشتند؟ آیا با این آیه قرآن آشنا نبودند که می‌فرماید «به پروردگارت سوگند ایمان نمی‌آورند مگر آن که در اختلاف‌ها حکمیت به جانب تو آورند، پس وقتی حکم دادی حرجی در دل آنان نباشد و تسلیم کامل باشند».
یادآور می‌شود روز گذشته سایت شخصی آقای هاشمی اقدام به بازنشر مقاله یک ماه و نیم پیش یکی از همکاران نشریات زنجیره‌ای (منتشره در روزنامه توقیف شده هم‌میهن) کرد که مجددا در آن به خاطره دروغین منع حضرت امام از شعار مرگ بر آمریکا اشاره شده و ضمنا ادعا گردیده که هاشمی با آن خاطره دیپلماسی دولت را تنها نگذاشت؛ حال آن که این خاطره از اساس خلاف بود و حضرت امام بارها و از جمله پس از زمان مورد ادعای آقای هاشمی بر ضرورت استراتژیک این شعار تاکید کرده‌اند. با این وصف سؤال این است که نشریات زنجیره‌ای کدام هدف را از حمایت نسبت به برخی مواضع هنجارشکنانه مد نظر داشتند و چرا سایت منسوب به آقای هاشمی پس از 45 روز اصرار دارد همان خاطره دروغین را احیا کند؛ موضوعی که مورد نکوهش آقای هاشمی هم واقع شد؟
نکته قابل تامل، اصرار مقاله مورد اشاره هم‌میهن (منتشره در سایت شخصی هاشمی) است که ادعا می‌کند «هاشمی گرچه رئیس دولت نیست اما بسیاری این دولت را ادامه دولت او می‌پندارند» این در حالی است که اخیرا روزنامه آرمان (حامی ویژه هاشمی) در گزارشی نوشت روحانی ابا دارد در سایه هاشمی دیده و تفسیر شود.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10