(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 04 آذر 1392 - شماره 20648

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
فرمانده کل قوا در دیدار فرمانده و مسئولان نیروی دریایی ارتش توصیه کردند
نیرویی را ایجاد کنید
که در تراز ملت ایران باشد
در پاسخ به نامه رئیس‌جمهور مطرح شد
تقدیر رهبر انقلاب ‌از ایستادگی تیم هسته‌ای در مقابل ‌زیاده ‌خواهی‌ها
کوتاه از ایران
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی تأکید کرد
حذف قوانین دست و پاگیر از فرآیند خصوصی‌سازی کشور
افزایش 10 برابری مصرف داروی تنفسی در اهواز
سرانه مطالعه در ایران 74 دقیقه در روز است
معاون وزیر آموزش و پرورش: 14 درصد از جمعیت کشور سواد ندارند
نخستین کمباین سنگین ساخت ایران در تبریز آزمایش شد
با حضور مراجع و علما انجام شد
برگزاری مجلس بزرگداشت شهید انصاری در قم
آیت‌الله محمدتقی مطهری بروجردی دار فانی را وداع گفت
رئیس سازمان زندان‌ها خبر داد
ساخت 5 اردوگاه حرفه‌آموزی ویژه محکومان مواد مخدر در کشور
امکان تبادل کالا برای مرزنشینان سیستان و بلوچستان فراهم شد
در پرتو وحی
اخبار ادبی و هنری
اعلام آمادگی آژانس انرژی اتمی برای نظارت بر اجرای توافق ایران و 5+1
واکنش رژیم صهیونیستی به مذاکرات هسته‌ای توافق ژنو اشتباهی تاریخی بود
روحانی در نشست خبری: حق غنی‌‌سازی ایران به صراحت در توافقنامه آمده است
ظریف : مهمترین بخش توافق ،پذیرش غنی‌سازی ایران است
   


رهبر معظم انقلاب: بسیجی باید در وسط میدان باشد تا فضیلت‌های اصلی انقلاب زنده بماند.

 


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا ظهر روز یکشنبه در دیدار فرمانده و مسئولان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی، با اشاره به جایگاه برجسته‌ نظام اسلامی، ملت و ارتش ایران، نشانه‌ قدرت و پیشرفت واقعی را وجود عناصر برخوردار از خردمندی، عزم راسخ و شجاعت لازم خواندند و تصریح کردند: هدف اساسی نیروی دریایی باید ایجاد و ساماندهی یک نیروی نظامی در تراز ملت ایران و آرمان‌های نظام اسلامی باشد.
در این دیدار که در آستانه‌ هفتم آذر روز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی برگزار شد، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هفتم آذر را روز تکریم دریادلان نیروی دریایی دانستند و افزودند: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، پیشرفت‌های زیادی در نیروی دریایی انجام شده اما پیشرفت سخت‌افزاری به تنهایی نشانه‌ قدرت نیست.
ایشان، عامل ایجاد هویت، شخصیت و عظمت در چشم قدرت‌ها را حضور عناصر دارای معرفت، عزم راسخ و شجاعت لازم خواندند و افزودند: خوشبختانه امروز ساخت و بافت انسانی نیروی دریایی خوب و در نقطه‌ مقابل آن چیزی است که گذشتگان نااهل در قبل از انقلاب اسلامی، برای آن برنامه‌ریزی کرده بودند.
رهبر انقلاب با اشاره به ابعاد مختلف اهمیت علمی، نظامی، بین‌المللی و سیاسی نیروی دریایی خاطرنشان کردند: نیروی دریایی هم از جهت علمی و تجهیزاتی اهمیت فراوانی دارد و هم با توجه به سیاست‌های حاکم بر منطقه و برخی تهدیدهای موجود، از موقعیت ویژه سیاسی و نظامی برخوردار است.
ایشان، همچنین با اشاره به حضور نیروی دریایی در سواحل دریای عمان و تأثیرگذاری در آبادسازی ملی تصریح کردند: در صورت توجه دولت، نیروی دریایی می‌تواند زمینه پیشرفت و رشد جهشی این منطقه را فراهم کند.
در ابتدای این دیدار، امیر دریادار سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش ضمن گرامیداشت هفته بسیج و سالروز هفتم آذر، گفت: لازم است با افزایش اقتدار دریایی، حرکت رو به جلوی کشور در کسب سیادت دریایی شتاب بیشتری یابد و نیروی دریایی بتواند برای ملت‌ها الهام‌بخش و امیدآفرین باشد.

 


حضرت آیت‌الله‌‌العظمی خامنه‌ای در پاسخ به نامه حجت‌الاسلام روحانی درخصوص روند مذاکرات هسته‌ای، ضمن تقدیر و تشکر از هیئت مذاکره‌کننده کشورمان تاکید کردند: بی‌شک فضل الهی و دعا و پشتیبانی ملت ایران عامل این موفقیت بوده و ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی‌ها همواره باید شاخص خط مستقیم حرکت مسئولان این بخش باشد.
متن نامه رئیس‌جمهور محترم و پاسخ رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
محضر مبارک رهبر معظم انقلاب اسلامی
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دامت برکاته
با سلام و تحیات وافره
خدای بزرگ را سپاس می‌گویم که در نخستین ماه‌های شروع کار دولت تدبیر و امید، فرزندان انقلابی شما توانستند در مذاکراتی دشوار و پیچیده، حقانیت ملت ایران در فعالیت‌های هسته‌ای را در صحنه بین‌المللی اثبات کنند و گام نخست را به‌گونه‌ای پیش برند که حقوق هسته‌ای و حق غنی‌سازی ملت ایران مورد اذعان قدرت‌های جهانی- که سالها سعی بر انکار آن داشتند- قرار گیرد و راه برای گام‌های بلند بعدی در حراست از پیشرفت‌های فنی و اقتصادی کشور گشوده شود.
توفیق در این مذاکرات نشان داد که می‌توان با رعایت همه اصول و خطوط قرمز نظام، با ارائه منطقی و مستدل مواضع ملت ایران و اتمام حجت برای افکار عمومی جهان، قدرت‌های بزرگ را نیز به احترام به حقوق ملت ایران فراخواند و گام‌های بعدی را نیز در مسیر حل و فصل نهایی اختلافات با استحکام برداشت.
بی شک این موفقیت، حاصل عنایات حق و رهنمودهای رهبری عالیقدر نظام و حمایت بی‌دریغ ملت ایران بوده است و توفیق نهایی نیز در این مسیر در گرو تداوم ارشادات جنابعالی و حمایت و یاری مردم شریف و صبور ایران خواهد بود.
دستاوردهای قطعی این توافق اولیه، به رسمیت شناخته شدن حقوق هسته‌ای ایران و حراست از دستاوردهای هسته‌ای فرزندان این مرز و بوم بوده است و در کنار آن با توقف روند تحریم‌های ظالمانه، بخشی از فشارهای غیرقانونی در تحریم‌های یک جانبه برداشته و فروپاشی سازمان تحریم آغاز شده است. در نتیجه این ابتکار ایران اسلامی و استقامت ملت بزرگ ایران، قدرت‌های بزرگ به این نتیجه رسیدند که تحریم و فشار، راه به جایی نخواهد برد و همان‌گونه که ایران از آغاز اعلام کرده بود، برای کسب توافق، راهی جز احترام متقابل و مذاکره عزتمندانه وجود ندارد، موضوعی که متأسفانه طرف مقابل با تأخیر به درک آن رسید. بی‌تردید حصول این توافق، به نفع همه کشورهای منطقه و صلح و پیشرفت جهانی در راستای رویکرد برد- برد خواهد بود.
اینجانب با تبریک این توفیق الهی به حضور رهبری معظم انقلاب، از هدایت و حمایت جنابعالی سپاسگزارم و با تقدیر و تشکر از پشتیبانی‌های بی‌شائبه ملت بزرگ ایران و گرامیداشت یاد شهیدان هسته‌ای، عهد خالصانه این دولت را در خدمت به این ملت قدرشناس تجدید می‌کنم و استمرار دعای خیر جنابعالی و آحاد ملت را مسئلت دارم.
حسن روحانی
3 آذر 92
بسمه تعالی
جناب آقای رئيس‌جمهور
دستیابی به آنچه مرقوم داشته‌اید درخور تقدیر و تشکر از هیئت مذاکرات هسته‌ای و دیگر دست‌اندرکاران است و می‌تواند پایه اقدامات هوشمندانه بعدی قرار گیرد. بی‌شک فضل الهی و دعا و پشتیبانی ملت ایران عامل این موفقیت بوده و در آینده نیز خواهد بود؛ ان‌شاءالله. ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی‌ها همواره باید شاخص خط مستقیم حرکت مسئولان این بخش باشد، و چنین خواهد بود؛ ان‌شاءالله.
سیدعلی خامنه‌ای
3 آذر 92

 


3 میلیون و 600 بیمار دیابتی
رشت - باشگاه خبرنگاران: رئیس انجمن حمایت از بیماران دیابتی گفت: تاکنون 3 میلیون و 600 هزار بیمار شناسایی شده‌‌اند که تحت پوشش خدمات این انجمن هستند. شکور امیدی با بیان اینکه 15 درصد جمعیت کشور مبتلا به دیابت هستند افزود: در صورتی که این بیماری کنترل نشود تمام اعضای بدن از جمله پاها و چشم‌ها دچار مشکلات جدی خواهند شد.
اهدای عضو
شهرکرد - فارس: هماهنگ‌کننده تیم پیوند اعضای چهار محال و بختیاری گفت: اعضای بیمار مرگ مغزی در این شهرستان به پنج بیمار نیازمند، زندگی دوباره بخشید.سیاح اضافه کرد: با اعلام رضایت خانواده، اعضای این بیمار 45 ساله شامل کلیه‌ها، کبد، پانکراس و مویرگ‌های عروقی جداسازی و برای پیوند به بیماران نیازمند عضو به استان‌های اصفهان و فارس ارسال شد.
به گفته وی، مرحوم غلامحسین صابریان پوردهکردی کارشناس رادیولوژی مرکز آموزشی - درمانی کاشانی شهرکرد بود که بر اثر خونریزی وسیع ناحیه سر دچار مرگ مغزی شده بود.
بخشودگی جرائم
سمنان - ایرنا: مشاور مدیرعامل و مدیر کل امور استان‌های سازمان تامین اجتماعی گفت: جرائم بدهی کلیه کارفرمایانی که دچار مشکل اقتصادی هستند بخشوده شده است.«رضا امینی» افزود: این بخشودگی مشروط بر آن است که کارفرمایان بدهکار به تامین اجتماعی مراجعه و تعیین تکلیف کنند.
وی استفاده از فناوری‌های روز برای ارائه خدمات جدید به مشمولان را رویکرد این سازمان در مدیریت جدید دانست.
تشییع پیکر شهید
رفسنجان - فارس: پیکر شهید حسین رفسنجانی صبح دیروز روی دوش هزاران نفر از مردم شهیدپرور رفسنجان از محل میدان ابراهیم به سمت ستاد فرماندهی نیروی انتظامی تشییع شد.
شهید حسین رفسنجانی چند روز پیش توسط اشرار مسلح در منطقه ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
پیکر شهید «رفسنجانی» پس از انجام مراسمی به زادگاهش جوادیه فلاح از توابع نوق شهرستان رفسنجان منتقل شد و در گلزار شهدا آرام گرفت.
رونمایی از تمثال شهید
اراک - فارس: طی مراسمی با حضور فرمانده کل سپاه پاسداران، معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش، رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی و جمعی از مسئولان کشوری و استانی از تمثال سه‌بعدی شهید دانش‌آموز «احمدرضا عباسی» شهید شاخص ملی سند سجلی این شهید والامقام رونمایی شد.
شهید احمدرضا عباسی در یکم شهریور سال 1344 در شهر آستانه به دنیا آمد و در 20 اسفند سال 1361 به همراه گردان یا زهرا(س) از تیپ قمر بنی‌هاشم در مرز مشترک ایران و عراق در 30 کیلومتری شمال خرمشهر به فیض عظیم شهادت نائل آمد.
اجرای طرح قاضی مدرسه
سرویس شهرستان‌ها - با مشارکت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یزد طرح قاضی مدرسه در یک دبیرستان و یک هنرستان دخترانه شهرستان یزد اجرا شد.به گزارش روابط عمومی دادگستری استان یزد در این مراسم معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یزد گفت: هدف از اجرای این طرح هشدار به دانش‌آموزان جهت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است که لازمه آن افزایش اطلاعات عمومی و حقوقی دانش‌آموزان است.
به خاکسپاری شهید
کرمان - ایرنا: پیکر شهید «مجید بادامچی» دیروز بر دستان مردم شهیدپرور راین تا گلزار شهدای این شهر واقع در استان کرمان تشییع و به خاک سپرده شد.شهید ستوان دوم مجید بادامچی 30 شهریور 1364 در راین متولد شد. وی جمعه شب گذشته در درگیری با قاچاقچیان مواد مخدر در ایرانشهر به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

 


معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: قوانین دست و پاگیر باید از فرآیند خصوصی‌سازی کشور حذف شود.
به گزارش ایرنا، «شاپور محمدی» دیروز در سومین همایش معاونان اقتصادی ادارات اقتصاد و دارایی کشور در اراک افزود: حذف قوانین و مقررات دست و پاگیر موجب موفقیت در اجرای اصل 44 قانون اساسی و روند خصوصی سازی می‌شود.
وی اضافه کرد: رونق اقتصادی و رسیدن به بلوغ و باروری تولید با تقویت و فضاسازی مثبت برای حضور بخش خصوصی حاصل می‌شود و بازنگری در خصوصی‌سازی با نگاه اصلاحی و تیزبینانه در حوزه قوانین نیاز این بخش است.
وی بیان کرد: تولید فکر و اجرای اصلاحات کارآمد در روند خصوصی‌سازی باید از استانها آغاز شود و انجام اقدامات سازنده در این باره باید بارور شود.
معاون اقتصادی وزیر امور اقتصاد و دارایی افزود: قوانین و مقررات دست و پاگیر موجب کاهش انگیزه در سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی می‌شود.
محمدی گفت: اقتصاد مقاومتی مهمترین اهرم توسعه کمی و کیفی کشور در حوزه‌های مختلف است.
وی افزود: اقتصاد مقاومتی یکی از ابعاد مهم و محوری در مقاوم سازی است که ماندگاری و پویایی را افزایش می‌دهد.
وی ادامه داد: کاهش وابستگی کشور، ثبات و امنیت در بازار، کنترل تورم و سیاست‌های پولی از دستاوردهای اقتصاد مقاومتی است.
معاون امور اقتصادی وزارت اقتصاد و دارایی خاطرنشان کرد: دولت یازدهم با کاهش رشد پایه پولی، افزایش تورم در جامعه را در مدت فعالیت خود تا حدودی مهار کرده است.
وی با بیان اینکه ایجاد زیرساخت‌های مناسب، تبادلات مالی، شرایط سیاسی و اقتصادی از عوامل مهم سرمایه‌گذاری در کشور است افزود: دولت برای جذب سرمایه‌های خارجی و داخلی زیرساخت‌های مناسب را تهیه و آنها را به سمت تولید و ایجاد اشتغال هدایت می‌کند.

 


اهواز- خبرنگار کیهان:
بر اثر شیوع تنگی‌نفس پس از بارندگی‌ها در شهرستان اهواز، مصرف دارو در این شهرستان از 5 تا 10 برابر افزایش یافت.
مدیر نظارت بر دارو و مواد مخدر دانشگاه علوم پزشکی اهواز، با بیان این که معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، داروی لازم و کافی را در اختیار داروخانه‌های شهرستان اهواز قرار داده است تصریح کرد: این معاونت با تشکیل ستاد ویژه توزیع دارو در استان و به خصوص اهواز، داروی موردنیاز بیماران تنگی‌نفس را تامین کرده است.
حسین برزگر تاکید کرد: پیگیری‌های این معاونت در زمینه تامین داروی استان همچنان ادامه دارد و خوزستان با کمبود دارو در این زمینه مواجه نیست.وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر شرایط به حالت عادی برگشته است و جای هیچ‌گونه نگرانی برای تامین داروهای موردنیاز نیست.

 


دبیرکل کتابخانه‌های عمومی کشور سرانه مطالعه در ایران را 74 دقیقه در روز اعلام کرد و گفت: آمارهایی که در این زمینه اعلام می‌شود حدس و گمان است و پایه علمی ندارد.
«منصور واعظی» دیروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در سمنان افزود: براساس تحقیقاتی که توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور انجام شده است از این رقم 15 دقیقه آن مربوط به کتاب است.
وی گفت: از این مدت نیز 12 دقیقه آن به کتاب کاغذی و سه دقیقه فضای مجازی است که امسال مطالعه در فضای مجازی از 5/2 دقیقه سال قبل به سه دقیقه افزایش یافته است.
واعظی از افتتاح 246 کتابخانه در فاصله هفته کتاب سال قبل تا هفته کتاب امسال در کشور خبر داد و اظهار داشت: تا پایان امسال شمار کتابخانه‌های کشور از سه هزار و 200 باب فراتر می‌رود.
واعظی سمنان را دومین استان پس از یزد در داشتن سرانه فضای کتابخانه‌ای معرفی کرد و از جذب 640 نفر نیروی جدید در کتابخانه‌های عمومی کشور در سالجاری خبر داد که از این تعداد 18 نفر سهمیه استان سمنان بوده است.
دبیرکل کتابخانه‌های عمومی کشور از کمک‌ بیش از یک میلیارد و 100 میلیون ریالی برای تجهیز و تامین منابع کتابخانه مرکزی سمنان خبر داد.
همزمان با هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران 12 کتابخانه روز یکشنبه در مراسمی با حضور دبیرکل کتابخانه‌های عمومی کشور در استان سمنان مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

 


رئیس سازمان سوادآموزی کشور گفت: هم‌اکنون از جمعیت 75 میلیون نفری کشورمان 6/14 درصد بی‌سوادند.
به گزارش ایرنا، علی باقرزاده، در کارگاه آموزشی و توجیهی رئیسان آموزش و پرورش و مسئولان سوادآموزی مناطق هرمزگان در بندرعباس افزود: بیش از 9 میلیون و 715 هزار بی‌سواد در گروه سنی بالای شش سال و 3 میلیون و 456 هزار بی‌سواد در گروه سنی 10 تا 49 سال در کشور شناسایی شده‌اند.
وی گفت: استان‌های تهران، مازندران، سمنان و اصفهان کمترین و استان‌های سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، کردستان و کرمان بیشترین بی‌سواد را در کشور دارند.
رئیس سازمان سوادآموزی کشور با اشاره به اینکه تا پایان برنامه پنجم توسعه، بی‌سوادی در کشور ریشه‌کن می‌شود، اظهار کرد: راه‌اندازی بانک اطلاعاتی اسمی بی‌سوادان و تهیه شناسنامه تحصیلی شهروندان زیر 50 سال، از مهمترین برنامه‌های این سازمان برای ریشه‌کن کردن بی‌سوادی در کشور است.
باقرزاده اضافه کرد: همچنین تنوع در روش‌های تدریس و انسداد مبادی ورودی بی‌سوادی در مقطع ابتدایی، توسعه آموزش‌های فرد به فرد، افزایش کیفیت آموزش و تغییر شیوه و کتاب‌های درسی سوادآموزان از دیگر برنامه‌های مهم این سازمان برای حل مشکل بی‌سوادی است.
رئیس سازمان سوادآموزی کشور گفت: استان هرمزگان از نظر میزان با سوادی در بین استان‌های کشور در رتبه چهاردهم قرار دارد.

 


تبریز - خبرنگار کیهان:
مدیرعامل شرکت گسترش و توسعه صنعت آذربایجان از آزمایش نخستین کمباین سنگین ساخت ایران در تبریز خبر داد.
«زین‌العابدین همدان لو» گفت: به زودی از نخستین نمونه کمباین سنگین ایرانی به نام تی‌اس 160 رونمایی می‌شود.وی تصریح کرد: این امر با آغاز تولید انبوه کمباین صورت می‌گیرد.به گفته همدان‌لو، سالانه 300 دستگاه کمباین سنگین تولید خواهد شد و مراحل طراحی و ساخت، به دست مهندسان داخلی صورت می‌گیرد و بهای آن 50 درصد از نمونه‌های خارجی، کمتر است.وی افزود: در کنار تولید این تعداد کمباین سنگین هر سال بیش از 300 دستگاه کمباین سبک نیز قابل تولید است.وی اظهار داشت: ساخت هر کمباین برای 10 نفر به طور مستقیم شغل ایجاد می‌کندو می‌تواند در هر ساعت تا 9 تن محصول زراعی را برداشت کند.کاهش ضایعات محصول در برداشت به میزان کمتر از 1 درصد، بازده زیاد، استفاده از سامانه‌های پیشرفته در انتقال قدرت هیدرولیکی و بهره‌گیری از کنترل الکترونیکی اهرمی به جای پدال گاز و ترمز، از ویژگی‌های کمباین‌های سنگین ایرانی است.

 


مجلس بزرگداشت شهید انصاری با حضور گسترده مراجع، علما و مسئولان و اقشار مختلف مردم در مسجد اعظم قم برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، مجلس بزرگداشت شهید حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم انصاری رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان شنبه بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد اعظم قم برگزار شد.
این مراسم با حضور گسترده مراجع عظام تقلید و علما از جمله حضرات آیات مکارم شیرازی، نوری همدانی، علوی گرگانی، شبیری زنجانی، مقتدایی، حسینی بوشهری، امینی، حائری شیرازی، هادوی تهرانی و نمایندگان بیوت مراجع عظام صافی گلپایگانی و وحید خراسانی برگزار شد.
همچنین در این مراسم حجت‌الاسلام ملکا رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب در قم، آیت‌الله سعیدی امام جمعه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی نماینده آیت‌الله العظمی سیستانی و نمایندگان مردم قم در مجلس و طلاب و فضلای حوزه علمیه قم و اقشار مختلف مردم حضور داشتند.
آیت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب در این مراسم ضمن تجلیل از خدمات شهید انصاری تصریح کرد: عزیزانی که در این مقطع حساس تاریخی در لبنان به شهادت نائل شدند توانستند بار دیگر با خون خود درخت تشنه اسلام را یاری کنند.
حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم انصاری در انفجارهای تروریستی صبح روز بیست و هشتم آبان امسال در مقابل سفارتخانه ایران در لبنان به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

 


آیت‌الله محمدتقی مطهری بروجردی از علمای برجسته بروجرد دار فانی را وداع گفت.
آیت‌الله محمدتقی مطهری بروجردی در سال 1305 ه.ش، در خانواده‌ای اهل علم و تقوا در بروجرد دیده به جهان گشود.
وی تحصیلات خود را از مدارس جدید آغاز کرد و تا مقطع دبیرستان ادامه داد، سپس به تحصیل علوم دینی روی آورد.
ایشان دروس مقدماتی را در زادگاهش و از محضر بزرگانی چون، شیخ علی جواهری، شیخ احمد فیضی، شیخ عبدالحسین خندانی و آیت‌الله میرزا لطف‌الله فقیهی فرا گرفت.به گزارش فارس آیت‌الله مطهری بروجردی برای ادامه تحصیل راهی حوزه علمیه شد و عمده دروس سطح را از محضر فقیه بزرگوار آیت‌الله مرعشی نجفی آموخت.
وی پس از پایان دروس سطح، در درس خارج فقه و اصول حضرات آیات: سید شهاب‌الدین مرعشی نجفی، امام خمینی(ره)، سید حسین بروجردی شرکت کرد و از خرمن دانش آن بزرگان خوشه چید.
این شخصیت برجسته در کنار دروس فقه و اصول در کلاس تفسیر و کلام و فلسفه، علامه طباطبایی و آیت‌الله صدر شرکت کرد.آیت‌الله مطهری در کنار تحصیل به تدریس نیز اشتغال داشت و در دوره مبارزه امام خمینی(ره) با رژیم طاغوت، از جمله کسانی بود که با حضور در راهپیمایی‌ها، با سخنرانی‌های افشاگرانه مردم را دعوت به مبارزه می‌کرد.
پیکر مطهر این عالم بزرگوار امروز دوشنبه ساعت 9 صبح از مقابل حوزه علمیه امام جعفر صادق(ع) بروجرد به سوی بهشت‌ شهدای این شهرستان تشییع و به خاک سپرده می‌شود.

 


به گزارش واحد مرکزی خبر از ارومیه پنج اردوگاه حرفه‌آموزی و کار درمانی ویژه محکومان به مواد مخدر در کشور در حال ساخت است.
رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور دیروز در بازدید از اردوگاه در حال ساخت حرفه‌آموزی و کار درمانی ویژه محکومان مواد مخدر در خوی با بیان اینکه این سازمان در برخی از استان‌ها اردوگاه‌های محدودی برای محکومان به مواد مخدر دارد گفت: در حالیکه نیمی از زندانیان کشور را محکومان و یا معتادان به مواد مخدر تشکیل می‌دهند اما ظرفیت اردوگاه‌های موجود کمتر از 10 درصد محکومان است.
غلامحسین اسماعیلی افزود: برای تفکیک محکومان به مواد مخدر و معتادان 6 اردوگاه بزرگ منطقه‌ای در استانهای آذربایجان غربی، خراسان رضوی، تهران، سیستان و بلوچستان، اصفهان و کرمان در دست ساخت است.
وی گفت: مراحل اول اردوگاه استان‌های اصفهان و خراسان رضوی به بهره‌برداری رسیده و مراحل دوم آنها در حال ساخت است.
اسماعیلی افزود: اردوگاه تهران تا پایان امسال و بقیه اردوگاه‌ها سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. اردوگاه حرفه‌‌آموزی و کار درمانی ویژه محکومان به مواد مخدر آذربایجان غربی در 2 هزار و 200 متر مربع زیر بنا با ظرفیت 500 نفر در خوی در حال ساخت است که در حال حاضر 35 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 


سرپرستان خانوار مرزنشین در سیستان و بلوچستان که دارنده کارت مبادلات مرزی هستند، می‌توانند با معرفی یک نماینده از جانب خود به تجارت و تبادل کالا بپردازند.
به گزارش واحد مرکزی خبر از زاهدان، معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت نمایندگان معرفی شده توسط سرپرستان خانوار مرزنشین باید احراز هویت شوند تا بتوانند از طریق بازارچه‌های مرزی به ترخیص کالا اقدام کنند.
دارندگان کارت مبادلات مرزی می‌توانند 54 قلم کالا از جمله مواد خوراکی، لوازم خانگی و لوازم یدکی را که مشمول مبادلات تجاری مرزنشینان معین شده است، ماهانه تا سقف 2 میلیون تومان به آن سوی مرز مبادله کنند. گنجعلی با بیان اینکه این طرح به صورت آزمایشی در سه شهرستان هیرمند، سرباز و چابهار در حال اجراست، گفت: علاوه بر افرادی که در شعاع 20 کیلومتری قرار دارند، مرزنشینان شعاع 50 کیلومتری نیز می‌توانند از طریق شرکت‌های تعاونی مرزنشینان در قبال صادرات انجام شده، به مبادله کالا اقدام کنند. هم‌اکنون در سیستان و بلوچستان 357 هزار خانوار مرزنشین برای اخذ کارت الکترونیکی مبادلات مرزی از طریق دفاتر پیشخوان دولت ثبت‌نام کرده‌اند.

 


و اینچنین فرزند ناخلف نوح
هلاک شد...
قرآن عظیم:
و آن (کشتی نوح)، آنها را از میان امواجی همچون کوهها حرکت می‌داد (در این هنگام) نوح به فرزندش (کنعان) که در گوشه‌ای بود صدا زد (و گفت):
پسرم! همراه ما سوار شو و با کافران نباش!
(کنعان) گفت: به زودی به (بالای) کوهی پناه می‌برم که مرا از (غرق شدن در) آب حفظ می‌کند!
(نوح) گفت: امروز هیچ نگهدارنده‌ای در برابر فرمان‌خدا نیست؛ مگر آن کس را که او رحم کند.
در این هنگام، موج میان آن دو حایل شد و او (کنعان) در زمره غرق‌شدگان قرار گرفت.
سوره هود - آیات 43-42

 


در ششمین جایزه ادبی جلال عنوان شد
آل احمد همانند روشنفکران
دچار تعصب و تلون نبود
معاون فرهنگی وزیر ارشاد در آیین ششمین دوره جایزه جلال آل احمد گفت: جلال از دو مشکل رایج در عرصه فکر و روشنفکری یعنی تعصب و تلون به دور بود.
آیین اختتامیه ششمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد عصر روز شنبه دوم آذر همزمان با روز تولد این نویسنده، با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی دیگر از اهالی فرهنگ در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری برگزار شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در این مراسم با بیان این که جلال ‌آل احمد از شخصیت‌های ممتاز در تاریخ ایران است، اظهار کرد: جلال شخصیتی فعال در امور سیاسی و جزو روشنفکرانی بود که به صورت قالبی فکر نمی‌کرد و ذهن خود را محدود نکرد.
به گفته لاریجانی، کتاب غرب زدگی جلال آل احمد به خوبی نشان می‌دهد روشنفکران چه مشکلاتی در مسیر خود داشتند و به اعتقاد من حریت و آزادگی روحیه این شخصیت، برای افراد روشنفکر ضروری است.
وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود، با بیان این که اغلب کشورهای صاحب فکر و انقلاب، یک سبک خاص در تولید آثار ادبی و هنری داشته‌اند که نمونه آن نیز در ایران و پس از انقلاب اسلامی اتفاق افتاد.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: هنرمندان ما نیز آثار بسیاری در سبک انقلاب اسلامی تولید کردند اما این آثار هنوز نتوانسته به صورت یک تئوری در دانشگاه ‌ها قابل عرضه باشد. به اعتقاد من لازم است هنرمندان به تدوین تئوری در این زمینه بپردازند.
سید عباس صالحی در این مراسم به ذکر نکاتی درباره شخصیت جلال آل احمد پرداخت و گفت: اولین ویژگی جلال آل احمد دوری از دو مشکل عرصه فکر و روشنفکری یعنی تعصب و تلون بود. متاسفانه برخی با همه ادعای آزاداندیشی در عرصه فکر گرفتار تعصب می‌شوند و برخی نیز به اقتضای روزگار درگیر تلون هستند. جلال اما حقیقت گرا و منصف بود.
معاون امور فرهنگی، جلال آل احمد را مردمی دانست و اظهار کرد: هم چنین جلال برای هم نسلان و نسل پس از خود، معلم بود و بسیاری از محضر او درس گرفتند بدون این که برای این مسئله منتی داشته باشد.
حبیب احمدزاده جوایز خود را
به خانواده شهید موسی آقاهادی تقدیم کرد
«حبیب احمدزاده» جوایز اخیر خود را به خانواده شهید موسی آقاهادی تقدیم کرد.
به گزارش خبرنگار کیهان، در پی اهداء دیپلم افتخار و جایزه نقدی جایزه شهید آوینی به «حبیب احمدزاده» بخاطر کارگردانی فیلم مستند «بهترین مجسمه دنیا»، این نویسنده و مستندساز در سفر به خمینی شهر اصفهان این جایزه را به ساحت محترم خانواده شهید موسی آقاهادی تقدیم کرد.
در این مراسم ساده و صمیمی که با حضور جمعی از همرزمان و دوستان شهید آقاهادی، در منزل مسکونی پدر و مادر این شهید برگزار گردید، احمدزاده برای اولین بار اعلام نمود که نام قهرمان رمان خود «شطرنج با ماشین قیامت» را به یمن این شهید «موسی» نامگذاری کرده و امروز به همراهی دیگر همرزمان موسی آقاهادی و با اهداء این جایزه ناقابل، بهانه‌ای پیدا کرده تا به پدر و مادر بزرگوار شهیدی که در شرایط دشوار اول جنگ با دست و پای مجروح و التیام نیافته ناشی از جراحات انبوه ترکش ها، باز به جبهه‌ها شتافت و با شرکت مستمر در عملیات­های مختلف بالاخره در حماسه آزادسازی خرمشهر به شهادت رسید، ادای دینی کوچک داشته باشد.
گفتنی است، رمان «شطرنج با ماشین قیامت» که تا به امروز هویت و نام قهرمان واقعی آن نامشخص بوده تاکنون به بیش از بیست چاپ رسیده و در پی ترجمه به زبان‌های مختلف در دانشگاه‌های راتجرز و مریلند آمریکا به عنوان متن درسی تدریس می­‌گردد.
راه‌اندازی ستادهای
جبهه فرهنگی مردمی
مدیر بنیاد فرهنگی خاتم‌الاوصیاء گفت: جبهه فرهنگی مردمی حرفه‌ای و تخصصی انقلاب اسلامی تا پایان سال جاری در تمام استان‌های کشور راه‌اندازی می‌شود.
حسین یکتا در حاشیه نشست مسئولان و شورای بسیج دانشگاه‌های استان قزوین که در سالن اجتماعات دانشگاه علوم پزشکی استان برگزار شد، در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت:‌ قرارگاه فرهنگی خاتم‌الاوصیاء قرارگاهی است که در جبهه فرهنگی مردمی حرفه‌ای و تخصصی انقلاب اقدام به شناسایی، سازماندهی، آموزش و توانمند کردن عناصر این جبهه می‌کند.
وی افزود: مؤسسات، تشکل‌های مردمی و عناصر فکری و فرهنگی که در عرصه‌های هنری، فرهنگی و فضای مجازی غیر رده رسته‌ای لشکری و کشوری فعالیت می‌کنند، دور هم جمع شده و یک جبهه مردمی عظیم بسیجی را در راستای فرامین رهبر معظم انقلاب تشکیل می‌دهند.
این مسئول اضافه کرد: در واقع مهم‌ترین وظیفه این ستاد‌ها و جبهه‌های فرهنگی شناسایی و ساماندهی مراکز و افراد فرهنگی فعال در استان‌های مختلف کشور است.

 


آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل ضمن استقبال از توافق «ژنو» اعلام کرد که آمادگی دارد به اجرای توافق تهران و 5+1 رسیدگی کند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل اعلام کرد که آمادگی دارد به اجرای توافق تهران و 5+1 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) کمک کند.
پیشتر «یوکیا آمانو» دبیر کل سازمان ملل در یک تماس تلفنی، موفقیت مذاکرات ایران و 5+1 رابه «کاترین اشتون» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا تبریک گفت.
وی از دولت‌های نگران خواست تمامی اقدامات لازم برای ایجاد یک آغاز دلگرم کننده، ایجاد اعتماد دوطرفه و ادامه مذاکرات برای گسترش حوزه توافق مقدماتی را به کار گیرند.
آمانو همچنین بر تعهد خود برای تقویت خلع سلاح هسته‌ای و نظام منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای تأکید کرد.

 


مقامات رژیم صهیونیستی با انتقاد شدید از توافق هسته‌ای ژنو، آن را اشتباهی تاریخی دانستند.
«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائيل در نشست کابینه این رژیم درباره توافق هسته‌ای در ژنو گفت: «توافقی که امروز در ژنو به دست آمد یک اشتباه تاریخی بود و جهان از امروز جای خطرناک‌تری است.»
پیش از این دفتر نتانیاهو در موضع‌گیری در این زمینه، توافق به دست آمده را «معامله بد» توصیف کرد و اعلام کرده بود که ایران به هر چه می‌خواست دست یافت.
«یووال اشتاینتز» وزیر امور راهبری اسرائيل نیز توافق به دست آمده را بر پایه فریب ایرانی دانست و آن را وهم و خیال دانست.
وزیر دارایی این رژیم نیز با انتقاد شدید از توافقنامه ژنو بین ایران و گروه پنج به علاوه یک تاکید کرد:‌«توافقنامه ژنو باعث توقف حتی یک دستگاه سانتریفیوژ ایران نمی‌شود.»
یک وزیر اسرائیلی نیز در این باره گفت: «اسرائيل به توافق 6 کشور با ایران پایبند نخواهد بود و این حق ماست که از خود دفاع کنیم. در این توافقنامه هیچ موفقیت و هیچ نکته مثبتی وجود ندارد و حق ایران برای غنی‌سازی را به رسمیت شناخته است.»
«آویگدور لیبرمن» وزیر خارجه رژیم اسرائیل از توافق هسته ای 1+5 با ایران به‌عنوان بزرگترین پیروزی سیاسی دیپلماتیک برای ایران در سالهای اخیر یاد کرد و گفت: «این توافقنامه ما را در برابر واقعیت جدیدی قرار داد.»

 


رئیس‌جمهور کشورمان تاکید کرد: حق غنی‌سازی ایران به صراحت در توافقنامه آمده است.
حجت‌الاسلام حسن روحانی روز گذشته در نشست خبری خود با موضوع توافق هسته‌ای با کشورهای 1+5 با اشاره به تلاش‌های تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: قبل از هر چیز دستاورد این تلاش‌ها جلوه بیشتر کرامت و بزرگی ملت ایران بود و این ملت در طول تاریخ دارای عظمت و سربلندی‌هایی بوده که توجه جهانیان را به خود جلب کرده است.
وی با بیان اینکه در مذاکرات دنیا به این نتیجه رسید که تکریم ملت ایران پاسخ مثبت می‌دهد و افزود: دنیا به این نتیجه رسید که تهدید نمی‌تواند در برابر ایران کارساز باشد.
روحانی منطق و استدلال ایران در مذاکرات در کنار صدها مذاکره دیگر را باعث نشان داده شدن چهره صحیح ایران در دنیا دانست و اظهار داشت: این مذاکرات فضایی را ایجاد کرد تا مسیر اعتماد کشورهای دیگر با ایران در مسیر درست قرار گیرد.
وی از دیگر اقدامات دولت در عرصه سیاست خارجی را آغاز مذاکرات با 1+5 در سطح وزیران در گام نخست در نیویورک و سپس در ژنو عنوان کرد و گفت: حاصل مذاکرات این است که 1+5 یا به تعبیر دیگر قدرت‌های جهانی حقوق هسته‌ای ایران را به رسمیت شناختند.
رئیس‌جمهور ابراز داشت: جمهوری اسلامی به طور ذاتی از حقوق هسته‌ای برخوردار است و معاهده NPT این حق را به همه کشورهای امضاکننده داده و امروز به این دلیل هم بیش از 40 کشور دنیا در چارچوب این معاهده مشغول غنی‌سازی هستند.
وی دستاورد دوم مذاکرات را حق غنی‌سازی ملت ایران در خاک خود عنوان کرد و گفت: هر کس هر تفسیری می‌خواهد داشته باشد اما این حق به صراحت در متن توافق آمده که ایران غنی‌سازی خود را انجام خواهد داد و به ملت ایران اعلام می‌کنم که فعالیت غنی‌سازی ما به همان صورت سابق ادامه خواهد یافت.
روحانی خاطرنشان کرد: در 6 ماهه مورد توافق تمامی تاسیسات هسته‌ای در نطنز، فردو، اصفهان و بندرعباس به فعالیت خود ادامه خواهند داد.
رئیس‌جمهور گفت: دستاورد سوم در این توافق این نکته است که قدرت‌های جهانی اعلام کردند که با پایان یافتن مذاکرات جامع که بلافاصله از امروز آغاز می‌شود و توافق جامع، تمام تحریم‌ها اعم از تحریم‌های سازمان ملل و تحریم‌های یکجانبه از سوی اتحادیه اروپا یا آمریکا برداشته خواهد شد.
روحانی متذکر شد: مسئله چهارم این است که با اجرای این توافق تحریم نیز شکسته خواهد شد؛ چه دیگران از این لفظ خوششان بیاید و چه بدشان بیاید.
وی تصریح کرد: 6 ماه مورد توافق، آغازی برای یک تجربه جدید برای ملت ایران است و اگر طرف‌های توافق ما (1+5) به این توافق به دقت عمل کند، ایران هم به این توافق عمل خواهد کرد.
رئیس‌جمهور گفت: نتیجه توافق با 1+5 و اجرای آن آغاز مذاکرات جامع نهایی است؛ این مذاکرات و این توافق در مسیر هسته‌ای مذاکرات و توافق اولیه است و خوشحالیم که بعد از 10 سال یک توافق در این سطح ولو اولیه و برای 6 ماه بین ایران و قدرت‌های بزرگ حاصل شده است.
روحانی افزود: زمانی که احترام و منافع متقابل وجود داشته باشد و از موضع برابر سخن بگوییم حرکت به سمت جلو است. رئیس‌جمهور اظهار داشت: امیدوارم با همین اصول تا توافق کامل مذاکرات را ادامه دهیم.
وی با بیان اینکه ملت ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست تاکید کرد: پس از توافقات نهایی یک ساله دیگر کسی نگوید که مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شدیم زیرا ایران هیچ گاه به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده است و اگر این مسئله مطرح شود از جوک‌های خنده‌دار تاریخی است.
روحانی ادامه داد: فناوری هسته‌ای برای توسعه ایران بومی شده است و دانشمندان ما با تلاش و کوششی که حداقل از سال 67 آغاز شده است و تا امروز ادامه دادند و کوشش خود را به ثمر رسانده‌اند، این راه نیز ادامه می‌یابد.
رئیس‌جمهور گفت: موفقیتی که تا امروز حاصل شده است در سایه رهنمودهای مقام معظم رهبری و حمایت‌های بی‌دریغ ملت بزرگ ایران و تلاش و کوشش دیپلمات‌هایی بوده است که در مسیر مذاکره بار را بر دوش داشته‌اند و سایر دستگاه‌ها مانند مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی نیز در این مسیر کمک کرده‌اند.
وی افزود: این فناوری در همه زمینه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای در ایران ادامه می‌یابد و با تلاش و کوشش سازمان انرژی اتمی و رئیس این سازمان و همه دانشمندان کشورمان این مسیر ادامه خواهد یافت.
گفتنی است؛ در ادامه این نشست خبری خانواده شهدای هسته‌ای در محل نشست حضور پیدا کرده و رئیس‌جمهور ضمن تجلیل و قدردانی از ایستادگی این خانواده‌ها گفت: ما به این خانواده‌ها افتخار می‌کنیم چون آنها در این مسیر بهترین فرد خود را فدا کردند.

 


وزیر امور خارجه کشورمان پس از توافق با 1+5 و در کنفرانس خبری گفت: توافق انجام شده چند حوزه مهم دارد و مهمترین بخش آن به رسمیت شناخته شدن برنامه غنی‌سازی ایران است.
ظریف گفت: معتقدم مهم است که بتوانیم مانع عمل فراقانونی شویم. استفاده از زور برای تهدید دیگران مدت‌های زیادی است که روی میز قرار ندارد. استفاده از زور برای تهدید غیرقانونی است. اگر قانون ان.پی.تی را بخوانید اشاره کرده که کشورها می‌توانند در چارچوب ان.پی.تی غنی‌سازی کنند و دیگر کشورها باید به آن احترام بگذارند. برنامه عمل فعلی در دو مرحله متفاوت است و اشاره مستقیمی به برنامه عمل غنی‌سازی ایران در حال و آینده دارد.
وزیرخارجه کشورمان تاکید کرد: دنیا برنامه غنی‌سازی ایران را به عنوان قسمتی از راه‌حل به رسمیت شناخت و آن چه نتانیاهو و برخی کشورهای دیگر را به واکنش واداشته همین واقعیت است.
ظریف درباره اظهارات جان کری، وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری‌اش پس از پایان مذاکرات گفت: کاری به اظهارنظر کشورها ندارم. آمریکایی‌ها مدعی‌اند برنامه‌های غنی‌سازی را به رسمیت می‌شناسند نه حقی به عنوان غنی‌سازی. اما برای ما این حق غیرقابل انتزاع است و تفسیر آمریکا مورد قبول اغلب کشورها نیست. در این سند برنامه غنی‌سازی به عنوان جزیی از هر راه‌حل به رسمیت شناخته شده است. البته ما نمی‌خواهیم کسی احساس کند که برنامه هسته‌ای ایران غیرصلح‌آمیز است و در این رابطه همکاری می‌کنیم. تا این که به عنوان یک برنامه عادی از سوی جامعه بین‌الملل به رسمیت شناخته شود.
وزیر خارجه کشورمان گفت: براساس این سند تحریم پتروشیمی، طلا، فلزات گران‌بها و خودرو متوقف و هرگونه تحریم جدید متوقف می‌شود و برخی تحریم‌ها افزایش پیدا نمی‌کنند و امکان دسترسی ایران به امکانات بانکی فراهم می‌شود. بسیاری از منابع مالی ایران که به طور غیرقانونی خارج از ایران محدود شده بودند در اختیار ایران قرار می‌گیرند و به بیان دیگر تحریم‌ها در سراشیبی قرار گرفته است.
وی گفت: در مرحله اول بسیاری از مشکلات برای انتقال پول نفت ایران و بیمه نفتکش‌ها و انواع خدمات مرتبط با برنامه‌های خرید و فروش نفت حل خواهد شد.
ظریف درباره تعداد سانتریفیوژها اظهار کرد: تعداد سانتریفیوژهای سایت‌های غنی‌سازی‌ نطنز و فردو در همین تعداد کنونی باقی خواهد ماند. مواد هسته‌ای از کشور خارج نمی‌شود و مواد 5 درصد به شکلی که هست باقی می‌ماند و مواد 20درصد که برای راکتور تهران نیاز داریم را طبق روند قبلی تبدیل به سوخت می‌کنیم.
وی درباره زمان اجرای این سند گفت: ظرف دو هفته و تا قبل از پایان سال میلادی 2013 نشست دیگری برگزار نخواهد شد.
ظریف درباره بیانیه وزارت خارجه آمریکا که بعد از مذاکرات منتشر شد و در آن اشاره شد که نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران هم‌چنان وجود دارد، گفت: بالاخره ما فراموش نمی‌کنیم تاریخ پرتنشی با آمریکا داشته و داریم و مردم ما هیچ اعتمادی به دولت آمریکا ندارند و ضرورت دارد تا دولت آمریکا با رفتار خود تلاش کند حداقل به این بی‌اعتمادی دامن نزند. زمان امتحان فرا رسیده است و آمریکا باید این تلاش را انجام دهد. اگر به دنبال سیاست‌های گذشته باشند نباید انتظار تغییر جدی در این زمینه داشته باشند.
وی تاکید کرد: مردم ایران سربلند هستند و همواره ایستادگی کردند و امروز آن به نتیجه رسیده است و کسانی که می‌گفتند در ایران یک سانتریفیوژ نباید بچرخد، امروز پذیرفتند که هر راه‌حلی شامل غنی‌سازی می‌شود. ممکن است برای برخی سخت باشد اما این یک واقعیت است و هیچ برنامه (هسته‌ای) تعطیل نخواهد شد و در مقابل تحریم‌ها کاهش می‌یابد. این یک دستاورد بزرگ است و امیدوارم همه ما این دستاورد که حاصل مقاومت مردم و تحمل فشارهاست را دست کم نگیرند. این دستاورد شروع یک پایان مناسب برای بحرانی است که بی‌جهت به مردم ایران تحمیل شده است. اما تحریم و فشار و تحقیر راه به جایی نبرد.
ظریف درباره پروتکل الحاقی نیز اظهار کرد: در مرحله نخست دراین‌باره صحبت نمی‌کنیم و هرگونه تصمیم‌گیری درباره آن در اختیار مجلس شورای اسلامی است. همکاری‌هایمان با آژانس را برای رفع برخی نگرانی‌ها ادامه می‌دهیم و دو هفته گذشته توافقی را در این زمینه داشتیم.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10