(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 04 آذر 1392 - شماره 20648

واریس شایع‌ترین بیماری عروقی
سفر نخستین زوج فضانورد به مدار سیاره سرخ
بینی مردان
مصرف آسپرین قبل از خواب
 آزمایش میدانی حشرات تراریخته در اروپا
   


یک فوق تخصص جراحی عروق از واریس به عنوان شایع‌ترین بیماری عروقی یاد کرد.
به گزارش مهر، دکتر حسن راوری گفت: 20 درصد زنان و 10 درصد مردان به این بیماری مبتلا می‌شوند که در صورت درمان نکردن در مراحل پیشرفته، خطر لخته شدن و عوارض خطرناک ناشی از آن همچون آمبولی وجود دارد.
وی با بیان اینکه واریس بیماری است که گشاد و طویل شدن وریدها یا همان سیاه‌رگ‌های ناحیه پاها را به دنبال دارد، درباره افراد مستعد واریس گفت: در مرحله اول وجود سابقه واریس در پدر و مادر است به این صورت که این بیماری جنبه ارثی دارد و اگر پدر و مادر مبتلا به واریس باشند، احتمال بروز واریس در فرزند 50درصد بیشتر است.
راوری خاطر نشان کرد: نقش عوامل ارثی در ابتلا به بیماری واریس اهمیت دارد و این افراد باید از زمان بلوغ و جوانی اقدامات پیشگیرانه انجام دهند.
وی درباره راهکارهای پیشگیری از بروز یا تشدید واریس، بر نقش هورمون‌ها در ایجاد این بیماری تاکید کرد و افزود: بارداری و مصرف قرص‌های استروژن و پروژسترون موجب بروز یا تشدید بیماری واریس می‌شود و از این رو به افرادی که سابقه واریس در خانواده دارند، توصیه می‌شود به منظور پیشگیری، از مصرف قرص‌های ضدبارداری خودداری کنند.
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: افراد مبتلا به واریس باید توجه داشته باشند که مصرف قرص‌های ضدبارداری، این بیماری را تشدید کرده و خطر لخته شدن خون را به همراه دارد.
وی، افزایش وزن و بی‌تحرکی را از دیگر عوامل ایجاد و تشدیدکننده بیماری واریس برشمرد و اظهار داشت: افرادی که در درازمدت حالت ایستاده ثابت یا نشسته دارند، باید دقت کنند که اگر کارمند هستند هر نیم ساعت چند قدم راه بروند و از زیرپایی متحرک استفاده کنند.
علایم واریس
راوری درباره علایم بیماری واریس نیز گفت: واریس در مراحل اولیه به صورت ظاهر نازیبا و به شکل رگ‌های قرمز و آبی در زیر پوست، مچ پا، ساق و زانو تظاهر می‌کند و به تدریج سیاهرگ‌های زیر پوست بزرگ‌تر و طویل‌تر شده و ظاهر آن نیز بسیار ناخوشایند می‌شود.
به گفته این فوق تخصص جراحی عروق، در این حالت، فرد به تدریج احساس سنگینی و درد مبهم در ناحیه عضلات ساق پا دارد که با بالا نگهداشتن پاها، این درد و سنگینی از بین می‌رود. اما در مراحل پیشرفته تورم ناحیه مچ پا و تغییر رنگ پوست ناحیه ساق پا به صورت لکه‌های قهوه‌ای و سیاه رنگ ظاهر می‌شود.
عوارض واریس
وی ایجاد زخم‌های واریس، ایجاد لخته در خون و خطر آمبولی ریه که بسیار خطرناک و حتی کشنده است، را از جمله عوارض این بیماری برشمرد و با تاکید بر رعایت اصول پیشگیری از ابتلا به واریس، گفت: برای افرادی که سابقه واریس در خانواده دارند و در حال حاضر نیز در محیط کار مجبور به ایستادن یا نشستن طولانی مدت هستند، به طور اکید توصیه می‌شود اقدامات پیشگیرانه به صورت تحرک، راه رفتن‌های منظم حین کار، استفاده از جوراب نوع پیشگیرانه و استاندارد، خودداری از پوشیدن لباس‌های تنگ در ناحیه کمر و ران‌ها، پرهیز از اضافه وزن، ورزش‌های هوازی منظم و سبک و خودداری از ورزش‌های قدرتی را در برنامه خود قرار دهند.
درمان واریس
راوری همچنین تصریح کرد: درمان واریس با توجه به شدت بیماری انواع مختلف دارد و به کلی استفاده از جوراب استاندارد استفاده از لیزر پوستی، تزریق ماده داخل وریدهای واریس استفاده از لیزرهای داخل عروقی و استفاده از جراحی باز یا محدود در مراحل پیشرفته بیماری به تشخیص پزشک معالج انجام می‌شود.

 


نخستین سفر سرنشین‌دار بخش خصوصی به مریخ، طرح بلند پروازانه‌ای شامل فرستادن یک زوج فضانورد به اطراف سیاره سرخ در اوایل سال 2018 میلادی است.
پروژه Inspiration Mars توسط «دنیس تیتو»، مهندس سابق ناسا ارائه شده است. وی در سال 2001 میلادی با پرداخت 20میلیون دلار به روسیه، عنوان نخستین فضانورد خصوصی جهان را به خود اختصاص داد.
«تیتو» امیدوار است برای انجام این پروژه از تجهیزات و تخصص ناسا بهره‌مند شده و با دریافت بودجه موردنیاز از دولت فدرال، نخستین سفر سرنشین‌دار به مریخ را تا ژانویه 2018 میلادی انجام دهد.
براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، زوج فضانورد در بازه زمانی 24 دسامبر 2017 تا پنجم ژانویه 2018 میلادی، سفر به سمت سیاره سرخ را آغاز خواهند کرد.
این زوج فضانورد سفری 501 روزه را درون یک کپسول نیمه تنگ 182مترمربعی سپری کرده و ماه می 2019 به زمین باز خواهند گشت.
فضاپیما تنها تا مسافت 160کیلومتری اطراف سیاره سرخ سفر کرده و به هیچ عنوان بر سطح مریخ فرود نمی‌آید. بودجه پیش‌بینی شده برای این سفر 16 ماهه بالغ بر یک میلیارد دلار است. برای کاهش هزینه‌ها، مسئولان به دنبال استفاده از موشک مگا سیستم پرتاب فضایی (SLS) ناسا هستند. این سیستم تا اواخر سال 2017 میلادی به بهره‌برداری می‌رسد.
مسئولان پروژه معتقدند که این طرح می‌تواند الهام بخش محققان و مهندسان برای توسعه سفرهای سرنشین‌دار به مقاصد دوردست در منظومه شمسی شود.
از جمله مهمترین انتقاداتی که به پروژه Inspiration Mars وارد شده است، عدم ارائه برنامه مشخص برای سپر حفاظتی در برابر گرمای سوزان جو در زمان بازگشت فضاپیما به زمین با سرعت 51هزار کیلومتر در ساعت، خطرات ذرات باردار جریان‌های خورشیدی و پرتوهای کیهانی است.

 


دانشمندان در جدیدترین تحقیقات خود اعلام کردند: مردان نسبت به زنان دارای بینی بزرگ‌تری هستند و این امر ناشی از تفاوت جنسیتی آنها در نیاز به انرژی است.
دانش‌پژوهان دانشگاه آیووا می‌گویند مردان به طور کلی دارای توده عضلانی بی‌چربی بیشتری هستند که برای رشد و حفظ و نگهداری بافت عضلانی به اکسیژن بیشتری نیاز دارند. در اینجا بینی بزرگ‌تر به معنی کسب وعرضه اکسیژن بیشتر به رگهای خونی و رساندن آن به عضلات است.
به گفته «ناتان هولتون» یکی از مجریان این پروژه همانطور که اندازه بدن مردان و زنان در طول دوره رشد افزایش می‌یابد، مردان در ناحیه تنفسی به ویژه بینی بیشتر رشد می‌کنند. به طوری که تفاوت زنان و مردان در اندازه بینی از 11 سالگی یعنی زمان آغاز بلوغ شروع می‌شود.
از نظر فیزیولوژیکی باید گفت مردان از آغاز دوران بلوغ رشد بیشتری را در توده ماهیچه‌ای بدون چربی خود آغاز می‌کنند این در حالی است که زنان هم زمان توده چربی بیشتری را رشد می‌دهند.
هولتون معتقد است همین الگو درمتغیرهای پرانرژی مانند مصرف اکسیژن، نرخ سوخت و ساز پایه و نیاز روزانه به انرژی در طول روز نیز وجود دارد.
این یافته همچنین توضیح می‌دهد چرا بینی ما کوچک‌تر از اجدادمان است چرا که آنها توده عضلانی بیشتری داشته و برای حفظ عضلات خود به انرژی بیشتر و در نتیجه بینی بزرگ‌تری نیاز داشته‌اند.
این پژوهشگران می‌گویند در انسانهای امروزی بینی کوچک شده است چرا که بدن ما نسبت به اجدادمان به اکسیژن کمتری نیاز دارد.
به گفته آنها، قفسه سینه و ریه‌ها نیز در انسانهای مدرن کوچک‌تر شده‌اند امری که تقویت‌کننده این ایده است که انسان امروز به اکسیژن بیشتری نسبت به انسانهای اولیه نیاز ندارد.

 


محققان اعلام کردند: مصرف قرص‌های آسپرین قبل از خواب شبانه خطر بروز حمله قلبی را کاهش می‌دهد.
به گزارش یونایتدپرس، محققان هلندی در مرکز پزشکی دانشگاه «لیدن» در هلند با انجام مطالعه‌ای اعلام کردند که مصرف قرص‌های آسپرین در شب به جای صبح، خطر بروز مشکلات قلبی مانند حمله قلبی را کاهش می‌دهد.
محققان در این مطالعه وضعیت 290 بیمار قلبی را که آسپرین مصرف می‌کردند، بررسی کردند.
در این بررسی، افراد مورد مطالعه در دوره‌های سه ماهه قرص‌های آسپرین 100 میلی‌گرم را در صبح و شب مصرف کردند و محققان نیز در پایان هر دوره فشار خون و میزان پلاکت‌های خونی آنها را بررسی کردند.
آسپرین خون را رقیق می‌کند و احتمال لخته شدن آن در رگ‌ها را کاهش می‌دهد. پلاکت‌های خونی یکی از اجزای اصلی لخته‌های خونی هستند و میزان فعالیت پلاکت‌های خونی در صبح به بیشترین میزان افزایش می‌یابد.
این مطالعه نشان داد که میزان فعالیت پلاکت‌های خونی در افرادی که شب و قبل از خواب آسپرین مصرف کردند در مقایسه با افرادی که صبح آسپرین مصرف می‌کردند، کمتر بود.
معمولا به افرادی که در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار دارند توصیه می‌شود برای کاهش خطر بروز مشکلات قلبی، روزانه دوز پایین آسپرین مصرف کنند.

 



یک شرکت فناوری زیستی در انگلیس قصد دارد نخستین آزمایش میدانی حشرات تراریخته( اصلاح ژنتیکی) شده در اروپا را در مقیاسی محدود انجام دهد.
دکتر «لوک‌الفی» مدیرعلمی و از بنیانگذاران شرکت Oxitec تاکید می‌کند: مگس میوه زیتون مهم‌ترین آفت تولید زیتون محسوب شده و می‌تواند منجر به از بین رفتن تمامی محصول یک سال شود. کنترل این آفت بسیار دشوار است، چرا که این حشره در مقابل آفت کش‌های موجود مقاومت پیدا کرده است.زیتون یک محصول تجاری مهم در اروپاست و بیش از پنج میلیون هکتار باغات زیتون در سراسر اتحادیه اروپا وجود دارند. تنها در یونان سالانه 35میلیون یورو برای خرید آفت‌کش و مقابله با آفت مگس زیتون هزینه می‌شود تا از خسارت 650میلیون یورویی پیشگیری شود.محققان شرکت Oxitec با اهدف مقابله با این آفت، فناوری نوینی را توسعه داده و به دنبال دریافت مجوز برای نخستین آزمایش میدانی در اروپا هستند.
در صورت تایید و دریافت مجوز، آزمایشی میدانی در مقیاس کوچک با استفاده از مگس زیتون اصلاح ژنتیکی شده در اسپانیا انجام می‌شود.
هدف از این آزمایش، مبارزه با آفت محصول زیتون از طریق آزاد کردن مگس‌های نر حامل ژن کشتن مگس‌های ماده است.
در آزمایش‌های صورت گرفته در برزیل، محققان این شرکت از پشه‌های نر اصلاح ژنتیکی شده حامل ژن کشنده استفاده کردند؛ اساس این فناوری، آلوده‌کردن تخم‌های حشرات با ژن کشنده- یک تکه از کد ژنتیکی که برنامه‌ریزی می‌کند مگس‌ها درحال رشد از بین بروند- است.
نتایج به دست آمده حاکی از کاهش 96درصدی جمعیت پشه دانگ موسوم به آئدس ایجیپتی با استفاده از این فناوری است. اما نسخه جدید این فناوری اندکی تغییر پیدا کرده و محققان مگس‌های اصلاح ژنتیکی شده‌ای را با مکمل‌های غذایی پرورش می‌دهند که حامل ژن کشتن مگس‌های ماده است.نتایج آزمایش مگس‌های اصلاح ژنتیکی شده در محیط آزمایشگاه و گلخانه، رضایت‌بخش عنوان شده و محققان به دنبال دریافت مجوز رسمی برای انتقال حشرات به مزارع اسپانیا و انجام آزمایش میدانی درمقیاس کوچک هستند.
دراین طرح حشرات اصلاح ژنتیکی شده در میان درختان زیتون دارای تور محافظ رها می‌شوند که با این اقدام از پخش شدن حشرات در محیط جلوگیری می‌شود.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10