(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 04 آذر 1392 - شماره 20648

حدیث دشت عشق
با پیروزی قاطع 3 بر صفر مقابل ژاپن بدست آمد
عنوان چهارمی والیبال ایران درجام بزرگ قهرمانان
اخبار کوتاه از فوتبال
انگشت اتهام به سوی فدراسیون و سرمربی تیم ملی وزنه برداری
باقری:مقصر دوپینگ نیستم،همه چیز زیرنظرآنها بود
مشخص ‌شدن تکلیف فدراسیون‌های بدون رئیس
دیدار با آمریکا منتفی شد
برگزاری بازی دوستانه تیم ملی فوتبال با اسپانیا و پرتغال
تقابل مربیان همیشه رقیب درهفته چهارم لیگ‌برتر بسکتبال
عدم تمایل تیم‌ها برای حضور درلیگ کشتی فرنگی
خواندنی از ورزش ایران
   


به یاد طلبه بسیجی شهید «منصور سلیمانی باصری»
زمین برای تو کم بود آسمان کوچک
شلمچه قطعه‌ای از کربلاست و شعبه‌ای از عاشورا، محل تموج خون حسینیان است و مکانی برای شیدایی دل‌های عاشقان... و کربلای پنج فرصتی برای عروج خونین و عاشقانه شهید سلیمانی در سومین اعزام!
منصور هنگامی که «پرستو شدن» را بر «ارسطو شدن» برگزید تاب ماندن در این خاکدان را نداشت تا در بیست و چهارم دی ماه 65 به ملکوت پر کشید.
به مدت دو سال و نیم، از شنبه تا پنجشنبه را در حوزه اصفهان در محضر استادان فاضل، شاگردی و از خرمن معارف اهل بیت(ع) خوشه‌چینی می‌کرد. پنجشنبه و جمعه‌ها به کار کشاورزی می‌پرداخت تا با نان حلال خدا به خانواده‌اش کمک کند. سرانجام هم وظیفه الهی او و حال و هوای حماسی و معنوی جبهه‌ها منصور را به سوی دیار نور برد تا در کنار رزمندگان دفاع مقدس به مصاف کفتاران بعثی برود.
این شهید بزرگوار دارای جلوه‌های اخلاقی و ابعاد معنوی از جمله تقید به نماز شب و آراستگی اخلاق بود؛ چنانکه همسرش می‌گوید:
«چهار ماه از ازدواجمان می‌گذشت، آنقدر خوب بود که مشخص بود شهید می‌شود و من می‌دانستم شهید می‌شود.»
طلبه بسیجی شهید «منصور سلیمانی باصری»، سال 1347 در براآن شمالی متولد شد و در 24/10/1365 در عملیات کربلای پنج به شهادت رسید.

 


سرویس ورزشی –
تیم ملی والیبال ایران با پیروزی مقابل ژاپن به مقام چهارم مسابقات جام بزرگ قهرمانان رسید.
تیم ملی والیبال ایران با پیروزی 3 بر صفر مقابل ژاپن به مقام چهارم مسابقات جام بزرگ قهرمانان رسید. ولاسکو برای آخرین بازی تیمش در جام بزرگ قهرمانان با توجه به مصدومیت محمد موسوی و امیر غفور از سعید معروف، شهرام محمودی، عادل غلامی، آرمین تشکری، حمزه زرینی، فرهاد قائمی و ناصر رحیمی (لیبرو) استفاده کرد. ژاپنی‌ها خیلی امیدوار بودند که بازی آخر این تورنمنت مقابل ایران را با پیروزی پشت سر بگذارند و شاید به همین خاطر بازی با ایران را به‌عنوان آخرین بازی خود انتخاب کردند. بازی با سرویس‌های هدفدار آرمین تشکری و حملات مهارنشدنی حمزه زرینی شروع شد. تیم ملی ژاپن که در سال‌های اخیر به هیچ عنوان در حد و اندازه ایران نبوده است در ست اول نیز حرفی برای گفتن مقابل شاگردان ولاسکو را نداشت. وقت‌های استراحت فنی این ست در امتیازهای 8 بر 4 و 16 بر 6 به‌سود ایران گرفته شد. بازیکنان ایران در ست اول با نتیجه یک‌طرفه 25 بر 17 برنده شدند.
در ست دوم بازیکنان ژاپن بازی بهتری از خود به نمایش گذاشتند و اجازه ندادند که اختلاف به‌اندازه ست اول زیاد شود. تلاش آن‌ها اما فقط به‌اندازه یک امتیاز به‌نفع‌شان بود. تمایل سعید معروف در این بازی بیشتر پاس‌های قدرتی بود و هدف بیشتر پاس‌هایش هم با توجه به بازی خوب حمزه زرینی، دریافت کننده شماره 7 تیم ملی بود. بعد از او شهرام محمودی، آرمین تشکری و عادل غلامی بیشترین امتیاز را برای ایران تا پایان ست دوم کسب کردند. پاسور تیم ژاپن برای مقابله با حملات بازیکنان ایران مجبور شد از همه مهاجمانش استفاده کند ولی باز هم نتیجه آن چیزی نبود که انتظار داشتند. ست دوم هم با نتیجه 25 بر 18 به‌سود ایران به پایان رسید. بازیکنان ایران تا پایان این ست فقط 8 خطا انجام داده بودند.
در ست سوم بازیکنان ژاپن این فرصت را پیدا کردند تا برای اولین بار با نتیجه 4 بر 3 از ایران پیش بیفتند اما این برتری، چند دقیقه بیشتر دوام نداشت. دفاع روی تور و توپ‌گیری بی‌نقص در کنار بازی کم‌اشتباه از بازیکنان ایران، عامل برتری شاگردان ولاسکو در این بازی یک‌طرفه مقابل ژاپن بود. تقاضای وقت استراحت در امتیاز 18 بر 12 به‌سود ایران، آخرین تلاش‌های گری ساتو، سرمربی ژاپن برای گرفتن حداقل یک ست بود. تیم ملی ژاپن در این تورنمنت خانگی نه‌تنها امتیازی نگرفت بلکه فقط یک ست مقابل آمریکا کسب کرد. ست سوم این بازی هم با نتیجه 25 بر 14 و کل بازی با نتیجه 3 بر صفر به‌سود ایران تمام شد تا تیم کشورمان بالاتر از ژاپن و آمریکا به مقام چهارم مسابقات برسد. ایران در مسابقات سال 2009 پنجم شده بود. پس از پایان این دیدار سعید معروف کاپیتان تیم ملی ایران به عنوان برترین بازیکن این دیدار انتخاب شد.
خداحافظی ظریف
با حضور در تیم منتخب جهان
ضمن اینکه فرهاد ظریف لیبروی تیم ملی ایران برای همیشه از تیم ملی والیبال خداحافظی کرد. این بازیکن بلافاصله بعد از این بازی چهار گوشه زمین را بوسید و در حالی که از سوی بازیکنان ایران و ژاپن تشویق می‌شد با عرصه ملی وداع کرد. ظریف قبل از سفر به ژاپن هم گفته بود که به خاطر مشکلات خانوادگی قصد دارد از تیم ملی خداحافظی کند. وی که تا کنون دو بار به عنوان بهترین لیبروی آسیا انتخاب شده، دیروز در تیم منتخب جهان به عنوان بهترین لیبروی جام قهرمانان قاره‌ها انتخاب و معرفی شد و جایزه ده هزار دلاری این بخش را به خود اختصاص داد. البته روز گذشته محمدرضا داورزنی در گفت وگو با خبرنگار کیهان از مخالفت با خداحافظی فرهاد ظریف خبر داد و گفت این بازیکن تا المپیک 2016 همراه تیم ملی والیبال خواهد بود.
در پایان این رقابتها برزیل با کسب پیروزی مقابل ایتالیا 12 امتیازی شد تا برای چهارمین بار جام بین قاره‌ای را بالای سر ببرد. رده‌بندی نهایی تیم‌ها به این شرح است:1- برزیل با 12 امتیاز،2- روسیه با 11 امتیاز،3- ایتالیا با 9 امتیاز،4- ایران با 7 امتیاز،5- آمریکا با 6 امتیاز و 6- ژاپن بدون امتیاز

 


برتری استقلال در آخرین بازی نیم فصل اول
آخرین دیدار نیم فصل اول معوقه از هفته دوازدهم لیگ برتر، دیروز در ورزشگاه آزادی و در حضور شش هزار تماشاگر بین دو تیم استقلال و ملوان برگزار شد که بازی با نتیجه یک بر صفر به سود استقلال به پایان رسید.حنیف عمران‌زاده در دقیقه 31 از روی ضربه کاشته ارسالی تیموریان در داخل محوطه جریمه با ضربه سر برای استقلال گلزنی کرد. استقلال با این برد 27 امتیازی شد و به دلیل تقاضل گل‌ کمتر نسبت به پرسپولیس در رده دوم جدول قرار گرفت. پرسپولیس قهرمان نیم‌فصل شد. سرخ‌پوشان به دلیل تفاضل گل 7+ نسبت به استقلال 6+ صدرنشین ماندند. همین یک گل آنها را قهرمان نیم فصل کرد. ملوان هم با 18 امتیاز در رده نهم جدول باقی‌ماند.
صعود نفت به یک چهارم نهایی جام حذفی
در مرحله یک هشتم نهایی رقابت‌های جام حذفی فوتبال ایران روز گذشته دو تیم گسترش فولاد و صنعت نفت آبادان رو در روی هم قرار‌گرفتند که تلاش دو تیم در پایان 90 دقیقه به تساوی یک بر یک انجامید و این تیم نفت بود که در ضربات پنالتی با نتیجه 5 بر3 به پیروزی دست یافت. گل‌های این دیدار را جواد ضیغمی برای نفت آبادان و جابر انصاری برای گسترش فولاد به ثمر رساندند. به این ترتیب تیم صنعت نفت در مرحله یک چهارم باید به مصاف برنده دیدار نفت امیدیه و مس کرمان برود.
رأی قهرمانی این هفته اعلام می‌شود
نایب‌رئیس اول فدراسیون فوتبال گفت: رأی پرونده محسن قهرمانی این هفته اعلام می‌شود.آیت‌اللهی در مورد پرونده محسن قهرمانی و سرانجام این پرونده گفت: تحقیقات این پرونده تمام شده و پرونده تکمیل‌شده را به کمیته انضباطی ارسال کرده‌ایم. آنها بررسی‌های خود را انجام می‌دهند و فکر می‌کنم در این هفته رأی این پرونده اعلام شود.
استقبال مسئولان فدراسیون ازتیم ملی فوتبال ساحلی
اعضای تیم ملی فوتبال ساحلی ایران بعد از قهرمانی در مسابقات جام بین قاره‌ای به ایران بازگشتند.تیم ملی فوتبال ساحلی صبح دیروزبا استقبال نصرالله سجادی معاون وزارت ورزش، بهرام افشارزاده و مسئولان فدراسیون فوتبال مهدی محمد نبی و هادی آیت اللهی از طریق فرودگاه امام خمینی به ایران بازگشتند.در این مراسم از کادرفنی و ملی پوشان با اهدای پرچم ایران و چفیه استقبال شد.
مهدوی‌کیا چهارشنبه به ایران می‌آید
با اعلام مهدوی‌کیا به باشگاه پرسپولیس این بازیکن صبح چهارشنبه به ایران می‌آید.مهدی مهدوی‌کیا، کاپیتان سابق پرسپولیس و تیم ملی فوتبال کشورمان که قرار است در بازی مقابل ستارگان میلان رسماً از دنیای فوتبال خداحافظی کند در حال حاضر همراه با تیم ملی جوانان در ایتالیا به سر می‌برد.وی در تماسی به مسئولان باشگاه پرسپولیس اعلام کرده که امروز برای شرکت در مراسم بهترین‌های آسیا راهی مالزی خواهد شد و روز چهارشنبه صبح به اردوی تیم فوتبال پیشکسوتان پرسپولیس اضافه می‌شود.
احتمال غیبت کریمی مقابل پرسپولیس
احتمال غیبت علی کریمی در دیدار روز جمعه مقابل پرسپولیس قوت گرفت.علی کریمی که مدتی با مصدومیت کوچکی از ناحیه کشاله ران پا رو به رو بود در تمرین روز گذشته دوباره مصدوم شد.قرار است علی کریمی از پای خود MRI بگیرد تا میزان مصدومیت او مشخص شود اما این طور که گفته می شود هافبک خلاق تراکتورسازی به احتمال فراوان نمی تواند مقابل پرسپولیس به میدان برود و غایب خواهد بود.قرار است معاینات نهایی روی پای کریمی انجام شود تا تکلیف نهایی او برای بازی با پرسپولیس مشخص شود.
2 بازیکن جدید در صباي قم
مدافع سابق تيم فوتبال پديده مشهد با قراردادي 6 ماهه به صباي قم پيوست.هادي شکوري ظهر دیروز با مسئولان باشگاه صباي قم به توافق رسيد و قراردادي 6 ماهه را به امضا رساند.مدافع پيشين تيم‌ استقلال که در نيم فصل اول در تيم دسته اولي پديده مشهد عضويت داشت، بعد از پيوستن حسين بادامکي به صبا دومين بازيکن جدا شده پديده است که به صبا مي‌پيوندد.
نقشه پرسپولیسی‌ها برای شکست میلان
محمد رویانیان مدیرعامل پرسپولیس در مورد اینکه پرسپولیس می‌تواند میلان را شکست دهد،گفت: می‌خواهیم آن قدر میلانی‌ها را در تهران بچرخانیم تا خسته شوند و برابر ما شکست بخورند. می‌خواهیم آنها را به چند کنفرانس، شیرخوارگاه آمنه و محک ببریم اما بازیکنان خودمان استراحت می‌کنند تا قدرت کامل داشته باشند.
غلام‌نژاد در آستانه پیوستن به استقلال
مجید غلام نژاد مدافع - هافبک تیم فوتبال سایپای البرز بعد از توافق با استقلال در آستانه پیوستن به جمع آبی‌پوشان قرار دارد.انگین فیرات، سرمربی سایپا با وجود مخالفتش در مراحل ابتدایی مذاکره، موافق به جدایی غلام‌نژاد شده و دو باشگاه تنها در مبلغ رضایت‌نامه اختلاف دارند.

 


ملی‌پوش وزنه‌برداری گفت: از زمانی که تست دوپینگم مثبت اعلام شده فدراسیون حتی جواب تلفنم را هم نمی‌دهد.
یاسین باقری درباره مثبت شدن تست دوپینگ خود و محرومیت دو ساله‌اش، اظهار کرد: دارویی را که اعلام کردند در تستم وجود داشته (Stanozolol) است که تا به حال آن را ندیده‌ام چه برسد به این که مصرف کنم. از طرفی این که می‌گویند مقصر خود وزنه‌برداران هستند مگر چنین چیزی می‌شود؟ ما چندین ماه تمام کارهایمان را زیر نظر فدراسیون و خود کوروش باقری انجام دادیم. بعد هم مگر من نمی‌دانم که در مسابقات آسیایی تست دوپینگ می‌گیرند که 20 روز قبل از آغاز مسابقات دوپینگ کنم؟وی ادامه داد: از طرفی با توجه به وزنه‌هایی که در تمرین‌ها زده بودم در مسابقات لهستان سوم می‌شدم و احتیاجی نبود که بخواهم دارو مصرف کنم و هر چقدر فکر می‌کنم نیز یادم نمی‌آید چه چیزهایی استفاده کرده‌ام که بخواهد تست دوپینگم را مثبت کند.باقری با بیان این که فدراسیون دیگر جواب او را نمی‌دهد، تصریح کرد: بعد از مسابقات آسیایی ورزشکاران می‌گفتند خبرهایی از داخل فدراسیون و کنفدراسیون آسیایی به بیرون درز کرده که دوپینگ چهار وزنه‌بردار مثبت شده و شایعاتی در این مورد وجود داشت حتی رسانه‌های آنها نیز در مورد آن صبحت می‌کردند. وقتی اعتراض می‌کردیم آقایان رضازاده و باقری می‌گفتند چیزی نیست، اما متاسفانه الان که تست دوپینگ ما مثبت شده جواب ما را نمی‌دهند و یک ماه است که هیچ خبری از سوی فدراسیون نشده و حتی به ما کمک نمی‌کنند تا بدانیم چه کاری باید انجام دهیم. وی افزود: رضازاده می‌گفت قضیه را پیگیری می‌کنند و با ارائه شواهد اعتراض خواهند کرد، اما از طریق رسانه‌های خارجی متوجه شدیم ایران حتی اعتراض هم نکرده است. الان هم جواب تلفن ما را نمی‌دهند. بنابراین بلاتکلیف مانده‌ایم که چه کار کنیم. مهلت اعتراض که تمام شده حداقل کاری نمی‌کنند تا محرومیت‌مان به یک سال یا شش ماه کاهش یابد.باقری در پاسخ به این پرسش که از سهراب مرادی خبر دارد یا نه؟ بیان کرد: از سهراب مرادی کم و بیش خبر دارم. مثل این که دیگر تمرین نمی‌کند و با این اتفاقی که افتاده و این فدراسیونی که ما داریم کاملا امیدش را از دست داده است. تا وقتی برایشان وزنه می‌زدیم و در تیم ملی بودیم ما را می‌خواستند اما همین این که تست دوپینگمان مثبت شد نمی‌گویند زنده‌ایم یا مرده.

 


وزارت ورزش و جوانان تلاش دارد تا پیش از انتخابات کمیته ملی المپیک یعنی تا 10 دی 92 تکلیف فدراسیون‌های بدون رئیس را روشن کند.
وزارت ورزش و جوانان در نظر دارد تا تاریخ 10 دی تکلیف 13 فدراسیونی را که با سرپرست اداره می‌شوند، روشن کند تا مسئولان این فدراسیون‌ها بتوانند در انتخابات کمیته ملی المپیک حضور فعال و موثر داشته باشند.
با توجه به اینکه زمان انتخابات کمیته ملی المپیک از 25 آذر به 25 دی موکول شده است، وزارت ورزش قصد دارد تا پیش از این زمان تکلیف فدراسیون‌های بدون رئیس را روشن کند. طبق قانون، سرپرست فدراسیون‌ها در مجمع انتخاباتی کمیته ملی المپیک حق رای ندارند. براین اساس، وزارت ورزش در مرحله اول انتخابات فدراسیون‌های هاکی، سه گانه، کوهنوردی و اسکی را به ترتیب در تاریخ‌های 16 ، 18 ، 19 و 20 آذر برگزار می‌کند. انتخابات سایر فدراسیون‌ها نیز پس از وصول استعلام نامزدهای ریاست، برگزار خواهد شد.

 


دبیرکل فدراسیون فوتبال از منتفی شدن بازی تدارکاتی با آمریکا خبر داد و گفت: به خاطر مسافت طولانی میان کشورها و فشردگی اردوهای ایران در سال آینده امکان این بازی برایمان مقدور نیست اما می‌خواهیم با اسپانیا و پرتغال در کشورهایشان بازی کنیم.
مهدی محمدنبی اظهار کرد: تیم ملی 6 بازی تدارکاتی در برنامه دارد. طبق برنامه‌ریزی که انجام دادیم سه اردو در کشورهای پرتغال، اسپانیا و برزیل خواهیم داشت که تمامی آنها پس از 20 فروردین 93 خواهد بود. بنابراین با توجه به مسافت‌های طولانی میان کشورها و همین طور زمان محدودی که از آن زمان تا شروع جام جهانی وجود دارد می‌توانم بگویم بازی با آمریکا برایمان مقدور نیست.وی که این صحبت را در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه "کارلوس کی‌روش با بازی با تیم آمریکا مخالفت کرده و بر بازی با تیم‌های اسپانیا و پرتغال تاکید داشته است"، انجام داد، دراین‌باره افزود: طبق برنامه‌ریزی که انجام دادیم و تلاش‌هایی که در حال انجام است، بنا داریم با تیم‌های ملی پرتغال و اسپانیا در زمانی که در کشورهایشان حضور داریم، بازی کنیم. همانطور که گفتم 6 بازی تدارکاتی مهم برای تیم ملی برنامه‌ریزی می‌شود که بازی‌های فوق مربوط به پس از 20 فروردین است و به دنبال حریفان تدارکاتی تا پایان امسال و سال آینده هستیم.

 


هفته چهارم لیگ برتر بسکتبال با نبرد حساس دانشگاه آزاد و مهرام در سالن بسکتبال آزادی آغاز خواهد شد.
قطار لیگ برتر بسکتبال با سرعت زیاد مسیر خود را طی می‌کند و امروز به ایستگاه چهارم می‌رسد جایی که دوباره دو مربی نامدار بسکتبال ایران برابر هم به میدان خواهند رفت.
در نخستین بازی از هفته چهارم لیگ برتر مهرام با هدایت مصطفی هاشمی به مصاف دانشگاه آزاد با هدایت مهران شاهین‌طبع نبرد خواهد کرد. این دو مربی پرافتخار بسکتبال ایران در حالی باید شاگردان خود را برابر هم به میدان بفرستند که در این فصل تغییر و تحول‌های زیادی در تیم خود داشته‌اند. در یک طرف هاشمی است که صمد نیکخواه بهرامی و مهدی کامرانی را در کنارش ندارد و موسی نبی پور را از دانشگاه و سعید داورپناه را از همیاری جذب کرده است. در طرف دیگر شاهین‌طبع است که نسبت به فصل گذشته تیم بهتری آماده کرده و در کنار جمشیدی و حسن زاده، پویا تاجیک و کرم احمدیان دو بازیکن با تجربه بسکتبال را در تیم خود دارد. از طرف دیگر باید به ابراهیم توماس بسکتبالیست خارجی دانشگاه آزاد هم اشاره کرد که برای این تیم به میدان خواهد رفت. این دو تیم درحالی به مصاف هم می‌روند که هم اکنون با سه برد پیاپی رده‌های اول و دوم را دارند و جزو مدعیان هم محسوب می‌شوند. این مسابقه ساعت 15 در سالن آزادی برگزار می‌شود و میزبان دانشگاه آزاد است.
برنامه کامل دیدارهای هفته چهارم مسابقات بسکتبال قهرمانی لیگ برتر باشگاه‌های کشوربه این شرح است:
دوشنبه 4/9/92
* دانشگاه آزاد - مهرام تهران * صنایع پتروشیمی - ذوب‌آهن * هفت الماس قزوین - پتروشیمی * استقلال قشم - همیاری زنجان * شهرداری گرگان - فولاد ماهان * ‌نیروی زمینی - افرا خلیج فارس

 


سرپرست کمیته لیگ فدراسیون کشتی از تعویق دوباره جلسه قرعه‌کشی رقابت‌های لیگ برتر کشتی فرنگی خبر داد.
در حالی‌که قرار بود نشست هماهنگی رقابت‌های لیگ برتر کشتی فرنگی دیروز با حضور نمایندگان تیم‌ها برگزار شود، به علت انصراف دو تیم از تیم‌هایی که اعلام آمادگی کرده بودند به تعویق افتاد.
محمد ابراهیم امامی، سرپرست کمیته لیگ فدراسیون کشتی در این باره گفت: 5 تیم برای حضور در رقابت‌های لیگ برتر کشتی فرنگی اعلام آمادگی کرده بودند که پیش از مراسم قرعه‌کشی تیم‌های باشگاه امام رضا (ع) قائمشهر و البرز از حضور در این رقابت‌ها انصراف دادند.وی با اشاره به اینکه طبق اساسنامه برگزاری رقابت‌های لیگ برتر با حضور حداقل 4 تیم امکان پذیر است خاطرنشان کرد: ما به تیم‌های متقاضی برای حضور در این رقابت‌ها فرصت می‌دهیم تا برای شرکت در این مسابقات اعلام آمادگی کنند و اگر زمان مناسب برای این رقابت‌ها باشد این مسابقات را به طور قطع برگزار می‌کنیم.

 


*شیخ احمد الفهد الصباح رئیس شورای المپیک آسیا و اتحادیه کمیته‌های ملی المپیک در پیامی انتخاب محمود گودرزی را به عنوان وزیر ورزش ایران به او و جامعه ورزش تبریک گفت.
* نصرالله سجادی معاون ورزش قهرمانی وزیر ورزش و جوانان از برگزاری مراسم تجلیل از قهرمانان ملی در سطح آسیا و جهانی خبر داد و گفت: پاداش قهرمانان ملی که در آسیا و دنیا افتخارآفرینی کرده‌اند، بدون ایجاد تمایز در رشته‌ها تا پایان امسال با حضور دکتر روحانی پرداخت می‌شود.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10