(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 04 آذر 1392 - شماره 20648

کوتاه اقتصادی
معاون شرکت آب و فاضلاب استان تهران: مشترکان پر مصرف آب جریمه می‌شوند
ایران برای همکاری با دیگر کشورها در حوزه پتروشیمی اعلام آمادگی کرد
حضور 11 هزار راهدار در جاده‌های زمستانی
کاهش قیمت سکه و ارز نخستین واکنش بازار به توافق هسته‌ای
در پی توافق هسته‌ای شاخص بورس 80 هزار واحدی شد
مدیرعامل ایران خودرو: 30 درصد مشکلات خودروسازان با رفع تحریم‌ها حل می‌شود
یک اقتصاددان: حباب قیمتی مسکن، ارز و طلا می‌ترکد
مدیرعامل صندوق مهر امام رضا(ع): 20 هزار نفر تسهیلات 5 میلیون تومانی مشاغل خانگی دریافت می‌کنند
یک مقام مسئول خبر داد
جذب 20 هزار میلیارد ریال سرمایه بخش خصوصی در صنعت آب و فاضلاب
عرضه روزانه 8 میلیون لیتر بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی
   


* قائم مقام وزیر راه گفت: با توجه به توافقات هسته‌ای امروز پیش‌بینی می‌شود صنعت حمل و نقل هوایی ایران از گردونه تحریم‌های ناجوانمردانه خارج شود و در اولین گام مشکلات تامین لوازم یدکی، موتور و قطعات و تأمین سوخت هواپیما رفع شود. علی محمد نوریان اظهار داشت: با توجه به توافقات اجلاس 1+5 و موفقیت ایران در این توافقات، پیش‌بینی می‌شود صنعت حمل و نقل هوایی ایران از گردونه تحریم‌های ناجوانمردانه خارج شود.
* مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در ژنو، گفت: منتظر لغو تحریم‌های کشتیرانی هستیم. محمدحسین داجمر با اشاره با توافق هسته‌ای صورت گرفته میان ایران و 1+5 در ژنو، گفت: اگرچه در توافق هسته‌ای ایران با گروه 1+5 صحبت از برداشتن تحریم نفت و محصولات پتروشیمی است، اما مشخص نیست که آیا حمل آنها نیز آزاد شده است یا خیر؛ بنابراین امیدواریم که تحریم کشتیرانی جمهوری اسلامی نیز برای حمل نفت و پتروشیمی برداشته شود.
* شاخص فرابورس در ابتدای معاملات دیروز به نزدیکی 870 واحد رسید و در نهایت بر روی عدد 862 ایستاد تا رکورد دیگری را به ثبت برساند. در جریان معاملات دیروز 26/199 میلیون اوراق به ارزش 72/1869 میلیارد ریال در 23 هزار و 206 دفعه داد و ستد شد.
* از مجموع سه هزار و 500 بشکه میعانات گازی عرضه شده پالایش گاز ایلام در بورس انرژی، 3400 بشکه به ارزش 7 میلیارد و 510 میلیون ریال از طرف یکی از پالایشگاه‌های خصوصی کشور خریداری شد و بدین ترتیب اولین عرضه محصولات نفت و گاز با موفقیت به انجام رسید. سیدعلی حسینی مدیرعامل بورس انرژی دراین‌باره اظهار داشت: روزهای آتی نیز عرضه این محصول به صورت روزانه 3570 بشکه به صورت متناوب انجام می‌شود که جزئیات هر یک از عرضه‌ها طی اطلاعیه عرضه یک روز قبل از انجام معامله از طریق سایت بورس انرژی و مدیریت فناوری بورس تهران منتشر می‌شود.
* با اجرای عملیات کابل برگردان ارتباط تلفنی مشترکین با پیش‌شماره‌های 8840 الی 8847، 4490، 8889 الی 8894، 8880 و 8885، 7732 الی 7735، 7739، 7778، 7796، 7779، 7714، 7712 و 7711، 3320 الی 3329 و 3240 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال می‌شود.

 


معاون بهره‌برداری آبفای استان تهران از ارسال پیشنهاد جریمه مشترکان پرمصرف آب در تهران به معاونت برنامه‌ریزی رئیس جمهور خبر داد و گفت: از ساعت 12 شب تا 4 صبح، افت فشار آب در تهران اعمال می‌شود.
به گزارش مهر، علیرضا نوذری‌پور افزود: استفاده از ابزار جریمه برای مشترکان پرمصرف با تصویب در شوراهای استانداری به معاونت برنامه‌ریزی ارسال شده تا در این باره تصمیم‌گیری شود.
نوذری‌پور افزود: برای مشترکان پرمصرف بخش خانگی علاوه بر اطلاعیه لزوم کاهش 20 درصدی مصرف که برای تمامی مشترکان ارسال شده، اخطاریه ارسال می‌شود و بعد از دو نوبت صدور و ارسال اخطاریه، نسبت به افت فشار آنها و کاهش دسترسی به آب اقدام خواهد شد.
این مقام مسئول در آبفای استان تهران گفت: برای مشترکان پرمصرف غیرخانگی نیز به خصوص مراکز دولتی و سازمان‌ها اطلاعیه‌هایی ارسال شده که اگر مصرف خود را کاهش ندهند منتظر اخطار نخواهیم ماند، بنابراین می‌توان گفت که محدودیت مصرف آب این مراکز به نوعی آغاز شده و حتی دبی آب را هم کاهش داده‌ایم.
وی با بیان اینکه فشار آب در سطح تهران در حد متعارف 2 اتمسفر است گفت: هم اکنون در شهر تهران از ساعت 12 شب تا 4 صبح افت فشار آب لحاظ شده اما در طول روز فعلاً افت فشار به زیر 2 اتمسفر نداریم اما ناچاریم مصارف مشترکان پرمصرف را در صورت عدم توجه به اخطاریه‌های صادر شده، محدود کنیم.
معاون بهره‌برداری آبفای استان تهران تصریح کرد: از مردم می‌خواهیم چون ذخایر سدها پایین است روند مصرف آب را آهسته کنند، زمان استحمام کاهش یابد، از حداکثر ظرفیت ماشین لباسشویی استفاده شود، از شستن حیاط و خیابان بپرهیزند و شستشوی ظروف را به شیوه سنتی انجام ندهند.
به گفته نوذری‌پور، در حال حاضر سدهای لار و لتیان در شرق تهران نسبت به سال گذشته 75 درصد کاهش ذخایر نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. ما از ابتدای مهرماه که هواشناسی پیش‌بینی پاییز گرم و خشکی را داشت، سعی کردیم به مردم اطلاع رسانی کنیم که باید مصرف روزانه خودشان را به میزان 20 درصد کاهش دهند.
معاون بهره‌برداری آبفای استان تهران تصریح کرد: با بررسی‌های صورت گرفته عمدتاً در سامانه شرق تهران 50 میلیون متر مکعب کسری آب در حال حاضر وجود دارد. با فرض اینکه میزان مصرف در نیمه دوم امسال افزایش نیابد، پیش‌بینی شده در 6 ماه دوم امسال 230 میلیون متر مکعب در سامانه شرق تهران مصرف آب صورت گیرد.
وی با اعلام اینکه 100 راهکار کاهش مصرف آب وجود دارد 91 درصد مشترکان آب در تهران را خانگی دانست و گفت: هم اکنون 3 میلیون و 250 هزار مشترک خانگی در تهران داریم که 65 درصد بین صفر تا 20 متر مکعب در ماه مصرف آب دارند. در این بین، 30 درصد مشترکان بالای الگوی مصرف هستند و 27 درصد آنها بین 20 تا 30 متر مکعب آب در ماه مصرف می‌کنند و 5 درصد نیز بین 30 تا 40 متر مکعب مصرف اب دارند.

 


هیأت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی از لغو تحریم‌های اعمال شده علیه این صنعت استقبال کرده و اعلام کرد که آماده توسعه روابط خود با دیگر کشورها است.
جلسه هیأت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی صبح دیروز با حضور تمامی اعضا تشکیل شد. در ابتدای این جلسه موضوع لغو تحریم‌های اعمال شده علیه صنعت پتروشیمی بررسی و آمادگی این شرکت برای همکاری و تعامل با دیگر کشورها مورد تأکید قرار گرفت.
برپایه این گزارش اعضای هیأت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی بر این نکته تأکید دارند که منتظر اعلام جزئیات توافق هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با کشورهای 5+1 از سوی وزارت امور خارجه هستند و امیدوارند که رشد و توسعه صنعت ارزش‌آفرین پتروشیمی با بهبود شرایط بین‌المللی با شتاب بیشتری ادامه یابد.
به گزارش شانا، براساس سند توافق مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 5+1 پس از 4 روز مذاکرات فشرده در ژنو سوئیس، لغو تحریم فروش محصولات پتروشیمی از جمله دستاوردهای این توافقنامه برای صنعت نفت جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌آید.

 


برنامه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در طرح زمستانی اعلام شد.
داوود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری در خصوص اجرای طرح زمستانی در جاده‌ها، اظهار داشت: یکی از اهداف راهداری به طور حتم افزایش ایمنی تردد در سطح جاده‌ها است که شامل خط کشی، نصب علایم، روکش آسفالت و دیگر فعالیت‌های راهداری می‌شود.
کشاورزیان افزود: تأمین ماشین‌آلات و تجهیزات، راهداری، تعمیرات ماشین‌آلات شروع شده و طرح زمستانی امسال با 650 راهدارخانه ثابت و سیار، 1200 اکیپ راهداری، 7400 دستگاه انواع ماشین‌آلات و حدود 11 هزار نفر نیروی انسانی انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه مرکز مدیریت راه‌ها در کنار سازمان راهداری نظارت تصویری را انجام می‌دهد، اظهار داشت: این مرکز در استان تهران و دیگر استان‌ها با استفاده از تجهیزات و دوربین‌های نظارت تصویری وضعیت جاده‌ها را تحت نظر دارد و اگر جاده‌ای مسدود شود با اعزام اکیپ‌های راهداری و تجهیزات مورد نیاز، مسیر را بازگشایی می‌کنند.
وی با اعلام آمادگی نسبت به تأمین امکانات و تجهیزات مورد نیاز پلیس در جاده‌ها، گفت: در خصوص ساخت ایستگاه پلیس راه در جاده‌ها صحبت‌هایی شده و اگر زمین مورد نیاز تأمین شود پیشنهاد داده‌ایم که با طرح‌های پیش‌ساخته یکنواخت با هماهنگی پلیس، این ایستگاه‌ها طراحی شود و در نقاط مختلف جاده‌ها قرار بگیرد.
رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای با تأکید بر اینکه این اقدام باید با سرعت انجام گیرد، بیان کرد: در حال حاضر عدم هماهنگی میان پلیس راه و سازمان راهداری وجود دارد و پلیس به دوربین‌های ثبت تخلف رسیدگی نمی‌کند تا از این دوربین‌ها برای افزایش نظارت استفاده شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه براساس آمارهای موجود علت اصلی اغلب تصادفات جاده‌ای، خطای انسانی است، بیان کرد: منکر این نیستم که ضعف جاده‌ها باعث تشدید تصادفات می‌شود و یا اینکه درحوزه خودروها با مشکلات فنی مواجه هستیم اما نقش اصلی را خطای انسانی برعهده دارد، زیرا انسان قدرت مدیریت دارد و باید با توجه به نوع خودرو و وضعیت جاده رانندگی کند.
کشاورزیان با بیان اینکه معتقدم نقش اصلی را در کاهش تصادفات پلیس برعهده دارد، گفت: پلیس با کنترل رفتارهای پرخطر می‌تواند نقش اساسی را در کاهش تصادفات داشته باشد.
وی افزود: از راهداران درخواست دارم که با کمک پلیس، تمامی نقاط حادثه‌خیز را شناسایی کنند و برای رفع آنها با در نظر گرفتن بودجه،‌اقداماتی انجام گیرد و حداقل با نصب علایم و تابلوها رانندگان را از نقاط حادثه‌خیز مطلع کنند.

 


قیمت سکه و ارز در بازار کاهش یافت.
به گزارش خبرنگار کیهان، دیروز نخستین واکنش بازار به توافق هسته‌ای ایران با گروه 1+5 کاهش قیمت انواع سکه و ارز بود، به طوری که هر سکه بهار آزادی طرح جدید 858 هزار تومان، طرح قدیم 855 هزار تومان، نیم سکه 450 هزار تومان، ربع سکه 260 هزار تومان فروخته می‌شد که نسبت به روز شنبه به ترتیب 23، 25، 3 و 4 هزار تومان کاهش قیمت داشت.
بنا به این گزارش: دیروز همچنین هر دلار آمریکا 2 هزار و 938 تومان، هر یورو 3 هزار و 985 تومان و هر پوند انگلیس 4 هزار و 840 تومان فروخته می‌شد که نسبت به روز شنبه 62، 75 و 35 تومان کاهش قیمت داشت.
به گفته برخی از صرافان دیروز کمترین مراجعه‌کننده را در طول چند روز اخیر داشته‌اند.
همچنین تعداد زیادی از صرافان با بستن مغازه‌های خود خیلی زودتر از همیشه محل کار خود را ترک کردند.
آنان همچنین می‌گویند: بازار ما بستگی به تقاضا دارد و امیدواریم با ثبات رسیدن قیمت‌ها رونق دوباره به بازار برگردد.
رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر نیز از تاثیرات مذاکرات ژنو بر کاهش قیمت انواع سکه در بازار خبر داد و پیش‌بینی کرد که با توجه به جو روانی حاکم، تعداد فروشندگان و عرضه سکه به بازار افزایش یابد.
محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با مهر از تاثیر نتایج توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در ژنو بر قیمت انواع سکه در بازار خبر داد و گفت: قیمت سکه‌ها در بازار با کاهش مواجه شد.
رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر پیش‌بینی کرد که با توجه به جو روانی ایجاد شده، تعداد فروشندگان سکه در بازار افزایش یابد و میزان عرضه زیاد شود.
وی همچنین در مورد نرخ سکه و طلا در بازار طی 100 روز اخیر گفت: در تاریخ 20 مردادماه سال جاری قیمت سکه تمام بهار آزادی در بازار یک میلیون و 80 هزار تومان بود که در حال حاضر به 854 هزار تومان کاهش یافته است.
وی اعلام کرد: قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی در تاریخ مذکور 1330 دلار و هر گرم طلای زرد 18 عیار در بازار داخلی 105 هزار تومان بود که این نرخ‌ها به ترتیب دیروز 1244 دلار و 87 هزار و 700 تومان شده است.

 


شاخص کل بورس تهران در پی توافق هسته‌ای به رقم 80هزار و22 واحد رسید.
بر این اساس دیروز شاخص کل بورس در پایان معاملات هزار و147 واحد رشد داشت.
سرمایه‌گذاران بازار سرمایه هم دیروز پس از انتشار اخبار توافق مذاکرات ژنو اقبال مناسبی به این بازار نشان دادند به نحوی که صف‌های میلیونی برای خرید سهام شرکت‌های خودروسازی و پتروشیمی تشکیل شد.
ارزش بازار سرمایه نیز دیروز به 391 هزار و 424 میلیارد تومان رسید.
در همین حال یک کارشناس بورس به ایرنا گفت: سرمایه‌گذاران با توجه به توافقات به عمل آمده آینده روشنی را برای اقتصاد ایران متصور هستند ولی نوع رفتار و خرید و فروش‌های آنها متفاوت است.
حامد ستاک گفت: سرمایه‌گذاران خرد در بازار سرمایه به سراغ سهام دارای صف‌های طولانی می‌روند اما سرمایه‌گذاران نهادی از سهام مهجور در بازار استقبال می‌کنند که در نهایت هر دو به نفع بازار سرمایه است.
شرکت اخراجی در بورس وجود ندارد
از سوی دیگر معاون بازار شرکت بورس اعلام کرد دیگر شرکت اخراجی در بورس وجود ندارد.
علی صحرایی خاطرنشان کرد دیگر شرکت اخراجی در بازار سرمایه وجود ندارد و شرکت‌ها با سود پایین از بورس به فرابورس انتقال پیدا می‌کنند، در دو سال اخیر حدود 40 شرکت از بورس وارد فرابورس شده‌اند.
صحرایی درباره بسته بودن برخی نمادها نیز گفت: اکثر نمادها باز هستند، زیرا شرکت‌هایی که از نظر سودآوری به مشکل خورده‌اند مانند شرکت صدرا، از بازار اول به بازار فرابورس و یا پایه فرابورس منتقل شده‌اند و در آنجا نقدینگی صورت می‌گیرد.
معاون بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران همچنین گفت: برای افزایش تامین مالی در بازار سرمایه بانک مرکزی تدابیری اندیشیده تا اوراق مشارکت از طریق بازار سرمایه عرضه ‌شود.
صحرایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: البته نرخ اوراق مشارکت باید اصلاح شود تا سرمایه‌گذارانی که ریسک‌پذیری کمتری دارند، به راحتی بتوانند وارد این بازار شوند.
وی افزود: البته برای ارائه اوراق مشارکت در بازار سرمایه لازم است ابزارهای جدیدی ارائه شود تا اوراق مشارکت قابل تبدیل به سهام شود و هم‌چنین ابزارهای دیگری که نقش مستقل در تامین مالی دارند، در توسعه‌ شرکت‌ها و اجرایی شدن طرح‌هایشان در بازار ارائه شود.
معاون بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران در مورد دیگر ابزار تامین مالی که اوراق صکوک است و از آن خیلی استقبال نشده، گفت: در ارائه اوراق صکوک نرخ موثر بازدهی مهم است، لذا باید تدابیری اندیشیده شود تا سرمایه‌گذاران جذب این بازار شده و نسبت به خریداری اوراق صکوک اقدام کنند.

 


مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو تاثیر توافقات ژنو در صنایع خودروسازی کشور را مثبت ارزیابی کرد و گفت: با رفع تحریم صنعت خودروی کشور، تنها 30 درصد مشکلات این صنعت مرتفع خواهد شد.
«هاشم یکه زارع» در گفت‌وگو با ایرنا تصریح کرد: به اعتقاد ما 30 درصد مشکلات کنونی صنعت خودروسازی کشور به مسئله تحریم‌ها ارتباط دارد اما 70 درصد مابقی آن ناشی از تحریم‌های داخلی و سوءمدیریت است.
وی با بیان اینکه صنعت خودروی کشور اکنون به یک برنامه استراتژیک نیاز دارد، افزود: باید برای صنعت خودرو یک برنامه پنج ساله تدوین کرد تا بر اساس آن به سمت خودروساز شدن حرکت کنیم.
یکه زارع با اشاره به موانع ایجاد شده توسط تحریم برای صنعت خودروی کشور گفت: مانع در تامین قطعات نخستین مشکلی بود که صنعت خودرو به واسطه تحریم‌ها با آن مواجه شد اما ایران خودرو به عنوان یک خودروساز داخلی توانست خود را با این مشکل تطبیق داده و قطعات مورد نیاز را تامین کند.
وی ادامه داد: ایران خودرو با داخلی‌سازی بسیاری از قطعات مورد نیاز، توانست این موضوع را حل کند و یکی از عواملی که این گروه صنعتی توانست تولید خود را افزایش دهد، به همین سبب بوده ا ست.
مدیرعامل ایران خودرو سپس نبود تنوع محصول را یکی دیگر از مشکلات فراروی صنعت خودروی کشور دانست و گفت: رفع تحریم صنایع خودروسازی کشور به طور قطع در ایجاد تنوع محصول تاثیر خواهد گذاشت.
وی در عین حال تصریح کرد: باید تعامل خوبی با خودروسازان معروف دنیا داشته باشیم و در زنجیره جهانی آنها قرار بگیریم اما باید دقت کرد این بار کاستی‌های گذشته را تکرار نکنیم، موضوعی که باعث شد با تحریم دچار مشکلات متعدد شویم.
از سوی دیگر معاون امور صنایع و اقتصادی وزیر صنعت با تشریح جزئیات تحریم‌های اعمال شده علیه صنعت خودروسازی ایران گفت: رفع کامل تحریم‌ها علیه خودروسازی ایران، نیازمند رفع تحریم‌های بانکی و انتقال پول است.
محسن صالحی‌نیا در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به توافقات ژنو برای رفع تحریم‌ها علیه صنعت خودروسازی ایران اظهار داشت: تحریم‌های صنعت خودرو از ابتدای جولای با دستور مستقیم رئیس‌جمهور آمریکا اعمال شد و بر اساس آن‌‌، شرکت‌های خارجی از همکاری با صنعت خودورسازی ایران منع شدند.
وی ادامه داد: بر اساس این تحریم‌ها تمام افرادی که در ارتباط با تامین قطعه، مواد اولیه خودروسازی و خدمات پس از فروش با صنعت خودروسازی ایران اعم از خودروهای سبک و سنگین همکاری دارند، از ادامه همکاری منع شدند.
وی با بیان اینکه تاکنون نیز خودروسازان با وجود تحریم‌ها در تامین قطعه با مواد اولیه مورد نیاز برای تولید قطعه فعال بوده‌اند، گفت: تاکنون مواد اولیه و قطعات لازم برای تولید قطعات از طریق واردات تامین شده است.

 


یک اقتصاددان گفت: حباب قیمتی مسکن، ارز و طلا در پی توافقات ژنو می‌ترکد.
محمدحسین ادیب در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس به تحلیل نتایج اقتصادی توافقات ژنو پرداخته و معتقد است حباب‌های قیمتی با توافق ژنو در آسمان مسکن، ارز و طلا می‌ترکد. وی در پاسخ به این سوال که توافق ژنو را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: دستاوردهای ژنو جزیی از دارایی استراتژیک ایران است و در دورهای بعدی مذاکرات این دارایی استراتژیک فربه‌تر می‌شود. وی درباره اینکه آزادسازی بخشی از سپرده بلوکه شده را چگونه می‌بینید؟ افزود: هر کشور معادل یک سال واردات در بانک‌های خارج سپرده ارزی دارد و واردات ایران حدود 40 میلیارد دلار است و سپرده بلوکه شده ایران در خارج حدود 45 میلیارد دلار است لذا سپرده بلوکه آزاد شده حد نهایی سپرده‌ای است که برای تجارت متعارف در خارج نیاز است بنابراین بخشی از سپرده بلوکه شده ایران آزاد نشده تقریبا همه سپرده قابل استفاده آزاد شده است. وی درباره لغو تحریم پتروشیمی نیز گفت: صادرات پتروشیمی قبل از تحریم 15 میلیارد دلار بود که در سال جاری به 8 میلیارد دلار کاهش یافته است با توافق ژنو و افزایش صادرات پتروشیمی به 15 میلیارد دلار، صادرات پتروشیمی ایران معادل 600 هزار بشکه نفت در روز خواهد بود. سال 2001 مجموعه صادرات نفت خام، پتروشیمی و میعانات گازی ایران معادل 2 میلیون بشکه نفت خام بود البته در سال 2001 صادرات پتروشیمی و میعانات گازی حدودا معادل 100 هزار بشکه نفت خام بود، با توافق ژنو صادرات نفت خام 900 هزار بشکه، صادرات پتروشیمی معادل 600 هزار بشکه نفت خام و صادرات میعانات گازی معادل 300 هزار بشکه است که بر روی هم صادرات سه مورد یاد شده یک میلیون و 800 هزار بشکه است که 200 هزار بشکه نسبت به صادرات سال 2001 کمتر است، اما تقریبا معادل همین میزان سپرده بلوکه شده ایران آزاد می‌شود، لذا با توافق ژنو درآمد ایران از صادرات انرژی به سطح صادرات سال 2001 بازگشت، کسب درآمد ارزی ناشی از صادرات انرژی بیش از دو میلیون بشکه، اقتصاد ایران را به انرژی بیش از حد وابسته می‌کند و در سقوط‌های ادواری قیمت نفت درآمد نفتی به شدت کاهش یافته و مردم رفاهی مقطعی خواهند داشت لذا تزریق بیش از درآمد 2 میلیون بشکه به اقتصاد از منظر راهبردی باید سیاستگذاری شود.
ادیب در پاسخ به این سوال که صادرات نفت خام، پتروشیمی و میعانات گازی ایران در سال 89 و 90 بیش از این بود، گفت: همین‌طور است اما تزریق آن حجم از درآمد صادرات انرژی، تعادل استراتژیک اقتصاد ایران را درهم ریخت، بخشی از مشکلات سه سال گذشته به تحریم ارتباط نداشت و به تزریق بیش از حد درآمد صادرات انرژی به اقتصاد مربوط می‌شد. با صادرات این حجم از صادرات انرژی، واردات آنقدر شتاب می‌گیرد که چیزی از تولید داخلی باقی نمی‌ماند. تا سال 87 در یک شهرک صنعتی در استان تهران روزانه 900 خودرو در باسکول شهرک وزن‌کشی می‌شد و در پایان سال 90 به 120 خودرو کاهش یافت، تولید شهرک یک هفتم شد و اقتصاد ایران زیر سنگینی این حجم از واردات له شد. این اقتصاددان درباره پیش‌بینی آینده گفت: در صورت تداوم روند موجود در مذاکرات ژنو، تجارت ایران با جهان عادی‌سازی شده و امکان عضویت ایران در سازمان جهانی تجارت فراهم می‌شود، در وضعیت موجود همه آثار منفی ناشی از عضویت در سازمان جهانی تجارت به سبب کاهش تعرفه گمرکی به 5 درصد شامل ایران شده اما آثار مثبت عضویت مثل دستیابی به بازار کشورهای دیگر شامل ایران نمی‌شود.
اقتصاد با فشار تورم منفی مواجه می‌شود کسانی که به نوسان‌گیری از تورم پرداخته بودند با زیان بازار را ترک می‌کنند، اما این گروه دو دسته‌اند دسته‌ای با استفاده از تسهیلات بانکی اقدام به نوسان‌گیری از تورم می‌کردند. برآورد شخصی من این است که 70 درصد تسهیلات بانکی نهایتا از بخش‌های حبابی اقتصاد سردرمی‌آورد، 70 درصد وام‌هایی که به نام بخش‌های مختلف اخذ می‌شد نهایتا وارد سه بخش ارز، طلا و مسکن شده است. این سه بخش نسبت به اسفند 91 تاکنون با تورم منفی 20 تا 30 درصدی مواجه بوده است، قیمت مسکن در تهران نسبت به اسفندماه 30 درصد کاهش یافته است و با توافق ژنو این ریزش شتاب می‌گیرد.
حباب‌های قیمتی با توافق ژنو در آسمان مسکن، ارز و طلا می‌ترکد. سه بخش یاد شده در اغمای اقتصادی فرو می‌رود کسانی که با استفاده از تسهیلات بانکی وارد سه بخش فوق شده‌اند تاکنون 27 درصد سود تسهیلات پرداخت کرده‌اند و بین 20 تا 30 درصد نیز زیان کرده‌اند زیان ایجاد شده بین 47 تا 57 درصد است و این روند ادامه دارد.
ادیب در باره بازار سهام نیز گفت: رشد بورس حبابی است و به زودی متوقف می‌شود و بعد سهامی که بیش از 100 درصد رشد کرده باشد حداقل 25درصد سقوط می‌کند.

 


یک هزار میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان مشاغل خانگی پرداخت می‌شود.
مهدی حسین‌نژاد مدیرعامل صندوق مهر امام‌رضا(ع) دیروز در نشستی خبری با اشاره به این که برنامه‌های صندوق مهر امام رضا(ع) برای شش ماهه دوم امسال در چهار محور تنظیم شده است، افزود: قصد داریم در فاز نخست یک هزار میلیارد ریال با سرانه 5 میلیون تومان، برای هر کارکن که در مجموع 20 هزار نفر می‌شوند تسهیلات اشتغال در بخش مشاغل خانگی بدهیم.
وی با تاکید بر این که مدل حمایت از مشاغل خانگی تغییر کرده است، بیان داشت: بیشتر مشاغل خانگی به شکل مستقل بود، اما هم‌اکنون این وام به زنجیره‌های تولیدی تعلق می‌گیرد.
به گفته وی مشاغل خانگی هم‌اکنون اشبا شده‌اند و تجربه نشان می‌دهد باید به سوی زنجیره‌های تولید برای مشاغل خانگی گام برداریم.
حسین‌نژاد گفت: تاکید دولت یازدهم بر ایجاد اشتغال پایدار است و در تخصیص اعتبار برای توسعه مشاغل خانگی، وام به پشتیبانان تعلق می‌گیرد.
وی در ادامه بیان داشت: به طور مثال یک بنگاه اقتصادی می‌خواهد کار خود را گسترش دهد و بنا بر تجربه‌ای که دارد می‌تواند تولیدات خود را از طریق واگذاری خانگی بدست آورد.
مدیرعامل صندوق مهر رضا در توضیح پشتیبان گفت: تجربه‌ای که پشتیبان دارد می‌تواند در موفقیت ایجاد مشاغل خانگی موثر باشد و افرادی که از طریق پشتیبان به کار گرفته می‌شوند می‌توانند محصولات سفارشی را تولید کنند.
حسین‌نژاد گفت: در این مرحله ممکن است بخشی از نیازهای شاغلان خانگی از سوی صندوق تامین هم شود. به طور مثال یک قنادی موفق در سطح کشور می‌تواند با توسعه کار خود بخشی از تولیدات خود را از طریق شاغلان خانگی تهیه کند که در این صورت به طور مثال صندوق می‌تواند با خرید فرگاز برای شاغلان خانگی به آنها در اجرای طرح یاری رساند.
وی علت تغییر رویکرد درخصوص مشاغل خانگی را نداشتن توان بازاریابی و فروش از سوی شاغلان خانگی عنوان کرد و گفت: با اجرای این طرح شاغلان خانگی دیگر نگران فروش محصولات تولیدی نیستند.
وی گفت: ثبت‌نامی که روز شنبه آینده از طریق سایت صندوق انجام می‌شود فقط از پشتیبانان است که 15 روز به طول می‌انجامد و پس از آنکه پشتیبانان طرح‌های خود را ارائه دادند، کارشناسان صندوق آنها را ارزیابی می‌کنند و بعد از یکماه افراد تحت پوشش می‌توانند به ثبت‌نام در طرح‌های یاد شده اقدام کنند.
حسین‌نژاد برنامه دوم صندوق را شناسایی خوشه‌های تولیدی در استانها عنوان کرد. به طور مثال در استانی سه تولیدکننده قارچ است که می‌توان با حمایت صندوق، این خوشه‌ها را افزایش داد. استانها باید با شناسایی خوشه‌های تولیدی نسبت به حمایت از تولید در استانهای خود اقدام کنند.
وی محور سوم فعالیت صندوق در 6 ماهه دوم سال را حمایت از ایجاد شرکتهای تعاونی اعلام کرد و گفت: حداقل 500 تعاونی در روستاها و مناطق محروم شناسایی شده که می‌توان تا سقف 100 میلیون تومان به آنها تسهیلات پرداخت کرد.
وی چهارمین محور صندوق برای حمایت از اشتغال در نیمه دوم سال را حمایت از طرح‌های دانش‌بنیان و کارآفرینی اعلام کرد و گفت: پیش‌بینی شده از طریق حمایت یاد شده بتوانیم 2 هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد کنیم که سقف تسهیلات آنها 30 تا 50 میلیون تومان به هر نفر است.

 


مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از جذب بیش از 20 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنعت آب و فاضلاب خبر داد.
حمیدرضا جانباز گفت: سال 91 و شش ماهه نخست سال جاری حدود 20 هزار و 200 میلیارد ریال منابع مالی تأمین شده با سرمایه‌گذاری مستقیم بخش خصوصی در صنعت آب و فاضلاب جذب شده است.
وی تصریح کرد: سال 91 و شش ماه نخست سال جاری بیش از 8 هزار و 200 میلیارد ریال منابع مالی از طریق سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مشارکتی BOO و BOT توسط بخش خصوصی انجام شده است.
جانباز ادامه داد: همچنین در این مدت بیش از 12 هزار میلیارد ریال منابع مالی از طریق سرمایه‌گذاری از طریق پروژه‌های مشارکتی و بیع متقابل توسط بخش خصوصی صورت گرفته است.
مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور افزایش اعتبارات ردیف خردی تضمینی آب و پساب، استفاده از ظرفیت‌های صندوق توسعه ملی و امکان استفاده از اعتبارات مندرج در ردیف کمک‌های فنی و اعتباری خطوط انتقال و طرح‌های مشارکتی آب و فاضلاب را از الزامات برای تداوم پایدارتر پروژه‌های مشارکتی صنعت آب و فاضلاب عنوان کرد.
وی امکان واگذاری تخصیص پساب به بخش خصوصی جهت افزایش تعداد قراردادهای بیع متقابل را از دیگر موارد مهم برای تداوم و پایدارتر کردن طرح‌های مشارکتی و حضور بخش خصوصی در صنعت آب و فاضلاب مطرح کرد.

 


وزارت نفت با تاکید بر اینکه تولید بنزین تا اطلاع ثانوی در مجتمع‌های پتروشیمی ادامه دارد، اعلام کرد: هم‌اکنون روزانه 8 میلیون لیتر بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها در جایگاه‌های سوخت عرضه می‌شود.
به گزارش مهر، وزارت نفت با انتشار گزارشی اعلام کرد: تولید بنزین از سوی مجتمع‌های پتروشیمی ادامه دارد و زمانی که وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی عدم نیاز خود به بنزین پتروشیمی‌ها را اعلام کنند در مورد آینده تولید تصمیم‌گیری خواهد شد.
در حال حاضر روزانه حدود 8 میلیون لیتر ماده اولیه بنزین و حدود هفت تا 9 میلیون لیتر افزودنی‌های مورد نیاز بنزین و گازوئیل مرغوب در مجتمع‌های پتروشیمی تولید شده و در اختیار شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران قرار می‌گیرد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10