(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 05 آذر 1392 - شماره 20649

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:ارزش سهام عدالت یک میلیون و 400 هزار تومان است
ایران 1000 چاه نفت اندونزی رااحیا می‌کند
موسویان اعلام کرد
راهکار رفع شبهه ربوی بودن اوراق مشارکت بانک مرکزی
کوتاه اقتصادی
یک کارشناس اقتصادی: چشم‌انداز بازار سهام در ماه‌های آینده مثبت است
استقبال خودروسازان فرانسوی از توافق هسته‌ای ایران
سخنگوی دولت: لایحه بودجه در وقت قانونی تقدیم مجلس می‌شود
به دنبال کاهش چشمگیر قیمت دلار و سکه‌های ذخیره شده وارد بازار می‌شود
با لغو بیمه نفتکش‌ها صادرات نفت ایران 285 هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد
بانک مرکزی: قیمت تخم‌مرغ کاهش یافت
   


نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارزش فعلی سهام عدالت را اعلام کرد.
محمدرضا پورابراهیمی در یک برنامه تلویزیونی گفت: تاکنون نزدیک به 42 میلیون نفر سهام عدالت دریافت کرده‌اند که کارمندان، کارگران، افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد نیز حضور دارند.
پورابراهیمی در پاسخ به این سؤال که آیا امکان واگذاری سهام به افرادی که اسم نوشته، اما تاکنون دریافت نکرده‌اند، وجود دارد، تصریح کرد: یکی از برنامه‌های وزارت امور اقتصادی و دارایی واگذاری سهام عدالت تا حداکثر 45 میلیون نفر است که البته در این راستا در برنامه‌ریزی‌ها صورت گرفته و نیز متقاضیان و مشاغل از طریق دستگاه‌های ذیربط خود اقدام کنند.
این نماینده مجلس با اشاره به وضعیت فعلی سهام عدالت در کشور، بیان داشت: مجموع واگذاری‌های سهام عدالت به ارزش 44 هزار میلیارد تومان بوده که در آن 62 شرکت واگذار شدند. میزان سود پرداختی و کمک دولتی هم 10 هزار میلیارد تومان بوده همچنین خالص مطالبات دولت از سهام عدالت حدود 34هزار میلیارد تومان است.
وی همچنین گفت: ارزش واگذاری 44 هزار میلیارد تومان سهام عدالت در کنار تخفیف و سود پرداختی 10 هزار میلیارد تومانی دولت موجب شده که ارزش کنونی سهام حداقل حدود 90 هزار میلیارد تومان باشد.
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اعلام این خبر که در مجلس در حال گذراندن مصوبه‌ای به منظور واگذاری مجموعه‌های سهام عدالت هستیم تصریح کرد: از این طریق بدهی دولت پرداخت می‌شود و در عین حال موجب کاهش نقدینگی در بازار شده و نیز خالص مالکیت مردم که 56 هزار میلیارد تومان است، شفاف می‌شود.
به گفته پورابراهیمی ارزش سهام عدالت به طور میانگین برای هر نفر یک میلیون و 400 هزار تومان است که برای یک خانواده 5 نفره 7 میلیون تومان برآورد می‌شود. وی با اشاره به اینکه روی طرح مجلس برای خرید و فروش سهام عدالت در یک ماه اخیر کارهای بسیاری صورت گرفته است، تصریح کرد: یک نگرانی از سوی دولت این بود که مردم از بازار سرمایه پس از آزاد شدن خرید و فروش خارج شوند، اما باید اجازه دهیم تا در بازار رقابتی مردم برای خود تصمیم بگیرند، و براساس عقل اقتصادی حرکت کنند.
پورابراهیمی افزود: به دنبال آن هستیم که 56 هزار میلیارد تومان خالصی منابع مردم در قالب صندوق سرمایه‌گذاری انجام شود که چند ویژگی بارز دارد و از جمله آن عدم بروکراسی حاکم بر شرکت‌های تعاونی، نداشتن هزینه اداره شرکت، حفظ ارزش مالکیت در بازار و مدیریت در تشکیل سبد سهام از جمله این ویژگی‌ها است.
به گزارش فارس پورابراهیمی در خصوص مشکلات فعلی سهام عدالت هم عنوان کرد: عدم تعیین تکلیف مطالبات بلند مدت، تصدی‌گری کامل دولت در سهام برخلاف اصل 44، وجود مشکلات مربوط به رانت‌ها و سوء استفاده شرکت‌های تعاونی (342 شرکت تعاونی و 30 شرکت سرمایه‌گذاری استانی)، عدم امکان نقد شوندگی قیمت سهام عدالت، کاهش کارایی بنگاه‌های اقتصادی بواسطه حضور مدیران غیر حرفه‌ای از دیگر مباحث و معضلات کنونی سهام عدالت است.

 


ایران با اندونزی به منظور صادرات خدمات فنی و مهندسی صنعت نفت و احیای حدود یکهزار چاه نفتی مرده و قدیمی این کشور پس از توافق هسته‌ای ژنو، به توافق‌های اولیه دست یافت.
به گزارش مهر، با گذشت بیش از 24 ساعت از توافق هسته‌ای ایران با گروه 5+1 در ژنو، اولین توافق نفتی ایران با اندونزی به منظور صادرات خدمات فنی و مهندسی صنعت نفت حاصل شد.
از این رو در نشست مشترکی بین مرزوق علی رئیس پارلمان اندونزی و حمیدرضا کاتوزیان رئیس پژوهشگاه صنعت نفت دو طرف به منظور صادرات خدمات فنی و مهندسی صنایع نفت و چاه‌های نفتی به توافق‌های اولیه دست یافتند.
در این نشست مشترک مرزوق علی رئیس پارلمان اندونزی خواستار مشارکت، همکاری مشترک و ایفای نقش پژوهشگاه صنعت نفت ایران برای احیای چاه‌های مرده و برگرداندن آنها به چرخه نفت تولید شده است.
این مقام اندونزیایی با اشاره به وجود بیش از یکهزار چاه مرده در این کشور آسیایی و فقدان فناوری مناسب برای بهره‌برداری از این چاه‌های نفتی، تصریح کرد: خواستار همکاری و ایفای نقش پژوهشگاه صنعت نفت در دستیابی به این فناوری برای برگرداندن این چاه‌های نفت به چرخه تولید شد.
حمیدرضا کاتوزیان رئیس پژوهشگاه صنعت نفت ایران هم با استقبال از این پیشنهاد نفتی اندونزی، اظهار داشت: پژوهشگاه صنعت نفت برای احیای چاه‌های قدیمی نفت اندونزی آمادگی دارد و با توجه به تجربیات این پژوهشگاه در بخش بالادستی صنایع نفت و گاز امکان اجرای این طرح وجود دارد.
این مقام مسئول همچنین با ارائه پیشنهادی به رئیس پارلمان اندونزی خواستار تأسیس مرکز تحقیقاتی، آموزشی و آزمایشگاهی نفتی در اندونزی شد و افزود: با توجه به تجربیات پژوهشگاه صنعت نفت در عرصه انتقال فناوری، توسعه فناوری‌های نوین و همکاری‌های بین‌المللی، آمادگی برای انتقال تجربیات در زمینه شناسایی و اکتشاف منابع نفتی وجود دارد.
بنابراین گزارش، ایران و اندونزی پیش از این به منظور خرید محموله‌های گاز مایع (ال.ان.جی) هم مذاکراتی با ایران انجام داده بودند که به دلیل تأخیر و سپس تعلیق ساخت تنها کارخانه تولید ال.ان.جی ایران، این مذاکرات به نتیجه‌ای نرسید.

 


عضو شورای فقهی بانک مرکزی راهکار رفع شبهه ربوی بودن اوراق این بانک را اعلام کرد.
حجت‌الاسلام سیدعباس موسویان در گفت‌وگو با فارس، در مورد شبهه ربوی بودن انتشار اوراق مشارکت بانک مرکزی، اظهار داشت،‌ماهیت اوراق مشارکت که در قانون سال 1376 نحوه انتشار اوراق مشارکت تصویب و در شورای نگهبان تایید شده، اوراقی هستند که در جهت مشارکت مردم به سرمایه‌گذاری‌ها در طرح‌ها و پروژه‌های اقتصادی است.
وی افزود: این موضوع به این معنی است که باید پروژه‌های اقتصادی مانند طرح‌های عمرانی وزارتخانه تعریف شود و مردم در آن پروژه مشارکت کرده و از محل ارزش افزوده آن پروژه سود دریافت کنند، اما در اوراق مشارکت بانک مرکزی اولین تردید این است که هدف بانک مرکزی این نیست که پول‌های به دست آمده را در طرح‌های اقتصادی به کار بگیرد.
عضو شورای فقهی بانک مرکزی تصریح کرد: هدف بانک مرکزی کنترل نقدینگی است و این پول‌ها برای کاهش حجم نقدینگی جمع‌آوری می‌شود و در سودآوری اوراق تردید جدی وجود دارد، در این شرایط پروژه اقتصادی و مشارکتی وجود ندارد و در این حالت امکان پرداخت سود وجود ندارد.
وی با بیان اینکه انتشار اوراق مشارکت بانک مرکزی در شورای فقهی بانک مرکزی محل تردید بود، ادامه داد: کارشناسان در بانک مرکزی راهکاری پیشنهاد کردند به این صورت که بانک مرکزی این وجوه جمع‌آوری شده را در اختیار بانک‌ها قرار دهد و آنها در طرح‌ها و پروژه‌های مشخص به کار گرفته و از محل بازدهی آنها به صاحبان اوراق سود پرداخت شود.
موسویان افزود: اگر این فرایند انجام شود، مشکل شرعی اوراق مشارکت بانک مرکزی برطرف می‌شود اما دیگر آن خاصیت کنترل حجم پول از بین می‌رود.وی با اشاره به انواع اوراق مشارکت‌ها، گفت: از مجموع اوراق‌های منتشر شده، اوراق بانک مرکزی از نظر شرعی محل تردید اما در شورای فقهی بانک مرکزی راهکارهای مختلفی برای حل مشکل شرعی بانک مرکزی پیشنهاد شده که بهترین راهکار آن انتشار صکوک اجاره است.
عضو شورای فقهی بانک مرکزی ادامه داد: این اوراق بهادار اصطلاحا مشکل طرح و پروژه و بازدهی را ندارد و سود آن از نظر شرعی حلال است و بانک مرکزی هم می‌تواند به هدف خود در کنترل نقدینگی دست یابد، لازمه این کار این است که بخشی از دارایی‌های دولت قابل تملیک برای مردم باشد و از محل اجاره بهای آن دارایی‌ها به صاحبان اوراق اجاره داده شود.وی با بیان اینکه در این ابزار بانک مرکزی هم از محل واگذاری آن دارایی‌ها نقدینگی مازاد را جمع‌آوری کند، اضافه کرد: پیشنهادی با عنوان اوراق اجاره مطرح شد اما بانک مرکزی نسبت به آن کار جدی انجام نداد.
موسویان تصریح کرد: بانک مرکزی چند طرح را تدوین و به شورای فقهی ارائه داد که چند ایراد به آن وارد و مقرر شد که بازنگری مجدد کرده و ارائه کنند اما هنوز این کار انجام نشده است.
وی با اشاره به ویژگی‌های اوراق اجاره، گفت: می‌توان با بکار گرفتن این اوراق، هم هدف بانک مرکزی را محقق کرد و هم از شبهه ربا در اوراق منتشر شده توسط این نهاد جلوگیری کرد.

 


* معاون سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به اینکه برخی فروشندگان سودجو مصنوعات طلای تولید داخل را به اسم مصنوعات خارجی در بازار می‌فروشند، گفت: طرح شناسنامه‌دار کردن مصنوعات طلا هم‌اکنون به صورت آزمایشی در حال اجرا بوده و در صورت موفقیت به صورت سراسری در کشور اجرا خواهد شد.
* همراه اول با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد قیمت سیم‌کارت‌های دائمی تضمین‌دار این اپراتور 163 هزار و 200 تومان است. به دنبال ابلاغ مصوبه 166 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در پایان مرداد ماه امسال، فروش سیم‌کارت‌های دائمی ودیعه‌دار این اپراتور برای اعمال تغییرات، مدتی متوقف شده بود؛ پس از اعمال تغییرات، از پنجم آبان ماه سال جاری سیم کارت‌های دائمی تضمین‌دار همراه اول با قیمت 163 هزار و 200 تومان به فروش می‌رسد. سیم کارت‌های دائمی تضمین‌دار اپراتور اول که با 0912 شناخته می‌شوند (شامل رنجهای 0911 تا 0918 دائمی سراسر کشور)؛ دارای 120 هزار تومان حق اتصال، 7200 تومان مالیات بر ارزش افزوده و 36 هزار تومان به‌عنوان تضمین است.
* شاخص فرابورس دیروز هم در ادامه روند صعودی بازار از مرز 880 واحد عبور کرد و در پایان معاملات بر روی 7/875 واحد تثبیت شد. رکوردشکنی شاخص فرابورس در حالی ادامه داشت که 7/192 میلیون اوراق بهادار به ارزش بیش از 1720 میلیارد ریال در 32 هزار دفعه داد و ستد شد و این شاخص با افزایش 5/1 درصد معادل 13 واحد، بر روی 7/875 واحد ایستاد.
* جوایز 340 هزار نفر از برندگان چهارمین مرحله قرعه‌کشی سراسری بانک انصار امروز به حساب‌ آنها واریز و همچنین اسامی برندگان اعلام می‌شود.بانک انصار از کلیه سپرده‌گذاران حساب‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز در مرحله چهارم تشکر و قدردانی نموده و از سپرده‌گذاران دعوت می‌نماید با حفظ و افزایش موجودی سپرده خود جهت شرکت در قرعه‌کشی سراسری مرحله پنجم و بهره‌مندی از میلیاردها ریال جوایز نقدی ما را یاری نموده و بر اجر معنوی خود بیافزایند.

 


یک کارشناس بازار سهام پیش‌بینی کرد چشم‌انداز این بازار در ماه‌های آینده مثبت خواهد بود.
محمد شاهینی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: روند صعودی بورس با توجه به شرایط به وجود آمده مبنی بر مذاکرات مثبت و ثبات در بازار ارز و سرازیر شدن نقدینگی فراوان به بازار سهام، همچنان ادامه خواهد یافت.
شاهینی با تاکید بر اینکه با توجه به روند نرخ دلار گروه‌های خودرویی و سیمانی با صف خرید مواجه شده‌اند گفت: این شرکت‌ها در آینده با توجه به شرایط به وجود آمده روند رو به رشدی را طی خواهند کرد و این امر نیز منطقی است.
وی درباره چشم‌انداز آینده سهم‌های بانکی هم خاطرنشان کرد: سهام این نمادها با توجه به شرایط به وجود آمده در روند مثبت سیاسی و آزاد شدن دارایی‌های خارجی آنان همچنان رو به رشد خواهد بود.
شاهینی با تاکید بر اینکه اکنون بازار روی نمادهایی که ارزش بازار آنان نسبت به ارزش جایگزینی آنان پایین‌تر است واکنش بسیار مثبتی نشان داده است گفت: سیمان فارس و خوزستان، مسکن شمال شرق، سیمان درود، سیمان غرب که ارزش بازار آنان نسبت به ارزش جایگزینی آنها بسیار کمتر است، در آینده وضعیت بسیار خوبی تجربه خواهد کرد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان لغو معاملات هلدینگ فارس با توجه به مباحث مطرح شده اخیر وجود دارد یا خیر تاکید کرد: به نظر می‌رسد عرضه بلوکی هلدینگ فارس مورد انتقاد قرار گرفته که باید گفت با توجه به معامله پایاپای و تسویه سه روزه آن امکان لغو معاملات آن به هیچ وجه وجود ندارد.
این در حالی است که ایسنا دیروز گزارش داد همزمان با انتشار مصوبه جدید شورای رقابت در خصوص لغو واگذاری هلدینگ خلیج‌فارس و باطل شدن تمام معاملات این هلدینگ در بورس، نماد هلدینگ خلیج‌فارس در بورس صف فروش سنگینی را شاهد بود.
به این ترتیب مصوبه جدید شورای رقابت موجب شد تا بزرگ‌ترین شرکت بورسی و لیدر بازار سرمایه دیروز با افت چهار درصدی قیمت مواجه شده و از صف فروش چهار میلیونی برخوردار شود.
شاخص بورس بر فراز قله 81 هزار واحدی
شاخص کل بورس و ا وراق بهادار در پایان معاملات دیروز از مرز 81 هزار واحد عبور کرد تا از ابتدای سال بازدهی 112 درصدی را نصیب سهام‌داران کند.
به گزارش ایرنا، معاملات دیروز بر روی نمادهای تاپیکو، و غدیر، وبملت، و پاسار و بصادر موجب رشد شاخص و عبور آن از عدد 81 هزار واحد شد.
بر اساس این گزارش: دیروز شاخص با 991 واحد رشد به عدد 81 هزار و 13 واحد رسید.

 


شرکت‌های خودروسازی پژو و رنو فرانسه از لغو تحریم‌های ایران استقبال کردند.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از بلومبرگ، خودروسازان فرانسوی پژو و رنو بیشترین سود را از توافق هسته‌ای ایران و 1+5 می‌برند.
جین بابپتیس (ژان باتیس) توماس، سخنگوی پژو روز یکشنبه گفت: هر نشانه‌ای مبنی بر اینکه ما می‌توانیم تجارت با شرکای خود در ایران را از سر بگیریم، حرکتی در جهت درست است. ما مسلما از بازگشایی بازار ایران استقبال می‌کنیم.
فلورانس گلدفیم سخنگوی شرکت رنو درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت: این خبر خوبی برای ماست، چرا که این کشور بازار مهمی برای رنو محسوب می‌شود. ما منتظریم تا ببینیم که شرایط توسعه مجدد فعالیت‌هایمان در این کشور چه است.
پژو دومین خودروساز بزرگ اروپا در سال 2011، یک سال پیش از اعمال تحریم‌ها 457 هزار دستگاه خودرو به ایران فروخته است. ایران در این سال از نظر حجم پس از فرانسه، دومین بازار بزرگ پژو بوده است. پس از اینکه پژو در فوریه سال 2012 محموله‌های خود به ایران را متوقف کرد، فروش این خودروساز در ایران 68 درصد کاهش یافت و به 145 هزار دستگاه خودرو رسید.
جین بابپتیس یکی از مقامات پژو اذعان کرد که درآمد این شرکت به علت تحریم‌های ایران ماهانه 10 میلیون یورو کاهش یافته است.
پیتر فاس یک کارشناس اقتصادی با توضیح اینکه پژو از خودروسازان بزرگ خارجی فعال در ایران پیش از تحریم‌ها بود و از کاهش تحریم‌ها بیشترین سود را می‌برد، گفت: ایران بازار جذابی با چشم‌انداز رشد است و در منطقه خاورمیانه مورد توجه خودروسازان است.
بر اساس توافق اخیر ایران و گروه 1+5 برخی از تحریم‌های ایران کاهش می‌یابد که لغو تحریم‌های صنعت خودرو یکی از این موارد است.

 


لایحه بودجه سال آینده در وقت قانونی برای بررسی تقدیم مجلس می‌شود.
محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در حاشیه مراسم تدوین برنامه‌های راهبردی دولت در جمع خبرنگاران با بیان این که فرزندان ملت در دولت شبانه‌روزی تلاش کردند وضع را به تدریج بهتر کنند در مورد لایحه بودجه ادامه داد: با افتخار باید عرض کنم لایحه بودجه سال 93 در معاونت برنامه‌ریزی رئیس جمهور به پایان رسید و دولت در جلسات هیأت وزیران بیش از 14 تبصره از لایحه بودجه 93 را به تصویب رساند. امروز هم در جلسه هیأت وزیران به این مسئله رسیدگی می‌شود و تلاش می‌شود تا هیأت وزیران هر روز در مورد لایحه بودجه جلسه تشکیل دهد تا لایحه بودجه را به موقع تنظیم کنند و به گونه‌ای عمل شود تا بهمن ماه مصوبه قانونی داشته باشیم.
نوبخت افزود: انتظار می‌رود نمایندگان به گونه‌ای عمل کنند تا بتوانیم در بهمن ماه مصوبه بودجه 93 را داشته باشیم.
وی ادامه داد: تلاش بر این است که در صورت تصویب بموقع بودجه تا اسفند ماه امسال، آیین نامه اجرایی بودجه 93 را فراهم کنیم تا در آغاز سال 93 قانون و آیین‌نامه اجرایی بودجه را داشته باشیم. وی در مورد احیای سازمان مدیریت برنامه‌ریزی گفت: با توجه به این که در فرا دست‌ترین سند چشم‌انداز 20 ساله توسعه یافتگی یک هدف اساسی انتخاب شده است و برای تحقق این هدف باید دستگاه متولی برنامه‌ریزی وجود داشته باشد به همین منظور سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این کار را انجام می‌دهد و خوشبختانه مجلس محترم قبل از شروع دولت یازدهم احیای این سازمان را در دستور کار قرار داد و در کمیسیون برنامه و بودجه فعالیت‌ها و معاونت برنامه‌ریزی و راهبردی مشخص شده است.
سخنگوی دولت در پایان در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر این که توافق هسته‌ای صورت گرفته چه تأثیری بر اقتصاد کشور دارد، گفت: قطعاً با توجه به توافق صورت گرفته بخشی از تحریم‌ها کاهش می‌یابد و بعضی از منابع قابل استفاده می‌شود و این بر اقتصاد ایران اثرگذار خواهد بود البته این به این معنی نیست که این منابع را تبدیل به ریال کنیم و در کشور تقسیم کنیم بلکه از این منابع استفاده بهینه خواهد شد.

 


نگرانی از افت قیمت‌ها باعث شده تا بسیاری از کسانی که ارز و یا سکه نزد خود ذخیره کرده‌ بودند را روانه بازار کنند.
به گزارش خبرنگار کیهان، خانمی که برای فروش 3 قطعه سکه تمام بهار آزادی به بازار ارز و سکه میدان فردوسی مراجعه کرده بود، می‌گوید: دیگر نمی‌شود به دلار و سکه به عنوان کالای سرمایه‌ای نگاه کرد، باید پول را جایی سرمایه‌گذاری کرد که افزایش داشته باشد.
یکی دیگر از مراجعه‌کنندگان به صرافی گفت: دلار را 3400 تومان خریدم ولی حالا باید 2 هزار و 880 تومان بفروشم، مطمئنم اگر امروز نفروشم فردا ضرر بیشتری خواهم کرد.
بنا بر این گزارش، فعالان بازار سکه و ارز معتقدند، قیمت ارز و سکه دیگر افزایش نخواهد داشت، زیرا بسیاری از مردمی که در این بازار سرمایه‌گذاری کرده بودند به این نتیجه رسیدند که نباید سکه و ارز را نزد خود نگهداری کنند و پولشان را در کار تولید سرمایه‌گذاری کنند.دیروز بسیاری از صرافی‌ها از رونق خوبی برخوردار بودند، آنها می‌گفتند: بعد از چندین ماه رکود، بازار جان تازه‌ای گرفته به طوری که این روند نشانه‌ای از ثبات و رونق کسب و کار ما خواهد شد.
به گزارش ما، دیروز قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید 840 هزار تومان، هر قطعه سکه بهار آزادی طرح قدیم 835 هزار تومان، نیم‌سکه 440 هزار تومان، ربع سکه 255 هزار تومان و سکه گرمی 170 هزار تومان بود که به ترتیب 18، 20، 10، 5 و 20 هزار تومان افت قیمت داشتند.
بنابراین گزارش، دیروز همچنین هر دلار آمریکا 2 هزار و 900 تومان، هر یورو اروپا 3 هزار و 945 تومان و هر پوند انگلیس 4 هزار و 750 تومان فروخته می‌شد که به ترتیب 38، 40 و 90 تومان کاهش قیمت داشتند.

 


خبرگزاری رویترز گزارش داد: لغو تحریم بیمه نفتکش‌های حامل نفت ایران در پی توافق هسته‌ای غرب با ایران، باعث افزایش صادرات نفت ایران به مشتریان آسیایی خواهد شد.
به گزارش ایسنا، ایران و گروه موسوم به 5+1 روز یکشنبه در ژنو یک توافق تاریخی در مورد لغو محدود تحریمها در خصوص برنامه هسته‌ای ایران حاصل کردند.
یک مقام بلندپایه غربی گفت: لغو تحریمهای اتحادیه اروپا علیه بیمه نفتکش‌های حامل نفت ایران در این توافق قید شده است.
در پی توافق هسته‌ای، کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: در مرحله اول، ممنوعیت صادرات نفت ایران به اتحادیه اروپا باقی خواهد ماند و صادرات نفت ایران در سطح روزانه یک میلیون بشکه نگه داشته خواهد شد.
کوین بوک مدیرعامل یک شرکت انرژی در واشنگتن گفت: لغو تحریم بیمه نفتکش‌ها احتمالاً باعث افزایش صادرات نفت ایران به میزان روزانه 200 تا 400 هزار بشکه به ویژه به پالایشگاههای هندی خواهد شد.
وی همچنین گفت: کاخ سفید در بیانیه خود اعلام کرد که صادرات نفت ایران در سطح یک میلیون بشکه در روز حفظ خواهد شد که بسیار بالاتر از برآورد اخیر 715 هزار بشکه‌ای از صادرات نفت ایران در ماه اکتبر است و نشان می‌دهد با این توافق صادرات نفت ایران دستکم 285 هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد.
قیمت جهانی نفت
کاهش یافت
قیمت جهانی نفت دیروز با کاهش 2/43 دلاری به 108/62 دلار رسید.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، قیمت نفت خام برنت- که پایه نفت جهانی محسوب می‌شود- شاهد کاهش 2/43 دلاری بوده و به 108/62 دلار در هر بشکه در بورس فروش آتیه ICE لندن رسیده است. قیمت پایه نفت خام آمریکا نیز با 0/85 دلار کاهش به 93/99 دلار در بورس نیویورک رسیده است. قیمت نفت خام آمریکا در اکتبر به حدود 110 دلار رسیده بود.

 


بانک مرکزی متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به 24 آبان ماه امسال را اعلام کرد که براساس آن، قیمت ماست و شیر افزایش و نرخ تخم‌مرغ کاهش یافت.
براساس اعلام بانک مرکزی، در گروه لبنیات قیمت ماست غیر پاستوریزه و شیر پاستوریزه افزایش داشت و بهای سایر اقلام این گروه نسبت به هفته قبل بدون تغییر بود.
قیمت تخم مرغ کاهش یافت و شانه‌ای 82 هزار الی 110 هزار ریال فروش می‌رفت. در گروه برنج، بهای برنج داخله درجه یک و درجه 2 ثابت بود. در گروه حبوب قیمت عدس بدون تغییر بود. بهای لپه نخود و لوبیا چشم‌بلبلی اندکی افزایش ولی قیمت سایر اقلام این گروه کاهش داشت.
در هفته مورد بررسی، در میادین زیر نظر شهرداری پرتقال درجه 2 و لوبیا سبز عرضه نمی‌شد و خربزه و هندوانه عرضه کمی داشت اما سایر اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آنها از نظر کیفی در سطح پایینی قرار داشت، به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره‌بار عرضه شد.
میوه فروشی‌های سطح شهر اقلام مرغوب میوه و سبزی تازه را عرضه می‌نمودند که در گروه میوه‌های تازه بهای تمام اقلام این گروه به ویژه نارنگی و انار کاهش یافت.
در گروه سبزی‌های تازه قیمت پیاز و سبزی‌های برگی نسبت به هفته قبل ثابت بود. بهای گوجه فرنگی، سیب‌زمینی و لوبیا سبز افزایش ولی قیمت سایر اقلام این گروه کاهش داشت.در این هفته بهای گوشت گوسفند، گوشت تازه گاو و گوساله و گوشت مرغ افزایش جزئی یافت.
در هفته مورد بررسی، قیمت چای خارجی، قند، شکر و انواع روغن نباتی بدون تغییر بود.
در هفته مورد گزارش، در گروه لبنیات قیمت ماست غیر پاستوریزه و شیر پاستوریزه به ترتیب معادل 5/6 درصد و 2/3 درصد افزایش داشت و بهای سایر اقلام این گروه نسبت به هفته قبل بدون تغییر بود. قیمت تخم مرغ معادل 0/1 درصد کاهش یافت.
در هفته مورد بررسی، در گروه برنج، بهای برنج داخله درجه یک و درجه 2 ثابت بود. در گروه حبوب، قیمت عدس بدون تغییر بود. بهای لپه نخود و لوبیا چشم‌‌بلبلی هر یک معادل 0/5 درصد ولی قیمت سایر اقلام این گروه بین 0/1 درصد تا 3/8 درصد کاهش داشت.
در هفته مورد گزارش، در گروه میوه‌های تازه بهای تمام اقلام این گروه بین 2/1 درصد تا 25/9 درصد کاهش یافت. در گروه سبزی‌های تازه قیمت پیاز و سبزی‌های برگی نسبت به هفته قبل ثابت بود. بهای گوجه‌فرنگی معادل 6/2 درصد، سیب‌زمینی 0/7 درصد و لوبیا سبز 0/6 درصد افزایش ولی قیمت سایر اقلام این گروه بین 1/8 درصد تا 6/9 درصد کاهش داشت.
در این هفته بهای گوشت گوسفند معادل 0/7 درصد، گوشت تازه گاو و گوساله 0/3 درصد و گوشت مرغ 0/5 درصد افزایش یافت. در هفته مورد بررسی، قیمت چای خارجی، قند، شکر و انواع روغن نباتی بدون تغییر بود.
براساس این گزارش: متوسط قیمت خرده‌فروشی گروه لبنیات در هفته منتهی به 24 آبان ماه سال جاری نسبت به هفته مشابه سال قبل 17/7 درصد، تخم‌مرغ 8/1 درصد، گروه برنج 51/7 درصد، حبوبات 59/8 درصد، میوه‌های تازه 34/3 درصد، سبزی‌های تازه 51/7 درصد، گوشت قرمز 37/5 درصد، گوشت مرغ 36/9 درصد، قند و شکر 23/6 درصد، چای 32/6 درصد و روغن نباتی 22/5 درصد افزایش داشته است.

 


7 درصد مشترکان خانگی بیشترین آب را مصرف می‌کنند. مردم فقط 30درصد هزینه تمام شده آب را می‌پردازند.
قائم مقام وزیر نیرو با بیان مطالب فوق از بدهی 7 هزار میلیارد تومانی در بخش آب و آبفا خبر داد و گفت: با وجود عدم اجرای افزایش 38 درصدی قیمت حامل‌های انرژی از جمله آب در سال جاری، هم‌اکنون منتظر بررسی‌های بیشتر دولت در این باره هستیم.
ستار محمودی از بدهی 2 هزار میلیارد تومانی در پروژه‌های آبی کشور خبر داد و گفت: همچنین 5 هزار میلیارد تومان نیز در بخش آب و فاضلاب بدهی وجود دارد که در مجموع 7 هزار میلیارد تومان بدهی باید در این بخش تعیین تکلیف شود.
قائم مقام وزیر نیرو درباره وضعیت افزایش قیمت آب اظهار داشت: هم‌اکنون مشترکان آب کشور تنها 30 درصد هزینه تمام شده آب را می‌پردازند و این میزان در برخی مصارف مانند کشاورزی تنها 7 درصد است.
محمودی با تاکید بر اینکه به دولت در قانون بودجه سال جاری اجازه افزایش 38 درصدی قیمت حامل‌های انرژی داده شده است افزود: با این وجود، تاکنون این افزایش به اجرا گذاشته نشد و هم‌اکنون دخل و خرج آب و برق بسیار پرنوسان است.
این مقام مسئول در وزارت نیرو خاطرنشان کرد: ما منتظر بررسی‌های بیشتری درباره قیمت آب هستیم و حتی اعمال افزایش 38 درصدی نیز عدد کوچکی است و امکان ترمیم شکاف هزینه‌های تولید آب و دریافتی آن را نمی‌دهد.
وی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد 72 درصد از مشترکین آب خانگی در هر دوره مبالغی کمتر از 3800 تومان پرداخت می‌کنند و این مبلغ برای 21 درصد از مشترکان نیز کمتر از هزار تومان است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10