(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 05 آذر 1392 - شماره 20649 

نقش آفرینی بزرگ ترین تشکل مردمی در طول سال های انقلاب اسلامی (بخش پایانی)
بسیج ، هر لحظه آماده برای خدمتگزاری
   


گروه گزارش
"خلاصه كلام اگر بر كشوري نواي دلنشين تفكر بسيجي طنين انداز شد، چشم طمع دشمنان و جهانخواران از آن دور خواهد گرديد والا هر لحظه بايد منتظر حادثه ماند".
این سخن امام راحل مان زمانی تبلور یافت که بسیج در قالب تفکری ناب به الگویی فراتر از مرزهای ایران اسلامی مبدل شد و توانست انقلاب را در همه صحنه ها و عرصه ها بیمه کند و کانون بیداری و تکیه گاهی امن برای ملل مظلوم نه تنها در داخل بلکه حتی در خارج از مرزها باشد.
تاریخ انقلاب اسلامی ثابت کرد فرموده امام خمینی‌(ره) مبنی بر این که "قضیه بسیج، همان مساله ای است كه در صدر اسلام بوده است این مساله جدید نیست ، در اسلام سابقه داشته است و چون مقصد ما اسلام است ، باید هر جوانی یك نیرو باشد برای دفاع از اسلام و همه مردم و هر كسی در هر شغلی كه هست مهیا باشد برای جلوگیری از كفر و هجوم بیگانگان" واقعا مستدل است.
از میان میلیون ها انسانی که در ایران اسلامی زندگی می کنند تقریبا هیچ فردی را نمی توان یافت که بتواند خدمات بسیجیان را طی سه دهه انقلاب اسلامی انکار کند، چرا که شواهد و مصادیق موفقیت های آن ها آن چنان عظیم است که امکان این انکار را به صفر می رساند.
لبیک به ندای رهبر رمز جاودانگی بسیج
رضا جوانی را در یکی از کتابخانه های تهران می بینیم که با شنیدن موضوع مصاحبه اصرار زیادی دارد تا حتما صحبت هایش را منتشر کنیم. چرا که به عقیده خودش برکات بسیج برای جامعه کم نبوده و تعیین فقط یک هفته برای بزرگداشت بسیج و بسیجیان خیلی ناچیز است.
وی در گفت و گو با گزارشگر کیهان می گوید: همه چاله هایی که در این مملکت توسط دشمنان ایجاد شده را بسیجیان پر کرده اند. به عنوان نمونه در جنگ تحمیلی این بسیج بود که نقش ارزنده ای داشت. چه بسیجیانی که در خط مقدم بودند و چه آنهایی که از مرد و زن پشت جبهه خدمت می کردند.
جوانی همچنین از بسیجیانی یاد می کند که در روستاها در قالب بسیج سازندگی خدمات ارزنده ای داشتند و در ادامه می گوید: همین روحیه بی ادعای آنها بود که من را مجاب کرده بود حتما وقتی بزرگ شدم به جبهه بروم البته با بزرگ شدن مان، عرصه های دیگری برای دفاع از کشور فراهم شد.
وی ضمن اشاره به تشکیل کانون های امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یکی از خدمات ارزنده توسط بسیجیان این حرکت را در جامعه حال حاضر که بد‌حجابی در آن به عنوان یکی از معضلات اجتماعی است، مورد ستایش قرار می دهد.
اردوی جهادی، عرصه ای دیگر برای خدمت
عرصه هایی که "جوانی" از آن صحبت می کند و این روزها برای نسل جوان به امانت گذاشته شده و به قول افرادی که از این خدمات بهره مند می شوند بحق، میراث ارزشمندی است.
اردوهای جهادی دانشجویان بسیجی که یادآور بسیج سازندگی است این روزها دل خیلی از روستائیان زحمت‌کش را به دست آورده است و به قول جواد خدارضایی از کشاورزان زحمت کش خدمات ارزشمندی به روستائیان ارائه می دهد.
جواد خدارضایی از کشاورزان و اهالی یکی از روستاهای همدان است که بارها شاهد کار گروه های بسیجی جهادی در روستای شان بوده و به قول خودش بیشتر از مردم شهر قدر این نیروهای زحمت کش را می داند.
وی در گفت و گو با گزارشگر کیهان می گوید: آن‌قدر این بچه ها بی ادعا هستند که ما را شرمنده می‌کنند. واقعا کار و وظیفه همان جوانانی که اوایل انقلاب در روستاها خدمت می کردند را الان این جوانان ادامه می دهند. دو سال است که این جوانان بسیجی می آیند و از تعمیرات خانه ها گرفته تا تعمیر کلاس درس و مدرسه و برق‌کشی برای مسجد و کوچه های روستا همه کار می کنند.
خدارضایی ادامه می دهد: روستای ما تعداد جوانانش زیاد نیست و وقتی به این جا می آیند واقعا خدمت می‌کنند و جای بچه های مان که به شهر رفته اند را برای‌مان پر می کنند. از دندانپزشکی گرفته تا آموزش و حتی مشاوره های پزشکی و خانوادگی برای زنان روستا دارند که اصلا فکر نمی کردیم روستا این چیزها به خودش ببیند.
احمد علی کوهی از دیگر اهالی روستا است که او هم خدمت جوانان بسیجی که کار آموزش کودکان روستا را به عهده گرفته اند و با حداقل ها کارهای بزرگی می‌کنند ستایش می کند و می گوید: این بچه ها نور چشم‌ما هستند. این روستا مدرسه درست و حسابی نداشت. یک معلم داشت که از خود همدان می آمد و چون راهش دور بود بعضی وقت ها به خاطر بدی آب و هوا کلاس تشکیل نمی شد و بچه ها چند روز بدون معلم می ماندند. از وقتی این ها به روستا می آیند خیلی از کارها انجام شده حتی قول داده اند با آموزش و پرورش صحبت کنند و معلم دیگری برای بچه ها اضافه شود. با آمدن این جوان‌ها دل ما روشن شده و بچه ها روحیه بهتری برای درس خواندن دارند.
بسیج، فراتر از نیروی نظامی
بسیج یک تفکر است و حداعلای آن رسیدن به قله بالای انسانیت تعریف می شود. عشق به ولایت و ایثار و از خودگذشتگی و ظلم ستیزی و مبارزه با کبر برخی از صفات نیک این تفکر است. اینها صفات ارزشمند این تفکر ناب است که برای عینیت بخشیدن به چنین تفکری نیاز به ساز و کارهایی داریم.
امیررضا خوانساری، پزشک است و می گوید که تلاش برای رضای خدا همان الگویی است که نیروهای بسیجی آن را در جامعه عینیت بخشیده اند.
وی در گفت و گو با گزارشگر کیهان می گوید: در هر گوشه و کنار این کشور را که نگاه می کنیم همه جا رنگ و بوی بسیج و تفکر بسیجی وجود دارد. در جامعه علمی و اساتید دانشگاهی، در میان مخترعان و پزشکان و زحمت کشان و در مناصب مختلف. حتی در ایام محرم و صفر دسته هایی از بسیجیان حضور دارند که واقعا در مقایسه با دیگران از همه بی ریاترند و فقط به خدمت‌رسانی فکر می کنند. گاهی لازم است تا عزاداری کنند و گاهی نیاز است به بیماران رسیدگی کنند. اگر حادثه‌ای از بلایای طبیعی رخ دهد حتما به کمک می آیند و فکر می کنم لشکری آنلاین هستند که هر لحظه احساس خطر کنند حضور می یابند.
اگر بخواهیم این نیروی خودجوش را تعریف کنیم باید بگوییم پتانسیلی از امت اسلامی هستند که برای رسیدن به هدف عالی تحت لوای رهبرشان آماده لبیک هستند.
شکل گیری بسیج و ایفای تعهدات به واقع معجزه‌گونه آن در همه ابعاد نظامی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و علمی و دیگر عرصه ها گاه این انتقادات را از سوی عده معدودی به گوش می رساند مبنی بر این که بسیج متشکل از نیروهای نظامی است و جایگاهی سیاسی و اجتماعی یا اقتصادی ندارد.
در پاسخ به این ادعا باید گفت چطور اقدامات فرهنگی، علمی و اجتماعی و حتی اقتصادی بسیج را می توان انکار کرد در حالی که هر کجا سازمان ها و نهادهای دولتی قادر به رفع مشکل نبوده اند این بسیج و نیروی عظیم مردمی بوده که توانسته موانع را رفع کند.
محمد افکانه کارشناس سیاسی در پاسخ به این انتقادات، ترجیح می دهد به ویژگی های تفکر بسیج اشاره کند.
وی در همین رابطه می گوید: بسیج مد نظر امام راحل واقعا شکل گرفت. این تفکر با دست خالی و اتکا به توانمندی داخلی بر مشکلات و مسایل پیروز شد و توانست بسیاری از گره ها را باز کند. همین که ایران توانسته انقلابش را به دیگر کشورها صادر کند از برکت وجود تفکر بسیجی است.
این کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با خبرنگار سرویس گزارش کیهان اضافه می کند: علاوه بر لبنان و فلسطین و سوریه کشورهای مختلفی مثل کشورهای آمریکای جنوبی و یا ونزوئلا که حتی از لحاظ فرهنگی و دینی قرابتی با ما ندارند توانسته اند این روحیه را از ما الگو بگیرند، در مقابل ظلم بایستند و با اتکا به داخل پیشرفت کنند.
این کارشناس سیاسی عقیده دارد با تحلیلی های مهندسی و نگاه واقع گرایانه به تحولات 33 روزه و 22‌روزه لبنان می توانیم به این موضوع پی ببریم که بدون الگوگیری از تجربیات ایران، مطمئنا چیزی جز شکست حزب الله و فلسطین نمی توانست پیش بیاید اما عملا نتیجه عکس آن شد و پیروز شدند. رمز این موفقیت‌شان را باید در الگو گیری از روحیه بسیج جست‌وجو کرد که در مواجهه با ظلم ابرقدرت های جهان هر چقدر از لحاظ توانمندی نظامی و نفرات کمتر باشیم اما همین که احساس کنیم می توانیم با اتکا به خداوند و توان نیروهای مردمی در برابرشان پیروز شویم، به حتم پیروزی نهایی از آن ما خواهد بود.
خدمتی از جنس ناب
این که گفته می شود افراد نظامی نباید وارد شوند باید به فلسفه شکل گیری بسیج نگاهی بیندازیم که با چه هدفی شکل گرفت و چگونه توانست تفکر و روحیه اش را حفظ کند. دیگر این که چگونه مراحل دشواری مثل جنگ تحمیلی، جهاد اقتصادی، جهاد علمی و سازندگی و نقش فرهنگی را پشت سر گذاشته است.
مقوله نظامی و غیر نظامی بودن دو مقوله مجزا هستند. بسیج در یک زمان در قالب نیروی نظامی ایفای وظیفه کرد و امروز به شکلی دیگر، مهم حفظ همان روحیه است که تفاوتی نکرده است.
ابوالقاسم خشنود معاون سابق هماهنگ کننده بسیج دانشجویی در رابطه با لبیک جوانان این مرز و بوم به فرمان امام راحل می گوید: بسیج در اوایل انقلاب در نقش بسیج سازندگی و کمک به مردم سپس در جنگ و بحث سازندگی و اکنون در نقش استقامت در مقابل بدخواهی دشمن و مقابله با فتنه گران نقش آفرینی می کند. در مقایسه با همه نهادها و سازمان های دولتی واقعا این بسیج و نقش این تشکل مردمی بوده که موثرتر از همه عمل کرده است. بسیج در کمک به نارسایی نهادهای مختلف نظام نقش موثری داشته و این نشانه تدبیر بی بدیل امام خمینی(ره) و حمایت های رهبر انقلاب است.
وی که در حال حاضر در بسیج مستضعفین مشغول به ایفای وظیفه است در گفت و گو با گزارشگر کیهان می گوید: به امید خدا بسیج امروز به سمتی در حرکت است تا تاثیر خود را در بحث تمدن سازی ایفا کند. اکنون بسیج مستضعفین تلاش می کند جوانانی که شایستگی دارند و می توانند متصدی امور باشند را شناسایی و به خدمت بگیرد.
خشنود ضمن اشاره به استقبال بسیار زیاد جوانان از فعالیت در بسیج می گوید: مسوولین باید حساب ویژه‌ای برای جوانان باز کنند که تکلیف مدار و شایسته و توانمند هستند. ما باید به دنبال کشف استعدادها باشیم افرادی که توانمندی و علاقه مندی دارند و اگر قدر این جوانان را بدانیم استقبال از این هم بیشتر خواهد شد.
علیرضا نادعلی کارشناس سیاسی هم شروع نهضت را امتحانی برای رسیدن به حیات طیبه می داند تا بتواند شیوه های اسلامی را استخراج کند و همان طور که حضرت آقا فرمودند به سمت تمدن سازی اسلامی پیش برود.
وی در گفت و گو با گزارشگر کیهان می گوید: تشکیل بسیج همان فرهنگ ویژه یا خرده گفتمان خاص دفاع مقدس بود که آحاد مختلف به صورت داوطلبانه در پاسخ به ندایی که سال های پیش امام حسین علیه‌السلام سرداده بودند و در بیان رهبری تبلور یافت، لبیک گفتند. امروز این اتفاق در دیگر کشورها افتاده و تقریبا بیداری اسلامی این را ثابت کرد که نیروهای مردمی تحت الگوی ناب بسیجی در مواجهه با نظام استکباری توان رویارویی دارند.
گزارش روز

 

(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10