(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 05 آذر 1392 - شماره 20649

لابی چینی ها امروز در انتخاب بهترین بازیکن سال فوتبال آسیا تاثیر گذار است؟!
کاپیتان تیم ملی ایران شایسته ترین بازیکن برای دریافت توپ طلا
آمار جالب و خواندنی از تیم های شرکت کننده در جام جهانی 2014 برزیل
روزهای خوب ورزش
آیا تبعیض موجود میان شرق و غرب به پایان می رسد؟
نقش تعیین کننده ایران در تغییر شیوه برگزاری لیگ قهرمانان آسیا
زمان انتخابات 45 روز دیگر عقب افتاد
هیات اجرایی کمیته ملی المپیک خیال رفتن ندارد؟!
غایبان بزرگ جام جهانی
   


محمود محمدی
مراسم انتخاب بهترین بازیکن سال فوتبال آسیا در شرایطی امروز برگزار می‌شود که کاپیتان تیم ملی کشورمان بیشترین شایستگی را برای دریافت این عنوان باارزش دارد،این در حالی است که چینی ها لابی خود را برای معرفی ژنگ ژی از 48 ساعت قبل آغاز کردند.
انتخابات بهترین های آسیا امروز در شرایطی برگزار می شود که ایران در 6 بخش نامزد دریافت عنوان «بهترین» شده است. چندی قبل بود که کنفدراسیون فوتبال آسیا برترین‌های این قاره در سال 2013 را اعلام کرد که در 6 بخش ایران نامزد دریافت عنوان بهترین شد که اسامی این بخش ها به شرح زیر است:
برترین تیم باشگاهی فوتسال:
1- چونبوری – تایلند 2- گیتی‌پسند – ایران 3- ناگویا – ژاپن
تیم ملی فوتسال سال: 1- تیم ملی ایران 2- تیم ملی تایلند 3- تیم ملی ژاپن
بازیکن برتر سال: 1- ها دائه سانگ‌– کره جنوبی 2- جواد نکونام – ایران 3- ژنگ ژی – چین تیم برتر سال مردان: 1- تیم ملی زیر 20 سال عراق 2- تیم ملی ایران 3- تیم ملی ژاپن
کمک داور سال مردان: 1- حسن کامرانی فر – ایران 2- ناگی توشیوکو – ژاپن 3- ساگارا – ژاپن
برترین بازیکن فوتسال سال: 1- حسین طیبی – ایران / گیتی‌پسند 2- کائورو موریوکا – ژاپن / ناگویا 3- سوپهارت - تایلند / چونبوری. اما بدون تردید در میان این 6 بخش ، انتخاب بهترین بازیکن سال آسیا، مهم ترین عنوانی است که می‌تواند نصیب فوتبال ایران شود. آخرین باری که یک ایرانی صاحب عنوان بهترین بازیکن سال آسیا شد، به 9 سال قبل یعنی سال 2004 برمی گردد که علی کریمی توپ طلای آسیا را از آن خود کرد. حالا پس از 9 سال جواد نکونام کاپیتان شایسته تیم ملی فوتبال کشورمان این شانس را دارد که نام خود را به لیست بهترین های آسیا اضافه کند.
مکانیزم انتخاب بهترین بازیکن آسیا
انتخاب بازیکن برتر آسیا مکانیزم خاص خود را دارد. چندی پیش عضو ایرانی کنفدراسیون فوتبال آسیا در گفت و گویی به تشریح این مکانیزم پرداخت و گفت: در این مرحله امتیاز بازیکنان برمبنای بازی‌های آسیایی مانند مقدماتی جام ملت‌ها و لیگ قهرمانان آسیا و همچنین دیدارهای فیفا که مسابقات انتخابی جام جهانی است دسته‌بندی خواهد شد. امتیازات بازیکنان در مجموع این دیدارها و البته تعداد دفعاتی که به عنوان بهترین بازیکن میدان انتخاب شده‌اند در این میان تاثیرگذار خواهد بود. نکونام، «ژنگ ژی» از چین و «ها دائه سونگ» از کره با همین روند انتخاب شدند. دعوت‌نامه نکونام برای مراسم هم برای او ارسال شده و او می تواند در این مراسم با یک همراه که هزینه اش برعهده AFC خواهد بود، حضور پیدا کند. مراسم انتخاب بازیکن برتر روز 26 نوامبر(5آذر) برگزار خواهد شد و امتیاز نهایی بازیکنان تا آن روز تعیین می شود. به عنوان مثال حتی امتیاز 2 بازی ایران مقابل تایلند و لبنان برای نکونام محاسبه خواهد شد.
وی ادامه داد: امتیازات کمیته فنی هم در انتخاب بازیکن برتر آسیا تعیین کننده است، آنها رای خود را پیش از 5 آذر اعلام می کنند و بازیکن برتر معرفی می شود با این حال برای حفظ جذابیت مراسم و توجه افکار عمومی نام بازیکن سال آسیا در مراسم ویژه اعلام می‌شود. صبح روز پنجم آذر جلسه کمیته اجرایی در کوالالامپور مقر AFC برگزار و عصر همان روز برترین‌های سال 2013 قاره آسیا معرفی می شوند.
تعداد دفعات انتخاب به عنوان
بهترین بازیکن
علاوه بر تمام مسائلی که عضو ایرانی کنفدراسیون فوتبال آسیا در خصوص مکانیزم انتخاب بهترین بازیکن آسیا مطرح کرد، باید گفت که تعداد دفعات انتخاب به عنوان بهترین بازیکن در یک بازی بین المللی هم نقش پررنگی در کسب عنوان بهترین بازیکن سال آسیا دارد. نکونام که یکی از مهره‌های تاثیرگذار استقلال و تیم ملی در طول یک سال گذشته بوده، در این مدت توانسته سه بار بهترین بازیکن میدان شود. هر سه دفعه‌ای که جواد نکونام بهترین بازیکن یک مسابقه بین‌المللی شده، در دیدار ایران - لبنان بوده است. او یک بار در چارچوب مسابقات انتخابی جام جهانی و دو بار هم در چارچوب مسابقات انتخابی جام ملت‌های آسیا، بهترین بازیکن شده که در هر سه مسابقه، حریف ایران تیم ملی لبنان بوده است. اتفاقا برای کنفدراسیون فوتبال آسیا، مسابقات انتخابی جام جهانی با ارزش است و اینکه نکونام توانسته در چنین مسابقه‌ای بهترین بازیکن زمین شود، امتیاز بالایی از نظر AFC دارد. ژنگ ژی بازیکن چینی هم سه بار در مسابقات بین المللی به عنوان بهترین بازیکن انتخاب شده اما ها دائه سونگ بازیکن کره‌ای این لیست، دو بار به این موفقیت رسیده است. بنابراین نکونام و ژنگ‌ژی شانس بیشتری برای دریافت توپ طلا دارند و رقابت اصلی بین دو بازیکن ایران و چین است.
حضور در مراسم بهترین ها
نکته دیگری که در انتخاب بهترین بازیکن سال آسیا مهم است، حضور در سالن برگزاری مراسم است. برای کنفدراسیون فوتبال آسیا اهمیت زیادی دارد که بهترین بازیکن سال آسیا، حتما در سالن محل برگزاری این مراسم حضور داشته باشد و اگر بهترین بازیکن نتواند خودش را به محل برگزاری مراسم برساند، این جایزه به نفر دوم اهدا خواهد شد. این حساسیت از زمانی ایجاد شده که AFC، هوندا بازیکن ژاپنی تیم زسکا مسکو را به عنوان بازیکن سال آسیا انتخاب کرد اما او به محل برگزاری مراسم نرفت و نماینده‌اش را برای دریافت جایزه به آنجا اعزام کرد. در زمان برگزاری مراسم معرفی بهترین‌های فوتبال آسیا، ها دائه سونگ کاپیتان اف‌سی‌سئول کره جنوبی درگیر مسابقه تیمش در پلی‌آف کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیاست و ژنگ‌ژی هم باید در نیمه نهایی جام حذفی چین در ترکیب گوانگ‌جو به میدان برود. با این حساب احتمال اینکه این دو نفر به مالزی بروند کم است و اگر هر کدام از آن‌ها نتواند خودش را به مالزی برساند، خود به خود از گردونه رقابت حذف می‌شود تا شانس نکونام بالا برود.
نقش تعیین کننده لابی
با تمام این تفاصیل نباید از همین حالا دریافت جایزه بهترین بازیکن سال از سوی نکونام را تمام شده دانست. بدون تردید لابی مسئولان فدراسیون فوتبال در انتخاب نکونام نقش تعیین کننده ای دارد،واژه لابی اگر چه در میان ما ایرانی ها بار منفی پیدا کرده اما در مناسبات فوتبالی نه تنها این گونه نیست،بلکه لازم الاجرا نیز به نظر می رسد. ای اف‌سی و فیفا تشکیلاتی هستند که لابی در آن موج می زند و شاید تعداد دفعات انجام آن حتی از مجامع مهم سیاسی نیز بیشتر باشد. علتش هم این است که در منطقه آسیا از یک سو کشورهای پیشرفته ای چون ژاپن و کره قرار دارند که تمایل دارند عناوین و سمت های مهم آسیا را به خود اختصاص دهند و از سوی دیگر عرب های پولداری به چشم می خورند که برای رسیدن به اهداف بزرگ خود ترسی از هزینه های میلیاردی ندارند.
البته در چند سال اخیر، فدراسیون فوتبال ایران بابت لابی هایی که در قاره کهن انجام داده، بییشتر از آنکه متنفع باشد، متضرر شده است. آخرین مورد این اتفاقات هم به انتخابات کمیته اجرایی و معاونت ای اف سی برمی گردد که در آن فدراسیون فوتبال ما اشتباه بزرگی را مرتکب شد. در آن انتخابات، علی کفاشیان در حالی که عضو کمیته اجرایی ای اف اسی بود از نامزد شدن برای عضویت مجدد در این سمت انصراف داد تا شاید علی سعیدلو به عنوان نایب رئیس ای اف سی انتخاب شود اما محاسبات اشتباه از کار در آمد و سعیدلو انتخاب نشد. و به همین به راحتی فدراسیون فوتبال ایران عضویت در سمت باارزش کمیته اجرایی را از دست داد.
و جالب اینکه دراین میان تصمیم گیرنده اصلی فوتبال آسیا همان کمیته اجرایی است که ما نماینده ای در آن نداریم. ایران اگر به مانند سنوات گذشته حداقل یک علی کفاشیان هم در کمیته اجرایی داشت حالا بسیار امیدوارتر بودیم که نکونام عنوان بهترین بازیکن آسیا را به خود اختصاص دهد.
در پایان باید به این نکته هم اشاره کرد که طی 48 ساعت گذشته چینی ها تلاش زیادی کردند تا ژنگ ژی دفاع تیم گوانگژو ، قهرمان فصل آسیا بتواند بهترین بازیکن سال شود، او امتیازاتی تقریبا مشابه با جواد نکونام و حتی کمتر از او دارد.

 


با صعود مکزیک به جام جهانی، چهره 32 تیم راه یافته به این مسابقات مشخص شد؛ حالا بهترین زمان است تا افتخارات تیم های شرکت کننده در این مسابقات مورد بررسی قرار گیرد.
بازی‌های انتخابی جام جهانی 2014 در سراسر دنیا به پایان رسید و سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان 32 تیمی که مسافر برزیل هستند، مشخص شدند. در این گزارش نگاهی گذرا به آخرین وضعیت تیم ها و کارنامه آنها در ادوار مختلف جام جهانی داشته ایم که خواندنش خالی از لطف نیست.
ایران
بهترین عملکرد: حضور در مرحله گروهی در سالهای 1978، 1998 و 2006
لحظات به یادماندنی: 1997؛ بدون شک گل خداداد عزیزی به استرالیا هیچ گاه از ذهن فوتبالدوستان ایرانی پاک نمی شود. شاید کلمه «حماسه» برای آنچه که در آن سال در ملبورن رخ داد اغراق و بزرگنمایی نباشد. اگرچه ایران در جام جهانی 1998 به آنچه که استحقاقش را داشت، دست پیدا نکرد اما این صعود دراماتیک برای همیشه در تاریخ باقی خواهد ماند. از سوی دیگر برتری ایران در بازی خاطره انگیز برابر آمریکا که به بازی قرن شهرت یافت نیز از ذهن علاقه مندان به فوتبال پاک نخواهد شد.
نکته جالب: علی دایی کاپیتان سابق تیم ملی از سال 1993 تا 2006 موفق شد 109 گل را برای ایران به ثمر برساند و در صدر جدول برترین گلزنان ملی قرار بگیرد. به نظر می رسد این رکورد خیره کننده تا سالهای سال دست نیافتنی باشد.
برزیل
بهترین عملکرد: قهرمانی در سالهای 1958،1962، 1970، 1994 و 2002
لحظات به یادماندنی: 1970؛ با وجود افتخارات پرشمار تیم ملی برزیل، انتخاب این بخش کمی دشوار است اما بسیاری از فوتبالدوستان تیم آن سالهای طلایی پوشان را بهترین تیم تاریخ فوتبال می دانند. تیمی که موفق شد برای اولین بار سه عنوان قهرمانی جام جهانی را از آن خود کند.
نکته جالب: بازیکنان تیم ملی برزیل در سالهای دور پیراهن سفید بر تن می کردند اما پس از ناکامی در جام جهانی 1950 این رنگ در میان مردم این کشور به بد یمنی معروف شد. پس از آن جوان 19 ساله ای به نام «آلدیر گارسیا شلی» پیراهن زرد رنگ برزیل را طراحی کرد که تا امروز مورد استفاده بازیکنان این تیم است. جالب اینجاست که این فرد اصلیتی اروگوئه ای دارد.
ژاپن
بهترین عملکرد: حضور در مرحله یک هشتم نهایی در سالهای 2002 و 2010
لحظات به یادماندنی: 2004؛ سومین قهرمانی تیم ملی ژاپن در جام ملت های آسیا در شرایطی به دست آمد که کره جنوبی و ایران هم در وضعیت مناسبی بودند، این قهرمانی بار دیگر ثابت کرد که ژاپن از قدرت های برتر قاره آسیا است.
نکته جالب: ژاپن تنها تیم غیر آمریکایی تاریخ است که در رقابت های کوپا آمریکا شرکت کرده و جالب اینجاست که این تیم در سال 1999 به مقام قهرمانی این تورنمنت دست پیدا کرد.
استرالیا
بهترین عملکرد: حضور در مرحله یک هشتم نهایی در سال 2006
لحظات به یادماندنی: 2006؛ «اگر ایتالیایی ها در محوطه جریمه ما تمارض نمی کردند...» این جمله ای است که اکثر فوتبالدوستان استرالیایی در این کشور بر زبان می آورند. تصمیم بحث برانگیز داور در ثانیه های پایانی بازی استرالیا - ایتالیا اگرچه در نهایت منجر به قهرمانی لاجوردی پوشان شد اما تیم ملی استرالیا را از گردونه رقابت ها خارج کرد.
نکته جالب: در تاریخ 11 آپریل 2001 و در چهارچوب بازی های انتخابی جام جهانی 2002 در منطقه اقیانوسیه تیم ملی استرالیا در خانه به مصاف تیم «ساموای آمریکا» رفت که در نهایت موفق شد این تیم بی نام و نشان را با نتیجه خیره کننده 31 بر صفر در هم بکوبد تا رکوردی بی نظیر در دنیای فوتبال ثبت شود. در آن دیدار عجیب آرچی تامپسون مهاجم استرالیایی به تنهایی 13 گل را به ثمر رساند تا بیشترین گل زده در یک بازی را به نام خود ثبت کند.
کره جنوبی
بهترین عملکرد: مقام چهارمی در سال 2002
لحظات به یادماندنی: 2002؛ چهارم شدن در جام جهانی به عنوان کشور میزبان. این بهترین عملکرد تاریخ تیم های آسیایی در جام جهانی به شمار می رود.
هلند
بهترین عملکرد: نایب فهرمانی در سالهای 1974، 1978 و 2010
لحظات به یادماندنی: 1988؛ برای لاله های نارنجی هیچ چیز ارزشمندتر از غلبه بر حریف سنتی و صعود به فینال مسابقات اروپایی نبود. یاران مارکو فن باستن چهارده سال پس از شکست در فینال جام جهانی انتقام شیرینی از آلمان غربی گرفتند و در نهایت با پیروزی برابر شوروی بر بام فوتبال اروپا ایستادند.
نکته جالب: دیدار دو تیم هلند و پرتغال در مرحله یک شانزدهم نهایی جام جهانی 2006 با 16 کارت زرد و 4 کارت قرمز رکورد جدیدی را در دنیای فوتبال از خود به جا گذاشت. این بازی خشن بعدها به عنوان «نبرد نورنبرگ» لقب گرفت.
ایتالیا
بهترین عملکرد: قهرمانی در سالهای 1934، 1938، 1982 و 2006
لحظات به یادماندنی: 2006؛ تنها یک ماه پیش از جام جهانی خبری باورنکرنی فوتبال ایتالیا را لرزاند، رسوایی گسترده آن هم در باشگاه های سری آ. در همان سال لاجوردی پوشان ایتالیا موفق شدند با هدایت مارچلو لیپی بر جام جهانی بوسه بزنند تا پس از برزیل به پرافتخارترین تیم جهان تبدیل شوند.
نکته جالب: در حالی که سه رنگ سبز، قرمز و سفید در پرچم ایتالیا دیده می شود اما پیراهن ملی پوشان این کشور آبی لاجوردی است. رنگ لاجوردی نشانه «ساوُی دیناستی» است که در قرن 19 میلادی به اتحاد کشور ایتالیا کمک کرد.
کاستاریکا
بهترین عملکرد: حضور در مرحله یک هشتم نهایی در سال 1990
لحظات به یادماندنی: 1989؛ قهرمانی در جام کونکاکاف آن هم پس از 20 سال برای فوتبال کاستاریکا از اهمیت بالایی برخوردار بود. سومین قهرمانی این کشور در رقابت های کونکاکاف در حالی به دست آمد که اکثر کارشناسان تیم ملی آمریکا را شانس اصلی برای کسب عنوان قهرمانی می دانستند.
آمریکا
بهترین عملکرد: مقام سومی در سال 1930
لحظات به یادماندنی: 1930؛ در اولین دوره جام جهانی فوتبال تیم ملی آمریکا بهترین عملکرد خود را به ثبت رساند. آنها در حالی به مقام سوم دست پیدا کردند که تنها 9 تیم در آن رقابت ها حضور داشتند.
نکته جالب: برت پتناد آمریکایی اولین بازیکن تاریخ فوتبال است که در رقابت های جام جهانی هت‌تریک کرد. او در سال 1930 برابر پاراگوئه سه گل به ثمر رساند تا نقش تاثیرگذاری در درخشش تیمش داشته باشد.
آرژانتین
بهترین عملکرد: قهرمانی در سالهای 1978 و 1986
لحظات به یادماندنی: 1986؛ دومین قهرمانی آرژانتین در جام جهانی با هنرنمایی دیگو مارادونا به دست آمد. بدون شک با وجود گذشت سه دهه همچنان فوتبالدوستان گل مارادونا به انگلستان را به یاد دارند، گلی که با دست به ثمر رسید و بعدها به «دست خدا» معروف شد.
نکته جالب: آرژانتین و اروگوئه در سال 1901 اولین دیدار رسمی تاریخ فوتبال در خارج از خاک بریتانیا را برگزار کردند. هرچند پیش از آن آمریکا و کانادا در سال 1885 به مصاف هم رفته بودند اما آن یک مسابقه رسمی به شمار نمی رفت.
بلژیک
بهترین عملکرد: مقام چهارمی در سال 1986
لحظات به یادماندنی: 1986؛ در جام جهانی که مکزیک میزبانی آن را بر عهده داشت، تیم ملی بلژیک به عنوان پدیده رقابت ها لقب گرفت. هرچند این تیم با شکست برابر آرژانتین از رسیدن به فینال بازماند اما مقام چهارم تیم «گای تیس» برای کشور بلژیک از ارزش بسیاری برخوردار بود.
نکته جالب: تیم ملی بلژیک در حال حاضر در رده پنجم رنکینگ فیفا قرار دارد که بهترین جایگاه این کشور از سال 1920 به شمار می رود. بلژیک در حالی گلدان یک قرعه کشی جام جهانی را از آن خود کرده که تیم هایی چون فرانسه و پرتغال تا آخرین روزها در صف بلیت برزیل بودند.
سوئیس
بهترین عملکرد: حضور در مرحله یک چهارم نهایی در سالهای 1934، 1938 و 1954
لحظات به یادماندنی: 1938؛ تیم ملی سوئیس با پیروزی برابر تیم قدرتمند آلمان برای دومین بار متوالی به مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی صعود کرد. این اتفاق در حالی رخ داد که نازیها با ترکیبی از بازیکنان آلمانی و اتریشی پا به رقابت ها گذاشته بودند.
آلمان
بهترین عملکرد: قهرمانی در سالهای 1954، 1974 و 1990
لحظات به یادماندنی: 1974؛ متوقف کردن تیم یوهان کرایوف اگرچه آلمان را به دومین قهرمانی در جام جهانی رساند، اما نفرتی ابدی را در دل هلندی ها به وجود آورد که همچنان آثار آن باقی است. بدون شک فینال برلین و حواشی آن از اتفاقات به یاد ماندنی تاریخ جام جهانی است.
نکته جالب: رنگ لباس تیم ملی آلمان سفید و سیاه است که در سالهای دور رنگ لباس ارتش «پروس» بود. آلمان ها برای بزرگداشت «پروس» از این رنگ استفاده می کنند.
کلمبیا
بهترین عملکرد: حضور در مرحله یک هشتم نهایی در سال 1990
لحظات به یادماندنی: 2001؛ فتح کردن کوپا آمریکا در خانه ارزش خاصی برای هواداران فوتبال در کلمبیا داشت. پیروزی برابر مکزیک در بازی فینال با تک گل ایوان کوردوبا اولین قهرمانی تاریخ این تیم در آمریکای جنوبی را رقم زد.
روسیه
بهترین عملکرد: مقام چهارمی در سال 1966
لحظات به یادماندنی: 2008؛ شاگردان گاس هیدینک در جام ملت های اروپا نمایش های خیره کننده ای را از خود به جای گذاشتند. آمادگی بالای روس ها در آن رقابت ها تیم ملی هلند را هم در امان نگذاشت. هرچند روسیه در نهایت مغلوب اسپانیا و تیکی تاکا شد اما درخشش ستارگانی چون آندره آرشاوین، رومان پاولیوچنکو و یوری ژیرکوف، این تیم را در جمع چهار تیم برتر قاره اروپا قرار داد.
بوسنی و هرزگوین
بهترین عملکرد: اولین دوره حضور
لحظات به یادماندنی: 2014؛ تیم ملی بوسنی و هرزگوین در شرایطی به عنوان صدرنشین گروه G مسافر جام جهانی برزیل شد که در گروه خود حریفان قدرتمندی چون یونان و اسلوواکی را پیش روی خود می دید اما با کسب 25 امتیاز از 10 بازی مقتدرانه جواز حضور در جام جهانی 2014 را به دست آورد.
نکته جالب: تیم ملی بوسنی و هرزگوین در اولین دیدار تاریخ خود در 6 جوئن 1993 در تهران به مصاف تیم ملی ایران رفت که در نهایت با نتیجه 3 بر 1 به پیروزی رسید.
انگلستان
بهترین عملکرد: قهرمانی در سال 1966
لحظات به یادماندنی: 1966؛ پیروزی برابر آلمان غربی در ورزشگاه ویمبلی لندن اولین و آخرین قهرمانی سه شیرها در جام جهانی را رقم زد. این قهرمانی خانگی آن قدر ارزشمند بود که همچنان یکی از خاطرات شیرین فوتبالدوستان انگلیسی به شمار می رود.
نکته جالب: پیش از آغاز جام جهانی 1970، بابی مور اسطوره انگلیسی ها به اتهام سرقت یک دستبند در کلمبیا دستگیر شد. او چهار روز را در زندان سپری کرد و سرانجام پس از مداخله هارولد ویلسون نخست وزیر وقت انگلستان آزاد شد.
اسپانیا
بهترین عملکرد: قهرمانی در سال 2010
لحظات به یادماندنی: 2010؛ سرانجام ماتادورها طلسم ناکامی در جام جهانی را با شکست دادن هلند در بازی فینال شکستند. تیم تحت هدایت دل بوسکه که چهار سال قبل یورو را فتح کرده بود این بار بر بام فوتبال دنیا ایستاد تا اسپانیا کماکان به سلطه خود ادامه دهد.
نکته جالب: اسپانیا رکورد شکست ناپذیر ترین تیم ملی را در اختیار دارد. آنها بین سال 2007 تا 2009 در 35 مسابقه طعم باخت را نچشیدند و جالب اینجاست که در آن مدت تنها به تساوی دست پیدا کردند.
شیلی
بهترین عملکرد: مقام سوم در سال 1962
لحظات به یادماندنی: 1962؛ به عنوان میزبان مسابقات تیم ملی شیلی به نیمه نهایی جام جهانی راه پیدا کرد و در نهایت به رتبه سوم رسید که بهترین عملکرد تاریخ آنها به شمار می رود.
نکته جالب: تیم ملی شیلی در سال 1974 با شکست شوروی به جام جهانی صعود کرد. اما جالب اینجاست که در آن سال شیلی از بازی در استادیومی که از آن برای اعدام استفاده می شد، خودداری کرد و در نهایت بدون آنکه به مصاف حریفان خود برود به جام جهانی رسید.
اکوادور
بهترین عملکرد: حضور در مرحله یک هشتم نهایی در سال 2006
لحظات به یادماندنی: 2006؛ تیم ملی اکوادور در جام جهانی 2006 با آلمان میزبان همگروه بود و در همان بازی افتتاحیه متحمل شکست سنگینی برابر این تیم شد اما در نهایت موفق شد به عنوان تیم دوم گروه خود را به مرحله یک هشتم نهایی برساند.
هندوراس
بهترین عملکرد: حضور در مرحله گروهی در سالهای 1982 و 2010
لحظات به یادماندنی: 1981؛ هندوراس میزبان هشتمین دوره رقابت های کونکاکاف بود و در نهایت عنوان قهرمانی را از آن خود کرد.
نکته جالب: در سال 1969 دیدار دو تیم هندوراس و ال‌سالوادور در چارچوب بازیهای انتخابی جام جهانی به شورش کشیده شد. اختلافات اساسی دو کشور همسایه در مسائل سیاسی، منجر به کشته شدن هزاران نفر در روز بازی شد.
نیجریه
بهترین عملکرد: حضور در مرحله یک هشتم نهایی در سالهای 1994 و 1998
لحظات به یادماندنی: 1996؛ به نظر می رسد بازی در خاک آمریکا برای تیم ملی نیجریه خوش یمن است. دو سال بعد از آن که نیجریه ای ها برای اولین بار به جام جهانی آمریکا صعود کردند، موفق شدند مدال طلا المپیک را هم در این کشور به دست آورند.
نکته جالب: نانکو کانو ستاره سابق تیم ملی نیجریه پرافتخارترین بازیکن قاره آفریقا به شمار می رود. او در حالی که در فوتبال اروپا توپ می زد، کلکسیونی از افتخارات در قاره سیاه را به نام خود ثبت کرد.
ساحل عاج
بهترین عملکرد: حضور در مرحله گروهی در سالهای 2006 و 2010
لحظات به یادماندنی: 1992؛ تیم ملی ساحل عاج در ضربات پنالتی موفق شد با نتیجه عجیب 11 بر 10 غنا را شکست دهد و قهرمان جام ملت های آفریقا شود.
نکته جالب: ساحل عاج تنها تیم تاریخ جام جهانی است که در اولین حضور خود در این رقابت ها در تمام مسابقات دروازه حریفانش را باز کرد.
کامرون
بهترین عملکرد: حضور در مرحله یک چهارم نهایی در سال 1990
لحظات به یادماندنی: 1990؛ پیروزی 1 بر صفر برابر آرژانتین قهرمان جهان، کامرون را راهی مرحله حذفی جام جهانی کرد. هر چند شیرهای سیاه در مرحله یک چهارم نهایی با نتیجه 3 بر 2 مغلوب انگلستان شدند اما عملکرد خوب آنها در آن مسابقات تحسین تمام فوتبالدوستان را برانگیخت.
نکته جالب: راجر میلا با گلی که در سال 1994 وارد دروازه روسیه کرد، به مسن ترین گلزن تاریخ جام جهانی تبدیل شد. او در آن زمان 42 سال و 39 روز داشت.
غنا
بهترین عملکرد: حضور در مرحله یک چهارم نهایی در سال 2010
لحظات به یادماندنی: 1992؛ نشان برنزی که تیم ملی غنا در مسابقات المپیک بارسلونا به دست آورد، آنها را به اولین تیم آفریقایی تاریخ تبدیل کرد که به مدال المپیک فوتبال می رسند.
نکته جالب: پس از آن که غنا سومین عنوان قهرمانی خود در جام ملت های آفریقا را به دست آورد، جایزه ارزشمند عبدالعزیز عبدالله سالم برای همیشه به این کشور رسید.
الجزیره
بهترین عملکرد: حضور در مرحله گروهی در سالهای 1982، 1986 و 2010)
لحظات به یادماندنی: 1990؛ الجزیره برای اولین بار در تاریخ خود قهرمانی جام ملت های آفریقا را از آن خود کرد. این اتفاق در شرایطی رخ داد که آنها میزبانی این رقابت ها را بر عهده داشتند.
نکته جالب: در مرحله گروهی جام جهانی 1982 اگر آلمان با نتیجه 1 بر صفر اتریش را شکست می داد هر دو تیم راهی دور بعد می شدند اما اگر اتریش به پیروزی می رسید آلمانی ها از دور رقابت ها کنار می رفتند، همچنین پیروزی آلمان با بیش از یک گل به معنای حذف اتریش و صعود الجزیره به لطف تفاضل گل بود. در آن دیدار پس از آن که آلمان گل اول را به ثمر رساند دو تیم تا سوت پایان بازی را به تمسخر گرفتند. از آن پس قرار شد تمام مسابقات پایانی جام جهانی به طور همزمان برگزار شود.
یونان
بهترین عملکرد: حضور در مرحله گروهی در سالهای 1994 و 2010
لحظات به یادماندنی: 2004؛ غیر منتظره ترین قهرمانی تاریخ فوتبال. شاگردان اتو ریهاگل با سبکی که انتقاد بسیاری را به دنبال داشت، در بازی فینال پرتغال میزبان را شکست دادند و قهرمانی جام ملت های اروپا شدند.
نکته جالب: نام مستعار تیم ملی یونان «کشتی دزدان دریایی» است. در مراسم افتتاحیه یورو 2004 بازیکنان تیم ملی پرتغال وارد یک کشتی شدند و گوینده یونانی اعلام کرد که هموطنانش باید دزد دریایی باشند تا به قهرمانی برسند. در نهایت همین اتفاق رخ داد.
کرواسی
بهترین عملکرد: مقام سومی در جام جهانی 1998
لحظات به یادماندنی: 1998؛ سومی شاگردان میروسلاو بلاژویچ در جام جهانی فرانسه بدون شک یکی از شگفتی های تاریخ این رقابت ها به شمار می رود. تیمی که با غلبه بر رومانی و آلمان به مرحله نیمه نهایی رسید اما با شکست برابر فرانسه از رسیدن به فینال بازماند. کرواسی در نهایت با پیروزی 2 بر 1 برابر هلند در دیدار رده بندی مقام سومی آن رقابت ها را از آن خود کرد.
پرتغال
بهترین عملکرد: مقام سومی در جام جهانی 1966
لحظات به یادماندنی: 1966؛ پرتغال با پیروزی 3 بر 1 برابر برزیل به مقام سوم جام جهانی رسید. رتبه ای که بهترین عملکرد آنها در تاریخ این رقابت ها به شمار می رود
نکته جالب: در جریان دیدار دو تیم انگلستان و پرتغال در جام جهانی 2006 پس از آنکه کریستیانو رونالدو باعث اخراج هم تیمی آن زمان خود یعنی وین رونی شد، به سمت نیمکت خودی چشمک شیطنت آمیزی زد که این حرکت او جنجال زیادی را در فوتبال جزیره به پا کرد.
فرانسه
بهترین عملکرد: قهرمانی در سال 1998
لحظات به یادماندنی: 1998؛ درخشش بی چون و چرای زین الدین زیدان فرانسه را به اولین قهرمانی تاریخ خود در جام جهانی رساند.
نکته جالب: اولین گل تاریخ جام جهانی به نام تیم ملی فرانسه به ثبت رسیده است، هنگامی که لوسین لورن در سال 1930 در جریان پیروزی 4 بر 1 برابر مکزیک اولین گل تیمش را به ثمر رساند.
مکزیک
بهترین عملکرد: حضور در مرحله یک چهارم نهایی در سالهای 1970 و 1986
لحظات به یادماندنی:1999؛ قهرمانی مکزیک در جام کنفدراسیون ها ارزشمندترین افتخار تاریخ فوتبال این کشور محسوب می شود.
نکته جالب: آنتونیو کارباخال دروازه‌بان سابق مکزیک اولین بازیکن تاریخ فوتبال است که در 5 دوره جام جهانی حضور داشته است. رکورد او با تعداد حضور لوتار ماتیوس اسطوره تیم ملی آلمان برابری می کند.
اروگوئه
بهترین عملکرد: قهرمانی در سالهای 1930 و 1950
لحظات به یادماندنی: 1930؛ پس از کسب دو مدال طلای المپیک در سالهای 1924 و 1928، اروگوئه ای ها میزبانی اولین جام جهانی فوتبال را برعهده گرفتند و در نهایت قهرمانی را در خانه نگه داشتند. در حال حاضر اروگوئه کوچک ترین کشور جهان است که موفق شده جام جهانی را از آن خود کند.
نکته جالب: دو تیم اروگوئه و آرژانتین بیش از 170 بار در تاریخ فوتبال به مصاف هم رفته اند که یک رکورد در زمینه فوتبال ملی به شمار می رود.

 


ورزش کشورمان روزهای خوبی را پشت سر می گذارد. از یک سو تیم ملی فوتبال ساحلی در کمال شگفتی عنوان قهرمانی رقابت های بین قاره ای را در سواحل نیلگون خلیج فارس به دست می آورد و از سوی دیگر والیبالیست های بلند قامت کشورمان در شرق آسیا فوق العاده ظاهر می‌شوند و عنوان چهارمی جهان را بالاتر از آمریکا و ژاپن به خود اختصاص می دهند. علاقه مندان به ورزش امیدوارهستند که این روزهای خوب تداوم داشته باشد و بازهم شاهد درخشش ورزشکاران عزیز ایران اسلامی در رقابت های بین المللی باشند.

 


رئیس سازمان لیگ می گوید در نشستی با حضور کشورهای عربی و ازبکستان توانسته اند گام های بلندی در راه حل مشکل تقویم فوتبال آسیا بردارند.
مهدی تاج در تازه ترین صحبت های خود به تشریح نشست ویژه اش با اعضای سازمان لیگ فدراسیون های کشورهای غرب آسیا پرداخت. او درباره حاضرین در جلسه می گوید:غیر از ما ، امارات ، قطر ، عربستان ، عمان ،کویت ، بحرین ، اردن ، عراق و ازبکستان هم حضور داشتند. جلسه مهمی بود که دو عضو اصلی هیات اجرایی فدراسیون فوتبال آسیا هم جلسه را نظارت می کردند. بحث اصلی ما درباره این مشکلاتی بود که تقویم لیگ قهرمانان آسیا برای مان ایجاد می کند.
وی ادامه داد: کشورهای عربی خیلی حساس بودند که بازی های شان را قبل از آغاز ماه رمضان نمی توانند برگزار کنند. عربستانی ها می گفتند لیگ شان در ایام حج باید تعطیل شود. ازبک ها مشکل سرمای هوای زمستانی را داشتند. خلاصه هر کدام شان مشکلاتی داشتند اما در مجموع قبول کردند برنامه کنونی دارد به فوتبال غرب آسیا لطمه می زند و فقط به نفع شرقی‌هاست. این گروه فدراسیون ها البته در بیانیه پایانی شان تصمیماتی هم گرفتند که روز 5 آذر قرار است در جلسه هیات اجرایی کنفدراسیون برایش تصمیم گیری شود:« قرار شد تا‌تصمیم این بار فقط یک تصمیم یکساله باشد. در سال 2015 برای 4 سال آینده بازی ها برنامه ریزی شود. قرار است تا بازی ها از این پس به شکلی باشد تا تیم های غرب و تیم های شرق تا مرحله فینال به هم نخورند و در نهایت بازی فینال غرب آسیا با فینال شرق آسیا برگزار شود. ژاپنی ها می خواهند بازی ها به شکلی باشد که هزینه تیم های مهمان با خودشان باشد که این اتفاق هم رای نیاورد. »
و البته مهم ترین مصوبه اعضاء ، تصمیم گیری برای برگزاری نشست اعضای هیات اجرایی با کارلوس کروش است. کارلوس قرار است در نشستی در جده برای اعضای هیات اجرایی سخنرانی کند. تاج در این باره می گوید:«‌قرار شد تا کروش به عنوان سخنران در جمع اعضای هیات اجرایی سخنرانی کند و توضیح دهد این برنامه فعلی بازی ها چه آسیب هایی به لیگ های غرب آسیا زده است. همه از این نشست استقبال کردند و دکتر ابراهیم حافظ به ما گفت از این حضور مربی تیم ملی ایران استقبال می کند.»

 


اعضای هیات اجرایی کمیته ملی المپیک ایران 45 روز دیگر دوره موقت خود را تمدید کردند.
پس از پایان نشست هیأت اجرایی کمیته ملی المپیک قرار شد مجمع انتخابات کمیته ملی المپیک با یک ماه و پنج روز تاخیر در تاریخ 30دی برگزار شود. ثبت‌نام مجدد از کاندیداهای احراز پست‌های مختلف کمیته ملی المپیک نیز از ٣٠ آذر لغایت 15 دی آغاز می‌شود.گویا ایرادهای اساسنامه ای در چینش اعضای صاحب رای مجمع سبب شد تا اعضای کمیته اجرایی بتوانند برای 45 روز دیگر ماندن‌شان در ساختمان زرد سئول را تمدید کنند. آنها که بیش از یک سال است به بهانه های مختلف انتخابات کمیته ملی المپیک را به تعویق انداخته اند درحالی این فرصت دوباره را برای انتخابات دیر هنگام گرفته‌اند که هنوز هم خیلی از اعضا به افراد صاحب رای شده اعتراض دارند و خواهان بازبینی در اسامی هستند.
تشریح اتفاقات از زبان دبیر کمیته ملی المپیک
بهرام افشارزاده در توضیح اتفاقات اخیر کمیته ملی المپیک گفت: تصمیم گرفتیم از 30 آذر تا 15 دی ثبت‌نام‌ها را انجام دهیم. دوشنبه 30 دی ساعت 15 انتخابات در آکادمی المپیک برگزار خواهد شد. قبل از آن هم بیوگرافی نامزدها را به اعضای مجمع ارسال می‌کنیم که مطالعه کنند تا با شناخت خوبی از اعضا در مجمع حضور یابند. البته در ورزش، همه نسبت به هم آشنایی دارند، اما نیاز است که بیوگرافی کاندیداها برای مجمع ارسال شود.
“ گفته می شود بند جدیدی به اساسنامه کمیته ملی المپیک اضافه شده مبنی بر اینکه اعضای جدید هیات رئیسه فدراسیون ها حداقل شش ماه پس از صدور حکم می توانند برای حضور در مجمع انتخاباتی کمیته ملی المپیک ثبت نام کنند. تصویب این بند حضور مصطفی هاشمی طبا که اخیرا عضو هیات رئیسه ژیمناستیک شده است را با مشکل مواجه می کند، آیا حضور وی در مجمع انتخابات منع قانونی دارد؟” افشارزاده در پاسخ به این پرسش و با تاکید بر اینکه اجازه دهید فضای ورزش خوب و بدون حاشیه پیش برود گفت: هاشمی طبا برای شرکت در مجمع هیچ مشکلی ندارد. در مورد قوانین و اضافه شدن این بندها هم من اطلاعی ندارم.

 


بازی‌های انتخابی جام جهانی 2014 در حالی به پایان رسید که ستارگان بزرگی در راه رسیدن به این رقابت‌ها ناکام بودند.
بازی‌های انتخابی جام جهانی 2014 در سراسر دنیا به پایان رسید و سرانجام 32 تیم حاضر در برزیل، مشخص شدند. در حالی که بازیکنان بزرگی چون کریستیانو رونالدو، فرانک ریبری و لوئیس سوارز در آخرین روزها بلیت برزیل را کسب کردند، در این میان نام ستارگان دیگری به چشم می خورد که غایبان سرشناس جام جهانی هستند. ستارگانی که بدون شک استحقاق حضور در جام جهانی را دارند اما تیم‌هایشان نتوانستند جواز حضور در مسابقات را کسب کنند. در اینجا نگاهی می اندازیم به 11 بازیکن بزرگی که در جام جهانی 2014 غایب خواهند بود:
پیتر چک (جمهوری چک)، لوکاس پیچک (لهستان)، برانیسلاو ایوانوویچ (صربستان)، دنیل اگر (دانمارک)، داوید آلابا (اتریش)، آندره یارمولنکو (اوکراین)، کریستین اریکسن (دانمارک)، مارک همسیک (اسلوونی)، گرت بیل (ولز)، روبرت لواندوفسکی (لهستان)، زلاتان ایبراهیمووچ (سوئد).

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10