(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 05 آذر 1392 - شماره 20649

حدیث دشت عشق
آمار کلی لیگ در پایان نیم فصل نخست
پرسپولیس و استقلال پس از 12 فصل دوباره به صدر جدول رفتند
اخبار کوتاه از فوتبال
ثبت روز پارالمپیک در تقویم
باقری: به تیم ملی وزنه‌برداری برنمی‌گردم
حمایت کمیته ملی المپیک از انتخاب نکونام به عنوان بهترین بازیکن آسیا
سفر ولاسکو به آرژانتین
احتمال برگزار نشدن لیگ کشتی فرنگی
قهرمانی کشتی پهلوانی در اردوی تیم ملی جودو
کسب نخستین مدال تاریخ اسکواش
   


به یاد شهید «اصغر امینی»
خوشا از «عین‌خوش» پرواز کردن!
خورشید زندگی‌اش سال 1342 در فلک عشق زمینیان درخشیدن گرفت و با بر تن کردن پرنیان مهر مادری که تار و پودش همه بافته از ایثار بود و آویزه گوش نمودن گفتار صادقانه پدری که امید به زندگی را بر صفحه دل می‌نگاشت؛ قدم به جاده پر پیچ و خم زندگی گذاشت.از همان دوران، نسیم عشق الهی به گلستان دلش وزیده بود و روحش برای رهایی از دنیا و رسیدن به دوست همچون اسیری بی‌قراری می‌کرد. در کتاب بندگی آنچه آموخته بود آن بود که تنها لحظات ناب زیستن، زمانی است که غنچه‌های سرخ دعا به هنگام خواندن سرود عبودیت حق شکوفا می‌شود.از این‌رو برای آنکه دل شیدا را بیش از پیش مست باده ناب آسمانی کند، پیوسته در جلساتی که به مرور آیه‌های نورانی کتاب آسمانی می‌پرداختند، حاضر و خلوت تنهایی خود را با آیه‌های بندگی منور می‌ساخت. این چنین اهل دلی شده بود که سرود زندگی‌اش را با نت‌های مهربانی و خوشرویی با دیگران خواندن آغاز کرده بود.درپی آموختن الفبای دانایی به مکتب علم‌آموزان قدم گذارده بود و پس از هشت سال، همراهی با آنان را ترک گفته بود همزمان با شنیدن حدیث بیداری امام(ره) با آنکه سن چندانی نداشت، خود را به حلقه مریدان او رساند و همراه او شد.پس از آن با هجوم دشمن بعثی، راهی دیار عشق و ایثار شد و یک سال و نیم ساکن این دیار بود و در عشق شهادت می‌سوخت تا اینکه سرانجام سال 1360 در منطقه «عین خوش» با اصابت آرپی‌جی به کتف نازنین‌اش درحالی که دو دستش شکسته بود، جام زرین شهادت را لاجرعه سرکشید.

 


سرویس ورزشی-
آمار نیم فصل نخست رقابت های لیگ برتر فوتبال در شرایطی اعلام می شود که دراتفاقی جالب تیم‌های پرسپولیس و استقلال پس از 12 فصل ، مجددا رده های اول و دوم جدول رده بندی را به خود اختصاص داده اند.
هفته پانزدهم و پایانی نیم فصل رقابت‌های لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های ایران یکشنبه با برگزاری یک دیدار عقب افتاده بین تیم‌های استقلال و ملوان به پایان رسید. استقلال که برای کسب عنوان قهرمانی نیم فصل و به زیر کشیدن پرسپولیس از صدر جدول رقابت‌ها به بردی با اختلاف 2 گل نیاز داشت در نهایت از این امر بازماند و با برتری یک بر صفر به کارخود پایان داد. با این نتیجه آبی پوشان در پایان رقابت‌های نیم فصل اول لیگ سیزدهم، در رده دوم قرار گرفتند تا پرسپولیس برای اولین‌بار عنوان قهرمانی نیم فصل را از آن خود کند.
پرسپولیسی‌ها تا به حال دو بار عنوان قهرمانی رقابت‌های لیگ برتر را از آن خود کرده‌اند اما جالب اینکه در همان دو فصل هم در پایان رقابت‌های نیم فصل در مکان دوم قرار گرفته بودند. استقلال هم 3 بار عنوان قهرمانی لیگ برتر و 3 بار عنوان قهرمانی نیم فصل را به خود اختصاص داده اند. اما نکته قابل توجه اینجاست که برای اولین‌بار دو تیم پرسپولیس و استقلال در ادوار 13 ساله لیگ برتر پشت سر هم عناوین اول و دوم لیگ برتر در پایان نیم فصل را به خود اختصاص داده‌اند، البته در پایان نیم فصل اول لیگ اول استقلال با 27 امتیاز قهرمان نیم فصل شد و پرسپولیس با 23 امتیاز نایب قهرمان تا به این ترتیب و پس از 12 سال با رسیدن این عناوین به این دو تیم البته به صورت معکوس، آسمان فوتبال ایران دوباره سرخابی شود.
آمار کلی لیگ
در خصوص آمار نیم فصل نخست باید عنوان داشت که 261 گل از خط دروازه‌ها عبور کرد تا معدل 2.175 گل در هر مسابقه به ثبت برسد که در این بین تیم‌های فولادخوزستان و تراکتورسازی تبریز با 1.46 گل در هر بازی بیشترین گل زده را به خود اختصاص دادند و تیم 0.67 گل در هر بازی کمترین آمار گلزنی در هر بازی را بدست آورده است. در این نیم فصل داماش بهترین پیروزی را بدست آورد. آنها در هفته چهاردهم با نتیجه 5 بر یک از سد ذوب‌آهن اصفهان عبور کردند که این بهترین و جزو پرگل‌ترین پیروزی‌های نیم فصل نخست بود. البته تراکتورسازی 4 بر 2 مقابل ذوب‌آهن و استقلال 4 بر 2 برابر فجرسپاسی در هفته سوم و نفت تهران 4 بر 2 مقابل استقلال صنعتی در هفته پنجم پیروز شدند که این چهار مسابقه، پرگل‌ترین بردها را در نیم فصل نخست رقم زد. البته 19 بازی نیم فصل نخست با تساوی بدون گل به پایان رسید که 3 بازی آن در هفته دوازدهم رقم خورد. در هفته‌های چهارم، هفتم و چهاردهم هم هیچ مسابقه‌ای با تساوی بدون گل همراه نبود.
بهترین و بدترین‌ها
اما آمار مربوط به بهترین های لیگ نیز به این شرح است: *بهترین تیم: پرسپولیس *بیشترین برد: پرسپولیس، استقلال و فولاد با 8 برد *بیشترین مساوی: مس کرمان با 9 مساوی *بیشترین باخت: راه‌آهن سورینت و فجرسپاسی شیراز با 8 باخت *بیشترین گل‌زده: فولاد خوزستان و تراکتورسازی تبریز با 22 گل زده *بیشترین گل خورده: ذوب‌آهن اصفهان با 22 خورده *بهترین تفاضل گل: تراکتورسازی تبریز 9+ *بیشترین امتیاز: پرسپولیس، استقلال و فولاد با 27 امتیاز. و آمار بدترین های لیگ نیز به این شرح است: *بدترین تیم: مس کرمان قعرنشین جدول که تنها 9 امتیاز کسب کرد. *کمترین برد: مس کرمان بدون برد *کمترین مساوی: فولادخوزستان با 3 مساوی *کمترین گل زده: مس کرمان با 10 گل زده *بدترین تفاضل گل: فجرسپاسی شیراز 10- .
جدول گلزنان
7 گل: کريم انصاریفرد (تراکتورسازی تبریز)، سجاد شهباززاده (سايپا)، غلامرضا عنايتی (صبای قم) و لوسيانو پريرا (فولاد) ،6 گل: مهدی رجب‌زاده (ذوب‌آهن) و سيدجلال رافخايی (ملوان) ،5 گل: ميلاد ميداوودی (صنعتی خوزستان)، محمد غلامی (سپاهان)، مهرداد بايرامی (گسترش فولاد) و رضا نوروزی (نفت تهران) ،4 گل: سعید دقیقی، (تراکتورسازی)، فرهاد مجيدی (استقلال)، بختيار رحمانی (فولاد)، سیدمهدی سيدصالحی (پرسپوليس)، جابر انصاری (فجرسپاسی)، امين متوسل‌زاده و مسعود حسن‌زاده (داماش گيلان).

 


تغییر در زمان برگزاری لیگ قهرمانان آسیا در سال 2014
رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا از تغییر قانون و زمان برگزاری رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا در سال 2014 خبر داد. او معتقد است که فاصله بین فوتبال کشورهای شرق آسیا با غرب آسیا بسیار زیاد شده است. شیخ سلمان بن ابراهیم در پاسخ به این سوال که آیا زمان برگزاری لیگ قهرمانان آسیا ظلم به کشورهای غرب آسیا نیست؟ گفت: ما از این مسئله غافل نبودیم و با جدیت آن را پیگیری کردیم. درباره زمان برگزاری این رقابت‌ها به نتیجه‌ خوبی رسیده‌ایم، امیدواریم که این نتیجه‌ ظلم به هیچ تیمی نباشد و همه آن را قبول کنند. این قانون جدید را در سال 2014 اجرا خواهیم کرد. در حال حاضر نمی‌خواهیم درباره این قانون جدید صحبت کنیم، چرا که هنوز در جمع بندی‌های خود به نتیجه‌ نهایی نرسیده‌ایم. ما قصد داریم در سال 2014 بعضی نقص‌ها را برطرف کنیم و در سال 2015 با شرایطی کاملا متفاوت این بازی‌ها را برگزار کنیم.
بازگشت زندی به میادین کمتر از ۶ ماه دیگر
فریدون زندی بازیکن سابق تیم استقلال در خصوص آخرین شرایط خود گفت: هر روز فیزیوتراپی می‌کنم و این‌طور که روند درمانم خوب بوده به احتمال زیاد می‌توانم زودتر از شش ماه به میادین بازگردم.
مشکل عابدینی برای عضویت در مجمع کمیته ملی المپیک
با توجه به اساسنامه کمیته ملی المپیک عابدینی نمی‌تواند عضو مجمع این کمیته باشد.پیش از این از سوی کمیته ملی المپیک محمد جمشیدی به عنوان نماینده باشگاه‌ها در مجمع انتخاباتی کمیته معرفی شد.پس از انصراف وی، دیروز در جلسه اتحادیه باشگاه‌های فوتبال امیر عابدینی به عنوان نماینده به کمیته معرفی شد در حالی که طبق اساسنامه کمیته، وی نمی‌تواند در مجمع حضور داشته باشد.اساسنامه کمیته می‌گوید این نماینده باید منتخب همه باشگاه‌ها باشد و در صورتی که کشوری اتحادیه باشگاه‌ها نداشته باشد اعضای هیئت اجرایی می‌توانند این شخص را انتخاب کنند.
اولین خرید تراکتورسازی
هافبک تیم فوتبال پدیده شاندیز به تراکتورسازی پیوست. محمد حسین مهر آزما هافبک سابق تیم نفت تهران دیروز با عقد قراردادی 6 ماهه به تیم تراکتورسازی تبریز پیوست.
حقیقی در اختیار باشگاه است
سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس گفت: علیرضا حقیقی در بازی با راه‌آهن بی‌انضباطی کرد و او را در اختیار باشگاه قرار دادم.علی دایی با بیان اینکه تقریبا لیست خودمان را بسته‌ایم و کار خود را با این بازیکنان که مستعد هم هستند ادامه می‌دهیم در خصوص آخرین وضعیت حقیقی گفت: متاسفانه علیرضا در بازی با راه‌آهن بی‌انضباطی کرد و من هم او را به باشگاه سپردم. مسئله دیگری نبود و زیاد دوست ندارم درباره‌اش حرفی بزنم تا انشاءالله تصمیمات لازم گرفته شود.
مشخص شدن زمان بازی سرخ‌های ایران و ایتالیا
در جلسه هماهنگی دیدار پرسپولیس و میلان که دیروز در سازمان لیگ برگزار شد مقرر شد این دیدار از ساعت ۱۵ روز پنج‌شنبه آغاز شود.
دو بازیکن سپاهان و ذوب‌آهن جابجا شدند
با توافقات انجام شده مدیران باشگاه‌های سپاهان و ذوب‌آهن اصفهان، احسان پهلوان بازیکن ذوب آهن به صورت قرضی به جمع طلایی‌پوشان پیوست و محسن‌ایران نژاد بازیکن سپاهان هم به صورت قرضی به تیم فوتبال ذوب‌آهن ملحق شد.
باقری مقابل ستارگان میلان بازی می‌کند
کریم باقری درباره اینکه مقابل میلان بازی خواهد کرد یا خیر، گفت: بله، به امید خدا در این بازی به میدان می‌روم و بعد از آن به تبریز می‌روم تا تیم را در بازی مقابل تراکتورسازی همراهی کنم.
شبی سخت برای نایب قهرمان اروپا
نبرد بورسیادورتموند با ناپولی ایتالیا تکلیف صعود یا حذف نایب قهرمان فصل گذشته را مشخص خواهد کرد.دور پنجم رقابت‌های مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا امشب در گروه‌های 5 تا 8 انجام می‌شود.درگروه ششم این رقابتها آرسنالی‌ها پذیرای المپیک مارسی خواهند شد. در بازی رفت تیم لندنی 2 بر‌یک برنده شده است. دردیگر دیدار این گروه بورسیادورتموند آلمان نبرد سختی مقابل ناپولی ایتالیا خواهد داشت و در وستفالن تکلیف صعود یا حذف نایب قهرمان فصل قبل بازی‌ها مشخص خواهد شد.

 


رئیس کمیته ملی پارالمپیک گفت در تلاش است تا روز پارالمپیک به عنوان یک روز در تقویم کشور به ثبت برسد و در این خصوص هماهنگی‌های لازم هم صورت گرفته است.
محمود خسروی وفا در نشست خبری که دیروزبا حضور نمایندگان رسانه‌ها در کمیته ملی پارالمپیک برگزار شد، اظهار داشت: ما دوست داشتیم روز ثابتی در دنیا برای این روز در نظر گرفته بشود که تا به امروز این اتفاق نیفتاده است. در ایران معمولا این روز در مهر ماه برگزار می‌شد و ما به دنبال این هستیم که هر ساله در تاریخ 24 مهر ماه این روز برگزار شود.خسروی وفا ادامه داد: در این خصوص با وزارت ارشاد گفتگوهایی هم انجام شده تا چنین روزی در تقویم درج شود. درخواست ما در نوبت قرار دارد و امیدواریم با پذیرش این درخواست کاری ماندگار در خصوص ورزش معلولین کشور صورت پذیرد.وی گفت: از آنجایی که در سال حماسه اقتصادی قرار داریم با حداقل امکانات کار را آغاز کردیم، اما نسبت به دوره‌های قبل سرمایه گذاری بیشتری صورت گرفته است. دوره قبل که در سال 90 برگزار شد 500 میلیون تومان هزینه در بر داشت، اما پیش بینی ما برای این دوره یک سوم آن میزان است. در واقع بیشتر کار از سوی وزارتخانه‌ها صورت می‌گیرد و از این بابت از آنها متشکریم.وی با بیان اینکه روز چهارشنبه هفته آینده در سراسر کشور روز ورزش معلولین خواهد بود گفت: امیدواریم در این روز، با آلودگی هوا برخورد نکنیم و تهران تعطیل نشود. خسروی وفا از برگزاری این رویداد ارزشمند در سالن 12 هزار نفری ورزشگاه آزادی تهران برگزار خبر داد وگفت:به امید خدا همه حاضران در این مراسم با لباس متحدالشکل حضور پیدا می کنند و مدالی نمادین که تاثیری بسیار روحیه بخش دارد، دریافت خواهند کرد.

 


سرمربی مستعفی تیم ملی وزنه برداری کشورمان می گوید دیگر به جمع ملی پوشان بازنمی گردد.
درست در روزهایی که بحث ماندن یا رفتن کورش باقری از تیم ملی وزنه برداری به شدت بالا گرفته، کورش باقری در گفت و گویی تفصیلی با یکی از خبرگزاری ها به تشریح اتفاقات این رشته ورزشی پرداخته که گزیده ای از صحبت‌هایش در ادامه می آید:
* قبل از اینکه سکته کنم، تصمیم گرفتم استعفا دهم. همچنان سر حرفم هستم و مظلوم‌نمایی و این صحبت‌ها هم در کار نیست. یک عده‌ در وزنه‌برداری شرایط را به گونه‌ای به وجود آورده و جوی را درست کرده‌‌اند که واقعا کار کردن سخت است. با این شرایط تاکید می کنم که به تیم ملی برنمی گردم.
* سخت‌گیر هستم،اینکه موهای یک وزنه بردار را زدم هم درست است و اینکه یک نفر دیگر از وزنه برداران المپیکی را هم جلوی در نگاه داشتم،درست است، اما به هیچ‌وجه فحاشی را قبول ندارم.به هیچ وجه چنین چیزی در لغت‌نامه اخلاق و رفتار من جای ندارد. سر آنها داد می‌زدم، تنبیه‌شان می‌کردم و حتی وزنه‌برداری داشتم که غش کرد و برایش اورژانس هم خبر کردیم.
* تنها ایرادی که می‌توان از رضازاده گرفت این بود که شفقت و مهربانی‌اش زیاد از حد بوده و هست و من برداشتم این است. تمام انسان‌ها نقاط قوت و ضعف دارند، اما خانواده وزنه‌برداری یک روزی غبطه این را خواهند خورد که کسی مثل حسین رضازاده دوباره رئیس فدراسیون شود.

 


کمیته ملی المپیک ایران از جواد نکونام در انتخابات امروز کنفدراسیون فوتبال آسیا حمایت کرد.
در شرایطی که برخی اخبار حکایت از انتخاب تنها یکی از دو گزینه تیم ملی ایران یا جواد نکونام در مراسم امروز معرفی برترین‌های آسیا دارد، کمیته ملی المپیک ایران با ارسال نامه‌ای به شیخ احمد رئیس شورای المپیک آسیا از کاندیداتوری جواد نکونام در بخش بهترین بازیکن قاره حمایت کرده است.در بخشی از این نامه بهرام افشارزاده به عملکرد جواد نکونام در رقابت‌های بین المللی اشاره کرده و از رئیس شورای المپیک خواسته که از انتخاب نکونام در مراسم پیش‌رو حمایت کند. این حمایت در حالی صورت می‌گیرد که جایزه بهترین بازیکن سال‌ آسیا مهمترین جایزه مراسم معرفی برترین‌های آسیاست و پس از آن انتخاب برترین تیم ملی، بهترین بازیکن فوتسال، بهترین داور در رده‌های بعدی اهمیت قرار دارد.
لحظات بزرگ در زندگی‌ام زیاد داشتم
این حمایت در شرایطی است که روز گذشته جواد نکونام گفت: من لحظات بزرگ در زندگی‌ام زیاد داشتم. گل زدن به رئال مادرید، بستن بازوبند تیم ملی در جام‌های مختلف، قهرمانی با استقلال و رسیدن به جمع چهار تیم برتر آسیا با این تیم از این لحظات بودند. اگر انتخاب شوم افتخار بزرگی است و به آن لحظات خاص هم اضافه می‌شود. اگر هم انتخاب نشوم با آغوش باز برنده را بغل می‌کنم و به او تبریک می‌گویم چرا که معتقدم هر سه بازیکن شایسته انتخاب هستیم و این سلایق است که برترین را انتخاب می‌کند. امیدوارم اگر انتخاب شوم شایستگی آن را داشته باشم.

 


سرمربی تیم ملی والیبال ایران صبح دیروز توکیو را به مقصد ایتالیا و به فاصله چند ساعت، ایتالیا را به مقصد آرژانتین ترک کرد تا پس از سه سال به زادگاه خود بازگردد.
هدف خولیو ولاسکو از این سفر، حضور در یک دوره فشرده مربیگری است که او به عنوان مدرس در آن حضور خواهد یافت. با پایان یافتن این دوره چهار روزه، سرمربی ایران به ایتالیا می‌رود تا در کنار خانواده خود به استراحت بپردازد. ولاسکو اواخر اسفند‌ماه در آستانه برگزاری اردوهای آمادگی تیم ملی برای حضور در لیگ جهانی 2014 به تهران خواهد آمد.

 


سرپرست سازمان لیگ کشتی می‌گوید که با انصراف دو تیم از حضور در لیگ برتر کشتی فرنگی احتمالا این مسابقات برگزار نخواهد شد.
محمد ابراهیم امامی گفت: تیم‌های باشگاه امام رضا (ع) و البرز از حضور در لیگ برتر کشتی فرنگی انصراف دادند و تنها تیم‌های بابل ، قم و اندیمشک باقی مانده‌اند که با حضور سه تیم نمی‌توان لیگ برگزار کرد. طی چند روز آینده منتظر اعلام آمادگی تیم‌های جدید خواهیم ماند و گرنه باید در جلسه‌ای در فدراسیون کشتی تکلیف لیگ کشتی فرنگی را مشخص کنیم، چون اگر دوباره زمان مشخصی برگزار نشود با برنامه تیم‌های ملی تداخل پیدا خواهد کرد.وی افزود: نمی‌دانم چرا اسپانسرها با همه افتخاراتی که کشتی فرنگی کسب کرده گرایشی به این رشته نشان نمی‌دهند. البته خود اهالی فرنگی هم باید تلاش بیشتری کنند. ما همه کارهایی که برای لیگ آزاد انجام داده بودیم برای فرنگی هم کردیم و قصدمان برگزاری همزمان لیگ کشتی آزاد و فرنگی بود، اما تا این لحظه که با اعلام آمادگی فقط سه تیم نمی‌توانیم لیگ را برگزار کنیم.

 


کادرفنی تیم ملی جودو از احمد میرزاپور، قهرمان مسابقات کشتی پهلوانی قهرمانی جهان برای حضور در اردوی تیم ملی دعوت کرد.
احمد میرزاپور که چندی پیش موفق به کسب مدال طلای مسابقات کشتی پهلوانی قهرمانی جهان شد به اردوی تیم ملی جودو دعوت شد. این ملی پوش که دهم آبان‌ماه گذشته در مسابقات کشتی پهلوانی قهرمانی جهان موفق به کسب مدال شد. میرزاپور قرار است در سنگین وزن به عضویت تیم ملی درآید.

 


در پایان رقابت‌های اسکواش غرب آسیا تیم ملی ایران در سکوی سوم ایستاد.
رقابت‌های اسکواش غرب آسیا در حالی دیروز به پایان رسید که ایران برای نخستین بار در تاریخ اسکواش صاحب مدال در رقابت‌های بین‌المللی شد.در آخرین روز این رقابت‌ها تیم ایران به مصاف کویت رفت و با نتیجه‌ 2 بر یک برای نخستین بار کویت را از پیش‌رو برداشت، اما در نهایت چون تیم‌های کویت، عراق و ایران با 10 امتیاز در شرایط برابری قرار گرفتند ست شماری شد و در نهایت تیم کویت قهرمان شد و عراق و ایران هم به ترتیب در رده‌های دوم و سوم جای گرفتند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10