(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 05 آذر 1392 - شماره 20649

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
دُم رضاخانی اصحاب فتنه ! (یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
چوپان (گفت و شنود)
ادامه نقض توافقنامه ژنو از سوی آمریکا
جان کری: هدف از مذاکرات برچیدن برنامه هسته‌ای ایران است !
وزیر امور خارجه انگلیس: توافقنامه ژنو به ایران حق غنی‌سازی نمی‌دهد
یک مقام آگاه در وزارت خارجه اعلام کرد
هیچ مذاکره محرمانه‌ای بین ایران و آمریکا صورت نگرفته است
مقام صهیونیست: توافق ژنو برای اسرائیل بد نیست(خبر ویژه)
کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه بیانیه است؟!(خبر ویژه)
نیویورک‌تایمز: آمریکا ابرقدرتی خسته و آسیب‌دیده است(خبر ویژه)
دیگر خیلی دیر شده برنامه هسته‌ای ایران را نمی‌شود متوقف کرد(خبر ویژه)
تسلیت به همکار
 


خدای مهربان بر درجات شهید بزرگوار، مرحوم آیت‌الله مدرس بیفزاید که وقتی از سوی رضاخان برای ایشان پیغام آوردند که «به آقای مدرس بگوئید پا روی دم من نگذارد»، در پاسخ فرمود؛ «به رضاخان بگوئید محدوده دم‌اعلیحضرت کجاست؟ چراکه بنده هر جا پا می‌گذارم، فریاد ایشان به آسمان بلند می‌شود و اعتراض می‌کند که باز هم مدرس دم مرا لگد کرد»!
با وجود آن که رخدادهای نزدیک به دو ماهه اخیر در جریان مذاکرات تیم هسته‌ای کشورمان از نیویورک تا ژنو و نیز ادعاهای بی‌اساس مقامات آمریکایی درباره توافق هسته‌ای ایران و 5+1 در ژنو 3، به وضوح نشان داده است که دیدگاه و نظرات از قبل اعلام شده کیهان درباره غیرقابل اعتماد بودن آمریکا صحت داشته است، جریان مرموزی در داخل کشور که ننگ وطن‌فروشی در فتنه آمریکایی- اسرائیلی 88 را بر پیشانی خود دارد و در آن ماجرا نقش ستون پنجم مثلث آمریکا، انگلیس و اسرائیل را بازی کرده بود، اصرار دارد، رونمایی مستند کیهان از هویت باج‌خواهانه آمریکا و متحدانش را به حساب مخالفت با تیم هسته‌ای کشورمان و نادیده گرفتن تلاش بی‌وقفه آنان بنویسد!
این جریان که به علت خیانت‌های افشا شده در میان مردم جایگاهی ندارد و از این روی جرأت نمی‌کند با چهره واقعی خود به صحنه بیاید، در سایه روشن‌های دروغین حمایت از دولت و تیم مذاکره کننده هسته‌ای ظاهر می‌شود و با مشاهده هرگونه اعتراض به آمریکا و پرده‌برداری مستند کیهان از ترفندهای فریبکارانه آن، به خشم می‌آید و این خشم و عصبانیت از کیهان را در پوشش جعلی حمایت از دولت و تیم مذاکره کننده بیرون می‌ریزد و توضیح نمی‌دهد که چرا باید از اعتراض کیهان به ترفندهای باج‌خواهانه آمریکا جیغ بنفش بکشد؟! و احساس کند که کیهان «دم رضاخانی» اصحاب‌فتنه را لگد کرده است؟!
اصحاب فتنه به این سؤال پاسخی نمی‌دهند ولی کیهان پاسخ پرسش یاد‌شده را در کلام خدای سبحان یافته است. آنجا که در وصف منافقین می‌فرماید «یحسبون کل صیحه علیهم... منافقان هر صدایی را که بلند می‌شود، علیه خود تلقی می‌کنند.» و اگر چنین نیست چرا از اعتراض کیهان به آمریکا و اسرائیل و سایر متحدان آنها، برمی‌آشوبند و به خشم می‌آیند؟! آیا رونمایی مستند کیهان از ترفندهای آمریکا که می‌تواند و توانسته در چالش با دشمن به یاری تیم مذاکره کننده کشورمان بیاید، اقدام بدخواهانه علیه دولت محترم است؟! یا حرکت منافقانه فتنه‌گران که اصرار دارند پیوند ارگانیک و بارها برملا شده خود با دشمنان بیرونی را به دولت و تیم هسته‌ای نسبت بدهند؟!
در این باره و برای پرده‌برداری بیشتر از حرکت اخیر خط نفاق جدید اشاره به یک نمونه -فقط یک نمونه- از این دست که اخیرا اتفاق افتاده و به یقین در خاطر‌ها مانده است، ضروری به نظر می‌رسد.
1- قبل از آغاز مذاکرات ژنو 3 کیهان نسبت به ترفند موردنظر آمریکا برای تحریف بخشی از مفاد معاهده NPT که در آن بر حق غنی‌سازی کشورهای عضو این پیمان تاکید شده است، هشدار داد و نوشت که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا از هم‌اکنون - قبل از توافقنامه- دیدگاه غیرقانونی و برداشت تحریف شده‌ای از ماده 4 معاهده NPT را زمزمه می‌کند و بعید نیست که حریف به دنبال بهره‌گیری از این تحریف در توافقنامه احتمالی میان ایران و کشورهای 1+5 باشد. کیهان در آن یادداشت هشدار داده بود؛
...گروه 1+5 - مخصوصا آمریکا، انگلیس و فرانسه- در این دوره از مذاکرات برای خودداری از پذیرش حق غنی‌سازی ایران که به علت اصلی آن اشاره خواهیم کرد، ترفندهای تازه‌تری به میدان آورده‌اند. از جمله آن که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا ادعا کرده است «در معاهده NPT به‌حق غنی‌سازی برای کشورهای عضو این معاهده هیچ اشاره‌ای نشده است»!
این هشدار کیهان قبل از اظهارات اخیری بود که جان کری بعد از امضای توافقنامه ژنو در کنفرانس خبری با رسانه‌ها مطرح کرده بود.
در همان بخش از یادداشت کیهان به متن ماده 4 از معاهده NPT اشاره شده و آمده بود؛ «این ادعای حریف در حالی است که در بند یک از ماده مزبور تاکید شده است؛ هیچ نکته‌ای در این پیمان- NPT- نباید به گونه‌ای تفسیر شود که حق مسلم هم‌پیمانان در انجام تحقیقات، تولید و استفاده از انرژی هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز را تحت‌الشعاع قرار بدهد. و در بند 2 از همان ماده آمده است؛ در تبادل تجهیزات، مواد و اطلاعات تکنولوژیک برای مقاصد صلح‌آمیز استفاده از انرژی هسته‌ای در حداکثر شکل، تمام هم‌پیمانان حق مشارکت داشته و متعهد به تسهیل در انجام آن هستند».
آیا این هشدار به موقع و قبل از امضای توافقنامه، حمایت از تیم مذاکره‌کننده کشورمان و یاری رساندن به آنها نبود؟ اگر بود- که دیدیم بود- چرا اصحاب فتنه در پوشش دروغین حمایت از دولت و در اقدامی هماهنگ و مشترک با رسانه‌های بیگانه- و مخصوصا صهیونیست‌ها- علیه این هشدار کیهان دست به جنجال و هیاهو زده و تلاش کردند مبادا این هشدار مورد توجه تیم هسته‌ای کشورمان قرار گرفته و ترفند باج‌خواهانه آمریکا را ناکام بگذارد؟! آیا غیر از این است که اصحاب فتنه در این حرکت خیانت‌آمیز خود نیز، مانند فتنه آمریکایی- اسرائیلی 88 با ساز دشمنان بیرونی به رقص آمده بودند؟!
و اما، نتیجه را بخوانید؛
2- کمتر از یک ساعت بعد از امضای توافقنامه ژنو و در حالی که وزیر خارجه محترم کشورمان، در پی 4 روز تلاش بی‌وقفه و چالش نفس‌گیر و درخورتقدیر با کشورهای 5+1، پشت تریبون رفته و از پذیرش حق غنی‌سازی ایران در توافقنامه یاد شده خبر داده بود، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا، در جمع خبرنگاران حاضر شد و با وقاحت ادعا کرد؛ «گروه 5+1 در توافقنامه ژنو، حق غنی‌سازی ایران را نپذیرفته و تایید نکرده است»! و با استناد به همان ماده 4 از معاهده NPT که کیهان پیشاپیش درباره تحریف و سوءاستفاده آمریکا و متحدانش از آن هشدار داده بود، گفت؛ «نه فقط در ماده 4 معاهده NPT، بلکه در هیچیک از چهار گوشه معاهده مزبور، هیچ اشاره‌ای نشده است که حاکی از حق غنی‌سازی برای کشورهای عضو این پیمان و از جمله ایران باشد»!
ملاحظه می‌کنید که پیش‌بینی و هشدار کیهان تا چه اندازه دقیق و به موقع بوده است و اگر پادوهای- با جیره و مواجب آمریکا- در پوشش حمایت دروغین از دولت و با همکاری رسانه‌های بیرونی، علیه این هشدار به موقع جارو‌جنجال نمی‌کردند، هشدار مزبور می‌توانست توجه اعضای محترم تیم مذاکره‌کننده کشورمان را به این ترفند جلب کرده و با اصرار از حریف بخواهند که در متن توافقنامه بر تفسیر واقعی و غیرقابل تحریف ماده 4 NPT تأکید شود تا راه هرگونه زبان‌درازی درباره متن توافقنامه مزبور بسته باشد. آیا اصحاب فتنه با حمله به کیهان که چرا چنین هشداری را داده است، بار‌دیگر و برای چندمین بار در خدمت آمریکا و اسرائیل و انگلیس نبوده‌اند؟!
البته آقای دکتر ظریف بلافاصله بعد از اظهارات پیمان‌شکنانه وزیرخارجه آمریکا، پاسخ منطقی و حقوقی محکمی به اظهارات وی داده و از جمله گفته بود؛ «تفسیر آمریکا از ماده 4 مورد قبول اغلب کشورها نیست. در این سند، برنامه غنی‌سازی به عنوان جزیی از هر راه‌حل به رسمیت شناخته شده است» و آقای روحانی، رئیس‌جمهور محترم نیز در کنفرانس خبری خود با اعلام اینکه «هر که هر تفسیری می‌خواهد داشته باشد ولی حق غنی‌سازی ایران در توافقنامه به رسمیت شناخته شده است» به اظهارات جان کری و سخنان مشابه اوباما، پاسخی منطقی و حقوقی داد.
3- کیهان در شماره روز دوشنبه خود - 4/9/92 - ضمن اختصاص یک تیتر جداگانه به تقدیر رهبر معظم انقلاب از تلاش و ایستادگی تیم هسته‌ای کشورمان در مقابل زیاده‌خواهی‌های حریف و انتشار اظهارنظرهای منطقی و حقوقی آقایان روحانی و ظریف در پاسخ به ادعای بی‌اساس جان‌کری و اوباما، تیتر اول خود را به اعتراض علیه اظهارات پیمان‌شکنانه جان کری اختصاص داد و با اشاره به نقض مفاد توافقنامه ژنو از سوی جان کری نوشت: «آمریکا قابل اعتماد نبود» و این که «توافقنامه ژنو یک ساعت دوام آورد». این تیتر و خبر کیهان بلافاصله با اعتراض شدید، مشترک و گسترده رسانه‌های بیگانه و سایت‌های اجاره‌ای تحت مدیریت اصحاب فتنه قرار گرفت و در تفسیرها و تحلیل‌های خود بدون اشاره به اعتراض کیهان علیه عهدشکنی آمریکا که با حمایت از تیم هسته‌ای کشورمان همراه بود، تیتر و خبر کیهان را علیه دولت و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای قلمداد کردند! و سوال این است که آیا جان کری، با صراحت، حق غنی‌سازی تاکید شده در توافقنامه ژنو را انکار نکرده بود؟ و آیا این انکار به مفهوم نقض توافقنامه ژنو نبود؟! اگر چنین بود - که بود - جیغ بنفش اصحاب فتنه برای چه بود؟ و چرا بلافاصله احساس کرده بودند کیهان با اعتراض به آمریکا روی دم رضاخانی آنها پا گذاشته است؟!
4- گفتنی است که باز هم در پی پیش‌بینی کیهان که با اطلاع از هویت باج‌خواهانه و غیرقابل اعتماد آمریکا و متحدانش ابراز شده بود، دیروز ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس نیز، در صفحه توئیتر خود نوشت، «این که ایرانی‌ها می‌گویند در متن توافقنامه ژنو به آنها حق غنی‌سازی داده شده است حقیقت ندارد»!...
5- و بالاخره گفتنی است که اصحاب فتنه ایستادگی کیهان بر مواضع اصولی و ضداستکباری خود را بارها و مخصوصا طی دو دهه اخیر آزموده‌اند و به خوبی می‌دانند که کیهان با هیاهو و جنجال و ناسزاگویی پادوهای مثلث آمریکا و اسرائیل و انگلیس، از مواضع خود دست نمی‌کشد.

حسین شریعتمداری

 


33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
سامانه پیام کوتاه 30002323
*بسیجی باش و بیعت با علی کن
همیشه قصد قربت با ولی کن
اگر سردار عشقی باش اما
دلت را فرش راه رهبری کن
هفته بسیج بر مردان بی‌ادعا مبارک باد
9155---0916
* سخنان معطر رهبر معظم انقلاب در جمع فرماندهان بسیج یادآور ابهت و صلابت الهی امام خمینی (ره) بود و الحق روح تازه‌ای از نفس مسیحایی خود بر کشتگان راه حق بخشید و جان عالم را علیه استکبار جهانی و جهانخواران عالم قوت دیگری بخشید.
9005---0913
* دشمنان و بدخواهان نظام اسلامی بدانند ما از تمام سخنان رهبر عزیز و فرزانه انقلاب‌مان دفاع کرده و تا جان در بدن داریم تابع ایشان خواهیم بود.
نصیری از مشهد مقدس
* درود خدا بر رهبر عزیزمان که جنایت‌های یزیدیان زمان و مستکبرین را در دنیا شجاعانه رسوا می‌کند تا زشتی بدکاری‌های آنها در دنیا به فراموشی سپرده نشود.
یک شهروند
* الحق و الانصاف باید قدردان تصمیم و نظرات رهبر فرزانه انقلاب بود که هم تیم مذاکره‌کننده کشورمان را تعلیم دادند و هم آنان را به طور همه‌جانبه حمایت کردند و هم خطوط مذاکرات آنان را تعیین فرمودند. از این طریق به تیم مذاکره‌کننده خاصه آقای ظریف خسته نباشید عرض می‌کنیم و امیدواریم در ادامه ماموریت خود همچنان منافع ملی و عزت نظام و حکمت و مصلحت را مدنظر قرار دهند که حمایت مردم و رهبر معظم انقلاب قطعاً پشتیبانشان خواهد بود.
محمودی
* در مورد نتایج مذاکرات هسته‌ای ژنو3 پیرامون پرونده هسته‌ای ایران صحبت‌های تناقض‌گونه‌ای شنیده می‌شود. با این موضع‌گیری‌هایی که مقامات غربی خصوصاً رئیس جمهور و وزیر خارجه آمریکا به زبان آورده‌اند نباید خوشبین بود و فقط باید منتظر آینده باشیم.
فخرالساعه
* اگر بیانات اخیر رهبر عزیز انقلاب به تمام زبان‌های زنده دنیا ترجمه نشود و در اختیار ملت‌ها قرار نگیرد واقعاً جفا شده است.
1813---0935
* عده‌ای از مزدوران بیگانه‌پرست تحت هدایت سازمان‌های جاسوسی غرب دنبال تضعیف خط ولایت افتاده‌اند ولی نمی‌دانند آنچه ما را به عزت رسانده پیروی از ولی‌امر مسلمین بوده و ما هرگز رهبر عزیزمان را تنها نخواهیم گذاشت سخنان رهبر فرزانه‌مان چون تیری بر چشم و قلب طاغوت‌های زمان است و به همین علت صدای جیغ و فریادشان بلند شده است.
خراسانی
* رئیس جمهور آمریکای جهان‌خوار آزادسازی بخشی از پولهای بلوکه شده ما در این کشور (سه هزار میلیارد تومان) را یک امتیاز به جمهوری اسلامی قلمداد می‌کند پولهایی که به ناحق توسط این مستکبر بلوکه شده است. این شبیه دزدی است که پس از سال‌ها بخشی از پول سرقتی را به صاحبش پس دهد و انتظار پاداش داشته باشد!
علیمردانی
* مگر یارانه صدقه دولت به مردم است که دولتی‌ها می‌گویند نداریم بدهیم. از گذشته دور یارانه بوده اما در گذشته یارانه غیرمستقیم پرداخت می‌شده در چند سال اخیر این مدیریت را به خود مردم سپرده‌اند یعنی پول خودشان را به خودشان داده‌اند که هرگونه خواستند هزینه کنند نه اینکه کالای تحمیلی تحویل بگیرند.
1667---0913
* فرزند چهارم بنده چند روز بعد به دنیا خواهد آمد در حالی که قانون برای زایمان فرزند چهارم فقط دو ماه مرخصی تعیین کرده است بنویسید با این قوانین دست و پاگیر و محدودکننده چگونه می‌توان جامعه را به رشد جمعیت تشویق کرد.
0227---0913
* افزایش جمعیت در کشور خوب است اما به شرط آنکه امر آمایش جمعیت در سطح سرزمین را خوب انجام بدهیم. نه مثل الان که جمعیت در بعضی از نواحی ایران تلنبار شده و در جای دیگر با کمبود و فقر جمعیت روبه‌رو هستیم.
7902---0919
* اگر بدون اینکه فکری برای افزایش نهاده‌های دامی شود بگوییم شیر نباید گران شود به معنی نادیده گرفتن منافع قشر عظیم دامدار به ویژه روستائیان خواهد بود که قسمت اعظم تولیدکنندگان شیر را شکل می‌دهند. به دامداری که کاه را تبدیل به شیر می‌کند می‌گویند برای هر کیلو شیر حدود هزار تومان خوراک دام بخرید ولی شیر را حق ندارید بیشتر از 1300 تومان بفروشید با این حال کارخانه‌دار حق دارد شیر تولیدی دامدار را 1300 تومان بخرد وماست را هر کیلو 2500 تومان و در مقیاس بسته بندی کوچک بیش از پنج هزار تومان بفروشد. قیمت شیر در جهان حداقل باید دو برابر خوراک مصرفی باشد.
گل‌محمد نورانی از مهدیشهر
* مدتی است آموزش و پرورش برخلاف تعهد خویش دستور داده هزینه بیمه طلایی از حقوق فرهنگیان کسر گردد. خطاب به مسئولان بنویسید از طلا بودن پشیمان گشته‌ایم، اجازه بدهند از بیمه طلایی انصراف بدهیم.
3531---0914
* شهرهای صنعتی که در مجاورت کلانشهرها واقع شده‌اند یکی از عوامل اصلی تشدید آلودگی هوا محسوب می‌شوند بنابراین به منظور جلوگیری از افزایش آلودگی هوا باید حتی‌الامکان از دادن مجوز به کارخانه‌های جدید در این شهرک‌ها خودداری شود.
6263---0938
* یکی از راههای توسعه کشور توسعه روستاهاست و یکی از پیش‌نیازهای این توسعه، گسترش صدا و سیما و نصب سیستم دیجیتالی برنامه‌های صدا و سیما در تمام نقاط کشور به‌ویژه روستاها و مناطق دورافتاده است.
2068---0917
* بسیاری از فرهنگیان از سال 91 مطالبات دارند. سال 92 رو به پایان است با این حال برای پرداخت این مطالبات اقدامی صورت نگرفته است چرا؟
2306---0919
* افزایش چشمگیر بودجه 93 آموزش و پرورش بهترین فرصت است تا این بودجه در راه تامین امور صددرصد واجب مانند کمبود وسایل کلاس‌ها و آموزش‌ و همچنین نهادینه و تقویت امور پرورش با استفاده از آموزه‌های اسلامی صرف شود.
6263---0938
* برای فروش ملک تجاری خود اقدام نموده‌ام اخیراً مراکز ثبت اعلام داشته‌اند سندهای منگوله‌دار 6 برگی باید به یک برگ همانند سند خودروها تبدیل شود و این کار متأسفانه 3 ماه طول می‌کشد چرا مسئولین امر برای چنین پروژه‌هایی پیش‌بینی‌ها و امور اجرایی و مقدماتی را فراهم نمی‌کنند که سه ماه مردم را سرگردان ننمایند، چرا باید در این هوای آلوده افراد مسن دائم در رفت و آمد مراکز ثبت سرگردان باشند؟! با عنایت به پیشرفت تکنولوژی و... برای تعویض حداکثر 24 تا 48 ساعت لازم است.
نظری
* چرا شهرداری‌ها مرمت و بازسازی معابر و خیابان‌ها و پیاده‌روها را به فصل پاییز و زمستان محول می‌کنند که هم باعث آزار و اذیت مردم و هم کارگران و هم بی‌کیفیتی کار می‌شود شایسته است این قبیل امور را در بهار و تابستان به انجام برسانند.
سیدحسین نعیمی از خیابان شهدای ملارد
* موتورسیکلت‌های پارک شده از جلوی مسجد امام خمینی(ره) به سمت چهارراه سیروس مانع تردد افراد پیاده‌رو شده و عبور و مرور وسایل نقلیه را نیز کند نموده است از مسئولین امر رفع سد معبر و نیروی انتظامی درخواست می‌شود وارد عمل شوند و مشکل یاد شده را مرتفع نمایند تا شاهد حوادثی همچون آتش‌سوزی پامنار و... نباشیم.
کربلایی
* مرکز مخابرات آیت الله کاشانی در تهران خطوط تلفن مشترکین را که پول تلفن آنها به مبلغ 50 هزارتومان برسد قطع می‌کند. درحالی که هزینه بهره‌برداری بنده از شبکه اینترنت در هر دوره 50 هزار تومان می‌شود. برای رفع این مشکل پیشنهاد داده‌ایم که پول استفاده از اینترنت را جدا بپردازیم ولی متأسفانه سنگ‌اندازی می‌کنند. فقط قطع کردن خط تلفن را یاد گرفته‌اند.
جعفری
* خدمات پایانه خاوران بسیارکاهش یافته است. از شهردار محترم منطقه 15 درخواست توجه بیشتر همچون گذشته را دارم.
5941---0912

 


گفت: بعد از «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا که حق غنی‌سازی ایران در توافقنامه ژنو را انکار کرده بود، «ویلیام هیگ» وزیر امور خارجه انگلیس هم در صفحه توئیتر خود نوشته است «در توافقنامه ژنو حق غنی‌سازی به ایران داده نشده است»!
گفتم: جان کری در اظهارات دیگری گفته است؛ «هدف از مذاکرات، برچیدن برنامه هسته‌ای ایران است»!
گفت: «فابیوس»، وزیرخارجه فرانسه هم گفته است، «برای لغو تحریم‌هایی که در توافقنامه ژنو آمده است باید با اعضای اتحادیه اروپا یک پیش‌نویس تهیه کنیم و این پیش‌نویس باید به امضای هر 28 عضو اتحادیه اروپا برسد»!
گفتم: حالا دیدی که آمریکا و متحدانش قابل اعتماد نیستند و هنوز امضای آنها پای توافقنامه ژنو خشک نشده، دبه درآورده‌اند!
گفت: چه عرض کنم؟! مثل این که در بدن دولتمردان آمریکایی و متحدانشان یک روده راست هم وجود ندارد.
گفتم: از چوپان دروغگو پرسیدند اسمت چیه؟ گفت دهقان فداکار!

 


جان ‌کری که بعد از امضای توافق بین ایران و گروه 1+5 با نقض آن حق غنی‌سازی کشورمان را انکار کرده بود بار‌دیگر اعلام کرد که مذاکرات قدم اول برای برچیدن برنامه هسته‌ای ایران است و نه حصول اطمینان از صلح‌آمیز بودن آن!
وزیر خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران در لندن سعی کرد نگرانی‌های رژيم صهیونیستی درباره این توافق هسته‌ای را کاهش دهد و گفت که آمریکا «صد درصد پشت اسرائیل خواهد ایستاد.»
وزیر امور خارجه آمریکا با تکرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران مدعی شد: اسرائيل و آمریکا یک هدف را در اینجا دنبال می‌کنند. اختلافی در بین ما در زمینه آنچه می‌خواهیم در این مرحله به دست آوریم وجود ندارد. ما هر دو خواستار اطمینان از این هستیم که ایران نخواهد توانست به یک سلاح هسته‌ای دست یابد.
وی افزود: توافق یک گام آغازین است. این توافق ما را به مذاکره هدایت می‌کند. بنابراین در حالی که ما برای برچیدن برنامه هسته‌ای ایران مذاکره می‌کنیم و در شرایطی که ما برای موقعیت‌های سخت‌تر مذاکره می‌کنیم، آنها (ایران) نمی‌توانند برنامه هسته‌ای خود و توان تهدید علیه اسرائيل را به جلو ببرند.
«کری» بدون توجه به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران بار دیگر مدعی شد که اگر این توافق را انجام نداده بودیم ایران به ساخت بمب نزدیکتر می‌شد.
کری علاوه بر آن در گفت‌وگو با شبکه خبری سی.ان.ان گفت که مسئله اصلی در توافق هسته‌ای با ایران اعتماد نیست، بلکه راستی‌آزمایی این است که ایران آنچه را که چشم‌انداز دسترسی به تسلیحات هسته‌ای خواند کنار می‌گذارد.
کری در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات متناقض مقامات آمریکایی و مقامات ایرانی درباره غنی‌سازی ایران و اینکه آیا آمریکا حق ایران را به رسمیت می‌شناسد، گفت نه حقی برای غنی‌سازی وجود ندارد. ما حق غنی‌سازی را به رسمیت نمی‌شناسیم. این کاملاً در معاهده ان.پی.تی مشخص است. مشخص است که حقی برای غنی‌سازی وجود ندارد. ولی طبق مفاد این توافقنامه مذاکره درباره اینکه آیا آنها می‌توانند یک برنامه بسیار محدود و کاملاً قابل راستی‌آزمایی داشته باشند که شامل تحقیقات پزشکی و برخی مسائل دیگر است، صورت خواهد گرفت. ولی حق مسلمی برای غنی‌سازی وجود ندارد. در تمام قسمت‌های این توافقنامه آمده است که آنها این کار را تنها با توافق دو جانبه می‌توانند انجام دهند و تا زمانی که همه چیز مورد توافق قرار بگیرد، توافقی درباره چیزی حاصل نمی‌شود. بنابراین توافقی برای اینکه آنها می‌توانند غنی‌سازی کنند وجود ندارد. آنها توانایی مذاکره درباره این مسئله را دارند، ولی مانند برخی کشورها تنها زمانی می‌توانند به توانایی غنی‌سازی دست یابند که همه شروط لازم برای اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای‌شان را اجرا کنند.
وی مدعی شد: آنها طبق ان.پی.تی حق داشتن یک برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز را دارند. این یک حق تعریف شده در چارچوب ان.پی.تی است. ولی یک برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز به مفهوم حق غنی‌سازی نیست.
اظهارات کری در حالی مطرح می‌شود که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان پس از توافق ایران و 1+5 درباره اظهارات جان کری، وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری‌اش پس از پایان مذاکرات گفت: کاری به اظهارنظر کشورها ندارم. آمریکایی‌ها مدعی‌اند برنامه‌های غنی‌سازی را به رسمیت می‌شناسند نه حقی به‌عنوان غنی‌سازی. اما برای ما این حق غیرقابل انتزاع است و تفسیر آمریکا مورد قبول اغلب کشورها نیست. در این سند برنامه غنی‌سازی به‌عنوان جزیی از هر راه‌حل به رسمیت شناخته شده است.
تعهد اوباما به اسرائیل
همزمان جان کری در لندن که اعلام کرد آمریکا صددرصد پشت اسرائیل خواهد ایستاد، باراک اوباما نیز در واشنگتن در تماس تلفنی با نتانیاهو بر تعهد خود در قبال تل‌آویو تاکید کرد و خواستار مشورت هرچه سریعتر با رژیم صهیونیستی درباره مذاکرات با ایران شد.
کاخ سفید روز یکشنبه اعلام کرد که «باراک اوباما» بعد از توافق ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین بعلاوه آلمان) در «ژنو» با «بنیامین نتانیاهو» تماس تلفنی برقرار کرد و متعهد شد تا درخصوص یک راه حل جامع با یکدیگر همکاری کنند.
بر اساس این گزارش، اوباما در این تماس تلفنی تصریح کرد که خواستار آن است که آمریکا و اسرائیل هرچه سریع‌تر مشورت‌ها درباره تلاش برای مذاکره روی یک راه حل جامع را آغاز کنند و بر تعهد محکم آمریکا در قبال اسرائیل تاکید کرد.
گفت‌وگوی تلفنی اوباما با نتانیاهو درست ساعاتی بعد از آن صورت گرفت که نتانیاهو، جامعه بین‌الملل را به دلیل توافق هسته‌ای با ایران محکوم کرد و آن را یک «اشتباه تاریخی» دانست.
از سوی دیگر سنای آمریکا در یک عملیات روانی خواستار این شد که اوباما و جان‌کری پاسخگوی توافقنامه ایران و 1+5 باشند.
باب کورکر، عضو ارشد کمیسیون امور خارجی مجلس سنا اعلام کرد که نمایندگان کنگره اجازه نخواهند داد که این توافقنامه موقت به توافقی نهایی تبدیل شود و ایران دستاوردهای کنونی خود را برای همیشه تثبیت کند.
سناتور باب کورکر، نماینده جمهوری‌خواه ایالت تنسی، عضو ارشد کمیسیون امور خارجی مجلس نمایندگان گفت که کنگره باید دولت اوباما را در قبال توافقنامه موقت با ایران «پاسخگو نگاه دارد» تا مطمئن شود که این توافقنامه، به توافقی نهایی تبدیل نمی‌شود. وی همچنین در مورد توافق موقتی که ادامه غنی‌سازی را برای ایران تضمین کرده است، آن هم برای کشوری که شش قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را زیر پا گذاشته، نگران‌کننده خواند.
اد رویس، رئیس کمیسیون امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز توافقنامه گروه 1+5 با ایران را اقدامی غیرقابل قبول ارزیابی کرد که فقط باعث خلع سلاح شدن آمریکا می‌شود که تاثیری بر رفتار ایران نمی‌گذارد.

 


وزیر امور خارجه انگلیس روز یکشنبه در یادداشتی در صفحه توئیتر خود، طرح شدن موضوع غنی‌سازی در بیانیه ژنو را رد کرد و این توافق هسته‌ای را به نفع همه کشورهای جهان دانست.
ویلیام هیگ در این مطلب نوشت: توافق به دست آمده در مذاکرات ژنو، به نفع سراسر جهان، از جمله منطقه خاورمیانه و مردم ایران خواهد بود.
این توافق به خوبی نشان می‌دهد که می‌توان با ایران کار کرد و مشکلات را از طریق دیپلماتیک حل و فصل کرد. ایران در این قرارداد تعهدات زیادی را به جامعه بین‌الملل داد که امیدوارم به آنها عمل کند.
در حساب کاربری توئیتر ویلیام هیگ آمده است: این توافق ایران را از دستیابی به سلاح اتمی محروم می‌کند و البته ایران حق دارد فن‌آوری صلح‌آمیز هسته‌ای داشته باشد.
وزیر امور خارجه انگلیس ضمن ابراز خرسندی از توافق به دست آمده، گفت: این نخستین بار است که ایران با سایر کشورها و با جامعه بین‌الملل توافق‌نامه‌ای درباره برنامه‌های هسته‌ای‌اش امضا می‌کند. این توافق نخستین گام شجاعانه و مهم ایران در راستای اعتمادسازی بود. برنامه‌های هسته‌ای ایران در شش ماه آینده هیچ پیشرفتی نخواهد داشت و بخشی از آن معلق خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: این موضوع که توافق ژنو بخواهد همه مشکلات را یک شبه حل و فصل کند، امکان‌پذیر نیست و اینکه ایرانی‌ها می‌گویند در متن توافق‌نامه به آنها حق غنی‌سازی داده شده است، حقیقت ندارد.
به گزارش ایرنا، وزیر خارجه انگلیس در توئیتر خود تصریح کرده است که ایران حق دارد فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای داشته باشد.
هیگ گفت: در حال حاضر آنچه اهمیت دارد، این است که مفاد توافق‌‌نامه با حسن نیت انجام شود و ایران باید اعتماد قدرت‌های جهانی را جلب کند.
هیگ با بیان این مطلب که ایرانی‌ها در مذاکرات بسیار «سرسخت» بودند، اما در رسیدن به توافقی جامع بسیار حسن‌نیت داشتند، گفت: برای رسیدن به توافقی جامع راهی دشوار در پیش است.

 


یک مقام آگاه در وزارت امور خارجه گزارش‌های اخیر منتشره در برخی رسانه‌های آمریکایی از جمله خبرگزاری آسوشیتدپرس مبنی بر مذاکره مخفیانه ایران و آمریکا را تکذیب کرد.
این مقام آگاه تاکید کرده است: همانگونه که چندی پیش آقای ظریف وزیر امور خارجه نیز تاکید کردند، هیچ گفت‌وگویی بین ایران و آمریکا به غیر از مسائل هسته‌ای و در چارچوب مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با گروه 1+5 صورت نگرفته است.
به گزارش فارس، این مقام آگاه در وزارت امور خارجه با تامل‌برانگیز خواندن این گونه پردازش‌های رسانه‌ای و ابهام‌آفرینی نسبت به رویکرد شفاف و صریح در رویکرد تعاملی ایران در موضوع هسته‌ای خاطرنشان کرد: لازم است رسانه‌ها آثار ناشی از پردازش‌های خبری نادرست و مبهم که فضای ایجابی منبعث از مذاکرات ژنو و توافق حاصله فیمابین را تحت تاثیر قرار می‌دهد، توجه داشته باشند.

 


رئیس دولت کشور 317 میلیون نفری به رئیس رژیم نامشروع صهیونیستی که از سوی لابی چند هزار نفری در آمریکا حمایت می‌شود، درباره مذاکرات ژنو گزارش داد!
جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفت: «پرزیدنت اوباما به بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل تلفن زد تا درباره مرحله اول توافق 5+1 با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور گفتگو کند. دو رهبر بر هدف مشترکشان که ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است تاکید کردند.»
ارنست گفت کاخ سفید بدبینی تل‌آویو نسبت به مقاصد ایران را درک می‌کند و قصد دارد فوراً با اسرائیل مشورت کند تا راه‌حل جامع و درازمدتی برای اهداف هسته‌ای ایران دست پیدا کند. پرزیدنت اوباما دوباره تاکید کرده است آمریکا و اسرائیل به هدف مشترکشان متعهد هستند و توافق به عمل آمده محدود و موقتی است و تا وقتی پابرجا خواهد بود که ایران به تعهداتش عمل کند.
همچنین جان کری وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت؛ موافقتنامه با ایران، اسرائیل را ظرف شش ماه آینده و بیش از گذشته در امان نگه می‌دارد.
به گزارش خبرگزاری رویترز «جان کری» گفت: اسرائیل با آنچه در ایران جریان داشته است، تهدید می‌شود اما از امروز تا شش ماه آینده، اسرائیل بیش از گذشته در امان است. وی اضافه کرد: در حال حاضر ما شناختی از برنامه این کشور داریم که در گذشته نداشتیم.
کری اظهار داشت: به اعتقاد من، اسرائیل در واقع بیش از گذشته در امان است، مشروط بر این که مطمئن شویم تحریم‌ها طوری لغو نمی‌شود که از میزان فشار بر ایران بکاهد.
وی افزود: تحریم‌ها به میزان بسیار کمی کاهش می‌یابد و طرح اصلی آن به قوت خود باقی است.
در همین حال «افرایم اسکولای»، از مقامات پیشین کمیسیون انرژی اتمی اسرائیل به آسوشیتدپرس گفت: توافق ژنو به هیچ وجه برای اسرائیل بد نیست، زیرا فعالیت‌های غنی‌سازی ایران را متوقف و ساخت و ساز در رآکتور آب سنگین اراک را کُند می‌کند. اما توانایی ایران برای ساخت مواد انفجاری هسته‌ای همچنان باقی است و شاید در کمتر از چهار تا شش ماه بتواند سلاح هسته‌ای بسازد؛ اگر در این مورد تصمیم بگیرد. بخش خوب توافق این است که فعالیت‌های غنی‌سازی در سطح فعلی متوقف می‌شود و خبر بد نیز این است که بخشی از غنی‌سازی ادامه می‌یابد.
همچنین افرایم هالوی رئیس اسبق سرویس جاسوسی موساد به رادیو اسرائیل گفته است: نگرانی‌‌ای از بابت توافق هسته‌ای غرب با ایران وجود ندارد.
وی گفت: این برداشت که ایران دستگاه‌های سانتریفیوژ خود را برخواهد چید، نوعی ساده‌اندیشی است. نباید فراموش کرد که از اکنون به بعد فعالیت‌های هسته‌ای ایران به صورت روزانه تحت نظارت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای خواهد داشت و در صورتی که این کشور تلاش کند برخی مسائل هسته‌ای را پنهان کند و پس از مدتی آشکار شود ارزش و اعتبار این توافقنامه به طور کلی از میان خواهد رفت.

 


قبل از انتشار متن توافق 1+5 و ایران در مورد مسائل هسته‌ای، کاخ سفید متنی منتشر کرد که در آن توافق مذکور را توضیح داده بود.
به گزارش «الف» در این متن که با عنوان برگه اطلاعات (Fact sheet) منتشر شده، آمده بود که ایران و گروه 1+5 به مجموعه‌ای از درک‌های اولیه رسیدند که پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران را متوقف می‌کند و آن را از نظر جنبه‌های کلیدی عقب می‌راند. در نگاه اولیه و با توجه به متن جانبدارانه متن، به نظر می‌رسد که متن منتشر شده کاخ سفید صرفا تفسیری بر توافقی که در ژنو انجام شده، یا مثلا خلاصه‌سازی و شفاف کردن متن منتشر شده برای افکار عمومی است. اما نگاهی دقیق‌تر به متن منتشر شده کاخ سفید نشان می‌دهد که این متن، «کمی بیشتر از یک تفسیر» است و نشان‌دهنده جزئیاتی است که در قالب تفسیر نمی‌گنجد. مثلا در متن کاخ سفید آمده است« گروه 1+5 متعهد شده است که 400 میلیون دلار به صورت کمک‌های تحصیلی دولتی از صندوق‌های ایرانی محدودی مستقیما به موسسات آموزشی شناخته شده در کشورهای ثالث انتقال یابد تا هزینه‌های تحصیلی دانشجویان ایرانی تسویه شود.»
الف می‌افزاید: این را مقایسه کنید با بخش متناظر در بیانیه رسمی؛ «پرداخت مستقیم شهریه به دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها برای دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور تا مبلغ توافق شده برای یک دوره شش‌ ماهه.»
به عبارت دیگر، در حالیکه متن رسمی بیانیه صرفا بر رقم«رقم توافق شده» تصریح می‌کند اما متن کاخ سفید مشخصا این رقم را 400 میلیون دلار اعلام می‌کند.
متن کاخ‌سفید همچنین نشان‌دهنده اعداد و ارقام دیگری است. مثلا: «در مدتی که ایران به تعهداتش عمل می‌کند، 2/4 میلیارد دلار از فروش‌های نفت اجازه پیدا می‌کند به صورت اقساط به ایران انتقال یابد.» از این‌گونه اعداد و ارقام، چه در زمینه مشوق‌های اقتصادی و چه در زمینه جزئیات تکنیکی موارد متعدد دیگری نیز در متن کاخ‌سفید وجود دارد که برخی از آنها البته مشخصا از جنس تفسیر است، اما بعضی دیگر نیز در قالب تفسیر نمی‌گنجد و اشاره به یک توافق دارد. برای مثال مشخص است که اعدادی از جنس 400 میلیون دلار نمی‌تواند صرفا یک «تفسیر» ساده باشد و در واقع اشاره به آن چیزی است که در متن رسمی، تحت عنوان «آنچه توافق شده» آمده است. به نظر می‌رسد متن رسمی منتشر شده خلاصه شده یک متن توافق کامل‌تر با حذف جزئیات است.
در ادامه این نوشته آمده است: انتظار می‌رود اگر بقیه بندهای توافق نیز همانند این موارد اشاره به «آنچه توافق شده است» دارد، دولت محترم جزئیات آن توافق دیگر را اعلام و برای ارزیابی دقیق‌تر سیاسی و اقتصادی کارشناسان از ابعاد توافقات انجام شده منتشر کند. «الف» معتقد است در نقطه تناقض میان گفتار نمایندگان کشورمان و طرف غربی - مانند آنچه در مورد اختلاف‌نظر آقای ظریف و جان کری در موضوع درج حق غنی‌سازی در سند ژنو رخ داد - بدون هر گونه شک و شبهه‌ای باید به نمایندگان دیپلماتیک کشورمان اعتماد و اتکاء کرد، اما شفاف‌سازی و توجیه افکار عمومی به رفع سوءتفاهم‌ها و شبهات ایجاد شده از سوی رسانه‌های غربی و صهیونیستی کمک می‌کند. رسانه‌ها در این عرصه نباید تنها بمانند و یا در مواجهه با اسناد و مطالب جدید طرف غربی «رودست» بخورند. انتظار همراهی از رسانه‌ها جز با شفافیت ممکن نیست.

 


«فقط اوباما در پیشرفت هسته‌ای ایران مقصر نیست، مقصر اصلی 3 رئیس‌جمهور قبلی آمریکا هم هستند.»
آری شاویت همکار نشریه صهیونیستی هاآرتص با انتشار تحلیلی در نیویورک‌تایمز خاطرنشان کرد: امضای توافق در ژنو ممکن است به پیروزی ایران و شکست آمریکا تعبیر شود و به این ترتیب ایرانیان قادر شوند برنامه هسته‌ای خود را به منظور غنی‌سازی حفظ کنند و در عین حال آمریکا و متحدانش از شدت تحریم‌های اقتصادی علیه ایران بکاهند. اما در این مورد فقط اوباما را مقصر تلقی نکنید. در واقع این شکست آمریکا به اقدامات رؤسای جمهور قبلی مرتبط است. آن‌چه که 3 رئیس جمهور آمریکا، 4 نفر از نخست‌وزیران اسرائیل و 12 نفر از رهبران اروپا قول دادند که هیچ گاه اتفاق نمی‌افتد. در واقع با این رویکرد مواجه هستیم.
وی اضافه کرد: آن‌چه قرار نبود، اکنون محقق شده و بمب ایران تقریباٌ در همین نزدیکی است.]!؟[ اما سؤال این جاست که چرا غرب نتوانست با تجهیز منابع سیاسی، اقتصادی و نظامی خود در زمان مناسب تهران را مجبور به کنار گذاشتن بلندپروازی هسته‌ای خود بکند؟ پاسخ‌ها را می‌توان مانند هجی اشتباه یک کلمه توصیف کرد. بعد از واقعه یازدهم سپتامبر، آمریکا مصمم به مقابله به مثل و نابودی مخفی‌گاه‌های تروریست‌ها و نشان دادن قدرت امپراتوری خود بود. این جرج دبلیو بوش بود که تصمیم گرفت این اقدامات را در افغانستان و عراق عملی کند. افغانستان بعضاً یک اشتباه اما موردی قابل درک بود به این دلیل که القاعده با تأمین حمایت طالبان در افغانستان و مناطق تحت کنترل طالبان برخوردار شده بود. اما اشغال عراق کاملاً اشتباه بود زیرا هیچ گونه ارتباطی بین صدام حسین و 19 تروریستی که در ماه سپتامبر 2001 به نیویورک و واشنگتن حمله کردند وجود نداشت.
نیویورک تایمز خاطرنشان کرد: اگر آقای بوش قدرت رهبری و اعمال قدرت این کشور را با اقدامات اساسی دیپلماتیک علیه ایران در عوض حمله نظامی به عراق در ده سال قبل به نمایش گذاشته بود، امروز موقعیت بین‌المللی آمریکا بسیار قدرتمند بود. تصمیم هیأت اجرایی‌بوش برای دنبال کردن عراق به جای ایران یک اشتباه مهلک بود و اکنون عواقب بلند مدت آن به تازگی آشکار می‌شود، از جمله شکست فاجعه‌بار آمریکا در مبارزه با جلوگیری از یک ایران هسته‌ای در تمایل واشنگتن به امضای یک توافق کاملاً اشتباه انعکاس یافته است.
این روزنامه می‌افزاید: مسئولیت آقای بوش در این فاجعه اکنون دو جنبه اساسی را نمایان می‌کند؛ او از هدف قرار دادن ایران در یک دهه قبل شکست خورد و شرایطی را به وجود آورد که امروز هدف قرار دادن ایران را بسیار دشوار کرده است. هیأت اجرایی بوش یک هجمه سیاسی و اقتصادی را در زمانی که ایران ضعیف بود بوجود نیاورد و آقای بوش آمریکا را به دلیل تحلیل قدرت اقتصادی و نظامی آن در یک جنگ بیهوده تضعیف کرد.
شاویت معتقد است: آقای بوش ملتی را تحویل آقای اوباما داد که عمده توان خود را از دست داده بود و در زمانی که با یک تهدید واقعی برای صلح مواجه شد، توان آمریکا به تحلیل رفته بود. این توان در خشونت‌های خیابان‌های بصره و بغداد محو شده بود. البته قطعا آقای اوباما هم اشتباهاتی را مرتکب شده است. او پس از شروع کار، فرصت را با اتخاذ یک سیاست بیهوده درگیر کردن ایران و اعمال تحریم‌های ناکارآمد از دست داد، او هشدارهای انگلیس، فرانسه، اسرائیل، مصر و سعودی‌ها در مورد این سیاست‌های اشتباه را نادیده گرفت و به جنبش عظیم آزادی‌خواهی ایرانیان در ژوئن سال 2009 پشت کرد. اما وقتی که بالاخره اقدامات دیپلماتیک و تحریم‌های تنبیهی جدی را در سال 2011 و 2012 اتخاذ کرد، اقداماتی کوچک و دیرهنگام بود.
نیویورک تایمز در پایان می‌نویسد: در عین حال، بایستی به این موضوع توجه کرد که آقای اوباما این اقدامات خود را در ویرانه‌های فاجعه اقدامات راهبردی که او به ارث برده بود، انجام می‌داد. پس از عراق، آمریکا تبدیل به یک ملت دچار آسیب‌های روانی شد که حوزه‌ توجه آن برای مشکلات موجود در خاورمیانه محدود شده بود. این امپراتوری حالا دیگر خسته بود و شوق و عقلانیت خود را برای مواجهه با دشوارترین منطقه جهان و خطرناک‌ترین قدرت‌های شرور جهان از دست داده بود. مذاکرات ژنو یک توهم است. به همین ترتیب حسن روحانی که به عنوان رئیس‌جمهور میانه‌رو ایران تلقی می‌شود نیز یک توهم است و این موضوع در مورد مهار رهبر ایران نیز به همین ترتیب است. تمام گزینه‌های موجود روی میز حالا ترسناک شده زیرا آمریکا فرصت اعمال دیپلماسی جدی را از دست داده است. به جای حصول یک توافق موقت، غرب بایستی به توقف چرخش تمام سانتریفیوژها تا حصول یک توافق نهایی پافشاری کند.

 


یک روزنامه آمریکایی تاکید کرد دیگر برای توقف برنامه هسته‌ای ایران دیر شده و نابودی آن ممکن نیست اما از دید اوباما همین قدر که ایران حاضر به محدود کردن برنامه هسته‌ای خود شده، پیروزی مهمی به حساب می‌آید.
روزنامه نیویورک تایمز می‌نویسد: توافق موقت هسته‌ای با ایران، که ظرف 10 سال گذشته برای اولین بار مانع از پیشرفت ایران در مسیر هسته‌ای می‌شود، در واقع بخش اعظم پیشرفت‌هایی که ایران در عرض پنج سال گذشته در برنامه هسته‌ای‌اش بدست آورده را دست نخورده حفظ می‌کند.
دیوید سانجر می‌نویسد: در آغاز ریاست جمهوری اوباما، ایران فقط 2 هزار کیلوگرم اورانیوم غنی شده با خلوص پایین داشت که به سختی قابل تبدیل شدن به سوخت بمب بود. اما طبق برآورد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایران امروز حدود 9 هزار کیلوگرم اورانیوم غنی شده دارد. در سال 2009 فقط تعداد اندکی سانتریفیوژ در حال چرخیدن بود اما امروز این تعداد به 18 هزار دستگاه رسیده است که در میان آنها مدل‌های جدیدی هم وجود دارند که بسیار موثرترند و می‌توانند اورانیوم را با شتاب بیشتری در سطح سوخت بمب غنی‌سازی کنند. یک رآکتور آب سنگین هم در حومه شهر «اراک» وجود دارد که سال آینده عملیاتی خواهد شد. نیویورک تایمز از قول ولی نصر از مشاوران ارشد دولت اوباما تصریح کرد: برنامه هسته‌ای غرور ملی ایرانیان است و جمع کردن بخش‌های اصلی این برنامه برای آنها غیرقابل پذیرش و تصور است.
نیویورک تایمز افزود: در مورد ایران هم هیچ کس باور نمی‌کند ایران همه چیز برنامه هسته‌ای‌اش را تعطیل کند. بلکه دعوا بر سر این است که مقداری که باید تعطیل شود چه میزان است. نکته مهم که رهبران ایران هم سخت مصمم به تحقق آنند، دانش و توانمندی هسته‌ای است که تاثیر بسزایی در ادراک و شعور جهان نسبت به ایران خواهد گذارد. از دیدگاه اوباما، همین مسئله که با ایران برای متوقف ساختن برنامه هسته‌ای‌اش به توافق رسیده، خود یک پیروزی بزرگ به شمار می‌رود، این توافق برنامه هسته‌ای ایران را به نقطه‌ای می‌رساند که در آغاز دوران ریاست جمهوری اوباما بود.
این روزنامه در پایان نوشت: اوباما می‌داند که نمی‌تواند این برنامه را با بمب یا با معامله ویران کند چرا که ایران دانش ساخت بمب اتم را بومی کرده است. دیگر خیلی دیر شده است.
در همین حال وبسایت شبکه سی‌ان‌ان در گزارشی نوشت: میزان حمایت مردم آمریکا از اوباما به 41 درصد یعنی پایین‌ترین سطح طی دوران ریاست جمهوری‌اش رسیده است بنابراین هیچ زمانی برای انعقاد توافق تاریخی شش کشور با جمهوری اسلامی ایران بر سر مسئله هسته‌ای ایران نمی‌توانست بهتر از برهه زمانی کنونی باشد.

 


با نهایت تأسف مطلع شدیم همکارمان سرکار‌ خانم مریم جعفری در غم از دست دادن مادر گرامی‌اش سوگوار است. ضمن تسلیت به ایشان و پدر بزرگوارشان که از همکاران قدیمیمان بوده برای آن مرحومه رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر و شکیبایی آرزو داریم.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10