(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 05 آذر 1392 - شماره 20649

استفاده از تصاویر، اطلاعات خصوصی و اخاذی در سایتهای همسریابی
گزارشی از عوارض وحشتناک اعتیاد به شیشه
معتاد نیستم ، بی اطلاعم
   


سرهنگ علی نیک نفس ، معاون تشخیص و پیشگیری پلیس فتا با بیان اینکه فعالیت سایتهای همسریابی با نگاه تجاری و کلاهبرداری انجام می شود، می گوید: با توجه به اینکه مدیران این سایتها به تمامی اطلاعات وارد شده همانند نام خانوداگی، کد ملی، آدرس و شماره تلفن دسترسی دارند می تواند از اطلاعات کاربران استفاده کنند یا این اطلاعات را در اختیار افراد غیرمجاز قرار دهند. در این سایتها افراد بزهکار با جلب اعتماد سایرین اقدام به سوء استفاده از تصاویر و اطلاعات خصوصی و اخاذی از افراد می کنند.
متاسفانه افزایش روز افزون فضای سایبر و عجین شدن آن با جنبه های مختلف زندگی مشکلاتی را ایجاد کرده است. فاصله زیاد بین نسلی در کشور ما در حوزه فناوری اطلاعات و اینترنت موجب شده است تا تسلط و حضور نوجوانان و جوانان در اینترنت بیشتر از والدین باشد. متاسفانه والدین ما فرزندانشان را در فضای مجازی تنها گذاشته‌اند. خانواده ها باید در فضای سایبر همانند فضای فیزیکی و حتی بیشتر از آن در کنار فرزندان باشند زیرا این فضا مرز جغرافیا ندارد و با ورود فرزندان دسترسی به تمام نقاط دیگر و محیط های خطرناک و آسیب زا فراهم است ضمن اینکه دسترسی مجرمان سایبری به فرزندان ما در هر نقطه ای از زمین امکان پذیر است.
معاون تشخیص پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا با اشاره به آسیب های ازدواج های اینترنتی اظهارمی‌دارد: ازدواج های اینترنتی و سایت های همسریابی به دلیل شرایط فرهنگی خاص جامعه در حال تبدیل شدن به مشکلی بزرگ برای خانواده ها و فرزندان آنها هستند. این گونه فعالیتها موقعیتی سوء برای انجام انواع کلاهبرداریها، مزاحمتها، هتک حرمت و حیثیت علیه جوانان ایجاد کرده است.
کاربران اینترنت باید بدانند برخی از این  سایتها ابتدا با هدف کلاهبرداری و اخاذی کارشان را آغاز می کنند و از طریق فریب و دسترسی به اطلاعات شخصی و خانوادگی آنها، زندگی  افراد به ویژه زنان را تا نابودی می کشاند.
به گفته نیک نفس، برخی از این سایتها با عنوان سایتهای همسریابی و ازدواج دائم و یا موقت اقدام به عضوگیری و جمع آوری اطلاعات شخصی افراد کرده و آنها را بدون اجازه فرد در اختیار دیگران قرار می دهد یا اینکه از این اطلاعات با اهداف تجاری و تبلیغاتی استفاده می کند که منجر به بروز جرم و آسیبهای اجتماعی فردی می شود.
البته ممکن است در ازدواج های اینترنتی فریب در ازدواج رخ دهد، فریب در ازدواجهای اینترتی و سایبری وجود دارد چرا که در فضای سایبر امکان کتمان حقیقت مهیا بوده و عده ای از افراد با فریب دختران جوان آنها را به سمت فساد سوق می دهند. در پرونده های بسیاری که در پلیس فتا داریم عده ای با سوء استفاده از عناوین دیگران اقدام به سوء استفاده مالی یا جنسی از طرف مقابل می کنند. در یک پرونده فردی خود را پزشک معرفی کرده و با دادن شماره تلفن دانشگاه اعتماد طرف مقابل را جلب کرده بود. دختر جوان نیز با دیدن این رفتارها به پزشک قلابی اعتماد کرده و در دام او گرفتار شده است و پس از چندی مجبور است به خواسته های نامشروع وی تن دهد چرا که پزشک قلابی او را تهدید به انتشار فیلمهایش در فضای مجازی کرده است.
نیک نفس با اشاره به اینکه جوانان در صورت نیاز به خدمات مشاوره و ازدواج باید به مکانهایی که به همین منظور تاسیس شده و دارای تخصص و مجوز لازم هستند مراجعه کنند،گفت: باید ساماندهی سایتهای همسریابی هرچه سریعتر از طریق سازمان های مسئول مانند وزارت ورزش و جوانان انجام شود تا شرایط برای برخورد با سایتهای فاقد مجوز قانونی و مجرمانه توسط پلیس فتا فراهم شود.
متاسفانه در سایت های همسریابی و صیغه و ضمانت و تعهدی مبنی بر صداقت طرفین وجود ندارد و همین موضوع باعث می شود تا برخی از افراد شیاد با ثبت نام در این سایت ها و جعل و تغییر هویت با استفاده از لحن گفتاری کاذب اما دلنشین طرف مقابل را از لحاظ روحی، روانی و عاطفی وابسته خود کنند و برای دیدار در فضای حقیقی از فرد تقاضای دریافت هدایایی  گرانبها کنند. البته ممکن است این هدایا در قالب خرید اینترنتی  یا شارژ تلفن همراه باشد و در صورتی که این فرد این اقدام را انجام ندهد ارتباطش را قطع و سراغ  طعمه بعدی می رود.
معاون تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ضمن هشدار به خانواده ها برای همراهی فرزندانشان در فضای مجازی تاکید کرد: باید آموزش های لازم به جوانان داده شود تا احتمال آسیب در این فضا به حداقل برسد. با توجه به این که مدیران این سایت ها به تمامی اطلاعات وارد شده همانند نام خانوداگی، کد ملی، آدرس و شماره تلفن دسترسی دارند می توانند از اطلاعات کاربران استفاده کنند  یا این اطلاعات را در اختیار افراد غیرمجاز قرار دهند. در این سایت ها افراد بزهکار با جلب اعتماد سایرین اقدام به سوء استفاده از  تصاویر و اطلاعات خصوصی و اخاذی از افراد می کنند. با توجه به این که برای عضویت ویژه در این سایتها نیاز به واریز پول به حساب مدیران سایت ها دارد،این افراد به تعهدات خود در قبال کاربران عمل نمی کنند و در عمل طعمه های خود را مورد کلاهبرداری قرار داده و پول واریز شده را سرقت می کنند.

 


اثرات وحشتناک اعتیاد به این ماده شیمیایی را فقط کسانی می‌دادند که دیگر آب از سرشان گذشته است.
متاسفانه امروزه شیشه به دلیل مصرف آسان، بی بو و بی دود بودن مورد استقبال قشری از جوانان قرار گرفته‌ و متأسفانه به علت خاصیت بی‌اشتهایی که می آورد انگیزه مصرف را در میان برخی از زنان بی اطلاع و اسیر تجملات به منظور لاغری نیز ایجاد کرده است.
تجربه های یک معتاد شیشه‌ای
ع.ر معتاد شیشه‌ای است که از 27 سالگی مصرف شیشه را آغاز کرده و سه سال و نیم است که پاک شده است.
وی در مورد اولین مصرف خود می‌گوید : ابتدا مصرف‌کننده تریاک بودم و برای ترک آن به سمت شیشه رفتم. به مرور شیشه مصرف می‌کردم تا اینکه متوجه تغییر نگاه اطرافیان شدم در حالی که 10 سال تریاک می‌کشیدم اما کسی نفهمید ولی کمتر از 5 ماه شیشه نکشیده بودم که همه فهمیدند چون رفتارم تغییر کرده بود و بی‌خواب شده بودم.
11 شب به خانه می‌آمدم اما انگار اول صبح بود. تعمیرات موبایل و کارهای فنی سخت انجام می‌دادم تا ساعتم طی شود. از کارهای سخت و ظریف لذت می‌بردم.
بعد از مصرف شیشه به قدری تندخو و پرخاشگر شده بودم که همسر و فرزندم جرئت نمی‌کردند به سمتم بیایند. پس از دو سال مصرف دچار توهمات شدید شدم. فکر می‌کردم کسی من را تعقیب می‌کند و مراقبم است.
وی می‌افزاید: با وجود این هیچ وقت همسرم به رویم نیاورد و همیشه من را حمایت می‌کرد حتی او من را برای ترک ترغیب می‌کرد. اما من فکر می‌کردم معتاد نیستم به نظرم فردی معتاد بود که توی خیابان و پارک می‌خوابید.
مصرف شیشه اختلالات جنسی برایم ایجاد کرده بود و روزهای سختی را تجربه می‌کردم. روزی یک گرم شیشه مصرف می‌کردم و برای تهیه آن حتی راحت‌تر از تریاک بودم به کسی زنگ می‌زدم و 10 دقیقه‌ای برایم می آورد.
این معتاد ادامه می‌دهد: برای اینکه در هزینه‌ها و وقتم صرفه‌جویی کنم پایپ را خودم می‌ساختم. زمانی که همسرم از منزل خارج می‌شد از لوله‌های لوستر استفاده می‌کردم و چون دیده بودم که چگونه به شیشه‌ دیگری وصل می‌شود به راحتی آن را درست می‌کردم.  مصرفم به حدی شده بود که هر دو ساعت مصرف می‌کردم و هر بار هم نیم ساعت طول می‌کشید.
قبل از مصرف بداخلاق می‌شدم و تا مدتی آرام بودم. در زمان اعتیاد همکارانم از دستم فرار می‌کردند و در جلسات اداره هم شرکت نمی کردم چون فکر می‌کردم ظاهرم نشان می‌دهد که معتادم.
آرزوی پولدار شدن کارتن‌خوابم کرد
ایمان. پسری 25 ساله است که از تجربه مصرف شیشه‌اش می‌گوید.
او می‌گوید: در یک رستوران کار می‌کردم و به پول زیادی نیاز داشتم. یکی از دوستانم به من پیشنهاد داد اگر شیشه را مصرف کنم کار یک هفته‌ای را در یک روز انجام می‌دهم. او می‌گفت شیشه اعتیاد ندارد اما این گونه نبود.
ایمان هیچ وقت بار اول مصرف را یادش نمی‌رود آن قدر انرژی داشته که نمی‌دانسته چه کند به قول خودش 48 ساعت به خانه نرفته و غذای 2 روز دیگر رستوران را هم آماده کرده است.
وی می‌افزاید: دست خودم نبود نمی‌شد سرجایم بنشینم تمام رستوران را 3 نیمه شب شستم. اما پس از 48 ساعت از مصرف دوباره انرژی من تمام می‌شد و میل کشیدنم بر می‌گشت. حتی یک بار به شمال رفتم و به دلیل مصرف شیشه، 72 ساعت چیزی نخوردم. خسته بودم اما نمی‌توانستم بخوابم چون انرژی غیرقابل درکی در من وجود داشت.
در این شرایط خیلی اذیت می‌شدم بعد از مصرف و تمام شدن اثر آن، تا یک هفته اعصابم خرد بود چون هر روز به دلیل گران بودنش نمی‌توانستم شیشه بخرم.
وقتی اثر شیشه می‌رفت با کوچک ترین اتفاقی داد و بیداد می‌کردم در خانه نمی‌ماندم و بیرون می‌زدم به ماشین‌های خیابان و آدم‌های اطراف آسیب می‌رساندم اما بعدش ناراحت رفتارم می‌شدم که چرا این کار را کردم.
وی در مورد توهماتش می‌گوید: صداهای زیادی می‌شنیدم و افراد زیادی را می‌دیدم که مدام مرا تعقیب می‌کنند این افراد آشنا نبودند اما می‌دیدم که توی ماشین بغلی نشسته‌اند و من را می‌پایند.
ایمان می‌افزاید: آخرین روزهای مصرفم کارتن‌خواب شده بودم و حسرت خوردن یک وعده غذای مادرم را داشتم. حتی یک سال به خانه خواهرم نرفتم و فقط با رفقایم بودم به همین دلیل از خانواده طرد شده بودم. پسری که بچه آخر خانواده بود و ارتباط صمیمی با پدر و مادرش داشت دیگر آنها را نمی‌دید تا اینکه همه این شرایط مرا وادار به ترک کرد.
توهماتی که تمامی نداشت
بهرام.م جوان دیگری است که از تجربه مصرف شیشه‌اش می‌گوید، 18ساله بوده که توی دوران سربازی با تریاک آشنا شده و تا 27 سالگی شیشه‌ای حرفه‌ای شده است.
وی که اکنون 3 سال است پاک شده می‌گوید: برای ترک تریاک که خودم اقدام به آن کردم،حال وخیمی داشتم که یکی از دوستانم پیشنهاد داد برای خلاصی از این اوضاع شیشه مصرف کنم.هیچ وقت یادم نمی‌ره انگار کسی داشت منو از زمین بلند می‌کرد، من واقعاً اینو حس کردم، موهام سیخ شده بود و انگار یکی از موهام منو بلند می‌کرد.
این معتاد شیشه ای می‌گوید: اینجوری شد که هفته‌ای یکی تا دو بار شیشه مصرف کردم. 3، چهار ماه نشد که یک معتاد شیشه‌ای کامل شده بودم چون شیشه سیر صعودی سریعی داره و زودتر از مشتقات مرفین به بدن اثر می‌ذاره.پس به خودم اومدم و دیدم هر روز دارم شیشه می‌کشم و یه مصرف کننده حرفه‌ای شدم.
شکاک شده بودم، هر روز با نامزدم دعوا می‌کردم، بهش می‌گفتم کجا رفتی، چرا نشستی، پرخاشگر شده بودم، من که سرمو جلوی پدر و مادرم بلند نمی‌کردم با پدرم درگیر می‌شدم، توی روشون می‌ایستادم، شب‌ زنده‌دار شده بودم، صبح تا شب می‌کشیدم، شب تا صبح بیدار بودم.
وی از بزرگترین توهمش می گوید که 2هفته دنبال قاتل پدرش گشته است و می گوید: توهم، شروع و پایان خاصی نداره بستگی به فازش داره، مهمونی بری توهمش فرق می‌کنه. فاز پرواز می‌گیری، گاوهای صورتی رو می‌بینی که دارن پرواز می‌کنن.خوابایی می‌دیدم که از این دنیا پرواز می‌کنم به اون دنیا سلوک دارم.
بهرام می افزاید:تخریبی که توی 2 تا 3 سال مصرف شیشه کشیدم خیلی زیاد بود. اغراق نکنم هر سال مصرف شیشه با 10 سال تریاک برابری می‌کند.اما الان سه ساله که پاکم و از تاریکی به سمت روشنایی حرکت کردم، قدر روشنایی رو می‌دونم چون تاریکی رو خوب لمس کردم.
حسین دژاکام، دبیر جمعیت احیای انسانی کنگره 60 در مورد مصرف شیشه می گوید: حدود 10 سالی است که شیشه وارد بازار کشور شده و من در طول این چندین دهه گذشته ماده‌ای خطرناک‌تر از شیشه ندیده‌ام.
دبیر جمعیت احیای انسانی کنگره 60 ادامه می‌دهد: مصرف شیشه در افراد باعث می‌شود تمرکزشان در ابتدا قوی‌تر شود اما به مرور این تمرکز از بین می‌رود و فرد را به جنون می‌کشاند. دقت را در ابتدا زیاد می‌کند اما تا جایی پیش می‌رود که مصرف‌کننده فکر می‌کند با جهان ماورء‌الطبیعه در ارتباط است.
دژاکام می‌افزاید: حتی برخی مصرف‌کنندگان می‌گویند آمده‌اند تا جامعه را اصلاح کنند و برخی معتقدند شیطان در وجود بچه و زنشان نفوذ کرده و دست به جنایت می‌زنند.
وی می‌گوید: شیشه به مرور زمان آدم را از پا می‌اندازد مصرف آن مانند سیگار است به جایی می‌رسد که فرد، پایپ را به دستش می‌گیرد و هر 10 دقیقه مصرف می‌کند در واقع شیشه مثل بنزین و روزنامه یک لحظه گُر می‌گیرد و سریع هم خاموش می‌شود.
 دبیر جمعیت احیای انسانی کنگره 60 می‌گوید: تاکنون مصرف‌کننده شیشه زیر 20 سال ندیده ام. معمولاً بیماران مراجعه‌کننده 23 سال به بالا بوده‌اند. افرادی را دیده ام که در سن 50 سالگی مصرف را شروع کرده‌اند. مصرف‌ شیشه 5 سال بیشتر فرد را سرپا نگه‌نمی‌دارد و پنجساله فرد را کَله می‌کند.
دژاکام ادامه می‌دهد: فرد مصرف‌کننده کراک، هروئین و تریاک خودش را معتاد می‌داند اما متأسفانه فرد شیشه‌ای خود را معتاد نمی‌بیند و می‌گوید فقط تحت کنترل است.وی می‌افزاید: در این سالها معتادان بسیاری را دیده‌ که دچار توهمات شدیدی شده بودند. یکی از بیماران می‌گفته در چشمش دستگاهی کار گذاشته‌اند که هر چه می‌بیند و انجام می‌دهد را ضبط می‌کند. به همین دلیل با چاقو چشم خود را تخلیه کرده بود چون فکر می‌کرد در چشمش دوربین کار گذاشته‌اند.
دژاکام ادامه می‌دهد: این افراد خدا نکند که همسر هم داشته باشند چرا که سوء‌ظن شدید پیدا می‌کنند و دست به اعمال وحشیانه می‌زنند.
وی می گوید: حتی فردی می گفت به دلیل توهمات و صداهایی که در سرش احساس می کرده انگار گله‌ای از حشراتی مثل مگس در سرش وجود داشته است.
وی می‌افزاید: در حال حاضر متأسفانه مصرف‌کنندگان شیشه به دلیل خاصیت بی‌بویی و بی‌دودی این ماده را به راحتی در اماکن مختلف مصرف می‌کنند و به اصطلاح خودشان ماده یک، دو، سه است و به راحتی به هم تعارف می‌کنند اما نمی‌دانند که با اولین مصرف در جریان آن قرار گرفته و برای مصرف مجدد مشتاق می‌شوند.
معتادان شیشه‌‌ای چه توهمی دارند
 وی اختلال خواب را از نشانه‌های بارز این معتادان می‌داند و ادامه می دهد: معتادان شیشه‌ای سوءظن‌های شدید پیدا می‌کنند و دچار توهم می‌شوند اغلب صداهایی می‌شنوند و با اشخاص توهمی هم حرف می‌زنند.
دبیر جمعیت احیای انسانی کنگره 60 برای آشنایی خانواده‌ها با این ماده مخدر می‌گوید: شیشه مثل ذرات یخ است اما کمی نسبت به آن کدر است پایپ نیز که شیشه در آن حرارت می‌بیند یک حباب شیشه‌ای است که کوچک تر از توپ پینگ‌پنگ است و میله‌ای مانند نی خودکار به آن وصل است و برای حرارت دادن آن از فندک‌هایی که به اصطلاح اتمی می‌گویند استفاده می‌کنند.
دژاکام می‌گوید: قتل‌ها و جنایت‌هایی که توسط معتادان شیشه‌ای رخ می‌دهد به دلیل توهمی است که به سراغ آنها می‌آید . طی یک سال گذشته مصرف شیشه در سال گذشته و در مجموعه ما مقام سوم را پس از تریاک و هروئین داشت اما اکنون مقام دوم را پس از تریاک دارد.
زنان معتاد خانه‌دار و خانواده‌دار هستند
دبیر جمعیت احیای انسانی کنگره 60 در مورد مصرف شیشه در زنان نیز می‌گوید: زنانی که برای ترک مراجعه می‌کنند. برچسبی به چهره ندارند که مشخص شود معتاد هستند. خانه‌دار و خانواده‌دار هستند بعضی ها هم کارمند و دانشجو هستند و فرقی نمی‌کند که تحصیلکرده باشند یا نه چرا که ماده مخدر همه را به یک چشم می‌بیند.
دژاکام همچنین در مورد ارزان شدن شیشه و افزایش مصرف آن می‌گوید: در گذشته افراد کمی می‌توانستند آن را وارد و تولید کنند بعد از اینکه برخی افراد اقدام به درست کردن آن در آشپزخانه‌های زیرزمینی کردند و از زمانی که مواد نامرغوب هم به شیشه افزوده شد عوارض و آسیب‌های بیشتری به مصرف‌کنندگان وارد شد.
استفاده از اسید لوله بازکنی(چنته) در شیشه
وی ادامه می‌دهد: از داروهای مرغوب در شیشه استفاده نمی‌کنند بلکه از اسید‌هایی که دارویی نیست مانند اسید لوله‌باز کن (چنته) استفاده می‌کنند که تخریب‌های بسیار و حتی مرگ و میر زودتر این افراد را به دنبال داشته است.
وی می‌گوید: در گذشته شیشه گرمی 200 هزار تومان بود اما چون دست زیاد شده 8 هزار تومان هم یافت می‌شود و مثل مواد مخدر معمولی به فروش می‌رسد. اینکه می‌گویند جوانان و زنان برای لاغری به آن رو می‌آورند درست است چون اشتها را کور می‌کند.
  گزارش از مرضیه سعادت

 

(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10