(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 05 آذر 1392 - شماره 20649

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
توافقنامه ایران و 1+5 همچنان خبر اول دنیا
بازتاب گسترده توافق ژنو در رسانه‌های جهان
پای درس علی(ع)
کوتاه از ایران
بررسی آلودگی هوای خوزستان با حضور نمایندگان 4 وزارتخانه
تشییع پیکر آیت‌الله مطهری بروجردی
9 فروند کشتی حامل کالاهای اساسی در بندر امام پهلو گرفت
توسط متخصصان ایرانی انجام شد
نصب رآکتور 700 تنی در پالایشگاه بندرعباس
معاون وزیر بهداشت: باید با صنایع آلوده کننده هوا برخورد شود
تاسیسات ذخیره‌سازی گاز شوریجه به پالایشگاه خانگیران ملحق می‌شود
برنج‌های وارداتی پاپانور و زیتون غیرقابل مصرف است
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد
اختصاص 6500 میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به تولید
هزینه‌های درمان ناباروری تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد
اخبار ادبی و هنری
دیدار اعضای فرهنگستان علوم پزشکی با رهبر معظم انقلاب
ظریف: اگر کنگره تحریم جدیدی تصویب کند به توافق پایبند نمی‌مانیم
حج و زیارت استان تهران اعلام می‌کند
نحوه تشرف متقاضیان عمره مفرده
نتايج قرعه‌كشي پيش‌ثبت‌نام عتبات اعلام شد
واکنش مثبت کشورهای عربی به توافق ژنو
فرانسه: اتحادیه اروپا تحریم‌ها را از ماه دسامبر لغو می‌کند
پروفسور 100 ساله عضو افتخاری فرهنگستان زبان شد
پروفسور رضا: مهمترین وظیفه دانشمندان خدمت به محرومان است
   


مرحوم آیت‌الله حق‌شناس (ره): حب دنیا و حب خدا در یک دل جای نمی‌گیرد، باید از یکی از آنها گذشت.

 


توافق هسته‌ای ایران و 1+5 همچنان در صدر اخبار و تحلیل‌های رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی قرار دارد.
در حالی که ایران و شش کشور حاضر در مذاکرات ژنو 3 بامداد یکشنبه به توافق رسیدند اما کماکان توافقنامه کشورمان با گروه موسوم به 1+5 در خطوط خبری- تحلیلی رسانه‌های دنیا پیگیری و بازتاب داده می‌شود.
در همین حال، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در مطلبی تحلیلی به توافقنامه موقت هسته‌ای میان ایران و 1+5 و تاثیر آن بر توافق جامع هسته‌ای در آینده پرداخت و نوشت: این توافقنامه به ایران این امکان را می‌دهد بیشتر ساختارهای هسته‌ای خود و نیز توانایی تولید تجهیزات هسته‌ای را حفظ کند، در حالی که آمریکا هسته اصلی تحریم‌های بانکی و نفتی خود را حفظ می‌کند.
نیویورک‌تایمز ادامه داد: برنامه ایران برای غنی‌سازی اورانیوم هنوز لازم است با جزئیات مورد بررسی قرار گیرد.
دولت اوباما شفاف بیان کرده آماده نیست در ابتدای امر بپذیرد ایران حق غنی‌سازی اورانیوم دارد. اما در توافقنامه موقت گفته می‌شود، توافقنامه جامع «برنامه غنی‌سازی» را امکان‌پذیر می‌سازد که البته «دارای شفافیت و محدودیت‌های عملی» باشد. بنابراین سؤال این نیست که آیا ایران اجازه ادامه غنی‌سازی اورانیوم را دارد یا خیر بلکه سؤال اینجاست که آمریکا و شرکای او بر چه محدودیت‌هایی مصر خواهند بود و آنها مایلند برنامه غنی‌سازی اورانیوم را تا چه میزانی تحمل کنند. توافقنامه موقت شفاف می‌سازد که غنی‌سازی باید با «نیازهای عملی» هماهنگ باشد. احتمالا ایران و آمریکا نظرات بسیار متفاوتی درباره این «نیازها» خواهند داشت.
گری سامور که پیشتر به عنوان معاون ارشد مسائل منع اشاعه در شورای امنیت ملی آمریکا در دوران باراک اوباما فعالیت کرده و اکنون رئیس سازمان «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» است، در این باره گفت: این یکی از مسائل مهم در مذاکرات برای رسیدن به توافقنامه جامع خواهد بود. وی افزود: ما خواستار غنی‌سازی بسیار اندک و محدود خواهیم بود اما ایرانی‌ها خواهان میزان صنعتی آن هستند.
دویچه‌وله آلمان هم در مطلبی تحلیلی نوشت، توافق هسته‌ای انجام شده در ژنو برای همه طرف‌های مذاکره‌کننده امتیازها و فوایدی دارد و برنده اصلی این توافق هسته‌ای آشکارا ملت ایران هستند.
همچنین «مایکل دوران» عضو ارشد مرکز سابان اندیشکده بروکینگز در مقاله‌ای با عنوان «هزینه پنهان توافق هسته‌ای با ایران»، از دیدگاه خود به بررسی نقاط ضعف این توافق‌ مقدماتی پرداخت و نوشت که این توافق موجب تضعیف شأن و جایگاه آمریکا و نیز موجب تشدید خشونت در خاورمیانه می‌شود.
«رابرت آینهورن» عضو ارشد مرکز امنیت و اطلاعات قرن بیست و یکم موسسه بروکینگز هم در مطلبی با عنوان«گام اول راضی‌کننده درباره برنامه هسته‌ای ایران» به توضیح جزئیات توافق هسته‌ای ایران که به زعم وی فراتر از انتظارات بوده است، پرداخت.
در همین حال «شادی حامد» مدیر بخش تحقیقات مرکز «دوحه» بروکینگز و عضو مرکز سابان، در مقاله‌ای با عنوان «واشنگتن برای کسب اعتماد اعراب درباره ایران باید مقیاس قرارداد نهایی را گسترش دهد»، بر ضرورت وارد کردن مسائل گسترده‌تر منطقه‌ای از جمله مسئله سوریه در بحث‌های مربوط به توافق نهایی با ایران تاکید کرد.
همچنین روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» ضمن انتقاد شدید از توافق هسته‌ای قدرت‌های بزرگ جهان با ایران آن را گامی دیگر در جهت پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی و تبدیل شدن این کشور به یک قدرت هسته‌ای دانست.
در گزارش این روزنامه آمریکایی آمده است: پیش از هر چیز باید یادآوری کرد که این توافق «موقت» با مفاد بسیاری از قطعنامه‌های سازمان ملل مغایرت دارد؛ قطعنامه‌هایی که تصریح می‌کنند مادامی که ایران تمامی فعالیت‌های غنی‌سازی‌اش را به حالت تعلیق درنیاورده است، هیچ تحریمی لغو نخواهد شد.
کاهش تحریم‌ها به گفته اوباما «جزئی» است اما همین کاهش اندک مستلزم وارونه‌سازی سال‌های سال دیپلماسی آمریکا در جهت تشدید و اجرای آنها خواهد بود. پیام این بند آن است که دوره تحریم به سر آمده است. کاهش رژیم تحریم‌های نفتی به ویژه تاثیری بسیار مخرب خواهد داشت، زیرا باعث می‌شود چین، هند و آلمان بار دیگر وارد معاملات تجاری با ایران شوند.
روزنامه واشنگتن پست هم در گزارش تحلیلی به قلم «ویلیام بوت» و «اسکات ویلسون» نوشت: توافق هسته‌ای ایران تندترین منتقدان جمهوری اسلامی شامل اسرائیل و برخی قانونگذاران را در کنگره آمریکا عمیقا به وحشت انداخته و آنان را به این باور رسانده است که دولت «اوباما» و شرکای خارجی‌اش در توافق با ایران مرتکب یک اشتباه تاریخی شده‌اند.
این روزنامه می‌افزاید: بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل با اشاره به توافق هسته‌ای ایران، جهان را خطرناک‌تر از همیشه خوانده است.
در کنگره هم برخی جمهوری‌خواهان و جمعی از دموکرات‌های سرشناس با دغدغه‌های اسرائیل هم‌صدا شده و می‌گویند این توافق هسته‌ای چیزی از ظرفیت‌های غنی‌سازی ایران نمی‌کاهد.
«رابرت منندز» رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده است: به عقیده من اصل تناسب در این توافقنامه رعایت نشده است و در توافق انجام شده غنی‌سازی بر مبنای راستی‌آزمایی به قوت خود ادامه خواهد یافت.
شبکه لبنانی «المنار» در مقاله‌ای به قلم «ادریس هانی»، نویسنده و پژوهشگر مغربی به بررسی تاثیر توافق هسته‌ای ایران و تاثیر آن بر روند حل سیاسی بحران سوریه پرداخت.
هانی در این باره می‌نویسد: توافق هسته‌ای که ایران پس از گفت‌وگوهای طولانی و سخت به اذعان وزرای خارجه انگلیس و آلمان با گروه 1+5 به آن دست یافت، پیروزی بزرگ برای تهران به شمار می‌آید، چرا که بر همگان آشکار شد، «دیپلماسی مقاومت» در عرصه بین‌الملل بسیار موفق‌تر از «دیپلماسی تسلیم» است.
ایران حق تاریخی خود در غنی‌سازی اورانیوم را از غرب گرفت، در حالی که به نظر می‌رسید، بزرگترین زیان‌کننده از این توافقنامه «اسرائیل» بود که «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به گونه‌ای به این امر نیز اذعان کرد و این توافق را «خطای بزرگ» دانست.
به بیانی این گفته درست است. چون آنچه که برای ایران پیروزی تاریخی بزرگ تلقی شود، برای غرب خطا و اشتباه بزرگ به شمار می‌آید.
اما دومین زیان‌کننده و متضرر از توافقنامه روز گذشته ایران و غرب برخی از طرف‌های کوچک منطقه‌ای بودند که دیگر حمایت‌ها و پشتیبانی‌های آمریکا را در پس خود نمی‌دیدند تا به پشت گرمی این حمایت‌ها سیاست‌های فتنه‌انگیزانه خود را در منطقه علیه ایران ادامه دهند. چون این توافقنامه کاهش تحریم‌ها و مجازات‌های اقتصادی تحمیل شده از سوی غرب علیه ایران را نیز در برمی‌گرفت.
در همین حال شبکه پی.بی.اس آمریکا در گزارشی درباره توافق ژنو گفت: در این معامله ایران و آمریکا به بیشتر از آنچه می‌خواستند دست یافتند. آمریکا نیاز داشت زمان را در مسیر پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران نگه دارد. تاکید می‌کنم نه سلاح هسته‌ای بلکه توانایی ساخت سلاح هسته‌ای. بنابراین اوباما راهی به جز انتخاب گزینه‌هایی چون اقدام نظامی یا نظاره کردن اقدام اسرائيل در این خصوص نداشت. ایران در این توافق اجازه دارد به غنی‌سازی در سطح سه تا پنج درصدی ادامه دهد که برای راکتورهای غیرنظامی خود به آن نیاز دارند. ایران به دو خواسته خود رسید: یکی کاهش محدود تحریم‌ها که اقتصاد این کشور را به شدت تحت فشار قرار داده است و دیگر عباراتی که اگر نه مشخصا به حق غنی‌سازی، به امکان غنی‌سازی در سطح صلح‌آمیز در داخل این کشور اشاره دارد.
شبکه الجزیره انگلیسی نیز نوشت: ایران در حالی موفق شد تحریم‌های خود را رفع کند که کشورهای آمریکا، فرانسه، آلمان، انگلیس، چین و روسیه متقاعد شدند حق ایرانیان را نیز برای دارا بودن از فناوری هسته‌ای به رسمیت بشناسند. تهران نیز در ازای چنین معامله‌ای بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را کاهش می‌دهد.
شبکه ای.بی.سی نیوز آمریکا با انتشار سخنان اوباما درباره توافق هسته‌ای ایران و کشورهای 1+5 تاکید کرد: این توافق موجب شد اوباما دور جدید تحریم‌های ضد ایرانی را لغو و مانع تصویب آن در کنگره آمریکا شود.
شبکه سی.بی.سی نیز نوشت: این توافقنامه مقدمه‌ای خواهد بود برای لغو کامل تحریم‌های ضد ایرانی چرا که کشورهای غربی نیز با ابراز رضایت از چنین مذاکراتی خواستار تداوم آن تا انجام توافق نهایی هستند.
روزنامه لس‌آنجلس تایمز با انتشار تصاویری از تبریک مقامات کشورهای 1+5 و ایران به یکدیگر اذعان کرد: ماراتن مذاکرات ژنو با نتیجه برد-برد به پایان رسید و این موضوع بیشترین تاثیر را در آرامش منطقه و ثبات و برقراری رابطه مسالمت‌آمیز میان تهران و کشورهای غربی داشته است.

 


روش مومنان
در عرصه فتنه‌ها
در فتنه‌ها،
مثل شتر دو ساله باش (که):
- نه پشتی دارد که (به فتنه‌گران) سواری دهد
- و نه پستانی که او را بدوشند!
نهج‌البلاغه
حکمت 1

 


ساخت در گلدسته حرم امام حسین(ع)
شیراز- باشگاه خبرنگاران: رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان فارس گفت: در گلدسته حرم امام حسین(ع) توسط هنرمندان این استان ساخته شد. مهدیار افزود: به منظور ساخت این در از چوب مرغوب، طلای ناب و مس استفاده شده است. وی گفت: خیران برای ساخت این در 500‌میلیون تومان هزینه کرده‌اند.
گسترش روابط با ژاپن
عسلویه- فارس: «کوجی هانه‌دا» سفیر ژاپن در ایران در بازدید از منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی اظهار داشت: کشور ژاپن به گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران علاقه‌مند است و امیدوار هستیم این مهم محقق شود.سفیر ژاپن در ایران تاکید کرد: ایران و ژاپن دارای پیشینه تاریخی و طولانی هستند و لازم است سطح روابط اقتصادی دو کشور بیش از پیش ارتقا یابد و همه باید در این راستا کمک کنند.
ویزیت رایگان
قم- فارس: مسئول بسیج جامعه پزشکی قم گفت: در هفته بسیج چهار گروه ویزیت رایگان عمومی و متخصص در روستاهای اطراف قم به ارائه خدمات به قشر بی‌بضاعت می‌پردازند. حسین عبداللهی تصریح کرد: در طول سال، بسیج جامعه پزشکی در حلقه‌های صالحین برنامه‌های فرهنگی زیادی دارد که این برنامه‌ها در هفته بسیج نمود بیشتری پیدا می‌کند.وی درباره مهمترین برنامه‌های فرهنگی این هفته عنوان کرد: در هفته بسیج دیدار با خانواده شهدا و جانبازان بالای 70 درصد در اولویت کاری قرار دارد.
جایگاه علمی در منطقه
کرمانشاه- باشگاه خبرنگاران: معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: ایران با داشتن 22 هزار رکود علمی پس از ترکیه در جایگاه دوم منطقه در زمینه تولید علم قرار دارد.
علی باقرزاده در نشست مشترک روسای آموزش و پرورش و شورای معاونین استان کرمانشاه، افزود: همچنین جمهوری اسلامی ایران در زمینه تولید علم در جهان دارای جایگاه 17 یا 18 است.
وی با بیان اینکه آمریکا با داشتن 475 هزار رکود علمی جایگاه نخست را در جهان دارد، تصریح کرد: کشور دوم جهان حدود 220 هزار رکود علمی دارد و این بدان معناست که فاصله علمی بین جایگاه‌ها بسیار بالاست.
کشف معادن سنگ‌های قیمتی
سرویس شهرستان‌ها: رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان همدان گفت: معادن سنگ‌های قیمتی کراندم و یاقوت آبی موجود در کشور در استان همدان کشف شد. علیرضا حقیقی اظهار داشت: این معادن تنها معادن سنگ‌های قیمتی اکتشاف شده کشور با ذخایر قطعی 750 هزار کیلوگرم محسوب می‌شود که گواهینامه کشف دارد.وی از رشد 130 درصدی ذخایر معدنی کشف شده در سال جاری خبر داد و افزود: ذخایر اکتشاف شده استان از پنج نوع ماده معدنی در شش ماه نخست سال جاری در حدود 27 میلیون تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 130 درصد رشد داشته است.
شکستن رکورد تولید زعفران
بیرجند- واحد مرکزی خبر: کشاورز فردوس با تولید 5/5کیلوگرم زعفران خشک در 1300 مترمربع رکورد تولید زعفران در کشور را شکست.علی اکبرنژاد در روستای باغستان فردوس هزار و 300 مترمربع زمین زیر کشت زعفران دارد که از این زمین 5/5 کیلوگرم زعفران خشک برداشت کرده که این مقدار، برابر با تولید 43 کیلوگرم زعفران خشک در یک هکتار است.حداکثر تولید زعفران در کشور، 5/4 کیلوگرم، آن هم در یک هکتار است.
بازگشایی جاده
رشت- ایرنا: مدیرکل راه و شهرسازی گیلان از بازگشایی جاده قدیم رشت- قزوین در محدوده امامزاده هاشم رودبار پس از انسداد 21 ساعته خبر داد.«حجت شعبانپور» اظهار کرد: جاده قدیم رشت- قزوین که به دلیل ریزش کوه و غلتیدن سنگ بر سطح جاده در منطقه جمشیدآباد در محدوده امامزاده هاشم بسته شده بود، با تلاش راهداران بازگشایی شد.به گفته وی هم‌اکنون عبور و مرور وسائط نقلیه بدون هیچ مشکلی در این محور جریان دارد.

 


جلسه بررسی وضع آلودگی هوای خوزستان، صبح دوشنبه با حضور نمایندگان چهار وزارت «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی»، «صنعت، معدن و تجارت»، نفت و نیرو در اهواز تشکیل شد.
به گزارش ایرنا، در این نشست که استاندار خوزستان و برخی مدیران استانی نیز حضور داشتند علل بروز عارضه تنفسی در جمعی از شهروندان خوزستانی همزمان با بارش‌های پاییزه اخیر بررسی شد.
«سعید متصدی» معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست، «حسن قدمی» رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و «داوود پرهیزگار» رئیس سازمان هواشناسی از جمله مسئولان حاضر در این جلسه بودند.
روز یک‌شنبه نیز کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با دعوت از مسئولان وزارت کشور، محیط زیست، ستاد بحران، وزارت بهداشت و درمان، دانشگاه علوم پزشکی و نمایندگان استان خوزستان تشکیل و موارد دسته‌بندی شده در سفر دو روزه نمایندگان کمیسیون بهداشت و درمان به اهواز در آخر هفته گذشته را جمع‌آوری کرد تا بعد از بررسی در صحن علنی مجلس قرائت شود.
همچنین «محمد حسین قربانی» سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از تشکیل کمیته ملی برای بررسی آلودگی هوای اهواز خبر داد.
پس از بارش اولین باران پاییزی تاکنون 18 هزار و 141 نفر به علت تنگی نفس به بیمارستانهای خوزستان مراجعه و به صورت سرپایی و بستری تحت درمان قرار گرفته‌اند.
لغو پروازهای خوزستان
برای سومین روز متوالی مه غلیظ صبحگاهی آسمان خوزستان را فرا گرفت.
به گزارش فارس، مه غلیظی که از روز شنبه بر آسمان این استان حاکم شده است تا اواسط روز ادامه و سپس رنگ می‌بازد.
اما از اواخر وقت دوباره جان گرفته و بر پهنه استان خوزستان ظاهر می‌شود و اوج این مه‌گرفتگی نیز در ساعات اولیه صبح اتفاق می‌افتد به گونه‌ای که تردد را در سطح خیابان با مشکل مواجه می‌کند.
مه شدید روزهای اخیر در استان خوزستان موجب لغو چندین پرواز از فرودگاه اهواز شده است و مشکلاتی را در زمینه حمل و نقل ایجاد کرده است.
در این حال معاون اداره هواشناسی خوزستان نیز از پیش‌بینی تداوم این شرایط جوی تا اواخر هفته جاری خبر داد.
مدیر روابط عمومی فرودگاه بین‌المللی آبادان از لغو دو پرواز صبح دوشنبه این فرودگاه به علت مه غلیظ صبحگاهی و دید کم خبر داد.
«سیما یوسفی شیخ‌رباط» در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: پرواز هواپیمایی ایران ایرتور در مسیر رفت و برگشت تهران - آبادان با شماره پروازهای 906 و 904 در ساعت 9و15 دقیقه و 10 و 15دقیقه به علت کاهش دید افقی در باند اصلی فرودگاه بین‌المللی آبادان انجام نشد.

 


پیکر آیت‌الله «محمدتقی مطهری بروجردی» دیروز با حضور باشکوه مردم بروجرد در این شهر تشییع شد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، اقشار مردم بروجرد به همراه علما، روحانیون و مسئولان شهرستان پیکر این عالم ربانی را بر روی دستان خود از مقابل حوزه علمیه امام صادق(ع) تا بهشت شهدای بروجرد تشییع کردند.
در این آیین، حجت‌الاسلام والمسلمین «حسن ترابی» امام‌جمعه بروجرد بر پیکر این عالم جلیل‌القدر نماز اقامه کرد.
آیت‌الله «محمدتقی مطهری بروجردی» در سال 1305 ه.ش، در خانواده‌ای اهل علم و تقوا در بروجرد دیده به جهان گشود.
آیت‌الله مطهری در دوره مبارزه امام خمینی(ره) با رژیم طاغوت از جمله کسانی بود که با حضور در راهپیمایی‌ها، با سخنرانی‌های افشاگرانه مردم را دعوت به مبارزه می‌کرد.

 


9 فروند کشتی حامل بیش از 468 هزار تن کالاهای اساسی در بندر امام پهلوگیری و تخلیه شد.
معاون دریایی و بندری اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان این کالاها را شامل شکر، کنجاله سویا، روغن و ذرت عنوان کرد و افزود این میزان کالای اساسی از کشورهای اکراین، چین، برزیل و روسیه وارد ایران شدند.
خجسته گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پانزده روز آینده نیز شانزده فروند کشتی حامل سیصدوشصت و چهارهزارتن کالای اساسی شامل گندم، برنج، روغن، شکر و نهاده‌های دامی وارد کشور شود.

 


رآکتور 700 تنی سولفورزدایی نفت و گاز با موفقیت در طرح افزایش ظرفیت بنزین پالایشگاه بندرعباس نصب شد.
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ طرح افزایش ظرفیت بنزین پالایشگاه بندرعباس از طرحهای مهم شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران است که با هدف خودکفایی در تولید بنزین با تلاش متخصصان استان فارس در حال انجام است.مدیرعامل شرکت ساختمان و نصب صنایع پتروشیمی گفت: این رآکتور 700 تنی 46 متر ارتفاع و 6 و 7 دهم متر قطر دارد و مراحل طراحی آن نیز توسط متخصصان ایرانی در شرکت طراحی و مهندسی صنایع پتروشیمی (پیدک شیراز) انجام شده است.غلامرضا عادل‌زاده ادامه داد: این راکتور قابلیت تصفیه روزانه 50 هزار بشکه گازوئیل و تولید روزانه 120 تن گوگرد به عنوان محصول جانبی را دارد که با موفقیت نصب آن انجام شد.مدیر طرحهای شرکت ساختمان و نصب صنایع پتروشیمی نیز با اشاره به اینکه تمام مراحل نصب توسط متخصصان داخلی انجام شد بیان کرد: در گذشته نصب چنین تجهیزاتی توسط متخصصان خارجی و با صرف هزینه‌های هنگفت چند میلیون دلاری انجام می‌شد اما اکنون در این بخش به خودکفایی کامل رسیده‌ایم و نیازی به حضور خارجی‌ها نداریم.

 


معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به حضور تیم‌های کارشناسی این وزارتخانه در استان خوزستان برای بررسی بروز بیماری‌های تنفسی تأکید کرد که باید با صنایع تشدید کننده آلایندگی هوای خوزستان برخورد قانونی شود.
محمد حاجی آقاجانی دیروز در جلسه ویژه بررسی علل تشدید بیماری‌های تنفسی که باحضور معاونان وزارتخانه‌های کشور، جهاد کشاورزی همچنین معاون سازمان حفاظت محیط زیست و مدیرکل هواشناسی کشور با میزبانی استاندار خوزستان برگزار شد، بیان داشت: تیم‌های اعزامی مشکل بروز بیماری‌های تنفسی را از نظر همه‌گیری شناسی و علت‌شناسی بررسی می‌کنند.
به گزارش ایرنا معاون درمان وزارت بهداشت افزود: از نخستین روزهای بروز بیماری‌های تنفسی در استان خوزستان، همزمان با بارندگی‌ها، تیم‌های درمانی با مدیریت صحیح تمامی خدمات درمانی لازم را به بیماران ارایه داده‌اند.
آقاجانی با اشاره به اینکه بیمارستان‌های استان خوزستان باید تجهیز و آماده باشند، گفت: با وجود آنکه در موج دوم بارندگی‌ها میزان مراجعات مردم به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کمتر شد اما بیمارستان‌های استان باید برای روبه‌رو شدن با مشکلات سخت‌تر آماده باشند.
معاون درمان وزارت بهداشت یکی از اهداف سفر به استان خوزستان را بررسی وضعیت بیمارستان‌های استان اعلام کرد و گفت: خوشبختانه تا امروز گزارشی از بحرانی شدن وضعیت بیماران اعلام نشده است و تیم‌های درمانی به خوبی وظایف خود را انجام داده‌اند.
آقاجانی بیان داشت: آلاینده‌های صنایع کلان تأثیر بسیاری بر محیط زیست دارند و باید با بررسی کامل، علل بروز بیماری‌های تنفسی در خوزستان مشخص شود.
وی با اشاره به لزوم اطلاع‌رسانی به موقع به مردم در خصوص بیماری‌های تنفسی اظهار داشت: این مشکل در استان خوزستان بسیار جدی است و لازم است در خصوص علل وقوع آن اطلاع‌رسانی‌های لازم انجام شود.

 


مدیرعامل شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد از الحاق بزرگترین طرح ذخیره‌سازی گازی خاورمیانه (شوریجه) به این مجتمع گازی خبر داد.
ناصر اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد افزود: با توجه به همجواری مجتمع ذخیره‌سازی گاز با پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد در منطقه عملیاتی خانگیران بزرگترین طرح ذخیره‌سازی گازی خاورمیانه (شوریجه) به این مجتمع گازی ملحق می‌شود.
وی این گام مهم را در راستای کاهش هزینه‌ها بسیار ضروری دانست و تصریح کرد: در حقیقت این کار باعث انتقال تجربیات و تجارب همکاران ما خواهد شد و فعالیت‌های بخش‌های مختلف همچون پشتیبانی،‌تعمیراتی و HSE در یک راستا انجام می‌شود و فعالیت موازی نخواهیم داشت.
اسلامی الحاق مجموعه ذخیره‌سازی به پالایشگاه خانگیران را در تولید گاز موثر دانست و تاکید کرد: با الحاق ذخیره‌سازی به مجتمع گاز شهید هاشمی‌نژاد، حداقل معادل تولید دو واحد به واحدهای تصفیه گاز پالایشگاه اضافه خواهد شد.

 


اصفهان- خبرنگار کیهان:
برنج‌های هندی وارداتی با نام تجارتی «پاپانور» و پاکستانی با نام «زیتون» غیراستاندارد و هرگونه عرضه و توزیع آنها ممنوع اعلام شد.
مدیرکل استاندارد استان اصفهان با اعلام این خبر گفت: محصولات وارداتی برنج غیراستاندارد با عناوین فوق از مبادی غیرقانونی وارد کشور شده و متاسفانه توسط عده‌ای سودجو در مراکز عرضه کالا و ارزاق عمومی مردم توزیع شده است که پس از مشاهده و انجام آزمایشات لازم در آزمایشگاه‌های مرجع کنترل غذا و دارو، غیراستاندارد بودن آنها محرز شده است. وی افزود: بر اساس اعلام سازمان ملی استاندارد ایران ضمن ممنوعیت هرگونه واردات این محصولات به داخل کشور، توزیع، تمرکز، عرضه و اقدام به فروش آنها غیرقانونی و تخلف محسوب می‌شود.
شفیعی افزود: بازرسان اداره‌کل استاندارد موظف شده‌اند در صورت مشاهده برنج‌های مذکور بلافاصله اقدام به جمع‌آوری و توقیف آنها کنند.

 


معاون امور صنایع و اقتصادی وزیر صنعت، معدن و تجارت کشور گفت: به منظور کمک به تولیدکنندگان و صنعتگران 6 هزار و 500 میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی پیش‌بینی شده که تاکنون 2 هزار و 420 میلیارد تومان آن تخصیص داده شده است.
به گزارش خبرنگار مهر، محسن صالحی‌نیا با اعلام این خبر در مراسم معارفه علی پرزحمت رئیس جدید سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین با اشاره به روند ضرورت اصلاح ساختارها برای حمایت از تولید اظهار داشت: خوشبختانه با اتفاقاتی که در کشور رخ داده شرایط بین‌المللی بهتری برای ما فراهم شده که می‌توان ظرفیت‌های بیشتری را مورد استفاده قرار داد.
وی افزود: برای توسعه بخش صنعت نیازمند اصلاح ساختارها هستیم تا از منابع به صورت بهینه استفاده شود که در این راستا کارگروه‌هایی تشکیل شده که با بهره‌گیری از تجربه مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها و شناخت دقیق‌تر از وضع موجود ضمن تعامل منطقی با تشکل‌های بخش خصوصی کشور بتوان تصمیمات منطقی‌تری گرفت.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: باید در کوتاه مدت بتوانیم موضوع سرمایه در گردش و منابع تسهیلات را در بخش تولید مدیریت کنیم که با مصوبات مجلس اگر 10 درصد از مانده منابع مصوبه در صندوق توسعه به منابع ریالی تبدیل شود و به صورت تسهیلات در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد کار مهمی است.
صالحی‌نیا بیان کرد: این مبلغ بالغ بر 6 هزار و 500 میلیارد تومان است که تاکنون 2 هزار و 420 میلیارد تومان از این اعتبار تخصیص داده شده و توسط بانک‌ها اجرایی شده است.
این مسئول یادآور شد: سهم استان قزوین از این اعتبارات 140 میلیارد تومان است که شش درصد آن محسوب می‌شود که دو درصد بیشتر از سهم پیش‌بینی شده است.
وی گفت: میزان معرفی صنایع برای استفاده از این تسهیلات 370 میلیارد تومان و حدود 40 درصد است که باید کار بیشتری انجام شود تا بتوان میزان جذب را افزایش داد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: حدود یک هزار میلیارد تومان از منابع سال‌های 91 و 92 هنوز جذب نشده که باید پیگیری کنیم تا عملیاتی و اجرایی شود.
این مسئول اظهار داشت: سه هزار میلیارد تومان از منابع مالی سال 92 امکان جذب دارد که با استفاده از بخش ارزی بانک‌های صنعت و معدن و سایر بانک‌ها امیدواریم جنبه اجرایی قراردادها محقق شود.
وی گفت: جذب این منابع نیازمند پیگیری و تلاش واحدهای تولیدی است لذا انتظار داریم صاحبان صنعت هم برای استفاده از این تسهیلات اقدام جدی کنند.

 


هزینه‌های درمان ناباروری در کشور تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد.
مدیر کل سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مهدیشهر به واحد مرکزی خبر گفت: در حال حاضر سه میلیون زوج نابارور در ایران خواهان فرزند هستند که 70 درصد هزینه درمان را به صورت غیربیمه‌ای می‌پردازند.
محمد اسماعیل مطلق حداقل هزینه درمان برای هر مرحله را حدود 6 میلیون تومان عنوان کرد و گفت: این هزینه‌ها موجب شده برخی زوج‌ها از ادامه درمان انصراف دهند و فقط سالانه 35 هزار زوج نابارور موفق به فرزندآوری می‌شوند.

 


در نشست رسانه‌ای سریال «کلاه پهلوی» عنوان شد
رانت‌خوران انگلیس رفته
از کلاه پهلوی عصبانی‌اند
کارگردان سریال «کلاه پهلوی» گفت: آنهایی که با رانت دولت هاشمی رفسنجانی به انگلیس رفتند و تحصیل کردند، به خاطر انتقاد از غربزده‌ها در سریال‌های «کیف انگلیسی» و «کلاه پهلوی» عصبانی شدند.
به گزارش خبرنگار کیهان، نشست رسانه‌ای سریال «کلاه پهلوی» با حضور مدیر شبکه یک سیما و گروه تولید این سریال برگزار شد.
در ابتدای این نشست، مهدی فرجی مدیر شبکه اول سیما گفت: نظرسنجی‌های انجام شده نشان می‌دهد که سریال «کلاه پهلوی» بیش از 30 میلیون بیننده داشت که از این میان 79 درصد نسبت به آن رضایت داشتند.
سیدضیاءالدین دری، کارگردان سریال «کلاه پهلوی» نیز در ادامه این نشست گفت: تنها نسل‌های آگاه و بیدار می‌توانند قدر انقلاب خود را بدانند و برای صیانت از آن ایثار کنند. سریال کلاه پهلوی به نسل جوان می‌آموزد که چرا زنان نمونه ایران در صف اول انقلاب حضور داشتند.
او در ادامه به صحبت‌های اخیر صادق زیباکلام که سریال‌های تاریخی سیما، از جمله «کیف انگلیسی» و «کلاه پهلوی» را به تحریف تاریخ متهم کرده بود، این گونه پاسخ داد: آنهایی که با رانت دولت آقای هاشمی رفسنجانی به انگلیس رفتند و تحصیل کردند، به خاطر انتقاد از غربزده‌ها در سریال «کیف انگلیسی» عصبانی شدند.
دری همچنین اعلام کرد که به دلیل بداخلاقی برخی از اهالی رسانه، دیگر هیچ سریالی را در زمینه تاریخ نخواهد ساخت.
اقدام وزارت ارشاد
توهین به هنرمندان ایرانی است
رسانه‌ها از دفن تعدادی از فعالان موسیقی مبتذل زیرزمینی که سابقه همکاری با یک فیلم ضدایرانی را نیز داشتند در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) خبر دادند!
سه تن از اعضای یک گروه موسیقی زیرزمینی به نام «سگ‌های زرد» که چندی پیش در شهر نیویورک آمریکا با شلیک گلوله یکی از دوستان خود کشته شده بودند، با تصمیم تامل‌برانگیز وزارت ارشاد، مجوز دفن در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) را یافته و در آنجا به خاک سپرده شده‌اند!
نکته عجیب این است که آنها علاوه بر فعالیت غیرقانونی در زمینه نشر موسیقی مبتذل، سابقه همکاری با فیلم ضدایرانی «کسی از گربه‌های ایرانی خبر ندارد» به کارگردانی بهمن قبادی را نیز در پرونده داشتند. بدون تردید این اقدام عجیب و سوال برانگیز، نوعی اهانت به هنرمندان ایرانی محسوب می‌شود. آن هم در شرایطی که قطعه هنرمندان دچار کمبود جا بوده و برخی از هنرمندان امکان دفن در این مکان را نمی‌یابند.
سه ماه پیش اعلام شده بود که قطعه هنرمندان تنها، سه قبر خالی دارد.
فرمانده بسیج: دست همه نویسندگانی را که علیه ظلم می‌نویسند می‌بوسم
فرمانده بسیج مستضعفین گفت: دست همه نویسندگانی که برای قیام در برابر زور می‌نویسند را می‌بوسم.
اختتامیه دومین جشنواره ادبی شهید آوینی با حضور محمدرضا نقدی فرمانده سازمان بسیج مستضعفین، بهروز اثباتی دبیر جشنواره شهید آوینی، و جمعی دیگر از اهالی فرهنگ و ادب، یکشنبه در مجتمع فرهنگی هنری اسوه برگزار شد.
در این مراسم سردار نقدی فرمانده بسیج مستضعفین بیان داشت: آگاهی و قلم، گام نخست در برابر جهل و ایستادگی و مقاومت است، همچنین کتاب ستون فقرات آگاهی‌بخشی به انسان‌ها در تمام عالم است.
وی تأکید کرد: وقتی که این کتاب و موضوع آن مقاومت و پایداری در برابر ظلم است، این اثر قطعا مضاعف است، اما ما امروزه نیازمند توجه هرچه بیشتر به کتاب مقاومت هستیم.
وی اضافه کرد: بنده دست همه نویسندگان و صاحبان قلمی که قلم خود را برای تعالی مقاومت و آزاد‌اندیشی مستضعفین و قیام در برابر زور به چرخش در می‌آورند را می‌بوسم.
در ادامه این مراسم سردار بهروز اثباتی دبیر جشنواره ادبی شهید آوینی درباره اهمیت برگزاری این جشنواره گفت: بزرگترین حمایت از مقاومت را قلم برعهده دارد و تعریف مقاومت از نظر ما یک دفاع فرهنگی است که به کمک قلم انجام می‌شود.
در این مراسم همچنین برگزیدگان دومین جشنواره ادبی شهید آوینی در بخش‌های مختلف معرفی و تجلیل شدند.
کتاب «انگشتری سوم خاتم» علیرضا قزوه رونمایی شد
کتاب «انگشتری سوم خاتم» شامل اشعار عاشورایی علیرضا قزوه با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و هنر رونمایی شد.
آیین رونمایی از کتاب «انگشتری سوم خاتم» اشعار عاشورایی علیرضا قزوه دیروز با حضور مؤلف این اثر، محمدرضا سرشار نویسنده، سعید بیابانکی، پیرهادی معاون اجتماعی شهرداری تهران و جمعی از ناشران، نویسندگان و اهالی فرهنگ، ادب و هنر برگزار شد.
سعید بیابانکی، شاعر و طنزپرداز که اجرای این مراسم را بر عهده داشت، با معرفی کتاب های علیرضا قزوه که تاکنون منتشر شده است، به کتاب اخیر او یعنی «انگشتر سوم خاتم» اشاره کرد و گفت: این کتاب در شهر دهلی منتشر شده است و یک نذر فرهنگی است. یعنی خود قزوه آن را منتشر و نذر کرده است تا به دست عاشقان برسد.
در ادامه این مراسم علیرضا قزوه به بیان مطالبی درباره شعر آئینی پرداخت و گفت: حوزه شعر آئینی و عاشورایی یکی از دغدغه‌های من است و قبلاً در این حوزه کتاب«من می‌گویم شما بگریید» منتشر شده است که با استقبال خوب مخاطبان اخیراً به چاپ هفدهم رسیده است.
وی درباره کتاب «انگشتری سوم خاتم» اظهار داشت: این کتاب مجموعه‌ای از تمام اشعار عاشورایی من تا دو سال قبل است که آن را به کمک مدیر مرکز میکروفیلم نور در شب‌های تاسوعا و عاشورا به دوستداران امام حسین(ع)، هدیه می‌دادیم و امیدوارم نذر کتاب برای امام حسین(ع) روزی فرهنگ شود.
قزوه در ادامه سخنانش با بیان خاطراتی از مردم هندوستان و تاجیکستان، گفت: امام حسین(ع) تنها برای ما شیعیان نیست و همه در مراسم عزای ایشان شرکت می‌کنند، هم‌اکنون نیز اتفاقاتی که در سوریه می‌افتد که تنها با فرهنگ بسیجی و عاشورایی از میان خواهد رفت.
سخنران دیگر این مراسم محمدرضا سرشار با تشکر از حضور گسترده مردم در این مراسم گفت: با تبلیغاتی که برای کتاب نخواندن مردم می‌شود این حضور گسترده واقعاً قابل تجلیل و تقدیر است.
وی با اشاره به بحث کتاب‌درمانی و مطالعه‌درمانی در کشورهای غربی گفت: در کشورهای غربی کتاب‌درمانی از قرن نوزدهم آغاز شد ولی ما در قرن چهارم هجری بیمارستان‌هایی در بغداد داشتیم که با قصه‌گویی بیماران را درمان می‌کردند و امروز هم کتابداران حرفه‌ای با شناخت مراجعه‌کنندگان خود می‌توانند با معرفی کتاب‌های خوب، آنها را در مواجهه با بحران‌های زندگی‌شان یاری رسانند.
در پایان این مراسم رونمایی، به مناسبت هفته کتاب از تعدادی فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی تجلیل به عمل آمد.

 


رئیس و جمعی از اعضای فرهنگستان علوم پزشکی و دست‌اندرکاران نخستین همایش سلامت معنوی صبح روز دوشنبه با رهبر معظم انقلاب دیدار و گفت‌وگو کردند.
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل فرهنگستان علوم پزشکی، در این دیدار ابتدا سیدعلیرضا مرندی با ارائه گزارش کوتاه درباره روند برگزاری همایش سلامت معنوی به محضر رهبر عالیقدر انقلاب اسلامی گفت: سازمان جهانی بهداشت پس از سی سال به این نتیجه رسیده است که تعریف جامع سلامت بدون در نظر گرفتن سلامت معنوی و تاثیر آن بر دیگر مؤلفه‌های سلامت ناقص است.
وی افزود: در سال‌های اخیر هرچه سیطره غرب بر علوم پزشکی بیشتر شده، دخالت مسائل معنوی در پزشکی کم‌رنگ‌تر شده است.
رئیس فرهنگستان علوم پزشکی همچنین گفت: ما معتقدیم آموزه‌های قرآنی، احادیث و روایات معتبر اسلامی در پیشگیری از بیماری‌ها و ارتقاء سلامت جامعه نقش بسیار مهمی دارد و باید از همین منابع عظیم اسلامی در آموزش پزشکی کشور نیز استفاده شود.
مرندی با اشاره به تشکیل گروه علمی سلامت معنوی در فرهنگستان علوم پزشکی در خصوص برگزاری نخستین همایش سلامت معنوی از رهبر معظم انقلاب اسلامی خواستار رهنمود و ارائه طریق شد.
بر اساس این گزارش رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در این دیدار صمیمانه رهنمودهای لازم را ارائه کردند.

 


وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به رای‌گیری چند روز آتی نمایندگان سنا درباره تحریم‌های جدید علیه ایران تصریح کرد اگر کنگره این تحریم‌ها راتصویب کند تهران به مفاد توافقنامه با گروه 1+5 پایبند نخواهد بود.
محمدجواد ظریف، در گفت‌وگو با شبکه خبری ان‌بی‌سی آمریکا اعلام کرد اگر کنگره آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران تصویب کند تهران به توافقنامه‌‌ای که با آمریکا و سایر قدرت‌های جهانی امضا کرده است پایبند نخواهد بود.
وی در ادامه افزود: «اگر تحریم‌های جدید اعمال شوند، توافقی در کار نخواهد بود. این امر کاملا واضح است. توافق پایان خواهد یافت. زیرا یک طرف نتوانسته که به تعهدات خود بر اساس معامله انجام گرفته پایبند باشد.»
وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه افزود: «استفاده از این فرصت برای همه مهم بود. ما همه می‌دانستیم این پنجره کوچکی است که باید استفاده شود، و در غیر این صورت بسته خواهد شد. امیدوارم آنچه که مهم است این است که همه ما برای دستیابی به راه‌حل نهایی برای این مسئله همکاری کنیم، ما هم اکنون گام اول را برداشته‌ایم، کارهای سخت هنوز در مقابل ما قرار دارند.»
ظریف در ادامه با اشاره به توافقنامه کشورمان با گروه 1+5 گفت: «این توافقنامه می‌گوید که ایران دارای یک برنامه غنی‌سازی و نیز حق برخورداری از تکنولوژی صلح‌آمیز هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز است. در نظر من حق برخورداری از برنامه‌ هسته‌ای صلح‌آمیز به معنای حق غنی‌سازی است.»
همچنین ظریف یک شنبه شب و هنگام ورود به تهران نیز تاکید کرد که همه اقدامات و تعهدات اعتمادساز ما قابل بازگشت است و می‌توانیم در عرض چند هفته آن را به حالت قبل بازگردانیم. امیدواریم این امر اتفاق نیفتد.
وی گفت: آماده‌ایم که مذاکره را برای راه‌حل نهایی شروع کنیم.
ظریف در صفحه فیس‌بوک خود نیز درباره مذکرات نوشت: به هر حال مذاکرات سختی بود ولی همانطور که در گزارش‌ها دیده‌اید، علیرغم تلاش همه جنگ‌طلبان و افراط‌گرایان و هزینه‌های گزاف تبلیغاتی و سیاسی آنها، مذاکرات با حفظ حقوق ملت به نتیجه رسید و تحریم‌ها در سراشیبی قرار گرفتند. دستاوردهای علمی کشور حفظ شد، حقوق هسته‌ای به رسمیت شناخته شد، هیچ مرکز هسته‌ای تعطیل و یا تعلیق نشد، اقدامات اطمینان‌ساز به صورت متوازن و متقابل از دو طرف طراحی شد، ساختار برنامه هسته‌ای کشور پابرجا ماند ولی ساختار تحریم‌ها به یاری خداوند به سمت تزلزل و خدشه رفت و افق لغو کامل تحریم‌های بین‌المللی، یکجانبه و چند جانبه در آینده کم و بیش یک ساله ترسیم شد.
ظریف دیروز در همایش دیدار یاران بسیج سازمان انرژی اتمی نیز با تشکر از حمایت‌های رهبری از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: اگر حمایت ایشان نبود، ما توان تحمل انتقاد و ایجاد موفقیت در مذاکرات را نداشتیم. مذاکره به معنای اعتماد بیجا نیست و ما برای رسیدن به راه‌حل نهایی تمام تلاش خود را خواهیم کرد چرا که نباید فرصت را از دست دهیم.

 


روابط عمومی حج و زیارت استان تهران طی اطلاعیه‌ای که فردا در روزنامه کیهان منتشر خواهد شد، جزئیات نحوه تشرف متقاضیان سفر زیارتی عمره مفرده را اعلام می‌کند.
این اطلاعیه شامل مشخصات مشمولین تشرف مرحله اول، نحوه پذیرش و ثبت نام، مدارک مورد نیاز، زمان پذیرش و ثبت نام و توضیحاتی در 16 بند خواهد بود.
در این اطلاعیه نام و مشخصات دفاتر زیارتی و تاریخ پرواز و هزینه سفر و مقصد درج خواهد شد.

 


نتايج قرعه‌كشي پيش ثبت‌نام‌هاي عتبات‌ عاليات در سامانه atabat. haj. ir اعلام شد.
به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني حج، متقاضيان تشرف به عتبات ‌عاليات كه از ۱۸ تا ۳۰ آبان ماه سال جاري براي تشرف به عتبات اقدام به پيش‌ثبت‌نام نموده‌اند، مي‌توانند با مراجعه به سامانه مربوطه و وارد کردن كد رهگيري و كد ملي خود از نتايج قرعه‌كشي انجام گرفته آگاه شوند.
پذيرفته‌شدگان قرعه‌كشي يادشده لازم است براساس اولويت‌هايشان كه در سايت پيش ثبت‌نام عتبات‌ عاليات اعلام شده، در زمان مقرر براي قطعي نمودن ثبت‌نام خود به سامانه atabat.haj.ir مراجعه نمايند.
پذيرفته‌شدگان اين دوره از پيش‌ثبت‌نام عتبات‌ عاليات مي‌توانند از ۲۳ آذرماه تا ۲۰ اسفند سال جاري با كاروان‌هاي تحت نظارت سازمان حج و زيارت به عتبات عاليات مشرف شوند.
لازم به يادآوري است فقط افراد پذيرفته شده در قرعه‌كشي، داراي اولويت اعزام بوده و جايگزيني يا انتقال به غير، ميسر نمي‌باشد.

 


دولت‌های مختلف از جمله کشورهای عربی نسبت به توافق هسته‌ای ایران و 1+5 در ژنو اعلام حمایت کردند.
در واکنش به توافق هسته‌ای ایران و 1+5 در ژنو، سخنگوی وزارت امور خارجه هند اعلام کرد: «براساس اطلاعات اولیه‌ای که در این خصوص رسیده است، می‌توانم بگویم هند از چشم‌انداز حل و فصل مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی خرسند است.»
وی افزود: «ما از توافق 11 نوامبر بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم استقبال می‌کنیم که شامل تدابیر عملی برای بررسی‌های دقیق آژانس در تاسیسات هسته‌ای ایران است».
وزارت خارجه اسپانیا هم طی بیانیه‌ای دستیابی ایران به توافق با گروه 1+5 در زمینه انرژی هسته‌ای را به دولت و ملت کشورمان تبریک گفت. وزارت خارجه اسپانیا دستیابی ایران به توافق هسته‌ای را گامی به سوی ساده‌سازی روابط جامعه بین‌الملل با ایران و برقراری ثبات در ایران دانست.
مقامات این کشور اروپایی همچنین به تشکر از اعضای گروه 1+5 پرداخته‌اند و همچنین شجاعت حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان را به وی تبریک گفته‌اند.
وزارت امور خارجه کره‌جنوبی نیز در بیانیه‌ای از توافق ژنو استقبال کرد.
همچنین معاون نخست‌وزیر عراق با استقبال از توافق میان ایران و گروه پنج به علاوه یک درباره برنامه هسته‌ای ایران، ابراز امیدواری کرد این توافق سرآغازی برای امنیت منطقه و جهان باشد.
حسین شهرستانی امضا توافقنامه میان ایران و کشورهای غربی را متوازن توصیف و تاکید کرد در این توافقنامه بر حق جمهوری اسلامی ایران در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای و کاهش تدریجی تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور تاکید شده است.
وزارت امور خارجه ترکیه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: ترکیه از نتیجه مثبت روند مذاکرات گروه پنج به علاوه یک در ژنو در پایان سومین دور استقبال می‌کند. ما به ایران و گروه پنج به علاوه یک به خاطر تلاش‌های سازنده در این خصوص تبریک می‌گوییم.
وزارت امور خارجه ترکیه در ادامه اضافه کرد: ترکیه برای حمایت از این روند آماده است و به دفاع از حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای ادامه خواهد داد.
قطر، بحرین و کویت از توافق حاصل شده میان ایران و 1+5 بر سر پرونده هسته‌ای تهران استقبال کردند و آن را عاملی برای تقویت ثبات منطقه دانستند.
یک مقام در وزارت امور خارجه قطر تاکید کرد که این توافق گامی مهم در راستای حمایت از صلح و ثبات در منطقه است و دوحه خواستار تبدیل خاورمیانه به منطقه عاری از سلاح اتمی است.
خبرگزاری رسمی بحرین نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد که این توافق با مواضع بحرین و سیاست‌های این کشور که راهکار دیپلماتیک همواره راهکار اصلی برای ایجاد ثبات و صلح بین‌المللی است، همخوانی دارد.
«خالد بن احمد آل‌خلیفه» وزیر خارجه بحرین همچنین تاکید کرد که منامه هیچ نگرانی نسبت به این توافق ندارد و آن آغازی نو برای ثبات منطقه خواهد بود و از هرگونه درگیری احتمالی در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد.
«خالد الجراح» معاون وزیر خارجه کویت نیز تاکید کرد که این توافق می‌تواند راه را برای یک پیمان دائمی باز کند که تنش در منطقه را خنثی و منجر به حفظ ثبات و امنیت خاورمیانه شود.
اکوادور و مصر از دیگر کشورهایی بودند که به استقبال توافق هسته‌ای ژنو رفتند.
همچنین «العربیه» با انعکاس موضع محتاطانه ریاض گزارش داد که عربستان تاکید کرده، اگر ایران حسن‌نیت خود را اثبات کند می‌توان از توافق هسته‌ای تهران با 1+5 به عنوان گامی به سوی راهکاری جامع و فراگیر نام برد.
یک سخنگوی وزارت خارجه چین هم گفت که توافق هسته‌ای ژنو درباره برنامه هسته‌ای ایران یک گام اولیه بسیار مهم است.
«کین گانگ» افزود: ما معتقدیم که توافق به نفع هر دو طرف و با رویکرد برد- برد و مطابق با انتظارات عمومی است.
وی با اشاره به این که چین از توافق هسته‌ای استقبال می‌کند اضافه کرد، این توافق اثبات می‌کند مادامی که طرفین درگیر به مذاکره و گفت‌وگو پایبند باشند راه‌حل متوازن قابل دسترسی است.

 


وزیرخارجه فرانسه از لغو اولین دور تحریم‌ها علیه ایران طبق توافق ژنو در ماه دسامبر (آذرماه) خبر داد.
لوران فابیوس گفت: اولین تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران در ماه دسامبر (آذر- دی ماه) برداشته می‌شود و وزرای خارجه گروه 5+1 طی هفته‌های آینده برای بحث درباره کاهش بخشی از تحریم‌ها دور یکدیگر جمع خواهند شد.
فابیوس اشاره نکرد که کدام بخش از تحریم‌ها ممکن است برداشته شود اما گفت که این اقدام برگشت‌پذیر است.
وی افزود: ما همان کارهایی را می‌کنیم که طرف آمریکایی انجام می‌دهد.
در توافق ایران و گروه 5+1 آمده است که 4/2میلیارد دلار از دارایی‌های ایران به عنوان بخشی از کاهش تحریم‌ها آزاد خواهد شد.

 


پروفسور فضل‌الله رضا دانشمند برجسته ایرانی در آستانه 100 سالگی به عضویت افتخاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی درآمد.
به گزارش واحد مرکزی خبر، فرهنگستان زبان و ادب فارسی بر اساس ماده شش اساسنامه و به نشانه قدردانی از خدمات پروفسور فضل‌الله رضا به زبان و ادبیات فارسی و در ارج‌گذاری آثار و تالیفات سودمند وی در این حوزه، ایشان را به عنوان نخستین عضو افتخاری فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی برگزید.
رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در سخنانی در این مراسم گفت: پروفسور فضل‌الله رضا از مفاخر ایران و ایرانیان است.
دکتر غلامعلی حداد عادل افزود: پروفسور فضل‌الله رضا الگویی شایسته برای جوانان با استعداد و وطنخواهی است که در رشته‌های فنی و مهندسی تحصیل می‌کنند.
وی گفت: پروفسور رضا بافکر،‌ اندیشه و قلمش به جوانان می‌آموزد که می‌توان در عرصه فنی و مهندسی صاحب نظریه و تالیف و همچنین به فرهنگ ایران نیز علاقمند بود.
دکتر حداد عادل افزود: از ویژگی‌های پروفسور رضا عشق و علاقه به شعر و نثر فارسی و آشنایی با بزرگان کشور در کنار تحصیل در رشته مهندسی است.
دانشمندان ایرانی مهاجر به غرب مقروض کشور هستند
پروفسور رضا با بیان اینکه ابرقدرت‌ها می‌خواهند سقف پیشرفت کشورهای در حال توسعه را محدود کنند، گفت: جوانانی که برای تحصیل به غرب می‌روند باید بدانند مقروض کشور هستند.
به گزارش فارس، پروفسور فضل‌الله رضا چهره ماندگار کشورمان در کنفرانس تفسیر جهان‌شناسی و مدیریت در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، گفت: علت بررسی کلمه جهان‌شناسی این است که من مسیری را پیموده‌ام و در مسیر ضررهای نشناختن جهان را حس کردم و می‌دانم جوانان باید برای طی مسیر موفقیت جهان را بشناسند.
پروفسور رضا با بیان اینکه رسانه‌ها قوی‌ترین عامل جهان‌شناسی محدود هستند، اظهار داشت: البته رسانه‌های هر کشور فقط به نفع کشور خود صحبت می‌کنند بنابراین افراد باید اطلاعات خود را گرفته و خودشان داوری کنند که این داوری از طریق خردگرایی و ادبیات فارسی ممکن است.
دانشمند ایرانی مقیم کانادا، عنوان کرد: دانشجویان باید به هویت ملی خودشان یعنی زبان فارسی بازگردند زیرا این مسئله برای ایران استقلال می‌آفریند.
وی با بیان اینکه استقلال ایران در گرو وحدت ملی است، گفت: هر جوان ایرانی که به کشورهای غربی مهاجرت می‌کند صدها میلیون هزینه صرف می‌کند که این هزینه مربوط به مردم و مملکت ایران است بنابر این این دانشمندان به مملکت مقروض هستند. وی خدمت به مردم و محرومان را از وظایف اصلی دانشمندان برشمرد و گفت: جوانانی که می‌خواهند به غرب بروند بدانند آنجا هم گرفتاری‌هایی وجود دارد، این طور که در روزنامه‌ها و فیلم‌ها می‌بینید نیست. اینها هنرنمایی‌های غرب در مجذوب کردن جوانان ماست و ما باید دارای جهان‌شناسی قوی باشیم تا این مسائل را درک کنیم.
پروفسور رضا افزود: ابرقدر‌ت‌ها تا می‌توانند سقف پیشرفت‌های کشورهای در حال توسعه را محدود می‌کنند و برای رسیدن به پیشرفت ما باید یک پشتوانه‌ قوی داشته باشیم که ایجاد آن وظیفه دانشگاه‌ها است.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10