(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 05 آذر 1392 - شماره 20649

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
رئیس کمیسیون امنیت ملی: خواست مجلس رفع همه تحریم‌هاست
روحانی در دیدار رئیس مجلس لبنان عنوان کرد
ایجاد ثبات برپایه تعامل با کشورهای منطقه محور سیاست خارجی ایران
درمکتب امام
سبحانی‌نیا خبر داد
دعوت مجلس از «‌ظریف» برای تشریح جزئیات توافقنامه ژنو
روحانی در دیدار مجمع نمایندگان آذربایجان‌شرقی:
گام اول هسته‌ای با حفظ اصول و چارچوب‌های مصوب نظام برداشته شد
عضو هیئت رئیسه مجلس: احتمال استیضاح فرجی‌دانا قوی است
جزئیات جدید انفجار در نزدیکی سفارت ایران در بیروت
رسانه‌های صهیونیستی: توافق ژنو شکست سیاست خارجی تل‌آویو بود
آمانو: توافق هسته‌ای ایران و 1+5 گام دیگری در ادامه توافق تهران- آژانس بود
کارشناس مسائل بین‌الملل تشریح کرد
نامتوازن بودن امتیازها در توافق ایران و 1+5
آغاز ثبت‌نام آزمون دکتری 93 از امروز
در جلسه توديع و معارفه مديرعامل شركت شمسا عنوان شد
ضرورت تقويت زيرساخت‌‌ها در سفرهاي زيارتي عتبات
صالحی : توانستیم با قدرت برنامه‌ هسته‌ای را در چارچوب قوانین بین‌المللی حفظ کنیم
   


رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه از دیدگاه ما لغو تحریم‌های صورت گرفته به هیچ وجه کافی نیست، تاکید کرد رفع همه تحریم‌‌ها یک ضرورت جدی است و آنچه که تاکنون صورت گرفته جزئی از مطالبات ملی ماست.
علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران با اشاره به توافقات انجام شده بین ایران و اعضای گروه ۱+۵ گفت: واقعیت این است که یک راه دراز و سخت در پیش داریم به طوری که از یک طرف باید از حقوق هسته‌ای خودمان به خوبی دفاع کنیم و از یک طرف آنچه را که در ان‌پی‌تی و بُعد جهانی حمایت مجامع جهانی و تایید آن‌ها نیاز داریم نیز باید رعایت شود تا آن‌ها مخالفت نکنند. باید طوری عمل کنیم تا اعضای شورای امنیت علیه ما قطعنامه صادر نکند و موارد الزام‌آوری را از قبیل اینکه ایران غنی‌سازی را کاهش و یا متوقف کند را مطرح نکند.
بروجردی تصریح کرد: به اعتقاد بنده واقعیت‌های صحنه نشان می‌دهد که منحنی تحریم‌‌ها سیر نزولی پیدا کرده است. از جمله می‌توان به صادرات کالای پتروشیمی که یکی از اقلام مهم صادراتی ماست و حمل و نقل که آن نیز برای ما مهم است و از طرفی قطعات خودرو که بر روی اشتغال داخلی تاثیر دارد، اشاره کرد که این تحریم‌‌ها کاملا برداشته شد.
وی در همین زمینه افزود: برداشتن این تحریم‌‌ها به هیچ وجه از دید ما به عنوان مجلس کافی نیست و رفع همه تحریم‌‌ها یک ضرورت جدی است و آنچه که تاکنون صورت گرفته جزئی از مطالبات ملی ماست. زیرا اصل قطعنامه‌‌ها و تحریم‌های فرامنطقه‌ای که توسط آمریکایی‌‌ها وضع و اعمال شد و کشورهای اروپایی هم از آن دنباله‌روی کردند حتما باید هر چه سریعتر برداشته شود.
بروجردی با اشاره به اینکه مجلس قویا از حقوق هسته‌ای ملت ایران دفاع می‌کند، گفت: به هیچ وجه نباید شرایط موقت شش ماهه‌ای که ایجاد شده به شرایط دائمی تبدیل شود. ما کشور بزرگی هستیم و در مجلس نیز حدود ۴سال پیش تصویب کردیم که دولت مکلف است ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای تولید کند که این به معنای ساخت ۲۰ راکتور ۱۰۰۰ مگاواتی است که این میزان نیازمند سوختی است که این سوخت باید در داخل کشور تولید شود.
بروجردی در ادامه به حضور ظریف و یا حجت‌الاسلام روحانی در یکی از جلسات غیرعلنی پارلمان اشاره کرد و گفت: این ارتباط به طور طبیعی با وزارت امور خارجه وجود دارد، اما باید ببینیم هیئت رئیسه در این زمینه تصمیم‌گیری کرده است یا نه؛ اما منطقی است که این کار صورت گیرد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا توافق ژنو باید به تصویب مجلس برسد، خاطرنشان کرد: در قانون اساسی موافقت‌نامه‌‌ها در نهایت باید به مجلس بیاید، اما روال کار دولت در مورد همه قرارداد‌ها و موافقت‌نامه‌‌ها این است که امضای اولیه را به عنوان تفاهم انجام می‌دهد و اگر به تغییراتی نیاز داشت، در مجلس انجام می‌شود.

 


رئیس‌جمهور در دیدار با نبیه بری رئیس مجلس لبنان گفت: سیاست خارجی دولت تدبیر و امید در منطقه ایجاد ثبات و امنیت بر پایه همکاری و تعامل بیشتر با کشورهای منطقه است.
روحانی در دیدار نبیه بری رییس مجلس لبنان با اشاره به اینکه منطقه خاورمیانه، منطقه بسیار حساسی است، اظهار داشت: از زمانی که دست‌های استعمار، رژیمی جعلی به نام اسرائیل را بوجود آوردند، مشکلات منطقه دوچندان شد.
رییس‌جمهور افزود: در طول 65 سال گذشته هر معضل و مشکلی در منطقه پیش آمده، ردِ پای صهیونیست‌ها در آن مشاهده می‌شود.
وی حوادث تروریستی مقابل سفارت ایران در لبنان را یکی از حوادث قابل توجه این سال‌ها در منطقه عنوان کرد و گفت: بدون تردید این‌گونه حوادث برای این است که ما و شما را از مقاومت و ایستادگی باز دارند، اما این گونه حوادث ملت‌های بزرگی مثل ایران و لبنان را از اهداف بلند و مهم آنها باز نخواهد داشت.
روحانی گفت: مردم لبنان در خط مقدم مقاومت حضور داشته و ایستادگی می‌کنند و هر مقدار در داخل این کشور وحدت، اتحاد و یکپارچگی بین همه مذاهب از جمله شیعه، سنی و مسیحی برقرار باشد ما به همان اندازه خوشحال و مسرور هستیم.
رییس‌جمهور به مساله سوریه هم اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات بسیار مهم و نگران کننده، اجتماع تروریست‌های حرفه‌ای از سراسر منطقه حتی از کشورهای دیگر از جمله کشورهای فرامنطقه‌ای در سوریه است.
وی افزود: ما در مورد سوریه نظرات مشترکی داریم و معتقدیم باید از طریق گفت‌وگو و راه حل‌های سیاسی مشکلات این کشور را حل و فصل کرد.
نبیه بری رییس مجلس لبنان نیز در این دیدار ضمن تبریک انتخاب آقای روحانی به ریاست جمهوری اسلامی ایران، این انتخاب را برای مردم منطقه و جهان خیره‌کننده دانست.
وی با اشاره به حادثه تروریستی سفارت ایران در لبنان گفت: همه آحاد مردم، مذاهب و فرقه‌ها و گرایش های سیاسی این انفجار را محکوم کردند.
لبنان در موضوع مقاومت می‌درخشد
رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار رئیس مجلس لبنان تاکید کرد نگاه ما در تقویت مقاومت و نیز حل مسائل پیچیده منطقه و ایجاد ثبات در منطقه بسیار به هم نزدیک است.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پس از دیدار با نبیه بری در نشست خبری مشترک با رئیس مجلس لبنان با بیان اینکه لبنان کشور کوچکی است اما مقاومت آن درخشندگی داشته است، گفت: همین امر باعث شده کشورهای اسلامی به لبنان توجه داشته باشند.
 لاریجانی افزود: نگاه ایران و لبنان به موضوع مقاومت و حل مسائل پیچیده منطقه به هم نزدیک است. ما آرزو می‌کنیم که هیئت پارلمانی لبنان سفر پر خیر و برکتی را داشته باشند و این حضور در ایران باعث توسعه روابط دو کشور شود.
در ادامه نبیه بری رئیس پارلمان لبنان ضمن تشکر از لاریجانی به خاطر دعوت از وی و سفر به ایران گفت: در ملاقات و دیدار دو جانبه با لاریجانی در خصوص همه مسائل صحبت کردیم. در مورد مسائل حساس منطقه و مبتلابه دو کشور همچنین همکاری دو پارلمان و در خصوص مسائل داغ سیاسی منطقه گفت‌وگو کردیم.
نبیه بری حادثه اسف‌بار انفجار در سفارت ایران در لبنان را دردناک خواند و تسلیت خود را به ملت و رهبر ایران ابراز داشت.
بری با اشاره به توافقنامه ایران و 1+5 آن را توافق بزرگی دانست و گفت: این توافق، توافق هسته‌ای توافقی بزرگ در روزگار ماست. با رئیس مجلس ایران در این باره صحبت کردم ایران با صبر و حوصله خستگی‌ناپذیر و تدبیر توانست به این موفقیت بزرگ دست یابد. این مسئله می‌تواند بسیاری از مسائل دیگر را حل و فصل کند. وی افزود: بنده در دیدار با سایر مقامات ایران درباره کاربرد صبر و حوصله در حل مسائل مختلف به ویژه پرونده لبنان و روابط ایران با سایر کشورهای عربی صحبت خواهم کرد.
رئیس مجلس لبنان در پاسخ به این سوال که حادثه تروریستی بیروت با چه هدفی و توسط چه کسانی انجام شده است، گفت: انفجار بیروت بدون استثنا توسط همه طوایف، فرقه‌ها و آحاد ملت لبنان محکوم شد. بانی و متولی این حادثه تروریستی گروهک القاعده بود که دو نفر از این افراد یکی با تابعیت فلسطینی و دیگری با تابعیت لبنانی شناخته و دستگیر شدند.
در ادامه لاریجانی اظهار داشت: نظر آقای بری نظر عمیقی است. ایران همیشه نگاه دوستانه به کشورهای عربی داشته و گاهی برخی می‌خواهند بین ایران و کشورهای عربی اختلاف بیاندازند که باید از زمان استفاده کنیم تا درک درستی برای حل مسائل ایجاد کنیم. رئیس مجلس گفت: این ظرفیت در منطقه وجود دارد که روابط ایران با سایر کشورهای عربی پایدار بماند. آغوش ایران برای این موضوع باز است.

 


به رفع وابستگی‌ها قیام کنید!
باید:
- هوشیار
- بیدار
- و مراقب باشید که سیاست‌بازان پیوسته به غرب و شرق، با وسوسه‌های شیطانی شما را به سوی این چپاولگران بین‌المللی نکشند.
و با اراده مصمم و فعالیت و پشتکار خود به رفع وابستگی‌ها قیام کنید.
آئین انقلاب اسلامی - ص 327

 


عضو هیئت‌رئیسه مجلس از برنامه‌ریزی این هیئت برای دعوت از «محمدجواد ظریف» برای تشریح جزئیات توافقنامه ژنو در یک جلسه غیر‌علنی خبر داد.
حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا با اشاره به درخواست نمایندگان برای حضور «حجت‌الاسلام روحانی» یا «ظریف» در صحن بهارستان به منظور تشریح جزئیات توافقنامه مذاکرات ژنو گفت: هیئت‌رئیسه مجلس در تلاش است تا مقدماتی فراهم شود که نمایندگان در جریان توافق انجام شده قرار گیرند.
وی افزود: سعی خواهیم کرد با دعوت از «محمد جواد ظریف» یا «دکتر روحانی» در یک جلسه غیرعلنی، جزئیات توافقنامه مذاکرات ژنو در اختیار نمایندگان قرار گیرد.
عضو هیئت‌رئیسه مجلس در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران از برنامه‌ریزی برای دعوت از وزرا در صحن علنی مجلس خبر داد و اظهار داشت: با توجه به درخواست برخی از وزرا برای ارائه گزارشی از حوزه کاری‌شان به نمایندگان، درصدد برنامه‌ریزی برای دعوت از کابینه دولت در جلسات آینده صحن علنی بهارستان هستیم تا ضمن اطلاع از جریان امور اگر نیاز به کمک و مساعدتی از ناحیه مجلس، به خصوص در حوزه اقتصادی و معیشتی باشد اقداماتی را انجام دهیم.

 


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور روز دوشنبه در دیدار با مجمع نمایندگان استان آذربایجان‌شرقی ضمن تبریک هفته بسیج اظهار داشت: بسیج از ابتدای پایه‌گذاری آن توسط امام(ره) تا به امروز بر اساس تفکری دینی و منافع ملی پایه‌ریزی شده و نقش بسزایی در دفاع از آرمان‌ها و اهداف ملی ایفا کرده است.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه اکثریت قاطع ملت‌ ما اندیشه بسیجی دارند، گفت: بسیج از ابتدای پایه‌گذاری توسط امام(ره) تا امروز بر اساس تفکری دینی و منافع ملی پایه‌ریزی شده و نقش بسزایی در دفاع از آرمان‌ها و اهداف ملی ایفا کرده است.
روحانی با اشاره به تفاهم هسته‌ای ایران با 1+5 گفت: در موضوع هسته‌ای با حفظ اصول و چارچوب‌های مصوب نظام گام اول برداشته شد و علیرغم اینکه مسیری بسیار دشوار پیش‌رو بود، توانستیم به‌واسطه عنایت‌حق، دعای خیر مردم و هدایت‌ها و حمایت‌های مقام معظم رهبری در قدم اول به توافق دست پیدا کنیم.
رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه در انجام یک اقدام ملی باید همه دست به دست هم بدهند، خاطرنشان کرد: این مسیر، صعب و سخت است، ولی امیدواریم بتوانیم در مراحل بعد نیز موفق شده و از حقوق ملت دفاع کنیم.
وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف سیاست خارجی دولت در حال حاضر کاهش تنش‌ با غرب است، گفت: مقام معظم رهبری از دیپلماسی دولت و مسیری که در حال پیموده شدن است، حمایت کرده و خرسندیم که اکثریت نمایندگان مجلس نیز از برنامه‌های دولت حمایت می‌کنند. دولت موظف است در مسیری که ملت برای او تعیین کرده حرکت کند.
رئیس‌جمهور افزود: امیدوارم در مسیری که دولت در پیش گرفته حقوق مردم تامین شده و قدم به قدم تحریم‌های غیرقانونی از دوش ملت برداشته شود.
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه دولت به مشکلات اقتصادی کشور آگاهی کامل داشته و آمارهای مختلف مربوط به تورم، بیکاری و مشکلات در بخش‌های مختلف را به درستی می‌داند، گفت: دولت مشکلات و شرایط موجود را پذیرفته و اعلام کرده که در مسیر حل این مشکلات گام برخواهد داشت، اما در مورد واقعیات کشور هرگز نمی‌تواند به مردم حقایق را نگوید؛ چرا که معتقد است بیان واقعیت‌ها موجب می‌شود همگان به سمت همکاری و همراهی در جهت رفع مشکلات حرکت کنند.
رئیس‌جمهور در خصوص مشکلات مربوط به استان آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات این استان در حقیقت مشکلات ملی نیز به حساب می‌آیند، گفت: دولت در خصوص حل مشکلات مربوط به این استان از جمله مشکلات مربوط به دریاچه ارومیه قدم‌هایی برداشته است.

 


عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور از احتمال استیضاح وزیر علوم خبر داد.
محمد دهقان نماینده مردم چناران و طرقبه در مجلس با انتقاد از اعضای هیئت دولت که تاکنون لیست اموال و دارایی خود را اعلام نکرده‌اند، گفت: براساس اصل ۱۴۲ قانون ‌اساسی وزراء و رئیس‌جمهور اموالشان را باید اعلام کنند، اما چرا تاکنون اعلام نکردند؟ همسر و فرزندانشان هم باید اموالشان را اعلام کنند.
وی افزود: خیلی از مسئولان دولت یازدهم شرکت‌های خصوصی دارند. حال چطور برخی در دولت آمده‌اند و می‌خواهند شرکت‌های خصوصی داشته باشند و دارند و همزمان رئیس هیئت مدیره شرکتی باشند و از آنجا پول دریافت کنند و در دولت نیز باشند؟
وی با بیان اینکه اختلافات سیاسی همیشه وجود دارد، گفت:  جریان اصلاحات تحت پوشش شعارهای اعتدال آقای روحانی به دنبال فتح سنگر به سنگر خواهد بود و اگر آن‌ها از اکنون برای به دست گرفتن مجلس دهم برنامه‌ریزی نکنند باید تعجب کرد. هر چند با توجه به مجموع شرایط کشور بعید است آن‌ها بتوانند توفیقی در این زمینه داشته باشند و بتوانند اکثریت مجلس را به دست بگیرند.
دهقان یادآور شد: مجلس در رای دادن به آقای زنگنه و برخی افراد دیگر غفلت کرد. همواره این‌گونه است که در ابتدای دولت‌ها، اگر مجلس بخواهد هفت، هشت وزیر را بیاندازد که افکار عمومی این اجازه را نمی‌دهد. افراطیون به دنبال این هستند که فضای دو قطبی بین مجلس و دولت درست کنند. در ضمن این درگیری‌‌ها که ایجاد می‌شود، در افکار عمومی جا می‌اندازند که این‌ها نمی‌گذارند ما کار کنیم و بعد مجلس آینده را با این نمی‌گذارند‌‌ها در دست بگیرند. آنان به دنبال این هستند و به همین دلیل خودشان چوب لای چرخ دولت می‌گذارند.
عضو هیئت‌رئیسه مجلس افزود: این تاکتیک دولت‌هاست که هرگاه نتوانند کار کنند تقصیر را به گردن دیگران می‌اندازند. این دولت نیز طبیعتاً این کار را خواهد کرد.
عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه  مجلس بنای تعامل مثبت با دولت دارد و قصد ندارد مشکلی بین دولت و مجلس درست شود گفت:  متأسفانه برخی از تصمیم‌گیران در دولت این را رعایت نمی‌کنند. وقتی آقای فرجی‌دانا، دو وزیر پیشنهادی قبلی که مجلس آن‌ها را رد می‌کند را جزو معاونان خود قرار می‌دهد تعامل را مخدوش می‌کند و اعتماد مجلس را کاهش می‌دهد، وقتی مجلس وزیر ورزش را رد می‌کند و اطرافیان رئیس‌جمهور فردی در همان تراز یا حتی بدتر را به مجلس معرفی می‌کنند، این رفتار اعتماد مجلس را کم می‌کند البته آنان اشتباه کردند.
دهقان تاکید کرد: اگر آقای فرجی‌دانا با این رویکرد پیش برود، احتمال استیضاح وی بسیار قوی است. در حال حاضر نیز عده زیادی از نمایندگان قائل به استیضاح وی هستند.

 


منابع آگاه امنیتی لبنان اعلام کردند، خودروی انتحاری که چند روز پیش در نزدیکی سفارت ایران در بیروت منفجر شد، در منطقه «یبرود» سوریه واقع در منطقه «القلمون» بمب‌گذاری‌ شده بود که وارد لبنان شده است.
بر اساس گزارش روزنامه لبنانی «السفیر»، یک زندانی در زندان «رم» خرید این خودرو را قبل از ورودش به سوریه برنامه‌ریزی کرده بود که پس‌از بمب‌گذاری وارد خاک لبنان شده است.
طرف‌های امنیتی اعلام کرده‌اند که هنوز مشخص نیست چه کسی این خودرو را برای انفجار آماده کرده است زیرا در منطقه یبرود ده‌ها گروه مسلح علیه دمشق فعالیت دارند و این امر تنها با دستگیری و اعتراف یکی از افرادی که به انتحاری‌ها برای انجام این عملیات تروریستی کمک کرده است، میسر می‌شود.
بر اساس اطلاعات موجود، برنامه‌ریزی، آماده‌سازی و نظارت بر انجام عملیات تروریستی در نزدیکی سفارت ایران در بیروت، در سوریه صورت گرفته اما اجرای آن در لبنان با کمک‌های محلی صورت گرفته است. انگشت اتهام برای انجام این حمله به سوی گروهان‌های «زیاد الجراح» شاخه‌ای از گردانهای «عبدالله عزام» نشانه رفته است. هرچند که پشت پرده این حمله تروریستی تنها یک نفر نیست.
این روزنامه نوشت: خودروی انتحاری که چند روز پیش در نزدیکی سفارت ایران در بیروت منفجر شد، در منطقه «یبرود» سوریه واقع در منطقه «القلمون» بمب‌گذاری‌ شده بود که وارد لبنان شده است.
دو انفجار چند روز پیش در نزدیکی سفارت ایران در بیروت دست‌کم 23 کشته از جمله رایزن فرهنگی ایران در لبنان و 146 زخمی برجای گذاشت.
همچنین در پی وقوع دو انفجار تروریستی در نزدیکی سفارت ایران در بیروت و دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل حزب‌الله لبنان، سیدحسن نصرالله هشدار داد سفارت ایران باز هم در معرض حملات تروریستی خواهد بود.
سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان بعد از انفجار تروریستی در نزدیکی سفارت ایران در بیروت تأکید کرد که انفجارهای تروریستی که در نزدیکی سفارت روی داده بود به دقت برنامه‌ریزی شده بود.
نصرالله در دیدار امیرعبداللهیان معاون وزیرخارجه ایران تأکید کرد افرادی که  عملیات تروریستی را برنامه‌ریزی کرده‌‌اند با ساختمان سفارت ایران به خوبی آشنایی داشتند و «غضنفر رکن‌آبادی» سفیر ایران و «ابراهیم انصاری» رایزن فرهنگی در این عملیات به صورت مستقیم مورد هدف قرار گرفته بودند.
سیدحسن تأکید کرد که هدف از این انفجار نابودی کامل در ورودی و نمای ساختمان سفارت بوده زیرا تروریست‌ها می‌دانستند که دفتر سفیر و کاردار در همان حوالی واقع شده است.
دبیرکل حزب‌الله لبنان افزود: موادی که در این انفجار مورد استفاده قرار گرفته جدید است زیرا در انفجارهای پیشین تلاش بیشتر بر بالا بردن شمار قربانی‌ها بوده اما اینبار هدف وارد کردن میزان بیشتری خسارت به ساختمان بوده است.
به گزارش الاخبار لبنان، سیدحسن نصرالله پیش‌بینی کرد که این اقدامات همچنان ادامه پیدا کند زیرا دشمنان می‌خواهند شکست‌های خود را در بیش از یک پرونده به ویژه پرونده سوریه جبران کنند.

 


رسانه‌های رژیم صهیونیستی به طور گسترده به تحلیل توافق هسته‌ای ژنو پرداخته و آن را شکستی برای سیاست خارجی این رژیم دانستند.
روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در یادداشتی به قلم «عامیر اورن» با تیتر «توافق ژنو مهر تائیدی بر میراث نتانیاهو: یک رهبر بی‌خاصیت» به انتقاد از سیاست‌های نتانیاهو در عرصه بین‌المللی پرداخته و نوشته است توافقی که روز شنبه انجام شد، بار دیگر نشان داد که نتانیاهو توان عملی کردن تعهدات خود و اثرگذاری بر جامعه بین‌الملل را ندارد. او در این مورد نوشته است: نتانیاهو ضعف اسرائیل در واشنگتن را نشان داد و نشان داد اسرائیل چقدر بدون واشنگتن ضعیف است.
اما روزنامه «هاآرتص» در یادداشت دیگری به قلم «آنشل ففر» در تلاش برای اندک جلوه دادن دستاوردهای ایران در ژنو، نوشته است این توافق «یک معامله بد برای اسرائیل؛ و یک پیروزی پوچ» برای ایران بود. ففر که مواضعی به شدت ضد ایرانی دارد، با استناد به اظهارات «جان کری» وزیر خارجه آمریکا، مدعی شده است ایران از «حق غنی‌سازی» عقب‌نشینی کرده است.
پایگاه «تایمز اسرائیل» هم چند یادداشت و تحلیل در مورد توافق ژنو منتشر کرد در یکی از این یادداشت‌ها، «عاوی ایساخاروف» توافق میان ایران و گروه 1+5 را بردی برای سران ایران و آمریکا و شکستی برای نتانیاهو دانسته است.
روزنامه صهیونیستی «جروزالم‌پست» هم تحلیل‌های متعددی در مورد توافق ایران منتشر کرده است. در یکی از این یادداشت‌ها که «هرب کینون» آن را نوشته، به اختلاف‌نظر میان نتانیاهو و اوباما پرداخته شده است. کینون در این یادداشت با اشاره به واکنش متفاوت نتانیاهو و اوباما به توافق هسته‌ای، نوشته است سران دو حکومت متحد، نظری کاملا متفاوت در مورد توافق با ایران دارند. وی در این یادداشت به حمایت از موضع نتانیاهو پرداخته و نوشته است نگرانی اسرائیل تنها مربوط به ساخت سلاح اتمی نیست، بلکه نگرانی اصلی از قدرت گرفتن ایران است. به نوشته جروزالم‌پست، این توافق خطر قدرت گرفتن ایران در منطقه را افزایش داده و همین امر توجیهی منطقی برای نگرانی اسرائیل است.
«یاکوف لاپین» هم دیگر تحلیلگر «جروزالم‌پست» است که یادداشت روز دوشنبه خود را به موضوع توافق ایران و 1+5 اختصاص داده است. وی در این یادداشت در تلاش برای تداوم خط ایران‌هراسی، نوشته است هرچند که این معامله بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای ایران را محدود می‌کند، اما همچنان این امکان را به ایران می‌دهد که به بمب‌ هسته‌ای دست پیدا کند.‌
روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» هم در یادداشتی به قلم «شولا رومانو» توافق ژنو را «یک شکست تمام‌عیار» برای آمریکا توصیف کرده است.
به گزارش فارس، در ابتدای این یادداشت آمده است: رئیس‌جمهور اوباما مجبور بود بین جنگ و بی‌حرمتی یکی را انتخاب می‌کرد. او بی‌حرمتی را برگزید. حالا ما با جنگ روبرو شده‌ایم. او با این باور که تنها راه جلوگیری از جنگ آرام کردن ایران است، نگرانی‌های امنیتی در مورد برنامه هسته‌ای ایران را نادیده گرفت و به متحدان آمریکا در خاورمیانه از جمله اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، بی‌حرمتی کرد.
این روزنامه در مطلب دیگری ایران، روسیه و آمریکا را برنده مذاکرات ژنو و اسرائیل و عربستان را بازنده این مذاکرات معرفی کرد. در همین حال سخنگوی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در مصاحبه با شبکه چهار تلویزیون انگلیس گفت:«این طور وانمود می‌شود که ایران گام‌هایی در سمت و سوی صحیح برداشته است و اکنون جامعه جهانی از این گام‌های ایران با کاهش محدود تحریم‌ها حمایت می‌کند. من این توجیه را رد می‌کنم. نخست اگر نگاه کنیم به امتیازاتی که ایرانی‌ها می‌دهند، مشاهده می‌کنیم که این اقدامات به هیچ‌وجه برنامه هسته‌ای آنها را تضعیف نمی‌کند. آنها هیچ گامی که موجب به عقب رانده شدن برنامه آنها شود، برنمی‌دارند. این توافق به آنها امکان می‌دهد وضعیت قرار گرفتن در مرحله آستانه هسته‌ای را حفظ کنند».
وی اذعان کرد: غنی‌سازی در ایران متوقف نمی‌شود و سانتریفیوژهای آن همچنان در حال چرخیدن هستند. آب سنگین آنها نیز که نهایتا قرار است پلوتونیوم تولید کند، برچیده نمی‌شود. به نظر ما مشکل اینجاست که یکسری گام‌های صوری و گام‌هایی که به سادگی ایران می‌تواند خلاف آن را انجام دهد، برداشته شده است و در مقابل آنها می‌توانند چند میلیارد دلار به دست آورند.‌مجری تلویزیون انگلیس گفت: «آیا این موضع اسرائیل نسبتا ریاکارانه نیست زیرا اسرائیل تنها طرف در خاورمیانه است که برنامه هسته‌ای دارد، دست کم ایران درباره آن مذاکره می‌کند».
مارک رگو مدعی شد: «اما ایران امضاکننده ان.پی.تی است و به زعم مسئولان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آنها متاسفانه عمدتا درباره تعهداتی که در قبال این امضا دارند، صادقانه عمل نکرده‌اند».

 


مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را گام مهم دیگری بعد از توافق تهران و آژانس انرژی اتمی در 11 نوامبر خواند.
به گزارش شینهوا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن استقبال از توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 5+1 آن را یک گام مهم رو به جلو خواند.
یوکیا آمانو مدیرکل آژانس در بیانیه‌ای اعلام کرد، توافق بین ایران و قدرت‌های جهانی از جمله 5 عضو دائم شورای امنیت و آلمان درباره یک طرح مشترک که طی 6 ماه آینده اجرا می‌شود، یک گام مهم دیگر در ادامه توافق آژانس و تهران در 11 نوامبر است.
آمانو گفت: آژانس به طور کامل آماده است که نقش خود در اجرای تدابیر لازم درباره این توافق را ایفا کند.
گفتنی است، ایران و گروه 5+1 بعد از 5 روز مذاکره درباره برنامه هسته‌ای ایران به یک توافق مقدماتی دست یافتند. همچنین در روز 11 نوامبر نیز یوکیا آمانو درتهران با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران توافقنامه دیگری امضا کرد که دسترسی بازرسان آژانس به تاسیسات هسته‌ای ایران را بیشتر خواهد کرد.

 


فواد ایزدی تاکید کرد: در توافق ایران و گروه 1+5 امتیازهایی که ایران گرفته و امتیازهایی را که به طرف مقابل داده است نامتوازن است.
این کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل به تشریح توافق ایران با گروه 1+5 اشاره کرد و گفت: این توافق انجام شده دارای نکات مثبت و منفی است که نکات مثبت آن بیشتر در حوزه دیپلماسی عمومی تعریف می‌شود.
وی در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه در حال حاضر رژیم صهیونیستی و نتانیاهو در انزوا قرار دارند، افزود: حرف‌هایی را که نتانیاهو می‌زند فرد دیگری دردنیا تکرار نمی‌کند مگر لابی اسرائیل در آمریکا و این در انزوا قرار گرفتن رژیم صهیونیستی دستاورد خوبی است.
ایزدی با تاکید بر اینکه دولت عربستان نیز نشان داد که برخلاف ادعاهایی که در حوزه رهبری جهان اسلام دارد هم‌پیمان اسرائیلی‌هاست، تصریح کرد: چهره واقعی عربستان خود را نشان داد و این دستاورد مثبت دیگری به شمار می‌رود.
وی در ادامه سخنان خود به برخی از مشکلات این توافق اشاره کرد و اظهار داشت: درخصوص بحث توازن و امتیازهایی که ایران داده و امتیازهایی که طرف مقابل داده است باید گفت امتیازهایی که طرف مقابل گرفته است کم نیست.
ایزدی با تأکید بر اینکه اهرم‌های قدرتی که در دست جمهوری اسلامی ایران است، باید از آنها برای برداشتن همه تحریم‌ها استفاده کند، بخش قابل توجهی از آنها به طرف مقابل داده شد، گفت: گفته شده که به صورت موقت است اما ما تجربه‌ای با غربی‌ها داریم که وقتی مباحث به صورت موقت ارائه می‌شود انتظار طرف مقابل این است که ادامه‌دار باشد.
وی با بیان اینکه حرکت بهتری که تیم مذاکره‌کننده می‌توانست انجام دهد این بود که تا این حد به طرف مقابل امتیاز نمی‌داد، تصریح کرد: در واقع باید مباحثی را برای توافق نهایی نگه می‌داشت مشکل اصلی ما تحریم‌های نفتی و بانکی است و اینها دست نخورده باقی مانده است.
ایزدی با تأکید بر اینکه اتفاقی که افتاده این است که طرف مقابل یک ضرر جدی در حوزه فروش نفت در شش ماه آینده به ما خواهد زد، افزود: 4 برابر مبلغی را که می‌خواهند دارایی‌های ایران را آزاد کنند ضرر مالی به ایران در شش ماه آینده با تحریم‌هایی که وجود دارد، خواهند زد.
این کارشناس مسائل بین‌الملل تأکید کرد: در این صورت نیاز است که در حوزه امتیازهایی که داده می‌شود این توازن وجود داشته باشد و طرف مقابل امتیازهای زیادی را گرفته اما طرف ایرانی آن مشکلات اصلی را در حوزه مباحث بانکی و نفتی دارد.
وی با بیان اینکه بخشی از تحریم‌های بانکی و نفتی مرتبط با قانون‌هایی است که در آمریکا در کنگره تصویب شده است، گفت: رئیس‌جمهور آمریکا یعنی اوباما آنها را امضا کرده و به قانون تبدیل شده است از این رو دست قوه مجریه نیست و نیاز است کنگره با این سیاست تعامل با ایران هماهنگ شود اما با توجه به لابی اسرائیل در کنگره در حال حاضر خیلی به نظر نمی‌رسد این امر محقق شود.

 


مشاور عالی سازمان سنجش با اشاره به آغاز ثبت‌نام آزمون ورودی دکتری نیمه متمرکز سال 93 از امروز پنجم آذر ماه، شرایط و نحوه ثبت‌نام در این آزمون را تشریح کرد.
دکتر حسین توکلی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه ثبت‌نام این آزمون تا ساعت 24 روز دوشنبه 11 آذر ماه ادامه دارد، گفت: داوطلبان لازم است پس از مطالعه دقیق دفترچه راهنما به سایت سازمان به نشانی
www.sanjesh.org به منظور ثبت‌نام مراجعه و نسبت به تکمیل تقاضانامه ثبت‌نامی اینترنتی اقدام کنند.
وی درباره هزینه ثبت‌نام این آزمون، گفت: با توجه به اینکه پرداخت هزینه ثبت‌نام در این روش به صورت اینترنتی انجام می‌شود، داوطلبان باید به وسیله کارت‌های بانکی عضو شبکه شتاب که پرداخت الکترونیکی آنها فعال است با مراجعه به سایت سازمان و پرداخت مبلغ 315 هزار ریال به عنوان وجه ثبت‌نام شرکت در آزمون یک کد رشته امتحانی نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.
مشاور عالی سازمان سنجش با اشاره به شرایط داوطلبان برای شرکت در این آزمون، تصریح کرد: داوطلبان علاوه بر داشتن شرایط عمومی مندرج در دفترچه راهنما و شرایط اختصاصی باید دارای مدرک کارشناسی ارشد، دکترای حرفه‌ای یا اشتغال به تحصیل در سال آخر مقطع کارشناسی ارشد یا دکترای حرفه‌ای مورد نیاز وزارتین علوم، بهداشت یا شورای عالی انقلاب فرهنگی باشند.
وی افزود: همچنین طلابی که دوره سطح سه را گذرانده‌اند یا تا 31 شهریور ماه سال آینده فارغ‌التحصیل می‌شوند، منحصرا می‌توانند در یکی از کد رشته‌های امتحانی مرتبط در گروه علوم انسانی ثبت‌نام و در آزمون آن شرکت کنند و در صورت پذیرفته شدن مشروط به گذراندن دروس پیش‌نیاز به تشخیص گروه آموزشی ادامه تحصیل دهند.
وی با بیان اینکه دانشجویان سال آخر یا فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری حرفه‌ای به جز فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد پیوسته، دکتری حرفه‌ای دامپزشکی و دکتری پزشکی که معدل آنها کمتر از 14 است حق ثبت‌نام و شرکت در این آزمون را ندارند، اظهار کرد: پذیرفته‌شدگان این آزمون با توجه به تعهدات آموزش رایگان باید دو برابر طول مدت تحصیلی دوره دکتری در زمان ثبت‌نام تعهد خدمت به وزارت علوم دهند.
مشاور عالی سازمان سنجش با بیان اینکه پذیرفته‌شدگان شاغل در وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای دولتی باید برابر طول مدت تحصیلی دوره دکتری به محل خدمت خود تعهد خدمت دهند، تصریح کرد: داوطلبان همچنین نباید از لحاظ مقررات وظیفه عمومی مشکلی داشته باشند.

 


در جلسه توديع و معارفه مديرعامل شركت شمسا بر ضرورت تقويت زيرساخت‌‌ها در سفرهاي زيارتي عتبات عاليات تاكيد شد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، مراسم توديع و معارفه مديرعامل شركت شمسا، با حضور مهندس اوحدي رئيس سازمان حج و زيارت و معاونين و مسئولين سازمان حج و زيارت و بعثه مقام معظم رهبري و همچنين هيئت مديره شركت شمسا در محل سالن كنفرانس سازمان حج و زيارت برگزار شد.
در اين مراسم مهندس اوحدي رئيس سازمان حج و زيارت ضمن تقدير از تلاش‌هاي مديران و كاركنان شمسا گفت: جايگاه امروز شركت شمسا نشان از زحمات و تلاش‌هاي مديران فعلي و سابق اين شركت دارد كه لازم است افراد پيشكسوت و توانمند اين مجموعه كنار گذاشته نشوند و از تجربيات آنان در پيشبرد امور استفاده شود.
مهندس اوحدي ضمن اشاره به ديدار با مراجع عظام تقليد در هفته گذشته ادامه داد: در ديدار با مراجع معظم تقليد دريچه جديدي از حوزه حج و زيارت به روي ما باز شد. همه مراجع بر اهميت سفرهاي زيارتي عتبات تأكيد داشتند و مي‌فرمودند لازم است سازمان نگاه ويژه اي نسبت به اين سفر‌ها داشته باشد.
در ادامه اين مراسم سيد ابوالحسن رضوي مديرعامل شركت شمسا در سخنان خود گفت: برنامه‌هاي شركت شمسا بر مبناي اجراي منويات مقام معظم رهبري و سياست‌هاي كلان نظام و سازمان حج و زيارت و بعثه مقام معظم رهبري تدوين مي‌گردد و تصميمات لازم دراين شركت بر اين اساس اتخاذ مي‌گردد.
رضوي عنوان كرد: رعايت انضباط مالي، بازرسي از بخشهاي تشكيلاتي شمسا جهت بهبود عملكرد اين شركت، ايجاد زيرساختهاي مناسب براي خدمات رساني بهتر به زائران و استفاده از ظرفيت بانك‌ها و بخش خصوصي در دستور كار شمسا خواهد بود.

 


رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به موفقیت تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در رسیدن به تفاهم با کشورهای 1+5 و آغاز روند حل و فصل مساله هسته‌یی گفت: به لطف الهی و هدایت نقش‌آفرینی مسؤلان و گروه مذاکره‌کننده، توانستیم مشکل ساختاری سیاسی در بحث هسته‌ای را حل کنیم.
علی‌اکبر صالحی ظهر دوشنبه در مراسمی به مناسبت هفته بسیج در سازمان انرژی اتمی با اشاره به فعالیت‌های هسته‌ای لیبی و کره شمالی گفت: دیدیم که لیبی چگونه برنامه‌اش را وا داد و وضعیت کره شمالی را هم می‌بینید؛ اما خدا را شکر ما توانستیم با قدرت برنامه‌هایمان در چارچوب قانون و قوانین بین‌المللی را حفظ کنیم و مشکل ساختار سیاسی را به لطف الهی و هدایت و نقش آفرینی مسئولان و گروه مذاکره‌کننده حل کنیم.
صالحی با اشاره به فعالیت 14 هزار کارمند در سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: شما عزیزان در این وادی زحمات زیادی می‌کشید و تلاش شما منجر شده که ایران کشوری افتخار آفرین و سربلند در جهان باشد و این جای شکر دارد.
رییس سازمان انرژی اتمی از مدیران پیشین و از تمام مسئولان تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز در چارچوب های سیاسی، حقوقی و مدیریتی و نیز سربازان گمنام امام زمان قدردانی کرد.
صالحی با بیان این که انقلاب ما با وجود فراز و فرودها روال اخلاقی خود را طی کرده است، گفت: البته ما اشکالاتی هم داشته‌ایم اما با هدایت رهبری هدف را گم نکرده‌ایم؛ ما تند و کند شدیم اما راهمان را ادامه دادیم و نتیجه‌اش این شده است که به جهان نشان دادیم با وجود فشار و محدودیت‌های بسیار، افتخار سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری آفریده شد و بیش از 70 درصد جامعه در انتخابات شرکت کردند. در شرایطی که ارزش پول کشور به یک سوم تنزل یافته بود و دارایی‌ها بسیار کاهش یافته بود اما مردم اخم به ابرو نیاوردند و در انتخابات شرکت کردند و گفتند که به دنبال چه رویکرد سیاسی در چارچوب سیاست‌های داخلی و خارجی هستند. معاون رییس‌جمهور اظهار کرد: مجموعه انسجام داخلی و توکل به خدا و استقامت مردم نتیجه‌اش بر همگان روشن شد. ما از قبل می‌گفتیم که به اذن خدا سال 92 سال درو کردن تلاش‌های 34 ساله انقلاب است و الان میوه‌ها را یکی یکی می چینیم.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10