(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 07 آذر 1392 - شماره 20651

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هاشمی رفسنجانی: مردم فلسطین مظلوم ترین مردم روی زمین هستند
ظریف درباره مذاکرات ژنو به نمایندگان مجلس گزارش داد
درمکتب امام
عوامل انحراف فکري واعتقادی(2)(زلال بصیرت)
ضرورت تفکیک بین علم وفرهنگ
آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی:توافق با 1+5 ایده‌آل ما نیست اما تنها راه ممکن در شرایط فعلی است
حزب‌الله: ایران تحت فشارها حاضر به امتیازدهی نشد
ویرایش نخست منشور حقوق شهروندی منتشر شد
تاکید حریف بر باقی ماندن تحریم‌ها ؛ جنگ روانی یا نقض توافق ژنو؟
پایگاه خبری العهد:توافق ژنو نتیجه عقب‌نشینی آمریکا بود
جدیدترین سامانه راداری ایران رونمایی شد
   


رئیس مجمع تشخیص مصلحت، صهیونیسم را مسئول جنایت تاریخی در سرزمین های اشغالی دانست.
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دیدار شرکت‌کنندگان در نشست هم‌اندیشی علمی پژوهشی روز جهانی همبستگی با ملت فلسطین، با تبریک هفته بسیج به همه مردم، مخصوصاً بسیجیان 8 سال دفاع مقدس گفت: بسیج دریایی از انسان‌های سالم، آماده به خدمت و صادق است و باید همچنان که خلق شد، در جامعه عزیز بماند.
وی افزود: بسیج در انحصار هیچ گروه و حزبی نیست و متعلق به همه مردم است و نباید از این شجره طیبه استفاده ابزاری و سیاسی کرد.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تشکر از برگزاری هم‌اندیشی علمی پژوهشی روز جهانی همبستگی با ملت فلسطین و اشاره به حقانیت دفاع از آرمان فلسطین، گفت: مردم این سرزمین مظلوم‌ترین مردم روی زمین هستند. وی جامعه ملل سابق و سازمان ملل فعلی را ابزار قانونی کردن ظلم به مردم فلسطین دانست و گفت: اگرچه یک بار نماینده سازمان ملل در راه عدالت و برای دفاع از مردم فلسطین توسط جوخه‌های ترور صهیونیستی کشته شد، اما قیّم کردن انگلیس، آغازگر یک جنایت تاریخی بود که هنوز هم در سرزمین‌های اشغالی ادامه دارد.
به گزارش خبرگزاری ها،عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه سخنان خویش با استناد به آیات قرآن کریم، همکاری مسلمانان با پیروان ادیان مختلف را دستور اسلام خواند و گفت: مسلمانان با پیروان هیچ دینی دشمنی ندارند. این صهیونیسم است که مسئول ظلم‌ها و زورگویی‌های وسیع به مردم فلسطین شده است.

 


وزیر امور خارجه کشورمان در جلسه روز چهارشنبه مجلس به تشریح جزئیات توافق هسته‌ای ایران با ۱+۵ پرداخت.
محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در صحن علنی مجلس طی سخنانی در تشریح دستاوردهای موافقت‌نامه هسته‌ای ایران با ۱+۵ ضمن تشکر از نمایندگان و هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: همه ما از ابتدا بر این امر واقف بودیم که وارد شدن به مذاکره حتماً با دشواری‌های اساسی روبه‌رو خواهد بود. چرا که مذاکره کردن به‌معنی ورود به حوزه‌‌ای است که نمی‌توان همه خواسته‌های خود را از مذاکره به دست آورد.
وزیر امورخارجه اظهار داشت: من از کسانی که در جلسه نبودند توقع بیجا ندارم و توقع ندارم بدانند در این ده‌‌ها ساعت با ۶ کشور قوی که به ابزار حیوانی سلاح هسته‌ای مسلح هستند و حتی ۲ تا از کشور‌ها می‌توانند ده‌‌ها بار کل دنیا و خودشان را نابود کنند و امنیت خود را در این می‌بینند که طرف مقابل از سلاح هسته‌ای استفاده کند، آن‌ها نیز می‌توانند از آن استفاده کنند و هر دو آن‌ها نابود شوند. یعنی بر اساس اصطلاح انگلیسی، نابودی متقابل ضمانت شده. آن‌ها امنیت را در دیوانگی خود می‌جویند، این‌چنین افرادی طرف شما هستند.
وزیر امورخارجه ادامه داد: ایران در توافق ژنو تضمین صلح‌آمیز باقی بودن برنامه‌ هسته‌ای و عدم پیگیری سلاح هسته‌ای را اعلام کرده است که در این قسمت ایران شفاف‌سازی کرده است. پیشنهاد ما این بود که در متن صراحتاً به فتوای مقام معظم رهبری اشاره شود، ولی آن‌ها گفتند که این متن توافق طرفین و موضع شما است لذا در متن از کلمه تأکید مجدد استفاده شده، یعنی اینکه این موضوع را ما یک‌بار گفته‌ایم و الآن دوباره آن را تأکید می‌کنیم که در بالاترین سطح نظام عنوان شده که استفاده از سلاح هسته‌ای حرام شرعی است.
ظریف گفت: در قسمت شفاف‌سازی مواضع، کاری که طرف مقابل انجام می‌دهد بهره‌گیری کامل ایران از حق انرژی هسته‌ای است. ماده ۴ NPT تأکید داشته که هیچ‌چیز در این معاهده نمی‌تواند اعضای معاهده را از حق ذاتی و غیرقابل انتزاع یعنی حقی که به صاحب حق چسبیده و نمی‌توان آن را جدا کرد، برای تولید، استفاده و توسعه انرژی هسته‌ای برای مصارف صلح‌آمیز هسته‌ای بازدارد. این حق را چه بشناسند و چه نشناسند، وجود دارد و آنچه مهم است احترام به حق است. ضمنا این حق نه در NPT و نه در جای دیگر جزئیاتش گفته نشده است و آمریکایی‌‌ها حرف بی‌خود می‌زنند. وزیر امورخارجه اظهار داشت: آنچه در متن آمده است، بهره‌برداری کامل ایران از حقوق خود طبق معاهده است و در جمله بعدی آمده است که برنامه غنی‌سازی ایران قسمتی از هرگونه راه‌حل است؛ یعنی برنامه‌ای که تمام تلاششان این بوده که این برنامه به صفر برسد، ولی بعنوان قسمتی از راه‌حل مورد تاکید در توافق قرار گرفته است.
ظریف در خصوص جزئیات توافقنامه‌های بعدی گفت: راجع به جزئیات چارچوب ما باید ۶ ماه مذاکره کنیم؛ در خصوص اقداماتی که ۱+۵ انجام می‌دهد نیز اعلام می‌کنند که تمام تحریم‌های سازمان ملل بدون شرط و دوجانبه و چندجانبه مرتبط با برنامه‌ هسته‌ای باید رفع شود و من این را در لایه مربوط به شفاف‌سازی مواضع عنوان کردم.
وی ادامه داد: لایه بعدی حفظ وضعیت موجود است؛ یعنی اینکه طرفین توافق می‌کنند که در ۶ ماه آینده اقداماتی که انجام می‌دهند شرایط را شدیدتر از شرایط کنونی نکند و طرف مقابل نیز تلاش‌های خود را برای کاهش صدور نفت ایران متوقف خواهد کرد تا از این بدتر نشود و قطعنامه جدید تحریم هسته‌ای صادر نمی‌کنند. چه در شورای امنیت، چه توسط اتحادیه اروپا و چه توسط آمریکا و طرف مقابل قبول می‌کند که ما برنامه ۵ درصد خود را ادامه دهیم؛ حق تحقیق و توسعه ما را نیز به رسمیت می‌شناسد.
وزیر امورخارجه گفت: در مقابل ما نیز در فردو و نطنز از پیشرفت بیشتر خودداری می‌کنیم. در مذاکرات آلماتی قرار بوده در فردو به نحوی لوله‌کشی‌های فردو را تغییر دهیم که برای بازگرداندن به وضع موجود ۹ ماه فرصت لازم است، ولی در شرایط کنونی این‌طور نیست. فردو و نطنز ادامه خواهند داد و به جای اینکه ۲۰ درصد تولید کند ۵ درصد تولید می‌کند و آن‌ها تحریم‌‌ها را افزایش نمی‌دهند و ما نیز ظرفیت را در فردو و نطنز افزایش نخواهیم داد.
ادامه غنی‌سازی
وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه طبق تفاهم وضعیت کنونی تحقیق و توسعه غنی‌سازی حفظ می‌شود، اظهار داشت: تحقیق و توسعه در حوزه‌ای که مورد نظارت آژانس است،‌ ادامه پیدا می‌کند و در غنی‌سازی نیز این روند با شرایط کنونی انجام می‌شود.
ظریف به کاهش‌های طرف ایرانی اشاره کرد و گفت: ما در کاهش فقط یک کار انجام می‌دهیم، یعنی ۲۰ درصد را تولید نمی‌کنیم. در فردو و نطنز ۲۰ درصد را تولید می‌کردیم، ولی با این تفاوت که در طرح قبلی آلماتی قرار بود ما به شکلی مسیر لوله‌کشی‌‌ها را عوض کنیم که برگرداندن آن ۹ ماه طول می‌کشید، اما ما اکنون آنچه را پذیرفتیم که ظرف یک ساعت به محض اینکه تصمیم بگیریم به وضعیت قبل برگردیم می‌توانیم این کار را انجام دهیم.
وی افزود: اگر تصمیم بگیریم برگردیم، فقط اتصال دو آبشار که در حالت عادی ۵ درصد تولید می‌کند و در صورت اتصال ۲۰ درصد تولید می‌کند، این اتصال بین دو آبشار از بین رفته است. طبق اطلاع کسب شده حداکثر ظرف یک روز این اتصال باز شده و یا بسته می‌شود.
ظریف با بیان اینکه کاهش دیگری در این تفاهم‌نامه محدودیت تولید سانتریفیوژ جدید است، تصریح کرد: البته قرار نیست که ما سانتریفیوژ جدیدی را نصب کنیم، بلکه قرار است توانمندی حفظ شود و افزایش پیدا نکند.
وزیر امورخارجه با بیان اینکه تعهد ایران مبنی بر دسترسی کارشناسان آژانس به نطنز و فردو و اینکه بدانند ما چیزی را جابه‌جا نکرده‌ایم‌، اظهار داشت: این کار اکنون هفته‌ای دو یا سه بار انجام می‌شود. ما این اقدامات شفافیت‌ساز را به ریز نوشته‌ایم تا در آینده طرف مقابل نگوید که برای اقدامات شفاف‌ساز باید کارهای دیگری انجام دهیم. قرار است در ازای این کار‌ها اتحادیه اروپا و آمریکا تحریم‌های بیمه و خدمات حمل و نقل مرتبط با معاملات نفتی را تعلیق کند. وی با اشاره به بندی از توافقنامه هسته‌ای در مورد تعلیق تحریم آمریکا و اتحادیه اروپا در مورد صادرات پتروشیمی و خدمات مرتبط، گفت: به طور متوسط در این پنج شش ماه، شش میلیارد دلار از این محل درآمد برای دولت و بخش خصوصی کسب می‌شود که یک میلیارد آن مربوط به بخش دولتی و پنج میلیارد مربوط به بخش خصوصی است. همچنین دیگر برای آوردن این پول به ایران مجبور نیستیم ۸ تا ۳۰ درصد پول بدهیم، بلکه باید این پول را به صورت رسمی با یک درصد منتقل کرد و این دومین تعهد آنهاست.
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به تعلیق تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا در مورد فلزات گران‌بها، خاطرنشان کرد: من به خود آن‌ها گفته‌ام که این تحریم‌‌ها تماما غیرقانونی و نامشروع بوده است. آنچه در توافقنامه آمده به این معنا نیست ما تحریم‌‌ها را قبول داشتیم. حتی فابیوس (وزیر امور خارجه فرانسه) در جلسه اول به من گفت تو که می‌گویی این تحریم‌‌ها غیرقانونی است، چرا پای میز مذاکره آمدی؟ ما صریحا به آن‌ها گفتیم که ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت و تحریم‌‌ها غیرقانونی است و محملی برای توجیه ندارد.
ظریف در ادامه به تعلیق تحریم آمریکا بر صنعت خودرو و عرضه و نصب خدمات ایمنی برای هواپیماهای ایرانی اشاره کرد و گفت: آن‌ها تحریم‌های موجود را کاهش دادند.
وی با اشاره به اقدام غیرقانونی، غیرمنطقی و غیرعادلانه عدم بیمه کشتی‌های نفت‌کش ایرانی، درخصوص «آزادی دارایی‌های ایران» اظهار داشت: من نگفته‌ام که دارایی‌های ایران آزاد می‌شود. آنچه که در متن توافقنامه است و ما نیز گفتیم، بازگشت بدون محدودیت قسمت قابل توجهی از فروش نفت ایران به صورت دلار از طریق حساب بانک مرکزی است. ظریف با بیان اینکه در پایان گام نهایی متن تاکید می‌کند که وضعیت هسته‌ای ایران عادی‌سازی می‌شود، اظهار داشت: اینگونه نیست که در پایان گام نهایی، تحریم‌های شورای امنیت برداشته می‌شود؛ تحریم‌ها در ابتدای گام نهایی لغو می‌شود. براساس توافق در پایان گام نهایی، وضعیت ایران مثل ژاپن، استرالیا و آلمان می‌شود. بر همین اساس برای ما زمان رسیدن به توافق نهایی مهم است.
وزیر امور خارجه کشورمان افزود: ما البته تصریح کردیم که تصویب پروتکل الحاقی در اختیار دولت نیست و نمی‌توانیم حتی قولی در این رابطه بدهیم، زیرا مجلس چنین اجازه‌ای را نداده و این اختیار دست مجلس است.
در ادامه چند تن از نمایندگان در خصوص مذاکرات ژنو به سخنرانی پرداختند.
زاکانی: قدرت‌های هسته‌ای
از سر استیصال در مقابل ایران نشسته‌اند
علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس با تأکید بر «قدرت‌های هسته‌ای جهان از سر استیصال در مقابل ما نشسته‌اند و نه از موضع قدرت»، گفت: موضع قدرت آن‌ها محرومیت، نبود و نیستی ماست اما در حال حاضر آمریکا به‌دلیل تزلزل داخلی خود و افول منطقه‌ای و جهانی خودش که همین شکست در سوریه یک نمونه عینی آن است و ناکارآمد بودن تحریم‌‌ها که آقای کری به آن اذعان داشت، در مقابل ما می‌نشینند و کرنش می‌کند.
حجت‌الاسلام روح‌الله حسینیان نماینده مردم تهران در مجلس نیز طی سخنانی با اشاره به سخنان وزیر امور خارجه در صحن علنی مجلس گفت: ما تفاهمنامه را نه جام زهر می‌دانیم و نه شادی‌آفرین، بلکه آن را انعطافی ضروری برای تقویت درون‌سازی انقلاب اسلامی می‌شماریم.
حسینیان افزود: با اینکه مسئولین، رئیس دولت و وزیر امور خارجه اصرار دارند که کشورهای ۱+۵ در این تفاهمنامه به حق غنی‌سازی جمهوری اسلامی اذعان کرده‌اند اما با دقت در آن چنین صراحتی را نمی‌بینیم.
حداد عادل: مذاکرات هسته‌ای
نباید آغشته به مسائل جناحی و سیاسی شود
غلامعلی حداد عادل نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در صحن علنی مجلس، اظهارداشت: ما از مذاکره‌کنندگان تشکر داریم و از مقام معظم رهبری نیز به سبب فتوای کارساز و تعیین خطوط قرمز و همچنین اعلام اعتماد به تیم مذاکره کننده که آن‌ها را فرزندان خود خواندند نیز تشکر می‌کنیم و اعلام می‌کنیم که ما هم به تیم مذاکره‌کننده به عنوان مجلس اعتماد داریم.
وی افزود: آمریکا باید بداند ملت ایران، ملتی نیست که بخواهد استقلال خود را با غذا و دارو معامله کند چون طعم استقلال را چشیده است. در پایان سخنرانی حداد عادل علی لاریجانی رئیس مجلس به مزاح به وی گفت: شما دو دقیقه از وقت خانم اشتون هم استفاده کردید.
علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هم طی سخنانی در صحن علنی مجلس با اشاره به توافقنامه هسته‌ای ایران با ۱+۵ و نفسگیر خواندن این اقدامات اظهارداشت: پایه اساسی قطعنامه‌های شورای امنیت منع غنی‌سازی بود و وقتی غنی‌سازی ما را تایید کردند، یعنی پایه‌های قطعنامه‌‌ها امروز لرزان است و دیوارهای تحریم ترک خورده و منحنی تحریم‌‌ها سیر نزولی خود را آغاز کرده است. این همان نرمش قهرمانانه است. پس از استماع سخنان نمایندگان ظریف برای بار دوم پشت تریبون رفت.
ظریف: تحریم‌های شورای امنیت فرو بریزد تحریم‌های آمریکا «کاغذپاره» می‌شود
محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه در صحن علنی مجلس با تاکید بر اینکه مذاکرات ما صرفا فقط برای موضوع هسته‌ای است و لاغیر، گفت: ما در هیچ موضوع دیگری مذاکره نکرده و لذا توقع نداریم که آن‌ها تحریم‌های دیگری را که راجع به موضوعات دیگر است بردارند. لذا دوستانی که از قول خانم شرمن و ... لاطائلات آن‌ها را مطرح کردند، باید دقت کنند که ما مثلا راجع به تروریسم یا حقوق بشر با آمریکا بحثی نداریم.
وزیر امورخارجه با تاکید بر اینکه من به شما اطمینان می‌دهم که اگر تحریم‌های شورای امنیت فرو بریزد، تحریم‌های دیگر آمریکا جز تکه‌ پاره‌ای از کاغذ نخواهد بود، اظهار داشت: کما اینکه در ۳۵ سال گذشته این تحریم‌‌ها را به ما اعمال کردند، اما در این اعلامیه قبول کردند که هر چه تحریم هسته‌ای است بردارند.
ظریف با بیان اینکه ما فقط در حوزه هسته‌ای مذاکره کردیم، گفت: مگر می‌شود که در موضوع هسته‌ای مذاکره کنیم و شما می‌خواهید پاسخ آن را در حقوق بشر و ... بگیرید؟ ما که همه تحریم‌‌ها را نامشروع می‌دانیم، اما پاسخ مذاکره هسته‌ای تحریم هسته‌ای است و اصل تحریم‌های جمهوری اسلامی نیز در حوزه مسئله هسته‌ای است و ما مذاکره دیگری با آمریکا نداریم.
علی لاریجانی رئیس مجلس پس از ارائه گزارش وزیر امور خارجه کشورمان از توافقات ایران با ۱+۵ اظهار داشت: مقامات آمریکایی هم شفا‌ها و هم کتبا راجع به غنی‌سازی ایران نظر مثبت خود را اعلام کرده بودند و این دروغگویی است که اکنون مطلب دیگری می‌گویند، لذا این اشکالی به گروه مذاکره کننده نیست.
وی افزود:چارچوب و ساختار فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای ایران باید کاملاً حفظ شود چون ایران NPT را پذیرفته است و در بحث غنی‌سازی اورانیوم، نیازی به تأیید غربی‌‌ها نداریم چون ما صاحب این حقوق هستیم.
در جلسه علنی خانه ملت، علیرضا منادی عضو هیئت رئیسه مجلس اعلام کرد: بر اساس ماده ۹۵ آیین‌نامه داخلی مجلس استعفای مهدی سنایی نماینده مردم نهاوند از کسوت نمایندگی مجلس که قرار است تصدی سفارت ایران در روسیه را برعهده بگیرد، اعلام وصول می‌شود.
در ادامه تذکرات شفاهی ۵ تن از نمایندگان مجلس به مسئولان اجرایی در صحن علنی مطرح و پس از آن تذکرات کتبی نمایندگان قرائت شد. در همین ارتباط، طبیب‌زاده نوری نماینده مردم تهران به رئیس‌جمهور تذکر داد که به چه علت همکاران شهید احمدی روشن از همکاری با سازمان انرژی اتمی کنار گذاشته شدند و به وزیر ارشاد تذکر داد که چرا دفن و خاکسپاری دو خواننده غیرمجاز ساکن در آمریکا با هزینه ۱۰۰ میلیون تومانی وزارت ارشاد انجام شده است. حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد که در غیاب علی لاریجانی ریاست جلسه علنی خانه ملت را برعهده داشت، زنگ پایان جلسه را به صدا در آورد و زمان جلسه بعدی را یکشنبه ۱۱ آذر با دستور ادامه رسیدگی به دستور هفتگی اعلام کرد.

 


قرآن باب معرفت‌الله را گشود
تا آن حدی که بیان می‌توانسته (بحث معرفت را) ادا کند،‌ قرآن ادا کرده است و هیچ کتاب معرفتی، ادا نکرده است.
آنهایی (هم) که ادا کردند، به تبع قرآن ادا کردند. اگر قرآن نبود، باب معرفت‌الله بسته بود الی‌الابد.‌ آئین انقلاب اسلامی - ص 52

 


در قرآن داستاني ذكر شده كه واقعا آموزنده و تكان دهنده است. داستان بني‏اسرائيل در قرآن بسيار تكرار شده و در روايات نيز آمده، آنچه در ميان بني‏اسرائيل گذشته، بر شما نيز خواهد گذشت: «حَتَّي لَوْ دَخَلُوا جُحْرَ ضَبٍّ لَدَخَلْتُمُوه» (1). قرآن براي داستان بني‏اسرائيل خيلي اهميت قائل است. براي اينكه اين داستان بسيار آموزنده است و بايد از آن عبرت بگيريم. اصل قوم بني‏اسرائيل از زمان سلطنت حضرت يوسف در مصر شكل مي‌گيرد، زماني كه يوسف(ع) در مصر سكونت کرد و عزيز مصر شد و براي برادران خود پيغام فرستاد تا به مصر بيايند. يوسف پسر اسرائيل و پسر يعقوب بود. هنگامي كه برادران او آمدند، قوم بني‏اسرائيل در مصر سكونت كردند. پس از سال‌ها بني‏اسرائيل، زاد و ولد كردند و جمعيت زيادي را در مصر تشكيل دادند. با فراواني جمعيت اين قوم، فراعنه آنها را به بيگاري گرفته و آنان را به كارهاي سخت واداشتند. چون فراعنه بني‌اسرائيل را اتباع بيگانه مصر مي‌دانستند. در كشورها معمولا بيگانگان و اتباع ديگر كشورها، كارهاي آسان را در اختيار ندارند و كارهاي سخت براي آنها است. فراعنه نيز بني‌اسرائيل را به بيگاري كشيده و آنان را برده مي‌دانستند. در اين باره حضرت موسي به فرعون فرمود كه تو بر ما منت مي‏گذاري «أَنْ عَبَّدْتَ بَنِي إِسْرائِيلَ»؟(2)؛ بني‏اسرائيل را به بردگي گرفته‌اي و منت مي‏گذاري كه بني اسرائيل در كشور من زندگي مي‏كنند؟ بني‌اسرائيل شرايط زندگي سختي را در مصر تحمل مي‌كردند. ديگر تحمل آنان به سر آمده و به خدا متوسل شدند. بني‌اسراييل سال‌هاي سال گريه و تضرع و دعا كردند تا خدا حضرت موسي را براي نجات آنها مبعوث فرمود. پس از سال‌ها تلاش و آوردن دليل و حجت و معجزه و سخن گفتن با فرعون و نزول بلا، فرعون به وزيرش ‌گفت: «يا هامانُ ابْنِ لِي صَرْحاً لَعَلِّي أَبْلُغُ الْأَسْبابَ * أَسْبابَ السَّماواتِ فَأَطَّلِعَ إِلي إِلهِ مُوسي»(3) من آسمان‌ها را به دنبال خداي شما جست‌وجو مي كنم! بعد از اين همه سختي، خداوند به بني‏اسرائيل دستور داد تا از مصر فرار كنند و فرعونيان دنبال آنها آمدند و در دريا غرق شدند. خداوند به قوم بني‏اسرائيل - كه همه سختي‌ها و مرارت‌ها را طي سال‌هاي سال تحمل كرده و با عنايت خدا از شر فرعون نجات پيدا كرده بودند - دستور داد تا رو به موطن اصلي حضرت ابراهيم و يعقوب حركت كنند. ؛ بني اسرائيل در بين راه به قومي رسيدند که «يَعْكُفُونَ عَلي أَصْنامٍ لَهُمْ»(4)؛ بني‌اسرائيل آنجا را سرزميني، خوش آب و هوا يافتند. در آنجا تپه بلند و زيبايي وجود داشت كه ساختمان مجللي در بالاي آن ساخته و اطراف آن باغ و گلكاري شده بود. بني‌اسرائيل پرسيدند اينجا چيست؟ گفتند: اينجا بتخانه است و كساني به اينجا مي‏آيند و بت ها را پرستش مي‏كنند. چون از بازديد بتخانه زيبا به نزد موسي باز گشتند به موسي گفتند: اي موسي براي ما نيز بتي همچون بت آنان، قرار بده:«يا مُوسَي اجْعَلْ لَنا إِلهاً كَما لَهُمْ آلِهَةٌ»؛ بني‌اسرائيلي كه معجزات موسي را ديده بودند و مي‌دانستند خدا موسي را براي نجات آنها فرستاده و تازه از شر فرعون و جنايات او و از «يُذَبِّحُونَ أَبْناءَكُمْ وَ يَسْتَحْيُونَ نِساءَكُمْ»(5)؛ سر بريده شدن فرزندان آسوده شده بودند، با ديدن بتخانه زيبا، به جاي شكر خدا به فكر بت‌پرستي افتادند. به موسي(ع) گفتند براي ما خدايي قرار بده كه همچون خدايان آنان، خانه زيبا و مجلل داشته و بتوانيم او را ديده و با او صحبت كنيم. موسي گفت: «قالَ إِنَّكُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ»؛ شگفتا كه مردم نادان و نابخردي هستيد. با فرعون براي اين نزاع و جنگ كردم كه ادعاي خدايي مي‌کرد و خداي يگانه را قبول نداشت. پس از اين همه نزاع و درگيري با فرعون اكنون بايد با شما مردم نادان و نابخرد بستيزم.
گرايش بني‌اسراييل به امور محسوس و ملموس
بني‌اسرائيل علاقه فراواني به ارتباط با خداي محسوس و ملموس داشتند. گاهي به موسي مي‏گفتند: «أَرِنَا اللّهَ جَهْرَةً»(6)؛ اين خدايي كه مي‏گويي به ما نشان بده تا آشكارا او را ببينيم. گاهي مي‏گفتند: «لَنْ نُؤمِنَ لَكَ حَتّي نَرَي اللّهَ جَهْرَةً»(7)؛ ما ايمان نمي‏آوريم تا اينكه خدا را آشكارا ببينيم. اين فكر غلط، با ديدن بت‏پرستان و آيين آنان و آن تپه زيبا و باغ و بتكده مجلل، به ذهن بني‌اسرائيل افتاد. در اينجا ديگر تقليد از آباء و اجداد مطرح نبود، چون پدران بني‌اسرائيل كه بت‏پرست نبودند. آنان در مقابل بت‌پرستان احساس حقارت كردند و همين احساس حقارت باعث شد، تا آيين آنها را برتر از دين خود بدانند. اگرچه اين انحراف در بني‌اسرائيل زمينه داشت. عموم بني‌اسرائيل حس‏گرا بودند. پذيرفتن چيزي كه محسوس نبود، براي آنان خيلي سخت بود. با داشتن چنين زمينه مساعدي، وقتي زيبايي و عظمت بتخانه بت‌پرستان را ديدند به فكر بت‌پرستي افتادند. هدف از ذكر داستان بني‏اسرائيل در قرآن اين است كه به مسلمانان هشدار دهد آنچه بر آنان گذشت ممكن است بر شما نيز بگذرد. اگر آنها وارد سوراخ سوسماري شده باشند، شما نيز وارد خواهيد شد :«حَتَّي لَوْ دَخَلُوا جُحْرَ ضَبٍّ لَدَخَلْتُمُوه».
خودباختگي و حقارت، نشانه ضعف عقل
ممكن است ما نيز به دنبال امور محسوس باشيم، وقتي از كسي امتياز و زيبايي مي‏بينيم، نبايد احساس حقارت كنيم و به دنبال پيروي و دنباله‌روي از آن فرد برتر و داراي امتياز باشيم. آيا چون برخي توانسته‌اند اختراعات و اكتشافاتي داشته باشند ما بايد لباسمان نيز مثل آنها باشد!؟ مگر لباس ،اكتشاف و اختراع را به آنها داده است؟ انسان وقتي كم عقل شد اين گونه قياس و تصور مي‏كند که هر كس امتيازي داشته باشد پس همه امور ديگر او نيز خوب است. اين يعني پذيرفتن فرهنگ بيگانه و فرهنگي كه اسلام نمي‏پذيرد. تنها براي اينکه عده‌اي شهرهاي زيبا و صنايع پيشرفته يا ثروت كلان دارند، ما نيز بايد به دنبال آنان رفته و در همه امور همانگونه باشيم كه آنها هستند؟ اين كار بسيار غلطي است.
يكي از عوامل انحراف در توحيد آن است كه انسان در مقابل افراد داراي امتياز مادي و ظاهري، با خودباختگي و حقارت، از آنان كوركورانه تقليد و پيروي كند. افراد ضعيف‏النفس، يا كساني كه «هويت شخصي» ندارند ممكن است از دوران كودكي تحت عوامل محيط، تربيت خانواده و تأثيرات ژنتيكي، به اين مشكل رواني دچار باشند. برخي از نوجوانان هميشه نگاه مي‏كنند ببينند ديگران چگونه‌اند، تا خود را شبيه آنان كنند. اگرچه در بين كودكان هستند كساني هم كه اصلا به رفتار ديگران اعتنا ندارند. هميشه فكر مي‏كنند كه آيا اين كار درست است يا خير؟ اگر كسي به آنان مطلبي را بگويد مي‌پرسند: به چه دليل؟ البته اين نوع افراد بسيار كم هستند. بويژه در دوران كنوني كه نوجوانان به همسالان خود چشم دوخته‌اند تا هر گونه كه آنها هستند، آنان نيز آنگونه باشند. چنين افرادي براي خود هويتي قائل نيستند. البته اصل اينکه انسان از ديگران چيزي ياد بگيرد، يك نعمت بزرگ خداست. اساس تمدن براساس يادگيري است. اگر انسان از ديگران چيزي ياد نمي‌گرفت، سخن گفتن را نيز نمي‌آموخت. آموختن از ديگران نعمت بزرگي‏است؛ اما بايد اين اصل تعديل شود. انسان در اموري از ديگران بياموزد و تقليد كند، كه مطمئن باشد كار مفيد و صحيحي است.
تفكيك بين علم و فرهنگ
چه فرد و چه جامعه اگر براي خود هويت، شخصيت و اصالتي قائل نباشند و سريع با ديدن هر جذابيت و امتيازي تابع ديگران و همرنگ جماعت شوند، هيچگاه رشد نخواهند كرد و همواره دنباله‌رو ديگران خواهند بود. انسان بايد عقل خود را به كار بگيرد تا ببيند كه چه كاري درست و چه كاري نادرست است. اينکه چون همه يک كاري را انجام مي دهند، پس ما نيز بايد آن كار را انجام دهيم، اصلاً دليل عقلي نيست. پيش از انقلاب نگاه بيشتر جامعه به غرب بود؛ در لباس، در شكل، در خانه‏سازي، در ساير مسايل زندگي و حتي سياست‏؛ نگاه جامعه و حاكمان آن به غرب دوخته شده بود. تا جايي كه برخي روشنفكران مي‏گفتند: «ما وقتي سعادتمند مي‏شويم كه از فرق سر تا ناخن پا فرنگي شويم!» اين تعبير از تقي‌زاده سياستمدار و روشنفکر معروف آن زمان است. امروز نيز با برخي الفاظ همان فکر را مطرح مي‌كنند. ممكن است با صراحت نگويند ولي در دل ،همين مطلب را آرزو مي‌كنند. بيگانگان كه برتري‏هاي ظاهري دارند، در همه چيز الگو مي‏شوند. بايد بين علم و فرهنگ تفكيك قائل شد. اسلام به آموختن علم تأكيد فراواني دارد: «اطْلُبُوا الْعِلْمَ وَ لَوْ بِالصِّين»(8)؛ اسلام مي‌گويد تا دورترين نقاط عالم، اگر علمي را مي‏شود بدست آورد، برويد و بياموزيد. اما آموختن علم به اين معنا نيست كه فرهنگ غلط آنها را بپذيرند. پس از انقلاب، يكي از تصورات غلط روشنفكران اين بوده  و هست كه تمدن و فرهنگ را غير قابل تفكيك مي‌دانند. خيال مي‌کنند اگر جامعه‌اي علم و صنعت غربي را بخواهد بايد فرهنگ غربي را نيز بپذيرد، اگر جامعه‌اي مي‌خواهد فرهنگ بومي خود را حفظ كند بايد از علم و صنعت غربي چشم پوشي كند و علم و صنعت غرب با فرهنگ آن همراه است. اين مطلب را به دروغ القاء مي‏كنند. در حالي كه اين‌گونه نيست. علم و صنعت را مي‌توان با حفظ فرهنگ بومي و ديني آموخت. بسياري از كشورهاي شرقي هنوز كه هنوز است، آداب و رسوم و لباس سنتي خود را حفظ كرده‏اند و از ما نيز هم در صنعت و هم در علم؛ پيشرفته‌تر و توسعه يافته‌تر هستند. علم را بايد از هر كسي فرا گرفت؛ اما فرهنگ غلط را بايد نفي كرد. البته اگر فرهنگ صحيح الهي باشد، حتما اسلام آن را مي‏پذيرد.
سخنرانی آيت‌الله مصباح يزدي(دامت بركاته)در دفتر مقام معظم رهبرى ، قم ، 1/7/87
___________________________________
1. بحارالأنوار، ج 51، ص 128، باب 2. 2. شعراء / 22. 3. غافر/ 36-37. 4. اعراف / 138.
5. بقره / 49. 6. نساء / 153. 7. بقره / 55.
8. بحارالأنوار، ج 1، ص 177، باب «فرض العلم و وجوب طلبه».
زلال بصیرت روزهای پنج شنبه منتشر می‌شود.

 


آیت‌الله مکارم شیرازی صبح دیروز در جلسه درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد درباره قرارداد ایران با 1+5 در مورد انرژی صلح‌آمیز گفت: نمی‌توانیم بگوییم این قرارداد ایده‌آل ما است ولی در عین حال تنها راه ممکن در شرایط فعلی بوده است. اینکه برخی گوشه و کنار صحبت‌هایی عنوان می‌کنند باید شرایط را در نظر بگیرند.
وی با اشاره به اینکه روی این قرارداد سه ماه مطالعه شده و با متخصصان مشورت شده است، ادامه داد: اینگونه نبوده که یک وزیر خارجه خودش قرارداد امضا کند و برگردد، ماه‌ها مشورت صورت گرفته و مشخص شده که این قرارداد در شرایط فعلی به درد می‌خورد و مهمتر از همه اینکه رهبر معظم انقلاب این اقدام را تایید کرده‌اند. وی خاطرنشان کرد: امیدواریم که در این زمینه شاهد تحقق نتایج خوبی باشیم و دشمنان ما در آمریکا و اروپا نیز بر سر عقل آمده و بدانند که ناامن کردن منطقه به نفع هیچ کشوری نیست.
وی در ادامه اظهار داشت: متاسفانه در عصر و زمان ما مال حرام زیاد شده است و همین است که برکت از اموال برداشته شده است. یکی از طرق مال حرام بانک‌های وظیفه نشناس هستند و البته برخی بانک‌ها ممکن است وظیفه شناس بوده و به برنامه بانکداری اسلامی عمل کنند که در خصوص این‌ها بحثی نداریم. وی با اشاره به صدور فاکتورهای صوری برای پرداخت تسهیلات تصریح کرد: وقتی که فاکتور صوری باشد عقود شرعیه رعایت نشده است و پولی که فرد دریافت می‌کند به عنوان ربا بوده و سودی که پرداخت می‌کند به عنوان ربا بوده و تمام این پول‌ها حرام می‌شود.
این مرجع تقلید با اشاره به اخذ جریمه‌های دیرکرد در پرداخت اقساط یادآور شد: جریمه دیرکرد نوعی تعزیر است و باید جریمه را به بیت‌المال پرداخت کنند. وی رشوه، کم‌فروشی، دروغگویی و... را از دیگر عواملی دانست که منجر به حرام شدن مال می‌شود و ادامه داد: رانت‌خواری و استفاده از امتیازات ویژه بیت‌المال از دیگر مسائلی است که منجر به حرام شدن مال شده است و وقتی که این اموال حرام زیاد شود برکت از بین رفته، مشکلات زیاد شده و انواع بیماری‌ها گسترش یافته و انسان‌ها محروم می‌شوند.
استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: امیدواریم که همه در مسائل مالی و حرام و حلال رعایت بیشتری داشته باشند و نگذارند که مال آنها با برخی از اقدامات تبدیل به مال حرام شود.

 


حسن فضل‌الله عضو فراکسیون وفاداری به مقاومت لبنان گفت: ایران در برابر تحریم‌ها، محاصره اقتصادی، ارعاب و تهدید غرب مقاومت کرد و تحت فشارها حاضر به امتیازدهی نشد.
حسن فضل‌الله عضو فراکسیون وفاداری به مقاومت لبنان گفت: توافقنامه ژنو پیروزی واقعی برای ایران و تحولی بزرگ در سطح بین‌المللی است و بازتاب‌هایی در منطقه از جمله بر لبنان دارد. وی افزود: ایران در برابر تحریم‌ها، محاصره اقتصادی، ارعاب و تهدید غرب مقاومت کرد و به فضل رهبری معظم آیت‌الله خامنه‌ای بر موضع خود ثابت قدم ماند و تحت فشارها حاضر به امتیازدهی نشد. وی افزود: ایران در قبال پرونده سوریه نیز با موضع‌گیری ثابت خود موجب شد که غربی‌ها از تغییر معادله به نفع خود ناامید شوند و مجبور به رسیدن به توافق و برگزاری ژنو2 برای حل مسالمت‌آمیز بحران سوریه شدند؛ همه اینها به فضل فداکاری‌ها و ثبات قدم ایران در میدان بود به همین دلیل بود که آمریکا از جنگ علیه سوریه و سرنگونی نظام بشار عقب‌نشینی کرد و گفت‌وگو را برای حل بحران سیاسی برگزید.

 


معاونت حقوقی ریاست جمهوری با صدور اطلاعیه‌ای، ویرایش نخست منشور حقوق شهروندی را منتشر کرد.
به گزارش سایت ریاست جمهوری، ویرایش نخست‌ منشور حقوق شهروندی با همکاری دانشگاهیان، حوزه‌های علمیه، اندیشمندان و نخبگان جامعه تهیه و همزمان با گزارش 100 روزه دولت تدبیر و امید منتشر شده است. در اطلاعیه معاونت حقوقی ریاست جمهوری آمده است: «این منشور به مدت یک ماه برای اظهارنظر عموم ملت شریف ایران به‌ویژه صاحب‌نظران، اندیشمندان، دانشگاهیان، اساتید معظم حوزه‌‌های علمیه، نهادهای مدنی و تشکل‌های مردم نهاد، گروه‌های مختلف صنفی اعم از شهری و روستایی و عشایر غیور عرضه شده و پس از جمع‌آوری و اعمال نظرات رسیده به عنوان پیش‌نویس رسمی تقدیم رئیس‌ محترم جمهور خواهد شد.
بدین وسیله برای تکمیل و اعتلای این منشور که نخستین سند حقوق شهروندی این سرزمین و نشان‌دهنده جدیت دولت تدبیر و امید برای تحقق و اجرایی شدن آن است دست یاری به سوی همه شهروندان دراز می‌کنیم.» این در حالی است که درخصوص حقوق شهروندی قوانین مصوب وجود دارد

 


«تحریم‌ها پا بر جا می‌ماند»، «ساختار تحریم‌ها حفظ می‌شود»، «تحریم‌های اصلی به قوت خود باقیست»، «کاهش تحریم‌ها ناچیز است»،
این عبارات چکیده اظهارات مقامات ارشد آمریکا از اوباما گرفته تا جان کری و سناتورهای ارشد این کشور بعد از توافق ایران و گروه 1+5 در ژنو است که چندین بار طی روزهای اخیر تکرار شده است.
در حالی که طبق توافق موقت و 6 ماهه ژنو دو طرف تعهداتی را پذیرفته‌اند و قرار بر این شده است که در ازای انجام اقدامات اعتمادساز داوطلبانه از سوی کشورمان تحریم‌ها لغو شود و تحریم جدیدی نیز وضع نشود با این وجود طرف غربی در مسیر نقض تعهد آشکار نسبت به توافق ژنو به جای آماده‌سازی زمینه لغو تحریم‌ها، به طور مرتب این اظهارات را تکرار می‌کند که ساختار تحریم‌ها حفظ خواهد شد و تحریم‌های ناچیزی لغو می‌شود که تاثیر چندانی بر اقتصاد ایران نخواهد گذاشت. حال سوال اصلی که باید مطرح شود این است که تاکید حریف بر «باقی ماندن تحریم‌ها» نقض تعهد توافق ژنو از سوی گروه 1+5 نیست؟ ضمن آنکه سخنان اخیر مقامات آمریکایی را می‌توان در چارچوب عملیات روانی حریف مورد واکاوی قرار داد.
در همین رابطه، وزیر خارجه آمریکا با انتشار کلیپی ویدئویی درباره توافق هسته‌ای ژنو بار دیگر ادعاهای واهی خود درباره نظامی بودن برنامه هسته‌ای کشورمان را تکرار و تاکید کرد: تحریم‌های اصلی پا بر جای می‌ماند.
وی در این بیانیه که در قالب یک کلیپ ویدئویی که سه‌شنبه شب منتشر شد، تاکید کرده است توافق ژنو به هسته مرکزی تحریم‌ها ضربه نمی‌زند و تحریم‌های اصلی از جمله بانکداری و نفت به قوت خود باقی می‌مانند.
کری در ابتدای این بیانیه، توافق هسته‌ای با ایران را یک «گام نخست» توصیف کرد و گفت: آمریکا در ادامه به همراه شرکای خود برای رسیدن به توافقنامه‌ای نهایی و جامع تلاش خواهد کرد. وی هدف از توافق جامع را کسب اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای اعلام کرد.
وی در ادامه به توضیح در مورد جزئیات این توافقنامه پرداخت و گفت: این توافق آمریکا را قادر کرد تا برای اولین‌بار در حدود یک دهه اخیر، نه تنها توسعه برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کند، بلکه برخی از بخش‌های مهم آن را به عقب بازگرداند.
وزیر خارجه آمریکا در ادامه به توضیح برخی جزئیات فنی غنی‌سازی و ساخت بمب‌اتم پرداخت و گفت: دستیابی به سلاح هسته‌ای از مسیر غنی‌سازی اورانیوم در سطح بالا و یا از طریق به دست آوردن پلوتونیوم، امکان‌پذیر است. به گفته وی، توافق ژنو، توانسته است هر دوی این مسیر را مسدود کند. علاوه بر این، توافق هسته‌ای، میزان بازرسی‌ها از تاسیسات هسته‌ای ایران را افزایش داده و کسب اطمینان از صلح‌آمیز بودن برنامه ایران را ساده‌تر می‌کند.
وی در ادامه به موضوع تحریم‌های اقتصادی علیه ایران پرداخت و گفت: برخلاف آنچه که گفته می‌شود، در توافق ژنو ساختار اصلی تحریم‌ها متشکل از تحریم‌های بخش نفت و بانکداری دست نخورده مانده است. به گفته کری، این تحریم‌ها پا برجا مانده تا دستیابی به توافق نهایی با ایران را امکان‌پذیر کند.
وزیر خارجه آمریکا میزان کاهش تحریم‌های ایران را ناچیز خواند و گفت: تنها بخش اندکی از تحریم‌ها به صورت برگشت‌پذیر برداشته می‌شود. وی میزان درآمدهای ناشی از فروش نفت را حدود 2/4 میلیارد و میزان درآمد ناشی از صادرات در بخش پتروشیمی و صنایع خودرویی را 5/2 میلیارد دلار اعلام کرد. وی افزود: حرف مرا قبول کنید، وقتی ما می‌گوئیم این کاهش‌ها محدود و برگشت‌پذیر است، واقعا این چیزی است که اتفاق می‌افتد.
وی با تصریح بر تبعات عدم پایبندی ایران به تعهدات، مدعی شد «باراک اوباما» مصمم است که از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کند. وی توافق ژنو را یک «گام اول مهم» در راستای همین هدف دانست که از طریق موثرترین روش یعنی دیپلماسی به دست آمده است.
کری همچنین با بیان اینکه اکنون زمان بازگشت به روند مذاکرات است، گفت: دیپلمات و کارشناسان این کشور به زودی برای دستیابی به راهکاری جامع و دائمی که تمام نگرانی‌های آمریکا و نگرانی‌های متحدان این کشور از جمله اسرائیل، عربستان و امارات را برطرف کند، پای میز مذاکره با ایران خواهند رفت.
همزمان با «کری»، جن ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز سه‌شنبه شب کاهش تحریم‌های ایران ناشی از توافق اخیر در ژنو را «محدود و برگشت‌پذیر» خواند.
به گزارش فارس وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد میزان هماهنگی با شرکای منطقه‌ای از جمله عربستان‌سعودی، گفت: «جان کری» وزیر خارجه با مقامات عربستانی در این مورد صحبت کرده است. به گفته وی، آمریکا به طور مداوم با کشورهای منطقه در تماس است و آن‌ها را در جریان مذاکرات و توافق با ایران قرار می‌دهد.
از سوی دیگر؛ آسوشیتدپرس نیز در گزارشی نوشت: دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان آمریکایی مصمم به نظر می‌رسیدند که فشار به تهران را افزایش دهند.
در گزارش این خبرگزاری آمریکایی آمده است بسیاری از مقامات کنگره نسبت به توافق حاصل شده در ژنو شک و تردید دارند و دو سناتور کلیدی در حال کار کردن روی طرحی هستند که براساس آن اگر ایران به تعهدات خود در قبال این توافق عمل نکنند تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کنند. این طرح دولت آمریکا را متعهد می‌کند که هر 30 روز یک بار تایید کند که ایران به تعهدات خود در قبال این توافق 6 ماهه عمل می‌کند. سناتورهای آمریکایی قصد دارند این طرح را پیش از پایان سال میلادی جاری به رئیس‌جمهور آمریکا ارائه کنند. مقامات کاخ‌سفید نگفتند که آیا باراک اوباما چنین طرحی را وتو خواهد کرد یا خیر.
این طرح شامل تحریم‌هایی علیه سرمایه‌گذاری در صنعت مهندسی، معدن و ساخت و ساز ایران و نیز تحریم نفت ایران تا سال 2015 است.
شرکت‌ها و بانکهای خارجی که این تحریم‌ها را نقض می‌کنند قادر به تعامل و تجارت با آمریکا نخواهند بود.
به گفته دستیاران کنگره منندز و کرک طراحان این طرح امیدوارند طرحشان برای بررسی قانونگذاران آمریکایی هنگامی که سنا پس از تعطیلی دو هفته‌ای کارش را در تاریخ 9 دسامبر (18 آذر) از سر می‌گیرد آماده باشد.
همچنین «سایمون گس» نماینده انگلیس در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 که برای ارائه گزارش در مورد توافق هسته‌ای به فلسطین اشغالی سفر کرده به مقامات اسرائیلی اطمینان داده است که تحریم‌های اصلی علیه ایران همچنان پا بر جا بماند.
«گس» که بعد از دیدار با «یوال استینیتز» وزیر اطلاعات و امور راهبردی اسرائیل در بیت‌المقدس با رسانه‌ها صحبت می‌کرد، گفت تحریم‌ها «تحت نظارت و کنترل» خواهد بود.
استینیتز هم در بیانیه‌ای که بعد از این دیدار صادر کرده، نوشته است طرفین در مورد اختلافات موجود بحث کرده‌اند. در این دیدار همچنین در مورد جزئیات و بندهای توافق با ایران گفت‌وگو شده است. توافق جامع با ایران نیز از دیگر موارد مورد بحث در این جلسه بوده است.

 


پایگاه خبری العهد نوشت: توافق هسته‌ای ژنو تحول بزرگی بود که در نتیجه عقب‌نشینی آمریکا در عرصه بین‌المللی به دست آمد.
پایگاه خبری العهد در گزارشی به قلم «نضال حماده» درباره توافق هسته‌ای ایران و غرب نوشت: در دهه هشتاد قرن گذشته «فرانسوا میتران»، رئیس‌جمهوری اسبق فرانسه طی گفت‌وگویی تلویزیونی گفت: «غرب هیچ‌گاه نمی‌تواند نظام اسلامی در ایران را قبول کند و هرگز حاکمان تهران و نظام‌شان را تایید نمی‌کند». پس از گذشت سه دهه از این اظهارنظر و سپری شدن یک دهه از چالش هسته‌ای ایرانی- غربی پنج کشور عضو دائم شورای امنیت و آلمان توافقنامه اولیه‌ای را با ایران درباره برنامه هسته‌ای این کشور امضا کردند و به این ترتیب آمریکا و کشورهای غربی از طریق این توافقنامه اولیه، ایران را به عنوان یک کشور هسته‌ای به رسمیت شناختند و نظام حاکم در ایران را پس از اقدامات خصمانه‌ای که در قبالش صورت گرفت، در صحنه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به‌عنوان یکی از اطراف مذاکره در محافل مربوط به مذاکرات بین‌المللی به رسمیت شناختند. در ادامه این گزارش آمده است: این توافق اولیه بر حسب اظهارات تمام طرف‌ها در اصل یک تحول بزرگ و استراتژیک بود و اگر ما روابط میان ایران و آمریکا را از زمان سقوط نظام شاه و برپایی جمهوری اسلامی در سال 1979 میلادی در ایران تا به امروز بررسی کنیم، درمی‌یابیم که ایران دشمن نخست سیاست آمریکا در جهان اسلام است. آمریکا ناچار می‌شود، با نظامی که چشم دیدنش در عرصه بین‌المللی را ندارد مذاکره و تلاش کند تا علی‌رغم خشم اسرائيل، نگرانی عربستان سعودی، تردید فرانسه و عدم رضایت پاکستان با آن به توافق برسد.
به گزارش تسنیم، منابع فرانسوی طی گفت‌وگو با پایگاه خبری «العهد» این توافق را تحولی بزرگ و مهم در آغاز قرن جاری می‌دانند، اتفاقی که اگر با موفقیت و استمرار همراه شود، شاخص‌های ژئو سیاسی منطقه را تغییر می‌دهد و افق جدیدی را به روی ائتلاف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد گشود.

 


جدیدترین سامانه راداری ایران با نام «عصر» با حضور جانشین فرمانده کل ارتش و فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران رونمایی شد.
رادار عصر که اولین رادار سه بعدی آرايه فازی است، قادر است تا اهداف مورد نظر را تا شعاع 200 کیلومتر کشف کند.
از دیگر ویژگی‌های این رادار، قابلیت کشف و رهگیری اهداف هوایی و سطحی، توانایی رهگیری 100 هدف به صورت همزمان مقابله با جنگ الکترونیک و کاهش توان مصرفی است.
در همین حال، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش در حاشیه مراسم رونمایی از سامانه رادار «عصر» در جمع خبرنگاران در خصوص ویژگی‌های این رادار، گفت: رادار «عصر» قابل استفاده بر روی شناورها و بر روی سواحل است.
وی در پاسخ به این سوال که از اژدر ضد زیردریایی چه زمانی رونمایی می‌کنید؟ گفت: از این اژدر بعدا رونمایی می‌کنیم و جزئیات آن را توضیح خواهم داد.
فرمانده نیروی دریایی ارتش تاکید کرد: ما ساخت انواع تجهیزات دریایی را ادامه می‌دهیم.
وی از رونمایی مراحل ساخت ناوشکن سهند و رونمایی از بزرگ‌ترین ناو آموزشی کشور خبر داد و گفت: ما یکشنبه در بوشهر از ناو موشک‌انداز نیزه و چند بالگرد مین‌روب و ضد سطحی رونمایی خواهیم کرد.
سیاری گفت: زیردریایی جدید فاتح نیز که یک جهش بزرگ در توانمندی زیرسطحی‌ها محسوب می‌شود در آینده نزدیک رونمایی می‌شود.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10