(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 07 آذر 1392 - شماره 20651

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
گزارش 100 روزه یا حمله به دولت سابق
دولت در زنگ حساب انشاء خواند
چشم به راه سپیده
کوتاه از ایران
توسط مهندسان ایرانی
عمیق‌ترین چاه پارس‌جنوبی حفاری شد
الحاق 3 فروند شناور به نیروی دریایی ارتش
نخستین گروه زائران ایرانی از مرز آبی به عراق سفر کردند
برای نخستین بار در جهان
متخصصان ایرانی بی‌اختیاری ادرار را ازطریق سلول‌های بنیادی درمان کردند
معافیت تعاونی‌های کشور از پرداخت سود به بانک توسعه تعاون
معاون سازمان محیط زیست اعلام کرد
راه‌اندازی دستگاه سنجش آلاینده‌های خاص در اهواز
مدیرکل دفتر کودک و نوجوان سازمان بهزیستی:80 درصد کودکان بی‌سرپرست صاحب خانواده می‌شوند
اختصاص 10 میلیارد ریال اعتبار به استان‌های حوضه آبخیز ارومیه
اخبار ادبی و هنری
 انتقاد فعالان سیاسی به گزارش 100 روزه روحانی
معاون حج ، عمره و عتبات سازمان حج و زيارت اعلام كرد
چگونگی انتقال فيش‌هاي عمره به ديگران
داوود اوغلو: ایران پشتوانه ثبات در منطقه است
   


استاد شهید آیت‌الله مطهری(ره): اگر اشکی که برای امام حسین(ع) می‌ریزیم در مسیر هماهنگی روح ما باشد، پرواز کوچکی است که روح ما با روح امام حسین(ع) می‌کند.

 


سه‌شنبه شب- 5/9/92- در حالی که انتظار می‌رفت آقای دکتر روحانی به وعده قبلی خود درباره گشایش‌های اقتصادی کوتاه مدت و 100 روزه جامه عمل بپوشاند، مردم با تعجب و ناباوری شاهد سیاه‌نمایی یکسویه ایشان درباره عملکرد 8 ساله دولت‌های نهم و دهم از سوی ایشان بودند. رئيس‌جمهور محترم به جای آن که درباره اقدامات دولت خویش طی 100 روز گذشته به مردم گزارش بدهد و از وعده‌هایی که قبل و بعد از انتخابات داده بود سخن بگوید، با کمک غیرقابل توجیه صدا و سیما که انتظار می‌رفت در اینگونه موارد بی‌طرف باشد به محاکمه غیابی دولت احمدی‌نژاد پرداخت. بی‌آن که حتی یک کلمه درباره خدمات فراوان و کم‌نظیر و در بسیاری از موارد بی‌نظیر دولت‌های نهم و دهم بر زبان آورد. به هر حال سه مجری تلویزیون در برنامه زنده در مقابل رئيس جمهور نشستند و بی‌آنکه به وظایف حداقلی خبرنگاری خود بپردازند بیشتر به حاشیه‌ها روی آوردند و با لبخندها و خنده‌های مکرر تنها تلاش کردند در مقام تایید گزارش دولت عمل کنند بی‌آنکه پرسش و سؤال جدی درباره برنامه‌های دولت در حل مشکلات اقتصادی و یا مسائل دیگر داشته باشند.
رئیس‌جمهور در این برنامه با تاکید بر اینکه البته این گزارش دولت مخصوص برنامه 100 روزه نیست، گفت: از این به بعد در هر مقطعی به طور منظم دولت به مردم گزارش کار خواهد داد؛ دولت باید در برابر مردم پاسخگو باشد و افتخارش پاسخگویی در برابر مردم است.
وی افزود: تصور من این بود زمانی که دولت بر سر کار آید بین سه تا چهار ماه کالاهای اساسی در کشور وجود خواهد داشت اما در همان زمان گزارشاتی رسید که کشور از لحاظ کالاهای اساسی از جمله گندم دچار مشکل است و برای مثال برای سه روز در سیلوهای یک شهرستان گندم وجود داشت.
روحانی گفت: بلافاصله و از همان زمان اقدامات خوبی انجام گرفت و دولت کارش را شروع کرد و انبارها به اندازه کافی پر شد و برای آینده نیز خریدهای لازم صورت گرفته است و این اولین مسئله‌ای بود که ما با آن روبرو شدیم.
خزانه خالی!
وی افزود: مسئله دوم که با آن روبرو شدیم تعبیری بود که من از آن به عنوان خزانه خالی نام بردم. می‌دانید که خزانه کشور آن جایی است که درآمدهای دولت از آن تامین می‌شود. بر طبق قانون بودجه ما می‌بایست در هر ماه 17 هزار و 500 میلیارد تومان درآمد می‌داشتیم چرا که مخارج ما طبق قانون بودجه مخارج ما 210 هزار میلیارد تومان می‌شد اما در مرداد ماه خزانه ما هزار و 280 میلیارد تومان موجودی داشت و این درحالی بود که ما برای پرداخت حقوق باید 7 هزار و 500 میلیارد تومان درآمد می‌داشتیم و این به معنای این بود که دولت برای پرداخت حقوق 4 هزار و 600 میلیارد تومان نیاز به استقراض داشت و کل موجودی ما نیز 2 هزار و 800 میلیارد تومان بود.
رئیس جمهور در ادامه سخنانش تصریح کرد: ما ناچار شدیم قانون بودجه سال 92 را اصلاح و آمار و ارقام بودجه را واقعی کنیم به همین دلیل لایحه اصلاحیه قانون بودجه 92 را با قید دو فوریت برای بررسی و طی مراحل قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال کردیم که البته هنوز از مجلس بازنگشته است و امروز هم ایرادات شورای نگهبان به این لایحه مورد رسیدگی قرار گرفت.
وی ابراز داشت: در سال 91 شاهدید که شرایط رشد اقتصادی منفی 8/5 درصد و تورم با بیش از 30 درصد است؛ در آن شرایطی که ما دولت را تحویل گرفتیم، شرایطی بود که تورم بیش از 40 درصد بود، بنابراین چنین شرایطی که تا این حد رکود و تورم وجود داشته، در تاریخ 50 ساله کشور ما بی‌سابقه است، به غیر سال‌های 57 و 58 که سال‌های انقلاب و شرایط خاصی بر کشور حاکم بود، در 50 سال گذشته چنین رکود تورمی در کشور ما سابقه نداشته است. البته بلافاصله تصریح شد که در سال 74 تورم 49 درصد بوده است.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه این آمار و ارقام نشان می‌دهد که چه شرایطی از دولت گذشته به دولت یازدهم به ارث رسیده است و ما در چه شرایطی باید با مشکلات دست و پنجه نرم کنیم، تصریح کرد: البته بنده این آمار و ارقام را مطرح می‌کنم تا مردم بدانند شرایط چه بوده است نه اینکه ما از مشکلات بهراسیم، ما مشکلات را به حول و قوه الهی و با حمایت و کمک مردم حل خواهیم کرد، ما از تنگناهای اقتصادی عبور خواهیم کرد.
وی ادامه داد: در همین مدت کوتاه 100 روزه، در تورم توانستیم یک قدم مهم برداریم، آنقدر موضوع تورم برای من به عنوان رئیس دستگاه اجرایی کشور مهم است که تقریبا سه روز یکبار از مسئولان در این زمینه سوال می‌کنیم و هر هفته از آنان از وضعیت تورم کشور آمار می‌خواهم.
روحانی تصریح کرد: در ماه‌های گذشته هر ماه نسبت به ماه قبل تقریبا 2/2 درصد روند صعودی تورم بوده است، در دو ماه اخیر این روند به 2/1 درصد کاهش یافته است، یعنی یک واحد کاهش و این برای ما بسیار مهم است، در حالیکه در پایان ماه‌های مرداد و شهریور تورم نقطه به نقطه 43 درصد داشتیم اما در پایان مهرماه این میزان به 36 درصد کاهش یافت و این خبر بسیار خوشی است.
وی بر همین اساس یادآور شد: طبق این آمار، رشد صعودی تورم مهار شده است و تلاش می‌کنیم تا پایان سال تورم از این میزان به نقطه مطلوبی کاهش یابد و یکی از برنامه‌های اساسی دولت برای سال آینده نیز مهار تورم خواهد بود، برنامه‌ریزی ما برای سال آینده این است که تا پایان سال 93 تلاش کنیم تورم به کمتر از 25 درصد کاهش یابد یعنی از 43 درصد انشاءالله به 25 درصد پیش خواهیم رفت.
رئیس‌جمهور در ادامه گفت‌وگوی تلویزیونی خود در پاسخ به این سوال مجری که تورم ذکر شده از سوی شما چگونه به وجود آمده است، گفت: اگر بگوییم دولت گذشته یعنی دولت‌های نهم و دهم پول‌دارترین دولت از نظر درآمدهای ارزی، نفتی و غیرنفتی بوده اشتباه نکردیم.
وی با بیان اینکه جمع درآمدهای ارزی هشت سال گذشته 750 میلیارد دلار بوده است، افزود: متأسفانه دولتی که پول‌دارترین دولت بوده بدهکارترین دولت نیز بوده است.
رئیس دولت یازدهم در ادامه با اشاره به برخی بدهی‌های بجای مانده از دولت گذشته گفت: بدهی دولت قبل به سیستم بانکی در روز تحویل دولت به ما 74 هزار میلیارد تومان بوده و بدهی دولت به صندوق تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی 60 هزار میلیارد تومان بوده است.
وی با اشاره به سفرهای استانی دولت در هشت سال گذشته، اظهار داشت: در این هشت سال در سفرهای استانی میزان تعهدات 211 هزار میلیارد تومان است که از این تعهدات تنها 32 درصد محقق شده و 68 درصد برای دولت بعدی باقی مانده است.
رئیس دولت یازدهم، ادامه داد: تنها 30 درصد اعتبارات و تسهیلات تعهد شده در این سفرها محقق شده و اگر با همین پول و درآمد کشور طی هشت سال گذشته ادامه دهیم 16 سال دیگر عمل به این تعهدات طول خواهد کشید.
متعهد به مسکن مهر مانند دولت قبل نیستیم
روحانی با بیان اینکه برای مسکن مهر 43 هزار میلیارد تومان پول از بانک مرکزی استقراض شده، اظهار داشت: کل پایه پولی کشور صدهزار میلیارد تومان بوده که 43 هزار میلیارد از این خلق نقدینگی و پایه پولی به مسکن مهر اختصاص دارد.
وی با بیان اینکه مقصود من از این بحث این نیست که مسکن مهر را تکمیل نکنیم، اظهار داشت: تعهدی که دولت قبل به مردم داده این دولت خود را به آن متعهد می‌داند؛ قراردادهایی که دولت قبل با مردم راجع به مسکن مهر داشته از نظر ما محترم است.
رئیس‌جمهور تأکید کرد: برای اینکه مردم ما دغدغه خاطر پیدا نکنند دولت تصمیم دارد یارانه را تا پایان امسال ادامه دهد و هر فکری دولت دارد برای سال آینده است؛ دولت حتما شیوه پرداخت یارانه را می‌خواهد اصلاح کند.
دو بسته کالایی به اقشار کم درآمد
وی در پاسخ به این سوال که این شیوه نقدی خواهد بود یا دهک‌ها اصلاح خواهد شد، گفت: بر روی دهک‌ها و شیوه‌ها مطالعه دقیق می‌کنیم، البته مرحله دوم یارانه را دولت مصمم است سال آینده عملیاتی و اجرایی کند نه امسال.
رئیس‌جمهور ابراز داشت: ما انشاءالله برای اقشار کم‌درآمد جامعه تا پایان سال دو بسته کالایی را به مردم تقدیم خواهیم کرد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا این بسته‌ها به افرادی که قابل شناسایی هستند یا کارمندان و کارگران تعلق می‌گیرد، گفت: کارمندان دولت و اقشار کم درآمد مشمول این بسته‌ها خواهند شد، البته به آن یارانه دست نمی‌زنیم و آن سر جای خودش است؛ در کنار آن برای اقشار کم درآمد و در دو نوبت دو بسته کالایی مدنظر قرار می‌گیرد.
روحانی در پاسخ به این سؤال که ارزش این بسته چقدر است، اظهار داشت: هم‌زمان و هم مقدار این بسته اعلام می‌شود؛ البته گزارشی را وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی راجع به وضع دانش‌آموزان در مدارس داده بود و ضرورت اینکه باید از لحاظ سلامت و رشد دانش‌آموزان اقدام کند از این رو دولت تصمیم گرفت در همین ماه (آذر) توزیع شیر رایگان را برای مدارس انجام دهد.
وی تصریح کرد: توزیع شیر رایگان هم در دوره ابتدایی در سراسر و هم سه سال اول متوسطه از همین ماه شروع می‌شود؛ اینها قدم‌های کوچکی است که دولت تا پایان امسال برخواهد داشت.
رئیس جمهور تأکید کرد: اقدامات اساسی که دولت در بخش اقتصاد انجام خواهد داد در حال برنامه‌ریزی برای سال آینده است؛ در سال آینده چند هدف مهم را این دولت دنبال خواهد کرد؛ به غیر از بحث فضای کسب و کار که تکیه ما بر این است که بخش خصوصی فعال‌تر شود بتوانیم تسهیلات لازم را فراهم کنیم.
وی ادامه داد: قبلاً بنده به عرض ملت ایران رساندم که ما در دولت 35 تصمیم برای تسهیل در مسائل اقتصادی به ویژه در تولید، صادرات، بحث گمرکات و پیش پرداخت‌هایی که مردم می‌خواهند انجام دهند و ال‌سی‌هایی که می‌خواهند باز کنند و پیش پرداختی که باید انجام دهند گذراندیم که این مصوبات ابلاغ شد.
روحانی گفت: بنده در حال حاضر می‌توانم بگویم همه این 35 مصوبه عملیاتی و اجرایی شده و در حال اجراست، علاوه بر این در بخش کشاورزی دولت تلاش زیادی کرد.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به حل بسیاری از مشکلات کشور در بخش دارویی و سلامت گفت: بسیاری از مشکلات کشور در این زمینه به طور کامل مرتفع شده است، قیمت دارو نسبت به گذشته بسیار متناسب شده است. کسانی که بیماری صعب‌العلاج دارند و در این زمینه پیش‌بینی‌های لازم در این زمینه انجام شده است.
روحانی افزود: در عین حال دولت برای سال آینده برنامه ریزی‌هایی را دارد. ما چند برنامه را مد نظر داریم یکی مرحله دوم یارانه است که در حال فکر کردن و طراحی آن هستیم.
وی گفت: یکی مهار تورم است برنامه ما در سال آینده این است که تورم را تا پایان سال 93 به زیر 25 درصد برسانیم و امسال هم به 35 درصد برسد. در رشد اقتصادی، رشد اقتصادی ما منفی 5/8 درصد بود. اقتصاد ما نزدیک به شش درصد کوچکتر شد و سفره مردم شش درصد حداقل خالی شد. تلاش ما این است که در سال 92 در پایان امسال کاری کنیم که این رشد منفی به صفر و یا حتی به نیم درصد مثبت برسد.
رئیس جمهور ادامه داد: البته ما بحث مربوط به مهار تحریم را خواهیم داشت. تلاش ما برای سال آینده این است که نرخ ارز یکسان‌سازی شود و جزء هدف‌های ما در سال 93 است.
وی ادامه داد: یک شرایطی ایجاد شده بود، هم برای داخل و هم برای خارج، و از طرفی هم یک فشار ظالمانه‌ای که به مردم به بهانه مسئله هسته‌ای وارد شده بود، نمی‌خواهم بگویم همه مشکلات اقتصادی ما مربوط به تحریم‌هاست، عمدتاً مشکلات اقتصادی مربوط به بی‌تدبیری‌ها بود.
روحانی تصریح کرد: اولین راه ایستادگی در برابر دنیا این است که به خودمان متکی باشیم، اینکه مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی بارها تأکید فرمودند، به همین دلیل است، کشوری که می‌خواهد در برابر دنیا ایستادگی کند باید اقتصاد مقاومتی و استقامتی را مد نظر قرار دهد.
وی در پاسخ به سؤال مجری برنامه مبنی بر اینکه هیچکس به اندازه شما ظرف 10 سال گذشته با موضوع هسته‌ای گره نخورده است، قفل هسته‌ای آن زمان باز نشد، در 8 سال بعد از آن هم باز نشد، اتفاقی که هم اکنون در حال رخ دادن است، این است که مردم صدای باز شدن این قفل را می‌شنوند، این نگرانی نیز ضمن این همه خوشحالی وجود دارد که مبادا کلید شما در قفل گیر کند یا بشکند، آیا شما می‌توانید گره اصلی سیاست خارجی ما را باز کنید؟ توضیح داد: کلید متعلق به ما نیست بلکه متعلق به مردم است، باور کنید کلید از ابتدا هم دست مردم بوده است، حضور و حمایت مردم همواره مؤثر بوده است، این مردم دنیایی از شور هستند، بنده به عنوان عضو کوچکی از مردم احساس کوچکی در برابر عظمت و فداکاری این مردم می‌کنم.
رئیس قوه مجریه کشورمان در ادامه سخنانش گفت: استقامت، ایستادگی و حضور گسترده مردم موجب شد کلید این قفل را باز کند، حضور مردم در حماسه 24 خرداد باعث شد، اگر این مردم نمی‌آمدند و آن حماسه سیاسی که مقام معظم رهبری بر آن تأکید فرموده بودند، تحقق نمی‌یافت، این قفل باز نمی‌شد، کلید حضور مردم است، کلید حمایت مردم است البته دولت هم به عنوان خادم مردم و کسی که از طرف مردم کارگزار است، تلاش می‌کند.
پیشرفت هسته‌ای در گرو حمایت رهبری
وی اتحاد را در زمینه‌های مختلف موجب رسیدن به بام پیشرفت خواند و اظهار داشت: اگر در زمینه هسته‌ای پیشرفتی داریم به خاطر حمایت‌های رهبری و مردم است و البته دولت، کارشناسان و تیم هسته‌ای نیز تلاش خود را می‌کنند.
رئیس دولت یازدهم اجرایی شدن توافق ایران با کشورهای 1+5 را موجب تحول سیستم بانکی خواند و افزود: نکته مهم این است که تحریم جدیدی وضع نمی‌شود و این یعنی ساختمان تحریم‌ها شکسته شده است.
وی با اشاره به طرح شدن موضوع انزوای ایران در مجامع بین‌المللی تصریح کرد: ایران امروز از همیشه فعال‌تر است.
رئیس‌جمهور با اشاره به موضوع هسته‌ای گفت: اطمینان می‌دهم اصولی که مدنظر رهبری، مردم و جزء حقوق ملت است و جزء چارچوب‌های رهبری محسوب می‌شود تا آخر مراعات خواهد شد.
وی با بیان اینکه حق هسته‌ای ما با قدرت بیشتر اجرایی می‌شود تصریح کرد: حتی در زمینه غنی‌سازی ما هیچ وقت شاهد توقف آن در ایران نخواهیم بود و غنی‌سازی خط قرمز ما محسوب می‌شود.
روحانی تاکید کرد: ما بر روی چارچوب‌های اصلی ایستاده‌ایم و مردم از این بابت مطمئن باشند.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به قول انتخاباتی خود مبنی بر تدوین منشور حقوق شهروندی گفت: هم‌اکنون پیش‌نویس منشور حقوق شهروندی بر روی سایت ریاست‌جمهوری قرار گرفته و نخبگان و صاحب‌نظران می‌توانند در مورد آن نظر بدهند.
روحانی با بیان این که ما در این 100 روز کار زیادی برای ورزش نکردیم و حتی وزیر ورزش آخرین نفری بود که از کوچه پر پیچ و خم پارلمان عبور کرد افزود: تنها کاری که ما کردیم این بود که سایه سیاست را از سر ورزش برداشتیم.
رئیس‌جمهور با اشاره به موضوع فرهنگ ادامه داد: ما برای فرهنگ کاری نکردیم ولی فضای امنیتی را از سر فرهنگ مقداری کنار بردیم و به امید خدا به طور کامل کنار خواهیم برد.
وی با بیان این که یکی از افتخارات این دولت آرامش رابطه بین قوای سه‌گانه است، افزود: در دوره قبل قوا تا مرز شکایت از یکدیگر در دادگاه پیش رفتند.
رئیس دولت یازدهم با تاکید بر این که مردم از اختلاف سودی نمی‌برند، اظهار داشت: یکی از دلایل انسجام ما این است که رهبری مقتدری داریم و ایشان هماهنگی قوا را انجام می‌دهند.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که شما بعد از توافق ژنو از فعالان اقتصادی دعوت کردید وارد عرصه شوند این توافق چه تاثیری بر فعالیت‌های اقتصادی فعالان داخل کشور دارد افزود: مقام معظم رهبری امسال را سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی لقب دادند تاکنون همه عمدتا در فضای حماسه سیاسی بودیم چه سیاست داخلی و سیاست خارجی حماسه سیاسی بود.
روحانی در خصوص این گفته مجری که اکنون هم سانتریفیوژها می‌چرخند و هم کارخانه‌ها گفت: قول ما به مردم این بود که در کنار این که سانتریفیوژ می‌چرخد زندگی مردم هم به راحتی بچرخد. اقتصاد هم بچرخد و امروز به این نکته رسیدیم یعنی هم سانتریفیوژهای ما می‌چرخد و هم از این به بعد زندگی مردم بهتر خواهد چرخید و وضع کشاورزان و کارگران بهتر خواهد بود و در همه زمینه‌ها شاهد رونق خواهیم بود.
رئیس‌جمهور در پایان سخنان خود با تشکر از مجریان برنامه گفت: من فکر می‌کنم به بسیاری از سؤالات پاسخ داده شد ما باز هم در فرصت‌های آینده و مقاطع آینده به عنوان خادم مردم در خدمت مردم خواهیم بود و گزارش خواهیم داد و راجع به 100 روز هم بقیه همکاران ما به مردم گزارش می‌دهند ممکن است سؤالات دیگری برای مردم مطرح باشد که ما به آن پاسخ خواهیم داد.

 


Email:SEPIDEH@kayhannews.ir
تو را غایب نامیده‌اند، چون «ظاهر» نیستی، نه اینکه «حاضر» نباشی.
«غیبت» به معنای «حاضر نبودن»، تهمت ناروایی است که به تو زده‌اند و آنان که بر این پندارند، فرق میان «ظهور» و «حضور» را نمی‌دانند، آمدنت که در انتظار آنیم به معنای «ظهور» است، نه «حضور» و دلشدگانت که هر صبح و شام تو را می‌خوانند، ظهورت را از خدا می‌طلبند نه حضورت را. وقتی ظاهر می‌شوی، همه انگشت حیرت به دندان می‌گزند با تعجب می‌گویند که تو را پیش از این هم دیده‌اند. و راست می‌گویند، چرا که تو در میان مائی، زیرا امام مائی، جمعه که از راه می‌رسد، صاحبدلان «دل» از دست می‌دهند و قرار ازکف می‌نهند و قافله دل‌های بی‌قرار روی به قبله می‌کنند و آمدنت را به انتظار می‌نشینند...
و اینک ای قبله هر قافله و ای «شبروان را مشعله»، در آستانه آدینه‌ای دیگر با دلدادگان دیگری از خیل منتظرانت سرود انتظار را زمزمه می‌کنیم.
ما به امید یک نفر هستیم
روزی از روزهای خوب خدا
یک جهان بود، ساده و پرنور
یک جهان بود، پاک، از زشتی
عالمی بود، عاری از زر و زور

یکی از روزهای این دنیا
سهم آدم‌کشان دوران شد
لانه خاطرات ما گم شد
کاخی از ظالمان، نمایان شد

گرگ دوران، به زوزه سرد
کرد ویران، تمام دنیا را
با تمام قوای هیچ خود
کرد پرخون، تن اسیران را

با خیالی به خامی یک خواب
سنگر خود، سپید کرده به سنگ
غافل از آن دل سیاه و کبود
یک تباهی، نهان‌گر نیرنگ

روزها، سخت و سرد می‌رفتند
خانه‌های کبوتران گم بود
خانه‌هاشان، به خاک یکسان بود
بودن دیو، داغ مردم بود

دیو، هر شب به خانه‌ای می‌رفت
مشتی از عشق را چو مو می‌کرد
با گروهی ز قاتلان زمین
بمب نفرت ز قلب، رو می‌کرد

خامش و ساکت و ملال‌انگیز
حال دیگر، زمین ما سرد است
ولی این مشت‌های پرنفرت
پر ز فریاد و کینه و درد است

با تمام وجود خود گوییم
مرگ بر قاتلان آدم‌کش
مرگ بر فتنه زمین و زمان
غاصبانی به این جهان، دل خوش

زد شبیخون به مرغ پاک عشق
آری آن پست روترین حیوان
کرد پرپر تمام گل‌ها را
کرد خونین، سپیدی انسان

حال، پاکی ز بین ما رفته
خوبی و عشق هم خیالی خرد
نفرت و جنگ، دوستی را کشت
گرد و خاکی چو مرگ، با خود برد

با وجود صدای توپ و تفنگ
ما به امید یک نفر هستیم
ما به امید مهدی موعود
قاصدی پاک و خوش‌خبر هستیم

تا بیاید ز بارگاه خدا
خوبی و عشق را کند آزاد
برکند ریشه بدی‌ها را
خانه‌ دوستی کند آباد
کوثر مسعودیان
قسم
تو را به ساحت این اسب بی‌سوار قسم
به عطر کهنه بابونه بهار قسم
به هر که عاشق زیتون چشمهات شده
به شرحه شرحه سرخ دل انار قسم
به اینکه زنده و بیدار، خشکمان زده است
به خواب سیصد و نه سال کنج غار قسم
به آنکه مست تو خوردیم تا سحر همگی؛
دعای جوشن انگور را هزار قسم
به درس مثنوی نی که می‌دمی در ما
به ناله‌های دل سیمی سه تار قسم
به من که شاعر این شحنه‌های نیمه شبم
به حر به حرمت این نام مستعار قسم
به تو که فرصت آن شد که پنبه‌ها بزنی
و واکنی سر منصورت را ز دار قسم
بیا که رونق عشقت فریب خلق شده
که می‌خورند دروغین به زلف یار قسم
بیا که ابر، نمانده که پشت آن باشی
تو آفتابی و روشن به انتظار قسم
حسین رضوی فرد

 


هوای ناسالم
اصفهان و ارومیه - واحد مرکزی خبر: با افزایش آلاینده‌های جوی هوای شهر اصفهان در مرز هشدار و هوای شهر ارومیه در وضعیت ناسالم قرار گرفت.
مرکز پایش هوای محیط زیست آذربایجان‌غربی با هشدار به وضعیت ناسالم هوای ارومیه اعلام کرد: در این وضعیت افراد کم سن و سال و کهنسال، بیماران قلبی، عروقی، ریوی از تردد در محیط‌های باز خودداری کنند
اعزام دانش‌آموزان به عمره مفرده
کرمانشاه - واحد مرکزی خبر: 2 هزار و 400 دانش‌آموز پسر از سراسر کشور اسفند ماه امسال به سرزمین وحی مشرف می‌شوند. قائم‌مقام معاون وزیر آموزش و پرورش در سازمان دانش‌آموزی با بیان این مطلب افزود: دانش‌آموزان قرآنی، اعضای تشکل‌های دانش‌آموزی، مجلس دانش‌آموزی، خبرگزاری پانا، فعالان دانش‌آموزی در مدارس، نخبگان و برترین‌های علمی دانش‌آموزی در اولویت تشرف به سرزمین وحی هستند.
اهدای عضو
اصفهان - خبرنگار کیهان: 4 عضو جوان 19 ساله مرگ مغزی در اصفهان به بیماران نیازمند پیوند اهدا شد.
«پیمان مهرپور» که دچار مرگ مغزی شده بود، پس از طی مراحل قانونی، با اقدام خداپسندانه خانواده‌اش تحت عمل جراحی برداشت اعضا قرار گرفت.
کبد، قلب و دو کلیه این جوان مرگ مغزی برای انجام عمل پیوند به بیماران نیازمند اهدا شد.
تشییع شهیدان
قم - ایرنا - دو مهاجر افغانستانی که در درگیری با وهابیون سوریه به شهادت رسیدند، عصر سه‌شنبه با حضور اقشار مختلف مردم قم تشییع و به خاک سپرده شدند.
متولی آستان مقدس حضرت معصومه بر پیکر این شهیدان نماز خواند و پیکر آنان برای خاکسپاری در جوار شهدای گمنام به بهشت معصومه انتقال یافت.
تولید ماشین‌آلات کشاورزی
اصفهان - واحد مرکزی خبر: 95 درصد ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی کشور تولید داخل است.
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی با بیان این مطلب افزود: از آنجا که بیشتر اداوات مکانیزه در کشور فرسوده است، نیاز است تا این ناوگان نوسازی شود. عباسی افزود: برای توسعه تجهیزات کشاورزی کارگروه مکانیزاسیون کشاورزی با رویکرد رفع محدودیت‌ها و موانع ارتقای بخش کشاورزی تشکیل شده است.
نصب تندیس شاعران
رشت - فارس: سرکنسول روسیه در رشت از نصب مجسمه عمر خیام در شهر آستراخان خبر داد.
ماکسیم بارانوف با اشاره به پیگیری مقام‌های روسی و طرف ایرانی در نصب مجسمه عمر خیام شاعر و رباعی‌سرای ایرانی در آستراخان اظهار کرد: آستراخان دروازه روسیه در خزر است.
وی تصریح کرد: تاکنون قزاقستان و ترکمنستان مجسمه‌های نماد قهرمان فرهنگ خود از جمله «مختوم‌قلی» را در آستراخان نصب کردند.
ساخت ماهواره
رشت - باشگاه خبرنگاران: مدیر پروژه ماهواره امید در همایش چگونه توانستیم گفت: ایران در جمع 9 کشور جهان در زمینه پرتاب ماهواره به فضا قرار گرفت. مهدی نصیری افزود: اکنون جمهوری اسلامی ایران جزو 45 کشور دنیاست که به فناوری ساخت ماهواره دست یافته است.

 


مدیرعامل شرکت حفاری پتروپارس گفت: عمیق‌ترین چاه پارس جنوبی به عمق 5 هزار و 300 متر واقع در سکوی ‌B فاز 12 با موفقیت حفاری شد.
به گزارش خبرگزاری فارس از عسلویه به نقل از روابط عمومی منطقه ویژه پارس، محمود جوادیان اظهار داشت: با تلاش متخصصان ایرانی و با تکیه بر دانش بومی، حفاری چاه SPD12B-09 با عمق نهایی 5311 متر، چاه SPD12B-10 با عمق نهایی 5239 متر، چاه SPD12B-11 با عمق نهایی 4971 متر که از طولانی‌ترین چاه‌های میدان گازی پارس جنوبی است، با موفقیت به اتمام رسید.
وی افزود: با وجود شرایط سخت حفاری به علت طول زیاد چاه و رسیدن به زاویه‌ای حدود 70 درجه، مهندسان باتجربه شرکت حفاری پتروپارس (پوسکو) با تلاش شبانه‌روزی و برنامه‌ریزی دقیق در بخش مهندسی حفاری، مهندسی تکمیل چاه و پشتیبانی دریایی، توانستند این عملیات را با موفقیت به اتمام برسانند.
جوادیان با تاکید بر محدودیت‌های ناشی از تحریم و در دسترس نبودن وسایل نوین حفاری، کسب این موفقیت را مهر تاییدی بر توانمندی‌های صنعت نفت ایران دانست و گفت: تحریم‌های بین‌المللی و حتی شرایط سخت آب و هوایی نتوانست مانع مهندسان ایرانی برای خلق حماسه اقتصادی شود.
بر اساس این گزارش، قرار است با 12 حلقه چاه حداقل روزانه یک میلیارد فوت مکعب )27 میلیون متر مکعب) گاز ترش از فاز 12 پارس جنوبی تولید و به سمت خشکی ارسال شود؛ این تولید با حجم 500 میلیون فوت مکعب با حفر شش حلقه چاه آغاز و در ماه‌های بعد به حداکثر ظرفیت خواهد رسید و براساس برنامه عملیات حفاری چاه‌های باقی مانده نیز در یک دوره دو تا سه ماهه تکمیل می‌شود.

 


فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی ارتش گفت: 3 فروند از واحدهای شناور نیروی دریایی ارتش روز 10 آذرماه به ناوگان دریایی کشور می‌پیوندند.
به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، محمدرضا عباسیان‌ صبح دیروز در نشست خبری اظهار داشت: ناو موشک‌انداز جمهوری اسلامی ایران «نیزه»، نام موشک‌انداز جمهوری اسلامی ایران «تبرزین» و ناو پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران «سیرجان» روز دهم آذرماه در مراسم باشکوهی در بوشهر به ناوگان شناورهای نظامی نیروی دریایی ارتش می‌پیوندند.
وی افزود: این سه شناور توسط متخصصان ایرانی و با بهره‌گیری از دانش داخلی به طور کامل بازسازی و نوسازی شده است.
فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: بعد از سالها غیرعملیاتی بودن این شناورها، اکنون به دست توانمند کارکنان فنی نیروی دریایی با استفاده از صنعت بومی ایران و صنایع دفاع و مراکز دانشگاهی و علمی با محوریت نیروی دریایی ارتش بازسازی و نوسازی شده‌اند.
وی ادامه داد: پس از الحاق به ناوگان جنوب، شناورها در همان روز به دریا اعزام خواهند شد.
عباسیان اظهار داشت: برای بازسازی و نوسازی این شناورها حدود دو سال زمان صرف شده و اکنون آماده استفاده
هستند.

 


فرماندار آبادان از سفر نخستین گروه از زائران ایرانی از طریق مرز آبی اروند رود به استان بصره در کشور عراق خبر داد.
بهرام ایلخاص‌زاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری مهر گفت: این گروه شامل 200 نفر از زوار ایرانی است که برای زیارت عتبات‌ با کشتی از آبادان به بصره سفر کردند.وی افزود: این حرکت در پی توافقات صورت گرفته با استاندار بصره به انجام رسیده است.به گفته ایلخاص‌زاده زائران، تجار و هرکسی که امکان دریافت ویزا را داشته باشد می‌تواند از طرق مرز آبی و در روزهای یکشنبه، سه‌شنبه و پنجشنبه هر هفته به عراق سفر کند.فرماندار آبادان با بیان اینکه این سفرها به صورت رفت و برگشت انجام می‌گیرد،‌اظهار کرد: حرکت مسافران ایرانی به بصره صبحها و بازگشت از عراق بعد از ظهر روزهای یاد شده انجام می‌شود.ایلخاص‌زاده با اشاره به ایام سوگواری اباعبدالله‌الحسین(ع) تصریح کرد: در حال حاضر تمایل و درخواست ایرانی‌ها برای سفر به عتبات عالیات بیشتر است.پیش از این همه سفرها به عراق از طریق مرز زمینی انجام می‌شد.

 


پژوهشگران متخصص گروه ارولوژی و بیوشیمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای نخستین بار در جهان موفق به درمان بیماری بی‌‌اختیاری ادرار با استفاده از «سلول‌های بنیادی خون محیطی» شدند.
به گزارش دانشگاه علوم پزشکی مشهد: استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان بی‌‌اختیاری ادراری توسط دکتر «ملیحه کشوری» دانشیار گروه ارولوژی و دکتر «داریوش حمیدی علمداری» استادیار گروه بیوشیمی این دانشگاه بر روی 10 بیمار و در مدت سه سال در بیمارستان امام رضا(ع) مشهد انجام شده است.
عضو گروه بیوشیمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این باره به ایرنا گفت: در این روش با گرفتن 100 سی‌.سی خون از بیمار سلول‌های بنیادی به همراه فاکتورهای رشد پلاکتی جداسازی شده و به اطراف مجرای مثانه بیمار تزریق می‌شود.
دکتر داریوش حمیدی اظهار داشت: هم‌اینک از سلول‌های بنیادی و از بیوپسی ماهیچه و بافت چربی برای درمان ‌بی‌اختیاری ادراری در کشورهای پیشرفته استفاده می‌شود اما استفاده از «سلول‌های بنیادی خون محیطی» در درمان این بیماری برای نخستین بار در دنیا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شده است.
این پزشک متخصص گفت: استفاده از خون محیطی کمترین میزان تهاجمی را نسبت به سایر روشها در پی دارد.
وی کاهش مدت زمان دوران نقاهت بیمار از دو تا سه هفته به کمتر از 24 ساعت، کاهش چشمگیر دردهای ناشی از جراحی باز، کاهش مدت زمان بستری بیمار و کاهش خطرات ناشی از عفونت را از جمله مزایای این روش درمانی جدید عنوان کرد.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: بر اساس آمارها میزان ابتلا به بیماری بی‌‌اختیاری ادراری در کشورهای اروپایی و آمریکایی 10 درصد است اما با توجه به زایمان‌های متعدد زنان و تغذیه نامناسب این میزان در ایران 20 تا 30 درصد برآورد می‌شود.

 


معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از معافیت‌ تعاونی‌های کشور از پرداخت 4 درصد سود موظفی به بانک توسعه تعاون برای توسعه فعالیت‌های آموزشی و ترویجی خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، غلامحسین حسینی‌نیا صبح دیروز در دیدار با اعضای اتاق تعاون و اتحادیه‌های تعاون کردستان گفت: پرداخت 4 درصد موظفی سود تعاونی‌ها به بانک توسعه تعاون حذف شده است و از این به بعد تعاونی‌ها می‌توانند با تصویب مجمع عمومی خویش این اعتبار را برای توسعه فعالیت‌های آموزشی، تحقیقاتی و ترویجی اختصاص دهند.وی تصریح کرد: توانمندسازی تعاونی‌ها با ارائه کمک‌های نقدی و یارانه‌های ویژه به همراه فراهم کردن دوره‌های آموزشی، حسابرسی از تعاونی‌ها، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی و گسترش فعالیت‌های تحقیقاتی و ترویجی از جمله اموری است که این وزارتخانه برای حمایت و توسعه بخش تعاون دنبال می‌کند.حسینی‌نیا افزود: هم‌اکنون درآمد بخش تعاون در بسیاری از کشورها از درآمد نفتی ایران نیز بیشتر است لذا باید با در نظر گرفتن این ظرفیت بالقوه برای توسعه بخش تعاون و فعالیت‌های مرتبط با این حوزه تلاش کنیم.

 


معاون محیط انسانی سازمان حفاظت محیط زیست از راه‌اندازی دستگاه سنجش آلاینده‌های خاص هوا در اهواز به منظور تشخیص عامل تنگی نفس شهروندان خبر داد.
سعید متصدی در حاشیه سفر به اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: یک دستگاه سنجش آلاینده‌های خاص هوا به منظور تشخیص منشأ مشکلات تنفسی از دوشنبه شب در اهواز راه‌اندازی شده است.وی افزود: این دستگاه می‌تواند بارانهای اسیدی و آلایند‌ه‌های خاص هوا از قبیل هیدروکربن‌های آروماتیک و حلقوی را اندازه‌گیری کند.متصدی اظهار کرد: مقرر شد مطالعات در مورد منشأ بروز تنگی نفس در شهروندان خوزستانی انجام شود.
به گفته وی، وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز برای درمان بیماران اعلام آمادگی کرده‌اند.معاون سازمان حفاظت محیط زیست افزود:‌ طرح «سپر یونی» و خشکسالی‌ها در بروز عارضه تنفسی تاثیری ندارد.وی تصریح کرد: هم‌اکنون با پدیده جدیدی در اهواز و خوزستان روبه‌رو هستیم که در کشور بی‌سابقه است.
متصدی توضیح داد: ایستگاه‌های پایش وضعیت هوا را سالم اعلام می‌کند و تصاویری که از ایستگاه‌های زمینی و ماهواره‌ای به دست آمده نیز وضعیت را عادی نشان می‌دهد، این در حالیست که مراجعات بیماران به مراکز درمانی همچنان ادامه دارد که قاعدتاً نشان دهنده وجود یک عامل ناشناخته است.
وی درباره اظهارات نماینده اهواز و نقش استخراج نفت توسط چینی‌ها در بروز تنگی نفس گفت:‌ تا زمانی که نوع آلودگی مشخص نشود هیچ اظهارنظری در این باره نمی‌توان ارائه داد.نقش باران‌های اسیدی، سپر یونی، خشکسالی، سوزاندن زباله‌های صنعتی و... احتمالاتی است که تاکنون توسط اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان رد شده است.
وی گفت: صنایع کلان این استان یکی از منابع اصلی انتشار آلاینده ها هستند که در صورت اثبات تاثیر مستقیم آلاینده‌ای صنعتی در تشدید بیماری‌های تنفسی، برابر قانون با این صنایع برخورد می‌شود.

 


با اجرایی شدن قانون جدید حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست، بیش از 80 درصد کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست صاحب خانواده می‌شوند.
به گزارش واحد مرکزی خبر مدیر کل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور در قزوین با اشاره به اینکه این قانون به سازمان بهزیستی ابلاغ شده است، گفت: اجرای این قانون نیازمند تدوین آیین‌نامه‌ای است که طی سه ماه با همکاری دادگستری و وزارت کشور تدوین خواهد شد. حمیدرضا الوند افزود: هم اکنون 23 هزار کودک بدسرپرست و بی‌سرپرست تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور قرار دارند که 13 هزار و 500 نفر آنها در بین خانواده‌ها هستند.وی گفت: درج اسامی والدین اصلی در شناسنامه کودک، واگذاری کودکان دارای خانواده بدسرپرست به متقاضیان،‌واگذاری کودک به دختران و زنان مجرد بالای 30 سال، واگذاری فرزند خوانده به ایرانیان خارج از کشور از مواردی است که در آیین‌نامه جدید در نظر گرفته شده است.
مدیر کل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور، افزایش سن سرپرستی کودکان از 12 به 16 سال را از دیگر مزایای قانون جدید حمایت از کودکان بی‌سرپرست دانست و گفت: گسترش دامنه خانواده‌های فرزندپذیر، جایگزین کردن ارث برای فرزند خوانده‌ها، تملک بخشی از اموال به نفع فرزند، برخورداری کودک از حق مستمری پدرخوانده، بیمه شدن سرپرست به نفع کودک و برخورداری کودکان از بیمه‌های اجتماعی از دیگر ویژگی‌های قانون جدید است.وی درباره خانواده‌هایی هم که از مراجع غیرقانونی فرزند گرفته‌اند، گفت: این افراد هم براساس قانون6 ماه فرصت دارند برای تعیین تکلیف فرزند خوانده خود به بهزیستی مراجعه کنند.الوندی با بیان اینکه هم اکنون در ازای هر کودک بی‌سرپرست و یا بدسرپرست که در بهزیستی زندگی می‌کنند 15 خانواده متقاضی دریافت فرزند خوانده هستند، افزود: با تصویب قانون جدید، کودکان بدسرپرست می‌توانند به طور موقت فرزند خوانده یک خانواده باشند. وی گفت: قانون قبلی سال 53 تصویب شده بود و پاسخگوی نیاز امروز جامعه نبود.

 


10 میلیارد ریال اعتبار آبخیزداری برای استان‌‌های حوضه آبخیز دریاچه ارومیه اختصاص یافت.
به گزارش واحد مرکزی خبر، معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در سفر به شهرکرد گفت: 6 میلیارد ریال از این مبلغ به آذربایجان غربی و بقیه به استان‌های کردستان و آذربایجان شرقی اختصاص داده شده
است.
پرویز گرشاسبی با اشاره به حمایت دولت از اجرای پروژه‌های آبخیزداری دریاچه ارومیه در بخش‌های بیولوژیکی و بیومکانیکی افزود: این اعتبارات در راستای توسعه پوشش گیاهی، جنگلکاری و درختکاری استفاده می‌شود.
وی گفت: توانمندسازی مردم در حوضه آبخیز دریاچه ارومیه به کاهش آسیب‌های این دریاچه کمک می‌کند. معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بر لزوم افزایش پوشش گیاهی مرتعی و استفاده هدفمند از مراتع حوضه آبخیز دریاچه ارومیه از سوی مجریان و بهره‌برداران عرصه‌های مرتعی تأکید کرد و افزود: با اجرای این مهم، سطح آب‌های زیرزمینی در اراضی ملی حوضه دریاچه ارومیه افزایش می‌یابد و چشمه‌ها نیز احیا می‌شود.
گرشاسبی افزایش محصولات کشاورزی، استفاده بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی، بهره‌گیری بیش از حد از توان منطقه،‌توجه نکردن به مسائل زیست محیطی و کاهش سرریز آب به حوضه آبریز را از عوامل ایجاد مشکل برای دریاچه ارومیه
برشمرد.
معاون آبخیزداری، مرتع و بیابان سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور به منظور بررسی روند اجرای طرح جنگل‌داری بازیافت به چهارمحال و بختیاری سفر کرد.

 


نگرانی مراجع تقلید
از برخی اقدامات وزارت ارشاد
آیت‌الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید عظام با انتقاد از تلاش‌ها برای معارضه یا ممیزی کتاب تصریح کرد: سخنانی از وزارت ارشاد به گوش می‌رسد که نگران‌کننده است؛ چرا می‌گویند ممیزی نباشد یا چرا به تعطیلی روزنامه موهن اعتراض می‌کنند.
استاد حوزه علمیه قم چند روز پیش در جمع اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بیان کرده بود: تا زمانی که مسائل فرهنگی و اجتماعی حل نشود، تمام جامعه در خطر خواهد بود.
آیت‌الله مکارم شیرازی تصریح کرد: هنوز هم گاهی اوقات برخی اندیشه‌های روشنفکرمآبانه یا غرب‌زده جلوی بعضی دستورات اسلامی را می‌گیرند ولی نمایندگان مجلس باید با تبعیت از امام راحل و رهبر معظم انقلاب این عقیده را داشته باشند که مسائل شرعی و دینی از جوسازی‌های محیطی تاثیر نمی‌پذیرند و در این بین با تدبیر عمل کنند.
وی افزود: چرا گفته می‌شود ممیزی در کتاب نباشد یا این که روزنامه توهین‌کننده به حضرت علی(ع) تعطیل نشود یا اینکه اصرار به رفع فیلتر فیسبوک چه معنایی دارد؟
استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه این‌گونه حرف زدن موجب می‌شود ارشاد اسلامی به ارشاد غیراسلامی تبدیل شود، گفت: در مقاله روزنامه بهار آمده بود که علمای اسلام جاهل هستند که بر مسئله غدیر تاکید می‌کنند و سؤال اینجاست که چرا گفته‌ می‌شود این روزنامه را تعطیل نکنید.
این اظهارات آیت‌الله مکارم شیرازی در شرایطی بیان شده که وزارت ارشاد طی سه ماه گذشته نسبت به حل مشکلات اصلی عرصه نشر کشور بی‌توجه بوده و مسئله ممیزی را که یک موضوع فرعی محسوب می‌شود را به اولویت اول این عرصه تبدیل کرده است. طرح این مسائل و تلاش‌هایی برای حذف ممیزی کتاب، با استقبال رسانه‌های ضد ایرانی و به ویژه بی‌بی‌سی فارسی مواجه شد.
چندی پیش، چند نویسنده و شاعر سکولار که در میان آنها چند متهم و مجرم ضد امنیتی هم دیده می‌شدند، در نامه‌ای به وزیر ارشاد، خواهان حذف ممیزی از حوزه کتاب شده بودند.
درخواست فرمانده سپاه
از هنرمندان انقلابی
فرمانده سپاه پاسداران در افتتاحیه سومین جشنواره «هنر مقاومت» تأکید کرد که باید با استفاده از همه امکانات و توان در راه توسعه هرچه بیشتر انقلاب اسلامی و مبارزه با باطل تلاش کنیم که یکی از این ابزارها هنر است.
آئین گشایش سومین جشنواره هنر مقاومت، با حضور سردار سرلشکر عزیز جعفری فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار علی نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفان، محسن مؤمنی‌شریف رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، مهدی چمران عضو شورای شهر تهران و جمعی از مسئولین و هنرمندان در تالار ایران فرهنگستان هنر برگزار شد.
در ابتدای این مراسم «دانا بارتر» هنرمند آمریکایی استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه هنر مقاومت مردم فلسطین به روی صحنه رفت و گفت: من اینجا هستم تا ثابت کنم مردم فلسطین روزی پیروز خواهند شد.
وی افزود: 65 سال پیش اشغال فلسطین صورت گرفت اما من از سال 1993 کار درباره هنر مقاومت و چگونگی مقاومت مردم فلسطین را آغاز کردم.
این مدرس دانشگاه هنر آمریکا دلیل این فاصله زمانی را تبلیغات و جوسازی‌های رسانه‌ها و دولتمردان آمریکا دانست و بیان کرد: می‌شنیدیم که در این بخش از دنیا جنگ است ولی رسانه‌های آمریکا تحت لابی صهیونیست‌ها طوری وانمود می‌کردند که گویا آنها آدم خوب‌هایی هستند که جنگ با آدم بدها را در پیش گرفته‌اند.
وی ادامه داد: در سال 93 من به لبنان، فلسطین، غزه و اراضی اشغالی سفر کردم. در این سفرم جنایت‌های زیادی دیدم. دیدم کودکانی توسط تک تیراندازهای اسرائیلی و به خاطر تفریح آنها کشته شدند. در لبنان شاهد اوضاع وحشتناک مردم بودم. در غزه خانه‌های ویران شده را نگریستم و همه اینها باعث شد که واقعیت‌ها برایم روشن شود.
دانا بارتر با اظهارناراحتی از این که کار زیادی از دستش برنمی‌آید، افزود: این که نمی‌توانم کاری برای فلسطینی‌ها بکنم ناراحتم می‌کند اما هرآنچه از دستم برآید مانند برپایی نمایشگاه پوستر و نقاشی دریغ نمی‌کنم تا شاید بتوانم گوشه‌ای از حقایق این قسمت جهان را نشان دهم.
بارتر با ذکر این جمله که صدای من ناچیز است ولی مطمئن هستم که تأثیرگذار خواهد بود در پایان سخنان خود گفت: لابی صهیونیسم بیلیون‌ها دلار خرج کرده تا سیاست‌مداران آمریکایی و رسانه‌های این کشور را بخرد تا آنجا که مرا به جای یک ضد صهیونیست و یک ضد دین یهود معرفی کند که این دروغ است.
به گزارش مهر، در ادامه این برنامه سردار سرلشکر عزیز جعفری فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سخنانی گفت: آنچه ما را دور هم جمع کرده و امروز در رابطه با آن صحبت می‌کنیم هنر مقاومت است. تلاش ما بر این واقعیت استوار است که موضوع انقلاب اسلامی و دفاع از اسلام و دفاع حق در برابر دنیای باطل و استکبار جهانی یک موضوع همگانی است.
وی با بیان این که مقاومت در برابر استکبار جهانی شعار اصلی انقلاب اسلامی است، تصریح کرد: امروز در آغاز یک راه طولانی و سخت قرار داریم و باید از همه توان خود برای توسعه انقلاب استفاده کنیم. هنرمندان انقلابی می‌خواهند با ابزار هنر و از طریق آن مقاومت را که شعار اصلی انقلاب اسلامی است، به تصویر بکشند و به تحقق اهداف بالای اسکتبارستیزی کمک کنند.
سردار جعفری در پایان سخنان خود به فرمایش حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری در ارتباط با هنر اشاره کرد و گفت: حضرت امام(ره) در بخش‌هایی از فرمایشاتشان در زمینه هنر این گونه اشاره فرمودند که تنها هنری مورد قبول قرآن است که صیقل دهنده اسلام ناب محمدی، اسلام ائمه هدی، اسلام فقرا، اسلام پابرهنگان، اسلام تازیانه‌خوردگان، باشند. همچنین مقام معظم رهبری نیز در سال 80 خطاب به اصحاب هنر سخنانی را مطرح کرده‌اند که باید چراغ راه هنرمندان باشد. هنر مقاومت در این راستا است هنری که صیقل‌دهنده اسلام ناب است.
در پایان این مراسم از تمبر سومین جشنواره هنر مقاومت رونمایی شد.
تذکر نماینده مجلس
درباره گروه «سگ‌های زرد»
نماینده مجلس شورای اسلامی به خاطر دفن اجساد اعضای یک گروه غیرمجاز موسیقی در قطعه هنرمندان انتقاد کرد.
زهره طبیب‌زاده نوری نماینده مردم تهران در تذکری به وزیر ارشاد اظهار داشت: چرا دفن و خاکسپاری دو خواننده غیرمجاز ساکن در آمریکا با هزینه 100 میلیون تومانی وزارت ارشاد انجام شده است.
در همین حال، خبرگزاری فارس در گزارشی، ضمن بیان واقعیت‌هایی درباره گروهی که نام «سگ‌های زرد» را روی خود گذاشته بودند، نوشت: ندا انتظامی، مدیر روابط عمومی معاونت هنری وزارت ارشاد می‌گوید: «آرش و سروش فرازمند فرزندان همین سرزمین بودند که اگر به آنها مجوز داده می‌شد شاید هیچ وقت کشور را ترک نمی‌کردند. در دوره‌ای که علی مرادخانی مدیر دفتر موسیقی بود تعداد زیادی از گروه‌های موسیقی زیرزمینی مجوز گرفتند چون ایشان معتقد بودند اگر این گروه‌ها مجوز بگیرند، برای انتخاب شعر، موسیقی، تولید آلبوم و... باید تحت نظارت وزارت ارشاد باشند و همین باعث می‌شود فعالیت هنری‌شان در مسیر درستی قرار گیرد.» این گفته‌ها درحالی رسانه‌ای شده است که اگر مدیران ارشاد و یا اعضای هیئت مدیره خانه سینما تنها نگاهی به سایت رسمی گروه «سگ‌های زرد» و یا در فیس‌بوک می‌کردند و بخش «درباره ما» را مرور می‌کردند شاهد علایق این جوانان می‌شدند و بعد به قول خود، کاری فرهنگی برای نظام انجام می‌دادند. در این بخش از سایت رسمی این گروه «علاقه به مسائل جنسی»، «مواد مخدر» و «موسیقی راک» آمده است. وقتی به کارنامه گروه «سگ‌های زرد» می‌نگریم به عملکرد علیه جمهوری اسلامی در سال 88 بر می‌خوریم. فرازمند‌ها همچون «شاهین نجفی» و «محسن نامجو» بودند که در ایران در موسیقی زیرزمینی فعال بودند و بعدها به آمریکا فرار کردند و علیه ایران به اجرای موسیقی پرداختند. محسن نامجو و شاهین نجفی حتی علیه ‌اسلام و ائمه هم توهین کردند.
فرهاد توحیدی؛ رئيس هیئت مدیره «خانه سینما» درگفت‌وگویی اعلام کرد: انتقال اجساد با تقبل یک سازمان مردم نهاد آمریکایی که در جهت منع خشونت کار می‌کند، اتفاق افتاد و آن سازمان هزینه این انتقال را تقبل کرده است. حال سؤال این جاست چرا این نهاد آمریکایی‌ تنها هزینه جسد این فعالان موسیقی زیرزمینی را به ایران بازگرداند در حالی که علی اسکندریان هم جزو این گروه بوده و عضو فعالان موسیقی زیرزمینی است. چگونه است که تنها این دو جسد به ایران منتقل شدند آن هم به اصرار سریر، رئيس کانون آهنگسازان خانه سینما و عضو شورای مرکزی خانه هنرمندان.

 


در پی گزارش 100 روزه حجت‌الاسلام حسن روحانی پیرامون دولت یازدهم که سه‌شنبه شب در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی صورت گرفت؛ فعالان سیاسی و کارشناسان انتقادات خود به این گزارش را مطرح کردند.
علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گزارش 100 روزه دولت را واقع‌بینانه ندانست و تاکید کرد: این سنت بدی است که هر کسی مسئول می‌شود توانمندی‌های دولت قبلی را نادیده بگیرد و فقط به نکات منفی دولت‌های گذشته اشاره می‌کند.
وی گفت: باید در این گزارش نکات مثبت و منفی در کنار هم بیان می‌شد.
دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب به مهر گفت: امیدوارم دولت در گزارشات بعدی خود این اشکال را رفع و جبران کند.
اولویت دولت چیست؟
حمیدرضا ترقی عضو حزب موتلفه اسلامی نیز به سخنان روحانی در بیان گزارش 100 روزه دولت واکنش نشان داد.
وی دراین‌باره گفت: این گزارش حاوی دو بخش ارزیابی عملکرد دولت قبلی و گله از مشکلات موجود و وعده‌هایی بود که برای آینده مطرح شد.
ترقی با بیان اینکه روحانی در گزارش عملکرد 100 روزه خود هیچ راهکار و کلیدی برای گشودن قفل‌هایی مانند تورم، جبران بدهی‌های دولت، راههای افزایش درآمدهای غیرنفتی، معضل مسکن و کاهش نقدینگی در جامعه ارائه نکرد، متذکر شد: روحانی در این گزارش تنها به ارزیابی عملکرد دولت قبلی و انعکاس مشکلات موجود کشور پرداخت و هیچ عملکردی از فعالیت‌های 100 روزه خود ارائه نداد.
عضو حزب موتلفه اسلامی در ادامه با اشاره به ارزیابی عملکرد دولت گذشته توسط روحانی به فارس گفت: به نظر می‌رسد در این ارزیابی قدری فرافکنی صورت گرفت و تاثیر تحریم‌های ظالمانه بر فعالیت‌های دولت قبل نادیده گرفته شد.
ترقی در ادامه با بیان اینکه روحانی هیچ جوابی برای سوال مجری که اولویت دولت یازدهم در طول 100 روز گذشته چه بوده است، نداشت، تصریح کرد: بالاخره مردم متوجه نشدند که اولویت دولت سیاست خارجی است یا سیاست‌های داخلی و در سیاست‌های داخلی کالاهای استراتژیک، باز شدن خانه سینما و آزادی ممنوع‌القلم‌ها اولویت است یا کاهش بیکاری و مهار تورم.
انگار هیچ خدمتی نشده است!
محمد ودود حیدری رئیس سازمان بسیج دانشجویی نیز به انتقاد از سخنان رئیس‌جمهور در گزارش 100 روزه‌ کار دولت پرداخت.
وی تاکید کرد: در زندگی جهادی جایی برای سیاه‌نمایی گذشته و عدم ارائه برنامه‌های آینده نیست و همه دیدند که سه‌شنبه شب رئیس‌جمهور به قدری سیاه‌نمایی کرد که انگار در نظام اسلامی تا به امروز هیچ خدمتی انجام نشده است.
احمد زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به گزارش 100 روزه رئیس‌جمهور گفت: در گزارش سه‌شنبه شب آقای روحانی شاهد بودیم که بیشتر از هر چیز آقای رئیس‌جمهور نگاه به گذشته و دولت قبلی داشت.
نماینده مردم کرمان با اشاره به اینکه محتوای گزارش بیشتر به عقب و دوره گذشته نگاه می‌کرد، افزود: باید همیشه نگاه به آینده در مدیریت را مدنظر قرار دهیم. البته این بدان معنی نیست که گذشته را نادیده بگیریم، اما بخصوص در رده بالا اینکه همیشه گذشته را مورد انتقاد قرار دهیم باید یقین داشته باشیم که پس از اتمام دوره آقای روحانی، دولت بعدی هم حتما به ضعف‌های این دولت که قطعا ناشی از برخی تنگناها است، خواهد پرداخت.
چرا مجیزگویی؟!
احمد بخشایش عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم در سخنانی با اشاره به برنامه تلویزیونی رئیس‌جمهور برای ارایه گزارش 100 روزه دولت گفت: درباره کیفیت اجرای برنامه ما شاهد بودیم که گاه برنامه از مجری‌گری به سمت مجیزگویی منحرف می‌شد که این نه در شأن صداو سیما و نه در شأن دولت است که چنین مسائلی را رواج دهد.
وی افزود: البته نفس اینکه رئیس‌جمهور درخصوص مسائل اقتصادی چنین گزارش‌هایی را ارائه کند به هیچ عنوان بد نیست.

 


معاون حج، عمره و عتبات سازمان حج اعلام كرد: آن دسته از افرادي كه فيش عمره اولويت‌دار دارند و امكان اعزام براي آنها به برخي دلايل ممكن نيست، مي‌توانند اين فيش‌ها را به خانواده و خويشان خود انتقال دهند.
ناصر خدرنژاد افزود: اين فيش‌ها قابل انتقال به پدر، مادر، خواهر، برادر، فرزند، همسر، پدر بزرگ، مادر بزرگ، نوه، عروس، داماد، پدر همسر، مادر همسر، دايي، خاله، عمو، عمه، برادر همسر، خواهر همسر، همسر خواهر، همسر برادر، ناپدري و نامادري است.
معاون حج، عمره و عتبات سازمان حج و زيارت تصريح كرد: همچنين انتقال به باجناق، جاري، همسر دائي، همسر عمو، همسر خاله، همسر عمه، برادرزاده، خواهرزاده، دائي‌زاده، عموزاده، خاله‌زاده وعمه زاده امكان پذير است.
وي با بيان اينكه خريد و فروش فيش عمره مفرده غيرقانوني است، گفت: انتقال به غير تنها در شرايط خاص ممكن است كه اين شرايط در هر استان براساس كميسیون‌هاي مربوط مشخص و نتيجه آن اعلام مي‌شود.

 


وزیر خارجه ترکیه در جریان سفر به کشورمان با استقبال از همکاری‌های بیشتر بین دو کشور، ایران را پشتوانه ثبات در منطقه دانست.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه ترکیه‌ای «حریت»، «احمد داوود اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در پی دیدار با «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران گفت که ایران پشتوانه ثبات در منطقه است.
اوغلو گفت که مشارکت هر چه بیشتر میان ترکیه و ایران باعث ثبات در منطقه می‌شود. وی با اشاره به امکان همکاری 2 کشور در زمینه انرژی گفت: «از دید من وقتی که ترکیه و ایران به هم بپیوندند، این موضوع فقط به نفع 2 کشور تمام نمی‌شود بلکه پشتوانه‌ای برای ثبات در منطقه خواهد شد.»
وزیر خارجه ترکیه همچنین گفت: ترکیه سالانه به 60 میلیارد دلار انرژی نیاز دارد. این کشور همچنین کریدور است و ایران نقش تولیدکننده را ایفا می‌کند و اگر ما از هر 2 پتانسیل استفاده کنیم، ترکیه به کریدوری برای انتقال انرژی از ایران تبدیل خواهد شد.
وی افزود: «همکاری نزدیک می‌تواند تاثیر فراوانی بر تفرقه‌های فرقه‌ای در خاورمیانه داشته باشد. در زمان و مکانی که برخی تلاش می‌کنند تا بحران‌های فرقه‌ای ایجاد کنند، گفت‌وگو میان ایران و ترکیه مهمترین گفت‌وگو در منطقه خواهد بود.»
اوغلو همچنین از زمان کنونی به عنوان فرصت برای همکاری یاد کرد و گفت: «گفت‌وگو بین قدرت‌های منطقه‌ای مانند ترکیه و ایران که روابط تاریخی دارند، نه تنها به ثبات در منطقه منجر می‌شود بلکه از پیامدهای منفی بحران خواهد کاست.»
وی در ادامه از توافق به دست آمده میان ایران و غرب درباره برنامه هسته‌ای ایران استقبال کرد.
همچنین، روز گذشته وزیر خارجه ترکیه با رئیس‌جمهور کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد. طرفین در این دیدار برگسترش همکاری‌های اقتصادی و ارتقای سطح مبادلات بین دو کشور تاکید کردند.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10