(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 09 آذر 1392 - شماره 20652

موج جدید بارشی اواسط هفته وارد کشور می‌شود
زلزله برازجان 7 کشته و 190 مجروح برجای گذاشت
پایان کار امدادرسانی به زلزله‌زدگان برازجان
نجات 50 نفر از حریق در شوتینگ برج 12 طبقه
کشف محموله یک تنی مواد مخدر در سیستان و بلوچستان
ابتلای 200 هزار ایرانی به هپاتیت C
حوادث کوتاه از کشور
توقیف 68 خودرو با جریمه‌های میلیونی
یارانه هزار میلیاردی بلیت اتوبوس و مترو از راه رسید
سقوط بهمن در ارومیه جان 2 نفر را گرفت
در بهشت‌زهرا(س) صورت گرفت
رونمایی از یادمان جدید شهدای نیروی دریایی و ناوچه پیکان
هشدار سازمان ملل نسبت به آسیب‌های روحی کودکان سوریه
برخورد خونین کشتی با شیء ناشناس
مرگ کودکی در مراسم جن‌گیری
شرایط سخت زندگی مسلمانان میانماری در هند
زنگ شیر به صدا درآمد
   


مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی از ورود موج جدید بارشی از سمت شمال غرب به کشور خبر داد و گفت: این موج در اواسط هفته آینده وارد کشور می‌شود که با بارش باران در نیمه شمالی کشور و تهران همراه خواهد بود.
عبدالرضا امیدوار شهری در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: صبح امروز هوای تهران ساکن می‌شود و در ادامه برای بعد از ظهر وزش باد به صورت منطقه‌ای خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه برای بعدازظهر یکشنبه وزش باد در تهران پیش‌بینی می‌شود، ادامه داد: این امر موجب کاهش آلاینده های هوا خواهد شد.
مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی در ادامه از ورود سامانه بارشی جدید به کشور در اواسط هفته خبر داد و گفت: این موج بارشی از سمت شمال غرب وارد کشور می‌شود و نیمه‌ شمالی کشور و همچنین تهران را درگیر می‌کند.
وی با بیان اینکه برای روزهای آینده بارش پراکنده باران برای تهران پیش‌بینی می‌شود، ابراز داشت: بارش در اواسط هفته در این کلانشهر قابل توجه خواهد بود.
مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی در مورد تغییرات دمایی و شدت وزش باد خاطرنشان کرد: وزش باد در تهران طی روزهای آینده به خصوص شنبه باعث کاهش آلاینده‌ها می‌شود و در مورد تغییرات دمایی باید گفت که با ورود سامانه بارشی جدید دمای هوا روند کاهشی خواهد یافت.

 


زلزله به 3 شهر و 19 روستای استان بوشهر خسارت وارد کرد که در اثر آن 7 تن از هموطنانمان کشته و 190 تن دیگر مجروح شدند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، ساعت 17و21 دقیقه پنجشنبه زمین لرزه‌ای به قدرت 5 و 7 دهم درجه در مقیاس امواج درونی زمین حوالی شهر برازجان مرکز شهرستان دشتستان در استان بوشهر را لرزاند که در اثر آن به 3 شهر و 19 روستا خسارت وارد شد. استاندار بوشهر گفت: در این زمین‌لرزه 7 نفر جان خود را از دست دادند و 190 تن دیگر مجروح شدند که130 نفر از مصدومان به صورت سرپایی درمان و 60 نفر دیگر برای بستری شدن به بیمارستان‌های بوشهر و گناوه انتقال یافتند.
فریدون حسنوند تصریح کرد: در این زمین‌لرزه 250 واحد مسکونی و تجاری به صورت 100 درصد تخریب شده است.
استاندار بوشهر افزود: شهرهای برازجان، آبپخش و سعد‌آباد، و روستاهای کلل، زیارت، بنه جابری، دهقاید، درودگاه و نظر آقا خسارت دیده‌اند.
حسنوند اظهار داشت: مسئولان در منطقه کنترل و مدیریت بحران را به عهده گرفته‌اند و تاکنون همه مصدومان و فوت شدگان از زیرآوار خارج شده و به محل‌های مورد نظر منتقل شده‌اند.
وی گفت: آرامش کامل در منطقه توسط نیروهای نظامی و انتظامی برقرار شده است و مردم نیز همکاری لازم را با مسئولان دارند.
استاندار بوشهر تصریح کرد: آب شهرستان دشتستان به طور کامل وصل است، برق 96 درصد شهر برازجان وجود دارد و تلفن‌ها و گاز در تمام منطقه برقرار است.
حسنوند وضعیت شهرستان دشتستان را عادی دانست و گفت: مردم زندگی عادی خود را می‌کنند و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.
وی با بیان اینکه تشییع جنازه متوفیان به صورت دسته‌جمعی انجام نخواهد شد، گفت: برای تحویل گرفتن جنازه متوفیان نیز نباید تجمع صورت بگیرد.
وی اظهار داشت: سه نفر از متوفیان مربوط به روستای دهقاید و دو نفر نیز مربوط به اهالی برازجان هستند و دو نفر نیز برای تشییع به خارج از استان منتقل خواهند شد.
در همین حال سازمان پزشکی قانونی کشور با تایید مرگ هفت نفر در زلزله برازجان، اسامی متوفیان این حادثه را بدین شرح اعلام کرد.
1- آیت‌الله برزف، 13 ساله فرزند نعمت‌الله
2- جواد همعنان 9 ساله فرزند قاسم
3- آیدین اعلایی 4 ساله فرزند هادی
4- پروین جوکارف 2 ساله فرزند کورش
5- صدیقه هاشمی 60 ساله فرزند سیدحسن
6- اکرم حسینی ازندریانی 33 ساله فرزند سیدمحمد
7- عفت حسینی ازندریانی 45 ساله فرزند محمد
از سوی دیگر رئیس سازمان مدیریت بحران کشور دیروز صبح در حاشیه عیادت از مصدومان زلزله برازجان گفت: بلافاصله پس از اعلام زلزله، کارگروه‌های مختلف مدیریت بحران فعال شد و با استان‌های معین بوشهر نیز برای امدادرسانی هماهنگی صورت گرفت. علاوه بر این کارگروه‌هایی همچون امداد و نجات، بهداشت و درمان و امنیت فعال شده تا اقدامات لازم را انجام دهند.
معاون وزیر کشور تصریح کرد: بر اساس آخرین آمار تا پنجشنبه شب عملیات امداد و نجات در مناطق زلزله‌زده برازجان پایان یافت.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در حاشیه عیادت نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از زلزله‌زدگان برازجان در بیمارستان شهدای خلیج‌فارس بوشهر اظهار داشت: پس از وقوع زلزله اقدامات لازم برای پذیرش مصدوم در مراکز درمانی استان در حالت آماده‌باش قرار گرفت.
غلامرضا حیدری بیان کرد: 48 بیمار به بیمارستان شهدای خلیج‌فارس منتقل شدند که 12 مورد بیمار انتقالی از بیمارستان شهید گنجی برازجان بوده و 36 نفر هم مصدوم زلزله برازجان که در بیمارستان شهدای خلیج‌فارس پذیرش شدند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر خاطرنشان کرد: از این تعداد بیمار بستری شده خوشبختانه 13 بیمار از بیمارستان مرخص شدند.
حیدری گفت: سه بیمار بستری شده بر اثر زلزله کودک بودند و یک مصدوم هم برای ادامه درمان به شیراز منتقل شد. همچنین چهار مصدوم زلزله برازجان در بخش آی‌سی‌یو و سه بیمار نیز در بخش جراحی مردان بیمارستان شهدای خلیج‌فارس بستری هستند.
به گفته استاندار بوشهر، جمعیت هلال‌‌احمر 10 کمپ را در برخی نقاط به ویژه در مناطق زلزله‌زده برپا کرده و چادرها نیز نصب شده‌اند تا مردم بتواند از آنها استفاده کنند.
حسنوند بیان کرد: اکیپ برآورد خسارت از جمعه صبح برقرار شده است و خسارت‌هایی که به اماکن مسکونی، تجاری و خودروها وارد شده را ارزیابی می‌کنند و اداره کل جهاد کشاورزی استان نیز خسارت‌های وارد شده به بخش کشاورزی شهرستان را بررسی می‌کند.
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان بوشهر نیز گفت: تاکنون 15 کمپ در شهر برازجان، روستای راهدار، دهقاید، بنه جابری و دیگر روستاهای آسیب‌دیده از زلزله دشتستان برپا شده است.
عبدالکریم شعبانزاده افزود: 260 نفر از امدادگران جمعیت هلال‌احمر از سراسر استان بوشهر در قالب 65 تیم امدادی در عملیات امداد و نجات در منطقه زلزله زده دشتستان حضور دارند.
نماینده عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر هم گفت: از زمان وقوع زلزله تاکنون 380 دستگاه چادر امدادی برای اسکان اضطراری و موقت زلزله‌زدگان در منطقه برپا و یک هزار تخته موکت و 600 تخته پتو در میان آنان توزیع شده است.
حمید قویدل افزود: اکنون 40 امدادرسان اعزامی از امدادگران و نجات‌گران هلال‌احمر به استعداد 200 نفر و بهره‌گیری از 45 دستگاه خودروی عملیاتی کمک‌دار سبک، 15 دستگاه آمبولانس امدادی، 7 دستگاه خودروی نجات و 4 دستگاه کامیون مشغول ارایه خدمات امدادی، اسکان و تغذیه اضطراری به زلزله‌زدگان هستند.
بر اساس همین گزارش نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه بوشهر در ساعت اولیه وقوع زمین لرزه دشتستان با حضور در منطقه با خانواده‌های کشته‌شدگان و مصدومان این حادثه دیدار و از آنان دلجویی کرد.
از سوی دیگر شبکه لرزه‌نگاری وابسته به مرکز لرزه‌نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، وقوع 26 پس‌لرزه را از عصر پنجشنبه تا صبح جمعه در برازجان گزارش کردند.
پیام تسلیت رئیس‌جمهور
رئيس‌جمهور با صدور پیامی جان باختن 7 نفر از هموطنانمان در زلزله برازجان را تسلیت گفت و از دستگاه‌های ذیربط خواست به کمک زلزله‌زدگان بشتابند.
دکتر حسن روحانی در این پیام ضمن اظهار تاسف و تاثر از وقوع زلزله در شهرستان برازجان و کشته و زخمی شدن تعدادی از هموطنان عزیزمان با تسلیت و ابراز همدردی با داغداران و آسیب‌دیدگان این حادثه از همه مسئولان ذیربط خواست تا با بسیج امکانات و نیروی امدادرسانی، پشتیبانی‌ها و کمک‌های لازم را از مردم مناطق زلزله زده بعمل آورند.
بررسی خسارت در هیئت دولت
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت:‌در جلسه فردا هیئت دولت، حادثه زلزله دشتستان بررسی و نسبت به جبران خسارت‌ها تصمیم‌گیری خواهد شد.
حسن قدمی افزود: برای بررسی و برآورد خسارت‌های زمین لرزه دشتستان بنیادمسکن انقلاب اسلامی بررسی‌ها را آغاز کرده است.
وی اظهار کرد: دیروز از مناطق زلزله زده دشتستان بررسی میدانی انجام دادیم و قرار است نتایج این بررسی‌ها جمع‌بندی و برای تصمیم‌گیری به هیئت دولت اعلام شود.
فعالیت نیروگاه هسته‌ای بوشهر
سخنگوی سازمان انرژي هسته‌ای با اشاره به وقوع زمین لرزه در استان بوشهر گفت: نیروگاه هسته‌ای بوشهر با ظرفیت کامل به فعالیت خود ادامه می‌دهد و جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.
بهروز کمالوند افزود: نیروگاه بوشهر از لحاظ استاندارد‌های ایمنی از جمله مقابله با زلزله یکی از بهترین نیروگاه‌های جهان به شمار می‌رود و در مقابل زمین لرزه‌هایی با قدرت بالاتر نیز مقاوم است و از این بابت جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد.

 


آتش‌سوزی در شوتینگ زباله یک برج 12 طبقه باعث به خطر افتادن جان 50 نفر از ساکنین این ساختمان شد.
سیدجلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهر تهران درباره این آتش‌سوزی گفت: در ساعت 19 و 54 دقیقه پنجشنبه شب آتش‌سوزی در یک برج مسکونی 12 طبقه واقع در میدان هروی، میدان عقیلی به سامانه 125 آتش‌نشانی اعلام شد که بلافاصله چهار ایستگاه آتش‌نشانی به همراه دستگاه تنفسی و نرده‌بان به محل حادثه اعزام شد.
وی افزود: با حضور ماموران آتش‌نشانی در محل حادثه مشاهده شد که قسمت شوتینگ طبقه اول این برج مسکونی آتش گرفته و این آتش به طبقات دوم نیز سرایت کرده است که بلافاصله آتش‌نشانان از سرایت آتش به سایر طبقات جلوگیری کردند و در قالب دو تیم امدادی و اطفای حریق وارد ساختمان شدند.
ملکی خاطرنشان کرد: در این آتش‌سوزی با کمک آتش‌نشانان بیش از 50 نفر از ساکنین این برج مسکونی از شعله‌های آتش نجات پیدا کردند.

 


فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان از کشف هزار و 106 کیلوگرم مواد مخدر توسط ماموران انتظامی در درگیری با اشرار و قاچاقچیان خبر داد.
به گزارش ایرنا سرتیپ «حمید فهیمی‌راد» افزود: ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان با اطلاع از حمل محموله سنگین مواد مخدر از شهرستان خاش به سمت زاهدان اقدامات گسترده‌ای را برای شناسایی و دستگیری قاچاقچیان آغاز کردند.
وی اظهار داشت: ماموران پلیس در پی این اقدامات، چهارشنبه شب پس از چندین ساعت درگیری با اشرار و قاچاقچیان ضمن توقیف چند دستگاه خودرو، هزار و 40 کیلوگرم تریاک و 56 کیلو و 500 گرم مرفین را کشف و ضبط کردند.
فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان گفت: در پاکسازی محل درگیری تعدادی سلاح انفرادی و نیمه سنگین به همراه مقادیری مهمات کشف شد و با ردزنی مسیر فرار قاچاقچیان مسلح یکی از آنان در درگیری با ماموران به هلاکت رسید.

 


رئیس شبکه هپاتیت کشور، تعداد بیماران مبتلا به هپاتیت در کشور را حدود 200 هزار نفر اعلام کرد.
سیدموید علویان در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به اینکه گفته می‌شود هپاتیت C در کشور در بین معتادان تزریقی رو به افزایش است گفت: هپاتیت نوع C در کشور رو به کاهش است چرا که خون‌هایی که در چرخه درمان کشور توزیع می‌شود سالم است و همچنین آموزش‌های لازم به معتادان تزریقی و افراد پرخطر داده می‌شود.
وی افزود: اکنون زیر 200 هزار نفر در کشور به این بیماری مبتلا هستند و شیوع آن کمتر از نیم درصد است در حالی که در کشورهای همسایه مانند پاکستان و آذربایجان این رقم بالای 7 درصد و در تاجیکستان بالای 10درصد است.
رئیس شبکه هپاتیت کشور به کارهای انجام شده برای بیماران هموفیلی، تالاسمی و دیالیزی اشاره کرد و گفت: طی طرح غربالگری در زمینه هپاتیت C که در بین این بیماران انجام شد تاکنون 3200 بیماری که به هپاتیت C مبتلا شده‌اند شناسایی و به طور رایگان درمان شده‌اند.علویان ادامه داد: میزان شیوع هپاتیت C در بین بیماران هموفیلی از 40درصد به زیر 20درصد و بیماران مبتلا به تالاسمی از 30 درصد به زیر 10درصد رسیده است.
وی در مورد وضعیت دارویی بیماران مبتلا به هپاتیت نیز گفت: مشکلات دارویی و درمانی این بیماران نسبت به 6 ماه گذشته بهبود یافته و بهتر شده است.

 


دستگیری سارق حرفه‌ای
یزد-خبرنگار کیهان: رئیس پلیس آگاهی استان یزد از دستگیری باند سارقان حرفه‌ای با 57 فقره انواع سرقت به ارزش بیش از 5 میلیارد ریال در یزد خبر داد.
سرهنگ علیرضا خالقی گفت: با ارسال چند فقره پرونده سرقت به عنف از منازل شهروندان در سطح شهرستان یزد، موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس آگاهی قرار گرفت.
وی افزود: کارآگاهان پلیس آگاهی موفق به شناسایی یکی از سارقان سابقه‌دار به هویت «ع.ج» اهل و ساکن یزد که دارای 2 فقره سابقه کیفری و در ندامتگاه یزد تحمل کیفر می‌کرد شدند.
به گفته وی در بازجویی پلیسی این فرد ابتدا منکر هرگونه سرقت شد ولی با قرار گرفتن در برابر ادله پلیسی لب به سخن گشود و به 57 فقره انواع سرقت به ارزش 5 میلیارد و 500 میلیون ریال با همدستی 7 نفر دیگر اعتراف کرد.
خالقی تصریح کرد: در این راستا 6 نفر دیگر به اتهام مشارکت در بعضی از سرقتها و خرید اموال مسروقه دستگیر شدند و اموال مسروقه نیز کشف و ضبط شد.
تعطیلی واحد آلاینده
دزفول- ایرنا: رئیس اداره حفاظت محیط زیست اندیمشک از تعطیلی دو واحد فعال در این شهرستان در بخش صنعت به دلیل ایجاد آلودگی زیست محیطی خبر داد.
«مهدی سراج‌الدین» روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: با پیگیری اداره حفاظت محیط زیست، شرکت صنایع فولاد معدن کناره و یک حلقه دکل حفاری نفت به دلیل آلودگی زیست محیطی تعطیل شد.
وی افزود: این اقدام به دنبال اعتراض مردم و آلودگی ایجاد شده در محیط زیست صورت گرفت.
سارق موزه دستگیر شد
تبریز- ایرنا: مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی وگردشگری آذربایجان‌شرقی از دستگیری سارق اشیای تاریخی موزه آذربایجان در تبریز خبر داد.
تراب‌محمدی روز پنجشنبه در آیین رونمایی از سامانه مونیتورینگ و سامانه امنیتی و حفاظتی موزه‌های استان گفت: در این چارچوب بازجویی‌ها و پیگیری‌های نیروی انتظامی برای یافتن محل اشیای سرقت شده هنوز ادامه دارد.
اردیبهشت سال جاری موزه آذربایجان مورد دستبرد واقع شده و شی تاریخی از آن به سرقت رفته بود که با تلاش شبانه‌روزی نیروهای انتظامی، اطلاعاتی، امنیتی و آگاهی این استان سارق اشیا دستگیر شد.
فروش ارزان خودروهای مسروقه
اصفهان- خبرنگار کیهان: سرپرست پلیس آگاهی استان اصفهان از انهدام باند سارقان شیشه‌ای خودرو که خودروهای مسروقه را به قیمت‌های 2 تا 3 میلیونی به فروش می‌رساندند، خبر داد.
سرهنگ ستار خسروی با بیان اینکه تمامی اعضای این باند معتاد به شیشه بوده و انگیزه خود از این سرقت‌ها تامین مواد مصرفی خود عنوان کردند، اظهار داشت: متهمان پس از سرقت خودرو و اوراق کردن آنها را به مالخر می‌فروختند.
سرپرست پلیس آگاهی استان اصفهان با بیان اینکه سارقان تاکنون به 10 فقره سرقت اعتراف کرده‌اند، گفت:‌ متهمان تحویل مراجع قضایی شدند اما کماکان تحقیقات برای سرقت‌های احتمالی دیگر توسط این باند و شناسایی مالباختگان همچنان توسط این پلیس ادامه دارد.
معتاد خودرو را به آتش کشید
رشت- خبرنگار کیهان: فرمانده نیروی انتظامی رضوانشهر از شناسایی و دستگیری فردی که اقدام به آتش زدن خودروها می‌کرد خبر داد.
سرهنگ مجید حسینی اظهار داشت: در پی شکایت‌های متعدد موضوع مورد پیگیری قرار گرفت و ماموران به فردی به نام داریوش که معتاد به مواد مخدر صنعتی بود مظنون شده و وی را تحت نظر گرفتند.
متهم در نیمه‌های شب هنگامی که قصد به آتش کشیدن یک خودروی سمند را داشت دستگیر و به محاکم قضایی معرفی شد.
کشف سوخت قاچاق
یزد-خبرنگار کیهان: ماموران انتظامی خاتم، یزد و مهریز طی سه مرحله قریب به 3 هزار لیتر سوخت قاچاق کشف و ضبط کردند.
ماموران انتظامی خاتم حین کنترل خودروهای عبوری در هرات به یک دستگاه خاور مشکوک و آن را متوقف کردند.
بر پایه این گزارش در بررسی از خودرو یک هزار لیتر سوخت قاچاق (گازوئیل) کشف و ضبط و راننده خودرو که از اصفهان عازم بندرعباس بود دستگیر شد.
ماموران انتظامی یزد نیز طی عملیاتی از یک دستگاه کامیون ولوو 1820 لیتر گازوئیل قاچاق کشف و ضبط و راننده آن را دستگیر کردند.
آزادی زندانی
محکوم به قصاص نفس
سمنان- خبرنگار کیهان: زندانی محکوم به قصاص نفس با اخذ رضایت از شکات خود فرصت زندگی دوباره یافت و به آغوش خانواده بازگشت.
رئیس زندان مرکزی سمنان با اعلام این خبر گفت: با تلاش واحد مددکاری و مساعدت قاضی ناظر بر زندان، زندانی «ا.ق» پس از تحمل 5 سال حبس در زندان مرکزی سمنان توانست با اخذ رضایت کتبی از شکات خود از زندان آزاد شود.

 


رئيس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ از توقیف 68 خودرو به علت داشتن خلافی بالای یک میلیون تومان طی روز پنجشنبه در تهران خبر داد.
سرهنگ عین‌الله جهانی، رئيس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ گفت: در راستای طرح برخورد با خودروهای دارای خلافی بالای یک میلیون تومان، روز گذشته تعداد 68 خودرو توقیف شده است.
وی ادامه داد: در این میان میزان جریمه 3 دستگاه خودروی سواری به بیش از 10 میلیون تومان می‌رسد.رئيس مرکز اطلاع‌رسانی راهور افزود: یک خودروی پژو توقیف شده در منطقه 9 دارای 3 میلیون و 265 هزار تومان و 2 دستگاه پراید توقیفی نیز دارای 3 میلیون و 284 هزار تومان و 4 میلیون و 180 هزار تومان خلافی بودند.
جهانی تاکید کرد: همچنین تعداد 3 گواهینامه نیز در این روز به علت نمره منفی بالای 30 توقیف شده است.

 


معاون توسعه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به کل اعتبار یارانه بلیت مترو و اتوبوس‌ برای کشور در سال جاری، گفت: دوشنبه هزار میلیارد تومان از آن به حساب شرکت‌های اتوبوسرانی و مترو واریز می‌شود.
محمد امامی امین در گفت‌وگو با فارس، درباره پرداخت یارانه بلیت اتوبوس و مترو گفت:کل اعتبار یارانه بلیت مترو و اتوبوس برای کل کشور در سال 92 حدود 2450 میلیارد ریال است که از این مقدار 1700 میلیارد ریال مربوط به یارانه بلیت شرکت‌های اتوبوسرانی و 750 میلیارد ریال مربوط به حوزه قطار شهری و متروی تهران است.
وی تاکید کرد: دولت در 29 آبان سال جاری از کل اعتبارات یارانه بلیط مترو و اتوبوس 75 درصد را تخصیص داده است ولی به دلیل اینکه ساز و کار توزیع یارانه بلیط مترو و اتوبوس در گذشته متوازن نبوده است در معاونت پشتیبانی تیم کارشناسی تشکیل شد و نسبت به تغییر نحوه توزیع اعتبارات یارانه بلیت مترو و اتوبوس اقدام کرد.
معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور بیان داشت: در گذشته این یارانه به حساب شهرداری‌ها واریز می‌شد در حالی که شرکت‌های اتوبوسرانی و مترو معترض این موضوع بودند و معتقدند که این وجه باید به حساب شرکت‌های اتوبوسرانی و مترو واریز شود.
وی افزود: براساس مکاتباتی که با شهرداران کل کشور داشته‌ایم مقرر شد این یارانه بلیت اتوبوس و مترو مستقیما به حساب شرکت‌های اتوبوسرانی و متروی کل کشور واریز شود و تاکنون 90 درصد از شهرداران کشور به غیر از شهرتهران و چند کلانشهر دیگر نامه موافقت با این موضوع به سازمان ارسال کرده‌اند.
امامی‌امین خاطر نشان کرد: در دوشنبه هفته آینده هزار میلیارد ریال از تخصیص یارانه بلیت مترو و اتوبوس به حساب شرکت‌های اتوبوسرانی و مترو واریز می‌شود و مرحله دوم نیز آخر آذر با مبلغ 870 میلیارد ریال به حساب ذینفعان واریز می‌شود.
وی درباره تخصیص اعتبار یارانه بلیت مترو و اتوبوس استان تهران افزود: رقم قابل توجهی را برای تهران اختصاص داده‌ایم که در آینده اعلام می‌شود.

 


معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر آذربایجان‌غربی گفت: سقوط بهمن در منطقه سیلوانای ارومیه جان دو نفر را گرفت و یک نفر را راهی بیمارستان کرد.
به گزارش ایرنا از ارومیه، جابر ثوابی افزود: این حادثه پنجشنبه در کوه «میربهار» از بخش سیلوانای ارومیه رخ داد.
وی گفت: پس از وقوع این حادثه ساکنان منطقه ضمن تماس با مرکز امدادی از ریزش بهمن و مفقود شدن 3 تن در این حادثه خبر دادند که سه تیم امداد و نجات کوهستان ارومیه به همراه سگ‌های زنده‌یاب، تیم اَنست و تجهیزات کامل رادیویی و خودرویی به منطقه اعزام شدند.
ثوابی ادامه داد: نیروهای امدادی هلال‌احمر ارومیه با همکاری ساکنان منطقه پس از 3 ساعت جست وجو توانستند یکی از این سه نفر را زنده از زیر بهمن بیرون بکشند اما دو تن دیگر جان خود را از دست دادند.
وی گفت: این سه نفر کوهنورد نبوده و از اهالی منطقه هستند و فرد مجروح نیز به بیمارستان امام خمینی(ره) ارومیه منتقل شد.

 


همزمان با سالروز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی از یادمان جدید شهدای ناوچه پیکان رونمایی شد.
بنابر گزارش رسیده همزمان با سالروز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران طی مراسمی با حضور حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، حجت‌الاسلام عباس محمدحسنی رئیس اداره عقیدتی سیاسی و جمعی از فرماندهان، معاونان و کارکنان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و اکبر توکلی مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا(سلام‌الله علیها) و جمعی از خانواده‌های شهدای نیروی دریایی از یادمان جدید شهدای ناوچه پیکان و نیروی دریایی رونمایی شد.

 


سازمان ملل دیروز در گزارشی از کودکان آواره سوری هشدار داد که آن‌ها بیش از سایرین، آسیب‌های روحی ناشی از جنگ سوریه را متحمل می‌شوند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، ولکر ترک، رئیس حفاظت بین‌المللی آژانس آوارگان سازمان ملل در ژنو به خبرنگاران گفت: مسئله وضعیت اوضاع انسانی موجود، یک بحران برای آوارگان سوری است که هیچ‌گاه فراموش نمی‌شود و بسیار مهم است.
وی افزود: وضعیت کودکان آواره سوری بیش از سایرین از اهمیت ویژه برخوردار است و باید به آن رسیدگی شود.
بر اساس آمار سازمان ملل درباره آوارگان سوری ثبت‌نام شده، کودکان بیش از نیمی از 2/2 میلیون سوری را تشکیل می‌دهند که مجبور شدند از کشورشان فرار کنند. هم‌اکنون 5/1 میلیون کودک آواره سوری در کشورهای همسایه زندگی می‌کنند.
رئیس حفاظت بین‌المللی آژانس آوارگان سازمان ملل با اشاره به نسل‌کشی 1994 در روآندا گفت: از زمان این نسل‌کشی تا آغاز بحران و درگیری‌های داخلی در سوریه که قریب به 20 سال می‌گذرد، تاکنون چنین تعداد آوارگان به ویژه کودکان را مشاهده نکرده بودیم.

 


بر اثر تصادف یک کشتی که اوایل دیروز در هنگ‌کنگ اتفاق افتاد، 85 تن مجروح شدند.
این کشتی که حامل بیش از 100 مسافر و 10 خدمه بود، 20 دقیقه پس از آن که هنگ‌کنگ را به مقصد ماکائو ترک کرد دچار حادثه شد.
طبق اعلام شرکت دریایی «توربوجت»، علت وقوع این حادثه برخورد کشتی با یک شیء نامشخص بود.
«ونگ مان- چونگ» رئیس این شرکت دریایی نیز گفت: بررسی بیشتر جزئیات این حادثه در دست انجام است. همچنین به نظر نمی‌آید سرعت کشتی در زمان حادثه بیش از حد مجاز بوده باشد.
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، بنا بر اعلام مقامات محلی هنگ‌کنگ تمامی 85 مجروح این حادثه به بیمارستان منتقل شده‌اند که حال دو تن از آنان وخیم است.

 


دستگاه قضایی مالزی روز جمعه والدین و عموی یک دختربچه دو ساله را که در یک مراسم جن‌گیری دچار خفگی شد و جانش را از دست داد، به یک سال زندان محکوم کرد.
این کودک در مراسمی که هفت عضو خانواده‌اش در آن حضور داشتند و خدمتکار خانه تلاش می‌کرد جن را از وجود او خارج کند خفه شد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از کوالالامپور، دادگاه عالی ایالت پنانگ در شمال مالزی والدین و عموی این کودک را به یک سال زندان محکوم کرد. دادگاه همچنین دستور انتقال عمه 41 ساله این کودک را به درمانگاه بیماران روانی صادر کرد. او که مبتلا به شیزوفرنی است متهم است که بقیه اعضای خانواده را به برگزاری این مراسم متقاعد کرده است. آنگ چون پون وکیل این خانواده اعلام کرد این خانواده بودایی هستند و گمان می‌کردند این دختربچه جن‌زده شده است. دیگر اعضای این خانواده به پرداخت جریمه محکوم شدند اما برای خدمتکار آنها مجازاتی درنظر گرفته نشد.

 


هزاران نفر از مسلمانان آواره روهینگیای میانمار که به علت خشونت‌های بوداییان افراطی در هند زندگی می‌کنند با شرایط سخت و طاقت‌فرسایی روبرو هستند.
به گزارش پرس‌تی‌وی؛ مسلمانان روهینگیای میانمار با کمبود شدید مواد غذایی و امکانات بهداشتی در اردوگاه‌های هند روبرو هستند و این مسئله زندگی را برای بسیاری از آنان سخت و مشکل کرده است.
بر اساس این گزارش، یک زن مسلمان روهینگیایی در این باره تاکید کرد، مردان ما هیچ شغلی ندارند. اگر هم شغلی داشته باشند حقوق و دستمزد بسیار پایینی به آنها داده می‌شود. کودکان ما نیز به علت کمبود مواد غذایی و دارو با شرایط سخت و دشوار بهداشتی روبرو هستند. ما به کمک‌های فوری به خصوص در زمینه دارو و مواد غذایی نیاز داریم.
صدها مسلمان آواره روهینگیایی که در شهر دهلی نو پایتخت هند زندگی می‌کنند به دنبال دریافت پناهندگی هستند. دولت میانمار از اعطای حقوق شهروندی به بیش از 800 هزار مسلمان روهینگیایی خودداری کرده و این مسئله شرایط زندگی برای مسلمانان این کشور را بسیار سخت و دشوار کرده است. این مسئله موجب شده تا مسلمانان روهینگیا در برابر خشونت‌های قومی و مذهبی به شدت آسیب‌پذیر باشند.

 


توزیع شیر در مدارس تهران از امروز آغاز و به تدریج به کلیه مدارس ابتدایی و متوسطه اول تسری پیدا می‌کند.
به گفته کیارشی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش این تعداد از دانش‌آموزان و معلمان آنها در سطح کشور جمعیتی بالغ بر 2 میلیون نفر هستند که تا 15 آذر شیر به دست آنها نیز می‌رسد.
اسفندیار چهاربند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در خصوص توزیع شیر در مدارس پایتخت به تسنیم گفت: اگر اعتبار لازم تامین شود تا قبل از عید 20 نوبت شیر در سطح مدارس توزیع می‌شود.
چهار بند این نکته را هم ذکر کرد که افزایش تعداد نوبت‌های توزیع شیر میان دانش‌آموزان با اولویت مناطق جنوبی خواهد بود.
وی تاکید کرد: به هر حال شیر با مدتی تاخیر به مدارس کشور راه یافت اما تعداد دفعات توزیع شیر میان دانش‌آموزان به تخصیص و تامین اعتبار نیاز دارد یعنی برای توزیع 75 نوبت شیر میان دانش‌آموزان باید اعتبار مدنظر وزارت آموزش و پرورش تامین شود.
مراسم نمادین توزیع شیر در مدارس شهر تهران امروز با حضور مسئولین آموزش و پرورش در یکی از دبستان‌های منطقه 19 تهران برگزار می‌شود.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10