(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 09 آذر 1392 - شماره 20652

کوتاه اقتصادی
قیمت تخم‌مرغ از امروز دانه‌ای 320 تومان
معاون رئیس جمهور: نرخ ارز در بازار آزاد غیرواقعی است
عادل آذر: مرکز آمار دخالتی در شناسایی دهک‌های هدفمندی ندارد
رئیس اتحادیه باغداران پیش‌بینی کرد
تولید 7 میلیون تن مرکبات در سال جاری
انتقاد رئیس سازمان استاندارد از همایش‌های صنعتی غیر استاندارد
وزارت راه و شهرسازی خواستار افزایش وام نوسازی بافت فرسوده است
افزایش اجاره‌نشینان در سال جاری
یک مسئول اعلام کرد
توقف واردات گوشت گرم
معاون سازمان استاندارد: برخی طلافروشان از مردم کلاهبرداری می‌کنند
2 بسته کالایی در ماه بهمن و اسفند میان اقشار آسیب‌پذیر توزیع می‌شود
وزیر نفت پاکستان: پروژه انتقال گاز از ایران را یکساله تکمیل می‌کنیم
عبده تبریزی: افزایش وام مسکن به اعتبار بانک‌ها بستگی دارد
رئیس شورای رقابت دلایل استعفای خود را اعلام کرد
   


* وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: راه‌اندازی خط مسافربری فرودگاه پیام به همکاری بخش خصوصی و سایر دستگاه‌های ذیربط نیازمند است. محمد واعظی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: فرودگاه بین‌المللی پیام دارای توانمندی‌ها و ظرفیت‌های ویژه‌ای است که برای بهره‌برداری کامل از این امکانات باید طرح‌های کوتاه و بلند مدت بسیاری در این فرودگاه اجرا شود.
* معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: ایران و ترکیه تفاهم‌نامه همکاری در بخش حمل و نقل جاده‌ای امضا کردند. داوود کشاورزیان در گفت‌وگو با ایرنا گفت: در این تفاهم‌نامه مقرر شد که هماهنگی‌های لازم در خصوص ساماندهی ثبت تردد کامیون‌ها و اتوبوس‌های مسافربری به عمل آید و طرفین نسبت به رفع مشکلات موجود در بخش حمل و نقل مسافر و کالا اقدام کنند.این مقام اعلام کرد: در این تفاهم‌نامه همچنین دوطرف متعهد شدند که طی سه ماه آینده ضمن بازدید کارشناسی از مرزهای بازرگان و گوربولاغ نشستی در تهران برگزار کنند و نسبت به اقدامات صورت گرفته بررسی‌های لازم را به عمل آورند.
* چهارمین نمایشگاه بزرگ راه و شهرسازی و صنایع وابسته با شعار عملکرد، توانمندی‌ها و ظرفیت‌سازی‌ها از امروز (شنبه) به مدت چهار روز در محل مصلای بزرگ امام خمینی(ره) آغاز به کار می‌کند. این دوره از نمایشگاه در حالی برگزار می‌شود که با توجه به دستاوردهای برپایی سه دوره نمایشگاه راه و شهرسازی در سال‌های گذشته، فرصت مناسبی برای نشان دادن توانایی بخش دولتی و خصوصی فعال در حوزه راه و شهرسازی به کشورهای دیگر به خصوص در شرایط ویژه تحریم خواهد بود. این نمایشگاه که هر ساله همزمان با هفته حمل و نقل برگزار می‌شد، امسال زودتر برپا می‌شود تا هفته حمل و نقل به اجرای برنامه‌های حمل و نقلی اختصاص یابد. علاقمندان می‌توانند از ساعت 9 تا 17 از این نمایشگاه بازدید کنند.
* رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: با بررسی‌های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که در ارائه آمارها در گذشته هیچ آمار ساختگی و نادرستی وجود ندارد.
* مدیر عامل شرکت توزیع تهران با بیان اینکه تاکنون جلسه‌ای در ارتباط با تأمین برق مسکن ویژه تهران تشکیل نشده گفت: تا زمانی که وضعیت قیمت انشعاب برق برای این واحدها از سوی وزارت نیرو مشخص نشود و پست فشار قوی احداث نشود، برق رسانی نیست.
* مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای تهران با بیان این که مشترکین پرمصرف این شرکت در چهار گروه عمده بخش نظامی، کارخانه سیمان،‌ خودروسازان و فرودگاه‌های کشور تقسیم‌بندی می‌شوند گفت: مشتریان ما معمولاً مصرف کنندگان برق در سطح کلان هستند و در حال حاضر حدود 50 میلیارد تومان از 30 مشترک بزرگ خود پول بابت فروش برق طلب داریم.

 


دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار گفت: قیمت تخم‌مرغ به نرخ دانه‌ای 320 تومان تعیین شد و از امروز روی تخم‌مرغ‌ها درج می‌شود.
سید فرزاد طلاکش در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اعلام این خبر افزود: قیمت تخم‌مرغ معمولی دانه‌ای 320 تومان و تخم‌مرغ زرد زعفرانی 330 تومان تعیین شد.
دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار افزود: این قیمت از امروز روی تخم‌مرغ‌های برخی مرغداری‌ها که اعلام آمادگی کرده‌اند، درج خواهد شد.
وی در پاسخ به اینکه تخم‌مرغ دانه‌ای از نظر وزن متفاوت است، چگونه همه به یک نرخ عرضه شود، گفت:‌75 درصد تخم‌مرغ‌ها وزن 58 تا 65 گرم دارند و در این طرح تخم‌مرغ‌های ریز که 5 تا 6 درصد کل تخم‌مرغ‌ها را شامل می‌شود، منظور نشده است.
طلاکش ادامه داد: البته مطالعه می‌شود، تا در آینده مشکل قیمت تخم‌مرغ‌ها با وزن متفاوت رفع شود.
دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار تاکید کرد: مردم اگر خرید تخم‌مرغ دانه‌ای را جایگزین شانه‌ای کنند، مشکل نوسان قیمت نخواهیم داشت.

 


معاون برنامه‌ریزی رئيس جمهور نرخ ارز در بازار آزاد را غیرواقعی دانست.
به گزارش ایسنا محمدباقر نوبخت در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به تبعیت قیمت ارز از عرضه و تقاضا اظهار کرد: اگر همخوانی بین عرضه و تقاضا نباشد به طور حتم قیمت‌ها تغییر می‌کند. این در حالی است که در مدت گذشته با برهم خوردن تقاضا قیمت ارز تغییر کرد و هجوم برای خرید ارز موجب افزایش قیمت آن و سبب کاهش حدود یک سوم میزان ارزش پول ملی شد.
وی با بیان اینکه بازار ارز بازار مطمئنی برای مردم نیست و دیگر آن را محلی برای پس‌انداز خود نمی‌دانند افزود: دولت می‌تواند به‌گونه‌ای حرکت کند که بازار را به ثبات رساند.
نوبخت گفت: دولت، ارز لازم را برای روز مبادا در اختیار دارد بنابراین در آینده با توجه به اینکه بخشی از تحریم‌ها کاهش می‌یابد بدون تردید در آینده با قرار گرفتن منابع قابل توجهی ارز در اختیار دولت، بازار نیز تحت کنترل دولت خواهد بود.
او با اشاره به اینکه دولت قصد دخالت بی‌مورد در بازارها را ندارد بیان کرد: بازارها باید در یک وضع ثابت نگه داشته شود. از این رو اگر بانک مرکزی احساس کند که قیمت به خاطر برخی از شبهه‌ها حالت غیرعادی دارد بلافاصله وارد عمل خواهد شد چرا که دولت و اقتصاد راضی نیستند که قیمت ارز بی‌جهت پایین‌تر برود.
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئيس‌جمهور همچنین در مورد قیمت واقعی ارز افزود: قیمت ارز براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود اما قیمت بازار غیررسمی غیرواقعی بوده و باید خود را با قیمت‌های پایین‌تری که تعادل بازار را حفظ کرده و با قیمت رسمی متوازن است همگام کند.
وی با اشاره به اینکه دولت در راستای همسان‌سازی و متعادل کردن بازار حرکت می‌کند تاکید کرد: در صورتی که دولت بتواند قیمت ارز در بازار را به طور شناور مدیریت کند دو نرخ بازار و قیمت ارز غیر دولتی به یکدیگر نزدیک خواهد شد.

 


رئيس مرکز آمار ایران گفت: این مرکز در شناسایی دهک‌های هدفمندی هیچ‌گونه دخالتی نخواهد داشت.
عادل آذر در گفت‌وگو با ایسنا در مورد اینکه آیا حضور رئیس مرکز آمار در جلسه مشترک مجلس و دولت با محوریت بررسی نحوه اجرای هدفمندی به معنای حضور این مرکز در شناسایی دهک‌های درآمدی است؟ اظهار کرد: خیر ما هیچ نقشی در این طرح نداریم و این جلسه در ارتباط با بررسی لایحه بودجه بود که یکی از شاخه‌های آن نیز برآورد هزینه‌های یارانه‌‌ها بود اما من هیچ‌گونه گزارشی در این مورد ارائه نکردم.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا با وجود تاکید مرکز آمار در عدم دخالت در موضوع هدفمندی، معاون برنامه‌ریزی، فقدان آمارهای صحیح و دقیق را از چالش‌های پیش روی تصمیم‌گیری در هدفمندی عنوان می‌کند بیان کرد: در حالی دهک‌بندی از مهمترین شاخه‌های تصمیم‌گیری در حوزه هزینه‌ها و میزان هزینه‌ تامین یارانه خانوارهاست که مرکز آمار می‌تواند بانک اطلاعاتی جامعی را در این زمینه در اختیار دولت قرار دهد.
آذر با بیان اینکه اطلاعات مورد نظر دولت باید از اطلاعات ثبتی خارج شود گفت: این در حالی است که کامل نبودن نظام آمارهای ثبتی از چالش‌های مرکز آمار است به عبارتی دیگر دستگاه‌‌ها باید اطلاعات خود را به‌گونه‌ای به این مرکز متصل کنند که بتوان با کنار یکدیگر قرار دادن آنها، میزان درآمد، دریافتی و هزینه خانوارها را محاسبه کرد اما در حال حاضر چنین امکانی به طور کامل فراهم نشده است.
وی با بیان اینکه دولت از مرکز آمار انتظار دارد تا برای تصمیم‌گیری در مورد هدفمندی مصادیق را از طرح هزینه درآمد در اختیار او قرار دهد تاکید کرد: با امکانات موجود، ما تنها طرح هزینه درآمد خانوار که مبنای دهک‌بندی است را نمونه‌گیری می‌کنیم پس این امکان برای ما وجود ندارد که بتوانیم آنچه که دولت می‌خواهد را پیدا کرده و ارائه کنیم.
رئیس مرکز آمار ایران در پایان خاطرنشان کرد: در حالی که دولت مردان از مرکز آمار خواهان مشخص شدن مصادیق در هزینه درآمد خانوارها هستند ما نیز خواستار فراهم شدن امکاناتی نظیر بودجه و سخت‌افزار، همچنین اتصال بانک اطلاعاتی سایر دستگاه‌ها به مرکز آمار هستیم تا بتوانیم انتظارات را برآورده کنیم.

 


رئيس اتحادیه باغداران گفت: امسال پیش‌بینی می‌شود حدود هفت میلیون تن انواع مرکبات از باغ‌های کشور برداشت شود.
مجتبی شادلو در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: گرچه برداشت انواع مرکبات به‌ویژه پرتقال به اوج خود نرسیده و از اوایل دی ماه آغاز می شود اما وضعیت تولید انواع مرکبات با توجه به بررسی‌های میدانی صورت گرفته از نظر کمی و کیفی بسیار مناسب است؛ به‌گونه‌ای که پیش‌بینی می‌شود برداشت انواع پرتقال از تامسون شمال گرفته تا والنسیا جنوب به حدود چهار میلیون تن برسد.
رئیس اتحادیه باغداران تاکید کرد: در سال‌های گذشته مدیریت مناسبی بر بازار محصولات کشاورزی به‌ویژه انواع میوه و تره‌بار حاکم نبود اما ا گر در دولت تدبیر و امید مسئولان می‌خواهند کشاورزان متضرر نشوند و بازار محصولات کشاورزی همواره در سطح متعادلی باقی بماند باید بسیاری از وظایف و اختیارات را به بخش خصوصی واگذار کنند.
وی گفت: در واگذاری این اختیارات به بخش خصوصی باید کمیته تخصصی دائمی برای مدیریت بازار محصولات کشاورزی تشکیل شود تا پیش از فصل برداشت، برنامه‌ریزی برای مدیریت بازار داخلی و حتی صادرات صورت گیرد؛ به‌‌گونه‌ای که باید در این کمیته نمایندگان بخش دولتی مجلس، تشکل‌های تولیدکننده و صادرکننده نماینده میادین تره‌ و بار و غیره حضور داشته باشند.
شادلو افزود: بعضا با به کار بردن واژه‌ای به نام دلالان به برخی از اصناف و فعالان بخش کشاورزی نیز توهین می‌شود این در حالی است که بخش‌هایی مانند شرکت‌های خدماتی، سلف‌خران، سرمایه‌گذاران و حتی تجار صادرکننده زحمات بسیار زیادی در کنترل و تنظیم بازار محصولات کشاورزی می‌کشند اما دلالان کسانی هستند که بدون زحمت و حتی سرمایه‌گذاری در گذر تولید قرار می‌گیرند و سودهای کلانی می‌برند.

 


رئیس سازمان ملی استاندارد ایران از برگزاری همایش‌های تجلیل از فعالان صنعت که تاییدیه استاندارد را ندارند انتقاد کرد.
«نظام‌الدین برزگری» روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به تهیه نامه‌ای جهت رسیدگی به نحوه برگزاری همایش‌های تجلیل از فعالان صنعتی اظهار کرد: ان‌شاءالله این مسئله در شورای عالی استاندارد هم مورد توجه قرار خواهد گرفت.
وی گفت: برگزاری همایش‌ها و این‌گونه نشست‌ها که برای تقدیر از فعالان صنعتی انجام می‌شود باید با تایید سازمان ملی استاندارد باشد ولی تاکنون نه مصوبه شورای عالی استاندارد را در این خصوص داشته‌ایم و نه قانونی وجود داشته تا به موجب آن از برگزاری چنین‌ همایش‌هایی بدون تایید استاندارد جلوگیری کنیم.
برزگری افزود: انتظار داریم اولین جلسه شورای عالی استاندارد با حضور ریاست محترم‌جمهور تشکیل شود و در آن مصوبه‌ای برای نظم بخشیدن به چنین همایش‌هایی را داشته باشیم.
وی گفت: واقعیت مطلب آن است که استانداردها کلید ورود به بازارهای جهانی هستند و اقتصاددانان این گونه عنوان می‌کنند که استانداردها در آینده نقش بسزایی بازی خواهند کرد.
به گزارش ایرنا، رئیس سازمان ملی استاندارد بیان کرد: از این‌رو سازمان ملی استاندارد باید جهت‌گیری جدیدی در ارتباط با توسعه استانداردها داشته باشد.

 


معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: پیشنهاد افزایش سقف و میزان وام بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده ارائه شده ولی تا زمان تصویب میزان آن را اعلام نمی‌کنیم.
محمدسعید ایزدی در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این سؤال که برنامه‌های ویژه بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده کشور و تهران در سال جاری چیست و آیا سقف وام نوسازی افزایش می‌یابد؟، افزود: وام ساخت مسکن در بافت فرسوده در حال حاضر 30 میلیون است و بخشی از وام 30 میلیونی ساخت در بافت فرسوده طبق همان برنامه‌های گذشته است اما آن ردیف اعتباری مسکن مهر دیگر ادامه ندارد.
ایزدی ادامه داد: ولی وام 15 درصد وجود داشته و ادامه دارد و ما داریم یک ردیف اعتباری جدید تعریف می‌کنیم که این بحث تسهیلات با همکاری و مشارکت بانک مسکن ادامه پیدا کند.
وی تأکید کرد: اصرار ما بر روی تقویت پرداخت تسهیلات است تا جریان نوسازی بافت فرسوده تقویت شود بنابراین پیشنهاد دادیم که سقف وام نوسازی در بافت فرسوده افزایش یابد.
ایزدی تصریح کرد: نوسازی بافت فرسوده از مؤثرترین روش‌های تامین مسکن به حساب می‌آید بنابراین پیشنهاد شده هم سقف و هم میزان وام نوسازی افزایش یابد.
مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران افزود: پیشنهاد افزایش سقف وام هنوز قطعی نشده به همین دلیل نمی‌توانم میزان افزایش را اعلام کنم و در حال بررسی روی آن هستیم تا اولاً وام تعمیر و مرمت هم برای ساختمان‌های تاریخی نیز داشته باشیم و یک بخش هم وام نوسازی باشد.
وی گفت: در بخش تسهیلات تمام تلاش ما این است که مردم برای بازسازی بافت فرسوده تشویق شوند و بخش‌های دیگری هم دنبال آن هستیم تا با مشارکت بانک مسکن انجام دهیم تا آنها هم در بافت فرسوده وارد شوند تا بازسازی بافت فرسوده را انجام دهند.
به گفته وی، یک سری پروژه‌هایی هم هست با نام الگوسازی که خود سازمان عمران و بهسازی پیگیر آن است که تحرکی برای جریان نوسازی بافت‌های فرسوده شود.
ایزدی در خصوص پرداخت وام نوسازی از محل ردیف اعتباری مسکن مهر، گفت: قرار بود 230 هزار واحد مسکونی از محل اعتبار ردیف مسکن بازسازی شود که از آن محل 60 هزار واحد مسکونی به اتمام رسیده و مابقی تا پایان سال افتتاح می‌شود.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا از ساخت مسکن مهر و یا اجتماعی در بافت فرسوده استقبال می‌کنید، گفت:‌ هفته پیش در خانه هنرمندان این موضوع را در میان گذاشتم و این موضوع را به بحث گذاشتیم و در هر صورت ما فکر می‌کنیم که می‌شود از این فرصت و ظرفیت‌های موجود بافت فرسوده استفاده کرد ولی بحث این است که بارگذاری جدید در محدوده‌ها منجر به نابسامانی بافت فرسوده نشود.
ایزدی افزود: در حال برنامه‌ریزی هستیم تا یکی دو ماه آینده میزان ظرفیت‌پذیری نوسازی بافت‌های فرسوده را برای این مقوله اعلام کنیم.

 


بنابر آمار انعقاد قراردادهای مسکن در کل کشور از ابتدای امسال هر ماه میزان قراردادهای اجاره نسبت به مدت مشابه سال قبلش با افزایش همراه بوده است.
به گزارش ایسنا،‌ در حالی که بر خلاف تصور مسئولان و دست‌اندرکاران بازار مسکن، خرید و فروش مسکن در نیمه دوم سال روند نزولی به خود گرفته و 67 هزار مورد کاهش یافته، اجاره‌نشینی در آبان امسال نسبت به مدت مشابه پارسال بیش از هزار مورد افزایش یافته است.
از 129 هزار معامله مسکن در آبان امسال،‌ بیش از 46هزار قرارداد مربوط به اجاره‌نامه‌ بوده که نسبت به پارسال بیش‌از هزار مورد افزایش یافته درصورتیکه خرید و فروش‌ مسکن 63 هزار مورد کاهش داشته است.
همواره اجاره واحدهای مسکونی به دلیل افزایش جمعیت،‌ مهاجرت به شهرها، افزایش تقاضا و ساخت مسکن رو به افزایش است اما نکته قابل توجه این است که پس از افزایش قیمت مسکن از نیمه دوم سال گذشته، ‌روند افزایش قراردادهای اجاره نسبت به خرید و فروش‌ها محسوس‌تر شده است.
بنابر آمار انعقاد قراردادهای مسکن بر اساس کد رهگیری در کل کشور سهم قراردادهای منعقد شده استان تهران در آبان‌ ماه 35 هزار و 70 مورد بوده که 17 هزار و 224 مورد آن در بخش اجاره به ثبت رسیده است.
در مقایسه قراردادهای منعقد شده آبان امسال و سال گذشته، سهم انعقاد قراردادهای مسکن در استان تهران نیز 25هزار مورد کاهش داشته است. همچنین تعداد قراردادهای اجاره امسال نسبت به مدت مشابه پارسال با کاهش 2000 در استان تهران همراه بوده است.
علاوه بر افزایش تعداد اجاره‌نشینان در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، اولین ماه پاییز هم نسبت به شهریور با افزایش قراردادهای اجاره همراه بود؛ به طوریکه 20 هزار و 727 مورد قرارداد اجاره در استان تهران در مهر ماه امسال نسبت به مهرماه پارسال 2900 مورد افزایش دارد.

 


رئیس اتحادیه توزیع‌کنندگان گوشت گوسفندی از ثبات قیمت‌ها و افزایش حجم عرضه نسبت به تقاضا خبر داد.
علیرضا ملکی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: قیمت‌ها در حال ثبات است و دام سالم بیش از نیاز بازار در سطح عرضه وجود دارد.
وی ادامه داد: در حال حاضر تنها گوشت سرد برزیلی و گوشت صنعتی هند وارد می‌شود و واردات گوشت گرم متوقف شده است.
او درباره برخی گفته‌ها در رابطه با افزایش قیمت دل، جگر و کله‌پاچه دام بیان کرد: امسال قیمت اعضای قابل استفاده دام از سال گذشته کمتر است و این موضوع به دلیل واردات گوشت گرم بدون این‌گونه اعضای بدن دام است.
ملکی افزود: بازار در حال حاضر به دلیل تقابل با ماه محرم و صفر دچار کاهش تقاضا شده و این موضوع نیز به دلیل کاهش مراسم‌ها و تعطیلی تالارهای عروسی است.
او یادآور شد: قیمت گوشت مرغوب شقه بدون دنبه برای مصرف‌کننده کیلویی 27 هزار و 500 تومان و چرخ کرده مخلوط گوشت گوسفندی وگوساله کیلویی 27 تا 30 هزار تومان است.

 


معاون سازمان ملی استاندارد ایران از کلاهبرداری برخی طلافروشان از مردم خبر داد.
بهادر کاظمی با اشاره به اینکه برخی فروشندگان سودجو مصنوعات طلای تولید داخل را به اسم مصنوعات خارجی در بازار می‌فروشند، گفت: طرح شناسنامه‌دار کردن مصنوعات طلا هم‌اکنون به صورت آزمایشی در حال اجرا بوده و در صورت موفقیت آن به صورت سراسری در کشور اجرا خواهد شد.
بهادر کاظمی اظهار کرد: در حال حاضر برخی مصنوعات طلا به صورت قاچاق وارد شده و در بازار فروخته می‌شوند که این کار تخلف بوده و در صورت مشاهده حتما با فروشنده آن مصنوع برخورد می‌شود.
وی افزود: در عین حال برخی فروشندگان مصنوعات طلا با هدف سودجویی و دریافت کارمزد بیشتر برخی مصنوعات طلای تولید داخل را به دلیل کیفیت بالایی که دارند به اسم مصنوع ایتالیایی به مردم می‌فروشند.
به گزارش ایسنا یک مشتری بازار طلا در همین رابطه می‌گوید: یک نمونه طلا در یکی از مغازه‌های سطح شهر تهران را پسندیدم که در لحظه صدور فاکتور، فروشنده اعلام کرد طلا ایتالیایی است.
وی ادامه داد: قیمت هر گرم طلا در روز خرید 92 هزار تومان بود که قیمت این نوع طلا به دلیل ایتالیایی بودن آن گرمی 140هزار تومان محاسبه شد. فروشنده همچنین اعلام کرد که قیمت نمونه ایرانی این محصول گرمی 120 هزار تومان است.
این در حالی است که محمد کشتی‌آرای با اشاره به ممنوعیت واردات طلای ساخته شده به ایران بیان کرد: در ایران طلای ایتالیایی برای فروش وجود ندارد و طلای ساخت ایران که بسیار تمیز ساخته شده باشد، در اصطلاح ایتالیایی نامیده می‌شود.
محمد کشتی‌آرای با بیان این که در ایران مصنوعات طلای ایتالیایی برای فروش وجود ندارد و فروش طلای ساخته شده وارداتی ممنوع است اظهار کرد: مشتریان با دیدن لوگوهای حک شده در داخل مصنوعات طلا می‌توانند ایرانی بودن طلا را متوجه شوند.
او تصریح کرد: طلایی که لوگو درون آن ثبت نشده باشد در کارگاه‌‌های به تایید رسیده اتحادیه طلا و جواهر تولید نشده است.

 


یک مقام مسئول در وزارت صنعت گفت: چهار کالای برنج، روغن، گوشت و مرغ در اولویت توزیع قرار دارد.
به گزارش فارس، سه‌شنبه هفته گذشته حسن روحانی از 2 بسته کالایی برای توزیع در بین اقشار ضعیف جامعه خبر داد. اما رئيس جمهور جزئیات بیشتری از این 2 بسته را بیان نکرد.
بنابراین گزارش؛ چهارشنبه شب گذشته محمدباقر نوبخت در یک برنامه زنده تلویزیونی اظهار داشت: تا پایان سال دولت 2 بسته کالایی که عمدتاً مایحتاج عمومی و کالاهای اساسی و مواد غذایی مورد احتیاج خانواده‌ها است را تدارک و در 2 مرحله توزیع می‌کند.
وی همچنین در خصوص اعتبار لازم برای این 2 بسته کالایی گفت: منابع ریالی برای 2 بسته کالایی تامین شده است و تا پایان سال در طیف وسیعی در میان مردم توزیع می‌شود.
در همین ارتباط یک مقام مسئول در وزارت صنعت اعلام کرد: این بسته کالایی شامل برنج، گوشت، مرغ و روغن خواهد بود و ممکن است پس از ارزیابی نهایی یک یا 2 کالای دیگر نیز به آن اضافه شود.
این مقام مسئول گفت: قرار است این 2 بسته کالایی در ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین ایام پایانی سال بین مردم توزیع شود.
وی در واکنش به این سؤال که چه گروهی از مردم این بسته‌های کالایی را دریافت می‌کنند گفت: قرار است این بسته‌های کالایی در اختیار اقشار نیازمند جامعه قرار گیرد اما هنوز به طور دقیق مشخص نشده است.

 


وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان تاکید کرد، دولت این کشور با یافتن فرصت مناسب، پروژه انتقال گاز از ایران به پاکستان را ظرف یک سال آینده تکمیل می‌کند.
به گزارش ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت پاکستان پنجشنبه شب گزارش داد: ‌‌«شاهد خاقان‌عباسی» در گفت‌وگو با یک شبکه خبری محلی این کشور افزود که انتظار می‌رود پس از توافق اخیر هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی، محدودیت‌های تجاری و تحریم‌های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران لغو شود.
وی تاکید کرد: پاکستان عزم و تلاش‌های خود را برای پیشبرد و تحقق پروژه انتقال گاز از ایران (خط لوله صلح) بیشتر کرده است.
وزیر نفت پاکستان گفت: پس از توافق هسته‌ای ژنو میان تهران و گروه 1+5، اوضاع برای پیشبرد و از سرگیری فعالیت‌ها برای تکمیل پروژه انتقال گاز از ایران به پاکستان مناسب شده است.
وی در ادامه از نشست ماه آینده (دسامبر) خود با وزیر نفت ایران خبر داد.
«اقبال حامد خان» اقتصاددان برجسته پاکستان نیز در این برنامه تلویزیونی گفت:‌ موضوع خط لوله صلح میان ایران و پاکستان امروز به سناریوی مهم در منطقه تبدیل شده است.
وی تاکید کرد: عرضه گاز ایران به پاکستان مشکلات مردم این کشور را در خصوص کمبود برق رفع و باعث کاهش تعرفه سوخت در پاکستان می‌شود.
روزنامه انگلیسی «اکسپرس تریبیون» پاکستان روز پنجشنبه مدعی شد: یک کشور که نام آن فاش نشده است، به دولت اسلام‌آباد پیشنهاد کرده که قادر است برای احداث خط لوله در خاک پاکستان و تکمیل کلی طرح خط لوله صلح یک میلیارد دلار بودجه تامین کند.
گفتنی است طرح چند میلیارد دلاری خط لوله انتقال گاز از ایران به پاکستان، در معرض تحریم‌های آمریکا بوده است.

 


مشاور مالی وزیر راه و شهرسازی گفت: افزایش رقم وام مسکن به میزان اعتبار بانک‌ها بستگی دارد.
حسین عبده تبریزی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بانک مسکن اعلام کرده که همه می‌توانند صندوق‌های پس‌انداز ایجاد کنند اما اینکه صندوق‌های پس‌انداز چه شرایطی دارند و میزان وام و تسهیلاتشان چقدر است باید مورد محاسبه قرار گیرد.
عبده تبریزی گفت: طبعا بانک‌ها این موضوع را بر اساس جریان ورودی و خروجی خود و اینکه چه میزان اعتبار را با چه نرخی به عنوان تسهیلات ارائه بدهند محاسبه خواهند کرد.
به اعتقاد مشاور مالی وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد افزایش 30میلیون تومانی وام مسکن که هم‌‌اکنون در شورای پول و اعتبار مطرح است، می‌تواند عملیاتی شود.
بنابر این گزارش، با توجه به افزایش قیمت مسکن طی یکی - دو سال اخیر وام 20 میلیون تومانی خرید مسکن کمکی به خانه‌دار شدن متقاضیان نمی‌کند و قدرت خرید آنها را افزایش نمی‌دهد که مسئولان وزارت راه و شهرسازی نیز خود بر این موضوع اذعان داشته و افزایش مبلغ تسهیلات خرید مسکن را مطرح کردند که این موضوع اکنون در بانک مرکزی در حال بررسی است و به گفته وزیر راه و شهرسازی در صورت موافقت بانک مرکزی و وجود اعتبار لازم تسهیلات خرید مسکن افزایش می‌یابد.

 


رئیس شورای رقابت گفت: خستگی و چالش‌های مختلف در همکاری‌های دولت با این شورا دلیل اصلی استعفایم بود.
جمشید پژویان در گفت‌وگو با فارس، با تایید خبر استعفای خود از ریاست شورای رقابت اظهار داشت: در این باره به طور مفصل در کنفرانس مطبوعاتی توضیحاتی را ارائه خواهم کرد.
رئیس شورای رقابت در پاسخ به این سوال که آیا استعفای اخیر به دلیل مخالفت دستگاه‌ها با مصوبه ابطال معاملات هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس بوده یا خیر؟ تصریح کرد: موضوع استعفا به هیچ عنوان ارتباطی به مصوبه اخیر شورا در رابطه با ابطال معاملات هلدینگ خلیج‌فارس ندارد.
وی گفت: ابطال معاملات نظر اعضای شورا بود و نظر شخصی درباره آن ندارم؛ مصوبه شورا پیش از این 3 بار در جلسات مطرح شد و هر بار از هیئت واگذاری پیش از انجام معامله این هلدینگ درخواست جداسازی 2 شرکت مبین و فجر به دلیل انحصاری بودن آنان شده بود که متاسفانه پاسخی به اعضای شورا داده نشد.
پژویان تاکید کرد: 2 شرکت فجر و مبین انحصار دارند و به خاطر اینکه راحت‌تر کنترل شوند اعضای شورا درخواست جداسازی آنان را داشتند تا به صورت آسان تحت کنترل و نظارت قرار گیرند.
وی با بیان اینکه پس از واگذاری این هلدینگ، اعضای شورا رای به ابطال این واگذاری دادند تصریح کرد: پیش از معامله تاکید کرده بودیم که شرایط واگذاری را به شورا اعلام کنند.
رئیس شورای رقابت همچنین درباره اینکه آیا دولتی‌ها وی را مجبور به استعفا کردند توضیح داد: من چنین واژه‌ای را به کار نبردم و ممکن است درد دل‌هایی را درباره همکاری‌ها با این شورا در آینده مطرح خواهم کرد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10