پهپاد ایرانی فطرس و سرگیجه رسانههای غربی |
|
مروری بر بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در جمع بسیجیان تمدن
عظیم اسلامی و دشمنی نظام سلطه جهانی |
|
تفکر بسیجىکلید حل مشکلات |
|
|
|
|
حامد کریمی چندی پیش پهپاد راهبردی فطرس بزرگترین هواپیمای بدون سرنشین
ایران با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی شد .وزیر دفاع وپشتیبانی
نیروهای مسلح در مراسم رونمایی از پهپاد فطرس، با اشاره به راهبرد وزارت دفاع در
روزآمدسازی تجهیزات و امکانات موردنیاز نیروهای مسلح گفت: هواپیمای بدون سرنشین
فطرس بدست توانمند متخصصان اقتدارآفرین شرکت صنایع هواپیماسازی ایران وابسته به
سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و با همکاری شرکتهای دانش بنیان و مراکز دانشگاهی
کشور، متناسب با نیازهای نیروهای مسلح کشورمان طراحی و ساخته شده است. وی در
تشریح قابلیت های پهپاد فطرس افزود:”این پهپاد راهبردی با محموله خود دارای شعاع
عملیاتی تا 2 هزار کیلومتر ، سقف پرواز 25 هزار پا و قابلیت 16 تا 30 ساعت پرواز
مداوم قادر است علاوه بر مأموریت های شناسایی و مراقبت با مسلح شدن به موشک های هوا
به سطح و انواع راکت ها، مأموریت های رزمی را انجام دهد”. رونمایی پهپاد فطرس و
سخنان وزیر دفاع بلافاصله در رسانههای خارجی انعکاس یافت . نکته قابل تاملی که در
رویکرد رسانه های غربی دیده می شود این است که از یکسو این رسانه ها چه با نقل قول
از وزیر دفاع و چه بر اساس جمع بندی های خاص خود به پیشرفت های دفاعی ایران علیرغم
تحریم ها اذعان کردند و از دیگر سو سعی کردند در این پیشرفت ها تردید ایجاد کنند.
خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس در گزارشی در اینباره نوشت:” ایران از دهه 1980
برنامه خودکفایی نظامی را آغاز کرده است و هرازگاه پیشرفت هایی را در زمینه ساخت
هواپیماهای جنگنده، تانک، موشک، زیر دریایی، اژدر و پهپاد اعلام می کند. بیشتر این
پیشرفتها به صورت مستقل قابل تایید نیست. “ همین رویکرد در رسانه های عرب زبان
بی بی سی نیز که بیشتر مخاطبان آن کشورهای عربی منطقه هستند مشاهده می شود.در این
راستا بی بی سی عربی در یکی از برنامه های تلویزیونی خود به نقل از ریاض قهوجی مدیر
مرکز تحلیل نظامی خاور نزدیک و خلیجفارس به قابلیت های منحصر به فرد پهپادفطرس
اشاره کرد وگفت :”به استناد سخنان مسئولان ایرانی می توان گفت آنچه باعث شده تا
پهپاد فطرس از نمونه های پیشین خود متمایز شود این است که این پهپاد می تواند برای
انجام ماموریتهای راهبردی مسافتهای طولانی بپیماید. این هواپیما می تواند برای
مدت طولانی تر در آسمان بماند و مسافت زیادتری را طی کند. پهپادهایی همچون پهپاد
ابابیل که حزبالله آن را پهپاد ایوب نام نهاده بود قابلیت بکارگیری در عملیاتهای
تاکتیکی و در مسافتهای کوتاه را داشتند این هواپیماها می توانستند تا مسافتهای
دویست و سیصد کیلومتری دست به عملیات بزنند و بیش از آن نمی توانستند و این فرق
اساسی میان این دو نسل از پهپاد است”. از دیگر سو شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی
به انعکاس دیدگاه ریچارد وایتس پژوهشگر ارشد پژوهشگاه هادسون آمریکا پرداخت و به
نقل از وی گفت :” کشورهای متعددی هستند که اقدام به ساخت پهپاد می کنند و طبیعی است
که ایران نیز دست به چنین اقدامی بزند اما در اینکه ایران توانسته باشد یک پهپاد را
پیشرفته سازی کند تردید وجود دارد. ایران اعلام کرده که پهپاد تولید شده توسط
این کشور بزرگترین پهپاد است این مساله مساله ای قابل توجه است زیرا ما نمی خواهیم
که یک پهپاد از دیگر انواع خود بزرگ تر باشد بلکه کوچک تر بودن پهپاد مطلوبیت دارد
تا دشمن نتواند آن را رد گیری و کشف کند.هنگامی که فناوری پیشرفت کند توان ساخت
پهپادهایی با اندازه کوچک تر فراهم می شود”. همچنین بی بی سی عربی در رویکرد
خبری خود کوشید رونمایی از پهپادفطرس را در ارتباط با مذاکرات هسته ای در ژنو جلوه
دهد . در این راستا در گزارشی مدعی شد :”مسلماً رونمایی از فطرس خوشایند کشورهای
منطقه و کشورهایی نخواهد بود که از مقاصد و اهداف نظامی ایران نگران هستند. این
اقدام ایران که دو روز مانده به از سرگیری مذاکرات ژنو میان تهران و قدرت های بزرگ
جهان صورت گرفته قابل توجه است. تهران در حالی از دستاورد نظامی خود رونمایی می کند
که فضایی از خوش بینی شکننده درخصوص دستیابی به توافق در خصوص مسئله هستهای ایران
وجود دارد.” از دیگر سو فرانس پرس رونمایی از پهپادفطرس را در راستای توان
بازدارندگی ایران در برابر رژیم صهیوینستی ارزیابی کرد و در گزارشی نوشت :”هواپیمای
بدون سرنشین (پهپاد) فطرس که ایران می گوید شعاع عملیاتی آن دو هزار کیلومتر است،
طولانیترین شعاع عملیاتی را در بین هواپیماهای بدون سرنشین ساخت ایران دارد.چنین
بردی به این هواپیمای بدون سرنشین امکان می دهد به اسرائیل که در خط مستقیم یک هزار
کیلومتر با ایران فاصله دارد، برسد.” فرانس پرس در ادامه گزارش خود ضمن یاد آوری
تولیدات قبلی پهپادهای ایرانی افزود:”ایران در سالهای اخیر برنامه چشمگیر تولید
هواپیمای بدون سرنشین را آغاز کرده که نگرانی آمریکا و کشورهای غربی را برانگیخته
است.اواخر سپتامبر، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش زبده رژیم ایران، از تولید
انبوه یک هواپیمای بدون سرنشین به نام «شاهد 123» با شعاع عملیاتی 1700 کیلومتر که
قادر به حمل هشت موشک و پرواز مداوم به مدت 24 ساعت است، خبر داد. شاهد 123
سپتامبر 2012 رونمایی شد.در همان زمان، ایران از یک هواپیمای بدون سرنشین شناسایی
به نام «یاسر» با شعاع عملیاتی 200 کیلومتر که می تواند در ارتفاع 4500 متری پرواز
کند، رونمایی کرد. پهپاد یاسر از روی هواپیمای بدون سرنشین اسکنایگل ScanEagle
آمریکا که ایران اعلام کرده بود یک نمونه آن را دسامبر 2012 به زمین نشاند و تولید
آن را آغاز کرده، ساخته شده است. ارتش ایران همچنین از تولید انبوه هواپیماهای
بدون سرنشین رزمی رعد -85 خبر داده بود”.همچنانکه ملاحظه می شود رسانههای غربی از
یکسو بر پیشرفت های صنایع دفاعی ایران علیرغم تحریمهای موجود صحه گذاشته اند و با
یادآوری سابقه تولیدات پهپادهای ایرانی به طور ضمنی این واقعیت را تایید کرده اند
که ایران در مدار خط تولید انواع پهپادها قرار گرفته که قادر است روز به روز بر
کیفیت و کارایی آنها بیفزاید و از دیگر سو در صحت این پیشرفت ها تردید ایجاد کرده
اند که این نکته در رسانههای انگلیسی و امریکایی مشهود است .
|
|
|
تشکیل تمدن عظیم اسلامى، هدف و مرحله نهایى حرکت نظام جمهورى اسلامى ایران است
که از سوى رهبران نظام بهصورت گام به گام طراحى شده است. باید کوشش شود که هریک از
مراحل که مقدمه و زمینهساز شکلگیرى مرحله بعدى است، بهخوبى انجام شود. آنچه می
خوانید تحلیلی است که خبرگزاری تسنیم در این باره منتشره کرده است. بیانات اخیر
رهبر معظم انقلاب اسلامى در جمع فرماندهان بسیجى سراسر کشور و تأکید ایشان بر شناخت
استکبار و خوى استکبارى نظام آمریکایى و نیز تأکید ایشان بر اینکه نظام جمهورى
اسلامى بهدنبال تشکیل تمدن عظیم اسلامى است، دستمایه این متن کوتاه است. نظام
جمهورى اسلامى ایران بهعنوان یک نظام انقلابى و برآمده از یک حرکت فرهنگى در جهت
مخالفت با جاهلیت مدرن حاکم بر عالم، نظامى است که در ایده و ساختار و مبنا و محتوا
نیازمند نوآورى و تفکر نو است. تشکیل تمدن عظیم اسلامى، هدف و مرحله نهایى حرکت
نظام جمهورى اسلامى ایران است که از سوى رهبران نظام بهصورت گام به گام طراحى شده
است. در این مراحل باید کوشش شود که هر یک از مراحل که مقدمه و زمینهساز شکلگیرى
مرحله بعدى است، بهخوبى انجام شود. در این میان استکبار جهانى بهعنوان سردمدار
نظام سلطه و کشور ایالات متحده آمریکا و جریان صهیونیسم جهانى، اصلىترین دشمنان
نظام اسلامى محسوب مىشوند که تمام تلاش خود را به کار مىگیرند تا نظام اسلامى به
موفقیت در این زمینه دست نیابد و نتواند هدف خویش را محقق سازد. نظام جمهورى
اسلامى در کنار همه اهداف و برنامههاىکوتاه و میانمدت خویش هدفى بلندمدت بر پایه
اسلام دارد که دشمن اصلى این هدف، نظام سلطه بینالمللى و دستگاه استکبارى حاکم بر
بخشى از این عالم است که نماد عینى این استکبار، دولت کنونى ایالات متحده است که به
حق باید آنرا «ایالات متحد بر باطل» نامید و در پشت سر این نظام، شبکه زرسالار
صهیونیستهاى یهودى قرار دارد که در دیگر کشورها نیز از نفوذ و بروز خود برخوردار
است. از این رو تلاش مىشود تا با استفاده از بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامى
به اختصار هرچه تمامتر به تحلیلى در این زمینه دست یازیم: تشکیل تمدن عظیم
اسلامى هدف اصلى جمهورى اسلامى نظام جمهورى اسلامى ایران بهعنوان یک نظام
انقلابى و برآمده از یک حرکت فرهنگى در جهت مخالفت با جاهلیت مدرن حاکم بر عالم،
نظامى است که در ایده و ساختار و مبنا و محتوا نیازمند نوآورى و تفکر نو است. این
نظام که اساس ارزشها و آرمانهاى آنرا اسلام مشخص کرده است، نظامى است که مبناءاً
در تعارض با ساختارهاى ظالمانه حاکم بر عالم قرار دارد و از اینرو موفقیت این نظام
منوط به آن است که در همه مراحل مختلف خویش در همه تحولاتى که پشت سر مىگذارد، به
محتواهاى اصلى و اصیل خویش توجه داشته باشد و از گرفتارشدن به تغییراتى که محتواى
این نظام را منحرف مىسازد خوددارى کند و از تغییراتى که این نظام را به رسیدن به
آرمانهاى اصیل خود کمک مىکند، استقبال نماید. رهبر معظم انقلاب اسلامى در جمع
فرماندهان بسیجى کشور با اشاره به همین هدف و با ذکر برخى از الزامات این هدف،
خاطرنشان ساختند: «یک جمله به شما جوانهاى عزیز عرض مىکنم. جوانها! بدانید، بدون
هیچگونه تردیدى آیندهى روشن و امیدبخش این کشور و این نظام متعلّق به شما است؛
شما خواهید توانست کشورتان و ملّتتان را به اوج افتخار برسانید؛ شما به توفیق الهى
خواهید توانست الگو و نمونهى کاملِ تمدّنِ نوینِ اسلامى را در این آب و خاک تشکیل
بدهید؛ براى اینکه بتوانید این وظایف بزرگ را انجام بدهید، بایستى دین را، تقوا
را، عفّت را، پاکیزگىِ روحى را در میان خودتان هرچه بیشتر ترویج کنید و تقویت کنید.
جوانِ امروز احتیاج دارد به دین، به تقوا، به علم، به نشاطِ کار، به امانت، به
عفّت، به انجام خدمات اجتماعى و به ورزش؛ اینها خصوصیاتى است که جوانِ امروز به آن
احتیاج دارد و شما عزیزان بسیجىِ من انشاءالله توفیق انجام اینکار را داشته
باشید.» از اینرو هر حرکت و تصمیم و اقدامى در این نظام باید با توجه به هدف
بلندمدت تشکیل یک تمدن شکوفاى اسلامى در پهنه ایران اسلامى و در کل منطقه اسلامى
باشد. ملاک و معیار اصلى براى ارزیابى همه حرکتهاى بلندمدت نظام نیز نزدیکشدن یا
دورشدن به این هدف اصلى است. از اینرو نباید ملاکهاى کوتاهمدت و حرکتهاى
تاکتیکى و یا اقدامات دیگر را ملاک ارزیابى موفقیت نظام جمهورى اسلامى در بلندمدت
دانست و از سوى دیگر اگر خداى ناکرده موفقیتهاى مادى و صورى نظام با حرکت به سمت
این هدف اصلى همراه نباشد، نباید به این موفقیتها دل خوش کرد. مراحل ۵ گانه
حرکت بهسوى این هدف البته باید توجه داشت که تشکیل تمدن یا امت اسلامى مرحله
پنجم از یک طرح ۵ مرحلهاى کلان براى رسیدن به اهداف انقلاب اسلامى است که رهبر
معظم انقلاب در سالهاى گذشته بارها به تبیین این طرح پرداختهاند و بهطور اختصار
این ۵ مرحله عبارتند از: مرحله اول، «انقلاب اسلامى» و مرحله دوم «تشکیل نظام
اسلامى» است. انقلاب اسلامى، هماکنون از این دو مرحله عبور کرده است. ایشان مرحله
سوم تحقق اهداف انقلاب را «تشکیل دولت اسلامى» مىدانند و انقلاب اسلامى هماینک در
این گام قرار دارد. به تعبیر صریح ایشان: «ما در کدام مرحلهایم؟ ما در مرحله
سومیم؛ ما هنوز به کشور اسلامى نرسیدهایم. هیچکس نمىتواند ادّعا کند که کشور ما
اسلامى است. ما یک نظام اسلامى را طرّاحى و پایهریزى کردیم- «ما»، یعنى همانهایى
که کردند- و الان یک نظام اسلامى داریم که اصولش هم مشخّص و مبناى حکومت در آنجا
معلوم است. مشخّص است که مسؤولان چگونه باید باشند. قواى سهگانه وظایفشان معیّن
است. وظایفى که دولتها دارند، مشخّص و معلوم است؛ اما نمىتوانیم ادّعا کنیم که ما
یک دولت اسلامى هستیم؛ ما کم داریم. ما باید خودمان را بسازیم و پیش ببریم. ما باید
خودمان را تربیت کنیم.» مرحله چهارم «تشکیل کشور اسلامى» به تعبیر رهبر معظم
انقلاب اسلامى چنین است: «مرحلهى چهارم- که بعد از این است- کشورِ اسلامى است. اگر
دولت بهمعناى واقعى کلمه اسلامى شد، آنگاه کشور بهمعناى واقعى کلمه اسلامى خواهد
شد؛ عدالت مستقر خواهد شد؛ تبعیض از بین خواهد رفت؛ فقر بهتدریج ریشهکن مىشود؛
عزّت حقیقى براى مردم بهوجود مىآید؛ جایگاهش در روابط بینالملل ارتقاء پیدا
مىکند؛ این مىشود کشور اسلامى.» اگر به توفیق الهى بتوانیم در این جهت خود را
کامل کنیم و قدمهایى را که تا امروز بحمداللَّه برداشته شده، کامل کنیم، آنوقت
کشور اسلامى به همان شکلى که گفتم، بهوجود خواهد آمد؛ یعنى دولت اسلامى مىتواند
کشور اسلامى بهوجود بیاورد. اما مرحله پنجم که همان تشکیل تمدن اسلامى یا دنیا
و امت اسلامى است، در بیان ایشان چنین معرفى شده است: «از این مرحله که عبور کنیم،
بعداز آن، دنیاى اسلامى است. از کشور اسلامى مىشود دنیاى اسلامى درست کرد. الگو
که درست شد، نظایرش در دنیا بهوجود مىآید.» (۱۲/۹/۷۹) «وقتى کشور اسلامى پدید
آمد، تمدن اسلامى بهوجود خواهد آمد؛ آنوقت فرهنگ اسلامى فضاى عمومى بشریت را فرا
خواهد گرفت. اینها همهاش با مراقبت و با تقوا عملى است؛ تقواى فردى و تقواى جماعت
و امت. اگر توانستیم این مرحله را بهسلامت طى کنیم- که از همّت مردان و زنان مؤمن،
این چیزها اصلاً بعید نیست- آنوقت مرحلهى بعدى، ایجاد دنیاى اسلام است. ببینید؛
فرآیند تحقّق نظام اسلامى، همینطور قدم به قدم به نتایج نهایى خود نزدیک مىشود.
نمىشود توقّع داشت که من و شما خود را اصلاح نکنیم؛ اما دنیا را اصلاح کرده باشیم
یا کشور، اسلامى شود؛ نه. ما باید به خود بپردازیم. پس یکى از چیزهایى که ما لازم
داریم، استقامت و پایدارى است. استقامت، یعنى مسیر و جهتگیرى را گم نکنیم و مرتب
خطاها را اصلاح کنیم و از اینکه به ما بگویند خطا کردهاید، بدمان نیاید.»
(۲۱/۹/۸۰) استکبار جهانى، دشمن اصلى و مانعى که باید از آن عبور کرد بر
اساس آنچه ذکر شد، تشکیل تمدن عظیم اسلامى، هدف و مرحله نهایى حرکت نظام جمهورى
اسلامى ایران است که از سوى رهبران نظام بهصورت گام به گام طراحى شده است. در این
مراحل باید کوشش شود که هر یک از مراحل که مقدمه و زمینهساز شکلگیرى مرحله بعدى
است، بهخوبى انجام شود. در این میان استکبار جهانى بهعنوان سردمدار نظام سلطه و
کشور ایالات متحده آمریکا و جریان صهیونیسم جهانى، اصلىترین دشمنان نظام اسلامى
محسوب مىشوند که تمام تلاش خود را به کار مىگیرند تا نظام اسلامى به موفقیت در
این زمینه دست نیابد و نتواند هدف خویش را محقق سازد. مشخصات و ویژگىهاى
جریان استکبارى در پایان شایسته است که نگاهى به مشخصات جریان استکبارى و
ویژگىهاى آن داشته باشیم تا این جریان را که دشمن اصلى انقلاب اسلامى و اهداف آن
است، از طریق ویژگىهاى آن بهتر بشناسیم. از اینرو رهبر معظم انقلاب اسلامى در
سخنان اخیر خود در جمع فرماندهان بسیجى کشور به ذکر چند نمونه و شاخص از رفتارهاى
نظام استکبارى امروز دنیا و در رأس آن ایالات متحده آمریکا اشاره کردند که خلاصه
بیانات ایشان در باب این محورها به شرح زیر است: ۱. خود برتر بینى و دخالت در
امور دیگر ملتها و کشورها؛ ۲. حقناپذیرى و نپذیرفتن حق ملتها؛ ۳. جنایت
نسبت به ملتها و بشر را مجاز مىشمارند؛ ۴. رفتار منافقانه؛ ۵.
اختلافافکنى؛ ۶. دشمنى با ملتهاى مستقل و حتى با مردم خود آنجا که منافع
گروههاى خاص اقتضا مىکند.
|
|
|
اگر بخواهیم مفهوم بسیج و تفکر بسیجى را در ادبیات انقلاب اسلامى جست وجو کنیم،
چارهاى جز بیان مراد حضرت امام(ره) از بسیج و تفکر بسیجى نداریم. در اندیشه
امام(ره) بسیج نهادى است اجتماعى با ابعاد متعدد. در این نگرش بسیج دیگر صرفاً
سازمانى نظامى نیست که فقط در زمان جنگ و براى دفاع در مقابل دشمن شکل گرفته باشد،
بلکه نهادى است وسیع و پاسخگوى نیازهاى اساسى و حیاتى جامعه و با اجزاى دیگر نظام،
چنان هماهنگى و پیوندى دارد که انفصال آن جز با انحلال جامعه اسلامى متصور نیست.
بسیج در صورتى مىتواند نهادى جامع و شامل جهات متعدد و پایدار شناخته شود که
نیازهاى دائمى و باورها و ارزشهاى فرهنگى پدیدآورنده آن بهروشنى تعریف شوند. این
نیازها ممکن است اقتصادى، سیاسى، فرهنگى و یا نظامى باشند. از دیدگاه امام،
بسیجى کسى است که در عمل علاقه خود را به پیشرفت و حفظ و گسترش اقتدار نظام اسلامى
و شأن و حیثیت ملت مسلمان نشان دهد. یعنى بسیجىبودن معیار و ملاکى است که بر اساس
آن میزان تعهد اعضاى آن به اصول و آرمانهاى انقلابى سنجیده مىشود. شناخت بسیجى در
وضعیت کنونى و آینده از ضروریات بزرگى است که در سرنوشت ساماندادن به کشور، ترویج
اسلام ناب و تداوم راه مقدس انقلاب و امام راحل (سلام الله علیه) نقش تعیینکننده
دارد. ملاک و مبنا براى معرفت بسیجى، تفکر بسیجى است که ما را مىتواند به
گوشههایى از حیات معنوى او رهنمون و ماهیت و شخصیت واقعى این انسان معنوى و الهى
را براى ما روشن سازد. یکى از کاملترین تعاریف از بسیج را امام
خامنهاى(مدظلهالعالى) ارائه فرمودند. ایشان در تعریف بسیج گفتهاند: بسیج عبارت
است از مجموعهاى که در آن پاکترین انسانها، فداکارترین و آماده به کارترین جوانان
کشور در راه اهداف متعالى این ملت و براى به کمال و به خوشبختى رساندن این مردم جمع
شدهاند. همچنین فرمانده کل قوا در تعریف دیگرى مىفرمایند: بسیج یعنى حضور
ناشى از ایمان و اخلاص و انگیزه دینى و ایمان صادقانه در هر میدانى که انسان احساس
مىکند کارآیى و توانایى حضور در آن میدان را دارا است. این معناى بسیج است. در
نظر معظم له، تمامى مردم مؤمن و انقلابى بسیجىاند و همه زنان و مردانى که آماده
دفاع از انقلاب و کشور هستند، مىتوانند در زمره بسیج قرار گیرند. ایشان در
اینباره اینگونه بیان مىدارند: «بسیج یک پدیده انقلابى است که ملت و مسؤولان
باید آنرا جدى گرفته و قدر بدانند و انقلاب با فراگیرشدن بسیج بیمه خواهد شد. بسیج
یک مسأله مهم و جدى براى نظام مىباشد. بسیج، تمامى نیروهاى مؤمن، پرشور، با انگیزه
و توانمند در جامعه اسلامى، اعم از زن و مرد را که قادر به دفاع از انقلاب و کشور
هستند، شامل مىشود». مسئولیتهاى بسیج با توجه به جایگاه بسیار حساس بسیج
در نشاندادن چهره نظام جمهورى اسلامى و ایجاد جاذبه در درون جامعه براى مشارکت و
جذب هرچه بیشتر جوانان و نوجوانان بهسمت الگوهاى سازنده مبتنى بر هویت ملى - مذهبى
از دیدگاه مقام معظم رهبرى، بسیج و بسیجى مسؤولیتى سنگین را بهعهده داشت و توانست
یک ارتش معنوى مردمى را پایهریزى کند. بهطورىکه امام خمینى(ره) در مورد بسیجیان
قهرمان فرمودند: شما آیینه مجسم مظلومیتها و رشادتهاى این ملت بزرگ، در صحنه نبرد
و تاریخ مصور انقلابید. شما فرزندان مقدس و پرچمداران عزت مسلمین و سپر حوادث این
کشورید. شما یادگاران و همسنگران و فرماندهان و مسؤولان بیداردلانى بودهاید که
امروز در قرارگاه محضر حق مأوا گزیدهاند. من بهطورجد و اکید مىگویم که انقلاب و
جمهورى اسلامى و نهاد مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامى که بحث از بزرگترین
سنگرهاى دفاع از ارزشهاى الهى نظام ما بوده و خواهد بود، به وجود یکایک شما
نیازمند است چه صلح باشد و چه جنگ. در طول 8 سال دفاع مقدس، بسیج آنچنان ظاهر
شد که دشمنان اعتراف کردند که قدرتى که در بسیج نهفته، توان مقابله با یکایک
ارتشهاى کلاسیک جهانى را دارد. دشمن که سوداى فتح سهروزه را در سر مىپروراند، در
همان روزهاى نخستین با مردمى مواجه گشت که با دست خالى اما با سلاح ایمان و اعتقاد
به ارزشهاى الهى و انسانى به دفاع از کیان مقدس نظام اسلامى برخاسته بودند و از
ایثار جان خویش دریغ نمىکردند. جوانان سلحشورى که به فرمان امام(ره) در
پایگاههاى مقاومت تحت عنوان بسیجى گرد آمده بودند و با کوچکترین اشاره ایشان به
جبهههاى نبرد هجوم مىبردند و تا آخرین قطره خون خویش ایستادگى و مقاومت مىکردند.
وظیفه بسیج فقط به جنگ و مسأله نظامى محدود نمىشود و امنیت داخلى کشور در سختترین
شرایط یعنى دوران فعالیت منافقین و دیگر گروههاى ضد انقلاب که با کمک کشورهاى
خارجى ذىنفع در ایران در صدد آشوب و تنش و تجزیه و جدایى قسمتهایى از خاک کشور
بودند، به مدد نیروى بسیج و پایگاههاى مقاومت حفظ شد. در حوادث طبیعى و بلایا،
همچون زلزله، سیل و طرح واکسیناسیون فلج اطفال، حضور بسیجیان گرهگشاى مشکلات و
مایه دلگرمى مردم و مسؤولان بوده است. کما اینکه در حادثه اسفبار زلزله رودبار در
سال 1369 سرعت عمل و ایثار نیروهاى مردمى در عملیات نجات بهحدى بود که خارجیان
حاضر در منطقه با اظهار تعجب از حضور گسترده بسیجیان اقرار کردند که به حضور آنان
احتیاج نیست. در زلزله اسفبار استان قزوین، در همان ساعات اولیه، مردان بسیجى در
منطقه زلزلهزده در کنار نیروهاى امداد هلال احمر و... و زنان بسیجى در شهرها با
تشکیل صفهاى بسیار طویل اهداى خون و اهداى کمکهاى نقدى و غیرنقدى، جهانیان را به
تحسین واداشت. امام خمینى(ره) در مورخ 2/9/67 در هفته بسیج، درباره خطر غفلت از
بسیجیان و روحیه بسیجىگرى به مسؤولان پیامى را صادر کردند. ایشان فرمودند: «من دست
یکایک شما پیشگامان رهایى را مىبوسم و مىدانم که اگر مسؤولان نظام اسلامى از شما
غافل شوند، به آتش دوزخ الهى خواهند سوخت. بار دیگر تأکید مىکنم که غفلت از ایجاد
ارتش بیست میلیونى(بسیج) سقوط در دام دو ابرقدرت جهانى را بهدنبال خواهد داشت. من
از تمامى بسیجیان خصوصاً از فرماندهان عزیز آن تشکر مىکنم و از دعاى خیر براى این
فرزندان با وفاى اسلام غفلت نخواهم نمود». آرى، مسؤولان در برابر حفظ روحیه
ایثار و خدمت که از ویژگىهاى بسیجیان است، مسؤول هستند، هرگونه تجملگرایى و عدم
کارایى در عرصه مسؤولیت و بىتوجهى به روحیه و عواطف مردم، خطرى است که مىتواند به
نهاد بسیج در عرصههاى خطر، ضربه وارد کند. مأموریتهاى بسیج مهمترین
مأموریتهاى بسیج را در حال حاضر مىتوان بدینشرح خلاصه کرد: 1) مقابله با
استکبار در رأس مأموریتهاى بسیج، ستیز با جهانخواران و بهویژه دشمن اصلى این
انقلاب، آمریکاست. در یکى از پیامهاى امام(ره) به مناسب هفته بسیج در تاریخ 2 آذر
1367 مىخوانیم: من مجدداً به همه ملت بزرگوار ایران و مسؤولان عرض مىکنم چه در
جنگ و چه در صلح، بزرگترین سادهاندیشى این است که تصور کنیم جهانخواران خصوصاً
آمریکا و شوروى از ما و اسلام عزیز دست برداشتهاند؛ لحظهاى نباید از کید دشمنان
غافل بمانیم. در نهاد و سرشت آمریکا کینه و دشمنى با اسلام ناب محمدى(ص) موج
مىزند. در ادامه براى مقابله با آنان مىفرماید: خلاصه کلام اگر بر کشورى نواى
دلنشین تفکر بسیجى طنینانداز شد، چشم طمع دشمنان و جهانخواران از آن دور خواهد
گردید و الا هر لحظه باید منتظر حادثه ماند. 2) قیام در مقابل انحرافات
اکنون که بحمدالله تعالى دانشگاه از چنگال جنایتکاران خارج شده، بر ملت و دولت
جمهورى اسلامى است، در همه اعصار که نگذارند عناصر فاسد داراى مکتبهاى انحرافى یا
گرایش به غرب و شرق در دانشسراها و دانشگاهها و سایر مراکز تعلیم وتربیت نفوذ
کنند و از قدم اول جلوگیرى نمایند تا مشکل پیش نیاید و اختیار از دست نرود و وصیت
اینجانب به جوانان عزیز دانشگاهها و دبیرستانها آن است که خودشان شجاعانه در
مقابل انحرافات قیام نمایند تا استقلال و آزادى خود و کشور و ملت خودشان مصون باشد.
3) تحمل صبر و مبارزه علمى و عملى من در اینجا به جوانان عزیز کشورمان به این
سرمایهها و ذخیرههاى عظیم الهى و به این گلهاى معطر و نوشکفته جهان اسلام سفارش
مىکنم که قدر و قیمت لحظات شیرین زندگى خود را بدانید و خودتان را براى مبارزه
علمى و عملى بزرگ تا رسیدن به اهداف عالى انقلاب اسلامى آماده کنید... مبارزه علمى
براى جوانان زندهکردن روح جستجو و کشف واقعیتها و حقیقتهاست و اما مبارزه عملى
آنان در بهترین صحنههاى زندگى و جهاد شهادت شکل گرفته است. 4) تعلیم وتربیت
جوانان در جهت پاسدارى از اصول و اهداف انقلاب و نظام ... بسیجیان در تعلیم
وتربیت جوانان و نوجوانان، مساعى جمیله خود را روزافزون کنند. بسیج؛ کلید طلایى
حل مشکلات رهبر معظم انقلاب اسلامى، بسیج را کلید طلایى حل مشکلات آینده معرفى
کردند و چنین بیان داشتند: «این کلید طلائىِ حل بسیارى از مشکلات آینده، مورد بغض و
عداوت آن کسانى است که نمىخواهند آینده، آیندهى خوبى و سرافرازى و موفقیتآمیزى
براى نظام جمهورى اسلامى باشد؛ لذا مىخواهند این کلید طلائى را بشکنند؛ لااقل در
چشم من و شما آنرا کوچک کنند. البته نخواهند توانست و معلوم است.» یکبار دیگر
دقت کنید! کلید طلایى حل مشکلات آینده، عنوانى که به نظر نمىرسد تعارفى و یا شعارى
در حمایت از بسیج باشد، بلکه تعیین وظیفهاى سنگین و رهنمودى خطیر براى همه بسیجیان
است. این عنوان، مدالى دیگر در کنار همه مدالهاى ارزشمندى است که بر سینه این نهاد
نصب شده است و حتى بالاتر از همه عناوین گذشته به نظر مىرسد، چراکه عناوین سابق
دلالت بر این داشت که گذشته انقلاب اسلامى رهین این نهاد است ولى این عنوان دلالت
بر آن دارد که آینده انقلاب اسلامى به بسیج گره خورده است، لااقل در این حد که بسیج
کلید اصلى حل مشکلات آینده نظام اسلامى است. اصلاح ساختار بسیج، راه کلید
طلایىشدن اکنون که در دهه چهارم انقلاب اسلامى و با عنوان اصلى پیشرفت اسلامى،
بسیج بهعنوان کلید طلایى حل مشکلات آینده معرفى مىشود، سؤالى که به ذهن خطور
مىکند این است که آیا کلید طلایى حل مشکلات آینده بودن، الزاماتى ساختارى و نهادى
و نیز انسانى و... ندارد؟ آیا بسیج براى آنکه بتواند همچنان محور اصلى و کلید
طلایى براى حل مشکلات آتى نظام اسلامى باشد، نیازمند تغییرات و رشدها و تربیتهایى
نیست؟ آیا وضع کنونى و ساختار کنونى و نیروهاى کنونى بسیج در عرصههاى مختلف آن و
در بخشهاى گوناگونى که این مجموعه دارد، پاسخگوى چنین وظیفه کلان و خطیرى هست؟
چه کسى قرار است ارکان و ابعاد بسیج را با مشکلات آینده نظام اسلامى تطبیق و همراه
کند؟ وضعیت کنونى بسیجهاى سراسر کشور در اشکال مختلف آن و عرصههاى مختلفى که
هستند، چه ربط و نسبتى با حل مشکلات نظام اسلامى در حال و آینده دارد؟ آیا
بهراستى کسى اکنون در حال نکتهیابى و تلاش براى استحکامبخشیدن به بسیج و تعمیق
آن هست؟ طراحى بسیج آینده و تطبیق آن با نیازهاى نظام جمهورى اسلامى در کجا و توسط
چه کسانى و به چه صورت قرار است انجام شود؟ اینها نکاتى است که حقیقتاً مصداق
بیان رهبر معظم انقلاب است که در ابتداى این نوشته آمد: «هرچه ما دربارهى بسیج
نکتهیابى کنیم و این نکتهها را مورد مداقه و تأمل قرار دهیم، زیاد نیست؛
همچنانکه در میدان عمل، هرچه بر روى استحکام بسیج و عمقبخشیدن به ویژگىهاى متعلق
به بسیج - که مخصوص خود آن است - کار کنیم و تکیه کنیم، باز کار زائد انجام
ندادهایم.» در پایان گزارش تسنیم آمده است؛ آنچه در یک ارزیابى اولیه مىتوان به
آن اذعان کرد این است که بسیج کنونى علىرغم همه نقاط قوت و همه محسناتى که از آن
برخوردار است و با همه ظرفیتها و توانمندىهایى که هماکنون دارد، براى انجام
وظیفه اصیل و ذاتى خود، نیازمند ارتقاء و تغییر فراوانى است. سؤالى که باید پرسیده
شود این است که چه کسى پژوهش در مورد میزان و نوع این تغییر و چگونگى آن آستین بالا
زده است؟ بهطورقطع کسى غیر از خود بسیجیان - با همه تفاوتها و تنوعى که میان این
نیروهاى مخلص نظام اسلامى وجود دارد - و در میان همه آنها بسیجیان مرتبط با عرصه
پژوهش و تحقیق - یعنى بسیج دانشجویى و بسیج اساتید و امثال آن - چنین همت و دغدغه و
توانمندىاى را ندارد و نخواهد داشت.
|
|