(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 09 آذر 1392 - شماره 20652

پهپاد ایرانی فطرس و سرگیجه رسانه‌های غربی
مروری بر بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در جمع بسیجیان
تمدن عظیم اسلامی و دشمنی نظام سلطه جهانی
تفکر بسیجىکلید حل مشکلات‏
   


حامد کریمی
چندی پیش پهپاد راهبردی فطرس بزرگ‌ترین هواپیمای بدون سرنشین ایران با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی شد .وزیر دفاع وپشتیبانی نیروهای مسلح در مراسم رونمایی از پهپاد فطرس، با اشاره به راهبرد وزارت دفاع در روزآمدسازی تجهیزات و امکانات موردنیاز نیروهای مسلح گفت: هواپیمای بدون سرنشین فطرس بدست توانمند متخصصان اقتدارآفرین شرکت صنایع هواپیماسازی ایران وابسته به سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و با همکاری شرکتهای دانش بنیان و مراکز دانشگاهی کشور، متناسب با نیازهای نیروهای مسلح کشورمان طراحی و ساخته شده است.
وی در تشریح قابلیت های پهپاد فطرس افزود:”این پهپاد راهبردی با محموله خود دارای شعاع عملیاتی تا 2 هزار کیلومتر ، سقف پرواز 25 هزار پا و قابلیت 16 تا 30 ساعت پرواز مداوم قادر است علاوه بر مأموریت های شناسایی و مراقبت با مسلح شدن به موشک های هوا به سطح و انواع راکت ها، مأموریت های رزمی را انجام دهد”.
رونمایی پهپاد فطرس و سخنان وزیر دفاع بلافاصله در رسانه‌های خارجی انعکاس یافت . نکته قابل تاملی که در رویکرد رسانه های غربی دیده می شود این است که از یکسو این رسانه ها چه با نقل قول از وزیر دفاع و چه بر اساس جمع بندی های خاص خود به پیشرفت های دفاعی ایران علی‌رغم تحریم ها اذعان کردند و از دیگر سو سعی کردند در این پیشرفت ها تردید ایجاد کنند.
خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس در گزارشی در این‌باره نوشت:” ایران از دهه 1980 برنامه خودکفایی نظامی را آغاز کرده است و هرازگاه پیشرفت هایی را در زمینه ساخت هواپیماهای جنگنده، تانک، موشک، زیر دریایی، اژدر و پهپاد اعلام می کند. بیشتر این پیشرفت‌ها به صورت مستقل قابل تایید نیست. “
همین رویکرد در رسانه های عرب زبان بی بی سی نیز که بیشتر مخاطبان آن کشورهای عربی منطقه هستند مشاهده می شود.در این راستا بی بی سی عربی در یکی از برنامه های تلویزیونی خود به نقل از ریاض قهوجی مدیر مرکز تحلیل نظامی خاور نزدیک و خلیج‌فارس به قابلیت های منحصر به فرد پهپادفطرس اشاره کرد وگفت :”به استناد سخنان مسئولان ایرانی می توان گفت آنچه باعث شده تا پهپاد فطرس از نمونه های پیشین خود متمایز شود این است که این پهپاد می تواند برای انجام ماموریتهای راهبردی مسافتهای طولانی بپیماید.
این هواپیما می تواند برای مدت طولانی تر در آسمان بماند و مسافت زیادتری را طی کند. پهپادهایی همچون پهپاد ابابیل که حزب‌الله آن را پهپاد ایوب نام نهاده بود قابلیت بکارگیری در عملیات‌های تاکتیکی و در مسافتهای کوتاه را داشتند این هواپیماها می توانستند تا مسافتهای دویست و سیصد کیلومتری دست به عملیات بزنند و بیش از آن نمی توانستند و این فرق اساسی میان این دو نسل از پهپاد است”.
از دیگر سو شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی به انعکاس دیدگاه ریچارد وایتس پژوهشگر ارشد پژوهشگاه هادسون آمریکا پرداخت و به نقل از وی گفت :” کشورهای متعددی هستند که اقدام به ساخت پهپاد می کنند و طبیعی است که ایران نیز دست به چنین اقدامی بزند اما در اینکه ایران توانسته باشد یک پهپاد را پیشرفته سازی کند تردید وجود دارد.
ایران اعلام کرده که پهپاد تولید شده توسط این کشور بزرگترین پهپاد است این مساله مساله ای قابل توجه است زیرا ما نمی خواهیم که یک پهپاد از دیگر انواع خود بزرگ تر باشد بلکه کوچک تر بودن پهپاد مطلوبیت دارد تا دشمن نتواند آن را رد گیری و کشف کند.هنگامی که فناوری پیشرفت کند توان ساخت پهپادهایی با اندازه کوچک تر فراهم می شود”.
همچنین بی بی سی عربی در رویکرد خبری خود کوشید رونمایی از پهپادفطرس را در ارتباط با مذاکرات هسته ای در ژنو جلوه دهد . در این راستا در گزارشی مدعی شد :”مسلماً رونمایی از فطرس خوشایند کشورهای منطقه و کشورهایی نخواهد بود که از مقاصد و اهداف نظامی ایران نگران هستند.
این اقدام ایران که دو روز مانده به از سرگیری مذاکرات ژنو میان تهران و قدرت های بزرگ جهان صورت گرفته قابل توجه است. تهران در حالی از دستاورد نظامی خود رونمایی می کند که فضایی از خوش بینی شکننده درخصوص دستیابی به توافق در خصوص مسئله هسته‌ای ایران وجود دارد.”
از دیگر سو فرانس پرس رونمایی از پهپادفطرس را در راستای توان بازدارندگی ایران در برابر رژیم صهیوینستی ارزیابی کرد و در گزارشی نوشت :”هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) فطرس که ایران می گوید شعاع عملیاتی آن دو هزار کیلومتر است، طولانی‌ترین شعاع عملیاتی را در بین هواپیماهای بدون سرنشین ساخت ایران دارد.چنین بردی به این هواپیمای بدون سرنشین امکان می دهد به اسرائیل که در خط مستقیم یک هزار کیلومتر با ایران فاصله دارد، برسد.”
فرانس پرس در ادامه گزارش خود ضمن یاد آوری تولیدات قبلی پهپادهای ایرانی افزود:”ایران در سال‌های اخیر برنامه چشمگیر تولید هواپیمای بدون سرنشین را آغاز کرده که نگرانی آمریکا و کشورهای غربی را برانگیخته است.اواخر سپتامبر، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش زبده رژیم ایران، از تولید انبوه یک هواپیمای بدون سرنشین به نام «شاهد 123» با شعاع عملیاتی 1700 کیلومتر که قادر به حمل هشت موشک و پرواز مداوم به مدت 24 ساعت است، خبر داد.
شاهد 123 سپتامبر 2012 رونمایی شد.در همان زمان، ایران از یک هواپیمای بدون سرنشین شناسایی به نام «یاسر» با شعاع عملیاتی 200 کیلومتر که می تواند در ارتفاع 4500 متری پرواز کند، رونمایی کرد. پهپاد یاسر از روی هواپیمای بدون سرنشین اسکن‌ایگل ScanEagle آمریکا که ایران اعلام کرده بود یک نمونه آن را دسامبر 2012 به زمین نشاند و تولید آن را آغاز کرده، ساخته شده است.
ارتش ایران همچنین از تولید انبوه هواپیماهای بدون سرنشین رزمی رعد -85 خبر داده بود”.همچنان‌که ملاحظه می شود رسانه‌های غربی از یک‌سو بر پیشرفت های صنایع دفاعی ایران علیرغم تحریم‌های موجود صحه گذاشته اند و با یادآوری سابقه تولیدات پهپادهای ایرانی به طور ضمنی این واقعیت را تایید کرده اند که ایران در مدار خط تولید انواع پهپادها قرار گرفته که قادر است روز به روز بر کیفیت و کارایی آنها بیفزاید و از دیگر سو در صحت این پیشرفت ها تردید ایجاد کرده اند که این نکته در رسانه‌های انگلیسی و امریکایی مشهود است .

 


تشکیل تمدن عظیم اسلامى، هدف و مرحله نهایى حرکت نظام جمهورى اسلامى ایران است که از سوى رهبران نظام به‏صورت گام به گام طراحى شده است. باید کوشش شود که هریک از مراحل که مقدمه و زمینه‏ساز شکل‏گیرى مرحله بعدى است، به‏خوبى انجام شود. آنچه می خوانید تحلیلی است که خبرگزاری تسنیم در این باره منتشره کرده است.
بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامى در جمع فرماندهان بسیجى سراسر کشور و تأکید ایشان بر شناخت استکبار و خوى استکبارى نظام آمریکایى و نیز تأکید ایشان بر این‏که نظام جمهورى اسلامى به‏دنبال تشکیل تمدن عظیم اسلامى است، دستمایه این متن کوتاه است. نظام جمهورى اسلامى ایران به‏عنوان یک نظام انقلابى و برآمده از یک حرکت فرهنگى در جهت مخالفت با جاهلیت مدرن حاکم بر عالم، نظامى است که در ایده و ساختار و مبنا و محتوا نیازمند نوآورى و تفکر نو است. تشکیل تمدن عظیم اسلامى، هدف و مرحله نهایى حرکت نظام جمهورى اسلامى ایران است که از سوى رهبران نظام به‏صورت گام به گام طراحى شده است. در این مراحل باید کوشش شود که هر یک از مراحل که مقدمه و زمینه‏ساز شکل‏گیرى مرحله بعدى است، به‏خوبى انجام شود. در این میان استکبار جهانى به‏عنوان سردمدار نظام سلطه و کشور ایالات متحده آمریکا و جریان صهیونیسم جهانى، اصلى‏ترین دشمنان نظام اسلامى محسوب مى‏شوند که تمام تلاش خود را به کار مى‏گیرند تا نظام اسلامى به موفقیت در این زمینه دست نیابد و نتواند هدف خویش را محقق سازد.
   نظام جمهورى اسلامى در کنار همه اهداف و برنامه‏هاى‏کوتاه و میان‏مدت خویش هدفى بلندمدت بر پایه اسلام دارد که دشمن اصلى این هدف، نظام سلطه بین‏المللى و دستگاه استکبارى حاکم بر بخشى از این عالم است که نماد عینى این استکبار، دولت کنونى ایالات متحده است که به حق باید آن‏را «ایالات متحد بر باطل» نامید و در پشت سر این نظام، شبکه زرسالار صهیونیستهاى یهودى قرار دارد که در دیگر کشورها نیز از نفوذ و بروز خود برخوردار است. از این رو تلاش مى‏شود تا با استفاده از بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامى به اختصار هرچه تمامتر به تحلیلى در این زمینه دست یازیم:
  تشکیل تمدن عظیم اسلامى
هدف اصلى جمهورى اسلامى
‏نظام جمهورى اسلامى ایران به‏عنوان یک نظام انقلابى و برآمده از یک حرکت فرهنگى در جهت مخالفت با جاهلیت مدرن حاکم بر عالم، نظامى است که در ایده و ساختار و مبنا و محتوا نیازمند نوآورى و تفکر نو است. این نظام که اساس ارزش‏ها و آرمان‏هاى آن‏را اسلام مشخص کرده است، نظامى است که مبناءاً در تعارض با ساختارهاى ظالمانه حاکم بر عالم قرار دارد و از این‏رو موفقیت این نظام منوط به آن است که در همه مراحل مختلف خویش در همه تحولاتى که پشت سر مى‏گذارد، به محتواهاى اصلى و اصیل خویش توجه داشته باشد و از گرفتارشدن به تغییراتى که محتواى این نظام را منحرف مى‏سازد خوددارى کند و از تغییراتى که این نظام را به رسیدن به آرمانهاى اصیل خود کمک مى‏کند، استقبال نماید. رهبر معظم انقلاب اسلامى در جمع فرماندهان بسیجى کشور با اشاره به همین هدف و با ذکر برخى از الزامات این هدف، خاطرنشان ساختند: «یک جمله به شما جوانهاى عزیز عرض مى‏کنم. جوانها! بدانید، بدون هیچ‏گونه تردیدى آینده‏ى روشن و امیدبخش این کشور و این نظام متعلّق به شما است؛ شما خواهید توانست کشورتان و ملّتتان را به اوج افتخار برسانید؛ شما به توفیق الهى خواهید توانست الگو و نمونه‏ى کاملِ تمدّنِ نوینِ اسلامى را در این آب و خاک تشکیل بدهید؛ براى این‏که بتوانید این وظایف بزرگ را انجام بدهید، بایستى دین را، تقوا را، عفّت را، پاکیزگىِ روحى را در میان خودتان هرچه بیشتر ترویج کنید و تقویت کنید. جوانِ امروز احتیاج دارد به دین، به تقوا، به علم، به نشاطِ کار، به امانت، به عفّت، به انجام خدمات اجتماعى و به ورزش؛ این‏ها خصوصیاتى است که جوانِ امروز به آن احتیاج دارد و شما عزیزان بسیجىِ من ان‏شاءالله توفیق انجام این‏کار را داشته باشید.»
از این‏رو هر حرکت و تصمیم و اقدامى در این نظام باید با توجه به هدف بلندمدت تشکیل یک تمدن شکوفاى اسلامى در پهنه ایران اسلامى و در کل منطقه اسلامى باشد. ملاک و معیار اصلى براى ارزیابى همه حرکتهاى بلندمدت نظام نیز نزدیک‏شدن یا دورشدن به این هدف اصلى است. از این‏رو نباید ملاک‏هاى کوتاه‏مدت و حرکت‏هاى تاکتیکى و یا اقدامات دیگر را ملاک ارزیابى موفقیت نظام جمهورى اسلامى در بلندمدت دانست و از سوى دیگر اگر خداى ناکرده موفقیت‏هاى مادى و صورى نظام با حرکت به سمت این هدف اصلى همراه نباشد، نباید به این موفقیت‏ها دل خوش کرد.
  مراحل ۵ گانه حرکت به‏سوى این هدف
‏البته باید توجه داشت که تشکیل تمدن یا امت اسلامى مرحله پنجم از یک طرح ۵ مرحله‏اى کلان براى رسیدن به اهداف انقلاب اسلامى است که رهبر معظم انقلاب در سال‏هاى گذشته بارها به تبیین این طرح پرداخته‏اند و به‏طور اختصار این ۵ مرحله عبارتند از: مرحله اول، «انقلاب اسلامى» و مرحله دوم «تشکیل نظام اسلامى» است. انقلاب اسلامى، هم‏اکنون از این دو مرحله عبور کرده است. ایشان مرحله سوم تحقق اهداف انقلاب را «تشکیل دولت اسلامى» مى‏دانند و انقلاب اسلامى هم‏اینک در این گام قرار دارد. به تعبیر صریح ایشان: «ما در کدام مرحله‏ایم؟ ما در مرحله سومیم؛ ما هنوز به کشور اسلامى نرسیده‏ایم. هیچ‏کس نمى‏تواند ادّعا کند که کشور ما اسلامى است. ما یک نظام اسلامى را طرّاحى و پایه‏ریزى کردیم- «ما»، یعنى همانهایى که کردند- و الان یک نظام اسلامى داریم که اصولش هم مشخّص و مبناى حکومت در آن‏جا معلوم است. مشخّص است که مسؤولان چگونه باید باشند. قواى سه‏گانه وظایفشان معیّن است. وظایفى که دولتها دارند، مشخّص و معلوم است؛ اما نمى‏توانیم ادّعا کنیم که ما یک دولت اسلامى هستیم؛ ما کم داریم. ما باید خودمان را بسازیم و پیش ببریم. ما باید خودمان را تربیت کنیم.»
مرحله چهارم «تشکیل کشور اسلامى» به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامى چنین است: «مرحله‏ى چهارم- که بعد از این است- کشورِ اسلامى است. اگر دولت به‏معناى واقعى کلمه اسلامى شد، آن‏گاه کشور به‏معناى واقعى کلمه اسلامى خواهد شد؛ عدالت مستقر خواهد شد؛ تبعیض از بین خواهد رفت؛ فقر به‏تدریج ریشه‏کن مى‏شود؛ عزّت حقیقى براى مردم به‏وجود مى‏آید؛ جایگاهش در روابط بین‏الملل ارتقاء پیدا مى‏کند؛ این مى‏شود کشور اسلامى.» اگر به توفیق الهى بتوانیم در این جهت خود را کامل کنیم و قدمهایى را که تا امروز بحمداللَّه برداشته شده، کامل کنیم، آن‏وقت کشور اسلامى به همان شکلى که گفتم، به‏وجود خواهد آمد؛ یعنى دولت اسلامى مى‏تواند کشور اسلامى به‏وجود بیاورد.
اما مرحله پنجم که همان تشکیل تمدن اسلامى یا دنیا و امت اسلامى است، در بیان ایشان چنین معرفى شده است: «از این مرحله که عبور کنیم، بعد‌از آن، دنیاى اسلامى است. از کشور اسلامى مى‏شود دنیاى اسلامى درست کرد. الگو که درست شد، نظایرش در دنیا به‏وجود مى‏آید.» (۱۲/۹/۷۹)
«وقتى کشور اسلامى پدید آمد، تمدن اسلامى به‏وجود خواهد آمد؛ آن‌وقت فرهنگ اسلامى فضاى عمومى بشریت را فرا خواهد گرفت. این‏ها همه‏اش با مراقبت و با تقوا عملى است؛ تقواى فردى و تقواى جماعت و امت. اگر توانستیم این مرحله را به‏سلامت طى کنیم- که از همّت مردان و زنان مؤمن، این چیزها اصلاً بعید نیست- آن‏وقت مرحله‏ى بعدى، ایجاد دنیاى اسلام است. ببینید؛ فرآیند تحقّق نظام اسلامى، همین‏طور قدم به قدم به نتایج نهایى خود نزدیک مى‏شود. نمى‏شود توقّع داشت که من و شما خود را اصلاح نکنیم؛ اما دنیا را اصلاح کرده باشیم یا کشور، اسلامى شود؛ نه. ما باید به خود بپردازیم. پس یکى از چیزهایى که ما لازم داریم، استقامت و پایدارى است. استقامت، یعنى مسیر و جهت‏گیرى را گم نکنیم و مرتب خطاها را اصلاح کنیم و از این‏که به ما بگویند خطا کرده‏اید، بدمان نیاید.» (۲۱/۹/۸۰)
  استکبار جهانى، دشمن اصلى
و مانعى که باید از آن عبور کرد
بر اساس آنچه ذکر شد، تشکیل تمدن عظیم اسلامى، هدف و مرحله نهایى حرکت نظام جمهورى اسلامى ایران است که از سوى رهبران نظام به‏صورت گام به گام طراحى شده است. در این مراحل باید کوشش شود که هر یک از مراحل که مقدمه و زمینه‏ساز شکل‏گیرى مرحله بعدى است، به‏خوبى انجام شود. در این میان استکبار جهانى به‏عنوان سردمدار نظام سلطه و کشور ایالات متحده آمریکا و جریان صهیونیسم جهانى، اصلى‏ترین دشمنان نظام اسلامى محسوب مى‏شوند که تمام تلاش خود را به کار مى‏گیرند تا نظام اسلامى به موفقیت در این زمینه دست نیابد و نتواند هدف خویش را محقق سازد.
   مشخصات و ویژگى‏هاى جریان استکبارى
‏در پایان شایسته است که نگاهى به مشخصات جریان استکبارى و ویژگى‏هاى آن داشته باشیم تا این جریان را که دشمن اصلى انقلاب اسلامى و اهداف آن است، از طریق ویژگى‏هاى آن بهتر بشناسیم. از این‏رو رهبر معظم انقلاب اسلامى در سخنان اخیر خود در جمع فرماندهان بسیجى کشور به ذکر چند نمونه و شاخص از رفتارهاى نظام استکبارى امروز دنیا و در رأس آن ایالات متحده آمریکا اشاره کردند که خلاصه بیانات ایشان در باب این محورها به شرح زیر است:
۱. خود برتر بینى و دخالت در امور دیگر ملت‏ها و کشورها؛
۲. حق‏ناپذیرى و نپذیرفتن حق ملت‏ها؛
۳. جنایت نسبت به ملت‏ها و بشر را مجاز مى‏شمارند؛
۴. رفتار منافقانه؛
۵. اختلاف‏افکنى؛
۶. دشمنى با ملت‏هاى مستقل و حتى با مردم خود آنجا که منافع گروه‏هاى خاص اقتضا مى‏کند.

 


اگر بخواهیم مفهوم بسیج و تفکر بسیجى را در ادبیات انقلاب اسلامى جست وجو کنیم، چاره‏اى جز بیان مراد حضرت امام(ره) از بسیج و تفکر بسیجى نداریم. در اندیشه امام(ره) بسیج نهادى است اجتماعى با ابعاد متعدد. در این نگرش بسیج دیگر صرفاً سازمانى نظامى نیست که فقط در زمان جنگ و براى دفاع در مقابل دشمن شکل گرفته باشد، بلکه نهادى است وسیع و پاسخگوى نیازهاى اساسى و حیاتى جامعه و با اجزاى دیگر نظام، چنان هماهنگى و پیوندى دارد که انفصال آن جز با انحلال جامعه اسلامى متصور نیست. بسیج در صورتى مى‏تواند نهادى جامع و شامل جهات متعدد و پایدار شناخته شود که نیازهاى دائمى و باورها و ارزش‏هاى فرهنگى پدیدآورنده آن به‏روشنى تعریف شوند. این نیازها ممکن است اقتصادى، سیاسى، فرهنگى و یا نظامى باشند.
از دیدگاه امام، بسیجى کسى است که در عمل علاقه خود را به پیشرفت و حفظ و گسترش اقتدار نظام اسلامى و شأن و حیثیت ملت مسلمان نشان دهد. یعنى بسیجى‏بودن معیار و ملاکى است که بر اساس آن میزان تعهد اعضاى آن به اصول و آرمان‏هاى انقلابى سنجیده مى‏شود. شناخت بسیجى در وضعیت کنونى و آینده از ضروریات بزرگى است که در سرنوشت سامان‏دادن به کشور، ترویج اسلام ناب و تداوم راه مقدس انقلاب و امام راحل (سلام الله علیه) نقش تعیین‏کننده دارد. ملاک و مبنا براى معرفت بسیجى، تفکر بسیجى است که ما را مى‏تواند به گوشه‏هایى از حیات معنوى او رهنمون و ماهیت و شخصیت واقعى این انسان معنوى و الهى را براى ما روشن سازد.
یکى از کامل‏ترین تعاریف از بسیج را امام خامنه‏اى(مدظله‏العالى) ارائه فرمودند. ایشان در تعریف بسیج گفته‏اند: بسیج عبارت است از مجموعه‏اى که در آن پاکترین انسان‏ها، فداکارترین و آماده به کارترین جوانان کشور در راه اهداف متعالى این ملت و براى به کمال و به خوشبختى رساندن این مردم جمع شده‏اند.
هم‏چنین فرمانده کل قوا در تعریف دیگرى مى‏فرمایند: بسیج یعنى حضور ناشى از ایمان و اخلاص و انگیزه دینى و ایمان صادقانه در هر میدانى که انسان احساس مى‏کند کارآیى و توانایى حضور در آن میدان را دارا است. این معناى بسیج است.
در نظر معظم له، تمامى مردم مؤمن و انقلابى بسیجى‏اند و همه زنان و مردانى که آماده دفاع از انقلاب و کشور هستند، مى‏توانند در زمره بسیج قرار گیرند. ایشان در این‏باره این‏گونه بیان مى‏دارند: «بسیج یک پدیده انقلابى است که ملت و مسؤولان باید آن‏را جدى گرفته و قدر بدانند و انقلاب با فراگیرشدن بسیج بیمه خواهد شد. بسیج یک مسأله مهم و جدى براى نظام مى‏باشد. بسیج، تمامى نیروهاى مؤمن، پرشور، با انگیزه و توانمند در جامعه اسلامى، اعم از زن و مرد را که قادر به دفاع از انقلاب و کشور هستند، شامل مى‏شود».
مسئولیت‏هاى بسیج‏
با توجه به جایگاه بسیار حساس بسیج در نشان‏دادن چهره نظام جمهورى اسلامى و ایجاد جاذبه در درون جامعه براى مشارکت و جذب هرچه بیشتر جوانان و نوجوانان به‏سمت الگوهاى سازنده مبتنى بر هویت ملى - مذهبى از دیدگاه مقام معظم رهبرى، بسیج و بسیجى مسؤولیتى سنگین را به‏عهده داشت و توانست یک ارتش معنوى مردمى را پایه‏ریزى کند. به‏طورى‏که امام خمینى(ره) در مورد بسیجیان قهرمان فرمودند: شما آیینه مجسم مظلومیت‏ها و رشادت‏هاى این ملت بزرگ، در صحنه نبرد و تاریخ مصور انقلابید. شما فرزندان مقدس و پرچمداران عزت مسلمین و سپر حوادث این کشورید. شما یادگاران و همسنگران و فرماندهان و مسؤولان بیداردلانى بوده‏اید که امروز در قرارگاه محضر حق مأوا گزیده‏اند. من به‏طورجد و اکید مى‏گویم که انقلاب و جمهورى اسلامى و نهاد مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامى که بحث از بزرگ‏ترین سنگرهاى دفاع از ارزش‏هاى الهى نظام ما بوده و خواهد بود، به وجود یکایک شما نیازمند است چه صلح باشد و چه جنگ.
در طول 8 سال دفاع مقدس، بسیج آن‏چنان ظاهر شد که دشمنان اعتراف کردند که قدرتى که در بسیج نهفته، توان مقابله با یکایک ارتش‏هاى کلاسیک جهانى را دارد. دشمن که سوداى فتح سه‏روزه را در سر مى‏پروراند، در همان روزهاى نخستین با مردمى مواجه گشت که با دست خالى اما با سلاح ایمان و اعتقاد به ارزش‏هاى الهى و انسانى به دفاع از کیان مقدس نظام اسلامى برخاسته بودند و از ایثار جان خویش دریغ نمى‏کردند.
جوانان سلحشورى که به فرمان امام(ره) در پایگاه‏هاى مقاومت تحت عنوان بسیجى گرد آمده بودند و با کوچک‏ترین اشاره ایشان به جبهه‏هاى نبرد هجوم مى‏بردند و تا آخرین قطره خون خویش ایستادگى و مقاومت مى‏کردند.
وظیفه بسیج فقط به جنگ و مسأله نظامى محدود نمى‏شود و امنیت داخلى کشور در سخت‏ترین شرایط یعنى دوران فعالیت منافقین و دیگر گروه‏هاى ضد انقلاب که با کمک کشورهاى خارجى ذى‏نفع در ایران در صدد آشوب و تنش و تجزیه و جدایى قسمت‏هایى از خاک کشور بودند، به مدد نیروى بسیج و پایگاه‏هاى مقاومت حفظ شد. در حوادث طبیعى و بلایا، همچون زلزله، سیل و طرح واکسیناسیون فلج اطفال، حضور بسیجیان گره‏گشاى مشکلات و مایه دلگرمى مردم و مسؤولان بوده است. کما این‏که در حادثه اسفبار زلزله رودبار در سال 1369 سرعت عمل و ایثار نیروهاى مردمى در عملیات نجات به‏حدى بود که خارجیان حاضر در منطقه با اظهار تعجب از حضور گسترده بسیجیان اقرار کردند که به حضور آنان احتیاج نیست. در زلزله اسفبار استان قزوین، در همان ساعات اولیه، مردان بسیجى در منطقه زلزله‏زده در کنار نیروهاى امداد هلال احمر و... و زنان بسیجى در شهرها با تشکیل صف‏هاى بسیار طویل اهداى خون و اهداى کمک‏هاى نقدى و غیرنقدى، جهانیان را به تحسین واداشت.
امام خمینى(ره) در مورخ 2/9/67 در هفته بسیج، درباره خطر غفلت از بسیجیان و روحیه بسیجى‏گرى به مسؤولان پیامى را صادر کردند. ایشان فرمودند: «من دست یکایک شما پیشگامان رهایى را مى‏بوسم و مى‏دانم که اگر مسؤولان نظام اسلامى از شما غافل شوند، به آتش دوزخ الهى خواهند سوخت. بار دیگر تأکید مى‏کنم که غفلت از ایجاد ارتش بیست میلیونى(بسیج) سقوط در دام دو ابرقدرت جهانى را به‏دنبال خواهد داشت. من از تمامى بسیجیان خصوصاً از فرماندهان عزیز آن تشکر مى‏کنم و از دعاى خیر براى این فرزندان با وفاى اسلام غفلت نخواهم نمود».
آرى، مسؤولان در برابر حفظ روحیه ایثار و خدمت که از ویژگى‏هاى بسیجیان است، مسؤول هستند، هرگونه تجمل‏گرایى و عدم کارایى در عرصه مسؤولیت و بى‏توجهى به روحیه و عواطف مردم، خطرى است که مى‏تواند به نهاد بسیج در عرصه‏هاى خطر، ضربه وارد کند.
مأموریت‏هاى بسیج‏
مهم‏ترین مأموریت‏هاى بسیج را در حال حاضر مى‏توان بدین‏شرح خلاصه کرد:
1) مقابله با استکبار
در رأس مأموریت‏هاى بسیج، ستیز با جهانخواران و به‏ویژه دشمن اصلى این انقلاب، آمریکاست. در یکى از پیام‏هاى امام(ره) به مناسب هفته بسیج در تاریخ 2 آذر 1367 مى‏خوانیم: من مجدداً به همه ملت بزرگوار ایران و مسؤولان عرض مى‏کنم چه در جنگ و چه در صلح، بزرگ‏ترین ساده‏اندیشى این است که تصور کنیم جهانخواران خصوصاً آمریکا و شوروى از ما و اسلام عزیز دست برداشته‏اند؛ لحظه‏اى نباید از کید دشمنان غافل بمانیم. در نهاد و سرشت آمریکا کینه و دشمنى با اسلام ناب محمدى(ص) موج مى‏زند.
در ادامه براى مقابله با آنان مى‏فرماید: خلاصه کلام اگر بر کشورى نواى دلنشین تفکر بسیجى طنین‏انداز شد، چشم طمع دشمنان و جهانخواران از آن دور خواهد گردید و الا هر لحظه باید منتظر حادثه ماند.
2) قیام در مقابل انحرافات‏
اکنون که بحمدالله تعالى دانشگاه از چنگال جنایت‏کاران خارج شده، بر ملت و دولت جمهورى اسلامى است، در همه اعصار که نگذارند عناصر فاسد داراى مکتب‏هاى انحرافى یا گرایش به غرب و شرق در دانش‏سراها و دانشگاه‏ها و سایر مراکز تعلیم وتربیت نفوذ کنند و از قدم اول جلوگیرى نمایند تا مشکل پیش نیاید و اختیار از دست نرود و وصیت این‏جانب به جوانان عزیز دانشگاه‏ها و دبیرستان‏ها آن است که خودشان شجاعانه در مقابل انحرافات قیام نمایند تا استقلال و آزادى خود و کشور و ملت خودشان مصون باشد.
3) تحمل صبر و مبارزه علمى و عملى‏
من در اینجا به جوانان عزیز کشورمان به این سرمایه‏ها و ذخیره‏هاى عظیم الهى و به این گل‏هاى معطر و نوشکفته جهان اسلام سفارش مى‏کنم که قدر و قیمت لحظات شیرین زندگى خود را بدانید و خودتان را براى مبارزه علمى و عملى بزرگ تا رسیدن به اهداف عالى انقلاب اسلامى آماده کنید... مبارزه علمى براى جوانان زنده‏کردن روح جستجو و کشف واقعیت‏ها و حقیقت‏هاست و اما مبارزه عملى آنان در بهترین صحنه‏هاى زندگى و جهاد شهادت شکل گرفته است.
4) تعلیم وتربیت جوانان در جهت پاسدارى از اصول و اهداف انقلاب و نظام‏
... بسیجیان در تعلیم وتربیت جوانان و نوجوانان، مساعى جمیله خود را روزافزون کنند.
بسیج؛ کلید طلایى حل مشکلات‏
رهبر معظم انقلاب اسلامى، بسیج را کلید طلایى حل مشکلات آینده معرفى کردند و چنین بیان داشتند: «این کلید طلائىِ حل بسیارى از مشکلات آینده، مورد بغض و عداوت آن کسانى است که نمى‏خواهند آینده، آینده‏ى خوبى و سرافرازى و موفقیت‏آمیزى براى نظام جمهورى اسلامى باشد؛ لذا مى‏خواهند این کلید طلائى را بشکنند؛ لااقل در چشم من و شما آن‏را کوچک کنند. البته نخواهند توانست و معلوم است.»
یک‏بار دیگر دقت کنید! کلید طلایى حل مشکلات آینده، عنوانى که به نظر نمى‏رسد تعارفى و یا شعارى در حمایت از بسیج باشد، بلکه تعیین وظیفه‏اى سنگین و رهنمودى خطیر براى همه بسیجیان است. این عنوان، مدالى دیگر در کنار همه مدال‏هاى ارزشمندى است که بر سینه این نهاد نصب شده است و حتى بالاتر از همه عناوین گذشته به نظر مى‏رسد، چراکه عناوین سابق دلالت بر این داشت که گذشته انقلاب اسلامى رهین این نهاد است ولى این عنوان دلالت بر آن دارد که آینده انقلاب اسلامى به بسیج گره خورده است، لااقل در این حد که بسیج کلید اصلى حل مشکلات آینده نظام اسلامى است.
اصلاح ساختار بسیج، راه کلید طلایى‏شدن‏
اکنون که در دهه چهارم انقلاب اسلامى و با عنوان اصلى پیشرفت اسلامى، بسیج به‏عنوان کلید طلایى حل مشکلات آینده معرفى مى‏شود، سؤالى که به ذهن خطور مى‏کند این است که آیا کلید طلایى حل مشکلات آینده بودن، الزاماتى ساختارى و نهادى و نیز انسانى و... ندارد؟
آیا بسیج براى آن‏که بتواند همچنان محور اصلى و کلید طلایى براى حل مشکلات آتى نظام اسلامى باشد، نیازمند تغییرات و رشدها و تربیت‏هایى نیست؟ آیا وضع کنونى و ساختار کنونى و نیروهاى کنونى بسیج در عرصه‏هاى مختلف آن و در بخش‏هاى گوناگونى که این مجموعه دارد، پاسخگوى چنین وظیفه کلان و خطیرى هست؟
چه کسى قرار است ارکان و ابعاد بسیج را با مشکلات آینده نظام اسلامى تطبیق و همراه کند؟ وضعیت کنونى بسیج‏هاى سراسر کشور در اشکال مختلف آن و عرصه‏هاى مختلفى که هستند، چه ربط و نسبتى با حل مشکلات نظام اسلامى در حال و آینده دارد؟
آیا به‏راستى کسى اکنون در حال نکته‏یابى و تلاش براى استحکام‏بخشیدن به بسیج و تعمیق آن هست؟ طراحى بسیج آینده و تطبیق آن با نیازهاى نظام جمهورى اسلامى در کجا و توسط چه کسانى و به چه صورت قرار است انجام شود؟
این‏ها نکاتى است که حقیقتاً مصداق بیان رهبر معظم انقلاب است که در ابتداى این نوشته آمد: «هرچه ما درباره‏ى بسیج نکته‏یابى کنیم و این نکته‏ها را مورد مداقه و تأمل قرار دهیم، زیاد نیست؛ همچنان‏که در میدان عمل، هرچه بر روى استحکام بسیج و عمق‏بخشیدن به ویژگى‏هاى متعلق به بسیج - که مخصوص خود آن است - کار کنیم و تکیه کنیم، باز کار زائد انجام نداده‏ایم.» در پایان گزارش تسنیم آمده است؛ آنچه در یک ارزیابى اولیه مى‏توان به آن اذعان کرد این است که بسیج کنونى على‏رغم همه نقاط قوت و همه محسناتى که از آن برخوردار است و با همه ظرفیت‏ها و توانمندى‏هایى که هم‏اکنون دارد، براى انجام وظیفه اصیل و ذاتى خود، نیازمند ارتقاء و تغییر فراوانى است. سؤالى که باید پرسیده شود این است که چه کسى پژوهش در مورد میزان و نوع این تغییر و چگونگى آن آستین بالا زده است؟ به‏طورقطع کسى غیر از خود بسیجیان - با همه تفاوت‏ها و تنوعى که میان این نیروهاى مخلص نظام اسلامى وجود دارد - و در میان همه آن‏ها بسیجیان مرتبط با عرصه پژوهش و تحقیق - یعنى بسیج دانشجویى و بسیج اساتید و امثال آن - چنین همت و دغدغه و توانمندى‏اى را ندارد و نخواهد داشت.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10