(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 09 آذر 1392 - شماره 20652

پوتین: نیروهای مسلح روسیه به سلاح‌های پیشرفته اتمی مجهز می‌شوند
تل آویو: ما نگران قدرت روزافزون حزب‌الله هستیم
52 شهید و 85 مجروح در عملیات تروریستی عراق
حمله تروریستی به سفارت روسیه در دمشق همزمان با پیروزی‌های ارتش سوریه
پاپ: نظم ناعادلانه کنونی در جهان محصول نظام سرمایه‌داری است
خشم مردم بحرین از رفتار ضدانسانی ماموران‌ آل‌خلیفه
درگیری نظامیان با طرفداران مرسی درشهرهای مصر
مردم پاکستان در چند شهر فریاد «مرگ بر آمریکا» سر دادند
در اعتراض به طرح ریاضتی کارکنان شرکت هوا فضای اروپا در هامبورگ به خیابان‌ها ریختند
با به پرواز درآمدن جنگنده‌های چینی تنش مرزی میان چین و ژاپن بالا گرفت
خوشحالی ایتالیایی‌ها از اخراج برلوسکنی
فرمانده جدید ارتش پاکستان رسما کار خود را آغاز کرد
   


رئیس‌جمهور روسیه از تجهیز ارتش به سلاح‌های پیشرفته اتمی و استقرار ده‌ها موشک بالستیک در زرادخانه‌های هسته‌ای این کشور خبر داد.
به گزارش خبرگزاری ریانووستی، «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه روز گذشته اعلام کرد نیروی دریایی این کشور به سلاح‌های جدید مجهز می‌شوند و در اولین گام 8 فروند زیردریایی اتمی جدید به ناوگان دریایی ملحق خواهند شد.به گفته پوتین این اقدام تا سال 2020 انجام خواهد گرفت.رئیس‌جمهور روسیه همچنین از برنامه استقرار 22 موشک بالستیک در زرادخانه‌های هسته‌ای این کشور خبر داد. یک منبع نزدیک به وزارت دفاع روسیه که نخواست نامش فاش شود گفت این موشک‌های قاره‌پیما، متحرک و از نوع «یارس» خواهد بود.این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که تنش‌ها بین مسکو و واشنگتن بر سر سامانه پدافند موشکی آمریکا در اروپا بالا گرفته است.

 


رژیم صهیونیستی با اعتراف به قدرت روزافزون نظامی حزب‌الله از حفر تونل در مناطق مرزی لبنان ابراز نگرانی کرد.
به گزارش شبکه خبری العالم، شبکه 2 تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد تشکیلات نظامی اسرائیل بیم آن دارد که حزب‌الله لبنان برای حمله به تل‌آویو، تونل‌هایی ایجاد کرده باشد.
این شبکه تاکید کرد حزب‌الله با توجه به توانمندی‌ها و امکاناتی که دارد هیچ مشکلی برای حفر تونل ندارد به ویژه آنکه آنان تجربه بسیار گسترده‌ای در ایجاد شبکه‌ای از تونل‌های بسیار بزرگ در جنوب لبنان دارند.تلویزیون رژیم صهیونیستی همچنین اعلام کرد ساکنان شهرک‌های اسرائیلی نگران حفر این تونل‌ها، از سوی حزب‌الله هستند.

 


حملات تروریستی در مناطق مختلف عراق 52 شهید و 85 مجروح برجای گذاشت.
به گزارش خبرگزاری‌ها، طی 48 ساعت اخیر شهرهای حی العسکری (حومه نجف)، بابل، تکریت، سامرا، موصل، بغداد، طوزخورماتو و مناطق ینکجه و المشاهده عراق شاهد انفجار خودروی بمب‌گذاری شده و یا اقدام‌های مسلحانه علیه غیرنظامیان بود.
شمار شهدای حملات تروریستی طی پنجشنبه 26 نفر و مجروحان نیز 70 نفر اعلام شد. مجموع شهدای حملات تروریستی دیروز هم 26 نفر و تعداد مجروحان 15 تن گزارش شد.
همه این حملات از طریق انفجار خودروهای بمب‌گذاری شده انجام گرفت و فقط واقعه منطقه «المشاهده» یک استثنا بود؛ تروریست‌ها که قبلا با پوشیدن لباس نیروهای پلیس عراق، 18 افسر ارتش این کشور را دستگیر کرده و ربوده بودند، این افسران را به شهادت رساندند. اجساد این شهدا دیروز در منطقه المشاهده پیدا شد.
در همین حال، «جمعه عناد» فرمانده پلیس استان صلاح‌الدین از یک عملیات تروریستی که به شیوه انتحاری انجام شد، جان سالم به در برد.
مقامات امنیتی بغداد می‌گویند، تروریست‌های بازگشته از سوریه، اوضاع در عراق را ناامن‌تر کرده‌اند.
به گزارش شبکه العالم، تعداد زیادی از اعضای «امارت اسلامی عراق و شام» موسوم به «داعش» پس از شکست خوردن در سوریه، به عراق بازگشته‌اند. این تروریست‌های فراری هم‌اکنون به ویژه در مناطقی مثل «حویجه»، «بیجی»، «تکریت» و «شرقاط» مستقر هستند.
خبر دیگر از عراق اینکه «مقتدا صدر»، رهبر جریان «صدر» گفت که آینده عراق تاریک است و اگر فتنه‌ها ادامه یابند، دولت و ملت عراق از هم خواهد گسست و کار برای هر قدرت خارجی که بخواهد کشور را در اختیار بگیرد، آسان می‌شود.
مقتدا صدر در مورد «نوری مالکی» نخست‌وزیر عراق، نیز گفت که وی مایل نیست که مالکی بار دیگر نامزد نخست‌وزیری شود.

 


سازمان‌ها و کشورهای مختلف حمله تروریستی به سفارت روسیه در دمشق را محکوم و این حمله را اقدامی تروریستی و غیرانسانی عنوان کردند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، در پی حمله خمپاره‌‌ای به سفارت روسیه در دمشق که به کشته شدن یک سوری و زخمی شدن 9 تن دیگر منجر شد شورای امنیت سازمان ملل متحد ضمن محکوم کردن این اقدام تروریستی اعلام کرد که تروریسم در همه اشکال و مظاهر آن یکی از بزرگترین تهدیدات برای صلح و امنیت بین‌المللی به شمار می‌آید.
اعضای شورای امنیت خواستار پیگیری عوامل پشت پرده این جنایت تروریستی شدند و تاکید کردند این‌گونه اقدامات تروریستی به هیچ‌وجه قابل توجیه نیست.
وزارت خارجه روسیه نیز با محکوم کردن این حمله تروریستی اعلام کرد در این حادثه به هیچ یک از شهروندان روسی آسیبی وارد نشده است و ساختمان سفارتخانه نیز خسارت ناچیزی به خود دیده است.
وزارت خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای این اقدام را محکوم کرد.
وزارت خارجه آمریکا خواستار مجازات عاملان این حادثه تروریستی شده است. وزارت خارجه سوریه نیز حمله به سفارت روسیه را محکوم و آن را اقدامی غیرانسانی که از سوی تروریست‌های تکفیری صورت گرفته عنوان کرد. وزارت خارجه ایران نیز حمله به مراکز دیپلماتیک و سفارت روسیه در دمشق را محکوم کرد و آن را اقدامی غیرقابل قبول خواند.
این حمله تروریستی در شرایطی صورت می‌گیرد که ارتش سوریه به پیروزی‌های استراتژیکی در مناطق مخلتف این کشور دست یافته است و تعداد زیادی از تروریست‌ها را به هلاکت رسانده است.
ارتش سوریه با تسلط بر منطقه النبک کنترل شهر استراتژیک دیر عطیه را به دست گرفت و در آستانه تسلط بر القلمون است.
عملیات ارتش چهار روز به طول انجامید و عملیات تعقیب تروریست‌ها در مناطق اطراف همچنان ادامه دارد.
ارتش در شرایطی کنترل دیرعطیه را در اختیار گرفت که این منطقه در کنترل نیروهای داعش و جبهه النصره قرار داشت.
یکی از شهروندان شهر دیرعطیه در این باره گفت، تروریست‌ها طی یک هفته اشغال این شهر جنایات بی‌شماری مرتکب شدند و مردم بی‌گناه را هدف تیراندازی‌های خود قرار می‌دادند و افرادی را که از دولت حمایت می‌کردند اعدام می‌کردند.
وی افزود، تروریست‌ها رئیس پلیس شهر و شماری از افسران پلیس را کشتند و به مردم اجازه ندادند تا اجساد این افراد را دفن کنند.
پیشروی یگان‌های ارتش سوریه در دو منطقه «فلیطه» و «جبعدین» در حومه دمشق تروریست‌های مسلح را وادار به عقب‌نشینی کرد.
یک منبع ارتش سوریه نیز گفت، نیروهای ارتش یک سرهنگ سعودی را پس از زخمی شدن در منطقه غوطه شرقی اسیر کردند.
نیروهای ارتش در پی درگیری شدید با تروریست‌های مسلح در درعا واقع در جنوب سوریه، تعداد دیگری از واحدهای مسکونی آن را در اختیار گرفته و تروریست‌ها را از آن بیرون راندند.
در مناطق درعا، باب هود، حمص، یرموک و مناطق دیگر سوریه نیز ارتش سوریه موفق به پیشروی و عقب راندن تروریست‌ها شد.
منابع نظامی سوری اعلام کردند با پاکسازی این مناطق اهالی طی روزهای آینده به منازل خود باز خواهند گشت.
در همین رابطه «رامی صالح» نماینده پارلمان سوریه با اشاره به پیروزی‌های چشمگیر نیروهای ارتش این کشور گفت، این پیروزی‌ها موجب شد، آمریکا فکر برکناری بشار اسد رئیس‌جمهور را از سر بیرون کند.
فیصل مقداد معاون وزیر خارجه سوریه نیز اظهار داشت: فرانسه، ترکیه و عربستان به تروریست‌ها پناه داده و آنها را آموزش می‌دهند.
سایر رویدادها
* روزنامه الاخبار لبنان فاش کرد، فرستاده امیر قطر در دیدار با دبیر کل حزب‌الله لبنان از وی خواسته برای احیای رابطه با دمشق میانجیگری کند.
* تروریست‌های داعش یک میدان نفتی در دیر الزور واقع در شرق سوریه را تصرف کردند.
* در ادامه اختلافات گروه‌های تروریستی در سوریه، گروه تروریستی داعش یکی از فرماندهان ارشد گروهک تروریستی «لواء اخفاءالمرسلین» را گردن زد.
* دبیر کل اتحادیه عرب اعلام کرد رفع تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب به نتایج نشست ژنو 2 بستگی دارد.
* شبکه خبری بی‌بی‌سی اعلام کرد، سلاح‌های شیمیایی سوریه در دریا و روی یک کشتی نیروی دریایی آمریکا نابود خواهد شد.
* رسانه‌‌های سوری اعلام کردند، مهلت عفو فرمان رئیس‌جمهور سوریه برای سربازانی که از خدمت فرار کرده‌اند یک ماه دیگر تمدید شد.

 


رهبر کاتولیک‌های جهان با «ناعادلانه» خواندن نظام کنونی حاکم بر جهان، نظام سرمایه‌داری را «ظالمانه» و «مستبد» خواند.
به گزارش رویترز، «پاپ فرانسیس»، رهبر کاتولیک‌های جهان طی مصاحبه با شبکه «تی‌ان‌تی‌وی» آرژانتین به شدت از نظام سرمایه‌داری انتقاد کرد و گفت، در این نظام ناعادلانه فقط پول «محور» است.
وی با اشاره به بحران بیکاری در اروپا گفت: کل نسل جوان اروپا از اعتبار و جایگاهی که کار را به انسان می‌بخشد، بی‌بهره هستند. «پاپ» گریزی هم به فرهنگ غالب در غرب زد و نتیجه گرفت که «فرهنگ بی‌ارزش کنونی به جوانان و افراد سالخورده بی‌توجه است.»
رهبر کاتولیک‌های جهان این را هم گفت که نظام سرمایه‌داری، نظامی «بی‌قانون» و «استبدادی» جدید است و نظم ناعادلانه کنونی محصول این نظام است. این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که اروپا به شدت در آتش بحران بیکاری و اقتصادی می‌سوزد و سیاست‌های سنگین ریاضتی جز افزایش فشارها به اقشار متوسط به پائین جامعه غرب، نتیجه‌ای نداشته است.

 


انتشار تصاویر ضرب و شتم مادر یکی از فعالان سیاسی بحرینی در منزل شخصی آنها، خشم مردم را برانگیخت و آنان را به خیابان‌‌ها کشاند.
به گزارش خبرگزاری‌ها به نقل از منابع خبری محلی، پس از یورش نیروهای امنیتی آل‌خلیفه به یک منزل مسکونی و انتشار تصاویر ضرب و شتم این زن در خانه، مردم خشمگین از این هتک حرمت به خیابان‌ها ریخته و با سر دادن شعارهایی خواستار سرنگونی آل‌خلیفه شدند.
دستگاه قضایی رژیم بحرین «قیس عباس» فرزند این زن را به 10 سال زندان محکوم کرده است.
مزدوران آل‌‌خلیفه روز پنجشنبه در حالی که چهره خود را پوشانده بودند وارد خانه قیس عباس شدند و او را مورد ضرب و شتم قرار دادند و سپس صورت مادر وی را که تلاش داشت از فرزند خود در برابر حملات خشونت‌آمیز ماموران دفاع کند اسید پاشیدند.
این زن درباره حمله نیروهای امنیتی به منزلش گفت، پس از ورود افراد نقابدار به خانه‌ام، پسرم را دیدم که در حال کتک خوردن است. نیروهای امنیتی به همراه فرمانده خود که یمنی بود وحشیانه فرزندم را کتک می‌زدند به طوری که نفسش قطع شد زمانی که خواستم به کمک او بروم من را نیز کتک زدند.
انتشار تصاویر ضرب و شتم این مادر و فرزندش موجب شد که معترضان خشمگین به خیابان‌ها بریزند و اقدام به بستن مسیرهای اصلی و آتش زدن لاستیک خودروها کنند.
تظاهرکنندگان همچنین به سوی وزارت کشور پاسگاه‌های پلیس یورش بردند و با بمب‌های آتش‌زا آنجا را مورد حمله قرار دادند.
این در حالی است که نیروهای امنیتی آل‌خلیفه نیز با پرتاب گاز اشک‌آور و گلوله‌های ساچمه‌ای تظاهرکنندگان را مورد حمله قرار دادند و تعداد زیادی مجروح شدند. جمعیت الوفاق بحرین با انتشار بیانیه‌ای این اقدام را محکوم و آن را مصداق عینی نقض حقوق بشر در بحرین دانست.

 


تظاهرات گسترده ضد دولتی در شهرهای مختلف مصر با یورش نیروهای امنیتی این کشور به معترضان به خشونت کشیده شد.
به رغم تاکید وزارت کشور و نیروهای امنیتی مصر مبنی بر ممنوع بودن هرگونه تظاهرات بدون مجوز و برخورد جدی با معترضان، هزاران نفر از دانشجویان و طرفداران اخوان‌المسلمین دیروز پس از ادای نماز جمعه در شهرهای مختلف از جمله قاهره، اسکندریه، دمیاط و پورت سعید تظاهرات کردند.
تصویب قانون مهار تظاهرات و زندانی شدن 14 دختر حامی اخوان‌المسلمین به 11 سال زندان، از جمله مهمترین موارد مورد اعتراض هواداران اخوان المسلمین بود که به شدت از سوی نیروهای امنیتی پاسخ داده شد.
خبرگزاری فارس به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز در این باره اعلام کرد، در پی آغاز تظاهرات حامیان اخوان المسلمین و محمد مرسی در قاهره و استان‌های مختلف، نیروهای امنیتی با معترضان درگیر شدند طوری که در برخی ساعات حالت تعقیب و گریز میان طرفین ایجاد شد. این درگیری ها در اسکندریه، قاهره و دمیاط شدیدتر از سایر استان ها بود طوری که برخی رسانه ها از مجروح شدن دستکم 12 نفر در دمیاط خبر می دهند.
بر اساس آخرین خبرها، نیروهای امنیتی میدان‌های رابعه العدویه ، النهضه و التحریر را مسدود کرده‌ و تدابیر شدید امنیتی را در سراسر این کشور برای مقابله با تظاهرات اتخاذ کرده‌اند. شمار نسبتا زیادی نیروی امنیتی در اطراف وزارت کشور مستقر شده و اوضاع در اطراف سایر مراکز دولتی و نظامی نیز به همین شکل است.
تجمعی اعتراضی نیز مقابل خانه قاضی پرونده دختران حامی اخوان‌المسلمین ایجاد شده و نیروهای امنیتی در خیابان «الهرم» در جیزه نیز به سوی معترضان گاز اشک آور شلیک کرده‌اند. پورت سعید نیز دیروز ناآرام بود و درگیری های نسبتا شدیدی بین طرفین به وقوع پیوست.
ناآرامی های دیروز مصر یک روز پس از درگیری های خونین اسکندریه و قاهره روی داد که طی آن نیروهای نظامی با حمله به دانشجویان معترض، یکی از آنها را در دانشگاه قاهره به ضرب سه گلوله به قتل رساندند.
براساس گزارش های فعالان حقوق بشری، این دانشجو محمدرضا نام داشت که در دانشکده مهندسی قاهره درس می خواند و گلوله ها به سینه و کمرش اصابت کرده است. وزیر کشور مصر در واکنش به این رویداد گفت نیروهای امنیتی فقط از گاز اشک آور و گلوله های پلاستیکی استفاده کرده اند.
تظاهرات پنجشنبه دانشجویان اسکندریه هم که در اعتراض به رای سنگین دادگاه این شهر علیه 14 دختر طرفدار اخوان المسلمین برگزار شد با هجوم خودروهای آب پاش و نظامیان به خشونت کشیده شد. دانشجویان با پرتاب سنگ به مقابله با نیروهای امنیتی و طرفداران ارتش مصر رفتند.
ناآرامی ها در مصر از زمان برکناری محمد مرسی از سوی ارتش این کشور به اوج خود رسیده و با تصویب قانون جدید منع تظاهرات از سوی عدلی منصور، رئیس جمهور موقت مصر وارد فاز تازه ای شده است. از زمان برکناری مرسی تا کنون هزاران نفر از طرفداران وی کشته یا مجروح شده اند.

 


هزاران نفر از مردم پاکستان در شهرهای مختلف علیه حملات پهپادهای آمریکایی به خاک این کشور تظاهرات کردند و شعار «مرگ بر آمریکا» سردادند.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، هزاران نفر از اقشار مختلف مردم پاکستان در شهرهای این کشور پس از اقامه نماز جمعه علیه حملات پهپادهای آمریکایی به خاک پاکستان تظاهرات کردند. در ایالت‌های سند، پنجاب، بلوچستان و خیبر پختونخواه این تظاهرات گسترده‌تر برگزار شد.
مردم معترض بار دیگر از دولت اسلام‌آباد خواستند جلو این حملات را بگیرد و با آمریکا قطع رابطه کند.
در همین حال، دولت محلی پنجاب پاکستان اعلام کرد، کمک‌های آمریکا به این ایالت را رد می‌کند.
سروزیر این ایالت گفت، تا زمانی که این حملات ادامه دارد، پنجاب کمک‌های آمریکا را قبول نمی‌کند.
در همین حال، تحصن فعالان سیاسی و حامیان حزب «تحریک و انصاف» ایالت خیبر پختونخواه وارد هفتمین روز خود شد.
این افراد نیز در اعتراض به حملات پهپادها تحصن کردند. افراد متحصن در پنج منطقه ایالت فوق مسیرهای تدارکاتی ناتو را بسته‌اند.
این اعتراضات در حالی صورت می‌گیرد که دیروز نیز پهپادهای آمریکایی با شلیک دو فروند موشک به واحدهای مسکونی شهر «میرانشاه» در نوار قبایلی، سه غیرنظامی را کشتند و شماری را زخمی کردند.
بر اساس گزارش دولت پاکستان، از سال 2004 میلادی تاکنون (1383 تا الان) پهپادهای آمریکایی 340 بار به مناطق قبایلی پاکستان حمله کردند و بر اثر این حملات، بیش از 3500 نفر کشته شدند.
آمارها نشان می‌دهد که در زمان دولت «باراک اوباما» این حملات بیشتر شده است.

 


هزاران نفر از کارکنان شرکت «هوا فضای اروپا» در هامبورگ آلمان از بیم اخراج و در اعتراض به سیاست‌های ریاضتی تظاهرات کردند.
خیابان‌های هامبورگ آلمان روز پنجشنبه مملو از کارگران و کارمندان شرکت «هوا فضای اروپا» که کارخانه ایرباس هم جزو آن است، متعلق به دو کشور آلمان و فرانسه بود که علیه «سیاست‌های ساختاری» مسئولان این شرکت اعتراض داشتند.
مسئولان این شرکت اعلام کرده‌اند مجبورند برای مقابله با مشکلات قسمت‌های دفاعی و فضایی خود را از سال آینده میلادی ادغام و بخش‌های دیگر را نیز به فروش برسانند. هرچند مسئولان این شرکت بزرگ اروپایی هنوز از عواقب اجرای این «اصلاحات» گزارشی منتشر نکرده‌اند اما کارشناسان صنعتی می‌گویند، بلافاصله پس از عملیاتی شدن این طرح هزاران نفر از کارگران و کارمندان این شرکت کار خود را از دست خواهند داد.
خبرگزاری رویترز شمار شرکت‌کنندگان در این تظاهرات را 20 هزار نفر اعلام کرده است.

 


همزمان با افزایش تنش‌ها بین پکن و توکیو بر سر منطقه دفاع هوایی جدید چینی‌ها، نیروی هوایی چین هواپیماهای جنگی خود را به این منطقه اعزام کرد.
رسانه‌های دولتی چین اعلام کردند در آستانه سفر «جو بایدن»، معاون اول رئیس‌جمهور آمریکا به ژاپن، پکن هواپیماهای جنگی خود را بر فراز دریای چین شرقی و منطقه دفاع هوایی جدید خود اعزام کرد.
خبرگزاری شین‌هوا متعلق به دولت چین نیز از قول سخنگوی نیروی هوایی ارتش چین گزارش داد: چندین جت جنگنده‌ و یک هواپیمای هشدار اولیه پروازهای شناسایی منظمی را به عنوان اقدامی خصمانه و طبق مانورهای رایج بین‌المللی بر فراز منطقه انجام داده‌اند.
این مقام مسئول نیروی هوایی چین در ادامه گفت: نیروی این کشور همچنان در حالت هشدار قرار دارد و اقداماتی را برای مقابله با هرگونه تهدید هوایی به منظور حفاظت از امنیت ملی چین انجام می‌دهد. به گزارش ایسنا، خبرگزاری شین‌هوا همچنین به نقل از این مسئول نیروی هوایی چین گزارش داد، هوایپمای شناسایی نیروی هوایی ارتش چین به وظیفه خود می‌پردازد و اهداف را در منطقه جدید دفاع هوایی مورد شناسایی و کنترل قرار می‌دهد.
منطقه شناسایی دفاع هوایی مورد مناقشه که چین در چند روز گذشته آن را اعلام کرده شامل جزایر موسوم به «سنکاکو» در زبان ژاپنی و «دیائویو» به زبان چینی است که کشورهای ژاپن، چین و تایوان ادعای مالکیت آن را دارند.
دولت پکن می‌گوید: ایجاد این منطقه دفاع هوایی جدید کاملا توجیه شده و مشروع است اگرچه وجود این منطقه که از سوی چین به صورت یک جانبه اعلام شده از سوی کشورهای دیگر و مجامع بین‌المللی محکوم شده است.این در حالی است که آمریکا که روز سه‌شنبه دو بمب‌افکن ب 52 غیرمسلح را به منطقه اعزام کرده، این اقدام دولت پکن را تلاشی برای بی‌ثبات کردن وضع موجود در این منطقه مورد مناقشه خوانده است.
وزیر خارجه کره‌جنوبی نیز روز چهارشنبه اعلام کرد که وضعیت موجود در منطقه از قبل مورد مناقشه و دچار تنش بوده و این اقدام یک جانبه از سوی پکن باعث بدتر شدن و مشکل شدن وضع موجود می‌شود.
در این بین ایالات متحده آمریکا نیز جانب ژاپن را گرفته و این اقدام چین را محکوم کرده است. «جو بایدن» اعلام کرده به منظور تأکید دوباره بر حمایت کشورش از ژاپن به زودی به توکیو سفر می‌کند.
انفجار نزدیک پایگاه هوایی آمریکا
در بحبوحه این حوادث خبر می‌رسد، روز پنجشنبه کنار پایگاه نظامی آمریکا در نزدیکی توکیو دو بمب منفجر شد که خسارت یا تلفاتی در پی نداشت.
به گزارش پایگاه خبری «العالم»، سخنگوی پلیس توکیو اعلام کرده که این انفجارها نزدیک پایگاه هوایی «یوکوتا» که 3500 نظامی آمریکایی را در خود جای داده، رخ داده است. پلیس ژاپن می‌گوید در محل حادثه دو لوله فولادی، چند مترسیم، باتری و چند ابزار دیگر کشف شده است و لوله‌های فلزی طوری در زمین کار گذاشته شده که بمب‌های دست‌ساز به سمت پایگاه نشانه برود.»
اگرچه تاکنون هیچ شخص یا گروهی مسئولیت انفجارها را بر عهده نگرفته اما پلیس توکیو می‌گوید احتمالا این اقدام از سوی گروه‌های تندروی چپ‌گرا صورت گرفته است. چند ساعت قبل از این انفجار نیروهای امنیتی ژاپن دو نفر از اعضای این گروه را دستگیر کرده بودند.
گفتنی است حدود 50 هزار پرسنل نظامی آمریکا و خانواده‌هایشان با وجود مخالفت‌های گسترده مردم ژاپن، در این کشور حضور دارند.

 


اخراج «سیلویو برلوسکنی» از مجلس سنای ایتالیا با استقبال و خوشحالی مردم این کشور مواجه شده است.
به گزارش واحد مرکزی خبر، به نقل از خبرگزاری فرانسه، مردم ایتالیا پس از شنیدن خبر اخراج سیلویو برلوسکنی، نخست‌وزیر سابق ایتالیا از مجلس سنای این کشور که روز چهارشنبه گذشته و به دلیل محکومیت وی در پرونده فساد مالی صورت گرفت، بسیار خوشحال‌اند.
یکی از شهروندان این کشور اروپایی به خبرنگار این خبرگزاری فرانسوی گفت «در گذشته موفق شدیم به 20 سال فاشیسم پایان دهیم به همین شیوه می‌توانیم به 20 سال برلوسکنیسم پایان دهیم و سپس امیدوارم به کشوری عاقل و بالغ تبدیل شویم. آنچه ممکن است بر سر برلوسکنی بیاید برایم اهمیتی ندارد. او می‌تواند از زندگی‌اش لذت ببرد مهمترین مسئله این است که کشور به جلو پیش برود زیرا در این مدت همانند وجود نوعی پرانتز در دوره‌ای سوررئالیستی در زمان گرفتار شده بود.» فردی دیگر گفت: «به نظر من،‌ ایتالیا کشوری آزادتر خواهد شد. ما بالاخره می‌توانیم عصر جدیدی را آغاز کنیم. دوره نه چندان شاد به پایان می‌رسد و دوره‌ای مثبت‌تر آغاز خواهد شد.»
یکی از سالمندان ایتالیایی گفت: «امیدوارم هر حزبی پیروز شود جز حزب برلوسکنی، برلوسکنی ما را ورشکسته کرده است. او باید چمدان خود را ببندد و برود.»
واکنش خود برلوسکنی به این رویداد نیز جالب است. وی که تلاش زیادی برای جلوگیری از این حادثه بی‌سابقه کرده بود پس از اینکه تلاش‌هایش به نتیجه نرسید گفت: «از زندگی کنار نخواهم کشید تا در صومعه زندگی کنم... باز هم به صحنه سیاسی بازخواهم گشت.»
رسانه‌های نزدیک به برلوسکنی اما این تصمیم سنا را «کودتا» خواندند و نوشتند مخالفان وی از او انتقام گرفتند. روزنامه «ایل جورناله» وابسته به خانواده برلوسکنی نوشت: تصمیم سنا برای اخراج نخست‌وزیر سابق یک کودتا بود اما زمان انتقام ما در انتخابات خواهد رسید. روزنامه «لیبرو» وابسته به شخص برلوسکنی نیز تصمیم سنا را «سیاسی» خواند.
گفتنی است،‌ نمایندگان مجلس سنای ایتالیا اعلام کردند، صلاحیت پارلمانی برلوسکنی در پی محکومیت قطعی وی به اتهام کلاهبرداری مالیاتی از بین رفت.
«نیکولو گدینی»، وکیل برلوسکنی در مصاحبه با خبرنگار صدا و سیما در رم در دفاع از موکل خود گفت «با وجودی که برلوسکنی دیگر عضو پارلمان نیست اما همچنان رهبری حزب «به پیش از ایتالیا» و جناح راست میانه را در کشور برعهده دارد» وی این را هم گفت که معتقد است سلب صلاحیت برلوسکنی در سنا، بر محبوبیت او خواهد افزود.
خبر دیگر اینکه گروهی از مردم «رم» صبح روز گذشته پس از شنیدن خبر برگزاری یک نشست دو جانبه بین نمایندگان از ایتالیا و رژیم صهیونیستی علیه این نشست موضع‌گیری کردند. آنطور که خبرگزاری فارس نوشته، معترضان با حمله به محل برگزاری این نشست در ساختمان یک خبرگزاری، آن را به تصرف خود در آوردند.
طبق گزارش «خبرگزاری روزنامه‌نگاران ایتالیا» که از جمله خبرگزاری‌های اصلی ایتالیا است فعالان جنبش همبستگی با مردم فلسطین صبح دیروز مقابل این خبرگزاری تجمع کرده و اعتراض خود را نسبت به «تداوم همکاری‌های اقتصادی و نظامی بین ایتالیا و اسرائيل» اعلام کردند.
پیش از این گزارش شده بود که ایتالیا و اسرائيل قرار است روز 2 دسامبر نشستی دو جانبه داشته باشند. گزارش شده قرار است تل‌آویو و رم 28 توافق دو جانبه را در این نشست دو جانبه امضا کنند.

 


ژنرال «راحیل شریف» به عنوان فرمانده جدید ارتش پاکستان سوگند یاد کرد.
به گزارش خبرگزاری آریا، ژنرال «راحیل شریف» دیروز رسما مراسم تحلیف به جا آورد و فرمانده ارتش پاکستان شد. این ژنرال جانشین ژنرال «پرویز اشفق کیانی» شده است. به اعتقاد کارشناسان، فرماندهی ارشد، قدرتمندترین پست در پاکستان است.
ژنرال راحیل شریف برادر «شبیر شریف» است؛ شبیر کسی است که در جنگ هند و پاکستان موفق به دریافت «نشان حیدر» (بالاترین مدال ارتش پاکستان) شده بود.
ژنرال اشفق کیانی در صحنه پرتنش پاکستان سعی می‌کرد از منازعات خود را دور نگه دارد. حال باید دید که ژنرال راحیل شریف به عنوان پانزدهمین فرمانده ارتش، این رویه را پی می‌گیرد یا نه.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10