(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 14 آذر 1392 - شماره 20657

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
رئیس جهاد و خودکفایی نیروی دریایی ارتش: ناوشکن سهند، 2 برابر جماران قدرت دریانوردی دارد
اعلام جزئيات تمهيدات سازمان حج و ارگان‌ها براي ساماندهي زائران در اربعين
باران در تهران ادامه دارد
قرائت گزارش تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی و شستا در مجلس
درمکتب امام
عوامل انحراف فکري و اعتقادی (بخش سوم و پایانی)
ضرورت دوری از شبهه‌افكنان
لایحه بودجه ۱۷ آذر تقدیم مجلس می‌شود
سیدحسن نصرالله: غرب نیازمند توافق با ایران بود
آلیا: اطاله رسیدگی به پرونده فتنه‌گران جای طلبکار و بدهکار را عوض کرده است
واکنش سخنگوی دولت به درخواست احمدی‌نژاد برای مناظره با روحانی
رئیس کمیته مبارزه با زمین‌خواری خبر داد
تصرف 20 هزار متر از اراضی مجهول‌المالک تهران
   


رئیس سازمان جهاد و خودکفایی نیروی دریایی ارتش تاکید کرد: از ویژگی‌های ناوشکن سهند آن است که مخازن و انبارهایش به نحوی طراحی شده تا مدت دریانوردی آن به میزان 2 برابر جماران افزایش داشته باشد.
امیر علی غلامزاده رئیس سازمان جهاد و خودکفایی نیروی دریایی ارتش با اشاره به اهمیت تجهیزات در نداجا گفت: نیروی دریایی ارتش، نیرویی است که تمام مسئولان و در راس آنها مقام معظم رهبری بر تجهیزات محور بودن و هویت داشتن پرسنل آن تاکید داشته‌اند. منظور از هویت نیز خرد، عزم و شجاعت است.
وی در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه وقتی تجهیزات جدیدی ساخته می‌شود باید جایگزین تجهیزات قدیمی شود، به ساخت رادار جدید آرایه فازی «عصر» اشاره کرد و اظهار داشت: اولین نمونه رادار آرایه فازی عصر بر روی ناوشکن جماران نصب خواهد شد.
غلامزاده در خصوص نقش این رادار در توانمند شدن یگان‌های نداجا تاکید کرد: برد این رادار حداقل 200 کیلومتر است لذا وقتی چشم شما فضای بیشتری را در مقابل ببیند، امکان اینکه بتوانید تصمیم‌گیری بهتری کنید و زمان عکس‌العمل بهتری داشته باشید، بیشتر می‌شود به همین دلیل این رادار خیلی به ما در کشف و رهگیری اجسامی که قبلا برای ما سخت‌تر بود، کمک می‌کند.
رئیس سازمان جهاد و خودکفایی نیروی دریایی ارتش درخصوص میزان تولید این رادار نیز گفت: رادارها و سیستم‌هایی که تولید می‌کنیم مثل سیستم ناوشکن جماران و ناو پیکان و رادارهای غیره، بنا به نیازی که از سوی ستادهای بالاتر به ما ارجاع می‌شود، ساخته می‌شود.
وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو ضمن اشاره به خصوصیات ناوشکن سهند که در دست ساخت است، گفت: اولین ویژگی ناوشکن سهند این است که قابلیت رادارگریزی به میزان 30 درصد افزایش یافته و شکل بدنه آن باعث شده تا کشف آن توسط رادار سخت‌تر شود.
غلامزاده ادامه داد: ویژگی دیگر آن این است که مخازن و انبارهایش به نحوی طراحی شده تا مدت دریانوردی آن به میزان 2برابر جماران افزایش یابد.

 


رئیس سازمان حج و زيارت به تمهيدات این سازمان و ارگانهاي همكار براي ساماندهي زائران عتبات در ايام اربعين حسيني (ع) اشاره كرد و اظهار داشت: افرادي كه رواديد ندارند به هيچ وجه اجازه ورود به داخل خاك عراق را نخواهند داشت.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، سعيد اوحدي درباره تمهيدات اين سازمان به منظور خدمت رساني بهتر به زائران ايراني عتبات در ايام اربعين حسيني (ع) افزود: براي ساماندهي زائريني كه علاقه‌مند به سفر عتبات در ايام اربعين حسيني (ع) هستند، جلسه‌اي با حضور دستگاه‌هاي همكار مانند وزارت كشور، نيروي انتظامي، بيمه، نماينده استاندارهاي ايلام و خوزستان، دستگاه‌هاي نظارتي و هلال احمر تشكيل شد.
اوحدي با يادآوري اینكه سالانه ميليون‌‌ها شيعه اهل بيت (ع) در ايام اربعين حسيني(ع) فاصله نجف اشرف تا كربلاي معلي را پياده طي مي‌كنند گفت: به همين دليل ستادهايي در شهرهاي مهران، بستان، اهواز و خرمشهر پيش بيني شده و قرار است ادارات حج و زيارت استان‌هاي كرمانشاه و لرستان نيز به عنوان استان‌هاي معين به زائران عتبات در ايام اربعين حسيني خدمت رساني كنند.
رئيس سازمان حج و زيارت اظهار كرد: در مذاكره با مركز پزشكي حج و زيارت و بيمه نيز قرار شده تمامي زائران ايراني عتبات در ايام اربعين، تحت پوشش بيمه قرار گيرند و در طول مسير به آن‌ها خدمات پزشكي ارائه شود.
اوحدي از زائران ايراني عتبات در ايام اربعين حسيني (ع) خواست به دليل سرماي هوا، لباس گرم همراه داشته باشند.
به گفته وي سال گذشته ۱۵ ميليون شيعه از سراسر جهان در كربلاي معلي در ايام اربعين حسيني حضور داشته‌اند كه طرف عراقي پيش‌بيني مي‌كند اين رقم در ايام اربعين امسال به حدود ۲۰ ميليون نفر برسد.
رئيس سازمان حج و زيارت از برپايي ستادهاي پشتيباني در شهرهاي كربلا، نجف اشرف و كاظمين در ايام اربعين حسيني (ع) خبر داد و گفت: سال گذشته ۲۵۰ هزار زائر ايراني در ايام اربعين در عتبات حضور داشتند كه پيش‌بيني مي‌شود اين رقم در سال جاري افزايش قابل ملاحظه‌اي داشته باشد.
اوحدي تاكيد كرد: افرادي كه رواديد ندارند به هيچ وجه اجازه ورود به داخل خاك عراق را نخواهند داشت.
وي درباره اعزام‌هاي انفرادي نيز گفت: اين افراد مي‌توانند در شهرهاي مهران، بستان، اهواز و خرمشهر به ستادهاي پشتيباني مراجعه كرده و در قالب گروه‌هاي ۴۰ نفره مجوز خروج دريافت كنند و در نقاط مرزي ساماندهي شوند.
رئيس سازمان حج و زيارت ظرفيت اين سازمان براي اعزام زائران ايراني به عتبات در ايام عادي را روزانه ۸۰ دستگاه اتوبوس اعلام كرد و افزود: با توجه به ازدياد زائران در ايام اربعين و كمبود مكان‌هاي اقامتي، با هماهنگي استانداري‌هاي نجف و كربلا، مدارسي براي اسكان زائران ايراني در نظرگرفته شده است.

 


کارشناس هواشناسی با پیش‌بینی بارش برف در مناطق سردسیر کشور و باران برای سایر مناطق از جمله تهران، گفت: بارش باران در پایتخت ادامه دارد.
محمد اصغری در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه هم اکنون مناطق واقع در نیمه غربی کشور شاهد بارش باران هستند، اظهار داشت: بارش باران در آذربایجان شرقی، غربی، اردبیل، اصفهان، البرز، ایلام، تهران، چهارمحال و بختیاری، مازندران، مرکزی، همدان و با تأخیر در خراسان رضوی طی روزهای آینده ادامه خواهد داشت.
کارشناس هواشناسی با بیان اینکه بارش‌ها کم‌کم مناطق واقع در شمال شرق کشور را نیز درگیر می‌کند، افزود: روزهای آینده استان‌های خوزستان،‌خراسان شمالی، زنجان، سمنان، قزوین، قم و کردستان نیز بارش باران راتجربه خواهند کرد.
وی یادآور شد: امروز استان کرمان شاهد وزش باد با سرعت نسبتاً شدید خواهد بود. وی در ادامه با پیش‌بینی بارش برف و باران در استان کرمانشاه و کهگیلویه و بویراحمد گفت: استان‌های گلستان، گیلان، مازندران و مرکزی نیز بارانی می‌شوند.
این کارشناس هواشناسی یادآور شد: شدت بارش‌ها در سواحل دریای خزر قابل توجه خواهد بود به طوری که پیش‌بینی می‌شود شاهد آب گرفتگی معابر عمومی باشیم.
اصغری بیان داشت: هوای سرد به کشور نفوذ کرده است و بر همین اساس شاهد کاهش دما همراه با وزش باد در سواحل دریای خزر خواهیم بود.
وی برای کردستان، آذربایجان شرقی (بلده) بارش برف را پیش‌بینی کرد. البته ارتفاعات تهران از جمله فیروزکوه و آبعلی نیز شاهد بارش برف خواهند بود.
وی با اشاره به تداوم بارش‌ها در تهران پیش‌بینی کرد: طی روزهای آینده شاهد زوج و فرد کردن خودروها از در منازل و همچنین تعطیلی مدارس نخواهیم بود.
اصغری ادامه داد: امروز نیز در شمال شرق، جنوب غرب، شمال غرب و مرکز بارندگی خواهیم داشت البته از جمعه کم‌کم سمت نیمه غربی هوا صاف می‌شود.
کارشناس هواشناسی همچنین از ورود موج جدید بارش‌ها از دوشنبه هفته آینده خبر داد.

 


نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز چهارشنبه، گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی و شستا را بررسی کردند و در نهایت این گزارش را به قوه قضائیه ارجاع دادند.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از آغاز جلسه علنی روز گذشته طی سخنانی اظهار داشت: دولت طبق قانون موظف است تا ۱۵ آذر لایحه بودجه سال آینده را به مجلس تقدیم کند و به دلیل اینکه ۱۵ آذر روز جمعه بود و هفته آینده قرار بود که نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه خودشان سرکشی داشته باشند، نمایندگان مجلس برای اینکه قانون به موقع اجرا شود، برنامه هفته آینده خود که سرکشی به حوزه‌های انتخابیه بود را حذف کردند.
رئیس مجلس خاطرنشان کرد: بنابراین جلسه علنی هفته آینده برگزار خواهد شد تا دولت در روز یکشنبه بتواند قانون بودجه ۹۳ را تقدیم مجلس کند.
انتخاب نمایندگان برای عضویت در مجمع بین‌المجالس آسیایی
در جلسه روز گذشته خانه ملت، حجت‌الاسلام سید محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب‌ رئیس اول مجلس که در غیاب علی لاریجانی ساعاتی ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، اسامی منتخبان نمایندگان مجلس برای عضویت در مجمع مجالس آسیایی را اعلام کرد.
براین اساس و از مجموع ۲۰۷ رای اخذ شده، حسین نجابت، مهرداد بذرپاش، نمایندگان تهران در مجلس، اسماعیل جلیلی نماینده مردم مسجدسلیمان، عوض حیدرپور نماینده مردم شهرضا، محمدجواد نظری‌مهر نماینده مردم کردکوی و ترکمن در مجلس برای عضویت در مجمع مجالس آسیایی برگزیده شدند.
نادران: کاش روحانی خدمات «سرهنگ‌ها» را هم می‌دید
در ادامه الیاس نادران نماینده تهران طی سخنانی در نطق میان‌دستور در صحن علنی در خصوص نقد دولت‌های گذشته اظهار داشت: نقد دولت گذشته به جای نگاه به آینده و ارائه سیاست‌های اقتصادی جز دامن زدن به اختلافات و دعوای حسن - محمودی نتیجه‌ای ندارد.
نادران در ادامه خطاب به دولت خاطرنشان کرد: شما که بازی برد - برد با خانم اشتون را بلد هستید، لااقل تعامل‌تان را با مجلس در خصوص استانداران، وزارت علوم و دستگاه‌های اجرایی بهتر کنید.
نماینده تهران در مجلس افزود: دولت بداند سطح دستیابی ما به فناوری‌های هسته‌ای و کاربردهای آن در کشاورزی، صنعت، دارو و محیط زیست، ماهواره‌‌ها و سوخت شناورهای زیرسطحی را متخصصین داخلی و توانمندی‌های دانش فنی، فرزندان این ملت تعیین می‌کند و خطوط قرمز ماست، حفاظت و حراست از کلیه صنایع مرتبط هسته‌ای و سرمایه‌های انسانی و فنی آن‌ از اوجب واجبات است و چرخ صنعت این کشور نخواهد چرخید مگر این که سانتریفیوژهای ساخت داخل به خوبی بچرخد.
وی گفت: در افتتاحیه پل صدر که توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا ساخته شد با خود گفتم که کاش آقای روحانی بود و می‌دید که سرهنگ‌های مملکت چه خدماتی را به مردم مومن و صبور کشور کرده‌اند.
قرائت گزارش تحقیق و تفحص
از تامین اجتماعی
در ادامه جلسه، گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی، شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تامین اجتماعی (شستا) و شرکت‌های تابعه توسط ایرج عبدی سخنگوی کمیسیون اجتماعی قرائت شد.
در این گزارش با اشاره به پرداخت مبالغ فراوان در قالب پاداش به مدیران و معاونین سازمان تأمین اجتماعی آمده است؛ هیئت امنای سازمان در جلسه مورخ 21/5/92 پرداخت بیش از 60 میلیارد ریال پاداش را به کلیه مدیران این سازمان در دولت‌های نهم و دهم از سال 1386 تا سال 1392 صادر می‌کند. البته در این رابطه مدیران این سازمان از پرداخت این مبلغ خودداری کرده‌اند.
همچنین در خصوص قرارداد واگذاری انحصار 138 شرکت به هلدینگ سورینت (متعلق به بابک زنجانی) قشم آمده است: مطابق تفاهم‌نامه مقرر شده قرار بود مبلغ 4 میلیارد یورو که شامل 138 شرکت گوناگون می‌شود به سازمان تأمین اجتماعی محول شود که عمدتا موضوع اصلی تحقیق و تفحص از این مجموعه بوده‌اند. این تفاهم‌نامه شامل واگذاری سهام شرکت تأمین اجتماعی در شرکت‌هایی همچون فولاد خوزستان، فولاد مبارکه اصفهان، بانک صادرات، پتروشیمی غدیر و پتروشیمی تبریز می‌شود که البته دارای اشکالات حقوقی و قانونی مختلف است. در ادامه این گزارش آمده است؛ مبلغ تفاهم‌نامه مذکور قرار بود از یک بانک مالزیایی به حساب قرض‌الحسنه ارزی سازمان تأمین اجتماعی نزد اداره کل عملیات ارزی بانک مسکن ریخته شود اما بعد از مدتی مدیریت امور بین‌الملل بانک مسکن طی نامه‌ای به این سازمان اعلام می‌کند به دلیل اینکه بانک دریافت‌کننده وجه حواله ارزی در مالزی در فهرست جدید مؤسسات مورد تحریم آمریکا و اروپا قرار گرفته است امکان انتقال وجه مورد نظر وجود ندارد.
در بخش دیگری از این گزارش در بررسی اسناد و مدارک این سازمان برخی مبالغ پرداخت شده در سال 91 و شش ماهه اول 92 آمده است: این مبالغ شامل تحویل 500 میلیون ریال کارت هدیه اختصاصی به آقای رحیمی معاون اول وقت رئیس‌جمهور و یک میلیارد ریال به آقای عباسی سرپرست وقت اقتصاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، یک میلیارد ریال به آقای شیخ‌الاسلامی معاون وقت اجتماعی رئیس‌جمهور، 500 میلیون ریال کارت هدیه به سرپرست وقت وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی، یکصد میلیون ریال بن فروشگاه رفاه به مدیرعامل خبرگزاری موج، یکصد میلیون ریال کارت هدیه به مدیرعامل وقت ایرنا، مبلغ یکصد میلیون ریال کارت هدیه به ستاد نمازجمعه تهران و همچنین پرداخت یکصد میلیون ریال کارت هدیه به پرسنل نهاد ریاست‌جمهوری و مدیر مسئول روزنامه آرمان می‌شود.
در این گزارش عملکرد مؤسسه فرهنگی آهنگ آسیه و روزنامه خورشید نیز مورد بررسی قرار گرفته است و میزان انتشار و تیراژ این روزنامه‌‌ها در آن ذکر شده است. همچنین تخلفات صورت گرفته در بخش فروش شرکت‌‌ها و عملکرد مؤسسات اقتصادی زیرمجموعه شرکت شستا نیز آمده است.
خرید و فروش ارز نیز از طریق صرافی‌های مستقر در تهران و امارات نیز جزو تخلفات دیگری است که در این گزارش مورد بررسی دقیق قرار گرفته است.
بعد از قرائت این گزارش، حجت الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد نایب رئیس اول مجلس که در غیاب لاریجانی ساعاتی ریاست صحن علنی را برعهده داشت، قصد داشت این گزارش را به رای نمایندگان بگذارد تا در صورت رای آوردن به قوه قضائیه ارجاع کند که با تذکر تعدادی از نمایندگان متوجه شد و گفت: بر اساس ماده ۲۱۶ آیین‌نامه در صورتی که در گزارش تحقیق و تفحص تخلف به طور کامل احراز شود، هیئت رئیسه به طور مستقیم آن را به قوه قضائیه و یا مرجع رسیدگی ارسال می‌کند. لذا در این مورد نیاز به رای‌گیری نیست. بر همین اساس گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی و شستا به قوه قضائیه ارجاع می‌شود و این قوه نیز موظف است خارج از نوبت به این گزارش رسیدگی کند.
تشکر مجلس از ساخت پل صدر
در جلسه علنی روز گذشته خانه ملت، 170 نماینده مجلس با صدور بیانیه‌ای با تقدیر از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، بر ضرورت استمرار ایستادگی و دفاع و هوشیاری ملی تحت تدابیر رهبر معظم انقلاب در موضوعات هسته‌ای تأکید کردند.
همچنین 170 نفر ازنمایندگان مجلس طی بیانیه‌ای از شهردار تهران و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء به خاطر افتتاح پروژه بزرگراه طبقاتی صدر در شرایط تحریم‌ها تشکر کردند و آن را نماد استفاده از نیروهای ایرانی خواندند.
حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد که در غیاب علی لاریجانی ریاست جلسه علنی روز چهارشنبه خانه ملت را برعهده داشت، زنگ پایان جلسه را به صدا در آورد و زمان جلسه بعدی را یکشنبه آینده ۱۷ آذر با دستور ادامه رسیدگی به دستور هفتگی اعلام کرد.

 


واسطه‌ها را کنار بزنید!
یکی از کارهایی که یقیناً رضایت خداوند متعال در آن است، تألیف قلوب و تلاش جهت زدودن کدورتها و نزدیک ساختن مواضع خدمت به یکدیگر است.
باید از واسطه‌هایی که فقط کارشان القاء بدبینی نسبت به جناح مقابل است، ‌پرهیز نمود.
شما آنقدر دشمن مشترک دارید که باید با همه توان در برابر آنان بایستید.
آئین انقلاب اسلامی - ص 376

 


يكي از عوامل انحرافات اعتقادي انسان، چشم دوختن به برتري‏هاي مادي ديگران و خودباختگي و تقليد كوركورانه از آنهاست. ما بسياري از ميراث‌هاي گذشته خود را زماني مي‏پذيريم و قبول مي‏كنيم كه از سوي غربي‏‌ها گفته شود. تا زماني كه مهر تاييد غربي‌‌ها بر پاي مطلبي نباشد آن را نمي‏پذيريم؛ اين يعني «بي‏هويتي». بي‏هويتي منشأ بسياري از مفاسد از جمله انحراف در عقايد و دين است.
عامل ديگر، ضعيف بودن مردم در مسائل عقلي و استدلال قوي است. حتي بزرگاني كه عمري را در مسائل عقلي سپري كرده‌اند، گاهي در استدلالات اشتباه مي‏كنند. معلوم مي‏شود كه حتي فيلسوفي كه سي يا چهل سال عمر خود را در فلسفه و استدلالات عقلي گذرانده، ممكن است اشتباه نمايد، چه رسد به عموم مردم كه اصلا با استدلال عقلي و فلسفي آشنايي ندارند. در خيلي از امور انسان اشتباه مي‏كند. خدا در قرآن فرموده است كه اكثريت مردم عقل خود را به كار نمي‏گيرند: «أَكْثَرُهُمْ لا يَعْقِلُونَ»(1)؛ براي اينكه شرايط زندگي افراد اجازه نمي‏دهد كه در مسائل عقلي متخصص شوند و بتوانند استدلالات صحيح را از غلط تشخيص دهند.
مغالطه، اساس تبليغات نوين
بسياري از مردم تحت تاثير مغالطات واقع مي‏شوند. ممكن است كسي حرفي بگويد و دليلي نيز براي آن بياورد، اما آن دليل مغالطه بوده و از نظر منطقي، ريشه محكمي نداشته باشد اما ظاهر فريبنده آن مغالطه، مخاطب را تحت تاثير قرار دهد. بسياري از سخنان و نظرات اجتماعي و سياسي اينگونه است. متأسفانه در دنياي كنوني پايه و اساس تبليغات بويژه در رسانه‌‌ها بر اساس مغالطه است. براي آنكه انسان از مغالطات مصون باشد يا بايد قدرت عقلي‏ خود را تقويت نموده و در مسائل عقلي و فلسفي تبحر و تخصص پيدا كند و يا از متخصصان مورد اعتماد و حكيمان الهي بهره گيرد. همه عقلاي عالم در زندگي هرگاه بخواهند چيزي را كه نمي‌دانند، دانسته و فرا بگيرند، به كارشناس مورد اعتماد مراجعه مي‏كنند؛ نمونه آن رفتن به نزد پزشك است. بيشتر مردم جامعه پيش از آنكه به افراد قابل اعتماد مراجعه نمايند؛ تحت تاثير گفتگوهاي عادي و مغالطات قرار گرفته و با تبليغات غلط، دچار انحرافات فكري مي‌شوند. قرآن به اين نكته بسيار توجه كرده است.
دشواري تشخيص سخن درست
آنهايي كه مي‏خواهند با تبليغات خود، ما را جذب نمايند به آيه‏اي از قرآن تمسك نموده و از آن سوء استفاده مي‏كنند، اين نيز نوعي تبليغات غلط است: «فَبَشِّرْ عِبادِ * الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ»(2)؛ بعضي اين آيه را اينگونه معنا مي‌كنند كه همه بايد همه‌ حرف‏‌ها را گوش كنند و به هر كدام كه بهتر است، عمل كنند. بر فرض صحيح بودن اين معنا، آيا نبايد تشخيص دهيد كه كدام اَحسن و بهتر است. اگر كسي استدلال غلطي را به شكل زيبايي تحويل دهد، از كجا مي‏توان فهميد كه اين استدلال درست است يا غلط؟‌ خداوند در سوره نساء مي‏فرمايد: اگر ديديد كساني نسبت به مسائل ديني و اعتقادات ديني با زبان استهزاء و مسخره سخن مي‌گويند و دين شما را مسخره نموده و بدگويي مي‏كنند، با آنان همنشين نشويد(3). ديگر اينجا نمي‌شود گفت: بايد ببينيم که چه مي‌گويند «بَشِّرْ عِبادِ * الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ»؛ شما وقتي بايد بشنويد و گوش بسپاريد كه بتوانيد استدلال غلط و صحيح را از هم تشخيص دهيد؛ زماني مجازيد همه چيز را بشنويد كه قدرت تعقل و فكر و استدلال داشته باشيد. عموم مردم اين قدرت را ندارند و از همين رو اگر سخني كه خوش ظاهر و جذاب باشد را بشنوند، تحت تأثير قرار مي‌گيرند.
شيطان، استاد شبهه‌افكنان
«يُوحِي بَعْضُهُمْ إِلي بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ»(4)؛ كار شيطان القاء سخنان زيبا به پيروان خود است. شيطان به پيروان و تابعين خود ياد مي‏دهد كه چگونه براي فريب مردم سخنان زيبا و جذاب بگويند. مردم نيز به سخنان زيبا گوش مي‏كنند و فريب مي‏خورند. قرآن مي‌گويد به سخن شبهه‌افكنان گوش ندهيد، نمي‏گويد برويد گوش بدهيد. در سوره نساء مي‏گويد: «نَزَّلَ عَلَيْكُمْ فِي الْكِتابِ أَنْ إِذا سَمِعْتُمْ آياتِ‌اللّهِ يُكْفَرُ بها وَ يُسْتَهْزَأُ بِها فَلا تَقْعُدُوا مَعَهُمْ حَتّي يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ»؛ هنگامي كه كافران و مسخره كنندگان، از دين خدا انتقاد و شبهه‏افكني مي‏كنند، به سخنان آنان گوش فرا ندهيد. اگر سخنان آنان را بشنويد: «إِنَّكُمْ إِذاً مِثْلُهُمْ»؛ شما نيز مثل آن‌ها خواهيد شد. بعد مي‏فرمايد «إِنَّ اللّهَ جامِعُ الْمُنافِقِينَ وَ الْكافِرِينَ فِي جَهَنَّمَ جَمِيعاً»؛ اگر انسان مؤمن غير كارشناس در جلسه و محفل آن‌ها شركت نموده و به حرف‌هاي آن‌ها گوش دهد آهسته آهسته اهل نفاق شده و همنشين كافرين در جهنم خواهد شد.
نه سخن كافران بشنو، نه با آنان بنشين!
در سوره انعام خطاب به پيغمبر(ص) گفته شده كه از همنشيني با شبهه‌افكن پرهيز كند. اين خطاب به پيغمبر(ص) براي آن است كه ما استفاده كنيم، چرا كه شأن پيغمبر اكرم(ص) بالاتر از اينهاست، پيغمبر(ص) عاقلترين عقلا بود و بهتر از همه مي‏فهميد كه چه مطلبي درست است و چه مطلبي غلط. اما آيه براي تعليم به ديگران در قالب خطاب به پيغمبر(ص) آمده است. سپس مي‏فرمايد :«وَ إِمّا يُنْسِيَنَّكَ الشَّيْطانُ»؛ اگر شيطان باعث فراموشي شد و با آنان نشستي، هرگاه كه دستور خدا را به ياد آوردي از جا برخيز «فَلا تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّكْري مَعَ الْقَوْمِ الظّالِمِينَ»؛ وقتي خدا به پيغمبر(ص) اين گونه مي‏گويد، به ديگر افراد عادي چه بايد بگويد؟ برخي مي‏گويند در اين صورت آزادي فكر نيست! اين درست مثل آن است كه در پزشكي مي‏گويند در كنار كسي كه بيمار است، نبايد نشست و از غذايي كه خورده نبايد استفاده كرد تا ميكروب به ديگران سرايت نكند؛ اين محدوديت يعني عدم آزادي؟! سخن شبهه‌افكن نيز بيماري و خطرناك و مسموميت است؛ اگر انسان مي‏تواند خود را كنترل كرده و مصونيت پيدا كند، اشكالي ندارد؛ اما اگر نمي‏تواند، در معرض سرايت بيماري است. اگر بخواهيم از بيماري مصونيت پيدا كرده و از انحراف در توحيد و شك در دين حفظ شويم بايد با منحرفين معاشرت نكنيم؛ مگر آنكه عالم شويم و بتوانيم جواب شبهه‏هاي آن‌ها را بدهيم؛ آن وقت نه تنها بايد سخن آنان را بشنويم بلكه بايد دست آن‌ها را گرفته و نجات داده و آن‌ها را راهنمايي كنيم.
سخنرانی آيت‌الله مصباح يزدي(دامت بركاته)در دفتر مقام معظم رهبرى، قم،1/7/87
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1. مائده / 103. 2. زمر / 17-18.
3. نساء / 140. 4. انعام / 112.
زلال بصیرت روزهای پنج شنبه منتشر می‌شود.

 


عضو هیئت رئیسه مجلس اعلام کرد مجلس هفته آینده جلسه علنی تشکیل می‌دهد و لایحه بودجه ۹۳ نیز ۱۷ آذرماه تقدیم مجلس می‌شود.
حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به اینکه در جلسه روز گذشته مجلس درباره اینکه هفته آینده پارلمان جلسه علنی داشته باشد یا نداشته باشد، از وکلای ملت نظرخواهی انجام شد چرا که دولت اعلام کرده هفته آینده آمادگی دارد لایحه بودجه سال 1393 کل کشور را برای طی مراحل قانونی و تصویب تقدیم مجلس کند.
این عضو هیئت رئیسه مجلس بر همین اساس یادآور شد: با توجه به اینکه مجلس هفته آینده برای سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه جلسه علنی ندارد، در جلسه غیرعلنی پارلمان، پس از ارائه توضیحاتی توسط علی لاریجانی رئیس مجلس از وکلای ملت نظرخواهی شد که نمایندگان نیز با تشکیل جلسات علنی در هفته آینده موافقت کردند.
سبحانی‌نیا در گفت وگو با فارس خاطر نشان کرد: بر این اساس مجلس هفته آینده جلسه علنی خواهد داشت و به احتمال زیاد لایحه بودجه سال 1393 کل کشور یکشنبه هفته آینده 17 آذر ماه تقدیم پارلمان می‌شود.
نماینده مردم نیشابور در مجلس گفت: با توجه به اینکه مجلس هفته آینده تشکیل جلسه علنی خواهد داد، هفته سرکشی وکلای ملت به حوزه‌های انتخابیه دو هفته آینده یعنی از 22 آذر تا 28 آذر ماه خواهد بود.
همچنین مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور روز گذشته در حاشیه جلسه هیئت‌دولت درخصوص زمان ارسال لایحه بودجه سال 1393 به مجلس شورای اسلامی، گفت: رئیس‌جمهور روز یکشنبه 17 آذر لایحه بودجه 93 را تقدیم مجلس می‌کند.

 


دبیرکل حزب‌الله لبنان در گفت‌وگوی تفصیلی با یک شبکه تلویزیونی لبنان با اشاره به تاثیرات توافق ژنو در دور شدن سایه جنگ از منطقه تاکید کرد که غرب نیازمند توافق با ایران بود.
سیدحسن نصرالله شامگاه روز سه‌شنبه در مصاحبه تلویزیونی خود با شبکه تلویزیونی «اوتی‌وی» لبنان با اشاره به توافق هسته‌ای اخیر ایران و 1+5 در ژنو اعلام کرد که توافق هسته‌ای ایران آثار و پیامدهای بسیاری بزرگی در منطقه دارد. اولین کسانی که از این توافق سود می‌برند، ملت‌های منطقه هستند، چرا که جریان‌هایی در منطقه وجود داشتند که در سالهای اخیر به دنبال پیشبرد امور منطقه به سوی جنگ علیه ایران بودند، البته این گزینه ساده‌ای نیست، چرا که ایران دولتی ضعیف یا منزوی نیست؛ این گزینه پیامدهای خطرناکی برای منطقه داشت.
وی تاکید کرد که تفاهم ایران با شش کشور واقعیت بین‌المللی جدیدی را بنا نهاد که چند قطبی بودن دنیا بود و اینکه دیگر یک کشور نمی‌تواند در جهان حکمرانی کند، جهان به سوی رهبری چند قطبی پیش رفته تا از سیطره و استبداد بین‌المللی و ایجاد حاشیه قدرت برای این قطب واحد دور شود، این یک فرصت برای کشورهای جهان سوم است.
دبیرکل حزب‌الله لبنان با بیان این که غرب مجبور به توافق با ایران شد ابراز داشت: جنگ آمریکا در عراق و افغانستان شکست خورده و آمریکا را به بن‌بست رساند، در لبنان و غزه نیز پروژه‌ خاورمیانه جدید شکست خورد و آنها الان نیز در سوریه شکست خورده‌اند، در همین حال ایران در برابر تحریم‌ها پایداری کرده است و آنها نتوانسته‌اند نظام ایران را براندازند، در مقابل اوضاع مالی و اقتصادی در آمریکا و کشورهای اروپایی بحرانی است و واقعیت‌های آمریکایی و اروپایی جدید در راه است. نصرالله خاطر نشان کرد: آمریکا دیگر از جنگ‌ها خسته شده و نمی‌خواهد وارد جنگ شود، این مسایل بود که باب تفاهم هسته‌ای را ایجاد کرد و توافق موقت حاصل شد. وی تصریح کرد: اولین پیامدهای این توافق دور کردن سایه جنگ از ایران تا زمان‌های بسیار دور است؛ من اعتقاد ندارم که اسرائیل بخواهد بدون چراغ سبز آمریکا اقدام به حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران کند.
موضع ایران در قبال اسرائیل
غیرقابل تغییر است
وی ادامه داد: ایرانی‌ها همواره تصریح کرده‌اند که مشکل ما با آمریکایی‌ها متفاوت از مشکلات ما با اسرائیل است؛ موضع ایران در قبال اسرائیل قطعی و غیرقابل تغییر است؛ اما در موضوع آمریکا، ایرانی‌ها می‌گفتند که اگر آمریکایی‌ها حقوق ما را به رسمیت بشناسند و آماده باشند حق ملت‌های منطقه را بپردازند، ایرانی‌ها آماده گفت‌وگو با آنها هستند.
نصرالله ابراز داشت که سیاست آمریکایی‌ها دچار تحول شده، اما ایرانی‌ها مانند گذشته هستند، البته هنوز در مورد عادی‌سازی روابط بین دو کشور زود است که نظر بدهیم، مسایل و پرونده‌های زیادی وجود دارد و من اعتقاد ندارم که عادی‌سازی روابط نزدیک باشد.
نصرالله ادامه داد: دیدگاه ایران نسبت به اسرائیل و موضعش در قبال مقاومت تغییر نخواهد کرد و درباره موضوع فلسطین نیز از موضع خود کوتاه نمی‌آید. وی گفت: هیچ افقی برای حل موضوع فلسطین و اسرائیل وجود ندارد. مسیر گفت‌وگوها به پایین‌ترین حد از حقوق فلسطینی‌ها نیز نرسیده است. سیدحسن نصرالله در ادامه مصاحبه خود با شبکه اوتی‌وی لبنان گفت که ایران هرگز مناسبات خود را با همسایگان قطع نکرده است، مشکل در طرف مقابل است، آنچه وزیر خارجه ایران انجام می‌دهد، ادامه مواضع ایران است، وی می‌خواهد سعودی‌ها را اطمینان دهد که اتفاقی علیه آن‌ها نیفتاده است.
دبیرکل حزب‌الله ادامه داد: سعودی‌ها از همان ابتدا با ایران به عنوان دشمن رفتار می‌کردند؛ جنگ صدام حسین نیز با تحریکات سعودی‌ها و تامین مالی آنها بود، این جنگ شکست خورد؛ اما این ملت ایران و عراق و همچنین ملت فلسطین و آرمان فلسطین بودند که هزینه‌های این جنگ را دادند؛ بعد از جنگ نیز اولین کشورهایی که هزینه آن را پرداخت کردند، کشورهای خلیج‌فارس بودند که صدام در این راستا به کویت حمله‌ور شد.
وی ادامه داد که سعودی‌ها هرگز در طرح‌های جنگی خود علیه ایران توقف ایجاد نکرده‌اند، بلکه از زمان انقلاب در ایران در سال 1979 آن را تکمیل‌تر کرده‌اند، عربستان جرأت ورود مستقیم به جنگ با کسی را ندارد، بلکه با واسطه و جنگ نیابتی با کشورها می‌جنگد و پولهای خود را در این راه خرج می‌کند، عربستان با واسطه در سوریه و ایران و عراق و لبنان در حال جنگ است.
ایران بیشترین تاثیر را در منطقه دارد
دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: ایران دولت منطقه‌ای بزرگی است و امروز بیشترین تاثیر را در منطقه دارد و با ما مشاوره می‌کند و این موضوع فقط به موضوع لبنان اختصاص ندارد.
وی ادامه داد: در صورتی که روابط گروه 14 مارس با عربستان همانند روابط ما با ایران بود هیچ مشکلی در لبنان باقی نمی‌ماند. ایران در موضوعات داخلی مداخله نمی‌کند و به ما نمی‌گوید که وارد دولت شوید. ایران در لبنان حضور دارد تا مردم با یکدیگر به تفاهم رسیده و لبنان وارد جنگ نشود و ای کاش گروه مقابل نیز ولی‌فقیه داشتند.
سیدحسن نصرالله ادامه داد: ایران آن چیزی را که می‌خواست در توافقنامه‌ هسته‌ای اخیر بدست آورد و طرف دیگر نیز معتقد است که ضمانت‌هایی از ایران گرفته که این کشور به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت پس اجازه دهید از این موضوع خوشحال شوند. این توافقنامه هسته‌ای هیچ نتیجه منفی روی سوریه و لبنان نداشته است.
وی ادامه داد: گزینه نظامی در سوریه سودی ندارد و از بین بردن وضعیت کنونی نیز فایده‌ای ندارد و بنابراین از تمامی کشورهایی که درباره رویدادهایی که در سوریه می‌گذرد مرتبط هستند خواستار آن هستم که به دنبال راه‌حل سیاسی باشند و اینگونه با قطر مذاکرات را آغاز کردیم و درباره ابعاد مشکلات لبنان نیز گفت‌وگو کردیم.
همچنین به تصاویر منتشر شده خود با مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت که عکس من با آیت‌الله خامنه‌ای مربوط به دو سال قبل از جنگ در القصیر بوده است و ورود ما به القصیر با تصمیم ایران نبوده است بلکه تصمیم مربوط به خودمان بوده است و آنچه که در مورد درخواست ایران برای دخالت ما در سوریه گفته می‌شود، صحیح نیست.
سیدحسن نصرالله در ادامه گفتگوی تلویزیونی خود حضور حزب‌الله در سوریه را با اهمیت خواند و تاکید کرد: برخی می‌گویند 250 مبارز حزب‌الله در سوریه کشته شده است؛ برخی دیگر از روزنامه‌های 14 مارس می‌نویسند 600 مبارز حزب‌الله تنها در غوطه کشته شده‌اند، این البته آرزوهای آنهاست، هیچ اسیری از حزب‌الله در سوریه نیست و البته پیکر برخی شهدای حزب‌الله بدست آنها افتاده است اما ما آنها را رها نمی‌کنیم.
وی تصریح کرد: از آغاز حوادث سوریه تعداد شهدای ما به 200 نفر هم نرسیده است؛ به نسبت ماهیت میدان جنگ در سوریه و تهدیداتی که علیه ما مطرح بود، این آمار به اعتقاد من کمتر از آن چیزی است که ما تصور می‌کردیم. وی تاکید کرد موضوع براندازی نظامی دولت سوریه منتفی شده است.
سیدحسن نصرالله در ادامه مصاحبه خود با شبکه اوتی‌وی لبنان با اشاره به این که اطلاعات عربستان بعضی از شاخه‌های القاعده را فعال کرده است گفت: تصور می‌کنم که گردان‌های عبدالله عزام پشت انفجارهای سفارت ایران قراردارد و عربستان از این‌گونه مجموعه‌ها حمایت می‌کند.
وی ادامه داد که اگر حزب‌الله به سوریه وارد نمی‌شد به جای یک خودرو، 30 یا 300 خودروی بمب‌گذاری شده در لبنان منفجر می‌شد.

 


عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اطاله رسیدگی به پرونده فتنه‌گران سال 88 جای طلبکار و بدهکار را عوض کرده است.
فاطمه آلیا نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصاحبه محمدرضا خاتمی با روزنامه اعتماد در مورد انتخابات سال‌های 88 و 92 گفت: محمدرضا خاتمی و امثال این افراد نه تنها طلبکار بلکه به نظام بدهکار نیز هستند و این‌گونه اظهارات آنها نشان می‌دهد که این افراد در توهم به سر می‌برند.
وی در گفت‌وگو با فارس، افزود: مردم در سال 88 این تذکر را به مسئولان قوه قضائیه می‌دادند که اگر دستگاه قضایی فتنه‌گران را به موقع محاکمه نکند جای طلبکار و بدهکار عوض می‌شود و اطاله رسیدگی به پرونده فتنه‌گران آنها را دچار توهم کرده و امروز آنها خود را از نظام طلبکار هم می‌دانند.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: فتنه‌گران فکر می‌کنند که حافظه تاریخی ملت ایران ضعیف شده و یا مردم خون‌هایی را که در راه استقرار نظام جمهوری اسلامی و مقابله با دشمنان نظام داده‌اند فراموش کرده‌اند.آلیا با اشاره به صحبت‌های محمدرضا خاتمی در مورد به قدرت رساندن روحانی توسط اصلاح‌طلبان خاطرنشان کرد: راه و رسم اصلاح‌طلبان افراطی این بوده که مصادره به مطلوب می‌کنند و امروز نیز شاهد سهم‌خواهی آنها از دولت آقای روحانی هستیم در صورتی که بعضی از این افراد بعد از پهن شدن سفره دور آن جمع شدند.

 


سخنگوی دولت در واکنش به دعوت احمدی‌نژاد از روحانی برای مناظره گفت: جامعه در حال حاضر نیاز به آرامش دارد و ما وقت این حرف‌ها را نداریم.
محمدباقر نوبخت با اعلام این مطلب در حاشیه جلسه هیئت دولت افزود: آقای احمدی‌نژاد به آمار و ارقام مطرح شده در گزارش و نادرست بودن آنها اشاره کرده است و بنده لازم است تاکید کنم، آقای رئیس‌جمهور در گزارش صد روزه به مردم از آمار و ارقامی استفاده کرد که این آمار را مراجع رسمی کشور مثل مرکز آمار ایران بیان کردند.
وی افزود: البته باخبر شدم که رئیس مرکز آمار در جهت دفاع از صحبت‌های آقای روحانی مصاحبه‌ای داشته است و باید دانست که رئيس مرکز آمار ایران همان مدیر محترمی است که در زمان آقای احمدی‌نژاد فعال بود. و ما هیچ یک از معاونین آن مرکز را تغییر ندادیم و این عزیزان از همکاران آقای احمدی‌نژاد هستند و هیچ اشکالی نیست که اگر ایشان نسبت به این آمارها تردیدی دارند به همکاران خود در این مرکز مراجعه کنند و مستنداتی را دریافت کنند.
نوبخت اضافه کرد: همچنین همه می‌دانند که نمی‌توان برای پرداخت یارانه ها فقط به منابع حاصل از افزایش قیمت‌ها اکتفا کرد بلکه باید از بودجه عمومی هم برای آن صرف شود و این واقعیت روشنی است.
سخنگوی دولت همچنین پس از پایان جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اعلام کرد که استانداران استان‌های قزوین و بوشهر در جلسه روز چهارشنبه مشخص شدند.
به گزارش ایسنا، محمدباقر نوبخت در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با مورد توجه قرار دادن ارائه لایحه بودجه 93 به مجلس، اظهار کرد: با افتخار و مباهات باید به شما عرض کنم که همکارانم در حوزه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و همچنین همه پرسنلی که در سراسر کشور و در دستگاه‌های اجرایی حضور داشتند، در یک همکاری فشرده و هماهنگ لایحه بودجه سال 93 را قبل از انقضای مهلت قانونی که پانزده آذر است به اتمام و فرجام رساندند و خوشبختانه با توجه به آخرین هماهنگی‌های ارائه لایحه بودجه روز یکشنبه هفته آینده به مجلس انجام خواهد شد.
وی افزود:‌ آقای رئيس‌جمهور در روز یکشنبه نه تنها درباره بودجه نطق خواهد داشت و مشخصات، ویژگی‌ها و امتیازات آن را بیان می‌کند، بلکه در کنار آن از عملکرد قانون برنامه پنجم در سال 90 و 91 نیز گزارشی را ارائه خواهد داد. اگر چه گزارش از سال 90 در تعهدات قانونی دولت نبوده است، اما از آنجا که حق مردم این است که عملکرد قانون برنامه را در سال 90 بدانند این گزارش آماده شد.

 


رئیس کمیته مبارزه با زمین خواری مجلس اعلام کرد حدود 20 هزار متر زمین مجهول‌المالک در سطح شهر تهران قرار دارد که در حال تصرف است .
سید محمد حسین میرمحمدی نماینده مردم گلپایگان در مجلس درباره آخرین وضعیت اراضی تصرف شده و پیگیری‌های کمیسیون اصل 90 گفت: یکی از موضوعات مهم پیگیری پارک ملی خجیر است که تاکنون جلساتی در این رابطه داشته‌ایم.
وی افزود: با حضور دستگاه‌های ذی‌ربط همچون محیط زیست، منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و استانداری تهران برگزار شده و جلسه دیگر نیز 25 آذر در این رابطه برگزار خواهیم کرد.
رئیس کمیته مبارزه با زمین‌خواری مجلس در ادامه به زمین‌های مجهول‌المالک اشاره کرد و گفت: این زمین‌ها در داخل شهر تهران قرار داشته و متاسفانه در حال تصرف هستند به طوری که سندسازی شده و با روش‌های مختلف در حال تصرف هستند. وی افزود: در این رابطه اقداماتی انجام داده‌ایم و قوه قضائیه، وزارت مسکن و شهرسازی و نهادهای مربوطه نیز دعوت به همکاری کردیم متولی زمین‌های مجهول‌المالک باید مشخص شود. وی تاکید کرد: البته این زمین‌ها زیر نظر ستاد اجرای فرمان امام است اما در این رابطه برنامه جامعی ندارند.
میرمحمدی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران تاکید کرد: این زمین‌ها حدود 20 هزار متر بوده و باید هر چه سریعتر تکلیف آن‌ها مشخص شود.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10