(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 14 آذر 1392 - شماره 20657

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
در دیدار مالکی و جهانگیری مطرح شد
تاکید مقامات ایران و عراق بر گسترش مناسبات دو جانبه
چشم به راه سپیده
اخبار ادبی و هنری
عراقچی در حاشیه کنفرانس لاهه: سوریه با الحاق به کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی افراطی‌ها را ناامید کرد
دعوت ظریف از رئیس امارات برای سفر به ایران
نادران: دولت برای ابطال قرارداد قبلی کرسنت در لاهه تلاش کند
موضع‌گیری تازه کاخ سفید پس از توافق ژنو: توافق نهایی با ایران می‌تواند شامل غنی‌سازی مشروط باشد
کاردار غیرمقیم انگلیس در تهران: گفت‌وگوها با ایران سازنده بود
لاوروف: توافق هسته‌ای با ایران لزوم استقرار سپر موشکی ناتو در اروپا را از بین می‌برد
 5 انتصاب جدید در سازمان بازرسی کل کشور
معاون ستاد عمره دانش‌آموزي خبر داد
انتخاب ۲۴۰۰ دانش‌آموز از ميان ۶۰ هزار متقاضي عمره
سخنگوی وزارت خارجه: مسئولیت ترور فرمانده حزب‌الله بر عهده رژیم صهیونیستی است
مدت اجرای آزمایشی قانون مدیریت خدمات کشوری تا سال 93 تمدید شد
کوتاه از ایران
سرتیپ نقدی: رابطه با آمریکا چالش‌های اقتصادی را رفع نمی‌کند
آیت‌الله مکارم شیرازی: مداحان باید اهداف امام حسین(ع) را برای مردم تبیین کنند
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: لایحه تأسیس نظام صنفی رسانه‌ای تا پایان امسال به مجلس می‌رود
300 کتابخانه کشور به بخش کودک مجهز می‌شود
سقف ودیعه مسکن دانشجویان متاهل افزایش یافت
معاون سازمان انرژی اتمی: بخش خصوصی در زمینه انرژی هسته‌ای فعال می‌شود
   


حضرت امام خمینی(ره): مبادا از حرفهای خارجی‌ها بترسیم و در پیاده کردن احکام خدا سستی کنیم.

 


نخست وزیر عراق صبح دیروز به همراه یک هیئت عالی رتبه برای سفر سه روزه و به منظور دیدار با مقامات کشورمان وارد تهران شد و در سعد آباد مورد استقبال اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور قرار گرفت.
نوری المالکی نخست‌وزیر عراق و اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور کشورمان دیروز پس از نشست دوجانبه که بلافاصله بعد از مراسم استقبال رسمی برگزار شد با حضور در نشست خبری به بیان نتایج دیدار خود پرداخته و بر گسترش مناسبات دو کشور تاکید کردند.
اسحاق جهانگیری با بیان اینکه توسعه مناسبات دو طرف در دستور کار ایران و عراق قرار دارد، اظهار داشت: فرصت‌های مناسبی وجود دارد که تجار ایرانی می‌توانند با قبول توافقات طرف عراقی در زمینه‌های گاز، مسکن و مسائل دیگر و همچنین انجام پروژه‌های مختلف همکاری لازم را داشته باشند.
معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به تفاهم نظر ایران و عراق در زمینه مسائل منطقه‌ای اظهار داشت: ما با عراق در زمینه تروریسم و مبارزه با آن همکاری خواهیم کرد و خشونت را باید از منطقه برطرف کنیم.
معاون اول رئیس‌جمهور در مورد بحران سوریه نیز گفت : نظر ایران و عراق از ابتدا راه حل سیاسی برای سوریه بود و دامن زدن به درگیری‌ها در سوریه مورد نظر ما نبود.
نخست‌وزیر عراق نیز در این نشست توافقات اقتصادی در گفت‌وگوهای دوطرف را در مذاکرات دیروز یادآور شد و اظهار داشت: توافق کردیم که فعالیت گسترده‌ای داشته باشیم و برای ایجاد راه‌های مختلف جهت فعالیت‌های اقتصادی توافق شد.
وی توافقات ایران و عراق در زمینه مناسبات منطقه‌ای را مدنظر قرار داد و افزود: صحبت‌های لازم در این مورد انجام شد و دستاوردهایی به دست آمد.
مالکی اظهار داشت: قرار شد هیئت‌های دو طرف دیدارهای خود را بیشتر کنند و بر ضرورت افزایش همکاری‌ها به ویژه در منطقه تاکید شد چون این موضوع به نفع ما خواهد بود.
نخست‌وزیر عراق در ادامه در پاسخ به این سؤال که هدف گذاری عراق برای گسترش مناسبات اقتصادی با ایران چیست، ‌گفت: در خصوص مسائل مختلف پیرامون اقتصاد صحبت کردیم تا شرکت‌هایی که از ایران به عراق می‌آیند، توانایی لازم برای کار در این کشور را داشته باشند.
وی افزود: اگر این شرکت‌ها بیایند مناسبات تجاری که هم اکنون سه میلیارد دلار است به 12 تا 15 میلیارد دلار می‌رسد و البته باید گفت که مناسبات تجاری با ایران برای ما سقفی ندارد.
وی اظهار داشت: امیدواریم در ژنو 2 بتوانیم با کمک کشورهای منطقه به توافق خوبی برای حل بحران سوریه برسیم.
دیدار با مقامات عالی جمهوری اسلامی ایران از جمله رهبر معظم انقلاب، حسن روحانی رئیس جمهوری، اکبر هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه از برنامه های نوری المالکی در این سفر است.

 


تو را غایب نامیده‌اند، چون «ظاهر» نیستی، نه اینکه «حاضر» نباشی.
«غیبت» به معنای «حاضر نبودن»، تهمت ناروایی است که به تو زده‌اند و آنان که بر این پندارند، فرق میان «ظهور» و «حضور» را نمی‌دانند، آمدنت که در انتظار آنیم به معنای «ظهور» است، نه «حضور» و دلشدگانت که هر صبح و شام تو را می‌خوانند، ظهورت را از خدا می‌طلبند نه حضورت را. وقتی ظاهر می‌شوی، همه انگشت حیرت به دندان می‌گزند با تعجب می‌گویند که تو را پیش از این هم دیده‌اند. و راست می‌گویند، چرا که تو در میان مائی، زیرا امام مائی، جمعه که از راه می‌رسد، صاحبدلان «دل» از دست می‌دهند و قرار ازکف می‌نهند و قافله دل‌های بی‌قرار روی به قبله می‌کنند و آمدنت را به انتظار می‌نشینند...
و اینک ای قبله هر قافله و ای «شبروان را مشعله»، در آستانه آدینه‌ای دیگر با دلدادگان دیگری از خیل منتظرانت سرود انتظار را زمزمه می‌کنیم.
قنوت گل
تا بیایی چشم‌های باغ بر در مانده است
در قدم‌هایت قنوت گل شناور مانده است
بازی تکراری خورشید و کفر روزها،
آسمان دلگیر از این درد مکرر مانده است
در ستیز دشنه‌ها حتی کلاغان مرده‌اند
روی تل خاک‌ها نعش برادر مانده است
شهر لبخند از هبوط اشک بارانی شده
بر لبان یاس و سوسن خنده ‌تر مانده است
کام این جنگل غرور گرگها را می‌چشد
جاری باران! فقط تصمیم آخر مانده است
آینه در انحصار نقش‌های حقه‌باز،
تشنه تصویر یک صبح معطر مانده است
تا بیایی، در کنار کوچه و دیوار و میخ
چند پر از بال جبرائیل بر در مانده است
حسن زاهدی
قسم
تو را به ساحت این اسب بی‌سوار قسم
به عطر کهنه بابونه بهار قسم
به هر که عاشق زیتون چشمهات شده
به شرحه شرحه سرخ دل انار قسم
به اینکه زنده و بیدار، خشکمان زده است
به خواب سیصد و نه سال کنج غار قسم
به آنکه مست تو خوردیم تا سحر همگی؛
دعای جوشن انگور را هزار قسم
به درس مثنوی نی که میدمی در ما
به ناله‌های دل سیمی سه تار قسم
به من که شاعر این شحنه‌های نیمه شبم
به حر، به حرمت این نام مستعار قسم
به تو که فرصت آن شد که پنبه‌ها بزنی
و واکنی سر منصور را ز دار قسم
بیا که رونق عشقت فریب خلق شده
که می‌خورند دروغین به زلف یار قسم
بیا که ابر، نمانده که محول آن بشوی
تو آفتابی و روشن به انتظار قسم
حسین رضوی فرد
این جمعه هم گذشت
ساعات عمر من همگی غرق غم گذشت
دست مرا بگیر که آب از سرم گذشت
مانند مرده‌ای متحرک شدم بیا
بی‌تو تمام زندگی‌ام در عدم گذشت
می‌خواستم که وقف تو باشم تمام عمر
دنیا خلاف آنچه که می‌خواستم گذشت
دنیا که هیچ، جرعه‌ آبی که خورده‌ام
از راه حلق تشنه‌ من مثل سم گذشت
بعد از تو هیچ رنگ تغزل ندیده‌ایم
از خیر شعر گفتن، حتی قلم گذشت
تا کی غروب جمعه ببینم که مادرم
یک گوشه بغض کرده که: این جمعه هم گذشت
مولا! شمار درد دلم بی‌نهایت است
تعداد درد من به خدا از رقم گذشت
حالا برای لحظه‌ای آرام می‌شوم
ساعات خوب زندگی‌ام در حرم گذشت
سید حمیدرضا برقعی

 


استقبال از کتاب «ریشه‌ها»
پس از بیانات رهبر انقلاب
بنا بر اعلام انتشارات امیرکبیر فروش و استقبال از کتاب «ریشه‌ها» پس از تأکید رهبر معظم انقلاب بر خواندن این اثر به جوانان، دو برابر شد، به طوری که این کتاب یکی از آثار پرفروش طی دو هفته‌ گذشته انتشارات امیرکبیر اعلام شده است.
به گزارش تسنیم، در دیدار بسیجیان با رهبر معظم انقلاب، ایشان بر خواندن کتاب «ریشه‌ها» نوشته الکس هالی تأکید کردند. این اثر توسط انتشارات امیرکبیر منتشر شده است. تاکنون کتاب به چاپ نهم رسیده اما بعد از تأکید رهبر معظم انقلاب بر مطالعه این اثر به جوانان، فروش کتاب دو برابر شده به طوری که چاپ نهم کتاب به اتمام رسیده و قرار است چاپ دهم آن روانه بازار کتاب شود. بنا بر اعلام این انتشارات، «ریشه‌ها» که تاکنون توجه چندانی به آن نمی‌شد، طی دو هفته گذشته یکی از پرفروش‌ترین آثار انتشارات امیرکبیر شده است.
«ریشه‌ها» زندگی یک خانواده آمریکایی و نیاکانش را به تصویر می‌کشد. پیام محوری این داستان، وضعیت نابسامان آمریکاییان آفریقایی‌تبار و بیان رنج‌ها و کاستی‌های زندگی آنها در دوران برده‌داری و پس از آن است. نویسنده در این کتاب به شناساندن مفاهیم تبعیض نژادی، بردگی، بیگاری و زیر تملک دیگران بودن می‌پردازد و آن را محکوم می‌کند.
رهبر انقلاب اسلامی در بخشی از دیدار اخیر فرماندهان بسیج که به کتاب «ریشه‌ها» هم اشاره داشتند، فرمودند: «ربودن و اسیر کردن سیاهان یکی از ماجراهای گریه‌آور تاریخ که دوست ندارند نظام سلطه آمریکا و امثال او که این داستان احیاء بشود همین مسئله غلام و کنیز گرفتن مردم آفریقاست. کشتی‌ها را می‌آوردند از اقیانوس اطلس در سواحل کشورهای غرب آفریقا مثل گامبیا و امثال این‌ها نگه می‌داشتند، بعد می‌رفتند با تفنگ و سلاح‌هایی که مردم آن روز از این سلاح‌ها دستشان خالی بود، پیر و جوان و مرد و زن را صدها و هزارها می‌گرفتند با شرایط بسیار سختی با این کشتی‌ها می‌بردند به آمریکا برای بردگی، به عنوان برده. انسان آزاد را که در خانه خودش، در شهر خودش زندگی می‌کرد به اسارت می‌گرفتند که الآن سیاهانی که در آمریکا هستند از نسل آن‌هایند. چند قرن این فشار عجیب را آمریکایی‌ها آوردند که کتاب‌ها نوشتند. این کتاب «ریشه‌ها» که کتاب مغتنمی است برای نشان دادن گوشه‌ای از این فجایع، این‌ها را چطور می‌تواند انسان امروز فراموش کند.»
ضیاءالدین دری، کارگردان سینما:
خانه سینمایی‌ها به جای کار صنفی
برای موقعیت خودشان کار می‌کنند!
کارگردان سریال‌های «کیف انگلیسی» و «کلاه پهلوی» با انتقاد شدید از عملکرد خانه سینما گفت: دوستان خانه سینما به جای رسیدگی به مسائل صنفی، برای موقعیت خودشان کار می‌کنند.
سید ضیاءالدین دری، در گفت‌وگو با سینماپرس گفت: ما سال‌ها است در خانه سینما دعوا می‌کنیم اما نمی‌دانیم خانه سینما برای چیست. خانه سینما برای این است که به این مسائل(صنفی) رسیدگی کند، اما دوستان می‌خواهند برای موقعیت‌های خودشان استفاده‌هایی بکنند. اگر هدف خانه سینما در روز اول بر مبنای این نوع از مناقشات بود الان به اینجا نمی‌رسیدیم و تنها چیزی که در خانه سینما مورد توجه نیست مقابله‌های صنفی است. فقط کمیسیون اکران و تهیه‌کنندگان در خانه سینما فعال هستند.
این کارگردان ادامه داد: همه باید از اقلیت تا اکثریت در شورای مرکزی خانه سینما حاضر باشند. مثلا در کانون فیلمنامه‌نویسان از هر گروه و هر گرایشی باید حضور داشته باشند و همه باید در شورای هفت نفره کانون نماینده داشته باشند. در هیات مدیره هم باید به همین‌گونه عمل شود، مانند مجلس شورای اسلامی است و همه باید باشند. فیلمنامه‌نویسان و کارگردان مولف باید اعلام موجودیت کنند و بگویند ما دیگر قرارداد نمی‌بندیم و کار نمی‌کنیم و آنگاه ببینیم که آیا می‌توانند روی حرف خود بایستند و یا بعضی‌ها یواشکی کار می‌کنند.
دری در پایان گفت: در کشورهایی که سندیکا و صنوف فعال هستند فارغ از گرایش‌های سیاسی و حزبی برای منافع صنفی می‌جنگند و وحدت دارند و هرکس این را بشکند از خود می‌رانند.
انتقاد حداد عادل
از بی‌توجهی به هنر خوشنویسی
رئیس فرهنگستان ادب با انتقاد از بی‌توجهی به هنر خوشنویسی گفت: هنر خوشنویسی در نظام جمهوری اسلامی رشد جهشی داشته است.
حدادعادل در مراسم اختتامیه نمایشگاه خوشنویسی زنده‌یاد حبیب‌الله فضائلی بر این نکته تاکید کرد که خوشنویسی هنری همیشه پاک است و از پلیدی دور مانده و به عبارتی دیگر خوشنویسی آواز خط است.
به گزارش مهر، مراسم اختتامیه نمایشگاه و بزرگداشت زنده‌یاد حبیب‌الله فضائلی هنرمند خوشنویس با حضور غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در گالری بین‌المللی نی بنیاد شمس صبح دیروز چهارشنبه 13 آذر برگزار شد. حداد عادل در این مراسم گفت: امروز به احترام یک هنر و یک هنرمند ارجمند گرد هم آمده‌ایم. هنر تاجی است که بر سر هر کسی که قابلیت دارد، گذاشته می‌شود. هر چیزی که در این دنیا بتواند دستخوش کار انسان باشد می‌تواند هنری شود، از جمله نوشتار.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی خوشنویسی را هنری فاخر و نجیب برشمرد و ادامه داد: برخی هنرها خوش‌اقبال هستند که آلوده نمی‌شوند که از آن جمله خوشنویسی است، اما هنری مثل موسیقی آسیب‌پذیر است.
حداد عادل با اظهار تاسف از اینکه چرا در مدارس دولتی و آموزش و پرورش ما نسبت به خوشنویسی بی‌تفاوتند، گفت: گاهی در دانشگاه برای نشان دادن خط دانشجویانمان به دیگران خجالت می‌کشیم زیرا آن‌قدر بدخط هستند که قابلیت خواندن ندارند.
وی خوشنویسی را هنر مورد علاقه روحانیون دانست و در پایان بیان کرد: روحانیون به خوشنویسی علاقه زیادی دارند، به عنوان مثال خود حضرت امام(ره) و برادر بزرگوارشان آقای پسندیده استاد خط داشتند و بسیار خوش می‌نوشتند.
معاون مرکز هنرهای تجسمی ارشاد:
اعتراض برخی هنرمندان به ممیزی خنده‌دار است!
معاون مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد در رابطه با نامه گروهی از هنرمندان هنرهای تجسمی خطاب به وزیر ارشاد گفت: آن چیزی که در این نامه مطرح شده چیزی است که هم‌اکنون نیز اجرا می‌شود؛ ما چهار سال است که ممیزی را برداشته‌ایم البته نه به این معنا که ممیزی نداریم بلکه قبلا به این شکل بود که باید نگارخانه‌ها تابلوهایشان را می‌آوردند کارشناسان وزارت ارشاد بررسی می‌کردند و می‌گفتند که فلان تابلو باشد یا نباشد اما ما با توجه به اعتماد به مدیران نگارخانه‌ها این کار را به خود آنها واگذار کردیم. در واقع لازم نبود که برای هر نمایشگاه آثارشان را نزد ما می‌آوردند اما باید مواردی را از جمله موارد اخلاقی و اعتقادی و سیاسی رعایت می‌کردند. علی تن در گفت‌وگو با نسیم، با بیان این موضوع که این مطالبی که در این نامه آورده شده بیشتر خنده‌دار است تا جدی اظهار داشت: به نظر می‌آید که این هنرمندان در جریان روند کار نبوده‌اند اگر هم منظور آنها این است که اصلا ممیزی نباشد بسیار اشتباه می‌کنند و اصلا چنین چیزی امکان نخواهد داشت زیرا ما اجازه نمی‌دهیم که مسائل غیر اخلاقی یا مواردی چون تبلیغ و ترویج شیطان‌پرستی و وهابیت و حتی مواردی چون ترویج دخانیات و لودگی‌ها بر روی دیوارهای نگارخانه کشور اسلامی نصب شود، مسلما چنین آزادی‌هایی هرگز داده نخواهد شد.
گفتنی است چند روز پیش، برخی رسانه‌ها خبر از انتشار نامه تعدادی از هنرمندان تجسمی به وزیر ارشاد در خصوص ممیزی‌ها در این حوزه داده بودند که در آن با انتقاد از عملکرد مرکز هنرهای تجسمی دولت دهم، خواستار حذف ممیزی پیش از نمایش آثار شده بودند.
میرکریمی فیلم جدید خود را
به نوه‌ شهید عباس دوران تقدیم کرد
مستند داستانی «عباس» درباره‌ سرلشکر خلبان شهید عباس دوران به کارگردانی سیدرضا میرکریمی با تقدیم به نوه‌ این شهید به نمایش درآمد.
به گزارش ایسنا، رضا میرکریمی در اولین نمایش این مستند 32 دقیقه‌ای در سخنانی کوتاه اظهار خرسندی کرد از اینکه مستند داستانی شهید عباس دوران در این محفل که همسر و فرزند شهید عباس دوران حضور دارند به نمایش درمی‌آید.
وی ادامه داد: ما در ساخت این مجموعه، زندگی خوبی را با شهدا آغاز کردیم و لذت‌بخش بود. خوشحالم اثری ثبت می‌شود که می‌تواند ادای دینی هرچند کوچک نسبت به عظمت و بزرگی شهدا باشد و کاری باشد که بتواند در جایی که لازم است، شهدا دست ما را بگیرند.
این کارگردان با اشاره به حضور همسر و پسر شهید دوران در تالار یادآور شد: ما این اثر هنری را به نوه‌ تازه به دنیا آمده شهید عباس دوران، «فربد عباس» تقدیم می‌کنیم.

 


معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت خارجه کشورمان در حاشیه کنفرانس سالانه کشورهای عضو سازمان منع تسلیحات شیمیایی با قائم‌مقام وزارت خارجه سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد.
سیدعباس عراقچی در دیدار با فیصل مقداد قائم مقام وزارت خارجه سوریه ضمن حمایت از تصمیم و اراده مصمم طرف سوری در اجرای تعهداتش ذیل مفاد کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی گفت: مقامات سوری به درستی و به موقع تصمیم گرفتند که به کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی ملحق شوند و با این تصمیم به موقع، افراطی‌ها را ناامید کردند.
وی در ادامه بر تعامل و همکاری نزدیک دو کشور تاکید و آمادگی کشورمان را برای انتقال تجارب و دانش خود در اجرای کنوانسیون به سوریه اعلام کرد.
در این دیدار، قائم‌مقام وزارت خارجه سوریه نیز با اشاره به توافق اخیر کشورمان با کشورهای غربی در مورد برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای، این موافقتنامه را پیروزی دیپلماسی ایرانیان دانست و آن را تبریک گفت.
فیصل مقداد کمک‌ها و مشورت‌های فنی کشورمان به سوریه در اجرای کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی را بسیار مفید و سازنده دانست و اظهار داشت کشورش مصمم است که علی‌رغم مشکلات اقتصادی و امنیتی که در این کشور وجود دارد، به تمام تعهدات خود در امحای ذخایر سلاح‌های شیمیایی‌اش عمل کند و در این راه از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.
همچنین، سیدعباس عراقچی در دیدار با تیمرمانس وزیر خارجه هلند با تشریح مذاکرات ژنو و توافقات به عمل آمده، اظهار کرد: گفت‌وگو و مذاکره تنها ابزار موثر برای حل موضوعات و مشکلات بین‌المللی است.
مذاکرات ژنو با رویکرد برد - برد صورت گرفت و در نتیجه آن حقوق هسته‌ای ایران از جمله برنامه غنی‌سازی مورد شناسایی قرار گرفت و از طرف دیگر ایران نیز اقدامات اعتمادسازی را اتخاذ خواهد کرد.
معاون وزیر امور خارجه بر ضرورت عزم جدی دو طرف برای اجرای توافقات متقابل با هدف حصول به توافق جامع تاکید کرد و گفت: تحریم‌ها غیرسازنده بوده و باید برداشته شوند.
وزیر امور خارجه هلند نیز با ابراز خرسندی از این دیدار، حمایت کامل دولت هلند از توافق ژنو را اعلام و اظهار کرد: هلند برای اجرای این توافقات در اتحادیه اروپا سهم مثبت خود را ایفا خواهد کرد.
گفتنی است، هجدهمین کنفرانس سالانه کشورهای عضو کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی از دوشنبه گذشته به مدت 5 روز در لاهه هلند آغاز به کار کرده است و هیئتی از جمهوری اسلامی ایران نیز در این کنفرانس حضور دارد.

 


وزیر امور خارجه کشورمان که دوشنبه شب از سفر دوره‌ای به کشورهای کویت، عمان و قطر بازگشته بود دیروز در سفری یک روزه راهی امارات شد و با مقامات این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.
ظریف صبح دیروز پس از ورود به ابوظبی بلافاصله به همراه همتای اماراتی خود به منظور دیدار با شیخ خلیفه بن‌زاید رئیس کشور امارات با هلیکوپتر راهی العین شد و با وی دیدار و گفت‌وگو کرد.
ظریف در این دیدار با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره در راستای خیر و صلاح کشورهای منطقه گام برداشته و بر ایجاد آرامش، ثبات و اعتدال تأکید دارد،‌ سلام‌های گرم و صمیمانه حسن روحانی رئیس‌‌جمهوری کشورمان را به رئیس کشور امارات ابلاغ کرد.
وی با اشاره به دعوت روحانی از رئیس کشور امارات برای سفر به ایران این دعوت را مورد تأکید قرار داد.
وی روابط با کشورهای همسایه و منطقه را اولویت جمهوری اسلامی ایران در عرصه سیاست خارجی برشمرد و افزود: جمهوری اسلامی برای روابط با امارات اهمیت ویژه‌ای قائل است و امیدواریم در این دوره بتوانیم با مدیریت روابط و استفاده از فرصت‌‌ها و ظرفیت‌ها، همکاری دو کشور را تقویت و نهادینه کنیم.
رئیس کشور امارات نیز در این دیدار از ظریف خواست که سلام‌‌ها و آرزوهای صمیمانه خود را به رئیس جمهور ایران ابلاغ کند و با تأکید بر اینکه امارات برای هر نوع همکاری با جمهوری اسلامی آمادگی دارد، گفت:‌ جمهوری اسلامی ایران کشوری مهم است و از همه به ما نزدیکتر می‌باشد.
وی بر ضرورت افزایش دیدار‌ها و رفت و آمد‌ها در راستای تقویت روابط دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی تأکید کرد و گفت که به کلیه مسئولان اماراتی و دستگاه‌های ذی‌ربط تأکید کرده که در راستای تقویت مناسبات هر کاری را که می‌توانند انجام دهند.
ظریف در دیدار با شیخ محمد بن‌راشد نخست‌وزیر، وزیر دفاع و حاکم دبی نیز که ظهر دیروز برگزار شد با بیان اینکه روابط تهران و ابوظبی در مسیر خوبی قرار دارد، عنوان کرد: تلاش ما این است که در  دولت جدید این روابط را بیش از گذشته توسعه دهیم و امیدواریم با حمایت شما بتوانیم این مناسبات را در راستای منافع مشترک قرار داده و حداکثر استفاده را از فرصت‌‌‌ها ببریم.
ظریف سلام‌‌ها و آرزوهای گرم حسن روحانی رئیس‌جمهور و اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور را به حاکم دبی ابلاغ و دعوت رئیس‌جمهور و معاون اول رئیس‌جمهور کشورمان از شیخ محمد بن راشد برای سفر به ایران را تکرار کرد.
خبرگزاری «انباء امارات الیوم»، پس از دیدار ظریف با رئیس کشور امارات گزارش داد که «شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان» دعوت «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران برای سفر به تهران را پذیرفت.
وزیر امور خارجه ایران دعوت حسن روحانی از رئیس امارات را به وی منتقل کرد و شیخ خلیفه نیز با پذیرش این دعوت اعلام کرد که زمان این سفر را در آینده اعلام خواهد کرد.

 


نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اشکالات و ایرادات قرارداد کرسنت در مورد فساد، نقض حاکمیت ملی و قیمت پایه‌گذاری را تشریح کرد.
الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس در حاشیه جلسه علنی روز گذشته مجلس در جمع خبرنگاران در مورد سوال خود از وزیر نفت پیرامون قرارداد کرسنت، این قرارداد را دارای ۳ اشکال دانست و اظهار داشت: یک مسئله فسادی است که در قرارداد اولیه تا الحاقیه ششم این قرارداد مشهود است و بنا به مستنداتی که در این پرونده موجود است، موجب ابطال قرارداد می‌شود. یعنی برگ برنده ما در لاهه اثبات این ادعاست که این قرارداد با فساد همراه بوده است.
وی خاطرنشان کرد: ما دو لایحه را به دادگاه لاهه تقدیم کرده‌ایم و لایحه سوم را باید دولت تقدیم می‌کرده که وزارت نفت تاخیر داشته است و مهلت یک ماهه از دادگاه گرفته تا لایحه سوم را طی یکی دو هفته آینده مبنی بر فسادآلودبودن قرارداد کرسنت به لاهه ارسال کند. البته این مورد طبق سخنان وزیر نفت است.
نادران مسئله دوم در قرارداد کرسنت را نقض حاکمیت ملی در حوزه‌های سرزمینی کشورمان دانست و گفت: این مورد را نیز وزیر نفت قول داده است که اگر قرارداد جدیدی با کرسنت امضا شود، به نحوی عمل کنند که حاکمیت ملی ما در حوزه سرزمینی که محل قرارداد است، مخدوش نشود و آنها نیز با پرچم ما کار کنند و اگر احیانا می‌خواهند با پرچم امارات کار کنند، برای تحویل گازها خارج از آب‌های ما بروند.
وی در مورد نکته سوم قرارداد کرسنت این اشکال را پیرامون نحوه قیمت‌گذاری، فرمول قیمت‌گذاری و پایه قیمتی عنوان کرد که در قرارداد لاهه کرسنت ذکر شده است و افزود: به اعتقاد ما منافع ملی در این قرارداد با توجه به قیمت‌های آن روزگار در کشورهای همسایه حتی با توجه به اینکه قیمت گاز محلی است و نه یک قیمت بین‌المللی، قیمت مناسبی نبوده و امروز نیز به مراتب وضعیت در این زمینه وخیم‌تر است و آنچه که قبلا نسبت به قیمت‌های موجود تصویب شده لازم است که طرفین تجدیدنظر اساسی در قرارداد داشته باشند.
نماینده مردم تهران تصریح کرد: بنابراین اگر دولت تلاش کند، باید حکم ابطال قرارداد قبلی را در لاهه بگیریم و اگر بنا شد قرارداد جدیدی امضا شود، ملاحظاتی که عرض کردم در مورد نحوه قیمت‌گذاری، حاکمیت ملی و فساد در آن رعایت شود تا اتفاقات گذشته تکرار نشود.

 


کاخ سفید در تازه‌ترین موضع‌گیری خود درباره توافق ژنو، اعلام کرد غنی‌سازی مشروط می‌تواند در توافق نهایی با ایران لحاظ شود.
طی 10 روزی که از توافق موقت ژنو می‌گذرد، مقامات آمریکایی اظهارات مختلفی درباره آن داشته‌اند که عمده آنها درباره موضوع غنی‌سازی بوده است. کاخ سفید در جدیدترین اظهار نظر خود، حق قانونی غنی‌سازی ایران را به توافق نهایی و مشروط به اما و اگرهایی کرده است.
«برنادت میهن» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه‌ای در ارتباط با توافق ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) اعلام کرد که توافق جامع نهایی 6 کشور با ایران شامل ظرفیت غنی‌سازی ایران می‌شود.
وی در بیانیه‌اش تصریح کرد: ما آمادگی داریم که در خصوص یک برنامه غنی‌سازی بسیار محدود مذاکره کنیم. اگر ما بتوانیم در خصوص تمامی این محدودیت‌های سخت به یک تفاهم برسیم، سپس مقدمه‌ای خواهیم داشت که شامل میزان بسیار نسبتاً کم از غنی‌سازی می‌شود که این میزان مرتبط با نیازهای واقعی ایران است و هرگونه قابلیت پیشرفت هسته‌ای در مدت زمان کوتاه را از بین می‌برد.
روزنامه تایمز اسرائيل در واکنش به این بیانیه نوشته است: ماه‌ها بود که گزارش می‌شد دولت اوباما و قدرت‌های غربی آماده‌اند غنی‌سازی سطح پایین را به عنوان بخشی از یک توافق دائمی، بپذیرند. بیانیه روز سه‌شنبه میهن برای اولین بار این گزارش‌ها را تایید کرد.
همچنین جی‌کارنی، سخنگوی کاخ سفید، اعلام کرد که دولت آقای اوباما به شدت با تصویب تحریم‌های جدید مخالف است، حتی اگر این تحریم‌ها با تاخیر به اجرا درآید.
او مدعی شد:‌«اگر ما در حال حاضر این تحریم‌‌ها را تصویب کنیم حتی آن طوری که گفته می‌شود فوراً به اجرا گذاشته نشود، ایرانی‌ها و شرکای بین‌المللی ما این طور برداشت خواهند کرد که ما با سوءنیت مذاکره کرده‌ایم.»
جی‌کارنی ادعاکرد:‌«وضع تحریم جدید در مقطع فعلی حل و فصل مسالمت‌آمیز این مسئله (مناقشه اتمی) را تضعیف خواهد کرد. این اقدام به ایران بهانه خواهد داد که مفاد توافقنامه را به نفع خود تغییر بدهد.»
با این حال، گروهی از سناتورهای دموکرات و جمهوریخواه که از مفاد توافقنامه ژنو خشنود نیستند، گفته‌اند که قصد دارند به زودی طرح تحریمی تازه‌ای را علیه ایران تدوین کنند.
سنای آمریکا هم‌اکنون در تعطیلات به سر می‌برد ولی سناتورها از روز دوشنبه آینده به واشنگتن بازخواهند گشت.
سناتور رابرت منندز، رئيس کمیته روابط خارجی سنا، گفته است که تحریم‌های مورد نظر او اهرم فشار تازه‌ای برای دولت آمریکا در مذاکرات خواهد بود و موفقیت واشنگتن در مذاکرات را «بیمه خواهد کرد.»
این در حالیست که بعضی از مقام‌های ایرانی هشدار داده‌اند که در صورت تشدید تحریم‌ها، روند مذاکرات متوقف خواهد شد.

 


کاردار غیرمقیم انگلیس در ایران که سه‌شنبه وارد تهران شد گفت: گفت‌وگوهای دقیق و سازنده‌ای با همتای ایرانی خود و سایر مقامات ایران داشت.
به گزارش شبکه خبری پرس تی.وی شارما در بیانیه‌ای که توسط وزارت امور خارجه انگلیس منتشر شد، گفت: اولین سفر من به تهران خوب بود و من مایلم از مقامات ایران از جمله حسن حبیب‌الله‌زاده همتای ایرانی‌ام به خاطر تسهیل این سفر تشکر کنم.
وی افزود: من گفت‌وگوهای دقیق و سازنده‌ای با وزارت امور خارجه ایران درباره پیشبرد روابط دوجانبه‌مان براساس یک مبنای گام به گام و دوجانبه داشتم.
ایران و انگلیس در ماه اکتبر (مهرماه) توافق کردند که به عنوان اولین گام برای بازگشایی سفارت‌هایشان در خاک یکدیگر، کاردارهای غیرمقیمی را منصوب کنند.

 


وزیر خارجه روسیه گفت که توافق نهایی هسته‌ای با ایران بهانه لازم برای استقرار سپر موشکی آمریکا و ناتو را از بین می‌برد.
به گزارش فارس به نقل از صدای روسیه، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفت که توافق نهایی با ایران درباره برنامه هسته‌ای این کشور لزوم استقرار سپر دفاع موشکی در اروپا را از بین می‌برد.
آمریکا و ناتو تلاش می‌کنند به بهانه تهدید ایران یک سیستم دفاع موشکی در شرق اروپا و در همسایگی روسیه مستقر کنند.

 


ناصر سراج طی احکامی جداگانه معاونین جدید خود را در سازمان بازرسی کل کشور منصوب کرد.
سیدقاسم جلیلی‌شانی از سوی ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور به عنوان «سرپرست اداره کل حوزه ریاست، روابط عمومی و همکاری‌های بین‌المللی» این سازمان منصوب شد.
جلیلی پیش از این معاون اداره کل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بازرسی کل کشور بود.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور همچنین طی احکامی جداگانه «محمدجواد حشمتی مهذب» و «حجت‌الاسلام والمسلمین‌ محمدحسین موسی‌پور» را به ترتیب به عنوان معاون نظارت و بازرسی امور تولید و توسعه و معاون نظارت و بازرسی امور سیاسی و قضایی سازمان بازرسی کل کشور منصوب کرد.
ناصر سراج همچنین در احکامی دیگر ابراهیم شاهرخیان دهکردی و نادر خداوندگار را به ترتیب به عنوان «معاون برنامه‌ریزی و امور مجلس» و «معاون حقوقی و نظارت همگانی» سازمان بازرسی منصوب کرد.

 


معاون ستاد عمره و عتبات دانش‌آموزي با اشاره به اعلام فراخوان و ثبت نام بيش از ۶۰ هزار دانش‌آموز در كل كشور، اظهار داشت: امسال ۲۴۰۰ دانش‌آموز به زيارت خانه خدا مي‌روند.
علي حسني، معاون فعاليت‌هاي دانش‌آموزشي سازمان دانش آموزي و معاون ستاد عمره و عتبات دانش آموزي كشور در گفت و گو با پايگاه اطلاع رساني حج گفت: با مساعدت مسئولان بعثه و سازمان حج و زيارت، ۲۴۰۰ دانش آموز براي عمره مفرده امسال سهميه گرفتند.
وي دانش آموزان نخبه قرآني اعم از حافظان چهار جزء به بالا و قاريان قرآن، نخبگان و فعالان تشكلهاي دانش‌آموزي مانند بسيج دانش‌آموزي، پيشتازان، انجمن اسلامي دانش‌آموزان و دانش‌آموزان عضو مجامع و خبرگزاري پانا را به عنوان ملاك‌هاي انتخاب و اعزام براي عمره امسال عنوان كرد.
معاون ستاد عمره و عتبات دانش‌آموزي با اشاره به اعلام فراخوان و ثبت نام بيش از ۶۰ هزار دانش‌آموز در كل كشور، اظهار كرد: آزمون عمره دانش‌آموزي اول آذرماه در سراسر كشور برگزار شد كه منابع آن از برخي كتاب‌هاي بعثه مقام معظم رهبري چاپ شده از سوي نشر مشعر انتخاب شده بود.
حسني با بيان اينكه پس از برگزاري آزمون، از دانش‌آموزان به صورت نفر به نفر مصاحبه حضوري انجام مي‌شود كه اين كار در حال انجام است، گفت: نفرات اصلي براي عمره دانش‌آموزي از بين كساني كه امتيازهاي لازم را كسب كرده، آزمون و مصاحبه را با موفقيت پشت سر بگذارند، انتخاب مي‌شوند.
وي با اشاره به اينكه تقسيم بندي كاروان‌‌ها انجام و سهميه هر استان مشخص شده است، ابراز داشت: با اعلام قطعي نفرات برگزيده، گردهمايي استاني دانش‌آموزآن برگزار مي‌شود و برنامه‌هاي فرهنگي همچون ديدار با علما و مراجع تقليد، نمايندگان ولي فقيه در استان‌‌ها را در دستور كار قرار داده ايم.
معاون ستاد عمره و عتبات دانش آموزي دهه سوم بهمن ماه را تاريخ آغاز اعزام دانش‌آموزان به عمره مفرده اعلام كرد و گفت: عمليات عمره دانش آموزي طي فرايند ۲۵ روزه تا يك ماهه به پايان خواهد رسيد.
معاون ستاد عمره دانش‌آموزي اعلام كرد: اولين كاروان عمره دانش‌آموزي ۲۷ بهمن و آخرين كاروان ۲۸ اسفندماه امسال اعزام مي‌شوند.

 


سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ترور یک فرمانده حزب‌الله را محکوم کرد و گفت: مسئولیت این اقدام جنایتکارانه و تروریستی بر عهده رژیم صهیونیستی است.
«مرضیه افخم»، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان اقدام تروریستی سه‌شنبه شب که منجر به شهادت رسیدن یکی از فرماندهان حزب‌الله در جنوب بیروت شد را شدیدا محکوم کرد.
افخم تاکید کرد: یقینا با توجه به نقش برجسته آن شهید گرانقدر در شکست‌های رژیم صهیونیستی در برابر مقاومت اسلامی، کلیه مسئولیت این اقدام جنایتکارانه و تروریستی بر عهده رژیم صهیونیستی خواهد بود.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران شهادت این فرمانده رشید مقاومت اسلامی را به خانواده و همرزمان ایشان تبریک و تسلیت می‌گوید.

 


مدت اجرای آزمایشی قانون مدیریت خدمات کشوری با ابلاغ از سوی رئیس جمهور تا پایان سال 1393 تمدید می‌شود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، قانون تمدید مدت اجرای آزمایشی قانون مدیریت خدمات کشوری که به تصویب مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان رسیده است؛ طی نامه مورخ 1392/8/25 مجلس شورای اسلامی واصل و از سوی رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شد.
در ماده واحده این قانون آمده است: مدت اجرای آزمایشی قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 1386/7/8 تا پایان سال 1393 تمدید می‌شود.

 


طرح سوال از وزیر
ساری- فارس: نماینده مردم‌ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح سوال از وزیرجهاد کشاورزی به هیئت رئیسه مجلس ارائه شد. محمد دامادی گفت: بی‌توجهی دفتر امور طیور وزارت جهاد کشاورزی به استقلال انجمن جوجه‌ یک روزه مازندران سبب شد تا تولیدکنندگان بخش صنعت طیور استان برای دریافت حواله جوجه یک روزه با مشکل مواجه شوند.
وی با اشاره به اینکه تعدادی از نمایندگان مجلس پس از پیگیری و به نتیجه نرسیدن موضوع را در قالب پرسشی از وزیر مطرح و به هیئت رئیسه مجلس تحویل داده‌اند، گفت: پرسش از وزیر جهاد کشاورزی با امضای بنده و نمایندگان مردم قائمشهر، سوادکوه و سیمرغ به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.
کمک به بهبودی احمد عزیزی
کرمانشاه- فارس: مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه از ارائه کمک‌های دارویی به احمد عزیزی خبر داد و گفت: اقداماتی برای کمک به بهبود روند درمانی این شاعر انقلابی انجام داده‌ایم.
عادل شفیعی افزود: احمد عزیزی شاعر توانمند و متعهدی است که شعرهای انقلابی سروده و همه مسئولان وظیفه دارند به این شاعر آیینی کمک کنند.گفتنی است، احمد عزیزی از 15 اسفندماه 86 تاکنون بر اثر اختلالات کلیوی در حالت اغما بوده و اکنون در بخش آی.سی‌.یو بیمارستان امام رضا(ع) شهر کرمانشاه بستری است.
لایحه کم‌نقص
اصفهان- فارس: نماینده مردم فریدن، فریدون‌شهر و چادگان در مجلس گفت: ارائه به موقع لایحه بودجه از سوی دولت به مجلس زمینه‌ای برای رفع نواقص این لایحه و تصویب آن در مجلس است.
محمدعلی اسفنانی افزود: اینکه دولت بنا دارد لایحه بودجه سال 93 را سر وقت به مجلس ارائه نماید، جای تشکر دارد و نشان می‌دهد دولت بنای همکاری با مجلس را گذاشته که این موضوع در راستای رفع مشکلات مردم تأثیر بسزایی دارد.
تحویل 90 دستگاه واگن باری
اراک- واحد مرکزی خبر: 90 دستگاه واگن باری ساخت صنعتگران شرکت واگن پارس اراک، به شرکت گل‌گهر سیرجان تحویل داده شد. با تحویل این تعداد واگن باری لبه بلند، تعداد واگن‌های تحویلی شرکت واگن پارس به شرکت گل گهر سیرجان به 150 واگن رسید.
مدیرعامل شرکت واگن پارس اراک گفت: مجموع قرارداد ساخت واگن برای شرکت گل‌گهر 200 دستگاه واگن باری است و 50 دستگاه باقیمانده تا پایان سال جاری تحویل داده می‌شود.
به گفته مختاری، سیستم نیروی محرکه برای حرکت چرخ‌های واگن روی ریل بومی‌سازی و بر روی واگن‌های باری ساخت این شرکت نصب شده است.
افزایش تجهیزات کشاورزی
گرگان-واحد مرکزی خبر: تجهیزات جدید کشاورزی به امکانات این بخش کشور افزوده می‌شود. معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت جهاد کشاورزی با اعلام این خبر گفت: این تجهیزات شامل 5 هزار دستگاه تراکتور و 500 دستگاه کمباین است. جوادی افزود: این امکانات در چهار ماه آینده به ظرفیت سخت افزاری کشاورزی کشور افزوده می‌شود.
رونمایی از تمبر شهید دکتر شهریاری
زنجان-فارس: در سومین سالگرد شهادت دکتر شهریاری مراسمی با حضور مسئولان کشوری، استانی و اقشار مختلف مردم در زنجان برگزار شد.در این مراسم معاون راهبردی و روابط بین‌المللی سازمان انرژی اتمی ایران و مدیرکل مهندسی املاک و پدافند غیرعامل سازمان انرژی اتمی ایران به سخنرانی پرداخته و به آخرین دستاوردهای ایران در بحث انرژی هسته‌ای پرداختند.در پایان این مراسم از تمبر یادبود شهید شهریاری رونمایی شد.

 


رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: مسئله ما با آمریکا بحث اعتماد‌سازی نیست بلکه ماهیت است.
سرتیپ محمدرضا نقدی در اختتامیه همایش بسیج و رسانه که در سالن همایش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار داشت: آمریکا علیه ملت ایران صدها جنایت مختلف انجام داده و نباید بعضی‌ها با یک پیام تبریک نوروز به زبان فارسی دهانشان آب بیفتد چرا که خوی آمریکا استکباری است.
وی با بیان اینکه رسانه‌ها باید از روشنگری حضرت زینب(س) بعد از حادثه عاشورا درس بگیرند،‌ افزود: به نظر من تولد حضرت زینب(س) باید به جای روز پرستار، روز خبرنگار باشد چون سنخیت بیشتری دارد.
به گزارش فارس، نقدی با اشاره به اینکه باید به برنامه‌های دشمن توجه کنیم، بیان داشت: امروز آمریکا که از هر انگشتش شرارت می‌بارد و مرکز تمام تروریست‌های بزرگ جهان است خودش را ضدتروریست می‌نامد و در زمینه حقوق بشر دارای بارزترین پرونده‌های ضد حقوق بشر است اما خودش را توسط رسانه‌ها مهد حقوق بشر معرفی می‌کند.
وی با بیان اینکه مسئله ما با آمریکا بحث اعتمادسازی نیست بلکه ماهیت است ادامه داد: نمی‌توان با دو لبخند و مذاکره به آمریکا اعتماد کرد.
نقدی درخصوص این جمله سران آمریکا که گزینه نظامی روی میز است، گفت: گزینه‌های آنها 20 سال است که روی میز است اما چه کاری کرده‌اند و چرا این گزینه روی میز خاک می‌خورد و البته تا آخر هم خاک خواهد خورد.

 


یکی از مراجع تقلید شیعیان با توصیه به هیئت‌‌های عزاداری و مداحان گفت: باید اهداف امام حسین(ع) برای مردم تبیین شود.
آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در آغاز درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با بیان این که کارهای خلاف وارد عزاداری حسینی(ع) نشود گفت: باید مراقب باشیم کارهای خلاف، بساط امام حسین(ع) را آلوده نکند.
وی با بیان این که پیامی به مداحان دارم ادامه داد: مداحان پیشکسوت، مداحان جوان را آموزش دهند، و سبک‌های متین و سنگین و در شأن مجلس امام حسین(ع) اجرا کنند.
به گزارش مهر این استاد برجسته حوزه تاکید کرد: مراقب باشید، سبک‌های مجالس عیش و نوش را وارد مجالس حسینی(ع) نکنند و هیئت‌های عزاداری نیز برای پرداختن رقم‌های بالا به مداحان مسابقه نگذارند و کار عزاداری را تبدیل به تجارت نکنند.
آیت‌الله مکارم شیرازی اظهار داشت: مداحان و هیئت‌ها باید قصدشان خالص باشد، وجوه کلان و رقم‌های بالا خدای ناکرده موجب بی‌اخلاصی می‌شود، باید مداحان پیشکسوت آنها را نهی کنند.
وی با بیان اینکه مسائل سیاسی و جناحی وارد مجالس حسینی نشود گفت: باید مراقب بود، مجالس حسینی تبدیل به مجالس سیاسی و جناحی خاص نشود.
این مرجع تقلید افزود: اساتید دانشگاه‌های ژاپن برنامه‌های عزاداری را دیده بودند خیلی تحت تاثیر قرار گرفته بودند، عاشورا بعد از 1400 سال ظرفیت‌های زیادی دارد، مشروط بر این که وارد مسائل افراطی و آلوده نشود.

 


مشهد- خبرنگار کیهان:
معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تدوین لایحه نظام جامع رسانه‌ای کشور و ارسال آن به مجلس تا پایان سال جاری خبر داد.
حسین انتظامی در نشست هم‌اندیشی با مدیران مسئول مطبوعات و خبرگزاری‌های خراسان رضوی با تأکید بر بازنگری و اصلاح ساختار روشها در عرصه رسانه‌ای کشور با توجه به اقتضات روز، اظهار داشت: باید در کشور شرایطی فراهم شود تا اقتصاد مطبوعات توسط خود مطبوعات بچرخد و دولت در این میان تنها نقش نظارتی داشته باشد، لذا مشغول اصلاح روشها در این زمینه هستیم.
وی با اشاره به لزوم تهیه طرح تأسیس نظام صنفی رسانه، افزود: متأسفانه در کشور ما به دلیل عدم رعایت استانداردهای لازم، شاخص اخلاق حرفه‌ای در هیچ صنفی به اندازه صنف رسانه پایین نیست،‌در حالی که تمامی رسانه‌های غربی مفهومی به عنوان آیین نامه اخلاق حرفه‌ای وجود دارد، البته امیدواریم با شکل‌گیری نظام صنفی رسانه در کشور،‌ بتوانیم این مشکلات را مرتفع کنیم.
انتظامی تصریح کرد: دولت باید به مطبوعات یارانه بدهد. نباید مطبوعات برای پرداخت هزینه‌هایشان دست‌گدایی به سوی دولت دراز کنند، چرا که این امر مغایر اصول حرفه‌ای و شأن مطبوعات است. وی با بیان اینکه پرداخت یارانه به نشریات دولتی و خصوصی تا پایان امسال ادامه خواهد یافت، اظهار داشت: قطع یکباره یارانه نشریات امکان‌پذیر نیست. معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد با اشاره به وجود 200 روزنامه در کشور، گفت: با توسعه مطبوعات به این شکل مخالفم،‌چرا که متناسب با این تعداد روزنامه، روزنامه‌نگار حرفه‌ای و زیرساخت‌های لازم را نداریم.
انتظامی از راه‌اندازی سیستم ثبت‌نام و تقاضای الکترونیک نشریات در آینده‌ای نزدیک خبر داد.
وی توانمندسازی اصول حرفه‌ای رسانه راجزو برنامه‌های وزارت ارشاد دانست و افزود: متأسفانه طی این سالها قانونی در زمینه تبلیغات در رسانه ها نداشته‌ایم،‌تا در آن تکالیف کانون‌های تبلیغاتی و رسانه‌ها مشخص شود.
وی گفت: از این پس آگهی‌های دولتی به هفته‌نامه‌ها و ماه‌نامه‌ها هم داده شود. انتظامی با اشاره به اینکه باید شرایطی فراهم شود تا خانه‌های مطبوعات در کشور با قوت به فعالیت‌شان ادامه دهند، اظهار داشت: در همین راستا انتخابات این خانه‌ها باید به طور همزمان طی یک هفته مشخص در سراسر کشور برگزار شود، زیرا شکل‌گیری توانمند خانه مطبوعات در دوره جدید، مقدمه شکل‌گیری نظام صنفی رسانه است. معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نظام صنفی رسانه مثل سایر نظام‌های صنفی دارای قانون مصوب مجلس خواهد بود و برای رئیس صنف رئیس جمهوری حکم می‌زند.
وی افزود: وزارت ارشاد آمادگی ارائه امکانات لازم به خانه‌های مطبوعات در زمینه برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه خبرنگاران را دارد، البته خانه‌های مطبوعات نیز باید تعریف خبرنگاری را با جدیت دنبال کنند.
وی گفت: در حال حاضر 6 هزار نشریه ثبت‌نام شده داریم که نیمی از آنها منتشر نمی‌شوند که نشان دهنده برنامه‌ریزی غلط در گذشته بوده است.
معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد همچنین در خصوص بیمه خبرنگاران گفت: طبق ماده 46 قانون مطبوعات، بیمه خبرنگاران در هر رسانه برعهده صاحب امتیاز آن رسانه است.

 


مدیرکل منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: در حال حاضر 1700 کتابخانه نهادی کشور دارای بخش ویژه کودک شده و 300 کتابخانه دیگر هم با یک میلیارد تومان اعتبار به این بخش مجهز خواهند شد.
سید عارف علوی در سفر به قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در حال حاضر سه هزار و 85 کتابخانه با پنج هزار کتابدار در سراسر کشور داریم که در آنها حدود 35 میلیون جلد کتاب تامین شده است.
وی افزود: فضای عمومی کتابخانه‌هایی کشور هم یک میلیون و 271 هزار و 250 متر مربع است.
این مسئول گفت: بیشترین کتابهایی که مورد توجه علاقه‌مندان قرار دارد علوم عملی، دانشگاهی، ادبیات و کتب دینی است که حجم تولید نیز در افزایش مخاطبان تاثیرگذار است.
وی از راه‌اندازی کتابخانه‌های مرکزی با بیش از 7 هزار متر مربع زیربنا و مخزن بزرگ در مراکز استانها خبر داد و گفت: هم‌اکنون در استان‌های خوزستان آذربایجان غربی و شرقی، همدان، اردبیل و سمنان این کتابخانه راه‌اندازی شده و در استان‌های قم، گیلان و لرستان هم در دست ساخت داریم که بتدریج سایر استانها هم دارای این کتابخانه خواهند شد.
مدیرکل منابع کتابخانه‌های عمومی کشور تصریح کرد: با تامین همه منابع موجود کشور تلاش می‌کنیم و الزام داریم تا هر استان یک کتابخانه مرکزی داشته باشد تا نیازهای ساکنان شهرها تامین شود.
این مسئول فرهنگی تصریح کرد: با توجه به اولویت و نیاز کتابخانه‌ها به بخش کودک تاکنون یک هزار و 765 کتابخانه نهادی کشور به این بخش مجهز شده که در جذب کودکان و نوجوانان و خانواده‌ها به این مراکز نقش مهمی ایفا کرده است.
وی تعداد کتابخانه‌های نهادی کشور را دو هزار باب اعلام کرد و یادآور شد: حدود 300 کتابخانه دیگر در اولویت بعدی قرار گرفته و دارای بخش ویژه و تخصصی کودک خواهد شد.
علوی گفت: در حال حاضر یک هزار کتابخانه مشارکتی در کشور توسط ارگانها، دستگاه‌های اجرایی و نهادها با همکاری نهاد کتابخانه‌ها راه‌اندازی و دایر شده است.
وی افزود: برای ایجاد بخش کودک در 300 کتابخانه کشور و تامین کتب و وسایل کمک آموزشی و اسباب‌بازی بیش از یک میلیارد تومان اعتبار نیازمندیم که باید تامین شود و پیش بینی می‌کنیم امسال 10 میلیارد تومان کتاب کودک خریداری و توزیع شود.

 


قائم‌مقام صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: میزان سقف ودیعه مسکن این صندوق به دانشجویان متاهل امسال افزایش یافت.
به گزارش ایرنا، منصور حبیب‌پور گودرزی، دیروز در همایش مدیران امور دانشجویی دانشگاه‌های منطقه پنج در شیراز افزود: در سال 91 اعتبار تخصیص یافته برای پرداخت وام ودیعه مسکن دانشجویان متاهل 23 میلیارد ریال بود و این رقم در سال جاری به 350 میلیارد ریال افزایش یافته است.
وی افزود: میزان پرداخت ودیعه مسکن به دانشجویان متاهل بر اساس مقطع و سطح تحصیلات و همچنین شهرهای محل تحصیل دانشجویان، متفاوت است.
حبیب‌پور گودرزی افزود: پس از تهران، پنج کلانشهر شیراز، اصفهان، مشهد، تبریز و اهواز به لحاظ برخورداری از ودیعه مسکن در سطح یک قرار دارند و سطح دوم شامل سایر شهرهای کشور می‌شود.
وی اظهار کرد: افزون بر این ضروری است همه دانشجویان کشور از بیمه حوادث و سلامت نیز برخوردار شوند.
قائم‌مقام صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با توجه به اعمال تحریم‌ها، سال گذشته بودجه حمایت از دانشجویان دچار تغییراتی شد و تنها 53 درصد اعتبارات صندوق رفاهی دانشجویان پرداخت شد و 47 درصد دیگر آن پرداخت نشد.
حبیب‌پور گودرزی در بخش دیگری از مطالب خود گفت: منابع متمرکزی برای ساخت خوابگاه‌های دولتی وجود ندارد و از سال 89 تاکنون در قانون بودجه اعتباری برای ساخت خوابگاه‌های دولتی در نظر گرفته نشده است.
وی افزود: با توجه به این موضوع اگر دانشگاهی نیاز به احداث خوابگاه دولتی داشته باشد باید از محل کمک‌های خیرین و یا درآمد دانشگاه برای ساخت خوابگاه اقدام کند.

 


معاون راهبردی و روابط بین‌المللی سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه تجاری کردن انرژی هسته‌ای در دستور کار است، گفت: ایران در بحث هسته‌ای با حقوق خود مصالحه نمی‌کند و مذاکرات با حفظ خط قرمزها دنبال می‌شود.
به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، بهروز کمالوندی ظهر دیروز در جمع خبرنگاران زنجانی اظهار داشت: فرصت لازم به گروه 1+5 از سوی ایران داده شده است.
وی با اشاره به اینکه ایران در تعامل با 1+5 اعتمادسازی لازم را انجام داده است، عنوان کرد: ایران همواره به دنبال ایجاد اعتماد بوده است.
معاون راهبردی و روابط بین‌المللی سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه روند مذاکرات و اینکه کشورهای حاضر در مذاکره به تعهدات خود عمل می‌کنند یا خیر، قابل پیش‌بینی نیست، افزود: آنها اختلافات خود را دارند و ما نیز به آنها کمک می‌‌کنیم که اختلافات خودشان را برطرف کنند.
این مسئول خاطرنشان کرد: روند مذاکرات یک جریان بسیار پیچیده است، اما آنچه که واضح و مشخص است، این است که ما حقوق خودمان را مصالحه نمی‌کنیم و با حفظ خط قرمزها مذاکرات ادامه پیدا می‌کند.
کمالوندی اضافه کرد: در صورتی که طرف‌های مذاکره‌کننده با حسن‌نیت وارد عمل شوند، مسائل پیچیده نیست و به راحتی می‌توان موضوعات را حل کرد.
معاون راهبردی و روابط بین‌المللی سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه باید فرصت دهیم تا مسیر مذاکرات طی شود، اذعان داشت: توسعه انرژی هسته‌ای در عرصه علمی، پزشکی و هسته‌ای از برنامه‌‌های این سازمان است.
وی همچنین با بیان اینکه در آینده به دنبال تجاری کردن انرژی هسته‌ای هستیم، متذکر شد: این امر به این معنا انجام می‌شود که انرژي هسته‌ای فقط در دست دولت نباشد و بخش خصوصی نیز فعال شود و در حال فراهم ساختن زمینه‌های حقوقی این موضوع هستیم.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10