(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 16 آذر 1392 - شماره 20658

تیراندازی افراد ناشناس آرامش 3 روزه شمال لبنان را بر هم زد
تل‌آویو روابط با باکو را منحصر به فرد خواند
زندگینامه قهرمان ضد آپارتاید
درگذشت نلسون ماندلا تیتر اول دنیا
فریاد محاکمه آل‌خلیفه در تظاهرات مردم بحرین
اعتراض سراسری کارگران آمریکایی ؛ با ما مثل برده رفتار می‌کنند
مراکز فرماندهی عربستان در حومه دمشق به دست ارتش سوریه افتاد
هزاران نفر از طرفداران مرسی علیه نظامیان حاکم شعار دادند
سیاستمدار اسرائیلی: پنهانکاری بس است ما سلاح هسته‌ای داریم
دولت اوکراین به معترضان اولتیماتوم داد
کرزای به خواست آمریکا برای امضای توافقنامه امنیتی «نه» گفت
52 کشته و 167 مجروح در حمله تروریستی القاعده به وزارت دفاع یمن
تازه‌ترین رسوایی جاسوسی کاخ سفید
آمریکا روزانه 5 میلیارد مکالمه تلفنی را شنود می‌کند
   


پس از گذشت سه روز آرامش نسبی در شهر طرابلس در شمال لبنان، درگیری‌های مسلحانه بین مناطق جبل محسن و باب‌التبانه دوباره از سر گرفته شد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، در این درگیری‌ها که از عصر روز پنجشنبه آغاز شد و پای ارتش نیز به میان کشیده شد دست کم یک نظامی کشته شد. در جریان این حادثه هفت نظامی دیگر مجروح شدند. این حمله در پی فیلمبرداری یک تیم تلویزیونی از خیابان‌های طرابلس در منطقه سنی‌نشین التبانه آغاز شد و برخی جوانان با تیراندازی به سوی این تیم فیلمبرداری و نظامیان ارتش درگیری را آغاز کردند.از سوی دیگر با شروع تیراندازی میان ارتش و عناصر مسلح، تبادل آتش میان ساکنان جبل‌محسن و التبانه نیز آغاز شد و آرامش موقتی که سه روز حاکم شده بود از بین رفت.

 


سفیر رژیم صهیونیستی در جمهوری آذربایجان گفت: روابط خاص و منحصر به فردی بین تل‌آویو و باکو وجود دارد و ما علاقه‌مند به گسترش بیش از پیش این روابط هستیم.
به گزارش فارس، «هارپاز» سفیر اسرائيل در باکو با اشاره به برگزاری نشست تجاری باکو و تل‌آویو در باکو گفت: شرکت‌های اسرائيلی از شرایطی که جمهوری آذربایجان برای آنها ایجاد کرده است، بسیار راضی هستند.وی گفت: دو طرف در آینده نزدیک توافقنامه تسهیل روادید امضا خواهند کرد.بر اساس این گزارش، رژیم صهیونیستی که در بخش‌های مختلف مخابرات و ارتباطات جمهوری آذربایجان نفوذ دارد، برای گسترش دامنه این نفوذ و انجام اقدامات جاسوسی، حضور گسترده‌ای در نمایشگاه بین‌المللی باکو پیدا کرده است.دولت باکو در کنار تحکیم مناسبات با صهیونیست‌ها سیاست سرکوب نیروهای مخالف دولت را تشدید کرده است.

 


«نلسون رولیهلا هلا ماندلا» 18 ژوئیه 1918 (26 تیر 1297) در روستای کوچک «مورو» ناحیه «متاتا» واقع در استان «کیپ شرقی» آفریقای جنوبی به دنیا آمد. ماندلا تحصیلاتش را در رشته حقوق دانشگاه «ویتواتر سند» به پایان رساند.
در سال 1948 «حزب ملی آفریقای جنوبی» از طریق رای‌گیری از میان اقلیت سفیدپوستان این کشور به قدرت رسید و قوانینی را توسط مجلس به تصویب رساند که مبتنی بر جداسازی نژادی (آپارتاید) بود و دولت آفریقای جنوبی نیز رژیم آپارتاید نام گرفت.
این شرایط ماندلا را مصمم کرد که با رژیم آپارتاید به مبارزه برخیزد.
مقاومت مسلحانه
ماندلا در سال 1961 فرمانده عالی جناح مسلح محرمانه کنگره ملی آفریقا بود یک سال بعد در الجزایر و اتیوپی آموزش نظامی دید و پس از یک سال زندگی مخفی، دستگیر و در سال 1964 به حبس ابد محکوم شد.
ماندلا 18 سال از دوران حبس خود را در جزیره «روبن» سپری کرد و پس از آن در سال 1982 به زندان «بولزمور» در «کیپ تاون» منتقل شد و سپس در زندان ویکتور فیرستر در شهر «پارل» زندانی بود. بدین ترتیب، 27 سال از زندگی وی در زندان سپری شد و پس از آزادی از زندان در سال 1990 سیاست صلح‌طلبی را در پیش گرفت، و این امر به تسهیل انتقال آفریقای جنوبی از رژیم آپارتاید به سمت دموکراسی منجر شد.
هر چند ماندلا رویه آشتی جویانه با سفیدپوستان در پیش گرفت، اما به وضوح اعلام کرد که مبارزه مسلحانه «کنگره ملی آفریقا» ادامه دارد، چرا که به گفته وی، عوامل ایجاب کننده این مبارزه همچنان ادامه دارد. (ماندلا در سال 1960 شاخه نظامی کنگره ملی آفریقا را تشکیل داد و رهبری آن را خود بر عهده گرفت.
در تاریخ 27 آوریل 1994 (6 فروردین 1373) نخستین انتخابات دموکراتیک در آفریقای جنوبی برگزار شد و «نلسون ماندلا» به عنوان رهبر کنگره ملی آفریقا به عنوان رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی انتخاب شد و این پست را تا سال 1999 برعهده داشت. سپس از سیاست کناره گرفت.
او در طول زندگی خود سه بار ازدواج کرد.
جایزه صلح نوبل در سال 1993 و تعدادی جوایز دیگر در سال‌های بعد به او اعطا شد.
از سال 2004 به بعد نیز وضعیت جسمانی ماندلا رو به وخامت نهاد و پس از یک دوره چندین ماهه که تحت مراقبت ویژه قرار داشت، پنجشنبه گذشته در 95 سالگی درگذشت.

 


قهرمان مبارزه با استعمار غرب و تبعیض نژادی در 95 سالگی درگذشت.
به گزارش خبرگزاری فارس، «نلسون ماندلا» پنجشنبه گذشته بر اثر کهولت سن و عفونت ریوی درگذشت. وی طی ماه‌های اخیر تحت مراقبت‌های ویژه قرار داشت.
رئیس‌جمهور پیشین آفریقای جنوبی در سال 2004 اعلام کرد فعالیت‌های عمومی خود را کاهش می‌دهد تا بقیه عمر خود را با خانواده و دوستان در زادگاه خود سپری کند.
«ژاکوب زوما» رئيس‌جمهور آفریقای‌جنوبی با اعلام خبر درگذشت ماندلا گفت: او (ماندلا) الان استراحت می‌کند و در آرامش است. ملت ما بزرگترین فرزند خود را از دست داده است. مردم ما یک پدر را از دست داده‌اند.
پیکر ماندلا به یک بیمارستان نظامی در پرتوریا منتقل شده قرار است 15 دسامبر (24 آذر) به خاک سپرده شود. در این مراسم با حضور رهبران کشورهای مختلف جهان در پرتوریا برگزار می‌شود. مقدمات برگزاری این مراسم نیز از هم‌اکنون آغاز شده است.
پیکر ماندلا پس از مراسم تشییع نیز قرار است با هواپیما به استان «کیب شرقی» زادگاه وی منتقل شود و در آنجا نیز طی یک مراسم خصوصی، مجاور قبر سه فرزندش به خاک سپرده می‌شود.
رئيس جمهور آفریقای جنوبی همچنین دستور داد پرچم‌های این کشور تا بعد از مراسم خاکسپاری ماندلا به حالت نیمه افراشته درآید.
هزاران نفر از ساکنان شهر ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی در پی شنیدن خبر مرگ ماندلا، مقابل منزل وی در این شهر اجتماع کردند.
بازتاب جهانی
در پی انتشار خبر درگذشت ماندلا، این خبر در رأس اخبار رسانه‌های جهان قرار گرفت. در برخی از کشورها پرچم‌ها به حالت نیم‌افراشته درآمد. در آمریکا و ونزوئلا سه روز و در کرانه باختری رود اردن یک روز عزای عمومی اعلام شد.
«بان‌کی‌مون» دبیر کل سازمان ملل، در واکنش به درگذشت ماندلا گفت: باید خردمندی در تصمیم‌گیری‌های او را الگوی خود قرار دهیم تا برای جهانی بهتر تلاش کنیم. ماندلا الگویی برای جهانیان است.
«باراک اوباما»، رئيس جمهور آمریکا گفت: ماندلا با اراده قوی خود، آزادی خودش را فدای آزادی دیگران کرد. وی گفت که از ماندلا الگو گرفته است. وزیر خارجه چین گفت که ماندلا دوست وفادار مردم چین بوده است. ملکه انگلیس از مرگ ماندلا ابراز تاسف کرد. «دیوید کامرون» نخست‌وزیر انگلیس نیز مرگ ماندلا را پنهان شدن نوری بزرگ توصیف کرد و گفت:‌ ماندلا قهرمان دوران ما بود. رئيس جمهور فرانسه، صدراعظم آلمان، رئيس‌جمهور برزیل، رهبران کشورهای آفریقا، هائیتی، فیلیپین، ایتالیا، روسیه و بسیاری از کشورهای دیگر جهان به مرگ ماندلا واکنش نشان دادند و از شخصیت وی تجلیل کردند. «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، ضمن ابراز تأسف از درگذشت ماندلا، وی را یکی از برجسته‌ترین سیاستمداران عصر کنونی دانست.
ماندلا از سال 1994 تا 1999 ریاست جمهوری آفریقای جنوبی را بر عهده داشت. پس از آن از صحنه سیاست کناره گرفت.

 


مردم بحرین با برگزاری تظاهرات در منامه پایتخت این کشور با عنوان «محاکمه آل‌خلیفه» بار دیگر خواستار سرنگونی رژیم بحرین و مجازات سران این رژیم شدند.
به گزارش خبرگزاری، مناطق مختلف بحرین روز پنجشنبه و جمعه شاهد تظاهرات مردمی بود که بار دیگر سرنگونی آل‌خلیفه را فریاد می‌زدند.
در منامه تظاهرکنندگان راهپیمایی گسترده‌ای با عنوان «محاکمه آل‌خلیفه» برگزار و تاکید کردند خاندان آل‌خلیفه به دلیل جرایم و جنایاتی که در جریان سرکوب اعتراض های مردمی مرتکب شده است باید محاکمه و مجازات گردد.
در بسیاری از روستاها و شهرهای این کشور نیز تظاهرات مشابهی صورت گرفت و تظاهرکنندگان ضمن تاکید بر سرنگونی آل‌خلیفه خواستار آزادی زندانیان سیاسی شدند.
تظاهرکنندگان همچنین خواستار آزادی «نبیل‌رجب» فعال سرشناس حقوق‌بشر شدند.
در همین رابطه شیخ‌علی سلمان دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین تاکید کرد، هر قدر فشارها و مانورهای سیاسی رژیم افزایش یابد باز هم ملت بحرین دست از مطالبات خود برنمی‌دارد زیرا هوشیاری سیاسی آنها به شدت افزایش یافته است.از سوی دیگر، ائتلاف انقلابی جوانان 14 فوریه در بحرین از تمام مردم خواست به تظاهرات خود تا زمان سرنگونی آل‌‌خلیفه ادامه دهند.این ائتلاف همچنین اعلام کرد، مردم بحرین به راه انقلاب و راه شهدا پایبند است و از خواسته‌های خود کوتاه نمی‌آید.
گفتنی است از آغاز قیام مردم بحرین در سال 2011 تاکنون عده زیادی کشته شده و حدود 2500 نفر به زندان افتاده‌اند.

 


کارگران رستوران‌های بزرگ آمریکا در اعتراض به شرایط بغرنج کاری و «استثمار» دست از کار کشیدند و شرایط کاری خود را به دوران برده‌داری تشبیه کردند.
کارگران و کارکنان رستوران‌های بزرگ سرتاسر آمریکا از روز پنجشنبه در اعتراض به شرایط بدمعیشتی و کمی حقوق و دستمزد دست از کار کشیده در برخی شهرها تظاهرات کردند.
آنطور که شبکه خبری «سی‌بی‌اس» آمریکا نوشته کارکنان رستوران‌های معروف مک‌دونالد، وانکین دونات، وندی، آربی و تاکوبل در این اعتصاب سراسری مشارکت داشتند و از این که در یک دهه گذشته حقوقشان فقط 50 درصد افزایش یافته به شدت معترض بودند. براساس این گزارش معترضان می‌گویند حتی به حداقل حقوق تعیین شده از سوی مراکز رسمی که 15 دلار در ساعت است نیز راضی هستند اما کارفرمایان آنها فقط 7 دلار و 25 سنت به آنها حقوق می‌دهند. «یو‌اس‌نیوز» نیز با انتشار گزارشی از این اعتصاب سراسری نوشت در حال حاضر بیش از 3/5 میلیون آمریکایی با حقوق کمتر از حداقل حقوق تعیین شده امرار معاش می‌کنند و آمارهای رسمی نشان می‌دهد در میان این افراد، اشخاص فارغ‌التحصیل دانشگاهی نیز وجود دارد. طبق این گزارش، تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی که با کمترین حقوق ممکن در آمریکا زندگی می‌کنند طی سال‌های گذشته افزایش یافته طوری که آمارها نشان می‌دهد نسبت به 10 سال پیش تعداد آنها بیش از 71 درصد افزایش یافته است.
به گزارش واحد مرکزی خبر در آتلانتا، معترضان پیش از طلوع آفتاب تجمع خود را آغاز کرده و در تمام طول روز خواسته‌های خود را فریاد زدند.
یکی از معترضان به نام «آنتون براون» می‌گوید پس از سال‌ها کارکردن فقط 25 سنت افزایش حقوق داشته است. این اعتراضات سراسری بزرگترین اعتراضاتی است که در این خصوص از سال گذشته تاکنون صورت گرفته است. در شهر نیویورک، نیز معترضان در مقابل برخی از رستوران‌های بزرگ تجمع کرده‌اند. «جنی پاریس» 19 ساله که در برابر یکی از این رستوران‌ها ایستاده است، می‌گوید: «واقعاً سخت شده است. من برای تأمین نیازهای خود مجبور هستم کار دوم داشته باشم و با این حال هنوز نمی‌توانم مخارج خود را کاملاً تأمین کنم».
«ادواردو شر» می‌گوید باید 75 ساعت در هفته کار کند تا هزینه خانواده خود را تأمین کند. وی می‌گوید: «پانزده دلار در ساعت می‌تواند سطح زندگی بهتری برای من رقم بزند و من می‌توانم در محیط بهتری زندگی کنم». یک شهروند دیگر می‌گوید این شرایط کاری مانند «بردگی» کردن است.
گفتنی است باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا خواهان افزایش حقوق هر ساعت 10 دلار است اما برای رسیدن به این رقم نیز نیازمند کنگره است.

 


نیروهای ارتش سوریه در جریان عملیات پاکسازی منطقه غوطه شرقی در حومه دمشق به اتاق‌های عملیات سعودی دست پیدا کردند که در آنها انواع تجهیزات، سلاح ها و دستگاه‌های تماس ماهواره‌ای به چشم می‌خورد.
به گزارش خبرگزاری فارس، منابع رسمی سوریه از کشف اتاق‌های عملیات سعودی‌ها در منطقه غوطه شرقی و مصادره تجهیزات، سلاح‌ها و دستگاه‌های تماس ماهواره‌ای خبر دادند که زیر نظر مسئولان نظامی در عربستان اداره می‌شدند.
کشف مراکز فرماندهی و اتاق عملیات سعودی‌ها در نزدیک پایتخت دمشق در شرایطی صورت می‌گیرد که آل‌سعود از بزرگترین کشورهای حامی تروریست‌ها در سوریه به حساب می‌آید و با حمایت مالی و تسلیحاتی از تروریست‌ها، همچنین با اعزام نیرو به این کشور سهم بزرگی در ادامه بحران در سوریه دارد و شریک جنایات عناصر مسلح در این کشور است.
به گفته منابع نظامی بیشتر اتباع خارجی که در نبرد سوریه حضور دارند و به هلاکت می‌رسند اتباع سعودی هستند.ارتش سوریه همچنین موفق شد با به دام انداختن شماری از تروریست‌ها در منطقه الزبدانی در حومه دمشق آنها را به هلاکت برساند.
تعقیب گروه‌های مسلح در مناطق حماه، حمص، ادلب و دیگر مناطق سوریه نیز همچنان ادامه دارد و نیروهای ارتش با تسلط بر عناصر مسلح توانستند به عملیات پاکسازی گسترده‌ای در این مناطق دست بزنند.
در لاذقیه ارتش موفق شد با یورش به عناصر تروریستی تعدادی از آنها را کشته و یا زخمی کند که دو تک تیرانداز دانمارکی نیز در بین آنها دیده می‌شود.
در شهر استراتژیک القلمون نیز ارتش سوریه گروهی از عناصر مسلح را محاصره کرد و آنها را به هلاکت رساند.
این در حالی است که در پی پیروزی‌های ارتش در جبهه‌های مختلف و پیشروی در مناطق مختلف، تروریست‌ها برای رهایی از فشار ارتش، تعدادی از شهروندان سوری را ربوده و عقب‌نشینی ارتش را شرط آزادی آنان قرار دادند.
در همین رابطه وزارت خارجه سوریه با ارسال دو نامه برای بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل و همچنین رئیس کنونی شورای امنیت خواستار مجازات کشورهای حامی تروریست‌ها در سوریه از جمله عربستان و ترکیه شد.
وزارت خارجه سوریه در نامه‌های خود از شورای امنیت سازمان ملل خواسته است به مسئولیتش عمل کند و با استفاده از اختیاراتی که بر اساس قطعنامه و منشور مبارزه با تروریسم به این شورا داده شده است فورا تدبیر لازم را اتخاذ و از حامیان تروریسم بازخواست کند چرا که تروریسم ملت و کشور سوریه را هدف قرار داده است.

 


هواداران اخوان‌المسلمین مصر بعد از نماز جمعه تظاهرات ضدکودتا برگزار کردند.
روز گذشته به‌رغم استقرار گسترده نیروهای امنیتی در قاهره و چند شهر دیگر مصر، هواداران مرسی و اخوان‌المسلمین پس از نماز جمعه تظاهرات خود را با عنوان «ای مادر شهید لبیک» برگزار کردند. به نظر می‌رسد این عنوان به دلیل برخوردهای شدید نیروهای امنیتی با زنان و دختران معترض در هفته‌های اخیر انتخاب شده باشد. هفته گذشته دادگاه مصر شماری از دختران مسلمان و طرفدار اخوان را به دلیل مشارکت در اعتراض‌های ضددولتی به تحمل 11 سال حبس محکوم کرد که این حکم اعتراض‌های گسترده‌ای را به دنبال داشت. آنطور که شبکه خبری الجزیره اعلام کرده دیروز استان‌های «الشیخ زوید، المنصوریه و دمنهور» نیز ناآرام بود و در آنها دانشجویان دانشگاه‌ها علیه حاکمان فعلی مصر تظاهرات کردند.
این شبکه تلویزیونی همچنین از شلیک گاز اشک‌آور به سوی معترضان در منطقه «طالبیه» مصر خبر داد و افزود: در ناآرامی‌های این منطقه نیروهای امنیتی به تعقیب و سرکوب تظاهرکنندگان پرداختند.
مصر طی دو هفته گذشته به دلیل تصویب پیش‌نویس قانون اساسی از سوی رئیس‌جمهور، قتل دانشجویان معترض، تصویب قانون منع تظاهرات و محکومیت 14 دختر معترض دانشجو به زندان‌های طولانی‌مدت صحنه درگیری‌های سنگین بین هواداران اخوانی و نیروهای امنیتی مصر بود. در این درگیری‌ها یک سال گذشته، شماری از معترضان کشته و مجروح شدند و شماری نیز به زندان افتادند.
خبر دیگر اینکه، حزب آزادی و عدالت مصر (نزدیک به مرسی) دعوت حزب سلفی النور برای حمایت از همه‌پرسی قانون اساسی را رد کرد. به گزارش خبرگزاری‌ها دکتر «حمزه زوبع» سخنگوی رسانه‌ای حزب آزادی و عدالت گفت: اقدام «نادر بکار» سخنگوی حزب سلفی نور مبنی بر دعوت از اخوان‌المسلمین برای رای مثبت به قانون اساسی خیانتی بزرگ است.
لازم به ذکر است که اخوان‌المسلمین با رد پیش‌نویس قانون اساسی شرکت در همه‌پرسی قانون اساسی را تحریم کرده است.

 


رئیس پیشین پارلمان رژیم صهیونیستی اعلام کرد، پنهانکاری دیگر بس است اسرائیل هم سلاح هسته‌ای و هم سلاح شیمیایی دراختیار دارد.
به گزارش خبرگزاری‌ها به نقل از سایت اینترنتی النشره، «آبراهام بورگ» رئیس پیشین پارلمان اسرائيل در کنفرانسی در دانشگاه حیفا اذعان کرد، اسرائیل سلاح هسته‌ای و سلاح شیمیایی در اختیار دارد و سیاست پنهانکاری ما در مورد تسلیحات هسته‌ای باید متوقف شود.
بورگ تاکید کرد، پنهانکاری دیگر کافی است امروزه سلاح هسته‌ای به یک بار منفی سیاسی و خطر طولانی‌مدت تبدیل شده و از این سیاست پنهانکاری که کهنه و کودکانه است باید دست برداشت.
وی از اعضای کنونی پارلمان خواست که آگاهی خود را درباره سلاح‌های هسته‌ای افزایش داده و قانون‌های بازدارنده‌ای در این باره وضع کنند.
مسئولان بلندپایه صهیونیستی بارها داشتن سلاح هسته‌ای را تکذیب کرده‌اند.

 


وزیر کشور اوکراین به تمام مخالفان و تسخیرکنندگان ساختمان‌‌های دولتی 5 روز مهلت داد تا به خانه‌هایشان بازگردند.
«ویتالی زاخارچنکو»، وزیر کشور اوکراین روز پنجشنبه در یک نشست خبری به معترضانی که ساختمان‌های دولتی را محاصره یا تسخیر کرده‌اند هشدار داد در صورت پایان ندادن به «تخلفات قانونی» و تظاهرات با آنها به شدت برخورد خواهد شد.
این اولتیماتوم در حالی مطرح می‌شود که اعتراض‌های ضددولتی در «کیف» وارد هفته سوم شده و هزاران نفر از معترضان در محوطه پیرامون ساختمان نخست‌وزیری برای تصرف این ساختمان مستقر شده‌اند. شماری از معترضان نیز راه‌های منتهی به ساختمان ریاست جمهوری را مسدود و عده‌ای هم 5 روز است که ساختمان شهرداری را اشغال کرده‌اند.
ناآرامی‌های «کیف» که از 21 نوامبر (30 آبان) و در اعتراض به امضا نشدن توافقنامه تجاری بین اوکراین و اتحادیه اروپا از سوی «ویکتور یانوکوویچ» آغاز شده، در این ایام مراحل مختلفی را طی کرده و امروز مخالفان دولت به چیزی کمتر از برکناری دولت تن نمی‌دهند. در این بین احزاب نزدیک به حاکمیت اوکراین از جمله نخست‌وزیر این کشور همصدا با مقامات روسیه مخالفان را که طرفداران «یولیا تیموشنکو»، نخست‌وزیر سابق نارنجی‌ها هستند، به تلاش برای کودتا محکوم می‌کنند و از طرف دیگر غربی‌ها به رهبری آمریکا نیز با حمایت از مخالفان می‌گویند به آنها در رسیدن به اهدافشان کمک می‌کنند.به اعتقاد ناظران سیاسی هدف غرب از حمایت از مخالفان دولت غرب‌ستیز اوکراین «انتقام» از سقوط انقلاب نارنجی است که چند سال پیش به رهبری «ویکتور یانوکوویچ»، رئیس‌جمهور فعلی این کشور صورت گرفت.
آخرین گزارش‌ها حاکی است، ناآرامی‌ها در این کشور همچنان ادامه دارد و گروهی از مخالفان با حمله به مراکز نظامی مثل خوابگاه نیروهای ویژه ضدشورش، اقدام به تخریب ساختمان و شکستن پنجره‌های آن کرده‌اند.
دادستانی کل اوکراین نیز روز پنجشنبه اعلام کرده، بسیاری از عوامل ناآرامی‌های «کیف» را شناسایی کرده و به زودی بازداشت خواهد کرد. به گفته دادستانی اوکراین اکثر آنها عضو حزب ملی‌گرای افراطی آزادی هستند و رهبر این حزب نیز تحت تعقیب قرار دارد. دیروز نیز صدها نفر از معترضان با تجمع در میدان‌ استقلال علیه دولت شعار دادند. معترضان خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شدند.
اما «سرهی آربوزوف»، معاون نخست‌وزیر اوکراین درخواست اصلی معترضان برای استعفای دولت و برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری را رد کرده و گفت: هیچ دلیلی برای این کار نمی‌ بینم. هیچ بودجه‌ای برای برگزاری انتخابات زودهنگام وجود ندارد.
یادآور می‌شود رئیس‌جمهور اوکراین علت امضا نکردن توافقنامه تجاری با اتحادیه اروپا را «سیاسی» بودن شروط این اتحادیه دانسته و اعلام کرده در صورت تغییر این شروط حاضر به امضای آن خواهد بود. آزادی «یولیا تیموشنکو» از زندان یکی از شروط اتحادیه اروپا عنوان شده است. مخالفان دولت اما می‌گویند «یانوکوویچ» بنا به درخواست مسکو حاضر به امضای این توافق‌نامه نشده است.
در پی حمایت آمریکا از مخالفان دولت کیف روسیه از غربی‌ها خواست در امور داخلی اوکراین دخالت نکنند.

 


رئیس‌جمهور افغانستان در دیدار با فرستاده ویژه آمریکا گفت، شروط کابل در ارتباط با توافقنامه امنیتی تغییرناپذیر است.
به گزارش خبرگزاری فارس، «حامد کرزای» رئیس‌جمهور افغانستان به «جیمز دابینز» گفت، تا زمانی که شروط افغانستان در مورد توافقنامه امنیتی برآورده نشود، این توافقنامه توسط دولت افغانستان امضا نمی‌شود. کرزای گفت که «لویه جرگه» (شورای بزرگان) افغانستان امضای توافقنامه را به خودداری نظامیان آمریکایی از ورود به منازل مردم افغانستان و چند شرط دیگر مشروط کرده است. دابینز در ا ین دیدار از کرزای خواسته بود توافقنامه را امضا کند.

 


شبکه تروریستی القاعده با منفجر کردن ساختمان وزارت دفاع یمن در شهر صنعا پایتخت این کشور دست کم 52 نفر را کشت و 167 نفر دیگر را مجروح کرد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، در پی حمله تروریستی به وزارت دفاع یمن که بزرگ‌ترین عملیات تروریستی در این کشور طی سال جاری میلادی محسوب می‌شود صدها نفر کشته و زخمی شدند.
مهاجمان القاعده روز پنجشنبه یک خودروی بمب‌گذاری شده را مقابل وزارت دفاع منفجر کردند و پس از انفجار آن وارد ساختمان شده و شروع به تیراندازی کردند.
شبکه تروریستی القاعده در این درگیری از انواع سلاح‌های سبک و نیمه‌سنگین و گلوله‌های آرپی‌چی استفاده کرد که ستون‌های عظیمی از دود به هوا برخاست و به ساختمان‌ها و خودروهای محل حادثه خسارات زیادی وارد شد. بیمارستان نظامی وابسته به وزارت دفاع نیز در کنار وزارت دفاع قرار دارد که خسارت‌های زیادی به این محل وارد شده است.
در میان کشته‌شدگان این حادثه تروریستی چندین نفر از اتباع خارجی از جمله هفت نفر از اتباع فیلیپین نیز دیده می‌شوند که در بیمارستان وزارت دفاع کار می‌کردند. تلویزیون یمن اجسادی را در این مرکز درمانی نشان داد که آثار گلوله در آنها به چشم می‌خورد یا سوخته بودند.
ناظران معتقدند که هدف از این حمله اشغال وزارت دفاع بود که با دخالت ارتش کنترل کامل ساختمان در اختیار ارتش قرار گرفت و نیروهای ارتش و گروه‌های نجات و پلیس در اطراف ساختمان وزارت دفاع مستقر شدند.
«عبدربه منصورهادی» رئیس‌جمهور یمن با بازدید از ساختمان وزارت دفاع دستور تشکیل کمیته تحقیقات را صادر کرد.
گفتنی است شبکه تروریستی القاعده با صدور بیانیه‌ای مسئولیت حمله خونین به وزارت دفاع را به عهده گرفته است.
در همین رابطه بان‌کی‌مون دبیر کل سازمان ملل حملات تروریستی یمن را به شدت محکوم کرد.

 


تازه‌ترین اسناد مربوط به رسوایی‌های جاسوسی آمریکا منتشر شد؛ آژانس امنیت ملی آمریکا روزانه 5 میلیارد مکالمه تلفنی در جهان را ثبت و ضبط می‌کند!
واشنگتن پست آمریکا برگ دیگری از اسناد فوق محرمانه‌ای را که «ادوارد اسنودان»، مأمور سابق آژانس امنیت ملی آمریکا (ان‌اس‌ای) در اختیار این روزنامه قرار داده است را منتشر کرد. براساس این گزارش، ان‌اس‌ای به بهانه مبارزه با «تروریسم» اقدام به ردیابی افراد و گفت‌وگوهای آنها حین صحبت با تلفن و موبایل می‌کند. به نوشته واشنگتن پست تفاوت این سند با اسناد افشا شده سابق در حجم بسیار گسترده آن است که نشان می‌دهد این کشور چگونه بی‌محابا حریم خصوصی افراد را نقض می‌کند. آژانس امنیت ملی آمریکا روزانه 5 میلیارد مکالمه تلفنی را ثبت و با استفاده از نرم‌افزارهای فوق پیشرفته و یک سیستم رایانه‌ای با نام «کوتراولر» تجزیه و تحلیل می‌کند. جالب اینجاست که 99 درصد از این حجم گسترده اطلاعات ارتباطی به آنچه مقامات رسمی آمریکا به عنوان «هدف» از شنود مکالمات، مطرح می‌کنند، ندارد. به عبارتی این اسناد نشان می‌دهد تنها یک درصد این اطلاعات جمع‌آوری شده به آنها در رسیدن به اهداف ضد تروریستی کمک کرده است!
جزئیاتی که از طریق تجزیه و تحلیل توسط این سیستم به دست می‌آید به اندازه‌ای دقیق است که حتی وقتی تلفن افراد خاموش بوده و یا حتی برای مدت کوتاهی از آن استفاده می‌کنند، آژانس باز هم قادر است آنها را تعقیب کند.
گفته می‌شود حجم زیادی از اطلاعات توسط ردیاب‌هایی که در شبکه‌های تلفن همراه کار گذاشته شده است، جمع‌آوری می‌شود. به این ترتیب شبکه‌های تلفن همراه در حالی که افراد حرکت می‌کنند قادر به ثبت داده‌های مربوط به مکان‌یابی هستند.
به گزارش شبکه بی‌بی‌سی، اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا گفته است این امر که آژانس توانسته بدون آنکه موضوع را به بحث عمومی بگذارد، سیستمی به این وسعت به منظور مکان‌یابی ایجاد کند «تعجب‌آور» است. این نهاد حقوق بشری گفته است سیستم اطلاعاتی «تارعنکبوتی» آژانس ناقض تعهدات آمریکا نسبت به حریم خصوصی شهروندان آمریکایی و خارجی است.
سند دیگری از رسوایی‌های جاسوسی‌های آمریکا در شبکه‌های خبری سوئد منتشر شده که نشان می‌دهد، دولت سوئد نیز همچون دولت انگلیس به این کشور در جاسوسی از کشورهای دیگر کمک می‌کند.
به گزارش «پرس تی‌وی»، این اسناد نشان می‌دهد که استکهلم هنگامی که ان‌اس‌ای از مقامات و سیاستمداران روس جاسوسی می‌کرده‌اند، به این مرکز جاسوسی کمک می‌کرده است. این گزارش می‌افزاید، اطلاعات جمع‌آوری شده از روسیه از سوی نهادهای سوئدی که بر فعالیت‌های مخابراتی و الکترونیکی نظارت دارند، تحویل به آژانس امنیت ملی آمریکا (ان‌اس‌ای) می‌شود. این سند همچنین نشان می‌دهد نهاد «رادیو دفاع ملی سوئد» نیز در این جاسوسی‌ها همچون یک «شریک» برای آمریکایی‌ها عمل می‌کرده است!

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10