(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 16 آذر 1392 - شماره 20658

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
ادامه 16 آذر یا... ؟! (یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
چاه نفت! (گفت و شنود)
اوباما تأکید کرد
سخت‌ترین تحریم‌ها علیه ایران باقی می‌ماند
نتایج مرکز نظرسنجی زاگبی نشان داد
۹۶ درصد مردم ایران خواهان ادامه برنامه هسته‌ای علی‌رغم سختی تحریم‌ها هستند
ظریف پس از تماس تلفنی:اشتون اطمینان داد 1+5 به تعهدات خود پایبند است
وقتی از مبارز جهان سومی قهرمان مبارزه با جهان انقلابی می‌سازند! (خبر ویژه)
شارلاتان‌ها به صف! (خبر ویژه)
جنگ زرگری در فضای مجازی را جدی نگیرید! (خبر ویژه)
آقای ظریف! کمی سنجیده‌تر و آگاهانه‌تر (خبر ویژه)
کارت هدیه را بگیر و فراموش کن! (خبر ویژه)
 


60 سال پیش و تنها چند ماه پس از کودتای شوم 28مرداد، زمانی که ابر سیاه وحشت و سایه هولناک خفقان بر کشور سایه انداخته بود، زمانی که رهبران و پیشگامان نهضت بیداری مردم و علمای تراز اول مبارز در زندان و تبعید بودند، آمریکا با اطمینان از اینکه کودتایش ایران را به جزیره ثبات! تبدیل کرده نیکسون، معاون رئیس جمهور وقت آمریکا را راهی ایران کرد. رژیم دیکتاتور پهلوی که نوکر و نوکرزاده بود، همه چیز را برای این سفر پیش‌بینی کرده بود چند روز قبل از آن هم رابطه با انگلیس خبیث برقرار شده بود و سفارت بازگشایی شده بود. تدابیر شدید امنیتی خبر از سفری امن می‌داد. اما ناگهان غیرت انقلابی فرزندان ملت در دانشگاه تهران درخشید و جوانان غیور علیه حضور نیکسون تظاهرات کردند. رژیم که غافلگیر شده بود وحشیانه به صف دانشجویان یورش برد، 3 تن را به شهادت رساند، عده‌ای را مجروح کرد و جمع کثیری را هم روانه زندان کرد. خون آن شهیدان چراغ مبارزه در دانشگاه را روشن کرد و سال‌ها بعد که امام راحل، پیشوای بلامنازع مبارزه و جهاد فی‌سبیل‌الله شد، دانشگاه به عنوان بازوی مهم مبارزه، همراه مردم شد و در پیروزی انقلاب اسلامی نقش موثر و به سزایی ایفا کرد.
حرکت آن روز دانشجویان انقلابی، هدفی روشن داشت و دشمنی مشترک را نشانه رفته بود. در بین جوانان آن روز از عارف مبارزه‌جویی چون شهید دکتر مصطفی چمران تا کسانی که تمایلات دیگری داشتند حضور داشتند اما آنها با درایت و فهم بالا، دشمن اصلی را شناختند و همه اختلافات درونی را کنار گذاشتند و در یک نقطه متفق شدند، اینکه آمریکا دشمن اصلی مردم ماست و به قول امام(ره) باید هرچه فریاد هست بر سر آمریکا کشید.
در نقطه مقابل، آمریکای زخم‌خورده از این حرکت ضد استعماری دانشجویان، به شیوه معروف «فتح از درون» روی‌آورد و سعی کرد «اسب تروای» خود را به درون دانشگاه گسیل کند. آنها سعی کردند نوکران فکری خود را در صف استادان دانشمند و دلسوز کشورمان رخنه دهند تا روح وابستگی و ذلت را در جوانان ما پدید آورند اما این کافی نبود! در کنار القاء یاس و حقارت توسط این افراد خودباخته، باید جنبش دانشجویی هم از مسیر اصلی خود منحرف می‌شد، باید پوسته مبارزه حفظ می‌شد اما جهت آن تغییر می‌کرد! باید مبارزه و خروش دانشجویی ادامه می‌یافت اما علیه هر چیزی جز آمریکا! مخصوصا آن که انقلاب اسلامی، مبارزه را به بستر اصلی آن کشانده بود، پس دست به کار شدند و تشکل‌های گوناگون مثل قارچ در هر دانشگاه و دانشکده‌ای روئید و دانشگاه به «اتاق جنگ»تبدیل شد! اما جنگ علیه که و چه!؟ بیشترین هنر! اغلب این تشکل‌ها و جریان‌های دست‌آموز- و نه تشکل‌های اصیل دانشجویی- جنگ علیه یکدیگر، علیه مسئولین دانشگاه و نهایتا جنگ با نظام برخاسته از خون شهیدان بود! با آن که در طول دوران جنگ تحمیلی، دانشگاه کانون رویش رزمندگان و شهیدان فراوانی بود اما پس از جنگ تدریجا برخی جریان‌های سیاسی مجری سیاست «فتح از درون» شدند و با طمع در نسل جوان و جریان دانشجویی، دانشگاه را از کانون علم و مبارزه علیه شیطان بزرگ آمریکا به آوردگاه حقیر منازعات سیاسی و اردوکشی‌های انتخاباتی تبدیل کرده و کوشیدند با حمله به این نهاد انقلابی و آن رسانه ارزشی و حمله به شخصیت‌های خدوم، ترویج لاابالی‌گری و اباحی‌گری را جایگزین هدف متعالی و بلندمرتبه شهدای جنبش دانشجویی کنند و نه تنها به جای مبارزه با استکبار مناقشات بی‌پایه و خود ساخته درونی تقویت شود، بلکه عملا هوس و آرزوی رابطه با آمریکا، بالاترین آرزوی برخی جریانات فریب‌خورده دانشجویی شود! مرور و کالبد شکافی هشت سالروز 16 آذر دوره اصلاحات، به خوبی از سوءاستفاده جریانات سیاسی و تاثیر اسب ترواهای غرب بر برخی از جریانات دانشجویی حکایت می‌کند. اما در مقابل این جریان واداده که سعی می‌کرد جنبش دانشجویی را به زانو زدن در برابر آمریکا وادارد و با نشخوار تئوری‌های نخ‌نمای یکی‌دو قرن قبل غرب، روح خودباوری را در آنها بخشکاند، جریان اصیل علمی و فکری دانشجویی رخ نمایاند. این حرکت اصیل از یک سو کمر همت به رفع نیازهای علمی و زیربنایی کشور بست و در مجاهده‌ای خاموش و بی‌ریا هر آنچه جهان غرب با تکبر و تفرعن از مردم ما دریغ می‌کرد را به دست آورد و از دیگرسو مبارزه جدی و علمی و عملی با استکبار و حضور فعال و همه جانبه در جبهه مقابله با آمریکای پلید و زنده نگهداشتن یاد و نام شهدای دانشجو را نصب‌العین خود قرار داد. تاکیدات مکرر رهبر فرزانه انقلاب بر لزوم قرار گرفتن کشورمان در قله‌های علمی و فناوری جهان سبب شد تا این جریان احساس مسئولیت کند و طی دوره‌ای حدودا ده ساله افتخاراتی بیافریند که هیچ کس تصور آن را هم نمی‌کرد. ستاره‌های پرفروغی چون شهریاری، علیمحمدی، احمدی‌روشن و... پرچمداران جریان علمی بودند که تعریف جدیدی از حرکت دانشجویی به ما نشان دادند. آنها نه شیشه‌ای شکستند نه جایی را به آتش کشیدند نه عکسی راپاره کردند و نه به هیچ یک از مقدسات توهین کردند. آنها به اشاره دست یک نفر یعنی امام و مقتدای خود به سوی قله‌ها حرکت کردند و راهی روشن از خود به یادگار گذاشتند.
اما این راه برای برخی یک عیب و اشکال دارد! جوانی که دل در گرو دین و انقلابش دارد به درد بهره‌برداری سیاسی گروه‌های سیاسی و جریانات موج‌سوار نخواهد خورد! و این همان عیب و اشکال راه پرافتخار شهیدان علمی کشور است! چاره کار از نظر آنها خیلی هم دشوار نیست! باید بار دیگر جوانان دانشجو را از هویت دینی و هستی علمی‌اشان خالی کرد. باید سرگرم به مناقشات داخلی و پوچ و بی‌حاصل بشوند. باید شانه‌های خوبی برای جریانات سیاسی از درون دانشگاه‌ها پیدا کرد. باید دانشگاه و دانشجو را با ارتجاع و بازگشت هولناکی روبرو کرد باید به قبل از سال 1332 برگردند و در حالی که جهان به رویارویی با آمریکا مشغول شده، بند ذلت و بندگی را به گردن بیاویزد! و بعد از آن واپسگرایی از اهداف 16 آذر را جشن بگیرند! این روزها یک جریان سیاسی آلوده اصرار دارد دانشجوی ما از همه راه آمده توبه کرده و پیش پای کدخدای جهان زانو بزند!
این 2 راه مشخص و غیرقابل انکار است؛ راه شهدای 16آذر 32، راه شهدای علمی کشور و راه احمدی‌روشن‌ها در مقابل راه سرگرم کردن دانشجویان به مناقشات ساختگی و نهایتا زانو زدن در برابر آمریکا. نماد و نشانه بارز این دو راه را در 16 آذر هر سال شاهدیم. امسال هم باید دید چه کسی از کدام راه سخن می‌گوید؟ آیا حق هفتاد و چند میلیون ایرانی و بیش از چهار میلیون دانشجو در تریبون‌ها و مراسم روز دانشجو مطرح می‌شود یا موهومات دشمن‌پسند حرف اصلی مراسم بعضی‌ها می‌‌شود؟ آیا سعی می‌شود حقوق ضایع شده ما به دست آمریکا مطرح و مطالبه ‌شود یا عده‌ای در قامت نمایندگان جنبش دانشجویی و همه دانشجویان، آرزوها و اوهام سیاسی خود را و رویای ذلت در آغوش آمریکا را از تریبون‌ها فریاد خواهند کرد؟ و بالاخره باید صبر کرد و دید متولیان امر و مسئولین وزارت علوم، دل در گرو استمرار پیشرفت و افتخارات علمی کشور دارند یا به دمیدن در تنور اختلافات موهوم و تبدیل دوباره دانشگاه به اتاق جنگ رضایت می‌دهند!؟ گرچه مردم ما تجربه این راه را در دوره اصلاحات از سرگذرانده و ثمر آن را هم دیده‌اند.

حسین شمسیان

 


33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
سامانه پیام کوتاه 30002323
* یکی از سناتورهای آمریکایی اخیرا گفته در توافق هسته‌ای دگمه مکث هسته‌ای ایران را فشار داده‌ایم بعد از آن دگمه حذف را فشار می‌دهیم. خطاب به آمریکایی‌های جنایتکار باید گفت این زیاده‌گویی‌ها را در دهانتان خرد می‌کنیم. ما ملت ایران پشت سر رهبر آزاده خود ایستاده‌ایم. مسئولین کشور آماده باشند چنانچه آمریکایی‌ها خواستند بازی را خراب کنند و به اصطلاح زیر میز بزنند خیلی سریع آبشار سانتریفیوژها را برای تولید اورانیوم 20 درصد ردیف بکنیم.
شیرازی
* از خواندن یادداشت روز کیهان 13/9/92 به قلم آقای ایمانی بسیار بهره‌مند شدم به ویژه در قسمت پایانی مقاله که به دولتمردان توصیه شده چشم از انگشت اشاره قافله‌سالار یعنی رهنمودهای مقام معظم رهبری برندارند.
صفری
* تجربه ثابت کرده هر چقدر به دشمن روی خوش نشان بدهیم دشمن خودش را غالب فرض می‌کند و ما را ضعیف می‌پندارد باید با صلابت و قدرت حرف زد و از هیچ دشمنی نترسید.
9069---0912
* وزیر امور خارجه کشورمان در امارات گفته‌اند در مورد جزیره ابوموسی مذاکره می‌کنیم به ایشان عرض می‌کنم مگر در مورد ملک خودمان با کسی که مدعی است مذاکره می‌کنیم؟ مدعی است که باید سند ارائه دهد. این چه نحو سخنانی است که برخی مسئولین دولتی بیان می‌کنند.
رهنما
* همان‌طوری که بسیاری از کارشناسان اذعان دارند مشکلات اقتصادی کشور ما ناشی از اختلافات مسئولین اقتصادی و سوءمدیریت‌هاست نه تحریم و انتظار می‌رود دولتی که شعارش تدبیر و امید و اعتدال است با همدلی و هماهنگی و انتخاب مسئولین دلسوز در بخش اقتصادی به حل مشکلات و باز کردن گره‌های کور اقدام نماید.
حجازی از شهرضا
* آقای ترکان شعار دولت یازدهم اعتدال مگر نیست؟ سخنان شما در مورد مناظره آقای احمدی‌نژاد با روحانی نشان می‌دهد که ترازوی اعتدال بنا به مصلحت‌های خود بالا و پایین می‌شود. دکتر روحانی نسبت‌هایی به دولت قبل داده و رئیس‌جمهور آن دولت برای دفاع از خود تقاضای مناظره کرده است تا ملت به قضاوت بنشینند و از گفته‌های رئیس‌جمهور فعلی و قبلی به حقایق برسند. این دیگر عصبانیت ندارد.
علیدادی از کرج
* آقای رئیس‌جمهور! با انبوه تغییرات بی‌سابقه در بدنه دولت که برخی از اصحاب فتنه و یا متمایل به آن بر صدر نشسته‌اند عملا کلید موردنظر شما جنبه تزئینی پیدا کرده است.
فخر‌الساعه- جانباز شیمیایی
* آقایانی که پول هدفمندی را صدقه می‌دانستند عرض می‌کنم بن کالا صدقه نیست؟!
1668---0912
* چرا مجلس و نمایندگان محترم در برابر افزایش انشعاب برق کشاورزی از دویست هزار تومان به هشتصد هزار تومان واکنش نشان نمی‌دهند؟ آیا این نوع افزایش در حمایت از تولید است؟
کشاورزی از گیلان
* از شهرداری منطقه 14 درخواست می‌شود با توجه به این که میدان کلانتری ایستگاه مبدا شرکت واحد اتوبوسرانی به 7 تیر گنجایش و کشش ایستگاه را به علت کوچکی میدان ندارد این ایستگاه به محل نزدیک‌تر که انتهای خیابان سیرجان نرسیده به تقاطع خیابان شکوفه (حد فاصل کوچه ارباب تا نرسیده به تقاطع شکوفه) منتقل گردید.
شاه‌محمدی ناظر 1888 شهرداری
* دستگاه‌های Pos متاسفانه دیر عمل می‌کنند و با گذشت چند ساعت پول به حساب فروشنده می‌رود و طی این چند ساعت سود آن عاید بانک می‌شود و این در حالی است که اخیرا با ارائه فرم‌هایی درخواست می‌کنند توسط فروشندگان امضا شود تا چند درصد از میزان فروش به عنوان سود توسط بانک‌ها برداشت شود که به نظر می‌رسد این نه وجهه قانونی دارد و نه وجهه شرعی. از بانک مرکزی درخواست ورود به این موضوع را دارم. با این اقدام بسیاری را ناراضی کرده‌اند.
احمدزاده
* رای منفی اکثریت نمایندگان به «طرح ممنوعیت به کارگیری و اشتغال بازنشستگان» شگفت‌آور است. چرا که چند روز قبل به دوفوریت آن رای داده بودند.
مجلسی
* دولت به‌عنوان مدیر اجرایی کشور چه تسهیلاتی برای حق عائله‌مندی و تعداد بیشتر فرزندان در برنامه سال 93 دارد؟
رفیعی
* به علت بالا بودن سن اکثر وزرا تحرکی که لازمه دولت تدبیر و امید و اعتدال است دیده نمی‌شود چرا که اموری چون مسکن مهر، سفرهای استانی و... نیاز به چابکی و تحرک و دوندگی دارند که در این دولت متأسفانه کم است.
خرازانی از تهران
* در ساعات افزایش مسافر در مترو مردان وارد واگن مخصوص خانم‌ها می‌شوند. چرا کارکنان مترو به این موضوع رسیدگی نمی‌کنند.
4121---0912
* در گذشته مدت 5 سال کارمند جهاد سازندگی بوده‌ام برای اینکه پول بیمه این مدت را بپردازند پی‌گیری‌‌های زیادی کرده‌ام ولی متأسفانه علی‌رغم اینکه جانباز هستم همکاری نمی‌کنند چرا؟
0299---0916
* بخشی از خط آهن ایران- ترکمنستان در زمین‌های کشاورزی اجرا شد، اما هنوز با کشاورزان منطقه تسویه حساب نشده است. مدارک مستند موجود است.
0428---0911
* مدتی است داروی ضد تومور «ب.ث.ژ» در ایران کمیاب است. از بندرانزلی تماس گرفتم تا درخواست کنم به انستیتو پاستور بفرمایید برای رفع این مشکل اقدام کنند .
3062---0911
* روستای خیرآباد واقع در خمام استان گیلان، خیابان صفر هنرمند- خیابان امیرالمؤمنین فاقد آسفالت است و مشکلات زیادی را برای خردسالان و افراد مسن ایجاد کرده است. از بخشدار خمام یا استاندار گیلان تقاضا داریم هر چه سریع‌تر نسبت به رفع این مشکل در فصل باران و سرما اقدام کنند.
نجار
* برخی از پله برقی‌‌هایی که در معابر عمومی نصب شده است خراب می‌باشد و همه سالمندان مجبورند از پله‌های معمولی استفاده کنند. وقتی هزینه‌های زیادی صرف ساخت این پل‌ها می‌شود، باید فکری هم به حال تعمیر و رسیدگی به آنها شود.
یک شهروند اصفهانی
* فرزند 28 ساله معلولم که در آسایشگاه کهریزک زندگی می‌کرد به خاطر عدم مراقبت کامل دچار حادثه شده بعد از یک ماه بستری شدن در بیمارستان امام خمینی تهران فوت کرد. در حال حاضر بیمارستان از من که یک مادر سالخورده تحت پوشش بهزیستی هستم مبلغ سه میلیون تومان پول می‌خواهد که چک گرو گرفته شده را برگرداند. اگر این بیمارستان دولتی است پس این پول‌ها را برای چه از مردم بیچاره و فقیر می‌گیرد.
علیپور
* بنویسید میدان شهدای مشهد را که نماد ایثار، رشادت‌ها و از خودگذشتگی‌های مردم آزاده این شهر است تبدیل به مجتمع تجاری کرده‌اند. میدانی که به گفته شاهدان عینی در روزهای خون و آتش انقلاب 57 از کفش‌های به جا مانده شهدا و شهروندان تپه‌ای درست شده بود. در کجای دنیا با خاطرات و آثار گرانبهای انقلاب خویش چنین برخورد تخریبی می‌کنند.
8157---0915

 


گفت: چه خبر؟!
گفتم: خانم اشتون اطمینان داده است که 5+1 به تعهدات خود در توافقنامه ژنو پایبند است!
گفت: وقتی با صراحت می‌گویند منظور نهایی از این توافقنامه، توقف برنامه هسته‌ای ایران خواهد بود، معلوم است که باید نسبت به انجام آن پایبند باشند!
گفتم: 5+1 باید نگران باشد که جمهوری اسلامی ایران از اجرای مفاد این توافقنامه خودداری کند- که باید هم خودداری کند- نه این که ما نگران عدم تعهد آنها به توافقنامه باشیم.
گفت: چه عرض کنم؟!
گفتم: به شخصی گفتند باید سطح توقعات و خواسته‌هایت را خیلی پائین بیاوری. گفت؛ پایین آوردن سطح توقعاتم برای تو سود دارد، برای من چی؟ و طرف گفت؛ اگر توقعات خود را خیلی بیشتر پائین بیاوری، احتمال دارد که در عوض به چاه‌نفت برسی!

 


رئیس جمهور آمریکا با تأکید بر تعهد کشورش به رژیم اسرائیل، اظهار داشت: سخت‌ترین تحریم‌های ایران پابرجا خواهد بود.
باراک اوباما در سخنانی در کاخ‌سفید گفت: «ما همراه با دوستان اسرائیلی خود مصمم هستیم تا از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کنیم. ما در حال امتحان کردن این مسأله هستیم که آیا دستیابی به این هدف از طریق دیپلماسی امکان‌پذیر است.»
براساس این گزارش اوباما یادآور شد، برای نخستین بار در یک دهه اخیر ما توانسته‌ایم تا پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کنیم. بخش‌های مهم و کلیدی برنامه هسته‌ای ایران نیز به عقب باز خواهد گشت و سخت‌ترین تحریم‌های ما علیه ایران همچنان پابرجا خواهد بود.
اوباما گفت، این مسأله برای جهان و برای اسرائیل خوب است. طی ماه‌های آینده ما به دیپلماسی خود برای دستیابی به راهکاری جامع که بتواند تهدید سلاح هسته‌ای ایران را برای همیشه حل و فصل کند، ادامه خواهیم داد. رئیس جمهور آمریکا تأکید کرد، مانند همیشه تعهد ما نسبت به اسرائیل و امنیت آن مستحکم و راسخ خواهد بود.
جان کری: امنیت اسرائیل اولویت ماست
همچنین وزیر امور خارجه آمریکا که به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است 3 ساعت با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در خصوص ایران گفت‌وگو کرد.
جان‌کری در یک کنفرانس خبری مشترک در بیت‌المقدس گفت: من تأکید می‌کنم که امنیت اسرائیل در این مذاکرات (با ایران) در رأس دستور کار ما قرار دارد.
کری بدون توجه به ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران افزود: آمریکا هر چه در توان دارد انجام می‌دهد تا مطمئن شود که توانایی تسلیحاتی شدن برنامه هسته‌ای ایران از بین می‌رود.
وی در این کنفرانس خبری تصریح کرد: نظام تحریم‌های اساسی نفت و بانکداری به طور قطع برجای خود باقی می‌ماند. تغییری در آن ایجاد نمی‌شود و ما از طریق وزارت خزانه‌داری و سازمانهای مناسب آمریکا، تلاش خود برای اجرای این تحریم‌ها را افزایش می‌دهیم.
وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد واشنگتن در توافق نهایی با ایران، با اسرائیل مشورت می‌کند.
شرمن: بخش‌های زیادی از تأسیسات هسته‌ای ایران برچیده شود
در همین حال وندی شرمن، نماینده ارشد آمریکا در گروه 5+1 در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی پی‌بی‌اس آمریکا گفت که برچیدن بخش‌های زیادی از تأسیسات هسته‌ای ایران از شرایط رسیدن به یک توافق نهایی خواهد بود. او در این زمینه به راکتور آب سنگین اراک اشاره کرده است.
شرمن همچنین با تأکید بر این که ایران براساس قرارداد موقت در حد پنج درصد می‌تواند غنی‌سازی کند گفته: «در توافق نهایی ما یک برنامه غنی‌سازی محدود و معقول را متناسب با نیازهای عملی و واقعی در نظر خواهیم گرفت.»
او شرط موافقت با این سطح از غنی‌سازی را موافقت ایران با تمام نظارت‌های لازم و بازدیدهای سرزده عنوان کرده است.
همچنین شرمن در مجلس نمایندگان آمریکا حاضر شد تا پشت درهای بسته، درباره توافق اخیر با ایران در ژنو برای نمایندگان توضیح دهد.
گروهی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا می‌گویند ممکن است قانونی را به تصویب برسانند که اختیارات دولت در توافق هسته‌ای نهایی با ایران را محدود می‌کند.
خبرگزاری رویترز نوشته است این نمایندگان با بیان اینکه صدور مجوز برای ادامه غنی‌سازی در توافق هسته‌ای با ایران مایه نگرانی آن‌هاست، می‌گویند کنگره ممکن است بعد از تعطیلات سال نو، بسته جدیدی را به تصویب برساند که مفاد مورد نظر کنگره برای توافق نهایی با ایران را تعیین کند.
«الیوت انگل» نماینده دموکرات و عضو ارشد کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید: بهتر بود ایران در طول مذاکرات غنی‌سازی را متوقف می‌کرد. فکر نمی‌کنم چیز زیادی بود اگر این خواسته را مطرح می‌کردیم!
انگل که بعد از جلسه خصوصی اعضای کمیته با «وندی شرمن» مذاکره‌کننده ارشد آمریکایی‌ها در مذاکرات هسته‌ای در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: این موضوع مرا نسبت به صداقت ایرانی‌ها به شک انداخته است.
«میچل بچمن» نماینده جمهوری‌خواه هم بعد از این نشست گفت احتمال می‌دهد که دولت بخواهد به ایران اجازه دهد حتی بعد از توافق نهایی هم به غنی‌سازی ادامه دهد.
وی می‌گوید: متأسفانه، از آنچه که امروز شنیدیم، این طور برمی‌آید که دولت اوباما می‌خواهد برای ایران حق غنی‌سازی قائل شود. تنها راه برای کسب اطمینان از اینکه ایران نهایتاً به بمب دست پیدا نمی‌کند، این است که آن‌ها سانتریفیوژهای خود را اسقاط کرده و از اورانیوم غنی‌شده‌ای که اکنون در اختیار دارند چشم‌پوشی کنند.

 


موسسه نظرسنجی زاگبی پس از مصاحبه رو در رو با مردم ایران نتیجه‌گیری کرده ۹۶ درصد از مردم خواهان ادامه برنامه هسته‌ای، حتی با وجود سختی تحریم‌ها هستند.
مرکز نظرسنجی زاگبی در یک نظرسنجی تازه نشان داده است 96 درصد از مردم ایران خواهان ادامه برنامه هسته‌ای ایران حتی در صورت سختی تحریم‌ها هستند.
مرکز نظرسنجی زاگبی برای این تحقیق با  1205 نفر از افراد بزرگسال از سرتاسر ایران مصاحبه‌های رو در رو انجام داده است تا نظر آنها را درباره رئیس جمهور تازه انتخاب شده ایران بررسی کند.
این تحقیق نشان داده است که با پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، ایرانی‌ها انتظار دارند که وضعیتشان بهبود پیدا کند.
محققان مرکز نظرسنجی زاگبی در گزارش خود می‌نویسند: «روی‌هم‌رفته نظرسنجی ما نشان داد که تنها 36 درصد از ایرانی‌ها می‌گویند که نسبت به 5 سال پیش مرفه‌تر شده‌اند و 43 درصد می‌گویند اوضاعشان بدتر شده است. اما با پیروزی روحانی، 43 درصد اکنون انتظار دارند که طی 4 سال آینده و با دولت روحانی اوضاع بهتری خواهند داشت.»
شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی اولویت‌های سیاسی خود را به این ترتیب اعلام کرده‌اند: اشتغال (۲۹ درصد)، ارتقاء دموکراسی (۲۴درصد)، افزایش آزادی‌های فردی و شهروندی (۲۳درصد)، افزایش حقوق زنان (۱۹ درصد)، پایان دادن به فساد (۱۹ درصد)، اصلاحات سیاسی یا دولتی (۱۸ درصد).
به گزارش فارس، بهبود رابطه با آمریکا با ۵ درصد جزو پایین‌ترین اولویت‌های شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی بوده است.
مصاحبه‌شوندگان  به پرسش‌هایی درباره برنامه هسته‌ای ایران پاسخ داده‌اند. تنها ۳۶ درصد ایرانی‌ها گفته‌اند تحریم‌ها بر زندگی آنها تأثیر گذاشته است. ۹۶ درصد از ایرانی‌ها گفته‌اند تحمل تحریم‌ها ارزش پیشبرد برنامه هسته‌ای ایران را دارد.

 


وزیر امور خارجه کشورمان چهارشنبه گذشته در یک سفر یک روزه به امارات رفت و با رئیس کشور،‌ وزیر خارجه و نخست‌وزیر امارات دیدار و گفت‌وگو کرد.
ظریف چهارشنبه شب و در بازگشت از امارات در جمع خبرنگاران از تماس تلفنی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با وی خبر داد و گفت: خانم اشتون تماس گرفت که اطمینان دهد گروه 1+5 نسبت به اجرای تعهدات خود جدی هستند و امیدوارند که بتوانیم کار را به پیش ببریم.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر یک روزه‌اش به امارات متحده عربی این سفر را خوب برشمرد و گفت: بارها اعلام کرده‌ایم منطقه اولویت سیاست خارجی ماست و روابط با کشورهای منطقه برای امنیت، توسعه و گسترش روابط خارجی ما به صورت کلی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
ظریف در جمع ایرانیان مقیم امارات نیز در دبی گفت: کسی حق ندارد برای ایران و ایرانی تعیین تکلیف کند و ما اصرار داریم آینده خودمان را خودمان تعیین کنیم.
وی اضافه کرد: اگر نتانیاهو بر اساس ادعاهایش از سلاح‌های هسته‌ای نگران است، چرا از تعاملی که در نهایت بتواند به دنیا ثابت کند ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست، نگران است.
به گفته وی، رژیم صهیونیستی نگران آن است که تصویر غیرواقعی که از ایران ساخته و آن را به پوششی برای توجیه جنایت‌هایش تبدیل کرده، برای همگان به نمایش درآید و دنیا با واقعیات این دنیا آشنا شود.
وی با اشاره به فتوای مقام معظم رهبری در حرام خواندن سلاح هسته‌ای خاطرنشان کرد: وقتی که از فتوای مقام معظم رهبری سخن می‌‌گوییم یعنی ما نظریه‌ای بالاتر از رژیم‌های کنترل تسلیحات را قبول داریم.
وزیر امور خارجه کشورمان با ذکر این نکته که ما به لحاظ شرعی، اخلاقی، قانونی و استراتژیک سلاح هسته‌ای را مخل امنیت خود می‌دانیم، افزود: داشتن این سلاح نه برای ایران و نه برای هیچ کشور دیگری امنیت ایجاد نمی‌کند.
ظریف جمهوری اسلامی ایران را در منطقه قدرتمندترین و بزرگترین کشور برشمرد و افزود: سیاست ما این بوده و هست که به همسایگان اطمینان بدهیم و خیالشان از ما راحت باشد و بدانند که از قدرت نظامی، مردمی، انسانی و... برای تحقیر و تحمیل در هیچ ملتی استفاده نمی‌کنیم.
وی در پایان گفت: همه یکصدا، همدل و با فراموش کردن جناح‌بند‌ی‌های سیاسی در جهت پیگیری منافع ملی و کسب احترام جهانی و اعتلای نام ایران با توکل به خدا به پیش خواهیم رفت و ان‌شاءالله با صبر و متانت ایرانی‌‌ها به نتیجه خوب خواهیم رسید.
گفتنی است وزیر امور خارجه یک‌شنبه هفته گذشته نیز در یک سفر دوره‌ای به کویت، عمان و قطر سفر کرده بود.



 


واکنش رسانه‌های غربی به ویژه انگلیسی و آمریکایی به مرگ نلسون ماندلا از شگفتی‌های جهان خبر و رسانه است. این محافل تلاش کرده‌اند سوابق ضداستعماری وی را مصادره به مطلوب کنند.
ماندلا روز جمعه در سن 95 سالگی درگذشت او رهبری جنبش مبارزه با آپارتاید و تبعیض نژادی در آفریقای جنوبی بود که 27 سال را در زندان به سر برد. به دنبال درگذشت ماندلا دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس در پیامی اعلام کرد «امروز چراغی درخشان در جهان از تابیدن باز ایستاد». رژیم انگلیس در کنار هلند، از جمله استعمارگرانی بود که در طول دهه‌ها به غارت منابع غنی آفریقای جنوبی پرداختند و بدتر از آن اقلیت سفیدپوست استعمارگر را بر اکثریت سیاه‌پوست حاکم کردند و تا چند دهه حق تعیین سرنوشت را از آنها گرفتند.
شیمون پرز رئیس رژیم صهیونیستی نیز که پس از انحلال رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی، تنها رژیم آپارتاید - و اشغالگر- در دنیاست، در پیامی ادعا کرد «دنیا رهبر بزرگی را از دست داد که مسیر تاریخ را تغییر داد». همچنین اوباما ادعا کرده از ماندلا الهام گرفته و اینکه «ما یکی از شجاع‌ترین و خوب‌ترین انسان‌هایی را که می‌توان کنار آنها در زمین زیست از دست داده‌ایم. او آزادی خود را فدای آزادی دیگران کرد». جورج بوش نیز ادعا کرده «پرزیدنت ماندلا یکی از بزرگترین نیروهای آزادی و برابری در زمانه ما بود. او جور زمانه را با وقار و در آرامش تحمل کرد، و جهان ما به خاطر سرمشق او جای بهتری است. فقدان این مرد نیک آشکار است. اما آثار خدمات او همچنان احساس خواهد شد.»
یادآور می‌شود ماندلا 31 تیر 1371 به تهران آمد و به دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی رفت. ماندلا در این ملاقات بارها از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رهبر خود یاد کرد و افزود: انقلاب اسلامی ایران تحت رهبری امام خمینی امیدهای فراوانی را برای قیام مردم آفریقای جنوبی در مبارزه علیه بی‌عدالتی به همراه داشته است و بدون تردید تاریخ هرگز نقش ایران اسلامی را فراموش نخواهد کرد. ملاقات با رهبر انقلاب بزرگی که جهان را تحت تاثیر قرار داده است برای من امیدبخش و موجب افتخار بزرگی است و مردم آفریقای جنوبی اکنون برای شنیدن گزارش دیدارهای من با رهبر بزرگ انقلاب و مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران به انتظار نشسته‌اند.
شایان ذکر است رسانه‌های غربی طی سال‌های اخیر کوشیدند با کتمان هویت‌ اصلی مبارزات ماندلا در یک کشور جهان سومی را که بر ضداستعمار و عوامل آن بود، از وی به عنوان قهرمان نافرمانی مدنی یاد کنند و از وی قهرمان تحرکات ضدانقلابی در کشورهای انقلابی مشغول مبارزه با استعمار آمریکا و انگلیس بسازند!
ماندلا در طول سال‌ها اشتباهاتی نظیر ملاقات با برخی سران رژیم صهیونیستی (پرز و وایزمن) و برخی سران جنایتکار آمریکا (بوش پدر و پسر) داشت.

 


سایت اجاره‌ای «انتخاب» در واکنش به خبر ویژه کیهان به روال همیشگی خود دست به تحریف واقعیات زده و نوشته است: «کیهان به جز یارانه‌های میلیاردی، براساس قرارداد تامین اجتماعی دولت احمدی‌نژاد، ماهیانه 40 میلیون تومان (سالیانه 480 میلیون تومان) از تامین اجتماعی به خاطر یک آگهی کلیشه‌ای در صفحات میانی خود و 600 میلیون تومان از معاونت مطبوعاتی بابت آگهی‌های دولتی پول می‌گیرد.»
این شارلاتانیزم خبری در حالی است که کیهان مانند هر روزنامه دیگر و به روال جاری، در مقابل درج آگهی، مبلغ مربوطه را که در تعرفه‌های موجود آمده است دریافت می‌کرده و مبلغ مورد ادعای سایت اجاره‌ای یاد شده 20 میلیون تومان، در قبال آگهی‌های ارجاعی بوده است و دولت احمدی‌نژاد با صدور دستورالعمل رسمی، همه ادارات و مراکز دولتی را از دادن آگهی به کیهان منع کرده بود و در همان حال روزنامه‌های زنجیره‌ای از این آگهی‌ها در حد گسترده و فراوان برخوردار بوده‌اند.
درباره یارانه 600 میلیون تومانی نیز، گفتنی است که این یارانه به روال همیشگی از سوی وزارت ارشاد به همه روزنامه‌ها پرداخت می‌شد و از قضا، سهم کیهان با توجه به انتشار چند روزنامه و هفته‌نامه و ماهنامه، بسیار کمتر از سایر روزنامه‌ها بوده و هست و این تبعیض بارها مورد اعتراض کیهان قرار گرفته و از سوی وزارتخانه‌های ارشاد کارگزاران، اصلاحات و دولت احمدی‌نژاد بدون پاسخ مانده است.
اما، این نکته نیز گفتنی است که دولت اصلاحات هر از چند گاه سعی می‌کرد با ارائه آمار غلط، کیهان را به دریافت یارانه اضافه‌تر از دیگران متهم کند که اشاره به یک نمونه آن جالب توجه است.
در بهار سال 80 و دقیقا یک روز قبل از برگزاری دادگاه مدیر مسئول کیهان، معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد دولت اصلاحات- آقای شعبان شهیدی- طی مصاحبه‌ای اعلام کرد، کیهان در 10 سال گذشته مبلغ 100 میلیون دلار ارز به قیمت دولتی گرفته است. این در حالی بود که ارز لازم برای تهیه کاغذ و سایر ملزومات چاپی به تناسب تیراژ و تعداد نشریات در اختیار تمامی مطبوعات قرار می‌گرفت ولی در اظهارات معاونت مطبوعاتی وقت، 4 نکته مبهم- بخوانید دروغ آشکار- وجود داشت که کیهان با ارسال نامه از وزارت مربوطه توضیح خواسته بود ولی ارشاد علی‌رغم پیگیری کیهان حاضر به پاسخ نشد. آن 4 نکته این که؛
اولا؛ مبلغ مورد ادعا 80 میلیون دلار بوده است.
ثانیا؛ این مبلغ در مقایسه با تعداد نشریات کیهان، بسیار کمتر از سایر مطبوعات بود.
ثالثا؛ از مدت 10 سال مورد ادعای وزارت ارشاد، 3 سال آن کیهان تحت تصدی آقایان خاتمی و اصغری و 7 سال آن تحت تصدی شریعتمداری بوده است.
رابعا؛ ارشاد 64 میلیون دلار از مبلغ ادعایی را فقط طی 3 سال تصدی آقایان خاتمی و اصغری پرداخته بود و 16 میلیون دلار دیگر طی 7 سال تصدی شریعتمداری پرداخت شده بود.
طبیعی است که کیهان با این شارلاتانیزم‌ها از مواضع خود دست نمی‌کشد و از جمله این سند معتبر را رو نمی‌کند که مدیر اصلی فلان سایت، به جرم فروش اتومبیل زانتیای دولتی و به جیب زدن مبلغ دریافتی در کدام دادگاه، محاکمه و محکوم شده است و شاید متن دو نامه‌ای را فاش کند که مدیر همان سایت در جریان انتخابات به طور جداگانه خطاب به دو تن از نامزدها که رقیب یکدیگر بودند نوشته و در آن نسبت به هر یک از آنها ابراز وفاداری و اعلام آمادگی برای تبلیغات انتخاباتی کرده بود ولی از بخت بد!! نامه‌ها را اشتباهی فرستاده بود یعنی نامه آقای مثلا «الف» را در پاکت مربوط به آقای مثلا «ب» و نامه آقای «ب» را برای آقای «الف» فرستاده بود...

 


عضو گروهک ملی- مذهبی و مدیرکل مطبوعات داخلی در دولت اصلاحات، از جنگ زرگری فتنه‌گران در فضای مجازی خبر داد و در عین حال نسبت به زیاده‌روی در این باره ابراز نگرانی کرد!
عیسی سحرخیز که چند ماهی است از زندان آزاد شده در وبسایت روز آنلاین- وابسته به عناصر فراری مقیم پاریس- می‌نویسد: انسان ابتدا که وارد «فیس‌بوک» می‌شود و امکانات آن را می‌بیند، به ویژه شیوه‌های طراحی شده برای ارتباط با یکدیگر، شاد می‌شود که چه محیط دوستانه و صمیمانه‌ای، اما چند روزی که می‌ماند و به این جا و آن جا سر می‌کشد و نظاره‌گر بحث و جدل‌ها می‌شود و جدال‌های قلمی و دشنامهای کلامی را می‌خواند با این پرسش اساسی روبرو می‌شود که بمانم یا بروم؟ برای افرادی چون من که تازه وارد هستند و زندان آنان را به «فضای مجازی» و «شبکه‌های اجتماعی» وارد نکرده، و با محیط سلول‌های انفرادی، اتاق‌های چند نفره و سالن‌های ده‌ها نفره آشنا ساخته، این جار و جنجال‌های خودخواهانه و جنگ و جدل‌های دیگرآزارانه، بسیار شگفت‌انگیز است.
انسان به امکانات طراحی شده در «فیس‌بوک» که نگاه می‌کند، همه را خوب و مثبت می‌بیند، از امکان اعلام «پسندیدن(لایک)» یا «ابراز نظر(کامنت)» و در موضوعی شریک شدن و مشارکت کردن. اما وقتی به درون صفحات، وارد می‌شوی، می‌بینی برخی از این «دوستان مجازی» چه «دشمنان حقیقی»‌ای هستند و انگار در جهان کاری ندارند به جز اینکه به پر و پای هم بپیچند و حال یکدیگر را بگیرند!
وی می‌نویسد: در این میان کم نیستند آنهایی که این «پاتوق» گپ و گفت را تبدیل کرده‌اند به «دکان» بحث و جدل و جار و جنجال.
سحرخیز با اذعان به اینکه این جماعت کم‌شمار، اما با جنجال بسیار هستند، می‌نویسد: اینان باید بدانند نه چون منی که چند هفته‌ای است در خارج از زندانم و هر لحظه ممکن است به خانه دوم خود بازگردانده شوم، به دلیل «تغییر دولت» یا «طرفدار اصلاحات و شیوه‌های مسالمت‌آمیز» بودن از بند رسته‌ام و نه آنکه برای «تغییر اساسی در حاکمیت» مبارزه می‌کند به این دلیل هنوز در زندان است.

 


«اظهارات نسنجیده و تأمل برانگیز دکتر ظریف نشان داد ایشان هر اندازه در مکالمه با دیپلمات‌ها و سیاستمداران بین‌المللی متبحر‌ند اما متأسفانه با زبان و گویش شایسته و بایسته با مردم خود غریب و ناآشنایند.»
داریوش سجادی از همکاران سابق نشریات زنجیره‌ای با بیان این مطلب می‌نویسد: ایشان در نشست اخیر خود با دانشجویان در دانشگاه تهران فرموده‌اند: «غربی‌ها از چهار تا تانک و موشک ما نمی‌ترسند. آیا شما فکر کرده‌اید که آمریکا که با یک بمبش می‌تواند تمام سیستم‌های نظامی ما را از کار بیندازد، از سیستم نظامی ما می‌ترسد؟‌آیا واقعاً به خاطر سیستم نظامی ماست که آمریکا جلو نمی‌آید؟»
وی می‌افزاید: قطعاً ایشان نمی‌توانند در کنار اتحاد و پایمردی مردمی منکر توانمندی نظامی کشور خود باشند و در کسوت «رئيس دیپلماسی کشور»‌ این چنین رسوا و عریان خود را در مقابل دشمن خارجی خلع سلاح نشان دهند. این امر موید آنست که سیاستمداران ایرانی ولو در سطح دکتر ظریف علی‌رغم همه شایستگی‌ها از درک توانمندی‌های نظامی کشورشان محروم مانده‌اند. ظاهراً بی‌مناسبت نیست تا به منظور توجیه و اطلاع فرزندان انقلاب در عرصه دیپلماسی سرهنگان ایران یک تور فشرده به منظور آشنایی سیاسیون با توانمندی‌های نرم‌افزارانه و سخت‌افزارانه نظامی کشور برگزار نمایند تا آنگاه دکتر و یاران دکتر با قوت و اشراف بیشتر از موقعیت ایران، سنگربان سرحدات سیاسی محوله خود باشند.
سجادی در پایان نوشت: دکتر ظریف در مقام یک وزیر خارجه بهتر از هر کسی باید با آموزه‌های «کلازوویتس»‌ آشنا باشند که دیپلماسی و میلیتاری مکمل یکدیگرند و اگر ایشان تاکنون توانسته‌اند در ژنو خوش بدرخشند این درخشش قبل از مهارت‌های شخصی مدیون تدبیر و مکر و مانورهای سنجیده و موثر و قدرتمند نظامیان ایران در عراق و افغانستان و سوریه و لبنان طی سالیان گذشته بوده که گلوی آمریکا را در این مناطق آنچنان مدبرانه در چنگال خویش گرفتند تا اینک و امروز دکتر ظریف در عرصه دیپلماسی بتواند بستر را برای پیش روی خود مهیا ببینند.
شایان ذکر است بسیاری از مقامات سیاسی و نظامی آمریکا بارها تصریح کرده‌اند که با توجه به شکست‌های آمریکا در عراق و افغانستان و جنگ نیابتی سوریه، کاملاً روشن است که آمریکا قادر نیست وارد جنگی موفق با ایران شود و در صورت وقوع هر نوع جنگی، ایران ضربات راهبردی گسترده‌ای وارد خواهد کرد.

 


یک روزنامه زنجیره‌ای در اقدامی قابل تأمل تیتر اول خود را به «کارت هدیه‌های میلیونی سازمان تأمین اجتماعی» اختصاص داده که به افراد مختلف داده شده است.
روزنامه آرمان طبق گزارش هیئت تحقیق و تفحص مجلس در فهرست دریافت‌کنندگان کارت هدیه‌های میلیونی قرار دارد و مدیر مسئول آن کارت هدیه 10 میلیون تومانی دریافت کرده است، اما عجیب اینکه روزنامه مذکور با زرنگی نام خود و مدیر مسئول خود را از دریافت‌کنندگان این هدایا پاک کرده است.
یادآور می‌شود روزنامه مذکور ذاتاً روزنامه‌ای اجاره‌ای است که سرویس‌های ویژه با عکس‌ها و تیترهای بزرگ به شماری از اصلاح‌طلبان و از جمله خانواده هاشمی رفسنجانی می‌دهد. این روزنامه همچنین در حوزه سیاست خارجی در خدمت خط سازش قرار دارد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10