(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 16 آذر 1392 - شماره 20658

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
رهبر انقلاب در دیدار نوری مالکی: انتقال تجربیات علمی ایران به عراق
می‌تواند یکی از زمینه‌های مهم همکاری دو کشور باشد
در پرتو وحی
کوتاه از ایران
بارگیری سکوی فاز 18 پارس‌جنوبی آغاز شد
نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس: 4 وزیر به مجلس فراخوانده شدند
معاون وزیر امور خارجه اعلام کرد
مذاکرات با پاکستان برای برخورد قاطع با اشرار و تروریست‌ها
رئيس سازمان جنگل‌ها و مراتع: سالانه 7/3 میلیون هکتار از سطح جنگل‌های جهان کاسته می‌شود
رئیس دیوان عدالت اداری:
مدیرانی‌که رای دیوان عدالت اداری را اجرا نکنند از خدمت منفصل می‌شوند
معاون رئیس جمهوری خبر داد
راه‌اندازی صندوق نوآوری و شکوفایی با 200 میلیون دلار سرمایه
مهدی کرباسیان: عرصه اکتشافات معدنی کشور به 200 هزار کیلومتر مربع افزایش می‌یابد
اخبار ادبی و هنری
طی پیام‌هایی روحانی و لاریجانی درگذشت «نلسون ماندلا» را تسلیت گفتند
پاسخ مصلحی به اظهارات ظریف : هنوز زود است برخی افراد قدرت نظامی ایران را بشناسند
سوزان رایس: آمریکا حامی دسترسی ایران به شبکه‌های اجتماعی است
عراقچی در گفت‌وگو با روزنامه هلندی: پایبندی به توافق ژنو باید دو طرفه باشد
اشپیگل عنوان کرد
عربستان و اسرائیل بازندگان توافق ژنو
لاریجانی در سفر به عمان: صهیونیست‌ها جنون گاوی سیاسی دارند
مقاماتی از چین و روسیه به ایران می‌آیند
آغاز ثبت‌نام کنکور 93 از امروز
واکنش افخم به انفجار وزارت دفاع یمن
صالحی: توافق ژنو خوب است اما آرمانی نیست
بازرسان آژانس فردا از تاسیسات اراک بازدید می‌کنند
   


شهید محراب ،آیت الله اشرفی اصفهانی (ره) : تا آخرین نفس وتا آن قطره آخرخونی که در بدن ما ائمه جمعه است از ولایت فقیه و شخص امام امت حمایت خواهیم کرد و از هیچ قدرتی هم وحشت نداریم.

 


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی روز پنج‌شنبه در دیدار آقای نوری مالكی نخست وزیر عراق با اشاره به اهمیت تقویت روابط سیاسی و اقتصادی ایران و عراق، تصریح كردند: میدان همكاری‌های روزافزون در بخش‌های مختلف بسیار وسیع است و هیچ مانعی در پیشبرد روابط با عراق و توسعه همكاری‌های منطقه‌ای وجود ندارد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأیید اظهارات نخست وزیر عراق مبنی بر مذاكرات صورت‌گرفته با دولت ایران در خصوص تقویت روابط اقتصادی، سیاسی و علمی دو كشور افزودند: رشد علمی ایران در سال‌های اخیر بسیار برجسته بوده و انتقال تجربیات علمی به عراق می‌تواند یكی از زمینه‌های مهم همكاری‌های دو كشور باشد.
ایشان با مثبت ارزیابی كردن عملكرد دولت عراق افزودند: حركتی كه شما امروز برای كشورتان انجام می‌دهید، حركت باارزشی است، البته نیازهای كشور عراق بسیار بیشتر از این است.
رهبر انقلاب همچنین از آقای جلال طالبانی رئیس جمهور عراق به عنوان دوست خوب و صمیمی جمهوری اسلامی یاد و برای ایشان آرزوی سلامتی كردند.
آقای نوری مالكی نخست وزیر عراق نیز ضمن تشكر از دولت جمهوری اسلامی اظهار امیدواری كرد توافقات و مذاكرات وی در سفر به تهران به ارتقای همكاری‌های دو كشور در زمینه‌های مختلف منجر شود.
رایزنی‌های دیپلماتیک
نخست وزیر عراق در تهران
همچنین حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان در دیدار با نوری مالکی با اشاره به سیاست‌های دولت جدید در خصوص توسعه روابط با همسایگان، به ویژه کشورعراق بر ضرورت سرعت بخشی به همکاری‌های دو کشور در راستای خواست و منافع مردم ایران و عراق و برای زدودن اقدامات خصمانه گذشته در دوران حکومت حزب بعث تاکید کرد.
رئیس جمهور در زمینه توسعه همکاری‌های دو کشور با اشاره به ضرورت توجه ویژه به مسائل انسانی در همکاری‌های دو کشور، به مسئله ریزگرد‌ها و تاثیر محیط زیستی آن در خوزستان و به ویژه شهرهای خرمشهر، آبادان و بصره عراق پرداخت و اظهار داشت: همکاری‌های محیط زیستی ما باید توسعه بیشتری یافته و با توجه به حساسیتی که ما برای سلامت مردم دو کشور قائلیم، مقابله با موضوع ریزگرد‌ها در اولویت نخست اقدامات مشترک دو کشور قرار داشته و بتوانیم با همکاری‌های دوطرفه و افزون بر آن، با تعاملات منطقه‌ای بر این معضل فائق آییم. 
در این دیدار نوری مالکی نخست وزیر عراق نیز با ابلاغ تبریک ملت و دولت عراق بابت موفقیت مذاکرات هسته‌ای ژنو، اظهار داشت: دولت عراق مطمئن است با تلاش‌های دولت جدید ایران تمامی مسائل و مشکلات موجود در منطقه برطرف خواهد شد؛ لذا ضرورت دارد با توجه به شرایط امیدوارکننده‌ای که ایجاد شده، روابط ایران و عراق بیش از گذشته توسعه یابد.
همچنین هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با نخست وزیر عراق، علاقه مردم دو کشور ایران و عراق را تاریخی دانست و افزود: بعضی از کشور‌ها بی‌دلیل در منطقه القای نگرانی می‌کنند، در حالی که هر چه روابط ایران و عراق عمیق‌تر باشد، امنیت منطقه پایدارتر خواهد بود.
علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان نیز در دیدار با نوری مالکی نخست وزیر عراق گفت: بدون شک با توجه به ظرفیت‌های گسترده قابل تبادل در بخش‌های عمرانی، نفتی، صنعتی و بازرگانی دو کشور، سطح همکاری‌های اقتصادی تهران و بغداد می‌تواند متناسب با علاقه‌های فرهنگی و مذهبی میان دو ملت، با جهشی مثبت افزایش یابد.
همچنین محمد جواد ظریف با نوری مالکی نخست وزیر عراق دیدار و گفت وگو کرد.
در این دیدار بر همکاری‌های دوجانبه تاکید شد و نیز مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مورد تبادل نظر قرار گرفت.

 


خداوند به انجام خوبیها فرمان می‌دهد
و از بدیها نهی می‌کند
قرآن‌کریم:
خداوند به:
- عدل
- و احسان
- و بخشش به نزدیکان فرمان می‌دهد.
و از:
- فحشا
- و منکر
- و ستم
نهی می‌کند. خداوند به شما اندرز می‌دهد، شاید متذکر شوید.
سوره نحل
آیه 90

 


تشییع پیکر شهید
اردبیل - خبرنگار کیهان:
پیکر شهید مهدی مرادی با حضور گسترده مردم اردبیل تشییع شد.
ستوان یکم پاسدار مهدی مرادی در مقابله با گروه‌های ضدانقلاب در منطقه شمال غرب کشور به درجه رفیع شهادت نائل آمد.پیکر این شهید دلاور با حضور گسترده مردم ولایتمدار و حسینی اردبیل و جمعی از مسئولین، تشییع و در گلزار شهدای بهشت فاطمه به خاک سپرده شد.
درگذشت پیرترین زن ایران
شهربابک - فارس: ‌بی‌بی شهربانو فاتحی‌چنار پیرترین زن ایران با دارا بودن بیش از 120 سال سن و داشتن بیش از 200 فروند، نوه، نتیجه و نبیره به علت کهولت سن در شهربابک درگذشت.وی گفته بود، 20 سال است که نزد هیچ پزشکی نرفته است.گفتنی است، این بانوی شهربابکی خبرنگاران را برای انجام مصاحبه‌ای دیگر دعوت کرده بود، اما به دیار باقی شتافت.
بهبود وضعیت درمان
کرمان - باشگاه خبرنگاران: رئیس سازمان غذا و داروی کشور گفت: با اقدامات صورت گرفته از سوی دولت به وضعیت مناسب‌تری در زمینه درمان و دارو دست یافته‌ایم.رسول دیناروند در همایش سراسری جامعه داروسازان در کرمان، افزود: در سه ماه اخیر سعی شد با نظارت صحیح بر قیمت دارو، دسترسی مردم به دارو راحت و هموار شود.
معرفی مدیران به دادگاه
خرم‌آباد - خبرنگار کیهان: حدود 500 الی 600 نفر از مدیران و کارکنان سازمان تامین اجتماعی کشور در ارتباط با گزارش تحقیق و تفحص مجلس به دادگاه معرفی شدند.
نماینده مردم لرستان و سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: شعبه ویژه‌ای در قوه قضائیه برای رسیدگی فوق‌العاده به اتهامات این افراد تشکیل شده است.
ایرج عبدی گفت: گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی برای اقدام قانونی در مورد متهمان به مرجع قضایی ارسال شده است.
پرداخت مطالبات چایکاران
لاهیجان - فارس: رئیس اتحادیه چایکاران کشور از پرداخت باقی‌مانده مطالبات چایکاران به‌زودی خبر داد و گفت: مبلغ 9 میلیارد تومان مطالبات چایکاران شمال کشور تامین اعتبار شده است.وی با بیان اینکه امسال از مجموع 80 هزار تن برگ سبز چای خریداری شده از چایکاران 18 هزار تن چای خشک استحصال شده است، خاطرنشان کرد: سالانه بین 80 تا 100 هزار تن چای قاچاق به صورت قانونی و غیر قانونی وارد کشور می‌شود.
هوسمی مصرف سالانه چای کشور را 125 هزار تن اعلام کرد و یادآورشد: مصرف سرانه هر خانوار 5/1 کیلوگرم است.
اختراع میکروسکوپ تک لنزی
تبریز - فارس: مخترع بسیجی، برای نخستین بار در جهان، میکروسکوپ تک‌ لنز را طراحی و اختراع کرد، این میکروسکوپ آسان‌ترین و قابل حمل‌ترین میکروسکوپ در جهان بوده که 35 درصد قویتر از نوع معمولی آن است. روح‌الله شریفی مخترع بسیجی، تصاویر دقیق، ضد ضربه و قابل تغییر بودن در محیط‌های نوری را از مزایای این میکروسکوپ برشمرد و گفت: دانشجویان و پژوهشگران علوم پزشکی، پایه، زیستی و کشاورزی می‌توانند از آن استفاده کنند.

 


بارگیری سکوی فاز 18 پارس‌جنوبی روز پنجشنبه با حضور مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در یارد خرمشهر IOEC آغاز شد.
به گزارش خبرگزاریها عملیات ساخت عرشه اصلی فاز 18 پارس‌جنوبی از فروردین سال 89 با استفاده از توانمندی پیمانکاران داخلی احداث شده و در دریا نصب می‌شود.
عرشه اصلی فاز 18 پارس‌جنوبی دارای چهار طبقه در مجموع به مساحت چهار هزار متر مربع است.
این عرشه پس از بارگیری، در مدت دو هفته مهاربندی و سپس در مدت 10 روز حمل و بر روی جاکت چهارپایه خود نصب خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود در 5 ماه آینده قابل بهره‌برداری باشد.
این سکو پس از بارگیری بر روی بارج تکمیل می‌شود.
معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: 500 میلیون فوت مکعب گاز با راه‌اندازی فاز 18 پارس جنوبی به ظرفیت تولیدگاز ایران در دریا اضافه می‌شود.
«رکن‌الدین جوادی» در بازدید از بارگیری سکوی فاز 18 پارس‌جنوبی در یارد تاسیسات دریایی خرمشهر گفت: فازهای 17 و 18 پارس‌جنوبی در بخش خشکی و دریایی در نیمه اول سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
وی اظهار داشت: تمام فازهای پارس‌جنوبی به غیر از فاز 11 که مرتبط با پروژه ‌LNG (گاز مایع) است واگذار شده و فاز جدیدی تعریف نشده است و با توجه به امکانات مناسب شرکت مهندسی تاسیسات دریایی خرمشهر امیدواریم بخش دریایی فاز 11 نیز به این شرکت واگذار شود.
وی تصریح کرد: در این شرکت، تعدادی سکو در حال ساخت است که شامل سه سکوی فاز 12 و سه سکوی فاز 19 پارس‌جنوبی بوده و کارهای مهمی از آنها انجام گرفته است.
جوادی همچنین تصریح کرد: ساخت عرشه‌ها از لحاظ فنی در سطح کیفیت بین‌المللی قرار دارد و اما در سطح قیمت تمام شده نیز باید به سمت استانداردهای بین‌المللی گام برداریم و حرکت کنیم.
وی از ساخت سکوهای 12-19 و 20 پارس‌جنوبی خبر داد.
هدف از طرح توسعه نهایی فاز 17 و 18 پارس‌جنوبی تولید روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز طبیعی، 80 هزار بشکه میعانات گازی، 400 تن گوگرد، سالانه بیش از یک میلیون تن گاز مایع و یک میلیون تن اتان برای تامین خوراک پتروشیمی‌ها است.
ساخت سومین پایه سکوی
فاز 13 پارس جنوبی
مدیر بخش فراساحل فاز 13 پارس‌جنوبی گفت: با تلاش متخصصان داخلی مراحل ساخت پایه سکو (جکت) سوم بخش دریایی این طرح به پایان رسیده است و این سازه به زودی از بوشهر بارگیری و به سمت محل استقرار در آب‌های خلیج‌فارس ارسال می‌شود.
به گزارش ایرنا، سیدمجید هدایتی افزود: این پایه به وزن یک هزار و 970 تن و با ارتفاع 70 متر از جزیره صدرا در بوشهر بارگیری شده و به زودی با انجام مراحل حمل توسط شناور مهدیس در موقعیت سوم حفاری و تولید گاز در این بلوک دریایی نصب و راه‌اندازی خواهد شد.
وی اضافه کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده این سازه پس از زمان حمل دریایی در 25 روز آینده در موقعیت بعدی فاز 13 که یکی دیگر از سکوهای اصلی است نصب می‌شود و آماده استقرار سومین دکل حفاری برای حفاری‌های چاه‌های توسعه‌ای این بخش از میدان مشترک خواهد بود.
هدایتی گفت: سطح کیفی اجرای این سازه دریایی مبتنی بر دانش طراحی و مهندسی کارشناسان و متخصصان داخلی کشورمان توسط شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) در بوشهر ساخته شده است.
بخش دریایی فاز 13 پارس جنوبی هم‌اکنون در دو موقعیت حفاری در حال اجرای عملیات در سکوهای اصلی و اقماری است.
این پروژه گازی پارس جنوبی به ظرفیت تولید روزانه دو میلیارد استاندارد فوت مکعب گاز و انبوهی از مشتقات گازی توسط کنسرسیومی از شرکت‌های ایرانی در دست اجراست.

 


خرم‌آباد- خبرنگار کیهان:
چهار وزیر برای پاسخگویی به مشکلات حوزه مسئولیت‌شان به مجلس فراخوانده شده‌اند.
نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس و سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: در این رابطه سؤال‌هایی از وزیران کار، تعاون و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت، جهادکشاورزی و اقتصاد به منظور پاسخ به سؤال‌هایی در مورد عملکردشان به مجلس فراخوانده شده‌اند.
ایرج عبدی گفت: وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در ارتباط با معضل اشتغال استان‌هایی که آمار بیکاری بالاست، وزیر صنعت، معدن و تجارت به خاطر عدم اجرای مصوبات دولت در لرستان که این مصوبات از حیطه اختیارات مدیر استانی خارج است، جهاد کشاورزی به خاطر عدم پرداخت خسارت کشاورزان شهرستان‌های چگنی و کوهدشت، وزیر اقتصاد به علت عدم تامین نقدینگی اجرای بیمه همگانی به مجلس احضار شده‌اند که برای پاسخگویی در مجلس حاضر می‌شوند.نماینده مجلس گفت: رئيسان بانک‌های عامل پرداخت تسهیلات اشتغالزایی و سازمان‌های متولی اشتغالزایی نیز به مجلس احضار شده‌اند.
عبدی با بیان این مطلب که تخصیص 10 درصد اعتبارات صندوق توسعه ملی برای اشتغالزایی به استانها و روستاهای محروم مصوب شده است، افزود: با پیگیری‌های به عمل آمده اعتبارات دانشکده محیط زیست لرستان از بودجه امسال تخصیص می‌یابد و این مرکز دارای ردیف ملی می‌شود.نماینده مجلس گفت: در مورد عدم اجرای قانون مبنی بر تخلیه اطراف قلعه فلک‌الافلاک به دکتر لاریجانی رئيس مجلس نامه نوشته و خواستار اجرای قانون شده‌ام.
عبدی اعلام کرد: در نامه‌ای به نوبخت، اجرای ماده 180 مبنی بر تخصیص 5 درصد اعتبارات به استان‌های محروم را خواستار شده‌ام که ایشان قول داده است این مبلغ امسال به لرستان تخصیص داده شود.

 


معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه ایران گفت: این وزارتخانه با مذاکرات و پیگیری‌های لازم با دولت پاکستان اقدامات اولیه را برای برخورد با اشرار و گروهک تروریستی عامل حادثه سراوان انجام داده است.
«ابراهیم رحیم‌پور» روز پنجشنبه در دیدار با استاندار سیستان و بلوچستان در زاهدان افزود: پس از وقوع حادثه تروریستی سراوان وزارت امور خارجه اقدامات را سرعت بخشید.
وی گفت: در چارچوب هماهنگی با سفارت ایران در پاکستان، کنسولگری در کویته و پیگیری‌ها و مذاکرات لازم با دولت پاکستان اقدامات مناسبی برای برخورد قاطع با اشرار و گروهک تروریستی مستقر در خاک آن کشور انجام شده است.
معاون وزیر امور خارجه افزود: کمیسیون مشترک مرزی ایران و پاکستان نیز به زودی تشکیل می‌شود.
رحیم‌پور گفت: حرکت بسیار موثری که در این زمینه انجام شد ارائه یادداشت سفارت ایران در نیویورک به شورای امنیت بود که سبب نگرانی دولت پاکستان شد.
وی از اجرایی کردن طرح توسعه محور شرق توسط دولت یازدهم خبر داد و افزود: چابهار امن‌ترین و اقتصادی‌ترین راه مواصلاتی شرکت‌ها و تجار کشورهای منطقه از جمله هند، افغانستان و پاکستان برای ترانزیت کالا به سایر کشورها به‌ویژه آسیای میانه است و این منطقه از نظر جغرافیایی و سایر مزایا نسبت به سایر بنادر جنوبی کشور متمایز و برتر است.
معاون وزیر امور خارجه افزود: توسعه بندر چابهار، اتصال به راه‌آهن سراسری و ایجاد خطوط انتقال کالا از مسیرهای دریایی، هوایی و زمینی از جمله نیازهای ضروری این منطقه است.
رحیم‌پور با اشاره به نوار ساحلی 350 کیلومتری چابهار، اسکله‌های قابل توسعه و منابع انسانی خوب منطقه و دغدغه مدیرعامل بومی منطقه در راستای ارتقاء و جایگاه مردم سیستان و بلوچستان افزود: وزارت خارجه نیز به نوبه خود آماده شتاب‌بخشی به روند اجرایی موجود است و در این خصوص از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد.

 


مشهد-خبرنگار کیهان:
رئيس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: سالانه 7/3 میلیون هکتار از سطح جنگل‌های جهان کاسته می‌شود.
خداکرم جلالی اظهار داشت: طی صد سال گذشته، از مجموع 18 میلیون هکتار سطح جنگلهای کشور 4 میلیون هکتار کاسته شده است. وی امنیت اکولوژیک را همطراز امنیت غذایی دانست و افزود: در حال حاضر مجموع عرصه‌های طبیعی کشور 135 میلیون هکتار است، که از این رقم3/14 میلیون هکتار سطح جنگلها و 86 میلیون هکتار سطح مراتع و 32 میلیون هکتار نیز سطح بیابانها را در برمی‌گیرد.جلالی با اشاره به اینکه، تنها 10 درصد از بودجه تخصیص سال 91 وصول شده است گفت: در لایحه بودجه رقم اختصاص یافته به سازمان جنگلها طی سال آینده 180 میلیارد تومان است، که بخش عمده‌ای از این رقم مربوط به بخش آبخیزداری است.وی میزان بارندگی در کشور را یک سوم میانگین جهانی دانست و اظهار داشت: مجموع اعتبار مورد نیاز تمامی بخشهای این سازمان هزار میلیارد تومان است، که با توجه به محدودیت بودجه با افزایش بهره‌وری و مشارکت‌های مردمی باید نهایت استفاده را از منابع موجود داشته باشیم.

 


شهرکرد-خبرنگار کیهان:
رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: مدیر هر اداره‌ای که رای صادر شده این دیوان را اجرا نکند از خدمت منفصل می‌شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری که در حاشیه آئین افتتاح نمایندگی دیوان عدالت اداری در استان چهارمحال و بختیاری با خبرنگار کیهان گفت‌وگو می‌کرد افزود: آرای قطعی که از سوی دیوان عدالت اداری در مورد پرونده‌های حقیقی و حقوقی صادر می‌شوند، باید اجرا شوند.
وی اضافه کرد: هر مدیر دستگاه اداری و اجرایی که رای دیوان عدالت اداری را اجرا نکند ابتدا به او اخطار داده می‌شود و اگر اجرا نکرد برابر با ضوابط قانونی از خدمت منفصل خواهد شد.
منتظری گفت: در هر ماه حدود 10 هزار پرونده شکایات و درخواست‌های مردم برای رسیدگی و صدور رای از سراسر کشور به دیوان عدالت اداری ارسال می‌شود که این رقم از ابتدای سال جاری تاکنون 70 هزار پرونده بوده است.
وی با اظهار این مطلب که در دو ماه اخیر تعداد پرونده‌های ارسالی به دیوان کاهش یافته است ادامه داد: امیدواریم دولتمردان و مدیران دست‌اندرکار به گونه‌ای با مردم تعامل داشته باشند که شکایات به حداقل برسد.
منتظری از پاسخ به این سؤال که بیشترین شکایات مردم مربوط به کدام ادارات و سازمان‌ها در کشور است خودداری کرد و اظهار داشت: دستگاه‌های اجرایی که بیشتر مردم به آنها مراجعه و خدمت‌رسانی می‌کنند طبعا شکایات بیشتری هم از آنها صورت می‌گیرد.وی از راه‌اندازی دفاتر استانی این دیوان در مراکز استان‌ها خبر داد.
رئیس دیوان عدالت اداری کشور با اشاره به قرائت تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی در مجلس شورای اسلامی گفت: تخلفات فراوان گزارش شده در پرونده تامین اجتماعی لرزه بر تن دلسوزان می‌اندازد.
منتظری روز پنج‌شنبه در شورای اداری استان چهارمحال و بختیاری گزارش تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی را به عنوان نشانه‌ای از وجود مشکل در سلامت نظام اداری کشور دانست و گفت: جای تاسف است که حقوق مردم به دلیل برخی رابطه‌ها و اراده مدیر ضایع می‌شود و این موارد در سازمان بازنشستگی کشور نیز همین گونه بوده است.
رئیس دیوان عدالت اداری در سفر به شهرکرد با تاسیس دفتر نمایندگی این دیوان در چهارمحال و بختیاری حمید احمدی را به عنوان مسئول دفتر این نمایندگی معرفی کرد.

 


معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از راه‌اندازی صندوق نوآوری و شکوفایی با هدف حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان با سرمایه اولیه 200 میلیون دلار خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، سورنا ستاری ظهر پنج‌شنبه در حاشیه بازدید از شرکت تحقیقات و تولید دارو سیناژن در فردیس استان البرز گفت: این صندوق تحت عنوان صندوق نوآوری و شکوفایی برای حمایت از تحقیقات علمی و کارهای پژوهشی و همچنین فعالیت شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان پایه‌ریزی و راه‌اندازی خواهد شد.وی تصریح کرد: سرمایه اولیه این صندوق بالغ بر 200 میلیون دلار است و تلاش می‌کنیم که در آینده و با انجام برنامه‌ریزی و تلاش بیشتر، این بودجه را افزایش دهیم.رئیس بنیاد ملی نخبگان با تأکید بر اینکه جوانان دانشمند ایران در صورت بهره‌مندی از امکانات مناسب حرف‌های بسیار زیادی در حوزه علمی دارند، گفت: دولت تمام تلاش خود را برای حمایت از پژوهش‌های علمی، نخبگان و دانشگاهیان و محققان جوان خواهد کرد.در این بازدید برخی از پژوهشگران فعال در شرکت تحقیقاتی سیناژن با معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری دیدار و گفت‌وگو کردند.

 


اصفهان - خبرنگار کیهان:
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تاکنون یکصد هزار کیلومتر مربع اکتشاف معدنی در کشور صورت گرفته است، گفت: در آینده نزدیک این رقم به 200 هزار کیلومتر مربع خواهد رسید.
«مهدی کرباسیان» روز پنجشنبه در آیین معارفه بهرام سبحانی مدیرعامل جدید فولاد مبارکه اصفهان با تاکید بر اینکه ایران منابع غنی زیادی در حوزه انرژی و معدن دارد، گفت: 68 نوع ماده معدنی در کشور تاکنون شناسایی شده و هنوز در این حوزه به ظرفیت کامل نرسیده‌ایم.کرباسیان اظهار کرد: سرمایه‌گذاری لازم برای مشخص شدن میزان اصلی ذخائر معدنی کشور باید صورت گیرد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به پروژه فولاد سپیددشت (در استان چهارمحال و بختیاری) گفت: این پروژه تاکنون 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.وی با بیان اینکه این طرح صنعتی تا نیمه دوم سال آینده افتتاح می‌شود، ظرفیت تولید آن را 800 هزار تا یک میلیون تن فولاد اعلام کرد.
وی همچنین از مدیرعامل جدید شرکت فولاد مبارکه خواست تا طرح‌های توسعه‌ای این شرکت را سریعتر انجام دهد و همچنین سرمایه‌گذاری لازم در بخش توسعه را اولویت برنامه‌های خود قرار دهد.
وی گفت: پیشنهاد دادیم از منابع صندوق توسعه ملی رقمی در قالب وام برای افزایش یک تا 2 برابری سرمایه‌ بخش خصوصی به صنایع معدنی اختصاص یابد.
به گزارش خبرنگار ما، در آئین تکریم و معارفه مدیرعامل مجتمع فولاد مبارکه اصفهان، دکتر محمدمسعود سمیعی‌نژاد مدیرعامل سابق به علت عدم برگزاری این مراسم در کارخانه حضور نیافت و غایب بود!

 


تقریظات رهبر معظم انقلاب
بر آثار دفاع مقدس منتشر می‌شود
انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در نظر دارد طی مراسمی، 40 تقریظ معظم‌له را بر آثار دفاع مقدس عرضه کند.
این مراسم که پیش از این قرار بود در هفته بسیج و هفته کتاب برگزار شود، به علت موجود نبودن برخی از این آثار در بازار نشر، ایام‌الله دهه فجر برگزار خواهد شد.
بنابراعلام انتشارات انقلاب اسلامی، رهبر معظم انقلاب تاکنون 55 قطعه یادداشت و تقریظ به صورت کتبی و شفاهی مرقوم و بیان فرموده‌اند که 40 عدد از آن‌ها ویژه کتاب‌های دفاع مقدس است. این تعداد، غیر از حواشی است که ایشان بر کتاب‌های مختلف نوشته‌اند. تاکنون تعدادی از تقریظات ایشان بر آثار متعدد چاپ و یا رونمایی شده است که از این موارد می‌توان به کتاب‌های «لشکر خوبان»، «نورالدین پسر ایران» و «پایی که جا ماند» اشاره کرد.
تصمیم سازمان سینمایی
برای وابستگی به خارج از کشور!
علی رغم برتری شرکت‌های داخلی، سازمان سینمایی دولت تصمیم گرفته تا فرایند دیجیتالی سازی پخش سینماهای کشور را به یک شرکت هندی واگذار کند!
به گزارش خبرنگار کیهان، طی سال‌های اخیر و به ویژه با تحریم‌های ظالمانه غرب علیه کشورمان، مسئولان سینمایی برای کاهش هزینه‌های سخت‌افزاری در نمایش فیلم ‌ها تلاش کردند تا سیستم پخش دیجیتال را جایگزین روش سابق نمایش کنند. این فرایند از سال 90 و با فعالیت متخصصین داخلی انجام شد و تاکنون حدود 90 سینما به تجهیزات پخش دیجیتال مجهز شده‌اند. در دو دوره اخیر جشنواره فیلم فجر و جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان نیز برای نمایش فیلم‌‌ها از این شیوه استفاده شد.
اما اتفاق عجیب این است که مدیران جدید سینمایی تصمیم گرفته‌اند که ادامه فرایند تجهیز سینماهای کشور به سیستم پخش دیجیتال را به یک شرکت هندی واگذار کنند. این درحالی است که کیفیت کار مجموعه‌های داخلی در مقایسه با شرکت هندی مربوطه برتر است. به ویژه اینکه همه سینماهایی که به وسیله مجموعه‌های بومی کشورمان مجهز شده اند، نسبت به نتیجه کار، رضایت دارند. علاوه بر اینها، سرورهای شرکت هندی، هم گران‌تر هستند و هم امکان سرقت اطلاعات و قاچاق فیلم نیز از آن ‌ها بیشتر است.
با توجه به تأکیدات مسئولان کشورمان، به ویژه رهبر معظم انقلاب بر توجه به تولید ملی و برتری کار مجموعه‌های داخلی بر کار شرکت‌های متوسط خارجی – نظیر شرکت هندی مربوطه- جای بررسی دارد که احتمالاً چه کسانی و برای چه منافعی قصد وابستگی کشورمان به خارج از کشور و اخلال در فعالیت مجموعه‌های داخلی دارند؟
مزار شهدای رسانه گلباران شد
همزمان با هشتمین سالروز عروج شهدای رسانه، مزار این شهدای والا مقام با حضور مسئولان کشوری و لشکری گلباران و عطرافشانی شد.










به گزارش فارس روز پنجشنبه با حضور مسئولان ارشد رسانه‌ای کشور و مسئولان لشکری جمهوری اسلامی ایران، مزار شهدای والامقام شهدای رسانه گلباران و عطرافشانی شد.
اصحاب رسانه در روزی که همکارانشان به خیل شهدای انقلاب اسلامی پیوستند با حضور بر مزار این شهدای والامقام بار دیگر با آرمان‌های والای امام، شهدا و رهبر معظم انقلاب تجدید بیعت کردند.
14 آذر، هشتمین سالروز عروج خبرسازان ایران اسلامی بود که در حین سفر به منطقه رزمایش نیروی دریایی ارتش، در پی سانحه هوایی به شهادت رسیدند.
تولید بازی رایانه‌ای آمریکایی
علیه انقلاب اسلامی
درست یک سال پس از تولید و نمایش فیلم ضدایرانی «آرگو» در آمریکا، این بار یک بازی رایانه‌ای با مضمونی شبیه به آن فیلم در آمریکا در حال تولید است.نکته قابل توجه درباره بازی ضدایرانی این است که طراح اصلی آن یک ایرانی مقیم آمریکاست. نوید خوانساری از بازي‌سازان ايراني‌‌الاصل مقيم آمريكا که نمونه اولیه‌ بازی«انقلاب 1979» را ارائه کرده است.

 


رئیس جمهور در پیامی درگذشت نلسون ماندلا را به رئیس جمهور آفریقای جنوبی و ملت بزرگ این کشور تسلیت گفت.
حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در پیامی درگذشت نلسون ماندلا را به رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی و ملت بزرگ این کشور تسلیت گفت.
در بخشی از پیام روحانی به جاکوب زوما رییس‌جمهور آفریقای جنوبی آمده است؛ «نلسون ماندلا به آزادی و برابری انسان‌‌ها نه‌تنها در کشورش آفریقای جنوبی بلکه در پهنه جهان، باور شک ناپذیری داشت و در این باور راستین هیچگاه به خود تردید راه نداد. او در این راه پر فراز و نشیب و سراسر رنج، با تحمل آوارگی، دوری از خانه و خانواده و زندانهای طویل المدت «راه طولانی آزادی» را شکوهمندانه معنا بخشید. او بی‌تردید شخصیت ممتازی بود که پس از پیروزی و به بار نشستن مبارزات، با پیوند اخلاق و سیاست، شیرینی بخشش در عین فراموش نکردن را حتی به زندانبانان و به بند کشندگان خود چشانید و از خود خاطره کم نظیری برای جهان بشریت به‌جا گذاشت. شگفتی زندگی او در آن بود که می‌دانست چگونه زندگی کند.»
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز با صدور پیامی درگذشت «نلسون ماندلا» را تسلیت گفت. در بخشی از پیام وی آمده است؛ مرحوم «نلسون ماندلا» در سراسر طول زندگی خود مبارزه و مخالفت با تبعیض نژادی و آپارتاید را به منظور ریشه‌کنی و نفی این دستاورد استعمار، اصل و مبنا قرار داد که از این منظر برای جهانیان شناخته شده است. او نماد قیام‌های ضدنژادپرستی بود و اقدامات وی آموزه‌‌ها و الگویی برای همه آزادی‌خواهان و آزاداندیشان است.

 


وزیر سابق اطلاعات تأکید کرد: امروزه برخی‌ها در دانشگاه‌ها می‌گویند آمریکا در مدت 10 دقیقه می‌تواند تشکیلات نظام و هسته‌ای ما را از بین ببرد، برای این افراد زود است که قدرت نظامی ایران را بشناسند.
حیدر مصلحی وزیر سابق اطلاعات در یادواره شهدای دانشجوی این شهرستان گفت: معماری انقلاب اسلامی این بود که امام(ره) عمر استکبار را برای امت خود تشریح کرد که این مسیر را رها نکنند.
وی نخستین برنامه دشمن درباره انقلاب اسلامی را ریشه‌کنی ساختار نظام عنوان کرد و افزود: به همین منظور استکبار جنگ علیه ایران را طراحی کرد.
مصلحی ادامه داد: تغییر شعارهای مبانی نظام شعار دشمن است و دشمن در دولت‌های نهم و دهم مجموعه منسجمی دید که با شعارهای انقلابی به جلو آمدند و می‌خواست این هویت را از بین ببرد و از این رو سرویس‌های سنگین اطلاعاتی را روی کار آورد.
وی به توافقنامه جدید هسته‌ای اشاره کرد و متذکر شد: یکی از توافق‌ها این است که کنگره آمریکا نمی‌خواهد تحریم جدید بیاورد، در صورتی که دشمن دست از سر ما برنمی‌دارد.
مصلحی خاطرنشان کرد: یکی از بحث‌های آنها این است که اگر بخواهیم ایران را تحریم کنیم، به خاطر مسایل هسته‌ای نیست، بلکه به دلیل نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم است.
وزیر سابق اطلاعات با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها می‌خواهند کینه مردم ایران را نسبت به استکبار جهانی مدیریت کرده و بشکنند، تصریح کرد: استکبار می‌خواهد دشمنی ما از طرف آمریکا را به طرف صهیونیسم سوق دهد.
وی نمونه بارز این بازی را حضور جان‌کری در مذاکرات ژنو عنوان کرد و متذکر شد: حضور نمادین جان‌کری پس از دیدار با صهیونیسم در مذاکرات ژنو بازی استکبار بود.
وی به گفته‌های جان‌کری مبنی بر اینکه توافق جدید ژنو جلوی پیشرفت ایران را گرفته است،‌اشاره کرد و یادآور شد: تحریم‌ها باعث پیشرفت است.
وزیر سابق اطلاعات افزود: ما در تحریم سیم خاردار را به ساخت موشک تبدیل کردیم.
وی خاطرنشان کرد: امروزه برخی‌ها در دانشگاه‌ها می‌گویند آمریکا در مدت 10 دقیقه می‌تواند تشکیلات نظام و هسته‌ای ما را از بین ببرد و این موضوع نشان دهنده نفهمی آنهاست و برای این افراد زود است که قدرت نظامی ایران را بشناسند.
مصلحی درباره گرامیداشت حماسه 9 دی اظهار کرد: حماسه 9 دی برنامه براندازی نظام توسط دشمنان را نقش برآب کرد.
وزیر سابق اطلاعات تصریح کرد: از مسئولان دولت انتظار می‌رود که حماسه 9 دی را باشکوه‌تر از سال‌های گذشته برگزار کنند زیرا 9 دی نماد حق‌طلبی و ولایت‌مداری مردم ایران است.
این در حالی است، که محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان هفته گذشته در جمع دانشجویان دانشگاه تهران در اظهارات قابل تأمل در پاسخ به سؤالات مشترک نمایندگان بسیج دانشجویی، انجمن اسلامی مستقل و جامعه اسلامی دانشجویان که انتقاداتی به توافقنامه ژنو داشتند گفت: غربی‌ها از چهار تا تانک و موشک ما نمی‌ترسند بلکه از مردم ایران می‌ترسند. آیا شما فکر می‌کنید که آمریکا نمی‌تواند سیستم دفاعی ما را از کار بیندازد؟ واقعاً شما فکر می‌کنید که آمریکا از سیستم نظامی ما می‌ترسد.

 


مشاور امنیت ملی کاخ سفید در اظهاراتی ایران را به نقض حقوق‌بشر در این کشور متهم کرد.
به گزارش فارس به نقل از شبکه «بی بی‌سی»، «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی «باراک اوباما» در کنفرانس حقوق‌بشر واشنگتن اعلام کرد که آمریکا به حمایت از حقوق بشر و دسترسی آزاد به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در ایران ادامه می‌دهد.
وی از ایران خواست تا به «احمد شهید» گزارشگر ویژه سازمان ملل اجازه دهد به ایران سفر کند تا از وضعیت حقوق‌بشر این کشور گزارش تهیه کند.
رایس در سخنرانی خود ناقضان حقوق‌بشر در ایران را از بدترین‌ها در جهان خوانده و در زمینه نقض حقوق‌بشر، ایران را هم‌ردیف کشورهایی چون اریتره، زیمبابوه، سودان، سوریه و کره‌شمالی برشمرده است.
مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت: باید صادق باشیم. در دوراهی‌های دشوار میان دفاع از امنیت ملی و پایبندی به دفاع از دموکراسی و حقوق بشر، گاهی ما مجبور به کنار آمدن با دولت‌ها می‌شویم اما وقتی که حقی ضایع شود، به دفاع از آن و حمایت از آن ادامه می‌دهیم
نماینده سابق ایالات متحده در سازمان ملل متحد تصریح کرد: همزمان که آمریکا در حال آزمودن مسیر دیپلماسی برای حل مسالمت‌آمیز بحران هسته‌ای ایران است، ایران هم در مقابل این محک قرار گرفته است که آیا وضعیت حقوق‌بشر در این کشور بهبود خواهد یافت یا نه.
آمریکا در حالی از وضع حقوق‌بشر در ایران انتقاد کرده است که نقض بارز حقوق‌بشر در بحرین و عربستان سعودی مشهود است اما هیچ‌گونه گزارشی از آن منتشر نمی‌شود.
این در حالی است که، دو هفته پیش کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد به قطعنامه پیشنهادی کانادا در محکومیت نقض حقوق بشر در ایران رای داد و در جریان نشست این کمیته در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک، نماینده کانادا مدعی شد: قطعنامه پیشنهادی ضمن استقبال از تحولاتی که در پی انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری رخ داده، ادامه نقض حقوق بشر در ایران را محکوم می‌کند.
در همین رابطه، آیت‌الله صادق لاریجانی رئيس قوه قضائیه کشورمان در واکنش به قطعنامه‌های سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر علیه جمهوری اسلامی ایران این قطعنامه‌ها را «مغرضانه و دروغ» خواند و خاطرنشان کرد که این سازمان‌ها اطلاعی از مبانی «فقهی- حقوقی» ندارند.

 


معاون وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه با روزنامه هلندی «تراد» خاطرنشان کرد: دو طرف در مورد توافق ژنو اقدامات لازم را باید انجام دهند در غیر این صورت نمی‌توانیم گام بعدی را برداریم و اگر طرف غربی به تعهدات پایبند نباشد ما نیز نخواهیم بود.
به گزارش ایسنا عراقچی اظهار داشت: در ماه‌های آینده باید اقداماتی را که درباره آن به توافق رسیده‌ایم، انجام دهیم. این اقدامات سخت نیستند. هدف این اقدامات، تغییر فضا است و این اقدامات باید راه را برای همکاری بیش‌تر باز کنند، بسیار مهم است که ما در ژنو نه تنها درباره گام نخست صحبت کردیم، بلکه درباره عناصر گام آخر نیز صحبت کردیم.در توافق‌نامه نوشته شده که ایران حق داشتن یک برنامه غنی‌سازی برای اهداف صلح‌آمیز را دارد، این برای ما خط قرمز است. ما باید اکنون درباره ابعاد آن به توافق برسیم.
عراقچی در پاسخ به این سوال که احتمال ندارد توافق در خصوص ابعاد این موضوع بسیار پیچیده شود؟ گفت: سخت خواهد بود، اما ناممکن نیست. ما براساس نیازمان به انرژی، اورانیوم غنی می‌کنیم و نیت ما به هیچ‌وجه ساخت سلاح هسته‌ای نیست. اکنون مهم است که ما نیاز خود را تعریف کنیم. ما با کشورهایی که در مذاکرات شرکت دارند، در این خصوص توافق خواهیم کرد. من مشکلی در خصوص رسیدن به توافق درباره این موضوع نمی‌بینم.
وی درپاسخ به این سوال که اگر این مذاکرات موفقیت‌آمیز نباشد، یک سال آینده موضوع به چه شکلی خواهد بود؟ خاطرنشان کرد: من می‌خواهم خوشبین باشم. اگر خیلی سریع همه چیز خراب شود، برای ما مشکلی به وجود نخواهد آمد. برنامه هسته‌ای ما همچنان وجود دارد، اگر ببینیم کشورهای غربی به توافق عمل نمی‌کنند، ما از همان جایی که توافق کردیم، پیش نخواهیم رفت.

 


یک هفته‌نامه آلمانی در گزارشی با اشاره به رویکردهای عربستان و رژیم صهیونیستی پس از توافق هسته‌ای بین ایران و 1+5 نوشت که این دو بازنده‌های توافق یاد شده هستند.
به گزارش فارس هفته‌نامه آلمانی «اشپیگل» در گزارشی در مورد توافقنامه ژنو درباره برنامه هسته‌ای ایران نوشت که ایران به غرب این امکان را داد که جهان را تغییر دهد و بازندگان توافق ژنو، اسرائيل و عربستان هستند.
این هفته‌نامه آلمانی نوشت که به ندرت چنین توافقنامه‌ای می‌تواند تا این حد در سطح جهانی واکنش به دنبال داشته باشد این توافق تا حدی مهم بود که واکنش‌های روسای جمهور آمریکا و روسیه را به دنبال داشت. چرا که این تفاهم 6 ماهه می‌تواند راهکاری برای حل برخی مشکلات با استفاده از دیپلماسی باشد.
با این حال در عربستان و اسرائيل واکنش‌ها کاملا متفاوت بود و «عبدالله العسکر» رئیس کمیته امور خارجی شورا در عربستان، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل مهمترین افرادی بودند که به این تفاهم‌نامه واکنش نشان دادند.
در این گزارش آمده است با گذشت دو هفته از توافق ژنو می‌توان شاهد پیامدهای آن در سطح جهانی بود که آن آرامش در منطقه است. این تفاهمنامه باعث می‌شود تا جایگاه ایران در سطح جهانی ارتقا یابد اما همزمان باعث می‌شود که برای 2 طرف از شرکای غرب مشکلاتی به وجود آید؛ عربستان و اسرائيل.
از سوی دیگر شبکه خبری المانیتور نیز گزارش داد که مقامات غربی به عمل کردن ایران به توافق هسته‌ای ژنو خوش‌بین هستند.
المانیتور نوشت: دیپلمات‌های غربی اطمینان دارند که ایران به مفاد توافق موقتی که نتیجه مذاکرات هسته‌ای در ژنو بود، عمل خواهد کرد.

 


رئیس مجلس شورای اسلامی پس از دیدار با پادشاه عمان در جمع خبرنگاران تاکید کرد: رژیم صهیونیستی دچار جنون گاوی سیاسی شده است و حرف‌های مضحک می‌زند. 
علی لاریجانی رئیس مجلس در سفر به مسقط در دیدار و گفت وگو با سلطان قابوس، دیدگاه پادشاه عمان را درباره تحولات منطقه همسو با ایران و در جهت خیر و صلاح کشورهای منطقه توصیف کرد. 
سلطان قابوس نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از تحولات به وجود آمده در روابط دو کشور، ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه فرصت به وجود آمده را مغتنم بدانند و روند همکاری‌‌ها با ایران را پیش ببرند که این باعث خیر و صلاح کشورهای منطقه است. 
پادشاه عمان در ادامه این دیدار تصریح کرد: توافق ژنو موضوع مهمی بود که صورت گرفت و در قضیه سوریه هم لازم است با همکاری همه کشور‌ها بحران این کشور حل شود.
لاریجانی پس از دیدار با پادشاه عمان در جمع خبرنگاران عمانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه نظر شما در مورد ناخوشایندی رژیم صهیونیستی از توافقنامه ژنو چیست؟ اعلام کرد: در مورد رژیم صهیونیستی نیازی به پاسخی نیست. فکر می‌کنم این رژیم دچار جنون گاوی سیاسی شده است، حرف‌های مضحک می‌زند؛ این توافقنامه ایران و گروه ۱+۵ به نفع منطقه است و ایران هیچ وقت پشت کشورهای اسلامی منطقه را در مقابل رژیم صهیونیستی خالی نکرده است؛ به عنوان مثال در جنگ ۳۳ روزه ایران از لبنان دفاع کرد.
رئیس مجلس همچنین در پاسخ به سؤالات خبرنگاران درباره توافقنامه ژنو میان ایران و 1+5 گفت: این توافق یک گام نخست است و باید در مذاکرات آینده مسیر به سمت حل موضوع پیش برود. 
همچنین لاریجانی در جریان سفر به مسقط با حضور در مجلس شورای سلطنتی عمان با خالد بن هلال المعولی رئیس این مجلس دیدار کرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی پس از بازگشت از سفر سه روزه خود به عمان در جمع خبرنگاران به ارائه گزارشی از دستاوردهای این سفر پرداخت و از برگزاری کنفرانس بین‌المجالس اسلامی در چند ماه آینده در ایران خبر داد.

 


وزیر امور خارجه روسیه و یک عضو ارشد شورای دولتی چین برای گفت‌وگو با مقامات بلندپایه کشورمان درباره توافق ژنو، مسائل دوجانبه و منطقه‌ای هفته جاری به ایران سفر می‌کنند.
بخش اطلاعات و انتشارات وزارت امور خارجه روسیه دیروز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که سفر «سرگئی لاوروف» مسئول دستگاه دیپلماسی این کشور به تهران که با هدف دیدار و گفت‌وگو با مقامات بلندپایه دولت جمهوری اسلامی ایران در راستای بررسی مسائل مربوط به حل و فصل برنامه هسته‌ای این کشور صورت می‌گیرد، برای تاریخ 11-10 دسامبر سه‌شنبه هفته جاری برنامه ریزی شده است.
به گزارش فارس در این بیانیه آمده است: انتظار می‌رود که در جریان سفر وزیر امور خارجه روسیه به تهران، طیف وسیعی از مسائل مربوط به روابط دوجانبه، حل و فصل مشکلات منطقه‌ای، از جمله اوضاع در سوریه و همچنین روند اوضاع پیرامون برنامه هسته‌ای ایران با توجه به توافقات صورت گرفته اخیر در جریان مذاکرات ایران و گروه «1+5» در ژنو مورد بررسی و تبادل‌نظر طرفین قرار خواهد گرفت.
از سوی دیگر یانگ جیه‌چی عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین نیز به دعوت علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی امروز در راس هیئت عالی رتبه سیاسی- اقتصادی وارد تهران خواهد شد. وی در جریان سفر به جمهوری اسلامی ایران با مقامات عالی‌رتبه کشورمان دیدار خواهد داشت.
وی پیش از این نیز طی 3 ماه گذشته با مقامات ایرانی دیدارهای مختلفی در پکن داشته است. موضوع اصلی این دیدارها مسائل دوجانبه و منطقه‌ای و مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 بوده است. یانگ‌جیه‌چی در این دیدارها با اشاره به مخالفت پکن با اعمال تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران بر ضرورت حل و فصل مسالمت‌آمیز این مسئله تاکید کرده است.
شایان ذکر است که یانگ‌جیه‌چی بین سال‌های 2007 تا 2013 وزیر خارجه جمهوری خلق چین بوده و بسیاری از صاحب‌نظران، وی را یکی از هدایت‌گران اصلی سیاست خارجه چین می‌دانند.

 


مشاور عالی سازمان سنجش از آغاز ثبت‌نام کنکور 93 از ساعت 14 امروز خبر داد.
دکتر حسین توکلی با اشاره به آغاز ثبت‌نام کنکور 93 از امروز از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی ‌www.sanjesh.org،‌ اظهار کرد: ثبت‌نام برای شرکت در آزمون سراسری 93 برای پذیرش دانشجویان در دوره‌های روزانه، نوبت دوم یا شبانه، نیمه حضوری مجازی و بین‌المللی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و همچنین متقاضیان تحصیل در آن دسته از کد رشته‌های تحصیلی دانشگاه آزاد، پذیرش در رشته‌های مذکور براساس آزمون انجام می‌شود، دانشگاه پیام‌نور و موسسات آموزش عالی، انتفاعی و غیرانتفاعی از فردا آغاز و در روز شنبه (23 آذر ماه) پایان می‌یابد.
وی افزود: بر اساس ضوابط دارندگان دیپلم نظام قدیم آموزش متوسطه و همچنین دارندگان گواهینامه دوره پیش دانشگاهی و داوطلبانی که گواهینامه دوره پیش‌دانشگاهی خود را حداکثر تا 31 شهریور سال 93 اخذ می‌کنند، حق ثبت‌نام و شرکت در این آزمون را خواهند داشت. مشاور عالی سازمان سنجش خاطرنشان کرد: دارندگان مدرک کاردانی (فوق‌دیپلم)، دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و همچنین دارندگان مدرک کاردانی پیوسته آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و آن دسته از داوطلبان مذکور که حداکثر تا 31 شهریور سال 93 در مقطع کاردانی فارغ‌التحصیل می‌شوند، حق ثبت‌نام و شرکت در آزمون را خواهند داشت.
مشاور عالی سازمان سنجش با تاکید بر اینکه ثبت‌نام برای شرکت در کنکور 93 منحصرا از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org امکان‌پذیر است، تصریح کرد: بنابراین داوطلبان باید ابتدا برای پرداخت هزینه ثبت‌نام و خرید کارت اعتباری ثبت‌نام، در آزمون سراسری سال 93 نیز به سایت سازمان مراجعه و نسبت به خرید کارت اعتباری ثبت‌نام اقدام کنند و سپس مراحل بعدی ثبت‌نام را به انجام برسانند.

 


سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام تروریستی حمله به ساختمان وزارت دفاع یمن را محکوم کرد.
مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن محکوم نمودن اقدام تروریستی حمله به ساختمان وزارت دفاع یمن که منجر به کشته شدن ده‌‌ها نفر گردید اظهار داشت: این گونه اقدامات کور تروریستی که به منظور ایجاد ناامنی، بی ثباتی و خلل در روند جاری سیاسی در این کشور صورت می‌پذیرد نمی‌تواند در اراده مردم یمن برای دستیابی به مطالبات مشروعشان تزلزلی ایجاد نماید.
افخم افزود ما اطمینان داریم علماء، نخبگان، احزاب و مردم فهیم یمن در این مرحله سرنوشت‌ساز با همراهی و همدلی اجازه نخواهند داد بدخواهان آن کشور به اهداف شوم خود دست یابند.

 


رئيس سازمان انرژی اتمی گفت: توافق ژنو در شرایطی که در آن به سر می‌بریم خوب است البته‌ آرمانی نیست اما ما چیزی را در این چارچوب از دست نداده‌ایم.
علی‌اکبر صالحی در گفت‌وگو با برنامه شب آفتابی تلویزیون خاطرنشان کرد: تفاهم ژنو خوب است و هیچ فعالیتی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران متوقف نشده و نخواهد شد. من می‌توانم درباره جزئیات این تفاهم بیشتر توضیح دهم مثلا درباره غنی‌سازی 20 درصد و یا فعالیت‌های راکتور اراک اما ترجیح می‌دهم وقتی کار تمام شد و اجرای تفاهم آغاز شد صحبت کنم.
وی گفت: اگر آنها به این تفاهم عمل کردند که هیچ و اگر هم عمل نکردند هیچ مشکلی پیش نمی‌آید ما داریم کارمان را انجام می‌د‌هیم و چیزی متوقف نشده است البته باید دعا کنیم مراحل بعدی به خوبی طی شود.
صالحی تصریح کرد: درباره زمان اجرای این تفاهم و تفاهم‌های بعدی، ایران همواره اعلام کرده است که آمادگی دارد هرچه سریعتر این موضوع را حل و فصل کند و حتی دو سه روزه این موضوع خاتمه یابد، باید دید طرف مقابل چه رویکردی اتخاذ می‌کند.
معاون رئیس‌جمهور تاکید کرد: تفاهم ژنو در شرایطی که در آن به سر می‌بریم خوب است البته آرمانی نیست اما ما چیزی را در این چارچوب از دست نداده‌ایم.
وی درباره برخی انتقادها به این تفاهم تصریح کرد: اگر انتقادی وجود دارد باید منصفانه و مستند باشد. نقد باید در جهت اصلاح امور باشد نه تخریب.

 


بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز وارد ایران می‌شوند و فردا از کارخانه تولید آب سنگین اراک بازدید خواهند کرد.
در راستای حسن نیت ایران برای رفع ابهام‌‌ها و تاکید بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، سازمان انرژی اتمی به درخواست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر بازدید از تاسیسات هسته‌ای اراک پاسخ مثبت داد.
در پی این پاسخ که بر مبنای توافق به عمل آمده میان جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحت عنوان «چارچوب همکاری» در آبان ماه گذشته صورت گرفته است، بازرسان آژانس امروز وارد کشور می‌شوند و پس از برگزاری جلسه‌ای که در سازمان انرژی اتمی خواهند داشت فردا از کارخانه تولید آب سنگین اراک بازدید می‌کنند.
گفتنی است این سومین دیدار بازرسان آژانس از تاسیسات آب سنگین اراک خواهد بود.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10