(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 16 آذر 1392 - شماره 20658

حدیث دشت عشق
اتفاقات مهم هفته هفدهم؛ از برتری ملوان در دربی شمال تا تداوم صدرنشینی تراکتورسازی
پرسپولیس جای استقلال را گرفت
گروه‌بندی کامل جام جهانی 2014
ایران با آرژانتین ، نیجریه و بوسنی همگروه شد
دیدار وزیر با پیشکسوتان ورزش
شکست مدافع عنوان قهرمانی در لیگ برتر کشتی
اخبار کوتاه از فوتبال
پیروزی مدعیان در فصل جدید لیگ جودو
تداوم صدرنشینی مهرام در لیگ برتر بسکتبال
قهرمانی استاد بزرگ شطرنج ایران
   


ازنوشته سردار شهيد«مرتضي ياغچيان»
من يك شهيدم وهرگزنمي ميرم
بنام خدا و براي خدا، در راه خدا اين وصيتنامه را مي‌نويسم تا حجت باشد به آنكه بعد از من نگويند نا آگاه بود و نادان و بي هدف، بلكه من زندگي از حسين آموختم كه فرمود: مرگ با عزت به از زندگي با ذلت است.
بار خدايا بنده اي هستم گناهكار و روسياه و شرمسار و در خود لياقت شهيد شدن را نمي بينم مگر آنكه تو خود بر من رحم كني و عنايت به من بنمائي شربت شهادت را، خداوندا، امروز نائب امام‌زمان با دم مسيحائي خود به ما ارزش انسان بودن و انسان شدن مي‌آموزد و روز امتحان است و اگر لحظه‌اي درنگ كنيم فرصت از دست رفته، پس ما را ياري بفرما و راهنمايمان باش و از لغزشهاي نگاهمان‌دار تا به صراط مستقيم هدايت شويم ، اي مسلمانان جهان امروز تمامي كفر به سركردگي امريكا با تمام قوا در مقابل اسلام صف كشيده و اسلام و انقلاب اسلامي امروز به خون و جان ما نياز دارد تا ريشه‌اش محكم شود و اگر ما در اين امر قصور كنيم فرداي تاريخ هم در مقابل خدا و رسول خدا و هم نسل آينده مسئول خواهيم بود و جوابگو، و بر ماست كه به نداي« هل من ناصر ينصرني » امام عزيزمان لبيك گفته و به ياري او بشتابيم كه ياري او ياري اسلام و پيامبر است، « ان تنصرالله ينصركم و يثبّت اقدامكم » و اگر ياري كنيم خدا را‌، ياري خواهد نمود ما را در رسيدن به مقام والاي انسانيت، و راهنمايي خواهند نمود ما را در رسيدن به هدف نهائي.
امروز اين سعادت به من دست داده تا به كربلاي ايران، جايگاه عاشقان خدا‌، قرارگاه سرداران رسول گرامي و پويندگان راه علي و پيروان حسين و سربازان امام زمان (عج) و ياوران رهبر عزيز خميني كبير و راهيان شهادت بيايم. براي رسيدن به اين مكان چه انتظارها كشيده‌ام خدا مي‌داند و با آگاهي كامل و با عشق به الله به اين راه آمده‌ام تا براي رضاي او جهاد كنم و اگر سعادت پيدا كردم به ديدار خدا بروم و از اين تن خاكي عروج كنم و به خدا برسم.
و شما پدر و مادرم اگر من شهيد شدم غم مداريد چون من يك شهيدم و هرگز نمي‌ميرم و پيش معبودم روزي به من داده خواهد شد. ثانياً من امانتي بيش در پيش شما نبودم و شاد باشيد كه چه خوب دين خود را ادا كرديد و از اينكه در تربيت من خيلي زحمت كشيديد و من خيلي شما را اذيت كرده‌ام حلاليت مي طلبم و مي‌خواهم كه در مرگ من زياد گريه نكنيد كه هم اجر من كم مي‌شود و هم ثواب شما.
به خاطر خدا گريه كنيد و از ترس روز قيامت.
دوستان و برادرانم، از همه عاجزانه حلاليّت مي‌طلبم و تقاضا مي‌كنم امام عزيز را تنها نگذاريد و به جان او دعا كنيد تا ظهور آقا امام زمان (عج) و در راه پياده شدن احكام و قوانين اسلام تا جايي كه مي‌توانيد تلاش كنيد. همه شما را به خدا مي‌سپارم.
از همه التماس دعا براي طول عمر امام را داريم.
17/2/61 مرتضي ياغچيان قرارگاه كربلا
شهيد ياغچيان 22 خرداد 1335 ه ش در خانواده اي مذهبي در شهرستان تبريز به دنيا آمد ودر هفتم بهمن 1362 در عمليات خيبر ابتدا حميد باكري به شهادت رسيد. مهدي باكري به خاطر سختي عمليات و پاتكهاي مكرر دشمن از مرتضي ياغچيان خواست در مقابل حملات ايستادگي نمايد و ياغچيان نيز با رشادت در مقابل حمله دشمن پايداري كرد.
شهادت مرتضي ياغچيان را با بي سيم به مهدي باكري خبر دادند. اندوه از دست دادن ياغچيان در چهره مهدي به گونه اي نمايان شد كه همه رزمندگاني كه در آنجا حضور داشتند ، بر اين باورند كه حتي بعد از شنيدن خبر شهادت حميد باكري ايشان به اين اندازه ناراحت نشد .
پيكر شهيد مرتضي ياغچيان پس از عمليات در منطقه جا ماند و تا سال 1375 مفقودالاثر بود تا اينكه در اين سال درپي جستجوي گروه‌هاي تفحص‌، بقاياي پيکرش كشف شد و در وادي رحمت تبريز آرام گرفت

 


سرویس ورزشی-
برتری پرسپولیس، تداوم صدرنشینی تراکتورسازی و تساوی استقلال - سپاهان مهمترین اتفاقات هفته هفدهم لیگ برتر فوتبال بود.
در ادامه دیدارهای هفته هفدهم لیگ برتر فوتبال، عصر روز گذشته 5 دیدار برگزار شد تا پرونده دیدارهای این هفته نیز بسته شود. در تبریز، گسترش فولاد در ورزشگاه یادگار امام میزبان تراکتورسازی بود و در پایان با نتیجه دو بر یک از همشهری خود شکست خورد تا امتیازهای دربی حساس تبریز را از دست داده باشد. جواد کاظمیان (66) و مهدی کیانی (80) برای تیم مجید جلالی گلزنی کردند. نقی‌زاده (92) تک گل شاگردان رسول خطیبی را به ثمر رساند. تراکتورسازی با این پیروزی 32 امتیازی شد و جایگاه خود را در صدر جدول تثبیت کرد. اما در دیگر بازی مهم هفته نتیجه جالبی در دربی گیلان رقم خورد. داماش که این فصل با مشکلات عدیده‌ای روبرو بوده در خانه میزبان ملوان بود و در پایان با سه گل برابر رقیب هم‌استانی خود تن به شکست داد. جلال رافخایی (پنالتی– 22)، سیامک کوروشی (31) و شاهین ثاقبی (82) برای سفیدپوشان ملوان گلزنی کردند. در اهواز استقلال خوزستان در ورزشگاه بدون تماشاگر تختی، میزبان مس کرمان بود و در نهایت برابر این تیم به تساوی یک - یک رضایت داد. میزبان در دقیقه 65 با گل به خودی بازیکنان حریف پیش افتاد اما هادی تامینی مدافع جدید مس در دقیقه 78 بازی را به تساوی کشاند. محمود تیغ نورد (90) از استقلال خوزستان با دریافت کارت قرمز از بازی اخراج شد. صبای قم هم در خانه پذیرای نفت تهران بود که در نهایت با حساب دو بر یک تن به شکست داد. هادی نوروزی (69) ابتدا شاگردان گل‌محمدی را پیش انداخت اما فرید کریمی (77) گل تساوی را برای میزبان به ثمر رساند. این پایان کار نبود و وریا غفوری (پنالتی - 88) بار دیگر نفت را پیش انداخت تا این تیم پیروز بازی باشد.
برتری پرسپولیس با درخشش خلعتبری
اما در دیدار پایانی هفته هفدهم لیگ برتر فوتبال پرسپولیس و ذوب‌آهن دیروز در ورزشگاه آزادی به مصاف یکدیگر رفتند که این دیدار با برتری 2 بر یک پرسپولیس خاتمه یافت. محمدرضا خلعتبری برای پرسپولیس و قاسم حدادی‌فر برای ذوب آهن گلزنی کردند. در دقیقه 21 خلعتبری بالاخره قفل دروازه‌ ذوب آهن را گشود. در این لحظه پیام صادقیان پاس زیبایی به سمت چپ دروازه‌ ذوب آهن فرستاد و خلعتبری را صاحب توپ کرد. این بازیکن هم با حرکت در عرض گوشه دروازه‌ ذوب آهن را نشانه گرفت و با شوتی محکم توپ را به تور دروازه‌ چسباند. در اواخر نیمه نخست نیز پرسپولیس می توانست صاحب گل دوم شود، اما مهاجمان این تیم در یکی، دو صحنه به دست آمده بی‌دقت عمل کردند و نتوانستند اختلاف گل را به عدد دو برسانند. در شروع نیمه دوم و در دقیقه 49 و در حالی که دو تیم حملات کم‌دامنه‌ای بر روی دروازه یکدیگر ترتیب داده بودند، ذوب آهن صاحب یک کرنر شد. توپی که به روی دروازه سانتر شده بود را بیاتی‌نیا با سینه خود در داخل محوطه جریمه به قاسم حدادی‌فر رساند. این بازیکن توپ را شوت زد که با برخورد به پای محسن مسلمان، وارد دروازه میزبان شد و به این ترتیب بازی به تساوی کشیده شد. در دقیقه 58 خلعتبری باز هم گل زد تا بار دیگر پرسپولیس از حریفش پیش بیفتد. این بار هم علی‌عسگر در میانه زمین صاحب توپ شد ولی این بار بلافاصله توپ را به خلعتبری سپرد. مهاجم پرسپولیس که در عمق دفاع حریف حرکت کرده بود، به محض دریافت توپ بدون معطلی آن را به صورت زمینی به گوشه مخالف دروازه ذوب آهن هدایت کرد و به این ترتیب گل دوم تیمش را به ثمر رساند. بدین ترتیب پرسپولیس در خانه سه امتیاز را به‌دست آورد تا علاوه بر اینکه جای استقلال را بگیرد(آبی پوشان در هفته شانزدهم تیم سوم جدول رده بندی بودند) یکی از تعقیب کنندگان تراکتورسازی در صدر جدول باشد.
قحطی گل در روز نخست
روز نخست از دیدارهای هفته هفدهم پنجشنبه با برگزاری 3 دیدار به پایان رسید و نکته جالب آن بود که در این 3 بازی حتی یک گل هم رد و بدل نشد. روز پنجشنبه راه‌آهن در خانه خود متوقف شد و فولاد خوزستان هم به نتیجه‌ای بهتر از تساوی دست نیافت. دیدار تیم‌های راه‌ آهن با سایپا و فجر سپاسی با فولاد در پایان 90 دقیقه با تساوی بدون گل به پایان رسید. بازی استقلال و سپاهان در اصفهان نیز گلی در بر نداشت..

 


مراسم قرعه‌کشی رقابت‌های جام جهانی فوتبال برگزار شد و 32 تیم حاضر در این رقابت‌ها در شرایطی حریفان خود را شناختند که تیم ملی ایران در گروه F این رقابتها با تیم های آرژانتین، نیجریه و بوسنی همگروه شد.
در حالی که کمتر از شش ماه تا آغاز بیستمین دوره رقابت‌های جام جهانی باقی‌مانده دیشب آیین قرعه‌کشی رقابت‌های جام جهانی برگزار شد و 32 تیم حاضر در این رقابت‌ها حریفان خود را شناختند.
نکته جالب این گروه بندی حضور چهار تیم پر قدرت اروگوئه، ایتالیا، انگلیس و کاستاریکا در گروه D است. اما ایران پس از یک دوره غیبت در رقابت‌های جام جهانی در این دوره از رقابت‌ها با تیم‌های آرژانتین، نیجریه و بوسنی قرار گرفته است تا خط دفاعی ایران به دنبال مصاف با لیونل مسی و هم تیمی هایش باشد.گروه بندی رقابت‌های جام جهانی به این شرح است:
*گروه A...........................................................................برزیل، کامرون، مکزیک، کرواسی
*گروه B................................................................................. اسپانیا، شیلی، استرالیا، هلند
*گروه C ...........................................................................کلمبیا، ساحل عاج، ژاپن، یونان
*گروه D...................................................................... اروگوئه، کاستاریکا، ایتالیا، انگلیس
*گروه E .....................................................................سوئیس، اکوادور، هندوراس، فرانسه
*گروه F .............................................................................آرژانتین، نیجریه، ایران، بوسنی
*گروه G ......................................................................................آلمان، غنا، آمریکا، پرتغال
*گروه H ......................................................................بلژیک، الجزایر، کره‌جنوبی، روسیه
برنامه بازی‌های تیم ملی ایران
تیم ملی فوتبال ایران در نخستین دیدار خود در جام جهانی 26 خرداد به مصاف نیجریه می‌رود.پس از انجام قرعه‌کشی رقابت‌های جام جهانی بیستم برنامه‌این رقابت‌ها نیز اعلام شد و به این ترتیب تیم ایران زمان بازی‌های خود را نیز شناخت.ایران که در گروه چهار رقابت‌ها باید با تیم‌های آرژانتین، نیجریه و بوسنی روبه‌رو شود باید در روز نخست 16 ژوئن (26 خرداد) در شهر کوریتیبا و در ورزشگاه دا بایکسادا به مصاف تیم ملی نیجریه برود.5 روز بعد(31 خرداد) ایران در ورزشگاه استادیو مینیرو شهر بلوهوریزونته به مصاف آرژانتین خواهد رفت و سرانجام بازی آخر ایران نیز 25 ژوئن (4 تیر) در شهر سالوادور و ورزشگاه فونته نوا برابر بوسنی خواهد بود.همچنین تیم ملی برزیل روز پنج شنبه 22 خرداد 93 در دیدار افتتاحیه جام جهانی به مصاف کرواسی خواهد رفت.

 


وزیر ورزش و جوانان روز گذشته با تعدادی از پیشکسوتان ورزش دیدار کرد.
محمود گودرزی در این دیدار از خاطرات با پیشکسوتان، سوابق و رکوردهای آنها سخن گفت و اظهار داشت: در اتاق من به روی شما پیشکسوتان که از مفاخر بزرگ ورزش هستید باز است. رسیدگی به شما از دغدغه اصلی من است. در گذشته پیراهن تیم ملی برای قهرمانی ارزش‌های بیشتری داشت اما الآن چیز دیگری است. اعتقاد دارم احترام به بزرگان باید حرف اول را بزند، بزرگانی که زندگی خود را وقف ورزش کرده‌اند و حالا فراموش شده‌اند. عبدالله موحد (پیشکسوت کشتی)، طالقانی (سرپرست فدراسیون باستانی)، محمد نصیری (پیشکسوت وزنه‌برداری)، نصرالله دهنوی، عباس زندی، جعفر کاشانی (از پیشکسوتان فوتبال)، تیمور غیاثی (پیشکسوت دوو میدانی)، موسی امینی، بیژن زرنگار، خسرو امینی و جواد رفوگر در این جلسه حضور داشتند.

 


مدافع عنوان قهرمانی لیگ برتر کشتی در حساس‌ترین بازی هفته نخست دور برگشت شکست را پذیرا شد.
اولین دیدار از هفته اول دور برگشت لیگ برتر کشتی آزاد جام ولایت و در گروه دو روز پنجشنبه در خانه کشتی مشهد مقدس برگزار شد که در پایان تیم گاز مازندران با نتیجه 5 بر2 از سد میزبان خود تیم موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج مشهد گذشت. در دومین دیدار و در گروه یک عصر پنج‌شنبه در سالن شهدای هفتم تیر تهران برگزار شد که در پایان تیم استیل آذین ایرانیان با نتیجه 5 بر 2 از سد مهمان خود تیم موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج سبزوار قهرمان دوره گذشته مسابقات لیگ برتر کشتی گذشت.
شکست اوپان سات از مصطفی آقاجانی، برتری دنیس چارگوش مقابل مصطفی حسین خانی، شکست احسان امینی از اسماعیل نجاتیان و برتری جمال میرزایی مقابل حامد تاتاری از نتایج مهم این مسابقه بودند. اما جالب‌ترین نتیجه در 120 کیلو رقم خورد جایی که محمدرضا آذرشکیب توانست حاجی مراد گاتسالوف دارنده 6 طلای جهان و المپیک را به زانو درآورد. این اولین پیروزی کشتی‌گیران ایرانی مقابل گاتسالوف است. در ادامه دیدارهای هفته اول از دور برگشت در گروه دو دیروز در زنجان تیم خونه به خونه بابل با نتیجه 6بر یک از سد تیم شهدای زنجان گذشت وتیم گروه ساختمانی کفایتی در رستم کلا به مصاف هیأت کشتی این شهر رفت و در پایان با نتیجه 5 بر 2 پیروز شد.

 


دایی: از پرسپولیس می‌روم
سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس گفت: خوشحالم که مقابل ذوب آهن سه امتیاز را گرفتیم و در کورس قهرمانی باقی ماندیم.علی دایی پس از پیروزی تیمش برابر ذوب آهن در نشست خبری این دیدار اظهار کرد: بازیکنانم برای این پیروزی خیلی تلاش کردند. از آن‌ها تشکر می‌کنم و همچنین از هواداران‌مان تشکر می‌کنم که در چنین هوایی به ورزشگاه آمدند. اما متاسفم که در اوایل بازی که در حال گرم کردن بودیم عده‌ای تماشاگر‌نما به دستیارانم توهین کردند که قطعا این مسئله را پیگیری می‌کنم که بفهمم از کجا آب می‌خورد. اگر نتوانم این مسئله را بفهمم و مسئولان باشگاه نخواهند این مسئله را پیگیری کنند، در این باشگاه نمی‌مانم. انگار آقایان تازه یادشان افتاده که دستیار من قبلا استقلالی بوده است. اگر این مسئله حل نشود در پرسپولیس نمی‌مانم.
اولین گل جباری برای الاهلی
رقابت‌های لیگ ستارگان قطر با برگزاری چند دیدار ادامه یافت که طی آن تیم الاهلی با درخشش مجتبی جباری توانست الجیش را با نتیجه 3 بر 2 شکست دهد.در این دیدار مجتبی جباری هافبک ایرانی الاهلی در این دیدار موفق شد گل دوم تیمش را به ثمر برساند تا تیمش سه امتیاز این مسابقه را به دست آورد.
درخواست ایتالیا برای بازی با ایران
نبی دبیرکل فدراسیون فوتبال از پیشنهاد رسمی فدراسیون غنا برای بازی دوستانه خبر داد و اظهار داشت:غنا برای برگزاری بازی دوستانه با تیم ملی پیشنهاد رسمی مطرح کرده است. وی افزود: از طریق واسطه‌ها فدراسیون ایتالیا هم خواهان برگزاری بازی دوستانه با ایران شده به شرط اینکه در مراسم قرعه‌کشی با ایران همگروه نشود.
پول‌هایی که فیفا به ایران می‌دهد
تیم ملی ایران با حضور در جام جهانی 2014، 8 میلیون دلار غیر از هزینه آماده سازی از فیفا دریافت خواهد کرد.

 


فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر و دسته اول جودوی باشگاه‌های کشور با انجام ۱۰ مبارزه آغاز شد.
این دوره از مسابقات در حضور رئیس و نایب رئیس فدراسیون و اعضای کادرفنی تیم‌های ملی در سالن شهید افراسیابی برگزار شد. در لیگ‌ برتر دانشگاه آزاد به دلیل آماده نبودن شرایط درخواست تعویق بازی‌های خود را داشت که با موافقت سازمان لیگ، بازی‌های این تیم به زمان دیگری موکول شد، اما پالایش گاز ایلام در یک بازی برتر 6 بر صفر از سد نفت مسجد سلیمان گذشت. پاس ثامن الحجج 5 بر 2 مقابل نیروی زمینی ارتش صاحب پیروزی شد. نیروی زمینی در دومین دیدار هم مقابل موسسه مالی اعتباری میزان 3 بر یک بازنده میدان را ترک کرد.

 


هفته هفتم لیگ برتر با پیروزی دشوار مهرام برابر افرا و نخستین برد نیروی زمینی به پایان رسید.
هفته هفتم لیگ برتر بسکتبال با پیروزی دشوار مهرام برابر افرا خلیج فارس به پایان رسید. در آخرین دیدار از هفته هفتم لیگ برتر دو تیم مهرام و افرا خلیج فارس در سالن بسکتبال آزادی به مصاف هم رفتند که در پایان مهرام توانست 73 بر 57 حریفش را شکست دهد و در صدرجدول بماند. در دیگر دیدار این هفته پتروشیمی 95 بر 64 صنایع ماهشهر را مغلوب کرد و ذوب‌آهن نیز در زنجان به مصاف همیاری این شهر رفت و با نتیجه 70 بر 54 به پیروزی رسید. نیروی زمینی نیز در این هفته میزبان شهرداری گرگان بود و نخستین بردش در رقابت‌ها را جشن گرفت. نتایج کامل مسابقات به این شرح است: *نیروی زمینی تهران 71 - شهرداری گرگان 69 *پتروشیمی بندرامام 95 - صنایع پتروشیمی 64 *استقلال زرین قشم 69 - دانشگاه آزاد تهران 77 *فولاد هفت الماس قزوین 67 - فولاد ماهان 57 *همیاری زنجان 54 - ذوب آهن اصفهان 70 *افرا خلیج فارس 57 - مهرام تهران 73. با نتایجی که در این هفته به‌دست آمد مهرام همچنان به صدرنشینی خود ادامه داد.

 


استاد بزرگ شطرنج ایران عنوان قهرمانی کشور را از آن خود کرد.
مسابقات شطرنج قهرمانی کشور در یازده دور به روش سوئیسی و به میزبانی تبریز برگزار شد. در این رقابت‌ها 35 شطرنج باز از 13 استان حضور داشتند که در پایان احسان قائم مقامی با کسب هشت امتیاز قهرمان ایران شد. سید خلیل موسوی ، استاد فیده ایران با 7.5 امتیاز عنوان نایب قهرمانی را به دست آورد. اصغر گلی زاده ، استاد بزرگ ایران با 7.5 امتیاز به مقام سومی رسید. امید نوروزی و همایون توفیقی (استاد بزرگ ایران) نیز هر کدام با کسب 7.5 امتیاز به ترتیب در رده‌های چهارم و پنجم قرار گرفتند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10