(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 16 آذر 1392 - شماره 20658

کوتاه اقتصادی
زنگنه از 7 غول نفتی غرب برای بازگشت به ایران دعوت کرد
واعظی: شبکه‌های اجتماعی داخلی برای مقابله با شبکه‌های خارجی فعال می‌شوند
در نمایشگاه الکامپ صورت می‌گیرد
صدور شناسنامه جدید در 15 دقیقه
کرباسیان تشریح کرد
جزئیات فساد مالی 90 میلیارد تومانی در گمرک بوشهر
یک مقام مسئول اعلام کرد
کاهش 10 درصدی قیمت نهاده‌های دامی
وزیر کار و رفاه خبر داد
ایجاد 200 هزار شغل خانگی تا پایان سال
مدیر کل حقوقی وزارت جهاد کشاورزی خبر داد
کلاهبرداری 4 هزار میلیارد تومانی یک شرکت تولیدی از مردم
عضو کمیسیون صنایع مجلس اعلام کرد
لزوم بازنگری در همکاری با خودروسازان خارجی
نعمت‌زاده در کنفرانس اندونزی: فرآیند الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی
باید تسهیل شود
مدیر عامل شرکت انی ایتالیا
ایران بهشت نفتی است
   


* رئیس جدید اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با برشمردن شروط تاسیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و آمریکا، گفت: اگر قوای حاکمیتی، تاسیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و آمریکا را به مصلحت بدانند حتما این کار انجام خواهد شد. غلامحسین شافعی گفت: با توافقات انجام شده میان ایران و گروه 1+5 فضای مثبتی بر اقتصاد ایران حاکم شده که به نظر می‌رسد بتواندمنجر به جذب سرمایه‌گذاران خارجی، اشتغالزایی و رونق و توسعه اقتصادی شود.
* دبیر کل انجمن خرما گفت: در حالی که نخلداران بعضا بهره چندانی از تولید نمی‌برند سود حدود 25 دلال صنعت خرما از تولید تا بازار و صادرات این محصول سالانه از مرز 4000 میلیارد تومان هم می‌گذرد. علی‌اصغر موسوی اظهار کرد: با پایان برداشت خرما، برآوردهای نسبتا دقیق تولید حدود یک میلیون تن از این محصول را نشان می‌‌دهند که البته نسبت به سال گذشته که حدود 900 هزار تن خرما از نخیلات برداشت شد افزایش تولید مناسبی داریم.
*مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی با اشاره به جزئیات طرح نوروزی راه‌آهن، گفت: در نوروز امسال زمان سفر با قطار به مشهد مقدس دو ساعت کاهش می‌یابد.محسن پورسید آقایی درباره راه‌اندازی سایت متمرکز برای فروش بلیت قطار اظهار داشت: تیمی مشترک از بخش خصوصی و شرکت راه‌آهن در حال کار بر روی این سایت هستند تا تمامی فروش بلیت شرکت‌ها از طریق این سایت انجام گیرد.
* طی پنج روز معاملاتی منتهی به 13 آذر ماه 910 میلیون ورقه به ارزش 6619 میلیارد ریال در 164 هزار دفعه دادوستد شد. به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، با مقایسه آمار معاملات از ابتدای سال جاری تا 13 آذر مشخص شد که ارزش معاملات فرابورس افزون بر 186 هزار و 896 میلیارد ریال شده و 129 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است. حجم معاملات فرابورس نیز به بیش از 24 هزار و 131 میلیون ورقه رسیده که از رشد 25 درصدی برخوردار بوده است.
*رئیس کنفدراسیون صادرات ایران از خروج صادرکنندگانی که در لیست سیاه گمرک قرار داشتند تا دو هفته دیگر خبر داد و گفت: صادرکنندگان از این پس اظهارنامه‌‌های گمرکی را به صورت اینترنتی پر می‌کنند. رضا نورانی اظهار داشت: چهارشنبه گذشته جلسه‌ای را با رئیس کل گمرک ایران درخصوص برخی مشکلات که در صادرات وجود دارد برگزار کردیم که نتایج خیلی مثبتی داشت، رویکرد رئیس کل گمرک به این مسائل بسیار رویکرد نو، پیشرفته و قابل قبولی بود.
* اولین نمایشگاه بین‌المللی صنایع مفتولی، سیم و کابل، پروفیل و ماشین‌آلات وابسته بهمن ماه با حضور ده‌ها شرکت‌، کارخانه و واحدهای بزرگ تولیدی داخلی و خارجی، در تهران برگزار خواهد شد. این نمایشگاه از 17 تا 20 بهمن ماه برگزار می‌شود و واحدهای صنعتی و خدماتی مفتولی مطرح داخلی و خارجی؛ نوین‌ترین و جدیدترین تولیدات، تجهیزات و خدمات این صنعت پایه و زیربنایی را عرضه و به نمایش خواهند گذاشت.
* شاخص کل بورس و اوراق بهادار از ابتدای سال تا پایان هفته گذشته 46 هزار و 171 واحد رشد کرد تا بازدهی 4/121 درصدی را نصیب سرمایه‌گذاران کند. همچنین در هفته منتهی به 13 آذر ماه شش میلیارد و 759 میلیون سهم به ارزش 28 هزار و 70 میلیارد ریال در بورس اوراق بهادار تهران معامله شد.

 


ایران از 7 شرکت نفتی غربی خواسته تا برای توسعه میادین نفتی و گاز به این کشور بازگردند.
به گزارش ایسنا، بیژن زنگنه، وزیر نفت اعلام کرد: ایران از شرکت‌های توتال فرانسه، رویال داچ‌شل، انی ایتالیا، استان اویل نروژ، بی‌پی بریتانیا و 2 شرکت آمریکایی اکسون موبیل و کونوکو فیلیپس برای حضور در پروژه‌های نفتی و گازی ایران دعوت کرده است.
ایران دارای چهارمین ذخایر اثبات شده نفتی در جهان است و این کشور همچنین ذخایر عظیمی از گاز دارد؛ به طوری که حدود 18 درصد از کل ذخایر گاز جهان در ایران قرار دارد.
خبرگزاری رویترز گزارش داده که، سهم ایران از تولید جهانی نفت تا سال 1997 به کمتر از 40 درصد کاهش یافت، سهمی که در دهه 70 میلادی به 55 درصد هم رسیده بود.
ایران ماه گذشته با 6 قدرت جهان در زمینه برنامه هسته‌ای‌اش به توافق رسید که بر اساس این توافق، سال آینده تحریم‌ها در بخش تجارت و سرمایه‌‌گذاری نفت ایران کاهش خواهد یافت.
ایران همچنین می‌تواند به بخشی از دارایی‌های نفتی بلوکه شده خود در سایر کشورها دسترسی پیدا کند.
وزیر نفت ایران در نشست اوپک نیز گفت: هیچ محدودیتی برای حضور شرکت‌های نفتی آمریکا در صنعت نفت و گاز ایران وجود ندارد.
همچنین یک مقام نفتی ایران گفت: زنگنه با مدیران ارشد شرکت‌های بزرگ نفتی غربی از جمله انی و شل دیدار داشته است.
وزیر نفت ایران همچنین با اشاره به این که نمی‌تواند جزئیات بیشتری درباره برنامه‌های توسعه صنعت و نفت و گاز ایران ارائه دهد، گفت: ما در حال حاضر در حال مذاکره با شرکت‌های اروپایی هستیم.
مذاکرات زنگنه با بزرگترین تاجر بنزین جهان
به گزارش مهر، همزمان با بهره‌برداری از طرح بنزین‌سازی پالایشگاه نفت اصفهان، بیژن زنگنه وزیر نفت ایران با مدیران ویتول سوئیس یکی از بزرگترین شرکت‌های پالایشی و تولیدکننده بنزین در اروپا و جهان دیدار و گفت‌گو کرده است.
گفت‌وگوهای مرد اول صنعت نفت ایران با مدیران ویتول سوئیس در حالی در وین انجام شده که این شرکت سوئیسی از اسفند ماه 1388 به دلیل فشارهای اتحادیه اروپا، فروش بنزین به ایران را متوقف کرد.
ویتول سوئیس که از آن به عنوان یکی از بزرگترین تاجران نفت و بنزین جهان یاد می‌شود تا پیش از افزایش تحریم‌های بین‌المللی یکی از شرکت‌های خریدار نفت کوره و نفت خام کشور بوده که در کنار خرید طلای سیاه، یکی از فروشندگان بنزین به ایران هم بوده است.
این شرکت سوئیسی همچنین یکی از شرکت‌‌هایی بود که در طول یک دهه گذشته اقدام به سوآپ نفت خام کشورهای حاشیه دریای خزر از مسیر ایران به بازارهای جهانی کرده بود که پیش‌بینی می‌شود در صورت کاهش تحریم‌ها بار دیگر قراردادی با شرکت ملی نفت ایران برای از سرگیری سوآپ نفت خام امضا کند.
از سوی دیگر پس از توقف سوآپ نفت ایران در دولت دهم، شرکت نیکوی ایران مذاکرات را با شرکت ویتول سوئیس برای صرف‌نظر کردن این شرکت اروپایی از ایران به دلیل تعلیق قراردادهای سوآپ نفت انجام داده بود.

 


وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات گفت: یک راه حل صدمه ندیدن از آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی خارجی این است که بتوانیم در داخل کشور شبکه اجتماعی سالم داشته باشیم و در این راستا از هفته آینده در شبکه‌های اجتماعی داخلی فعال خواهیم شد.
محمود واعظی در مراسم افتتاح نوزدهمین نمایشگاه الکامپ اظهار داشت: مقام معظم رهبری همواره درعرصه فضای مجازی پیشتاز بودند و فرمان تشکیل شورای عالی فضای مجازی و پیوست حکم تشکیل این شورا مؤید این امر است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: طبق سند چشم‌انداز 20 ساله کشور، ایران در سال 1404 کشوری توسعه یافته با جایگاه اول علمی و اقتصادی در منطقه است اما اکنون حدود 7 سال از آغاز سند چشم‌انداز می‌گذرد و هنوز از سند بسیار عقب هستیم اما بسیار امیدوارم که بتوانیم با هم این عقب‌افتادگی را جبران کنیم.
واعظی گفت: در برنامه‌های آینده وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در صدد هستیم 50 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کنیم که از این مبلغ 25 درصد را وزارت ارتباطات باید سرمایه‌گذاری کند که در زیرساخت سرمایه‌گذاری خواهد شدو 75 درصد باقیمانده را باید بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کند.
وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات تأکید کرد: در وزارت ارتباطات به هیچ وجه به دنبال تصدی‌گری نیستیم بلکه معتقدیم باید وزارت ارتباطات، زیرساخت را مهیا کند و بخش خصوصی خدمات ارائه دهد.
وی تصریح کرد: یکی از مشکلات کشور بیکاری است که حوزه ICT می‌تواند در اشتغال‌زایی و رفع مشکل بیکاری کشوری کمک بسیاری باشد. واعظی گفت: هدف دولت پس از مهار تورم ایجاد اشتغال است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در خصوص شبکه‌های اجتماعی یادآور شد: شبکه‌های اجتماعی ویژگی‌های مثبت و ضعف دارد و در کنار نقاط مثبت باید آموزه‌هایی در ایرانی‌ها پرورش داده شود تا از آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی صدمه نبینند.
وی گفت: یک راه حل این است که در داخل کشور شبکه‌های اجتماعی سالم داشته باشیم که از هفته آینده خودم حضورم را در شبکه‌های اجتماعی داخلی آغاز خواهم کرد تا دیگران نیز در شبکه‌های اجتماعی داخلی فعال شوند.
به گزارش خبرگزاری فارس، واعظی همچنین در حاشیه افتتاح نوزدهمین نمایشگاه الکامپ اظهار داشت: شنبه از ساعت یک تا دو در پنج شبکه اجتماعی آنلاین می‌شوم و اگر این آزمایش خوب جواب داد به وزرا و رئیس جمهور نیز این پیشنهاد را ارائه می‌کنم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: ابتدا در پنج شبکه اجتماعی ایرانی یک صفحه خواهم داشت و همان شبکه‌ای که بیشتر مورد اعتماد مردم باشد را ادامه خواهم داد.
وی در خصوص موضوع فیلترینگ، گفت: فیلترینگ در اختیار وزارت ارتباطات نیست، کمیته فیلترینگ 13 عضو فعال دارد که یکی از اعضای آن وزارت ارتباطات است.
وی ادامه داد: ما علاقمند هستیم که مردم راحت‌تر و سریع‌تر بتوانند از همه شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند.
واعظی در خصوص وارد کردن پهنای باند توسط بخش خصوصی گفت: پهنای باند اگر وارد شود اما آماده واگذاری نباشد به درد نمی‌خورد بنابراین اعلام می‌کنم که اگر بخش خصوصی پهنای باند بیاورد از آنها خواهیم خرید و پس از پالایش به مردم ارائه خواهیم کرد.
واعظی در خصوص اینکه گفته بود در پایان مدت انحصار اپراتور سوم مجوز نسل سه و دو را به اپراتورهای دیگر ارائه خواهیم کرد و آیا اجازه ورود اپراتور جدید نیز صادر می‌شود، گفت: از نظر ما محدودیتی برای ورود اپراتور جدید نیست.
واعظی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص بازگشت بخش‌های جدا شده وزارت ارتباطات به این وزارتخانه گفت: شورای عالی فن‌آوری اطلاعات در زیر مجموعه وزارت ارتباطات مجدداً فعال خواهد شد؛ همچنین بخش‌هایی از سازمان فضایی که در مورد ماهواره‌های مخابراتی و راه دور است از وزارت ارتباطات منفک شده که باید تصمیم‌گیری شود که این بخش‌ها تحت نام پژوهشگاه جدید به وزارتخانه برگردد یا خیر که امیدواریم این تصمیم تا دو ماه دیگر به نتیجه برسد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، همچنین در خصوص علت حمایت مادی وزارت ارتباطات از نمایشگاه الکامپ گفت: چنین نمایشگاهی که باعث ارتقای سلامت در کشور و همبستگی بیشتر شرکت‌های خصوصی شود نیازمند حمایت است.
وی همچنین در خصوص موضوع هم‌کد شدن تلفن ثابت در استان ها افزود: با هم کد شدن تلفن موافق هستیم و حمایت می‌کنیم اما روشی که شرکت مخابرات در گذشته برای این کار داشت مورد موافقت ما نبود.
وی همچنین در خصوص میزان اقدامات انجام شده در دولت قبلی در خصوص شبکه ملی اطلاعات گفت: تاکنون از برنامه‌های وزارت ارتباطات تنها 14 تا 15 درصد اجرا شده است که مدل مفهومی شبکه ملی ارتباطات که به زودی تهیه خواهد شد مورد اجماع و استناد در ایجاد این شبکه است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ادامه داد: به شبکه‌های اجتماعی قول می‌دهم که اگر فعال شوند تجربه 27 ساله‌ام را در دیپلماسی در اختیارشان قرار می‌دهم تا تبدیل به یک برند جهانی شود.

 


معاون فناوری و اطلاعات سازمان ثبت احوال کشور از صدور شناسنامه مکانیزه جدید در مدت 15 دقیقه از بازدیدکنندگان نمایشگاه الکامپ خبر داد.
«حمید پارسایی» روز پنجشنبه در حاشیه برگزاری نمایشگاه الکامپ در گفت‌وگو با ایرنا به همراه داشتن شناسنامه فعلی، کپی کارت ملی، دو قطعه عکس و اصل شناسنامه همسر و فرزند ( در صورت تاهل) را از جمله مدارک مورد نیاز برای صدور شناسنامه جدید در غرفه ثبت‌احوال عنوان کرد.این مقام مسئول در سازمان ثبت‌احوال کشور هزینه و زمان صدور شناسنامه‌های جدید در نمایشگاه الکامپ را به ترتیب 150 هزار ریال و 15 دقیقه اعلام کرد.پارسایی با بیان اینکه شناسنامه‌های مکانیزه ضد جعل و دارای ضریب امنیتی بالایی هستند گفت: هم اکنون فراخوان عمومی برای صدور شناسنامه‌های جدید در کشور وجود ندارد و حضور سازمان ثبت‌احوال در نمایشگاه الکامپ این فرصت را فراهم کرده تا مردم به صورت فوری شناسنامه جدید دریافت کنند.
وی تصریح کرد: ادارات ثبت‌احوال و دفاتر پیشخوان دولت در شرایط عادی تنها برای افراد واجد شرایط شامل افراد 15 سال تمام که قصد دارند شناسنامه خود را عکس‌دار کنند یا افرادی که شناسنامه آنها دچار مفقودی، پارگی یا آب رفتگی شده، شناسنامه‌های جدید صادر می‌کند.
نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک (الکامپ) از روز پنج‌شنبه در محل نمایشگاه‌های دایمی تهران آغاز بکار کرد و تا 17 آذرماه میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.
پارسایی درباره صدور کارت هوشمند ملی هم گفت: صدور این کارت‌ها از سال 93 آغاز می‌شود و قرار است شناسنامه‌های مکانیزه، نیز در این کارت‌ها تجمیع شود.وی تاکید کرد: تاکنون یکصد هزار از این کارت‌ها در اختیار مردم قرار گرفته است.

 


رئیس کل گمرک ایران از برخورد با متخلفان پرونده فساد گمرکی در بوشهر خبر داد و گفت:‌ در این گمرک 4 نفر با همکاری دستگاه‌های دیگر به مدت 6 سال اقدام به جعل فیش بانکی می‌کردند.
مسعود کرباسیان در گفت‌وگو با ایسنا درباره دلیل وجود تخلفات مالی گسترده در گمرک و برنامه‌های وی برای برخورد با این وضعیت توضیح داد: در هر دستگاهی که گردش مالی زیادی داشته باشد، احتمال تخلف و فساد مالی هم وجود دارد. گمرک هم یکی از همین دستگاه‌ها است. او با اشاره به این که با الکترونیکی کردن گمرک و کاهش مراجعه حضوری مردم به این دستگاه قصد داریم میزان تخلفات را در گمرک کاهش دهیم، گفت: همان‌طور که دادستان کل کشور چندی پیش اعلام کرد عده‌ای در گمرگ بوشهر به مدت 6 سال از 1386 تا 1391 با همکاری یکسری دستگاه‌های دیگر فیش جعلی صادر می‌کردند و پول مربوط به حقوق و سود کالاهای وارداتی را به جای واریز به حساب گمرک به حساب خودشان می‌ریختند.
وی گفت: این اتفاق تا سال 1391 رخ داد و ما نیز البته با آن برخورد کردیم. متاسفانه 4 نفر از ماموران گمرک درگیر این پرونده بودند و من تعداد دیگری را نیز به دلیل سهل‌انگاری و سوءمدیریت از کار برکنار کردم.
او با بیان این که ارزش تخلف رخ داده در گمرگ بوشهر حدود 90 میلیارد تومان تخمین زده می‌شود، در پاسخ به این سؤال که برنامه اصلی گمرک برای کاهش فساد اقتصادی در این دستگاه دولتی چیست؟ گفت: به زودی سیستم پرداخت الکترونیکی در گمرک راه‌اندازی می‌شود و فیش دستی دیگر مورد پذیرش نخواهد بود.

 


مدیر کل تامین دام و فرآورده‌های محصولات دامی شرکت پشتیبانی امور دام گفت: برخلاف اظهارات مطرح شده از سوی برخی مرغداران مبنی بر افزایش قیمت نهاده‌ها، قیمت نهاده‌های دامی نسبت به قبل تا 10 درصد ارزان‌تر هم شده است.
رضا سالمی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: سیاست‌های حمایتی شرکت پشتیبانی امور دام منجر به افت قیمت نهاده‌های دامی شده و اخباری که از استان‌ها به دست ما رسیده نیز نشان‌دهنده روند نزولی قیمت نهاده‌ها در سراسر کشور است.
وی با تاکید بر این که این روند در حالی است که پیش از این با مرغداران عمل تهاتر انجام می‌شده و آنها در ازای فروش مرغ به شرکت، نهاده دامی دریافت می‌کردند، گفت: اما با توجه به روند نزولی قیمت ها مرغداران ترجیح می‌دهند به جای نهاده از شرکت پشتیبانی امور دام پول دریافت کنند.او با اشاره به این‌که قیمت‌های بازار آزاد نیز به دلیل سیاست‌های حمایتی شرکت در حال افت است، بیان کرد: پیش از این قیمت نهاده‌های دامی که توسط شرکت پشتیبانی امور دام توزیع می‌شد 50 تا 100 تومان کمتر بود، اما در حال حاضر قیمت بازار آزاد نیز با قیمت‌های ما در حال یکسان شدن است.
سالمی افزود: پیش‌بینی ما این است که با توجه به ذخیره‌سازی انجام شده و پیش‌بینی خرید در آینده روند قیمت نزولی بوده و یا دست کم هیچ تغییری نداشته باشد.مدیر کل تامین دام شرکت پشتیبانی امور دام درباره قیمت فعلی انواع نهاده‌های دامی که توسط شرکت پشتیبانی امور دام توزیع می‌شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر قیمت سویا 1800 تومان، ذرت 950 تومان و جو 850 تومان است.
وی درباره ذخیره‌سازی نهاده‌های دامی در شرکت پشتیبانی امور دام گفت: ذخیره‌سازی به اندازه کافی انجام شده و نگرانی از این بابت وجود ندارد. ذخیره فعلی ما حداقل تا 5 ماه آینده جوابگو است.
سالمی در پایان درباره نرخ ارز واردات نهاده‌های دامی تصریح کرد: نهاده‌های دامی براساس ارز واحد روزانه و با نرخ 2477 تومان وارد می‌شود.

 


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ایجاد 200 هزار شغل تا پایان سال، آغاز مذاکره با شرکای اجتماعی برای تعیین دستمزد کارگران و احیای واحدهای در معرض خطر خبر داد.
علی ربیعی گفت: ارتباطی که بین بخش‌های مختلف این وزارتخانه وجود دارد در راستای توسعه عدالت اجتماعی است و تمام وظایف این وزارتخانه به نحوی با مسائل و زندگی مردم سر و کار دارد.
وی افزود: مهمترین مسئله ما در وزارت کار اشتغال است، هر چند که این وزارتخانه به طور مستقیم در ایجاد شغل دخالت ندارد ولی سیاست‌های اشتغال و بهینه کردن وضعیت اشتغال به این وزارتخانه مربوط می‌شود. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه حفظ سطح اشتغال موجود را یکی از مهمترین اقدامات خود در طول عملکرد 100 روزه وزارت کار عنوان کرد و افزود: اولین اقدام ما در روزهای اول دولت حفظ سطح اشتغال بود و ما با آسیب شناسی و مطالعاتی که در این مدت داشتیم استراتژی خود را روی این موضوع و صنایعی که در معرض تهدید بودند، قرار دادیم.
ربیعی به تفاوت نرخ بیکاری در استان‌ها اشاره و اظهار کرد: در برخی استان‌ها تا 13 درصد تفاوت نرخ بیکاری داریم و نوعی شکاف میان استان‌های کمتر توسعه یافته و برخوردار دیده می‌شود.
به گفته وی برای کمک به وضع اشتغال کشور علاوه بر اعمال سیاست‌های پولی و مالی، دولت مصمم است تا منابع بانکی را که تزریق آن تورم‌زا نبوده و موجب بالا رفتن نقدینگی در جامعه نشود، به واحدها تزریق کند.
ربیعی در بخش دیگری از سخنان خود در یک برنامه تلویزیونی چندین بار اعلام کرد که تمایلی به آمارهای غیررسمی ندارد و هدف او از اعلام وضعیت اشتغال، اهتمام دولت و دشواری مسیری است که در پیش است.
ربیعی گفت: اگر در کنار 5/4 میلیون دانشجو، 3 میلیون بیکار فعلی را هم اضافه کنیم به عدد 5/7 میلیون بیکار در کشور در شرایط رکود و تورم خواهیم رسید.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که طی سالهای گذشته در بهترین حالت سالانه بین 76 هزار تا 80 هزار شغل در کشور ایجاد شده، بروز این اتفاق را ناشی از عدم پایداری شغل، محاسبه وام‌های کوچک و خود اشتغالی به‌عنوان شغل و اقدام تاخیری در جذب دانشجویان به بازار کار دانست.
به گفته ربیعی اندازه‌گیری واحدهایی که در خط قرمز قرار دارند نشان می‌دهد که در حال حاضر 200 واحد در معرض تهدید داریم که 38 هزار میلیارد تومان بدهکارند و 200 واحد در معرض خطر که 140 هزار نیروی کار در آنها در حال از بین رفتن است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در عین حال از ایجاد 200 هزار شغل تا پایان سال خبر داد و گفت: برای ایجاد حدود 200 هزار شغل خانگی در نیمه دوم سال برنامه‌ریزی کرده‌ایم و بودجه‌اش را هم در نظر گرفته‌ایم متأسفانه در گذشته گزارش‌هایی مبنی بر اینکه وام‌های خوداشتغالی و مشاغل خانگی صرف انجام عمل زیبایی بینی شده وجود داشت لذا در سیاست اختصاص وام تجدید نظر کردیم و مقرر شد تا پولی که برای مشاغل خانگی و کوچک اختصاص داده می‌شود از طریق پشتیبانان این طرح باشد.
ربیعی با اشاره به میزان سرانه مورد نیاز برای ایجاد یک شغل تصریح کرد: برای ایجاد یک شغل در هر بخش اعتباری نیاز است مثلاً در بخش نفت هزینه یک شغل 2 میلیارد تومان و در بخش صنعت 160 میلیون تومان است در حالی که مشاغل کوچک 15 میلیون تومان نیاز دارد لذا در تلاشیم تا با منابع محدودی که داریم اشتغال پایدار را ایجاد کنیم.
وی در عین حال به آغاز مذاکرات مزدی کارگران از هفته آینده اشاره کرد و گفت: امسال راه سختی برای تعیین مزد در پیش داریم اما دستور مطالعاتی آن را از دو هفته قبل آغاز کردیم و در هفته آینده با شرکای اجتماعی مذاکره خواهیم کرد.
وی گفت: الگوهای مختلفی برای تعیین دستمزد وجود دارد و ما در بحث تعیین مزد از همه تشکل‌های کارگری و کارفرمایی مشورت خواهیم گرفت.
ربیعی گفت: ما قصد نداریم چیزی به جیب کارگر اضافه کنیم و از جیب دیگرش سه برابر برداریم، هدف ما کنترل تورم در جامعه و افزایش قدرت خرید اقشار پایین جامعه است.
ربیعی همچنین درباره مصوبه افزایش حق مسکن کارگران گفت: این مصوبه تنها حقی از کارگران است که باید در مسیر دولت دنبال شود که هم‌اکنون در دستور کار تصویب دولت است و به دلیل ورود به بودجه 93 اندکی معطل ماند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مناسبت روز دانشجو از بیمه یک و نیم میلیون دانشجو فاقد دفترچه بیمه در کشور خبر داد و گفت: براساس دستور رئیس جمهور و به مناسبت روز دانشجو، یک و نیم میلیون دانشجویی که فاقد هرگونه دفترچه بیمه هستند با رقم کمی که در حد وسع دانشجو باشد بیمه خواهند شد.

 


مدیر کل حقوقی وزارت جهاد کشاورزی از کلاهبرداری یک شرکت بزرگ تولیدکننده ورمی کمپوست خبر داد و گفت: گزارش واصله از بازرسی ویژه وزیر جهاد کشاورزی در حال بررسی است.
سید عقیل ادیانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: گزارشی درباره کلاهبرداری این شرکت پرورش دهنده ورمی کمپوست از دفتر بازرسی ویژه وزیر جهاد کشاورزی به این معاونت و اداره کل حقوقی رسیده که در حال بررسی همه جوانب و زوایای این پرونده هستیم و وزارت جهاد کشاورزی در صورت لزوم به این پرونده ورود پیدا می‌کند.
وی افزود: اگر این شرکت با مجوز از مراجع ذیربط از جمله مجموعه وزارت جهاد کشاورزی مرتکب چنین جرمی شده باشد دستگاه قضایی به عنوان مدعی‌العموم به این پرونده ورود پیدا می‌کند و وزارت جهاد کشاورزی از جهت پیگیری موضوع وظیفه‌ای در قبال این پرونده نخواهد داشت.
مدیر کل حقوقی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در صورتی که این شرکت پرورش دهنده ورمی کمپوست بدون مجوز و با سوء استفاده از نام وزارت جهاد کشاورزی و مجموعه‌های آن اقدام به فعالیت و جلب سرمایه‌گذار بیشتر کرده باشد، مسلماً به عنوان شاکی به این پرونده ورود پیدا خواهیم کرد.
ادیانی تأکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی قطعاً از خسارات مادی و معنوی که از جانب برخی سودجویان متحمل شود، دفاع خواهد کرد. بنابراین گزارش: یکی از بزرگترین شرکت‌های تولید کننده ورمی کمپوست که از 26 ماه گذشته با تبلیغات گسترده شبکه‌های استان البرز موفق به جذب تعداد بسیاری از سرمایه‌گذاران شده بود، چندی است با دریافت حدود 4000 میلیارد تومان از متقاضیان سرمایه‌گذاری سرنوشت نامشخصی پیدا کرده که البته معاون سیاسی و انتظامی فرماندار کرج از مالباختگان سرمایه‌گذاری در شرکت تولید کننده «ورمی کمپوست» خواست با مراجعه به دادسرای جنایی (ناحیه یک) کرج طرح شکایت کنند.
ورمی‌کمپوست متشکل از ورمی (کرم خاکی) و کمپوست (کود آلی) به معنای نوعی کود آلی است که از فعالیت کرم خاکی حاصل می‌گردد.
بیش از ۲۷۰۰ نوع کرم خاکی در طبیعت وجود دارد این کرم‌ها با کاوش خاک و تغذیه عناصر موجود در خاک و آمیختن آن با آنزیم‌های موجود در بدن خود، خاک را تازه می‌کنند و قدرت باروری آن را افزایش می‌دهند همچنین به دلیل جابجایی مداوم در خاک، با ایجاد سوراخ‌های زیاد، راه نفوذاکسیژن به خاک را آسان می‌کنند.

 


عضو کمیسیون صنایع مجلس بر لزوم بازنگری در همکاری خودروسازان ایرانی با شرکت‌های پژو و رنو تاکید کرد.
سیدمحمد بیاتیان در گفت‌وگو با فارس، گفت: باید آیین نامه خاصی برای قرارداد با شرکت‌های خودروساز خارجی تدوین شود تا در همکاری‌ها منافع ملی حفظ شود.
وی اظهار داشت: حضور شرکت‌های خارجی در صنعت خودروسازی ایران به شرطی قابل قبول است که برای ما شریک تجاری باشند، نه رقیب.
وی ادامه داد: همکاری با شرکت‌های خودروساز باید باعث انتقال دانش فنی به کشور و ارتقاء کیفی تولیدات داخلی شود و علاوه بر این، خودروسازان ایرانی در بازارهای منطقه و جهانی نیز حضور مناسبی داشته باشند.
بیاتیان با بیان اینکه شرکت‌های رنو و پژو به تعهدات قبلی در قراردادهایشان عمل نکردند، افزود: بخشی از این اتفاق به دلیل تحریم‌ها صورت گرفت و مشکلاتی را برای این خودروسازان خارجی ایجاد کرد.
وی با تاکید بر اینکه در تولید خودرو نباید فقط به شرکت‌های پژو و رنو اکتفا کنیم، گفت: خودروسازان ایران باید به خودروسازان جنوب شرقی آسیا نیز توجه داشته باشند و به جز خودروسازان فرانسوی، به کشورهای پیشرفته دیگر نیز توجه کنند.
وی ادامه داد: می‌توانیم به جای واردات خودروهای ساخته شده خارجی به کشور، تکنولوژی تولید آنها را به داخل انتقال دهیم و نیاز مشتریان را از این طریق جواب دهیم.
عضو کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: قرار است در این خصوص جلسه‌ای بین اعضای کمیسیون صنایع و مدیران شرکت‌های خودروساز داخلی برگزار شود تا مسائل مربوط به حضور شرکت‌های خارجی در ایران مورد بررسی قرار گیرد.
وی با تاکید بر لزوم حفظ منافع ایران در قرارداد با خودروسازان خارجی، گفت: شرکت‌های رنو و پژو به تعهدات خود به طور کامل عمل نکردند که این مسئله بیشترین ضربه را به آنها وارد کرد و علاوه بر این، باعث شد قیمت تمام شده تولید خودرو در ایران افزایش یابد.
وی با بیان اینکه خودروسازان ایرانی باید به سمت سایر شرکت‌های بزرگ دنیا چرخش داشته باشند، افزود: تاکنون بیشترین حجم سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت نفت صورت گرفته و در خودروسازی سرمایه‌گذاری قابل توجهی انجام نشده است.
وی ادامه داد: مجلس در این مورد بررسی های لازم را انجام خواهد داد.

 


وزیر صنعت، معدن و تجارت در نهمین کنفرانس وزیران بازرگانی کشورهای عضو سازمان جهانی تجارت در بالی اندونزی بر رفع تبعیض و کاهش موانع تجاری در سطح جهان تاکید کرد.
به گزارش شاتا، محمدرضا نعمت‌زاده در سخنرانی خود در این کنفرانس گفت: باید تبعیض‌ها در عرصه تجارت جهانی کاهش پیدا ‌کند چرا که کشورهای کمتر توسعه یافته با بیشترین موانع تجاری در این عرصه مواجهند.
وی افزود: موضوع الحاق هم‌اکنون در سازمان جهانی تجارت به علت اینکه تنها کشورهای بیرون از این سازمان، کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه یافته می‌باشند، می‌تواند از رویکرد توسعه‌ای مورد توجه قرار گیرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: تسهیل الحاق این کشورها ضمن تطبیق با راهبرد توسعه‌ای سازمان، سبب جهان شمولی بیشتر آن نیز خواهد گردید. امیدوارم که الحاق این کشورها با ملاحظه سطح توسعه‌ای آنها در چارچوب مقررات سازمان تسهیل گردیده و در نهایت حلقه‌ای موثر در زنجیره توسعه‌ای آنها باشد.
نعمت‌زاده گفت: جمهوری اسلامی ایران در سالهای گذشته ضمن انجام اصلاحات حقوقی و ساختاری گامهای مثبتی برای هموسازی با قوانین و مقررات سازمان جهانی تجارت برداشته است که این امر خود از گامهای ضروری در الحاق هر کشور به سازمان جهانی تجارت می‌باشد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت درپایان تاکید کرد: امیدوارم هم‌اکنون که جمهوری اسلامی ایران در پرتو سیاستهای جدید، تعامل با اقتصاد جهانی را در دستور کار خود قرار داده است و با عزم جدی موضوع الحاق به این سازمان را دنبال می‌نماید، با اتخاذ رویکردی فعالانه از طرف سازمان و اعضا آن مبنی بر جهان شمولی بیشتر و عادلانه‌تر، امکان تسهیل فرایند الحاق ج.ا. ایران فراهم گردد.
وزیر صنعت معدن و تجارت همچنین درحاشیه این کنفرانس با برخی از مقامات و وزرای کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی از جمله روسیه، آلمان، سوئیس، هند، اندونزی و آفریقای جنوبی دیدار و گفت‌وگو کرد.
نعمت‌زاده در این دیدارها ضمن تاکید بر گسترش روابط اقتصادی حمایت این کشورها از عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان جهانی تجارت را خواستار شد.

 


مدیر عامل شرکت نفت انی ایتالیا، ایران را یک بهشت نفتی خواند.
به گزارش ایرنا، پائولو اسکارونی در گفت‌وگویی با رادیو 24 ایتالیا گفت: ایران بهشت نفت و شرکت انی نخستین شریک بین‌المللی در این کشور است.
وی درباره دیدار خود در وین با بيژن زنگنه وزیر نفت ایران افزود: زنگنه ما را شریک بین‌المللی شماره یک ایران محسوب می‌کند و شرکت ما از سال 1955 در این کشور حضور دارد و هرگز عرصه را ترک نکرده است.
وی گفت: در دیدار با زنگنه درباره بهشت نفتی ایران صحبت کردیم و حالا 6 ماه وقت تعیین شده و من فکر می‌کنم ایران به تعهدات خود احترام می‌گذارد.
نشریه آنلاین هافینگتون پست نیز با عنوان مسابقه شرکت انی پس از توافق هسته‌ای نوشت: شرکت نفت ایتالیا ممکن است نخستین شرکت نفتی باشد که از توافق هسته‌ای در ماه نوامبر گذشته بهره ببرد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10