(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 16 آذر 1392 - شماره 20658

وقتی مجرم خیالش تخت است ( یادداشت خبرنگار)
در پاسخ به درخواست شوراها و دهیاران شهرستان سامان
رئیس جمهور دستور تجدیدنظر در حفر تونل‌های بهشت‌آباد و گلاب2 را داد
کوتاه از شهرستان ها
مدیرکل شیلات استان خبر داد
کاهش تولید ماهیان استخوانی با آلودگی رودخانه‌های مازندران
بازدید کارشناسان میراث فرهنگی از آثار تاریخی کرمانشاه پس از زلزله
کاهش 19 میلیارد مترمکعبی حجم آب دریاچه ارومیه
انتقاد امام جمعه دهلران از توزیع نامناسب سیلندرگاز
از نگاه دوربین
خلیل‌آباد نگینی سبز بر تارک گردشگری خراسان رضوی
راه‌اندازی خانه تعزیه سمنان
نماینده لنجان در مجلس خبر داد
آلودگی آب، خاک و هوا توسط ذوب‌آهن اصفهان
حضور نماینده استان سمنان در نمایشگاه صنایع دستی در ترکیه
عبور خط دوم انتقال آب یزد از مناطق حفاظت شده
فاضلاب مسکن مهر دامغان در پیج و خم اداری
   


یکی از نیروهای خدوم و فعال که زندگی‌اش را صرف رسیدگی به محرومان کرده است با مراجعه به سرپرستی کیهان در اهواز از بی‌قانونی و عدم اقتدار در یکی از بخش های دستگاه قضا به شدت گلایه کرد.
وی که مسئولیت یک بنیاد خیریه را عهده‌دار است و حدود200 نفر یتیم را تحت پوشش دارد پس از 15 سال در منطقه پردیس اهواز از طریق تعاونی شرکت نفت صاحب منزلی شده است که افرادی خانه‌اش را از یکی از بنگاه‌های املاک رهن کرده و در آن ساکن شدند.
وقتی به سراغ کلانتری رفت گفتند باید از طریق دادگاه اقدام کنی. پس از رفت‌و آمدهای مکرر به دادگاه و دستور قاضی شعبه نداشت و مامور چند بار به خانه‌اش رفت اما کسانی که در خانه ساکن شده بودند با زنی مواجه شدند که پوشش مناسبی اجازه نداد مامور به داخل منزل برود.
با این اوصاف مامور بدون حکم قضایی حاضر نبود وارد منزل شود و بدین ترتیب پاسگاه محل گزارش اقدامات نافرجام خود را به دادگاه منعکس کرد.
وقتی به قاضی پرونده مراجعه کرد قاضی در پاسخ شاکی گفت: شما تنها نیستید، 16 نفر دیگر هم مثل شما منازلشان تصرف شده، حالا حالاها باید بروی و بیایی!!
قاضی افزود: حالا چه مشکلی پیش آمده حتما اینها احتیاج داشته‌اند که خانه را تصرف کرده‌اند.
جواب دادم: اگر این طور است که سنگ روی سنگ بند نمی‌شود، این حرف یعنی بی‌قانونی مطلق!
از او پرسیدم خودت حاضری ماشینت را به یک نفر نیازمند بدهی و از خیرش بگذری.
پس از چند روز متوجه شدم این افراد شرور که از ضعف دستگاه قضا اطلاع کامل دارند، با این ترفند منازل دیگری که احیانا خالی از سکنه هستند را تصرف پس از مدتی خانه را به شخص دیگری واگذار و با این کار عملا ما را با چند نفر دیگر درگیر می‌کنند ما نیز هر روز باید کار و زندگی خود را رها کرده و به دادگاه برویم تا شاید روزی حق به حق‌دار برسد.
مسئولین دلسوز قضایی کشور باید برای این وضعیت فکری کنند وگرنه کار به جایی خواهد رسید که هیچکس در شهر امنیت نخواهد داشت.
محمد جعفر فلسفی

 


شهرکرد- خبرنگار کیهان:
رئیس جمهوری به وزارت خانه‌های نیرو، جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست دستور بررسی و تجدیدنظر درحفر تونل‌های انتقال آب بین حوضه‌ای به زاینده‌رود را داد.
دبیر خانه کشاورز استان چهارمحال و بختیاری در حاشیه جلسه هم‌اندیشی بحران آب و محیط زیست این استان با اعلام این خبر به خبرنگار کیهان گفت: در خواست مکتوب شوراهای اسلامی و دهیاران شهرستان سامان به نمایندگی از مردم این شهرستان را در جریان چهارمین همایش سراسری خانه کشاورز به رئیس جمهوری تقدیم شده است.
سیدطاهر نوربخش اضافه کرد: در این درخواست که خطاب به رئیس جمهوری نوشته شده آمده است:
حفر دو تونل انتقال آب بین حوضه‌ای موسوم به تونل بهشت‌آباد (به فلات مرکزی) و تونل گلاب2 علی‌رغم تصور همگانی مبنی بر این که این دو تونل راهکاری موثر برای نجات زاینده‌رود است، اما وجود اشکالات و اشتباهات استراتژیک در طراحی این دو تونل موجب خواهد شد نه تنها حفر این تونل‌ها منفعتی برای زاینده‌رود به دنبال نداشته باشد بلکه زمینه تشدید بحران آبی را برای مناطق وسیعی در استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری و همچنین زاینده‌رود به وجود می‌آورد.
نوربخش اظهار داشت: حفر این تونل موجب تخلیه آب زیرزمینی مسیر و خشک شدن چشمه‌های مهمی همچون چشمه شلمزار، وقت ساعت، شمس‌آباد، چشمه زنه و... در استان چهارمحال و بختیاری شده و پیامدهای غیرقابل جبران زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی پدید خواهد آورد.
دبیر خانه کشاورز چهارمحال و بختیاری همچنین گفت: در نامه شوراها و دهیاران شهرستان سامان به رئیس جمهوری آمده است که اجرای تونل گلاب2 بدون مجوز قانونی محیط زیستی و در لوای طرح آب‌رسانی به کاشان آغاز شده و اگرچه از آن به عنوان یک طرح انتقال آب یاد شده است اما در واقع یک تونل انحراف آب از مسیر طبیعی خود می‌باشد که به همین دلیل در صورت عدم توقف این تونل در آینده نه چندان دور، با خشک شدن رودخانه در زمان خشکسالی و کم آب کردن آن در زمان ترسالی چالش‌های غیرقابل جبران زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی در استانهای اصفهان و چهارمحال و بختیاری به بار می‌آورد که توقف عملیات اجرایی آن برای بررسی‌های کارشناسی و تصمیم‌گیری مناسب باید صورت گیرد.

 


بازدید خبرنگاران بابل از مجلس
بابل- خبرنگارکیهان:40تن از خبرنگاران بابلی از مجلس شورای اسلامی بازدید کردند. گفتنی است با هماهنگی نماینده مردم بابل در شورای اسلامی شهر و روستا و همکاری خانه مطبوعات بابل 40 نفر از خبرنگاران این شهر از مجلس شورای اسلامی بازدید و در صحن مجلس حضور پیدا کردند.
صبحگاه مشترک بسیجیان آوج
آوج- خبرنگارکیهان: مراسم صبحگاه مشترک بسیجیان و پاسداران در آوج برگزار شد.
در این مراسم که با حضور بیش از 500نفر از بسیجیان، پاسداران، دانش‌آموزان و فرهنگیان اجرا شد، روح‌الله عباسپور نماینده مردم آوج و بوئین‌زهرا در مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه آمریکا دنیا را مانند جنگل و خود را تنها شیر درنده آن می‌داند و نه تحمل استقلال و آزادی و حاکمیت جمهوری اسلامی را دارد و نه می‌تواند نفوذ ایران را در کشورهای منطقه خصوصاً آمریکای جنوبی و آفریقا ببیند.
نهمین نمایشگاه کتاب در کرمانشاه
کرمانشاه- خبرنگارکیهان:نهمین نمایشگاه سراسری کتاب با حضور مسئولان استان کرمانشاه در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی کرمانشاه گشایش یافت. در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه مدیرکل ارشاد اسلامی گفت: این نمایشگاه با حضور 400 ناشر از سراسر کشور با 40هزار عنوان کتاب و 400هزار جلد از تازه‌ترین کتاب‌ها دایر شده است. ابراهیم رحیمی زنگنه افزود: استقبال ناشرین در نهمین نمایشگاه کتاب کرمانشاه زیاد بوده به‌طوری که از 800 ناشر موجود کشور 600 ناشر اعلام آمادگی کردند که در نمایشگاه کرمانشاه شرکت کنند و ما فقط توانستیم400 ناشر را پذیرش کنیم.
مشکلات طرح مسکن مهر فولادشهر
زرین‌شهر- خبرنگارکیهان:نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: مسکن مهر فولادشهر یکی از طرح‌های بزرگ کشور است که با کمبود امکانات بهداشتی، رفاهی و امنیتی روبه‌رو است.
منصوری افزود: هم‌اکنون نرخ بیکاری در شهرستان لنجان 24درصد است و با راه‌اندازی کامل طرح مسکن مهر فولادشهر این رقم به 34درصد خواهد رسید.
گندم چمران 2 به بازار آمد
اهواز- خبرنگارکیهان: رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی منابع طبیعی خوزستان گفت: برای پیشگیری از بیماری‌های گندم و ارائه گندم با کیفیت رقم جدید گندم نان با نام چمران2 به کشاورزان خوزستانی ارائه می‌شود.
یدالله خواجه‌زاده اظهارکرد: این رقم گندم نان با سازگاری و پایداری عملکرد و مقاومت به برخی از بیماری‌های مهم گیاهی از جمله بیماری زنگ زرد و متحمل به تنش‌های محیطی منطقه همچون شوری خاک، آب، گرما و عملکرد کمی و کیفی مناسب، یکسری آزمایش‌های مقایسه عملکرد در ایستگاه‌های مناطق گرم کشور از جمله اهواز، صفی‌آباد دزفول، خرم‌آباد، ایرانشهر و زابل اجرا شد.
برگزاری یادواره شهدا
قائمشهر- خبرنگارکیهان: امام جمعه موقت تهران گفت: با اتکاء به منابع داخلی و دل خوش نکردن به خارج می‌توان بر مشکلات اقتصادی پیروز شد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین صدیقی در آئین گرامیداشت سرداران و 557 شهید گردان امام محمدباقر(ع) لشگر ویژه 25 کربلا شمال کشور در حسینیه عاشقان ثارالله قائمشهر، جمهوری اسلامی را ودیعه الهی و اجرای احکام دین و حاکمیت ولایت فقیه و پیشرفت دین و کشور را از اهداف امام راحل(ره) و شهداء دانست که صاحب اصلی انقلاب حضرت صاحب‌الزمان(عج) بر اعمال و رفتار مردم و دولتمردان نظارت دارند.
افزایش کشت گندم در پارس‌آباد
پارس‌آباد مغان- خبرنگار کیهان: مدیر جهاد کشاورزی پارس‌آباد مغان از اختصاص 30 هزار هکتار از اراضی منطقه برای کشت گندم در سال زراعی جاری خبر داد.
حسن روحی گفت: از این مقدار سطح کشت حدود 25 هزار هکتار گندم آبی و پنج هزار هکتار دیم است.
وی افزود: میزان سطح زیر کشت گندم در سال جاری نسبت به سال گذشته 70 درصد افزایش داشته است.
افتتاح چهار پروژه آب‌رسانی
اردبیل- خبرنگار کیهان: چهار پروژه آب‌رسانی روستایی همزمان با هفته بسیج در اردبیل به بهره‌برداری رسید.برای اجرای این پروژه‌ها که شامل آب‌رسانی به روستای کنسول کندی و تقویت آب شرب روستاهای خیارک، ثمرین و شیشه‌گران می‌باشد 9 میلیارد ریال هزینه شده است.
گازرسانی به 135 روستا
اردبیل- خبرنگار کیهان: مدیرعامل شرکت گاز استان اردبیل گفت: عملیات گازرسانی به 135 روستا در دست اجراست. فیروزخدایی با اعلام این مطلب افزود: در حال حاضر 58 درصد از خانوارهای روستایی استان از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند و با بهره‌برداری از گازرسانی به 135 روستا این میزان به 68 درصد افزایش یافت.
برگزاری یادواره شهدا
درچه- خبرنگار کیهان: سومین یادواره سرداران و بیش از پانصد شهید شهر شاهد درچه- با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی امام جمعه موقت تهران در مسجد جامع درچه برگزار شد.
در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی گفت: کسی فکر کند که اگر ما با کشورهای غربی رابطه نداشته باشیم روزی‌مان کم می‌شود سخت در اشتباه است.
افتتاح کتابخانه سردار علی هاشمی
اهواز- خبرنگار کیهان:کتابخانه عمومی سردار شهید علی هاشمی با حضور حضرت آیت الله موسوی جزایری نماینده ولی فقیه در استان خوزستان و در اهواز افتتاح شد.
نماینده ولی فقیه در خوزستان و امام جمعه موقت اهواز در مراسم افتتاح این کتابخانه اظهار کرد: در دوران طاغوت فقط 2 کتابخانه در اهواز وجود داشت اما امروز با تلاش مسئولان در اهواز 31 کتابخانه وجود دارد.
برگزاری رزمایش رزمی
خرم دره- خبرنگار کیهان: این رزمایش با حضور اعضای گردان‌های بیت‌المقدس و امداد و نجات برگزار شد.
در این رزمایش که به استعداد دوگردان از گردان‌های الی بیت‌المقدس در پادگان قدس سپاه ناحیه خرم دره اجرا شد، دور مانور عملیات تاخیری و دفاع پدافند غیر عامل توسط اعضای گردان‌ها تمرین و این گردان‌ها آمادگی خود را بالا بردند.
انتخاب کتابخانه نمونه مشارکتی
مشهد- خبرنگار کیهان: مدیرعامل آرامگاه شهید مدرس در کاشمر گفت: کتابخانه این آرامگاه به عنوان کتابخانه نمونه مشارکتی در کشور انتخاب شد.
حمزه سپهریان اظهار داشت: در حال حاضر این کتابخانه 14هزار عضو دارد.
وی افزود: از سال 73 تاکنون تولیت آستان حسن بن موسی الکاظم طبس و آرامگاه شهید مدرس کاشمر به آستان قدس رضوی واگذار شده است.
اجرای طرح کتابت را جا بگذار
اهواز- خبرنگار کیهان: برای اولین بار در کشور طرح کتابت را جا بگذار با حضور دانش‌آموزان اهوازی اجرا شد.
مدیر آموزش و پرورش ناحیه2 اهواز گفت: طرح کتابت را جا بگذار، برای اولین بار در سطح کشور با همکاری مرکز پژوهش سرای غدیر اجرا شد که در این طرح افراد کتابی را که در حال مطالعه بوده به محض پایان مطالعه و یا در هرکجا که هستند، کتاب را رها کرده تا مورد استفاده دیگران نیز قرار گیرد.
سیدبهادر موسوی افزود: در این طرح دانش‌آموزان و فرهنگیان اهواز در یکی از محلات کتابهای مطالعه شده خود را برای استفاده به دیگران اهدا کردند.

 


ساری- خبرنگار کیهان:
مدیرکل شیلات مازندران از علت آلودگی شیمیایی رودخانه‌های این استان و کاهش تولید و صید ماهیان استخوانی به ویژه ماهی سفید در دریای خزر خبر داد.
حسن حبیب‌نژاد بااشاره به دو مرکز مهم تکثیر و بازسازی ذخایر آبزیان شهید رجایی ساری و شهید باهنر کلاردشت خاطرنشان کرد:‌ مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر آبزیان شهید رجایی ساری در تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری دریایی، تکثیر و پرورش و رهاسازی ماهی سفید، تکثیر و پرورش و رهاسازی کپور دریایی و پرورش ماهیان خاویاری با هدف تأمین مولد، تولید خاویار و گوشت فعالیت می‌کند.
وی دریای خزر را به عنوان یکی از کانون‌های اقتصادی استان‌های شمالی ارزشمند دانست و تصریح کرد: متأسفانه به علت آلودگی‌های شیمیایی رودخانه‌های استان مازندران که به عنوان محل تکثیر گونه‌های اقتصادی آبزیان دریای خزر است، شاهد کاهش تولید و صید ماهیان استخوانی به ویژه ماهی سفید از دریای خزر هستیم.
مدیرکل شیلات مازندران مراکز بازسازی ذخایر را ناجی بازسازی ذخایر ماهیان دریای خزر برشمرد و افزود:‌ متأسفانه مهم‌ترین معضل این مراکز تأمین منابع مالی است که نیاز به حمایت جدی مسئولین دارد.
حبیب‌نژاد با بیان اینکه ماهیان خاویاری از گونه‌های باارزش اقتصادی در دریای خزر است اظهار داشت: در چند دهه گذشته به دلیل افزایش روز افزون و غیرمجاز صید ماهیان خاویاری، تغییر رژیم آبی رودخانه‌ها و تخریب محل‌های تخم‌ریزی طبیعی زیست‌گاه‌های ماهیان خاویاری مورد تهدید جدی قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه اقدامات ارزشمندی درسال‌های اخیر در راستای پرورش ماهیان خاویاری انجام شده است گفت:‌ با توجه به شهرت خاویار ایران در سطح جهانی و منطقه می‌طلبد برای توسعه این صنعت باارزش، اقداماتی در کشور به خصوص در استان‌های شمالی صورت گیرد.

 


کرمانشاه- خبرنگار کیهان:
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از انجام بازدید کارشناسان میراث فرهنگی از آثار تاریخی کرمانشاه پس از زلزله خانقین عراق خبر داد.
نصرت‌الله سپهر از بازدید یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی شهرهای قصر شیرین و گیلانغرب پس از وقوع زلزله از محوطه‌ها و آثار تاریخی خبر داد و افزود: متأسفانه در شهرستان گیلانغرب بخشهایی از ضلع غربی و شرقی محوطه باستانی قلا تخریب که در اثر این تخریب تعدادی قطعات سفال از نوع خمره‌ای و چند ظروف کوچک سفال و شیشه‌ای در محوطه مشاهده که توسط نیروی یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی جمع‌آوری شد تا توسط کارشناسان باستان‌شناس مورد کارشناسی قرار بگیرد.

 


تبریز- خبرنگار کیهان:
حجم آب موجود دریاچه ارومیه 11 میلیارد و 120 میلیون مترمکعب است که نسبت به آخر آبان سال 91 حدود 1 میلیارد و 60 میلیون مترمکعب کاهش یافته است.
مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی گفت: در نیمه آبان امسال 10 میلیارد و 730 میلیون مترمکعب حجم آب دریاچه بر اثر بارش‌های نیمه دوم همین ماه 390 میلیون مترمکعب حجم آب دریاچه افزایش یافته است.
ارسلان هاشمی افزود: وسعت این حوضه آبی ارزشمند در 10 سال گذشته یک هزار و 125 کیلومتر مربع کاهش پیدا کرده است.
وی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: وسعت دریاچه ارومیه در سال 83 بالغ بر 4 هزار و 427 کیلومتر مربع بود که در آخر آبان امسال به 3 هزار و 300 کیلومترمربع رسید و بیشترین وسعت مربوط به سال 74 با 6 هزار و 287 کیلومترمربع بود.
هاشمی افزود: میانگین‌ تراز سطح آب دریاچه در درازمدت یک هزار و 275 متر و 20 سانتی‌متر است که در آخر آبان امسال با 4 متر و 80 سانتی‌متر کاهش به یک هزار و 270 متر و 40 سانتی‌متر رسید.
وی گفت: در سال گذشته 124 کیلومتر مربع از وسعت دریاچه ارومیه کاسته شده است.

 


دهلران- خبرنگار کیهان:
امام جمعه شهرستان دهلران از توزیع نامناسب سیلندرهای گاز مایع در سطح شهر انتقاد کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین سید محسن موسوی امام جمعه دهلران گفت: عدم توزیع مناسب سیلندر گاز مایع موجب نارضایتی مردم شده است، به طوری که هر کس فاقد وسیله نقلیه باشد، نمی‌تواند به راحتی سیلندر گاز تهیه کند.
وی از مسئولین مربوط خواست در مکان‌های مختلف شهر جایگاه توزیع گاز مایع ایجاد کند تا مردم به راحتی سیلندر گاز را پر نمایند که در ایام سرد سال با مشکل مواجه نشوند.
لازم به ذکر است تاسیسات سیلندر پرکنی دهلران در ورودی این شهر واقع شده است و تنها یک دستگاه خاور به توزیع سیلندرگاز در سطح شهر اقدام می‌کند که با توجه به جمعیت 32 هزار نفری دهلران این شیوه توزیع جوابگوی نیاز شهروندان نیست.

 


خلیل‌آباد- خبرنگار کیهان:
رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری خلیل‌آباد گفت: خلیل‌آباد با وجود باغ‌های کشاورزی که قالب فعالیت این منطقه است، 85درصد مردم آن شهرستان کشاورز هستند و اگر از نمای بالا به این شهرستان نگاه کنیم به عنوان یک نگین سبز دیده می‌شود.
رضا یوسفی اظهار کرد: وجود آثار و جاذبه‌هایی به واسطه آب و هوای خوب در شمال شهرستان از جمله پارک جنگلی که یکی از پارک‌های منحصر به فرد در استان است با گونه‌های مختلف از درختان و همچنین وجود منطقه سرسبز و کوهستانی این شهرستان را به نگین سبز تبدیل کرده است.
وی آبگرم معدنی و طبیعی خلیل‌آباد، بردخوانی خلیل‌آباد، 4 امامزاده محلی در روستای میرآباد و روستای ارغا و همچنین حمام تاریخی آقا از دوره قاجاریه را از اماکن دیدنی و زیارتی این شهرستان نام برد.
رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری خلیل‌آباد عنوان کرد: یک مجتمع اقامتی و یک مهمانپذیر مورد نیاز شهرستان است که باید با کمک بخش خصوصی عملیاتی شود، تا افراد بیشتری را برای گردشگری جذب کنیم.

 


سمنان - خبرنگار کیهان:
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: پس از ثبت جهانی آئین تعزیه در یونسکو و ثبت 5 آئین عزاداری استان سمنان در فهرست میراث معنوی کشور، خانه تعزیه استان سمنان راه‌اندازی شد.
حمید یزدانی افزود: آئين‌های نخل گردانی شاهرود و سمنان و سنگ‌زنی روستای علاء سمنان، تعزیه گرمسار و طوقبندان شهرستانهای شاهرود و دامغان، از جمله آئین‌های ثبت شده این استان در فهرست آثار ملی است.
وی افزود: با راه‌اندازی خانه تعزیه کشور برای نخستین بار در استان سمنان سعی داریم از ورود خرافه پرستی‌ها به آئین‌های با اصالت ملی مذهبی جلوگیری کرده و این آئین‌ها را حفظ و به نسل‌های آینده انتقال دهیم.
یزدانی با دعوت از گروه‌های تعزیه‌خوانی در استان سمنان برای پیوستن به خانه تعزیه گفت: خانه تعزیه مکان مناسبی برای تبادل تجربیات و نظرات گروه‌های مختلف است که از برنامه‌های این مرکز، آموزش تعزیه خوانی با دعوت از اساتید کشوری، اجرای تعزیه در تمام طول سال دریکی از مکان‌های عمومی و تاریخی، ایجاد موزه تعزیه و... است.

 


زرین‌شهر- خبرنگار کیهان:
نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: کارخانه ذوب‌آهن در قسمت کوره بلند دچار مشکل است و آلایندگی دارد.
مجید منصوری افزود: در بخش کک‌سازی نیز باطری تعویض شده و تغییراتی دیگر نیز درحال انجام است که خود گام‌های مؤثری در جهت رفع آلودگی هوا است.
عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس در پاسخ خبرنگار روزنامه کیهان درمورد گلایه مردم از آلودگی صنعت ذوب‌آهن با اشاره به ایجاد آلودگی این کارخانه در سه بخش آب، خاک و هوا تصریح کرد: در قسمت کنورتور باید اقدام اساسی انجام شود که اگر این اتفاق رخ دهد هم در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود و هم دود حاصل از این قسمت برای تولید مواد دیگر استفاده خواهد شد.

 


سمنان- خبرنگار کیهان:
مدرس پردیس هنر دانشگاه سمنان به عنوان تنها شرکت‌کننده در اولین نمایشگاه هنرهای سنتی و صنایع دستی جمهوری اسلامی ایران در استان ارزروم ترکیه حاضر شد.
مینا مختاریان استاد پیشکسوت نگارگری استان سمنان است که آثار نگارگری خود را که برخاسته از فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی است در این نمایشگاه در معرض دید علاقه‌مندان قرار داد. شرکت در بیش از 70 نمایشگاه گروهی داخل و سه نمایشگاه گروهی در خارج از کشور و برگزارکننده پنج نمایشگاه انفرادی در داخل و خارج از کشور از سوابق هنری مختاریان است.

 


یزد- خبرنگار کیهان:
استاندار یزد گفت: خط دوم انتقال آب یزد از مناطق حفاظت شده عبور خواهد کرد.
سیدمحمد میرمحمدی افزود: تدبیر شده که مسیر خط انتقال دوم آب به استان یزد از مسیری باشد که مورد حفاظت محیط‌زیست بوده و از نزدیکی شهر یا روستایی عبور نکند تا حوادث سال گذشته خط اول انتقال آب تکرار شود.
وی با اشاره به این که مناطق محروم از 10 سال معافیت مالیاتی برخوردار هستند، عنوان کرد: سرمایه‌گذار با توجه به معافیت مالیاتی راغب به سرمایه‌گذاری در مناطق محروم است.

 


حدود یک سال است که از بهره‌برداری مسکن مهر دامغان می‌گذرد. این پروژه به منظور برطرف کردن مشکلات اقشار ضعیف شهرستان دامغان طراحی و اجرا شد، اما علاوه بر اینکه کامل نشدن زیرساخت‌های ضروری از جمله آب و گاز معضلات فراوانی برای ساکنان این پروژه ایجاد کرده، اجرای ناقص این طرح هم مشکلاتی را برای شهروندان دامغانی به وجود آورده است.
رهاسازی فاضلاب مسکن مهر در جنوب شهر دامغان از جمله این مشکلات است که ادامه آن موجب ایجاد بحران در منطقه می‌شود و مسئولان باید هرچه سریع‌تر برای حل این معضل اقدام کنند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دامغان در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار می‌دارد: اداره آب و فاضلاب شهری این مورد را تأیید می‌کند که فاضلاب مسکن مهر در منطقه کشتارگاه دام شهرداری محدوده ریل راه‌آهن و در یک محیطی طبیعی رها شده است.
مسلم عراقی یادآور شد: این موضوع سبب نفوذ فاضلاب به اعماق زمین شده است و آلودگی آب‌های زیرزمینی و مرگ و میر پرندگان مهاجر در محل شده است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دامغان اضافه می‌کند: با پیگیری‌های انجام شده در مهرماه گذشته و صدور اخطاریه زیست‌محیطی با تعیین مهلت 15 روز موضوع آلودگی در این محل مرتفع و فاضلاب به ادامه سیستم لوله‌گذاری تصفیه‌خانه وصل شد.
عراقی می‌افزاید: با توجه به رهاسازی فاضلاب مسکن مهر شهر دامغان و به علت عدم اتمام پروژه تصفیه‌خانه بار دیگر فاضلاب در محیط طبیعی اطراف تصفیه‌خانه رهاسازی شده که خطرات ناشی از این رهاسازی همچنان به قوت خود باقی است.
وی می‌گوید: این در حالی است که درنزدیکی این محل دو رشته قنات طبیعی و یک حلقه چاه آب آشامیدنی وجود دارد.
وی می‌افزاید: سازمان حفاظت محیط زیست کشور در راستای نقش حاکمیتی و نظارت بر فرآیند پیگیری موضوع تا حصول نتیجه قطعی از طریق نهادهای ذیربط پیگیری خواهد کرد و در صورت عدم رعایت مسائل زیست محیطی و مرتفع نشدن این معضل حیاتی پرونده‌ای تشکیل و مراتب به دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان دامغان ارسال و گزارش خواهد شد.
مدیرآب و فاضلاب شهری دامغان نیز در این باره می‌گوید: برطرف شدن موضوع رهاسازی فاضلاب مسکن مهر دغدغه مسئولان و شهروندان است که با اخذ مجوزهای لازم موضوع را به زودی برطرف خواهیم کرد.
اسماعیل یزدان فرید اظهار می‌دارد: برای انجام امور ارضی در برطرف کردن رهاسازی فاضلاب مسکن مهر دامغان که زیر پل راه‌آهن بوده مجوزهای لازم از اداره کل راه‌آهن شمال شرق اخذ شد که کار حفاری ارتباط ارضی برقرار شده است.
وی یادآوری می‌کند: یکی از اقدامات اساسی برای حل این موضوع هدایت فاضلاب به گودالی تحت عنوان برکه اول بوده که در فاضلاب به برکه ‌ALI معروف است تا تعمیرات لازم انجام گیرد.
مدیر آب و فاضلاب شهری دامغان اضافه می‌کند: پیمانکار این پروژه نیز مشخص شده و راهکارهای لازم نیز از سوی آب و فاضلاب شهری به وی ارائه شد تا ملاک عمل قرار گیرد و موضوع اجرایی شود.
یزدان فرید از واگذاری دو هزار انشعاب آب به مسکن مهر دامغان خبر داد و می‌گوید: برای واگذاری این انشعابات برابر درخواست‌های ارائه شده همه خطوط و شبکه فاضلاب انجام شده است و هیچ‌گونه مشکلی در این راستا وجود ندارد.
سرپرست اداره مسکن و شهرسازی دامغان نیز اظهار می‌کند: مسکن و شهرسازی براساس تفاهم‌نامه فقط متولی ساخت مسکن برای شهروندان فاقد مسکن است و بحث تامین آب یا اینکه فاضلاب آن چرا امروز به این وضعیت تبدیل شده را باید نهادها و ادارات مربوطه پاسخگو باشند.
ابوالحسن ناصریان می‌افزاید: اجرای طرح فاضلاب مشاوره جداگانه داشته و مسئول تامین آب و علت رهاسازی فاضلاب مسکن مهر به مدیریت آب و فاضلاب شهری دامغان ارتباط دارد و آنان باید پاسخگو باشند و از حیطه پاسخگویی ما خارج است.
ناصریان اظهار می‌دارد:‌20 شرکت تعاونی مسکن ساز کار ساخت و تحویل مسکن مهر را به متقاضیان مسکن برعهده دارند که ادارات کل مسکن و شهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان و بالطبع ادارات شهرستان نیز بر کار این شرکت‌ها در نحوه ساخت و تحویل به متقاضیان نظارت و اشرافیت دارند.
وی در خاتمه می‌گوید: کار آسفالت و فضای سبز نیز با شهرداری دامغان است که این موضوع نیز طی تفاهم‌نامه استانی به شهرداری‌ها واگذار شده بود.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10