(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 16 آذر 1392 - شماره 20658

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
یک عاشقانه صهیونیستی (نگاه)
خطیب جمعه تهران: فتنه‌گران پررویی کنند جمعیت ده‌ها میلیونی 9 دی بساطشان را جمع می‌کنند
درمکتب امام
شورای نگهبان لایحه اصلاح قانون بودجه ۹۲ را تأیید کرد
واکنش به قرائت گزارش تحقیق از تامین اجتماعی
اسامی نمایندگان دریافت‌کننده هدیه‌های میلیونی منتشر شود
ترکان در برنامه شناسنامه: شهادت می‌دهم در انتخابات ۸۸ تقلب نشد
امام جمعه قم: ایران اسلامی به کشوری شکست‌ناپذیر تبدیل شده است
مرحله دوم اولويت‌هاي جديد عمره اعلام شد
هشدار کمیسیون آموزش به وزیر علوم
رئیس دانشگاه تهران را از تندروهای دخیل در فتنه ۸۸ انتخاب نکنید
فرمانده کل سپاه: هدف فتنه‌گران ایجاد شکاف میان ملت و نظام بود
طی پیامی رئیس‌جمهور درگذشت معتمدنژاد را تسلیت گفت
   


محمد صرفی
یک استاد دانشگاه تل آویو که پیش از انقلاب چند سالی را در ایران گذرانده است، زمانی از یک مقام وزارت خارجه وقت ایران پرسیده بود؛ چرا تهران رسماً اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد؟ و پاسخ شنیده بود؛ این یک رابطه عاشقانه است، بدون این که قرارداد ازدواجی وجود داشته باشد!
پاسخ مقام حکومت پهلوی، در عین اختصار، واجد واقعیتی ظریف است که گرچه چندین دهه از آن می‌گذرد اما بدون شک برای پاسخ به برخی سوالات کلیدی امروز، ارزشمند است.
رژیم صهیونیستی توافق هسته‌ای ژنو را «فاجعه‌ای تاریخی» می‌خواند و مقامات آن از این کشور به آن کشور می‌روند و علیه آن جار و جنجال به راه انداخته و مستاجر کاخ سفید را به خاطر پذیرش این توافقنامه موقت، ظاهرا ملامت می‌کنند.
برخی نیز در داخل کشور، می‌گویند یکی از دستاوردهای دیپلماسی دولت ایجاد اختلاف و شکاف میان صهیونیست‌ها و یانکی هاست و سروصدای اسرائیلی‌ها را یکی از نشانه‌های لزوم خوشبینی به توافق ژنو قلمداد می‌کنند. آیا واقعاً چنین است و نفس تحرکات تل آویو، نشانگر تامین منافع جمهوری اسلامی در توافقنامه ژنو است؟
به نظر می‌رسد برای پاسخ به این سوال باید سه موضوع را در نظر گرفت و درکی درست و دقیق از آن‌ها داشت.
1- رابطه ایران و اسرائیل پیش از انقلاب
در این باب تاکنون پژوهش‌های متعددی صورت گرفته و اسناد و مدارک فراوانی هم موجود است. چندین سال پیش از تولد نامشروع اسرائیل، آژانس یهود دفتر خود را در تهران افتتاح کرد و رژیم صهیونیستی اولین مدرسه اسرائیلی خارجی را نیز در تهران تاسیس کرد و موساد در پایه‌گذاری، گسترش و کمک به جنایات ساواک، نقشی کلیدی داشت.
موساد در ایجاد، گسترش و پشتیبانی از ساواک نقشی اساسی داشت و وقتی اعراب در بحبوحه جنگ با اسرائیل، شیرهای نفت را بستند، این رژیم پهلوی بود که با نفت ایران، به یاری صهیونیست‌ها رفت. در یک کلام اگر فلسطین برای صهیونیست‌ها ارض موعود بود به قول خودشان، ایران بهشت آن‌ها بود!
ذکر نمونه‌ای دیگر از این رابطه خالی از لطف نیست. میان تل آویو و تهران به طور روزانه پرواز مستقیم برقرار بود اما مبدأ و مقصد به طور رسمی فهرست نمی‌شد.
جمال محمود ریاض دبیرکل اتحادیه عرب زمانی وارد ایران شد و از دیدن هواپیمای «ال عال» - متعلق به رژیم اسرائیل- در فرودگاه تعجب کرد. ریاض از وزیر امور خارجه ایران پرسید چطور چنین چیزی ممکن است؟
وزیر امور خارجه ایران می‌گوید: تا آنجا که من می‌دانم پروازی از تل آویو به تهران وجود ندارد ولی من این موضوع را با شاه در میان می‌گذارم.
ریاض پیش از ترک ایران از وزیر امور خارجه پرسید آیا موضوع را بررسی کرده است که وی پاسخ داد: بله بررسی کردم و هواپیماهای ال عال در ایران فرود نمی‌آیند.
ریاض تاکید می‌کند: اما من با چشمان خودم این هواپیما را دیدم.
وزیر امور خارجه ایران می‌گوید: آیا شما می‌خواهید به جای سخنان شاه به چشمان شما اعتماد داشته باشم؟!
2- مناسبات رژیم صهیونیستی و جمهوری اسلامی
وضعیت امروز رابطه تهران و تل آویو روشن‌تر از آن است که نیازی به تفسیر و توضیح حتی اجمالی داشته باشد. تل آویو امروزه عملاً تهران را مانع واقعی مقاصد توسعه‌طلبانه و تجاوزکارانه خود می‌شناسد.
اغلب اعراب که روزی هویت خود را در دشمنی و مبارزه با این رژیم تعریف می‌کردند، امروزه نه تنها این هویت را از دست داده‌اند بلکه از اعلام آشکار همراهی با این رژیم در برخی حوزه‌ها نیز ابایی ندارند.
چند روز پیش شاهزاده‌ای عربستانی در مصاحبه با یک شبکه آمریکایی اعلام کرد اعراب از حمله احتمالی اسرائیل به ایران حمایت می‌کنند و نتانیاهو نیز همین هفته مدعی شد اعراب و اسرائیل درباره موضوع هسته‌ای ایران، همصدا هستند.
البته باید به این نکته نیز توجه داشت که اعراب در صحنه‌ای که این شاهزاده سعودی و نخست وزیر رژیم صهیونیستی ترسیم می‌کنند، کسانی نیستند جز حاکمان فاسد و دست‌نشانده چند رژیم که باید حساب آن‌ها را از قاطبه مردم مسلمان عرب جدا کرد.
رژیم صهیونیستی سیاست خصمانه خود علیه جمهوری اسلامی را بی‌پروا در حوزه‌های مختلف دیپلماتیک، رسانه‌ای، امنیتی و ... پیگیری کرده است. البته نباید از این حجم دشمنی و خصومت صهیونیست‌ها با جمهوری اسلامی ایران، متعجب شد. چرا که انقلاب اسلامی، بهشت ایران را برای رژیم صهیونیستی تبدیل به کابوسی بی‌پایان کرد.
این رژیم که سرمست از پیروزی در تمام جنگ‌های خود با اعراب، می‌رفت تا به اسطوره‌ای شکست‌ناپذیر تبدیل شود، در جنگ 33 روزه لبنان و 22 روزه غزه، شکستی مفتضحانه خورد و البته تل آویو بهتر از هر کس دیگری می‌داند که این دو سیلی را چه کسی به صورت کریه او نواخت و خواب خوش 60 ساله این رژیم را به هم زد.
3- روابط آمریکا و اسرائیل
درباره روابط واشنگتن - تل آویو، سخن بسیار رفته است تا جایی که برخی آمریکا را کشوری تحت نفوذ و سیطره صهیونیست‌ها می‌دانند. حتی اگر این تعبیر را افراطی و غلوآمیز بدانیم، واقعیات موجود نشان می‌دهد رابطه آمریکا و رژیم اسرائیل چیزی فراتر از رابطه دوستانه و یک اتحاد بر اساس منافع مشترک است. برای فهم این ماجرا برخی شواهد را مرور می‌کنیم.
خرید و فروش تصمیمات سیاسی در آمریکا آزاد است و تحت فرآیند «لابی» انجام می‌شود و صهیونیست‌ها قوی‌ترین لابی در این کشور هستند. این نفوذ تا جایی است که پژوهشگران معتقدند با جابه جایی روسای جمهور، تغییری در سیاست‌های خاورمیانه‌ای واشنگتن ایجاد نمی‌شود.
در حوزه مهم قانونگذاری، از مجموع 435 نماینده مجلس نمایندگان آمریکا، 219 نفر از عوامل صهیونیستی در ازای رای آن‌ها به حمایت از اسرائیل، پول دریافت کرده‌اند. فساد حتی میان سناتورهای آمریکایی مشهودتر است و از 100 سناتور آمریکایی، 94 نفر آن‌ها وجوه عوامل صهیونیستی را به دلیل وفاداری خود به اسرائیل دریافت کرده‌اند.
جالب آنکه میزان دریافتی این سیاستمداران با میزان وفاداری آن‌ها به منافع تل آویو رابطه‌ای مستقیم دارد و طبق آمار‌ها از 100 هزار تا یک میلیون دلار در نوسان بوده است.
در سایر عرصه‌ها نیز وضع به همین منوال است. برای مثال نیویورک تایمز به عنوان یکی از اصلی‌ترین مطبوعات آمریکایی چگونه می‌تواند مستقل باشد وقتی فرزند اتان برونر گزارشگر آن، جزو ارتش اسرائیل است؟! و یا ایزابل کرشنر که به نظر می‌رسد نوشته هایش مستقیما از وزارت خارجه اسرائیل آمده است. او با هریش گودمن، یکی از مشاوران امور امنیتی اسرائیل ازدواج کرده است.
تعداد قابل توجهی از مقامات کلیدی آمریکا تابعیتی دوگانه دارند و آمریکایی - اسرائیلی هستند. جک لو وزیر خزانه‌داری اوباما که نقشی کلیدی در تحریم‌های ایران دارد، یکی از آنهاست. چهره‌ای که معتقد است تا تسلیم کامل ایران، نباید رژیم تحریم‌ها را لغو کرد.
آمریکایی‌ها برای نمایش این وضعیت عجیب و غریب دو اصطلاح خاص دارند. اصلاح ZPC که مخفف «Zionist Power Configuration» به معنای «پیکربندی صهیونیستی قدرت» است و دیگری «Israel Firsters» که به آمریکایی‌هایی اطلاق می‌شود که در هر شرایطی و به هر قیمتی منافع اسرائیل را اولویت می‌دانند. حتی اگر این منافع 180 درجه با منافع کشور خودشان در تضاد باشد.
با در نظر گرفتن این سه سرفصل و فهم عمیق ارتباط آن‌ها با یکدیگر، بهتر می‌توان توافقنامه موقت ژنو و دورنمای توافق نهایی را تحلیل کرد. البته جمهوری اسلامی هرگز به سینه دیپلماسی دست رد نزده است اما این که ما چه درک و برداشتی از آن سوی میز و اهداف آن و پشت‌صحنه لبخندهای دیپلماتیک داشته باشیم بسیار مهم است. خوشبینی به دیپلماسی یک موضوع است و خوشبینی به آمریکا یک چیز دیگر.
چندی پیش وندی شرمن – معاون وزیر خارجه آمریکا- در مصاحبه با شبکه 10 تلویزیون رژیم اسرائیل گفت: اسرائیل از هر توافقی که با ایران به دست آوریم مطلع خواهد بود و ما درباره آن با اسرائیل مشورت می‌کنیم چرا که امنیت اسرائیل پایه و اساس است و ما هیچ رابطه امنیتی نزدیک‌تر از رابطه با اسرائیل با کسی نداریم.
صهیونیست‌ها می‌دانند که زورشان به ما نمی‌رسد اما این مانع از آن نیست که زورشان را نزنند. آن‌ها هنوز هم برای مرهم نهادن به کابوس‌های خود، خواب شیرین آن رابطه عاشقانه را می‌بینند.

 


امام‌ جمعه موقت تهران گفت: ‌این روز‌ها گویا برخی فتنه‌گران وقتی دیدند دوستان سابقشان پست گرفته‌اند، طلبکار شده‌اند اما بدانند اگر باز فتنه‌گری کنند، جمعیت میلیونی ۹ دی، با همان شکوه به صحنه می‌آیند و سفره آن‌ها را جمع می‌کنند.
به گزارش فارس آیت‌الله سیداحمد خاتمی خطیب موقت نماز جمعه تهران، در خطبه‌های این هفته، با اشاره به ادعاهای برخی اصلاح طلبان و فعالان فتنه که خود را طلبکار می‌دانند، اظهار داشت: طی یکی دو ماه اخیر رئیس قوه قضائیه وارد این نکته شده‌اند که دوباره فتنه‌گران در حال جان گرفتن هستند.
وی افزود: آنان که ولایت را قبول دارند شاهد هستند که رهبر معظم انقلاب بیش از 200 بار در خصوص حوادث 88 از واژه فتنه استفاده کردند اما عده‌ای می‌گویند که فتنه چیست و این مرز‌ها را کنار بگذارید.
خطیب موقت نماز جمعه تهران تأکید کرد: فتنه 88 یک اعتراض نبود بلکه جرم‌ بود؛ جرم، خیانت و تباه کردن حضور 40 میلیونی مردم.
آیت‌الله خاتمی اضافه کرد: فتنه 88 جرم و  اهانت به سید‌الشهدا بود و تهرانی‌‌ها به خاطر دارند که آنان در سال 88 میدان انقلاب و آزادی را تبدیل به میدان جنگ کرده بودند.
وی به حوادث 16 آذر سال 88 اشاره و تصریح کرد: فتنه‌گران عکس امام راحل(ره) را به آتش کشیدند و موجب کشتن شدن بیگناهان شدند، حمله به پایگاه‌های بسیج، آتش زدن مساجد، تخریب اموال مردم و ارتباط صمیمانه با بیگانگان شدند که این‌ها همگی جرم تلقی می‌شود و این جرم‌‌ها چیزی نیست که از خاطر مردم پاک شود.
خطیب موقت نماز جمعه تهران با بیان اینکه احساس می‌شود در این ایام برخی از این فتنه‌گران جان گرفته و طلبکار شده‌اند، گفت: فتنه‌گران با سوء استفاده از شرایط موجود و پست گرفتن برخی از دوستان و شرکای جرم خود در دولت، پررو و طلبکار شده‌اند و احساس می‌کنند فضا، فضای آنان است.
آیت‌‌الله خاتمی خطاب به آن‌ها تأکید کرد: به فتنه‌گران می‌گویم که جمعیت ده‌ها میلیونی 9 دی ماه سال 88 نمرده‌اند و در صحنه‌اند. اگر باز بخواهید فتنه‌گری کنید به صحنه می‌آیند و سفره فتنه‌گران را جمع می‌کنند.
وی ادامه داد: من این تعبیر دادستان محترم را که فرمودند نظام نهایت ارفاق به بعضی از متهمان را کرد و این ارفاق‌‌ها سبب برخی ادعا‌ها شد، سخن حق می‌دانم اما ما می‌خواهیم فتنه‌گران به دامان ملت بیایند ولی فکر نکنند یکه‌تاز میدان هستند چرا که متدینین، جانبازان جبهه و جنگ و خانواده‌های شهدا میدان‌دار هستند.
خطیب موقت نماز جمعه تهران تصریح کرد: آن‌ها به ما می‌گویند شما ایجاد تفرقه نکنید! ما به آن‌ها می‌گوییم که شما ایجاد تفرقه می‌کنید و به جای اینکه عذرخواهی کنید بعد از عملکردتان در فتنه 88 طلبکارانه حرف و مصاحبه می‌کنید؛ مردم ما تا آخرین نفس و قطره خون پای ارزش‌های انقلاب ایستاده‌اند.
آیت‌الله خاتمی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع هسته‌ای پرداخت و گفت: ما در این عرصه همگام با رهبر معظم انقلاب هستیم و معتقدیم که هر حرکتی در راستای رهنمودهای ایشان صورت بگیرد، مورد تأیید ما است و انشاء‌الله که مذاکره‌کنندگان خودشان را مستلزم به این اصل بدانند.
وی تأکید کرد: اگر موفقیتی در این گفت‌وگو‌ها به دست آمده باید مدیون مقاومت ملت ایران بود چرا که سربلندی ملت ایران بی‌تردید از مقاومت رقم می‌خورد نه فقط ازمیز مذاکره. مصلحت کشور و نظام مدیون فرهنگ مقاومت است و اگر ضعفی از خود نشان دهیم دشمنان پیشروی می‌کنند بنابراین باید تلاش‌های دیپلماتیک به قوت خود باقی باشد اما به همراه نشاط انقلابی و مقاومت که در شعار «مرگ بر آمریکا» تجلی یافته است.
خطیب موقت نماز جمعه تهران ادامه داد: به خاطر داریم که آن روز‌ها دشمنان از دادن 3 سانتریفیوژ برای پژوهش محققان ما خودداری می‌کردند اما امروز به دلیل مقاومت ملت ایران، 19 هزار سانتریفیوژ در حال گردش است.
آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه همسو با رهبر معظم انقلاب بار دیگر تکرار می‌کنیم که به هیئت مذاکره‌کننده ایرانی اعتماد داریم، گفت: معتقدیم اعضای هیئت مذاکره‌کننده ایرانی فرزندان این ملت و فرهنگ عاشورایی هستند و به نوکری اباعبدالله‌الحسین (ع) افتخار می‌کنند.
وی افزود: سفارش ما به هیئت مذاکره‌کننده ایرانی این است که عزت عاشورایی ملت ایران را حفظ کنند چرا که این ملت، ملت «هیهات منا الذله» است بنابراین شما مذاکره‌کنندگان، تجلی‌بخش این شعار در مذاکراتتان باشید و ما نیز شما را دعوت به مراقبت بیشتر می‌کنیم.
عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه به آمریکایی‌‌ها و برخی از کشورهای غربی اعتمادی نداریم، خاطر نشان کرد: قرآن می‌فرماید که این‌ها پیمان و قرارداد سرشان نمی‌شود چرا که خدای این کشورها، منافعشان است بنابراین مسئولان به پیام امیر‌المومنین(ع) به مالک اشتر دقت کنند و بدانند تا به قرارداد رسیدید، نگویید که کار تمام است چون باید به شدت مراقبت کرد. آنان کمی نرمش برای غافلگیری شما به کار می‌گیرند اما باید با مراقبت در این عرصه وارد شد.
آیت‌الله خاتمی تأکید کرد: توافقنامه ژنو هنوز به قرارداد نرسیده و در حد بیانیه است که وزیر خارجه آمریکا علیرغم اینکه در آن توافقنامه تأکید شده که حق غنی‌سازی ایران را می‌پذیریم، می‌گوید ما این حق را نپذیرفته‌ایم حتی هنوز هیئت مذاکره‌کننده ایرانی به کشور خود وارد نشده که اوباما باز اظهار می‌کند که همه گزینه‌‌ها روی میز است.
وی با اشاره به اظهارات اوباما رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اینکه ما جلوی بمب اتم ایران را گرفته‌ایم، گفت: این چه ادبیاتی است، آیا به این همه دروغگویی، ادبیات می‌گویند؟ ما اوباما را از بی‌ادب‌ترین رؤسای جمهور در جهان می‌دانیم.
خطیب موقت نماز جمعه تهران در خصوص سفر جان کری وزیر امور خارجه آمریکا به رژیم صهیونیستی گفت: نگاه کنید آمریکایی‌‌ها چه دل و قلوه‌ای به رژیم جعلی صهیونیستی می‌دهند. آقای جان کری اخیرا گفته امنیت رژیم صهیونیستی برای ما اصل است در حالی که ما این رژیم را دشمن درجه یک اسلام می‌دانیم و معتقدیم به تعبیر امام راحل (ره) باید از صحنه روزگار حذف شود.
آیت‌الله خاتمی اضافه کرد: در منطق ما وقتی کسی پایبند به قراردادش باشد اسلام به ما سفارش می‌کند که شما نیز پایبند باشید اما به محض مشاهده کمترین پایبندی، قرآن به ما اعلام می‌کند که قرارداد را لغو کنید.
وی افزود: آن‌ها می‌‌گویند اگر ایران پایبند نبود مجدداً تحریم‌‌ها را اعمال می‌کنیم و ما نیز می‌گوییم اگر 1+5 به قرارداد پایبند نبود به وضعیت قبل از مذاکرات بر خواهیم گشت.
خطیب موقت نماز جمعه تهران در بخش دیگری از سخنان خود به درگذشت نلسون ماندلا رهبر مبارزه با آپارتاید آفریقای جنوبی اشاره کرد و افزود: ما آزادی و تلاش برای آزادگی ملت‌‌ها را پاس می‌داریم بنابراین به مردم آفریقای جنوبی توصیه می‌کنیم که تداوم فرهنگ ستم‌ستیزی را مد نظر قرار دهند چرا که راه نلسون ماندلا همین بوده است. خطیب نماز جمعه با بیان اینکه در آستانه 16 آذر و روز دانشجو قرار داریم، خطاب به دانشجویان گفت: نگذارید عده‌ای واداده که به آرمان خود پشت کرده‌‌اند این افتخار را از شما بگیرند و سازش را پیشه کنند چرا که افتخار شما پیشگامی برای مبارزه با آمریکا است.
آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه دانشجویان، خط مبارزه با تحریم‌‌ها هستند، گفت: شما دانشجویان بالاتر از آن هستید که احزاب قدرتمند و فتنه‌گران از شما استفاده ابزاری کنند.
آیت‌الله سید احمد خاتمی در خطبه‌ اول نیز در خصوص انصاف در جامعه دینی و اسلامی سخن گفت.
وی اظهار داشت: جامعه دینی، جامعه‌ای منصف در عرصه‌های زندگی سیاسی و اجتماعی خود است و این جامعه نه حزب‌مدار، گروه‌مدار، خویش‌مدار ونه حتی قوم‌مدار است.
خطیب موقت نماز جمعه تهران خاطر نشان کرد: قرآن می‌فرماید که انصاف را حتی در مورد دشمنان خود رعایت کنید و وقتی با کسی بد هستید این بد بودن سبب عدول از عدالت نشود.
کامران دانشجو در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه تهران: با فضای امنیتی می‌شود
۱۵۰ هزار مقاله و سند علمی تولید کرد؟
وزیر سابق علوم با بیان اینکه نباید اجازه دهیم اهالی فتنه درون دانشگاه نفوذ کنند، گفت: فتنه استعداد بازسازی خود در دانشگاه را دارد.
به گزارش فارس، کامران دانشجو وزیر سابق علوم در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه تهران با بیان اینکه انتظار این است که دانشگاه در طول نظام و جنبش دانشجویی برای قوام نظام باشد، اظهارداشت: در طول 8 سال دوره اصلاحات که برخی مسئولان نیز در آن حضور داشتند سعی شد تا دانشگاه و جنبش دانشجویی در تقابل با نظام نشان داده شود.
وی تصریح‌کرد: این دانشگاه است که سرنوشت کشور را معلوم می‌کند و اگر اهالی فتنه در دانشگاه مسئولیت داشته و اساتید آن ضد دین باشند آیا ملت می‌تواند سرنوشت خود را به آن بسپرد؟
وزیر علوم دولت دهم با بیان اینکه در کلام امام(ره) اسلامی شدن دانشگاه به معنی استقلال و خود را از غرب جدا کردن است، گفت: مشکل اصلی دانشگاه‌های ما این است که مقلد غرب هستند.
وی ادامه داد: با ساخت مسجد و نوشتن بسم الله در ابتدای کتاب‌ها، دانشگاه ما اسلامی نمی‌شود، ما باید هنجارها، فرهنگ و علوم انسانی خود را از غرب جدا کنیم و دانشگاه هویت اسلامی بگیرد.
وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه فتنه ،خطرناک‌تر از نفاق است، گفت: فتنه ،نفاق را در درون خود دارد و استعداد این را هم دارد که خود را در درون دانشگاه بازسازی کند، فتنه استعداد آن را دارد که دانشجو و ملت حزب‌اللهی که خالق صحنه 9 دی بودند را افراطی قلمداد کند و آن‌ها را پای میز مذاکره بکشاند.
دانشجو تأکیدکرد: نباید اجازه دهیم اهالی فتنه درون دانشگاه نفوذ کنند که اگر چنین شود پشیمان خواهیم شد.
وی با بیان اینکه غربی ‌ها هرج و مرج را به عنوان آزادی در دانشگاه تعریف می‌کنند، گفت: آن‌ها جنبش دانشجویی را در تقابل با نظام تعریف می‌کنند و نتیجه سیاست‌های 8 سال دوره اصلاحات خارج شدن دانشگاه از ماموریت اصلی خود می‌شود.
وی افزود: آن‌ها می‌گویند فضای امنیتی در دانشگاه وجود دارد؛ آیا در یک فضای امنیتی می‌شود 150 هزار مقاله و سند علمی تولید کرد؟ این تعداد مقالات 16 برابر 8 سال دوره اصلاحات است و در دوره اصلاحات 9 هزار مقاله و سند علمی داشتیم اما در دوره اخیر 150 هزار مقاله تولید کردیم و در منطقه رتبه اول علمی را پیدا کردیم در حالی که باید در سال 1404 به این رتبه می‌رسیدیم.
دانشجوبا بیان اینکه رشد تولید علم ما در چند سال اخیر نصف رشد علم دنیا بوده است گفت: در اکثر علوم و فناوری بین 8 تا 20 درصد رشد داشته ایم.
وی با اشاره به رشد علمی در فناوری هسته‌ای گفت: دنیا امروز ما را به عنوان یک کشور هسته‌ای پذیرفته است، آمریکا از ترس پیشرفت هسته‌ای ایران پای میز مذاکره آمده است.
دانشجو با بیان اینکه تفاهمنامه یعنی بر روی یک موضوع به یک فهم مشترک برسیم، افزود: آمریکا خوب است دست از شیطنت بردارد و دیوار بی اعتمادی را بلند نکند چرا که در غیر این صورت خودش ضرر می‌بیند، تیم مذاکره کننده بداند که دروغ و فریبکاری در ذات آمریکایی ‌ها است.
دانشجو در پایان افزود: دانشگاهی که مقلد غرب نباشد، اساتید آن بینش اسلامی داشته باشند و دانش روز را در بالاترین سطح دارا باشند و روابط در دانشگاه بر اساس شرع باشد، می‌شود دانشگاه اسلامی و ما دانشگاهی می‌خواهیم که سرباز امام زمان(عج) تربیت کند.

 


اهمیت تزکیه نفس
انگیزه بعثت این است که:
- این نفوس سرکش را
- و این نفوس طاغی را
- و یاغی را
از آن سرکشی و طغیان و از آن یاغی‌گری کنترل کند و تزکیه کند نفوس را. آئین انقلاب اسلامی ـ ص 55

 


شورای نگهبان لایحه اصلاح قانون بودجه سال ۱۳۹۲ کل کشور و اصلاحات بعدی آن را با توجه به اصلاحات انجام شده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی ندانست.
به گزارش روابط عمومی شورای نگهبان، لایحه اصلاح قانون بودجه سال ۱۳۹۲ کل کشور که با اصلاحاتی در جلسه مورخ پنجم آذرماه یکهزار و سیصدو نودودو به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است؛ در جلسه مورخ 13/۰۹/1392 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
همچنین لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز که با اصلاحاتی در جلسه مورخ پنجم آذرماه یکهزار و سیصد و نود و دو به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، در جلسه مورخ 13/09/1392 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 


سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی به منظور اعاده حیثیت از سایر نمایندگان خواستار انتشار اسامی نمایندگانی شد که هدیه‌های میلیونی دریافت کرده‌اند.
جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس در خصوص قرائت گزارش کمیته تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی در صحن علنی مجلس اظهار داشت: با قاطعیت در حال پیگیری این مسئله هستیم که اسامی نمایندگانی که از تامین اجتماعی یا نهادهای دیگر هدیه‌های میلیونی دریافت کرده‌اند اعلام شود تا 270 نماینده مجلس در معرض اتهام تعدادی اندک قرار نگیرند.
وی افزود: گاه نمایندگان کمک‌های متعارفی از اشخاص یا خیران دریافت کرده و آن را برای مسائل حوزه خود یا امور خیریه مصرف می‌کنند که این با دریافت هدیه از یک نهاد عمومی متفاوت است.
قادری در جمع اعضای جامعه روحانیت شیراز که خبر آن را فارس گزارش کرده است، خاطرنشان کرد: در بحث تامین اجتماعی و مسئله تصدی آقای مرتضوی بر آن، مجلس با دولت وقت اصطکاک زیادی داشت و حتی طرح سوال از وزیر را در دستور کار قرار داد اما پاره‌ای حساسیت‌‌ها و شرایط ویژه زمانی اجازه نداد که مجلس از ظرفیت‌های نظارتی خود به طور کامل استفاده کند.
از سوی دیگر، اسدالله عباسی وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با ایسنا با تکذیب خبر دریافت کارت هدیه یکصد میلیون تومانی از سازمان تامین اجتماعی، اظهار کرد: نمایندگانی که این موضوع را در صحن علنی گزارش کرده‌اند، گزارششان کذب است و قبل از گزارش باید حتما با ما صحبت می‌کردند، بنابراین این موضوع بیشتر جنبه سیاسی داشته تا جنبه قانونی و ما هم این موضوع را از مراجع قضایی و قانونی پیگیری می‌کنیم

 


دبیر مناطق آزاد گفت: من شهادت می‌دهم که در این انتخابات تخلف اتفاق افتاد، اما برای تقلب به معنای جابه‌جایی آرا هیچ دلیلی ندارم.
اکبر ترکان دبیر مناطق آزاد دولت یازدهم در برنامه تلویزیونی «شناسنامه» در مورد انتخابات 88 گفت:در این انتخابات برای موسوی فعالیت داشتم.من شهادت می‌دهم که در این انتخابات تخلف اتفاق افتاد، اما برای تقلب به معنای جابه‌جایی آرا هیچ دلیلی ندارم. آقای زنگنه در ستاد موسوی بود، ایشان به من می‌گفتند اعتقادم به آقا طوری است که اگر بفرمایند فلانی رئیس جمهور است، من به دلایل کاری ندارم و حرف آقا را قبول می‌کنم.
مشاور رئیس جمهور افزود:گاهی در این تلاطم‌‌ها یکسری جراحت ایجاد می‌شود. ما هم که از نظر اخلاقی در مراتب بالا نیستیم و این جراحت‌ها باعث ایجاد بحث و جدل می‌شود. در آن ایام خیلی به ما سخت گذشت و دلم برای همه‌مان سوخت که در نهایت خود آقا به میدان آمدند.
ترکان همچنین گفت: آقا که فرمودند، از نظر من کار تمام بود. من به دوستان و همکاران هم این موضوع را عرض کردم. حتی زمانی که احمدی نژاد در دوره اول رئیس جمهور بودند، حتی اگر سخنان او را نمی‌پسندیدم، به لحاظ اینکه رئیس جمهور بودند، تبعیت می‌کردم. شاید در قلبم صحبت‌شان را قبول نداشته باشم، اما چون رئیس جمهور هستند تبعیت می‌کنم. اگر این قرار‌ها و قواعد محترم شمرده نشود، در کشور سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.
وی در بخش دیگری از «شناسنامه» اظهار داشت:24 خرداد 92 احیای دوباره عظمت انقلاب اسلامی بود. مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، روبه روی پارک نیاوران است. یک روز از دفتر بیرون آمدم که دیدم جلوی پارک عده‌ای از جوان ‌ها آمده بودند که تیپ معمولی و تیپ به ظاهر حزب‌اللهی داشتند. گاهی ما از روی تیپ بچه ها، ارزیابی‌های اشتباهی داریم. در حالی که در قلب این بچه ‌ها آقای خامنه‌ای است.
مشاور رئیس جمهور گفت: ولایت فقیه یعنی مرجع تقلید برای حکومت. اگر در کشوری به برکت نظام اسلامی ده‌ها مرجع تقلید وجود دارد، حکومت باید برای امور خود از کدام مرجع تقلید کند؟ پس بنا براین همان ترجمان مرجع تقلید را در زبان حکومتی، ولایت‌فقیه نامیدند و در نهایت حکومت از ولی فقیه تبعیت می‌کند. بچه مسلمان ِ شیعه بدون مرجع تقلید نخواهد بود و همه ما مرجع تقلید را قبول داریم.
ترکان در پاسخ به این سوال که دولت تدبیر و امید دولت حسن روحانی است یا دولت سوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: روحانی، روحانی است. البته وی مشترکاتی با آقای هاشمی رفسنجانی دارند، اما خودشان شخصیت مستقلی دارند که با فکر و مشی مستقل خود عمل می‌کنند.

 


قم- خبرنگار کیهان:
امام جمعه قم گفت: در حالی که دستگاه سیاست خارجی در حال رویارویی در عرصه دیپلماسی است سزاوار نیست که عده‌ای با مواضع خود انسجام کشور را به هم بزنند.
آیت‌الله سیدمحمد سعیدی در خطبه‌های نماز جمعه قم که در شبستان حرم مطهر حضرت معصومه (س) برگزار شد افزود: سیاست خارجی تحت نظارت رهبر معظم انقلاب است و ایشان بر امور نظارت دارند لذا جای نگرانی نیست البته دستگاه دیپلماسی هم با پرهیز از اعتماد بیجا به دشمن دست‌هایی که صادقانه برای همکاری دراز شده است را می‌فشارند اما مراقب کهنه‌کاران دیپلماسی باشند.
خطیب جمعه قم با اشاره به حملات تندروهای جنگ‌طلب درون آمریکا و نیز رژیم صهیونیستی از خارج علیه دولت این کشور گفت: دولت آمریکا زیر فشار شدید صهیونیست‌ها و تندروهاست و تلاش دارد، از درگیر شدن در جنگ جدید پرهیز کند زیرا پیش از این و در جنگ افغانستان و عراق جز خسارت‌ مادی و تلفات انسانی چیزی عایدشان نشده است.
وی با بیان این که تامین‌کنندگان نیازهای آمریکا و اسرائیل در منطقه از بی‌توجهی آمریکا و عقب‌نشینی از جنگ‌طلبی عصبانی هستند گفت: آنهایی که داعیه رهبری جهان اسلام و عرب را داشتند و علی‌رغم خوش‌خدمتی‌هایشان به آمریکا اینک مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌اند همراه با صهیونیست‌ها علیه ایران و اسلام مشغول دشمنی جاهلانه هستند و انفجار سفارت ایران و شهادت فرمانده حزب‌الله و ترورهای یمن و عراق زیر سر آنهاست.
آیت‌الله سعیدی افزود: آنها در گذشته هم با توجه به بغض و کینه عمیق‌شان نسبت به اهل بیت (ع) از حمله صدام علیه کشورمان حمایت کردند.
وی همچنین گفت: ایران اسلامی با تاسی به اسلام ناب محمدی(ص) و خط نورانی ائمه (ع) و رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌‌ای به یک کشور شکست‌ناپذیری تبدیل شده است و دشمنان راه به جایی نخواهند برد.
امام جمعه قم همچنین با گرامیداشت روز دانشجو، دانشجویان را به ازدواج در سنین جوانی توصیه کرد.
خطیب جمعه قم از مسئولان خواست در ایجاد شغل و در اختیار قرار دادن فرصت‌های شغلی برای جوانان تلاش کنند و تا جایی که ممکن است و نیازی به حضور زنان نباشد شغل‌ها در اختیار مردان قرار گیرد.

 


رئيس سازمان حج و زيارت از اعلام مرحله دوم اولويت‌هاي جديد ثبت نام در كاروان‌هاي عمره مفرده خبر داد و گفت: بر اين اساس، استان‌‌ها مي‌توانند با توجه به ظرفيت خالي كاروان‌هاي خود تا اولويت ۴۰۰ بانك ملت را فراخوان كنند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، «سعيد اوحدي» گفت: نام نويسي در كاروان‌هاي عمره امسال از ششم آذر ماه با اولويت‌هاي يك تا ۳۰۰ بانك ملت كه در ثبت نام عمومي سال ۸۷ شركت كرده‌اند و دارندگان قبوض قديمي بانك ملي تا تاريخ پنجم فروردين ماه سال ۸۶ آغاز شد.
معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اضافه كرد: به دليل تكميل نشدن ظرفيت برخي كاروان‌ها، در مرحله نخست به استان‌‌ها اجازه داده شد بر اساس ظرفيت خالي كاروان‌هاي خود حداكثر تا اولويت ۳۳۰ ثبت نام شوند.
اوحدي با يادآوري اينكه ظرفيت كاروان‌هاي بسياري از استان‌‌ها تكميل شده است گفت: ظرفيت كاروان‌هاي تعدادي از استان‌‌ها خالي است كه به آن‌ها اجازه داده شد تا اولويت ۴۰۰ بانك ملت (مرحله دوم) ثبت نام كنند.
رئيس سازمان حج و زيارت افزود: مردم از طريق جرايد و رسانه‌هاي استاني و اداره كل حج و زيارت استان مربوطه مي‌توانند از اولويت‌هاي جديد استان خود مطلع شوند.
به گفته اوحدي در مجموع تا كنون ظرفيت ۷۵ درصد كاروان‌هاي عمره امسال تكميل شده و روند ثبت نام در كاروان‌‌ها بسيار روان است. وي يادآور شد: مرحله دوم اعزام‌هاي عمره مفرده كه از فروردين ماه سال آينده آغاز مي‌شود، با فراخوان اولويت‌هاي ۴۰۰ به بالا آغاز خواهد شد.
طبق اعلام رئيس سازمان حج و زيارت، ۸۵۰ هزار زائر ايراني در قالب بيش از پنج هزار كاروان به زيارت خانه خدا در عمره امسال مشرف مي‌شوند.
هزينه سفر به عمره مفرده امسال نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد كاهش يافته و حداقل و حداكثر هزينه سفر به عمره مفرده ۹۳-۹۲، به ترتيب يك ميليون و ۷۰۰ هزار تومان تا دو ميليون و ۸۰۰ هزار تومان است.

 


برخی اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با انتقاد از انتصاب‌های وزیر علوم نسبت به استفاده از تندروهای دخیل در فتنه ۸۸ در مدیریت دانشگاه تهران به فرجی دانا هشدار دادند.
در همین رابطه، زهره طبیب‌زاده عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به برکناری فرهاد رهبر و احتمال جایگزینی یکی از اصلاح‌طلبان تندرو به جای وی در مدیریت دانشگاه تهران، گفت: درباره تغییر رؤسای دانشگاه‌‌ها ما نیز مطالبی را شنیده‌ایم.
وی با بیان اینکه با توجه به نوع انتخاب‌‌ها و انتصاب‌های آقای فرجی‌دانا، انتخاب فردی تندرو و اصلاح‌طلب در مدیریت این دانشگاه بعید نیست، یادآور شد: مواضع سیاسی فرجی‌دانا نیز مانند امثال آقای توقیفی و میلی‌منفرد است.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: این افراد در دسته فتنه‌گران و حامیان جریان فتنه ۸۸ بودند، لذا این‌گونه انتصاب‌‌ها از سوی فرجی‌دانا کاملا عادی است و ما نیز فکر می‌کنیم قرار گرفتن فرجی‌دانا به طور کلی در این مسند با توجه به نوع برخورد سرسختانه و غیرمنعطفی که در انتخاب افراد همگام با فتنه داشته‌، یک مسئله ابهام‌برانگیز و سوال‌برانگیز است. باید از وزیر علوم پرسید به چه دلیل وی به روی کار آوردن این افراد اصرار دارد؟
طبیب‌زاده با بیان اینکه بنده به عنوان مخالف فرجی‌دانا در رای اعتماد مجلس به وزیر علوم این هشدار را اعلام کرده بودم، تصریح کرد: مواضع سیاسی وی به گونه‌ای است که با حامیان فتنه ارتباط نزدیک داشته و از آن‌ها حمایت کرده و حتی مشاوران و همکاران آن نیز از جمله کسانی بودند که در فتنه ۸۸ در دانشگاه‌‌ها فعالیت کرده‌اند. وی یادآور شد: بعید نیست فرجی‌دانا چنین افرادی را نیز در دانشگاه تهران بر روی کار بیاورد و متاسفانه با تداوم حضور وی در مقام وزیر علوم به نظر هر روز شاهد این‌گونه رفتار‌ها خواهیم بود.
همچنین جبار کوچکی‌نژاد عضو دیگر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به عزل احتمالی فرهاد رهبر و انتصاب یکی از اصلاح‌طلبان تندور به جای وی، گفت: در بحث تغییر و تحولات در حوزه وزارت آموزش عالی نظر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به حضور افراد معتدل و کم‌حاشیه است. وی با اشاره به جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با وزیر علوم، افزود: در این جلسه به آقای فرجی‌دانا تاکید کردیم که در بخش تغییر و تحولات مدیران دانشگاهی به اعتدال و نیروهای معتدل بیشتر توجه کند تا نیروهای اصلاح طلبی که در جریان فتنه ۸۸ و ۱۸ تیر ۷۸ فعال بودند.
این نماینده مجلس با اشاره به طرح سوال از فرجی‌دانا، گفت: دو سوال از وی در حال آمدن به صحن علنی مجلس است که قطعا در صورت ارجاع به صحن برای وی سنگین خواهد شد. یک سوال مسئله تغییرات مدیریتی است که در کمیسیون مطرح شد و برای ارسال به صحن آماده شده و سوال دیگر درباره دانشجویان ستاره‌دار مطرح شده که احتمالا به صحن می‌آید. کوچکی‌نژاد تصریح کرد: اگر این دو سوال به صحن بیاید به احتمال زیاد وزیر اخطار می‌گیرد و اگر وی اخطار بگیرد زنگ خطری برای وی و وزارت علوم است.
کوچکی‌نژاد در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به اینکه نیروهای تندرو نمی‌توانند دانشگاهی مانند تهران را مدیریت کنند، گفت: قطعا اگر فرد تندرویی در این دانشگاه منصوب شود کمیسیون آموزش و مجلس عکس‌العملی را به این انتصاب نشان خواهد داد.

 


فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکید کرد: دشمن با فتنه و بهانه تقلب در انتخابات سال 88 قصد داشت شکافی بین ملت و نظام ایجاد کند.
سرلشکر محمدعلی جعفری در جمع دانشجویان بسیجی استان یزد با بیان اینکه دشمن بعد از جنگ نیز توطئه‌ها و دسیسه‌های خود علیه کشور را ادامه داد اظهار داشت: شدیدترین حمله دشمن در برابر ملت ایران شبیخون فرهنگی است که در سایر حوزه‌ها نیز دیده می‌شود و سعی بر مشکل‌تراشی برای ایران و انقلاب اسلامی ایران را دارند.
وی افزود: هجوم فرهنگی دشمن در سال‌های پس از جنگ شدت بیشتری به خود گرفت و اوج این تهاجم در سال‌های 78 و 88 نمایان شد که با فتنه و بهانه تقلب در انتخابات سال 88 قصد داشتند شکافی را بین ملت و نظام ایجاد کنند که به شدت مورد حمایت رسانه‌های بیگانه قرار گرفت.
سرلشکر جعفری با بیان اینکه فتنه 88 نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران ایجاد کرد و موج این پیروزی را همانند انقلاب اسلامی به کل منطقه فرستاد گفت: بعد از سال 90، بیداری اسلامی گسترش پیدا کرد و اعتماد مستضعفین و محرومان و حق‌طلبان و به ویژه آن‌ها که نظام سلطه بر آنها تسلط داشت به انقلاب افزون شد تا جایی که شعارهای بیداری اسلامی که مخالفت با نظام سلطه بود، حتی در اروپا هم اثر گذاشت و سیستم داخلی آنها را به هم ریخت.
وی با بیان اینکه تاکتیک‌های دشمن بعد از فتنه تغییر کرد و دشمن برای مقابله با موفقیت‌ها و پیشرفت‌های کشور نقشه جدید به کار برد افزود: تهدید اقتصادی و تحریم‌ها علیه ایران به بهانه هسته‌ای شدن و داشتن بمب اتم راهکاری بود که دشمن برگزید و خوشبختانه با گذشت زمان متوجه شد که در این راه نیز شکست خورده است.
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه تنها هدف دشمنان خالی شدن پشت نظام از حمایت مردمی است و بس، تصریح کرد: حماسه سیاسی که مردم در سال‌جاری رقم زدند موجبات شادی دوستان و ناکامی دشمنان را فراهم آورد و دشمن به خوبی متوجه شد که تاکتیک فشار اقتصادی کارآیی نداشته و نتیجه معکوس داده است.

 


رئیس‌جمهور در پیامی، درگذشت کاظم معتمد نژاد را به فرزندان، بستگان، شاگردان، دانشوران ارتباطی و جامعه علمی و فرهنگی کشور تسلیت گفت.
در پیام روحانی آمده است: «خدمات ارزنده ایشان در زمینه توسعه علوم ارتباطات و روزنامه‌نگاری در ایران ماندگار و درخور قدردانی مدام است. شایسته است دستگاه‌ها و نهادهای آموزشی، پژوهشی و فرهنگی کشور به نحو شایسته‌ای دانش، منش و روش آن استاد فرزانه را که تجلی اعتدال در نظر و عمل بود، پاس بدارند.»
گفتنی است معتمدنژاد روز پنج شنبه در سن 79 سالگی درگذشت.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10