(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 23 آذر 1392 - شماره 20664

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
رئیس مجلس: آمریکایی‌ها درباره مسائل هسته‌ای ما زیاده‌گویی می‌کنند
گزارش خبری تحلیلی کیهان
دست آمریکا بار دیگر رو شد باز هم اعتماد کنیم؟
درمکتب امام
خطاب به سناتورها
وندی شرمن: به بهانه تروریسم ایران را تحریم کنید!
نجفی: مذاکرات بعدی ایران و آژانس اول بهمن برگزار می‌شود
در کنگره شهدای جهاد علمی کشور
سرلشکر جعفری: پهپادهای سپاه به بمب هدایت شونده و موشک مجهز شده‌اند
دکتر نقیب‌زاده: ذات اصلاح‌طلبان با میانه‌روی بیگانه است
مخالفت شورای نگهبان با فعالیت معاونت نظارت مجلس
معاون اجرایی رئیس‌جمهور در مراسم خاکسپاری ماندلا شرکت کرد
مراسم بزرگداشت چهلمین روز درگذشت مرحوم عسگراولادی برگزار شد
   


رئیس مجلس با بیان اینکه بعضی مسئولان آمریکایی راجع به مسائل هسته‌ای زیاده حرف می‌زنند، تاکید کرد آمریکایی‌ها اگر جرات دارند زیر توافق ژنو بزنند تا ببیند ما چه می‌کنیم.
علی لاریجانی رئیس مجلس در اجلاس حزب موتلفه با اشاره به موضوع هسته‌ای اظهار داشت: این حرف‌‌هایی که بعضی مسئولان آمریکایی راجع به مسائل هسته‌‌ای می‌زنند که البته زیاده حرف می‌زنند که مهم نیست و ما یک توافقی در ژنو کردیم، آن‌ها اگر جرات دارند زیر این توافق بزنند و براساس توافق عمل نکنند تا ببینند ما چه می‌کنیم.
وی تصریح کرد: بالاخره شما سر میز مذاکره نشستید و حرفی زدید و تعهداتی دادید و اینکه در جلسات خود می‌گویید به این توافق‌نامه عمل نمی‌کنیم، نشان می‌دهد که خیلی «کوچولو» هستید و حتی به آن چیزی که خودتان هم قبول کردید، عمل نمی‌کنید، ما با این افراد نمی‌توانیم حرکت بزرگی ایجاد کنیم.
لاریجانی افزود: ‌این مسئله حل می‌شود و این طور نیست که تصور کنند می‌توانند ایران را فریب دهند،‌ کاملا زیر ذره‌بین هستند و در مرحله بعدی باید درست عمل کنند. 
رئیس مجلس در ادامه با بیان اینکه قطعا ایران یکی از قدرت‌های بزرگ موشکی منطقه است و دلیلی ندارد که این را پنهان کنیم، گفت: یکی دیگر از آورده‌های کشور ما علاوه بر نیروی انسانی، پیشرفت‌های توان دفاعی است و لزومی ندارد در این خصوص پوشیده حرف بزنیم.
وی افزود: کشوری امروز می‌تواند استقلال خود را حفظ کند که توان بازدارندگی داشته باشد، ما بازدارندگی را در سلاح کشتار جمعی نمی‌بینیم اما در توان دفاعی می‌دانیم. 
رئیس مجلس گفت: غربی‌‌ها متوجه شرایط شده‌‌اند و می‌دانند بدون جمهوری اسلامی ایران نمی‌‌توانند در منطقه کاری انجام دهند و کار را خراب می‌کنند و دلیل اینکه اکنون طور دیگری حرف می‌زنند این است.
همچنین محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت در مورد اقدام آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید علیه کشورمان اظهار داشت: اگر چنین اقدامی صورت بگیرد قطعا مسیر مذاکرات به هم خواهد خورد و معلوم می‌شود آن‌ها قصد همراهی و همکاری با ایران ندارند.
وی در گفت وگو با مهر خاطر نشان کرد: تحریم‌های احتمالی جدید علیه ایران تنها نقض مذاکرات نیست بلکه علامتی برای درگیری جدید آن‌ها با ملت ایران است.
مغایرت سند ژنو با قانون اساسی
محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه نیز در یک برنامه تلویزیونی در خصوص توافق‌نامه ژنو گفت: سندی که در ژنو به امضا رسید، پایه حقوقی ندارد. پایه حقوقی اسناد نیازمند لوازمی است. در واقع باید توافق‌نامه‌ای باشد و در داخل کشور‌ها به تصویب برسد. ضمناً در داخل این اسناد باید بندهایی وجود داشته باشد که مسائل مختلف در آن مثل سیستم حکمیت و... مشخص باشد. چون چنین اسنادی مبادله نشده، این سند پایه حقوقی ندارد و بر اساس اصل عام وفای به عهد اعتبار دارد. ملاک این است که اگر طرفی حس کند خلاف تعهد انجام شده، می‌تواند عهد را نقض کند.
وی افزود: دولت محترم و دوستان مذاکره‌کننده مورد حمایت نظام و ملت هستند و نباید احساس ضعف کنند اما نهادهای مسئول باید به وظایف خود عمل کنند چون منافع ملی و استقلال کشور مطرح است.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه خاطر نشان کرد: مجلس در این زمینه باید بهتر عمل کند و خط به خط این سند را تحلیل کنند؛ برخی از بندهای این سند با قانون اساسی ما در تضاد است. مثل بندی که می‌گوید ما در یک دوره طولانی هرگونه برنامه‌ریزی برای غنی‌سازی و توسعه غنی‌سازی را باید به تصویب کشورهای 1+5 برسانیم. یعنی آن‌‌ها باید تشخیص دهند چقدر نیاز داریم، کجا باید غنی‌سازی کنیم و... که این یک بحث داخلی است و به دیگران مرتبط نیست.

 


سرویس سیاسی-
علی‌رغم اظهارات خوشبینانه برخی از مسئولان محترم کشورمان درباره توافقنامه ژنو و تصویر روشنی که از فضای بعد از توافقنامه ترسیم می‌کردند، اقدام اخیر واشنگتن در اعمال تحریم‌های جدید را می‌توان تیر خلاص به اینگونه خوشبینی‌ها دانست.
توافق هسته‌ای ژنو در حالی به تایید تیم دیپلماسی ایران و 5+1 رسید که به اعتقاد کارشناسان، متن این توافقنامه 6 ماهه ابهامات فراوانی داشته و جای سوء استفاده‌های زیادی را برای طرف غربی باز می‌گذاشت.
در حالی که کیهان طی این مدت بارها در یادداشت‌ها و گزارش‌های مستند خود نسبت به رویکرد کلاهبردارانه طرف غربی و سیاه‌چاله‌های این توافق موقت هشدار داده و نشان داده بود آمریکا غیرقابل اعتماد است؛ اتفاقات روزهای اخیر بار دیگر بر این مواضع اصولی مهر تأیید زد.
هنوز چند ساعت از امضای توافقنامه هسته‌ای در ژنو نگذشته بود که مواضع عجیب و غریب مقامات کاخ سفید در این خصوص آغاز شد که معروف‌ترین آنها انکار حق غنی‌سازی ایران بود.
برخی از عناصر و جریانات داخلی- با انگیزه‌های متفاوت- علت این مواضع چندگانه و صداهای مختلف از درون آمریکا را مشکلات داخلی این کشور و سیاستی صرفاً شفاهی برای آرام کردن صهیونیست‌ها و عناصر افراطی عنوان کردند اما اقدام اخیر وزارت خزانه‌داری آمریکا در تحریم 17 شرکت ایرانی و غیر ایرانی به بهانه کمک به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی نشان داد آمریکایی‌ها حتی حاضر نیستند 6 ماه از اقدامات خصمانه علیه ایران خودداری کنند و اعتماد به چنین دولتی، چقدر بی‌جا و دارای عوارض است.
البته در واکنش به این اقدام خصمانه آمریکایی‌ها، کارشناسان مذاکره‌کننده ایران در وین میز مذاکره با تیم کارشناسی 5+1 را ترک کردند.
وزارت خزانه‌داری آمریکا با صدور بیانیه‌ای 17 شرکت ایرانی و خارجی را به دلیل نقض تحریم‌های اعمالی علیه ایران در فهرست سیاه قرار داد.
بنابر بیانیه روز پنج‌شنبه وزارت خزانه‌داری آمریکا شرکت‌های عیوض تکنیک، مارو صنعت، نگین پرتوخاور، صنایع هوایی قدس و صنایع هوایی ایران تحریم شدند.
همچنین شرکت میداویل آسیا، شرکت سنگاتانکر، دو شرکت به ثبت رسیده در سنگاپور و شرکت فرلاند، به دلیل انتقال تانکر به تانکر نفت ایران تحریم شدند.
وزارت خزانه‌داری آمریکا طی بیانیه‌ای اعلام کرده است که با وجود مذاکرات هسته‌ای میان ایران و 5+1 برای رسیدن به یک توافق جامع و بلندمدت، ایالات متحده به اجرای تحریم‌های خود به خصوص در حوزه نفتی و نظام بانکی مصمم است.
در این بیانیه آمده است: ما همچنان متحد هستیم که تحریم‌ها را به طور جدی اجرا کنیم و تلاش‌های ایران برای دور زدن تحریم‌های اعمالی علیه برنامه هسته‌ای‌اش را اعمال کنیم.
در همین حال خبرگزاری رویترز از تلاش سناتورهای آمریکایی برای تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران خبر داد.
براساس این گزارش، رابرت منندز، رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنا و «مارک کهرک»، سناتور جمهوری‌خواه گفته‌اند تحریم‌های جدید بقیه توان ایران در فروش نفت و توانایی باراک اوباما در معاف ساختن دیگر کشورها از تحریم‌ها را هدف قرار داده است.
در همین حال کمیته بانکی سنای آمریکا با تشدید تحریم‌ها علیه ایران مخالفت کرد.
کیم جانسون، رئیس این کمیته و سناتور دموکرات در این باره گفت وی با دولت اوباما موافق است که تحریم‌های جدید ممکن است مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران را مختل کند اما کمیته بانکی سنا این تحریم‌ها را در سنا مورد توجه قرار داده است.
جانسون ادامه داد: ما نباید کاری انجام دهیم که وحدت و اتحاد کشورهای غربی درباره برنامه هسته‌ای ایران را دچار انفکاک کنیم.
وی ادامه داد: ما باید مطمئن باشیم که اگر مذاکرات شکست بخورد این شکست از طرف ایران انجام بگیرد و به ایران این فرصت را ندهیم که کشورهای 5+1 با سلب مسئولیت باعث شکست مذاکرات شوند و این بهانه را از ایران بگیرید.

 


ما با نوکری اجانب مخالفیم
ما با
- تخصص مخالف نیستیم.
- با علم مخالف نیستیم.
- با نوکری اجانب مخالفیم.
ما می‌گوییم که:
تخصصی که ما را به دامن آمریکا بکشد یا انگلستان یا به دامن شوروی بکشد یا چین، این تخصص تخصص مهلک است. نه تخصص سازنده.
ما می‌خواهیم متخصصینی در دانشگاه تربیت شوند که برای ملت خودشان باشند. نه برای کشاندن دانشگاه به طرف شرق و غرب.
آئین انقلاب اسلامی- ص215

 


پنج‌شنبه هفته گذشته سنای آمریکا میزبان معاون وزیر امور خارجه آمریکا و معاون وزیر خزانه‌داری این کشور بود.
وندی شرمن و دیوید کوهن در این جلسه به سناتورها اطمینان دادند توافق ژنو فشارها بر ایران را کاهش نخواهد داد و حتی از راه‌های دیگری می‌توان این فشارها را تشدید نیز کرد!
شرمن در این جلسه استماع مدعی شد تحریم‌ها عامل آمدن ایران پای میز مذاکره است و افزود؛ در این میان آزمودن نیت‌ها و مقاصد ایران هم اهمیت دارد.
وی در ادامه گفت که در این جلسه درباره حقایق توافق هسته‌ای ژنو صحبت خواهد شد تا نمایندگان بتوانند خودشان درباره مزایای آن قضاوت کنند.
این مقام آمریکایی برخی از مفاد «طرح اقدام مشترک» ژنو که مورد توافق ایران و 5+1 قرار گرفت را برشمرد و گفت که این طرح راه را برای یک توافق جامع با ایران باز می‌کند.
شرمن گفت که این طرح وقتی از چند هفته دیگر به اجرا درآید پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران را متوقف می‌کند، آن را در برخی از جنبه‌های مهم به عقب باز می‌گرداند و نظارت‌های بی‌سابقه‌ای را بر برنامه هسته‌ای ایران اعمال خواهد کرد.
این مقام آمریکایی گفت جزئیات طرح اقدام مشترک نشان می‌دهند که چرا ایران نمی‌تواند در برنامه‌اش به سمت مقاصد مخفیانه پیش برود. به گفته وی تعهد ایران مبنی بر تعلیق غنی‌سازی اورانیوم، عدم ساخت تجهیزات جدید غنی‌سازی، توقف تمامی فعالیت‌های غنی‌سازی بالای پنج درصدی، خنثی‌سازی ذخایر اورانیوم 20 درصدی و موارد دیگری از این دست از جمله مفاد این طرح هستند که جلوی نظامی شدن برنامه هسته‌ای ایران را می‌گیرد.
شرمن در ادامه گفت: «اما برخی به درستی پرسیده‌اند چرا ما باید به ایران اعتماد کنیم که به این تعهدات پایبند می‌ماند؟ همان‌طور که آقای کری گفته طرح اقدام مشترک مبتنی بر اعتماد نیست، بلکه مبتنی بر راستی‌آزمایی است و مکانیسم‌های راستی‌آزمایی مطرح شده در این طرح بی‌سابقه هستند.»
معماری تحریم‌ها
دست نمی‌خورد
خانم شرمن در ادامه به تعهدات کشورهای 5+1 در برابر ایران اشاره کرد و گفت که این کشورها در قبال این اقدام‌های ملموس، کاهش محدود، موقت و برگشت‌پذیر تحریم‌ها را در نظر گرفته‌اند؛ این امتیازات، به گفته شرمن، در حالی اعطا می‌شوند که معماری نظام تحریم‌ها پابرجا می‌مانند: «و ما با قدرت اجرای این تحریم‌ها و تمامی تحریم‌های موجود را ادامه خواهیم داد.»
شرمن گفت: «برآورد ما این است که این کاهش محدود تحریم‌ها معادل تقریباً بین 6 تا 7 میلیارد درآمد برای ایران خواهد بود.»
این مقام وزارت خارجه آمریکا ممانعت آمریکا از افزایش صادرات نفتی ایران را مورد تأکید قرار داد و گفت: «بگذارید صریح بگویم. ما اجازه نخواهیم داد صادرات نفتی ایران افزایش یابد و با متحدان بین‌المللی‌مان همکاری خواهیم کرد تا اطمینان حاصل کنیم که آنها می‌دانند که هر نوع افزایش در خرید نفتی از ایران مشمول تحریم خواهد بود.»
شرمن در ادامه توضیحاتش درباره تحریم‌های ایران گفت که آمریکا به ایران اجازه دسترسی به 4/2 میلیارد دلار از اموال مصادره شده‌اش را خواهد داد اما این کار را به صورت ماهیانه و پس از راستی‌آزمایی اقدامات ایران درباره پایبندی به تعهداتش انجام خواهد داد.
ضرر ایران
بیش از عایدی‌اش است
سرپرست تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا سخنانش را این طور ادامه داد: «به خاطر داشته باشید، ایران همچنان ماهانه 4 تا 5 میلیارد دلار را به خاطر تحریم‌های نفتی ما از دست خواهد داد بنابراین دسترسی به منابع مالی کمتر از یک ماه ضررهای ایران است.»
شرمن ادامه داد تعلیق تحریم‌های مربوط به طلا و فلزات گرانبها و صنایع خودروسازی ایران هم معادل تقریباً 1/5 میلیارد دلار درآمد برای ایران خواهد بود.
وی افزود: «بعضی ها به غلط گفته‌اند که میزان کاهش این تحریم‌ها بیش از این بوده است بگذارید بار دیگر تاکید کنم. کل تخفیف در نظر گرفته شده در طرح اقدام مشترک به 6 تا 7 میلیارد می‌رسد و این مبلغ هرگز 20 میلیارد دلار یا 40 میلیارد دلار که برخی گزارش داده‌اند نیست.»
شرمن ادامه داد: «کل تخفیف در نظر گرفته شده برای ایران در طرح اقدام مشترک، بخش نه چندان زیادی از 100 میلیارد دلار ذخائر ارزی این کشور خواهد بود که به خاطر تحریم‌های مداوم ما دسترسی به آنها غیرممکن یا محدود شده است.» وی همچنین تاکید کرد که ظرف این 6 ماه هم همچنان فشار بر اقتصاد ایران از طریق اجرای تحریم‌ها ادامه خواهد یافت.
ایران می‌توانست...
شرمن درباره توافق هسته‌ای ژنو گفت: برای درک مزایای این توافق باید آنچه بدون این توافقنامه به آن می‌رسیدیم و آنچه به آن نمی‌رسیدیم را مقایسه کنیم: ایران می‌توانست هزاران سانتریفیوژ دیگر نصب کند، سانتریفیوژهای نسل بعدی را نصب کند، در مسیر تولید پلوتونیوم در رآکتور آب سنگین اراک حرکت کند و ذخایر اورانیوم 20 درصدی‌اش را افزایش دهد.
وی درباره مذاکرات کارشناسی بین ایران، کشورهای 1+5 و آژانس گفت که مهم است که این مذاکرات به صورت صحیح و مناسب انجام شوند.
شرمن در پایان سخنانش گفت: «بگذارید یک چیز را صریح بگویم سیاست ما در ارتباط با ایران تغییر نکرده است. رئیس‌جمهور به صراحت گفته که به ایران اجازه نخواهد داد که به بمب دسترسی پیدا کند.»
می‌توانید به بهانه تروریسم تحریم کنید!
شرمن ادامه داد: «ما همچنان با اقدامات ایران که مخل ثبات در منطقه است مقابله می‌کنیم. همچنان ایران را به خاطر حمایت از تروریسم مسئول می‌شناسیم. ایران همچنان در فهرست کشورهای حامی تروریسم و تحریم‌های ما باقی خواهد ماند.»
شرمن درپاسخ به سوالی در مورد امکان وضع تحریم‌های جدید علیه ایران به بهانه تروریسم خاطرنشان کرد: «ما باید ببینیم ادبیات ویژه مورد استفاده در این تحریم‌ها چیست.»
شرمن افزود: «تنها تعهدی که ما در این توافق داده‌ایم این است که تحریم جدیدی در ارتباط با پرونده هسته‌ای وضع نکنیم.»
کوهن: فشار تحریم‌ها
علیه ایران افزایش می‌یابد
در این جلسه استماع که در برابر کمیته بانکداری، مسکن و امور شهری سنا برگزار شد، دیوید کوهن معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا و مسئول اصلی تحریم‌های ضد ایرانی در دولت اوباما، با اشاره به محدودیت‌های ایجاد شده در برنامه هسته‌ای ایران بر اساس توافقنامه ژنو گفت؛ «این محدودیت‌ها اولین محدودیت‌های مهمی هستند که ایران طی دهه گذشته درباره برنامه هسته‌ای‌اش آنها را پذیرفته است. اما این توافق تنها ابتدای راه است.»
به گزارش فارس، این مقام مسئول تحریم‌ها همچنین بار دیگر تاکید کرد که آمریکا طی شش ماه آینده با قاطعیت به اعمال این تحریم‌ها ادامه خواهد داد. وی گفت: «ایران تنها در صورتی که گام‌های ملموس و آزمون‌پذیر برای صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای‌اش بردارد می‌تواند از افزایش تحریم‌ها و انزوای عمیق‌تر جلوگیری کند.»
معاون وزیر خرانه‌داری آمریکا گفت: «من به عنوان مقام اصلی مسئول طراحی و اجرای برنامه تحریم‌هایمان، مطمئن هستم که فشار تحریم‌ها بر ایران افزایش خواهد یافت.»
وی افزود: «ایران ظرف شش ماه آینده، نسبت به الان، حتی گرفتار مخمصه عمیق‌تری خواهد شد.»
امتیازات ناچیز اقتصادی
این مقام آمریکایی امتیازهای داده شده به ایران در توافق هسته‌ای ژنو را از لحاظ اقتصادی کم اهمیت دانست.
کوهن گفت: «بیشترین تخفیف در تحریم‌ها این بوده که به ایران اجازه دسترسی به 2/4 میلیارد دلار از درآمدهای خودش که در حال حاضر در خارج از ایران است داده شده است. علاوه بر این تحریم‌های آمریکا در بخش صادرات پتروشیمی ایران و صنایع خودروسازی هم به طور موقت تعلیق خواهند شد.»
معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا تصریح کرد: «برآورد ما این است که این تجارت هم می‌تواند برای ایران ظرف 6 ماه آینده 5/1 میلیارد دلار درآمد ایجاد کند - آن هم در صورتی که ایران بتواند برای اتومبیل‌ها و محصولات پتروشیمی‌اش، مشتری پیدا کند.»
وی این فرایند را فرایندی «دشوار» توصیف کرد و ادعا کرد بخش اتومبیل‌سازی ایران مشکلات درازمدتی دارد و واردکنندگان محصولات پتروشیمی هم قراردادهای طولانی مدت را ترجیح می‌دهند که با توجه به مدت 6 ماهه توافق ژنو انجام مبادلات اقتصادی در این حوزه‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود.
این مقام آمریکایی در ادامه به رفع تحریم‌های طلا هم اشاره کرد: «این طرح مشترک، تحریم‌های مربوط به توانایی ایران برای خرید و فروش طلا را هم تعلیق می‌کند. اما چون نگه داشتن موانع باعث می‌شود ایران نتواند از ارزهای خارجی یا ارز خودش برای خرید طلا استفاده کند، این قرارداد هم دارای ارزش محدودی است.»
کوهن در بخش دیگری از اظهارات ضد ایرانی‌اش گفت: «در صورتی که ایران به تعهداتش در این طرح مشترک عمل کند، طی 6 ماه آینده - عمدتا از طریق دسترسی به پول خود - 6 تا 7 میلیارد دلار تخفیف خواهد گرفت.
یک دلار از این پول هم متعلق به مالیات‌دهندگان آمریکایی نیست!»

 


رئیس هیئت مذاکره کننده ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ادامه گفت‌وگو‌ها در نشست بعدی که اول بهمن در تهران برگزار می‌شود، خبر داد.
رضا نجفی نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به مذاکرات کارشناسی ایران و آژانس که از چهارشنبه آغاز شده بود، گفت: در این مذاکرات پیشرفت در اجرای شش اقدام در زمینه سند «چارچوبی برای همکاری» که 20 آبان ماه میان دو طرف توافق شد را مرور کردیم.
وی با ثمربخش دانستن مذاکرات روز چهارشنبه تصریح کرد: در این گفت‌وگو‌ها مباحث درباره اقداماتی که در گام دوم اجرای سند تهران باید انجام شود را آغاز کردیم.
نجفی همچنین از ادامه گفت‌وگو‌ها در نشست بعدی که اول بهمن در تهران برگزار می‌شود خبر داد.
به گزارش ایسنا، مذاکرات کارشناسی و فنی ایران و آژانس به ریاست رضا نجفی و ترو واریورانتا روز چهارشنبه به مدت پنج ساعت برگزار شد.
همچنین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از نشست کارشناسی روز چهارشنبه بیانیه مشترکی صادر کردند.
در بخشی از این بیانیه که «ترو واریورانتا»، معاون مدیر کل آژانس و رئیس اداره پادمان‌های این نهاد بین‌المللی آن را قرائت کرد، آمده است؛ «امروز دیدار پرباری داشتیم. ما ابتدا اجرای شش اقدام عملی که بخشی از چارچوب همکاری مشترک ما با ایران است و در 11 نوامبر امضا کردیم را بررسی کردیم. این بررسی همچنین دیدار فنی که ما در تأسیسات تولید آب سنگین در 8 دسامبر داشتیم را هم در برمی‌گرفت».
در این بیانیه مشترک، جلسه بعدی برای 21 ژانویه ( اول بهمن) برنامه‌ریزی شده است تا درباره گامهای بعدی مذاکره انجام شود.

 


فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکید کرد: اخیرا توانمندی نصب بمب و موشک هدایت شونده و نقطه‌زن بر روی پهپادهای سپاه را به دست آورده‌ایم.
سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران در کنگره شهدای جهاد علمی که در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، طی سخنان کوتاهی گفت: عزت، اقتدار و عظمت امروز ایران مدیون خون شهدا در عرصه‌های مختلف جهادی و جهاد علمی است.وی ادامه داد: به رئیس دولت، دولتمردان و تیم مذاکره‌کننده توصیه می‌کنیم از خون شهیدان پاسداری کنند.
فرمانده کل سپاه با بیان اینکه ممکن است برخی نرمش‌ها برخلاف پایداری و مقاومت باشد، اظهار داشت: باید به اصول و خط قرمز تعیین شده در این راه توجه کنیم.
سرلشکر جعفری همچنین در حاشیه این مراسم، در جمع خبرنگاران، با اشاره به اقتدار ایران در زمینه‌های مختلف، گفت: امروز موضوع موشکی و توان هسته‌ای صلح‌آمیز ملت ایران، در راستای اقتدار ملت ایران است.
وی با بیان اینکه ممکن است از همه کسانی که در کشور هستند به دلیل عدم آگاهی برداشتهای مختلفی از توان نظامی ایران داشته باشند، تصریح کرد: امروز توان ما در ابعاد موشکی بسیار بالاست و روش‌هایی که موشک‌هایمان را نگه داری و شلیک می‌کنیم شبیه روش‌های ناهمطرازی است که حزب‌الله در جنگ 33 روزه به کار برد و ما نیز با همین روش‌های نامتقارن توانمندی‌های استراتژیک خود را نگه‌داری می‌کنیم.
سرلشکر جعفری با بیان اینکه اطلاعات دشمنان از محل نگهداری موشک‌های ما واقعی نیست، تصریح کرد: آنها شاید محل‌های اولیه نگهداری موشک‌ها را می‌دانند ولی محل‌های نگهداری موشک‌ها مخفی بوده و روش‌های شلیک این موشک‌ها در سراسر کشور گسترده شده است.
وی اظهار داشت: آنچه باعث شده دشمنان ما سر میز مذاکره بنشینند، توانمندی دفاعی ملت ایران است که امیدواریم از آن پاسداری شود.
فرمانده کل سپاه در پاسخ به سوال دیگری در مورد توانمندی نیروهای مسلح ایران در زمینه تکنولوژی پهپاد، گفت: آخرین دستاورد ما در این زمینه پهپادی است که توان پرواز تا 30 ساعت را دارد و موتورهایی با سرعت می‌توانند برد آن را بالا ببرند.
وی افزود: اخیرا نیز توانمندی نصب بمب و موشک هدایت شونده و نقطه‌زن را به دست آوردیم و در واقع این در ردیف تکنولوژی برتر در این زمینه است.
سرلشکر جعفری در پایان با اشاره به پهپاد ‌RQ170به غنیمت گرفته شده از آمریکا اشاره کرد: مهندسی معکوس RQ170 مراحل آخر تحقیقات خود را طی می‌کند و امیدواریم بتوانیم در آینده‌ای نزدیک آن را عملیاتی کنیم.
همچنین سردار محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین در کنگره شهدای جهاد علمی گفت:
دشمن اینگونه القاء می‌کند که ترورها و جنایاتش برای مقابله با برنامه هسته‌ای و نظامی ایران است، اما آنها در حقیقت با پیشرفت علمی کشور مخالفند.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود افزود: بعضی از دوستان برآورد نادرستی از قدرت تسلیحاتی ما ارائه دادند که کار درستی نبود و در واقع ناشی‌گری سیاسی بود. ما باید در مذاکرات خود را مقتدر نشان دهیم که اینگونه هم هست و ما هم مقتدر هستیم.
گفتنی است در کنگره شهدای جهاد علمی کشور علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، همسر شهید مجید شهریاری و فریدون عباسی رئیس پیشین سازمان انرژي اتمی نیز به ایراد سخنرانی پرداختند.

 


استاد اصلاح‌طلب دانشگاه تهران طی گفت‌وگویی با یک نشریه اصلاح طلب، ذات اصلاح‌طلبان را با میانه‌روی بیگانه دانست. وی که به اصلاح‌طلبان‌ نزدیک است، قریب 2دهه پیش در زمره تیم چندنفره‌ای بود که قصد داشتند برخی دروس اسلامی را از فهرست دروس رشته علوم سیاسی در دانشکده حقوق دانشگاه تهران حذف کنند.
دکتر احمد نقیب‌زاده در گفت‌وگوی مفصل خود با هفته‌نامه آسمان با انتقاد شدید از برخی «رفتارهای افراطی اصلاح‌طلبان» در هشت سال دولت خاتمی می‌گوید: «آنجاهایی که اینها (اصلاح‌طلبان) بعضی از ارکان نظام را مورد هجمه خودشان قرار می‌دادند، معنایش این بود که قصد کودتا یا واژگونی دارند.»
نقیب‌زاده همچنین می‌گوید: معتقدم باعث و بانی شکست اصلاح‌طلبان تا حد زیادی خودشان و رفتارهای غیرمنطقی‌شان بود.
این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در بخش دیگری از این گفت‌وگوی خود تاکید می‌کند: اقدام رهبری مبنی بر اجازه دادن به روی کار آمدن دولت اصلاحات نشان‌دهنده این است که در نظر رهبری آرای مردم از چه جایگاهی برخوردار است. اما متاسفانه ما دیدیم که اصلاح‌طلبان و دوم خردادی‌ها پاسخ اعتماد و حمایت‌های رهبری را چگونه دادند.
نقیب‌زاده همچنین رفتارهای اصلاح طلبان را موجب تشدید مطالبات «قومیت‌گرایی و قومیتی» می‌داند و می‌گوید: در این میان نیروهای لیبرالی از جوی که به واسطه برخی اصلاح‌طلبان پدید می‌آمد خوشحال می‌شدند و زمانی که من نسبت به وضعیتی که به وجود آمده بود و افراطی‌گری‌هایی که انجام می‌شد، انتقاداتی را مطرح می‌کردم،‌ در پاسخ به من می‌گفتند «بگذارید افراط کنند؛ چرا که هر چه آنها بیشتر افراط کنند برای ما راه بازتر می‌شود.»
این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران می‌افزاید: «استدلال آنها (لیبرال‌ها) این بود که وقتی اصلاح‌طلبان افراطی مطالبات جامعه را بالاببرند، دیگر نظام نمی‌تواند یقه ما لیبرال‌ها را بگیرد و حتی می‌گفتند سطح مطالبات ما (لیبرال‌ها) کمتر از سطح مطالبات اصلاح‌طلبان است و البته درست هم می‌گفتند.»
نقیب‌زاده در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با بیان اینکه در هشت سال گذشته به خاطر دولت احمدی‌نژاد برای اصلاح‌طلبان محدودیت‌هایی به وجود آمد، بخشی از علت این ایجاد محدودیت را تلویحا نتیجه افراط‌گری خود اصلاح‌طلبان می‌خواند و می‌گوید: اصلاح‌طلبان در هشت سال گذشته حذف نشدند اما محدودیت‌هایی را برای آنها اعمال کردند. شکی نیست که انتقام‌هایی از آنها گرفته شد اما در عین حال حذف نشدند و حضور امروز آنها در صحنه اتفاقا نشان دهنده همین مسئله است و معتقدم اگر آنها معتدل‌تر عمل کنند می‌توانند به حیات سیاسی خودشان ادامه دهند و همچنان موثر باشند اما اینکه چرا اصلاح‌طلبان در دوران دولت‌شان نتوانستند مانند روحانی مشی اعتدال و میانه‌روی را در پیش بگیرند دلیلش این است که «ذات آنها (اصلاح‌طلبان) با میانه‌روی بیگانه است.»
وی می‌افزاید: اصلاح‌طلبان در اوایل انقلاب جزء سخت‌گیرترین نیروها بودند. خیلی از این اصلاح‌طلبان بسیار بدبین، تندرو و انقلابی بودند. خیلی از اینها پرونده‌هایی دارند که اگر قرار بود اینها رو شود، مردم از اینها روی برمی‌گرداندند. اتفاقا اینها وقتی اصلاح طلب هم شدند درست مثل نومحافظه‌کاران آمریکایی رفتار کردند.
بسیاری از نومحافظه‌کاران آمریکا تروتسکیست- یعنی چپ افراطی - بودند و بعد که برگشتند راست افراطی شدند. اصلاح‌طلبان هم دقیقا همینطور بودند. اول انقلابی افراطی و بعد هم لیبرال افراطی شدند. خب طبیعی است که جامعه نه مشی آنها در اوایل انقلاب را پسندید و نه رویکرد افراطی آنها در زمانی که اصلاح‌طلب شدند.
این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در بخش دیگری از مصاحبه خود تاکید می‌کند که اگر در انتخابات دوم خرداد 76 به جای خاتمی، ناطق نوری رئیس‌جمهور می‌شد اتفاقات بهتری می‌افتاد.
نقیب‌زاده در بخش‌های دیگری از مصاحبه خود با انتقادات شدید از دولت احمدی‌نژاد می‌گوید که در هشت سال گذشته ضربه بزرگی به کشور وارد شد.وی همچنین می‌گوید: اصلاح‌طلبان دوام حیات سیاسیشان را مدیون رهبر انقلاب هستند که اجازه ندادند این گروه از عرصه سیاسی کشور حذف شوند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، نقیب‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود احتمال موفقیت دولت روحانی را زیاد عنوان و تاکید می‌کند: دولت روحانی کم سروصداتر از دولت اصلاحات اما پرتوان‌تر است.

 


شورای نگهبان با مصوبه کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در تشکیل معاونت نظارت مخالفت کرد.
عزت‌الله یوسفیان ملا نماینده مردم آمل در مجلس و رئیس کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی خانه ملت در گفت‌وگو با فارس، ضمن اعلام این خبر گفت: تاکنون معاونت نظارت مجلس بسیاری از امور نظارتی را انجام می‌داد اما شورای نگهبان با تشکیل این معاونت مخالفت کرد. وی اضافه کرد: طبق نظر شورا معاون نظارت به عنوان عضو مجلس پذیرفته می‌شود اما نمی‌تواند از جایگاهی به نام معاونت نظارت اقدامی انجام دهد.
رئیس کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس، در توضیح بیشتر در این زمینه خاطرنشان کرد: طبق قانون دیگر مکاتبه معاونت نظارت با سایر دستگاه‌ها خلاف قانون اساسی است. یوسفیان ملا ادامه داد: آقای مظفر (رئیس معاونت نظارت) می‌تواند به عنوان یک نماینده بر نهادها و دستگاه‌هانظارت کند اما نمی‌تواند به عنوان معاونت نظارت اقدامی انجام دهد. وی تأکید کرد که شورای نگهبان معاونت نظارت را به عنوان یک مرجع ناظرنپذیرفت. وی درباره سرنوشت معاونت نظارت مجلس نیز، گفت: در این زمینه لاریجانی رئیس مجلس تصمیم‌گیری خواهند کرد.

 


محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس‌جمهور به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران در مراسم خاکسپاری و بزرگداشت نلسون ماندلا در آفریقای‌جنوبی شرکت کرد.
محمد فرجی‌ سفیر کشورمان در آفریقای جنوبی در گفت‌وگو با ایرنا گفت: رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی در حاشیه مراسم ادای احترام به پیکر نلسون ماندلا ضمن تاکید بر گسترش روابط تهران و پرتوریا از حضور هیئت بلند پایه ایران در مراسم یادبود نلسون ماندلا تشکر کرد.
وی افزود: رئیس‌جمهوری آفریقای‌جنوبی همچنین سلام گرم خودش را به مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهوری و ملت ایران ابلاغ کرد.
محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس‌جمهوری نیز در این دیدار پیام تسلیت مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهوری و ملت ایران را به مناسبت درگذشت نلسون ماندلا ابلاغ کرد.
محمد فرجی گفت: محمد شریعتمداری تصریح کرد مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهوری و ملت شریف ایران احترام خاصی برای ماندلا قایل هستند.
معاون اجرایی رئیس‌جمهوری همچنین تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران خواهان گسترش روابطش با آفریقای‌جنوبی است.
فرجی اضافه کرد: محمد شریعتمداری همچنین در حاشیه مراسم ادای احترام به پیکر نلسون ماندلا، دیداری کوتاه با نکوآنا ماشابانه وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی داشت.
محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس‌جمهور همچنین در حاشیه مراسم یاد شده با شماری از مقامات شرکت‌کننده در این مراسم از جمله رئیسان جمهوری سریلانکا و بنگلادش، معاون نخست‌وزیر مجارستان و معاون نخست‌وزیر کویت دیدار داشت.
به گزارش ایرنا، محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس‌جمهوری به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در مراسم ادای احترام و یادبود نلسون ماندلا در پرتوریا روز چهارشنبه گذشته وارد آفریقای جنوبی شد.

 


مراسم چهلمین روز درگذشت حبیب‌الله عسگراولادی در مسجد امام صادق(ع) برگزار شد.
عصر روز پنج‌شنبه مراسم بزرگداشت چهلمین روز درگذشت مرحوم «حبیب‌الله عسگراولادی» معتمد امام‌(ره) و رهبری در مسجد امام صادق(ع) واقع در میدان فلسطین برگزار شد.
گفتنی است، در این مراسم شخصیت‌ها و فعالان سیاسی، اعضای جبهه پیروان خط امام(ره) و رهبری، اعضای حزب موتلفه اسلامی و مقامات لشکری و کشوری حضور داشتند.
آیت‌الله علم‌الهدی در این مراسم به سخنرانی پرداخت. مرحوم حبیب‌الله عسگراولادی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، 14 آبان ماه امسال در سن 81 سالگی به دلیل بیماری تنفسی در بیمارستان دی تهران درگذشت.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10