(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 23 آذر 1392 - شماره 20664

کوتاه اقتصادی
دستور جدید دولت؛
سامانه‌های گرمایشی ادارات پس از پایان ساعات کار خاموش شود
وزیر ارتباطات و فنآوری اطلاعات:فیلتر سایت‌های غیر اخلاقی خواست مردم است
وزیر نیرو: تهران برای اولین بار در زمستان با کم‌آبی مواجه است
وزیر صنعت و تجارت:انبار کالاهای اساسی وضعیت خوبی دارد
پژویان:افزایش قیمت برق و گاز بدون نظر شورای رقابت غیرقانونی است
رئیس سازمان راهداری: مردم از سفرهای غیرضروری در زمستان خودداری کنند
بانک مرکزی اعلام کرد رشد 10 درصد نقدینگی در کشور
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی:نبود نظارت دولت باعث فروش اجناس مشابه با قیمت‌های متفاوت شده است
قیمت شیرینی شب یلدا اعلام شد
   


* یارانه آذرماه فردا قابل برداشت است. به گزارش فارس، یارانه 45500 تومانی آذرماه ساعت 24 امشب به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود و فردا قابل برداشت است. این سی‌وچهارمین مرحله از پرداخت یارانه‌های نقدی است.
* با حکم دیوان دادگستری اروپا، تمامی مدیران تحریم شده کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از لیست تحریم‌های اتحادیه اروپا خارج شدند. مدیر دفتر حقوقی و دعاوی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان این خبر گفت: با حکم دیوان دادگستری اروپا، محمدهادی پژند، غلامحسین گلپرور، سیدعلاءالدین سادات رسول، منصور اسلامی، حسن جلیل‌زاده، احمد سرکندی، قاسم‌ نبی‌پور، احمد تفضلی، علیرضا قزل ایاق و محمد مقدمی‌فرد که از مدیران کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هستند و در لیست تحریمی اتحادیه اروپا قرار داشتند از لیست تحریم‌های این اتحادیه خارج شدند. سیدعلاءالدین سادات رسول ادامه داد: این حکم دلیل دیگری بر اثبات حقانیت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و بی‌اساس بودن اتهامات وارده است.
* مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران گفت: تجهیزات اندازه‌گیری هیدروکربن‌ها برای نخستین‌بار در خاورمیانه با تلاش متخصصان ایرانی و حمایت شرکت پایانه‌های نفتی ایران ساخته می‌شود. «پیروز موسوی» اندازه‌گیری جریان هیدروکربن‌ها‌ را از موضوع‌های مهم صنعت نفت دانست و افزود: سیستم اندازه‌گیری می‌تواند نقش مهمی در بهبود چگونگی تفکر مشتریان داخلی و خارجی نسبت به شرکت پایانه‌های نفتی و شرکت ملی نفت ایران داشته باشد و در نهایت به افزایش اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران منجر شود.
* سامانه جامع گمرکی به صورت آزمایشی امروز (شنبه 23 آذر) در گمرک تهران به عنوان دومین گمرک عملیاتی کشور از نظر حجم فعالیت آغاز به کار می‌کند. براساس برنامه گمرک ایران تا پایان دی‌ماه سال 1392 کلیه گمرک‌های کشور به این سامانه تجهیز می‌شوند. در گام بعدی در نظر است ضمن پیاده‌سازی سیستم ارزش بر روی پورتال گمرک، امکان دسترسی اظهارکنندگان به سوابق ارزش اظهاری کالای خود نسبت به تنظیم اظهارنامه و پرداخت توام به صورت الکترونیک، سرعت انجام کار بدون لزوم مراجعه حضوری به گمرک تا حدود زیادی افزایش یابد. به علاوه با برقراری ارتباط سیستمی گمرک با انبارها و بنادر ضمن اتوماسیون فرآیندهای اجرایی، امکان زمان‌سنجی انجام کار برای گمرک و به تبع آن خدمت‌گیرندگان فراهم خواهد شد.
* مدیرعامل صندوق مهر امام رضا(ع) با اشاره به پایان مهلت ثبت‌نام پشتیبانان مشاغل خانگی و آغاز بررسی صلاحیت آنها از امروز گفت: نتایج ارزیابی و اسامی واجدان شرایط دریافت وام 15 روز آینده اعلام می‌شود. مهدی حسین‌نژاد در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: در مهلت 15 روزه، حدود 16 هزار نفر متقاضی از طریق سایت برای دریافت تسهیلات مشاغل خانگی ثبت‌نام کردند. وی افزود: بیشترین متقاضی مربوط به استان‌های تهران، لرستان، اصفهان، مازندران و فارس کمترین متقاضی از استان‌های بوشهر، یزد و هرمزگان بوده است.
همچنین اغلب متقاضیان علاقه‌مندی خود را به رشته‌های تولید البسه و پوشاک، قالیبافی و فناوری اطلاعات اعلام کرده‌اند. حسین‌نژاد اضافه کرد: افرادی که شرایط لازم برای دریافت وام را داشته باشند پس از اعلام نتایج و تکمیل مدارک مورد نیاز وام خود را دریافت خواهند کرد.
* رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: موضوع طراحی هواپیمای 150 نفره در هیات دولت به تصویب رسیده که تا پایان سال کار طراحی آن در کشور انجام می‌شود. علیرضا جهانگیریان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بخش‌های صنعتی مربوطه برای ساخت این هواپیما با چند کشور در حال مذاکره هستند.

 


معاون وزیر نفت از صدور بخشنامه‌ای توسط معاون اول رئیس‌جمهور به تمامی وزارتخانه و ادارات دولتی مبنی بر خاموش کردن سامانه‌های گرمایشی و شوفاژ خانه‌ها در ساعات تعطیلی ادارات خبر داد.
به گزارش مهر، حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز در گفت‌‌وگویی از صدور بخشنامه‌ای جدید توسط معاون اول رئیس‌جمهور به تمامی دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های دولت خبر داد و گفت: بر اساس این بخشنامه تمامی ادارات دولتی موظف شده‌اند تا سامانه‌های گرمایشی و شوفاژ خانه‌ها را پس از پایان ساعات کاری خاموش کنند.
وی با تاکید بر اینکه به دلیل کمبود گاز مطابق با این بخشنامه تمامی دستگاه‌ها و ادارات دولت یک ساعت پس از پایان ساعت کار باید سامانه‌های گرمایشی خود را خاموش کنند، تصریح کرد: همچنین این ادارات یک ساعت پیش از آغاز به کار ادارات می‌توانند سامانه‌های گرمایشی را روشن کنند.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران بار دیگر خواستار صرفه‌جویی بیشتر مردم در مصرف گاز طبیعی شد و افزود: اگر مردم صرفه‌جویی کنند مشکلی در تامین گاز وجود نخواهد داشت.
گفتنی است هشدارهای شرکت ملی گاز به مشترکان خانگی و تجاری در حالی اخیرا شدت گرفته است که برای زمستان سالجاری با بهره‌برداری از طرح‌های جدید، ظرفیت تولید و انتقال گاز طبیعی ایران نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.
زمستان سال گذشته با وجود عدم افزایش ظرفیت تولید گاز، کاهش واردات گاز از ترکمنستان، نه تنها گاز هیچ یک از مشترکان خانگی و تجاری قطع نشد که حتی رکوردهای جدیدی در صادرات گاز ایران به ترکیه ثبت شده بود.
نیروگاه‌های کشور رکورد مصرف زدند
در همین حال مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از شکسته شدن رکورد مصرف سوخت مایع در نیروگاه‌های کشور خبر داد.
به گزارش ایسنا مصطفی کشکولی گفت: مصرف سوخت مایع - گازوئیل و نفت کوره - بخش نیروگاهی در آذرماه امسال با افزایش برودت هوا در بیشتر نقاط کشور به رکورد 135 میلیون لیتر در روز رسید.
وی با اشاره به این که میانگین مصرف سوخت مایع نیروگاه‌ها در آذرماه امسال 103 میلیون لیتر در روز بود گفت: با افزایش سرما به ویژه در چند روز گذشته، مصرف سوخت مایع نیروگاه‌ها افزایش قابل توجهی یافته است.
کشکولی با تاکید بر این که ذخیره‌سازی مناسب و مطلوبی برای تامین گازوئیل و توزیع آن در بخش‌های مصرف صورت گرفته است، میزان ذخایر گازوئيل را 3/4 میلیارد لیتر اعلام کرد.
وی خاطرنشان کرد: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های خود تلاش می‌کند تا با تامین و توزیع فرآورده‌های مورد نیاز در بخش‌های مختلف، زمستانی بدون دغدغه را برای مصرف‌کنندگان رقم بزند.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در مورد تامین نفت سفید مورد نیاز مناطق سردسیر با بیان این که در این بخش نیز ذخیره‌سازی مناسبی صورت گرفته است گفت: با توجه به سرد شدن هوا، مصرف نفت سفید به طور میانگین به 22 میلیون لیتر در روز رسیده است.

 


وزیر ارتباطات و فنآوری اطلاعات گفت: فیلتر سایت‌های غیر اخلاقی خواسته مردم و مسئولان است.
به گزارش فارس، محمود واعظی در پاسخ به سؤالی در مورد فیلترینگ ‌سایت‌ها افزود: موضوع فیلتر سایت‌ها ربطی به وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات ندارد و کمیته‌ای 13 نفره در قوه قضاییه در این خصوص تصمیم‌گیری می‌کند.
وی توضیح داد: فیلترینگ دارای دو بخش است، بخش نخست آن سایتهای علمی و تخصصی است که وزارت ارتباطات اعتقادی به فیلتر این سایت‌ها ندارد.
وی ادامه داد: بخش دوم فیلتر سایت‌های غیر اخلاقی است که این اقدام نه تنها خواسته مسئولان و دولت، بلکه خواسته خانواده‌ها است زیرا هم اکنون تعداد زیادی از کاربران اینترنت را نوجوانان 14 تا 15 سال تشکیل می‌دهند.
وزیر ارتباطات و فنآوری اطلاعات همچنین از وجود 51 هزار کیلومتر فیبر نوری در کشور خبر داد و گفت: تا پایان برنامه پنجم 22 هزار کیلومتر به زیرساخت فیبر نوری کشور اضافه خواهد شد.
واعظی همچنین یادآور شد: زمانی که وزارت ارتباطات آمدم، پهنای باند داخلی 550 گیگابایت بر ثانیه بود که هم اکنون به 800 گیگابایت در ثانیه افزایش یافته و تا پایان برنامه پنجم در دو سال و نیم آینده به 4 ترابایت بر ثانیه خواهد رسید که به معنی 8 برابر شدن ظرفیت پهنای باند داخلی است.

 


وزیر نیرو گفت: تهران برای اولین بار در زمستان با کم‌آبی مواجه شده است.
به گزارش مهر، حمید چیت‌چیان گفت: تهران برای نخستین بار در فصل سرد دچار کم‌آبی است. در اطراف تهران 5 سد احداث شده اما میزان ذخایر آنها حدود 40 درصد کمتر از سال گذشته است و می‌توان گفت که برای نخستین بار در تهران در فصول سرد با کمبود منابع آبی روبرو هستیم.
وزیر نیرو با بیان اینکه در حال حاضر در زاهدان، اهواز، آبادان، اصفهان و تهران برای تامین آب نگرانی‌هایی وجود دارد اظهار داشت: هنگامی که جمعیت شهرها افزایش پیدا می‌کند و نیاز به منابع آبی بیشتر می‌شود و یا کمبود آب یا آلوده شدن چاه‌ها و کاهش آبدهی آنها رخ می‌دهد، کلانشهرها دچار مشکل می‌شوند.
چیت‌چیان همچنین به مشکل کم‌آبی در همدان اشاره کرد و گفت: آب مورد نیاز همدان از طریق سد اکباتان تامین می‌شد اما با افزایش جمعیت، منابع این سد کفایت نکرد بنابراین ارتفاع سد را افزایش دادیم اما باز هم کفاف نداد.
وی افزود: چاه‌های منطقه نیز به میزان لازم آب را تامین نمی‌کردند بنابراین در تالوار (مرز استان کردستان و زنجان) سدی را احداث کردیم که به زودی به بهره‌برداری می‌رسد و با خط لوله‌ای به میزان 140 کیلومتر، آب را برای تامین نیاز بخش شرب به همدان منتقل می‌کنیم.
وی ادامه داد: با توجه به کمبود اعتبار، این طرح عقب افتاده است و در خصوص تامین آب این شهر مشکلاتی داریم.
وزیر نیرو با بیان اینکه اکنون عمده دشت‌های کشور به دلیل برداشت‌های اضافی آب در وضعیت بسیار خطرناکی قرار دارند گفت: آسیب عدم مراقبت در نحوه مصرف آب، در درجه نخست نصیب کشاورزان می‌شود و ما می‌خواهیم کشاورزان دچار مشکل نشوند بنابراین باید در افزایش بازده آبیاری به ما کمک کنند.
چیت‌چیان با بیان اینکه در زمان کنونی برای مدیریت مصرف فقط روش‌های تشویقی به کار گرفته می‌شود افزود: این در حالی است که در بسیاری از کشورهای جهان الزاماتی در این زمینه وجود دارد و همه کشاورزان باید از الگوی کشت تبعیت کنند.
وزیر نیرو تصریح کرد: الگوی کشت در ایران به صورت کامل تدوین نشده اما برای 609 دشت، این الگو در حال آماده شدن است. وی با بیان اینکه 92 درصد از مصارف کل آب در بخش کشاورزی، شش درصد در بخش شرب و دو درصد در بخش صنعت است اظهار داشت: اگر کشاورزان بازده آبیاری را 10درصد افزایش دهند، به اندازه 2/9 درصد کل منابع آب ذخیره می‌شود و در این موضوع برنامه‌ریزی دقیق انجام دادیم تا برای تابستان آینده آماده باشیم.
وی در خصوص آخرین وضعیت دریاچه ارومیه نیز گفت: کارگروهی در این خصوص توسط دولت تشکیل شد که برای تالاب‌های دیگر کشور نیز فعالیت‌هایی انجام می‌دهد. برای نجات دریاچه ارومیه 43 راهکار تایید و بر اساس ارزیابی‌های فنی و زیست محیطی 19 راهکار دارای اولویت شناخته شد.
چیت‌چیان اجرای پروژه انتقال آب از جنوب دریاچه در دو سال آینده، آغاز مطالعه انتقال آب از دریای خزر و تکمیل مطالعه‌ها در شش ماه، لایروبی رودخانه‌هایی که به دریاچه ارومیه می‌رسند، برداشت موانع ورودی آب، توقف توسعه کشاورزی در حوضه، توقف سدهای در دست مطالعه در حوضه دریاچه ارومیه، بازنگری در اجرای سدهای در حال اجرا و مطالعه در مورد تاثیر جاده شهید کلانتری در دریاچه ارومیه را از جمله طرح‌های اولویت‌دار برای علاج بخشی دریاچه ارومیه عنوان کرد.
وزیر نیرو تصریح کرد: اگر منابع کافی در بودجه سال 93 و سال‌‌های آینده برای نجات دریاچه ارومیه تعریف شود، امیدواریم در عرض چهار تا پنج سال آینده روند دریاچه را تغییر دهیم که البته برای احیای آن به زمان بیشتری نیاز است.
وی با بیان اینکه یکی از اقدامات اساسی مورد توجه وزارت نیرو و دولت، ساماندهی رودخانه‌های مرزی، رودخانه‌های داخلی و به ویژه رودخانه کارون است گفت: اگر لایروبی کارون انجام شود، امکان تردد قایق‌ها و کشتی‌ها ایجاد می‌شود.

 


وزیر صنعت و تجارت اذعان کرد انبارهای کالاهای اساسی در وضعیت خوبی قرار دارد.
محمدرضا نعمت‌زاده گفت: هم‌اکنون انبارهای کالاهای اساسی مانند روغن، برنج و شکر در وضعیت خوبی قرار دارند و برای تنظیم بازار میوه شب عید نیز اقدامات لازم انجام شده است.
وی تصریح کرد: هم‌اکنون 20 قلم کالا مشمول قیمت‌گذاری هستند و سازمان حمایت 3500 بازرس در سراسر کشور دارد که به کمک آنها قیمت کالاهای مشمول قیمت‌گذاری را مورد نظارت قرار می‌دهد.
نعمت‌زاده همچنین گفت: امیدواریم کالاهایی که ثبت سفارش آن ممنوع بود با شرایطی آزادسازی شوند و دولت به زودی درباره آزادسازی این دسته از کالاها تصمیم‌گیری کند.
به گزارش فارس فارس، نعمت‌زاده در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری سخن می‌گفت با اشاره به روند کاهشی تولید و در پی آن کاهش اشتغال و کاهش صادرات گفت: بنابر اعلام مرکز آمار در سال گذشته 4/9 درصد و بنابر اعلام بانک مرکزی 7/12 درصد رشد منفی در توسعه صنعت داشتیم که اقدامات لازم برای شناسایی موانع انجام شده و شروع به رفع آنها کرده‌ایم.
وی افزود: ما در این مدت حدود 10 مصوبه دولتی را لغو و حدود 20 مانع در خود وزارتخانه را رفع کردیم و امیدواریم بتوانیم روند کاهشی را در نیمه دوم امسال متوقف کنیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با انتقاد چند باره از طرح‌های شبنم و ایران کد گفت: شبنم اگر واقعا طرح خوبی بود باید مانع قاچاق می‌شد اما چنین اتفاقی نیفتاد بلکه طرح شبنم در دسترس همگان قرار گرفت و عملا باعث مشروعیت بخشی به کالاهای قاچاق شد.
وی مدعی شد ایران‌کد نیز هیچ سودی جز صرف هزینه و اتلاف وقت برای کشور نداشته است. این طرح در هیچ کجای دنیا وجود نداشته و عملا بی‌استفاده بوده است.
این درحالی است که برخی کارشناسان معتقدند نظیر طرح شبنم در کشورهای خارجی وجود دارد.
نعمت‌زاده در ادامه از اصلاح و تغییر تعرفه واردات برخی کالاها در راستای مدیریت واردات کشور خبر داد و با بیان اینکه بورس کالا می‌تواند در شرایطی خود عامل گرانی شود، گفت‌: در حال رایزنی با بورس کالا هستیم تا امکان عرضه مواد اولیه با تناژ کمتر نیز در آن به وجود بیاید تا تولیدکنندگان کوچک مجبور نشوند مواد اولیه مورد نیاز خود را از واسطه‌ها و با قیمت ‌بیشتر خریداری کنند.
وی تصریح کرد: به نظر من تولیدکننده باید بتواند علاوه بر بورس کالا مواد اولیه خود را از خارج از بورس نیز تامین کند تا به این شکل رقابت به وجود آمده و زمینه کاهش قیمت مواد اولیه فراهم شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین گفت: این وزارتخانه و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به این نتیجه رسیده‌اند که با اقدامات مکانیکی نمی‌توان با قاچاق مبارزه کرد بلکه باید برای مقابله با قاچاق کالا اقدامات نرم‌افزاری انجام داد.
وی افزود: وقتی نیاز به کالایی وجود داشته باشد مسیر قاچاق آن هم باز می‌شود همان‌گونه که زمانی واردات سیگار ممنوع شد ولی نه فقط قاچاق آن به کشور به شدت افزایش یافت بلکه در این بین حقوق و تعرفه دولت نیز پایمال شد.
نعمت‌زاده گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت از نظر مقررات صادرات و واردات می‌تواند به برنامه‌های مبارزه با قاچاق کالا کمک کند.

 


رئیس شورای رقابت با بیان اینکه دولت بدون هماهنگی با این شورا اجازه افزایش قیمت برق و گاز را ندارد، اظهار کرد: هر گونه تغییری در قیمت این کالاها باید با دستورالعمل رسمی شورای رقابت انجام گیرد.
جمشید پژویان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به قانون تسهیل رقابت عنوان کرد: طبق بند 5 ماده 58 این قانون، برق، آب و گاز همگی جزو کالاهای انحصاری هستند و به این ترتیب نه هیئت دولت و نه کمیسیون اقتصادی مجلس اجازه ورود به قیمت‌گذاری و تعیین بهای آن را ندارند.
پژویان اضافه کرد: از این رو باید در صورتی که نیاز به تغییر در بهای این کالاها احساس شده، دولت رسما درخواست خود را به شورای رقابت تحویل داده و این نهاد نسبت به قیمت‌گذاری آن‌ها تصمیم‌گیری کرده و دستورالعمل مورد نیاز را صادر کند.
وی با اشاره به بررسی‌های صورت گرفته در رابطه با قیمت برق در شورای رقابت، اظهار کرد: شورا از مدت‌ها پیش دستورالعمل قیمت برق را مورد بررسی قرار داده و طرح کلی آن را آماده دارد. از این رو دولت می‌تواند با ارائه درخواست رسمی، از این دستورالعمل استفاده کند.
رئیس شورای رقابت، با اشاره به تغییر قیمت برق در دولت پیشین تاکید کرد: دولت گذشته وقتی قصد داشت در حوزه هدفمندی یارانه‌ها تغییر قیمت را در قیمت تمام شده برق و گاز به کار بندد، درخواست رسمی را به شورای رقابت فرستاد و با تصمیم این شورا قیمت‌های تمام شده این کالاها تغییر کرد. از این رو هرگونه تغییر در قیمت این کالاها بدون نظر شورای رقابت غیرقانونی خواهد بود.

 


رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از مردم خواست از سفرهای غیرضروری در زمستان خودداری کنند.
داود کشاورزیان در گفت‌وگو با فارس تاکید کرد: کنترل و هدایت تقاضای سفر در زمستان توسط مردم ضروری است، از مردم می‌خواهیم در فصل زمستان در صورت ضرورت، سفر کنند و از انجام سفرهای غیرضروری بپرهیزند.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: رانندگان دقت کنند که امکانات گرمایشی وسیله نقلیه آنها سالم باشد و به زنجیر چرخ و تجهیزات زمستانی نیز مجهز باشند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه مردم در ایام زمستان مدیریت سفر داشته باشند، اضافه کرد: در محورهای برف‌گیر، بهتر است رانندگان از لاستیک یخ‌شکن استفاده کنند ضمن آنکه باید زنجیر چرخ هم به همراه داشته باشند.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بیان کرد: رانندگان سوخت کافی و وسایل گرم‌کننده را به همراه داشته باشند تا اگر مجبور شدند مدتی در راه‌ها متوقف شوند، امکانات لازم را داشته باشند.
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با امکانات خود سعی می‌کند همه راه‌ها را باز نگه دارد.
کشاورزیان در ادامه با بیان اینکه، امسال نیز 11هزار و 500 راهدار در قالب یک هزار و 157 اکیپ راهداری، عملیات راهداری زمستانی را انجام خواهند داد، گفت: در سال جاری 2000 گشت راهداری مجهز به دستگاه «جی‌پی‌اس» در جاده‌های کشور مستقر شده‌اند و نسبت به ایجاد امکانات لازم برای کمک‌رسانی و انتقال اطلاعات اقدام می‌کنند.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه امسال 640 راهدارخانه در خدمت مسافران هستند، یادآور شد: امسال حدود 8 هزار دستگاه وسیله نقلیه راهداری در اختیار راهداران و اکیپ‌های راهداری خواهد بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: همچنین بیش از 80 دستگاه برف‌خور، 250 دستگاه مکانیزه برف‌روب و سایر وسایل نقلیه نظیر گریدر، لودر، نمک‌پاش و از این قبیل در اختیار راهداران خواهد بود تا در خدمت مسافران باشند.
وی بیان کرد: همچنین تعداد آشیانه ماشین‌آلات در اختیار راهداران، 258 باب است، ضمن آنکه در کنار راهدارخانه‌ها، آشیانه‌هایی برای نگهداری ماشین‌آلات راهداری نیز در نظر گرفته می‌شود تا حفاظ مطلوبی باشد.
کشاورزیان با بیان اینکه تعمیر و نگهداری ادوات راهداری و ماشین‌آلات به بهترین وجه انجام شده است، اظهار داشت: اغلب ماشین‌آلات راهداری آماده کار هستند و تعداد محدودی نیازمند تعمیرات اساسی هستند.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اضافه کرد: توافق‌نامه‌ای با شرکت ماشین‌سازی هپکو منعقد کرده‌ایم تا خودروهای راهداری که نیاز به تعمیرات اساسی دارند، از طریق استان‌ها به مرکز تعمیرات هپکو منتقل شده و به صورت کاملا مناسب، تعمیر اساسی شوند.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بیان کرد: مراکز مدیریت راه‌های کشور فعال هستند و اطلاعات جاده‌ها را از دوربین‌های نظارتی، دوربین‌های ثبت سرعت، ترددشمارها و دستگاه‌های هواشناسی جاده‌ای دریافت کرده و از طریق سامانه‌های تلفنی و پیامکی در اختیار مردم قرار می‌دهند.
کشاورزیان با اشاره به نصب بیش از 300 دوربین نظارت تصویری در جاده‌های کشور، افزود: این دوربین‌ها اطلاعات مطلوبی را از سطح جاده‌های کشور در اختیار مراکز قرار می‌دهند.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: اطلاعات راه‌ها از طریق سامانه‌های تلفن 141 گویا و سامانه پیامکی 1000141 در اختیار مسافران قرار می‌گیرد.

 


مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی، گفت: نقدینگی در شهریورماه امسال با 10 درصد رشد نسبت به اسفندماه به 506 هزار میلیارد تومان رسید.
پیمان قربانی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: حجم نقدینگی در مردادماه به 492 هزار میلیارد تومان و در شهریورماه امسال به 506 هزار میلیارد تومان رسیده است.
به گفته وی این رقم نسبت به اسفندماه امسال حدود 10درصد رشد نشان می‌دهد.بنابراین گزارش حجم نقدینگی در پایان سال گذشته 460هزار و 69 میلیارد تومان بوده است. بر اساس آمار بانک مرکزی در 3 ماهه اول امسال نقدینگی با 7/2 درصد رشد 472 هزار و 953 میلیارد تومان برآورد شده است.
رئیس کل بانک مرکزی مدتی پیش از هدفگذاری کنترل نقدینگی در سطح 23 درصد خبر داد. با این حساب حجم نقدینگی تا پایان سال به 566 هزار و 64 میلیارد تومان خواهد رسید.
اقتصاد تا پایان سال از رکود خارج می‌شود
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه هدف دولت خروج از رکود تا پایان سال است، گفت: در این راستا باید تدبیری در جهت بهبود فضای کسب و کار و ایجاد شرایط مناسب‌تر برای فعالیت‌های اقتصادی در محیط کسب و کار اتخاذ شده تا تولید افزایش یابد.
به گزارش فارس ولی‌الله سیف در یک برنامه تلویزیونی با تاکید بر اینکه باید روند تورم به صورت کاهنده و ماه به ماه جلو پیش رود افزود: پیش‌بینی ما این است که در نهایت تا پایان سال 92 با متوسط سالیانه ما حداکثر 35 درصد خواهد بود.
سیف با اشاره به اینکه در خردادماه امسال تورم نقطه به نقطه 45درصد بود که اکنون به 9/31 درصد رسیده است، گفت: خوشبختانه با روند نزولی که داشتیم در آبان‌ماه به یک درصد رسیده و این علائم شروع جهت‌گیری مثبتی است که به عمل آمده است.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در طی 100 روز گذشته از سوی بانک مرکزی چه اقداماتی صورت گرفته گفت: بانک مرکزی سیاست‌گذار و تدوین کننده مقررات است یعنی سیاست‌هایی که بانک مرکزی اتخاذ می‌کند بر اساس آن مقررات و شبکه بانکی و همچنین به موسسات اعتباری ابلاغ می‌شود به طوری که باید بتواند زمینه‌ساز رشد و توسعه اقتصادی کشور و مشوق تولید باشد.
وی گفت: بدیهی است که در اولین نگاهی که یک فرد که دارای مسئولیت جدید است باید این قوانین و مقررات را در جهت پیشبرد اهداف به کار گیرد.
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه ما در دو سال اخیر به دلیل عدم تعادلی که در شرایط اصلی کشور به وجود آمد شاهد بخشنامه و دستورالعمل‌های متناقصی در نظام بانکی بودیم، افزود: شاید یکی از عمده‌ترین کارهایی که در این رابطه با اقدامات اولیه در جهت برداشتن موانع تولید در بانک مرکزی انجام شده بازنگری در دستورالعمل‌های پولی در موارد مختلف بوده است.
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه یکی دیگر از مسائلی که مورد بازنگری قرار گرفت مسائل مرتبط با ارز بود گفت: در سال 92 ارز مرجع را با نرخ 1226 تومان در نظام بانکی به وجود آمد بنابراین همه منابع و مصارف موجودی‌های ارزی و همچنین تعهدات و بدهی‌های ارزی باید با ارز نرخ مبادله‌ای در سال 92 تامین می‌شد.
وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص کنترل مدیریت وضعیت ارز و ثبات آن افزود: بانک مرکزی مسئولیت اساسی در کنترل و نظارت بازار ارز دارد به طوری که بانک مرکزی باید برای فعالین اقتصادی به موقع ایجاد اطمینان نسبت به نوسانات روانی نرخ ارز کند.

 


رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با تایید فروش کالاهای مشابه با قیمت‌های متفاوت در بازار گفت: این موضوع به دلیل عدم نظارت دولت و ورود آن به حوزه تجارت و صنعت است.
محمد طحان‌پور در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این کار دولت باعث شده افرادی که به دولت نزدیک هستند از طرق مختلف ارز با نرخ کمتر دریافت کنند و باعث تفاوت قیمت در بازار شوند.
وی ادامه داد: از سویی دیگر عدم نظارت بر دریافت ارز مرجع و همچنین تامین ارز با نرخ آزاد باعث شده است افراد سودجو با وجود دریافت ارز 2477 تومانی، کالاهای خود را با نرخ ارز نزدیک به آزاد به فروش برسانند.
او با اشاره به این که باید نظارت و سرمایه‌گذاری بر بازار به اهل آن سپرده شود، تاکید کرد: در حال حاضر بازار به این تعداد واردکننده و فروشنده نیاز ندارد و افرادی که تنها سرمایه داشته و هیچ تجربه‌ای در این کار ندارند باید از این بازار خارج شوند.
به گفته طحان‌پور با وجود آن که نظارت بر خدمات پس از فروش برعهده سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است این سازمان هیچ فعالیتی برای نظارت بر این موضوع انجام نداده است.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی از کاهش قیمت تولیدات داخلی و مونتاژ داخلی تا چند ماه آینده خبر داد و گفت: کالاهای وارداتی با نظارت نیز می‌توانند در چند ماه آینده قیمت کمتری نسبت به امروز را تجربه کنند.
طحان‌پور کالاهای وارداتی در بازار لوازم خانگی را در دو دسته متفاوت دانست و گفت: برخی از کالاها به صورت کامل و ساخته شده به کشور وارد می‌شود و برخی دیگر به صورت قطعه وارد شده و در داخل کشور زیر نظر شرکت مادر مونتاژ می‌شود.
وی ادامه داد: دولت برای حمایت از تولید داخلی افزایش تعرفه واردات برای لوازم خانگی ساخته شده را در نظر گرفت و اگر در حال حاضر به واردکننده ارز مرجع 2477 تومانی داده شود، قیمت این‌‌گونه کالاهای وارداتی نسبت به قیمت زمان فعلی کاهش خواهد یافت.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تاکید کرد: در حال حاضر تفاوت قیمت بین کالاهای وارداتی به دلیل واردات با نرخ متفاوت ارز در بازار وجود دارد این‌گونه تفاوت قیمت به دلیل عدم نظارت بر بازار و عدم خروج دولت از بخش تجارت و صنعت است.
وی خاطرنشان کرد: دولت باید از تجارت و صنعت خارج شود و کار را به اهل آن بسپارد تا محصول با کیفیت و با قیمت مناسب در کشور تولید و وارد شود.
طحان‌پور هم‌چنین در رابطه با قیمت محصولات خارجی که در داخل کشور تولید می‌شود، گفت: چون تکنولوژی تولید تازه به کشور وارد شده، تولید انبوه صورت نمی‌گیرد و قطعات از کارخانه مادر گران‌تر به ایران فروخته میشود و به همین دلیل قیمت این محصولات کمی بالا است اما امید است تا سه چهار ماه آینده با تولید قطعات با کیفیت داخلی قیمت محصولات خارجی که در ایران تولید می‌شود کاهش یابد.

 


رئیس اتحادیه کشوری قنادان قیمت انواع شیرینی پرمصرف شب یلدا را اعلام کرد.
محمد نصرتی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: قیمت انواع شیرینی نسبت به اردیبهشت ماه سال 92 هیچ تغییری نخواهد داشت و با همان قیمت‌ها عرضه می‌شود.
وی افزود: قیمت هر کیلو شیرینی تر و خامه‌ای درجه یک ده هزار و 500 تومان، شیرینی دانمارکی 8 هزار تومان، شیرینی زبان و پاپیونی 9هزار تومان، شیرینی برنجی 9 هزار تومان و هر کیلوگرم کیک یزدی 7 هزار تومان تعیین شده است.
رئیس اتحادیه کشوری قنادان گفت: این قیمت‌ها برای شیرینی درجه یک است، لذا اگر مردم در خصوص قیمت با کیفیت محصولات شکایتی داشته باشند، در تهران با شماره تلفن 66944411 و 66944499 و در شهرستان‌ها با اتحادیه مربوطه تماس بگیرند.
نصرتی گفت: برای شب یلدا شیرینی و تنقلات مناسب با کیفیت و قیمت‌های اعلام شده تدارک دیده شده است و هیچگونه مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10