Research@kayhan.ir سال 1378 در شرايطى رو به پايان بود كه دو پروژه قتلهاى
زنجيرهاى و فتنه 18 تير در رسيدن به اهداف خود ناكام مانده بود امّا اميد
تجديدنظرطلبان با كسب اكثريت كرسيهاى مجلس ششم و با هدف اتصال به اپوزيسيون
خارجنشين وجود داشت. زمينههاى اين اتصال با سفر «يوشگا فيشر» وزيرخارجه آلمان در
نيمه دوم اسفند 1378 و با ديدار وى با سيد محمد خاتمى و برخى مقامات دولتى فراهم
گرديد. بنياد «هاينريش بول» وابسته به حزب فيشر يعنى حزب سبزهاى آلمان در مكانى به
نام «خانه فرهنگهاى جهان» در شهر برلين آلمان ميزبانى اتصال تجديدنظرطلبان داخل و
اپوزيسيون خارج را برعهده گرفت. اين بنياد در جزوهاى رنگى ـ كه در آن برنامه
كنفرانس برلين و عكس هفده سخنران مهمان آمده بود ـ به روشنى هدف خود را از برپايى
اين كنفرانس بيان كرده بود. نام كنفرانس «ايران پس از انتخابات پارلمانى» و «پويايى
اصلاحات در جمهورى اسلامى» بود. بنياد «هاينريش بول» علاوه بر دعوتنامهاى عام
كه براى شركت مردم در كنفرانس انتشار داده بود، اطلاعيهاى نيز به زبان آلمانى و
فارسى در مورد محتواى كار كنفرانس و اوضاع كنونى ايران پخش كرد كه در آن، موضع
گردانندگان بنياد درباره امور جارى ايران روشن شده بود. افزون بر اين، به گفته
مديران بنياد، آنها مىخواستند با برگزارى اين كنفرانس و اقدامات بعدى، پلى بين
انديشمندان، منتقدان و اصلاحگرايان داخل كشور و فعالان سياسى و گروههاى مخالف خارج
كشور برپا سازند. فيشر از دوستان مسعود رجوى (سركرده گروهك تروريستى منافقين) در
اين باره مىگويد : «براى اوّلين بار پس از پيروزى انقلاب اسلامى ايران، ما موفق
شديم گفت وگويى را در آلمان، ميان سكولارها و اصلاحگرايان دينى سازمان بدهيم و
برگزارى اين اجلاس به صورت عمومى و سهل براى علاقهمندان از اين جهت ضرورى بود كه
آشكارا با تئوريهاى تفسيركننده و جذاب توطئه در تعارض بود ... بايد در ايران تغيير
بنيادين ايجاد شود . . . اين مسأله كه در داخل ايران قواى سياسى نيز حامى اين تغيير
بنيادين است، نكتهاى است كه اجلاس آن را به طور واضح اثبات كرد».313 «ميشل
آلوارس» يكى ديگر از اعضاى حزب سبز و سخنگوى كنفرانس برلين، طى مصاحبهاى با
روزنامه «تاكس سايتونگ» چاپ آلمان صراحتآ هدف اين كنفرانس را ليبراليزه كردن ايران
دانست و گفت : «بنياد هاينريش بول درنظر دارد با برگزارى چنين كنفرانسهايى در
ارتباط با ديدگاههاى گوناگون درباره ليبراليزه كردن نظام فعلى ايران بحث و تبادل
نظر شود و سعى مىكنيم با برپايى چنين كنفرانسهايى ميان نيروهاى اصلاحطلب در داخل
و خارج ارتباط برقرار شود».314 همچنين «گرى سيك» (عضو برجسته سازمان سيا) با
شعف وصفناشدنى در اين باره مىگويد : «من چگونه خوشحال نباشم از اين كه در
ايران موج تازهاى برپا شده است كه مصمم است طومار حكومت اسلامى را درهم پيچيده و
حكومتى نظير حكومت ايران در دوران شاه و عربستان سعودى را روى كار بياورد».315
امّا در اين كنفرانس، تجديدنظرطلبان سكولارى كه با عنوان «سفير اصلاحات» حضور پيدا
كردند عبارت بودند از: عزتالله سحابى، حسن يوسفى اشكورى، حميدرضا جلايىپور، كاظم
كردوانى، على افشارى، عليرضا علوىتبار، شهلا لاهيجى، جميله كديور، مهرانگيزكار،
شهلا شركت، چنگيز پهلوان، محمد دولتآبادى و اكبر گنجى. در نمايش برلين فروردين
1379 چنگيز پهلوان (نويسنده لائيك روزنامههاى زنجيرهاى دوم خرداد) از سكولارها
خواست: «خواسته خود را از خواسته اصلاحطلبان دينى به عنوان تلاشكنندگان براى نجات
سيستم و نه نجات ايران جدا كنند».316 مهرانگيز كار (حقوقدان فمينيست و نويسنده
هفته نامه مبتذل زن روز در رژيم پهلوى) قوانين و ساختار حقوقى ايران را زنستيز و
مانع تحقق شعار «ايران براى همه ايرانيان»317 بخصوص «طيف وسيع سكولارها» خواند و
خواستار بررسى عملكرد حاكميت جمهورى اسلامى در طول 21 سال حيات خود شد. شهلا لاهيجى
(ناشر داخلى) از 21 سال كشته دادن در ايران براى آزادى بيان، دم زد و گفت :
«بايد اين باور در حاكميت پديد آيد كه دوران كمربندهاى عفت گذشته است».318 احمد
طاهرى با تجليل از عزتالله سحابى (از سران گروهك نهضت آزادى) گفت : «ايشان از
مخالفان شديد حاكميت روحانيت و ولايت فقيه است».319 عزتالله سحابى هم پيروزى
دوم خردادىها در انتخابات ششم را، رأى منفى به جريان حاكم بر دولت در بيست سال
گذشته دانست و گفت : «اين اتفاق سندى است به اين كه مقاومت و ايستادگى مسالمتآميز
و حفظ فضاى مدنى در چنين بسترى كارآمدى داشته و طى همين سه سال اخير امتحان خودش را
پس داده است».320 امّا مهم ترين بخش اين كنفرانس سخنرانى اكبر گنجى (تئوريسين
جريان دوم خرداد) و حسن يوسفى اشكورى (روحانىنماى تجديدنظرطلب و سكولار) بود. اكبر
گنجى كه توسط طاهرى به عنوان كسى كه «يكى از قدرتمندترين مردان جمهورى اسلامى ايران
يعنى هاشمى رفسنجانى را از اريكه قدرت به پايين كشيد» ياد شد، تلاش كرد تا ضد
انقلاب را متقاعد سازد كه نظام حاكم بر ايران از جمله رژيمهاى اصلاحپذير و قابل
تغيير به شيوههاى آزاد و انتخابات است. او اين اظهارات را در ميان سر و صداى افراد
ضد انقلاب حاضر در جلسه درباره غيرقابل تغيير بودن نظام از طرقى مثل انتخابات بيان
مىكرد. حسن يوسفى اشكورى از ديگر ميهمانان ايرانى كنفرانس پس از ورود به سالن
به خاطر بر تن داشتن لباس مشكى ـ كه نشانه عزادارى در ماه محرم بود ـ مورد تمسخر
قرار گرفت. اما سخنگوى بنياد هانريش بول در پى اعتراض عناصر ضد انقلاب با حالتى
عصبى به حاضران گفت : «شما مانع از سخنان كسى مىشويد كه به رغم روحانى بودن، شب
گذشته به من گفت كه قاطعانه به دنبال جدايى دين از سياست است».321
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 313- سوداى سكولاريسم، ص 222.
314- روزنامه كيهان، به تاريخ 22/2/1379. 315- چهل تدبير، ص 222. 316- همان.
317- شعار «ايران براى همه ايرانيان» شعار مطرح شده توسط حزب مشاركت ايران اسلامى
به عنوان دومين حزب دولت ساخته و حامى دولت اصلاحات بود. 318- سوداى سكولاريسم،
ص 224. 319- همان، ص 223. 320- چهل تدبير، ص 222. 321- روزنامه كيهان، به
تاريخ 6/2/1379. پاورقی
|