(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 23 آذر 1392 - شماره 20664

علی آقا و ویلای چینی(نگاه)
افتخارآفرینی معلول زرین‌شهری در مسابقات جوانان مالزی
افزایش یک میلیون مترمکعب آب به تالاب قوری گل
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان:پیکر یک هزار و 460 شهید اصفهانی مفقود است
اهمیت کریدور شمال- جنوب در توسعه گیلان
تولید 33 هزار تن پسته در استان سمنان
اعتراض مردم به افزایش بهای برق(پای صحبت مردم)
دبیر انجمن نجوم شهرستان:شجره‌نامه نجومی کاشان آماده شد
فرماندار: دستگاه‌های اجرایی و بانک‌های بناب باید برای ایجاد اشتغال بسیج شوند
آغاز بهره‌برداری از پل بارز به خرسان
کوتاه از شهرستان ها
پتروشیمی اردبیل؛ سرانجامی نامعلوم(گزارش از دور ونزدیک)
   


علی عصر هر روز معمولا مقابل ویلای چینی روی سنگی می‌نشیند و به این ساختمان دو طبقه زیبا زل می‌زند و از این همه آفرینش هنری و معماری جذاب لذت می‌برد.
پوشش قهوه‌ای سفال‌های شیروانی و رنگ سفید دیوارها در بستر سبز طبیعت درهم می‌آمیزند و با هم منظره‌ای سحرانگیز خلق می‌کنند و خیال علی را به پرواز در می‌آورند. ناودان‌ها در چهار گوشه ساختمان به شیوه معماری چینی ابتدا شیب هلالی ملایم پیدا می‌کنند و سپس به طرز خاصی اوج می‌گیرند و با ظرافت هرچه بیشتر در دل آسمان تمام می‌شوند.
علی آقا هر وقت که روی سنگ می‌نشیند، این همه زیبایی را از عمق جان تحسین می‌کند و با خود می‌گوید این ویلا یک ماوای رویایی است و واقعا به درد زندگی کردن می‌خورد.
اما، این ویلاهای زیبا که در دل شالیزار جا خوش کرده‌اند، وصله‌های ناجوری نیز دارند، خانه نیمه کاره علی و کمی دورتر از آن، خانه کشاورزان روستایی، که دیوارهای رنگ و رو رفته و شیروانی‌های زنگ زده آنها حال هر بیننده و رهگذر زیباپسندی را واقعا به هم می‌زنند!
حدود 10 سالی هست که علی به همراه همسر و دو فرزندش در اتاق خواب ساختمانش زندگی می‌کنند و بقیه ساختمان که دیگر نمی‌توان به آن نوساز گفت، همچنان نیمه کاره باقی مانده است. البته جای شکرش باقی است که خانه علی در بالای سرش شیروانی حلبی را دارد. اصولا در این خطه پر باران خانه‌ای را که شیروانی نداشته باشد نمی‌توان سرپناه گفت. ولی چون این خانه سقف و لمبه درست و حسابی ندارد، صدای برخورد باران با حلب شیروانی، گوش فلک را کر می‌کند و اعضای خانواده در چنین روزهایی مجبور می‌شوند که با زبان اشاره با همدیگر حرف بزنند. به هر حال، تا آنجا که دیگران به یاد دارند، علی همیشه خدا مشغول خانه‌سازی است و البته این سرگرمی مادام‌العمر این حسن را دارد که او آقا و نوکر خودش است و آقا بالاسر ندارد، چون مهندسی، بنایی و عملگی ساختمان را به تنهایی انجام می‌دهد!
در طول سال صدای ترق و تروق از خانه و فضای اطراف آن دائما به گوش می‌رسد. این صدا معمولا در مهرماه شدیدتر می‌شود و رهگذران آشنا می‌دانند که علی آقا شالی‌هایش را فروخته و پول و پله‌ای به هم زده و مصالح خریده است. این سر و صدا به تدریج آبان ماه خفیف‌تر می‌شود و از آذر تا مهر آینده هم به صورت یکنواخت گاه و بی‌گاه به گوش می‌رسد.
علی در هر حال عصر روزهای معتدل و آفتابی را از دست نمی‌دهد، می‌رود روی سنگ مقابل ویلای چینی می‌نشیند و محو تماشای آن می‌شود. شاید او به خاطر این به ویلا خیره می‌شود که بتواند بیندیشد، بتواند تحسین کند و مهمتر از همه، بتواند جمع و تفریق کند. مثل یک نویسنده سیگاری که تا پک نزند، نمی‌تواند عمیق شود و چیز بنویسد. به همین خاطر، علی موقعی که روی سنگ می‌نشیند و به ویلا زل می‌زند، دیگر آنجا حضور ندارد، حواسش جای دیگر است. کسی دقیقا نمی‌داند علی در کدام خیال است و به چه چیز فکر می‌کند.
هرگاه در چهره‌اش شور و شعف موج می‌زند، پیداست که تحت تاثیر زیبایی‌های معماری چینی است. ولی این اواخر احساس تاسف را نیز می‌توان درچهره‌اش خواند، در این مواقع به نظر می‌رسد که او مشغول جمع و تفریق است. شاید از اینکه می‌بیند صاحبان این ویلا و ویلاهای مجاور در طول سال فقط چهار پنج روز سر و کله‌شان پیدا می‌شود و بقیه روزهای سال این بناهای جادویی چند صدمیلیون تومانی خالی می‌مانند، تاسف می‌خورد.
این احتمال هم وجود دارد که علی 365 روز را با پنج روز مقایسه می‌کند و پیش خود این سوال را زمزمه می‌کند که چرا ارزش 365 روز یک برنجکار روستایی باید از ارزش پنج روز یک دلال شهرنشین کمتر باشد؟
سبحان محقق

 


زرین‌شهر- خبرنگار کیهان:
یک معلول تحت پوشش بهزیستی شهرستان لنجان مقام سومی دوومیدانی در مسابقات پاراآسیائی جوانان مالزی را کسب کرد.
سهیل اشرف‌پور معلول جسمی حرکتی تحت پوشش این اداره، که از ناحیه دست دچار معلولیت است، پیش‌تر در رشته فوتسال فعالیت داشت که به پیشنهاد مربی خود، در ورزش دوومیدانی نیز شروع به فعالیت کرد.
گفتنی است وی برای اولین بار با شرکت در مسابقات پاراآسیائی موفق به دریافت مدال برنز این مسابقات شد.

 


تبریز- خبرنگارکیهان:
انتقال آب رودخانه‌های نوجه ده‌کوه، هراب و صبری‌ چای با دبی 70 لیتر در ثانیه، تا آغاز فصل زراعتی آتی یک میلیون مترمکعب آب به مخزن تالاب قوری‌گل، اضافه می‌کند.
مدیرکل محیط زیست آذربایجان شرقی به خبرنگاران گفت: تراز آب قوری گل یک هزار و 915متر از سطح آب‌های آزاد و متوسط نیاز آبی آن در شرایط اکولوژیک حدود 5/4میلیون مترمکعب است که انتقال آب از رودخانه‌های فوق 1میلیون مترمکعب آب به مخزن این تالاب بین‌المللی خواهد افزود.
بیوک رئیسی تصریح کرد: اصلاح کانال صبری چای در حدفاصل روستای هراب، نوجه ده‌کوه و بالادست روستای ایمناب، ضروری است.
به گفته وی، در صورت مرمت کامل و جلوگیری از هرز آب در مسیرهای بدون کانال می‌توان تا 170 مترمکعب آب در ثانیه، وارد این تالاب کرد.
وی همچنین افزود: برای احیای شرایط ایده‌آل تالاب قوری‌گل، باید با بهره‌برداری‌های غیر مجاز آب‌های زیرزمینی در حوزه آبخیز قوری‌گل، قاطعانه برخورد کرد.

 


اصفهان- خبرنگار کیهان:
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اصفهان با اشاره به اینکه این استان حدود 24هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است، گفت: هنوز پیکر مطهر یک هزار و 460 شهید اصفهانی مفقود است.
«محمدرضا رجایی» در جمع بسیجیان استان اصفهان با اشاره به تشییع 370 شهید در یک روز در شهر اصفهان افزود: روز 25 آبان، مدال افتخاری برای استان اصفهان بود و به همین جهت بود که اصفهان به پایتخت ایثار، جهاد و شهادت ایران اسلامی ملقب شد.
وی یادآور شد: استان اصفهان این افتخار را دارد که در 35 سال گذشته، 50هزار جانباز را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

 


رشت- خبرنگار کیهان:
استاندار گیلان گفت: بهره‌‌گیری از ظرفیت‌های کریدور شمال- جنوب در توسعه گیلان اهمیت دارد.
محمدعلی نجفی در حاشیه بازدید از طرح احداث راه‌آهن قزوین- رشت با بیان این مطلب افزود: گیلان محل اتصال کریدور شمال- جنوب و غرب- شرق است و با توجه به برنامه‌ریزی که در بخش گردشگری، صنعت و تجارت انجام داده‌ایم بر اهمیت بهره‌گیری از پروژه راه‌آهن قزوین- رشت افزوده است. وی با بیان اینکه گیلان نسبت به استان‌های دیگر کشور از استان‌های کم وسعت است، گفت: این استان به ظاهر کوچک 40درصد برنج و 65درصد چای کشور را تولید می‌کند و در محصولات کشاورزی دیگر همچون زیتون و فندق نیز رتبه‌های خوبی را در کشور دارد.
نماینده عالی دولت در گیلان دسترسی آسان به مواد صادراتی و وارداتی را از دیگر ظرفیت‌های این استان برشمرد و خاطرنشان ساخت: با طرح توسعه بنادر انزلی و کاسپین ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر گیلان به 30میلیون خواهد رسید.

 


سمنان - خبرنگار کیهان:
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از تولید 32 هزار و 995 تن پسته در استان خبر داد.
لطف‌الله رضایی گفت: سطح باغ‌های پسته استان 13 هزار و 307 هکتار است که بیش از 11 هزار هکتار آن بارور است که افزون بر 70 درصد آن در شهرستان دامغان قرار دارد.
وی افزود: با توجه به پایان عملیات برداشت پسته در استان، به طور متوسط از هر هکتار باغ 2950 کیلوگرم محصول برداشت شد که بر اساس آخرین آمار، استان سمنان رتبه نخست متوسط عملکرد در واحد سطح در سطح کشور را به دست آورد.
رضایی گفت: با توجه به اینکه استان در مسیر جاده اصلی تهران - مشهد قرار دارد و حجم زیادی از مسافر از این مسیر عبور می‌کنند، بیش از 60 درصد محصول به صورت تازه‌خوری مصرف می‌شود.
وی درخصوص صادرات پسته استان گفت: سالانه هزار تن از محصول تولیدی استان به کشور‌های آلمان، ترکیه، چین، کشورهای حوزه خلیج‌فارس صادر می‌شود.
رضایی گفت: به جز اراضی بالا دست کوهستانی و بخشی از اراضی موجود در منتهی‌الیه استان به علت وجود شوری در خاک، قابلیت کشت و توسعه پسته در اکثر اراضی استان وجود دارد و در حال حاضر سالانه بیش از 250 هکتار به سطح زیر کشت پسته استان افزوده می‌شود.

 


افزایش 400درصدی بهای خرید امتیاز برق خانگی باعث اعتراض مردم شده است.
جمع کثیری از مردم الیگودرز با مراجعه به دفتر کیهان از تصمیم وزارت نیرو مبنی بر افزایش 400درصدی بهای خرید امتیاز برق خانگی ابراز نارضایتی کردند و گفتند تا چندماه قبل قیمت خرید امتیاز برق خانگی 199 هزار تومان بود اما وزارت نیرو بدون توجه به وضعیت درآمدی مردم و در تصمیمی غیرمنطقی بهای خرید امتیاز برق را به 865 هزار تومان افزایش داده است.
مراجعان روستایی نیز اظهار داشتند: تاکنون امور برق برای نصب کنتور در روستاها مبلغ 70 هزار تومان دریافت می‌کرده اما یکباره این مبلغ به 350هزار23 تومان افزایش یافته است.
این افراد از دولت و شخص رئيس‌جمهور درخواست کردند در تصمیم‌گیری‌ها وضعیت مالی مردم مناطق محروم را درنظر بگیرند.
الیگودرز- خبرنگار کیهان

 


کاشان- خبرنگار کیهان:
دبیر انجمن نجوم سپهر کاشان از آماده شدن شجره‌نامه نجومی کاشان و رونمایی از آن در آینده نزدیک خبر داد.
فاطمه سعیدی پور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شجره‌نامه نجومی، سندی است که زندگی‌نامه هر یک از دانشمندان نجوم کاشان بر اساس زمان فعالیت و تقدم زمانی هر یک از آنان تدوین شده است تا از این راه دانشمندان و مفاخر شهرستان به مردم و نسل جوان و دانش‌آموزان معرفی شوند.
وی خاطرنشان کرد: این شهرستان در حال حاضر حدود 20 تا 25 دانشمند دارد که علاوه بر اینکه در علوم خود سرآمد دیگر دانشمندان بودند در زمینه نجوم نیز فعالیت داشته‌اند.
دبیر انجمن نجوم سپهر کاشان با اشاره به ناشناخته بودن بسیاری از دانشمندان کاشانی حتی برای مردم کاشان از تهیه شجره‌نامه نجوم ایران در آینده نزدیک با همکاری انجمن نجوم ایران خبر داد.

 


بناب- خبرنگار کیهان:
فرماندار بناب گفت: اولویت اول کشور بحث اشتغال است.
سعید برقی در جلسه کار گروه اشتغال بناب با اشاره به سهم این شهرستان درسال 91 برای اشتغال گفت: کل تعهد شهرستان بناب درسال گذشته برای ایجاد اشتغال 3هزار و 151 نفر بود که دراین مدت برای 3هزار و 947 نفر شغل ایجاد شد که برای این منظور 19میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته بود.
وی افزود: امسال نیز برای شهرستان بناب 3 هزار و 222 نفر درنظر گرفته شده است که تاکنون یکهزار و 63نفر آن ثبت شده و دستگاه‌های اجرایی و بانک‌های عامل باید سعی کنند تمام توان خود را برای تحقق سهمیه23 درنظر گرفته شده در شهرستان بسیج کنند.
برقی تصریح کرد: امکانات و اعتبارات فوق جوابگوی بیکاران نیست؛ لذا دولت و مجلس برای حل مشکل اشتغال باید سند ملی تنظیم کنند.

 


شهرکرد- خبرنگار کیهان:
عملیات اجرایی احداث پل بارز به خرسان در استان چهار محال بختیاری به پایان رسید و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
مجری طرح خرسان 3 با اعلام این خبر گفت: با احداث این پل اولین ارتباط زمینی دو طرف رودخانه خرسان برقرار وبه این ترتیب حمل و نقل و ترابری دریایی بین دو منطقه بارز و خرسان3 حذف شد.
رامین شیروی افزود: ارتباط مسیر بارز به خرسان، پس از آبگیری سد کارون3 و زیر آب رفتن پل قدیمی بارز، قطع شده بود که با اتمام عملیات اجرایی این پل، بار دیگر برقرار و امکان رفت‌و آمد اهالی منطقه از طریق مسیر زمینی فراهم شد.
وی ادامه داد: مسیر جایگزین بارز- خرسان با یک رشته تونل به طول 790 متر و یک دهنه پل به طول 94 متر بر روی رودخانه خرسان، همچنین یک ایستگاه خدمات دریایی ساخته و به اتمام رسید.
شیروی گفت: هدف از احداث این سد تولید انرژی برق آبی با ظرفیت 410 مگاوات است.

 


انتقال گاز به روستاهای لنجان
زرین‌شهر- خبرنگار کیهان: با حضور مسئولان استانی و محلی طرح گازرسانی به دو روستای حاج‌الوان و قلعه‌ترکی واقع در بخش باغبادران شهرستان لنجان به بهره‌برداری رسید. با بهره‌برداری از این طرح که با اعتباری بالغ بر 3/5 میلیارد تومان به انجام رسید کلیه شهرها و روستاهای شهرستان لنجان از نعمت گاز برخوردار و این شهرستان به جمع شهرستان‌های سبز استان اصفهان پیوست.
زکات چهارمیلیاردریالی کشاورزان
مدیرکمیته امداد امام خمینی(ره) چاراویماق گفت: طی دو ماهه اخیر کشاورزان این شهرستان مبلغ 4 میلیارد و 200 میلیون ریال زکات پرداخت کردند.
اصغر وثوقی افزود: این مبالغ جهت پروژه‌های تعمیر و بازسازی مساجد در خود روستاها، غسالخانه، راه‌سازی و همچنین آب شرب روستایی هزینه می‌شود.
کنترل استعمال دخانیات درزندان
سمنان- خبرنگار کیهان: با همکاری مرکز کنترل دخانیات سمنان برنامه جامع کنترل استعمال دخانیات در زندان سمنان اجرا شد.
در راستای کنترل و کاهش استعمال دخانیات، حسین عامری رئیس مرکز ترک دخانیات استان سمنان در دیدار با فردوسیان رئیس زندان مرکزی سمنان از آمادگی مرکز ترک دخانیات جهت اجرای برنامه‌های مشترک در خصوص کنترل استعمال دخانیات در زندان مرکزی سمنان خبر داد و گفت: این مرکز در برنامه‌ای مشترک با زندان مرکزی سمنان اقدام به اجرای برنامه‌های متنوع از جمله دعوت افراد متخصص و نمایش فیلم‌های آموزشی در خصوص کاهش مصرف دخانیات و ترک سیگار و ارائه آموزش‌های لازم به افراد متقاضی کرده است.
افتتاح روشنایی بلوار امام علی(ع)
اصفهان- خبرنگار کیهان: روشنایی بلوار امام علی(ع)، حدفاصل جایگاه ‌CNG داران تا جاده هنرستان، با احداث شبکه‌ای به طول 1100 متر و صرف اعتباری بالغ بر 700 میلیون ریال توسط امور برق شهرستان فریدن تأمین شد.
به گزارش روابط عمومی شرکت توزیع برق استان اصفهان، شبکه روشنایی این مسیر که از مسیرهای حادثه‌خیز شهرستان بود توسط عوامل اجرایی امور برق شهرستان فریدن با احداث 22 اصله پایه‌فلزی روشنایی و نصب 44 دستگاه چراغ لاک‌پشتی در کمترین زمان ممکن اجرا و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
بهسازی 1700 مدرسه
یزد- خبرنگار کیهان: استاندار یزد گفت: خیرین استان یزد تاکنون نسبت به احداث و بهسازی بیش از یک هزار و 700 باب مدرسه اقدام کرده‌اند.
سیدمحمد میرمحمدی با اشاره به احداث و بهسازی یک هزار و 750 مدرسه در استان افزود: این تعداد مدرسه با همت بیش از یک هزار و 200 خبر مدرسه ساز به بهره برداری رسیده است.
اعزام دانش‌آموزان به مناطق جنگی
خرم‌‌دره- خبرنگار کیهان: رئیس آموزش و پرورش خرم‌دره گفت:‌255 دانش‌آموز خرمدره‌ای امسال به مناطق جنگی جنوب اعزام شدند. احمد بختیاری با اشاره به اینکه این تعداد دانش‌آموز از پنج مدرسه دخترانه اعزام شدند افزود: این کاروانها در قالب 6 اتوبوس و با حضور 30 نفر از معلمان به این مناطق اعزام شدند.
کمک به بیماران دیابتی
شهرکرد- خبرنگار کیهان: پرسنل شرکت مخابرات استان چهارمحال و بختیاری در اقدامی خداپسندانه قسمتی از حقوق ماهیانه خود را برای کمک به بیماران دیابتی این استان اختصاص دادند.
تشکیل شورای معتمد پلیس
چناران- خبرنگار کیهان: فرمانده انتظامی شهرستان چناران از آغاز اجرای مرحله اول طرح تشکیل شورای معتمد پلیس در این شهرستان خبر داد.
سرهنگ قربانی صنعتی هدف از اجرای این طرح را جلب مشارکت و بهره‌برداری از ظرفیت معتمدان محلات در راستای پیشگیری از جرائم، معضلات و آسیب‌های اجتماعی برشمرد و خاطرنشان کرد: در خصوص تشکیل شورای معتمد پلیس از بازنشستگان ناجا و سایر نیروهای مسلح، بسیجیان و فرماندهان پایگاه‌های مقاومت بسیج، شهردار، مدیران مدارس و اساتید دانشگاه، اعضاء انجمن اولیاء و مربیان اعضاء شورا یاری‌ها و خانه‌های سلامت، چهره‌های شاخص، مورد اعتماد و امین مردم و عموم مردم به ويژه جوانان علاقه‌مند به همکاری و عضویت در شورا دعوت به عمل می‌آید تا در این طرح مشارکت کنند.
فساد در خانه‌های مجردی
تبریز- خبرنگار کیهان: رئيس پلیس آذربایجان شرقی گفت: با افرادی که در اطراف شهرها و محلات اقدام به اشاعه فساد درخانه‌های مجردی می‌کنند برخورد می‌شود.
سرتیپ مسعود خرم‌نیا با انتقاد از وضعیت حجاب افزود: این دستگاه‌هایی که مسئولیت مقابله با بدحجابی و مسائل اجتماعی و اخلاقی رابرعهده دارند یا کم توجه هستند یا بی‌توجهی نشان می‌دهند.
اعزام 16تیم پزشکی به مناطق محروم
خرم‌آباد- خبرنگار کیهان: مسئول بسیج جامعه پزشکی لرستان از اعزام 16 تیم پزشکی به مناطق صعب‌العبور استان خبرداد. به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور، شمس بیرانوند گفت: در هفته بسیج 200 نفر از اعضای بسیج جامعه پزشکی لرستان شامل پزشک، پرستار، ماما و کارشناسان بهداشتی به منظور ارائه خدمات تخصصی، بهداشتی و مشاوره‌ای در قالب اردوهای یک روزه به مناطق صعب‌العبور این استان اعزام شده‌اند.
گلستان استان اول حادثه‌خیز کشور
گنبدکاووس- خبرنگار کیهان: استان گلستان در حوادثی همچون سیل، آتش‌‌سوزی و زلزله به ترتیب بیشترین فراوانی را دارد و جزو 10 استان اول کشور بشمار می‌رود.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری گلستان درجلسه بررسی مسائل و مشکلات شهرستان گنبدکاووس، با اشاره به وقوع سیلاب‌های متعدد سال 90 درگلستان، گفت: این سیلاب‌های فصلی مجموعا یک هزارو یکصد میلیارد ریال به بخش‌های مختلف این استان خسارت وارد کردکه 700 میلیارد ریال آن توسط وزارت کشور و هیات دولت تصویب شد. اما در نهایت 330 میلیارد ریال آن درسال گذشته و طی دو مرحله به این استان تخصیص یافت.
قاسم سمیعی با بیان اینکه اعتبارات حوادث براساس میزان خسارت وارده بین دستگاه‌های اجرایی استان توزیع شد، افزود: ملاک بهره‌مندی از اعتبارات نیز گزارش به موقع میزان خسارات حداکثر ظرف 5 روز توسط دستگاه‌های اجرایی است.
برگزاری رزمایش دفاعی
لارستان- خبرنگار کیهان: رزمایش دفاع از کوی و برزن با حضور هزارنفر از بسیجیان این شهرستان لارو فرماندار و شورای تامین استان برگزار شد.در این رزمایش حدود هزار نفر از بسیجیان این شهرستان در قالب گردان‌های امام علی(ع)، امام حسین(ع) و بیت‌المقدس، همزمان با سراسر استان فارس با رمز یا رسول‌الله(ص) به اجرای برنامه‌های مشخص شده پرداختند. سرپرست فرمانداری ویژه لارستان درجمع بسیجیان حاضر دراین زرمایش اظهار داشت: اطاعت از مقام معظم رهبری برای ما همچون اطاعت از امام بزرگوار است و یک افتخار عزت و سربلندی را به همراه دارد. علی‌اکبر نجیب‌زاده افزود: خدای بزرگ را شاکرم که درجمع معنوی شما بسیجیان حضور دارم و این را به فال نیک می‌گیرم که شروع خدمتگذاری ما با هفته بسیج رقم خورد.

 


نادر پرستار
پتروشیمی اردبیل به سوژه روز استان تبدیل شده است. آنهائی که دستی در آتش دارند و مسئولیتی را در استان پذیرفته‌اند تا فرصتی به دست می‌آورند در ارتباط با وضعیت و سرنوشت پتروشیمی اردبیل سخن می‌گویند و وعده می‌دهند. در مقابل جمعی نیز اعتقاد بر آن دارند که از روز اول تصویب و احداث این پروژه غیر کارشناسی بوده و پروژه‌ای که خوراک آن باید از جنوب کشور تأمین شود نمی‌تواند برای استان صرفه و توجیه اقتصادی داشته باشد.
در روزهای اخیر این گونه اظهارنظرها افزایش پیدا کرده است و در این میان برای مردمی که سال‌ها در انتظار تحقق این وعده بوده‌اند این سؤال مطرح می‌شود که در ارتباط با پتروشیمی حق با چه کس و کسانی است؟ اگر این پروژه نمی‌تواند به موقع و با ظرفیت کامل به بهره‌برداری برسد چرا باید با برخی گفتارها و وعده‌ها مردم را امیدوار کرد و اگر پروژه‌ای که با هزاران تلاش و دوندگی عملیات آن آغاز شده است می‌تواند در رشد و توسعه و ایجاد اشتغال مؤثر باشد دیگر نباید عده‌ای برای رسیدن به برخی از اهداف، خدمات جمعی را زیر سؤال ببرند.
پتروشیمی اردبیل از مصوبات هیجدهمین جلسه استانی دولت نهم در سال85 است که به هنگام کلنگ‌زنی وعده آماده‌سازی آن در مدت 36ماه داده شده بود. در همان سال به دنبال پیگیری‌های انجام یافته توسط برخی از مسئولین وقت عملیات احداث آن آغاز شد اما علل مختلف دست به دست هم دادند و با رسیدن پروژه به مرز 10درصد پیشرفت فیزیکی به یکباره به حال خود رها شد و بعد از گذشت هفت سال از بی‌توجهی به سرنوشت آن همزمان با عید سعید غدیر در سال جاری ادامه عملیات آن از سر گرفته شد.
مجتمع پتروشیمی اردبیل در 17کیلومتری جاده اردبیل، خلخال قرار بود با ظرفیت تولید روزانه یک میلیون و 100هزار تن اوره و 600تن آمونیاک در مساحت 53هکتار با سرمایه‌گذاری بیش از 5هزار میلیارد ریال احداث شود.
رئیس هیئت‌مدیره پتروشیمی اراک گفت: 545میلیون دلار ارز تخصصی به این پروژه از محل صندوق توسعه ملی به تصویب رسیده است.
وی گفت: 15درصد اعتبار ارزی و 34درصد اعتبار ریالی مجموعه توسط پتروشیمی اراک تأمین می‌شود و اجرای آن با شرکت‌های هلندی و دانمارکی خواهد بود.
تصویب ارز تخصیصی به این پروژه توسط دو تن از نمایندگان مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی مورد تأکید قرار گرفته است و این درحالی است که حجت‌الاسلام‌والمسلمین برومند نماینده مردم پارس‌آباد مغان در مجلس معتقد است که هنوز تسهیلات ارزی مجتمع پتروشیمی اختصاص نیافته است.
برخی‌ها اعتقاد دارند که تصویب این طرح از همان روز اول کار اشتباهی بوده و نباید در این مورد انرژی بیشتری تلف شود.
حسین پیر مؤذن قائم‌مقام شورای مرکزی خانه صنعت و معدن اردبیل و رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان گفت: عده‌ای در تلاش هستند که به نوعی با افکار عمومی بازی کرده و با دادن وعده‌هائی که امکان تحقق آن وجود ندارد در بین مردم امیدواری ایجاد کنند.
وی گفت: احداث مجتمعی که مواد اولیه آن باید از جنوب کشور تأمین شود نمی‌تواند توجیه اقتصادی داشته باشد.
وی افزود: اینکه واحدهای صنعتی و تولیدی استان را فراموش کنیم و برای سرنوشت آنان اهمیتی قائل نشویم و همچنان به یک کار و عمل اشتباه اصرار نماییم کار پسندیده‌ای نمی‌تواند باشد.
وی گفت: به جای پرداختن به پروژه‌ای که سرانجام قطعی نخواهد شد مسئولان به فکر واحدهای تولیدی این استان باشند که به دلیل بدهی بالا با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده و با کمترین ظرفیت و بهره‌برداری فعالیت می‌کنند.
او معتقد است که در 18 ماه گذشته از محل صندوق توسعه ملی به 270 واحد صنعتی نیازمند استان که پتروشیمی نیز یکی از آنها است، تسهیلاتی پرداخت نشده است.
نمایندگان مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی معتقدند که اختصاص ارز برای این مجتمع کاملا روال عادی خود را طی می‌کند و به تصویب رسیده است.
کمال‌الدین پیر مؤذن گفت: تخصیص اعتبار برای پتروشیمی اردبیل امری مسلم و حتمی بوده و قرار است با تشکیل سندیکا با حضور بانک‌های صادرات، رفاه و توسعه صادرات اعتبارات از محل صندوق توسعه ملی اختصاص یابد.
وی گفت: این پروژه حداکثر ظرف 3 تا 5/3 سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
منصور حقیقت‌پور، دیگر نماینده اردبیل نیز ادعای اختصاص نیافتن اعتبار پتروشیمی اردبیل را کذب تلقی کرده و معتقد است: نگاه منفی به سرنوشت این پروژه مهم و حیاتی بی‌انصافی بوده و نباید زحمات و تلاش آنهایی که در راستای تحقق این آرزوی مردمی گام برداشته‌اند نادیده گرفته شود.
مردم از کشمکش‌ها و مجادله‌های لفظی برخی از مسئولین ناراحت هستند چرا که آنها معتقدند آنهائی که توانائی کمک به تسریع در احداث این پروژه را دارند باید بدون حاشیه‌سازی در یک مسیر که همانا تلاش برای تسریع در احداث پتروشیمی اردبیل است گام بردارند.
علی لشکری که کارمند یکی از مراکز آموزش عالی استان است می‌گوید: مردم اردبیل سال‌ها در انتظار بهره‌برداری از این پروژه بوده‌اند. مجتمع پتروشیمی اردبیل براساس گفته برخی از مسئولان بطور مستقیم و غیرمستقیم می‌تواند برای بیش از سه هزار نفر زمینه اشتغال فراهم سازد.
وی گفت: استان اردبیل برای توسعه هر چه بیشتر نیازمند صنایع مادر است و بدون شک احداث و بهره‌برداری از پتروشیمی می‌تواند عاملی مهم در جهت توجه هر چه بیشتر به صنایع مادر در این منطقه تلقی شود.
رضا قاسم‌زاده یکی دیگر از اردبیلی‌ها معتقد است: آنهائی که دلشان برای پیشرفت استان می‌تپد باید منیت‌ها را کنار بگذارند و برای رسیدن استان به یک نقطه ایده‌آل به حرکت دسته جمعی اعتقاد داشته باشند.
وی گفت: اینکه سرنوشت برخی از پروژه‌ها را پلی برای مطرح کردن خود و عاملی برای رسیدن به اهداف دوستان و یاران تلقی کنیم کار مناسبی نیست و مردم انتظار دارند مسئولان در کنار هم و برای سرافرازی استان و آماده‌سازی هر چه سریع تر پروژه‌های نیمه تمام تلاش نمایند و از هرگونه اختلاف دوری جویند.
وی افزود: در روزهای اخیر برخی از مسئولان وضعیت پروژه پتروشیمی اردبیل را به گونه‌ای تفسیر کرده‌اند و از این گونه اظهارنظرها بوی انتقام، تفرقه و دیگر مسائل حاشیه‌ای می‌آید که به هیچ وجه زیبنده استان قهرمان‌پرور اردبیل نبوده و نیست.
امید است این بار وعده‌های مسئولان رنگ حقیقت به خود گیرد و با حل مشکلات ارزی و ریالی و حل مشکل خوراک مجتمع و با تکمیل سوله‌ها براساس قول داده شده از اوایل سال آینده عملیات اجرایی پتروشیمی اردبیل با سرعت مطلوب ادامه یابد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10